Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rukapul schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
[...]

De veiligste methode is overduidelijk om bv gewoon een goedgekeurde CE 230->12V adapter in zo'n Shelly te steken.
Zoals ik het lees (maar wellicht kan @Dylantje2 dat verder verhelderen) gaat het om bestaande apparatuur op 12v, waarbij nu alleen de optie om te schakelen via een ESP toegevoegd moet worden. Dan kan het voeden van de ESP natuurlijk gewoon via USB (of de interne omzetting van 230v-> 3.3v in het geval van een Shelly) want de rest van de hardware krijgt al te eten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 20-04-2020 09:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Dylantje2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:25:
[...]

Thanks.
Ik heb ze beiden.
Maar dan?
Maar wat lukt er dan niet? Ik kan niet zoveel met deze opmerking. Wat snap je niet uit deze user guide? Wat lukt er niet?

https://shelly.cloud/wp-c...lly1-UserGuide-EN-v04.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Lennyz schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:39:
[...]

Maar wat lukt er dan niet? Ik kan niet zoveel met deze opmerking. Wat snap je niet uit deze user guide? Wat lukt er niet?

https://shelly.cloud/wp-c...lly1-UserGuide-EN-v04.pdf
Ik heb een urinoir...
Waarbij ik een magneetklep gebruik, van 12 volt.
ik wil een pushbutton die een 12 volt ledlampje heeft als doorspoel drukknop maken.
maar ik wil de mangeetklep ook aan en uit kunnen zetten als apart device.
Bewegings sensor 1 dag niet gebruikt 1x een speoling oid.

Dan heb ik een spotje op 12 volt waarbij ik een kabeltje heb liggen van het spotje naar een inbouwspot.Die inbouwspot heeft 220 als voeding.
Dus ik moet van 220 naar 12... en die wil apart kunnen schakelen tov de inbouwspot.
Maar ik kan niets anders dan bij de inbouwspot de voeding vandaan halen.

En tsja het 12 volt rolgordijn systeem...
Is een h bridge schakeling zoals ze dat noemen.
Maar hoe kan ik die werkend krijgen met een esp waarop espeasy of tasmota staat?

ik gebruik Domoticz voor alles _/-\o_

Of wat moet ik meer toelichten??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
@Dylantje2 Als je het persé met Tasmota wilt doen dan is dat vrij goed gedocumenteerd.

Wellicht is het verstandig om je project even in 3 stukken te hakken voor jezelf.
Bij je project #2 beginnen lijkt mij het meest leerzaam.

Verwacht je de 12v spot ook aan te kunnen zetten als je inbouw lamp uit staat?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Raymond P schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:40:
@Dylantje2 Als je het persé met Tasmota wilt doen dan is dat vrij goed gedocumenteerd.
-- Uhm ik ken tasmota, maar din de toepassingen lukt het me niet ..

-- Ja vandaar de vraag. De lamp heeft 24-7 spanning en is een rgbw met tasmoto erop.
Daar moet dus de aftakking naar de 12 volt spot voor komen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je project 2 is dus makkelijk opgelost als je een Wemos d1 mini (of soortgelijk ESP) met een relais pakt.
Je zou de Wemos kunnen voeden met de voeding van je 12V spot.
Wil je het netjes doen zou je een FET kunnen gebruiken.

Voor je project #3 kan je een simpele double relay h bridge maken.
Tasmota heb ik geen ervaring mee.
Sonoff biedt een SV (safe voltage) bordje aan, hier zit echter maar 1 relais op. Geen idee of er een kant en klaar product is, en een Sonoff modden naar een potentiaalvrij contact lijkt mij niet verstandig.
Wederom een Wemos (of soortgelijk ESP) met dubbel relais shield als oplossing.
Mogelijk volstaat een stepper motor driver ook.
Wil je het netjes doen dan bouw je een h bridge met npn's en pnp's, afhankelijk van het vermogen van dat motortje moet daar nog wat achter.

Een verzameling aan wensen dumpen is verleidelijk, maar als je specifieke antwoorden wilt is het handig als je laat weten waar je vast loopt.
Zoals het nu over komt loop je vast bij stap 1, zoekmachine, en is een oplossing geven niet makkelijk.
Rukapul schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:10:
[...]

De veiligste methode is overduidelijk om bv gewoon een goedgekeurde CE 230->12V adapter in zo'n Shelly te steken.
Zijn (alle) Shelly's potentiaalvrij? Of slikken ze ook dc?
Ik ken het product alleen van naam :p

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 20-04-2020 13:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

iMars

Full time prutser

nickfysiek1 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:35:
[...]

[Afbeelding]

als ik een draadje zet tussen deze twee punten dan gaat de koffiezet aan dus dit zou ik moeten kunnen simuleren. Het voltage tussen de twee punten bedraagt tijdens werking 4volt.
Als ik zo naar de afbeelding kijk, zou ik zeggen dat de onderste draad de aarde/0/gnd is. De middelste de voeding naar het ledje en de bovenste de schakeldraad voor koffie zetten. Dit zou je na kunnen meten door naar de polariteit van de ledje te kijken. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de onderste draad (2) niet de ground is, maar juist de plus/voeding. Denk aan common cathode/anode:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/FIbN3.png

Ik zou zeker niet met een signaal direct gaan aansturen maar eerder met een relais (bijvoorbeeld de srd-03vdc-sl-c), of een transistor.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Graag zou ik mijn deurbel automatiseren en de status van mijn deurbel uitlezen. Mijn idee is nu als volgt, ik wil de twee draden die nu van mijn deurbel komen direct aansluiten op een ESP. Hier staat geen spanning op, deze wil ik dan analog uitlezen. de deurbel zelf wil ik via een relay aansturen. De grootste vraag waar ik mee zit is of ik de deurbel zo direct kan aansluiten op mijn esp en een high en low krijg bij het bedienen van de deurbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:15

iMars

Full time prutser

rorie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:48:
Graag zou ik mijn deurbel automatiseren en de status van mijn deurbel uitlezen. Mijn idee is nu als volgt, ik wil de twee draden die nu van mijn deurbel komen direct aansluiten op een ESP. Hier staat geen spanning op, deze wil ik dan analog uitlezen. de deurbel zelf wil ik via een relay aansturen. De grootste vraag waar ik mee zit is of ik de deurbel zo direct kan aansluiten op mijn esp en een high en low krijg bij het bedienen van de deurbel?
Ja, heb ik vorig jaar ook gedaan: https://www.zuidwijk.com/domotica/making-my-doorbell-smart/
Frenck (Frank ;) ) heeft dit ook gedaan: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

De deurbel knop lees je uit met een ESP (high/low). Vervolgens met een andere GPIO stuur je een relais aan welke de deurbel laat rinkelen.

[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 21-04-2020 08:27 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zijn er hier Tweakers die actief met LoRa bezig zijn? Ik heb een TTGO LoRa32 bordje om mee te experimenteren en alvast een 1 channel gateway in de lucht gezet en aangemeld bij TTN.
Vind het toch redelijk lastig om ermee te starten.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 13:32
Joepla schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:46:
Zijn er hier Tweakers die actief met LoRa bezig zijn? Ik heb een TTGO LoRa32 bordje om mee te experimenteren en alvast een 1 channel gateway in de lucht gezet en aangemeld bij TTN.
Ik wil me er in verdiepen, maar nog niet mee bezig geweest. Ik denk dat dit artikel een goede start kan zijn:
https://hackaday.com/2020...rials-for-the-diy-masses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Ik ben er aardig mee bezig. Wat is precies je vraag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn er hier Tweakers die actief met LoRa bezig zijn?
Ik denk dat je in dit topic sneller tweakers vindt die met LoRa bezig zijn: LoRaWAN

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:48:
Zeker kan dat met een esp. Ik heb er voor gekozen om dat met een sonoff te doen, omdat het relais dan al ingebouwd is.

Ik heb de deurbel rechtstreeks aangesloten op heb schakelcontact van de sonoff en de deubel op een van de vrije gpio pinnen.

Met behulp van easpeasy en rules laat ik de deurbel afgaan. Daarmee voorkom ik dat de bel het niet doet als mijn huisautomatisering eens een keer down zou zijn.

Daarnaast stuurt de espeasy een melding naar domoticz en vanaf daar ook naar mijn telefoon (telegram). Daarnaast heb ik de optie om de deurbel tijdelijk uit te schakelen. Ik krijg dan wel de melding op m'n telefoon maar de bel gaat niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Slaut schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:27:
[...]

Ik wil me er in verdiepen, maar nog niet mee bezig geweest. Ik denk dat dit artikel een goede start kan zijn:
https://hackaday.com/2020...rials-for-the-diy-masses/
Dank, die gaan we ook doornemen.
Lennyz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:17:
[...]Ik ben er aardig mee bezig. Wat is precies je vraag?
Niet echt een vraag, maar normaal gesproken vind je van veel zaken voorbeeldcode. Bij LoRa valt het me op dat er heel erg veel over geschreven wordt, maar concrete, werkende projecten, gebaseerd op bestaande hardware (zoals de TTgo T-beam bv.) zijn moeilijk te vinden. Bij zoiets als data versturen via TTN, moet “alles kloppen”. Dan is het fijn als je eerst een werkend concept kan nemen en vanuit daar verder kan gaan. Dat lijkt bij LoRa wat anders dan bij de (niet-LoRa) projecten die ik met Arduino’s gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Ik heb er redelijk wat ervaring mee, kan ik je ergens mee helpen?

Ik heb een arduino project wat verbind met TTN via LoRa, daar kan ik je de code wel voor delen. Via PM als je dat wilt!

[ Voor 12% gewijzigd door kevintjeb op 22-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@kevintjeb Nou graag! Altijd fijn om op weg geholpen te worden. Ik PM je wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een aantal weken geleden wat gestoeid met mijn 3 TTGO boardjes: 1 TTGO beam met GPS, 2 x de TTGO met oled. Het was inderdaad even doorbijten, maar heb uiteindelijk 1 van de oled bordjes als 1ch gateway op kunnen zetten. Kreeg helaas de TTN tracker niet zover dat er ook berichten via mijn eigen gateway ontvangen werden. Misschien binnenkort maar eens verder naar kijken. Wilde eerst de 1ch gateway een tijdje hebben draaien, voordat ik een beslissing neem om een 'echte' gateway neer te zetten. Zuiver voor de lol vind ik het best een investering, hoewel ik het project een warm hart toe draag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Raymond P schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:40:

Wellicht is het verstandig om je project even in 3 stukken te hakken voor jezelf.
Bij je project #2 beginnen lijkt mij het meest leerzaam.

Yes

@Raymond P
[ en je punt over dumpen kopt.. maar soms zijn er mensen die allround zijn :-) ]

De vraag is hoe?
En met welke esp achtige kan ik dat redelijk out of the box doen?
Ik ben geen pro, maar kan wel wat knutselen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Ik denk dat ik niet de juiste persoon ben om je verder te helpen.

Wellicht dat je een andere Tweaker kan overtuigen om de gegeven sleutelwoorden en linkjes samen te vatten naar een op maat gemaakte stappenplan voor jou.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Dylantje2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:27:
[...]

Yes

@Raymond P
[ en je punt over dumpen kopt.. maar soms zijn er mensen die allround zijn :-) ]

De vraag is hoe?
En met welke esp achtige kan ik dat redelijk out of the box doen?
Ik ben geen pro, maar kan wel wat knutselen...
Is te doen met een Wemos D1 mini en 2 wemos relays.
Voor wemos heb je baseplates beschikbaar waarmee je de wemos en 1 of 2 wemos relays naast elkaar kan zetten (zelf de headers solderen). Alles stacken kan natuurlijk ook.
Op de relays kan je vaak met soleerpads bepalen welke IO het relay schakelt.
Voor een H-brug schema kun je google raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AteGjalt schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:00:
[...]

Is te doen met een Wemos D1 mini en 2 wemos relays.
Voor wemos heb je baseplates beschikbaar waarmee je de wemos en 1 of 2 wemos relays naast elkaar kan zetten (zelf de headers solderen). Alles stacken kan natuurlijk ook.
Op de relays kan je vaak met soleerpads bepalen welke IO het relay schakelt.
Voor een H-brug schema kun je google raadplegen.
Tjsa
En dat als je metselaar bent...
Gaat te snel
Wemos snap ik kan ik flashen.
H brug schema goolge lukt ook nog
Daar tussen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Ah dan vergt het iets meer verduidelijking ja.
ff je terug gelezen wat project #3 inhoud: klep met knop en internet bedienen.
Conclusie geen H brug nodig, slechts 1 relay + wemos en een knop.
Nu qua aansluiten:
12V naar: knop, relay COM en 12V->5V converter (voor wemos) of voedingshield voor wemos gebruiken.
knop en relay NO gaan naar je klep.

Als je een schema nodig hebt moet je t zeggen, plaatje is vaak duidelijker.

[ Voor 32% gewijzigd door AteGjalt op 25-04-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Is een ESP8266 (icm MicroPython) stabiel en betrouwbaar genoeg om 24/7 te laten draaien?

Ik wil er een (of 2) temperatuur sensor aan hangen (DS18B20). Bij een bepaalde temperatuur moet het een relais aansturen.

Het geheel komt op 3000km afstand te draaien, dus ik kan er zelf niet bij. Wel kan ik altijd iemand vragen om even een tik te geven, maar dat moet niet op wekelijkse basis gebeuren.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Met eigen code draait het stabiel 24/7 hier.

Als je lang wifi open houdt kan je wel tegen crashes aanlopen, zeker bij connection drops.
Zolang je geen memoryleaks in je code hebt gaat het prima.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 20:12
c-nan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:02:
Is een ESP8266 (icm MicroPython) stabiel en betrouwbaar genoeg om 24/7 te laten draaien?

Ik wil er een (of 2) temperatuur sensor aan hangen (DS18B20). Bij een bepaalde temperatuur moet het een relais aansturen.

Het geheel komt op 3000km afstand te draaien, dus ik kan er zelf niet bij. Wel kan ik altijd iemand vragen om even een tik te geven, maar dat moet niet op wekelijkse basis gebeuren.
Hoe kritisch is de toepassing?
Als falen kan lijden tot serieuze materiële schade, dan zou ik persoonlijk een betrouwbaardere oplossing kiezen. Een bedrade oplossing om te beginnen (of is wifi enkel nodig om op afstand te monitoren?).

Op zich is een sporadische crash niet zo'n probleem, de ESP reboot en je programma begint opnieuw. Voor de meeste toepassingen zal dat geen probleem zijn.

Persoonlijke ervaring, mijn bestaande toepassingen - momenteel zo'n 2-3 - lijken me stabiel. Een sporadische reboot merk je natuurlijk meestal gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

c-nan schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:02:
Zoals mijn voorganger al aangeeft maakt het uit hoe kritisch de toepassing is.

Naast je ESP netjes programmeren kun je nog aan het volgende denken:
  • Extra condensatoren toevoegen om eventuele dipjes in de voeding te voorkomen
  • Backup voeding (lipo-batterij?)
  • Een ESP32 nemen (dualcore in tegenstelling tot de ESP8266, dus als 1 proces in de soep loopt en een core overbelast hou je nog een core over)
  • ESP32 producten als de moduino gebruiken als het ook fysiek een stuk steviger moet zijn dan een los printplaatje aan een usb-kabeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
@teaser @Gizz
Wifi is opzich niet een eis, wel leuk meegenomen. Ik ken niet veel microcontrollers, wellicht is ESP ook niet de juiste keuze.

Het is voor een hobby boomgaard, als het vriest (1C of kouder) moeten de sproeiers aan. Daarboven moeten de sproeiers weer uit.

Er is trouwens gewoon stroom aanwezig, dus ik ga geen batterijen oid gebruiken.

Uiteraard zijn hier ook kant en klare oplossingen voor, maar zijn redelijk aan de prijs en maakt het minder leuk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@c-nan Voor deze bedragen kun je natuurlijk dingen dubbel of zelfs trippel uitvoeren.

Twee ESP's die je aan een relais hangt, voor als 1 van de 2 opeens geen zin heeft. En een derde ESP die je aan de reset-pinnen van de eerste twee ESP's koppelt om ze hardwarematig te rebooten als ze niet meer reageren.

Pak dan ook nog eens voor de zekerheid ESP-bordjes van verschillende (goede) fabrikanten / batches, stabiliseer de voeding extra met wat condensatoren en je hebt mijns inziens een vrij betrouwbaar iets voor wat een hobbyproject is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
@c-nan Je zou prima uit de voeten kunnen met een Wemos mini icm relay.
Heb een vergelijkbaar systeem voor mijn garage verlichting, wat op een lichtsensor en een timer reageert of handmatig via mn webserver.
Via een timer interrupt controleer ik op vastlopers en reset ik de wifi of als t te lang duurt de hele esp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dank voor de reacties! Ik wil wat spullen bestellen om een PoC te draaien. Heeft een ESP8266 voldoende GPIO's om het volgende aan te sluiten:
- 1x DS18B20
- 3x 1 channel relais

Ik wil namelijk 2 kranen onafhankelijk van elkaar kunnen sluiten/openen (24V) en daarnaast wil ik 1 pomp kunnen aansturen (230V).

Heb ik in dit geval een ESP32 nodig, of voldoet een ESP8266?

Geheel ga ik draaien mbv MicroPython.

Ik heb net trouwens een DS18B20 aangesloten op een ESP8266, ik krijg ~24C terug, klopt volgens mij niet, verwarming staat uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Sinds enige tijd gebruik ik een arduino nano met hieraan een esp8266-01 om het deurslot van de praktijk te regelen (als je druk op de bel dan krijgt het slot gedurende x seconden stroom, aan/ uit zetbaar via aansturing van een raspberry pi en met een pushover melding).
Nu wil ik dit op een nodemcu overzetten.

Bij de arduino moest ik een cap van 100nF in parallel over de input van de beldrukknop zetten om een stabiele input te krijgen( de kabel is 25m utp).
Als ik het echter testte met de nodemcu dan reset hij onmiddelijk?

De bel is aangesloten cfr het bovenste van onderstaand schema maar met 1K naar de input en op de 3.3v van de nodemcu ipv 5V. De cap van 100nF staat parallel over de drukknop.

Weet er iemand waarom die reset gebeurt?

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/gQcoz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Gizz interessante piste. Maar 2 bordjes lijkt me genoeg. Bv bordje A voert de hoofdtaak uit. Tegelijk pingt bordje B bordje A om te zien of deze nog reageert (hoeft niet letterlijk pingen te zijn, kan simpele communicatie via een IO pin zijn). Als A niet meer reageert neemt B de taak over en probeert A te resetten. Vanaf dat dit lukt gaat A op zijn beurt B monitoren.

@c-nan er zijn verschillende bordjes met een ESP8266, bv NodeMcu of Wemos D1. De NodeMcu heeft meer pinnen dacht ik. Maar beiden hebben wel genoeg voor jouw toepassing denk ik.

@Promy je gebruikt toch toevallig de reset pin niet als input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

c-nan schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:03:
Dank voor de reacties! Ik wil wat spullen bestellen om een PoC te draaien. Heeft een ESP8266 voldoende GPIO's om het volgende aan te sluiten:
- 1x DS18B20
- 3x 1 channel relais

Dat gaat je lukken met een ESP8266. Aan de andere kant kun je ook meteen voor een ESP32 te gaan, dan ben je beter voorbereid op uitbreidingen in de toekomst en hij is een stuk sneller. En of je nou €5 uitgeeft voor een ESP8266 of €10 voor een ESP32 , dat is niet heel significant. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
@teaser : ik gebruik pin D6. Zonder de cap erop gaat het wel, met de cap erbij lukt het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Promy schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:59:
@teaser : ik gebruik pin D6. Zonder de cap erop gaat het wel, met de cap erbij lukt het niet meer.
Dus met cap van 100nF reset je NodeMcu zo gauw je op de knop drukt, en zonder cap heb je dat probleem niet? En met een Arduino werkte dit stabiel?
Nee, daar heb ik niet meteen een verklaring voor :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nickfysiek1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-03-2021
Gizz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:36:
[...]

Een relais is geen verkeerde oplossing, maar het 5v relais waarnaar je linkt gaat niet lekker werken in dit geval. De nodemcu werkt met 3,3v :)
Bedankt allemaal voor de info, ondertussen heb ik het met een relais gedaan. Fantastisch om te zeggen Alexa make coffee als ik nog in bed lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

grrrr
Zojuist 2 mini gebrickt...

Is er iemand die weet hoe je de mini ota kunt flashen met ota tool?
https://github.com/itead/Sonoff_Devices_DIY_Tools
Gaat allemaal goed totdat ik een bin file moet kiezen van tasmota.

Ik heb de lite versie geprobeerd
En de minmal version

2x niet goed
In de manuals verwijzen ze naar een esp-basic.bin maar dat is oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
c-nan schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:03:
- 1x DS18B20
- 3x 1 channel relais

Ik wil namelijk 2 kranen onafhankelijk van elkaar kunnen sluiten/openen (24V) en daarnaast wil ik 1 pomp kunnen aansturen (230V).

Geheel ga ik draaien mbv MicroPython.

Ik heb net trouwens een DS18B20 aangesloten op een ESP8266, ik krijg ~24C terug, klopt volgens mij niet, verwarming staat uit :)
Als je Micropython wilt gebruiken, ga dan voor een ESP32. Micropython werkt echt fantastisch, maar niet op een ESP8266. Deze heeft daar simpelweg te weinig geheugen voor. Sowieso is er niet echt een reden meer om voor een ESP8266 te kiezen, behalve als je daar specifieke software voor wilt gebruiken. De ESP32 doet alles beter dan een ESP8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Lennyz schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:10:
[...]

Als je Micropython wilt gebruiken, ga dan voor een ESP32. Micropython werkt echt fantastisch, maar niet op een ESP8266. Deze heeft daar simpelweg te weinig geheugen voor. Sowieso is er niet echt een reden meer om voor een ESP8266 te kiezen, behalve als je daar specifieke software voor wilt gebruiken. De ESP32 doet alles beter dan een ESP8266.
ESP8266 had ik nog liggen :) maar als jij zegt dat Micropython niet lekker werkt, bestel ik wel ESP32 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik doe nu alles op een breadbord. Straks wil ik het liefst een PCB waar ik de ESP op kan solderen, inclusief alle componenten zoals weerstandjes, connectors, etc. Is dit (makkelijk) te realiseren tegen een OK prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De moeilijkheidsgraad van het maken van een pcbtje stijgt lineair met de complexiteit van je project.

Voor een paar euro heb je pcb prototypes uit China als je de Gerber files aanlevert. Het bezorgen kost meer, helemaal als je het snel in huis wilt hebben.

Je kan het ook zelf thuis doen als het erg simpel blijft. Als je niet van plan bent dat vaker te doen en er iets van te leren raad ik die route wel af.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Raymond P schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:37:
De moeilijkheidsgraad van het maken van een pcbtje stijgt lineair met de complexiteit van je project.

Voor een paar euro heb je pcb prototypes uit China als je de Gerber files aanlevert. Het bezorgen kost meer, helemaal als je het snel in huis wilt hebben.

Je kan het ook zelf thuis doen als het erg simpel blijft. Als je niet van plan bent dat vaker te doen en er iets van te leren raad ik die route wel af.
Een ESP32/8266 met 1x DS18B20 + 3x relais. Dus ja, redelijk simpel volgens mij.

Wat is een laagdrempelig programma om PCB's mee te tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik heb alleen ervaring met Eagle. Toen ik ermee begon was mijn keuze ook beperkter dan dat het nu is (linux gebruiker).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28
En eagle is niet bepaald laagdrempelig

Als je met wat nieuws moet beginnen lijkt kicad een goede optie.
https://www.kicad-pcb.org/

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ahja, dat had ik wat duidelijker neer mogen zetten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
c-nan schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:55:
[...]

Een ESP32/8266 met 1x DS18B20 + 3x relais. Dus ja, redelijk simpel volgens mij.

Wat is een laagdrempelig programma om PCB's mee te tekenen?
EasyEDA. Dat maakt het maken van PCB's echt toegankelijk. Veel uitleg en ook veel gedeelte projecten van andere users. Daarna kan je je ontwerp makkelijk bestellen bij JLCPCB of exporteren. Onderdelen kan je eventueel ook direct bestellen.

https://easyeda.com/editor

Voorbeeld in jouw geval:

https://easyeda.com/thisisjoyjacob/esp32-4-relays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 20:56
Ik ben bezig met een ESP8266-01S. Ik wil via de wifi mqtt berichten versturen. Dit lukt allemaal prima.
Nu was ik van de week bezig op mijn laptop en zag daar dat mijn ESP in de lijst met beschikbare netwerken stond. Enigzins een beetje verbaast, en maar aan het googlen geslagen met de volgende vragen in het achterhoofd:
Is dit een deur open zetten waar door iedereen hier in de buurt op ons netwerk(dus via de ESP echt het thuisnetwerk op) kan inbreken?
En de tweede vraag. Hoe zorg ik er voor dat de ESP niet meer zichtbaar is?
Ik heb on het internet wel gevonden dat als de ESP eenmaal als acces point heeft gewerkt dat je daarna echte de opdracht moet geven om het weer uit te zetten. dit heb ik naar mijn mening gedaan middels: WiFi.mode(WIFI_STA);.
Echter de ESP is nog steeds zichtbaar. Ook heb ik in de Arduino ide verschillende Erase flash opties geprobeerd maar zonder succes.
Weet iemand hoe is voorkom dat de ESP zichtbaar is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <OneWire.h>
#include <DallasTemperature.h>

#define MY_2nd_LED_PIN 2
//#define Switch_Input_PIN 
#define ONE_WIRE_BUS 0
#define TEMPERATURE_PRECISION 9
//

int buttonState = 0;   
// Timers auxiliar variables
long now = millis();
long lastMeasure = 0;

// Setup a oneWire instance to communicate with any OneWire devices (not just Maxim/Dallas temperature ICs)
OneWire oneWire(ONE_WIRE_BUS);

// Pass our oneWire reference to Dallas Temperature. 
DallasTemperature sensors(&oneWire);

DeviceAddress Sensor1 = { 0x28, 0xAA, 0xAC, 0x78, 0x53, 0x14, 0x01, 0x3D };
DeviceAddress Sensor2 = {0x28, 0xAA, 0x93, 0x7A, 0x53, 0x14, 0x01, 0xD1  };//deze nog aanpassen
// Change the credentials below, so your ESP8266 connects to your router
const char* ssid = "**********";
const char* password = "**********";

// Change the variable to your Raspberry Pi IP address, so it connects to your MQTT broker
const char* mqtt_server = "192.168.2.2";

// Initializes the espClient. You should change the espClient name if you have multiple ESPs running in your home automation system
WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);

// Don't change the function below. This functions connects your ESP8266 to your router
void setup_wifi() {
  delay(10);
  // We start by connecting to a WiFi network
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);
  WiFi.begin(ssid, password);
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }
  Serial.println("");
  Serial.print("WiFi connected - ESP IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
  WiFi.mode(WIFI_STA);
}

// This functions is executed when some device publishes a message to a topic that your ESP8266 is subscribed to
// Change the function below to add logic to your program, so when a device publishes a message to a topic that 
// your ESP8266 is subscribed you can actually do something
void callback(String topic, byte* message, unsigned int length) {
  Serial.print("Message arrived on topic: ");
  Serial.print(topic);
  Serial.print(". Message: ");
  String messageTemp;

for (int i = 0; i < length; i++) {
    Serial.print((char)message[i]);
    messageTemp += (char)message[i];
  }
  Serial.println();

// Feel free to add more if statements to control more GPIOs with MQTT

// If a message is received on the topic room/lamp, you check if the message is either on or off. Turns the lamp GPIO according to the message
  if(topic=="LedTest"){
      if(messageTemp == "true"){
        digitalWrite(MY_2nd_LED_PIN, HIGH);
      }
      else if(messageTemp == "false"){
        digitalWrite(MY_2nd_LED_PIN, LOW);
      }
  }
  Serial.println();
}

// This functions reconnects your ESP8266 to your MQTT broker
// Change the function below if you want to subscribe to more topics with your ESP8266 
void reconnect() {
  // Loop until we're reconnected
  while (!client.connected()) {
    Serial.print("Attempting MQTT connection...");
    // Attempt to connect
    /*
     YOU MIGHT NEED TO CHANGE THIS LINE, IF YOU'RE HAVING PROBLEMS WITH MQTT MULTIPLE CONNECTIONS
     To change the ESP device ID, you will have to give a new name to the ESP8266.
     Here's how it looks:
       if (client.connect("ESP8266Client")) {
     You can do it like this:
       if (client.connect("ESP1_Office")) {
     Then, for the other ESP:
       if (client.connect("ESP2_Garage")) {
      That should solve your MQTT multiple connections problem
    */
    if (client.connect("ESP8266Client")) {
      Serial.println("connected");  
      // Subscribe or resubscribe to a topic
      // You can subscribe to more topics (to control more LEDs in this example)
      client.subscribe("LedTest");
    } else {
      Serial.print("failed, rc=");
      Serial.print(client.state());
      Serial.println(" try again in 5 seconds");
      // Wait 5 seconds before retrying
      delay(5000);
    }
  }
}

// The setup function sets your ESP GPIOs to Outputs, starts the serial communication at a baud rate of 115200
// Sets your mqtt broker and sets the callback function
// The callback function is what receives messages and actually controls the LEDs
void setup() {
  pinMode(MY_2nd_LED_PIN, OUTPUT);

// Start up the library
  sensors.begin();
    // set the resolution to 9 bit per device
  sensors.setResolution(Sensor1, TEMPERATURE_PRECISION);
  sensors.setResolution(Sensor2, TEMPERATURE_PRECISION);

Serial.begin(115200);
  setup_wifi();
  client.setServer(mqtt_server, 1883);
  client.setCallback(callback);

}

// For this project, you don't need to change anything in the loop function. Basically it ensures that you ESP is connected to your broker
void loop() {

if (!client.connected()) {
    reconnect();
  }
  if(!client.loop()){
    client.connect("ESP8266Client");
  }

now = millis();
  // Publishes new temperature and humidity every 30 seconds
  if (now - lastMeasure > 1000) {
    lastMeasure = now;
      sensors.requestTemperatures();
      float temp1 = sensors.getTempC(Sensor1);
       // Print the data
      static char Temp1inText[7];
      dtostrf(temp1, 5, 2, Temp1inText);
      client.publish("temperature1", Temp1inText);

float temp2 = sensors.getTempC(Sensor2);
       static char Temp2inText[7];
      dtostrf(temp2, 5, 2, Temp2inText);
      client.publish("temperature2", Temp2inText);
    }
//
//    // Check if any reads failed and exit early (to try again).
//    if (isnan(h) || isnan(t) || isnan(f)) {
//      Serial.println("Failed to read from DHT sensor!");
//      return;
//    }

//    dtostrf(hic, 6, 2, temperatureTemp);

//    
//    static char humidityTemp[7];
//    dtostrf(h, 6, 2, humidityTemp);
//
//    // Publishes Temperature and Humidity values
//    client.publish("temperature", tempC);
//    client.publish("room/humidity", humidityTemp);
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Voor zover ik weet zet je niet een deur open, maar zeker weten doe ik dit niet er is heel veel mogelijk tegenwoordig... ;)

Je kunt je ESP access point verbergen met een functie uit ESP8266WiFi.h:
void softAP(const char* ssid, const char* passphrase, int channel = 1, int ssid_hidden = 0);
* param ssid: Pointer to the SSID string.
* param passphrase: Pointer to passphrase, 8 characters min.
* param channel: WiFi channel number, 1 - 13.
* param ssid_hidden: Network cloaking? 0 = broadcast SSID, 1 = hide SSID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
plaats WiFi.mode(WIFI_STA) aan het begin van de functie setup_wifi()

en na WiFi.mode(WIFI_STA) het commando
WiFi.disconnect();

[ Voor 39% gewijzigd door Piepersnijder op 06-05-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik gebruik WifiManager, geen gedoe.

Als het IP van de ESP in hetzelfde subnet zit als je thuisnetwerk staat je netwerk open voor de buurt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 20:56
Met de aanpassing die @Piepersnijder voorstelde is het opgelost.

@teaser Hij zit wel in hetzelfde subnet dus de deur stond open. Nu is de ESP niet meer zichtbaar als AP. Echter ik vraag mij nu wel af hoe veilig is de ESP en de wifi verbinding tussen ESP en de router? Wat is jouw mening? Kan iemand hier nog op inbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De ESP is niet zichtbaar omdat het niet meer als access point werkt. Dit is wat anders dan de broadcast SSID hidden maken. Je kunt dus niet meer inloggen op de ESP.

Veilig is een wifi verbinding nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Claes Maarten schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:58:
Echter ik vraag mij nu wel af hoe veilig is de ESP en de wifi verbinding tussen ESP en de router? Wat is jouw mening? Kan iemand hier nog op inbreken?
Bedraad is natuurlijk altijd veiliger dan wifi. Verder maakt het ook uit welke firmware je gebruikt, oude firmware is flink onveiliger.

Verder is het ook een beetje het risico inschatten. De kans dat iemand gericht in een woonwijk je netwerk wil binnendringen via een esp lijkt me verwaarloosbaar voor de gemiddelde Nederlander. Werk je bij een high tech bedrijf en werk je met allerlei data die interessant is voor buitenlandse grootmachten, dan wordt het al aannemelijker dat iemand baat heeft bij het binnendringen van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Claes Maarten schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:58:
@teaser Hij zit wel in hetzelfde subnet dus de deur stond open. Nu is de ESP niet meer zichtbaar als AP. Echter ik vraag mij nu wel af hoe veilig is de ESP en de wifi verbinding tussen ESP en de router? Wat is jouw mening? Kan iemand hier nog op inbreken?
Die vraag kun je je voor elk apparaat stellen dat op je wifi hangt. De verbinding is zo veilig als de implementatie van het 802.11 protocol aan beide zijden (router/access point en client).
Piepersnijder schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 07:35:
Veilig is een wifi verbinding nooit.
Dit is te kort door de bocht.
Gizz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Bedraad is natuurlijk altijd veiliger dan wifi. Verder maakt het ook uit welke firmware je gebruikt, oude firmware is flink onveiliger.
Voor die ene hack moet je dus eerst de verbinding zien te verbreken en vervolgens zien dat de ESP met je rogue AP ipv met het echte AP verbindt. Lijkt me niet echt zo eenvoudig als wordt voorgesteld (maar ik ben dan ook geen hacker).
Die andere hacks zijn enkel voor EAP, dat lijkt me hier al niet van toepassing.
Niettemin goed om weten dit.
Verder is het ook een beetje het risico inschatten. De kans dat iemand gericht in een woonwijk je netwerk wil binnendringen via een esp lijkt me verwaarloosbaar voor de gemiddelde Nederlander. Werk je bij een high tech bedrijf en werk je met allerlei data die interessant is voor buitenlandse grootmachten, dan wordt het al aannemelijker dat iemand baat heeft bij het binnendringen van je netwerk.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Even voor de zekerheid.

Ik heb een moederbord met een ouderwetse comport voor seriële communicatie. Deze zou ik direct op een Wemos D1 moeten kunnen aansluiten toch?

Ik zou graag een serial-over-wifi bridge willen maken zodat ik remote management kan doen zonder IPMI.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58
CurlyMo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:12:
Even voor de zekerheid.

Ik heb een moederbord met een ouderwetse comport voor seriële communicatie. Deze zou ik direct op een Wemos D1 moeten kunnen aansluiten toch?
Dat zou ik niet doen zonder eerst te meten.
Een ouderwetse COM-poort, oftewel RS-232, gebruikt signaal-niveaus van plus of min 3 tot 15V.
Volgens mij is/was in PC's -12V en +12V gebruikelijk voor RS-232.
Dat gaat jouw ESP niet leuk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Schnupperpuppe schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Dat zou ik niet doen zonder eerst te meten.
Een ouderwetse COM-poort, oftewel RS-232, gebruikt signaal-niveaus van plus of min 3 tot 15V.
Volgens mij is/was in PC's -12V en +12V gebruikelijk voor RS-232.
Dat gaat jouw ESP niet leuk vinden.
Dus er toch een RS232 tussen zetten:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H3fbc30104a524876aa52e8b40891af2aF/MAX3232-RS232-seri-le-Poort-TTL-Converter-Module-DB9-Connector-MAX232.jpg_200x200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58
CurlyMo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:13:
[...]

Dus er toch een RS232 tussen zetten:
[Afbeelding]
Je moet inderdaad converteren naar TTL niveaus.
Dan nog is het oppassen geblazen. TTL kan 5V zijn. Een ESP verwacht 3.3V.
Volgens sommige berichten is een Wemos wel '5V safe', dus die zal niet meteen kapot gaan en waarschijnlijk gewoon werken.
Het beste is toch om naar 3.3V te converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Je kan ook kijken of de RS232 werkt op 3.3V ipv 5V, dan hoef je niet een levelshifter ertussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je kan ook gewoon USB gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:39:
Je kan ook gewoon USB gebruiken.
USB naar ESP8266?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Niet een kale ESP8266.

Maar boardjes zoals de Wemos D1 mini en Nodemcu hebben een chip (vaak CH340) onboard die de seriele communicatie over USB regelt.

Je kan hem immers ook programmeren op een seriele port met usb verbinding. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Niet een kale ESP8266.

Maar boardjes zoals de Wemos D1 mini en Nodemcu hebben een chip (vaak CH340) onboard die de seriele communicatie over USB regelt.

Je kan hem immers ook programmeren op een seriele port met usb verbinding. ;)
Oftewel, een DB9 naar USB van de Wemos D1 en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nee, de verbinding maak je dan door de D1 te verbinden met je moederboard met behulp van een USB kabel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond P schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:05:
Nee, de verbinding maak je dan door de D1 te verbinden met je moederboard met behulp van een USB kabel.
Dat is niet wat ik wil. Ik wil verbinding maken van de al aanwezig onboard serial com poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah excuses, ik was in de veronderstelling dat je remote management wilde doen door middel van een serial over wifi bridge.

Een MAX232 convert naar 0-5V, een MAX3232 is safe voor je esp8266.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Weet iemand of er een optie is om bij tasmota het vebruik actueler in teh stellen.
Nu staat op eens in de 5 minuten, zou me voor kunnen stellen dat dit per minuut kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dylantje2 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:58:
Weet iemand of er een optie is om bij tasmota het vebruik actueler in teh stellen.
Nu staat op eens in de 5 minuten, zou me voor kunnen stellen dat dit per minuut kan?
Kun je instellen met Teleperiod. Standaard staat deze op 300 seconden. Via de console kun je deze aanpassen naar de gewenste update interval.

code:
1
Teleperiod 60

Bijvoorbeeld.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of via de webinterface onder Configure Logging :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRi2LwXO8U44mMRZUfAMTSfgsb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFxq3VajyQjLeSETOPbTt4A5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gizz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:57:
Of via de webinterface onder Configure Logging :)

[Afbeelding]
pff hoe simpel kan het zijn...
Zo vaak met Zwave zitten tobben...
Is er mss ook een setting, log als er gebruikt wordt

Ik heb nu een totaal teller in Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fF5gmq0/Screen-Shot127.png

Maar zie dan geen actual... is daar een optie voor?

Edit:

Iemand een advies voor een goede Tasmota inbouw device, met powermeter functie?

[ Voor 22% gewijzigd door Dylantje2 op 09-05-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:32
Tweakers! Sinds een paar weken ben ik mij meer en meer aan het interesseren en verdiepen in knutsel electonica. Heb al geruime ervaring met RPi's maar nooit de stap durven wagen naar microcontrollers maar nu toch van plan (mede gezien de hele corona quarantaine de tijd eindelijk :) ) een paar projectjes op te pakken.

In de praktijk lijken met name de ESP8266 en ESP32 mooie bordjes (voor sommige projecten heb ik bluetooth nodig; voor andere alleen wifi). Waar ik tegenaan loop is dat ik door de bomen het bos kwijt geraakt ben. Overal lees je anderen dingen en suggesties ze op aliexpress/amazon te bestellen maar er zijn gigantisch veel opties en verschillen.

Mijn vraag: Waar halen jullie betrouwbaar/goedkoop jullie ESP8266 en ESP32 bordjes?

Hoe kleiner ze zijn hoe beter voor het inbouwen in het huis en voor de wife acceptance factor :)
Wat ik als eerste projectes voor ogen heb is een bed occupancy sensor en bluetooth presence detection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Ik haal veel voor mijn knutsel spulletjes hier: https://www.tinytronics.nl (ali duurt me te lang :P )
ESP borden kun je onder arduino->wemos vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Als je een gegarandeerde kwaliteit wilt dan kan je bij Adafruit terecht.
Reichtelt vind ik een fijne shop, ze hebben een hoop en verkopen per stuk.

Ik heb wel eens boardjes gekocht bij Tinytronics, een Nederlandse webwinkel.
Als je meer tijd hebt kan hetzelfde spul voor minder op Aliexpress kopen.

Vooral wanneer je de smaak te pakken krijgt is het handig een continue stroom van Aziatische pakketjes bezorgd te krijgen. Waarom dat niet 1 groot pakket zou moeten zijn mag hier geloof ik niet over gesproken worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een aantal NodeMCU v2 op voorraad van ali. Het kleine spul dat ik snel wil hebben bestel ik bij Tinytronics of vanallesenmeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dylantje2 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:05:
[...]
Iemand een advies voor een goede Tasmota inbouw device, met powermeter functie?
Onderdeeltjes zoals deze kun je daarvoor gebruiken.

Als je op zoek bent naar een kant en klaar product is een Shelly 1PM voor de hand liggend. Er is ook een Shelly topic: [Shelly] Ervaringen & Discussie
wouser schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:43:
Mijn vraag: Waar halen jullie betrouwbaar/goedkoop jullie ESP8266 en ESP32 bordjes?
Ik koop meestel bij Lolin zelf op Aliexpress, want dan kun je ervan uitgaan dat ze de juiste componenten gebruiken. De D1 mini (ESP8266) en D32 (ESP32).

Er zijn veel aanbieders op Aliexpress die hun ontwerpen namaken en net iets goedkoper de bordjes aanbieden, maar vaak op componenten besparen. Zo werden er een tijd geleden veel nagemaakte Lolin Wemos D1 mini-bordjes aangeboden waarop een voltage regulator zat met een veel te laag vermogen. Die kon echt net de ESP8266 zelf draaiend houden, maar als je sensoren ging toevoegen die ook van de 3,3V gebruik maakten ging het snel mis.. Warning: Clone WeMos D1 Minis with only 150mA 3.3V regualtors - Buyer Beware

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 11-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
Ik heb 2 ESP01S met een dht11 shield welke ik geflasht heb met esp easy.
Temperatuur en luchtvochtigheid wordt netjes doorgegeven aan domoticz.
In het begin kon ik hem prima bereiken via de web interface maar nu lijkt hij onbereikbaar.
Af en toe na een reboot kan ik er even in of de pagina laadt maar half.
Pingen wil eigenlijk ook niet, heel soms komt er eentje door met een hele hoge latency.
Maar hij blijft netjes elke minuut z'n sensor data doorgeven aan domoticz.
Wat gaat er mis? Waarom is hij onbereikbaar?
Ik heb meerdere esp12f en soortgelijke bordjes en die doen het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ComTech Ik heb ooit (minimaal een jaar geleden) iets soortgelijks gehad. Toen kwam ik er gek genoeg met een andere browser wel gewoon in, terwijl ik met mijn default browser steeds maar een half ladende pagina kreeg of zelfs niks. Pingen heb ik toen niet geprobeerd. Als ik het mij goed herinner had ik het probleem met Brave en lukte het laden wel in Edge.

Het waren twee specifieke builds van ESPeasy waar ik dit probleem mee had, alle latere versies deden het prima. Dus mijn suggestie zou zijn om een recentere (of in ieder geval andere) versie van ESPeasy te flashen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik kom er ff niet uit:

Ik heb dit boardje: https://nl.aliexpress.com...AuzVEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Gekoppeld aan een nodemcu (met tasmota). op de VIN en GND, heb ik een aparte 12volt adapter aangesloten, op de V+ en V- heb ik een 12 volt ventilatortje aangesloten. SIG gaat naar een aangewezen GPIO op mijn Nodemcu, evenals GND, die gaat naar GND op mijn Nodemcu, wanneer alles is aangesloten gaat het rode ledje boven VCC ook branden en wanneer ik in tasmota ga schakelen, dan gaat het ledje ook aan/ uit of feller en minder fel branden als ik in tasmota met de schuif heen en weer ga. VCC heb ik niet aangesloten op de Nodemcu, toen ik dit wel deed voegde het niets toe. De bedoeling kan je al raden, ik wil heel simpel een (niet pwm) ventilator met een plus en min draad, kunnen 'dimmen' . Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de ventilator gewoon helemaal niets doet. Wanneer ik de twee polen meet wanneer de ventilator is aangesloten op V+ en V-, dan komt de voltage niet boven de 2volt als ik in tasmota met de schuif ga spelen, wel minder tot 0,10 volt, maar boven de twee volt krijg ik hem niet. Wanneer ik de polen loshaal van de ventilator en ik meet de stroom op V+ en V- dan meet ik wel 12volt (of minder wanneer ik in tasmota schakel) Ik snap dus niet wat er mis gaat? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Werkt de ventilator als je 'm direct aansluit op je 12 volt lijn?

Wat is het typenummer van de mosfet? Komt dat overeen met wat je gekocht hebt?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:53:
Werkt de ventilator als je 'm direct aansluit op je 12 volt lijn?

Wat is het typenummer van de mosfet? Komt dat overeen met wat je gekocht hebt?
De ventilator werkt zeker als ik hem daarop aansluit, maar draait dan veel te hard, en vandaar dat ik middels deze weg hem wil kunnen reguleren.

Wat op de mosfet staat: irf520 332C

Ik dacht dat het simpel was om dit werkend te krijgen, maar ik snap gewoon niet waarom die mosfet dus wel 'dimt' wanneer er niets op aangesloten is (dan meet ik met mijn multimeter waardes tussen dim niveau 0 en 100 procent is dan 12 volt), maar wanneer ik de ventilator erop aansluit dan blijft het onder de 2volt zitten (en dus logisch dat de ventilator niets gaat doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Waarschijnlijk trek je met 3.3V de mosfet niet voldoende open om de fan in beweging te krijgen.

Volgens de datasheet zou hij (pas) open moeten gaan bij 4V.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:07:
Waarschijnlijk trek je met 3.3V de mosfet niet voldoende open om de fan in beweging te krijgen.

Volgens de datasheet zou hij (pas) open moeten gaan bij 4V.
MOet ik hem dan op een nadere manier aansluiten op de nodemcu? Waarom meet ik dan wel 12 volt wanneer de ventilator er niet op is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nee, je nodemcu levert maar 3.3V en niet meer.

Je meet 12V omdat de mosfet een stukje open staat, de mosfet limiteert geen stroom maar spanning.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 14-05-2020 20:12 . Reden: kebab ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:19:

Je meet 12V omdat de mosfet een stukje open staat, de mosfet limiteert geen spanning maar stroom.
Oke, en hoe zou ik dit kunnen oplossen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Door het gebruii van een mosfet die op jouw logic level (3.3V) werkt.

Of gebruik van een npn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:35:
Door het gebruii van een mosfet die op jouw logic level (3.3V) werkt.

Of gebruik van een npn.
Een nodemcu levert toch ook 5volt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Nope.

Als je het zelf wilt testen vervang je je nodemcu door een random 5V spanningsbron en een weerstandje. Als je fan dan wel gaat draaien heb je je antwoord.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
vwtune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Neen. Of ja, deze kan 5V leveren als je hem met 5V voed. Maar de GPIO pins zijn altijd 3,3V.

Of in andere woorden. De volledige ESP draait op 3.3V, alleen het NodeMCU bordje kan met 5V werken, maar zet dit dus om naar 3.3V voor de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 15:02

Mavamaarten

Omdat het kan!

vwtune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Een ESP8266 werkt op 3.3V.
Een NodeMCU heeft een voltage regulator, die 5V van USB (of andere input) gaat omzetten naar 3.3V. Je kan wel aan de 5V aan de VIN pins enzo, maar alle andere output pins geven 3.3V.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Oke, maar dan nog snap ik het stukje niet dat de output wel 12 volt is wanneer ik de ventilator er niet op heb aangesloten, wanneer die er wel op zit (de draden) dan komt die zelfde output niet boven de 2 volt dus. dit stuk kan ik niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:19:

Je meet 12V omdat de mosfet een stukje open staat, de mosfet limiteert geen spanning maar stroom.
En dat moet ik dan wel in de juiste volgorde neerzetten. :+

De mosfet limiteert geen stroom maar spanning.

Omdat je fan niet voldoende spanning krijgt om te gaan draaien en stroom te verbruiken veroorzaakt hij een weerstand. (In combinatie met de weerstand van de mosfet heb je dus een voltage divider).
Wat je meet is de voltage drop (wet van ohm).

Excuses als ik verwarring veroorzaakt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 14-05-2020 20:15 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Raymond P schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:11:
[...]

En dat moet ik dan wel in de juiste volgorde neerzetten. :+

De mosfet limiteert geen stroom maar spanning.

Omdat je fan niet voldoende spanning krijgt om te gaan draaien en stroom te verbruiken veroorzaakt hij een weerstand. (In combinatie met de weerstand van de mosfet heb je dus een voltage divider).
Wat je meet is de voltage drop (wet van ohm).

Excuses als ik verwarring veroorzaakt heb.
Ik begrijp je deels wel, ook dat de ventilator dan als weerstand gaat werken. Ik zie hem wanneer ik hem aan zet via tasmota, ook wel een milimeter bewegen, dus hij krijg wel een impuls.

Via discord had ik een tijd geleden in het tasmota forum dus het advies gekregen het boardje (mosfet) te gebruiken om een 12 volt ventilator te kunnen aansturen.

Als het niet via een wemos of nodemcu werkt, dan hoe krijg je zo een boardje wel werkend dan? Ik was van mening dat een esp nodig is om die mosfet te laten doen wat jij wilt, middels in mijn geval tasmota. Ik voed het boardje namelijk al apart met een 12 volt voeding, waarom zou die mosfet dan meer stroom van de nodemcu moeten krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vwtune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:12:
[...]
waarom zou die mosfet dan meer stroom van de nodemcu moeten krijgen?
Niet meer stroom, een hogere spanning :)

Een mosfet heeft een bepaalde spanning nodig om 'open' te gaan. Maar dat is nog niet het hele verhaal, want hoe meer vermogen er gevraagd wordt (in het 12v deel), hoe meer spanning de mosfet nodig heeft om open te gaan. Dat is de reden waarom je zonder ventilator 12v meet (niets in het circuit vraagt vermogen) en met ventilator de spanning inzakt (de ventilator vraagt vermogen en de 3,3v van je nodeMCU is onvoldoende).

Het is eigenlijk flauw dat dit bordje als 3,3v en 5v. wordt verkocht. Het zal soms wel met 3,3v werken, maar dan mag er echt nauwelijks vermogen gevraagd worden.Bij bijvoorbeeld Tinytronics zetten ze er wel een waarschuwing bij.
Als het niet via een wemos of nodemcu werkt, dan hoe krijg je zo een boardje wel werkend dan?
Je kunt zelf wat knutselen, maar ik denk dat een kant en klare level converter jou het snelst zal helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Gizz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Niet meer stroom, een hogere spanning :)

Een mosfet heeft een bepaalde spanning nodig om 'open' te gaan. Maar dat is nog niet het hele verhaal, want hoe meer vermogen er gevraagd wordt (in het 12v deel), hoe meer spanning de mosfet nodig heeft om open te gaan. Dat is de reden waarom je zonder ventilator 12v meet (niets in het circuit vraagt vermogen) en met ventilator de spanning inzakt (de ventilator vraagt vermogen en de 3,3v van je nodeMCU is onvoldoende).

Het is eigenlijk flauw dat dit bordje als 3,3v en 5v. wordt verkocht. Het zal soms wel met 3,3v werken, maar dan mag er echt nauwelijks vermogen gevraagd worden.Bij bijvoorbeeld Tinytronics zetten ze er wel een waarschuwing bij.

[...]

Je kunt zelf wat knutselen, maar ik denk dat een kant en klare level converter jou het snelst zal helpen :)
Dus dan zou ik deze: https://www.tinytronics.n...level-converter-4-kanaals
tussen het signaal vanaf de nodemcu en tussen het mosfet boardje moeten plaatsen, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:47
@vwtune Mogelijk is de Mosfet op dat bordje gewoon stuk. Toevallig liep ik daar deze week zelf ook tegenaan met een vergelijkbaar projectje. Ik wilde met een IRLZ44N een 12V fan aansturen en kreeg het eerst ook niet voorelkaar. Gelukkig had ik meerdere van die mosfets liggen. Toen ik die mosfet gewisseld had werkte het meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

vwtune schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Dus dan zou ik deze: https://www.tinytronics.n...level-converter-4-kanaals
tussen het signaal vanaf de nodemcu en tussen het mosfet boardje moeten plaatsen, klopt dit?
Ja, al lees ik in de commentaren onderaan dat het bij sommige PWM-signalen niet helemaal lekker werkt. Ik zou ze even een mailtje sturen, aangezien ze zelf zowel de irf520 als deze converter verkopen. Vermeld dan duidelijk dat je met PWM aan de slag gaat :)

@tsjoender Jouw IRLZ44N is veel beter geschikt om te werken met 3,3v logic (gate threshold van 1 tot 2 volt). Als het dan niet goed werkt zou ik inderdaad ook een aan defecte mosfet denken.

Maar de irf520 is gewoon inherent niet geschikt voor het aansturen van een enigszins realistische load bij 3,3v. Veel meer mensen zijn daar helaas tegenaan gelopen:

IRF520, PWM and LED STRIP (output voltage problem)
IRF520N - Not working
Problems with mosfet IRF520 module.

Hier wat meer informatie over het verband tussen de spanning waarmee je aanstuurt en het vermogen dat geleverd kan worden: Using MOSFETS with TTL levels (5 Volt and 3.3 Volt)

Daar vind je o.a. deze grafiek van de irf520:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU2r83iWgbtmdzQLs00cw8rNJko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WK6lgxllHuU3CqP8k72Pgqgf.jpg?f=user_large
De grafiek laat het maar vanaf 4 volt zien, maar je kunt je er een voorstelling van maken als je de grafiek nog een stuk naar links doortrekt: er blijft nauwelijks iets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
tsjoender schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:48:
@vwtune Mogelijk is de Mosfet op dat bordje gewoon stuk. Toevallig liep ik daar deze week zelf ook tegenaan met een vergelijkbaar projectje. Ik wilde met een IRLZ44N een 12V fan aansturen en kreeg het eerst ook niet voorelkaar. Gelukkig had ik meerdere van die mosfets liggen. Toen ik die mosfet gewisseld had werkte het meteen.
Ik had 5 van die boardjes besteld en ik heb ze inmiddels alle 5 geprobeerd... zelfde 'probleem'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Gizz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Ja, al lees ik in de commentaren onderaan dat het bij sommige PWM-signalen niet helemaal lekker werkt. Ik zou ze even een mailtje sturen, aangezien ze zelf zowel de irf520 als deze converter verkopen. Vermeld dan duidelijk dat je met PWM aan de slag gaat :)

@tsjoender Jouw IRLZ44N is veel beter geschikt om te werken met 3,3v logic (gate threshold van 1 tot 2 volt). Als het dan niet goed werkt zou ik inderdaad ook een aan defecte mosfet denken.

Maar de irf520 is gewoon inherent niet geschikt voor het aansturen van een enigszins realistische load bij 3,3v. Veel meer mensen zijn daar helaas tegenaan gelopen:

IRF520, PWM and LED STRIP (output voltage problem)
IRF520N - Not working
Problems with mosfet IRF520 module.

Hier wat meer informatie over het verband tussen de spanning waarmee je aanstuurt en het vermogen dat geleverd kan worden: Using MOSFETS with TTL levels (5 Volt and 3.3 Volt)

Daar vind je o.a. deze grafiek van de irf520:

[Afbeelding]
De grafiek laat het maar vanaf 4 volt zien, maar je kunt je er een voorstelling van maken als je de grafiek nog een stuk naar links doortrekt: er blijft nauwelijks iets over.
Thanks, hier kan ik wat mee! Ik zal ze wel meteen even een mailtje sturen :-)

Zou het dan ook mogelijk zijn om de mosfet van mijn boardje te desolderen en zo een IRLZ44N weer terug te solderen? Of gaat dat dan niet werken? Dan kan ik mijn boardjes toch werkend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een soil moisture sensor gekocht om de bodemvochtigheid te meten. Het gaat om deze sensor.
DIe wil ik graag op 3,3v aansluiten met een Nodemcu of d1 mini.
Ik merk echter dat de sensor niet werkt met 3.3v, terwijl hij er geschikt voor zou moeten zijn (3.3-5v).

De Nodemcu nagemeten, daar blijkt 3.28v uit te komen, en de d1 mini 3.37 volt. Dat zou dus genoeg moeten zijn voor de sensor. Toch komt er geen output uit de sensor.
Op 5v doet hij het geweldig, maar het punt is dat ik er meerdere wil aansluiten, en dat met de d-pinnen wil voeden (dus op 3.3v). Is er een manier om de 3.3 van de d-pinnen te verhogen, of moet ik een andere sensor gaan halen?
Pagina: 1 ... 53 ... 80 Laatste