Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Iemand een idee hoe ik deze Sonoff basic instel? Het is een sonoff clone. Wat ik er mee wil doen is de garagedeur bedienen.

Als ik de standaard Tasmota sonoff basic settings pak, schakelt het relais niet. Die schakelt alleen als ik bij de Module parameters GPIO 4 op relay2 zet, dus dat werkt dan..maar ik wil graag het drukknopje wat op de sonoff zit ook gebruiken om het relais te schakelen, en dat werkt nu niet.

Origineel staat alles dus op None bij foto 1.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FT6kxwg.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hxJUCSt.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0PE2b4J.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:21

KrL

Foto foto..

LinuxMan schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 17:46:
[...]
Ik wil ook zoiets gaan doen met mijn ventilatieroosters. Welke servo heb je nu gebruikt?
MG996R
Ik stuur mijn ventilatie overigens niet op vochtigheid, maar op een combinatie van vochtigheid en het verschil in dauwpunt. Als je in de zomer een vochtigheid van 70% hebt, maar het dauwpunt is buiten hoger dan binnen, dan gaat je vochtigheid alleen maar omhoog als je dan gaat ventileren... Ik ventileer alleen als het buiten dauwpunt lager is dan het binnen dauwpunt.
Zoiets wil ik ook nog gaan doen idd. Nu voor de winterperiode nog niet heel boeiend (verschil binnen/buitentemp hoog genoeg) maar voor het voorjaar/de zomer wil ik rekening gaan houden met dauwpunt/absolute luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

Yucon

*broem*

@teaser @Bolukan

Heel eigenaardig, ik heb dezelfde code nog eens geprobeerd en nu werkt het wel met millis. Returnwaarde is 1. Maar het werkt alleen als de tussentijd niet al te lang is, 10 seconden ging goed maar 5 minuten blijkt niet goed te gaan. Al had ik hem toen niet aan de serial monitor hangen.

Op dit moment kom ik er even niet aan toe verder te testen. Donderdag weer verder ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Crap, ik was zo op die millis gefocused dat ik niet gezien had dat ik de period variabele als int gedeclareerd had. 60000 ms was dus te groot daarvoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:12
60000 past perfect in een int. Was time_now ook een int misschien? Dat moet een unsigned long zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
KrL schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:16:
Eindelijk weer eens de tijd gevonden om verder te gaan met mijn vraaggestuurde MV projectje op basis van ESP8266 (https://gathering.tweaker...message/58322426#58322426). De bedoeling is om het leefklimaat binnen (op basis van relatieve luchtvochtigheid, CO2/VOC en fijnstof) optimaal te houden zonder onnodig te ventileren in verband met energiegebruik.

Ik heb in alle ruimtes ventilatieroosters: in de slaapkamers staan deze altijd volledig open, in de woonkamer kan ik deze regelen met een servo aangesloten op een ESP8266 bordje: dit kan in principe traploos maar ik heb voor het gemak 3 standen gedefinieerd: open, half open en dicht. Verder is het een huis uit 1976 dat goed is nageisoleerd maar niet bepaald kierdicht: er zal altijd nog wel wat lucht naar binnen kunnen en stromen.

[Afbeelding: rooster half][Afbeelding: rooster open]
ESP en servo hangen uit het zicht door de gordijnen. Let niet op het schilderwerk, gaan we dit voorjaar doen :)

Voor het meten van de luchtkwaliteit heb ik in alle ruimtes minimaal Temp + Hum (Aqara) sensoren en in de leefruimtes ook nog CO2, VOC en in de woonkamer een fijnstofmeter (op basis van ESP8266):
  • Woonkamer: Temp, Hum, CO2, VOC, Fijnstof
  • Slaapkamers: Temp, Hum, CO2, VOC
  • Werkkamer: Temp, Hum, CO2
  • Badkamer: Temp, Hum
[Afbeelding: esp co2]

De MV is een simpele Itho CVE-S eco 325 perilex, aangesloten op toevoerkanalen vanuit de badkamer en de keuken met een afvoerkanaal direct door het dak naar buiten. Ik heb geen kanalen in de slaapkamers maar als ik in de badkamer afzuig dan creëer ik onderdruk op de bovenverdieping en zuig ik dus frisse lucht door de roosters in de slaapkamers. Het kanaal vanuit de woonkamer kan worden afgesloten middels een regelklep welke ik samen met de perilex van de MV heb aangesloten op een Sonoff 4CH Pro R2 waarmee ik de volgende combinaties krijg:
  • Uit
  • Badkamer laag
  • Badkamer hoog
  • Badkamer + woonkamer laag
  • Badkamer + woonkamer hoog
Eventueel kan ik er ook nog een midden stand aan toevoegen maar ik ben simpel begonnen.

[Afbeelding: mv sonoff]

Aansturing vindt plaats met Home Assistant op een RPI3 en ESPhome op de ESP bordjes. De logica is globaal als volgt (work in progress):

Algemeen:
  • Als overal Hum < 60% en CO2 < 800ppm en PM1/2.5/10 (fijnstof) < 20: ventilator uit + rooster woonkamer dicht
Bovenverdieping:
  • Als Hum badkamer > 70% en verschil met omliggende kamers >10% dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum slaapkamers > 60% of CO2 slaapkamers > 800 dan ventilatie op stand Badkamer laag
  • Als Hum slaapkamers > 65% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 slaapkamers > 1000 dan ventilatie op stand Badkamer hoog
Woonkamer:
  • Als Hum woonkamer > 60% of CO2 woonkamer > 800 of PM1/2.5/10 > 20 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer laag + rooster woonkamer half open
  • Als Hum woonkamer > 65% of CO2 woonkamer > 1000 of PM1/2.5/10 > 40 dan ventilatie Badkamer + Woonkamer hoog + rooster woonkamer helemaal open
Waarschijnlijk voeg ik er nog iets aan toe zodat het rooster in de woonkamer altijd open blijft als de temperatuur buiten boven de 15 graden is. En ik wil nog iets doen met de absolute luchtvochtigheid (als die buiten hoger is dan binnen hoef ik daarvoor niet te ventileren).

Vragen/opmerkingen/tips?
Wat gaaf dat je de roosters hebt geautomatiseerd. Ik had exact het zelfde idee maar ben er mee gestopt aangezien de hout kachel rook door de dichte roosters geblazen wordt bij harde wind en alleen het sluiten van de roosters helaas niet voldoende is. We plakken ze nu dicht met schilderstape. :( Ik moet hier nog een goede oplossing voor vinden en zit nu te denken aan een extra mechanische ventilatie box die lucht in blaast met actieve koolstof filters. (Eigenlijk moet ik de rekening neerleggen bij de buren met kachel, maar ja het is nog steeds legaal in NL om een kachel te stoken, |:( )

Mag ik vragen waar jij het mooie printplaatje vandaan hebt waar de Wemos mini op zit en de sensoren. Dit is een stuk mooier dan een zelf in elkaar geknutseld experimenteer bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

teaser schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:41:
60000 past perfect in een int. Was time_now ook een int misschien? Dat moet een unsigned long zijn.
Die was al unsigned long. Int is toch 32767? Hoe dan ook, naar unsigned long heeft toch niets opgelost. Ik denk dat het in deze richting zit: https://github.com/knolleary/pubsubclient/issues/239. Er zit blijkbaar een timeout op mqtt, dus ik ga me zo maar eens verder inlezen.

Client.publish geeft trouwens een 1 terug. Ook als het bericht niet aankomt.

edit: het werkt nu echt. Door een subloop die elke 10 seconden een client.loop() doet blijft de connectie open. Hij werkt nu prima met tussenpozen van 5 minuten.

https://community.home-as...o-esp8266-board/124332/13

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 30-01-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:21

KrL

Foto foto..

jhead22 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:44:
[...]
Mag ik vragen waar jij het mooie printplaatje vandaan hebt waar de Wemos mini op zit en de sensoren. Dit is een stuk mooier dan een zelf in elkaar geknutseld experimenteer bordje.
CO2 topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Op een ESP is een int 32 bits. Op bepaalde Arduino's is een int inderdaad 16 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

teaser schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:38:
[...]

Op een ESP is een int 32 bits. Op bepaalde Arduino's is een int inderdaad 16 bits.
Op die pagina had ik het inderdaad nagekeken. Interessant, ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat het hardware ipv platformafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:05
Toen waren mijn 2AA's weer op van mijn ESP01 met een DS18B20 en deep sleep. Elke 15 minuten wakker worden. 106 dagen gedraaid. Iets meer dan 3,5 maanden dus :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
CurlyMo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:56:
Toen waren mijn 2AA's weer op van mijn ESP01 met een DS18B20 en deep sleep. Elke 15 minuten wakker worden. 106 dagen gedraaid. Iets meer dan 3,5 maanden dus :)
Klein solar paneeltje dr op?

Die van mij loopt zo al 1,5-2 jaar. (Inefficiënte setup met 3.7v step up naar 5v die vervolgens weer terug gaat op een standaard Wemos bordje, gecompenseerd met 2x een 18650 om dit op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
gastje01 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:05:
[...]

Heb je een handleiding daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
CurlyMo schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 07:57:
[...]

Heb je een handleiding daarvoor?
Ik heb destijds deze gevolgd: https://www.instructables...red-WiFi-Weather-Station/

Minder fancy doosje (ik gebruik een lasdoos voor buiten waar de ds18s20 uit hangt met 2 paneeltjes parallel er boven op) en ander sensor, maar het idee blijft hetzelfde. Van de + van de batterij gaat via een weerstand op de analoge ingang zodat ik ook batterij voltage kan meten.

De goedkope paneeltjes beginnen echter te verweren en wit uit te slaan. Ik heb het idee dat ie daardoor minder wil laden dan zou kunnen. Nieuw paneeltje heb ik voor een euro en een beetje in huis maar heeft nog geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een viertal load cells aangesloten op een hx711 amplifier, om zodoende een bed-aanwezigheidssensor te maken (tip!). Nu gebruik ik deze instructie en sketch: https://everythingsmartho...ensor-for-home-assistant/
Alles werkt uitstekend, en ik krijg ook netjes een sensor in Home Assistant, maar de waarde is 10x te hoog, dus 48 kg in plaats van 4,8 kg. Hoe krijg ik dat in onderstaande code gewijzigd? Of moet ik het dan in Home Assistant maar aanpassen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
#include <Arduino.h>
#include <HX711.h>
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>
#include "config.h"

HX711 scale;                          // Initiate HX711 library
WiFiClient wifiClient;                // Initiate WiFi library
PubSubClient client(wifiClient);      // Initiate PubSubClient library

void setup() {
  Serial.begin(74880);
  Serial.println();
  WiFi.mode(WIFI_STA);
  WiFi.begin(SSID, PASSWORD);
  Serial.print("Connecting...");

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {       // Wait till Wifi connected
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }
  Serial.println();

Serial.print("Connected, IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());                     // Print IP address

client.setServer(MQTT_SERVER, 1883);                // Set MQTT server and port number
  client.setCallback(callback);                       // Set callback address, this is used for remote tare
  scale.begin(LOADCELL_DOUT_PIN, LOADCELL_SCK_PIN);   // Start scale on specified pins
  scale.wait_ready();                                 //Ensure scale is ready, this is a blocking function
  scale.set_scale();                                  
  Serial.println("Scale Set");
  scale.wait_ready();
  scale.tare();                                       // Tare scale on startup
  scale.wait_ready();
  Serial.println("Scale Zeroed");
}

void loop() {
  float reading; // Float for reading
  float raw; // Float for raw value which can be useful
  scale.wait_ready(); // Wait till scale is ready, this is blocking if your hardware is not connected properly.
  scale.set_scale(calibration_factor);  // Sets the calibration factor.

// Ensure we are still connected to MQTT Topics
  if (!client.connected()) {
    reconnect();
  }

Serial.print("Reading: ");            // Prints weight readings in .2 decimal kg units.
  scale.wait_ready();
  reading = scale.get_units(10);        //Read scale in g/Kg
  raw = scale.read_average(5);          //Read raw value from scale too
  Serial.print(reading, 2);
  Serial.println(" kg");
  Serial.print("Raw: ");
  Serial.println(raw);
  Serial.print("Calibration factor: "); // Prints calibration factor.
  Serial.println(calibration_factor);

if (reading < 0) {
    reading = 0.00;     //Sets reading to 0 if it is a negative value, sometimes loadcells will drift into slightly negative values
  }

String value_str = String(reading);
  String value_raw_str = String(raw);
  client.publish(STATE_TOPIC, (char *)value_str.c_str());               // Publish weight to the STATE topic
  client.publish(STATE_RAW_TOPIC, (char *)value_raw_str.c_str());       // Publish raw value to the RAW topic

client.loop();          // MQTT task loop
  scale.power_down();    // Puts the scale to sleep mode for 3 seconds. I had issues getting readings if I did not do this
  delay(3000);
  scale.power_up();
}

void reconnect() {
  while (!client.connected()) {       // Loop until connected to MQTT server
    Serial.print("Attempting MQTT connection...");
    if (client.connect(HOSTNAME, mqtt_username, mqtt_password)) {       //Connect to MQTT server
      Serial.println("connected"); 
      client.publish(AVAILABILITY_TOPIC, "online");         // Once connected, publish online to the availability topic
      client.subscribe(TARE_TOPIC);       //Subscribe to tare topic for remote tare
    } else {
      Serial.print("failed, rc=");
      Serial.print(client.state());
      Serial.println(" try again in 5 seconds");
      delay(5000);  // Will attempt connection again in 5 seconds
    }
  }
}

void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) {
  if (strcmp(topic, TARE_TOPIC) == 0) {
    Serial.println("starting tare...");
    scale.wait_ready();
    scale.set_scale();
    scale.tare();       //Reset scale to zero
    Serial.println("Scale reset to zero");
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:16
Lijkt me dat regel 52 of 53 hier verantwoordelijk voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotoMark
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:37
Ik ken de code en sensor library niet. Maar waar komt je variabele calibration_factor vandaan. Scala suggereert hier een schalingsfactor van intern formaat naar display formaat. Pas deze waarde eens aan.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Op basis van dit project https://github.com/nidayand/motor-on-roller-blind-ws heb ik met een 28BYJ-48-5V stappenmotor met ULN2003 driver board (https://nl.aliexpress.com/item/32651789136.html) aangesloten op een Wemos D1 Mini om een bestaand rolgordijn te automatiseren. Dat werkt goed.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is meerdere van deze 28BYJ-48-5V stappenmotors op één Wemos D1 aan te sluiten. Is het te simpel om te denken dat ik waar ik nu één ULN2003 driver board op D1, D2, D3 en D4 van de Wemos heb aangesloten ik drie van deze ULN2003 driver boards aansluit op dezelfde D1, D2, D3 en D4 pinnen van de Wemos D1? Doel is namelijk om deze drie stappenmotors tegelijk te laten draaien, dus: Positie 80 betekent voor alle drie de stappenmotors positie 80.

• CurlyMo
@JBS Hoe regeel jij de voeding naar zulke bordjes in het kozijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

CurlyMo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:25:
@JBS Hoe regeel jij de voeding naar zulke bordjes in het kozijn?
De draadjes van het driver bordje naar het motortje wil ik verlengen via de de aders van een UTP kabel. Het driver bordje en de Wemos komen vervolgens onder de vensterbank te hangen. Voeding van 1 motor gaat via de 5V van de Wemos die ik zelf voed met een USB adapter.
Voor het netjes wegwerken van de UTP kabel wil ik een klein wit kabelgootje gebruiken.

Zie voor een idee ook 't Thingiverse project https://www.thingiverse.com/thing:2392856

Het aansluiten van meerdere motors op 1 Wemos betekent mogelijk overigens wel de noodzaak van een aparte voeding. In geval van een 12v variant motor moet er een 12v voeding komen met een buck converter die 12v omzet naar 5v voor de Wemos.

Maar ik ben benieuwd of mijn idee met meerdere motors op 1 Wemos überhaupt mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 13-02-2020 11:40 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS Ik vermoed van wel, want de steppers geven geen feedback terug aan de Wemos. De Wemos kan dus niet in de war raken van verschillende steppers die terug gaan praten of iets dergelijks.

De kalibratie zul je wel los per stepper moeten doen. En het werkt natuurlijk alleen als je rolgordijnen verder precies hetzelfde zijn qua lengte :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JBS
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:45:
@JBS Ik vermoed van wel, want de steppers geven geen feedback terug aan de Wemos. De Wemos kan dus niet in de war raken van verschillende steppers die terug gaan praten of iets dergelijks.

De kalibratie zul je wel los per stepper moeten doen. En het werkt natuurlijk alleen als je rolgordijnen verder precies hetzelfde zijn qua lengte :P
Zo dacht ik er ook over :) En dan 1 stepper per driver board, of 3 steppers op 1 driver board?
Een tweede bestelling met steppers is onderweg, ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:00
@Yucon mag ik nog 1 advies geven, bij esp's werkt delay() anders dan bij 'classieke' Arduino's. Delay() en yield() geven de controle aan het wifi gedeelte van de ESP. Zeker de esp8266 heeft dit nodig, aangezien deze maar 1 core heeft. Dus dat je code wel werkt met delay() en niet met millis() is wel logisch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ha een topic over ESP! :)

Sinds vorige week ook de trotse eigenaar van een Wemos D1.
Totaal geen programmeer ervaring, en kan wel een beetje solderen, maar toch wel een trots gevoel dat ik het inmiddels voor elkaar heb gekregen om wat temperatuur sensoren uit te lezen met Domoticz.

Wilde het vooral inzetten om de Ta en Tr van mijn ketel te meten. Via een ingeving van een 'wifi temperatuur sensor' toen terecht gekomen op een guide met de D1.
Begonnen met totaal de verkeerde sensor (TR22), maar wel aan de praat gekregen.
Inmiddels de 18d20 gebruikt. Dat werkt een stuk beter.
Gezien je die ook vrijwel eindeloos kunt doorlussen (?) inmiddels ook de Ta en Tr van m'n zonneboiler toegevoegd.

Kan zomaar een hele leuke hobby worden dit :D

Enige waar ik nog wel een beetje mee zit, hoe krijg ik die kabels nu netjes van begin tot eind.
Heb nu for the time being een stel dupont kabeltjes gebruikt. Met allerlei kleuren door elkaar omdat ik er te weinig had. Eerste stuk met een 4k7 weerstandje ertussen. Toen een zelf gebakken splitter, nog een splitter etc... Hoop geknutsel, dus wil dat nog wel een keer netter maken.

Denk dat het mooiste toch is om de D1 op een breadbordje te zetten en een paar headers te gebruiken, zodat ik de sensors per stuk aan kan sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 16-09 19:01
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:33:
Ha een topic over ESP! :)

Sinds vorige week ook de trotse eigenaar van een Wemos D1.
Totaal geen programmeer ervaring, en kan wel een beetje solderen, maar toch wel een trots gevoel dat ik het inmiddels voor elkaar heb gekregen om wat temperatuur sensoren uit te lezen met Domoticz.

Wilde het vooral inzetten om de Ta en Tr van mijn ketel te meten. Via een ingeving van een 'wifi temperatuur sensor' toen terecht gekomen op een guide met de D1.
Begonnen met totaal de verkeerde sensor (TR22), maar wel aan de praat gekregen.
Inmiddels de 18d20 gebruikt. Dat werkt een stuk beter.
Gezien je die ook vrijwel eindeloos kunt doorlussen (?) inmiddels ook de Ta en Tr van m'n zonneboiler toegevoegd.

Kan zomaar een hele leuke hobby worden dit :D

Enige waar ik nog wel een beetje mee zit, hoe krijg ik die kabels nu netjes van begin tot eind.
Heb nu for the time being een stel dupont kabeltjes gebruikt. Met allerlei kleuren door elkaar omdat ik er te weinig had. Eerste stuk met een 4k7 weerstandje ertussen. Toen een zelf gebakken splitter, nog een splitter etc... Hoop geknutsel, dus wil dat nog wel een keer netter maken.

Denk dat het mooiste toch is om de D1 op een breadbordje te zetten en een paar headers te gebruiken, zodat ik de sensors per stuk aan kan sluiten.
Ik heb zo 10 x DS18B20 aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/glM04vPOe4vy7LbR3rEeu0Ik/full.jpg

Niet heel fraai maar eenvoudig te maken en doeltreffend.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cville schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]

Zit die esp daar nog onder dan? Best een oplossing. Moet ook nog een oplossing zoeken naar een behuizing voor de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Zit die esp daar nog onder dan? Best een oplossing. Moet ook nog een oplossing zoeken naar een behuizing voor de ESP.
Ik gebruik in deze situatie een RPI3 omdat ik ook nog OTGW software draai maar een ESP kan ook nog gemakkelijk op dezelfde print. De print is een standaard PCB met banen (niet alleen gaatjes). Het bubbeltjes plastic is om de voorkomen dat de print contact maakt met de metalen schroeven waarmee het kastje vast zit en de gekleurde losse aders vormen de verbinding naar de RPI.

EDIT: het witte telefoonkabeltje gaat naar nog eens 10 sensoren die aan de retour van iedere VV groep hangen. In totaal zijn er zo op 1 RPI GPIO pin 20 sensoren aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door cville op 14-02-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Raven schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:22:
[...]

De INA219 ondersteund maximaal 26V en 3.2A, spanning is prima, stroom kan afhankelijk van de laadstroom beperkend zijn. De 260 gaat tot 36V en 15A.
Oude post.. i know. Maar hoe zijn jouw ervaringen met de INAxxx?

Ik heb de volgende opties gezien voor mijn doeleinde:
ina219 - R100 SMD - 3.2A
ina226 - R100 SMD - 3.2A
ina226 - R010 SMD - 8A
ina260 - 2x R010 SMD - 15A

Met een R010 SMD (0.01 ohm) gaat het aantal ampère wat je kan meten ook omhoog. De ina226 kost nog geen euro ex verzendkosten terwijl de ina260 12 euro kost.

Ik ben van plan om een RPi4 of een OPi3 te meten. Deze draaien op 5V/3A max, alleen de opties met R100 SMD met zijn max 3.2A zit me net te dicht op het randje vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@renedis Ik heb die (nog) niet in gebruik ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Lees hier veel over zelf bouw. Maar geloof dat met behulp van mqtt tasmota en een bestaande ir-sender met ESP8266 chip ook simpel een sender/ontvanger is te maken. IR-Bridge

Grutte Pier fansels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ok, ik heb even een hele blonde vraag omdat ik een D1 mini niet aan de praat krijg. Via USB prima kunnen flashen (ESPEasy) en daarna de D1 in een schakeling opgenomen.

Ik hoef een ESP8266 toch niet perse via de USB te voeden? Ik kan toch ook gewoon 3.3v op pin 8 zetten? Of 5V op de 'usb' pin?

[ Voor 16% gewijzigd door JPS op 29-02-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JPS schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 23:58:
Ok, ik heb even een hele blonde vraag omdat ik een D1 mini niet aan de praat krijg. Via USB prima kunnen flashen (ESPEasy) en daarna de D1 in een schakeling opgenomen.

Ik hoef een ESP8266 toch niet perse via de USB te voeden? Ik kan toch ook gewoon 3.3v op pin 8 zetten? Of 5V op de 'usb' pin?
Nee hoor, hoeft niet perse via USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

jobr schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:56:
[...]

Nee hoor, hoeft niet perse via USB.
Ja leek me ook. Toch even een vraag over de voeding van zo'n bordje in het algemeen. Kan ie voltage twee kanten op converteren? Dus als ik 3.3V aansluit dat ik ook 5V kan pakken van de betreffende 5V pin (en dus andersom, 5v > 3.3V)? Wat voor stroomsterkte kan ie dan verwerken als het bordje converteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JPS schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:03:
[...]

Ja leek me ook. Toch even een vraag over de voeding van zo'n bordje in het algemeen. Kan ie voltage twee kanten op converteren? Dus als ik 3.3V aansluit dat ik ook 5V kan pakken van de betreffende 5V pin (en dus andersom, 5v > 3.3V)? Wat voor stroomsterkte kan ie dan verwerken als het bordje converteert?
Nee, voeding op 3.3v aansluiting geeft geen 5V op 5v aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:27
Hoi, een gekke vraag misschien...

Ik heb al wat gezocht maar ik kan er niks over vinden.

Kan ik een esp firmware in een docker draaien? Het lijkt mij wel te moeten kunnen toch?

Ik heb een heel batterij aan nodeMCUtjes draaien met tasmota puur alleen voor de HUE emulatie die erop zit.

Deze nodemcu boardjes met daarop tasmota stellen mij in staat om idx dummy's in domoticz te koppelen aan een hue emulatie zodat ik weer scenes kan starten binnen domoticz door middel van voice commands (ik weiger te betalen voor controllicz, en wil geen cloud communicatie, oke wel Alexa dan)

Ik kan al halveren met het aantal nodemcu boardjes want er is laatst een tasmota release uitgekomen welke niet 4 maar 8 hue emulaties aanbied, dat is mooi.

Maar nog mooier is dat ik de hele boel kan verhuizen naar mijn synology, daar heb ik het meeste al naar verhuist en de batterij aan nodemcu boardjes verhuizen naar een docker in synology is natuurlijk helemaal mooi, dan heb ik een kast minder in mijn meterkast en een hoop boardjes over om ja... weer andere gekke dingen te verzinnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisje1983 op 05-03-2020 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:43
Chrisje1983 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 00:48:
Hoi, een gekke vraag misschien...

Ik heb al wat gezocht maar ik kan er niks over vinden.

Kan ik een esp firmware in een docker draaien? Het lijkt mij wel te moeten kunnen toch?

Ik heb een heel batterij aan nodeMCUtjes draaien met tasmota puur alleen voor de HUE emulatie die erop zit.

Deze nodemcu boardjes met daarop tasmota stellen mij in staat om idx dummy's in domoticz te koppelen aan een hue emulatie zodat ik weer scenes kan starten binnen domoticz door middel van voice commands (ik weiger te betalen voor controllicz, en wil geen cloud communicatie, oke wel Alexa dan)

Ik kan al halveren met het aantal nodemcu boardjes want er is laatst een tasmota release uitgekomen welke niet 4 maar 8 hue emulaties aanbied, dat is mooi.

Maar nog mooier is dat ik de hele boel kan verhuizen naar mijn synology, daar heb ik het meeste al naar verhuist en de batterij aan nodemcu boardjes verhuizen naar een docker in synology is natuurlijk helemaal mooi, dan heb ik een kast minder in mijn meterkast en een hoop boardjes over om ja... weer andere gekke dingen te verzinnen.
Is Ha-bridge geen oplossing voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

gastje01 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:05:
[...]

Die van mij loopt zo al 1,5-2 jaar. (Inefficiënte setup met 3.7v step up naar 5v die vervolgens weer terug gaat op een standaard Wemos bordje, gecompenseerd met 2x een 18650 om dit op te vangen.
Heb je toevallig een volledig circuit of iig welke step up je gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@fo0 Ik denk dat er niet dat er iets speciaals is aan die converter? Pak bijvoorbeeld zo'n converter en je bent klaar. Je kunt er van 0,9v tot 5v ingooien en er komt altijd 5v uit.

edit: nu ik toch aan het posten ben, vandaag in een opwelling een project bedacht én afgerond.

Was een beetje klaar met de voederautomaat van mijn katten die steeds de tijd vergat of gigantisch uit de pas ging lopen (om 7:00 denken dat het 22:15 is). Opengemaakt om te kijken of ik kon achterhalen waarom de klok stuk is. Maar toen het apparaat open voor me op tafel lag dacht ik bekijk het maar, we bouwen dat ding gewoon om zodat hij netjes met de rest van de domotica samenspeelt.

Dus ik heb nu een voederautomaat met Wemos D1 + relay shield (om het motortje aan en uit te zetten) dat ik nog had liggen en een tijdschema aangestuurd vanuit Node-RED :P

Totale kosten: €4,50 en wat tijd.

[ Voor 57% gewijzigd door Gizz op 08-03-2020 15:36 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
@fo0 Ik heb gewoon de standaard step-up van het TP4056 bordje gebruikt. Ik ben er wel achter gekomen dat ze niet allemaal 5V uitspugen, maar de versie die ik gekocht had (uit de link van de handleiding die ik ook hier gepost heb) doet dat keurig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0

fo0

gastje01 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:35:
@fo0 Ik heb gewoon de standaard step-up van het TP4056 bordje gebruikt. Ik ben er wel achter gekomen dat ze niet allemaal 5V uitspugen, maar de versie die ik gekocht had (uit de link van de handleiding die ik ook hier gepost heb) doet dat keurig wel.
Mis ik iets? De TP4056 heeft nooit een step up toch? Die output gewoon bat v of input voltage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
fo0 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Mis ik iets? De TP4056 heeft nooit een step up toch? Die output gewoon bat v of input voltage?
De TP4056 inderdaad niet nee, maar er zijn bordjes waar dit wel op zit, geen idee welk component dat doet, maar t werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Zoek maar eens op "18650 Battery Charger Board DC-DC Step Up Boost"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0

fo0

Bolukan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:52:
Zoek maar eens op "18650 Battery Charger Board DC-DC Step Up Boost"
Precies, maar dat zijn niet de boards die in die how to naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ik heb een probleem met het OTA flashen van een esp i.c.m Esphomeyaml en Home assistant.
Als ik de standaard code oplaad met een usb/serieel omzetter kan ik kontakt maken met HA.
Daarna probeer ik iets OTA up te loaden en krijg geen verbinding meer.
Ook al een static ip geprobeerd en dan krijg ik dit:
code:
1
2
3
INFO Starting log output from 192.168.1.21 using esphome API
INFO Connecting to 192.168.1.21:6053 (192.168.1.21)
WARNING Initial connection failed. The ESP might not be connected to WiFi yet (Error connecting to 192.168.1.21: [Errno 113] No route to host). Re-Trying in 1 seconds

Ook als ik de binary download en serieel flash komt de esp niet meer online .
Optie is dan opnieuw serieel flashen of de fallback hotspot gebruiken.
Alleen de originele .bin werkt maar dan kan ik er niks mee.
Wat gaat er hier fout of wat doe ik fout.

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 14-03-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Een wat brede vraag wellicht, maar toevallig hier iemand dit project https://github.com/nidayand/motor-on-roller-blind-ws draaien op een ESP? Mijn Wemos D1 wordt namelijk erg warm (lees: heet. De chip is niet lang met een vinger aan te raken) wanneer dit project (IDLE) draait.

[ Voor 13% gewijzigd door JBS op 19-03-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
code:
1
2
3
4
5
6
7
Program Version 6.2.1
Build Date & Time   2018-09-09T16:50:26
Core/SDK Version    2_3_0/1.5.3(aec24ac9)
Uptime  522T19:38:02
Flash write Count   23 at F5000
Boot Count  13
Restart Reason  External System

Hoe moet ik die uptime lezen? 522 dagen, 19u, 38m en 2s ? :*) In dat geval is het wel stabiele software, gewoon al 1,5 jaar in de lucht _/-\o_ !

Is een Wemos D1 Mini met Tasmota erop die 3x DS18B20 temperatuursensoren uitleest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
@ThinkPad dat is inderdaad 1,5 jaar.
niet alleen stabiele software maar ook stabiele stroom, nooit een aardlek eruitgeklapt of stroom uitval gehad dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

He ...

Lijkt dat ik een bricked lampje heb...grrrr
https://templates.blakadder.com/zemismart_ZMDL002-4.html
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.710e4c4dEuPeds

1 werkt perfect met tasmota..via tuaconvert [ bizar wat ze verzinnen zeg!!!]
De andere weigerde na de eerste firmware update.[ OTA ]

Krijg er geen leven meer in

Iemand een idee hoe ik de Zemismart weer terug kan krijgen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dylantje2 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:29:
He ...

Lijkt dat ik een bricked lampje heb...grrrr
...
Iemand een idee hoe ik de Zemismart weer terug kan krijgen?
Als je met tuyaconvert er niet meer bji komt, of er geen Wifi wordt uitgezonden. Dan moet je deze serieel flashen. Zoek dan in de wiki van tasmota naar hoe deze open te maken en de juiste pinnen voor je USB=>TTL adapter.

Suc6

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
cville schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:17:
[...]

Ik gebruik in deze situatie een RPI3 omdat ik ook nog OTGW software draai maar een ESP kan ook nog gemakkelijk op dezelfde print. De print is een standaard PCB met banen (niet alleen gaatjes). Het bubbeltjes plastic is om de voorkomen dat de print contact maakt met de metalen schroeven waarmee het kastje vast zit en de gekleurde losse aders vormen de verbinding naar de RPI.

EDIT: het witte telefoonkabeltje gaat naar nog eens 10 sensoren die aan de retour van iedere VV groep hangen. In totaal zijn er zo op 1 RPI GPIO pin 20 sensoren aangesloten.
Waar haal je die PCB met banen (geen idee op welke tekst ik moet zoeken)? En die schroef terminale?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
krizzziz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:19:
[...]

Waar haal je die PCB met banen (geen idee op welke tekst ik moet zoeken)? En die schroef terminale?
Probeer eens "pcb stripboard"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En de schroef terminals haal je ook, verrassing, in een winkel. Bijvoorbeeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
krizzziz schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:19:
[...]

Ze zijn erg lastig te vinden. Ik heb net mijn laatste gebruikt (voor een CO2 sensor) en moet weer bestellen. Je zoekt naar Veroboard. De mijne zijn 54x95mm maar die kan ik nergens meer vinden. Ik heb zojuist deze besteld. Die zijn 64x95 mm. Je kunt ze gemakkelijk kleiner maken. De banen onderbreek ik waar nodig door de koperlaag met een boortje weg te halen.

De terminal blocks vindt je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

cville schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:47:
[...]
Ze zijn erg lastig te vinden.
Dat soort bordjes zijn toch erg makkelijk te vinden? Of is er iets speciaals aan het type dat jij gebruikt dat ik nu over het hoofd zie? :)

Voor enkele euro's heb je tientallen van die dingen op Aliexpress. Moet het wat sneller in huis zijn, dan bestel je het bij een toko als tinytronics.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 21-03-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gizz schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Dat soort bordjes zijn toch erg makkelijk te vinden? Of is er iets speciaals aan het type dat jij gebruikt dat ik nu over het hoofd zie? :)

Voor enkele euro's heb je tientallen van die dingen op Aliexpress. Moet het wat sneller in huis zijn, dan bestel je het bij een toko als tinytronics.
Het zijn bijna altijd matrix bordjes die aangeboden worden. Zoek maar eens naar Veroboard op Ali en je zult zien dat 99% matrix PCBs zijn.

PS: er is niets speciaals aan mijn bordjes.

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 21-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:16

darkfader

h4x0r

Ik had hier nog een "NEO NAS-DS01W" (deursensor) liggen heb met met tuya-convert hem naar Tasmota firmware omgezet. TuyaMCU ingesteld en ding in batterij mode gezet.
Mosquitto op m'n OpenHABianPi gezet maar zie geen data verschijnen.
Het LEDje gaat aan als ik magneet erbij/af doe.
Ik zie niets gebeuren als ik mee wil kijken:
`mosquitto_sub -h 192.168.2.120 -p 1883 -u DVES_USER -P "" -t tasmota -i DVES_0C83CF` (gegevens uit info pagina)
Iemand ervaring met Tasmota?
Moet ik misschien een Wifi#Connected regel toevoegen?

b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
cville schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:40:
[...]

[Afbeelding]

Deze constructie triggert een (simpele) vraag om een enkele pin te splitten naar meerdere, bv 1) dupont cable splitters, 2) pin header jumpers voor 3-5 pins, 3) iets anders ?

Dit om zero-effort VDD of GND naar op meerdere componenten aan te delen zonder solderen, breadboard, etc. :) Ik zoek duidelijk op de verkeerde termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 23:35
Ik gebruik daar ‘Wago’ lasklemmen voor: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Zijn erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik probeer een string te parsen op een wemos mini D1 met strtok, maar het lijkt dat er ergens een memory leak is (of ik snap het niet goed :+ )

Relevante code (code inside while geminimaliseerd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Serial.printf("before strtok: %d\n", system_get_free_heap_size());
    char *token = strtok( (char *)"test1 test2 test2", " ");
    Serial.printf("after strtok: %d\n", system_get_free_heap_size());
    while (token != NULL)
    {    
        Serial.println(token);
        token = strtok(NULL, " ");
    }    
    Serial.printf("after while: %d\n", system_get_free_heap_size());

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
before strtok: 52440
after strtok: 52352
test1
test2
test3
after while: 52352

Na het eerste strtok worden er 88 bytes gealloceerd die nooit meer terugkomen.
Getest op zowel platformio als de arduinoide, zelfde resultaat.

Is dit een leak of default gedrag van strok?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchCat
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:25
Emmeau schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:46:
Ik probeer een string te parsen op een wemos mini D1 met strtok, maar het lijkt dat er ergens een memory leak is (of ik snap het niet goed :+ )

Relevante code (code inside while geminimaliseerd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Serial.printf("before strtok: %d\n", system_get_free_heap_size());
    char *token = strtok( (char *)"test1 test2 test2", " ");
    Serial.printf("after strtok: %d\n", system_get_free_heap_size());
    while (token != NULL)
    {    
        Serial.println(token);
        token = strtok(NULL, " ");
    }    
    Serial.printf("after while: %d\n", system_get_free_heap_size());

Output:
code:
1
2
3
4
5
6
before strtok: 52440
after strtok: 52352
test1
test2
test3
after while: 52352

Na het eerste strtok worden er 88 bytes gealloceerd die nooit meer terugkomen.
Getest op zowel platformio als de arduinoide, zelfde resultaat.

Is dit een leak of default gedrag van strok?
De "test1 test2 test2" string wordt samen met de char *token pointer gealloceerd, dat is heel normaal en verklaard de 88 bytes.

Zolang je slim omgaat met de string die je aan strtok meegeeft, hoeft dit geen problemen te veroorzaken. Let wel op dat strtok de string aanpast (zie link), dus die wil je hierna liever niet meer gebruiken.

Het stukje code dat je geplaatst hebt ziet eruit als een test om de strtok functie te testen en zal vast niet alles zijn, dus of dit op lange termijn een memory leak veroorzaakt valt moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

TheDutchCat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:35:
[...]
De "test1 test2 test2" string wordt samen met de char *token pointer gealloceerd, dat is heel normaal en verklaard de 88 bytes.
Top, dank je.
Het stukje code dat je geplaatst hebt ziet eruit als een test om de strtok functie te testen en zal vast niet alles zijn, dus of dit op lange termijn een memory leak veroorzaakt valt moeilijk te zeggen.
Ik heb alle functionele code in de while inderdaad gestript in het voorbeeld om te kijken waar die 88 bytes vandaan kwamen, en om hier geen lappen code te plakken.
De string die strok ingaat heb ik daarna niet meer nodig, dus das geen probleem.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
Emmeau schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:40:
Ik heb alle functionele code in de while inderdaad gestript in het voorbeeld om te kijken waar die 88 bytes vandaan kwamen, en om hier geen lappen code te plakken.
De string die strok ingaat heb ik daarna niet meer nodig, dus das geen probleem.
als je een hele grote codebase hebt waardoor je in de memory problemen komt, dan kan het interessant zijn om strings via progmem te behandelen:
https://arduino-esp8266.r...io/en/latest/PROGMEM.html

Ook kun je met de low-level C functies (malloc, memcpy, strcpy, strchr en dergelijke) ook veel extra geheugen allocaties besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rukapul schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:30:
[...]

Deze constructie triggert een (simpele) vraag om een enkele pin te splitten naar meerdere, bv 1) dupont cable splitters, 2) pin header jumpers voor 3-5 pins, 3) iets anders ?

Dit om zero-effort VDD of GND naar op meerdere componenten aan te delen zonder solderen, breadboard, etc. :) Ik zoek duidelijk op de verkeerde termen.
Ik los het op met optie 1 en 2. Op een klein stukje experimenteerbord een rijtje male pinheaders solderen die onderling verbonden zijn. En daar dan female-dupont kabeltjes op. Zo maak je vrij compact je eigen 'stekkerdoos' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Leuk idee!
Gizz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:41:
[...]

Ik los het op met optie 1 en 2. Op een klein stukje experimenteerbord een rijtje male pinheaders solderen die onderling verbonden zijn. En daar dan female-dupont kabeltjes op. Zo maak je vrij compact je eigen 'stekkerdoos' :)
Dit wil ook nog wel. Voordeel van deze methode is dat je eenmalig wat voorbereid wat je dan kunt hergebruiken :)

Ik heb niets tegen solderen, maar het is gewoon irritant om voor 2 soldeerverbindingen alles te moeten pakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Is het mogelijk om met een Wemos / Nodemcu, een 12 of 5 volt ventilator te regelen? Dan bedoel ik aan /uit en vooral harder en zachter laten draaien? Ik gebruik altijd Tasmota op mijn ESP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
vwtune schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:47:
Is het mogelijk om met een Wemos / Nodemcu, een 12 of 5 volt ventilator te regelen? Dan bedoel ik aan /uit en vooral harder en zachter laten draaien? Ik gebruik altijd Tasmota op mijn ESP's.
aan/uit zal met mosfets of relais zou dat wel kunnen, alleen harder zachter hangt er van het type af, zou je moeten kijken hoe dat is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is uiteraard gewoon mogelijk.
Het type fan bepaalt wel wat je aanpak zal moeten zijn.

Of dat met Tasmota kan weet ik niet. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Wanneer ik dit: https://nl.aliexpress.com...AtAgEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Gebruik, kan ik dit dan tussen de wemos en de fan: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.6c694c4dfkFAMH
plaatsen?

Gaat het dan werken om de fan sneller en langzamer te laten draaien via de Wemos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik wil in een kleine compact behuizing een nodemcu bouwen maar wil deze in dezelfde behuizing van spanning voorzien. Iemand een idee voor een kleine ac dc converter van 220 naar 3.3v waarmee het bordje gevoed kan worden? Of naar microusb maar lijkt me minder handig.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:02
martinvdm schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:37:
Ik wil in een kleine compact behuizing een nodemcu bouwen maar wil deze in dezelfde behuizing van spanning voorzien. Iemand een idee voor een kleine ac dc converter van 220 naar 3.3v waarmee het bordje gevoed kan worden? Of naar microusb maar lijkt me minder handig.
zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3bkXA6cH7S3kbQ63ICgZ7ZanLc=/f/image/zT7Vj082it53yIQc2WsrcXY8.png

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
Ja die komt wel goed uit de test inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Interessant en klein idd. Alhoewel het wat minder handig is dat die niet op een pcb zit met screw terminals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 19:19

Sabbi

je denkt aan mij.

martinvdm schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:00:
[...]

Interessant en klein idd. Alhoewel het wat minder handig is dat die niet op een pcb zit met screw terminals
Ik zou voor zoiets gaan:

https://www.conrad.nl/p/m...-10-a-33-w-33-vdc-1439446

Netjes afgeschermd en met terminals zodat je niet zelf met 220 banen op je pcb aan de gang hoeft.

Edit: een NodeMCU kan je ook op 5 volt draaien, dan kom je met deze kleiner en goedkoper uit, is maar 50x60x30mm

[ Voor 19% gewijzigd door Sabbi op 10-04-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sabbi schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:27:
[...]

Edit: een NodeMCU kan je ook op 5 volt draaien, dan kom je met deze kleiner en goedkoper uit, is maar 50x60x30mm
Plus dat het als voordeel heeft dat je daarmee 5v én 3,3v hebt vanwege de ingebouwde omvormer op de NodeMCU. Ga je voor een 3,3v voeding, dan heb je weer een extra step-up converter nodig als je er een sensor aanhangt die 5v nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Zo lang mogelijk een externe voeding blijven gebruiken. Een microusb aansluiting en een LD1117 zorgt ervoor dat je (als amateur) over een hoop dingen niet na hoeft de denken.

Meanwell maakt leuke voedingen. Led-drivers met constant voltage (zoiets) zijn goedkoop. ;)
Hi-Link wordt veel (slecht) nagemaakt (koop van hun eigen website), je zult ook zelf nog zekeringen en connectors op je pcb moeten plakken. De winst aan ruimte is niet zo heel groot.

Ik hoop dat bovenstaande 10A en 3A oplossingen voor het voeden van een nodemcu bordje (220mA max?) niet helemaal doorgedacht zijn. ;)

Als je het gewoon wilt inbouwen heb je wellicht iets liggen wat je eerst uit kan bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsP9ZzHtoQKzMx7o95ud9kRbdhk=/f/image/domr2BSsFdMr6n1AsOMhINJC.jpg

---
vwtune schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:27:
Gaat het dan werken om de fan sneller en langzamer te laten draaien via de Wemos?
Ja mogelijk, langzamer draaien zou wel moeten lukken. Al denk ik dat sneller draaien wel een issue zal worden. Maar ik zie een 4pins fan, zou je geen PWM gebruiken?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
[...]

Ja mogelijk, langzamer draaien zou wel moeten lukken. Al denk ik dat sneller draaien wel een issue zal worden. Maar ik zie een 4pins fan, zou je geen PWM gebruiken?
Hoe kan ik pwm aansturen via een wemos/ nodemcu dan? kan ik bijvoorbeeld in tasmota een gpio als pwm aanwijzen, en dan zou het moeten werken? Dan heb ik toch nog steeds die mosfet nodig aangezien de fan 12volt is?

[ Voor 23% gewijzigd door vwtune op 10-04-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raymond P schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:59:
Maar ik zie een 4pins fan, zou je geen PWM gebruiken?
Waarbij je wel moet realiseren dat een PWM-signaal op een ESP softwarematig wordt gegenereerd. En dat je bij hoge frequenties de processor van een ESP8266 vrij zwaar belast. Dat kan botsen met het feit dat je juist een vrij hoge frequentie wil, omdat je anders het PWM-signaal door je fans kan horen als een soort brom. Dat is de reden dat ik voor mijn fan-controller zelf voor een ESP32 ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat @Gizz zegt, of een dedicated PWM controller (i2c), of een attiny erbij plakken als surrogaat.

Je zal geen mosfet nodig hebben, hooguit wat programmeerskills. Al lees ik dat er in ieder geval één pwm controller is die support wordt door Tasmota op een esp8266.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Nu online

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@Sabbi @Raymond P bedankt voor de tips, ik ga voor zo’n MeanWell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
Ik wil graag mijn mechanische ventilatie gaan aansturen via home assistant. Ik heb een comfofan en deze is aan te sturen via een 0-10v aansluiting.

Ik heb wat onderzoek gedaan en vooral ook gekeken naar deze post waarin iets vergelijkbaards gedaan wordt. Maar ik ben helemaal nieuw met Home Assistant en ESP boards, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Als componenten heb ik nu in gedachten:Er vanuit gaande dat ik home assistant instel om de d7 pin te gebruiken, kloppen dan de connecties in mijn onderstaande schema? Ik ga er in het schema van uit dat ik de power shield en de D1 mini op elkaar geplugd heb met die pinnen die je erbij krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DO7-uNksp1tR0p8V-UJXL-rTMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMOD3EfzV1TPT2pESYXTgtro.png?f=fotoalbum_large

Nog twee andere vragen:
  • hebben jullie advies voor een case voor er omheen?
  • Ik heb gekeken naar Nederlandse webshops, zodat ik niet weken hoef te wachten tot alles uit china binnen is. Maar kon geen webshop vinden die alle onderdelen heeft. Tips voor NL webshops die dit soort meuk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@delodic Er is een apart topic voor de Zehnder, met bijvoorbeeld deze post van mij.

Let er wel even op dat de Zehnder officieel maximaal 0,24w kan leveren en daar kom je met een Wemos D1 mini + pwm converter + powershield en alle bijkomende verliezen vrij snel overheen. Maar bij veel mensen lijkt het wel te werken, wellicht is Zehnder wat voorzichtig met het opgegeven vermogen.

De pwm naar 0-10v convertor ben ik nog niet bij Nederlandse webshops tegengekomen.

In plaats van de powershield kun je ook een step down convertor gebruiken. Enige verschil is dat een shield dezelfde afmetingen heeft als de Wemos D1 mini en er dus mooi op past.

Als behuizing kun je zo'n doosje pakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 17-04-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
@Gizz Ja ik had het topic al gezien, maar dacht om een of andere reden dat het puur ging om het via radio aan te sturen. Aangezien de afstandsbediening nu al kuren vertoont bij me maak ik liever gebruik van de 0-10v.

Goeie tip van de voeding. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen en anders kan ik er altijd nog een 12v adapter in pluggen. Ook bedankt voor dat doosje.

Mijn voornaamste onzekerheid bij het aansluiten zat in de GND bij de PWM op de Mini of die ook op de voeding van de shield/step down moest. Maar ik kan zien in de post die je linkt dat dat correct is. Ik zal verdere posts in het andere topic doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickfysiek1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-03-2021
Beste
Vraagje

Ik wil met mijn nodemcu een link maken tussen 2 draadjes, dus contact maken is aan, contact verbreken is uit.
Iemand die mij in de goeie richting kan helpen.
Kan het zonder relay module? Pin high of low?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
nickfysiek1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:48:
Ik wil met mijn nodemcu een link maken tussen 2 draadjes, dus contact maken is aan, contact verbreken is uit.
Iemand die mij in de goeie richting kan helpen.
Kan het zonder relay module? Pin high of low?
De vraag is wat er van spanning op die draadjes zit als ze geen contact maken, en welke stroom er loopt als ze wel contact maken. Mogelijk kan het met een eenvoudige transistor, of een FET voor wat meer vermogen. Bij hogere spanning zal een relais een betere keuze zijn.

In ieder geval, zonder extra component kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickfysiek1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-03-2021
teaser schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:30:
[...]

De vraag is wat er van spanning op die draadjes zit als ze geen contact maken, en welke stroom er loopt als ze wel contact maken. Mogelijk kan het met een eenvoudige transistor, of een FET voor wat meer vermogen. Bij hogere spanning zal een relais een betere keuze zijn.

In ieder geval, zonder extra component kan het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/256Y2pNbAskyo56aSjlQBVhPD7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOtnkoDZyvdlyByjnUidKYuN.jpg?f=fotoalbum_large

als ik een draadje zet tussen deze twee punten dan gaat de koffiezet aan dus dit zou ik moeten kunnen simuleren. Het voltage tussen de twee punten bedraagt tijdens werking 4volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@nickfysiek1 Een pin van je nodeMCU die je als output high instelt zal 3,3v geven. Een spanning van 3,3v is natuurlijk minder dan 4v, maar misschien is het genoeg. Je verbindt dan niet pin 1 met pin 2, maar zorgt ervoor dat een van die twee pinnen 3,3v krijgt.

Of het gaat werken lijkt me geheel afhankelijk van waarom er 4v tussen die twee pinnen staat. Als met die 4v een onderdeel wordt gevoed dat relatief veel vermogen vraagt zul je het sowieso niet direct vanuit je nodemcu van voeding kunnen voorzien. Het convertertje op de nodemcu die 5v naar 3,3v verlaagt levert een vrij beperkt vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 18-04-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45
nickfysiek1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:35:
[...]
als ik een draadje zet tussen deze twee punten dan gaat de koffiezet aan dus dit zou ik moeten kunnen simuleren. Het voltage tussen de twee punten bedraagt tijdens werking 4volt.
Ik zou er een relaistje tussen zetten. Bijvoorbeeld: https://www.vanallesenmeer.nl/5VDC-Relais-board-1-kanaals. Dan zit je zeker veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ocmer schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:34:
[...]

Ik zou er een relaistje tussen zetten. Bijvoorbeeld: https://www.vanallesenmeer.nl/5VDC-Relais-board-1-kanaals. Dan zit je zeker veilig.
Een relais is geen verkeerde oplossing, maar het 5v relais waarnaar je linkt gaat niet lekker werken in dit geval. De nodemcu werkt met 3,3v :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gizz, gewoon een pin eraan hangen en hoog trekken is ook niet echt een oplossing.

Afhankelijk van stroomsterkte is een optocoupler een mogelijkheid, anders een relais.
Zo ontloop je de noodzaak voor common ground en blijft je gepruts galvanisch gescheiden van een apparaat dat water kookt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Gizz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:36:
[...]

Een relais is geen verkeerde oplossing, maar het 5v relais waarnaar je linkt gaat niet lekker werken in dit geval. De nodemcu werkt met 3,3v :)
Een NodeMCU heeft ook een 5V pin (Vin). Daar staat gewoon 5V op als je de NodeMCU via USB powered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ocmer schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:23:
[...]

Een NodeMCU heeft ook een 5V pin (Vin). Daar staat gewoon 5V op als je de NodeMCU via USB powered.
Dat klopt, maar ik was altijd in de veronderstelling dat een 5v relais ook een 5v schakelsignaal nodig heeft en niet betrouwbaar reageert op een 3,3v signaal. Dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
Gizz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:32:
[...]

Dat klopt, maar ik was altijd in de veronderstelling dat een 5v relais ook een 5v schakelsignaal nodig heeft en niet betrouwbaar reageert op een 3,3v signaal. Dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben :)
Ik heb nu een 8-kanaals relaisbord stabiel op deze manier aangesloten. Maar ik heb nooit meer dan 1 relais actief. ZIe bijv https://randomnerdtutoria...lay-module-ac-web-server/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
Gizz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:32:
[...]

Toen ik mijn relais ontving en daarna las over 5V was ik ook bang dat ik er 11 "weg kon gooien". Maar werkt gewoon correct. Relay met 5V poweren en schakelen kan gewoon op de 3.3V GPIO. Toen ook gevonden/gelezen waar het switch punt lag en dat was ergens bij de 1V of 2V, alles daarboven is een 1 en alles eronder een 0 so to say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een relaisbordje schakelen met GPIO dat kan.
Een relais direct schakelen vaak niet, al zijn er natuurlijk wel magnetische relais die werken op 3.3V logic level en niet al te veel stroom vragen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hoop dat iemand mij kan helpen...

3 dingen.

1:
Ik zoek een esp iets wat aangesloten kan worden op 220 en dan via espeasy of tasmota een 12 volt [led] lampje kan schakelen.
Ik heb van alles aan relais bordjes liggen, maar ik denk dat ik verkeerd denk.
Moet wel veilig zijn dus liefst geen soldeerwerk...
Liefst iet wat gewoon te koop is en te flashen met 1 van de twee.
Inbouw.

2:
De andere ik heb een 12 volt rolgordijn motor.
https://nl.aliexpress.com...19_668%232717%237559%2388
een 2 draadsmotor op 12 volt.
Zelfde vraag...
Een devices met Esp-achtig om deze motor te schakelen. [ moet de polen andersom laten lopen om omhoog en omlaag... ]
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Wat ik vind is een H brug... die heb ik wel liggen Een esp heb ik ook liggen...
Maar dan flashen met? En dan?

Opbouw, kan ik zelf wel wat printen mooier zou zijn een kant en klaar...

3:
ik heb een 12 volt pushbutton met een ledje erin.
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dOYCTL6

waarmee ik een 12 volt gevoede magneet schakelaar wil schakelen.
Zelfde verhaal, ook iets ESP achtig waarmee ik door een druk op pushbutton de magneet klep activeer.
Maar eigenlijk wil ik de magneetklep ook kunnen schakelen direct via de esp device [ eigen id ]

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 19-04-2020 22:00 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Dylantje2 schreef op zondag 19 april 2020 @ 21:50:
Hoop dat iemand mij kan helpen...

3 dingen.

1:
Ik zoek een esp iets wat aangesloten kan worden op 220 en dan via espeasy of tasmota een 12 volt [led] lampje kan schakelen.
Ik heb van alles aan relais bordjes liggen, maar ik denk dat ik verkeerd denk.
Moet wel veilig zijn dus liefst geen soldeerwerk...
Liefst iet wat gewoon te koop is en te flashen met 1 van de twee.
Inbouw.
Kijk eens naar Shelly.

https://shelly.cloud/shelly1-open-source/

Of naar een Sonoff.

[ Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 20-04-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Thanks.
Ik heb ze beiden.
Maar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
nickfysiek1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

Moet er een continu contact zijn of een puls?

Let op, de elektronica bij een koffiezet is doorgaans niet galvanisch gescheiden van het 230V net. De GND van die elektronica kan dus net zo goed op 230V zitten t.o.v. de aarde. Da's dus enerzijds gevaarlijk bij het testen van het toestel (je meet 4V verschilt maar t.o.v. de grond kan dat ene contact op 230V en het andere op 234V zitten). Anderzijds zorg je best voor een galvanische scheiding als je hierop een ESP wilt aansluiten. Dat kan bv met een optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dylantje2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:25:
[...]

Thanks.
Ik heb ze beiden.
Maar dan?
De veiligste methode is overduidelijk om bv gewoon een goedgekeurde CE 230->12V adapter in zo'n Shelly te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rukapul schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
[...]

De veiligste methode is overduidelijk om bv gewoon een goedgekeurde CE 230->12V adapter in zo'n Shelly te steken.
En dat zou zijn??
Gewoon een stekkervoeding?

Ik bedacht me ...
mss een relaisboard de beste optie is?
Voor de 12 volt drukknop en magneet schakelaar.

De andere 2 opties nog geen idee

Pagina: 1 ... 52 ... 80 Laatste