Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• WoBBeL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 17:53

WoBBeL

Hoi!

@CurlyMo dan moet je nog een paar maanden wachten op de uitslag :+ maar 4 maanden op 2 AA's vind ik echt heel erg netjes.

[edit]
Mmmm...de 18650 geeft 4.2 volt opgeladen :o dat gaat m ook niet worden denk ik :D Ik heb nog een lading van deze converters maar die zullen redelijk wat gebruiken in slaapstand vermoed ik.

WoBBeL wijzigde deze reactie 07-01-2020 10:34 (60%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 27-01 20:25
CurlyMo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:26:
Als dat met een 18650 naar 6+ maanden kan, dan moet ik mijn 2 AA's maar eens inruilen :)
Ik heb er 1 liggen in -19 graden met interval van 10 min. Deze houdt het ongeveer 2 maanden uit en ik heb er 1 in 5 graden en die doet 3 maanden.
Ik meet de spanning en als die zakt naar circa 3.3v vervang ik de batterij. Dus zal het eigenlijk nog wel iets langer kunnen uit houden.
kamertemperatuur gaat nog langer mee.
WoBBeL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:22:
Mmmm...de 18650 geeft 4.2 volt opgeladen :o dat gaat m ook niet worden denk ik :D Ik heb nog een lading van deze converters maar die zullen redelijk wat gebruiken in slaapstand vermoed ik.
Dat zou ik niet doen.Neemt toch weer stroom.
Ik heb van die ESP-12E/F chips die ik op een adapter heb zitten met daarop weer een Voltage Regulator
Dan kan die batterij er prima op.

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 07:53
@WoBBeL Je kunt LiFePo4 batterijen gebruiken om je bordjes van stroom te voorzien. Kan je gewoon rechtstreeks aansluiten zonder regulators. Te koop op Ali, 7000mA voor een paar euro. Daar moet je sensortje wel een jaar op kunnen draaien.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Laagheim schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:55:
@WoBBeL Je kunt LiFePo4 batterijen gebruiken om je bordjes van stroom te voorzien. Kan je gewoon rechtstreeks aansluiten zonder regulators. Te koop op Ali, 7000mA voor een paar euro. Daar moet je sensortje wel een jaar op kunnen draaien.
Ook met een standaard oplader op te laden?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Laagheim
@CurlyMo Nee max 3.7 volt maar als je al zo'n lipo lader hebt kijk of er een standje lifopo opzit. Op mijn goedkope zit het in elk geval wel. Overigens zijn die 7000mA dingen best groot dus je kan er maar 1 opladen. Twee passen niet in de lader.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Laagheim schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:29:
@CurlyMo Nee max 3.7 volt maar als je al zo'n lipo lader hebt kijk of er een standje lifopo opzit. Op mijn goedkope zit het in elk geval wel. Overigens zijn die 7000mA dingen best groot dus je kan er maar 1 tegelijk opladen. Twee passen niet in de lader.
Welke goedkope is dat?

• Laagheim
@CurlyMo De nitecore um2. Ding doet het prima voor de prijs en is ook gewoon in Nederland te koop dus met de veiligheid zit het wel goed.

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik probeer de MH Z19B CO2 sensor te verbinden met de D32 pro v2 (ESP32). Ik krijg foutmeldingen bij het ophalen van de data. Weet iemand hoe ik deze CO2 sensor juist verbind? Ik had dit schema gevonden, maar dan krijg ik foutmeldingen in ESPeasy.

Voorgesteld, gevonden op https://github.com/SFeli/MH-Z19b
MH-Z19b Lolin D32
GND <-> GND
VI V <-> BAT
RX <-> SDA Pin 21
TX <-> SCL Pin 22

In EspEasy staan bij serial port:
1. HW Serial0: GPIO-3 RX0 < TX / GPIO-1 TX0 > RX (selectie)
2. HW Serial1: GPIO-13 < TX / GPIO-15 > RX
3. HW Serial2: GPIO-16 < TX / GPIO-17 > RX

Het schema van de D32 Pro is hier te vinden: https://wiki.wemos.cc/products:d32:d32_pro

Anderen verbinden ook nog de MH-Z19B-PWM ergens aan.
Weet iemand wat ik fout doe?

tdn135 wijzigde deze reactie 07-01-2020 22:32 (3%)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tdn135 Bij al mijn ESP8266 bordjes met ESPeasy kan ik bij serial port voor software kiezen. Als die optie niet bestaat zou ik één van die hardware opties kiezen en de daar genoemde GPIOs gebruiken. Dus geen 21 en 22, maar bijvoorbeeld 15 en 13.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bolukan
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
Je kan in plaats van EspEasy ook Tasmota op een ESP8266 gebruiken met een MH Z19B.

PS: SDA/SCL behoren bij het I2C protocol, en RX/TX bij een Serial port. De GPIO selectie is bij een ESP32 flexibel, maar standaard GPIO's gebruiken houdt het leven makkelijk.

• jobr
tdn135 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:22:
Ik probeer de MH Z19B CO2 sensor te verbinden met de D32 pro v2 (ESP32). Ik krijg foutmeldingen bij het ophalen van de data. Weet iemand hoe ik deze CO2 sensor juist verbind? Ik had dit schema gevonden, maar dan krijg ik foutmeldingen in ESPeasy.

MH-Z19b Lolin D32
GND <-> GND
VI V <-> BAT
RX <-> SDA Pin 21
TX <-> SCL Pin 22

Het schema van de D32 Pro is hier te vinden: https://wiki.wemos.cc/products:d32:d32_pro

Ik heb deze in espeasy staan op:
GPIO ← TX: D5
GPIO → RX: D6
Serial Port: Software serial

N.B. er is ook een C02 topic waar deze sensor veel voor bij komt.

jobr wijzigde deze reactie 08-01-2020 18:13 (3%)

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:43
Ik wil een ADS1115 aansluiten op een Wemos D1 Mini in combinatie met ESPHome. Uiteraard heb ik de documentatie gevolgd: https://esphome.io/components/sensor/ads1115.html

Ik heb het aangesloten volgens:
ADS1115Wemos
VDD3.3V
GNDGND
SCLD0
SDAD5

Dit in combinatie met deze config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
i2c:
  sda: 'D5'
  scl: 'D0'

ads1115:
  - address: 0x48

Maar ik kom niet verder als:
[19:59:54][I][app:028]: Running through setup()...
[19:59:54][C][ads1115:014]: Setting up ADS1115...
[19:59:54][W][i2c:070]: Received NACK on transmit of address 0x48

Uiteraard heb ik al meerdere kabels geprobeerd en ook zonder breadboard ertussen. Met de multimeter heb ik de aansluitingen op de ADS1115 doorgemeten en op de VDD + GND meet ik 3.2V dus dat lijkt mij goed te zitten (wel iets lager als de 3.3V van de Wemos dus, maar volgens specs zou die van 2V tot 5.5V werken). SCL & SDA kan ik bij mijn weten niet uitlezen met een multimeter? Ik heb ook al geprobeerd met ADDR ook op GND aangesloten voor expliciet het 0x48 adres te selecteren maar ook dat helpt helaas niet.
Wie zou mij dus wat tips kunnen geven om uit te vogelen wat hier mis gaat?

Edit:
Problem solved: RobertMe in "Het grote ESP topic"

RobertMe wijzigde deze reactie 08-01-2020 21:35 (3%)

• Dacuuu
  • Laatst online: 14:22
tdn135 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:22:

MH-Z19b Lolin D32
GND <-> GND
VI V <-> BAT
RX <-> SDA Pin 21
TX <-> SCL Pin 22

Ik heb m zo in ESPeasy

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 27-01 21:07
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:07:
Ik wil een ADS1115 aansluiten op een Wemos D1 Mini in combinatie met ESPHome. Uiteraard heb ik de documentatie gevolgd: https://esphome.io/components/sensor/ads1115.html

Ik heb het aangesloten volgens:
ADS1115Wemos
VDD3.3V
GNDGND
SCLD0
SDAD5

Dit in combinatie met deze config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
i2c:
  sda: 'D5'
  scl: 'D0'

ads1115:
  - address: 0x48

Maar ik kom niet verder als:
[19:59:54][I][app:028]: Running through setup()...
[19:59:54][C][ads1115:014]: Setting up ADS1115...
[19:59:54][W][i2c:070]: Received NACK on transmit of address 0x48
Weet je zeker dat het adres correct is? Bij mijn display (van ali) was het i2c adres bijv. anders dan verwacht.
Hier ben ik achter gekomen door het draaien van een scan programma. https://randomnerdtutoria...8266-i2c-lcd-arduino-ide/

• RobertMe
ydderf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:28:
[...]

Weet je zeker dat het adres correct is? Bij mijn display (van ali) was het i2c adres bijv. anders dan verwacht.
Hier ben ik achter gekomen door het draaien van een scan programma. https://randomnerdtutoria...8266-i2c-lcd-arduino-ide/
Blijkbaar maakte ik een (domme) fout. De standaard GPIOs voor SCL & SDA zijn D1 & D2 en niet D0 & D5 |:( . Nu dus op D1 & D2 aangesloten en dan werkt het. Mogelijk dus foutje bij solderen of zo waardoor een van beide (D0 / D5) niet werkt, of gewoon een verkeerde poort in gebruik die ik niet moet gebruiken. Problem solved in ieder geval.

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:17

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Iemand bekend met deze (5v) Solid State Relays? Yongling JQC-3FF-S-Z en weet wat ik fout doe?

Ik krijg deze niet werkend in Tasmota (v7.2.0 op het moment) met een NodeMCUv3. De NodeMCU alsmede het relay heb ik gevoed door een HLK-PM voor 5V. De vout lijkt niet te werken op deze kloon deze NodeMCU.

Ik heb hem gewoon als relay ingesteld. Maar het lijkt er op dat deze maar heel kort een puls nodig heeft. Als ik bijvoorbeeld de dupont kabel voor VCC er af trek en er op doe dan hoor ik een klik en schakelt deze.

Ik heb er nog wat LED's op zitten voor het doorgeven van de status van het alarm e.d. en die doen het prima met een GPIO pin en GND (incl. weerstandje waar nodig).

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:00
imdos schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:55:
Iemand bekend met deze (5v) Solid State Relays? Yongling JQC-3FF-S-Z en weet wat ik fout doe?

Ik krijg deze niet werkend in Tasmota (v7.2.0 op het moment) met een NodeMCUv3. De NodeMCU alsmede het relay heb ik gevoed door een HLK-PM voor 5V. De vout lijkt niet te werken op deze kloon deze NodeMCU.

Ik heb hem gewoon als relay ingesteld. Maar het lijkt er op dat deze maar heel kort een puls nodig heeft. Als ik bijvoorbeeld de dupont kabel voor VCC er af trek en er op doe dan hoor ik een klik en schakelt deze.

Ik heb er nog wat LED's op zitten voor het doorgeven van de status van het alarm e.d. en die doen het prima met een GPIO pin en GND (incl. weerstandje waar nodig).
ESP's IO's werken op 3.3V. Ik kan niet op de AliEx pagina (niet ingelogd), maar kun je gaan kijken of je relais misschien 5V op de input nodig heeft, terwijl je een 3.3V signaal aanbied?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Slaut schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:08:
[...]

ESP's IO's werken op 3.3V. Ik kan niet op de AliEx pagina (niet ingelogd), maar kun je gaan kijken of je relais misschien 5V op de input nodig heeft, terwijl je een 3.3V signaal aanbied?
Dat heb ik opgelost door 5V op de VCC te zetten. Of bedoel je de GPIO-pin zelf? Dat heb ik nog nooit moeten doen.

Dit is hem:

Dit staat trouwens als info op Ali:
Power Source: DC
Model Number: JQC-3FF-S-Z 5vdc Relay
Protect Feature: Sealed
Voltage: 5V
is_customized: Yes
Theory: Solid State Relay
Contact Load: Low Power
Usage: General Purpose

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:00
imdos schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Dat heb ik opgelost door 5V op de VCC te zetten. Of bedoel je de GPIO-pin zelf? Dat heb ik nog nooit moeten doen.

Dit is hem:
[Afbeelding]

Dit staat trouwens als info op Ali:
Power Source: DC
Model Number: JQC-3FF-S-Z 5vdc Relay
Protect Feature: Sealed
Voltage: 5V
is_customized: Yes
Theory: Solid State Relay
Contact Load: Low Power
Usage: General Purpose
Dan lijkt het er erg op dat je naast 5V op de VCC, ook 5V op de IN moet doen, gezien je zegt dat het relais wel schakelt wanneer je een verbinding van VCC naar IN maakt. Als je je huidige opstelling wil blijven gebruiken kan je een logic converter gebruiken, of met de 3.3v een transistor laten schakelen voor de 5v.
https://i.stack.imgur.com/2xUzx.png

• JurienW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:56
imdos schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Heb een 4 kanaal versie, vergelijkbaar type.
Moet permanent spanning op de VCC zetten en dan de IN gebruiken om te schakelen.
Goede kans dat 3.3v gewoon werkt

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

JurienW schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Heb een 4 kanaal versie, vergelijkbaar type.
Moet permanent spanning op de VCC zetten en dan de IN gebruiken om te schakelen.
Goede kans dat 3.3v gewoon werkt
Waarschijnlijk heb jij ook dit type.

Op zich werkt het ook wel. Maar op de een of manier lukt het schakelen niet lekker. Zeg maar gewoon niet.

Ik kan namelijk wel het relay via de WebUI van Tasmota schakelen; maar de status van de SSR blijft dan dicht (of open, afhankelijk van NO/NC).
Pas als ik de IN die verbonden is met die GPIO pin verwijder dan schakelt die terug. Ik moet iets fout doen in Tasmota denk ik. Ik heb ook al een ander relay uit dezelfde shipment geprobeerd. Dit zou toch prima moeten kunnen met Tasmota!

Ik begin steeds meer te denken dat het ipv een relay een switch of button moet worden. Dus met een veel kortere puls dan een relay die always-on/off is.

Sorry; klinkt het nog logisch/begrijpbaar? Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg uit leg. 8)7

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:00
Ik hou het er gewoon op dat die 3.3V niet werkt. Gebruik 1 van de oplossingen die @Slaut voorstelt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk gewoon werken.

• WoBBeL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-01 17:53

WoBBeL

Hoi!

Iemand nog goede soldeeradresjes in de aanbieding? wat is het lastig om die ESP-01S te voorzien van de deepsleep mod. Ik heb ook alleen maar 24 AWG in huis momenteel :+ dat lijkt niet zo dik totdat je het op de chip moet solderen :F

https://tweakers.net/ext/f/xS6Uaxl6cwPHVxy8xG17MP2v/thumb.jpg

Maar het werkt 8) 2 stuks nu gedaan en die draaien nu met deepsleep.

WoBBeL wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:32 (5%)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Okay; Ik ga eens testen met een Arduino UNO bordje dat ik nog wel heb liggen.

Die digitale outputs zijn wel 5V. Even op zoek naar de juiste sketch en USB kabel. Ik laat het weten wat het resultaat is.

• RobertMe
Als voortbordursel op mijn vraag van gisteren m.b.t. een ADS1115 ADC. Ik heb een setje IR LEDjes en ontvangers, specifiek deze: https://nl.aliexpress.com/item/32951365819.html
Deze wil ik gebruiken om een line of sight te meten (ziet de ontvanger de het LEDje?). Met de ADC wil ik dus de "sterkte" van het ontvangen meten. Met de multimeter gaat dit ook goed.
Test één: multimeter op weerstand, weerstand is 0 boven LED en anders stuk hoger.
Test twee: 3.3V van Wemos naar de lange pin aan de ontvanger, en vervolgens de andere pin via multimeter naar de ground en op volt meten. 3.2V boven de LED, en anders stuk lager / minder als 1V.

Maar met de ADC krijg ik het niet geregeld. Of ik meet altijd 0,0XXXX of altijd meer als 2V. In beide gevallen dus ook weinig variatie of ik nu boven LEDje meet of de ontvanger helemaal af dek.
Waar ik vanuit ging dat zou moeten werken was (wellicht te makkelijk), ook weer 3V op de lange pin, en de ander naar de A0 aansluiting van de ADS1115. Maar dat geeft dus niet het juiste resultaat. Op internet kwam ik ook nog tegen om aan de negatieve kant niet alleen naar de ADC te gaan maar ook via een weerstand (5K, 10K) rechtstreeks naar de ground. Maar ook dat helpt niet.
Als ik overigens de 3V van de Wemos op de A0 aansluiting zet meet ik wel 3V zoals verwacht. Dus de ESPHome configuratie lijkt mij in zoverre correct. Vraag is vervolgens alleen hoe ik het goed aan de praat krijg met de IR ontvanger / weerstand.

Edit:
Lijkt opgelost. Eerst met de simpele manier aan de A0 pin van de Wemos gehangen (3V => lange pin ontvanger => korte pin ontvanger => A0) en dit gaf correct een waarde van tegen de 0V vs 1V wat volgens de ESPHome docs correct is (A0 leest maximaal 1V, en op Wemos wordt deze eerst door 3.3 "gedeeld"). Vervolgens maar weer de A0 van Wemos "over gezet" naar de ADS1115 maar waardes gingen weer alle kanten op / niet stabiel. Nog eens de ESPHome docs van de ADS1115 er op nageslagen en toen viel mij de continuous_mode op, die aan gezet en de waardes zijn dan een stuk stabieler (~0,9, 1,0 zonder gerichte LED en bovenin de twee tot 3,3V dan met de LED erop gericht), dus dit lijkt dan de oplossing te zijn.

RobertMe wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:55 (22%)

• jobr
imdos schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:16:
Okay; Ik ga eens testen met een Arduino UNO bordje dat ik nog wel heb liggen.

Die digitale outputs zijn wel 5V. Even op zoek naar de juiste sketch en USB kabel. Ik laat het weten wat het resultaat is.
Dat relais heb ik ook en hetzelfde probleem. Reageert niet goed op 3.3v.
Opgelost met 5V en een BC547.

jobr wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:45 (3%)

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:53
aj_vd_w schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:10:
Vandaag een mount ontworpen voor de bevestiging van een Inductieve Sensor (NPN) op een de Sensus620 watermeter.

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

Op www.github.com/ajvdw heb ik een repository UtilityShield met meer info (stl en openscad bestand).

Dit is een shield voor de Wemos v2 (ESP8266) waarop ik water, zonnepanelen en de slimme meter ga aansluiten.
Deze post van je is inmiddels al een tijdje terug maar na wat zoeken op een Sensus 620 kwam ik deze post tegen. Nu wil ik graag mijn mijn watermeter slim maken en het liefst een zelfde soort bracket gebruiken zoals jij hebt ontworpen (waarom moet ik het wiel opnieuw uitvinden).

Gebruik je deze opstelling nog steeds en welke type NPM proximity switch gebruik je hiervoor?
Ah zie dat je bent overgestapt naar een RPR220 sensor opzich zou dat voor mijn opstelling ook wel een optie kunnen zijn.

Imperial Guard wijzigde deze reactie 10-01-2020 10:08 (6%)

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Op basis van dit project en ook deze uitleg heb ik een Wemos D1 Mini aangesloten op een HX711 en daaraan 4 load cells. De specifieke onderdelen: https://nl.aliexpress.com/item/32981802410.html

De Wemos D1 Mini heb ik geflashed met ESPHome op basis van dit component: https://esphome.io/compon...x711.html?highlight=hx711

De load cells heb ik op de HX711 en op elkaar aangesloten conform deze instructie:
The easiest way to start out is to lay all 4 load cells out into a square shape with one in each corner. You will have an Upper Left, Upper Right, Lower Left and Lower Right. In a very basic sense, the white wires join horizontally, the black wires join vertically and the red wires go to the HX711.

Upper left should go to E+, lower right should go to E-, upper right should go to A+, lower left should go to A-.
In de ESPHome log zie ik continu onderstaande soort berichten voorbij komen. Drukken op één, of alle vier, de load cells brengt geen verandering in de waardes tot stand. Zonder de load cells aan te raken is de waarde die ik in de log voorbij zie komen sowieso al steeds anders.

Iemand ervaring met een dergelijk projectje?
[15:33:21][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -9192
[15:33:21][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:22][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -9078
[15:33:22][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:23][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8579
[15:33:23][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:24][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8971
[15:33:24][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:25][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8992
[15:33:25][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:26][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -9150
[15:33:26][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:27][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8754
[15:33:27][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:28][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8459
[15:33:28][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:29][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8399
[15:33:29][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:30][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8372
[15:33:30][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:31][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8795
[15:33:31][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:32][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8553
[15:33:32][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:33][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8853
[15:33:33][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy
[15:33:34][D][hx711:031]: 'Bed weight': Got value -8755
[15:33:34][D][sensor:092]: 'Bed weight': Sending state 720.00000 kg with 0 decimals of accuracy

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Weet iemand of er ook batterij houders zijn voor die LiFePo4 7000mAh batterijen? Ik moet toch een manier hebben om ze aan mijn gaatjesbord te verbinden.

• Bolukan
CurlyMo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:05:
Weet iemand of er ook batterij houders zijn voor die LiFePo4 7000mAh batterijen?
Zijn dat 32650? Geen ervaring mee, maar we denken met je mee:
  • Je code efficiënter maken en kleinere batterijen nemen.
  • Draadjes op de uiteinden solderen.
  • Zelf maken.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Bolukan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:24:
[...]

Zijn dat 32650? Geen ervaring mee, maar we denken met je mee:
  • Je code efficiënter maken en kleinere batterijen nemen.
  • Draadjes op de uiteinden solderen.
  • Zelf maken.
Efficiënter gaat het niet worden. Het betreft een ESP01 in deep sleep met een DS18B20 die elk kwartier data doorstuurt en weer gaat slapen. Dat doet op 2 AA's 4 maanden. Dat is wel een beetje het max dat je eruit kan halen.

Ik dacht nog aan deze combinatie LiPo 5000mAh
Batterij: https://nl.aliexpress.com/item/33021326922.html
Lader: https://nl.aliexpress.com/item/33008077351.html

Meestal pakken die uiteinden de tin niet goed.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:45
Ik zou tegenwoordig geen Li-Ion of LiPo batterijen meer nemen.
Neem LiFePo die gaan factoren langer mee, hebben een hogere energie dichtheid en vliegen niet in de fik.

Zoiets bijvoorbeeld.
https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_53

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Punt was nu juist de aansluiting op een breadboard.

• Ben(V)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Nice! Zijn daar nog dedicated opladers voor? Wel jammer dat het nu 3000mAh is i.p.v. 7000mAh :)

• Ben(V)
Ze zijn er in elke capaciteit en maat die je wilt, gewoon op aliexpress even zoeken op LiFePo.

• Bolukan
Ik gebruik 18650 LiFePo4 batterijen die je direct zonder V-regulator (dus geen verlies) op een bare ESP8266 kunt aansluiten. Dat is een groot voordeel. Die ik heb zijn iets van 2400mAh, doen 1 meting per minuut (3.3V BME280) en zenden 1 keer per 10 minuten data door, en gaan 4 maanden of langer mee. Dus zeg 500mAh / maand

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Ben(V) @Bolukan Snap ik allemaal, maar je kan ze niet met standaard opladers opladen. Is dan de eerder genoemde Nitecore UM2 geschikt? En ik zie nog steeds niet hoe ik de grotere capaciteit batterijen kan aansluiten aan mijn gaatjesbord schakeling.

• Ben(V)
Ik zou zeggen neem standaard 18650 LiFePO4 accus en deze lader:

Als je dan een standaard batterij behuizing met aansluitdraad koopt kun je daar gewoon de accus instoppen.
Zo iets dus:

Ben(V) wijzigde deze reactie 15-01-2020 00:04 (24%)

• Bolukan
Zelf heb ik een Littokala Lii402 voor EUR 5 gekocht (normaal EUR 7 a 8 ), maar het klopt het kost een extra investering voor de oplader. De manual van de UM2 zegt dat LiFePo4 excluded is van automatic charging profile, maar je kunt manueel de instelling aanpassen naar 3.7V. Dat is op zich ok, want volgens mij kunnen ze een LiFePo4 niet onderscheiden. De Lii402 heeft dat ook; na het insteken van de batterij, zet ik hem op het LiFePo4 profiel.

Wat is je breadboard probleem? Heb je 18650 batterijhouders nodig? Als een test zelf langer dan een dag loopt (projecten liggen maanden op tafel :) ), dan soldeer ik tegenwoordig het toch vast. Te vaak problemen gehad met de connecties.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Ben(V) @Bolukan Ik had het specifiek over het koppeling van die grotere capaciteit batterijen (7000mAh). Op dit moment heb ik al een dual AA batterijhouder in mijn kastje zitten die met twee AA mijn ESP01 voedt. Dan zal dus geen probleem zijn.

Gaan die LiFePo4 batterijen dan echt zo veel langer mee dan 2 AA's?

• Ben(V)
Nee AA alkaline batterijen hebben een capaciteit van 2950mAh dus oplaadbare batterijen hebben geen grotere capaciteit.

Het belangrijkste voordeel van LiFePo4 accu's zijn hun levensduur.
Ze gaan heel veel langer mee dan Li-Ion accu's.

Ben(V) wijzigde deze reactie 15-01-2020 09:26 (33%)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CurlyMo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:44:
Gaan die LiFePo4 batterijen dan echt zo veel langer mee dan 2 AA's?
Een oplaadbare AA batterij heeft een capaciteit van 2900mAh @ 1,2 volt. (2900*1.2)/1000 = 3,48Wh aan energie. Jij hebt er twee, dus 6,96Wh.

Een 18650 LiFePo4 heeft (heb een batterij op Nkon gepakt voor de info) een capaciteit van 1800mAh @ 3,2 volt. Dus (1800*3,2)/1000 = 5.76Wh aan energie. Minder dan 2 AA'tjes dus.

Nog even ter vergelijking een 18650 Li-ion: 3600mAh @ 3,6 volt. Dat maakt 12,96Wh aan energie, beduidend meer dan de twee AA batterijen en 2x zoveel als de LifePo4 met dezelfde afmetingen.

Natuurlijk is dit niet het hele verhaal, want je zit bij de verschillende technieken ook met verschillende mate van zelfontlading, het maximale vermogen dat geleverd kan worden, het in elkaar zakken van de spanning als de batterij ontladen wordt etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Gizz dan zou ik eigenlijk moeten proberen mijn huidige dual batterij houder om te bouwen van serieel naar parallel om de dubbele capaciteit te hebben, of zal dat niet goed gaan met het gelijkmatig ontladen van de batterijen?

• Ben(V)
De meeste accu's kun je niet parallel schakelen, omdat de spanning nooit exact gelijk afneemt als je ze ontlaad.
Ze gaan dan elkaar laden en kunnen als dat mis gaat heel heet worden.
Je ziet dan ook nooit battery packs met parallel geschakelde cellen, enkel serie geschakelde cellen.

LiFePo4 kunnen dat wel, omdat die een bijna horizontale ontladingskromme hebben (de spanning blijft constant tot ze praktisch leeg zijn gelijk).
Dat kan overigens als er een eerder leeg is nog steeds voor problemen zorgen, maar als je ze tijdig oplaad gaat het wel goed.

Qua capaciteit maakt het natuurlijk niets uit, het gaat uiteindelijk om het aantal Wh
Als je door parallel schakelen het aantal mAh verdubbelt maar daardoor de spanning halveert het je exact hetzelfde aantal Wh

Ben(V) wijzigde deze reactie 15-01-2020 12:09 (9%)

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:09
CurlyMo schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:52:
@Gizz dan zou ik eigenlijk moeten proberen mijn huidige dual batterij houder om te bouwen van serieel naar parallel om de dubbele capaciteit te hebben, of zal dat niet goed gaan met het gelijkmatig ontladen van de batterijen?
Als de cellen van hetzelfde type zijn dan is het geen enkel probleem om deze parallel te zetten. Uiteraard moet je wel zorgen dat ze voor het parallel schakelen dezelfde spanning hebben.
Ben(V) schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:07:

...
Je ziet dan ook nooit battery packs met parallel geschakelde cellen, enkel serie geschakelde cellen.
....
Vrijwel alle fietsaccu's bestaan uit groepen parallel geschakelde cellen waarbij die groepen weer in serie staan.

• Ben(V)
Dat werkt alleen als er elektronica tussen zit die voorkomt dat ze elkaar gaan laden.
Zo doen fiets accu's dat.
De spanning variaties bij ontlading tussen de verschillende cellen is gewoon te gevaarlijk om ze zondermeer parallel te schakelen.
Het is een chemisch proces dat bij li-Ion accu's niet te voorspellen is.
En li-ion accu's die in de brand vliegen is echt een veel voorkomend probleem.

Ben(V) wijzigde deze reactie 15-01-2020 13:11 (14%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik zie geen standaard 18650 LiFePo4 batterijen die meer mAh levering dan 2 standaard AA batterijen. Ik zie dus niet zo goed het nut.

• Ben(V)
Tja het nut is dat ze oplaadbaar zijn.
En je kunt altijd een grotere maat nemen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ben(V) schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 14:51:
Tja het nut is dat ze oplaadbaar zijn.
En je kunt altijd een grotere maat nemen.
Maar bij die grotere maat kom je weer bij connectiviteit ;)

• jomas
Ben(V) schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:08:
Dat werkt alleen als er elektronica tussen zit die voorkomt dat ze elkaar gaan laden.
Zo doen fiets accu's dat.
De spanning variaties bij ontlading tussen de verschillende cellen is gewoon te gevaarlijk om ze zondermeer parallel te schakelen.
Het is een chemisch proces dat bij li-Ion accu's niet te voorspellen is.
En li-ion accu's die in de brand vliegen is echt een veel voorkomend probleem.
Zo werkt het dus niet. Die elektronica (Batterij Managment System, ofwel BMS) werkt alleen op de in serie geschakelde groepen. Die groepen staan gewoon keihard parallel zonder enige elektronica.

De configuratie wordt meestal aangegeven als b.v. 10S4P. Dat betekent 10 groepen in serie waarbij elke groep 4 batterijen parallel staan.

jomas wijzigde deze reactie 15-01-2020 15:39 (9%)

• Ben(V)
Een BMS systeem werkt juist per cel omdat cellen nooit gelijk zijn.
Bij serie schakeling van cellen zal de ene cel sneller opladen dan de andere, maar de lader blijft stroom pompen omdat de totale spanning is nog niet bereikt is, gevolg de cel die sneller vol is krijgt te veel spanning, met alle gevolgen van dien.

Bij parallel schakeling krijg je het effect dat een sneller geladen cel weer gaat ontladen naar de andere cel en dat kan met veel grotere stromen gaan dan de lader zou afgeven, gevolg oververhitting.

Kortom een BMS systeem van een fietsaccu laad eigenlijk per cel.
De fabrikanten zijn door schade en schande wijs geworden en zelfs nu nog zijn in de fik vliegende fietsaccu's een regelmatig voorkomend probleem.

Ben(V) wijzigde deze reactie 16-01-2020 09:36 (7%)

• jomas
Ben(V) schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:50:
Gelukkig maak je duidelijk dat je de klok wel hebt horen luiden, maar geen idee hoe zelfs een klepel er maar uitziet.
Bij serie schakeling van cellen zal de ene cel sneller opladen dan de andere, maar de lader blijft stroom pompen omdat de totale spanning is nog niet bereikt is, gevolg de cel die sneller vol is krijgt te veel spanning, met alle gevolgen van dien.

Bij parallel schakeling krijg je het effect dat een sneller geladen cel weer gaat ontladen naar de andere cel en dat kan met veel grotere stromen gaan dan de lader zou afgeven, gevolg oververhitting.

De fabrikanten zijn door schade en schande wijs geworden en zelfs nu nog zijn in de fik vliegende fietsaccu's een regelmatig voorkomend probleem.
Misschien kunnen @flippy en/of @mux hier wat duidelijkheid in scheppen. Ik geef het op. Zeker vanwege de manier waarop jij reageert.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:59
Ben(V) schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:34:
Ik zou tegenwoordig geen Li-Ion of LiPo batterijen meer nemen.
Neem LiFePo die gaan factoren langer mee, hebben een hogere energie dichtheid en vliegen niet in de fik.
Wat betreft langer mee gaan, ik gebruik al 4 jaar een hoop Sony 18650 Li-Ion batterijen. De allereerste heb ik nog en ook steeds wat meer recentere. Met opladen ben ik ook niet zuinig, ik laad met 2 Amp per batterij en ze zijn met anderhalf uur vol.

Ze werken allemaal nog en gaan allemaal even lang mee (ik merk geen verschil). Als we alleen die paar laad cyclussen die een ESP nodig zou hebben op jaarbasis als slijtage factor nemen, zouden de Sony Li-Ion batterijen mij overleven.

Ik ken overigens die andere variant niet, maar batterijen van Ali kopen ben ik nogal huiverig voor. Ik gebruik ze dan ook voor een ander doeleinde waar wel flink wat meer vermogen voor gebruikt wordt.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 16-01-2020 08:33 (5%)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:43
jomas schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:28:
[...]

Misschien kunnen @flippy en/of @mux hier wat duidelijkheid in scheppen. Ik geef het op. Zeker vanwege de manier waarop jij reageert.
Ah, ja, hier is altijd veel verwarring over.

Een accu*lader* is niet meer dan een stroombegrensde voeding die stroom blijft pompen tot een accu op een specifieke spanning is en/of tot het BMS stop zegt. Cellen worden niet individueel geladen. Het hele pack wordt als geheel geladen.

Een BMS kijkt wel continu naar alle celspanningen, dus een goed ontworpen BMS heeft bij bijv een 10S pakket in totaal 11 draadjes lopen. Elke 4P cellen zijn hard parallel geschakeld, het zijn niet 4 individuele strings. Als het individuele strings zouden zijn, zoals je bijvoorbeeld bij modulaire accu's ziet, heeft iedere string weer een apart BMS met cel-spanningstaps op iedere serie-cel.

In 99% van de gevallen zal een BMS niks anders doen dan celspanningen meten en als één van de cellen 4.2V-4.25V is stop zeggen. Er wordt zelden iets gedaan aan balancing of actief management. Dat is iets dat steeds meer naar de highend verdwijnt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:10
Het is eigenlijk meer een BPS dan een BMS (protection ipv management). Uitsluitend om de zorgen dat je de cellen niet kapot maakt, of overlaad. Een goede (dure) BMS zorgt ook dat alle cellen in gelijke laad toestand blijven. Zonder dat balanceren zal de bruikbare capaciteit achteruit lopen door de verschillen in laad toestand. 1 slechte cel kan het hele pakket dan enorm beperken.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Veel info over batterijen, weinig over ESPs. Misschien kan de discussie hier voortgezet worden: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen :)

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ben(V) schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:50:

mux schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:42:
[...]

Ah, ja, hier is altijd veel verwarring over.

Een accu*lader* is niet meer dan een stroombegrensde voeding die stroom blijft pompen tot een accu op een specifieke spanning is en/of tot het BMS stop zegt. Cellen worden niet individueel geladen. Het hele pack wordt als geheel geladen.

Een BMS kijkt wel continu naar alle celspanningen, dus een goed ontworpen BMS heeft bij bijv een 10S pakket in totaal 11 draadjes lopen. Elke 4P cellen zijn hard parallel geschakeld, het zijn niet 4 individuele strings. Als het individuele strings zouden zijn, zoals je bijvoorbeeld bij modulaire accu's ziet, heeft iedere string weer een apart BMS met cel-spanningstaps op iedere serie-cel.

In 99% van de gevallen zal een BMS niks anders doen dan celspanningen meten en als één van de cellen 4.2V-4.25V is stop zeggen. Er wordt zelden iets gedaan aan balancing of actief management. Dat is iets dat steeds meer naar de highend verdwijnt.
Tadango schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:40:
Het is eigenlijk meer een BPS dan een BMS (protection ipv management). Uitsluitend om de zorgen dat je de cellen niet kapot maakt, of overlaad. Een goede (dure) BMS zorgt ook dat alle cellen in gelijke laad toestand blijven. Zonder dat balanceren zal de bruikbare capaciteit achteruit lopen door de verschillen in laad toestand. 1 slechte cel kan het hele pakket dan enorm beperken.
voor allen hier op dit topic: als je niet -volledig- weet hoe een bms het werkt ga het dan niet de delen die je niet weet of zelf hebt aangenomen voor waarheid zitten verkondigen of onsamenhangende zinnen schijven of termen verkeerd gebruiken.

mensen die proberen van jullie uitleg kaas proberen te maken gaan hierdoor ongelukken krijgen. dus laat accus en de bijbehorende electronica even over aan de mensen die het het daadwerkelijk begrijpen en/of beter uit kunnen leggen en hou dit topic on topic.

flippy wijzigde deze reactie 16-01-2020 10:44 (17%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@flippy zeg je dat nou ook tegen @mux ? Dapper :) Of @mux moet gewoon al die tijd een hele goede spiritueel guru zijn geweest op batterij gebied :p

Maar jullie hebben gelijk, het begint wel erg offtopic te worden.

CurlyMo wijzigde deze reactie 16-01-2020 10:49 (18%)

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

CurlyMo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:45:
@flippy zeg je dat nou ook tegen @mux ? Dapper :) Of @mux moet gewoon al die tijd een hele goede spiritueel guru zijn geweest op batterij gebied :p

Maar jullie hebben gelijk, het begint wel erg offtopic te worden.
nooit iets hebben gehad maakt je nog geen expert, en geluk is niet hetzelfde als ervaring. en ook mux legt het niet goed uit aangezien ook hij termen zoals een bms en bpc (aka: de printjes die alleen een losse cel beschermt tegen extremen) op dezelfde hoop gooit ook al is hij/zij meer capabel.

flippy wijzigde deze reactie 16-01-2020 11:21 (5%)

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Dylantje2
  • Laatst online: 10:49

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemand een idee wat wat dit doet:
Use SSDP SSDP is a network protocol based on the Internet Protocol Suite for advertisement and discovery of network services and presence information. This option toggles this service.

En wat er dan gebeurd in de esp easy:
https://www.letscontrolit...hp/ESP_Easy_web_interface

En is er daarnaast een optie om een esp via ftp of putty te benaderen?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dylantje2 SSDP zorgt ervoor dat je ESPeasy-bordjes zichtbaar worden in de netwerkomgeving van Windows. Maar het volgende staat al een hele tijd in de documentatie van ESPeasy, dus ik zou er lekker niks mee doen:
Use SSDP
^^^^^^^^

Is disabled for now since it is causing crashes.
SSDP can be used to help auto discovery of a node.
For example Windows uses it to find hosts on a network.
En is er daarnaast een optie om een esp via ftp of putty te benaderen?
Voor zover ik weet niet. Men wil ook zuinig omgaan met de resources, dus dan zijn extra dingen als een ftp-server niet voor de hand liggend.

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:38:
@Dylantje2 SSDP zorgt ervoor dat je ESPeasy-bordjes zichtbaar worden in de netwerkomgeving van Windows. Maar het volgende staat al een hele tijd in de documentatie van ESPeasy, dus ik zou er lekker niks mee doen:

[...]

[...]

Voor zover ik weet niet. Men wil ook zuinig omgaan met de resources, dus dan zijn extra dingen als een ftp-server niet voor de hand liggend.
dus als ik dit aan zet...
Nooit meer te bereiken via webui??

Of zijn er andere opties?

ik heb er 1 aangevinkt en nu ben ik hem dus kwijt:-(

Dylantje2 wijzigde deze reactie 19-01-2020 12:42 (4%)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:40:
[...]

dus als ik dit aan zet...
Nooit meer te bereiken via webui??
Dat weet ik niet, maar het werkt dus niet stabiel. Misschien dat je niet meer kan inloggen, of dat je ESP elke 5 seconden reboot. Ik weet het verder niet, maar ze schrijven niet voor niets dat het uitgezet is omdat het niet bruikbaar is.
Of zijn er andere opties?
Andere opties voor wat? Welke functionaliteit wil je voor elkaar krijgen?

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Dat weet ik niet, maar het werkt dus niet stabiel. Misschien dat je niet meer kan inloggen, of dat je ESP elke 5 seconden reboot. Ik weet het verder niet, maar ze schrijven niet voor niets dat het uitgezet is omdat het niet bruikbaar is.

[...]

Andere opties voor wat? Welke functionaliteit wil je voor elkaar krijgen?
toegang tot de esp oid...

Wat als ik voortaan dit aan zet:

Dylantje2 wijzigde deze reactie 19-01-2020 12:48 (12%)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal, maar het mooie van ESPeasy is toch juist dat je een hele waslijst van mogelijkheden hebt om ESPeasy te benaderen en informatie vanuit ESPeasy naar andere platforms te zenden?

ESPeasy protocols
Je kunt je ESP benaderen via de webinterface, JSON-commando's direct in een url, MQTT, enzovoorts.
ik heb er 1 aangevinkt en nu ben ik hem dus kwijt:-(
Even opnieuw flashen.
Wat als ik voortaan dit aan zet:
[Afbeelding]
Dan kun je met een serial monitor een beetje meekijken achter de schermen. Zie je bijvoorbeeld wat regels opstartcode voorbij vliegen als de ESP zichzelf opstart. Ook kun je op die manier commando's sturen. Is dat de functionaliteit waar je naar op zoek bent? In de praktijk niet zo heel boeiend, het mooie is juist dat die bordjes wifi hebben dus waarom helemaal back to basic met een kabel prutsen? :)

• KrL
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:27

KrL

Foto foto..

Eindelijk weer eens de tijd gevonden om verder te gaan met mijn vraaggestuurde MV projectje op basis van ESP8266 (https://gathering.tweaker...message/58322426#58322426). De bedoeling is om het leefklimaat binnen (op basis van relatieve luchtvochtigheid, CO2/VOC en fijnstof) optimaal te houden zonder onnodig te ventileren in verband met energiegebruik.

Ik heb in alle ruimtes ventilatieroosters: in de slaapkamers staan deze altijd volledig open, in de woonkamer kan ik deze regelen met een servo aangesloten op een ESP8266 bordje: dit kan in principe traploos maar ik heb voor het gemak 3 standen gedefinieerd: open, half open en dicht. Verder is het een huis uit 1976 dat goed is nageisoleerd maar niet bepaald kierdicht: er zal altijd nog wel wat lucht naar binnen kunnen en stromen.

ESP en servo hangen uit het zicht door de gordijnen. Let niet op het schilderwerk, gaan we dit voorjaar doen :)

Voor het meten van de luchtkwaliteit heb ik in alle ruimtes minimaal Temp + Hum (Aqara) sensoren en in de leefruimtes ook nog CO2, VOC en in de woonkamer een fijnstofmeter (op basis van ESP8266):
  • Woonkamer: Temp, Hum, CO2, VOC, Fijnstof
  • Slaapkamers: Temp, Hum, CO2, VOC
  • Werkkamer: Temp, Hum, CO2
  • Badkamer: Temp, Hum

De MV is een simpele Itho CVE-S eco 325 perilex, aangesloten op toevoerkanalen vanuit de badkamer en de keuken met een afvoerkanaal direct door het dak naar buiten. Ik heb geen kanalen in de slaapkamers maar als ik in de badkamer afzuig dan creëer ik onderdruk op de bovenverdieping en zuig ik dus frisse lucht door de roosters in de slaapkamers. Het kanaal vanuit de woonkamer kan worden afgesloten middels een regelklep welke ik samen met de perilex van de MV heb aangesloten op een Sonoff 4CH Pro R2 waarmee ik de volgende combinaties krijg:
  • Uit
  • Badkamer laag
  • Badkamer hoog
  • Badkamer + woonkamer laag
  • Badkamer + woonkamer hoog
Eventueel kan ik er ook nog een midden stand aan toevoegen maar ik ben simpel begonnen.

Aansturing vindt plaats met Home Assistant op een RPI3 en ESPhome op de ESP bordjes. De logica is globaal als volgt (work in progress):

Algemeen:
  • Als overal Hum < 60% en CO2 < 800ppm en PM1/2.5/10 (fijnstof) < 20: ventilator uit + rooster woonkamer dicht
Bovenverdieping:
  • Als Hum badkamer > 70% en verschil met omliggende kamers >10% dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum slaapkamers > 60% of CO2 slaapkamers > 800 dan ventilatie op stand Badkamer laag
  • Als Hum slaapkamers > 65% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
Woonkamer:
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 woonkamer > 800 of PM1/2.5/10 > 20 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer laag + rooster woonkamer half open
  • Als Hum woonkamer > 65% of CO2 woonkamer > 1000 of PM1/2.5/10 > 40 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer hoog + rooster woonkamer helemaal open
Waarschijnlijk voeg ik er nog iets aan toe zodat het rooster in de woonkamer altijd open blijft als de temperatuur buiten boven de 15 graden is. En ik wil nog iets doen met de absolute luchtvochtigheid (als die buiten hoger is dan binnen hoef ik daarvoor niet te ventileren).

Vragen/opmerkingen/tips?

KrL wijzigde deze reactie 19-01-2020 14:13 (5%)

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:38
@KrL hoe heb je de ESP;s weg gewerkt en zitten ze allemaal aan het stroomnet?
Wil in ons appertement ook wel per kamer Temp, Hum, CO2 etc. meten maar wil ze ook niet overal zien liggen. Vet project trouwens!

• KrL

KrL

Foto foto..

DJ-Promo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:25:
@KrL hoe heb je de ESP;s weg gewerkt en zitten ze allemaal aan het stroomnet?
Wil in ons appertement ook wel per kamer Temp, Hum, CO2 etc. meten maar wil ze ook niet overal zien liggen. Vet project trouwens!
Voor Temp en Hum heb ik deze in elke kamer aan de muur hangen:

CO2 heb ik in zo'n doosje zitten en in een hoekje tegen de muur of zijkant van een kast geplakt:

Op dit moment inderdaad nog wel via het stroomnet (iphone adapter) maar wil ze eigenlijk met een POE -> USB adapter (paar euro op Ali) gaan aansluiten zodat ik van al die losse adapters af ben. Batterij zou ook kunnen maar volgens mij moet de CO2 sensor opwarmen dus denk dat je geen goede resultaten krijgt als hij elk half uur een minuutje aan gaat oid.

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:38
@KrL POE zou gaaf zijn ja. Dat bovenste kastje is echt mooi. Waar heb je deze vandaan?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ziet er uitgebreid uit! Zelf meet ik alleen CO2 in drie kamers (huiskamer, slaapkamer, kantoor) en de luchtvochtigheid in de badkamer. Aan de hand daarvan gaat de mechanische ventilatie harder of zachter. Ik heb geen aansturen van de roosters in de verschillende kamers, maar ik vraag me af of ik het al die extra moeite waard vind t.o.v. het systeem dat ik nu heb. Zeker als de ventielen van de MV in de verschillende ruimtes goed zijn afgesteld.

Een tip die ik je nog wil meegeven:

Sinds een paar weken is de aansturing van mijn mechanische ventilatie vrijwel traploos, de snelheid wordt in 101 gradaties (0 t/m 100%) ingesteld. Ik had verwacht dat ik dit prettiger zou vinden dan het instellen op 3 snelheden, maar in de praktijk vind ik het nog fijner dan ik mij had voorgesteld.

Ik heb nu nooit meer dat hij van stil opeens naar standje 2 gaat of van stand 2 naar 3. Dat waren altijd momenten die mij opvielen, omdat het een flink verschil is in geluid. Ook heb ik geen last meer van pendelen tussen 2 snelheden, wat ik met het oude '3-snelhedensysteem' wel had. Hij kwam dan boven een drempelwaarde, ging extra hard ventileren, zakte dan weer onder die drempelwaarde waardoor de ventilatie heel zachtjes ging, CO2 loopt op en hij gaat weer blazen.

Kortom: traploos is echt een wereld van verschil :)

• KrL

KrL

Foto foto..

DJ-Promo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:39:
@KrL POE zou gaaf zijn ja. Dat bovenste kastje is echt mooi. Waar heb je deze vandaan?
Van een van de diverse Chinese webshops (linken mag geloof ik niet) :)

Hier een review: https://www.domotica-blog...mperature-humidity-sensor. Heb ze direct via zigbee aangesloten, geen fan van de Xaomi/Aqara hub.

• KrL

KrL

Foto foto..

Gizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:42:
[...]
Een tip die ik je nog wil meegeven:

Sinds een paar weken is de aansturing van mijn mechanische ventilatie vrijwel traploos, de snelheid wordt in 101 gradaties (0 t/m 100%) ingesteld. Ik had verwacht dat ik dit prettiger zou vinden dan het instellen op 3 snelheden, maar in de praktijk vind ik het nog fijner dan ik mij had voorgesteld.
Klinkt goed! Misschien ook nog iets om naar te kijken. Welke MV heb je en hoe stuur je hem aan?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@KrL Ik heb een Zehnder Comfofan die je kunt aansturen met een 0-10v signaal. 0v = MV uit, 10v = MV op maximaal.

Dat 0-10v signaal doe ik met een Qubino 0-10v Z-wave dimmer. Die stamt nog uit de tijd dat ik niet met ESP'tjes bezig was. Nu zou ik gewoon een ESP8266 pakken met een 0-10V DAC. Dat kost dan €6,- terwijl die Qubino €60 was :X En niet alleen vanwege de kosten zou ik voor ESP gaan, ik ben ook niet tevreden met Z-wave.

De logica doe ik via Node Red, maar dat kan natuurlijk ook op andere manieren. In Node Red haal ik de waardes van alle CO2-meters op, hij kijkt welke de hoogste waarde heeft en dat getal wordt 'geremapped' naar een waarde van 0 tot 100. Heb even gespiekt, op dit moment heb ik het zo ingesteld dat 380ppm (en lager) de ventilatie op 3% gaat en bij 1100pm en hoger is het 100%. En naar rato alles daartussen :)

edit: het handige van deze oplossing is trouwens dat de 3-wegschakelaar in de huiskamer ook nog steeds werkt. De MV kijkt namelijk naar alle input die hij krijgt en neemt de hoogste waarde. Hoeft er volgens alle sensoren niet geventileerd te worden maar heb je zelf een reden dat je dat toch wilt? Even het knopje op 3 zetten en de ventilatie is maximaal.

Gizz wijzigde deze reactie 19-01-2020 14:09 (14%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Quindor schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:22:
Ik ben benieuwd wat andere mensen er mee gaan bouwen!
Lees ik het goed dat alles laag voltage is?

Spuit elf na 5 jaar :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-01-2020 19:10 (47%)

• stefanroelofs
  • Laatst online: 27-01 13:11
CurlyMo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Lees ik het goed dat alles laag voltage is?

Altijd goed natuurlijk dat je je creativiteit in een elektronica werkstuk weet te realiseren! Ik vind het inderdaad ook erg slordig gesoldeerd. Kijk ook eens naar het solderen van baantjes:
[Afbeelding]

https://www.instructables.com/id/Track-Soldering/
Wauw! het bericht dat je quote is op een dag na 5 jaar oud 8)7
Deze meneer is tegenwoordig bekend van de QuinLed Dig Uno printjes.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

stefanroelofs schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:24:
[...]

Wauw! het bericht dat je quote is op een dag na 5 jaar oud 8)7
Deze meneer is tegenwoordig bekend van de QuinLed Dig Uno printjes.
Ik dacht toch echt dat ik het recent zag voorbij komen |:(

• Dylantje2

Dylantje2

grrrr Ben een noob in weerstanden enz enz
Heb maanden spullen draaien...1 pin 5 dallas sensoren. op mijn nodumcu v2[ alle pinnen bezet. ]

Stroomstoring. boel om zeep..
Weerstand eraf omdat ik dacht hij werkt niet..
Had ik een draadje los.

Krijg ik de sensoren niet meer online..
1 dallas zegt men 4.7kOm weerstand.

Maar als ik er 5 op heb zitten.. Moet ik een grotere of een kleinere weerstand?

• teaser
Dylantje2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:58:
Heb maanden spullen draaien...1 pin 5 dallas sensoren. op mijn nodumcu v2[ alle pinnen bezet. ]

Had ik een draadje los.

Blijft gewoon 4.7k volgens deze guide.
Eerst hit als ik google op 'Dallas sensor'.

• jobr
Dylantje2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:58:

Had ik een draadje los.

Het is een pullup weerstand die nodig is voor de werking:
"The 1-wire bus requires that the control signal be pulled high so the master device can pull it low to ask for data, and the slave device can pull it low to give the data. This allows you to have multiple 1-wire devices on the same "one wire".

Dus niet groter of kleiner. 1 is voldoende ook al sluit je er 10 dallas sensoren op aan.

• Dylantje2

Dylantje2

teaser schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Blijft gewoon 4.7k volgens deze guide.
Eerst hit als ik google op 'Dallas sensor'.
oke..
Maar waarom werkt hij dan niet...
tot 4 gaat goed maar daarna..?

alle pinnen geprobeerd.
Voeding van 9 volt..

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat is een probleem, want dat ligt ruim buiten de spanningsrange die de sensor aan kan.

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Dat is een probleem, want dat ligt ruim buiten de spanningsrange die de sensor aan kan.
niet op de input van nodem
Naar de sensoren gaat die 3.3 ..

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dylantje2 Uit je verhaal kan ik niet goed opmaken hoe je de 9 volt voeding inzet.

Je NodeMCU lust 5v of 3,3v, afhankelijk van welke pins je gebruikt. De DS18B20s voelen zich prettig bij 3 tot 5,5 volt.

Zit er een stepdown-converter tussen, heb je een spanningsdeler gemaakt? Je benoemt expliciet dat je een voeding van 9 volt gebruikt terwijl de componenten daar niets mee kunnen :)

• teaser
Misschien moet je hier eens over uitweiden. Wat houdt die stroomstoring in? Gewoon stroomuitval, spanningspiek, ... ? Wat is er om zeep volgens jou en waarom trek je die conclusie?

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:46

Emiel1984

Made in NL

Als ik via mingw32 de stappen uitvoer om de AT library te maken krijg ik de volgende fout.

IOError: C:/esp/esp-idf/Kconfig:59: Could not open 'C:espesp-idfcomponentsapp_updateKconfig.projbuild'

De forward-slash mist in de paden die de bouwomgeving gebruikt.

Na onderzoek zie ik dat deze verkeerd staan in C:\esp\esp-at\build\include\config\auto.conf.cmd
Deze file handmatig aanpassen werkt niet omdat deze overschreven wordt tijden het bouwen
Weet iemand waar ik dit kan aanpassen ?

Op dit moment is de inhoud als volgt:
deps_config := \
/c/esp/esp-at/main/interface/sdio/Kconfig \
/c/esp/esp-at/main/interface/socket/Kconfig \
/c/esp/esp-at/main/interface/hspi/Kconfig \
/c/esp/esp-at/main/interface/uart/Kconfig \
C:\esp\esp-idf\components\app_trace\Kconfig \
C:\esp\esp-idf\components\aws_iot\Kconfig \
C:\esp\esp-idf\components\bt\Kconfig \
..........

Het lijkt er dus op dat de esp-at wel juist is.

---------extra informatie.

Mijn platform is een ESP-WROOM-32.

Ik probeer de AT library opnieuw te bouwen met 'bluetooth classic' ondersteuning.
https://github.com/espres...2_AT_Classic_Bluetooth.md

Dit door het volgen van de stappen die online staan ([plus de informatie uit bovenstaande link).
https://github.com/espres...ocs/ESP_AT_Get_Started.md

Daarvoor heb ik al geinstalleerd: esp32_win32_msys2_environment_and_toolchain-20181001.zip
direct op de C: partitie. Volgens de stappen op de pagina.
https://docs.espressif.co...tarted/windows-setup.html

Op de C partitie heb ik na het volgen van de stappen, de volgende mappen indeling.
c:\esp\esp-at\
c:\esp\esp-idf\
c:\msys32\

EDIT:

Oplossing deels gevonden (bouwen van esp-at lukt na):

Vervang in file make-> ldgen.mk alle :

cygpath -w $(info) naar cygpath -m '$(info)'

en

cygpath -w $(k) naar cygpath -m '$(k)'

Emiel1984 wijzigde deze reactie 27-01-2020 15:46 (6%)

[LTS][MTS][HTS]

• Sypher
  • Laatst online: 13:47
Gizz schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:03:
Nu zou ik gewoon een ESP8266 pakken met een 0-10V DAC.
Wat voor DAC is dat? De enige DAC die ik ken is een Digital Audio Converter maar dat zal je vast niet bedoelen..

Mijn Buva ventilator kan schijnbaar met 0-12V extern besturen, zou dat graag nog eens willen implementeren in m'n domotica setup. Enige nadeel is dat schijnbaar met deze manier bij Buva je wel alle bedienkastjes buiten spel zet..

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sypher In dit geval is het een digital - analog converter. Geen idee of dat technisch de juiste term is, maar zo kom je ze online overal tegen.

Je laat je ESP een PWM-signaal genereren en de DAC zet dat om naar 0-10v. In een ander topic heb ik daar afgelopen weekend het een en ander over geschreven: Gizz in "Domotica: Kalfire-haard aansturen via 0-10V signaal"

• stefanroelofs
  • Laatst online: 27-01 13:11
@Sypher Ik heb zelf ook een Buva MV die ik wil automatiseren.

Hier een topic met info en foto's van iemand die ook zijn Buva MV aanstuurd met een ESP8266. Deze DAC word gebruikt om een 0-10V signaal te genereren.

• Sypher
  • Laatst online: 13:47
Gizz schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:05:
@Sypher In dit geval is het een digital - analog converter. Geen idee of dat technisch de juiste term is, maar zo kom je ze online overal tegen.

Je laat je ESP een PWM-signaal genereren en de DAC zet dat om naar 0-10v. In een ander topic heb ik daar afgelopen weekend het een en ander over geschreven: Gizz in "Domotica: Kalfire-haard aansturen via 0-10V signaal"
Cool, thanks! Heb het een en ander bij m'n Chinese vrienden besteld :-)
stefanroelofs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:50:
@Sypher Ik heb zelf ook een Buva MV die ik wil automatiseren.

Hier een topic met info en foto's van iemand die ook zijn Buva MV aanstuurd met een ESP8266. Deze DAC word gebruikt om een 0-10V signaal te genereren.
Na een poging met een CC1101 868MHz transceiver ga ik het toch maar eens via deze route proberen.

• JBS
  • Niet online
Heb een Wemos D1 Mini voorzien van meerdere sensoren (3x Dallas en 2x reed contact).
Dat werkt prima, echter: Het opstarten van de Wemos geeft soms problemen. Wanneer ik de draadjes van de twee reed contacten (verbonden met D1 en D3 los haal, start de Wemos altijd op. Verbind ik één van beide, of beide, dan start de Wemos soms niet op. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kabelbreuk, slecht contact, iets anders? Iemand een soortgelijke ervaring gehad toevallig?

Zou het feit dat ik beide reed contacten verbonden heb met draadjes uit één UTP kabel hier nog iets mee te maken kunnen hebben? Wellicht speelt signaalverstoring hier nog een rol? Kan dit er echter voor zorgen dat een Wemos niet meer wil opstarten?

(Reed contact bestaan beide uit 2 draadjes. Eén daarvan is aangesloten op GND, de andere op of D1 of D3).

JBS wijzigde deze reactie 25-01-2020 16:56 (28%)

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:22
JBS schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 16:50:
Heb een Wemos D1 Mini voorzien van meerdere sensoren (3x Dallas en 2x reed contact).
Dat werkt prima, echter: Het opstarten van de Wemos geeft soms problemen. Wanneer ik de draadjes van de twee reed contacten (verbonden met D1 en D3 los haal, start de Wemos altijd op. Verbind ik één van beide, of beide, dan start de Wemos soms niet op. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Kabelbreuk, slecht contact, iets anders? Iemand een soortgelijke ervaring gehad toevallig?

Zou het feit dat ik beide reed contacten verbonden heb met draadjes uit één UTP kabel hier nog iets mee te maken kunnen hebben? Wellicht speelt signaalverstoring hier nog een rol? Kan dit er echter voor zorgen dat een Wemos niet meer wil opstarten?

(Reed contact bestaan beide uit 2 draadjes. Eén daarvan is aangesloten op GND, de andere op of D1 of D3).
Sommige van de poorten hebben een dubbele functie tijdens het opstarten. Ik weet het niet zeker voor D1 of D3, maar er zijn poorten die tijdens het opstarten bijvoorbeeld de esp8266 in flash functie zetten. Dus probeer eens even andere dan D1 en D3 te gebruiken en kijk of het een verschil maakt..?

• LinuxMan
KrL schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:16:
[Afbeelding: rooster open]
ESP en servo hangen uit het zicht door de gordijnen. Let niet op het schilderwerk, gaan we dit voorjaar doen :)
Ik wil ook zoiets gaan doen met mijn ventilatieroosters. Welke servo heb je nu gebruikt?

Ik stuur mijn ventilatie overigens niet op vochtigheid, maar op een combinatie van vochtigheid en het verschil in dauwpunt. Als je in de zomer een vochtigheid van 70% hebt, maar het dauwpunt is buiten hoger dan binnen, dan gaat je vochtigheid alleen maar omhoog als je dan gaat ventileren... Ik ventileer alleen als het buiten dauwpunt lager is dan het binnen dauwpunt.

• JBS
  • Niet online
LinuxMan schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:42:
[...]

Sommige van de poorten hebben een dubbele functie tijdens het opstarten. Ik weet het niet zeker voor D1 of D3, maar er zijn poorten die tijdens het opstarten bijvoorbeeld de esp8266 in flash functie zetten. Dus probeer eens even andere dan D1 en D3 te gebruiken en kijk of het een verschil maakt..?
Dank. Daar zat inderdaad het probleem. Hoe zoiets vreemds uiteindelijk toch zo logisch en verklaarbaar kan zijn :)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

LinuxMan schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:46:
[...]
Ik ventileer alleen als het buiten dauwpunt lager is dan het binnen dauwpunt.
Maar.. heb jij dan alleen zuurstof nodig enerzijds, wil je van een te hoge concentratie CO2 af anderzijds, als het dauwpunt buiten lager is dan binnen? Ventilatie heb je toch altijd nodig als er iemand thuis is? :)

• LinuxMan
Gizz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Maar.. heb jij dan alleen zuurstof nodig enerzijds, wil je van een te hoge concentratie CO2 af anderzijds, als het dauwpunt buiten lager is dan binnen? Ventilatie heb je toch altijd nodig als er iemand thuis is? :)
Het regelschema is inderdaad wat ingewikkelder - als de CO2 concentratie oploopt tot 1200 ppm gaat hij ook omhoog (dat gebeurt overigens zelden). En in de zomer als de temperaturen overdag boven de 25 komen dan ventileer ik 's nachts om het huis af te koelen.

Maar als het om vocht gaat dan gebruik ik dus het verschil in dauwpunt tussen buiten en binnen en niet alleen het vochtigheidspercentage buiten.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:16

Yucon

*broem*

Normaal doe ik meer met arduino's, maar ik ben nu ook met een ESP aan de slag gegaan. Dus het hele ecosysteem ken ik wel aardig maar dingen als wifi en mqtt minder. En ik heb nu zo iets geks:

Deze code werkt in zoverre dat de temperatuursensor netjes uitgelezen wordt en ook met tussenpozen op de serial monitor print.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
void loop()
{
  char temp[8];

if (millis() > (time_now + period) ) {

time_now = millis();    
    dtostrf(myHumidity.readTemperature(), 6, 2, temp);

client.publish("room/temperature", temp);
    Serial.print("send message - ");
    Serial.println(temp);

}
}

.. maar er wordt geen mqtt message verstuurd. Als ik nu die constructie met millis() vervang door delay() werkt het op de serial monitor hetzelfde maar wordt er ineens wel een mqtt bericht verstuurd. Terwijl in dat stuk niets veranderd is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
void loop()
{
  char temp[8];

//if (millis() > (time_now + period) ) {

time_now = millis();    
    dtostrf(myHumidity.readTemperature(), 6, 2, temp);

client.publish("room/temperature", temp);
    Serial.print("send message - ");
    Serial.println(temp);

//}
  delay(1000);
}

ik heb ook al geprobeerd wat kleine delays er omheen te zetten om te voorkomen dat ergens iets te vroeg afgekapt zou worden. Geen resultaat helaas.

Snapt iemand hoe dit kan?

Setup: NodeMCU v3 / Visual Code / HTU21D sensor

• teaser
Heeft je MQTT client geen loop() method oid die je in de loop() moet aanroepen?
Ik kan wel niet verklaren waarom het met delay wel zou werken dan.

• Bolukan
char temp[] ook elders gedeclareerd?
Wat zegt de return van de client.publish per geval?
period lang genoeg voor vergelijkbaarheid (>1000ms)?
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True