Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote ESP topic

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10:31
Welk einkt lcd gebruik je?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

verschillende uitvoeringen ESP 8266

inmiddels zijn er bijgekomen de 12 / 12E / 13

ze gebruiken allemaal dezelfde wifi chip maar de verschillen zitten oa in het aantal I/O lijnen die bereikbaar zijn, antenne type (pcb, keramisch, aansluiting extern of beiden), de pitch (de meeste hebben 2 mm en passen dus niet zonder meer op een breadboard) en een aantal zitten 'ingeblikt' om aan bepaalde FCC voorwaarden qua straling te voldoen.

- voeding is 3V3 (1.7V to 3.6V)
- verbruik 200-300 mA peak / 72 mA idle / < 1mA sleep
- bij gebruik samen met een 5V arduino, zet dan een levelshifter tussen de communicatie lijnen en let op dat de 3V3 uitgang op een arduino meestal niet genoeg kan leveren om de ESP te voeden tijdens zenden.

standaard zit er in iedere ESP8266-xx module firmware zodat je er serieel mee kan communiceren, vb met een arduino
de module begrijpt AT commando's.

de chip zelf heeft een krachtige processor en door het vrijgeven van een SDK zijn er momenteel veel programmeurs bezig om toepassingen/firmware te schrijven.
meest bekende open source firmware is NodeMcu - zie ook programming in LUA

LINKS

- quick start guide
- Scargill's Tech Blog
- https://nurdspace.nl/ESP8266
- http://www.esp8266.com/
- https://www.facebook.com/esp8266wifi
- WIKI
- ESP8266 Community Wiki

WIN TOOLS
Arduino-compatible IDE - ESP8266 zie ook
Sming - Open Source framework for high efficiency WiFi SoC ESP8266 native development with C++ language.
CoolTerm
ESPlorer
nodemcu flasher
LuaLoader
LuaUploader zie uitleg1 en uitleg2
SocketTest v3
ESP8266 config configure and test the module via usb2serial
Windows Compiler Setup
Sublime Text (prima editor)

LINUX TOOLS
Docker
Debian
esp-open-sdk
Lubuntu GCC VM password= esp8266

FIRMWARE
NodeMCU
SDK
laatste
frankenstein
RUS

LEVERANCIERS
eBay
Hackerstore
VanAllesEnMeer

CLOUD DATA & push notifications
https://xively.com/
https://thingspeak.com/
http://community.thingspe...using-thingspeak-plugins/
http://www.prowlapp.com/faq.php
https://itunes.apple.com/...viewSoftware?id=320876271

MQTT
http://mqtt.org/
https://github.com/tuanpmt/esp_mqtt
Node-RED a visual tool for wiring the Internet of Things

GADGETS related
Cactus Micro
ESP8266-201 breadboardfriendly review
Limpkin dev board
ESP12 testboardje
usb2serial
ESP8266 adapter printje

PROJECTJES
benlo
- instructables

187449 wijzigde deze reactie 30-05-2015 21:56 (148%)

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 11:40

Quindor

Switching the universe....

Erg leuk om te zien dat er hier nu ook een topic over is!

Ik heb over kerstmis en nieuwjaar een PWM LED WiFi Dimmer gebouwd op basis van de ESP8266. Deze werkt samen met Domoticz om zo een heel erg goedkope dimmer te hebben in een Domotica systeem.

Ik heb alles uitgeschreven op mijn blog:
Part 1: Setup, How it works
Part 2: Hardware and Tools needed to build it yourself and where to get it cheaply!
Part 3: Flashing and programming the ESP-01
Part 4: Configuring Domoticz
Part 5: Hacked Ikea LED lamps

Ik ben benieuwd wat andere mensen er mee gaan bouwen!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-01 09:40
Gister een stel ESP8266s voor scouting gebruikt. Twee AA'tjes met een condo en een ESP01 eraan in een doosje. De software erop vormt een access point, en er draait een triviale DNS-service en mijn esphttpd op. Het netto resultaat is dat als je met je telefoon je aanmeld op het access point, je meteen een browser voor je neus krijgt met de webpagina die in de ESP gebakken staat. Daar heb ik er vijf van gemaakt en verstopt op random plekken voor een spel. Onderdeel van het spel was dat groepen de GPS-coordinaten van het doosje kregen en moesten gaan zoeken met de WiFi van hun telefoon. Goed geslaagd, alhoewel er 1 doosje vastgelopen leek te zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

meet het totale verbruik is.
eea hangt ervan af uiteraard of er veel 'ingebroken' wordt :+
( er bestaan wel leuke charge/protect en step up printjes in 1 )
ben zelf nog wat aan het expirimenteren, mijn doel is/was om een mobiel alarm systeempje te maken dat samenwerkt met de iphone.
zodra er beweging is krijg je (via appje) een push message.

187449 wijzigde deze reactie 30-01-2015 11:39 (73%)

• somers1234
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13:06
Op Ebay zijn leuke (waterdichte) doosjes te vinden om je ESP in te monteren. Handig voor je buitentemperatuuropnemer.

Tevens heb ik mijn Energiemonitor op basis van de ESP03 nu eindelijk werkend. De ESP is helaas wel op de een of de andere manier beschadigd (kan geen andere firmware meer flashen), maar mijn LUA code slikt hij gelukkig nog wel. Ik heb nog geen slimme meter en meet daarom de LED pulsen (500 imp/kWh) op mijn energiemeter. De ESP berekent met behulp van de tijd tussen twee pulsen het opgenomen vermogen en verstuurt deze elke 15 seconde naar Thingspeak. Het aantal pulsen (kWh verbruik) wordt elke 5 minuten naar Thingspeak verstuurd. Ditzelfde geldt voor het gasverbruik.

Voor de liefhebbers mijn LUA code:

init.lua
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
--Verbinden met het WiFi netwerk
wifi.setmode(wifi.STATION)
wifi.sta.config ("XXSSIDXX", "XXKEYXX")
wifi.sta.connect()

tmr.alarm(0, 1000, 1, function() 
if (wifi.sta.getip() == nil) then 
print("Verbinden met netwerk...") 
else 
tmr.stop(0)
print("Verbonden! (ip: ".. wifi.sta.getip() ..")")
dofile("energie.lua")
end
end)

energie.lua
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
--Variabelen
timeCounter = 0
dataCounter = 0
vermogen = 0
gemetenPulsenStroom = 0
gemetenPulsenGas = 0
firstRun = 1
sendStep = 0

--Stroompuls: opgenomen vermogen berekenen + tellerstand ophogen
function stroomInterrupt()
   if (firstRun == 0) then
      if (timeCounter > 0) then
         vermogen = (360000000/(500*timeCounter))
         print("Stroompuls (T: ".. timeCounter * 10 .."ms P: ".. vermogen .."W)")
      end
   end

gemetenPulsenStroom = gemetenPulsenStroom+1   
   firstRun = 0
   timeCounter = 0
   tmr.delay(300000) 
end

--Gaspuls: tellerstand ophogen
function gasInterrupt()
   print("Gaspuls")
   gemetenPulsenGas = gemetenPulsenGas+1
   tmr.delay(300000) 
end

--Data naar Thingspeak versturen
function sendData()
    print("Data versturen")
   sendTimeout = 0

if (dataCounter == 10) then
        key = "?key=KEYCHANNEL1"
        data = "&field1="..vermogen.."&field2="..gemetenPulsenStroom
      sendStep = 3
    elseif (dataCounter >= 20) then
        key = "?key=KEYCHANNEL2"
        data = "&field1="..gemetenPulsenGas
        dataCounter = 0
      sendStep = 2
    else
        key = "?key=KEYCHANNEL1"
        data = "&field1="..vermogen
      sendStep = 1
    end

--Timeout en opnieuw verbinden met het netwerk
   tmr.alarm(3, 1000, 1, function() 
      sendTimeout = sendTimeout+1
      if (sendTimeout >= 3) then
         print("Opnieuw verbinden")
         wifi.setmode(wifi.STATION)
         wifi.sta.config ("XXSSIDXX", "XXKEYXX")
         wifi.sta.connect()
         conn:close()
         conn = nil
         tmr.stop(3)
      end
   end)

--Verbinden met Thingspeak
   conn = nil
   conn = net.createConnection(net.TCP, 0) 
   conn:on("receive", function(conn, payload)
      print("Response ontvangen")
      tmr.stop(3)
      if (sendStep == 2) then
         gemetenPulsenGas = 0
      elseif (sendStep == 3) then
         gemetenPulsenStroom = 0
      end
   end)
   conn:on("connection", function(conn, payload) 
   conn:send("GET /update.php"
      ..key
      ..data
      .." HTTP/1.1\r\n" 
      .."Host: api.thingspeak.com\r\n" 
      .."Connection: close\r\n"
      .."Accept: */*\r\n" 
      .."User-Agent: Mozilla/4.0 "
      .."(compatible; esp8266 Lua; "
      .."Windows NT 5.1)\r\n" 
      .."\r\n")
   end) 
   conn:on("disconnection", function(conn, payload) end)
   conn:connect(80,'184.106.153.149')

dataCounter = dataCounter+1
end

--Configureren van GPIO14 (stroompuls)
gpio.mode(5, gpio.INT)
gpio.trig(5, "up", stroomInterrupt)

--Configureren van GPIO12 (gaspuls)
gpio.mode(6, gpio.INT)
gpio.trig(6, "up", gasInterrupt)

--Elke 15 seconde data versturen
tmr.alarm(1, 15000, 1, function() sendData() end)

--Elke 10ms teller ophogen (meten van tijd tussen pulsen)
tmr.alarm(2, 10, 1, function() timeCounter = timeCounter+1 end)

Ik gebruik twee Thingspeak channels (stroom en gas afzonderlijk) omdat dit voor mij gunstiger is bij het plotten van de Thingspeak data. Thingspeak cachet grote aanvragen van data namelijk en dat zat mij soms in de weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-01 13:36

Belgar

Archmaster ranzige code..

Je hebt verschillende dingen:

- De taal waarin je programma's wil schrijven: LUA, BASIC, C, C++, Python.

- De software development kit (SDK): Een groep beschikbaar gestelde tools / drivers / extensies om effectief te kunnen ontwikkelen in de gekozen taal voor je hardware. Dit is dus in principe de ondersteuning vanuit de fabrikant of de mensen die tools beschikbaar stellen (esptool etc) en is de delta ten opzichte van alleen de taal en het effectief kunnen gebruiken ervan.

- je ontwikkelomgeving: hier schrijf je je programma's. De meest eenvoudige is gewoon een tekstverwerker. Vi, note, edit, etc. etc. Een stap naar boven is een programma die ook de syntax van de gebruikte taal kan herkennen (notepad++ etc). Als laatste een volledig geïntegreerde omgeving die je programma ook direct verbind met je compiler/debugger etc. In jouw voorbeeld valt "eclipse" hieronder.

- Vervolgens ga je je programma compileren naar iets wat de chip kan begrijpen. In het geval van een programma voor x86 kan dat natuurlijk direct op de PC. Helaas (of waarschijnlijk gelukkig qua verbruik) is de chip op de ESP geen x86, maar een risk architectuur. Je hebt dus een Cross-Compiler nodig die op de x86 chipset van je PC instructies kan fabriceren voor de LX3 risk core op de ESP.

- een tool chain is in principe letterlijk het aan elkaar koppelen van al deze dingen om met "1 druk op de knop" van programma tot resultaat te komen. Vaak wordt het ook gebruikt om alleen de koppeling compiler <> crosscompiler aan te duiden.

Je schrijft dus bijvoorbeeld een programma in een taal in een programmeer omgeving op je PC dat via een compiler wordt omgezet in een intermediate. Deze intermediate wordt met een crosscompiler omgezet in machinetaal voor je ESP. De machinetaal laad je vervolgens met tools uit de SDK naar je ESP ;)

In het geval dat je ESP een interpreter voor een taal aan boord heeft, zoals bijvoorbeeld LUA, dan kun je bijna alle stappen overslaan en hoef je alleen het programma beschikbaar te stellen en zijn bijna alle bovenstaande stappen niet meer zo relevant. Dat proces is dus veel eenvoudiger.

...Als het maar werkt

• rtenklooster
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 24-01 23:14
Hoi allemaal,

We hebben een werkende sketch gemaakt waarbij je de ESP8266 volledig kunt configureren middels een ontzettend handige webinterface. Bij de eerste boot is het een AP. Je kan zo middels de interface je ssid en key invullen. Kiezen welke sensor je wilt gebruiken, pulsteller, barometer, luchtvochtigheid, lux, dallas, etc.

Je vult je domoticz IP, thinks speak etc. in, je poort en het protocol, zowel mqtt als json worden ondersteund richting domoticz, het send interval en de rest gaat automatisch. Er zitten handige tools ingebouwd als een i2c scanner, wifi scanner een web-based logboek, mogelijkheden voor een verbinding met een syslog server etc. etc.

Het project bevind zich in alpa status en is gehost op sourceforge. Het heeft zich hier in ieder geval aardig stabiel bewezen.
https://sourceforge.net/projects/espeasy/

Een paar screenshots:

De site www.esp8266.nu verdient nog de nodige aandacht, en het forum is vooralsnog leeg voor niet-ontwikkelaars.

Feedback is welkom.

rtenklooster wijzigde deze reactie 17-08-2015 23:57 (12%)
Reden: img correctie

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:12
Ik heb er 1 besteld voor €10,30. Verzendkosten zijn €2,37 via China Air Post.

PSN: PcDCch

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Toevallig zijn mijn PCBtjes gisteren binnen gekomen en heb ik eindelijk mijn RGB controller in elkaar kunnen solderen. Zie ik nu de mooie kant en klare oplossing (zelfs met uart)... Naja, dan maar trots mijn eigen controller gebruiken :)

bluewalk.net

• somers1234
Beide ESP's als client op een wlan kan, maar de ESP is ook prima in staat zelf een wlan op te zetten. De andere ESP kan daar dan gewoon mee connecten.

Daarna is het slechts een kwestie van TCP/UDP berichten naar elkaar sturen met data.

• rvtk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:31
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:30:
Voor het vraagstuk om de ESP8266 veilig met 230V te kunnen voeden kan ik deze discussie aanraden: http://forum.mysensors.or...ac-to-dc-transformers/176

Die HLK is getest door iemand die medische apparatuur test. Zie de bovenstaande link. Zomaar een wonkytonky cheapo voedingkje uit China halen raad ik sterk af met het oog op brandgevaar.
Inmiddels is er nog een test gedaan, de HLK-PM01 komt eruit als een goede transformator. Er wordt wel aangeraden een zekering en eventueel nog een thermische zekering toe te voegen.
http://lygte-info.dk/revi...Link%20HLK-PM01%20UK.html

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
quote:
CodeIT schreef op donderdag 10 september 2015 @ 23:04:
[...]

PWM wordt gebruikt om een LED te faden als er wordt gebropeerd om te connecten met WIFI. Bonjour (mDns) is handig als er geen DNS server in je netwerk is. Dan is de ESP8266 te bereiken op hostname en kun je DHCP zonder reservering gebruiken.
Iemand ervaring met het NodeMCU dev board icm een connectie met de UART (niet over USB)?
Duidelijk, thanks :)

Heb de H801 WiFi dimmer van AliExpress helemaal ge-reverse engineered. Kan hem nu prima vanaf de PC aansturen. Klein HTML-paginaatje i.c.m. PHP-scriptje en ik kan in een colorpicker kleurtje kiezen en hoppa.
Gewoon met de default firmware overigens.
http://domoticz.com/forum...=38&t=7957&p=54379#p54379

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• rtenklooster
Omdat ik de pir implementatie van domoticz zeer matig vind, gebrek aan timers e.d. heb ik een nieuwe device gemaak in ESP easy. Je vult een idx in en kan kiezen of je een uitschakel delay wilt gebruiken. De timer start bij laag pir signaal en wordt steeds weer opgehoogd naar de gewenste waarde bij nieuwe beweging.

Bij afloop stuurt hij het off signaal naar de contoller. Geen gedoe met lua scripten en lelijke pir namen in je lijst.

Werkt perfect en volledig via de webinterface in te stellen.

Zit er aan te denken om een tweede idx optioneel te maken die direct een update doet zonder het respecteren van de delaytimer. Voor bijvoorbeeld alarmen oid. Ook kan je dan kiezen om een MOTION device te updaten en tegelijk lampen te schakelen. Een pir, twee devices.

rtenklooster wijzigde deze reactie 12-09-2015 00:24 (22%)

• rtenklooster
@Mars Warrior:
Ik denk dat het probleem bij jou zit in de verbinding met die ene dht. Als je dat eerst zou willen uitsluiten kunnen we even verder kijken.

Verder hebben we het Smart Pir script wat uitgebreid. Je kan nu kiezen of je een dimmer of schakelaar aanstuurt, bij een dimmer kan je de dimvalue definiëren, zodat de lamp niet in pendel modus raakt.

• bluewalk
  • Niet online
quote:
IImmortal schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 19:47:
[...]

Mooi bordje!
Zijn deze pcb's ook ergens te bestellen? met een component beschrijving?
was zo vrij om op je GitHub te kijken maar daar staat het niet :)
Natuurlijk! Ze zijn te bestellen op: http://dirtypcbs.com/view...354c80f7eefac6307ca2cb1f8

Verder zijn dit de componenten:Let op dat je eerst de DC adapter afstelt op 3.3 volt, standaard staan ze hoger en heb je kans op een gebakken ESP ;)

bluewalk.net

• costo
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
quote:
wauwwie schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:03:
BTW heeft iemand al eens uitgerekend met welke weerstand de potmeter op die kleine DC/DC step down converters vervangen kan worden zodat er zonder inregelen gelijk 3.3V uitkomt?
Ik heb hier zo een DC-DC module en bij mij zit daar een MP 1584en op als regulator.

datasheet http://pdf1.alldatasheet..../551593/MPS/MP1584EN.html

Op blz1 staat het schema R1 is de potmeter en R2 is een SMD weerstand.
De weerstand heeft 822 als opdruk, dus 8200 ohm. De instel weerstand heeft een 2 en een 5 als opdruk dat duidt op 200000 ohm. Dit klopt aardig met de gegevens v/d maker die zegt dat de module instelbaar is tussen 0.8 en 20 volt.

N.B. geen garantie dat de componenten op jouw module dezelfde zijn als bij mij, dus even nameten.

De formule om de uitgangsspanning te berekenen luidt Vout = Vfb * {(R1+R2)/R2}.
Vfb is 0.8 volt zodat: Vout-minimaal = 0.8 * (8200/8200) , wat 0.8 volt is.
Zo berekend wordt: Vout-maximaal = 0.8 * {(200k+8k2)/8k2} , wat net iets meer dan 20 volt is.

Voor 3.3 volt moet dus gelden (R1+R2)/R2 = 3.3/0.8 wat dus 25.625 kohm voor R1 betekent.
Als je 24 kohm gebruikt zit je aan de veilige kant met Vout = 3.14 volt.
als je 27 kohm gebruikt zal Vout 3.43 volt bedragen, wat nog altijd veilig is voor een ESP die (full-time) op 3.6 volt mag werken.

costo wijzigde deze reactie 17-09-2015 15:21 (3%)

• Koffie
  • Laatst online: 24-01 16:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Na heel lang zoeken de oorzaak gevonden : ik heb zo'n module waarbij GPIO4 en GPIO5 verkeerd gelabeld zijn :/

• costo
  • Niet online
quote:
borroz schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:05:
[...]

was het maar zo simpel, zoals ik eerder aangaf gaat dat dus niet.
beetje googlen levert op dat het blijkbaar ook niet mogelijk is.
* meet zelf is tussen kapje en antenne spoortje, of hoort dat zo :?

ga nu maar een 8266-07 gebruiken
Het meandervormige type PCB antenne is vaak d.m.v. een stub aan massa gelegd, dat is voor de impedantie aanpassing en hoort dus zo.
Het moet kunnen dat je de PCB antenne door/weg-slijpt en dan direct op het spoortje wat uit het blikje komt de kern zo kort mogelijk vastsoldeert, en de mantel van de kabel zo kort mogelijk aan het blikje soldeert.

Het is vast eenvoudiger om een ESP07 te gebruiken. Wel de condensator die naar de chipantenne gaat en/of de chipantenne zelf eraf halen omdat je anders de antenne aan de UFL connector parrallel met de chipantenne gebruikt en dat werkt dus heel slecht.

Je kunt zelf een simpele antenne maken , een kwart golf antenne, die 2,1 dBi versterkt . De straler (kern van de coax) is 27mm lang en het mantelstroomfilter is 24 mm lang en is een metalen hulsje om de kabel waar je de coaxmantel op een kant aan soldeert. zie: http://www.n4lcd.com/wire...leeve_Antenna_for_10m.jpg voor het idee.
Dat is het type antenne wat in de meeste 2.4GHz antenne's zit in een kunststof behuizing: http://www.citytechnology...2.4GHz%20Omni-600x600.jpg

• zoutepopcorn
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-01 11:47
Shopping list voor de HLC node:

Momenteel adviseer ik je het volgende te boodschappenlijstje :P:

RFM95W (identiek aan de Semtech SX1276)
http://www.hoperf.nl/RFM95W (in NL snel geleverd)
(Ook wel op Aliexpress)

NODEMCU 1.0
http://www.aliexpress.com...ESP8266/32448662166.html1

Boardje om NOMDEMCU met RFM te verbinden (2.0mm EN 2.52mm)
http://www.aliexpress.com...m-2-54mm/32303172106.html

Debug - dvb stickje (later voor evt. DIY gateway, for real cheap)
http://www.aliexpress.com...t-SDR-GPS/1994821717.html
THERE ARE MORE CHEAPER ONCE, search for it

2.0 mm pins, to connect the hope to the board:
http://www.aliexpress.com...-Headers/32251958140.html

Solar backlight, you can put it in later :stuck_out_tongue:
http://www.aliexpress.com...01644_5,searchweb201560_9

Stop dit in een fietsachterlicht op zonne engergie:
http://www.aliexpress.com...01644_5,searchweb201560_9

En je hebt een gratis track je fiets forever. Voor graties. Nou ja je moet wel even de hardware kopen en hopen dat je achterlicht niet gejat wordt!!!!

DAT IS ER NIEUW AAN. De auto is ook geen nieuwe uitvinding, want het wiel was al jaren uitgevonden :P. Check http://forum.thethingsnetwork.org/ Join us, its FREE FOREVER :D.

Chears

zoutepopcorn wijzigde deze reactie 08-11-2015 21:16 (22%)

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:34

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

:) ik heb hem bij de Action gekocht, werkt prima. Is heel erg klein en heb hem op mijn fietshelm gemonteerd. (ik rij op een ligfiets en dan helpt het voor de zichtbaarheid als je een lampje op het hoogste punt hebt.)

mightym wijzigde deze reactie 09-11-2015 11:52 (43%)

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• rvtk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Zie rvtk in "Het grote ESP8266 topic"
Je bent niet de enige :)
en wat heeft dit hele 'gedoe' voor zin dan ? dat je 2x per uur een positie van een object kan bepalen dmv een energie slurpende ESP ?

op zich vind ik (en nog een aantal tweakers) het LoRaWAN gebeuren (een draadloos netwerk voor IoT ) en hobbie (domotica) toepassingen wel interessant genoeg om een eigen topic te krijgen en zo dit ESP topic niet teveel te 'vervuilen'

187449 wijzigde deze reactie 16-11-2015 13:47 (60%)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:02
quote:
costo schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:19:
Ik had zelf ook dit soort problemen, ongecontroleerde reboots van een ESP07 module, als ik b.v. simpel een losse draad ergens aan de schakeling vastmaakte. Ik heb dit opgelost door zo kort mogelijk tussen de reset aansluiting en de metalen kap een smd condensator van een paar nanofarad ( 1 a 10 nF) te solderen.

Ik heb ergens gelezen dat de reset ingang erg gevoelig is voor stoor impulsen. Je kunt de reset dan met een pullup weerstand aangesloten hebben maar de aansluiting naar die weerstand kan al voldoende storing oppikken voor een reboot.

Ook tussen de Vcc pin en de metalen kap heb ik zo kort mogelijk een smd tantaal elco van ca 2u2 gesoldeerd. Sinsdien zijn dit soort problemen verleden tijd voor mij. Misschien dat dit je kan helpen.

(Ik zou wel een foto willen toevoegen maar die staat op mijn PC en niet op het www.)
Foto's zullen zeer mooi zijn. :)
Maar het gekke is, als ik via Arduino ide een simpele code upload, die alleen de uptime weergeeft, reboot de ESP niet. En met bijvoorbeeld ESPEasy wel.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Kek

3flix

quote:
Mars Warrior schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:29:
[...]

RH heeft drivers en managers voor de RFM95/96/98 LoRa chips.
Ik neem aan dat je dan probleemloos kunt koppelen op TTN of met een combi ESPxx en RFM95 een LoRa gateway kunt maken om op je eigen Wifi netwerk aan te sluiten als je dat zou willen 8)
Gateways zat hier in groningen, dus ga vooral als node inzetten, is dus alleen en questie van de juiste API/Library vinden voor TTN

En misschien maar eens tijd dat ern een LoRa draadje in het forum komt.. :P

Kek wijzigde deze reactie 19-11-2015 14:35 (7%)

• Neuros
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22-01 17:32
quote:
Tim_bots schreef op zondag 29 november 2015 @ 15:35:
Ik probeer een ESP-01 module op domoticz aan te sluiten middels ESPEasy.
Het flashen van ESPEasy gaat goed.
Hierna maak ik verbinding met het WiFi netwerk ESP_0
Op het IP adres 192.168.4.1 krijg ik ook netjes de UI van ESPEasy te zien.
Alle overige knoppen werken ook zoals je mag verwachten.

Echter als ik probeer een device te editen krijg ik in chrome de foutmelding: ERR_CONTENT_LENGTH_MISMATCH
De URL op dat moment is: http://192.168.4.1/devices?index=1&page=1

Het volgende plaatje laat de UI van ESPEasy zien,[afbeelding]
Het bovenste gedeelte krijg ik gewoon goed te zien alleen de edit knoppen leveren steenvast een content length mismatch op.

Enig idee wat ik fout doe?

Edit, net even met Wireshark gekeken wat het probleem is en inderdaad, de ESP stuurt geen data terug terwijl er wel een content length staat ingesteld. De log is hier te vinden: https://drive.google.com/...RdmJJU1U/view?usp=sharing
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Wanneer je log (op hoogste log level) bekijkt via seriele/usb verschijnen er foutmeldingen in de trant van 'malloc' probleem; geheugen is blijkbaar niet voldoende.
Ik heb het opgelost door in de arduino IDE te updaten met ESP core 2.0.0. (zie ook espeasy forum)
Succes

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
geerttttt schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:18:
Waarom dan niet een webinterfaceje programmeren waarop je het kunt instellen op de ESP. Die dip switches zijn toch mega ouderwets? ;)
Dat heet toch gewoon ESPEasy :X

http://www.team-mediaportal.com/

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Software vraagje : ik draai een webserver op mijn ESP8266-12 met de Arduino ESP8266WebServer library.
Nu wil ik wat 'data' versturen via een GET url, maar op een gegeven moment krijg ik geen respons van de webserver. Kort ik de data in, werkt het wel. Lijkt dus iets van een buffer limiet oid?
Iemand een idee of dit makkelijk ergens te vergroten is ?

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:15

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Projectje van mij met de ESP (via de Arduino IDE): klok met Neopixel-ring!

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 10:06
quote:
geerttttt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:45:
zijn al die fuses nu echt nodig? Of is dat gewoon voor zeer bijzondere gevallen of andere risico's?
Better safe then sorry ;)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• sfinx
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:48
quote:
De eerste is breder waardoor je op een 'standaard' breadboard geen ruimte meer overhoudt. Dat is bij de 2de wel het geval.

• sebastius

sebastius

quote:
geerttttt schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:55:
Dus, mijn test printplaat...
Als ik alles gesoldeerd heb is het eerste wat ik altijd denk, zou ik het niet beter als pcb kunnen printen?...
Wat foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Even los van het feit dat ik het absoluut niet eens ben met die alles in een voedingkjes uit china:

- 220v op gaatjesprint kan alleen als je niet gebruikte pads om het 220 gedeelte weghaalt. Ik mis praktische zaken als een zekering. Voor je protofase kan ik je aanraden een stndaardvoeding te maken en die goed te isoleren, zodat je geen gevaar loopt als je aan het knutselen bent. Ik zou hier, en ik ben een behoorlijk ervaren soldeerder/knutselaar, absoluut niet graag aan werken.
- soldeer met draadjes ipv tinsporen/klodders
- bedrading strakker leggen geeft je minder gevoel van rommelig.
- screwterminals met losse koperadertjes gaat niet. Adereindhulzen gebruiken. Zeker bij 220v!

• wilmardo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-01 16:52
quote:
sebastius schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:56:
[...]
Even los van het feit dat ik het absoluut niet eens ben met die alles in een voedingkjes uit china:
Niet om je tegen te spreken maar vooral ter informatie, op het mysensors folder loopt ook een discussie over het veilig voeden van de ESP:

http://forum.mysensors.or...all-ac-to-dc-transformers

Zoals daar ook te lezen is de HLK-PM01 opgestuurd naar een tester en daar kwam uit de test dat de voeding in orde is. Maar hij beveelt wel aan de voeding te gebruiken in combinatie met een zekering en een varistor (MOV).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

quote:
BenPi schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:31:
@koffie
als eerste de beste wensen voor 2016 ,(natuurlijk voor een ieder).
het ging om een ESP8266 draadloze thermometer in de huiskamer, om uit eindelijk de CV aan te sturen.
bijna een jaar terug was jij daar mee bezig.
Dank, jij en iedereen ook :)

Ik ben nog bezig met de code, maar in essentie is het al werkend :

http://zooi.oostindie.com/images/354capture_tn.jpg

Inclusief realtime weergave op een 8x8 LED Matrix :)

YouTube: Esp8266 pimatic node relay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-01 10:07

geerttttt

Manisch positief

quote:
Koffie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 13:11:
Hoewel het een beetje voor de JS/CSS ook geld, vind ik het nogal raar om een kleine standalone processor ergens voor in te zetten , om vervolgens alle 'beheer' ergens anders te gaan draaien.

In essentie kom je er met een simpele plain text HTML ook wel, maar het oog wil ook wat en het is gewoon leuk om een beetje fatsoenlijke webpagina erop te draaien om al je instellingen te doen.
Ik probeer een ESP te maken die voor vrijwel alles inzetbaar is in mijn huis, zonder dat ik elke keer een andere sketch erop hoef te gooien. Met dezelfde code kan ik 'm beneden in het zicht als temperatuursensor neerzetten met de temperatuur op een LED Matrix, terwijl een andere versie in de badkamer achter een schot word gegooid om een luchtvochtigheid te meten en een relay aan te sturen.

Code uploaden naar de ESP en je kunt 'm overal neergooien zonder dat je ergens een webservertje erbij moet maken.
Ik vind t juist logisch. De ESP webserver kun je niet FF via FTP of scp aanpassen qua content. Ik zou dus liever een simpele http API bedenken zodat je M kunt besturen, en dan kun je centraal ergens een mooie beheer interface maken en verbeteren zonder dat je constant opnieuw moet flashen.

Bovendien kun je dan de data van meerdere esps combineren.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-01 15:50
quote:
Pixelmagic schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:36:
[...]

Ik zoek een compacte oplossing om de P1 via ESP op het netwerk te ontsluiten zodat (o.a.) Domoticz deze kan uitlezen.
De basis, hier worden de vars gemaakt voor de meterwaardes en de SoftwareSerial aangemaakt met de "inverted" flag op true omdat mijn meter geinverteerde data uitspuugt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#include <Time.h>  // http://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Time.html
#include <SoftwareSerial.h>

// Vars to store meter readings
long mEVLT = 0; //Meter reading Electrics - consumption low tariff
long mEVHT = 0; //Meter reading Electrics - consumption high tariff
long mEOLT = 0; //Meter reading Electrics - return low tariff
long mEOHT = 0; //Meter reading Electrics - return high tariff
long mEAV = 0;  //Meter reading Electrics - Actual consumption
long mEAT = 0;  //Meter reading Electrics - Actual return
long mGAS = 0;    //Meter reading Gas

#define MAXLINELENGTH 64 // longest normal line is 47 char (+3 for \r\n\0)
char telegram[MAXLINELENGTH];

#define SERIAL_RX     D2  // pin for SoftwareSerial RX
SoftwareSerial mySerial(SERIAL_RX, -1, true, MAXLINELENGTH); // (RX, TX. inverted, buffer)

De setup en loop zijn nu bijna leeg, die mag je verder zelf vullen.
Belangrijk ik dat de loop constant doorloopt en dus zo snel mogelijk weer langs de readTelegram() komt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
void setup()
{
  Serial.begin(115200);
  mySerial.begin(115200);
}

void loop() {
  readTelegram();
}

De readTelegram() scant of er iets binnenkomt en laat het uitpluizen over aan decodeTelegram().
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
void readTelegram() {
  if (mySerial.available()) {
    memset(telegram, 0, sizeof(telegram));
    while (mySerial.available()) {
      int len = mySerial.readBytesUntil('\n', telegram, MAXLINELENGTH);
      telegram[len - 1] = 0;
      decodeTelegram();
    }
  }
}

De decodeTelegram() is gebaseerd op bestaande code (volgens mij van user ThinkPad?), maar sscanf werkt niet op een ESP. Daarvoor heb ik getValue gemaakt, die ook wat extra checks doet. Ook lees ik de datum/tijd en stel ik de klok daarmee in. (zie Time.h hierboven)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
void decodeTelegram() {
  // 0-0:1.0.0(151207214053W)
  // 0-0:1.0.0 =  jjmmdduummssz
  if ((strncmp(telegram, "0-0:1.0.0", strlen("0-0:1.0.0")) == 0) && (strlen(telegram) == 24)) {
    String str = String(telegram);
    int Year   = str.substring(10, 12).toInt();
    int Month  = str.substring(12, 14).toInt();
    int Day    = str.substring(14, 16).toInt();
    int Hour   = str.substring(16, 18).toInt();
    int Minute = str.substring(18, 20).toInt();
    int Second = str.substring(20, 22).toInt();
    if ((Year < 20) && (Month < 13 ) && (Day < 32) && (Hour < 24) && (Minute < 60) && (Second < 60)) {
      setTime(Hour, Minute, Second, Day, Month, Year);
    }
  }

// 1-0:1.8.1(000992.992*kWh)
  // 1-0:1.8.1 = Elektra verbruik laag tarief (DSMR v4.0)
  if (strncmp(telegram, "1-0:1.8.1", strlen("1-0:1.8.1")) == 0) {
    mEVLT = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }

// 1-0:1.8.2(000560.157*kWh)
  // 1-0:1.8.2 = Elektra verbruik hoog tarief (DSMR v4.0)
  else if (strncmp(telegram, "1-0:1.8.2", strlen("1-0:1.8.2")) == 0) {
    mEVHT = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }

// 1-0:2.8.1(000348.890*kWh)
  // 1-0:2.8.1 = Elektra opbrengst laag tarief (DSMR v4.0)
  else if (strncmp(telegram, "1-0:2.8.1", strlen("1-0:2.8.1")) == 0) {
    mEOLT = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }

// 1-0:2.8.2(000859.885*kWh)
  // 1-0:2.8.2 = Elektra opbrengst hoog tarief (DSMR v4.0)
  else if (strncmp(telegram, "1-0:2.8.2", strlen("1-0:2.8.2")) == 0) {
    mEOHT = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }

// 1-0:1.7.0(00.424*kW) Actueel verbruik
  // 1-0:2.7.0(00.000*kW) Actuele teruglevering
  // 1-0:1.7.x = Electricity consumption actual usage (DSMR v4.0)
  else if (strncmp(telegram, "1-0:1.7.0", strlen("1-0:1.7.0")) == 0) {
    mEAV = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }
  else if (strncmp(telegram, "1-0:2.7.0", strlen("1-0:2.7.0")) == 0) {
    mEAT = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }

// 0-1:24.2.1(150531200000S)(00811.923*m3)
  // 0-1:24.2.1 = Gas (DSMR v4.0) on Kaifa MA105 meter
  else if (strncmp(telegram, "0-1:24.2.1", strlen("0-1:24.2.1")) == 0) {
    mGAS = getValue(telegram, MAXLINELENGTH - 1);
  }
}

getValue() is een poging van mij om de numerieke waarde uit de char array te halen.
Dat wil ik nog eens flink op de schop gooien, maar voor nu werkt het zo.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
long getValue(char* buffer, int maxlen) {
  int s = FindCharInArrayRev(buffer, '(', maxlen - 2);
  if (s < 8) return 0;
  if (s > 32) s = 32;
  int l = FindCharInArrayRev(buffer, '*', maxlen - 2) - s - 1;
  if (l < 4) return 0;
  if (l > 12) return 0;
  char res[16];
  memset(res, 0, sizeof(res));

if (strncpy(res, buffer + s + 1, l)) {
    if (isNumber(res, l)) {
      return (1000 * atof(res));
    }
  }
  return 0;
}

bool isNumber(char* res, int len) {
  for (int i = 0; i < len; i++) {
    if (((res[i] < '0') || (res[i] > '9'))  && (res[i] != '.' && res[i] != 0)) {
      return false;
    }
  }
  return true;
}

int FindCharInArrayRev(char array[], char c, int len) {
  for (int i = len - 1; i >= 0; i--) {
    if (array[i] == c) {
      return i;
    }
  }
  return -1;
}

Wat je daarna in je loop() met de gevonden waardes doet, mag je zelf bedenken.
Zelf heb ik in de decodeTelegram() nog wat vlaggetjes in zitten om bij te houden wat recent is ontvangen. Ik doe ook wat controles om te kijken of de waardes een beetje kloppen (en zo niet dan wordt een vorige opgeslagen waarde teruggezet), die heb ik er voor het overzicht uitgehaald.

• Mardaso67
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-01-2018
@Geerttttt
Ik ga er mee aan de slag.
Ben je gebonden aan bepaalde afmetingen of mag de print iets groter worden?
Een printkroonsteen zoals sebastius al aangaf is wel handig en er moeten minimaal wat condensatoren bij.
De goedkope PCB service websites werken vaak met 50x50 of 100x100 als protoboards dus daar zal je wel onder moeten blijven (50x50).

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-01 16:08

CodeIT

Code IT

quote:
jvdmast schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:48:
[...]

Interessant document, met name de uitleg wat elke regel (object) in het telegram betekent.
Maar wat betreft code voor het berekenen hou ik het nu op:
"beter goed gekopieerd dan slecht zelf geschreven." :)
De code staat op Github, de decodeTelegram functie is verantwoordelijk voor de CRC berekening en deze returned true als de CRC matchen. https://github.com/janten...b/master/P1Meter.ino#L186
Verder zul je de code wel redelijk herkennen gok ik zo :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Thanks, uiteindelijk gelukt:
code:
1
2
3
4
int replyLength = reply.length() + 1;
      char tt[replyLength];
      reply.toCharArray(tt,replyLength);      
      serverClients[clientnum].write((uint8_t*)tt,strlen(tt));

• jvhaarst
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:53

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Kickstarter voor micropython op de esp8266 :

https://www.kickstarter.c...8266-beautifully-easy-iot

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Wat een rare kickstarter zeg.
We zijn een community maar willen geld (waarvoor?) en daarvoor krijg je als eerste onze shitty beta meuk. Zodra het werkt en goed is, word het gewoon open source.

"The funds will be used for subsistence of Damien and Paul while developing the software."

Oftewel : ik wil op mijn luie donder zitten en coden. Zirg jij dat ik wat te eten kan kopen?

Vind het maar raar.

• costo
  • Niet online
ESPEasy is ongetwijffeld bekend hier. Het nadeel van ESPEasy is dat op modules met weinig I/O pinnen er nog minder pinnen voor sensors overblijven. Dat komt omdat ESPEasy Rxd en Txd aktief gebruikt voor seriele communicatie. In een op zichzelf staande toepassing is seriele communicatie met een terminal meestal overbodig en zou je de Rxd en Txd pinnen liever gebruiken voor sensors of een I2C bus.

Daarom heb ik een ESPEasy 'fork' op github geplaatst: https://github.com/costonisp/MiniESPEasy die zeer geschikt is om op een ESP-01, een ESP-02 te flashen. Ook voor commerciele gadgeds zoals b.v. de Itead-sonoff WiFi switch is deze MiniESPEasy zeer geschikt.

De UART pinnen worden van GPIO-1&3 geswapt naar GPIO-13&15, pinnen die op een ESP-01, ESP-02 niet en op vele WiFi gadgets niet of moeilijk beschikbaar zijn. Het webinterfacemenu heb ik aangepast voor het gebruik van GPIO 1&3.

De poort die je al gebruikt om te flashen (Gnd, Vcc, Rxd en Txd) wordt daardoor met (Mini)ESPEasy omgevormd/geschikt voor de I2C bus (Gnd, Vcc, SCL en SDA) of ander I/O gebruik

edit: link verbeterd.

• costo
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 07:32:
[...]

Heb er ook een paar besteld, aardig wat gelezen en je kan er idd je eigen firmware op flashen (1MB flash). Om te schakelen gebruik je blijkbaar GPIO2. Voor dat geld kan je zelf niet beginnen, plus dat het blijkbaar goed in elkaar zit.

Even wachten tot Chinees nieuwjaar over is, dan worden ze pas verzonden. Wil je ze ook bestellen? Doe het voor se 13e, dan heb je nog korting ;)
Heb er vandaag een paar ontvangen, 27/01 besteld. De meegeleverde firmware lijkt me bagger omdat die alleen op hun app werkt d.m.v. een Amazon server.

Heb een 4 pin header erop gesoldeerd, daarna geflashed met ESPEasy firmware. Gewoon met een 3.3V USB/Serial adapter, zonder AC aangesloten. Even netwerk ingesteld en daarna d.m.v. OTA mijn aangepaste ESPEasy firmware van github https://github.com/costonisp/MiniESPEasy erop gezet om Rxd en Txd pinnen vrij te maken. Heb nu de 4 pins header in gebruik als I2C bus.
Integratie met Domoticz is een makkie.

Relais schakelen d.m.v. http://<ESP IP address>/control?cmd=GPIO,<pin>,x (waarbij x=0 of 1)
D.m.v. I2C barometer en OLED display aangesloten.
De display kan ook vanuit Domoticz aangestuurd worden om tekst strings weer te geven.

Ook zonder er verder sensors aan te hangen is dit een heel goedkope en betrouwbare (want WiFi) schakelaar om de bekende KaKu en Action dozen te vervangen.
Het printje is helaas te groot om in een inbouwdoos te passen maar je zou het wel weg kunnen werken in een centraaldoos of in je lamp. Dan zou je de bestaande schakelaar aan kunnen sluiten op een ingang van deze print voor lokaal schakelen v/d lamp en de feedback naar Domoticz.

De 5V voeding in de sonoff is wel potentiaal vrij maar de afstand tussen het AC gebeuren en de 5volt is ca. 1.5 mm . Je moet er dus niet samen mee onder de douche gaan staan >:)

• costo
  • Niet online
quote:
Pixelmagic schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:15:
[...]

Je bent er lekker mee bezig zie ik, ziet er als een net alternatief uit.

Heb je toevallig ook al het verbruik gemeten ? Ben wel benieuwd wat het doet tov kaku.
Mijn meetapparaat is niet nauwkeurig bij zulke kleine vermogens maar toch:

Sonoff Wi-Fi switch:
relais af en kaal: 0.005A, 0.65W , Pf 0.48
relais aangetrokken: 0.007A, 0.95W, Pf 0.54

KaKu en soortgelijke 433MHz schakelaars:
Meet ik op ca. 0.45W relais aan of uit.

Dus ja een ESP8266 gebruikt gemiddeld iets meer dan een decoder-IC uit een KaKu.

• costo
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:12:
[...]

Erg duidelijke post, zeer hulpvol. Zit nu vol spanning te wachten op mijn pakketje :) Ik ga ben ook van plan mijn eigen firmware op flashen. Zijn de datapinnen verdeeld zoals Pete verteld op zijn site? http://tech.scargill.net/itead-slampher-and-sonoff/
Nee, daar is sprake van board V 0.3.0 , ik heb boards ontvangen met revisienummer V 1.0 en daar zit het andersom.
Vanaf de druktoets gezien naar boven toe:
Vcc-3.3V , GPIO-3/Rxd , GPIO-1/Txd , Gnd

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Goed, het was tijd om te testen of mijn ontvangen componenten zouden passen op mijn bord. Hoe test je dat, het bordje dubbelzijdig uitprinten en erop prikken :)

Zo gezegd, zo gedaan. Eerst de thermalfuse:

Het past, maar niet echt van harte. het zou beter zijn als ik daar iets meer ruimte maak zodat hij minder in de verdrukking zit. Ga ik aanpassen...

Mijn doel was om de thermalfuse aan de andere kant te plaatsen van het bord t.o.v. de screwterminals. Maar mocht ik toch besluiten het op dezelfde kant te plaatsen, dan zou dat kunnen, het overlapt elkaar niet heel erg.... Leuk om te weten. Screwterminal past prima trouwens.

dan de fuse, die past toch echt niet. De maat die op internet aangegeven stond is duidelijk exclusief de buigafstand van de pootjes. Die zal dus echt wat breder moeten worden. Ga ik ook aanpassen.

Tenslotte het brein, die past prima :) mooi!

Dus, back to the drawing board!

• costo
  • Niet online
@ robbiedobbie

Met een arduino uno moet het kunnen , je trekt de processor uit het voetje waarna de arduino als een USB/serial converter werkt. Level aanpassing van arduino tx naar esp RX d.m.v. een spanningsdeler.

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11:14
quote:
costo schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 23:13:
Deze kabel van Adafruit heeft AWG24 voor de voeding en AWG28 voor de data https://www.adafruit.com/products/1318

Ik weet niet wat jij precies met 2 ledstrips bedoelt, ik denk dan al gauw aan iets van een paar meter lang.
Als het erop gaat om 16 stuks WS2812 te voeden dan kan dat eigenlijk al niet meer vanaf dat Hazzah board.
Dan is de oplossing een stekkeradapter met 2 stuks USB 5V uitgangen, eentje voor de huzzahboard en de tweede voor de ledstrips.
Het worden denk ik 2 ledstrips van ongeveer een meter. Aan iedere kant van het bed 1 strip. En dan ben ik eigenlijk dus al een beetje aan het vooruitdenken naar een definitief project.
Stroom vanuit usb adapter naar een behuizing waar de ESP8266 inzit, gemonteerd onder het bed.
Stroom vanuit usb adapter naar de 2 ledstrips (iedere kant bed eentje)
Vanuit de ESP8266 behuizing met controle bedrading naar beiden ledstrips.
Plaats ik nog 1 of 2 PIR sensors (aan iedere kant van bed eentje gericht op de benen, of eentje die beiden oppikt al kun je dan niet slechts 1 strip aanzetten).

Denk eerst maar wat basis materiaal bestellen en geheel uitwerken en ondertussen bedenken hoe het definitieve project moet zijn. Bekabeling moet vooral veilig en goed afgewerkt zijn.
quote:
barrymossel schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:56:
[...]

Om daar op terug te komen: ja, dat is ook voor een beginner goed te doen. Zo te lezen heb je gewoon ervaring met elektronica etc. Veel van de code is te combineren en her te gebruiken. Daarnaast klinkt het projectje ook niet heel moeilijk, maar wel erg leuk!
Begin eerst inderdaad met wat gespeel met de leds an sich. Gebruik daarbij de NeoPixel library of de Fastled library. Door dat spelen weet je al heel snel wat met de leds kan. Dan ga je los je drie projectjes schrijven (bij elkaar zoeken) en als die an sich werken, ga je ze combineren en ga je een app/website bouwen die via wifi e.e.a. aansturen. En ook dat laatste staat volop online beschreven.

Zelf heb ik dit soort elektronica allemaal in China besteld en nog geen problemen mee gehad. Wel langer wachten, maar dat merk je dan wel in de prijs...

Succes in ieder geval en ben zeer benieuwd naar het resultaat!
Ja thanks voor de input, inderdaad eerst even wat basis dingen proberen en bestellen. Bestel denk ik bij AdaFruit kan ik wat rapper aan de gang!

Edit adafruit ook veel niet op voorraad. Hele zwik besteld bij kiwi electronics!

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:26:
[...]

Bij mij zegt hij het volgende:
code:
1
2
Sketch uses 267,125 bytes (61%) of program storage space. Maximum is 434,160 bytes.
Global variables use 41,959 bytes (51%) of dynamic memory, leaving 39,961 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.

Zelfs minder dan wat jij aangeeft, en toch werkt OTA niet. Zal vanmiddag eens een andere sonoff pakken, deze heb ik volgens mij gesloopt. Hij wilt in geen enkele mogelijkheid meer met wifi verbinden na een mislukte OTA update (met webform)

[edit]SoftAP opzetten vanaf de sonoff werkt wel, alleen wifi client wilt niet meer werken. Andere sonoffs verbinden wel. Gok dat deze soort van overleden is.

[edit 2]Tip voor diegene waarbij hij niet meer wilt verbinden, laat de esp eens verbinden met een ander netwerk, als dit wel lukt weer terug verbinden met het netwerk dat niet werkte, et voilla.
Oftewel leek er op dat de settings van ssid en password corrupt waren op de ESP zelf. Opnieuw initializeren met een andere ssid en pwd werkt.

[edit3]Na een powercycle is het wifi probleem weer terug totdat ik hetgeen in edit2 uitvoer. Een powercycle later is het weer zover. Gok dat deze toch bricked is somehow.
Met ESP's heb ik ook vaak moeilijkheden gehad en tot-nu-toe altijd weer opgelost. Bepaalde instellingen die in een bestand op de flash blijven staan kunnen de oorzaak zijn. Soms lijkt het of je board gebricked is en helpt het dan om een image o.i.d. te flashen.

Je kunt proberen om dit bestand in de sonoff te flashen, daar zit een routine in die het bestandje met de permanente settings wist.
http://www.esp8266.nu/downloads/ESPEasy_R78.zip de zip even uitpakken en dan de bin-file ESPEasy_R78_1024.bin flashen met de esptool of flash.cmd (als je met winddoos werkt).

Dit prog heeft trouwens , vanuit de tools tab, de mogelijkheid om FlashOTA te doen.
Daarna weer proberen om je eigen programma te laden Serieel/FOTA en dan is je probleem mischien wel verdwenen. Zo niet dan heb je toch wel een hardware defect.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
quote:
Je kunt het wel zelf uitdenken en ontwikkelen. Als je dan de PCB, mallen, montage, verpakken etc. in China laat doen kun je flink wat winst maken. De China-kostprijs van zoiets simpels blijft bij een oplage van 10.000 stuks op die manier zeker onder 25 euro.

In het westen kun je dit soort economische activiteiten niet meer op een concurrerende wijze ontplooien. De reden is natuurlijk de doorgeschoten regulering en de economie verlammende eisen betreffende milieu, arbeidsrecht, veiligheid en daarbovenop nog eens de absurd hoge (energie)belastingen.

In China gelden dit soort regels/belastingen niet/nauwelijks waardoorj onze westerse industrie volledig doodbloedt en de werkeloosheid explodeert. Het lijkt meer op economische sabotage van onze economie wat de regel-makers/gevers hier in het westen uitvoeren. De lachende derden zijn natuurlijk de (eigenaren van de) mulinationals die hun winst nagenoeg onbelast kunnen verzilveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastius

sebastius

quote:
Raafz0r schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:52:
Weet iemand of bij de sonoff de gpio pinnen zijn verbonden met die U4 header?
Denk dat dat tegen valt. Sowieso ga ik de Sonoffs in mijn geval NIET modificeren aangezien er overal gewoon netspanning op kan staan. Ze zijn 'okee' maar ze zijn zeker niet 'veilig' :)

Maar ik ga vanavond wel even de boel doormeten als ik er aan denk, dan weet je meteen alles :)

sebastius wijzigde deze reactie 09-03-2016 10:43 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
quote:
neevedr schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:46:
Ik heb door middel van een Arduino en de Arduino IDE op de ESP-12 een eigen stukje software gezet maar hoe kom ik weer terug naar de orginele software van AI-Thinker?
Bin files voor de AT-Firmware zijn op diverse plaatsen te downloaden:
http://espressif.com/en/s...d=All&field_type_tid[]=14
https://github.com/espressif

En dan met een flashtool flashen.http://espressif.com/en/support/download/other-tools

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-01 17:41
quote:
20 dollar. ;w

In ieder geval niet voor mijn toepassing :) Ik vond de DHT22 eigenlijk al te duur...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19-01 19:28
Via Twitter in aanraking gekomen met ESP8266 en op basis daarvan gestart met lezen en wat spulletjes besteld via AliExpress. Voor echt maar een paar euro >:) Ik heb diverse onderdelen met een dag of 12 binnen en ben gestart met het ESPEasy project www.esp8266.nu, dat maakt het echt een stuk makkelijker. Opzetten van een elektriciteitsmeter, watermeter en gasmeter (pulsteller) icm Domoticz is redelijk eenvoudig en de eerste test resultaten zijn goed.

Nu moet ik nog wel opzoek naar een behuizing/montage zodat de sensor geen vals licht opvangt. En dan begint het afstellen. Als er nog afstel tips zijn hoor ik het graag.

Onderdelen:
- NodeMcu V3
- Photodiode Module voor de elektriciteitsmeter
- Reed switch Module voor de gasmeter
- IR Module voor de watermeter
- Temprature sensor

MiZtraL wijzigde deze reactie 22-03-2016 20:22 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jossie67
  • Nu online
Ik zag op de site van Sonoff een nieuwe wifi switch, de Sonoff SV.
Zou ik deze ook kunnen flashen als een Sonoff Wifi? Dat zou namelijk mooi zijn voor mijn verlichting in de tuin. Die is namelijk 12V en 24 V

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12:57
Ik had al een beetje zitten googelen en ESPimatic zit er idd goed uit _/-\o_

En je preorder is geaccepteerd :) echter ga ik er niet meer als 10 bestellen aangezien ik deze proto eerst goed wil testen.

En ik gebruik idd sinds een paar weken domoticz langs de homewizard (die over een mooie P1 interface en water puls meter beschikt (dus die hoeft niet meer gehobbyd te worden) , en dit werkt prima samen.

En zijn er toevallig al mensen die een wifi vlees thermometer gemaakt hebben?
Want dit ben ik ook van plan met de zomer in aantocht :9
Dan kan ik namelijk de hue lampen dezelfde kleur geven als het vlees. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:12
quote:
Pixelmagic schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:17:
[...]Ik ben hier ook wel benieuwd naar hoe je het geheel oplost. Ik heb nu een aantal KaKu rolluik schakelaars maar zou hier liefst ook vanaf stappen en naar een meer veiliger protocol gaan.

Wat ik me specifiek afvraag, KaKu heeft een timer er in zitten zodat er nooit langer dan xx seconden spanning op het rolluik staat. Heb je ook zoiets in gedachte ? En heb je iets van een schema hoe je het met de relais aan gaat pakken ?
Beste (veiligste) schema is die met 2 relais in serie: eerste relais gaat je fasedraad in- of uitschakelen, en het tweede relais stuurt die fase dan naar de "boven" of "onder" draad van de rolluikmotor; N wordt rechtstreeks doorgekoppeld. Dan mag je software helemaal flippen zonder dat je rolluikmotor begint te roken. Manuele bediening toevoegen zonder soft te gebruiken is dan wel niet zo eenvoudig.

Een stroommeting kan ook interessant zijn (spoeltje in de fasedraad met een hall-sensor), dan kan je detecteren of het rolluik al boven/beneden is (door de eindeloop in de motor valt de stroom volledig weg) en zo de ESP zichzelf laten calibreren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
quote:
klablabla schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:32:
[...]

Weet je toevallig waar ik de voorbeeld sketch kan downloaden?
Wat Raven zei, gewoon een voorbeeld uit de IDE. Om er maar 1 te noemen: https://learn.adafruit.co...reakout/using-arduino-ide

En deze:
http://www.seeedstudio.co...evkit-in-arduino-ide.html

RobV wijzigde deze reactie 02-04-2016 10:56 (13%)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-01 09:52
quote:
klablabla schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 21:06:

Nadeel is dat hij nadat ik de vraag om het ip adres jij disconnect.
Wat nu wel werkt is als ik hem in een usb power adapter stopt dat hij verbonden blijft met wifi.
Maar hoe programeer ik hem dan :(.
USB kabel in je pc, en het bordje met een externe adapter ook nog voeden op de 3.3V.
Als je nog ergens een USBkabel hebt liggen met 2 male stekkers (externe 2.5" schijven zitten ze wel eens bij) kun je ook dat proberen, 1 op de pc en 1 op de adapter.

De ESP trekt waarschijnlijk te veel stroom, welke de usbpoort niet kan leveren.
Ware het niet dat ik hier al mn ESPs gewoon kan programmeren vanaf enkel de USBpoort, maar dit zijn losse ESPs met een aparte USB UART.

3630Wp ZW 39° PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:58
Maar.. het IS de HLK-PM01!!! En het staat er groot op OUTPUT : 5VDC/3W

Laat maar :P

Vuikie wijzigde deze reactie 08-04-2016 09:31 (14%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:28
Zo, ik heb eindelijk mijn ESP8266-gebaseerde P1-poort uitlezer af. Het leuke is dat hij zijn voeding uit de P1-poort zelf haalt, er is dus geen externe voeding nodig en hij is ook nog vrij compact.

De ESP stuurt de data om de 10 seconden naar een webserver, en daarop kun je de boel dan weer uitlezen (gebruik gas/electra, met live updatende grafiek van electra):

Hij bestaat uit een losse ESP8266-12E-module en een buck converter, in een 3D-geprinte behuizing. Die buck converter zet relatief efficiënt de 5V van de P1-poort om naar 2.6V. De P1-poort kan maar iets van 100mA leveren, door de ESP8266 op 2.6V te draaien is dat nét genoeg (maar de stabiliteit is niet geweldig). De versie 5 van de P1-poortspecificatie geeft aan dat de poort voldoende stroom moet kunnen leveren voor WiFi-apparaten maar mijn slimme meter loopt nog iets achter op de spec.

Allemaal lekker compact:

Paar passieve componenten op de onderkant. Ik heb geen level shifting of inverting voor de datalijn, alleen een 4.7k pullup naar VCC. Inversie is softwarematig. Omdat de datalijn open collector is is level shifting niet nodig.

Ik heb later nog een 4.7k pullup toegevoegd naar de reset-pin omdat de ingebouwde niet krachtig genoeg was. Originele prototype met NodeMCU-bordje:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:28
Volgens mij was die piek mijn soldeerbout. Of het was inderdaad de vaatwasser, dat is misschien waarschijnlijker.

Ik gebruik inderdaad ESPSoftwareSerial. Code is hier mocht iemand daar interesse in hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hij is af! :) ik heb alvast FF een dht22 eraan gehangen. De relais komt straks nog. Na wat kleine probleempjes met slechte soldeerverbindingen werkt alles nu super :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:32

Robbiedobbie

<3 Procrastination

quote:
somers1234 schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:40:
[...]

Nog makkelijkers is de volgende functie: ESP.getResetReason(). Geeft als het goed is een string met de reden terug.
Handig om te printen, niet zo handig om acties aan te koppelen. Dan mag je een string gaan parsen waar je nu specifiek alle info krijgt die je nodig kan hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
http://users.khbo.be/peuteman/elektr2dekan1sem/deeldoc4.pdf

Hier staat alles wel mooi uitgelegd, Rc is waarschijnlijk jouw relay spoel en Rb is die 200 ohm weerstand.

Voor jouw zou denk ik een basisweerstand (Rb) van 400 tot een paar kilo ohm wel voldoen

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik heb ook al een tijdje een paar ESP's liggen en naar aanleiding van dit topic een Witty besteld, lekker klein en toch compleet. Ik wilde ze voor Domoticz gaan gebruiken maar kwam op Thingiverse wat leuks tegen wat ik ook wel wilde gebruiken. Alles geprint maar het werkte toch niet helemaal.

Nu dus zelf wat bedacht en geprint en de ESP gebruikt om de servo en stepper te sturen en via Wifi de GoPro op foto modus te zetten en de foto's te maken.

Hier kan je de ESP nog net zien.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie-wortel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10-07-2018
Mijn project met de ESP8266:

Een "slimme" dinrail module, later meer info op mijn site: http://proofofprinciple.nl/?projects=smartdinrail

De dinrail is via SoftAP aan te melden op het Wi-Fi netwerk. Via SoftAp kunnen ook de gegevens van de MQTT broker worden ingesteld. Een broker als DeviceHub is te connecten met IFTTT via een http brug. Via IFTTT kan je leuk dingen automatiseren, zo kan je bijvoorbeeld instellen dat een relais inschakelt als je binnen 100m van je woning komt, buitenlamp vast aanzetten o.i.d. ;)

Broker DioTy heeft een makkelijke zelf te configureren gratis App, helaas geen connectie met IFTTT....

Op bovenstaand prototype zat nog ruimte voor een RF434 MHz module om KaKu stopcontacten te schakelen. Deze gaat er toch af bij de volgende versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:04
quote:
chaoscontrol schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 20:20:
Weet iemand zo waar ik de standaard AT firmware kan downloaden? Ik wil de esp gewoon als serial to wifi gebruiken maar in mijn noobheid nodemcu geflashed. Heb dat helemaal niet nodig dus wilde terug naar de AT firmware maar kan alleen de SDK vinden en volgens mij is die firmware niet compleet/goed? (Sowieso staan daar 7 verschillende .bin files in en ook geen idee welke goed zou moeten zijn).

Iemand al een keer nagedacht over een mooie OP? :? Het is echt door de bomen het bos niet meer zien met deze esp8266, zoveel verschillende versies en firmwares.
Volgens mij moet je die hier kunnen vinden, zo te zien is versie 1.0 de laatste. Ik heb hier nog 0.9.2.2 (kan ik je mailen)

Als je trouwens alleen een serial2wifi link wil maken, kan ik je esp-link aanraden. Gebruik ik voor mijn OTGW. Alles te configureren via een web-interface.

iMars wijzigde deze reactie 06-05-2016 10:25 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Esp-link is ook een mooie optie als je serial to WiFi wilt doen :)

bluewalk.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:04
quote:
cyberde schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:26:
Esp-link is ook een mooie optie als je serial to WiFi wilt doen :)
Was je net 1 minuut voor ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aj_vd_w
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12-09-2018
Ik heb vandaag mijn Hexapod op github gezet.

Hier vind je alles om voor minder dan 100 Euro een robotspin te bouwen o.b.v. een ESP8266.

De elektronica om de 18 servo's aan te sturen:

Je gebruikt je telefoon of tablet als afstandsbediening....

http://www.github.com/ajvdw/HexAJpod

aj_vd_w wijzigde deze reactie 16-05-2016 19:22 (77%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

quote:
AtlonXP1800 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:05:
[...]

Ah, ik had niet door dat die van jou was :) Mooi project, ik vond hem alleen wat te duur om te bestellen ;)
Misschien ga ik nog een keer de sensor van Miceuz (https://www.tindie.com/pr.../i2c-soil-moisture-sensor) proberen, en hem dan wel coaten. Toen hij het deed gaf hij wel hele goede resultaten.
het design er van staat trouwens gewoon op github (https://github.com/Miceuz/i2c-moisture-sensor) inclusief gerbers en zo.

Wat ik uiteindelijk het liefst zou willen is zoiets als dit: [afbeelding]

waarbij ik de draad dan naar een kastje met de ESP er in kan laten lopen. Die sensor in het plaatje is alleen een professioneel ding, bedoeld voor kassen en landbouw, dus dat zal wel in een wat andere prijsklasse zitten dan wat ik zoek.
"You get what you pay for" zeggen ze nog wel eens :+ .

Als je de sensor niet dringend nodig hebt zou ik zeggen, wacht nog even. Ik ben met een aantal man op tindie(we zijn in contact gekomen doordat ik mijn sensor online plaatste) bezig met een alternatief voor die van Miceuz die het een stuk beter doet en vergelijkbare performance gaat krijgen als die van decagon en vegetronix. :)

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:27
Weer een mooi stukje van onze Zwitserse vriend: het is schijnbaar mogelijk om een beperkte hoeveelheid data in het RTC memory op te slaan, deze data blijft bewaard tijdens een deep sleep. Het is dus mogelijk om een aantal meetwaarden op te slaan in het RTC memory om deze later te verzenden. Omdat met name het opzetten van de verbinding veel tijd en energie kost kan dit een aardige boost geven aan de levensduur van de batterij. Uiteraard is er een klein nadeel dat je de gegevens niet realtime doorgeeft, maar voor veel logging applicaties is dat vaak geen probleem.

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

quote:
borroz schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:44:
neem aan dat als er iemand thuis het alarm niet aanstaat..

dus kwa gezondheidsrisico's.. hmmmm, misschien krijg je wat vreemde bulten op een bepaalde plaats maar je moet wat voor je veiligheid over hebben natuurlijk.
Mja in principe meten alle pir's e.d. die ik heb constant beweging. Ook als het alarm uit is. Dit ook vanwege domotica eigenschappen (lampen aan e.d., alarm automatisch aan na x aantal uur geen beweging).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:44:

Mijn idee was om de FET's eraf te halen en de GPIO lijntjes door te verbinden. Ik zie echter dat er ook een NXP HC245 nog tussen de ESP8266 en de FET's zit:

[...]

Moet deze eraf of kan hij blijven zitten? Ik snap niet zo goed wat het ding doet.
Als je alle 5 de uitgangen op de H801 tegelijk "om wil bouwen" tot ingangen dan zou je de HC245 kunnen laten zitten en dan het niveau op pin-1 v/d HC245 te inverteren zodat de 'direction' van de buffers omgekeerd wordt. Dan worden de uitgangen veranderd in ingangen (wel de FET's eraf en overbruggen).
Als je maar enkele pinnen tot ingang wil maken is het waarschijnlijk beter om HC245-pin-1 niet te veranderen en een draadje te solderen vanaf de GPIO pinnen naar de schroefaansluiting. De andere GPIO's blijven dan FET-uitgangen die veel stroom kunnen schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik zou zo een schroefaansluiting boardje ook zelf maken.
Een stuk experimenteerprint met 2.5mm raster en daarop een NodeMCU of D1-mini solderen en aan de randen de schroefaansluit strips die meestal een 5mm of 5.08mm raster hebben.
Een paar draadjes ertussen en je bent klaar.
Alles gesoldeerd dus geen losse draadjes of connectors die een bron van storingen kunnen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 10:06
quote:
Thedr schreef op zondag 19 juni 2016 @ 22:14:
[...]

Die aangepaste versie van ESPEasy is wel interessant. Heb hier zo'n H801 dimmer liggen, daarmee zou dit ook moeten kunnen. Denk inderdaad dat de behuizing wat op zal warmen, maar waarschijnlijk niet heel veel. De auteur van het blog stipt dat ook aan geloof ik. Ik ga er van de week eens even mee klooien :)
Aangepaste versie is niet nodig hoor, de standaard versie kan je deze rx/tx ook gebruiken als GPIO 1 en 3 . Is kwestie van vinkje uitzetten ;)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:08
Hoe "reset" ik een wemos d1 weer volledig? espeasy er weer opgezet maar die had nog alle oude settings en registreert niets van de sensors. Arduino sketches werken wel gewoon...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
quote:
chaoscontrol schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:22:
Domme vraag misschien maar moet ik nog specificeren op welke pins ik i²c wil gebruiken of is het specificeren van een adres genoeg? :)
Jup, ik doe het iig zo in de Arduino IDE
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#include <Wire.h>

#define I2C_SCL 14      
#define I2C_SDA 12      

void setup(void) 
{
  Wire.pins(I2C_SDA, I2C_SCL);
.....

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13:32

Robbiedobbie

<3 Procrastination

quote:
jctjepkema schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:36:
Hoi ik had nog een beetje een vraagje, ivm de ESP. Ik lees via een optocoupler 50x de netspanning zijn nulpunt uit, dit doe ik doormiddel van een interrupt, maar is de ESP daarbij nog krachtig genoeg om ook nog een website te hosten? Of kan ik de Net spanning kant beter laten doen door een Attiny, en die laten communiceren met de ESP. Ik ben bezig met een AC dimmer, die hallogeen kan dimmen enzo. Triac enzovoort. Ik krijg echter niet echt een houvast op de snelheid van de ESP.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel code je in de interrupt gaat runnen. Als het simpelweg een of 2 countertjes bijhouden is, dan zal dat niet teveel invloed hebben op de wifi vermoed ik. Je hebt tenslotte 50Hz aan interupts, terwijl je processortje op 40MHz loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
quote:
jctjepkema schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:36:
Hoi ik had nog een beetje een vraagje, ivm de ESP. Ik lees via een optocoupler 50x de netspanning zijn nulpunt uit, dit doe ik doormiddel van een interrupt, maar is de ESP daarbij nog krachtig genoeg om ook nog een website te hosten? Of kan ik de Net spanning kant beter laten doen door een Attiny, en die laten communiceren met de ESP. Ik ben bezig met een AC dimmer, die hallogeen kan dimmen enzo. Triac enzovoort. Ik krijg echter niet echt een houvast op de snelheid van de ESP.
Je kan het in principe uitrekenen, maar hoe complexer je processor hoe moeilijker.
Voor een PIC (of AVR) kan je nog gemakkelijk gaan tellen hoeveel instrucies je hebt in je interrupt (vb 40 à 60 afhankelijk van hoe de IF's uitdraaien), kijk hoeveel kloktikken je instructie nemen (moet je in assembly code voor kijken, bij PIC zijn de 35 basisinstructies 4 kloktikken, maar meestal zijn er langere instructies), en je kan uitrekenen hoeveel % van de tijd je processor onderbroken wordt.
In de praktijk zal je erg gekke dingen moeten doen om meer dan 5% van de tijd in interrupt te belanden, en dan wordt het ook wel kwestie om te zien waar je fout zit. Een goeie interrupt is zo kort mogelijk, zet enkele vlaggen en laat die dan verder afhandelen door de gewone code (je komt enkel in de problemen als je relatief veel interrupts hebt ten opzichte van de instructieklok).

Dus als je webserver op 95% van de snelheid nog vlot genoeg is, kan een (goeie) interrupt geen probleem zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:27
quote:
jctjepkema schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Ah kijk thanks,

Wat het plan technisch gezien zal zijn is, hij krijgt een interrupt wanneer het net het 0v punt kruist, Dan zet hij een triac pin laag, vervolges zet hij op een moment x [ms] later de triac weer hoog om de lamp weer aan te zetten. Dit zal 50x per seconden gebeuren. Nu moet ik even kijken hoe ik dan de interrupt efficient kan doen, een delay is duidelijk niet handig maar een timer interrupt is misschien slimmer?
Dat is precies waar timer interrupts voor bedoeld zijn :) Volgens mij zou een ESP dit makkelijk moeten kunnen mits je niet teveel vraagt van de webserver, hij draait standaard op 80MHz.
Je zou eens een kijkje kunnen nemen hoe anderen dat doen, er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar:
https://hackaday.io/project/4330/logs

Ook onze medetweaker Tinusvolkel is bezig met een project op basis van bovenstaande link, ben eigenlijk wel benieuwd hoever hij ondertussen is :)

edit: check ook hier eens, een experimentje met wat timers, zover ik uit de comments kan halen ook bedoeld om met zerocrossing detection een triac aan te gaan sturen: https://github.com/larsenglund/esp8266_arduino_nmi_timer

Thedr wijzigde deze reactie 01-07-2016 14:16 (15%)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
quote:
jctjepkema schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:47:
[...] hij krijgt een interrupt wanneer het net het 0v punt kruist, Dan zet hij een triac pin laag, vervolges zet hij op een moment x [ms] later de triac weer hoog om de lamp weer aan te zetten. Dit zal 50x per seconden gebeuren. Nu moet ik even kijken hoe ik dan de interrupt efficient kan doen, een delay is duidelijk niet handig maar een timer interrupt is misschien slimmer?
Je moet in je interrupt het nulpunt detecteren en de triac uitschakelen, neemt maar enkele instructies.
Je hebt het helemaal door, correcte manier is idd om een timer interrupt te gebruiken, stel die in de interrupt in op de tijd waarop je de triac weer aan wil zetten.

Verder is het nog afhankelijk van wat je schakelt met je triac, soms lukt het om zonder timer interrupt te werken (in je mainloop checken hoelang het geleden is dat de nuldoorgang was), is minder nauwkeurig en je mainloop moet erg snel lopen. Ook kan je zo gemakkelijk glitches creëeren: als je de dimstand veranderd, en die variabele constant vergelijkt met de verlopen tijd sinds nuldoorgang, heb je vaak plots een heldere of donkere flits van je gedimde lamp. Door timerinterrupt, ga je enkel dimstand doorvoeren bij nuldoorgang en voorkom je die.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:25
quote:
Sommige mensen hebben echt teveel tijd. :P

Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
Het is mij ook uiteindelijk gelukt als noob om met een 555 timer een 38Khz signaal te maken met een IR led, welke de IR receiver kan op pakken.

Wat een triompantelijk gevoel :) helemaal omdat ik eigenlijk nog nooit echt wat met electronica heb gedaan. Daarna zag ik in domoticz de waarden binnen komen wat helemaal te gek was..

best verslavend!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Die nodeMCU uit de link van Tinusvolkel is een lolin boardje en die zijn (zover ik weet) altijd zo breed als een experimenteerboard zelf, zijn te herkennen aan de tekst Lolin boven de USB connector tekst RST en FLASH tussen de drukknoppen en de USB.
Ik gebruik deze 'smalle' met een CP2102 erop. http://www.aliexpress.com...c5-4734-b088-d551563fc557 die heeft boven en onder een rij gaatjes vrij. Nooit problemen met de voeding gehad, kan gewoon ook een OLED en sensors eraan hangen terwijl USB gevoed.
Het enige wat ik gehad heb met dit type is dat de 32Mbit flashchip de geest gaf waardoor de module onbruikbaar was geworden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-01 16:52
quote:
borroz schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:22:
ja ik ben toevallig ook met zo'n smalle dezelfde nodeMCU bezig.

- http://sendvid.com/xtpwo7q1

heb een geweldige esp oled library gevonden :P
Die library is inderdaad echt ideaal! Ben er laatst ook mee bezig geweest. Hij heeft ook een makkelijke webpage waar je fonts kan generen (mocht je die nog niet hebben gevonden). Op zijn blog staat er ook wat meer info en een coole demo van zijn 'Weatherbug'
http://blog.squix.org/

Edit: Even wat anders, heb gister mijn CNY70 aangesloten op de ESP om mijn elektriciteitsmeter mee uit te gaan lezen. Alleen heb ik de weerstand waardes niet goed en ik heb eigenlijk geen idee wat het wel zou moeten zijn. Ik heb nu vanaf 5v een 200 ohm naar de LED en een 47K ohm naar de phototransitor.
Om het voltage naar 1V te verlagen voor ADC port heb ik een voltage divider gemaakt met een 1K ohm en een 220 ohm weerstand.
Maar nu lees ik een max waarde van 14 op ESP en als ik met de mulitmeter weer de voltage divider zie ik niks hoger dan 0.2V.
Waar is mijn Google kennis de mist in gegaan?

wilmardo wijzigde deze reactie 18-07-2016 23:07 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
' Ook een ideale LIB voor als je kleuren OLED schermpjes gebruikt ipv die "ouderwetse" zwart wit schermpjes >:) '

ouderwetse kleuren OLED schermpjes hebben geen touch danwel enige intelligentie.

deze wel >:) :+

187449 wijzigde deze reactie 19-07-2016 09:19 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Vragen om een filmpje doen heel veel van die China verkopers. Is puur om jou het leven zuur te maken door tijd te rekken en te hopen dat je het er bij laat zitten.

Dat IC kun je wel lossolderen en weer vastsolderen op de juiste manier toch?

Heb mijn D1 Mini nog niet binnen bedenk ik mij net. Is ook al een drie week onderweg volgens mij. Ik ga maar eens in de pen klimmen...

ThinkPad wijzigde deze reactie 19-07-2016 20:52 (40%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Zo is het maar net.

Als de verkoper nou had geschreven dat de chip wel goed zat maar dat het printje eronder 180 graden geroteerd zat dan had ik hem nog wel een redelijke beoordeling gegeven wegens gevoel voor humor , maar nu heb ik hem afgekraakt met de laagst mogelijke waardering

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-01 12:05
En ja hoor. Nadat ik #define pin 6 veranderd heb in #define pin 12 werkt het als 'n zonnetje. Hartelijk dank.

• rvinke
  • Laatst online: 24-01 08:51
Ik heb een Wemos d1 als weersensor in de tuin hangen. Deze werkt met een LiPo batterij die opgeladen wordt door een zonnepaneel. Dat werkt eigenlijk al vanaf maart probleemloos, en de batterij zit eigenlijk continu vol. Ik zou niet weten hoe lang het werkt zonder het zonnepaneeltje...
Ik heb het eerder geprobeerd met een NodeMCU-bordje met alleen een batterij, maar dat werkte niet zo heel lang (± een week bij 1x per kwartier een update verzenden).

• rvinke
  • Laatst online: 24-01 08:51
Ik heb deze dingen gebruikt:

Wemos D1
Solar panel (6 volt) uit China
Solar charger van Adafruit
2000 mAh Lithium Ion batterij
Si7021 temperatuur/vochtigheid sensor uit China
En voor de luchtdruk een BMP180 sensor (volgens mij)

En een zelfontworpen weerhuisje via Snijlab ;) De foto is lekker krom trouwens door de iphone gok ik...

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-01 13:59
quote:
Raven schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:02:
[...]

Heeft die Synology een "restore after AC power loss" instelling? Dan zou je evt de stroomvoorziening via een relay kunnen laten lopen, relay even kort de stroomvoorziening laten onderbreken en de NAS gaat aan.
Dat is lekker voor je schijven als elke dag de stroom er plots af knalt...

• costo
  • Niet online
Een beetje late reaktie maar misschien helpt het je toch nog.
quote:
Thedr schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:26:
Hmmm... toch hier maar een even posten of iemand me uit de brand kan helpen...
Ben bezig met een bordje om via een ESP07 (op een adapterbordje) een 4 kanaals relaisbordje aan te sturen.
. . . . . . . . .
. . . . . . . . .

Is de ESP zo ontzettend gevoelig voor de reset pulsen? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Ik zie op jouw fotos 2 condensators, een (natte aluminium?) 47uF condensator onder op het breakout board en een keramische? C op het experimenteerboard.

Ik heb met een ESP07 ook reset problemen gehad en ik was er pas vanaf toen ik een een paar condensators op de juiste plaats soldeerde. Dat betekende voor mij dat de condensators direct op de ESP07 gesoldeerd moesten worden om hem stabiel te krijgen.
zoals op dit fotootje te zien is.
https://tweakers.net/ext/f/3TE1ppHacpDmo1ZKl36poApS/thumb.jpg

De ESP chip is een super snelle silicon chip, werkt direct op 2400MHz. Een paar centimeter draad aan de resetingang werkt als antenne en zou genoeg storing op kunnen pikken om de chip te resetten daarom werkte het (bij mij) pas goed toen de keramische C direct tussen de resetpin en de afscherming van de ESP07 werd gesoldeerd. Ik gebruikte een keramische SMD van ongeveer 10nF. Een bedrade C van 33nF op die plaats zal ook wel goed zijn, mits met zo kort mogelijke draadjes direct op de ESP07 module gesoldeerd.
Op de ESP07 voedings pin gebruik ik een tantaal van 2.2uF een keramische C van minstens 1uF zal ook goed zijn. Aluminium elko's zoals de 47uF die jij gebruikt hebben vaak een aanzienlijke eigen zelfinductie en zijn niet zo erg geschikt om supersnelle pulsen te onderdrukken. Je zou er nog een 100nF keramische C parrallel aan kunnen solderen. Van belang is dat die C'tjes zo dicht mogelijk bij de ESP07 module zitten.

De ESP07 module (net als vrijwel alle andere ESP modules) missen belangrijke voedings ontkoppel condensators die volgens de application note direct bij de ESP8266 chip uitgevoerd moeten zijn. Meestal heeft zo een goedkope module slechts een enkele keramische C van 100nF? terwijl er minimaal enkele 10nF C'tjes en een 1uF direct bij die chip horen te zitten. Dit is de reden dat de meeste ESP module's zo storingsgevoelig zijn.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 12:25
quote:
Robin20VT schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:29:

Korte vraag, zijn er voor de sensoren behuingen te koop? Dan is het e.e.a. wat mooier weg te werken namelijk :)
Verschilt per sensor. Er zijn uiteraard 3d printers. ;)

Inventaris

• jan--
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-04-2019
quote:
Speedfightserv schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:30:
[...]

Waar sluit je de verbruiker dan op aan?
En de zonnepaneel, Regelt hij ook de input spanning? Mijn paneel lever rond de 13 volt
De verbruiker sluit je aan op de "out".
Volgens de TP4056 datasheet mag de ingangspanning max. 8V zijn. Dus dat is te weinig voor je paneel. Of je moet er een spanningsregelaar tussen hangen.

http://www.instructables....ar-18650-battery-charger/ die ik eerder noemde is verwarrend. Hij noemt het een solar charger, maar dan moet je zijn andere project van $200 er nog tussen zetten. In het commentaar staat nog wel een voorbeeld van iemand die een solar paneeltje van 6V er rechtstreeks aan hangt.

• Mars Warrior
  • Laatst online: 12:51

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kijk nou wat DHL net bracht _/-\o_

De Espressif DevKitC !!

Nu eens kijken of ik volgens deze handleiding eea aan de praat krijg.

Verder had ik nog een doos ESP3212's besteld, en die zouden ook verstuurd zijn, althans dat dacht ik tot ik vanavond een mail kreeg met de volgende, ontzettend duidelijke tekst:

"In order to further improve the performance of the product experience, the official in the software still need further improvement
So this order may need to delay shipments of approximately 3 weeks
Your order, we have to do first registration queuing arrangements
We hope to get your understanding
If you want a refund, the company will respond to your application"

Lijkt alsof er nog wat problemen ontdekt zijn met de firmware, en dat de verzending is tegengehouden...
Voor de rest weer een onbegrijpelijk verhaal zoals wel vaker uit het verre oosten :X

Mars Warrior wijzigde deze reactie 26-09-2016 22:17 (57%)

http://www.team-mediaportal.com/

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik heb afgelopen weekend ook de TCRT5000 die op zo'n printje zit aangesloten op een ESP8266-01 samen met een DS18B20 temperatuur sensor.
Met de TCRT5000 lees ik mijn watermeter uit.
Vcc op vcc
Gnd op gnd
D0 op Gpio 2
Potmeter kun je instellen zodat het groene lampje aan en uit gaat als het metalen plaatje van de meter er onder komt.
http://members.home.nl/klump4u/watermeter2.jpg

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• hendrik12345678
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 06:36
quote:
klump4u schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:54:
Pagina instellingen, tabblad tellers/meters water op 1000 zetten.
soms is het ook zo makkelijk allemaal 8)7
dank voor je hulp
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True