Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• _Mithrandir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10-07 13:26
Hierbij een topic om het te hebben over LoRaWAN en de verschillende initiatieven zoals The Things Network.

Wat is LoRaWAN

LoRaWan is een netwek protcol gebaseerd op de LoRa techniek die ontwikkeld is door Semtech. LoRaWAN is bedacht om het Internet Of Things (IOT) mogelijk te maken. LoRaWAN is ingericht als een point to point netwerk waarbij sensoren genaamd “motes” communiceren met een gateway. De gateway is verbonden met het internet en verstuurt de ontvangen berichten door naar een IP adres dat is ingesteld in de gateway.

LoRaWAN is ontwikkeld met het oog op sensoren die weinig vermogen verbruiken en lang op een batterij kunnen werken.

Dit artikel wat op de frontpage verscheen is een mooie inleiding op wat LoRaWAN is en kan.

LoRa Alliance

De LoRa Alliance is een samenwerking van bedrijven over de hele wereld die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de specificatie van het netwerk protocol. Verder zijn veel van deze bedrijven bezig met het uitrollen van LoRa netwerken over de hele wereld. Bedrijven die meedoen zijn onder andere:
- Semtech
- KPN
- IBM
- Cisco
- Proximus

Techniek

LoRa
LoRa staat voor Long Range en is een techniek ontwikkeld door Semtech in 2013. LoRa maakt gebruikt van Spread Spectrum modulatie (chirp) om een radioverbinding tot stand te brengen. Deze modulatie methoden heeft verschillende voordelen ten opzichte van AM of FM. Dit zijn onder anderen:
- Minder gevoelig voor storingen
- Groter bereik

Voornamelijk het grotere bereik zorgt ervoor dat het relatief eenvoudig is om in een groot gebied een dekkend netwerk op te zetten.
Hardware
Semtech heeft een aantal radiochips ontwikkeld die LoRa(WAN) ondersteunen. Voor motes zijn dit de:
- SX1272 (Advies is om deze niet meer te gebruiken voor nieuwe ontwerpen)
- SX1276

Voor het maken van een gateway heeft Semtech de:
- SX1257
- SX1301

Verder zijn er bij verschillende partijen radiomodules te koop die volledig compatible zijn met LoRa(WAN).
- Bij HopeRF de: RFM92, RFM95, RFM96 en RFM98
- Bij Microchip de: RN2483 en RN2903
- Semtech heeft een aantal starterkits

Tevens zijn er een aantal mogelijk heden om complete motes te kopen onder andere bij:
- Ideetron: Nexus Board geschikt voor Arduino omgeving

Verder zijn er een aantal aanbieders voor Gateways:
- Kerlink: LoRa IoT Station
- Ideetron: Lorank 8
- Multitech: MultiConnect Conduit met de LoRa mCard
- The Things Network: The Things Gateway via Kickstarter (ondersteund 1 band)
Firmware
Via Github zijn er verschillende reposetories die code hebben voor de verschillende hardware.

Semtech: Met verschillende stukken code voor motes en gateway
Tftelkamp: Met een aangepaste IBM library voor Arduino (Teensy)
Ideetron: Met een code geschikt voor het Nexus board of een ATmege328p met een RFM95, RFM92 of RFM98

Verder heeft IBM op hen site code voor een LoRaWAN mote.

Initiatieven en websites

The Things Nework
Een initiatief van o.a. Wienke Giezeman uit Amsterdam die daar al het eerste dekkende netwerk hebben. Ze hebben ook een wiki die de moeite waard is om te lezen. Verder zijn ze ook een kickstarter gestart voor het ontwikkelen van hardware.
Semtech
Semtech heeft een eigen site die ondersteuning biedt bij het ontwikkelen van LoRaWAN apperatuur. Teven staan hier ook Datasheets en Application notes voor de verschillende radiochips
Loriot
Op deze site staat ook een hoop informatie over verschillende gateway en motes.
KPN
KPN is dit moment bezig om een landelijk dekkend netwerk uit te rollen voor LoRaWAN. Informatie over dit netwerk is te vinden op het forum. Verder bieden ze ook en development portal aan.

Een blik op de toekomst

LoRaWAN is een goed en goedkoper alternatief om sensoren of apparaten met het internet te verbinden, dan gebruik te maken van GPRS. Gateways en motes zijn relatief goedkoop en na de aanschaf en het opzetten van het netwerk heb je het volledig in eigen beheer en zijn er geen abonnementskosten en kosten voor data. Dit zou betekenen dat deze markt gaat verschuiven naar de LoRaWAN techniek.

Verder voorzie ik ook dat LoRaWAN toegepast gaat worden in kantoorautomatisering en domoctica.

Op lange termijn verwacht ik integratie met de huidige modems die iedereen tegenwoordig thuis heeft in zijn meterkast om het internet op te komen. Dan zal kun je niet alleen draadloos communiceren via WiFi maar ook via LoRa.

_Mithrandir wijzigde deze reactie 03-02-2017 09:01 (4%)

At dawn on the fifth day look to the east

• WK100
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:14

WK100

Zeer baas.

The Things Network

The Things Network (TTN) is een initiatief van Wienke Giezeman uit Amsterdam. Het doel: een globaal dekkend IoT-netwerk dat door het grote publiek in stand gehouden wordt. Op dit moment is de uitrol al begonnen in Nederland; elke week verschijnen er nieuwe gateways die bijdragen aan een dekkend netwerk.

TTN is gebaseerd op ‘LoRaWAN’, een netwerk met enkele kilometers bereik en een data rate tot 50 kilobits per seconde. Dit is perfect voor kleine apparaatjes en sensoren, omdat ze niet zoveel data verstoken. Daarnaast hebben deze apparaatjes vaak een kleine accu en dankzij het lage stroomverbruik kunnen ze over een lange periode hun werk verrichten.

Het netwerk in anderhalve minuut

Het initiatief kwam op gang tijdens de Internet of Things Meetup, waar veel ontwikkelaars met interesse in IoT-technologie zich verzamelen. Binnen een dag zaten er al tien ontwikkelaars bovenop en werd TTN een feit. Toen de ontwikkelaars aantoonden dat met een klein aantal gateways een hele stad gedekt kon worden, begonnen mensen te watertanden en intussen zijn op veel plaatsen, waaronder het buitenland, communities opgestart die meedoen aan het TTN-programma.

Architectuur

TTN streeft naar een gedecentraliseerd netwerk zodat je redundant te werk kunt gaan: geen central point of failure en altijd een backup. Met deze gedachte is de architectuur ontwikkeld:

Hoe creer ik een node op het netwerk?
Om te beginnen moet de locatie wel een dekking van een gateway hebben: even opzoeken op deze kaart dus! Mocht je geen gateway in de buurt hebben, kun je altijd zelf een plaatsen. Even scrollen naar het volgende kopje!

Als jouw locatie gedekt wordt door een gateway in de buurt kun je met een chip die ondersteuning biedt voor LoRa verbinding maken. De volgende chips kunnen dit:

ApparaatChip
MCU
AansluitingPrijs
Documentatie
Embit
EMB-LR1272
SX1272
Atmel
ATSAMD20G1x
SMD edge23.50
Froggyfactory
LoRa Shield
SX1272
Semtech
STM32F103
Arduino100
HopeRF
RFM92W
SX1272
-
SMD 2mm pins10
IMST
IM880a
SX1272
Semtech
STM32L151Cx
SMD edge, USB, digital IO19
Libelium
Waspmote
SX1272
-
Bee45
Netblocks
XRange
SX1272
Semtech
STM32L151
SMD 2mm pins, USB35
HopeRF
RFM95W
SX1276
-
SMD 2mm pins10
Ideetron
Nexus board
SX127x
Atmel
ATMEGA328P-AU
Arduino, SMD 2mm pins30
Microchip
RN2483
SX1276
PIC
18LF46K22
SMD edge12
TTN
Uno
SX1276
Atmel
ATMEGA32U4
digital IO40

Dan is het nog maar net de vraag wt je hier precies mee wilt doen, en hoeveel ervaring je al hebt op dit gebied. Je kunt natuurlijk bovengenoemde chips op een breadbordje prikken of solderen als je dat aandurft. Voor de beginner is de meest toegankelijke optie de Arduino. Op internet staan al redelijke handleidingen hoe je een Arduino-based LoRaWAN-mote maakt; het is immers plug-program-play. Ook is het forum een goede bron van informatie, als je er echt niet uitkomt. Voor bovengenoemde chips staan ook korte handleidingen op de wiki van TTN.

Mocht je een node aanschaffen (lees: in elkaar prutsen :9 ) dan moet je even een Address Space (tijdelijk 'IP adres') aan jezelf toe-eigenen. Dat kan met een simpele edit op de wikipagina. Dit is een tijdelijke oplossing omdat de architectuur nog niet volledig is afgerond.

Hoe plaats ik een gateway?
Om te beginnen kun je kijken op de website of er communities in jouw buurt zijn die actief bezig zijn met het uitrollen van nieuwe gateways. Met enig overleg kun je efficinter gateways plaatsen, al is het uiteraard geen must om je aan te sluiten. Je kunt voor een gateway gaan met een hoog DIY-gehalte, maar voor de luie tweakers onder ons zijn deze gateways kant-en-klaar te verkrijgen:

Apparaat
Processor
Bereik
Kanalen
Connecties
Prijs
Documentatie
Ideetron
Lorank 8
ARM Cortex A8 @ 1GHz
5 kilometer
8
60,000
412
Multitech
Multiconnect Conduit
ARM9 @ 400MHz
3 kilometer
Offerte

Deze gateways verbind je met een ethernet-verbinding aan jouw eigen netwerk. De installatieprocedure verschilt per gateway van plug-and-play tot aan het zelf uploaden van firmware. Simpel gezegd; lees de documentatie goed door, ook voordat je een gateway aanschaft!

Als het bereik van de gateway tegenvalt, kun je ervoor kiezen om een andere antenne te plaatsen. Zorg ervoor dat de frequentie van de antenne 868 MHz is aangezien dit in overeenstemming is met Europese wetgeving en omdat onze lora-transceivers deze frequentie gebruiken. Verder is het belangrijk de antenne op een zo hoog mogelijk punt te plaatsen met zo min mogelijk obstakels om het bereik te maximaliseren. Het bereik kun je berekenen op deze website.

Communities
AmsterdamDen HaagEindhoven
FlevolandFrieslandGroningen
MaastrichtRotterdamRotterdam (haven)
Utrecht

//\\ In aanbouw //\\

WK100 wijzigde deze reactie 28-03-2016 23:40 (206%)
Reden: 25 jan - communities toegevoegd

• _Mithrandir
quote:
WK100 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:54:
Zou ik hier een stukje over The Things Network kunnen posten? Aangezien dit initiatief al in Nederland in opkomst is en ik al een stukkie aan het schrijven was lijkt het me wel leuk :) Dan zijn we gelijk weer on-topic

Ik kwam trouwens nog een leuk linkje tegen.
Dit is een aardig complete guide met daarin alle basics, van installatie tot connectie.
Ga je gang, maar LoRaWAN is wel breder dan alleen het The Things Network

De link die je post gaat over de prestaties van LoRa en niet specefiek over LoRaWAN, maar is zeker interessant. De zelfde resultaten mag je ook verwachten met LoRaWAN.

_Mithrandir wijzigde deze reactie 24-11-2015 13:45 (3%)

• letatcest
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 16:47

letatcest

Kidult

quote:
Zou ik hier een stukje over The Things Network kunnen posten? Aangezien dit initiatief al in Nederland in opkomst is en ik al een stukkie aan het schrijven was lijkt het me wel leuk :) Dan zijn we gelijk weer on-topic

Ik kwam trouwens nog een leuk linkje tegen.
Dit is een aardig complete guide met daarin alle basics, van installatie tot connectie.
Nu ben ik toch benieuwd naar je verhaal :)

Joehoe! Een hele ouwe computer :-)

• eppie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-02 03:23
Zeer interessant topic! Op mijn werk ben ik ook aan het kijken naar LoRa(WAN) en op het moment heb ik hier een LoRaMote i.c.m. met een gateway van KPN, hier op het dak, om mee te spelen.

Echter valt met deze setup het bereik nog tegen en ik ben aan het kijken naar andere antennes en een betere test node i.p.v. de LoRaMote. Als er nog tips zijn hoor ik dat graag!

Daarnaast zat ik nog te kijken naar wat nu het maximale vermogen is dat gebruikt mag worden in Nederland.In de volgende PDF (https://www.agentschaptel...ije-radiotoepassingen.pdf) staan rond de 868Mhz band meerdere frequenties en ook eentje met een max van 500mw.

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
eppie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:07:
Zeer interessant topic! Op mijn werk ben ik ook aan het kijken naar LoRa(WAN) en op het moment heb ik hier een LoRaMote i.c.m. met een gateway van KPN, hier op het dak, om mee te spelen.
Heb je al een specifieke functie voor de mote of is het nog puur om de nieuwe techniek uit te testen?

• _Mithrandir
quote:

Echter valt met deze setup het bereik nog tegen en ik ben aan het kijken naar andere antennes en een betere test node i.p.v. de LoRaMote. Als er nog tips zijn hoor ik dat graag!

Daarnaast zat ik nog te kijken naar wat nu het maximale vermogen is dat gebruikt mag worden in Nederland.In de volgende PDF (https://www.agentschaptel...ije-radiotoepassingen.pdf) staan rond de 868Mhz band meerdere frequenties en ook eentje met een max van 500mw.
Hou er rekening mee dat als de gateway op het dak staat en jij er "recht"onder dat je inderdaad slect ontvangst kan hebben. Een antenne werkt niet als je er recht onder zit.

Verder is de ontvangst als jer ergens binnen zit natuurlijk ook slechter.

In de LoRaWAN specificatie staan de verschillende zendfreqeunties waarvan gebruik gemaakt wordt.

De freqeunties waar altijd op geluisterd wordt door een gateway en die waarschijnlijk ook door jou gebruikt worden zijn:

868,100 MHz
868,300 MHz
868,500 MHz

De freqeuntie die gebruikt wordt om te antwoorden door de gateway is:

869,525 MHz

• Roet
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:00
quote:

De Kerlink is prima, het ligt denk ik aan je LoRaMote, welke verzendsterkte gebruik je? En anders helpt het om een 17cm+ antenne erop te knallen, dan heb je gewoon 'gratis' iets van 3dB in de pocket. De hoek van de antenne maakt ook uit, hoe is je antenne gepositioneerd ten opzichte van de Kerlink?

We hebben nu de eerste units in het veld hangen (en dus ook de eerste gateway, (nog) niet van TTN) en tijdens het veldtesten merkte ik dat het best een verschil maakt welke grootte antenne je gebruikt en welke zendsterkte je node gebruikt.

Heb nu voor de knutsel zelf een Waspmote liggen met LoRa xbee unit en USB LoRa ontvanger zodat ik aan de slag kan voor thuis, ook nog twee Hope RF units besteld.

• zoutepopcorn
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-10 19:18
Super topic jongens!

In Utrecht in het Permanent Future Lab (S2M Utrecht, bij CS) heb ik een en ander aan hardware gedeeld:
Een werkende ESP8266 + hoperfm95 (werkend met de Telkamp Github)

Zie:
https://permanentfuturela...Seats2meet.com_Utrecht_CS

Het lab is geopend op werkdagen dacht van 9 - 17 uur. Ook is daar een Arduino TTN Uno beschikbaar. De onderdelen kan je niet mee naar huis nemen. Maar je kunt er wel gratis testen als je wilt.

Ik zal binnenkort eens wat meer beschrijven waar ik allemaal mee bezig ben geweest en wat er nog allemaal aan gaat komen. Maar nu eerst verder met solderen ;P.

Wat ik nog miste in de aanhef:
http://forum.thethingsnetwork.org
http://openlora.com

zoutepopcorn wijzigde deze reactie 09-12-2015 20:12 (7%)

• Qzar
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-10 19:48
Mooi dat er voor dit interessante networkprotocol een topic.
Zelf ben ik ook met LoRa aan de slag in combinatie met de SX1272 module.

De TS geeft aan dat het aan te raden is deze niet meer te gebruiken, ik kan hier zelf niet een bron van vinden waarom dit wordt aangeraden?

• Roet
quote:
Qzar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:30:

De TS geeft aan dat het aan te raden is deze niet meer te gebruiken, ik kan hier zelf niet een bron van vinden waarom dit wordt aangeraden?
De SX1272 heeft een beperkt aantal bandbreedte instellingen. Daarnaast kan de SX1276 ook meer banden aan, met name de 433Mhz band, handig voor als je LoRa unit op reis gaat. Daarnaast heeft hij ook, hoewel marginaal, beter ontvangst.

• eppie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-02 03:23
quote:
Roet schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:54:
[...]

De Kerlink is prima, het ligt denk ik aan je LoRaMote, welke verzendsterkte gebruik je? En anders helpt het om een 17cm+ antenne erop te knallen, dan heb je gewoon 'gratis' iets van 3dB in de pocket. De hoek van de antenne maakt ook uit, hoe is je antenne gepositioneerd ten opzichte van de Kerlink?

We hebben nu de eerste units in het veld hangen (en dus ook de eerste gateway, (nog) niet van TTN) en tijdens het veldtesten merkte ik dat het best een verschil maakt welke grootte antenne je gebruikt en welke zendsterkte je node gebruikt.

Heb nu voor de knutsel zelf een Waspmote liggen met LoRa xbee unit en USB LoRa ontvanger zodat ik aan de slag kan voor thuis, ook nog twee Hope RF units besteld.
Vandaag een nieuwe antenne ontvangen. Een 1,5 meter hoge dipool met +9db versterking. Eens kijken wat het verschil is :)

• _Mithrandir
quote:
Qzar schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:30:

Ik ben werkzaam bij Ideetron B.V. en als distribiteur van HopeRF krijgen wij de informatie dat de RFM92 op basis van de SX1272 End of Life is, en dus niet meer geadviseerd wordt voor nieuwe ontwerpen.

• WK100

WK100

Zeer baas.

Kijk dat is nog eens nuttige informatie! Wat me verbaast is dat de SX1275 en SX1278 nergens besproken worden. Is dit alleen het gevolg van een verschil in frequentie of zit er meer achter?

• Roet
quote:
WK100 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:28:
Kijk dat is nog eens nuttige informatie! Wat me verbaast is dat de SX1275 en SX1278 nergens besproken worden. Is dit alleen het gevolg van een verschil in frequentie of zit er meer achter?
De SX1275, bestaat die wel? Staat niet op de site van Semtech in ieder geval.

De SX1278 is niet heel interessant wat mij betreft, door de beperkte frequentieband.

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
Roet schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:42:
[...]

De SX1275, bestaat die wel? Staat niet op de site van Semtech in ieder geval.

De SX1278 is niet heel interessant wat mij betreft, door de beperkte frequentieband.
8)7 ik bedoelde de SX1279.. dinsdagochtend h ;)

Ik had inderdaad een vermoeden dat het aan de frequentieband lag. Ik ben gewend aan een hoger typenummer = upgrade t.o.v. de lagere typenummers, dat is dan ook waar ik de mist in ging.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:54
ik vind deze ontwikkeling zeer interessant, maar heb nog wel een beetje het "wat kan ik hier nou mee?" idee. Ik heb wel wat ideeen voor sensors enzo die wel leuk zouden zijn, maar zo lang elke radiomodule 10 kost is het het gewoon niet waard voor mij (iig op hobbymatige schaal) om 5 van die dingen te maken oid.

Ik weet dat het toekomstmuziek is, maar zijn er tekenen dat die RFM95W's of de chips van Microchip goedkoper gaan worden?

Zou je ook iets kunnen maken dat bijvoorbeeld een mesh-netwerk van NRF24L01's via 1 RFM95W verbind aan The Things Network?

Ik overweeg zelf zo'n gateway te bouwen en te plaatsen, zal even contact opnemen met het initiatief alhier.

• Roet
quote:
Fr33z schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:48:
ik vind deze ontwikkeling zeer interessant, maar heb nog wel een beetje het "wat kan ik hier nou mee?" idee. Ik heb wel wat ideeen voor sensors enzo die wel leuk zouden zijn, maar zo lang elke radiomodule 10 kost is het het gewoon niet waard voor mij (iig op hobbymatige schaal) om 5 van die dingen te maken oid.

Ik weet dat het toekomstmuziek is, maar zijn er tekenen dat die RFM95W's of de chips van Microchip goedkoper gaan worden?

Zou je ook iets kunnen maken dat bijvoorbeeld een mesh-netwerk van NRF24L01's via 1 RFM95W verbind aan The Things Network?

Ik overweeg zelf zo'n gateway te bouwen en te plaatsen, zal even contact opnemen met het initiatief alhier.
Zoiets heb ik zelf al, een NRF24L01 'concentrator' op basis van een Yn. Die heeft zowel een NRF als een ethernet en wifi aansluiting. De goedkoper NRF nodes, zoals bijvoorbeeld de grondvochtigheidsmeter in mijn kamerplant, geeft dan via NRF een signaal naar de Yun, die het vervolgens vertaalt naar een internet bericht richting een WebAPI. Vervolgens krijg ik mail als de kamerplant water nodig heeft. 8) Met die oplossing heb je goedkope nodes en toch, in mijn geval, internet. Maar dat internet kan je natuurlijk eenvoudig vervangen met LoRa.

Wat ik nu wil gaan doen is de nodes vervangen met LoRa. Initieel op TTN denk ik, daarna een eigen gateway + eigen server, om te leren hoe dat gedeelte werkt. Vandaar dat voor mij de kosten ook niet uit maken.

• s_schimmel
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-10 12:49
Ik zit er over te denken om Lora te gaan gebruiken om metingen te gaan versturen vanaf een lokatie waar ik geen stroom en internet heb (tenzij 3G). Vanaf mijn huis is het 6km hemelsbreed door stadsgebied. Dat ga ik niet redden met de standaard gateway van the things network. Is het mogelijk het bereik van die gateway te vergoten of zit ik dan aan de dure gateways vast?

• _Mithrandir
quote:
s_schimmel schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:52:
Ik zit er over te denken om Lora te gaan gebruiken om metingen te gaan versturen vanaf een lokatie waar ik geen stroom en internet heb (tenzij 3G). Vanaf mijn huis is het 6km hemelsbreed door stadsgebied. Dat ga ik niet redden met de standaard gateway van the things network. Is het mogelijk het bereik van die gateway te vergoten of zit ik dan aan de dure gateways vast?
Je kunt er een andere antenne opzetten die kan voor een paar dB extra zorgen. En zorg voor een goede plaatsing van de gateway. Lekker hoog

• letatcest

letatcest

Kidult

Ik ben even benieuwd naar jullie mening of ideen. :)

Stel: ik voel een aantal mensen/bedrijven aan de tand met betrekking tot LoRa(wan), IoT, SmartCity (brrr, stom woord), dan zitten daar natuurlijk een aantal min of meer standaardvragen tussen met dito antwoorden. Dat hoort er ook een beetje bij natuurlijk (wat is het? wie maken er gebruik van? wat kun je er nu mee? Waarom is LoRa beter/anders/etc. dan ZigBee, SigFox, Weightless, etc.)

Maar zijn er vragen of dingen waar jullie van denken: waarom wordt [vrij in te vullen] nooit gevraagd? Of laat [zus en zo] nou eens goed verklaren?

Ik hou nog even voor me wie ik allemaal ga interviewen (mag niet iedereen citeren helaas), maar als iemand daar nog een idee bij heeft van: die mag je net missen, hou ik me natuurlijk ook aanbevolen.

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
Ik ben zelf benieuwd naar de invloed van de telecomsector en overheden. We hebben nu een internet dat zo lek is als een mandje, waarin allerlei mensen alles af kunnen tappen etcetera. Hoe wordt vermeden dat dit net zo'n draak van een technologie wordt?

Hoe wordt ervoor gezorgd dat privacy, anonimiteit en veiligheid gewaarborgd zijn? Als er een man-in-the-middle attack plaatsvindt zoals een gecompromitteerde gateway, wat zijn de gevolgen?

Wat is de invloed van de telecomsector (waarom wilt KPN LoRa uitrollen)? Je krijgt dan weer een centraal systeem. Edit: ik zie dat de netneutraliteit puur voor internet geldt. Dit wordt dan nog een leuk onderwerp.

Ook ben ik benieuwd of de netwerken die nu uitgerold worden over een paar jaar nog werkzaam kunnen zijn indien er een nieuwe standaard uitgerold wordt. Leuk als de community nu een netwerk uitrolt, maar als dit over 2 jaar verouderd is, moeten we dan nieuwe gateways uitbrengen? Krijgen we zo'n systeem als de updates van Android met veel verschillende incompatibele versies? Kortom: hoe futureproof is de techniek?

WK100 wijzigde deze reactie 17-12-2015 22:34 (12%)

• zoutepopcorn
Heb ff een site inenlkaar geknald

www.ttnmap.org
@lpha for now

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
zoutepopcorn schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:59:
Heb ff een site inenlkaar geknald

www.ttnmap.org
@lpha for now
Wat houden die tekstjes in die in de ballonnetjes staan?
offtopic:
Ik zie 36 gateways bij Afrika staan. Ontwikkelingshulp van Serious Request zeker :+

WK100 wijzigde deze reactie 22-12-2015 19:59 (42%)

• zoutepopcorn
Wat houden die tekstjes in die in de ballonnetjes staan?

het aantal minuten / uren dat de gateways voor het laatst gezien zijn. Dus groen is goed (m = minuten geleden). Oranje (h = huren). En rood (d = dagen)

Verder wou ik nog een discription invullen (als je erop klikt) Maar die is uit de api gehaald

Ik zie 36 gateways bij Afrika staan. Ontwikkelingshulp van Serious Request zeker :) _/-\o_

zoutepopcorn wijzigde deze reactie 23-12-2015 06:46 (14%)

• _Mithrandir
quote:
letatcest schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:25:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening of ideen. :)

Stel: ik voel een aantal mensen/bedrijven aan de tand met betrekking tot LoRa(wan), IoT, SmartCity (brrr, stom woord), dan zitten daar natuurlijk een aantal min of meer standaardvragen tussen met dito antwoorden. Dat hoort er ook een beetje bij natuurlijk (wat is het? wie maken er gebruik van? wat kun je er nu mee? Waarom is LoRa beter/anders/etc. dan ZigBee, SigFox, Weightless, etc.)

Maar zijn er vragen of dingen waar jullie van denken: waarom wordt [vrij in te vullen] nooit gevraagd? Of laat [zus en zo] nou eens goed verklaren?

Ik hou nog even voor me wie ik allemaal ga interviewen (mag niet iedereen citeren helaas), maar als iemand daar nog een idee bij heeft van: die mag je net missen, hou ik me natuurlijk ook aanbevolen.
Een interessante vraag zou kunnen zijn hoe ze de uitgifte van unieke ID's voor de sensors willen doen.
Hoe ze ervoor zorgen dat de verschillende netwerken elkaar niet zien en dat soort vragen.

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:30
quote:
letatcest schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:25:
Als ik het goed begrijp is is LoRa een point-to-point verbinding, de gateways bepalen wat er vervolgens met de data gebeurt. Vervolgens kun je de gecommuniceerde data van (in het geval van the things network) hun cloud-server afhalen. Daarmee is LoRa dus niet een soort van low-bandwidth open internet connectie, terwijl dat beeld in eerste instantie naar voren komt. Kun je daar misschien wat helderheid in scheppen (ik neem aan dat het doel van deze vraag is om wat materiaal voor een toekomstig interview/artikel te verzamelen)?

Springuin.nl: Electronic product development | tweakblog

• _Mithrandir
quote:
Springuin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:36:
[...]

Als ik het goed begrijp is is LoRa een point-to-point verbinding, de gateways bepalen wat er vervolgens met de data gebeurt. Vervolgens kun je de gecommuniceerde data van (in het geval van the things network) hun cloud-server afhalen. Daarmee is LoRa dus niet een soort van low-bandwidth open internet connectie, terwijl dat beeld in eerste instantie naar voren komt. Kun je daar misschien wat helderheid in scheppen (ik neem aan dat het doel van deze vraag is om wat materiaal voor een toekomstig interview/artikel te verzamelen)?
LoRa is wel degelijke een low-bandwith open internet connectie. Op dit moment zijn er een aantal initatieven zoals the tings network en de semtech site die jouw LoRa pakketen weergevens als je hun IP adres instelt in je gateway.

Maar je bent niet afhankelijk van hun. Je kunt in je gateway een aantal IP adressen instellen waar de ontvangen LoRa berichten naar toe geforward worden. Dit kun dus heel goed je eigen server met je eigen back-end zijn.

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16:30
Maar dat is toch substantieel anders dan een willekeurige wifi, ethernet of 3G verbinding, je blijft afhankelijk van wat de gateway met je berichtje doet.
Dat is toch anders dan bijvoorbeeld een wifi hotspot waar je een meer standaard aanpak hebt: verbinden en hoppa, je kunt tcp connecties openen met elke willekeurige server die aan het internet hangt.

Dat is een beetje waar ik op doel met 'open' in "low-bandwith open internet connectie".

Als je het wil gebruiken heb je dus twee opties: zelf je gateway infrastructuur uitrollen of iemand anders' infrastructuur gebruiken en daarmee je verbinden aan zijn doorgeefmethode. Dan begrijp ik best dat KPN er instapt want dan is het een leuk alternatief voor machine-to-machine GPRS/3G. Als ze eenmaal zo'n netwerk hebben dan is dat bijvoorbeeld een hele aantrekkelijke communicatiemanier voor bijvoorbeeld netbeheerders die hun slimme meters willen uitlezen. Als ze een klant eenmaal binnengehaald hebben dan gaat die niet zomaar overstappen naar een andere partij.

Springuin.nl: Electronic product development | tweakblog

• letatcest

letatcest

Kidult

quote:
Springuin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:36:
[...]

Hmm. het is wel een spread-spectrumprotocol, maar op zich kan een lora-provider wel weer zelf restricties opleggen of abonnementsgeld vragen voor bepaalde diensten.

Heb net een interview gedaan met de Things Network, daar wordt in de podcast ook op ingegaan :)

geek: The Things Network-oprichters vertellen over hun project en hun IoT-fas...

edit: het was inderdaad de bedoeling dit soort vragen van jullie mee te nemen, volgens mij wordt het gros wel beantwoord.

letatcest wijzigde deze reactie 25-12-2015 12:52 (4%)

• Tuxie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 17:19

Tuxie

En WeL nU!

Ik vond de podcast leuk om te horen, complimenten. Alleen soms wat slecht te verstaan vanwege die echo....

Anywhay, tijd om op zoek te gaan naar wat leuke hardware! Iemand nog tips, heb al een pi, arduino nano en breadboard....Ga er zelf wel een in elkaar knutselen, i.i.g. een gateway + een aantal class X devices...

Tuxie wijzigde deze reactie 26-12-2015 23:34 (4%)

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:09

• Tuxie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 17:19

Tuxie

En WeL nU!

quote:
Thanks, heb me inmiddels aardig ingelezen. Moet zeggen dat de hardware die nodig is om een fatsoenlijke GW ( dus incl. multichannel, fsk en adr ) behoorlijk beperkt en relatief duur is, maar dat verklaart ook wel meteen waarom die GW van ttn zo populair is....

Voorlopig maar raspberry pi met sx1272 en spi verbinding. Voor hobby doeleinden voldoet single channel wel. Ik heb helaas die kickstarter gemist voor die ttn gateway....

• BaseBoyNL
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:57
Ik ben nieuw op het gebied van LoRa en aan het kijken naar ttn maar wat ik me nu afvraag met welke modules kan ik nu lora ontvangen? Ik lees heel veel over gateways en zie hier ook diverse modules voor maar om een node te maken kan ik niks vinden?

RoadBulls.tv

• Myri
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 26-09 21:40
Dit doet me allemaal wat denken aan Fidonet, pakketjes afhalen van de node, pakketjes versturen.
Geen idee wanneer het aankwam, maar het werkte eigenlijk best leuk.

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:09
quote:
Tuxie schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:46:
[...]
Ik heb helaas die kickstarter gemist voor die ttn gateway....
De shop gaat geloof ik ook open rond de tijd dat de kickstarter uitgeleverd word.
Zullen ongeveer dezelfde prijzen zijn.
quote:
BaseBoyNL schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 14:53:
Ik ben nieuw op het gebied van LoRa en aan het kijken naar ttn maar wat ik me nu afvraag met welke modules kan ik nu lora ontvangen? Ik lees heel veel over gateways en zie hier ook diverse modules voor maar om een node te maken kan ik niks vinden?
Je hebt het over gateways en nodes, de gateway stuurt de ontvangen gegevens naar de server, en terug naar de node indien ingericht (TTN nu nog niet geloof ik, bij bv KPN wel mogelijk)
Node kan nu op het TTN alleen maar versturen, ongeacht of er bereik is.

Zelf heb ik een node bestaande uit:

SODAQ Autonomo met Grove Shield
LoRabee RN2483
Lithium Ion Polymeer Batterij 1.2Ah
Grove - Temperatuur & Luchtvochtigheid Sensor

Pietje NL wijzigde deze reactie 02-01-2016 16:10 (56%)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
Ik heb inmiddels mijn DIY gateway draaien en die is goedkoper dan de TTN gateway. Risico is alleen wat groter dat de zelfbouw versie niet werkt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BaseBoyNL
quote:
kdeboois schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:16:
Ik heb inmiddels mijn DIY gateway draaien en die is goedkoper dan de TTN gateway. Risico is alleen wat groter dat de zelfbouw versie niet werkt.
Welke hardware heb je gebruikt ?

RoadBulls.tv

• kdeboois
quote:
BaseBoyNL schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:19:
[...]

Welke hardware heb je gebruikt ?
RPi met MultiTech plug-in card via USB - miniPCIe adapter

• BaseBoyNL
quote:
kdeboois schreef op zondag 03 januari 2016 @ 15:25:
[...]

RPi met MultiTech plug-in card via USB - miniPCIe adapter
Mag ik vragen waar je de MultiTech plug-in card besteld heb ? ik ben hem alleen tegen gekomen voor 185,- euro. Als je daarbij de RPi en usb adapter optelt ben ik duurder uit als de ttn gateway.

RoadBulls.tv

• kdeboois
Volgens mij bij Digikey. Vergeet de TTN verzendkosten niet...

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:55

Kek

3flix

Wat kan zo'n multitech kaart meer dan wat bijv deze spi kaart niet kan (naast dat het waarschijnlijk 8 vs 1 kanaal is)

Ik zou een goedkope gateway willen maken, die werkt met TTN. en wil niet de 150ish euro kaarten gebruiken die al eerder genoemd zijn..

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
Kek schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:57:
Wat kan zo'n multitech kaart meer dan wat bijv deze spi kaart niet kan (naast dat het waarschijnlijk 8 vs 1 kanaal is)

Ik zou een goedkope gateway willen maken, die werkt met TTN. en wil niet de 150ish euro kaarten gebruiken die al eerder genoemd zijn..
Voor zover mij bekend is draaien alle LoRaWAN gateways op dit moment rond een SX1301. Deze chip is dan ook speciaal voor dit doel ontworpen.

Ik heb wel een alternatief voor je gevonden. Ik kan alleen niet garanderen dat het TTN-proof is.

• Kek

Kek

3flix

quote:
WK100 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:45:
[...]

Voor zover mij bekend is draaien alle LoRaWAN gateways op dit moment rond een SX1301. Deze chip is dan ook speciaal voor dit doel ontworpen.

Ik heb wel een alternatief voor je gevonden. Ik kan alleen niet garanderen dat het TTN-proof is.
Cool, ja die was ik ook al eens tegen gekomen tijdje terug. Hij doet niets anders dan een RFM9xx ( zou in mijn geval een rfm95w worden) met SPI aan een Rpi knopen..

dit zou in mijn ogen ook de goedkoopste oplossing zijn...

Wat maakt een zender "TTN proof" dan? naar mijn idee zou iets "TTN proof" zijn door de software (op een Rpi bijv) of komen er toch echt speciale hardwaredingen bij kijken

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
Kek schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:02:
[...]
Wat maakt een zender "TTN proof" dan? naar mijn idee zou iets "TTN proof" zijn door de software (op een Rpi bijv) of komen er toch echt speciale hardwaredingen bij kijken
Ik durf niet te garanderen dat het gaat werken aangezien de TTN-infrastructuur nog niet is afgerond.
quote:
A note of caution: The current setup is temporary and not as distributed as we would like it to be. As we're rewriting the routing system we might change details like API endpoints and data format, but we'll try to keep the system available in a more or less stable format.
bron

• Kelfox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:14
Ik heb een Ideetron Nexus board besteld om te kijken of het lukt aan te sluiten op TTN. Echter krijg ik de Arduino sketch niet geupload.

Op de print van het Nexus board staan helaas de pins niet gelabeld. Ik heb wel de volgende link gevonden waar de layout is te vinden van het bordje: http://www.hoperf.nl/File...016v0Jts3z344108V21eU.pdf

Weet iemand of ik persee de http://www.hoperf.nl/Nexus-FTDI FTDI kabel moet gebruiken? Ik gebruik nu een TTL UART Module Serial Converter CP2102 zoals hier http://www.ebay.com/itm/6...t232-Module-/400565980256. Deze werkt namelijk wel als ik arduino sketches upload naar bijvoorbeeld andere ESP8266 modules.

In de arduino IDE heb zijn de instellingen die ik gebruik:

Board: Arduino mini
Processor: ATmega328
Programmer: AVRISP MKII

• Ideetron
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 27-12-2016
quote:
Kelfox schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:08:
Ik heb een Ideetron Nexus board besteld om te kijken of het lukt aan te sluiten op TTN. Echter krijg ik de Arduino sketch niet geupload.

//

In de arduino IDE heb zijn de instellingen die ik gebruik:

Board: Arduino mini
Processor: ATmega328
Programmer: AVRISP MKII
Hallo Kelfox,

De pinout van het Nexus bordje is zoals het in het schema staat aangegeven, maar ik geef toe dat het niet geheel duidelijk is.
Ik zal het schema wat uitbreiden komende week.

De volgorde is als volgt:

1: GND
2: nc
3: VCC; 3,3V (geen 5V!)
4: TXD
5: RXD
6: RTS

De GND zit bij S1.

De gebruikte instellingen in Arduino zijn ok.

Succes!

Bart

Ideetron wijzigde deze reactie 29-01-2016 13:37 (3%)

• funxiun
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12-10 13:50
Hoi

Ik ben mij aan het verdiepen in IoT/LoRa onderwerp.
Toch zijn bepaalde zaken iets te abstract voor mij.
Bijvoorbeeld, je zendt de temperatuur van je achtertuin de ether in en dan?
Waar kan ik die data bekijken? En hoe kan ik data uitlezen van andere achtertuinen (om dit voorbeeld nog ff aan te houden) op het LoRa netwerk.

Ben bekend met Arduino en de ESP8266 dus dat is het probleem niet. Ik kan mijn vinger achter het bovenstaande nog niet krijgen.

• veltnet
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-10 14:55
quote:
_Mithrandir schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:24:
[...]
Je kunt er een andere antenne opzetten die kan voor een paar dB extra zorgen. En zorg voor een goede plaatsing van de gateway. Lekker hoog
Gisteravond heb ik mijn Lora end-node aan een vlieger gekoppeld en deze opgelaten tot een hoogte van plusminus 100 meter. Dat werkt best lekker ;-) Zonder veel problemen kun je hiermee een afstand van 50 kilometer of meer overbruggen.

• Ideetron
quote:
funxiun schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:59:
Hoi

Ik ben mij aan het verdiepen in IoT/LoRa onderwerp.
Toch zijn bepaalde zaken iets te abstract voor mij.
Bijvoorbeeld, je zendt de temperatuur van je achtertuin de ether in en dan?
Waar kan ik die data bekijken? En hoe kan ik data uitlezen van andere achtertuinen (om dit voorbeeld nog ff aan te houden) op het LoRa netwerk.

Ben bekend met Arduino en de ESP8266 dus dat is het probleem niet. Ik kan mijn vinger achter het bovenstaande nog niet krijgen.
Het is heel simpel.

Ergens in de wijk, of bij jou op zolder staat een Gateway. Deze Gateway is in staat om LoRaWAN packets te ontvangen en door te sturen naar een server (via Ethernet/Internet).
Onze Gateway kan bijv. naar 4 adressen packets doorsturen.
Standaard is TTN en Semtech, maar je kunt ook het adres of URL van je eigen server invullen in de packet forwarder.

Wij testen veel op de Semtech site:

http://iot.semtech.com/motes/00-00-00-00-18-5A-AA-C4/

In de top kun je kiezen voor "view application data from this mote".

Daarin kun je de data zien die verstuurd is.
In jou geval dan de temperatuur van je sensor.

Wij zijn op dit moment bezig een simpele testserver front-end te bouwen op basis van een Lantronics Xport.
Dit front-end doet het lastige vertaalwerk van de packets die van de Gateway afkomen.
Je laat de packets sturen naar de Xport die op een vast IP adres staat ingesteld.
(dit kan met de router die wij hebben).
Je sluit hem aan op je USB poort (VCP) en daarna kun je een server applicatie bouwen op je PC.
Je kunt ook met Realterm de packets 'bekijken' en daaruit informatie halen zoals de data en RSSI, etc.
Dan kijk je direct naar de data.

Maar je kunt dit hele feest ook direct doen op je PC of server, zonder tussenkomst van zo'n front-end.

De sleutel tot het bekijken van je data zit dus in de server applicatie.

• xbeam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:56
Beste Lora bouwers,

ik ben op zoek naar Lora wan module voor de Raspberry PI.
nu kanik geen Nederlandse shop vinden waar ik deze kan bestellen.

Alleen cooking-hacks heeft ze, maar ik vind 90 euro erg prijzig om er zomaar 2 te bestellen.
weet iemand nog goedkoper alternatief.

vriendelijk bedankt alvast

• Roet
http://www.hoperf.nl/LoRa,
http://shop.sodaq.com/en/lora/ (zit in hilversum, ookal is het .com)

Roet wijzigde deze reactie 09-02-2016 17:12 (24%)

• funxiun
  • Laatst online: 12-10 13:50
quote:
Ideetron schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:41:
[...]

<knip>

Maar je kunt dit hele feest ook direct doen op je PC of server, zonder tussenkomst van zo'n front-end.

De sleutel tot het bekijken van je data zit dus in de server applicatie.
Hartstikke bedankt voor de uitleg!
Het is me nu wat concreter geworden en heb weer wat aanknopingspunten om zelf weer wat research te doen.

• xantos
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ben me ook aan het orienteren op dit gebied. Kwam net een fb advertentie tegen voor een nieuw kickstarter project: https://www.kickstarter.c...uetooth-iot-development-p

Any thoughts?

• Ideetron
Ik snap eerlijk gezegd de combi LoRa en WiFi niet.

LoRa = Long Range, low power, low data rate
WiFi = short range, high power, high data rate.

Beide zitten aan elk een kant van het spectrum, dus dat is goed?

Ik zie geen toepassingen anders dan een mini 'gateway' tussen LoRa en WiFi.
Ik zie alleen maar beperkingen.

My 2ct

• WK100

WK100

Zeer baas.

Ik denk dat het hooguit nuttig zou kunnen zijn in mobiele applicaties, in mijn voorbeeld een auto. Verzend de locatie via LoRa en dingen als brandstofniveau als de auto naast een bekend wifi-netwerk staat (jouw huis).

• MartinPTweak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-09 18:45
Beginnersvraagje...

Ik zou graag een paar temperatuur monitors willen plaatsen in en rondom het huis.
Ik heb het idee dat ik deze daarvoor kan gebruiken: http://www.hoperf.nl/RFM95W
Dan moet ik er wel een sensor aan solderen? Welke en waar? Moet ik dan ook nog wat programmeren?
En een batterij en een doosje eromheen verwacht, tips?

Daarna kan ik dan op de semtech site per sensor kijken wat er gemeten is?

Ik zie veel verhalen over een sensor en daarna arduino's en dat dat werkt, maar waarom heb ik die arduino nodig? Ik heb wel een paar Pi's in huis maar die doen alleen maar media center dingen.

Ik heb wat rondgeklikt maar een meest simpele setup zoals deze heb ik nog niet gevonden, dus als daar tips voor zijn, graag!

Gateway check is ok, ik zit in meerdere bereiken volgens de kaart.

• _Mithrandir
quote:
MartinPTweak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:25:
Beginnersvraagje...

Ik zou graag een paar temperatuur monitors willen plaatsen in en rondom het huis.
Ik heb het idee dat ik deze daarvoor kan gebruiken: http://www.hoperf.nl/RFM95W
Dan moet ik er wel een sensor aan solderen? Welke en waar? Moet ik dan ook nog wat programmeren?
En een batterij en een doosje eromheen verwacht, tips?

Daarna kan ik dan op de semtech site per sensor kijken wat er gemeten is?

Ik zie veel verhalen over een sensor en daarna arduino's en dat dat werkt, maar waarom heb ik die arduino nodig? Ik heb wel een paar Pi's in huis maar die doen alleen maar media center dingen.

Ik heb wat rondgeklikt maar een meest simpele setup zoals deze heb ik nog niet gevonden, dus als daar tips voor zijn, graag!

Gateway check is ok, ik zit in meerdere bereiken volgens de kaart.
Hallo Martin,

De RFM95 van HopeRF is een radiomodule die LoRa ondersteund, maar beschikt niet over het LoRaWAN protocol. Dit betekent dat je er nog een microcontroller naast moet zetten die de radiomodule aanstuurt en beschikt over het LoRaWAN protocol.

Het minimale wat je voor het meten van de temperatuur nodig hebt is:
- Microcontroller
- Radiomodule
- Temperatuur sensor
- Voeding (batterij)

Voor de microcontroller en radiomodule zou je het nexus board kunnen nemen. Voor de temperatuur sensor kun je de TH06 nemen die communiceert via I2C.

Dan heb je alleen nog een externe voeding nodig. Via de github is er code te vinden die het mogelijk maakt om het nexus board LoRaWAN te laten praten.

De grote vraag is alleen bij welke gateway het dan aankomt en waar de informatie dan naar toe gestuurd wordt.

Hangt er bij jou in de buurt een gateway die het doorstuurt naar semtech of TTN dan kun je daar de data vinden, anders zul je zelf een gateway moeten ophangen.

• MartinPTweak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-09 18:45
quote:
_Mithrandir schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:46:
[...]

Hallo Martin,

De RFM95 van HopeRF is een radiomodule die LoRa ondersteund, maar beschikt niet over het LoRaWAN protocol. Dit betekent dat je er nog een microcontroller naast moet zetten die de radiomodule aanstuurt en beschikt over het LoRaWAN protocol.

Het minimale wat je voor het meten van de temperatuur nodig hebt is:
- Microcontroller
- Radiomodule
- Temperatuur sensor
- Voeding (batterij)

Voor de microcontroller en radiomodule zou je het nexus board kunnen nemen. Voor de temperatuur sensor kun je de TH06 nemen die communiceert via I2C.

Dan heb je alleen nog een externe voeding nodig. Via de github is er code te vinden die het mogelijk maakt om het nexus board LoRaWAN te laten praten.

De grote vraag is alleen bij welke gateway het dan aankomt en waar de informatie dan naar toe gestuurd wordt.

Hangt er bij jou in de buurt een gateway die het doorstuurt naar semtech of TTN dan kun je daar de data vinden, anders zul je zelf een gateway moeten ophangen.
Duidelijk antwoord. Daar was ik al bang voor. Ik denk dat ik nog even wacht tot de eerste drie componenten op 1 klein printplaatje zitten :-). Voor 4,95 Eur. Dan heb ik een sensor die de data kan opsturen naar een gateway voor weinig geld. Nu wordt het toch wat duur voor 8 temperatuur sensors....

• raymonvdm
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-10 13:39
Een LoPy zou eventueel een oplossing kunnen zijn maar ook die is nog best prijzig voor een paar temperatuur sensors https://www.kickstarter.c...uetooth-iot-development-p

Ik heb voor nu een RFM95W besteld met antenne en adapter en als het goed is komt dat morgen binnen en kunnen we spelen. Daarmee kan ik ook gelijk kijjken welke gateway in de buurt is want zelf een gateway bouwen valt nog tegen qua prijs (200+)

raymonvdm wijzigde deze reactie 29-02-2016 16:44 (43%)

• twilex
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 29-09 14:47
quote:

The Things Network

The Things Network steden als Amsterdam en Groningen hebben 100% dekking.
Groningen heeft momenteel (nog) gn 100% dekking. Grote delen van de stad nog steeds geen bereik.

• twilex
quote:
raymonvdm schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:38:
Ik heb voor nu een RFM95W besteld met antenne en adapter en als het goed is komt dat morgen binnen en kunnen we spelen. Daarmee kan ik ook gelijk kijjken welke gateway in de buurt is want zelf een gateway bouwen valt nog tegen qua prijs (200+)
Met een Raspberry Pi en n RFM95W module kun je al een Gateway bouwen. Mogelijk zelfs met een Pi One (laatste niet gechecked).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
twilex schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:47:
Groningen heeft momenteel (nog) gn 100% dekking. Grote delen van de stad nog steeds geen bereik.
Dit staat op de pagina van TTN Groningen:
quote:
Rond 20h 's avonds is het netwerk in Groningen stadsbreed dekkend
Ikzelf woon niet in die regio en daarom wordt het moeilijk voor mij om deze uitspraak te onderzoeken; ik moet het van de bronnen hebben die beschikbaar zijn. Volgens de kaart van online TTN-gateways heb je wel gelijk. Ik zal morgen even dubbelchecken en dit stukje tekst aanpassen als jouw opmerking klopt :).

Daarnaast volgt er spoedig een update van die post omdat de crew weer een update heeft uitgerold.

• twilex
Ik ben benieuwd wat nu de voorkeur heeft een LoRa module mt LoRaWAN stack zoals de RN2483 of zonder zoals de RFM95W. Er vanuit gaande dat je toch een MCU (bv Arduino) nodig hebt om wat sensoren e.d. te koppelen. De RN2483 is +/- 50% duurder dan de RFM95W.
Waarom zou je voor de RN2483 kiezen of waarom toch voor de RFM95W?

TTN heeft de Microchip modules onlangs tot 'standaard' verkozen. Het zou prettig zijn als er dan ook grote kortingen bij Microchip bedongen kunnen worden zodat je via TTN aanzienlijk voordeliger modules kunt aanschaffen. De hardware is momenteel nog steeds te duur voor veelvuldig gebruik voor gewone 'huis tuin en keuken' toepassingen.

• raymonvdm
Ik heb ondertussen een hardware setup gemaakt van een PI met een RFM95W maar ik heb nog niet de software gevonden om hem ook iets te laten sturen.

Ik heb wel de gateway software gevonden en die lijkt ook iets te doen maar ik heb geen nodes om te testen

https://github.com/CongducPham/LowCostLoRaGw/

Mocht er dus iemand zijn die weet hoe ik een PI LoRa node maak dan hou ik me aanbevolen _/-\o_

raymonvdm wijzigde deze reactie 03-03-2016 12:14 (8%)

• raymonvdm
quote:
twilex schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:50:
[...]

Met een Raspberry Pi en n RFM95W module kun je al een Gateway bouwen. Mogelijk zelfs met een Pi One (laatste niet gechecked).
Volgens mij heb je dan slecht een "single" channel gateway

• twilex
quote:
raymonvdm schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:15:
[...]
Volgens mij heb je dan slecht een "single" channel gateway
Klopt, maar je hebt dan wel een functionele gateway voor relatief weinig geld. Voor nog 12,- meer (tweede RFM95W) heb je dan een twee-kanaals gateway.

De 8-kanaals gateways die aanzienlijk duurder zijn kunnen gebruikt worden voor grote aantallen clients (veel meer dan 8 ). Voor toepassingen op beperktere schaal zouden n of twee kanalen moeten kunnen volstaan.

• twilex
quote:
raymonvdm schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:11:
Ik heb ondertussen een hardware setup gemaakt van een PI met een RFM95W maar ik heb nog niet de software gevonden om hem ook iets te laten sturen.

Ik heb wel de gateway software gevonden en die lijkt ook iets te doen maar ik heb geen nodes om te testen

Mocht er dus iemand zijn die weet hoe ik een PI LoRa node maak dan hou ik me aanbevolen _/-\o_

[afbeelding]
Als je een LoRaWAN client node met je LoRaWAN gateway wilt testen heb je nog steeds je gateway nodig. Als je geen LoRaWAN node hebt hoe wil je dat dan gaan testen?

• twilex
quote:
WK100 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 01:22:
[...]
Dit staat op de pagina van TTN Groningen:
[...]

Ikzelf woon niet in die regio en daarom wordt het moeilijk voor mij om deze uitspraak te onderzoeken; ik moet het van de bronnen hebben die beschikbaar zijn. Volgens de kaart van online TTN-gateways heb je wel gelijk. Ik zal morgen even dubbelchecken en dit stukje tekst aanpassen als jouw opmerking klopt :).

Daarnaast volgt er spoedig een update van die post omdat de crew weer een update heeft uitgerold.
Eergisteren stonden er een paar nodes meer op de live map maar die zijn opeens weer verdwenen. De dekking is nu dus nog slechter dan ik in mijn vorige bericht aangaf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Mithrandir
quote:
twilex schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:27:
[...]

Klopt, maar je hebt dan wel een functionele gateway voor relatief weinig geld. Voor nog 12,- meer (tweede RFM95W) heb je dan een twee-kanaals gateway.

De 8-kanaals gateways die aanzienlijk duurder zijn kunnen gebruikt worden voor grote aantallen clients (veel meer dan 8 ). Voor toepassingen op beperktere schaal zouden n of twee kanalen moeten kunnen volstaan.
Een volwaardige LoRaWAN gateway ondersteund 48 kanalen.
Waarbij een kanaal wordt gedefinieerd in de LoRaWAN standaard met een frequentie en een datarate.

In de LoRaWAN standaard zijn er 8 datarates gedefinieerd, en iig 3 frequenties waarop een gateway altijd luistert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• raymonvdm
quote:
twilex schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:33:
[...]

Als je een LoRaWAN client node met je LoRaWAN gateway wilt testen heb je nog steeds je gateway nodig. Als je geen LoRaWAN node hebt hoe wil je dat dan gaan testen?
Ik heb ondertussen een werkende LoRaWAN node op basis van de RFM95W en daarmee kan ik " Hello World" naar de gateway sturen :9

• mc071
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 03-08 09:03
De LoraWan mensen rondom de MakerSpace in Leiden zoeken nog hoge punten in de stad om gateways te plaatsen om de de dekking te verbeteren. Heb je (toegang tot) een hoogpunt bijvoorkeur met platdak en internet en spanning; laat het me even weten.

• Deaphos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 16-01 09:22
quote:
raymonvdm schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 00:16:
[...]

Ik heb ondertussen een werkende LoRaWAN node op basis van de RFM95W en daarmee kan ik " Hello World" naar de gateway sturen :9
Ik ben erg nieuw in IoT en wil graag wat meer leren over LoRa.
Ik heb op mijn werk een hoperf RFM92, is de code om hiervoor een hello world te schrijven een beetje vergelijkbaar? Zo ja zou je misschien wat meer kunnen uitleggen over deze code?

Ik kan nergens echt een duidelijke tutorial of iets dergelijks vinden.

• Kek

Kek

3flix

quote:
Deaphos schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:30:
[...]

Ik kan nergens echt een duidelijke tutorial of iets dergelijks vinden.
Die is er (nog) niet echt, met TTN komen er wel meer plug and playable devices maar vooralsnog is het veel zelf uitproberen..

Er zijn al wel tal van libraries die het proberen waard zijn, ik vind nog wel eens wat info op http://forum.thethingsnetwork.org maar dat is dat specifiek gericht op TTN en niet het bredere lorawan

• raymonvdm
Ik heb gebruik gemaakt van deze software https://github.com/ernstdevreede/lmic_pi

Je moet alleen even een plaatje zoeken voor de pinout van WiringPi want die nummeren de GPIO pin`s net iets anders. Ik heb wiringpi geinstalleerd via
code:
1
apt-get install wiringpi

WiringPi pinout

raymonvdm wijzigde deze reactie 15-03-2016 14:04 (16%)

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-10 22:42
quote:
Kek schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 11:51:
[...]
ik vind nog wel eens wat info op http://forum.thethingsnetwork.org maar dat is dat specifiek gericht op TTN en niet het bredere lorawan
TTN gebruikt LoRaWAN en houdt zich aan de spec, in die zin is LoRaWAN niet breder dan TTN, eerder omgekeerd omdat TTN ook applicatie interfaces aanbiedt (MQTT en JSON API).

Ik kan het forum zeer aanbevelen als je met LoRaWAN aan de slag wilt, veel van de issues waar je als beginner tegen aan loopt zijn er al eens de revue gepasseerd, er is veel kennis aanwezig en de meeste deelnemers zijn behulpvaardig. Vergeet ook niet de wiki, hoewel wat beknopt en niet echt een tutorial kan een beetje tweaker hiermee prima uit de voeten :)

Beiden zijn al al genoemd in de OP

• stijnos81
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-08 10:07
hmm, zeer interessant topic.
Heb laatst ene seminar van Avnet bijgewoond en een microchip Lora kit hier liggen met de RN2483
Ik zag dat Ideetron inderdaad ook hiermee bezig is. De drempel was me altijd ene beetje te hoog om een gateway aan te schaffen, maar ik zie dat je met ene pi ook al wat testen kan doen. Ik ga dit draadje volgen.

• madpilot0
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:21

madpilot0

I ain't mad

quote:
stijnos81 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:26:
hmm, zeer interessant topic.
Heb laatst ene seminar van Avnet bijgewoond en een microchip Lora kit hier liggen met de RN2483
Ik zag dat Ideetron inderdaad ook hiermee bezig is. De drempel was me altijd ene beetje te hoog om een gateway aan te schaffen, maar ik zie dat je met ene pi ook al wat testen kan doen. Ik ga dit draadje volgen.
Ik ben nu ook bezig met de RN2483 (op een bordje van cooking-hacks). Het is me zowaar gelukt om met gebruik van een Arduino sensor informatie over te sturen. Nu nog kijken of ik m'n eigen server op kan zetten om de data ook op te slaan

• stijnos81
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-08 10:07
wat voor gateway gebruik jij dan als ik vragen mag?

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

quote:
stijnos81 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:49:
wat voor gateway gebruik jij dan als ik vragen mag?
Een Lorank8 (ideetron)

--

Ik probeer nu met NodeJS de backend voor elkaar te krijgen. Maar dit blijkt nog lastig. Data komt nu binnen op de server via deze applicatie https://github.com/brocaar/lora-semtech-bridge. Deze published de ontvangen data op gateway/[gatewayID]/rx via mqtt. Tot zover lijkt het te werken.

Binnen NodeJS kan ik de bytestream ontvangen
code:
1
<Buffer 32 ff 81 03 01 01 08 etc

Maar als ik deze payload.toString probeer te doen krijg ik hele rare tekens
quote:
FSK��
PHYPayload����MHDR����Payload�����n�����΄X]c�����J�t��$�@LORA4/5G�������BA7BX115@��!���\�8RKB

---------------------------------------------------------------

PuTTYPuTTYPuTTY
Gebruikte code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
var mqtt    = require('mqtt');
var options = {
    port: 1883,
    protocolId: 'MQIsdp',
    protocolVersion: 3,
    debug: true
};

var client = mqtt.connect('mqtt://127.0.0.1', options);
client.subscribe("gateway/+/rx");
client.on('message', function (topic, message) {
    console.log("Message received!");
    console.log(topic);
    console.log(message);
    console.log(message.toString()); //Deze geeft de vreemde tekens
});

Heeft iemand toevallig verstand van GoLang en snapt wat de bijbehorende Lorawan-server applicatie doet met de ontvangen data?
https://github.com/brocaa...pubsub/backend.go#L70,L76

Als mqtt broker heb ik beide RabbitMQ en Mosquitto getest. Zelfde resultaat.

madpilot0 wijzigde deze reactie 23-03-2016 10:49 (82%)

• _Mithrandir
quote:
madpilot0 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:40:
[...]

Een Lorank8 (ideetron)

--

Ik probeer nu met NodeJS de backend voor elkaar te krijgen. Maar dit blijkt nog lastig. Data komt nu binnen op de server via deze applicatie https://github.com/brocaar/lora-semtech-bridge. Deze published de ontvangen data op gateway/[gatewayID]/rx via mqtt. Tot zover lijkt het te werken.

Binnen NodeJS kan ik de bytestream ontvangen
code:
1
<Buffer 32 ff 81 03 01 01 08 etc

Maar als ik deze payload.toString probeer te doen krijg ik hele rare tekens

[...]

Gebruikte code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
var mqtt    = require('mqtt');
var options = {
    port: 1883,
    protocolId: 'MQIsdp',
    protocolVersion: 3,
    debug: true
};

var client = mqtt.connect('mqtt://127.0.0.1', options);
client.subscribe("gateway/+/rx");
client.on('message', function (topic, message) {
    console.log("Message received!");
    console.log(topic);
    console.log(message);
    console.log(message.toString()); //Deze geeft de vreemde tekens
});

Heeft iemand toevallig verstand van GoLang en snapt wat de bijbehorende Lorawan-server applicatie doet met de ontvangen data?
https://github.com/brocaa...pubsub/backend.go#L70,L76

Als mqtt broker heb ik beide RabbitMQ en Mosquitto getest. Zelfde resultaat.
Je krijgt die rare tekens omdat de verstuurde data niet uit ASCII bestaat maar uit HEX

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

Klopt.

Ik ben ondertussen van mqtt afgestapt en heb via NodeJS m'n eigen UDP listener gemaakt. Deze decrypt de data ook meteen :)

• kdeboois
Goed te lezen dat er al flink op los wordt ontwikkeld :-)

Ik ben zelf in C++ met MBED bezig om op de STM32 een node te maken. Veel werkt, maar er blijven ook veel vragen over...

Mijn gateway staat in Amsterdam Nieuw West en zorgt voor een stukje extra dekking. 100% is nog lang niet het geval !

• WK100

WK100

Zeer baas.

quote:
kdeboois schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:06:
Mijn gateway staat in Amsterdam Nieuw West en zorgt voor een stukje extra dekking. 100% is nog lang niet het geval !
Bij deze heb ik dat stuk aangepast. Daarnaast heb ik gepoogd de veranderingen uit de laatste update te extraheren, maar ik krijg weinig duidelijkheid. Het leek mij meer op een 'roadmap' in plaats van een changelog. Mochten er significante wijzigingen op technisch gebied plaatsvinden dan zal ik deze direct verwerken in mijn post.

• kdeboois
Morgen is er weer een TTN bijeenkomst in Amsterdam. Iemand van jullie aanwezig ?

• Qunix
  • Laatst online: 20-04 14:55

Qunix

Vuurwerk O+

Jammer dat Tweakers niet meer info aanbiedt, bijvoorbeeld de pricewatch met alle chips en zo...

• Kek

Kek

3flix

quote:
Qunix schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:50:
Jammer dat Tweakers niet meer info aanbiedt, bijvoorbeeld de pricewatch met alle chips en zo...
Niemand houdt je tegen dit in de pricewatch te zetten (denk ik), dit is een community die door de bezoekers wordt gemaakt, niet een plek waar dingen maak op miraculeuze wijze ontstaan...

• Qunix
  • Laatst online: 20-04 14:55

Qunix

Vuurwerk O+

quote:
Kek schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:00:
[...]

Niemand houdt je tegen dit in de pricewatch te zetten (denk ik), dit is een community die door de bezoekers wordt gemaakt, niet een plek waar dingen maak op miraculeuze wijze ontstaan...
Volgens mij moet de webshop aan een partnerschap meedoen?

Ik ben nog te nieuw hiervoor. Ik zou graag een lijstje willen zien met webshops die LoRa spullen verkopen. Dit topic en hier is het enige wat ik nu nog weet.

• neeecht
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-10 22:18
quote:
_Mithrandir schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:47:
[...]

Hou er rekening mee dat als de gateway op het dak staat en jij er "recht"onder dat je inderdaad slect ontvangst kan hebben. Een antenne werkt niet als je er recht onder zit.

Verder is de ontvangst als jer ergens binnen zit natuurlijk ook slechter.

In de LoRaWAN specificatie staan de verschillende zendfreqeunties waarvan gebruik gemaakt wordt.

De freqeunties waar altijd op geluisterd wordt door een gateway en die waarschijnlijk ook door jou gebruikt worden zijn:

868,100 MHz
868,300 MHz
868,500 MHz

De freqeuntie die gebruikt wordt om te antwoorden door de gateway is:

869,525 MHz
http://x264.nl/dump/52-2205/868mhz-2016-04-17-lora.jpg zo ziet de band er nu uit in Zaanstad.
Op 868.0 zie je FLARM, daarboven LoRa.
Met een discone antenne, dus niet optimaal voor deze frequentie, maar wel duidelijk zichtbaar.

Ik ben benieuwd hoe de band er uit gaat zien over maanden/jaren. :)

• kdeboois
Volgens mij zijn dit de LoRaWAN frequenties.

864.10 - 864.30 - 864.50 - 868.10 - 868.30 - 868.50 - 869.525 MHz

Er is dus wat spreiding mogelijk.

Verder kan LoRaWAN uit mijn eigen ervaring tot 20 dB onder ruis nivo berichten ontvangen.

Blijft een uitdaging met 20 miljard IoT hype device in 2020 :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt me interessant om mee te doen met TTN. In mijn dorp is er nog 0 coverage.
Ik woon aan de rand van een dorp en heb vrij zicht voor aantal km de polder in, de andere kant op staat niet veel hoogbouw. Zou ik met een TTN gateway die op dakhoogte staat (ca. 10 meter?) een goede coverage kunnen krijgen, ook 'over de bebouwing heen'? Heb zo'n calculatie tool gevonden en daar werd me duidelijk dat je toch vooral een goede hoogte nodig hebt om een serieus bereik te krijgen..
Enige hoge gebouwen in de buurt zijn een kerk, een molen en een GSM mast..

Vind het nogal een investering (300 euro voor de gateway) en weet eigenlijk nog niet wat ik er aan ga hebben (ben geen die hard EL-nerd, dus moet het hebben van uitgewerkte voorbeelden om in elkaar te solderen).

Heb laatst meegedaan met een hackathon van TTN bij de IoT Tech Day, en heb een development kit (arduino board met transceiver), maar kan daar thuis dus niks mee ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 21-04-2016 15:20 (19%)

• costo
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
Ik sta op het punt om wat RFM95 module's in China te bestellen.
Wil hiermee een goedkope single channel "gateway" en wat sensors maken. Bij mij in de omgeving zit geen enkel gateway/station. Zit hier op 't platteland tegen de Belgische grens.
Omdat ik een RPI 2B+ met daarop Domoticz 24/7 heb draaien lijkt het me wel economisch om deze gateway op dezelfde RPi te draaien. Mijn wens is eigenlijk om wat sensors tussen 0,5 en 2 km afstand uit te lezen om in Domoticz toe te voegen.

Ik ben niet zo'n RPi expert en weet dus niet of het haalbaar is om zowel Domoticz als LoRaWan gateway software parrallel te draaien. Heeft iemand hier tips/ervaring met deze combinatie?

Als alternatief denk ik anders aan een ESP8266 zoals hier beschreven http://forum.thethingsnet...ingle-channel-gateway/798

p.s. geweldig dit LoRaWan forum heel informatief en veel goede links.

• kdeboois
Ik doe dit weekend mee met een Intel Hackathon en heb even wat page views & likes nodig op onze projectpagina op Instructables nodig. We bouwen een plane tracker met LoRa, wat bv het terug vinden van gecrashte vliegtuigen veel makkelijker moet maken. http://m.instructables.com/id/BlueBox-Plane-Tracker

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:40

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:16:
Lijkt me interessant om mee te doen met TTN. In mijn dorp is er nog 0 coverage.
Ik woon aan de rand van een dorp en heb vrij zicht voor aantal km de polder in, de andere kant op staat niet veel hoogbouw. Zou ik met een TTN gateway die op dakhoogte staat (ca. 10 meter?) een goede coverage kunnen krijgen, ook 'over de bebouwing heen'? Heb zo'n calculatie tool gevonden en daar werd me duidelijk dat je toch vooral een goede hoogte nodig hebt om een serieus bereik te krijgen..
Enige hoge gebouwen in de buurt zijn een kerk, een molen en een GSM mast..
Hoger is idd beter maar met ~10m heb je ook al behoorlijk bereik hoor. Je kunt een antenne op de kop aan je hanebalk monteren. Zo hoef je geen installaties buiten te plaatsen, gaten in je dak te maken en geen gedonder met bliksemafleiding. Tegelijkertijd is het signaalverlies maar minimaal.
quote:
Vind het nogal een investering (300 euro voor de gateway) en weet eigenlijk nog niet wat ik er aan ga hebben (ben geen die hard EL-nerd, dus moet het hebben van uitgewerkte voorbeelden om in elkaar te solderen).
Als je zelf geen toepassing hebt is het inderdaad een hele investering. Een Lorank8 of TTN zijn je opties imho. Als je een eigen toepassing hebt is een simpele 1-kanaals gateway een optie, bijv. gebaseerd op de HopeRF RFM95W i.c.m. een RPi of ESP8266. De kosten zijn dan maar enkele tientjes maar dan moet je wel zelf solderen.
quote:
Heb laatst meegedaan met een hackathon van TTN bij de IoT Tech Day, en heb een development kit (arduino board met transceiver), maar kan daar thuis dus niks mee ;)
Was een leuk dag h?
quote:
costo schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:58:
Ik sta op het punt om wat RFM95 module's in China te bestellen.
Wil hiermee een goedkope single channel "gateway" en wat sensors maken. Bij mij in de omgeving zit geen enkel gateway/station. Zit hier op 't platteland tegen de Belgische grens.
Omdat ik een RPI 2B+ met daarop Domoticz 24/7 heb draaien lijkt het me wel economisch om deze gateway op dezelfde RPi te draaien. Mijn wens is eigenlijk om wat sensors tussen 0,5 en 2 km afstand uit te lezen om in Domoticz toe te voegen.

Ik ben niet zo'n RPi expert en weet dus niet of het haalbaar is om zowel Domoticz als LoRaWan gateway software parrallel te draaien. Heeft iemand hier tips/ervaring met deze combinatie?
Moet makkelijk lukken op RPi 2B maar dat zeg ik zonder ervaring te hebben met die combi (wel alleen met Domoticz op de RPi).

styno wijzigde deze reactie 26-04-2016 12:22 (20%)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kelfox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:14
Ik heb een SODAQ LoraBee kit gekocht, maar krijg de berichtjes niet te zien via MQTT.

Kit: http://shop.sodaq.com/nl/sodaq-lorawan-kit-compleet.html

Source:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
// Copyright  2016 Johan Stokking <johan@thethingsnetwork.org>
// MIT Licensed

#define DEBUG
#include <Sodaq_RN2483.h>

#define debugSerial SerialUSB
#define loraSerial Serial1

// Change the DevAddr
const uint8_t devAddr[4] =
{0x02, 0xDE, 0x00, 0xB9};

// Public Semtech key
const uint8_t appSKey[16] =
{0xE4, 0x0C, 0x11, 0xE8, 0x88, 0x60, 0x59, 0xD5, 0x9D, 0xAF, 0x41, 0x38, 0x0A, 0xF5, 0x6A, 0xC8};

// Public Semtech key
const uint8_t nwkSKey[16] =
{0xFD, 0xB0, 0xF5, 0x18, 0x17, 0x70, 0xD7, 0x34, 0x84, 0x73, 0xCC, 0x2B, 0xBA, 0x35, 0xF6, 0x18};

void setup()
{
  pinMode(BEE_VCC, OUTPUT);

debugSerial.begin(57600);
  loraSerial.begin(LoRaBee.getDefaultBaudRate());

// Wait for the serial te become available
  while (!debugSerial);
  debugSerial.println("Start");

// Turn the LoRaBee on
  digitalWrite(BEE_VCC, HIGH);

// Connect the LoRabee
  LoRaBee.setDiag(debugSerial);
  if (LoRaBee.initABP(loraSerial, devAddr, appSKey, nwkSKey, true))
    debugSerial.println("Connection to the network was successful.");
  else
    debugSerial.println("Connection to the network failed!");
}

void loop()
{
  debugSerial.println("Sleeping for 5 seconds before starting sending out test packets.");
  delay(5000);

// Send 10 packets, with at least 5 seconds delay after each transmission (more seconds if the device is busy)
  uint8_t i = 10;
  while (i > 0)
  {
    String message = "Hello world! This is message #" + String(i, DEC);
    uint8_t payload[message.length() + 1];
    message.getBytes(payload, message.length() + 1);

switch (LoRaBee.send(1, payload, message.length()))
    {
      case NoError:
        debugSerial.println("Successful transmission.");
        i--;
        break;
      case NoResponse:
        debugSerial.println("There was no response from the device.");
        break;
      case Timeout:
        debugSerial.println("Connection timed-out. Check your serial connection to the device! Sleeping for 20sec.");
        delay(20000);
        break;
      case PayloadSizeError:
        debugSerial.println("The size of the payload is greater than allowed. Transmission failed!");
        break;
      case InternalError:
        debugSerial.println("Oh No! This shouldn't happen. Something is really wrong! Try restarting the device!\r\nThe program will now halt.");
        while (1) {};
        break;
      case Busy:
        debugSerial.println("The device is busy. Sleeping for 10 extra seconds.");
        delay(10000);
        break;
      case NetworkFatalError:
        debugSerial.println("There is a non-recoverable error with the network connection. You should re-connect.\r\nThe program will now halt.");
        while (1) {};
        break;
      case NotConnected:
        debugSerial.println("The device is not connected to the network. Please connect to the network before attempting to send data.\r\nThe program will now halt.");
        while (1) {};
        break;
      case NoAcknowledgment:
        debugSerial.println("There was no acknowledgment sent back!");
        break;
      default:
        break;
    }
    delay(5000);
  }

while (1) { } // block forever
}

Ik heb het volgende devAdres geregistreerd met ttnctl:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
C:\Users\->ttnctl devices info 02DE00B9
Personalized device:

DevAddr: 02DE00B9
           {0x02, 0xDE, 0x00, 0xB9}

NwkSKey: FDB0F5181770D7348473CC2BBA35F618
           {0xFD, 0xB0, 0xF5, 0x18, 0x17, 0x70, 0xD7, 0x34, 0x84, 0x73, 0xCC, 0x2B, 0xBA, 0x35, 0xF6, 0x18}

AppSKey: E40C11E8886059D59DAF41380AF56AC8
           {0xE4, 0x0C, 0x11, 0xE8, 0x88, 0x60, 0x59, 0xD5, 0x9D, 0xAF, 0x41, 0x38, 0x0A, 0xF5, 0x6A, 0xC8}

FCntUp:  0
  FCntDn:  0

Flags:   -

C:\Users\->

Ik kan connecteren met staging.thethingsnetwork.org. Hierbij gebruik ik de volgende gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\Users\->ttnctl applications
  INFO Found 2 application(s)
EUI                     Name            Owner                           Access Keys
Valid
70B3D57ED000010B        TestApp1        XXXXXXXXXXXXXXXXX       Elh/IheXhnXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXhI1ZaI=
true
70B3D57ED0000113        TestApp2      XXXXXXXXXXXXXXXXX       HFQ+6/KxGTXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXhpIMSS8=
true

C:\Users\->

Ik ben gesubscribed op topics:

+/devices/+/up
#

Maar er komen geen berichtjes voorbij.

Serial output van de Autonomo geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Start
Connection to the network was successful.
Sleeping for 5 seconds before starting sending out test packets.
Successful transmission.
Successful transmission.
Successful transmission.
The device is busy. Sleeping for 10 extra seconds.
Successful transmission.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie? Ik woon in Leiden, en er zou voldoende dekking moeten zijn. Het device hangt in de vensterbank.

Ik heb alleen de usb kabel aangesloten, zonder lipo accu en solar paneel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleWan
  • Laatst online: 06-10 08:41
Ik heb onlangs een Lorank8 gateway aangekocht. Deze heb ik prima kunnen installeren. Ik zie activiteit via de api van thethingsnetwork (http://thethingsnetwork.o...gateways/1DEE0DEA71695426) en op iot.semtech.com (http://iot.semtech.com/gateways/1D-EE-0D-EA-71-69-54-26/)

Daarnaast heb ik een paar RFM95W modules aangeschaft. Deze heb ik al kunnen testen met een raspberry pi als gateway, en een arduino als node. Ik heb voor beide de software van https://github.com/CongducPham/LowCostLoRaGw gebruikt. Dit werkt prima. De gateway (raspberry pi) ontvangt mooi de temperatuur van de arduino.

Echter had ik gedacht dat ik dezelfde data op de Lorank8 zou kunnen ontvangen. Dit lijkt echter niet zo te zijn. De Lorank8 reageert op geen enkele actie van de arduino met RFM95W, en er is ook nergens iets terug te vinden in de logs.

Het Lora verhaal is vrij nieuw voor mij, en misschien zie ik een aantal zaken over het hoofd. Iemand enig idee waar ik in mijn redenering fout ga, of als ik de lorank/arduino anders moet configureren.

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madpilot0

madpilot0

I ain't mad

De RN2483 die ik op de Arduino gebruik heeft een p2p en een lora mode. Onder p2p kan ik geen pakketjes naar de Lorank8 sturen. Kan het zijn dat de RFM95 ook een soortgelijke modus heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Mithrandir
quote:
LittleWan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:18:
Ik heb onlangs een Lorank8 gateway aangekocht. Deze heb ik prima kunnen installeren. Ik zie activiteit via de api van thethingsnetwork (http://thethingsnetwork.o...gateways/1DEE0DEA71695426) en op iot.semtech.com (http://iot.semtech.com/gateways/1D-EE-0D-EA-71-69-54-26/)

Daarnaast heb ik een paar RFM95W modules aangeschaft. Deze heb ik al kunnen testen met een raspberry pi als gateway, en een arduino als node. Ik heb voor beide de software van https://github.com/CongducPham/LowCostLoRaGw gebruikt. Dit werkt prima. De gateway (raspberry pi) ontvangt mooi de temperatuur van de arduino.

Echter had ik gedacht dat ik dezelfde data op de Lorank8 zou kunnen ontvangen. Dit lijkt echter niet zo te zijn. De Lorank8 reageert op geen enkele actie van de arduino met RFM95W, en er is ook nergens iets terug te vinden in de logs.

Het Lora verhaal is vrij nieuw voor mij, en misschien zie ik een aantal zaken over het hoofd. Iemand enig idee waar ik in mijn redenering fout ga, of als ik de lorank/arduino anders moet configureren.
Als ik op de github kijk zie ik dat de code geschreven is voor een SX1272 terwijl er op de RFM95 een SX1276 zit. Tussen de SX1272 en de SX1276 zijn er wel een aantal verschillen in registers misschien dat daar het probleem zit

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True