• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Als we voor het gemak even de S2 pakken als uitgangspunt (omdat je imho eigenlijk geen esp8266 meer zou moeten kopen):

Via die link voor bestaande klanten: 2.90 euro per stuk.
Bij de officiële store van Lolin (wemos) op Aliexpress kost die momenteel 5.60 euro per stuk.
Bij Tinytronics kost deze 6.50 euro per stuk.

Als het goedkoop moet en je niet al te veel I/O nodig hebt is de supermini C3 van Tenstar (deze store op ali), meestal onder de 3 euro per stuk.

Ik heb voldoende issues gehad met (goedkope) namaak D1, S2, S3, C3 bordjes. Maar, je hoeft niet noodzakelijk tegen die issues aan te lopen. :)

- knip -

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik ben opzoek naar een AC dimmer die ik aan kan sluiten op een ESP32. Zowel de input als de output moet AC zijn (dus geen DC). De input is een AC bron van ongeveer 14V. De output moet dan 0-100% dimbaar zijn, dus 0-14V AC.
Het internet staat vol met 230V AC input en dan bijv 0-10V DC, maar dat is uiteraard niet wat ik zoek.

Iemand een goed idee hiervoor?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:01:
Als we voor het gemak even de S2 pakken als uitgangspunt (omdat je imho eigenlijk geen esp8266 meer zou moeten kopen):

Via die link voor bestaande klanten: 2.90 euro per stuk.
Bij de officiële store van Lolin (wemos) op Aliexpress kost die momenteel 5.60 euro per stuk.
Bij Tinytronics kost deze 6.50 euro per stuk.

Als het goedkoop moet en je niet al te veel I/O nodig hebt is de supermini C3 van Tenstar (deze store op ali), meestal onder de 3 euro per stuk.

Ik heb voldoende issues gehad met (goedkope) namaak D1, S2, S3, C3 bordjes. Maar, je hoeft niet noodzakelijk tegen die issues aan te lopen. :)
Ik koop al 10jaar de goedkoopste ESP's die ik op Ali kan vinden en nog nooit problemen gehad. 1x dat de silkscreen rx en tx omgedraaid waren, maar daar kom je ook wel overheen.

Deze week mijzelf (voor sint) nog 10x een ESPC3 supermini gekocht voor 12 euro. Dat is 1,20 per bordje. Werken prima.

Uiteraard ooit begonnen met een originele Arduino maar daar was ik snel van genezen. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Raymond P
@chaoscontrol Dit jaar nog een batch c3 superminis gehad met een foutje in pcb design (lees: brakke goedkopere clone) waardoor wifi ontvangst niet optimaal was, energieverbruik omhoog ging en ik mede daardoor onvoorspelbare brownouts had doordat de voltage converter niet meer dan +/- 350ma kon leveren.
Wel m'n centen terug gekregen, mja.

En dat is écht niet de enige keer dat ik mis heb gegrepen. :)
Maar zoals eerder geschreven: je hoeft het niet noodzakelijk te merken.

Edit: ter verduidelijking een plaatje
Links eentje van tenstar met voldoende ruimte tussen de (keramische) antenne en de rest van het bordje.
Rechts een goedkope versie waar het pcb design niet voldoet aan de eisen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a8Styb1B0srmE98pS6gSKuAJO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qqY1oZtEQAEyVkIQXJOJCH8.jpg?f=fotoalbum_large

De rechter bordjes doen soms helemaal geen wifi. En helaas worden soms de linker getoond maar ontvang je de goedkope clones met (vaak) een inferieure voltage converter.
N.b. de C3 op de keramische antenne zegt niets. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond P op 02-12-2025 14:45 ]

- knip -

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50
EWS99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:13:
Ik ben opzoek naar een AC dimmer die ik aan kan sluiten op een ESP32. Zowel de input als de output moet AC zijn (dus geen DC). De input is een AC bron van ongeveer 14V. De output moet dan 0-100% dimbaar zijn, dus 0-14V AC.
Het internet staat vol met 230V AC input en dan bijv 0-10V DC, maar dat is uiteraard niet wat ik zoek.

Welke methode zoek je: fasesnijding of amplitudedimming?

Eitherway: Ik weet van geen out-of-the-box component die doet wat je wilt, misschien een lab-voeding maar die zijn €€€€

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
bokkie72 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:42:
[...]

Welke methode zoek je: fasesnijding of amplitudedimming?

Eitherway: Ik weet van geen out-of-the-box component die doet wat je wilt, misschien een lab-voeding maar die zijn €€€€
Eigenlijk amplitudedimming, maar wil nu eerst proberen of ik wat met pwm kan doen. Zit dan te denken aan deze: https://www.otronic.nl/nl/mos-fet-driver-module-irf520.html.
Zou deze ook AC kunnen accepteren als IN?

edit:
Hmm, bedenk me net dat AC niet echt zal werken met PWM, want dan moet je de sinus wel heel goed afstemmen met het PWM signaal, anders weet je nooit op welk punt de AC sinus is wanneer je een pulse stuurt met PWM.

[ Voor 17% gewijzigd door EWS99 op 02-12-2025 16:05 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Raymond P
@EWS99 Een standaard mosfet zal polair zijn. Wellicht kan je iets met een solid state relay? Zal afhangen van je (type) load...

Als het enkel voor aansturen dient kan je wellich een dc>ac IC gebruiken.

- knip -

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
EWS99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:13:

Jawel...een idee:

faseaansturing mbv een triac. Voor die triac maakt t niet uit of je nou 230VAC of 14VAC erin stopt (mits ie natuurlijk 230V aan kan maar dat is in jouw geval nvt).

Opto voor de aansturing van die triac, schema's genoeg op t net.

Maar dan de timing:

Wat je wilt is dat je een signaal krijgt op iedere keer dat de sinus van je AC signaal door de nul gaat.

Vanaf dat moment start je een timer in je uP en na een bepaalde tijd stuur je de triac aan.

Die nul-puls kan je makkelijk maken met een opto met intern 2 led's die anti-parallel staan.

Als je sinus positief is geleidt de ene, negatief de andere. En als de sinus op z'n nulpunt is dan geleidt er geen van beide en kan je dat dus detecteren.

Je kan hiervoor de SFH620-3 nemen. Goedkoop ding en goed verkrijgbaar.

Die 2 leds zitten op pootje 1 en 2, daar knoop je aan ieder een weerstand en die gaan dan naar je AC spanning.

De andere kant van de opto, de transistorkant: emittor aan nul (pen 3) en de collector middels een pull-up naar de ingang van je uP. Waarbij het bv handig in om op die pen een interrupt te zetten zodat ie automatisch die routine start als er een nul-doorgang plaats heeft gevonden.

k zal zo eens kijken of ik er een schemaatje van heb.

Let bij je programma nog op het volgende.

Wij hebben 50 Hz oftewel een hele sinus duurt 20ms. Een halve dus 10ms dus de tijdsduur van die triac moet binnen die 10ms zitten maar houd er rekening mee dat je je triac ook moet ontsteken en dat die ook een minimale tijdsduur nodig heeft (zie data sheet van je triac maar ergens 50..100 ns moet t m wel doen.

Afbeeldingslocatie: https://vpforums.org/imghost/89/nuldoorgang_t.png

[ Voor 3% gewijzigd door Joppnl op 04-12-2025 10:55 ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:53
EWS99 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:02:
[...]

Eigenlijk amplitudedimming, maar wil nu eerst proberen of ik wat met pwm kan doen. Zit dan te denken aan deze: https://www.otronic.nl/nl/mos-fet-driver-module-irf520.html.
Zou deze ook AC kunnen accepteren als IN?
Nee een mosfet doet geen AC
edit:
Hmm, bedenk me net dat AC niet echt zal werken met PWM, want dan moet je de sinus wel heel goed afstemmen met het PWM signaal, anders weet je nooit op welk punt de AC sinus is wanneer je een pulse stuurt met PWM.
Er zijn een aantal belangrijke factoren (bijna allemaal afhankelijk wat je eraan hangt..)
- stroom
- geschikte golfvorm (sinus, blokgolf, combi), niet alle loads kunnen omgaan met alle golfvormen
PWM is geen sinus, kan je wel een redelijke sinus mee maken mits snel genoeg schakelend en met filter (zo werkt een online UPS bijvoorbeeld).
Faseaansturing werkt net als ouderwetse TRIAC dimmers, deze hebben wel een heel slechte Q factor.
Voor een resistieve load zou ik gewoon gelijkrichten en een PWM regeling gebruiken bijvoorbeeld.

Laat eens weten wat je eraan wilt hangen en/of waarom je AC spanning wilt gebruiken.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:34
Ik heb een olimex esp32 poe bordje gekocht om deze aan te sluiten op mijn 4 electrisch pulsmeters in de meterkast. Ik heb de 2x 10 pinnen erop gesoldeerd maar ben nu overal op zoek naar connectoren om hierop aan te sluiten maar welke moet ik kopen en waar?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zijn gewoon standaard pin headers met een 2,54mm pitch als ik het zo zie?
Wat opties;
- wat jumper wires er op steken, en daar je de draden vanaf je meters aan solderen.
- of 2*10 female headers op een experimenteer bordje solderen, daar je esp op prikken. En op het experimenteer bordje aansluitklemmen/lijsten, en eventueel overige componenten zoals voedingen of ledjes solderen.
- draadjes vanaf je meters meteen aan de pinnetjes solderen, krimpkousje er omheen en klaar.

De 2e heeft doorgaans mijn voorkeur, is het netste en wat toekomstbestendiger. Maar het neemt wel wat meer ruimte in en je hebt wat meer componenten nodig.

• corsat
Thks voor het snelle antwoord. Ik ga effe puzzelen wat je exact schrijft en bedoelt maar dat laatste verdient ook mijn voorkeur en lijkt mij solide. Het wel allemaal priegelwerk. Zijn er geen 10 pins female connectors met draad die ik er direct op kan prikken? Verder moet ik alle pulsmeters met een ground verbinden en ik heb zover ik kan zien maar 1 ground

[ Voor 16% gewijzigd door corsat op 15-03-2026 07:39 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-03 14:18
@corsat
Die zijn er wel ja, ook 10pins en in FF, FM en MM.

10PCS 2.54MM Dupont Line Male Female Double Headed 1P 2P 3P 4P 5P 6P 7P 8P 9P 10 Pin Dupont Jumper Cable Wire for PCB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFF1EgmvbMZd52990ATMZ2xPPtY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6XNTflWD2YLTX5Z5vdWH0xks.jpg?f=user_large

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
corsat schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:52:
Thks voor het snelle antwoord. Ik ga effe puzzelen wat je exact schrijft en bedoelt maar dat laatste verdient ook mijn voorkeur en lijkt mij solide. Het wel allemaal priegelwerk. Zijn er geen 10 pins female connectors met draad die ik er direct op kan prikken? Verder moet ik alle pulsmeters met een ground verbinden en ik heb zover ik kan zien maar 1 ground
Ik koop vaak een bosje van deze en scheur daar het aantal draden af dat ik nodig heb. Op mijn eigen printjes gebruik ik zoiets als jumpers, in tientallen verschillende soorten verkrijgbaar...

• Raymond P
@corsat Jumper wires hebben nogal de neiging los te gaan zitten en/of een slechte / hoog ohmse connectie te geven.
Ze zijn vooral handig om je oplossing te testen op een breadboard, en veel minder geschikt voor permanente oplossingen.
Vooral in de meterkast zou ik voor een vaste verbinding gaan. Een schroefterminal ligt dan het meest voor de hand.

Schroefterminals zijn imho wel superieur aan JST connectors, vooral als je de kabels zelf gaat krimpen.

De connectors die je nu gesoldeerd hebt worden normaliter gebruikt om de unit op een ander pcbtje (of andersom) te klikken/solderen.
Als je geen screw terminal board voor je Olimex kunt vinden dan kan je er altijd eentje zelf maken.

Dat kan je doen met een experimenteer printplaatje of door zelf een ontwerp te laten produceren.
Kleinere bordjes kan je ontzettend goedkoop laten maken en als je geduld hebt bijna gratis laten verzenden.
Het ontwerpen is met standaard onderdeeltjes en webtools ook erg laagdrempelig.

Als je het jezelf makkelijk wilt maken en gezien de scope van je project zou je kunnen kijken naar een experimenteer plaatje met banen en eilandjes in combinatie met JST connectors.
Het enige waar je dan rekening mee dient te houden is dat de connectors een pin pitch (afstand tussen de pinnen) hebben die matcht met je plaatje en bordje, normaliter 2.54mm maar een veelvoud daarvan kan natuurlijk ook als je een baantje wilt overslaan of een grotere connector wenst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0ZEsFDflFzX1gJ1MoNhyVb7mvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCkospE6PxnEpVwLQJL2356Q.png?f=fotoalbum_large (klik)
Bijvoorbeeld hiermee zou je de lange baan als ground kunnen gebruiken en de eilandjes als trace van je connector naar je Olimex.

Je Olimex zou je dan kunnen solderen of je gebruikt (female) header pins om het makkelijker demonteerbaar te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 16-03-2026 07:47 ]

- knip -

• DjoeC
Raymond P schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:33:
Dat kan je doen met een experimenteer printplaatje of door zelf een ontwerp te laten produceren.
Kleinere bordjes kan je ontzettend goedkoop laten maken en als je geduld hebt bijna gratis laten verzenden.
Het ontwerpen is met standaard onderdeeltjes en webtools ook erg laagdrempelig.
Vergeet dan niet om o.a. https://www.kicad.org/ en/of andere tooltjes als link naar een ontwerptool mee te geven ;)

• Raymond P
@DjoeC Yep, daar heb ik even over getwijfeld. Maar ik vond het moeilijk om daar een duwtje de juiste richting in te geven.
Kicad volstaat voor mij als alternatief voor Eagle, maar het lukt mij niet om vanuit de ogen van een leek naar tools zoals EasyEDA te kijken.

M.a.w. er is vast wel iets beter/makkelijker te vinden dan wat ik gewend ben te gebruiken.

- knip -

• DjoeC
Raymond P schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:41:
@DjoeC Yep, daar heb ik even over getwijfeld. Maar ik vond het moeilijk om daar een duwtje de juiste richting in te geven.
Kicad volstaat voor mij als alternatief voor Eagle, maar het lukt mij niet om vanuit de ogen van een leek naar tools zoals EasyEDA te kijken.

M.a.w. er is vast wel iets beter/makkelijker te vinden dan wat ik gewend ben te gebruiken.
Ik meen dat super simpel Fritzing ook weer in ontwikkeling is maar ik heb daar geen ervaring mee... Kicad heeft helaas wel wat leercurve...

• corsat
ik heb de pinnetjes die erbij zaten al gesoldeerd en wil kabel dupont gaan aanschaffen van 50cm en zo mijn pulsmeters verbinden. Ik heb ook al een 3d geprinte box waar ik de Olimex in kan doen en daar zit weinig ruimte meer voor een andere aansluiting dan de pinnen.
Ik ben nu aan het uitzoeken welke pinnen ik moet gebruiken en hier krijg ik verschillende antwoorden, voor alle pulstellers in ieder geval de GND en dan 32,33,34,35, en 36 denk ik.

• Raymond P
Voor een werkende oplossing kan je dupont connectors gebruiken.
Als je het gaat verplaatsen naar de meterkast denk ik wel dat het verstandig is om geen 50cm kabels te gebruiken die gemakkelijk (of geheel vanzelf bij clones) los raken.

Je kunt pins als ground instellen (pulled low), dan kan je zo'n 12-20mA per pin sinken.
Het is niet de meest efficiënte manier, maar dan kan je iig je 3d geprinte box houden. :+

- knip -

• DjoeC
Een heel klein buiginkje in de (al dan niet kloon) pennen geeft ze al veel meer klemkracht is mijn ervaring.

• Raymond P
DjoeC schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:49:
Een heel klein buiginkje in de (al dan niet kloon) pennen geeft ze al veel meer klemkracht is mijn ervaring.
Ja, er zijn nog meer oplossingen. Maar imho wil je die dus allemaal niet zien in een meterkast.
Als je je bewust bent van de risico's en bereid bent ze te nemen: be my guest.

Je zult net zien dat er tijdens werkzaamheden zo'n 50cm kabeltje meegetrokken wordt, los komt, sluiting maakt en 230v over je POE gooit.

- knip -

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:39

Seafarer

XXX

Raymond P schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:14:
[...]

Ja, er zijn nog meer oplossingen. Maar imho wil je die dus allemaal niet zien in een meterkast.
Als je je bewust bent van de risico's en bereid bent ze te nemen: be my guest.

Je zult net zien dat er tijdens werkzaamheden zo'n 50cm kabeltje meegetrokken wordt, los komt, sluiting maakt en 230v over je POE gooit.
Dan is je meterkast ook al een t........i want hoe kom je anders met 230 V in aanraking?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Raymond P
Seafarer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:46:
[...]

Dan is je meterkast ook al een t........i want hoe kom je anders met 230 V in aanraking?
Normaliter natuurlijk hopelijk helemaal niet. Totdat eraan gewerkt moet worden en de kappen eraf gaan. :)
En ja, er zijn zat scenario's waarbij dat niet spanningsvrij gebeurt ondanks dat dat eigenlijk wel zou moeten.

Eea is ook afhankelijk of het zwakstroom deel van de pulstellers binnen de groepenkast aangesloten worden of erbuiten. Je hebt ze immers in verschillende uitvoeringen.

Mgoed, mijn mening is wel duidelijk denk ik en @corsat kan zelf een beslissing maken en adequate trekontlasting kan realiseren. :)

- knip -

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor degenen die ESP's hebben voorzien van de OTA-sketch en er al jaren tegenaan lopen dat Arduino IDE 2.0.0 < deze niet / sporadisch oppikt en Arduino IDE 1.8.* wel, de oorzaak is éindelijk gevonden en er is een fix in de maak -> https://github.com/arduin...1#issuecomment-4081637643
I experienced similar issues, the root cause of this has been found and a fix is available. See the full analysis in the related issue:
👉 #87

Short version: hashicorp/mdns (used by mdns-discovery) calls net.ListenMulticastUDP("udp4", nil, ...) with a nil interface. On Windows with multiple NICs (WSL, VirtualBox, VPN adapters, etc.), the OS joins the multicast group on the wrong interface — so responses from the Arduino device arrive on the physical NIC but the socket never receives them.

The intermittent behaviour in this issue is consistent with this bug: it would only work if Windows happened to choose the right adapter (e.g. on a fresh install with only one NIC, or when route metrics changed after a reboot).

A fix has been submitted upstream to hashicorp/mdns:
👉 hashicorp/mdns#149

The fix is one line per socket: pass the interface explicitly instead of nil. Backward compatible — nil interface behaviour is unchanged.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• corsat
Raymond P schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:05:
[...]

Normaliter natuurlijk hopelijk helemaal niet. Totdat eraan gewerkt moet worden en de kappen eraf gaan. :)
En ja, er zijn zat scenario's waarbij dat niet spanningsvrij gebeurt ondanks dat dat eigenlijk wel zou moeten.

Eea is ook afhankelijk of het zwakstroom deel van de pulstellers binnen de groepenkast aangesloten worden of erbuiten. Je hebt ze immers in verschillende uitvoeringen.

Mgoed, mijn mening is wel duidelijk denk ik en @corsat kan zelf een beslissing maken en adequate trekontlasting kan realiseren. :)
Mijn pulstellers zitten ingebouwd in de meterkast en geklemd op de rails waar ook mijn zekeringen zitten. De pulsmeters zitten wel verspreid over de groepenkasten en het is erg krap allemaal. Ik heb nu 50,40 en 30cm dupont kabels besteld, zal eerst gaan programeren en 1 pulsmeter aansluiten en testen of het werkt en daarna ga ik alle overige pulsmeters aansluiten. Ga dan wel checken wat de beste oplossing is. Bedankt voor jullie input allemaal.

• Raymond P
@corsat Als je kabel daadwerkelijk de groepenkast in moet zorg er dan wel voor dat je kabels (al dan niet met dupont gekrompen connector) een isolatiewaarde hebben die voldoende is (UL1007 bijvoorbeeld). Ook als je enkel gaat testen.

Gangbare kloon kabels zijn vaak gemaakt van gerecycled, relatief poreus, plastic en kunnen een vonkoverslag geven, vooral als het ietwat warmer wordt en het echt krap is, en zijn echt niet geschikt voor die toepassing.

- knip -

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In bijvoorbeeld de Eastron SDM630 Modbus meter is er gekozen om een plastic plaatje tussen 230V en de A/B/G aansluitingen te plaatsen.

Je kunt best veel maatregelen nemen om zulke issues te voorkomen.

En uiteraard de aders goed strippen doet ook al veel.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• DjoeC
corsat schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:36:
[...]

Mijn pulstellers zitten ingebouwd in de meterkast en geklemd op de rails waar ook mijn zekeringen zitten. De pulsmeters zitten wel verspreid over de groepenkasten en het is erg krap allemaal. Ik heb nu 50,40 en 30cm dupont kabels besteld, zal eerst gaan programeren en 1 pulsmeter aansluiten en testen of het werkt en daarna ga ik alle overige pulsmeters aansluiten. Ga dan wel checken wat de beste oplossing is. Bedankt voor jullie input allemaal.
Oef, ik hou best wel van wat klooien, maar zo'n aliexpress draadje IN de groepenkast zonder dat ik er oogcontact mee heb - nee, dat gaat never nooit gebeuren...

• corsat
Raymond P schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:30:
@corsat Als je kabel daadwerkelijk de groepenkast in moet zorg er dan wel voor dat je kabels (al dan niet met dupont gekrompen connector) een isolatiewaarde hebben die voldoende is (UL1007 bijvoorbeeld). Ook als je enkel gaat testen.

Gangbare kloon kabels zijn vaak gemaakt van gerecycled, relatief poreus, plastic en kunnen een vonkoverslag geven, vooral als het ietwat warmer wordt en het echt krap is, en zijn echt niet geschikt voor die toepassing.
Ok, ga dan toch maar naar alternatieven kijken, jullie hebben mij voldoende overtuigd dat ik het degelijk moet gaan aansluiten.

• Raymond P
@corsat Het een sluit het ander niet uit heh.
Als je perse de dupont verbindingen wilt behouden, direct uit de kast op je bordje, dan kan je fatsoenlijke kabel zelf krimpen met mannelijke of vrouwelijke stekkers (het is mij niet duidelijk welke kant er al op je bordje zit).

Zorg er dan wel alsnog voor dat je esptje mechanisch verankerd is.

Het pad van een plug in connector of kloon-terminal, het eerder genoemde experimenteer printplaatje (of eigen ontwerp) en een generieke lasdoos icm wat flexibele elektrabuis maakt het m.i. wel wat meer tijdsbesteding (dupont contacten oxideren) en gelikter.

Edit: als je dan toch bezig bent...
Vanuit ervaring met pulsen tellen in de meterkast: je wilt ook gebruik maken van die lipo aansluiting op je Olimex bordje. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 20-03-2026 08:25 ]

- knip -

• corsat
ik dacht ik koop een Olimex bordje, pennetjes erop solderen en draadjes eraan, programeren en aansluiten. Inmiddels ben ik een beetje de draad kwijt, mijn bestelde dupont kabels bij Ali kan ik direct de vuilnisbak inkieperen en hoe ik nu moet gaan aansluiten weet ik eigenlijk niet meer. Voorlopig maar even geen pulstellers aansluiten want dit gaat mij allemaal teveel tijd kosten. Hopelijk heb ik in april wat meer tijd.

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste