LoRaWAN

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 16:49
@Toulon7559 Ik heb ook wel eens gekeken naar CayenneLPP, maar die gebruikte (wat ik er nog van weet) erg veel data om gegevens te versturen. Een DS18B20 is maximaal 12 bit nauwkeurig, dus heb je aan 1.5 byte per meting genoeg. In een low-power situatie zou ik zelfs er voor kiezen om de energie-zuinige 9 bit mode te pakken, aangezien de nauwkeurigheid van een DS18B20 0.5C is...

In de interface van TTN kun je de gegevens weer uitpakken en als json of zoiets ophalen in de gewenste applicatie.

Via het TTN moet je ook rekening houden met hoevaak en hoeveel data je verstuurt. Je mag officieel maar 0.1% van de tijd zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 13:58
Wellicht is dit wat:

https://nl.aliexpress.com...Ag-UEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

en dan de SHT20
Toulon7559 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:04:
Kijken in de richting van een DS18B20, omdat die ruim beschikbaar zijn verpakt in een RVS-huls:
dat is wel zo handig met het oog op waterbestendigheid, bijv. voor langdurige meting in de buitenlucht en ondergronds.
Maar laat me graag overtuigen HTU21D te gebruiken o.i.d. als die ook in zo'n verpakking leverbaar is, dus hints welkom voor leveranciers.

Bij binnensensoren en ver bovengronds geen probleem, maar vochtbestendigheid is een aspect waar ik de vingers al behoorlijk heb gebrand (figuurlijk):
vooral verzopen T&H-sensoren van type DHT11~22 en SHT11~31 (de laatste zelfs in beschermende capsules).

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oriolico
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06-2020
spam

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 11-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
@Btje Inderdaad zijn de gekapselde versies van SHT11 t/m SHT35 prima sensoren als je gecombineerd & redelijk beschermd T&H wil meten.
Bij die reeks zie je ook dat meetkwaliteit en prijs een verband hebben.
Types SHT31 ~ SHT35 worden in semi-professionele meteo-apparatuur toegepast.
De 'mindere' versie SHT20 vindt je bijv. in de LHT65, met een DS18B20 als 'hulpje' voor de kabelsensor.
Heb zelf ook een SHT31 als bovengrondse T&H-sensor aan mijn 'proef-Marvin' gekoppeld, en dat zit ook in mijn Upgrade van het WS7000-PWS.

Voor 'eenvoudige' meting van alleen temperatuur is echter de meetkwaliteit van een DS18B20 vaak al voldoende.
;-) Vandaar de vraag hoe ik DS18B20 op de Marvin aansluit ......
Ook de ervaring zowel met ingekapselde SHT11 als SHT15 dat ze toch verzuipen en het R.V.-deel werkt dan niet meer goed: een DS18B20-in-RVShuls is dan een superieur compromis.

[ Voor 51% gewijzigd door Toulon7559 op 20-10-2020 17:43 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@BosGnoom
Met CayenneLPP kun je het hele traject regelen beginnend in de Node t/m Domoticz.

Ook gekeken naar de info over TTN's HTTP-Integration
Als ik dat goed lees, dan werkt die verbindingsmethode ongeacht de manier waarop je de payload samenstelt.
Na coderen aan de Node-kant, komt aan het andere eind bij het Endpoint de payload als JSON-file ter beschikking. Die JSON-file moet je dan weer decoderen om bij de inhoud te komen voor verdere toepassing.
Coderen en decoderen mag je zelf bepalen, en de verbinding naar Domoticz e.d. moet je ook zelf regelen, maar daarvoor zijn vast voorbeelden te vinden.
In het voorbeeld voor HTTP-Integration wordt requestbin genoemd als Endpoint.

(Hoe) kun je daarvoor je eigen webhost gebruiken (om die tussenstap via requestbin over te slaan)?
[Dat heeft wel een aspect van username+password wat geregeld moet worden]

[ Voor 17% gewijzigd door Toulon7559 op 11-06-2020 22:18 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
Toulon7559 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:18:
@BosGnoom
Met CayenneLPP kun je het hele traject regelen beginnend in de Node t/m Domoticz.

Ook gekeken naar de info over TTN's HTTP-Integration
Als ik dat goed lees, dan werkt die verbindingsmethode ongeacht de manier waarop je de payload samenstelt.
Na coderen aan de Node-kant, komt aan het andere eind bij het Endpoint de payload als JSON-file ter beschikking. Die JSON-file moet je dan weer decoderen om bij de inhoud te komen voor verdere toepassing.
Coderen en decoderen mag je zelf bepalen, en de verbinding naar Domoticz e.d. moet je ook zelf regelen, maar daarvoor zijn vast voorbeelden te vinden.
In het voorbeeld voor HTTP-Integration wordt requestbin genoemd als Endpoint.

(Hoe) kun je daarvoor je eigen webhost gebruiken (om die tussenstap via requestbin over te slaan)?
[Dat heeft wel een aspect van username+password wat geregeld moet worden]
Zover ik weet kun je bij de HTTP Integration gewoon je eigen endpoint ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Weer even verder gezocht.

TTN's Integration-optie voor Data Storage lijkt me een variant van de HTTP-Integration, maar dan niet m.b.v. bijv. Requestbin als Endpoint, maar met data-opslag op de TTN-servers.
Behalve handig dat het intern-TTN is (dus bijv. geen gedoe met andere Logins), ook nuttig dat ze daar de data tot 7 dagen bewaren.

Samenvattend (vanuit mijn huidige [beperkte] inzicht):
- Met CayenneLPP is er een uitgewerkte oplossing voor een MQTT-dataverbinding tussen een Node tot in bijv. Domoticz:
misschien wat veel overhead, maar het werkt.
- DataStorage is een eenvoudiger opzet 'intern TTN', waarbij je voor de payload zelf voor codering en decodering mag/moet zorgen:
- HTTP-Integration lijkt een variant op DataStorage met een ander Endpoint.

[ Voor 51% gewijzigd door Toulon7559 op 23-08-2020 09:02 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:54
Hallo iedereen:

Ik heb sinds kort een: https://mikrotik.com/product/wap_lr8_kit

Ik voed de lora data aan TTN.
Bestaat er een TTN tracker map (geen gateway map) en bij behorende hardware?
Dus kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@BosGnoom nee, geen gateway map.

Maar een map met trackers.
Waar je je auto of fiets kunt vinden bijvoorbeeld.
Privately of Publicly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
Dan zou je op de ttnmapper een "experiment" kunnen starten. Voor n GPS-trackers heb ik geen ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:38
neeecht schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:59:
@BosGnoom nee, geen gateway map.

Maar een map met trackers.
Waar je je auto of fiets kunt vinden bijvoorbeeld.
Privately of Publicly.
Zoiets bedoel je dan? https://www.thethingsnetwork.org/docs/devices/node/map.html

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Mja bijna.
Deze map heeft zeer veel moeite met laden.

Ik heb de afgelopen jaren weinig kunnen testen omdat de IMST LoRa boardjes steeds stuk gingen.
Die zijn duidelijk niet voor buiten gebruik.

Hopelijk kan de Mikrotik binnenkort het dak op.
Heb al kunnen testen met een tracker GPS tracker via WirelessThings.be.

Met een test antenne op het balkon ging dat toch prima.
Ruim 6+km met de tracker op de bagagedrager van de fiets. :)

Nu hoop ik dus op een TTN versie, staat wat meer gateways hier.

• neeecht
De Mikrotik staat nu op het dak.
Lastig om te zien hoe goed een gateway precies werkt, maar de berichten stromen binnen via de TTN console.

Nu blijven zoeken naar een mooie tracker website.
Vindjefiets.iets ofzo :)

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

Rouwette

Rouwette.com

Vraagje, werkt het netwerk ook bv op 868,9 Mhz?

https://www.rouwette.com/

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rouwette schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:46:
Vraagje, werkt het netwerk ook bv op 868,9 Mhz?
Wat bedoel je met 'het netwerk'? Als het om Lora gaat is dat toch gewoon op het www te vinden? https://www.thethingsnetw...equencies-by-country.html
https://www.thethingsnetw...awan/frequency-plans.html

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2020 10:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

Rouwette

Rouwette.com

Nou ik heb een paar deurmelders en bewegingsmelders van Visonic, deze werken op 868,9 Mhz, ik wil deze graag uitlezen.

Met een Raspberry of Arduino.
Ik heb onderstaand setje met Aruino maar die draait op 868,3 Mhz en kan het niet uitlezen.
https://www.nodo-shop.nl/...no-antenne-usb-kabel.html

Wellicht zit ik niet in het juiste topic maja

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 03:56
neeecht schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:10:
De Mikrotik staat nu op het dak.
Lastig om te zien hoe goed een gateway precies werkt, maar de berichten stromen binnen via de TTN console.

Nu blijven zoeken naar een mooie tracker website.
Vindjefiets.iets ofzo :)
Kijk eens naar Node-red i.c.m. worldmap. Of Grafana met Worldmap plugin.

Je kunt via Node-red een MQTT connectie leggen met de backend van TTN en daar van je device latitude en longitude opvragen, deze converteren naar geohash en deze waarden naar een InfluxDB pushen. De Geohash weer uitlezen in Grafana met Worldmap plugin.

Krijg je i.c.m. RSSI een mooie plot van je TTN node.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAE5f1Bvwo9pMMweWio4vVPiLFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kkmQythSSX1TZfb1htuKUE1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik heb onlangs 2 van deze dingen aangeschaft en op het eerste gezicht lijken die best interessant:

https://www.antratek.nl/lds01-lorawan-door-sensor

Moet het nog goed aan de praat zien te krijgen, maar daar heb ik zo'n USB<>TTL kabeltje voor nodig, die is nog onderweg. Als ik de docs en specs goed lees dan is er een optie voor een watersensor en zou het mogelijk moeten zijn om het apparaat zowel als deur als watersensor te laten werken. Die watersensor is heel leuk, maar in feite kun je daar natuurlijk elk willekeurig open/sluit contact op aan kunnen sluiten en dat maakt het een stuk interessanter, zeker voor die prijs.

Enige nadeel is dat het gepowerd wordt door een CR2032 en aangezien ik in eerste instantie wat problemen had met registratie, heeft het apparaat 1 dag veel staan zenden en de batterij is al behoorlijk leeg, pfff. Als het allemaal stabiel draait dan zal het aantal berichten per dag gemiddeld 1 a 2 zijn, dan gaat de batterij wat langer mee.

Iemand enig idee of er goede alternatieven zijn voor de CR2032 met meer capaciteit? Desnoods een dikkere variant, dan zet ik er wel een ander houdertje in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Raider095 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:34:
Iemand enig idee of er goede alternatieven zijn voor de CR2032 met meer capaciteit? Desnoods een dikkere variant, dan zet ik er wel een ander houdertje in...
Om mezelf te beantwoorden, maar deze vraag mogelijk ook voor anderen, kan dit wellicht interessant zijn:

http://www.cr2032-knoopcel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
ik wil Lora gaan gebruiken als rc remote control.
Als ik de te verzenden pakketjes heel klein houdt, wat kan ik dan verwachten kwa snelheid?? Dus hoe snel kan ik onderling communiceren tussen twee modules???
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lijkt me niet echt waar LoRa voor bedoelt is. De pakketjes zijn altijd klein, met het idee om batterij te besparen. Maar voordat het van je remote naar de gateway naar de network server en naar de applicatie gaat (zelfde weg terug?) zit wel een significante delay tussen. Wat wil je ermee besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

fsfikke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:
Lijkt me niet echt waar LoRa voor bedoelt is. De pakketjes zijn altijd klein, met het idee om batterij te besparen. Maar voordat het van je remote naar de gateway naar de network server en naar de applicatie gaat (zelfde weg terug?) zit wel een significante delay tussen. Wat wil je ermee besturen?
Ik heb nooit gecheckt of het klopt, maar ik heb wel al vaker gehoord dat LoRa (zonder WAN. Point to point dus) oorspronkelijk ontwikkeld is voor de besturing van op afstand bestuurbare vliegtuigjes.

Zo vreemd lijkt me dat ook niet. Zo'n ding besturen vraagt tenslotte niet heel veel bandbreedte. Het aantal signalen is misschien wel hoog, maar het formaat per pakketje is heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
fsfikke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:
inderdaad gaat het om lora2lora communicatie. Dus zonder gateway.
En gaat het hier om een Unmanned Ground Vehicle / inspectierobot.
Stroomverbruik maakt in deze niet uit gezien ik genoeg accucapaciteit heb.

Data welke ik wil versturen is de stand van twee potmeters (0-1023) en de stand van diverse drukknoppen/schakelaars.

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

en dit zo snel en zo vaak mogelijk versturen.
minimaal 8x per seconde.

[ Voor 24% gewijzigd door Delchrys op 19-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Data welke ik wil versturen is de stand van twee potmeters (0-1023) en de stand van diverse drukknoppen/schakelaars.

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

minimaal 8x per seconde.
Ik vrees dat je dan toch snel tegen de wettelijke limitaties aan loopt die bij de unlicensed LoRa frequenties horen.

https://www.thethingsnetw...s/lorawan/duty-cycle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
[b]Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
Google eens op "LoRaWAN point to point". Makkelijk gaat dit niet worden aangezien het protocol hier in de basis niet voor is bedoeld. De basis ligt bij communicatie via een gateway/netwerk/applicatie via DEV EUI, APP EUI en APP KEY. Er schijnen firmware libraries te bestaan waarmee je nodes kunt 'foppen', ofwel gewoon een andere taal kunt laten spreken. Althans, de taal blijft feitelijk hetzelfde, maar ze praten dan met elkaar ipv een netwerk. Aangezien dit allesbehalve standaard is vraag ik me af hoe betrouwbaar dit is en op hoeveel support je kunt rekenen als de firmware toch te wensen over laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024
Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

minimaal 8x per seconde.
Point to Point LoRa communicatie is zeer goed mogelijk en zeker met de data die jij wil versturen geen probleem. De datarate van LoRa is erg afhankelijk van de instellingen die je doet de maximaal haalbare is ongeveer 37k5, maar de vraag is of je daarbij een stabiele verbinding tot stand krijgt.

De bottleneck waar je waarschijnlijk tegen aan loopt met je project is de duty cycle die je op je vrij band mag doen. Dit is een beetje afhankelijk waar je in de band gaat zitten 1% of 0,1% van de tijd dat je mag zenden.

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ben inmiddels verder gekomen en gebruik nu examples van een library gevonden op github.

https://github.com/Stuart...Control_Servo_Transmitter

Deze library zend razendsnel met inachtneming van de duty cycles en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 17:17
Ik ben compleet onbekend met LoRa, maar ik zoek naar een manier om mijn hond te tracken zonder dure abonnementen of devices die zo groot zijn als een baksteen (bij wijze van spreken) en in mijn zoektocht kwam ik onderstaande afbeelding tegen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D5ZcGykW4AASKKJ?format=jpg&name=small

Dit is een KEYCO LoRA GPS Tracker (via KPN?) vastgeplakt aan een halsband. Voor €49 niet heel duur!

Het vastplakken is natuurlijk niet fool-proof, maar voor €49 voor mij wel het onderzoeken waard.

Ik las alleen dat de frequentie van locatie updates via LoRa niet betrouwbaar zijn. Waarbij er soms maar 1x per uur een update plaats vind. Klopt dit? Kan je hier invloed op uitoefenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dustyrick
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-05 22:39
Tristan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:31:
Ik las alleen dat de frequentie van locatie updates via LoRa niet betrouwbaar zijn. Waarbij er soms maar 1x per uur een update plaats vind. Klopt dit? Kan je hier invloed op uitoefenen?
De update frequentie van de locatie bepaling staat gelijk met de zendinterval van het device. KPN kan enkel een 'nieuwe' locatie berekenen met een nieuwe LoRa pakket. Dit is dus volledig afhankelijk van de instellingen van de tracker. De tracker zal waarschijnlijk niet zo vaak zenden om een lange batterij levensduur te behalen..

Des te meer berichten er op dezelfde locatie verzonden worden, hoe nauwkeuriger KPN de locatie kan bepalen van de tracker. Verder is de hoeveelheid antennes waar de berichten op ontvangen worden ook bepalend voor de nauwkeurigheid van de locatie bepaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Locatiebepaling via LoRa werkt niet geweldig. Het lijkt er van de titel ook op dat de tracker een GPS sensor heeft die dan de coördinaten doorstuurt (wat dus geen LoRa geolocation is). De update frequentie heeft dus geen invloed op de nauwkeurigheid. Alternatief is misschien een tracker van AllIoT: https://www.alliot.co.uk/...ng/abeeway-micro-tracker/

[ Voor 26% gewijzigd door fsfikke op 22-12-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 17:17
fsfikke schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:18:
Locatiebepaling via LoRa werkt niet geweldig. Het lijkt er van de titel ook op dat de tracker een GPS sensor heeft die dan de coördinaten doorstuurt (wat dus geen LoRa geolocation is). De update frequentie heeft dus geen invloed op de nauwkeurigheid. Alternatief is misschien een tracker van AllIoT: https://www.alliot.co.uk/...ng/abeeway-micro-tracker/
Hmm dit ziet er interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:16
Omdat ik een projectje in gedachten heb voor de toekomst waarbij ik LoRaWAN wil gebruiken, had ik me deze week een aantal spulletjes gekocht om er wat mee te spelen.

Het voornaamste dat ik besteld heb is een Dragino LoRa Pi Hat (v1.4, met SX1276/SX1278 transceiver). Ik heb hem gisteren op een Pi geprikt, Raspbian geïnstalleerd en de User Manual gevolgd om een Gateway op te zetten met TheThingsNetwork. Dit ging allemaal vrij vlot, maar er kwam geen trafiek binnen. Ik had initieel verwacht dat ik alle traffiek uit de omgeving zou zien (omdat ik in deze thread iets gelijkaardigs las: dat je vanaf je de GW aansluit, je ineens allemaal berichten ziet voorbijkomen), maar langs de andere kant was ik niet verbaasd dat ik niets zag: ik woon nogal afgelegen, en er zullen niet zoveel apparaten in de omgeving zijn.

Dan maar eens als node proberen te verbinden met het netwerk! Dan moet ik wel iets zien binnenkomen op TTN! Want, als ik TTNMapper mag geloven zou er over heel België en Nederland een volledige dekking moeten zijn?

Het registreren van een apparaat ging ook weer heel vlot, en ook het compileren van een sample lukte vrij goed. Ik heb deze repo binnengehaald en het Join example geprobeerd. Hij slaagt er in om zijn Join te sturen, maar die komt nooit toe op TTN? En bijgevolg komt er dus ook geen response op...

Ik heb ook gelijkaardige examples geprobeerd van andere repo's, maar tot nu toe nog met geen enkele succes gehad.

Is er nog iets dat ik over het hoofd kan zien? Of is de dekking op sommige plaatsen misschien toch minder goed dan de TTNmap doet uitschijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Waar woon je? Je kunt op de TTN mapper natuurlijk zien of er GW's in de buurt zijn. Maar vergis je niet in het bereik. KPN heeft een mooi netwerk met allemaal flinke antennes hoog in hun GSM-masten, daar is een openbaar netwerk als TTN bijna niet tegenop gewassen. In stedelijkere gebieden daar kun je aardig wat dekking verwachten maar de meer buitengebieden daar plant KPN gewoon standaard zijn gateways neer, terwijl er weinig openbare TTN dekking is.

Andersom gezien, die nodes hebben natuurlijk zeer laag vermogen. Ik heb een GW op mijn dak staan en diverse nodes inpandig die door aardig wat beton heen moeten. Veel nodes halen de GW net aan, een GW aan de overkant van de straat zou vele malen gunstiger zijn dan een GW op het dak (umbrella effect). En ik merk dat als mijn eigen GW uit staat dat diverse nodes moeite hebben om een alternatieve GW te bereiken. Dus het valt of staat echt bij goede gateways. Leuk dat iedereen een gateway kan opzetten via TTN maar vaak zijn dat relatief lage locaties met een beperkt bereik. Mijn GW staat bijzonder hoog en pakt soms nodes van 100km ver. En dan te bedenken dat eigen nodes die zich diep inpandig bevinden deze antenne niet eens weten te bereiken.

Welkom in de wondere RF wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
@Raider095 Ik woon ten zuiden van Mechelen, België. Als ik op TTNmapper kijk woon ik precies in een blauwe band. Wil dat dan in theorie niet zeggen dat ik daar dekking moet hebben?

Op 2.15km staat er een GW "Online but no coverage mapped yet". Daarna heb ik een 7-tal GW's rondom me heen die allen tussen de 5 en de 7km van mijn woonplaats verwijderd zijn.

Er is nog wat extra lora materiaal onderweg (zou deze week moeten toekomen) zodat ik gelijktijdig een node en een GW kan opzetten om mee te experimenteren. Het probleem is echter, voor het project dat ik in gedachten heb zou ik overal dekking moeten hebben. Bij voorkeur over heel Europa, maar met heel de Benelux zou ik al blij zijn.
Ik ging er vanuit dat dit wil met LoraWAN i.c.m. TTN zou lukken, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn?

Proximus (Belgische tegenhanger van KPN) heeft in België ook een LoRa netwerk opgezet, maar ik kan er nergens prijzen van vinden. Dat alleen al doet me vermoeden dat het niet voor een appel en een ei zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Opifex wirelessthings.be heeft in belgië een soort van landelijke dekking. 'soort van' omdat echt letterlijk 100% gewoon lastig is en ik dat daarom niet snel zal zeggen. Deels gebruiken ze het ttn netwerk en deels een eigen netwerk waarbij ze roaming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
@Yucon Probleem is dat ik ook op hun site nergens informatie vind over hoe ik het kan gebruiken, waardoor ik vermoed dat er een prijzig abbonement aan vasthangt?

Betrouwbaarheid is trouwens niet echt een vereiste voor mijn toepassing. Als ik één pakketje per dag kan versturen is dat al voldoende. Is dat realistisch denken jullie, als ervaringsdeskundigen? Dat ik een apparaat op eender waar ik België kan hebben liggen, en dat het altijd wel een paar bytes per dag kan sturen naar een homeserver? (Dus dat het bvb 99% van de tijd geen GW kan bereiken, maar dat het die 1% van de dag van de kans gebruik maakt om zijn data te versturen)

En indien ja, zou voor Europa hetzelfde gelden?

[ Voor 11% gewijzigd door Opifex op 20-01-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

@Opifex daar zou ik niet bij voorbaat vanuit gaan. Ik denk dat je het beste eens contact met ze op kan nemen, ook wat betreft dat europa verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Opifex schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:18:
@Raider095 Ik woon ten zuiden van Mechelen, België. Als ik op TTNmapper kijk woon ik precies in een blauwe band. Wil dat dan in theorie niet zeggen dat ik daar dekking moet hebben?
Die blauwe band betekent iets anders, dat is een lijn van A naar B. A is een gateway, B een node. Ofwel de lijn die een signaal heeft afgelegd. Dat kan zowel een hoge gateway en hoge node zijn, waardoor de lijn dus niet per definitie iets zegt over de dekkingsgraad, puur dat 1 of meerdere signalen die weg hebben afgelegd. Als jij ongunstig zit tov diezelfde gateway dan wordt het lastig. Het feit dat een node die weg heeft weten af te leggen kan nog steeds betekenen dat het signaal wellicht minimaal is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
@Raider095 Oké, ja. Klopt. Maar dat is toch wel het idee van die kaart? Dat verschillende "mappers" met hun node rondtrekken en kijken welke gateways ze kunnen bereiken vanaf welke punten? Om op die manier te bepalen waar er een dekking is?

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Opifex schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:53:
@Raider095 Oké, ja. Klopt. Maar dat is toch wel het idee van die kaart? Dat verschillende "mappers" met hun node rondtrekken en kijken welke gateways ze kunnen bereiken vanaf welke punten? Om op die manier te bepalen waar er een dekking is?

Of zie ik dat verkeerd?
Daar zijn apparaatjes voor die gps signalen over LoRa uitsturen om een netwerk te mappen. Ik heb zelf de Adeunis field tester, maar er nog niet echt aan toe gekomen hem in te zetten :p

https://www.adeunis.com/en/produit/ftd-network-tester/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Opifex schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:53:

Of zie ik dat verkeerd?
Ja en nee. Het klopt wat je zegt, maar juist als je lijnen ziet lopen dan zijn het individuele verbindingen die je ziet. Hoe meer het volledig blauw is, hoe meer lijnen er in elkaar overlopen, hoe meer verbindingen er zijn gemaakt en hoe beter de dekking zal zijn. Zoals ik al zei; een hoge zender en ontvanger kunnen hele mooie lijnen trekken, maar een tussengelegen lage node zal daar weinig voordeel van hebben.

Even Jip en Janneke, als je op een 20 hoog flat staat, dan kun je een andere 20 hoog flat misschien wel op 30km afstand zien staan. Als je lager staat, dan moet je echt binnen 1 of 2km komen wil je diezelfde flat boven de bomen en andere obstakels zien uitsteken. Op 868MHz met zeer laag vermogen ben je al snel gebonden aan zichtverbindingen, elk obstakel verkleint de kans dat je de gateway kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Zijn er nog veel mensen bezig met LoRaWAN via TTN vandaag de dag? Is men al aan het migreren van TTNv2 naar TTNv3? Uiteindelijk zal iedereen wel moeten, zowel qua applicaties als qua nodes en het verbaast me een beetje hoeveel werk, moeite en hoofdbrekens dit met zich mee brengt. Ik kan me zomaar voorstellen dat hele delen van het netwerk omvallen tegen de tijd dat uitsluitend nog v3 ondersteund wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Raider095 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:36:
Zijn er nog veel mensen bezig met LoRaWAN via TTN vandaag de dag? Is men al aan het migreren van TTNv2 naar TTNv3? Uiteindelijk zal iedereen wel moeten, zowel qua applicaties als qua nodes en het verbaast me een beetje hoeveel werk, moeite en hoofdbrekens dit met zich mee brengt. Ik kan me zomaar voorstellen dat hele delen van het netwerk omvallen tegen de tijd dat uitsluitend nog v3 ondersteund wordt...
Ik zat er naar te kijken om naar v3 te gaan, maar tot m'n verbazing werkt hun eigen gateway (Indoor GW) nog niet op v3. Ik gebruik TTN alleen voor wat testjes dus het maakt niet zo veel uit voor mij.

Ik vond de conferentie van ze wel weer leuk, ook al zat er wat herhaling in van vorig jaar. Moet een aantal presentaties die ik gemist heb nog terugkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Raider095 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:36:
Ik heb zowel v2 als v3 ingeladen in mijn Mikrotik gateway. Dat lijkt te werken.
Ik draai deze gateway puur als ondersteuning voor dekking en voor de fun. Jouw gedachtes zijn ook precies de mijne.

Projecten zoals:
https://ttnmapper.org/gat...ays=on&lines=on&points=on
https://www.obabulk.nl/ zullen die alles moeten omprogrammeren?

Deze gateways zijn heel interessant:

OBA Bulk Gateway 1 - LSWP
60C5A8FFFE766473
Channels heard on: 12

OBA Bulk Gateway 2 - N-Ruimte
60C5A8FFFE760E60
Channels heard on: 16

Mijn gateway komt niet verder dan: Channels heard on: 9
https://ttnmapper.org/gat...ays=on&lines=on&points=on

Heel benieuwd welke kanalen dan nog meer gebruikt worden.
Of is het zenden en ontvangen apart op dezelfde frequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Volgens mij is is het TDD, ofwel dezelfde frequenties voor RX en TX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

fsfikke schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:44:
[...]

Ik zat er naar te kijken om naar v3 te gaan, maar tot m'n verbazing werkt hun eigen gateway (Indoor GW) nog niet op v3. Ik gebruik TTN alleen voor wat testjes dus het maakt niet zo veel uit voor mij.

Ik vond de conferentie van ze wel weer leuk, ook al zat er wat herhaling in van vorig jaar. Moet een aantal presentaties die ik gemist heb nog terugkijken.
Het hele idee is sowieso om de gateways zo lang mogelijk op v2 te laten draaien. Als ik het goed begrepen heb zouden v3 gateways niets meer met v2 nodes kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
De nodes is een groot woord, het gaat vooral om de applicaties. Je moet in een nieuwe v3 console de applicaties opnieuw aanmaken, en de nodes daar opnieuw aan toevoegen. Vervolgens de nodes in de oude console verwijderen, of 1 bitje veranderen van een key, zodat ze niet meer op v2 kunnen komen, maar de data nog wel even behouden blijft (voor de zekerheid). Vervolgens moeten alle nodes opnieuw joinen en dan staan ze in de v3 applicatie. De payload en alle netwerkdata is volstrekt anders, ik vind het echt crap. Aardige klus om alles om te bouwen. Zal allemaal wel een goede reden hebben maar op het forum van TTN zag ik een hele terechte opmerking dat dit een beetje lijkt op "door techies voor techies". Ofwel, als je er weinig kaas van hebt gegeten dan heb je het nakijken. Inderdaad, ik heb er wel enige kijk op maar ik heb er al enorm veel moeite mee, los van het feit dat het gewoon ontzettend veel tijd kost. Stel dat je nodes in de middle of F* nowhere hebt staan, die je allemaal even moet resetten, of in het ergste geval (die bestaan ook) aan de laptop moet hangen voordat ze opnieuw joinen.

Geloof me, dit gaat echt een dingetje worden wat flink onderschat wordt. Als vandaag of morgen de schakelaar om zou gaan (v2 uitschakelen) dan werkt het overgrote deel van het netwerk (gateways, applicaties, nodes) simpelweg niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het gaat niet alleen om je eigen nodes en applicaties. Als je morgen je eigen spullen compleet naar v3 overzet sluit je daarmee ook je gateway af voor andere gebruikers die nog niet naar v3 zijn.

Dat door techies voor techies is in mijn ogen altijd al het zwakke punt geweest. Ik ben er sinds 2016 mee bezig en hoewel ik wel hts it gedaan heb ben ik tegenwoordig geen hardcore developer meer. Zeker in het begin heb ik behoorlijk m'n neus gestoten, en als ik er met deze achtergrond al zo lastig doorheen kom is dat best een indicatie dat het wel erg ingewikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Yucon schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:20:
Het gaat niet alleen om je eigen nodes en applicaties. Als je morgen je eigen spullen compleet naar v3 overzet sluit je daarmee ook je gateway af voor andere gebruikers die nog niet naar v3 zijn.
Exact, die had ik dan nog niet genoemd. Daarom adviseren ze om de gateways als laatste te migreren. Ik heb zelf een test GW op v3 draaien en een operationele nog op v2 voor de zekerheid. Aan de ene kant zeg ik, ik zet die ander ook om naar v3 want dat ding staat er voor mijn eigen nodes, maar gezien de hoogte dient hij een breed doel en dan kunnen anderen weer de nek omgedraaid worden, tsja :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warriorvideo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-11-2023
Dit is meer een home assistant vraag , maar op het home assistant forum kreeg ik geen reactie op mijn vraag
dus misschien zitten hier HA users met verstand van TTN.

Ik heb een Things-netwerk node,
Het heeft ingebouwde sensoren voor Temp, Lux, accuspanning, etc.
Ik ben erin geslaagd om de Things-netwerkintegratie in Home assistant op te zetten.
De meeste sensoren geven de juiste gegevens, zoals temperatuurbatterij enz.
Het enige dat niet de juiste gegevens geeft in de Home-assistent, is de sensor die 'event' wordt genoemd
Die moet me op de hoogte stellen van beweging, knop ingedrukt etc.
Hieronder staat een invoer die ik heb gemaakt in mijn HA configuratiebestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor 5:
  - platform: thethingsnetwork
    device_id: bergingtemp
    values:
      battery: V
      light: Lux
      temperature: C
      event: "button"

In mijn Things network payload settings Heb ik dit staan voor de node sensor :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
function Decoder(bytes, port) {
  var decoded = {};
  var events = {
    1: 'setup',
    2: 'interval',
    3: 'motion',
    4: 'button'
  };
  decoded.event = events[port];
  decoded.battery = (bytes[0] << 8) + bytes[1];
  decoded.light = (bytes[2] << 8) + bytes[3];
  if (bytes[4] & 0x80)
    decoded.temperature = ((0xffff << 16) + (bytes[4] << 8) + bytes[5]) / 100;
  else
    decoded.temperature = ((bytes[4] << 8) + bytes[5]) / 100;
  return decoded;

In home asisstent als ik de Entity state atributes op zoek laat het dit zien :

code:
1
2
3
4
5
device_id: bergingtemp
raw: DcwABwh5
time: '2021-02-08T19:21:31.927257164Z'
unit_of_measurement: interval
friendly_name: bergingtemp event

Wil dus die interval status in HA krijgen, moet ik mischien mijn IDE software van de node veranderen/ aan passen ?

Ik heb een tip gekregen dat ik misschien een sjabloon-sensor moet gebruiken In HA, alleen heb ik geen idee hoe dat moet.

Mijn doel is om een ​​sensor te hebben die de 'gebeurtenis'-status weergeeft, zoals' knop ',' interval ',' beweging '

Ik heb gegoogeld als een gek maar heb geen oplossing gevonden

Misschien kan hier iemand helpen ?

Karel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 11:38
Goedendag,

Ik wil me verdiepen in de wereld van LoRa. Nu heb ik een developer account aangemaakt bij KPN en zie ik de interface welke lora device's je kunt toevoegen.

Nu ben ik iemand die niet heel veel wil lezen en gewoon wil rommelen en proberen en met vallen en op staan het wil leren.

Nu zou ik graag willen beginnen met een goede, maar niet te dure gps lora device.
Ik kwam deze tegen:

https://www.reichelt.nl/n...ejuXnt3lLNu0aAvPwEALw_wcB

Kan ik deze gebruiken in het developer account van KPN?
Of raad iemand een ander device aan?

Tevens ben ik opzoek naar een lora device wat op trilling reageert.
Iemand een tip? Ik ben niet van het zelf in elkaar solderen en 3d printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

0Burner0 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:05:
Goedendag,

Ik wil me verdiepen in de wereld van LoRa. Nu heb ik een developer account aangemaakt bij KPN en zie ik de interface welke lora device's je kunt toevoegen.

Nu ben ik iemand die niet heel veel wil lezen en gewoon wil rommelen en proberen en met vallen en op staan het wil leren.

Nu zou ik graag willen beginnen met een goede, maar niet te dure gps lora device.
Ik kwam deze tegen:

https://www.reichelt.nl/n...ejuXnt3lLNu0aAvPwEALw_wcB

Kan ik deze gebruiken in het developer account van KPN?
Of raad iemand een ander device aan?

Tevens ben ik opzoek naar een lora device wat op trilling reageert.
Iemand een tip? Ik ben niet van het zelf in elkaar solderen en 3d printen.
Een paar posts terug kwam er eentje voorbij: fsfikke in "LoRaWAN"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
fsfikke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:14:
[...]

Een paar posts terug kwam er eentje voorbij: fsfikke in "LoRaWAN"
Heb je hem in gebruik? En werkt ie samen met kpn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

0Burner0 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:20:
[...]

Heb je hem in gebruik? En werkt ie samen met kpn?
Ik werk met een privaat LoRa netwerk. Maar waarom zou KPN niet werken?
Wij hebben geselecteerde devices waarmee u op afstand kunt monitoren en aansturen. Het aansluiten van eigen devices op KPN Things is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
fsfikke schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:32:
[...]

Ik werk met een privaat LoRa netwerk. Maar waarom zou KPN niet werken?

[...]
Geen idee, ben nu toch wel wat meer aan het lezen en aan het leren :) .
Wat is nou het grote verschil tussen de sensor die jij aan geeft en deze sensor:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

0Burner0 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:35:
[...]

Geen idee, ben nu toch wel wat meer aan het lezen en aan het leren :) .
Wat is nou het grote verschil tussen de sensor die jij aan geeft en deze sensor:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Die RAK’s hebben wel een groot hobby gehalte icm. slechte documentatie. Die zijn niet zo makkelijk in gebruik. Die Abeeway is een stuk compacter en uitgebreidere features (BLE/WiFi/GPS) en hebben goede documentatie.

https://www.abeeway.com/w...way_Products_Micro_17.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0Burner0
Toch niet helemaal naar je geluisterd, maar niet voor een ali device gegaan.

Ik heb een LGT92-LI gekocht.
Het is me gelukt hem aan te melden bij KNP-Things netwerk.
Alleen de gps data klopt niet helemaal. Hij geeft wel een locatie aan, maar die is wisselend en zo'n 900 meter van mijn huis. Ook als ik hem buiten neerleg.

Iemand een idee hoe dit kan komen?

Hij werkt plots een stuk beter, geen idee hoe het kan 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door 0Burner0 op 07-05-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
0Burner0 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:59:

Hij werkt plots een stuk beter, geen idee hoe het kan 8)7
GPS fix duurt altijd even? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 13:26
Ik dacht dat ik LoRaWAN via TTN een beetje begreep, en wou mijn eerste node gaan bouwen.

Wat ik zoek is:
- betaalbare nodes die zowel als class A als class B zouden kunnen werken.
- node met failover naar een andere TTN gateway als mijn toekomstige eigen gateway offline is (geen power, geen internet).
- Liefst OTAA-activation zodat dynamisch sleutels uitgewisseld worden.

Met de overgang van TTN V2 naar TTN V3, ben ik het spoor zoek. Klopt het dat een ESP32 met een RFM95 niet meer genoeg is? Ik heb nog Arduino Uno's, Arduino Nano's, Raspberry Pi v3B+ en RFM95's liggen.

Wie kan mij een beetje op weg helpen? [LoRaWAN en TTN lijken een steep learning curve te hebben. Zelfs mikrotik was makkelijker te begrijpen. >:) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dat was me even ontgaan, maar ik zie een aardig verhitte discussie daar. Al gaat dat specifiek over ATtiny's. Het is me niet helemaal duidelijk of een pro mini met LMIC daar ook onder valt. Maar ik heb zo te zien heel wat bij te lezen.

edit: LMIC en daarmee dus RFM95 zou wel degelijk nog moeten werken. Zie ook dit waar specifiek over v3 gesproken wordt.
https://github.com/lnlp/LMIC-node

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 25-07-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
wernert schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:29:
- betaalbare nodes die zowel als class A als class B zouden kunnen werken.
- node met failover naar een andere TTN gateway als mijn toekomstige eigen gateway offline is (geen power, geen internet).
Ik snap je vraag niet helemaal. Wat voor nodes, voor welk doel? Wat moeten ze kunnen doen?
De tweede vraag is ook wat onduidelijk. Een node wordt niet gekoppeld aan een gateway, maar aan het netwerk. Als mijn nodes een signaaltje versturen dan kan ik netjes zien welke gateways dat signaal allemaal hebben ontvangen en dat is gezien de grillige frequentie in combinatie met het lage vermoeden vrijwel nooit hetzelfde. Zelfs de dichtstbijzijnde GW's missen weleens een pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:24
Is iemand bekend met partijen als Floatium? Ik ben via via benaderd of ik interesse had in een antenne op mijn dak en hun website is nogal summier, en ik vraag me af wat voor verantwoordelijkheden ik me dan allemaal op de hals haal. In principe kan iemand toch alles op internet doen wat ze willen via zo een hotspot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DaVaMa schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:24:
Is iemand bekend met partijen als Floatium? Ik ben via via benaderd of ik interesse had in een antenne op mijn dak en hun website is nogal summier, en ik vraag me af wat voor verantwoordelijkheden ik me dan allemaal op de hals haal. In principe kan iemand toch alles op internet doen wat ze willen via zo een hotspot?
Dit is geen wifi hotspot waarmee je lekker kan internetten ofzo. Het is een LoRa gateway die alleen sensordata ontvangt en doorgestuurt naar een andere server. Je hebt wel meer van dit soort initiatieven. In de VS is een grote Helium.

Imo is het een groot piramidespel/MLM. Ze lokken met provisies om een zo groot mogelijk netwerken op te zetten zodat anderen het kunnen gebruiken voor hun sensoren maar wie gaat ook daadwerkelijk betalen om dit te gebruiken? De use-cases hiervoor zijn extreem beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:24
ja ik was onder de indruk dat al die huurscooters er gebruik van maken, al weet ik niet precies waarvoor.

Maar LoRa is een open standaard, toch? Dus die ''data'' die eroverheen gaat kan elke vorm hebben die je wil als je zelf iets ervoor maakt? Misschien ben ik te veel aan het doemdenken hoor maar het voelt voor mij wel iets wat makkelijk te misbruiken is als je er wat moeite in wil stoppen. Al zal dat natuurlijk minder een ding zijn als men er ook voor moet betalen.

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 15:00
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Dit is geen wifi hotspot waarmee je lekker kan internetten ofzo. Het is een LoRa gateway die alleen sensordata ontvangt en doorgestuurt naar een andere server. Je hebt wel meer van dit soort initiatieven. In de VS is een grote Helium.

Imo is het een groot piramidespel/MLM. Ze lokken met provisies om een zo groot mogelijk netwerken op te zetten zodat anderen het kunnen gebruiken voor hun sensoren maar wie gaat ook daadwerkelijk betalen om dit te gebruiken? De use-cases hiervoor zijn extreem beperkt.
Behalve dat je bij een piramidespel zelf - geld - moet investeren. De enige investering die de host hier heeft is zijn locatie, internetverbinding en een beetje stroom. De 5% bonus is puur om hosts te belonen voor het aanbrengen van nieuwe mensen.

Ik ben mede-oprichter van Floatium ;)

• neeecht
@endness er zijn niet van dit soort projecten waar je gewoon de data forward via udp en je aanmeld via een website?

Ik heb een https://mikrotik.com/product/wap_lr8_kit draaien op een dak. Ik forward data naar meerdere projecten. Volgens mij kun je zo goed als oneindig forwards toevoegen.
https://www.thethingsindu...ways/mikrotikrouterboard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-05 23:11

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik kom er zo gauw niet uit, maar misschien dat iemand hier kan helpen. Heb zelf twee jaar terug een Dragino-kit gekocht (LG01 LoRa) met daarin o.a. een gateway en wat Arduino-borden met shields. Draait allemaal al een jaar of twee vrij goed en gekoppeld aan The Things Network. Vrij goed, omdat zo'n Arduino-bord met shield en direct daarop een antenne op een plek hangt waar het signaal op sommige momenten continu wordt onderbroken door wieken, afhankelijk van hoe de wind staat. Het hangt binnen in een windmolen en eigenlijk wil ik het kastje op dezelfde plek houden, maar de antenne met een kabel verlengen. Het gaat hierbij om een afstand van hooguit tien meter. Door de antenne onder de stelling te plaatsen hoop ik geen last meer te hebben van de ronddraaiende wieken.

Nu lees ik iets over I-pex en SMA-aansluiting, maar als ik daar op Google kom ik bij een bekende kabelwinkel uit met tig varianten en weet ik eigenlijk niet welke ik moet hebben.

Mijn vraag: weet iemand welke kabel ik zou kunnen gebruiken, die in het mooiste geval ook nog eens weersbestendig is? Mogelijk dat er dan ook een andere antenne bij moet i.p.v. de standaard harde plastic antenne?

[ Voor 5% gewijzigd door Tjeerd op 22-10-2021 15:49 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
@Tjeerd Welk signaal wordt onderbroken? Van IoT device naar jouw LORA gateway of van jouw LORA gateway naar TTN. En in het laatste geval, hoe verloopt die connectie; via WiFi of mobiel internet?

Of is de LG01 helemaal niet in gebruik als gateway op dit moment, maar als IoT client? En verliest die contact met de publieke TTN gateway (die dus niet van jou is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

The Lord schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:23:
@Tjeerd Welk signaal wordt onderbroken? Van IoT device naar jouw LORA gateway of van jouw LORA gateway naar TTN. En in het laatste geval, hoe verloopt die connectie; via WiFi of mobiel internet?

Of is de LG01 helemaal niet in gebruik als gateway op dit moment, maar als IoT client? En verliest die contact met de publieke TTN gateway (die dus niet van jou is)?
Ik weet met bijna zekerheid dat het aan het apparaatje ligt (Arduino-bord met antenne) die in de molen hangt. Zodra de molen in een stand staan dat de wieken tussen de ontvanger thuis en de molen in draaien heb ik veel uitval en komen pakketjes niet aan. De afstand is denk ik nog geen 60 meter. Verder is er vrij zicht tussen de molen en ons huis in. Gateway thuis is via WiFi met internet verbonden. Zodra de wieken niet draaien tussen ons huis en de molen lijkt het veel beter te gaan. Het zijn metalen roeden van de wieken die er telkens langs draaien, dus ik vermoed dat dat het signaal kan tegenwerken.

Mijn idee is dan om de antenne dus onder de stelling te plaatsen én buiten ipv nu binnen waar hij door een gemetselde muur van een cm of 30 heen moet. Dus misschien is het niet gek dat de combinatie muur én wieken net te veel is.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:31
Leuk, je bedient dus een stellingmolen, geen grondzeiler. In beginsel is een molen natuurlijk gewoon een molen. Lijkt me machtig mooi zo'n oude machine.

Als je de antenne inderdaad op een vaste plek buiten opstelt waardoor deze vrij van obstakels is dan zou dat de signaalkwaliteit enorm moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

FrankHe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:25:
Leuk, je bedient dus een stellingmolen, geen grondzeiler. In beginsel is een molen natuurlijk gewoon een molen. Lijkt me machtig mooi zo'n oude machine.

Als je de antenne inderdaad op een vaste plek buiten opstelt waardoor deze vrij van obstakels is dan zou dat de signaalkwaliteit enorm moeten verbeteren.
Ja, ik heb het niet zo duidelijk vernoemd in het begin, maar het gaat inderdaad om een stellingmolen. Ik bedien hem niet zelf, maar ben meer van het IT-gedeelte zoals de website/e-mail/sociale media enz. En ik laat op de website zien hoeveel enden/omwentelingen hij per minuut/kwartier/uur/dag maakt. Grafiek met een stukje geschiedenis. Het aantal minuten gedraaid enz. Er valt best veel leuke informatie uit te halen. Maar het is tot nu toe in testfase gebleven omdat het dus te vaak metingen mist als de wieken niet aan de gunstige kant draaien. Als het wél alles meet en draadloos doorstuurt geef ik het pas vrij.

Maar dan moet ik dus wel weten welke (I-Pex) kabel ik kan gebruiken, het gaat om zo'n soort schild van Dragino. Heb namelijk het idee dat er verschillende soorten zijn als ik op I-Pex zoek. En dan vraag ik me ook af of ik rekening moet houden met de lengte van die kabel, kan me voorstellen dat daar beperkingen in zitten om nog betrouwbaar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mooie info!

Wat betreft de kabel weet ik niet wat de eventuele beperkingen zijn. Wellicht dat iemand anders dit weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Vroeg mij af of iemand toevallig een adresje weet waar RAK2287 concentrator modules op voorraad zijn:)? Zelf kom ik helaas wachttijden tegen van +4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

FrankHe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:58:
Mooie info!

Wat betreft de kabel weet ik niet wat de eventuele beperkingen zijn. Wellicht dat iemand anders dit weet.
Ik heb het maar even nagevraagd bij een leverancier van IoT-spullen en ik heb een SMA male to SMA female coax kabel nodig. Eventueel kan er ook nog een weerbestendige antenne bij, maar ik ga het eerst maar eens proberen om de antenne onder de stelling aan de binnenkant van de muur te hangen. Dat moet voldoende zijn, maar dat merk ik gauw genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Tjeerd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:45:
[...]
Ik heb het maar even nagevraagd bij een leverancier van IoT-spullen en ik heb een SMA male to SMA female coax kabel nodig. Eventueel kan er ook nog een weerbestendige antenne bij, maar ik ga het eerst maar eens proberen om de antenne onder de stelling aan de binnenkant van de muur te hangen. Dat moet voldoende zijn, maar dat merk ik gauw genoeg.
Je gelinkte Dragino bord heeft inderdaad een SMA connector. Dat is fijn, want dat scheelt weer een verloop (met bijbehorende demping).
Dat beantwoord waarschijnlijk al een andere vraag die ik nog had; je bord heeft al een externe antenne (ik gok een 2dB antenne).

Heeft je gateway ook een externe antenne? Zo ja, staan beide antennes verticaal geplaatst? Dat is namelijk nodig i.v.m. de karakteristieken van de antennes (polarisatie) om ze zo goed mogelijk te laten werken.

In principe kun je die RG174 kabel van Antratek gebruiken. Echter is de demping van RG174 behoorlijk, zodat je 'winst' door de antenne verderop te plaatsen teniet kan worden gedaan door de demping over 10 meter kabel en de 2 extra connectoren.

Een betere kabel (b.v. LMR-195: https://www.allekabels.nl/netwerk/sma-kabels/lmr-195.html) kan dan een oplossing zijn. Óf toch je Dragino board gunstiger plaatsen.

Of je Dragino op een andere plek kunnen hangen, sensor bekabeling verlengen en dan een korte RG174 kabel om antenne op een gunstigere plek te kunnen hangen.

Ik zou een RG174 kabel proberen, aangezien die relatief goedkoop zijn. Als dat niet afdoende werkt kun je altijd nog kijken voor verplaatsen of een upgrade van de kabel en eventueel antenne.

Wil je goede voorlichting m.b.t. kabels of een kabel op maat hebben dan kan ik je https://www.ddselectronics.nl/ aanraden. Er zaten vroegâh ook 2 goede bedrijven voor particulieren in R'dam, maar dat is zo lang geleden dat ik niet eens de bedrijfsnamen meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

The Lord schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Je gelinkte Dragino bord heeft inderdaad een SMA connector. Dat is fijn, want dat scheelt weer een verloop (met bijbehorende demping).
Dat beantwoord waarschijnlijk al een andere vraag die ik nog had; je bord heeft al een externe antenne (ik gok een 2dB antenne).

Heeft je gateway ook een externe antenne? Zo ja, staan beide antennes verticaal geplaatst? Dat is namelijk nodig i.v.m. de karakteristieken van de antennes (polarisatie) om ze zo goed mogelijk te laten werken.

In principe kun je die RG174 kabel van Antratek gebruiken. Echter is de demping van RG174 behoorlijk, zodat je 'winst' door de antenne verderop te plaatsen teniet kan worden gedaan door de demping over 10 meter kabel en de 2 extra connectoren.

Een betere kabel (b.v. LMR-195: https://www.allekabels.nl/netwerk/sma-kabels/lmr-195.html) kan dan een oplossing zijn. Óf toch je Dragino board gunstiger plaatsen.

Of je Dragino op een andere plek kunnen hangen, sensor bekabeling verlengen en dan een korte RG174 kabel om antenne op een gunstigere plek te kunnen hangen.

Ik zou een RG174 kabel proberen, aangezien die relatief goedkoop zijn. Als dat niet afdoende werkt kun je altijd nog kijken voor verplaatsen of een upgrade van de kabel en eventueel antenne.

Wil je goede voorlichting m.b.t. kabels of een kabel op maat hebben dan kan ik je https://www.ddselectronics.nl/ aanraden. Er zaten vroegâh ook 2 goede bedrijven voor particulieren in R'dam, maar dat is zo lang geleden dat ik niet eens de bedrijfsnamen meer weet.
Bedankt voor het uitgebreide advies. Net even gekeken en de ontvanger staat bij het raam op de slaapkamer en de antenne stond denk ik onder een hoek van ruwweg dit: / (70 graden ipv 90). Heb hem nu 100% naar verticaal gedraaid. Ga v/d week wel even in de molen controleren of de antenne daar ook strak verticaal staat. Nu had ik me nog niet in betere inrichting van de antennes verdiept, maar maakt het ook nog uit als de antennes ondersteboven hangen (één van beiden of beiden)? Of is het enige belangrijkste dat ze 100% verticaal staan? Misschien dat daar ook nog wat winst te behalen is. De antenne in de molen die op een dijk staat zit denk ik uiteindelijk wel minstens een meter of 5 hoger t.o.v. de ontvanger in de slaapkamer, weet niet of dat nog uitmaakt.

Verplaatsen van Arduino-kastje wil ik liever niet, maar is inderdaad een mogelijkheid. Ik denk dat ik toch de gok ga wagen en die iets duurdere LMR-195 kabel een kans ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marceluitzwolle
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 21:32
Met interesse (het grootste gedeelte van) dit topic gelezen, natuurlijk pas nadat ik dacht dat ik het juiste had gekocht..
Heb een milesight-iot thermometer gekocht (LoRaWAN EM300) om te gebruiken op een locatie een paar kilometer van mijn huis (geen internet) en dan de temperatuur thuis te kunnen 'aflezen'.
Had van te voren gekeken of er bereik zou zijn (kpn-things) en er zit een ondergrondse container vlakbij waar onze lokale afvalboer ook gebruik maakt van kpn, dus dat zou moeten werken. Bereik hebben we dan ook (Thermometer toegevoegd aan het kpn-things portal (gratis account, kun je 5 apparaten aanmelden!!) en dat werkt, ik zie elke keer de data binnenkomen op dat portal)
Maar dan... Ik dacht bij milesight hebben ze ook een portal waar je de data op uit kunt lezen en klaar... Helaas, dan moet er (blijkt nu achteraf) een gateway tussen komen (oeps, zo'n € 400,-), die verbinding heeft met het internet en de data kan ontvangen! (hmm, dat had ik daar nou juist niet, anders had ik voor een andere oplossing gegaan) contact gehad met milesight en die geven aan dat het dan niet gaat werken.

Nu zag ik op cayenne een mooi voorbeeld van wat ik zou willen; https://cayenne.mydevices...16-4812-a30c-f57fd6ba3176; GPS hoeft niet (kan hem zo ook wel vinden) maar zo'n grafiekje etc. ziet er mooi uit!
Zag dat ubidots.com ook zoiets heeft en dat zou ook een mooie oplossing zijn.

Iemand die hier weet hoe je dat aan elkaar kunt 'plakken' vanaf kpnthings?????

Eventueel een andere (niet te dure) oplossing is ook goed, wil er best wel wat in investeren, maar moet niet de hoofdprijs gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Ik heb geen praktijkervaring met KPN things. Misschien is het iets voor mij in de toekomst. Daarom heb ik uitgezocht hoe je sensoren thuis kan uitlezen: je moet een application server instellen die de pakketten die je nu voorbij ziet komen op het dashboard beschikbaar maakt voor een andere applicatie zoals de grafiekjes die je wil. Zie hier:

https://zakelijkforum.kpn...-application-server-11069

https://developer.kpn.com...agement-api-documentation

Het zal wel even prutsen zijn, het handigste is als je een bestaande applicatie gebruikt voor de grafieken zodat je alleen wat code hoeft te schrijven om de output van de thermometer te koppelen aan die applicatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 15:03
Ik heb een aardige tijd wat dingen gedaan met LoRa, maar heb nu besloten alles weg te doen omdat ik mijn vrije tijd besteed aan het beter worden in software architectuur en web3, ipv LoRa / IoT.

Ik geef alles weg, aan mensen die aan dit topic hebben bijgedragen. Ik zie graag dat het bij echte tweakers terecht komt namelijk. Ik heb voor de weggeef:
- Dragino LoRa / GPS hat voor Pi
- RF Elements station box (voor outdoor)
- RAKWireless gateway/concentrator module (voor op je Pi)
- u-blox NEO 6M GPS module (2x)
- 868 Mhz Antenna - 80cm (COL868/5-S) incl. allerlei connectors (standaarden weet ik niet meer uit mijn hoofd).

Mocht iemand interesse hebben, DM me dan. Wel heb ik het liefst iemand die alles in 1x overneemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:02

4POX

Everybody is wired

Roet schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:25:
Ik heb een aardige tijd wat dingen gedaan met LoRa, maar heb nu besloten alles weg te doen omdat ik mijn vrije tijd besteed aan het beter worden in software architectuur en web3, ipv LoRa / IoT.

Ik geef alles weg, aan mensen die aan dit topic hebben bijgedragen. Ik zie graag dat het bij echte tweakers terecht komt namelijk. Ik heb voor de weggeef:
- Dragino LoRa / GPS hat voor Pi
- RF Elements station box (voor outdoor)
- RAKWireless gateway/concentrator module (voor op je Pi)
- u-blox NEO 6M GPS module (2x)
- 868 Mhz Antenna - 80cm (COL868/5-S) incl. allerlei connectors (standaarden weet ik niet meer uit mijn hoofd).

Mocht iemand interesse hebben, DM me dan. Wel heb ik het liefst iemand die alles in 1x overneemt. :)
Nu zullen sommige mensen zich afvragen er zoveel lora bordjes zijn met GPS. Ik vond het in het begin ook raar omdat veel lora apparaten een vaste locatie hebben. Meeste gebruiken het voor het zetten van de klok :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ondertussen flink wat tijd verder sinds mijn vorige bericht in dit onderwerp van een jaar of twee geleden. Ondertussen blijkt de hele Dragino-kit die ik toen heb gekocht het niet meer goed te doen i.c.m. de gateway en The Things Network. Kom regelmatig berichten tegen dat het bordje en de software sowieos nooit echt hebben voldaan aan de standaarden. Het werkt in ieder geval niet meer.

Gelukkig heb ik een budget van het werk voor dit soort dingen en heb ik een nieuwe The Things Network gateway gekocht. Die is nu prima geregisteerd.

Na wat inlezen blijkt dat mijn Arduino Uno ook niet meer gaat werken met het The Things Network en hun SDK-bibliotheek. Iets met serial/usb-controllers. Zal ook wel.

Nu zie ik dat TTN zelf een "The Things Uno" verkoopt waarop ik mijn Arduino-shield kan prikken. Iemand ervaring met dat bord? Of kan ik ook een ander merk bord gebruiken? En waar kan ik uberhaupt nog een The Things Uno kopen? En als ik het goed begrijp zit de antenne dan in het PCB-board verwerkt en heb ik geen apart LoRa-shield meer nodig?

Update: het hele Things Uno-bord (Leonardo Uno blijkbaar) is bijna nergens te verkrijgen, behalve op een buitenlandse site voor een heleboel geld, verzendkosten bijna netzoveel als bord zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Tjeerd op 09-01-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Wat nog een andere optie is als het je om de Arduino opties gaat; ik heb sinds vorige week 2 WiPhones, waarbij ik voor beide toestellen een LoRa board heb meebesteld. Die schroef je achterop de 'telefoon' en kun je gewoon via de Arduino IDE programmeren.

Zonder ook maar iets in te stellen kun je al berichten via LoRa van het ene naar het andere toestel sturen. Werkt verrassend eenvoudig, maar de LoRa bordjes zijn volgens mij alleen geschikt voor device-to-device en worden niet ondersteund door LoRaWan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik heb nagevraagd bij de leverancier waar ik mijn Dragino Arduino One + Lora Shield heb besteld ("LoRa IoT Development Kit V2 Based on the LG01-N IOT Gateway"). De leverancier kwam met een site die ik zelf ook al tegengekomen was: https://github.com/lnlp/LMIC-node en daarmee zou ik mijn Arduino Uno moeten kunnen programmeren voor LoRa. Die site wordt wel vaker naar verwezen op internet en schijnt de startplek te zijn als je een soort code-template wil hebben voor als je LoRa wil gaan gebruiken.

Er wordt vanuit gegaan dat je platform.io gebruikt. Binnen Visual Studio kun je die plugin inderdaad vinden, waardoor je een geintegreerde Arduino-IDE hebt. In je project moet je een platform.ini zetten en daar heb ik mijn apparaat opgegeven:

code:
1
2
3
4
5
[env:uno]
platform = atmelavr
board = uno
framework = arduino
upload_port = /dev/ttyUSB0

Daarnaast heb ik een main.cpp met daarin een stukje standaardcode om het geintegreerde LED-lampje op het Arduino-bord te kunnen laten knipperen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include <Arduino.h>

void setup()
{
  // initialize LED digital pin as an output.
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
}

void loop()
{
  // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);

// wait for a second
  delay(250);

// turn the LED off by making the voltage LOW
  digitalWrite(LED_BUILTIN, LOW);

// wait for a second
  delay(250);
}

Dat kan ik compileren en versturen naar mijn Arduino en werkt allemaal prima.

Maar, nu probeer ik het LoRa-gedeelte er in te hangen, maar als ik kijk bij de README van de LMIC-node code op GitHub naar de ondersteunde borden kan ik niet de Arduino Uno terug vinden. Ik heb wel geprobeerd de "mcci-catena/MCCI LoRaWAN LMIC library" afhankelijkheid toe te voegen in platform.ini en wat bouwvlaggen ingesteld, afgekeken van de LMIC-node code op Github voor de platform.ini. Maar nu begin ik echt al vast te lopen en heb ik geen idee meer wat ik aan het doen ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
; PlatformIO Project Configuration File
;
;   Build options: build flags, source filter
;   Upload options: custom upload port, speed and extra flags
;   Library options: dependencies, extra library storages
;   Advanced options: extra scripting
;
; Please visit documentation for the other options and examples
; https://docs.platformio.org/page/projectconf.html

[env:uno]
platform = atmelavr
board = uno
framework = arduino
upload_port = /dev/ttyUSB0
lib_deps = mcci-catena/MCCI LoRaWAN LMIC library@^4.1.1

; --------------------------------------------------
; |  MCCI LoRaWAN LMIC library specific settings   |
; --------------------------------------------------

[mcci_lmic]
; LMIC-node was tested with MCCI LoRaWAN LMIC library v3.3.0 and v4.0.0.
; Some changes have been announced for future versions of the MCCI library
; which may be incompatible with LMIC-node. In case of problems just
; use mcci-catena/MCCI LoRaWAN LMIC library@4.0.0 below which will
; explicitly use v4.0.0 of the library.
; Perform 'PlatformIO: Clean' after changing library version and
; in case of issues remove the old version from .pio/libdeps/*.

; Note: LMIC_PRINTF_TO is defined for each board separately
;       in the board specific sections. Don't define it in this section.

lib_deps =
    ; Only ONE of below LMIC libraries should be enabled.
    mcci-catena/MCCI LoRaWAN LMIC library           ; MCCI LMIC library (latest release)
    ; mcci-catena/MCCI LoRaWAN LMIC library@4.0.0   ; MCCI LMIC library v4.0.0

build_flags =
    ; Use platformio.ini for settings instead lmic_project_config.h.
    -D ARDUINO_LMIC_PROJECT_CONFIG_H_SUPPRESS

; Ping and beacons not supported for class A, disable to save memory.
    -D DISABLE_PING
    -D DISABLE_BEACONS

; -D LMIC_DEBUG_LEVEL=1            ; 0, 1 or 2

; -D CFG_sx1272_radio=1            ; Use for SX1272 radio
    -D CFG_sx1276_radio=1              ; Use for SX1276 radio
    -D USE_ORIGINAL_AES                ; Faster but larger, see docs
    ; -D LMIC_USE_INTERRUPTS           ; Not tested or supported on many platforms
    ; -D LMIC_ENABLE_DeviceTimeReq=1   ; Network time support

; --- Regional settings -----
    ; Enable only one of the following regions:    
    ; -D CFG_as923=1
    ; -D CFG_as923jp=1   
    ; -D CFG_au915=1
    ; -D CFG_cn490=1                   ; Not yet supported
    ; -D CFG_cn783=1                   ; Not yet supported
    ; -D CFG_eu433=1                   ; Not yet supported
    -D CFG_eu868=1
    ; -D CFG_in866=1
    ; -D CFG_kr920=1
    ; -D CFG_us915=1

Als ik dan ga bouwen krijg ik de volgende foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
rocessing uno (platform: atmelavr; board: uno; framework: arduino)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verbose mode can be enabled via `-v, --verbose` option
CONFIGURATION: https://docs.platformio.org/page/boards/atmelavr/uno.html
PLATFORM: Atmel AVR (4.0.1) > Arduino Uno
HARDWARE: ATMEGA328P 16MHz, 2KB RAM, 31.50KB Flash
DEBUG: Current (avr-stub) External (avr-stub, simavr)
PACKAGES: 
 - framework-arduino-avr @ 5.1.0 
 - toolchain-atmelavr @ 1.70300.191015 (7.3.0)
LDF: Library Dependency Finder -> https://bit.ly/configure-pio-ldf
LDF Modes: Finder ~ chain, Compatibility ~ soft
Found 6 compatible libraries
Scanning dependencies...
Dependency Graph
|-- MCCI LoRaWAN LMIC library @ 4.1.1
Building in release mode
Compiling .pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/hal/hal.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/lmic/lmic_us_like.c.o
Compiling .pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/lmic/lmic_util.c.o
.pio/libdeps/uno/MCCI LoRaWAN LMIC library/src/hal/hal.cpp:14:10: fatal error: SPI.h: No such file or directory

* Looking for SPI.h dependency? Check our library registry!
*
* CLI  > platformio lib search "header:SPI.h"
* Web  > https://registry.platformio.org/search?q=header:SPI.h
*

#include <SPI.h>
          ^~~~~~~
compilation terminated.
Compiling .pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/lmic/oslmic.c.o
Compiling .pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/lmic/radio.c.o
Archiving .pio/build/uno/libFrameworkArduinoVariant.a
Indexing .pio/build/uno/libFrameworkArduinoVariant.a
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/CDC.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/HardwareSerial.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/HardwareSerial0.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/HardwareSerial1.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/HardwareSerial2.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/HardwareSerial3.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/IPAddress.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/PluggableUSB.cpp.o
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/Print.cpp.o
*** [.pio/build/uno/lib161/MCCI LoRaWAN LMIC library/hal/hal.cpp.o] Error 1
Compiling .pio/build/uno/FrameworkArduino/Stream.cpp.o
================================================================================================ [FAILED] Took 0.38 seconds ================================================================================================

*  The terminal process "platformio 'run'" terminated with exit code: 1. 
 *  Terminal will be reused by tasks, press any key to close it.

De SPI (Serial Peripheral Interface) header heb ik opgezocht, maar daar word ik niet wijs van welke ik zou moeten gebruiken. Op The Things Network forums/draadjes word ik niet wijzer, behalve wederom een verwijzing naar het al om verlossende LMIC-node op GitHub. Ik gebruik denk ik de verkeerde zoektermen, of ik wil iets dat niet kan of begrijp het gewoon niet.

Mijn vraag: iemand die wel een idee heeft en/of ervaring hiermee?

[ Voor 22% gewijzigd door Tjeerd op 14-01-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Op het TTN-forum krijg ik tot nu toe geen reactie op dezelfde vraag als ik hierboven heb gesteld en kan met de zoektermen die ik gebruik ook geen hints vinden wat ik wel moet doen. Ik vraag me dus uberhaupt af of ik mijn Arduino Uno met een Arduino LoRa-shield nog wel kan gebruiken.

De leverancier van mijn TTN-gateway heb ik ondertussen een nieuwe e-mail gestuurd of zij nog ideeen hebben of anders of ze een alternatief bord hebben dat wel gaat werken met de TTN-gateway.

Dus mijn volgende vraag is eigenlijk of iemand hier een ander (Arduin-Uno-achtig) bord heeft/gebruikt die al met TTN v3 goed samenwerkt? Als ik maar een sensor er op kan prikken en kan uitlezen en doorsturen naar mijn TTN-gatway ben ik al blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Tjeerd Toen ik mijn TTN projectjes omzette van v2 naar v3, heb ik alleen de ABP gegevens aan hoeven passen omdat ik een nieuwe application aan moest maken op het TTN console. Dat er een hardware dependency zou zijn, zou mij daarom verbazen. Ik denk dat je uitdaging ergens anders ligt.
De compile error die je krijgt, heeft niets met de TTN versie te maken, maar met een library dependency. Doe je een include van SPI.h in je code? Wellicht die nog even toevoegen als dat niet zo is. Ik zie verder niet zo veel anders dan wat ik in mijn code heb staan.

Voorbeeldje van hoe ik het in mijn code heb staan:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#include <Arduino.h>
#include <SPI.h>
#include <lmic.h>

void setup(){
}

void loop(){
}

[ Voor 24% gewijzigd door Yukkie op 25-01-2023 14:09 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

@Yukkie het probleem dat mijn Dragino-kit zou hebben is dat de gateway en de Arduino(code) 1-kanaals gebaseerd is en het eigenlijk zodanig werkt dat het alleen maar verstorend werkt op LoRa-netwerken in de buurt. Het wordt in ieder geval helemaal afgebrand qua apparaat als ik er op zoek omdat het niet aan de standaarden voldoet.

Zal als ik bij mijn eigen computer kan eens proberen om de SPH.h toe te voegen om te kijken wat hij dan doet met compileren.

Het is mij ook niet duidelijk of mijn Dragino-kit (Arduino Uno + LoRa-shield) zomaar met een nieuwe meerkanaals TTN-gateway kan werken door andere software? Technisch kan ik moeilijk achterhalen of dat mogelijk is, kan het niet vinden in ieder geval met ge-Google. Tot op zekere hoogte zou ik denken dat de software bepaalt wat er mogelijk is. En die LMIC-node code zie ik niks van een Arduino Uno of LoRa-shield staan die ondersteund zou worden. De webwinkel die mij twee jaar terug de Dragino heeft verkocht en waar ik vorige week contact mee heb gezocht, heeft mijn vraag ondertussen ook naar Dragino doorgestuurd. Dus ik hoop dat Dragino zelf zeker wel iets kan zeggen hoe ik dit werkend kan krijgen.

Maar het liefst/desnoods koop ik een bord wat dat in één keer goed werkt inclusief software/bibliotheek die het bord goed ondersteunt met mijn TTN-gateway (v3), want ik heb eigenlijk niet zoveel zin/tijd om dit tot einde der tijden uit te moeten zoeken om werkend te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tjeerd op 25-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Single channel gateways zijn leuk voor thuis experimenten, maar niet bedoeld voor gebruik in het veld. Dat staat ook in feite op de Dragino site aangegeven bij de LG01 ( Note: LG01-N is designed for Private LoRa Protocol, Not recommend for LoRaWAN use.) Alleen multichannel gateways zijn compliant met TTN, omdat die meer nodes simultaan kan bedienen. Als jij een TTN gateway ergens neerzet, is deze in principe door iedere TTN user die in de buurt is (zoals ik met mijn LoRa-GPS tracker in mijn camper) te gebruiken om data naar TTN te sturen. Dat is ook de kracht van het LoRaWAN netwerk van TTN. Wil je dat niet, dan zul je je eigen LoRa netwerk moeten opzetten, zonder TTN te gebruiken. Overigens ben ik er vrijwel zeker van dat je je Arduino met LoRa shield prima kunt combineren met iedere andere TTN compliant gateway die er te verkrijgen is. Je zit voor TTN niet vast aan je Dragino gateway.

Dus kort samengevat:
  • je gateway is niet TTN compliant
  • je Arduino code bevat een fout, waardoor je een compile error krijgt
  • Je Arduino + LoRa shield kun je verder prima gebruiken met een andere, TTN compliant gateway

[ Voor 13% gewijzigd door Yukkie op 25-01-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Had (zoals eerder gemeld in deze rubriek) een kleine LoraWAN-configuratie eerst werkend voor KPN_Lora en daarna geprobeerd voor TTN_v2 met een DHZ_sensor. 'Geparkeerd' toen TTN_v3 kwam.

Ook afgeleid door andere zaken, nu pas weer de spullen ontstoft en eens gekeken of die spullen herbruikbaar zijn voor een configuratie die werkt met TTN_v3.

Beginnen met weer opzetten van de Dragino_LPS8_Gateway, maar nu voor TTN_v3.
Na vervangen van een kapotte netvoeding gaat de rode 'Power'-LED aan en flikkert continu de blauwe 'Globe'-LED bij de wereldbol.
Geen verbinding te krijgen met deze LPS8:
- niet op oorspronkelijk ingestelde IP-adressen voor WLAN en voor LAN
- na Reset via langdurig Toggle-drukken geen 'eigen' WLAN te zien, noch reactie op de LAN-interface,
noch verandering van het flitsritme van de blauwe LED.

Heb ook de laatste uitvlucht geprobeerd van een Ethernet-kabel tussen LPS8 en een PC en dan gebruik van de Fallback_IP-mode.
Als per ongeluk de Fallback_IP-mode zou zijn disabled, dan verwacht ik eigenlijk dat Reset dat weer teniet zou doen, maar testen na Reset levert niets op: de LPS8 is en blijft voor IP-scanners volledig onzichtbaar op zijn (W)LAN-interfaces ......

Weet iemand hoe zo'n schijnbaar 'dode' Dragino_LPS8_Gateway weer aan de gang te krijgen zou zijn?.

[ Voor 39% gewijzigd door Toulon7559 op 06-02-2023 14:42 . Reden: Uitbreiding na testen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Mijn LPS8 Gateway nog niet weer aan de gang gekregen, en daarom op zoek naar een vervanger:
LPS8N lijkt interessant, maar ook Indoor Femto Gateway type WLRGFM-100_EU868.
Heeft iemand ervaring met die laatste 2?
CQ is waar doc te vinden voor de laatste 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik ben niet meer in staat geweest om mijn Dragino Arduino te koppelen met het TTN (v3) netwerk en eigenlijk wil ik het nu anders gaan aanpakken.

O.a. KPN heeft een landelijk dekkend LoRa-netwerk waar ik ook mee wil experimenteren. De reden dat ik het via KPN wil proberen is omdat mogelijke toekomstige locaties waar dit gaat draaien er geen WiFi is om IoT-gateways neer te zetten en/of er ook geen andere LoRa-zenders in de buurt zijn van particulieren. Met het KPN-netwerk hoop ik dat ik overal LoRa kan bereiken.

Een paar jaar terug was er het Marvin Arduino-bord dat populair was en wat KPN zelf ook als voorbeeld geeft in hun ontwikkelaarsportaal, maar daar hoor ik weinig meer van en/of kan ik weinig over vinden. Kan nog wel een Marvin-kit bestellen, maar daar zitten allerlei toevoegingen bij waar ik geen gebruik van wil maken en ook vind ik het nog redelijk prijzig. Maar het kunnen aansluiten van allerlei Grove-sensoren spreekt mij dan wel weer aan.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met het KPN-netwerk voor LoRa en welk bord is dan aan te raden waar ik Grove-sensoren op kan aansluiten? Het zou mooi zijn als het wel ook op een batterij kan draaien, maar eventuele gewoon via USB en stopcontact is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toulon7559
Niet verder gezocht in de richting van KPN als Lora-netwerk, maar van een van de TTN-moderatoren heb ik een tijdje geleden op mijn verzoek een geteste oplossing aangereikt gekregen om een 'stofvangende' Marvin-PCB te tunen naar TTN_v3.
;-( Moet alleen nog tijd vinden om dat voor mezelf te implementeren .......

Anderzijds heb ik hier al met TTN_v3 een Dragino LSN50 aan het testdraaien, die een firmware heeft die je heel adaptief kunt instellen voor o.a. DS18B20, SHT3x en voor Analoge signalen.
Heeft voor sensor-interfacing een klemmenlijst:
zoiets zou je kunnen gebruiken om Grove-connectors/-sensoren op aan te sluiten.

Die Dragino LSN50 draait probleemloos icm met een Indoor Femto Gateway type WLRGFM-100_EU868.

[ Voor 7% gewijzigd door Toulon7559 op 26-04-2023 10:39 . Reden: Toevoegen laatste regel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 19:49
Goedemorgen,
Hoe zijn jullie ervaringen met de nieuwe TTN indoor gateway?
https://thethingsshop.com...things-indoor-gateway-pro

Hoe is het bereik?
Kun je hier goed de voorbijkomende pakketjes in zien?
Heeft er iemand een externe antenne op gezet en welke?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
cautje schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:52:
Goedemorgen,
Hoe zijn jullie ervaringen met de nieuwe TTN indoor gateway?
https://thethingsshop.com...things-indoor-gateway-pro

Hoe is het bereik?
Kun je hier goed de voorbijkomende pakketjes in zien?
Heeft er iemand een externe antenne op gezet en welke?

Bedankt!
Helaas geen ervaring mee. Ik lurk hier eigenlijk alleen.

Abonnementskosten van EUR 50 per jaar is wellicht wat aan de prijs voor de hobby maar bedrijfsmatig is zoiets natuurlijk pin da's. Wat betreft het bereik is het hele idee van LoRaWAN gebaseerd op grote afstanden, denk aan 5 km en bij een directe zichtlijn en minimale interferentie schijnt zelfs 800 km mogelijk te zijn.

Het apparaat is geschikt voor binnen, dat wil zoveel zeggen als, het is niet stof- en spatwaterdicht en de pcb is waarschijnlijk niet voorzien van een 'conformal coating' waardoor deze niet bestand is tegen condens. Dat is ook meteen de reden waarom apparatuur voor buiten altijd het dubbele kost.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:02

4POX

Everybody is wired

Bij het opruimen heb ik een Linklabs Raspberry PI hat gevonden om een gateway te maken.

Mooi bord met 8 kanalen en een GPS ontvanger. Bij het installeren merk ik dat de support al jaren stil staat.

Voordat ik vele vrije dagen ga gebruiken om de scripts en code te herschreven om dit bord aan het werk te krijgen vraag ik de community of dit de moeite waard is. Of kan ik het bord beter tegen een zacht prijsje verkopen. Ik doe verder niets met Lora.

Dit is de informatie die ik over het bord heb gevonden http://bikealive.nl/lora-gateway.html

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@4POX
Helaas kan ik je niet helpen. Niet alleen ben ik een kruk in coding, ook doe ik (nog) nix met LoRa.
Ik hang hier rond om erover te lezen; wil er wel wat mee doen, maar meer omdat ik het een razend interessante techniek vind dan dat ik het nodig heb.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik.zie door de bomen het bos niet meer. Daarom even dit:

Ik wil een eenvoudige (zelfbouw)setup met een paar sensoren (open/close en pir) omdat zigbee de afstand niet trekt in de tuin (50 meter). Liefst niet al te duur, voor een paar tientjes of zo.

Waar kan ik het beste beginnen? Heb ik zelf een gateway nodig of is er nu redelijke ttn dekking in een stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
koelkast schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:18:

Ik wil een eenvoudige (zelfbouw)setup met een paar sensoren (open/close en pir) omdat zigbee de afstand niet trekt in de tuin (50 meter). Liefst niet al te duur, voor een paar tientjes of zo.

Waar kan ik het beste beginnen? Heb ik zelf een gateway nodig of is er nu redelijke ttn dekking in een stad?
Is het mogelijk om halverwege een Zigbee repeater te plaatsen? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper. (Wel minder Tweaker-factor... :P)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tom Paris schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Is het mogelijk om halverwege een Zigbee repeater te plaatsen? Lijkt me een stuk makkelijker en goedkoper. (Wel minder Tweaker-factor... :P)
Nee helaas, dat lukt niet. Geen stroom beschikbaar. En inderdaad leuk om eens iets met lorawan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

koelkast schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:18:

Of er bij jou redelijke dekking is, is moeilijk te zeggen. Mijn ervaring is dat dit heel erg verschilt per stad, dorp en zelfs wijk. Zo heb ik voor mijzelf een gateway neergezet thuis om een aantal sensors te kunnen uitlezen, omdat er niets in de buurt was. Maar als ik zo'n sensor mee neem naar mijn werk (destijds om te testen, omdat ik thuis nog geen gateway had), had ik vanuit mijn kantoor "contact" met een TTN gateway.

Je zou eventueel ook met een sketch als dit kunnen experimenteren: https://randomnerdtutoria...-transceiver-arduino-ide/
Wellicht kun je die ombouwen zodat je data van meerdere sensors kunt ontvangen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste