Mij niet vragen... Ik ben al lang blij dat ik het eindelijk op mijn ESP kreeg. Nu ben ik nog aan het klooien om dat ding op mijn wifi te krijgen.
@sypie
Ik gebruik nu deze in mijn clack-reader-V4
https://github.com/J-Pipe...er-Monitoring/tree/master
De l/min die berekend wordt op deze manier is razendsnel en je loopt niet continu te pollen om de x seconden
Kostte me ook wat moeite om de code om te bouwen naar mijn eigen toepassing, maar uiteindelijk gelukt.
Ik gebruik nu deze in mijn clack-reader-V4
https://github.com/J-Pipe...er-Monitoring/tree/master
De l/min die berekend wordt op deze manier is razendsnel en je loopt niet continu te pollen om de x seconden
Kostte me ook wat moeite om de code om te bouwen naar mijn eigen toepassing, maar uiteindelijk gelukt.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2024 19:23 ]
Om maar even verder te gaan op mijn vorige puntje: de ESP op de wifi krijgen...
Ik ben bezig met ESPHome in combinatie met de code die ik hierboven neer heb gezet. Dit om het in Home Assistant werkend te krijgen.
Het vreemde is dat wanneer ik een nieuw apparaat aan ESPHome toevoeg en de configuratie NIET aanpas en deze flash, de ESP op de wifi komt. Wanneer ik deze configuratie aanvul met de code die hierboven staat, zonder aanpassingen in het standaard stuk, komt die NIET online. De wijze van flashen is voor beiden gelijk, BOOT indrukken/ingedrukt houden, USB inpluggen, in ESPHome de code installeren en wachten.
Ik word onderhand een beetje gek van die ESP dingen die ik heb óf ik begrijp die dingen niet óf ik heb echt Chinese prut.
Code die ik nu heb:
(misschien dat dit beter in het grote ESPHome topic past?)
EDIT: Ik weet het al weer... sypie in "Het grote ESPhome topic" (Brownout detector, iets met te weinig spanning)
Ik ben bezig met ESPHome in combinatie met de code die ik hierboven neer heb gezet. Dit om het in Home Assistant werkend te krijgen.
Het vreemde is dat wanneer ik een nieuw apparaat aan ESPHome toevoeg en de configuratie NIET aanpas en deze flash, de ESP op de wifi komt. Wanneer ik deze configuratie aanvul met de code die hierboven staat, zonder aanpassingen in het standaard stuk, komt die NIET online. De wijze van flashen is voor beiden gelijk, BOOT indrukken/ingedrukt houden, USB inpluggen, in ESPHome de code installeren en wachten.
Ik word onderhand een beetje gek van die ESP dingen die ik heb óf ik begrijp die dingen niet óf ik heb echt Chinese prut.
Code die ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
| esphome: name: water_flow friendly_name: Water Flow esp32: board: esp32dev framework: type: arduino # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "hvEXJcroNVMRgokrks5/gfMbGxdSI2C17kFfm3MVk4k=" ota: - platform: esphome password: "3143b1c9d19b2819ed0e63455c10ac67" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Water Flow Hutspot" password: "yiPbuWWAL4cH" captive_portal: sensor: - platform: pulse_counter pin: number: GPIO16 allow_other_uses: true update_interval: 6s name: "water pulse" id: water_pulse - platform: pulse_meter pin: number: GPIO16 allow_other_uses: true name: "Water Pulse Meter" unit_of_measurement: "liter/min" icon: "mdi:water" total: name: "Water Total Ltr" unit_of_measurement: "L" id: water_meter_total_ltr device_class: water state_class: total_increasing - platform: pulse_meter pin: number: GPIO16 allow_other_uses: true name: "Water Pulse Meter" unit_of_measurement: "liter/min" icon: "mdi:water" total: name: "Water Total m3" unit_of_measurement: "m³" id: water_meter_total_m3 device_class: water state_class: total_increasing filters: - multiply: 0.001 - platform: template name: "Water Usage Liter" id: water_flow_rate accuracy_decimals: 1 unit_of_measurement: "l/min" icon: "mdi:water" lambda: return (id(water_pulse).state * 10); update_interval: 6s |
(misschien dat dit beter in het grote ESPHome topic past?)
EDIT: Ik weet het al weer... sypie in "Het grote ESPhome topic" (Brownout detector, iets met te weinig spanning)
Op welke (cheap) website bestellen jullie je onderdelen? Dus 100+ 10k 1W weerstandjes, 100+ pin headers, 100+ pin sockets, enz enz.
Ik heb sites gevonden zoals jlcparts (van jlcpcb), zijn er nog andere sites waar je kan shoppen voor leuke prijzen?
Ik heb sites gevonden zoals jlcparts (van jlcpcb), zijn er nog andere sites waar je kan shoppen voor leuke prijzen?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Cool project!jack zomer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:41:
mijn esp projectje van vandaag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
nieuwe meter gekocht waarvan ik de puls kan meten
met een druksensor.
en een tempratuursensor
[Afbeelding]
momenteel is het zo. eens kijken hoe stabiel dit is.
psi moet ik nog naar bar toveren. Momenteel is hij een beetje hoog
Is dit een eigen water meter? Of de watermeter die bij de hoofdaansluiting van het huis hoort? Want die mag je niet zomaar vervangen toch?
En, wat is de reden dat je de temperatuur ook uitleest? De temperatuur zal altijd wel ongeveer hetzelfde zijn, of sowieso niet snel een probleem zijn?
Met welke onderdelen lees je dit allemaal uit? Ik gok dat de waterdruk wordt gedaan met een "pressure transducer"? Maar hoe lees je dan de temperatuur uit?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
de officiële watermeter bevind zich op 600 meter, die mag ik idd niet vervangen.Tanuki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:56:
[...]
Cool project!
Is dit een eigen water meter? Of de watermeter die bij de hoofdaansluiting van het huis hoort? Want die mag je niet zomaar vervangen toch?
En, wat is de reden dat je de temperatuur ook uitleest? De temperatuur zal altijd wel ongeveer hetzelfde zijn, of sowieso niet snel een probleem zijn?
Met welke onderdelen lees je dit allemaal uit? Ik gok dat de waterdruk wordt gedaan met een "pressure transducer"? Maar hoe lees je dan de temperatuur uit?
En uitlezen ging ook niet 123.
water tempratuur is puur voor de leuk. had wat sensors over.
verschil is trouwens wel groot hier. winter 4 graden nu 25 graden...
ds18b20 schroef tempratuur sensor.
en idd een druk sensor.
de meter heeft een ingebouwde puls meter
en een esp32
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Mooi projectje!jack zomer schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:57:
[...]
de officiële watermeter bevind zich op 600 meter, die mag ik idd niet vervangen.
En uitlezen ging ook niet 123.
water tempratuur is puur voor de leuk. had wat sensors over.
verschil is trouwens wel groot hier. winter 4 graden nu 25 graden...
ds18b20 schroef tempratuur sensor.
en idd een druk sensor.
de meter heeft een ingebouwde puls meter
en een esp32
Ik heb een tijdje iets gelijkaardig draaien voor koud water, warm water en regenwater
Die temperatuur geeft (volgens mijn ervaringen) wel een verkeerd beeld. Als je geen water verbruikt dan warmt het water in de leiding op tot de kamertemperatuur. Om de echte aanvoertemperatuur te hebben zou je eigenlijk maar mogen de temperatuur meten als je bv 5 liter verbruik hebt gehad. (maar doe ik ook niet ze
Welke druksensor gebruik je? Ik had eerst een el-cheapo sensor van ebay, maar na een 7tal jaar kreeg ik opeens rare metingen, bleek dat er galvanische corrosie was ontstaan tussen de behuizing van de sensor (wat slechte kwaliteit rvs bleek) en de koperen leidingen. Deze toen vervangen door een "dure" koperlegering sensor.
[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 04-08-2024 11:01 ]
correct, eigenlijk is alleen de tempratuur accuraat wanneer ik het zwembad bij vul.Promy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Die temperatuur geeft (volgens mijn ervaringen) wel een verkeerd beeld. Als je geen water verbruikt dan warmt het water in de leiding op tot de kamertemperatuur. Om de echte aanvoertemperatuur te hebben zou je eigenlijk maar mogen de temperatuur meten als je bv 5 liter verbruik hebt gehad. (maar doe ik ook niet ze)
of in de nacht wanneer de irrigatie loopt. (maar zelfs dan is het water 25 graden inmiddels) Lang leven zon en 40 graden
https://www.amazon.es/dp/...dt_b_product_details&th=1Promy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:59:
Welke druksensor gebruik je?
deze 20 bar sensor
ben gisteren even aan het opruimen geweest en netjes maken.
straks weer alles aansluiten en instellen... heb daar nu 3 esp32.
irrigatie
zwembadverwarmingsloop
en waterleiding.
hoop eindelijk opdeze manier de storingen uit de tempratuur te krijgen..
[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 04-08-2024 11:57 ]
Zou je daar niet 1 ESP32 voor kunnen gebruiken? Ipv 3?
Btw, mensen nog een antwoord op mijn cheap electronic parts vraag? Ik heb inmiddels conrad.de ook wel gevonden, en uiteraard aliexpress. Maar ik merk toch dat jlc parts goedkoper is. Andere goedkope adressen zijn zeer welkom!
Btw, mensen nog een antwoord op mijn cheap electronic parts vraag? Ik heb inmiddels conrad.de ook wel gevonden, en uiteraard aliexpress. Maar ik merk toch dat jlc parts goedkoper is. Andere goedkope adressen zijn zeer welkom!
@Tanuki Op een gegeven moment maakt het toch niet heel veel meer uit hoeveel goedkoper het kan worden?
Ervan uitgaande dat je geen massaproductie doet en enkel thuis tinkert zonder echte tijdsdruk kan je zulk spul voor de prijs van een terras-koffie van aliexpress wegtrekken.
Ervan uitgaande dat je geen massaproductie doet en enkel thuis tinkert zonder echte tijdsdruk kan je zulk spul voor de prijs van een terras-koffie van aliexpress wegtrekken.
- knip -
nee te veel aanlsuitingen voor 1. misschien 2Tanuki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:17:
Zou je daar niet 1 ESP32 voor kunnen gebruiken? Ipv 3?
Maar had zoveel gezeik met die dingen dat ik heb het gescheiden.
Als het straks 3 maanden stabiel is dan ga ik er overnadenken
en ik bestel alles zo ongeveer van amazon. zeker niet de goedkoopste maar wel het gemakkelijkste voor mij
Ik doe geen massa productie inderdaad, maar ik heb toevallig een aantal printjes laten maken voor het besturen van een boiler, dan leek het me nuttig om voor alle printjes alle onderdelen te bestellen. Dan kan ik een soort library opbouwen hier.Raymond P schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:42:
@Tanuki Op een gegeven moment maakt het toch niet heel veel meer uit hoeveel goedkoper het kan worden?
Dus het was meer; ik kan nu in wat grotere getale bestellen, waar wordt het dan interessant bij bijvoorbeeld 500pcs of 1000pcs resistor?
@Tanuki Bij zulke aantallen zou je bijvoorbeeld bij Mouser kunnen kijken (al zal het dan vast ook weer een fractie van een cent goedkoper zijn bij alibaba).
Imho loont dat niet bij hobbymatig gebruik, ik laat die voorraad liever ergens anders liggen.
Imho loont dat niet bij hobbymatig gebruik, ik laat die voorraad liever ergens anders liggen.
- knip -
Ik wil graag oude apparatuur besturen met een Esp8266 (want die had ik nog liggen). Je moet dan denken aan een oud cassettedeck, met van die micro pulse switches (dus niet die mechanische drukknoppen).
Ik kom er niet achter of ik die nu via de esp direct kan sturen (dus grounden) of dat ik daarvoor relais nodig heb die ik moet aansturen? Iemand enig idee?
Ik kom er niet achter of ik die nu via de esp direct kan sturen (dus grounden) of dat ik daarvoor relais nodig heb die ik moet aansturen? Iemand enig idee?
@O085105116N Zonder het casettedeck door te meten valt daar niets zinnigs over te zeggen.
Maar heeft dat ding niet toevallig IR?
Maar heeft dat ding niet toevallig IR?
ergens in mijn leven heb ik de esp goden boos gemaakt.
Wie herkend het onderstaande.
2 esp32 op mijn bureau via wifi op een AP ''aangesloten''
specifiek ssid voor iot/HA/shelly op 2.4ghz.
Alles werk, kan de esp in, de esp communiceert met HA api werkt.
Goed, nu verplaats ik de 2 esp32 met de usb oplader naar de technische ruimte.
Waar een AP met het zelfde ssid zit op 1 meter afstand.
en helemaal niks, geen verbinding mogelijk. Haal ik ze weer naar binnen dan verbinden ze prima op de AP naast mijn monitor.
netwerklijstje.
UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren
dus nu op inwall hd (mijn huis) is alles okee. Maar wanneer ze in de electratoren zijn en op die ap moeten komen krijg ik helemaal niks.
esphome secret wifi klopt en werkt. roaming werkt binnen het netwerk.
ben er nu 3 dagen mee bezig, gelukkig geen 8 uur per dag (moet wel een hobbie en leuk blijven)
Maar ik heb het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd zie
en helemaal niks, geen verbinding mogelijk. Haal ik ze weer naar binnen dan verbinden ze prima op de AP naast mijn monitor.
netwerklijstje.
UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren
dus nu op inwall hd (mijn huis) is alles okee. Maar wanneer ze in de electratoren zijn en op die ap moeten komen krijg ik helemaal niks.
ben er nu 3 dagen mee bezig, gelukkig geen 8 uur per dag (moet wel een hobbie en leuk blijven)
en daar ook 2.4Ghz wifi netwerk aanwezig?jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:47:
netwerklijstje.
UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren
Yep.krijn1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:55:
[...]
en daar ook 2.4Ghz wifi netwerk aanwezig?
Overal zijn dezelfde netwerken beschikbaar.
Admin 2.4
Admin 5.
Gast 2.4
Gast 5.
IoT 2.4
IoT 5.
Alle netwerken zijn gescheiden 2.4 en 5. GHz dus heb van alle ssid 2
En gek genoeg. Een 3de esp die de irrigatie beheerd doet het daar prima.
En wanneer ik mijn ap in de electra toren uitzet schakeld die gewoon over naar een ander accesspoint
[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 12:00 ]
Dan is het meest makkelijke uitgesloten.jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:57:
[...]
Yep.
Overal zijn dezelfde netwerken beschikbaar.
Admin 2.4
Admin 5.
Gast 2.4
Gast 5.
IoT 2.4
IoT 5.
Alle netwerken zijn gescheiden 2.4 en 5. GHz dus heb van alle ssid 2
En gek genoeg. Een 3de esp die de irrigatie beheerd doet het daar prima.
En wanneer ik mijn ap in de electra toren uitzet schakeld die gewoon over naar een ander accesspoint
Misschien kijken of je met ESP aan laptop kunt zien wat er voor (fout)meldingen langs komen?
De ESP probeert niet met het SSID te verbinden maar echt met het MAC adres van het AP. De ESP schakelt niet makkelijk/fijn over naar een ander AP met hetzelfde SSID.jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:47:
Ik merk dit thuis ook, ESPs zitten altijd op het AP waarmee ze het eerste verbinding gemaakt hebben, niet op het sterkste/dichtsbijzijnde AP.
Als ze echt verbinding verliezen, dan maken ze wel verbinding met een andere.
Dit is mijn ervaring/gevoel. Wellicht kan iemand dit terugvinden in de ESP idf wifi code?
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Zit heb ap toevallig op kanaal 1? Naar mijn ervaring hebben esp’s en UniFi wat problemen met kanaal 1.jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:47:
netwerklijstje.
UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren
Dit is niet mijn ervaring. Ik heb gisteren toevallig voor het eerst een ESP32 test bordje aan m'n Home Assistant gekoppeld, eerst in huis. Daarna het bordje achter in de tuin in de blokhut gehangen, en sindsdien heeft ie WiFi verbinding met een AP in de schuur. Dit AP (in de schuur dus) bevindt zich tussen het AP in huis en de huidige blokhut locatie van het ESP bordje. Verbinding was er direct, niets voor hoeven doen.vliegnerd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
De ESP probeert niet met het SSID te verbinden maar echt met het MAC adres van het AP. De ESP schakelt niet makkelijk/fijn over naar een ander AP met hetzelfde SSID.
Ik merk dit thuis ook, ESPs zitten altijd op het AP waarmee ze het eerste verbinding gemaakt hebben, niet op het sterkste/dichtsbijzijnde AP.
Dit is mijn ervaring/gevoel. Wellicht kan iemand dit terugvinden in de ESP idf wifi code?
dit is wat ik krijg wanneer ik mijn desk ap uitzet.krijn1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Dan is het meest makkelijke uitgesloten.
Misschien kijken of je met ESP aan laptop kunt zien wat er voor (fout)meldingen langs komen?
code:
1
2
3
4
5
| INFO ESPHome 2024.8.1 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml... INFO Starting log output from waterleiding.local using esphome API WARNING Can't connect to ESPHome API for waterleiding.local: Error resolving IP address: [Errno -5] No address associated with hostname (APIConnectionError) INFO Trying to connect to waterleiding.local in the background |
en dit krijg ik wanneer ik mijn desk ap aan heb staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| INFO ESPHome 2024.8.1 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml... INFO Starting log output from 192.168.0.249 using esphome API INFO Successfully connected to waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.064s INFO Successful handshake with waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.105s [12:12:18][I][app:100]: ESPHome version 2024.8.1 compiled on Aug 29 2024, 17:31:25 [12:12:18][C][wifi:600]: WiFi: [12:12:18][C][wifi:428]: Local MAC: A0:A3:B3:27:43:0C [12:12:18][C][wifi:433]: SSID: [redacted] [12:12:18][C][wifi:436]: IP Address: 192.168.0.249 [12:12:18][C][wifi:440]: BSSID: [redacted] [12:12:18][C][wifi:441]: Hostname: 'waterleiding' [12:12:18][C][wifi:443]: Signal strength: -52 dB ▂▄▆█ [12:12:18][C][wifi:447]: Channel: 6 [12:12:18][C][wifi:448]: Subnet: 255.255.255.0 [12:12:18][C][wifi:449]: Gateway: 192.168.0.1 [12:12:18][C][wifi:450]: DNS1: 1.1.1.1 [12:12:18][C][wifi:451]: DNS2: 8.8.8.8 [12:12:18][C][logger:185]: Logger: [12:12:18][C][logger:186]: Level: DEBUG [12:12:18][C][logger:188]: Log Baud Rate: 115200 [12:12:18][C][logger:189]: Hardware UART: UART0 [12:12:18][C][mdns:116]: mDNS: [12:12:18][C][mdns:117]: Hostname: waterleiding [12:12:18][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates: [12:12:18][C][esphome.ota:074]: Address: waterleiding.local:3232 [12:12:18][C][esphome.ota:075]: Version: 2 [12:12:18][C][safe_mode:018]: Safe Mode: [12:12:18][C][safe_mode:020]: Boot considered successful after 60 seconds [12:12:18][C][safe_mode:021]: Invoke after 10 boot attempts [12:12:18][C][safe_mode:023]: Remain in safe mode for 300 seconds [12:12:18][W][safe_mode:029]: Last reset occurred too quickly; safe mode will be invoked in 7 restarts [12:12:19][C][api:139]: API Server: [12:12:19][C][api:140]: Address: waterleiding.local:6053 [12:12:19][C][api:142]: Using noise encryption: YES |
dat is ook mijn idee nu, maar het blijft gek. 2 andere esp32 die ook op mijn bureau zijn geconfigureerdvliegnerd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
De ESP probeert niet met het SSID te verbinden maar echt met het MAC adres van het AP. De ESP schakelt niet makkelijk/fijn over naar een ander AP met hetzelfde SSID.
en daarna naar de techruimte en zwembadruimte zijn verplaatst werken helemaal prima..
ik ga nog even 2 dingen testen,
1. opnieuw aanmelden wifi met bureau access point en buiten access point uit. zodat hij wel moet aanmelden op techruimte.
2. als dat niet werk, dan access point bureau en techruimte uit zodat hij het via mijn buiten access point moet doen
de 2.4 zit op 6 of 11 overalTheMystery schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:15:
[...]
Zit heb ap toevallig op kanaal 1? Naar mijn ervaring hebben esp’s en UniFi wat problemen met kanaal 1.
[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 12:19 ]
In je code zie ik dat je probeert te verbinden dmv de hostname, da's mogelijk dan toch een DNS dingetje????jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:17:
[...]
dit is wat ik krijg wanneer ik mijn desk ap uitzet.
code:
1 2 3 4 5 INFO ESPHome 2024.8.1 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml... INFO Starting log output from waterleiding.local using esphome API WARNING Can't connect to ESPHome API for waterleiding.local: Error resolving IP address: [Errno -5] No address associated with hostname (APIConnectionError) INFO Trying to connect to waterleiding.local in the background
en dit krijg ik wanneer ik mijn desk ap aan heb staan.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 INFO ESPHome 2024.8.1 INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml... INFO Starting log output from 192.168.0.249 using esphome API INFO Successfully connected to waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.064s INFO Successful handshake with waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.105s [12:12:18][I][app:100]: ESPHome version 2024.8.1 compiled on Aug 29 2024, 17:31:25 [12:12:18][C][wifi:600]: WiFi: [12:12:18][C][wifi:428]: Local MAC: A0:A3:B3:27:43:0C [12:12:18][C][wifi:433]: SSID: [redacted] [12:12:18][C][wifi:436]: IP Address: 192.168.0.249 [12:12:18][C][wifi:440]: BSSID: [redacted] [12:12:18][C][wifi:441]: Hostname: 'waterleiding' [12:12:18][C][wifi:443]: Signal strength: -52 dB ▂▄▆█ [12:12:18][C][wifi:447]: Channel: 6 [12:12:18][C][wifi:448]: Subnet: 255.255.255.0 [12:12:18][C][wifi:449]: Gateway: 192.168.0.1 [12:12:18][C][wifi:450]: DNS1: 1.1.1.1 [12:12:18][C][wifi:451]: DNS2: 8.8.8.8 [12:12:18][C][logger:185]: Logger: [12:12:18][C][logger:186]: Level: DEBUG [12:12:18][C][logger:188]: Log Baud Rate: 115200 [12:12:18][C][logger:189]: Hardware UART: UART0 [12:12:18][C][mdns:116]: mDNS: [12:12:18][C][mdns:117]: Hostname: waterleiding [12:12:18][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates: [12:12:18][C][esphome.ota:074]: Address: waterleiding.local:3232 [12:12:18][C][esphome.ota:075]: Version: 2 [12:12:18][C][safe_mode:018]: Safe Mode: [12:12:18][C][safe_mode:020]: Boot considered successful after 60 seconds [12:12:18][C][safe_mode:021]: Invoke after 10 boot attempts [12:12:18][C][safe_mode:023]: Remain in safe mode for 300 seconds [12:12:18][W][safe_mode:029]: Last reset occurred too quickly; safe mode will be invoked in 7 restarts [12:12:19][C][api:139]: API Server: [12:12:19][C][api:140]: Address: waterleiding.local:6053 [12:12:19][C][api:142]: Using noise encryption: YES
[...]
dat is ook mijn idee nu, maar het blijft gek. 2 andere esp32 die ook op mijn bureau zijn geconfigureerd
en daarna naar de techruimte en zwembadruimte zijn verplaatst werken helemaal prima..
ik ga nog even 2 dingen testen,
1. opnieuw aanmelden wifi met bureau access point en buiten access point uit. zodat hij wel moet aanmelden op techruimte.
2. als dat niet werk, dan access point bureau en techruimte uit zodat hij het via mijn buiten access point moet doen
[...]
de 2.4 zit op 6 of 11 overal
Kun je in je AP client list niet zien of die daadwerkelijk wel of niet verbonden is?
Ik gok dat dit is in ESPhome webpagina. Als die via netwerk probeert te verbinden probeert hij het op DNS. En zolang hij dus niet op het netwerk zit, kan ESPhome hem dus niet vinden.babbelbox schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:24:
[...]
In je code zie ik dat je probeert te verbinden dmv de hostname, da's mogelijk dan toch een DNS dingetje????
Kun je in je AP client list niet zien of die daadwerkelijk wel of niet verbonden is?
Mijn ervaring met EPS8266 is dat ze volgens mij in mijn huis wel switchen (indien nodig), maar wel lang blijven vasthouden aan AP waarmee verbonden. Maar ik heb dat nooit goed getest.
ja dit is esp home via home assistant
heb nu alle accespoints uitgezet, behalve de techruimte waar ze moeten wonen.
gelukkig heb ik vanaf daar tot mijn pc wifi dekking, dus technisch zouden de esp32 moeten kunnen connecten.
heb er 6, dus ga dat nu even testen (nu is tussen nu en de f1 race).
heb nu alle accespoints uitgezet, behalve de techruimte waar ze moeten wonen.
gelukkig heb ik vanaf daar tot mijn pc wifi dekking, dus technisch zouden de esp32 moeten kunnen connecten.
heb er 6, dus ga dat nu even testen (nu is tussen nu en de f1 race).
De connectoren van Ali binnen (klik) en best prima. Net even een simpele DS18B20 er aan gezet en werkt echt wel makkelijk. Verkrijgbaar van 2 tot 14 polig
en M20 wartel dus meteen te gebruiken in een kabeldoos oid
:strip_exif()/f/image/AuykQAKBqmeBfMdasj4wxKh3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-09-2024 12:40 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
oke.
ik heb nu de 6 esp32 identiek geïnstalleerd op mijn bureau liggen
(in HA in ESPhome geklikt op nieuw apparaat, en dan door naar web esphome.)
ze werken alle 6 op mijn bureau en geven hun status goed door aan HA.
Nu heb ik de 6 verplaatst naar de techruimte,
en 3 van de esp32 geven niet meer een firmware update in HA.
Wel geven ze aan dat ze nog steeds thuis zijn.
Update van deze 3 via esphome werkt ook niet meer
en via ubiquiti zie ik dat ze geen netwerk of ap pakken, maar wel een ip hebben?
/f/image/UavpDWuRyHKFwtvA5BE8nOX2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NqrPuvbGkYTOTyAoBQOjYsE7.png?f=fotoalbum_large)
ik heb ook de uk ultra even geswitcht voor een ac mesh. ook dat maakt geen verschil.
ik ga ze even lekker een paar dagen daar laten liggen. misschien zijn ze wat traag van begrip en hebben ze een paar uur nodig om zich aan te passen
en via ubiquiti zie ik dat ze geen netwerk of ap pakken, maar wel een ip hebben?
/f/image/UavpDWuRyHKFwtvA5BE8nOX2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NqrPuvbGkYTOTyAoBQOjYsE7.png?f=fotoalbum_large)
ik heb ook de uk ultra even geswitcht voor een ac mesh. ook dat maakt geen verschil.
ik ga ze even lekker een paar dagen daar laten liggen. misschien zijn ze wat traag van begrip en hebben ze een paar uur nodig om zich aan te passen
[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 01-09-2024 14:48 ]
Kan je niet een re-connect doen in je unifi software?jack zomer schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:47:
oke.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@jack zomer Wat voor ESP32? En waar komen ze vandaan?
- knip -
Ja kan wel een re-connect doen. Maar het resultaat blijft het zelfde.Toppe schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:55:
[...]
Kan je niet een re-connect doen in je unifi software?
AZDelivery ESP32 ESP-WROOM-32 NodeMCU Modulo WiFi + Bluetooth Dev Kit C vanuit Amazon..Raymond P schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:11:
@jack zomer Wat voor ESP32? En waar komen ze vandaan?
Het zou natuurlijk kunnen dat er een batch probleem was, en dat ik 3 beperkte bordjes heb gevonden.
Dat is een bordje met een wroom-32 erop gesoldeerd toch? Afaik hebben die geen antenne issues, maar om uit te sluiten zou je een verbose debug kunnen doen (terug op je bureau).
- knip -
klopt. maar dat gaat na mijn vakantie gebeuren..Raymond P schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:53:
Dat is een bordje met een wroom-32 erop gesoldeerd toch? Afaik hebben die geen antenne issues, maar om uit te sluiten zou je een verbose debug kunnen doen (terug op je bureau).
voor nu lijkt tijd ook goed te helpen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ======================== [SUMMARY] ======================== - /config/esphome/esp32irrigatie.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esp32zwembadtemperatuur.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-260a90.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml: FAILED - /config/esphome/esphome-web-279290.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-27a17c.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-e44a98.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-f179ac.yaml: SUCCESS |
nog maar 1 in de faalstand. echt bloed vervelend.
fouten maken doet iedereen, en daar leer je van.
Maar dit soort rare dingen, die geen echte rede lijken te hebben zijn bloed irritant
/f/image/n37kKUOtQtPGXrt04smrlxLf.png?f=fotoalbum_large)
heb zo even mijn test overzicht gemaakt, zodat ik kan zien wat er met welk board gebeurd.
En inmiddels een paar uur later
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ======================== [SUMMARY] ======================== - /config/esphome/esp32irrigatie.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esp32zwembadtemperatuur.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-260a90.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-279290.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-27a17c.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-e44a98.yaml: SUCCESS - /config/esphome/esphome-web-f179ac.yaml: SUCCESS |
Alles wil updaten,, meeste binnen 30sec, de 17c neemt 80 sec.
Morgen de ubiquiti uk ultra terug als ap. Kijken of dan alles goed blijft
[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 01-09-2024 22:49 ]
even een korte update.
iets sloopt de werking van de esp32 in de techruimte.
En ik ben er nog niet achter waarom dit is.
ik heb de standaard code vervangen door mijn versimpelde zwembad tempratuur code
in op mijn bureau werkt het allemaal oke.
Wanneer ik ze verplaats naar de techruimte, heb ik er na 1 uur 5 online. maar wanneer ik ze dan weer van stroom haal om in mijn esp32 bordje te plaatsen op 5v dan werken de 2 gewenste esp32 niet.
komende maand eerst even op vakantie, daarna verder spelen en uitzoeken
ik heb de standaard code vervangen door mijn versimpelde zwembad tempratuur code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| esphome: name: "esphome-web-279290" friendly_name: ESPHome Web 279290 esp32: board: esp32dev framework: type: arduino wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: # Allow Over-The-Air updates ota: platform: esphome one_wire: - platform: gpio pin: GPIO05 |
Wanneer ik ze verplaats naar de techruimte, heb ik er na 1 uur 5 online. maar wanneer ik ze dan weer van stroom haal om in mijn esp32 bordje te plaatsen op 5v dan werken de 2 gewenste esp32 niet.
Gebruik je dezelfde kabel? Ik merk dat sommige espjes erg slecht om kunnen gaan met oude/slechte kabels.jack zomer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:29:
even een korte update.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 esphome: name: "esphome-web-279290" friendly_name: ESPHome Web 279290 esp32: board: esp32dev framework: type: arduino wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: # Allow Over-The-Air updates ota: platform: esphome one_wire: - platform: gpio pin: GPIO05
https://www.rouwette.com/
6 usb kabels.Rouwette schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:19:
[...]
Gebruik je dezelfde kabel? Ik merk dat sommige espjes erg slecht om kunnen gaan met oude/slechte kabels.
en 2 bordjes met een vaste 5v voeding.
ik weet zeker dat wanneer ik het probleem vind, dat ik denk'' was het zo simpel''
ergens bij iets iets anders, waardoor alles over de zeik gaat (behalve mijn irrigatie en zwembad esp)
Wat voor vaste 5V voeding? En heb je een bordje met een eigen 3,3v regelaar? En hangen er nog sensoren of andere devices aan die stroom verbruiken?
Er zijn wel eens wat spanningsregelaars geweest voor 3.3v die niet echt genoeg stroom konden leveren voor de bordjes. Dus ik zou eens meten (met een fatsoenlijke multimeter) of de 5v en 3,3V in orde zijn. Desnoods nabij de bordjes nog een kleine condensator (10uF+100nF ofzo) plaatsen ter ontstoring.
Er zijn wel eens wat spanningsregelaars geweest voor 3.3v die niet echt genoeg stroom konden leveren voor de bordjes. Dus ik zou eens meten (met een fatsoenlijke multimeter) of de 5v en 3,3V in orde zijn. Desnoods nabij de bordjes nog een kleine condensator (10uF+100nF ofzo) plaatsen ter ontstoring.
Ik zit te kijken naar mmWave sensoren voor het zwembad, mijn gevoel zegt alleen dat dit niet gaat werken omdat het een vloeistof dichte massa is en signalen dat doorgaans niet leuk vinden.
Alleen als ik op de website van Opencircuit kijk: https://opencircuit.nl/pr...esence-detection-sensor-9
Dan lees ik: Sterk anti-interferentievermogen, wordt niet beïnvloed door sneeuw, nevel, temperatuur, vochtigheid, stof, licht, geluid, enz.
Dat zou dus betekenen dat water geen (enkele) invloed heeft op de werking.
Iemand ervaring hiermee?
Alleen als ik op de website van Opencircuit kijk: https://opencircuit.nl/pr...esence-detection-sensor-9
Dan lees ik: Sterk anti-interferentievermogen, wordt niet beïnvloed door sneeuw, nevel, temperatuur, vochtigheid, stof, licht, geluid, enz.
Dat zou dus betekenen dat water geen (enkele) invloed heeft op de werking.
Iemand ervaring hiermee?
@Toppe Bewegende vloeistof pakt zo'n sensor gewoon op.
Of je erdoorheen kunt kijken met mmw weet ik eigenlijk niet, als dat je bedoeling is kan ik dat wel testen met een bak water ofzo.
Of je erdoorheen kunt kijken met mmw weet ik eigenlijk niet, als dat je bedoeling is kan ik dat wel testen met een bak water ofzo.
- knip -
Ik wil er niet dóór heen kijken, ik wil er in kijken. Gaat om het zwembad of er iemand in zit of niet.Raymond P schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:09:
@Toppe Bewegende vloeistof pakt zo'n sensor gewoon op.
Je wilt door het oppervlakte van het water kijken toch?Toppe schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:53:
[...]
Ik wil er niet dóór heen kijken, ik wil er in kijken. Gaat om het zwembad of er iemand in zit of niet.
Als het oppervlakte van het water beweegt is dat detecteerbaar, dat betekent dat in ieder geval een deel van de golf weerkaatst wordt en je signaalsterkte verliest waardoor (diepe) penetratie mij niet plausibel lijkt met een legale sensor.
Hier op het bureau 20 cm boven een kunststof bak met een laag van +/-20cm water lijkt het erop dat ik geen beweging zie onder de bak.
Ik heb geen massa water beschikbaar dat diep genoeg is om een goede test te doen.
fwiw: ik detecteer vanaf het plafond minuscule beweging in mijn toiletpot als de bril niet netjes omlaag is én het hard genoeg waait. Een splash detectie lijkt mij dus wel plausibel.
Laserafstandsensors op de 4 zijden en een bordje verboden te duiken heeft denk ik meer kans van slagen.
- knip -
Als je met een bak van 20cm water al niets meer meet dan heeft het bij een zwembad van 3 meter natuurlijk geen enkel nut.Raymond P schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:38:
[...]
Je wilt door het oppervlakte van het water kijken toch?
Als het oppervlakte van het water beweegt is dat detecteerbaar, dat betekent dat in ieder geval een deel van de golf weerkaatst wordt en je signaalsterkte verliest waardoor (diepe) penetratie mij niet plausibel lijkt met een legale sensor.
Hier op het bureau 20 cm boven een kunststof bak met een laag van +/-20cm water lijkt het erop dat ik geen beweging zie onder de bak.
Ik heb geen massa water beschikbaar dat diep genoeg is om een goede test te doen.
fwiw: ik detecteer vanaf het plafond minuscule beweging in mijn toiletpot als de bril niet netjes omlaag is én het hard genoeg waait. Een splash detectie lijkt mij dus wel plausibel.
Laserafstandsensors op de 4 zijden en een bordje verboden te duiken heeft denk ik meer kans van slagen.
Thanks in elk geval. Had gehoopt dat het zou werken vanwege de opmerking op de website.
@Toppe De bak zelf houdt ook wat RF tegen natuurlijk, vandaar de aanmerking. Maar 3 meter diep lijkt mij idd kansloos.
Die opmerking verwijst vooral naar ruis door stof, regen en sneeuw. Dat kan je wegfilteren/negeren.
Die opmerking verwijst vooral naar ruis door stof, regen en sneeuw. Dat kan je wegfilteren/negeren.
- knip -
Heeft iemand toevallig ervaring met het inzetten van een ESP-module als serial server? Dat probeer ik nu te doen, om PZEM-004t modules via wifi uit te kunnen lezen.
De ESP is een D1 Mini Pro (8266EX) met ESP Easy, er zit een logic level converter achter en daarachter zit de PZEM-004t. Als ik een FTDI-kabel gebruik om de PZEM uit te lezen in Python dan werkt het, via TCP met andere code
Op https://espeasy.readthedo.../Plugin/SerialHelper.html staat
Iemand enig idee waar dit misgaat? Of misschien maak ik ergens een denkfout, eerste keer dat ik een ESP zo gebruik
De ESP is een D1 Mini Pro (8266EX) met ESP Easy, er zit een logic level converter achter en daarachter zit de PZEM-004t. Als ik een FTDI-kabel gebruik om de PZEM uit te lezen in Python dan werkt het, via TCP met andere code
Python:
zie ik de rode LED op de PZEM-module 1 keer knipperen, maar er komt geen data terug. Zelfde met 1
2
3
4
5
6
7
8
9
| from pyModbusTCP.client import ModbusClient client = ModbusClient(auto_open=True) client = ModbusClient('*.*.*.*', port=*) result = client.read_holding_registers(1,10) print(result) None |
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| from pymodbus.client import ModbusTcpClient import pymodbus pymodbus.pymodbus_apply_logging_config("DEBUG") client = ModbusTcpClient('*.*.*.*', port=*) client.connect() result = client.read_holding_registers(1, 10, slave=1) print(result) client.close() 2024-10-28 06:33:00,340 DEBUG tcp:169 Connection to Modbus server established. Socket ('*.*.*.*', *) 2024-10-28 06:33:00,341 DEBUG transaction:184 Current transaction state - IDLE 2024-10-28 06:33:00,341 DEBUG transaction:193 Running transaction 1 2024-10-28 06:33:00,341 DEBUG transaction:293 SEND: 0x0 0x1 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0x0 0x1 0x0 0xa 2024-10-28 06:33:00,342 DEBUG base:250 New Transaction state "SENDING" 2024-10-28 06:33:00,342 DEBUG transaction:317 Changing transaction state from "SENDING" to "WAITING FOR REPLY" 2024-10-28 06:33:03,343 DEBUG transaction:327 Transaction failed. (Modbus Error: [Invalid Message] No response received, expected at lea st 8 bytes (0 received)) 2024-10-28 06:33:03,343 DEBUG base:92 Processing: 2024-10-28 06:33:03,345 DEBUG transaction:78 Getting transaction 1 2024-10-28 06:33:03,346 DEBUG transaction:258 Changing transaction state from "PROCESSING REPLY" to "TRANSACTION_COMPLETE" Modbus Error: [Input/Output] Modbus Error: [Invalid Message] No response received, expected at least 8 bytes (0 received) |
Op https://espeasy.readthedo.../Plugin/SerialHelper.html staat
die nog aan stond, nu niet meer, maar geen verschil. Log van ESP Easy geeft wel aan dat er een connectie plaatsvind:HW Serial0: GPIO-3 (D9) <- TX / GPIO-1 (D10) -> RX: The regular serial port of the ESP. NB: Enable Serial port has to be disabled (unchecked) in Tools/Advanced settings for any plugin to be able to use this port!
code:
1
2
| 937937: Ser2Net: Client connected! 940814: Ser2Net: Client disconnected! |
Iemand enig idee waar dit misgaat? Of misschien maak ik ergens een denkfout, eerste keer dat ik een ESP zo gebruik
[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 28-10-2024 06:38 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even helemaal zonder context. Je doet Modbus RTU en dus RS485. Dit is een half-duplex bus en je hebt 1 of 2 I/O pinnen nodig om de transceiver van 'richting' te veranderen. De FTDI kabel doet dit 'automagisch' in de FTDI converter maar jouw hardware wellicht niet. Heb je dit ingesteld/aangesloten?
Liefhebber van embedded hardware en software
@Raven Die dingen werken ook zonder level shifting. Ook al Rx en Tx een triple check gegeven?
@laserfreak Het betreft hier geen RS485, gewoon TTL serial.
@laserfreak Het betreft hier geen RS485, gewoon TTL serial.
Elektrisch gezien is het TTL 5V (wat @Septillion al opmerkte), alleen het protocol is Modbus RTU. Als ik dit via FTDI-kabel doe, dan kan ik zonder problemen communiceren. Ik wil het echter via wifi (en dus serial server) doen zodat er geen pc vlakbij hoeft te staan.laserfreak schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:28:
Even helemaal zonder context. Je doet Modbus RTU en dus RS485. Dit is een half-duplex bus en je hebt 1 of 2 I/O pinnen nodig om de transceiver van 'richting' te veranderen. De FTDI kabel doet dit 'automagisch' in de FTDI converter maar jouw hardware wellicht niet. Heb je dit ingesteld/aangesloten?
De ESP-module verwacht 3.3V, terwijl de ZPEM-module op 5V (power en communicatie) werkt en niet elke ESP is daar tegen beveiligd, daarom level-shifter ertussenSeptillion schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:33:
@Raven Die dingen werken ook zonder level shifting. Ook al Rx en Tx een triple check gegeven?
Rx/Tx meerdere keren gechecked en als ik het script run, zie ik de Rx-LED kort oplichten dus er komt wat aan. Afgaand op de debug van 2e script, specifiek
Python:
wordt het niet verstuurd zoals het moet. Manual van PZEM-module zegt1
| 2024-10-28 06:33:00,341 DEBUG transaction:293 SEND: 0x0 0x1 0x0 0x0 0x0 0x6 0x1 0x3 0x0 0x1 0x0 0xa |
Er lijkt dus wat mis te gaan m.b.t. opbouw van het te versturen commando.For example, the master sends the following command (CRC check code is replaced by 0xHH and 0xLL, the same below)
0x01 + 0x04 + 0x00 + 0x00 + 0x00 + 0x0A + 0xHH + 0xLL
Indicates that the master needs to read 10 registers with slave address 0x01 and the start address of the regi ster is 0x0000
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@Raven Ik denk inderdaad dat ik die van mij gemod heb
Dit was ik alweer vergeten
De datalijnen zijn volledig via een opto, dus alleen verlagen van de drive weerstand voor de RXi lijn is voldoende om hem op 3v3 te laten werken. De echte logica wordt gevoed uit de 230V.
Maar geen enkele ESP kan (officieel) tegen 5V, hoogstens sommige modules

Maar geen enkele ESP kan (officieel) tegen 5V, hoogstens sommige modules
@Septillion Ah 
Ik heb inmiddels debug aangezet in het script dat van de FTDI kabel gebruik maakt. Die geeft als commando's voor het ophalen van de meetgegevens van de 5 modules achtereenvolgens:
Omgezet naar hex:
^ komt overeen met de docs, dus het lijkt mis te gaan met de Python lib's die het verkeerd versturen (zie debug vorige bericht).
Dus ik dacht, ik stuur 01040000000A700D via een TCP-socket naar de serial server en dan wachten op antwoord, helaas is het niet zo simpel
Doc zegt
edit: Ah wacht, met "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" gaat de Tx-LED (na Rx-LED) aan, alleen script pikt niks op, blijft hangen bij recv(1024).
edit2: Geprobeerd de door de module teruggestuurde data (die niet aan lijkt te komen via de serial server) uit te lezen met de FTDI-kabel, dat levert wat op:
Alleen waarom levert de serial server dat niet terug
Ik heb inmiddels debug aangezet in het script dat van de FTDI kabel gebruik maakt. Die geeft als commando's voor het ophalen van de meetgegevens van de 5 modules achtereenvolgens:
code:
1
2
3
4
5
| 1-4-0-0-0-10-112-13 2-4-0-0-0-10-112-62 3-4-0-0-0-10-113-239 4-4-0-0-0-10-112-88 5-4-0-0-0-10-113-137 |
Omgezet naar hex:
code:
1
2
3
4
5
| 01 04 00 00 00 0A 70 0D 02 04 00 00 00 0A 70 3E 03 04 00 00 00 0A 71 EF 04 04 00 00 00 0A 70 58 05 04 00 00 00 0A 71 89 |
^ komt overeen met de docs, dus het lijkt mis te gaan met de Python lib's die het verkeerd versturen (zie debug vorige bericht).
Dus ik dacht, ik stuur 01040000000A700D via een TCP-socket naar de serial server en dan wachten op antwoord, helaas is het niet zo simpel

en dat is waar 01040000000A700D uit bestaat en omgezet naar dec komt dat overeen met de debug van het FTDI-script.The command format of the master reads the measurement result is (total of 8 bytes):
Slave Address + 0x04 + Register Address High Byte + Register Address Low Byte + Number
of Registers High Byte + Number of Registers Low Byte + CRC Check High Byte + CRC Check
Low Byte.
edit: Ah wacht, met "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" gaat de Tx-LED (na Rx-LED) aan, alleen script pikt niks op, blijft hangen bij recv(1024).
edit2: Geprobeerd de door de module teruggestuurde data (die niet aan lijkt te komen via de serial server) uit te lezen met de FTDI-kabel, dat levert wat op:
Python:
1
2
3
| b'\x01\x04\x14\t\x16\x00\x00\x00' b'\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00' b'\x00\x01\xf4\x00\x00\x00\x00\xb5' |
Alleen waarom levert de serial server dat niet terug
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 29-10-2024 12:00 ]
Oscar Wilde
@Septillion *pieeeeeep*
Volgens mij weet ik waarom de serial server niets teruglevert, er zijn Wemosjes in omloop waarbij de Rx voorzien is van een pull up weerstand, wat het sturen van data naar die pin een probleem maakt
Pin-swap naar GPIO13-D7 / GPIO-15-D8 zou kunnen, maar GPIO 15 dient tijdens boot low te zijn en met de logic level converter eraan is dat blijkbaar niet het geval.
Na werk https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=8914 eens proberen, kijken of ie dan wél wil booten met D7 en 8 aangesloten.
Volgens mij weet ik waarom de serial server niets teruglevert, er zijn Wemosjes in omloop waarbij de Rx voorzien is van een pull up weerstand, wat het sturen van data naar die pin een probleem maakt

Pin-swap naar GPIO13-D7 / GPIO-15-D8 zou kunnen, maar GPIO 15 dient tijdens boot low te zijn en met de logic level converter eraan is dat blijkbaar niet het geval.
Na werk https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=8914 eens proberen, kijken of ie dan wél wil booten met D7 en 8 aangesloten.
Oscar Wilde
@Raven Hoezo is de pull up een probleem? De uitgang van de PZEM is open collector. En meeste level shifters ook...
Dan heb ik mogelijk een logic level converter die dat niet heeftSeptillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:26:
@Raven Hoezo is de pull up een probleem? De uitgang van de PZEM is open collector. En meeste level shifters ook...
Ben al aan het kijken naar de pin-swap naar D7/D8, alleen een van die 2 is nodig bij het opstarten, dus ff kijken of ik iets heb liggen dat vergelijkbaar is met een BC560 (zie linkje vorige bericht).
Oscar Wilde
@Raven Welke heb je?
Anders kant, heb je een soldeerbout? R8 verlagen naar 4k7 en je hebt geen shifter nodig
Anders kant, heb je een soldeerbout? R8 verlagen naar 4k7 en je hebt geen shifter nodig
http://msx-elektronika.pl/en/logic-level-converter en de ESP https://arduino-projekte..../d1-mini-pro-4mb-esp8266/Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:07:
@Raven Welke heb je?
https://github.com/arendst/Tasmota/discussions/10567 doel je op? Het breadboard is toch groot genoeg
Oscar Wilde
@Raven Dat was wel de inspiratie, maar alleen R8 vervangen door 4k7 is al voldoende voor 3v3. Het is gewoon super wazig dat ze led + R10 parallel hebben gezet aan alleen R8 ipv parallel aan R8 + opto...
Verder ziet dat bord eruit als een standaard mosfet levelshifter dus dan is die ook open collector. Maar je moet wel kanaal 1 en 4 gebruiken, want volgens mij zijn 2 en 3 dus gewoon spanningsdelers...
Verder ziet dat bord eruit als een standaard mosfet levelshifter dus dan is die ook open collector. Maar je moet wel kanaal 1 en 4 gebruiken, want volgens mij zijn 2 en 3 dus gewoon spanningsdelers...
@Septillion De methode met de transistor (BC557 i.p.v. hier niet aanwezige BC560) i.c.m. de swap naar D7/D8 (GPIO13/15) lijkt te werken, krijg data terug
, al is het soms corrupt of incompleet lijkt het
Heb een CRC-check toegevoegd aan de code om de goede eruit te vissen tot ik weet waarom, al is zo'n check sowieso handig, kan later het 4e kanaal eens proberen.
edit: En van ene op het andere moment stuurt ie geen data meer
edit2: Jumperwire van de ground zat los

Heb een CRC-check toegevoegd aan de code om de goede eruit te vissen tot ik weet waarom, al is zo'n check sowieso handig, kan later het 4e kanaal eens proberen.
edit: En van ene op het andere moment stuurt ie geen data meer

edit2: Jumperwire van de ground zat los
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 31-10-2024 15:23 ]
Oscar Wilde
@Raven Gebruik je nu kanaal 1 en 4 van de shifter voor de PZEM?
En als ik jouw was had ik het al geweten, dat had ik de weerstand al vervangen of er een 1k overheen gezet. Makkelijker dan met dingen klooien op een breadboard.
En als ik jouw was had ik het al geweten, dat had ik de weerstand al vervangen of er een 1k overheen gezet. Makkelijker dan met dingen klooien op een breadboard.
@Septillion Nee, nog niet, overigens werkt het weer, zat een draadje los
Oscar Wilde
Is dat een antwoord op de kanalen of de weerstand?
En hehe, dat is dus precies onderdeel van het klooien op een breadboard
Beide, PZEM-module is niet aangemod en dat andere kanaal heb ik nog niet getest. Ben allang blij dat het nu via de serial server werkt, schoonheidsfoutjes (of hoe je het wilt noemenSeptillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Is dat een antwoord op de kanalen of de weerstand?
En hehe, dat is dus precies onderdeel van het klooien op een breadboard
De stekkers die ik aan het kabeltje van de PZEM had gekrimpt hebben een wat dunne pin, die schuift zo uit het breadboard.
De Python-code vereist overigens ook nog enige aandacht. Er is iets heel vaags aan de hand. Als ik het commando voor meetgegevens ("\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D") handmatig intik en verstuur, dan werkt het. Laat ik het commando opgebouwd worden door code, waarbij het adres + functiecode + registeradres + aantalregisters achter elkaar worden gezet (in hex) plus het bepalen van de CRC, dan krijg ik exact hetzelfde maar de PZEM is het er niet mee eens, evenals een if om zowel het door code opgebouwde als handmatig ingevoerde commando met elkaar te vergelijken.
Het printen naar console verschilt ook, terwijl ze hetzelfde zouden moeten zijn. De door code opgebouwde (en door PZEM genegeerde) wordt op de console geprint als
Python:
wat dus klopt. De handmatig ingevoerde (die wél werkt) 1
| \x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D |
Python:
ziet er op de console zo uit:1
2
| command2 = "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" print(command2) |
Python:
1
2
| ╔╝ p |
Beide zijn (aldus Python) strings, de grootte verschilt om onbekende reden. De door code opgebouwde is 4x zo groot

Oscar Wilde
@Raven Dan ben je, denk ik, in een standaard valkuil getrapt 
Werkelijk hex waardes sturen vs je hex waardes als ASCII versturen
Want als je in je console ziet "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" dan heb je namelijk eigenlijk 0x5c 0x78 0x30 0x31 0x5c 0x78 0x30 0x34 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x41 0x5c 0x78 0x37 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x44 verstuurt
Werkelijk hex waardes sturen vs je hex waardes als ASCII versturen
Want als je in je console ziet "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" dan heb je namelijk eigenlijk 0x5c 0x78 0x30 0x31 0x5c 0x78 0x30 0x34 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x41 0x5c 0x78 0x37 0x30 0x5c 0x78 0x30 0x44 verstuurt
@Septillion Hmm, verklaart dat waarom de handmatig getikte \x etc etc die exact hetzelfde is (of lijkt) als de output van de code die het commando genereert, toch als anders wordt gezien?
Oscar Wilde
@Raven Ja, een backslash is een escape character. \x heeft aan dat de waarde erachter als in hex gedefinieerde character gezien moet worden. Dus \x01 is één 8-bit character.
@Septillion ..... en dat gaat bij het handmatig intikken om de een of andere reden wel goed, maar bij het door een stukje code genereerde commando die ook van \x'en is voorzien niet, verwarrend
Zal waarschijnlijk simpel te fixen zijn maar zie het op het moment niet.
Oscar Wilde
@Raven Ik heb nog geen code gezien hoe je het probeert te doen
Woops, bij deze het relevante deelSeptillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:23:
@Raven Ik heb nog geen code gezien hoe je het probeert te doen
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| Address = 1 Read_Input_Register = 4 Register_address = 0 Number_of_registers = 10 def modbusCrc(msg:str) -> int: # https://stackoverflow.com/a/75328573 crc = 0xFFFF for n in range(len(msg)): crc ^= msg[n] for i in range(8): if crc & 1: crc >>= 1 crc ^= 0xA001 else: crc >>= 1 return crc command = ("0x%02x" % Address + "0x%02x" % Read_Input_Register + "0x%04x" % Register_address + "0x%04x" % Number_of_registers).replace("0x","").upper() print("command:", command) crc = modbusCrc(bytes.fromhex(command)) crc_bytes = crc.to_bytes(2, byteorder='little') command = command + "%02X%02X"%(crc_bytes[0], crc_bytes[1]) print("command with CRC:", command) command = r"\x" + r"\x".join(command[n : n+2] for n in range(0, len(command), 2)) print("command formatted:", command) command2 = "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" print("command2:", command2) |
Command2 is de werkende var met het commando, terwijl var command (wat dezelfde inhoud zou moeten hebben) niet werkt.
Oscar Wilde
Je gebruikt voor command uiteindelijk een raw string literal, dus de backslash is dan letterlijk een backslash (waarde 0x5c zoals Septillion zei) en geen escape character meer.Raven schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:11:
Command2 is de werkende var met het commando, terwijl var command (wat dezelfde inhoud zou moeten hebben) niet werkt.
De type hint van de functieparameter is fout, dat moet bytes (of iets vergelijkbaars) zijn ipv str, maar dat doe jij wel goed daar. Je kan dan gewoon met bytes blijven werken en voor consistentie kan je met de b-prefix van commando2 ook bytes maken. Met nog een klein beetje opschonen van de for loop en de initiële samenstelling van command (waarom vier keer "0x" typen en dan replace("0x", "")?) krijg ik dan:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Address = 1 Read_Input_Register = 4 Register_address = 0 Number_of_registers = 10 def modbusCrc(msg: bytes) -> int: # https://stackoverflow.com/a/75328573 crc = 0xFFFF for byte in msg: crc ^= byte for _ in range(8): if crc & 1: crc >>= 1 crc ^= 0xA001 else: crc >>= 1 return crc command = bytes.fromhex( f"{Address:02x}{Read_Input_Register:02x}{Register_address:04x}{Number_of_registers:04x}" ) print("command: ", command) command += modbusCrc(command).to_bytes(2, byteorder="little") print("command with CRC:", command) command2 = b"\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" print("command2: ", command2) print(command == command2) |
Je kunt voor (debug) printen van bytes ook de .hex()-methode gebruiken.
@Raven Je gebruikt allemaal string tools om je huidige 'command' op te bouwen, dat zal je dus niet moeten doen.
Zou ik het zelf gelijk als hex variable declareren in een bytes object. Dan kan je het daarna gewoon aan elkaar plakken:
Zou ik het zelf gelijk als hex variable declareren in een bytes object. Dan kan je het daarna gewoon aan elkaar plakken:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Address = (1).to_bytes(1, 'big') Read_Input_Register = (4).to_bytes(1, 'big') Register_address = (0).to_bytes(2, 'big') Number_of_registers = (10).to_bytes(2, 'big') def modbusCrc(msg:str) -> int: # https://stackoverflow.com/a/75328573 crc = 0xFFFF for n in range(len(msg)): crc ^= msg[n] for i in range(8): if crc & 1: crc >>= 1 crc ^= 0xA001 else: crc >>= 1 return crc print(Number_of_registers) command = Address + Read_Input_Register + Register_address + Number_of_registers print("command:", command) crc = modbusCrc(command).to_bytes(2, 'little') print("CRC: ", crc) command = command + crc print("command with CRC:", command.hex(' ')) print("command with CRC string:", command.decode()) command2 = "\x01\x04\x00\x00\x00\x0A\x70\x0D" print("command2:", command2) print(command.decode() == command2) |
@Raynman @Septillion Thanks voor 2 werkende voorbeelden 
, erin geslopen toen ik met het vinden van de juiste hex-format bezig was.
Uit nieuwsgierigheid, had ik met de code die ik had, nog iets kunnen doen zodat de inhoud van command alsnog goed verwerkt werd? Een of andere conversie?Je gebruikt voor command uiteindelijk een raw string literal, dus de backslash is dan letterlijk een backslash (waarde 0x5c zoals Septillion zei) en geen escape character meer.
Schoonheidsfoutje(waarom vier keer "0x" typen en dan replace("0x", "")
Ah ja, dat was achteraf gezien niet echt handig inderdaad,Je gebruikt allemaal string tools om je huidige 'command' op te bouwen, dat zal je dus niet moeten doen.
Oscar Wilde
@Raven Als je verder gewerkt had met de bytes.fromhex(command) als het command en daar weer de twee bytes (als bytes en niet als hex ASCII) aan geplakt had was je er denk ik ook.
Maar hele operatie om het naar een string met hex representatie om te schrijven maakt het naar mijn idee niet duidelijker
Maar hele operatie om het naar een string met hex representatie om te schrijven maakt het naar mijn idee niet duidelijker
2 vragen;
Zie afbeelding a.j.b.
Moet ik jumper J5 nu wel of niet verwijderen, voordat ik de 3,3V voeding op de klemmen 3V3 en GND van de C6 inschakel?
Is klem GPIO2 een juiste keuze voor de gele sensordraad (DQ)?
Deze lijkt het meest overeen te komen met het voorbeeld op een ESP32:strip_exif()/f/image/2AX92uSpRDT54xXTSwCh6Z4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft niet met HA te maken => schopje
Zie afbeelding a.j.b.
Moet ik jumper J5 nu wel of niet verwijderen, voordat ik de 3,3V voeding op de klemmen 3V3 en GND van de C6 inschakel?
Is klem GPIO2 een juiste keuze voor de gele sensordraad (DQ)?
Deze lijkt het meest overeen te komen met het voorbeeld op een ESP32
:strip_exif()/f/image/2AX92uSpRDT54xXTSwCh6Z4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft niet met HA te maken => schopje
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 17-11-2024 15:10 ]
@PCan Van waar heb je de tekst? En waar zit überhaupt J5?
@Septillion J5 is een Jumper die tussen de voeding zit. Als je die eruit trekt, doet niets het meer.
Hij is dus bedoeld om stroom in Amp. te meten.
Die teksten komen uit de diverse bestanden over de ESP32-C6-DevKitC-1.
Bijvoorbeeld van Github.
Ik zal eens zoeken of er een beter topic is om mijn vragen in te deponeren.
Ik heb nu via ESP-IDF "Hello World" example op het bord geflashed.
Hij is dus bedoeld om stroom in Amp. te meten.
Die teksten komen uit de diverse bestanden over de ESP32-C6-DevKitC-1.
Bijvoorbeeld van Github.
Ik zal eens zoeken of er een beter topic is om mijn vragen in te deponeren.
Ik heb nu via ESP-IDF "Hello World" example op het bord geflashed.
@PCan Je bent al verplaatst 
Maar het is dus onderdeel van die voedingsmodule tussen de ESP en 9V blok?
Maar het is dus onderdeel van die voedingsmodule tussen de ESP en 9V blok?
@Septillion Nee. Deze zit op de ESP-C6 devicekitC-1.
Zeg maar die 2 gele puntjes op de afbeelding, net onder de processor.
Ik krijg alleen contact als ik de USB-C kabel erin stop.
Blijkbaar kan hij nog geen contact maken via WiFi of Zigbee.
Heb in ESPhome gezocht, maar die ondersteund, na 4 jaar (2020), deze DevKit nog steeds niet.
Mag geen gegeven paard in de bek ....., maar wel jammer.
Ook het Hello World example staat niet in PlatformIO, alleen in de stand alone versie van ESP-IDF.
Er zit nl geen platformio.ini bij.
Anders kon ik kijken of ik e.e.a. zou kunnen ombouwen.
https://next.esphome.io/components/sensor/dallas_temp.html kent hij wel.
Maar, iemand enig idee of GPIO2 de juiste pin is voor de Data van de Sensor?
Zeg maar die 2 gele puntjes op de afbeelding, net onder de processor.
Ik krijg alleen contact als ik de USB-C kabel erin stop.
Blijkbaar kan hij nog geen contact maken via WiFi of Zigbee.
Heb in ESPhome gezocht, maar die ondersteund, na 4 jaar (2020), deze DevKit nog steeds niet.
Mag geen gegeven paard in de bek ....., maar wel jammer.
Ook het Hello World example staat niet in PlatformIO, alleen in de stand alone versie van ESP-IDF.
Er zit nl geen platformio.ini bij.
Anders kon ik kijken of ik e.e.a. zou kunnen ombouwen.
https://next.esphome.io/components/sensor/dallas_temp.html kent hij wel.
Maar, iemand enig idee of GPIO2 de juiste pin is voor de Data van de Sensor?
[ Voor 71% gewijzigd door PCan op 17-11-2024 19:55 ]
@PCan Ahhhh, dan die lekker laten zitten. Enig moment dat je die eraf wilt doen is dus om een stroommeter tussen die twee pinnen te hangen om het verbruik van alleen de ESP te meten.
En gezien Zigbee nogal wat voeten in de aarden heeft om te implementeren zal dat de reden zijn dat de C6 nog niet in ESPhome zit. Zigbee in ESPhome zou heel tof zijn maar heb je feitelijk gewoon een nieuwe framework voor nodig.
Verder spreekt die DS18B20 gewoon 1-wire, daar is geen functionaliteit voor in hardware. Dus elke GPIO pin (zonder gekke bijzaken) kan gebruikt worden.
En gezien Zigbee nogal wat voeten in de aarden heeft om te implementeren zal dat de reden zijn dat de C6 nog niet in ESPhome zit. Zigbee in ESPhome zou heel tof zijn maar heb je feitelijk gewoon een nieuwe framework voor nodig.
Verder spreekt die DS18B20 gewoon 1-wire, daar is geen functionaliteit voor in hardware. Dus elke GPIO pin (zonder gekke bijzaken) kan gebruikt worden.
Fwiw de C6 kwam op de markt in begin '23, 2 jaar na de announce. Support in IDF was er toen nog niet. Ergens eind '23 was er pas support in Arduino (ter indicatie).
Je had je antwoord overigens ook in de user guide of datasheet kunnen vinden.
Je had je antwoord overigens ook in de user guide of datasheet kunnen vinden.
- knip -
@Raymond P Dat jaartal komt uit YouTube: ESP32 Guide 2024 | Choosing and Using an ESP32 Board
Ja, die tekst komt uit de user guide, maar is onduidelijk.
Er wordt aangeraden om de J5 jumper te verwijderen als je een externe voeding aansluit op 3V3 en GND.
Wat w.s. bedoeld wordt is dat je dat KAN doen als je wil weten hoeveel stroom (Amp.) er door de ESP getrokken wordt.
Ja, die tekst komt uit de user guide, maar is onduidelijk.
Er wordt aangeraden om de J5 jumper te verwijderen als je een externe voeding aansluit op 3V3 en GND.
Wat w.s. bedoeld wordt is dat je dat KAN doen als je wil weten hoeveel stroom (Amp.) er door de ESP getrokken wordt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DgMr74ESm3dXHSDxTicBU3mb.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door PCan op 18-11-2024 08:25 ]
@PCan Ik heb die video niet bekeken, maar de press release van Espressif geeft wellicht een duidelijke tijdlijn.
Bij het lezen van user guides en datasheets is het handig om een paragraaf in z'n geheel te lezen. Als je er alinea's uit trekt of zelfs enkele zinnen dan mis je de context.
Uit de component list:
/f/image/wb48zuUyFkI8GgbLUZCqui7Z.png?f=fotoalbum_large)
Wat linkt naar paragraaf:
/f/image/hHfuavx16LnZhy9mlhRLO3kD.png?f=fotoalbum_large)
De twee scenario's die van toepassing zijn op de twee mogelijke settings van J5 zijn hier toch duidelijk verwoord?
N.b. absoluut niet aanvallend bedoeld, ik heb zelf ook veel te lang geklooid door manuals te skimmen/scannen.
Bij dit soort dingen stoot je je je tenen omdat er vaak geen woord extra in staat die je mag/kunt missen.
Bij het lezen van user guides en datasheets is het handig om een paragraaf in z'n geheel te lezen. Als je er alinea's uit trekt of zelfs enkele zinnen dan mis je de context.
Uit de component list:
/f/image/wb48zuUyFkI8GgbLUZCqui7Z.png?f=fotoalbum_large)
Wat linkt naar paragraaf:
/f/image/hHfuavx16LnZhy9mlhRLO3kD.png?f=fotoalbum_large)
De twee scenario's die van toepassing zijn op de twee mogelijke settings van J5 zijn hier toch duidelijk verwoord?
N.b. absoluut niet aanvallend bedoeld, ik heb zelf ook veel te lang geklooid door manuals te skimmen/scannen.
Bij dit soort dingen stoot je je je tenen omdat er vaak geen woord extra in staat die je mag/kunt missen.
- knip -
@Raymond P Thanks.
Ik kan die on board temperature sensor die in de press release genoemd wordt, niet vinden op mijn C6-DevKitC=1
Wat is de eenvoudigste manier op WiFi aan de praat te krijgen?
Welk bestand (Platformio met ES-IDF ) moet ik daarvoor editeren?
P.s. Ik heb inmiddels een hobbysetje met een ESP8266-12E Module binnen en krijg morgen nog een ESP32-C3.
Beiden worden vlgns mij wél ondersteund in ESPhome.
Al lees ik dat de C3 geen interne debug ondersteuning heeft. Geen idee of ik daar dan weer problemen mee ga krijgen.
Arduino IDE geinstalleerd, ESP32C6Dev gekozen. Werkt prima. Geen gezeur. Duidelijke interface.
Ik kan die on board temperature sensor die in de press release genoemd wordt, niet vinden op mijn C6-DevKitC=1
Wat is de eenvoudigste manier op WiFi aan de praat te krijgen?
Welk bestand (Platformio met ES-IDF ) moet ik daarvoor editeren?
P.s. Ik heb inmiddels een hobbysetje met een ESP8266-12E Module binnen en krijg morgen nog een ESP32-C3.
Beiden worden vlgns mij wél ondersteund in ESPhome.
Al lees ik dat de C3 geen interne debug ondersteuning heeft. Geen idee of ik daar dan weer problemen mee ga krijgen.
Arduino IDE geinstalleerd, ESP32C6Dev gekozen. Werkt prima. Geen gezeur. Duidelijke interface.
[ Voor 42% gewijzigd door PCan op 19-11-2024 21:33 ]
@PCan Ik heb geen recente ervaring met PlatformIO.
Voor esp-idf is er wel een korte start te vinden in hun repo.
De onboard temperatuur sensor van esp32's is ook een toggle in IDF, by default niet beschikbaar afaik. Ook vooral bedoeld om chip temperatuur te meten, niet noodzakelijk ambient temperature.
Voor esp-idf is er wel een korte start te vinden in hun repo.
De onboard temperatuur sensor van esp32's is ook een toggle in IDF, by default niet beschikbaar afaik. Ook vooral bedoeld om chip temperatuur te meten, niet noodzakelijk ambient temperature.
- knip -
We zijn weer een stapje verder. Tips zijn altijd welkom.
(3x Dallas DS18B20 waterdicht op ESP32-C6-DevKitC-1 N8. Via Arduino.
(3x Dallas DS18B20 waterdicht op ESP32-C6-DevKitC-1 N8. Via Arduino.
:strip_exif()/f/image/js09Q1aTiA4G9JgS0hWq976i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PCan op 20-11-2024 19:37 ]
Vraag me af of het niet in ESPhome zit. Ik zie bij de update van ESPhome van gisteren in de List of changes o.a. dit staan:Septillion schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:07:
@PCan Ahhhh, dan die lekker laten zitten. Enig moment dat je die eraf wilt doen is dus om een stroommeter tussen die twee pinnen te hangen om het verbruik van alleen de ESP te meten.
code:
1
2
| [fix] ESP32-C6: internal temperature reporting esphome [fix] ESP32-C6 BLE compile error |
Dan zou ik verwachten dat misschien niet alle functies ondersteund worden maar dat hij wel al in het ESPhome framework zit.
@synoniem Ahh, maar ik denk dat die onder beta hoort te staan ofzo. Want zie de esp32-c6-devkitc-1 wel in de huidige Platform.io versie 6.9.0 staan. Maar ESPHome linkt nog steeds naar Platform.io v5.3.0 en die ondersteund het niet.
Maar goed, überhaupt compilen is maar stap 1. Om werkelijk Zigbee te gebruiken zal er een compleet Zigbee framework moeten komen incl wat kan en wat niet kan met Zigbee. Het is nogal wat anders dan het vrije Wifi.
Maar goed, überhaupt compilen is maar stap 1. Om werkelijk Zigbee te gebruiken zal er een compleet Zigbee framework moeten komen incl wat kan en wat niet kan met Zigbee. Het is nogal wat anders dan het vrije Wifi.
Was in ieder geval ESP-IDF niet ook extreem beperkt in het gebruik van Zigbee? In de zin van dat alles predefined is voor velden. Je kunt dus wel zeggen "in het temperatuur veld stuur 15,3" maar niet "in veld 24 stuur numerieke waarde 15,3". Waardoor je ook gebonden bent aan de specifieke zaken die in IDF zitten. En bv een ESP met meerdere temp sensoren zou dan niet kunnen, omdat er bv in de Zigbee standaard maar 1 specifiek veld is dat is vastgelegd als "temperatuur" en IDF ook alleen dat veld kan gebruiken en je dus niet een specifiek veld zelf kunt opgeven. Dat beperkt ee mogelijkheden dus ook nogal enorm.Septillion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:22:
@synoniem Ahh, maar ik denk dat die onder beta hoort te staan ofzo. Want zie de esp32-c6-devkitc-1 wel in de huidige Platform.io versie 6.9.0 staan. Maar ESPHome linkt nog steeds naar Platform.io v5.3.0 en die ondersteund het niet.
Nog los van dat volgens mij niet alles uit Zigbee is geïmplementeerd, in de zin van zeer specifieke velden / toepassingen.
En dat vervolgens zaken van buiten de specificaties al helemaal niet kunnen (ik heb een "bed sensor" met een HX711, maar zit in de Zigbee standaard iets van bv gewicht / druk / <eigenlijk is het gewoon een nummertje dat nergens voor staat maar je wel kunt kalibreren naar gewicht>).
Ok, ik heb dus gisteren Dallas sensoren op de C6 geïnstalleerd. Dat werkt nog steeds prima hoor.
Vandaag heb ik een C3 DevKitM met behulp van YouTube: Setting up ESPHome for Home Assistant - ESP32 SMART Home Made EASY! op WiFi aan het werk gekregen met ESPHome.
Het ging niet makkelijk. Wilde eerst de poort niet openen en daarna geen contact met de WiFi router maken. Maar om een of andere reden deed hij het ineens wel. Ik vermoed dat mijn PC nog ff tijd nodig had om e.e.a. in te stellen of zoiets. Drivers of zo.
Ook mis ik het stuk code na Captive_portal (Zie YT video als je wilt).
Waarschijnlijk omdat ik ergens moest kiezen voor een fabrieksbestand.
Geen idee waar ik de rest vandaan moet halen. Kon het op de ESPHome website niet vinden.
Dus kan ik nog niet met het LED tje spelen.
Dingen gingen ook soms anders bij mij, dan in die video.
Mijn vraag. Ik heb in de Arduino.ide Schets gemaakt met behulp van bibliotheek beheer.
Dat is allemaal in C++. Dat kan ook in yaml?
https://esphome.io/components/sensor/dallas_temp.html
Dat ziet er veel strakker uit.
Kan je op een of andere manier het C++ bestand converteren naar .yml?
Vandaag heb ik een C3 DevKitM met behulp van YouTube: Setting up ESPHome for Home Assistant - ESP32 SMART Home Made EASY! op WiFi aan het werk gekregen met ESPHome.
Het ging niet makkelijk. Wilde eerst de poort niet openen en daarna geen contact met de WiFi router maken. Maar om een of andere reden deed hij het ineens wel. Ik vermoed dat mijn PC nog ff tijd nodig had om e.e.a. in te stellen of zoiets. Drivers of zo.
Ook mis ik het stuk code na Captive_portal (Zie YT video als je wilt).
Waarschijnlijk omdat ik ergens moest kiezen voor een fabrieksbestand.
Geen idee waar ik de rest vandaan moet halen. Kon het op de ESPHome website niet vinden.
Dus kan ik nog niet met het LED tje spelen.
Dingen gingen ook soms anders bij mij, dan in die video.
Mijn vraag. Ik heb in de Arduino.ide Schets gemaakt met behulp van bibliotheek beheer.
Dat is allemaal in C++. Dat kan ook in yaml?
https://esphome.io/components/sensor/dallas_temp.html
Dat ziet er veel strakker uit.
Kan je op een of andere manier het C++ bestand converteren naar .yml?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GHrRrfZ4G3PnKYur59Npd6a5.jpg?f=user_large)
Ik deel heel graag een van mijn laaste projecten op basis van een ESP32-S3. Ik heb een gateway gemaakt die wordt gebruikt met wetenschappelijke sensoren. De gateway zit in een op maat gemaakte behuizing die tot 100 meter onder water kan gaan. Door middel van een druksensor kan de gateway automatisch gegevens doorsturen via LTE-M en/of NB-IoT.
Verder heb ik op de gateway verschillende hardware protocollen voorzien:
- RS232
- RS485
- SDI-12
- CAN
De module is een 'Walter' module, die ik vorig jaar heb gemaakt. Hier alvast wat foto's:
:strip_exif()/f/image/PgSeQq70B1Fak0Ki0u2OEKFW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NSZpprV6P5BfCQFXOLUqh3Qh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MDRSHLgyd5m7FMZdm8x7vth9.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment hebben we de gateway al met succes getest op het IJsselmeer en in de plaatselijke beek
Verder heb ik op de gateway verschillende hardware protocollen voorzien:
- RS232
- RS485
- SDI-12
- CAN
De module is een 'Walter' module, die ik vorig jaar heb gemaakt. Hier alvast wat foto's:
:strip_exif()/f/image/PgSeQq70B1Fak0Ki0u2OEKFW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NSZpprV6P5BfCQFXOLUqh3Qh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MDRSHLgyd5m7FMZdm8x7vth9.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment hebben we de gateway al met succes getest op het IJsselmeer en in de plaatselijke beek
Ik ben op zoek naar een microcontroller die USB-powered is. Verder zo klein mogelijk. Ik wil er een GoPro remote mee maken.
Als ik zoek op esp8266/ESP32 kom ik verschillende formaten tegen.
Daarnaast kom ik termen tegen als Wemos en NodeMCU tegen.
Ik heb geen wifi nodig, enkel BLE.
Welke microcontroller heb ik dan nodig?
EU DNS: 86.54.11.100
Ben zelf wel fan van de esp32-c3 super mini. Heeft ook BLE (en wifi).c-nan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:03:
Ik ben op zoek naar een microcontroller die USB-powered is. Verder zo klein mogelijk. Ik wil er een GoPro remote mee maken.
Mooi klein en ongeveer 2 euro bij Ali
Hier een LilyGo T5 4.7 v2.3 aan de praat. Deze werkt net even anders dan de oudere v2.2.
Code staat hier: https://github.com/AppForce1/lilygo-t5-47-plus-esphome
Het was echt even zoeken en puzzelen om de boel aan de gang te krijgen.
Hardware:
- LilyGo T5: https://lilygo.cc/products/t5-4-7-inch-e-paper-v2-3
- Accu: (kale link) https://www.amazon.nl/dp/B0BG82T39Y
Enige wat ik moest doen was even de bij de LilyGo geleverde j2 stekker aan de accupack solderen.
De LilyGo heeft een charge controller aan boord en deze pack over charge beveiliging. Dus plug en play.
En natuurlijk een mooie screenshot.
Ik heb deep sleep heel mooi aan de praat met een nachtelijke downtime en enkel een screen refresh als er daadwerkelijk nieuwe data is.
:strip_exif()/f/image/R028QN7ajuy3KiWvTaEV2YYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de status van het device is mooi zichtbaar in Home Assistant.
/f/image/U2MnpSujvDTKUQCR0i2uTERl.png?f=fotoalbum_large)
Oh ja ook nog een binary sensor waarmee ik deep sleep kan uitschakelen zodat het makkelijker firmware uplaoden is. Switch aanzetten, knopje op device druken. Dat knopje triggert een wake-up en refresh. En deep sleep is verboden, dus hij blijft actief.
Code staat hier: https://github.com/AppForce1/lilygo-t5-47-plus-esphome
Het was echt even zoeken en puzzelen om de boel aan de gang te krijgen.
Hardware:
- LilyGo T5: https://lilygo.cc/products/t5-4-7-inch-e-paper-v2-3
- Accu: (kale link) https://www.amazon.nl/dp/B0BG82T39Y
Enige wat ik moest doen was even de bij de LilyGo geleverde j2 stekker aan de accupack solderen.
De LilyGo heeft een charge controller aan boord en deze pack over charge beveiliging. Dus plug en play.
En natuurlijk een mooie screenshot.
Ik heb deep sleep heel mooi aan de praat met een nachtelijke downtime en enkel een screen refresh als er daadwerkelijk nieuwe data is.
:strip_exif()/f/image/R028QN7ajuy3KiWvTaEV2YYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook de status van het device is mooi zichtbaar in Home Assistant.
/f/image/U2MnpSujvDTKUQCR0i2uTERl.png?f=fotoalbum_large)
Oh ja ook nog een binary sensor waarmee ik deep sleep kan uitschakelen zodat het makkelijker firmware uplaoden is. Switch aanzetten, knopje op device druken. Dat knopje triggert een wake-up en refresh. En deep sleep is verboden, dus hij blijft actief.
[ Voor 7% gewijzigd door The - DDD op 26-01-2025 21:37 ]
Ik gebruik de watermeter toepassing van huizebruin nu sinds c.a. 1 jaar. Ik gebruik Home assistant om de meter uit te lezen. Dit bevalt erg goed. Echter: Ik ben er onlangs achtergekomen dat de meting een tijdje blijft hangen nadat het verbruik gestopt is. Weet iemand waar dit door kan komen? Je ziet het in onderstaande afbeelding. Tijdens het werkelijke verbruik varieert het volumedebiet een klein beetje. Als het verbruik gestopt is en de meting blijft hangen zie je een stabiele, horizontale lijn.
:strip_exif()/f/image/xI7O7bx5D3rwekKn51aQKiTk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xI7O7bx5D3rwekKn51aQKiTk.jpg?f=fotoalbum_large)
yalerta schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
De huizebruin.nl esp middels een WemosD1 en een Hilink voeding samen ingebouwd in een stekker doosje van een defecte voeding. 3mm (audio) plugvoetje erbij en verbonden met de sensor via een 4x0,5 of 0,8 mm bel of telefoonkabel naar de sensor op de watermeter. lengte circa 3 meter.
LET OP! Degelijk knutselen met 5V en 230V netspanning in 1 doosje is NIET aan te raden voor de niet ervaren hobbyist die onvoldoende met de gevaren bekend is !
Bovenstaande opbouw inmiddels langer als een jaar in werking.
Wel enige maanden terug een uitval gehad doordat mijn watermeter niet met de NPN sensor maar in de Elstar meter met een Reedcontact gemeten werd. Een nieuw sensorcontact loste het helaas niet op. Een dag een staafmagneetje in de watermeter op de plaats van de sensor zette alles weer in werking en gaat tot op de dag van vandaag foutloos.
Een zelfde opstelling met de NPN sensor, bij familie geplaatst, heeft in datzelfde jaar geen uitval gehad.
[ Voor 13% gewijzigd door superjoost op 28-02-2025 11:32 ]
Ik heb een charger gekocht voor een lipo accu. Deze heeft 3 output currents: 50, 200 en 500. Ik wil deze op 500 zetten (moet kunnen met de 2500mAh accu waarvoor ik m wil gebruiken).
Ik snap alleen niet hoe ik die 'bonding pads' gebruik. Ze hebben een gleuf alsof je met een schroevendraaier aan de gang kan. Maar ik check t hier toch maar even voor ik m sloopyou can easily switch between 3 output currents (the default output current is 50mA) by selecting different bonding pads on the back

@delodic
Lijkt me een soldeer brug, Dus een druppel soldeer op de gewenste pad.
Lijkt me een soldeer brug, Dus een druppel soldeer op de gewenste pad.
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Ik ben aan het zoeken naar een esp32(-achtige) met zoveel mogelijk gpio pinnen, In de buurt van 100 pinnen. Ik wil kijken of ik een low budget HIL simulatie/test systeem kan bouwen (Wikipedia: Hardware-in-the-loop simulation). Elke pin representeert dan een input (door de gebruiker of door een externe sensor) waar op gereageerd moet worden. Bij een auto zou dat kunnen betekenen dat je een remactie simuleert door de snelheid, rempedaal, indrukking vering, etc via wiskundige formules aan de pinnen aan te leveren en dan te onderzoeken wat de auto gaat doen (remlicht, abs, etc).
De gewone esp32-S3 heeft zo'n 45 pinnen. De aangekondigde P4 heeft er 55. Maar ik ben op zoek naar meer pinnen. Iemand een idee of er iets betaalbaars bestaat wat lijkt op een esp32 maar meer pinnen heeft?
De gewone esp32-S3 heeft zo'n 45 pinnen. De aangekondigde P4 heeft er 55. Maar ik ben op zoek naar meer pinnen. Iemand een idee of er iets betaalbaars bestaat wat lijkt op een esp32 maar meer pinnen heeft?
When life gives you lemons, start a battery factory
Een youtuber die ik eigenlijk niet kende heeft een filmpje gemaakt over mijn project. Ik heb voor alle duidelijkheid niet betaald voor dit filmpje:
@KabouterSuper Als je zoveel pinnen zoekt dan zal een I/O expander via I2C of een schuifregister een betere optie zijn dan een chip te zoeken met heel veel pinnen.
@KabouterSuper Als je zoveel pinnen zoekt dan zal een I/O expander via I2C of een schuifregister een betere optie zijn dan een chip te zoeken met heel veel pinnen.
Zoals @laserfreak aangeeft zou ik met extra HW werken dan een microcontroller te zoeken met meer dan 100 GPIO's, anders zoek je naar microcontrollers met 144 of 176 pinnen. Je zou bv ook met een multiplexer kunnen werken en dan vlug schakelen tussen de verschillende inputs. Maar zoals ik het lees wil je eigenlijk ook ADC's om een spanning op te meten.KabouterSuper schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:58:
Ik ben aan het zoeken naar een esp32(-achtige) met zoveel mogelijk gpio pinnen, In de buurt van 100 pinnen. Ik wil kijken of ik een low budget HIL simulatie/test systeem kan bouwen (Wikipedia: Hardware-in-the-loop simulation). Elke pin representeert dan een input (door de gebruiker of door een externe sensor) waar op gereageerd moet worden. Bij een auto zou dat kunnen betekenen dat je een remactie simuleert door de snelheid, rempedaal, indrukking vering, etc via wiskundige formules aan de pinnen aan te leveren en dan te onderzoeken wat de auto gaat doen (remlicht, abs, etc).
Cool. De landkaart in het begin is erg verhelderend voor mensen uit Miami, nu weten ze tenminste waar België ligt (not).laserfreak schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:08:
Een youtuber die ik eigenlijk niet kende heeft een filmpje gemaakt over mijn project. Ik heb voor alle duidelijkheid niet betaald voor dit filmpje:
[YouTube: You’ve Never Seen Cellular Like This]
Thanks, daar was ik al een beetje bang voor. Ik ga eens kijken naar een i/o expander.@KabouterSuper Als je zoveel pinnen zoekt dan zal een I/O expander via I2C of een schuifregister een betere optie zijn dan een chip te zoeken met heel veel pinnen.
When life gives you lemons, start a battery factory