Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LoRaWAN

Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-02 23:16
quote:
_Mithrandir schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:21:
[...]
Als ik op de github kijk zie ik dat de code geschreven is voor een SX1272 terwijl er op de RFM95 een SX1276 zit. Tussen de SX1272 en de SX1276 zijn er wel een aantal verschillen in registers misschien dat daar het probleem zit
De library heeft ook ondersteuning voor de SX1276, en is zelfs voorzien van autodetectie (https://github.com/Congdu...ies/SX1272/SX1272.cpp#L48) Ik veronderstel dat de bibliotheek dan ook goed werkt met de RFM95.
quote:
madpilot0 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:35:
De RN2483 die ik op de Arduino gebruik heeft een p2p en een lora mode. Onder p2p kan ik geen pakketjes naar de Lorank8 sturen. Kan het zijn dat de RFM95 ook een soortgelijke modus heeft?
Op het eerste zicht vind ik niets concreets terug over de configuratie van een P2P mode. In de documentatie staat wel dat P2P mogelijk is tussen SX1276 nodes onderling, maar hoe dit concreet bekomen wordt is mij nog niet duidelijk.
Ook in de broncode voor de arduino (en de SX1272 library) vind ik op het eerste zicht niets terug die spreekt over een p2p mode.

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-02 12:56
Het probleem zou ook nog kunnen zijn dat je verbinding probeert te maken op een frequentie waarop de Lorank8 niet luisterd.

Ik zie dat er in de SX1272.h een heleboel kanalen zijn aangemaakt waarop de Lorank8 standaard niet luistert.

Hij is ingesteld om te luisteren op de volgende frequenties:

868.100
868.300
868.500
867.100
867.300
867.500
867.700
867.900

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0Henk 'm!

• costo
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
Je kunt met een RFM95W een 'single-channel' gateway of node maken.
Er zijn 8 (10?) kanalen en een volwaardige gateway zou op alle kanalen tegelijk luisteren,

Is het alleen een kwestie van software/firmware die over de frequenties hopt of moet je speciale hardware gebruiken die meerdere frequenties tegelijk bedient en welke hardware/chip kan dat dan ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06-02 19:36
Van de TTN gateway wiki pagina:
For Communication there are two options for the chip the SX1272/SX1276 option and the SX1301 + SX1257 option. the SX1272/SX1276 only allows for one (1) connection at a time, the SX1301 + SX1257 chips allows up to eight (8() simultaneous connections (typically supporting 10000 ~ 20000 nodes)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Mithrandir
Een volwaardige gateway is opgebouwd met de SX1301 en SX1257. Hiermee is de gateway instaat om tegelijk naar 48 verschillende kanalen te luisteren. Wanneer je een SX1275 of SX1276 neemt kun je maar naar 1 kanaal luisteren

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-02 12:24

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Iemand ervaring met RN2483 en sleep mode?

Ik probeer energie te besparen met een batterij gevoede RN2483 LoRa node door ondermeer het modem in slaap te zetten. Volgens de documentatie stuur je een sleep commando en als je het modem wakker wilt maken stuur je een break gevolgd door een magic karakter.

Test vooraf gegaan door succesvolle OTA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
[....init, OTA, etc]

// Enter sleep mode
Serial.print("sys sleep 20000\r\n");

// Sleep for a while
sleep(3000);

// Wakeup the LoRa modem
Serial.end();

// Start break signal on MCU TX pin
digitalWrite(P1_2, LOW);

// Wait a while 
delay(200);

// Restart serial communication
Serial.begin(57600);

// Send magic break character (auto bauding)
Serial.print(0x55);

delay(50);

// Test RN2483 communication
Serial.print("sys get ver\r\n");

// Read data
[....]

Ik kan aan het stroomverbruik zien dat het modem succesvol in slaap gaat maar met de logic analyser zie ik na de break en versie query geen reactie van de RN2483 bij zowel firmware versie 1.0.0 als de laatste versie 1.0.1. In de errata wordt geen melding gemaakt dat de sleep mode niet werkt.

Logic Analyser log:

(Click to embiggenate)

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
11xSunpower SPR-225@SMA SB2500HF-30 (2013: 1122kWh/kWp)
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21:19
Hallo,

Ik ben aan het kijken of LoRaWAN een alternatieve is voor GPRS. Het project is dat er een sensor node op een plas ligt(vast plek), waarvan ik de data op een of andere manier naar het internet moet krijgen. De data is wat meet data, zeg maar eens per uur 1 KB aan data.
Maar heb nog wel een vraag aan jullie:
* Wat is de bereik van LoRAWAN node in de praktijk. Eventueel external antenne is geen probleem.(uit gaan dat ik een bestaand gateway gebruik)

Alvast bedankt

Groet Marc

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Kek

3flix

quote:
marc1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:58:
Hallo,

Ik ben aan het kijken of LoRaWAN een alternatieve is voor GPRS. Het project is dat er een sensor node op een plas ligt, waarvan ik de data op een of andere manier naar het internet moet krijgen. De data is wat meet data, zeg maar eens per uur 1 KB aan data.
Maar heb nog wel een vraag aan:
* Wat is de bereik van LoRAWAN node in de praktijk. Eventueel external antenne is geen probleem.(uit gaan dat ik een bestaand gateway gebruik)

Alvast bedankt

Groet Marc
Het bereik zal met en goede antenne in buiten gebied enkele kilometers kunnen zijn, als je weet dat er een gateway ergens in de buurt staat zou dat wel goed komen.

De pakketjes die je verstuurt zullen wel zo klein mogelijk moeten zijn. hangt er een beetje vanaf welk lorawan netwerk je kiest, hoeveel "airtime" je zal hebben. KPN heeft een betaalde vorm, TTN is gratis maar dan zal er dus iemand met een gateway in du buurt moeten zijn..

Hoe ziet je data er uit? en hoe vaak heb je die nodig?

• marc1990
Bedankt voor de snelle reactie.

De data is gewoon een set aan integers(16bit) denk dat er zo'n 64 zijn per keer meten dus 128 bytes. De frequentie is nog redelijk ongedefineerd. 1 keer per uur is mooi, maar eens per 6 uur kan ook. Of de data verzamelen en eens per dag versturen is ook prima mogelijk.
Het heeft ook geen kritisch uptime dus als het eens 1 of 2 dagen niet werkt is dat geen probleem.

Ik weet niet zo veel vinden over KPN. Maar vermoed dat het snel in de kosten loop. En dat is niet echt het idee, voor een leuk hobby projectje. Dus kijk dan ook voornamelijk naar TTN.

Zijn er nog legaal trucjes om het bereik te verbeteren.

Ik studeer zelf Embeded System, en heb genoeg materiaal thuis om het een andere te maken. Dus DIY aanpak is niet echt een probleem.

bedankt voor jullie tijd.

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

quote:
marc1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:19:

De data is gewoon een set aan integers(16bit) denk dat er zo'n 64 zijn per keer meten dus 128 bytes. De frequentie is nog redelijk ongedefineerd. 1 keer per uur is mooi, maar eens per 6 uur kan ook. Of de data verzamelen en eens per dag versturen is ook prima mogelijk.
Het heeft ook geen kritisch uptime dus als het eens 1 of 2 dagen niet werkt is dat geen probleem.

Ik weet niet zo veel vinden over KPN. Maar vermoed dat het snel in de kosten loop. En dat is niet echt het idee, voor een leuk hobby projectje. Dus kijk dan ook voornamelijk naar TTN.

Ik studeer zelf Embeded System, en heb genoeg materiaal thuis om het een andere te maken. Dus DIY aanpak is niet echt een probleem.

neem eens een kijkje hier: http://forum.thethingsnetwork.org daar zal je al aardig wat info vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Mithrandir
quote:
marc1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:19:

Hou er rekening mee dat de maximale payload van een bericht afhankelijk is van de datarate. Alleen op de hoogste datarates kun je berichten versturen waar 250 bytes aan data in zitten. Op de lagere datarates wordt het 123 en 59 bytes aan data.

Dit betekend dat je je data zal moeten verdelen over meerdere berichten. Hou er ook rekening mee dat je wettelijke gezien een kanaal maar 1,0% of 0,1% van de tijd mag bezetten afhankelijk van de band waarin je aan het zenden bent.

Voor een overzicht van de banden kun je hier kijken.

Voor het uitrekenen hoelang je bericht duurt om te versturen kun je de LoRa calculator gebruiken van Semtech.

De volgende mogelijkheden zijn er om het bereik te vergroten.

Zenden om maximaal vermogen verminderd wel de levensduur van de batterij aanzienlijk.

De sensor voorzien van een halve golf antenne dit levert ongeveer 3dB extra op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marc1990
quote:
_Mithrandir schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:12:
[...]

Hou er rekening mee dat de maximale payload van een bericht afhankelijk is van de datarate. Alleen op de hoogste datarates kun je berichten versturen waar 250 bytes aan data in zitten. Op de lagere datarates wordt het 123 en 59 bytes aan data.
Data opsplitsen is geen enkel probleem. Maakt het zelfs makkelijker.
quote:
Dit betekend dat je je data zal moeten verdelen over meerdere berichten. Hou er ook rekening mee dat je wettelijke gezien een kanaal maar 1,0% of 0,1% van de tijd mag bezetten afhankelijk van de band waarin je aan het zenden bent.

Voor een overzicht van de banden kun je hier kijken.
Mag ik alle banden gebruiken in Subcategorie 1?
Bijvoorbeeld H4: 869,400 – 869,650 MHz. Dan kan ik de zender op max vervomgen zetten. Al is G 433,050 – 434,790 MHz misschien wel beter met 10mW. Maar dat wordt dus testen
PS: heb de 3x RFM95W besteld
quote:
Voor het uitrekenen hoelang je bericht duurt om te versturen kun je de LoRa calculator gebruiken van Semtech.
Dat zal wel goed komen met duty-cycle. Data compression op dataset werkt waarschijnlijk ook wel, om de data met makkelijk factor 2 te verminderen.
quote:
De volgende mogelijkheden zijn er om het bereik te vergroten.

Zenden om maximaal vermogen verminderd wel de levensduur van de batterij aanzienlijk.

De sensor voorzien van een halve golf antenne dit levert ongeveer 3dB extra op
Gezien de dekking ziet het er naar uit dat ik zelf een base-station moet gaan maken. We kunnen vast een mooi richt antenne vinden met gain in range van 10-20 dB.
edit: Zie dat er ERP staat, dan hebben richt antennes niet zo veel zin, aangezien je dan weer het vermogen naar beneden moeten schroeven. Voor de verzendt kant. Voor de ontvangstkant heeft het natuurlijk wel voordeel.

Aankomen weekend maar eens gaan spelen met RFM95W, PI's en arduino's.

Bedankt voor jullie tijd.

marc1990 wijzigde deze reactie 01-07-2016 15:23 (5%)

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:43
Ik ga ook maar eens met LoRaWAN rommelen. Heb een tweetal RFM95 modules besteld, bedoeling is deze aan arduino's te koppelen en wat sensordata het netwerk op te sturen. Mijn buurt in Utreg is donkergroen van de TTN gateways dus daar zal het niet aan liggen.

Ik zie dat je ook TTN via mqtt weer kan uitlezen, nice.

Ik vind wel dat de hardwarekeuze nogal beperkt is in prijs/kwaliteit. Het is of hacken met goedkope RF modules of dikke €€€'s betalen voor kant en klare nodes en gateways.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:43

Node gemaakt van een ESP8266 en een RFM95W transceiver. Ik zie op het TTN forum dat mensen ook nodes met Arduino Pro Mini's hebben gemaakt, maar Atmega328's hebben erg weinig flash waardoor de LoRaWAN stack het meeste geheugen inneemt.
Ik heb zat gateways in de buurt (Utrecht stad) dus na wat gekloot in de code (bepaalde keys waren MSB, LSB per abuis geplakt) zag ik mijn opzetje via de portal en MQTT voorbij komen:

dev EUI 0000000025E36AF4 payload 48656C6C6F204553503832363620776F726C6421 time frame 02:06:44 RSSI -118 frequency 868.10000

Komende tijd maar eens kijken of het een beetje lukt diverse sensoren (ds1820, i2c si7020, BH1750, PIR e.d.) aan te sluiten en de data op het netwerk te gooien :)

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• Pallas
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-02 00:42
Ik heb een idee voor het opzetten van een node. Ik wil uiteindelijk data uit mijn moestuin gaan halen.
Maar ik weet niet goed welke module ik nu moet kiezen voor mijn arduino of raspberry.

Welke is toegankelijk? En relatief betaalbaar? In de openingspost word gesproken over SX1276. en over RFM95W, RFM98W.

• _Mithrandir
quote:
Pallas schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:01:
Ik heb een idee voor het opzetten van een node. Ik wil uiteindelijk data uit mijn moestuin gaan halen.
Maar ik weet niet goed welke module ik nu moet kiezen voor mijn arduino of raspberry.

Welke is toegankelijk? En relatief betaalbaar? In de openingspost word gesproken over SX1276. en over RFM95W, RFM98W.
De SX1276 is de radiochip van semtech die ontworpen is voor LoRa communicatie. De RFM95W is een klein printje van HopeRF.

Op de RFM95W zit het reference desing van de SX1276 voor communicatie op 868 MHz band.
Op de RFM98W zit het reference desing van de SX1276 voor communicatie op 433 MHz band.

Dus het kopen van een losse SX1276 lijkt mij niet echt een optie.

Voor een guide hoe je een arduino mini combineert met een RFM95 staat hier.

Verder zijn er ook modules te koop waar alles al opzit en hoef jezelf helemaal niet meer te solderen. Zoals bijvoorbeeld het nexus board van Ideetron

• Paksoy
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14-01 13:12
Ik zag laatst dat er een kant-en-klare Arduino shield beschikbaar is http://www.ebay.nl/itm/Dr...rduino-Board/222137370077

Het enige probleem: Levertijden zijn belachelijk lang en ik heb het een beetje snel nodig. Kent een van jullie een leverancier in Europa?

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-02 20:12
Ideetron heeft het nexus board, een conbinatie van arduino en lora module. Een andere optie is om een 3.3v arduino te nemen en daat even zo'n lora module aan te knopen. Meer dan een paar draadjes is het niet. Als je voor de antenne een draadje neemt (66mm volgens mijn test) dan ben je klaar.

Springuin.nl: Electronic product development | tweakblog

• Gutanoth
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 19:39
Heeft er iemand een goede uitleg voor mij over de LoRa modulatie?
Ik weet dat er gebruik gemaakt wordt van een Chirp spread spectrum, waar iets mee gedaan wordt, maar ik kan sowieso niet heel veel vinden over CSS (zoals bijvoorbeeld heel simpel wat een 1 of 0 moet voorstellen) en al zeker niet over wat nou precies de lora modulatie inhoudt.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
quote:
Gutanoth schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:09:
Heeft er iemand een goede uitleg voor mij over de LoRa modulatie?
Ik weet dat er gebruik gemaakt wordt van een Chirp spread spectrum, waar iets mee gedaan wordt, maar ik kan sowieso niet heel veel vinden over CSS (zoals bijvoorbeeld heel simpel wat een 1 of 0 moet voorstellen) en al zeker niet over wat nou precies de lora modulatie inhoudt.
Veel leesplezier !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Gutanoth
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 19:39
quote:
Is het niet ergens in iets simpelere taal te lezen ? Ik heb vaak het gevoel dat je gepromoveerd moet zijn om patentbeschrijvingen volledig te kunnen begrijpen.

• Mardaso67
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-01-2018
Iemand heeft een reverse engineering van het Lora protocol gedaan:
https://github.com/matt-k...2016_05_20_jailbreak_lora
In de pdf staat de info die je zoekt.

Stond ook wat van op Hack-a-day:
https://hackaday.com/2016...ding-a-lora-phy-with-sdr/

• kdeboois
Leuk stukje proza, maar een zeer slim stukje techniek als LoRa(WAN) en in simpele taal leesbaar houden blijkt lastig.

Je zal je toch even moeten verdiepen in de materie of gewoon genoegen nemen met de 'Chirp' uitleg.

• _Mithrandir
Semtech heeft wel een documentje geschreven genaamt LoRa modulation basic. Dat is hier te vinden. Volgens mij is dat wel aardig materiaal om op te stappen

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

paar vragen ..

Kan ik iot/lora beveiligen ?
is send/recieve een "gegeven"
afstand

De uitleg;
het lijkt me erg intressant voor aantal toepassingen, maar ik zou het wel prettig vinden dat als ik remote zaken kan besturen, dat deze zaken ook beperkt blijven tot de "eigenaar"

is een reciever alleen 1 weg of bi-directioneel ?

hoe erg afhankelijk is de afstand, oftewel binnen een straal van max 4km (dorp/stad) hoe uitdagend is het om nog bereik te hebben ? (er is geen line of sight)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Springuin
Lora data wordt standaard versleuteld met netwerk en applicatiekey. Zolang die niet bekend is zit je veilig.

Lora kan twee-weg, lees je daatvoor even in over het verschil tussen class a, b en c.

4km zonder line of sight is misschien te doen, zolang er niet te veel tussen staat en je met veel vermogen en heel langzaam stuurt. Mogelijk betekent dat dat je een tcxo ipv gewoon kristal moet gebruiken.
Gebruik de calculator tool van semtech om te kijken wat je link budget is bij bepaalde settings.

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 17-01 14:39

AtlonXP1800

Ondertitel?

ik zit al een tijdje te kijken naar Lora(wan) en met name naar TTN, sinds er een gateway in mijn woonplaats actief is geworden.

Ik ben een beetje aan het zoeken wat voor hardware ik moet kopen om wat aan elkaar te kunnen knutselen om met een node op het netwerk wat te kunnen doen.

Het liefst wil een zo goedkoop mogelijk node in elkaar zetten. Ik heb al verschillende dingen gedaan met Arduino en met de ESP en ben niet bang om te solderen.

Ik kan alleen door de bomen het bos niet zien en kom er niet uit waar ik het beste mee kan beginnen.

De RN2483 lijkt de makkelijkste optie, er is hier een mooie tutorial beschikbaar: https://www.thethingsnetw...ode-arduino-rn2483/1574/1. Probleem is alleen dat ik die op dit moment nergens kan vinden. Bij farnell is de RN2483 pas eind jan weer op voorraad.

de meest voor de hand liggende volgende optie lijkt de RFM95W te zijn, voor vrij weinig geld kunnen die besteld worden in China, De meest bruikbare tutorial die ik heb kunnen vinden is deze: https://www.thethingsnetw...st-possible-node-yourself waarbij een arduino mini pro aan een RFM95W wordt geknoopt.

Is de RFM95W een goede weg om in te slaan? of zijn er betere opties?

• Springuin
De RFM95W is een printje met daarop Semtechs sx1272 chip en wat passieve componenten. De RN2483 is een ding met diezelfde chip, met daarbij nog een microcontroller die een groot deel van het protocol implementeert.

Let dus op dat als je met de RFM95W aan de slag wilt, je meer op protocol niveau moet doen dan wanneer je de RN2483 gebruikt.

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

dank voor de info. Ik wil zo simpel mogelijk starten, dus toch maar de RN2483 besteld bij een nederlandse webwinkel. wel iets duurder, maar dan kan ik ook lekker snel aan de slag.

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Inmiddels de RN2483 binnen gekregen en met wat soldeer gepriegel aan een arduino nano geknoopt.

Vervolgend met het sample van deze library aan de slag gegaan: https://github.com/jpmeijers/RN2483-Arduino-Library met ABP

In eerste instantie kreeg ik meteen dit te zien in de debug console:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Startup
When using OTAA, register this DevEUI: 
0004A30B001AE44D
RN2xx3 firmware version:
RN2483 0.9.5 Mar 24 2015 14:15:33
Trying to join TTN
Successfully joined TTN
TXing

Ik kreeg alleen niets aan messages te zien op staging.thethingsnetwork.org

Vervolgens geprobeerd te werken met OTAA, maar dat resulteerde meteen in de error "Unable to join. Are your keys correct, and do you have TTN coverage?"

Toen weer terug naar ABP, en het hele zooitje dichter bij het raam gelegd, en dat werkte zowaar, ik kreeg iets binnen in het dashboard! Op zich niet echt vreemd dat je met zo'n lullig stukje draad geen geweldige coverage hebt.

In het dashboard zag ik dingen zoals "original payload:21" als je dat vertaald van hex, dan kom je uit op een uitroepteken, en dat is ook precies wat de sample sketch stuurt. Super cool om te zien dat het echt werkt :) Mijn berichtjes uit Houten komen binnen op de gateway in Ijselstein zie ik.

Nu nog even een breakout pcb ontwerpen of bestellen zodat ik er een echte antenne op aan kan sluiten, en dan nog een leuke toepassing er voor bedenken.

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:30

4POX

Everybody is wired

Ik ben op zoek naar een laagdrempelige methode om te beginnen met Lorawan. Nu heb ik dit project gebacked op Kickstarter. Ze hebben een Bridge voor 200 euro.

https://www.kickstarter.c...-ticket-to-the-lora-world

1. Denken jullie dat dit een goede methode is om te beginnen met Lorawan?
2. Ik twijfel nog aan de betrouwbaarheid. Ik denk ook dat ze het niet gaan halen.

AKA Rinkel weblog

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
quote:
4POX schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:03:
Ik ben op zoek naar een laagdrempelige methode om te beginnen met Lorawan. Nu heb ik dit project gebacked op Kickstarter. Ze hebben een Bridge voor 200 euro.

https://www.kickstarter.c...-ticket-to-the-lora-world

1. Denken jullie dat dit een goede methode is om te beginnen met Lorawan?
2. Ik twijfel nog aan de betrouwbaarheid. Ik denk ook dat ze het niet gaan halen.
Ik zou gewoon iets bestaands kopen, er is genoeg verkrijgbaar. Waarom zou je een gateway nodig hebben? Is er niet gewoon dekking bij je in de buurt? Ik heb zelf wat spullen van Adafruit hier liggen:
LoRa Radio FeatherWing - RFM95W
Teensy 3.2 + header
Teensy 3.x Feather Adapter
SMA to uFL/u.FL/IPX/IPEX RF Adapter Cable
Right-angle Mini GSM/Cellular Quad-Band Antenna - 2dBi SMA Plug
uFL SMT Antenna Connector
Het geheel is zo inelkaar te klikken en kan van stroom voorzien worden met een LiPo accu (en kan opgeladen worden met USB) dus héél laagdrempelig.

De Teensy is een microcontroller bordje die met de Arduino IDE geprogrammeerd kan worden, maar heeft een Cortex M4 processor met FPU en DSP (véél sneller dan een Arduino, helemaal dan dat 8-bit dingetje wat op dat 'badgerboard' zit -> 55 euro voor zo'n bordje vind ik behoorlijk overpriced!)
Wat ik er van wil bouwen is een vleermuisdetector die dus ultrasoon geluid (tot 125 kHz) moet detecteren en analyzeren, en dan de resultaten over LoRa versturen.

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik ben aan de slag gegaan om een pcb in elkaar te zetten waarmee ik de RN2483 makkelijker kan gebruiken:

De bedoeling is dat je op dit bordje makkelijk de RN2483 en een arduino nano kan solderen. Verder heb ik op het bordje 2 aansluitingen zitten voor 1wire sensoren (zoals de DS18B12), 2 aansluitingen voor i2c sensoren (bijvoorbeeld BMP280 en si7021), een aansluiting voor een GPS (zoals de GY-NEO6MV2, zelf nog geen ervaring mee, maar volgens http://www.14core.com/wir...on-arduino-with-lcd-16x2/ zouden de pinnen 4,3,vcc en gnd van de arduino de juiste moeten zijn) en een power jack.

Verder is er ruimte voor pull-up weerstanden op de i2c lijnen en de onewire data lijn en zijn er 2 ledjes om aan te geven of het ding aan staat en of er op dat moment iets verzonden wordt.

Ook alle GPIO pinnen van de RN2483 maar even naar een header geleid, al weet ik niet of ik die zo snel ga gebruiken.

Mocht iemand op of aanmerkingen hebben op dit ontwerp, dan zijn ze van harte welkom :Y) Ben nog niet super bedreven in het ontwerpen van pcb's, dus er valt vast nog wel wat te verbeteren.

• kdeboois
quote:
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:34:
Ik ben aan de slag gegaan om een pcb in elkaar te zetten waarmee ik de RN2483 makkelijker kan gebruiken:

[afbeelding]

De bedoeling is dat je op dit bordje makkelijk de RN2483 en een arduino nano kan solderen. Verder heb ik op het bordje 2 aansluitingen zitten voor 1wire sensoren (zoals de DS18B12), 2 aansluitingen voor i2c sensoren (bijvoorbeeld BMP280 en si7021), een aansluiting voor een GPS (zoals de GY-NEO6MV2, zelf nog geen ervaring mee, maar volgens http://www.14core.com/wir...on-arduino-with-lcd-16x2/ zouden de pinnen 4,3,vcc en gnd van de arduino de juiste moeten zijn) en een power jack.

Verder is er ruimte voor pull-up weerstanden op de i2c lijnen en de onewire data lijn en zijn er 2 ledjes om aan te geven of het ding aan staat en of er op dat moment iets verzonden wordt.

Ook alle GPIO pinnen van de RN2483 maar even naar een header geleid, al weet ik niet of ik die zo snel ga gebruiken.

Mocht iemand op of aanmerkingen hebben op dit ontwerp, dan zijn ze van harte welkom :Y) Ben nog niet super bedreven in het ontwerpen van pcb's, dus er valt vast nog wel wat te verbeteren.
Ziet er prima uit.

Wat je niet goed kan zien is hoe je de GND over het board verdeeld. Is één laag GND plane ?

Verder zou ik het iets ruimer opzetten en die via's onder de RN2483 voorkomen. Het 433MHz stuk kan je volgens mij ook weg laten.

• edjeed
  • Registratie: april 2011
  • Niet online
Ik zou voor de zekerheid wat afvlak c-tjes plaatsen bij je power input.
Weerstand in serie met de leds.
GND plane?
wat zit er boven de tekst 'RN2483' ?
VCC spoor aan de dunne kant.....

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Dank voor de tips, bordje is inmiddels dit weekend naar het board house gestuurd, zal wel een paar weken duren voordat ik het binnen heb.

Ik heb gebruik gemaakt van 2 ground planes, had ook met 1 gekund, maar ik vond dit wel makkelijk. (hierdoor zie je ook een paar via's zitten die ground van de ene naar de andere kant brengen, zoals boven de RN2483 text).

De via's heb ik voor het grootste deel onder de RN2483 vandaan gehaald, zag dat er een paar test punten onder aan de RN2483 zitten, daar wil ik geen contact mee maken.

Weerstand tussen de leds ben ik inderdaad vergeten |:( , die ga ik er dus ook maar niet op solderen.

Ik zal het laten weten als ik ze binnen heb

• kdeboois
Wij hebben sinds kort deze module te koop:

Interessant voor als het echt klein moet zijn.

kdeboois wijzigde deze reactie 21-12-2016 18:58 (107%)
Reden: Gelukt !

• Springuin
Wat is dat chipje dat er naast geplakt zit?

• kdeboois
quote:
Springuin schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:24:
Wat is dat chipje dat er naast geplakt zit?
STM32L0

• RolfNoot
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-11-2017
quote:
kdeboois schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:05:
Wij hebben sinds kort deze module te koop:

[afbeelding]

Interessant voor als het echt klein moet zijn.
Decapped Murata :+

• kdeboois
quote:
Betrapt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Onlangs m'n eigen lora bordjes binnen gekregen. Ik heb een bordje ontworpen waar de RN2483 op gaat, samen met een arduino pro mini (3.3v) en waar ook plek op is voor een GPS en verschillende sensoren

Ik heb het bordje zo ontworpen dat het precies in dit doosje past: https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.NstIS1

(half) geassembleerd ziet het er zo uit:

en in het doosje zo:

Tot nu toe werkt het zeer goed met TTN en op het KPN netwerk nog beter :)

Ik zit er nog over te denken een nieuwe versie te maken. Naast wat kleine foutjes is het grootste nadeel nu dat ik het doosje regelmatig open moet schroeven om de batterij er uit te halen om hem op te laden. Ik zit er over te denken om op een of andere manier deze er in te integreren: https://www.aliexpress.co...e6-4fd9-adfb-fcd271d25c95 icm deze: https://www.sparkfun.com/products/10617 zodat de batterij geladen kan worden in het doosje, maar ook beveiligd is tegen het te ver leeg trekken en je via de fuel gauge in de gaten kan houden hoe vol de batterij nog is.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:26

Yucon

*broem*

Mooi, maar die arduino is een pro mini en geen nano. Essentieel verschil aangezien de nano 5v is en je pro mini's ook op 3.3v kan krijgen, en dat is nodig voor de RN.

Dit mocht iemand anders een bestellijstje aan de hand van je post maken.

De laadmodule die je voorstelt werkt prima. Let er bij de wiring wel op dat je niet per ongeluk het laden ook via de aan/uit schakelaar laat lopen want dan kan je immers alleen laden als hij aan staat. Vraag niet hoe ik het weet :P Voor ontlaad hardware is het printje dat je noemt wel heel erg duur. Ik ben ze voor een paar dubbeltjes op ebay tegen gekomen en die hebben tot nu toe ook voor zover mij bekend nog geen LiPo's laten ontploffen. Deze bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/1...91648?hash=item282fe161e0

Yucon wijzigde deze reactie 31-03-2017 19:24 (11%)

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Dank, heb het meteen aangepast. Het 2e printje wat ik noem is niet voor het ontladen, maar puur om te zien hoeveel % de accu nog over heeft. Datzelfde printje is ook wel goedkoop te vinden, o.a. op aliexpress, maar helaas blijken er veel nepperts rond te zwerven (kennelijk hebben ze de MAX17043G+U chip gekloond, maar dat niet zo best gedaan) die je wel waarden terug geven, maar dan totale onzin waarden.

• Yucon

Yucon

*broem*

Sorry, niet goed gekeken. Maar het punt blijft wel staan.. vind je het visueel monitoren niet wat link? Los van het feit dat iemand het maar net moet zien is je LiPo ook niet beveiligd tegen een knal in het geval van kortsluiting. Of heb je al een beveiliging in de cell zitten?

Kende je deze ook al? https://www.thethingsnetw...monitoring-node-battery-1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:30

4POX

Everybody is wired

Nu twee weken bezig met Lora. Kan ik het nu zien als een professioneel communicatie netwerk of een uit de kluiten gegroeid hobby project? Ik ben daar nog niet uit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

quote:
4POX schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:10:
Nu twee weken bezig met Lora. Kan ik het nu zien als een professioneel communicatie netwerk of een uit de kluiten gegroeid hobby project? Ik ben daar nog niet uit.
Het antwoord is: Ja

beide zijn correct :p

• styno

styno

Bij elke stap in dit wereldje loop ik tegen onvolkomenheden, bugs en andere gekke dingen aan. Zowel bij de grote commerciele speler(s), als op device als op netwerk en applicatieserver gebied. Het hele ecosysteem lijkt nog niet volwassen.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• kdeboois
quote:
styno schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:30:
Bij elke stap in dit wereldje loop ik tegen onvolkomenheden, bugs en andere gekke dingen aan. Zowel bij de grote commerciele speler(s), als op device als op netwerk en applicatieserver gebied. Het hele ecosysteem lijkt nog niet volwassen.
Dus erg geschikt voor Tweakers :)

Bij TTN gaan de ontwikkelingen op dit moment erg hard moet ik zeggen. Iedere week zie je wel nieuwe features in het backend verschijnen en dat ziet er IMHO erg goed uit. Met KPN heb ik geen handson ervaring,

Verder druk aan het testen geweest met een homebrew Gateway (RPi met Multitech module) en de Murata module gebaseerde ST Discovery kit en ook hier zeer goede ervaringen. Solide SW voorbeelden en nette documentatie.

Verder zijn er wat nieuwe gateways onderweg van bv Laird die het allemaal wat volwassen maken.

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21-02 13:28
Grappig, ik wist niet eens dat hier een topic over was. heb sinds kort zelf de Marvin van een kickstarter project. Leuk ding en veel mogelijkheden! https://www.kickstarter.c...he-lora-development-board

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• styno

styno

quote:
kdeboois schreef op woensdag 12 april 2017 @ 07:45:
[...]

Dus erg geschikt voor Tweakers :)

Bij TTN gaan de ontwikkelingen op dit moment erg hard moet ik zeggen. Iedere week zie je wel nieuwe features in het backend verschijnen en dat ziet er IMHO erg goed uit. Met KPN heb ik geen handson ervaring,

Verder druk aan het testen geweest met een homebrew Gateway (RPi met Multitech module) en de Murata module gebaseerde ST Discovery kit en ook hier zeer goede ervaringen. Solide SW voorbeelden en nette documentatie.

Verder zijn er wat nieuwe gateways onderweg van bv Laird die het allemaal wat volwassen maken.
Goed om te horen wat je ervaringen zijn met Murata want daar zit ik nu ook naar te kijken. Microchip heeft zich behoorlijk van zijn slechte kant laten zien met het oplossen van de hardware en software bugs in de RN2483-I/RM101 module. En dan met name op het communicatieve vlak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
quote:
styno schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 10:03:
[...]
Goed om te horen wat je ervaringen zijn met Murata want daar zit ik nu ook naar te kijken. Microchip heeft zich behoorlijk van zijn slechte kant laten zien met het oplossen van de hardware en software bugs in de RN2483-I/RM101 module. En dan met name op het communicatieve vlak.
Ons eerste Murata module projectje :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 21:59

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

quote:
Speedfightserv schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:33:
Grappig, ik wist niet eens dat hier een topic over was. heb sinds kort zelf de Marvin van een kickstarter project. Leuk ding en veel mogelijkheden! https://www.kickstarter.c...he-lora-development-board
Ik ben sinds deze week (ineens) ook geinteresseerd geraakt in LoRa en ik ben me nu net een half uurtje aan het inlezen geweest en ik denk te begrijpen wat het netwerk ongeveer kan en doet. Maar misschien wordt het wel te simplistisch voorgesteld allemaal en komt er in de praktijk toch wat meer bij kijken ;)

Ik zit ook te denken aan zo'n Marvin-apparaatje en zag o.a. bij Conrad ze ook staan. Daarnaast begrijp ik dat je keuze hebt uit een hele hoop Grove sensors die je kunt aansluiten op de Marvin?

En ik zie dat het Marvin-apparaatje d.m.v. (micro) USB zijn stroom krijgt. Kan ik dan gewoon een USB-powerbank oid aansluiten als ik hem losstaand wil hebben? En hoe lang draait hij daar dan op? En/of is het misschien zelfs mogelijk om d.m.v. een klein zonnepaneeltje met een batterijtje het apparaatje draaiende te houden?

Tot slot begrijp ik dat je dan gebruik kunt maken van het KPN-netwerk of het The Things Netwerk, als die laatste tenminste in jouw buurt/omgeving beschikbaar is?

Wat wil ik doen: als ik het bestel, eerst werkend krijgen, maar uiteindelijk wil ik proberen omwentelingen van de lokale korenmolen door sturen en die 'realtime' zichtbaar maken op de website van de molen (al begrijp ik dat je een beperking hebt qua data versturen per dag)

Tjeerd wijzigde deze reactie 29-05-2017 11:21 (10%)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19-02 16:29
quote:
Tjeerd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:13:
[...]
Ik ben sinds deze week (ineens) ook geinteresseerd geraakt in LoRa en ik ben me nu net een half uurtje aan het inlezen geweest en ik denk te begrijpen wat het netwerk ongeveer kan en doet. Maar misschien wordt het wel te simplistisch voorgesteld allemaal en komt er in de praktijk toch wat meer bij kijken ;)

Ik zit ook te denken aan zo'n Marvin-apparaatje en zag o.a. bij Conrad ze ook staan. Daarnaast begrijp ik dat je keuze hebt uit een hele hoop Grove sensors die je kunt aansluiten op de Marvin?

En ik zie dat het Marvin-apparaatje d.m.v. (micro) USB zijn stroom krijgt. Kan ik dan gewoon een USB-powerbank oid aansluiten als ik hem losstaand wil hebben? En/of is het misschien zelfs mogelijk om d.m.v. een klein zonnepaneeltje met een batterijtje het apparaatje draaiende te houden?

Tot slot begrijp ik dat je dan gebruik kunt maken van het KPN-netwerk of het The Things Netwerk, als die laatste tenminste in jouw buurt/omgeving beschikbaar is?

Wat wil ik doen: als ik het bestel, eerst werkend krijgen, maar uiteindelijk wil ik proberen omwentelingen van de lokale korenmolen door sturen en die 'realtime' zichtbaar maken op de website van de molen (al begrijp ik dat je een beperking hebt qua data versturen per dag)
Wat je kan doen is bijvoorbeeld een pulsenteller voor een wiek van de molen hangen, en dan eens elke 5 minuten het aantal pulsjes het netwerk opsturen. dat is prima te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21-02 13:28
quote:
Tjeerd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:13:
[...]

Klopt, er zit gewoon een atmega chip op dus werkt net zoals een arduino en daar werken die grove sensoren prima mee
quote:
En ik zie dat het Marvin-apparaatje d.m.v. (micro) USB zijn stroom krijgt. Kan ik dan gewoon een USB-powerbank oid aansluiten als ik hem losstaand wil hebben? En hoe lang draait hij daar dan op? En/of is het misschien zelfs mogelijk om d.m.v. een klein zonnepaneeltje met een batterijtje het apparaatje draaiende te houden?
ik heb de zelfde powerbank en dat werkt prima. Zonnepaneeltje heb ik nog niet getest.
quote:
ja, de dekking is best wel groot. er zijn online kaartjes te vinden. ik heb me aangemeld op de lora developer portal. Dan kan je gewoon gratis gebruik maken van lora voor een aantal maanden. als die verlopen is kan je vragen om te verlengen of gewoon een nieuw account aanmaken.
quote:
ik stuur iedere minuut een berichtje, dat is geen probleem. Om batterij te besparen zou je iedere 5 minuten kunnen doen oid.

8 x SF 150 = 1200 wp op GoodWe 1000, plat dak zuid | PVOutput

• kdeboois
Vandaag in een uurtje de Laird RG186 LoRaWAN gateway aan TTN gekoppeld. Werkt goed.

Ik ben nog steeds in afwachting van de Kickstarter TTN gateway en daarom aan het rondkijken naar alternatieven. Ik gok dat ik niet de enige ben... dus mochten jullie interesse hebben kan ik eventuele vragen beantwoorden.

• Roet
  • Laatst online: 12:26
quote:
kdeboois schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:05:
Vandaag in een uurtje de Laird RG186 LoRaWAN gateway aan TTN gekoppeld. Werkt goed.

Ik ben nog steeds in afwachting van de Kickstarter TTN gateway en daarom aan het rondkijken naar alternatieven. Ik gok dat ik niet de enige ben... dus mochten jullie interesse hebben kan ik eventuele vragen beantwoorden.
Dit lijkt een beetje op product-placement gezien je reseller wordt van dit apparaat, en je niet echt inhaakt op een discussie? Een echte Tweaker bouwt zijn gateway natuurlijk zelf. Heb er inmiddels eentje draaien op een Pi met een Dragino bordje, maar ik wil nu een 'echte' maken inclusief een mooie outdoorbehuizing en een schitterende Chinese stok om het af te maken B). Ik ga er eentje bouwen met een NanoPI i.c.m. een RAK831.

• kdeboois
quote:
Roet schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:10:
[...]

Dit lijkt een beetje op product-placement gezien je reseller wordt van dit apparaat, en je niet echt inhaakt op een discussie? Een echte Tweaker bouwt zijn gateway natuurlijk zelf. Heb er inmiddels eentje draaien op een Pi met een Dragino bordje, maar ik wil nu een 'echte' maken inclusief een mooie outdoorbehuizing en een schitterende Chinese stok om het af te maken B). Ik ga er eentje bouwen met een NanoPI i.c.m. een RAK831.
Ik heb een RPi based Gateway tot noch toe gebruikt, echter is deze na een paar maanden gecrashed. SD card failure. Onbruikbaar IMHO als serieuze gateway. Ik gebruikte hierbij het Multitech module board met daarop de gateway chipset.

Ik zal de NanoPI eens bekijken als vervanger voor de RPi3. Nu de RPi3 versie uit de lucht is gebruik ik deze.

Ik ben alleen voor de zakelijke markt reseller en kan niet leveren aan Tweakers. Ik kan wel mijn ervaring delen en vragen beantwoorden.

• Roet
quote:
kdeboois schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:42:
[...]

Ik heb een RPi based Gateway tot noch toe gebruikt, echter is deze na een paar maanden gecrashed. SD card failure. Onbruikbaar IMHO als serieuze gateway. Ik gebruikte hierbij het Multitech module board met daarop de gateway chipset.

Ik zal de NanoPI eens bekijken als vervanger voor de RPi3. Nu de RPi3 versie uit de lucht is gebruik ik deze.
Het voordeel van de NanoPI is dat hij memory on-board heeft, dat voorkomt de SD crash. Daarnaast is de ethernet aansluiting direct verbonden via de SoC en niet via de USB, dat het geheel veel stabieler maakt. Overigens moet ik ook nog bekijken hoe lang dat allemaal gaat draaien, maar daar is maar één manier voor om het uit te vinden :).

• kdeboois
quote:
Roet schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:18:
[...]

Het voordeel van de NanoPI is dat hij memory on-board heeft, dat voorkomt de SD crash. Daarnaast is de ethernet aansluiting direct verbonden via de SoC en niet via de USB, dat het geheel veel stabieler maakt. Overigens moet ik ook nog bekijken hoe lang dat allemaal gaat draaien, maar daar is maar één manier voor om het uit te vinden :).
Met een beetje geluk is er na de crash een TTN gateway beschikbaar !

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:10
Nadeel van de NanoPI is dat het op een AllWinner SoC draait, qua support en community niet echt houdbaar.

• kdeboois
quote:
johnkeates schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:20:
Nadeel van de NanoPI is dat het op een AllWinner SoC draait, qua support en community niet echt houdbaar.
Ik ben zelf fan van dit NXP LS1012A board, maar heb de kennis niet om de packet forwarder hier naar te porten.

Echt een network processor en ook alles on-board.

• johnkeates
quote:
kdeboois schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:24:
[...]

Ik ben zelf fan van dit NXP LS1012A board, maar heb de kennis niet om de packet forwarder hier naar te porten.

Echt een network processor en ook alles on-board.
Oeh, dat is inderdaad wel een fijn bordje. Zou er een SDK voor zijn die standaard een RTOS of Linux distro mogelijk maakt? Er is een OpenWRT SDK BSP! Dan is het porten wel heel eenvoudig.

johnkeates wijzigde deze reactie 03-08-2017 17:26 (5%)

• kdeboois
quote:
johnkeates schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:25:
[...]

Oeh, dat is inderdaad wel een fijn bordje. Zou er een SDK voor zijn die standaard een RTOS of Linux distro mogelijk maakt? Er is een OpenWRT SDK BSP! Dan is het porten wel heel eenvoudig.
Toch ff rommelen in Uboot om de QSPI netjes en duurzaam op te zetten. Ik heb er een aantal uurtjes inzitten en toen moest ik toch weer met echte klanten verder...

• johnkeates
quote:
kdeboois schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:30:
[...]

Toch ff rommelen in Uboot om de QSPI netjes en duurzaam op te zetten. Ik heb er een aantal uurtjes inzitten en toen moest ik toch weer met echte klanten verder...
Hmm, ik zat even te kijken of zo'n bordje voor de lol makkelijk te krijgen is, maar dan is het meteen weer 50 euro voor het bordje, 50 euro verzendkosten van Mouser... dan is de lol er snel af ;-) Maar het porten zelf is niet zo lastig, zeker niet als er een BSP voor WRT is.

• kdeboois
quote:
johnkeates schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 17:32:
[...]

Hmm, ik zat even te kijken of zo'n bordje voor de lol makkelijk te krijgen is, maar dan is het meteen weer 50 euro voor het bordje, 50 euro verzendkosten van Mouser... dan is de lol er snel af ;-) Maar het porten zelf is niet zo lastig, zeker niet als er een BSP voor WRT is.
Heb NXP verteld dat ze het board bij Farnell beschikbaar zouden moeten maken. Wie weet 😁

• johnkeates
quote:
kdeboois schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 20:27:
[...]

Heb NXP verteld dat ze het board bij Farnell beschikbaar zouden moeten maken. Wie weet 😁
Zou leuk zijn als ze hem inderdaad in een EU magazijn terecht kunnen laten komen.

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22-02 15:20
Hey, zijn er mensen die ervaring hebben met gateways uit China? Lijkt mij een vrij goedkope en eenvoudige oplossing. Zoals:
https://www.aliexpress.co...5-433MHZ/32819763365.html

Heeft ook de nieuwere chip SX2176 of 78. Ondersteunt 868 MHz.

Deze gateway wilde ik combineren met:
https://www.aliexpress.co...sed-as-a/32789125486.html

Die prik ik dan als het goed is op de Arduino. :P

• Roet
De Dragino gateway heb ik als shield op een Pi draaien op dit moment, maar let op dat het een single channel gateway is, en features als OTAA mist. Officieel mag je het eigenlijk geen gateway noemen. Voor testdoeleinden is zoiets prima, maar koop dan het Dragino Pi shield en prik die op een Pi, en installeer de single_chan_packet_fwd. Je hebt dan dezelfde gateway maar voor minder, en je hebt meer waar voor je geld.

Als je een echte gateway wilt die weinig kost, kan je bijvoorbeeld kijken naar de ic880a of RAK831, i.c.m een BBB, NanoPI, Raspberry oid.

Roet wijzigde deze reactie 23-09-2017 08:47 (7%)

• Yucon

Yucon

*broem*

Eigenlijk kun je het nog het best omschrijven als een RPI node die doet alsof hij een gateway is. Ik heb die single channel gateways niet in detail gevolgd maar volgens mij is een PI zero met een RFM95 bordje al genoeg om zoiets te bouwen.. dan heb je het over iets in de orde van twee tientjes.

Yucon wijzigde deze reactie 23-09-2017 09:44 (4%)

• Tamerciaga
Bedankt voor jullie reactie. Ik had niet door dat het maar een single channel gateway was.

Ik ga het proberen met:
http://www.ebay.com/itm/4...NO-Mega2560-/272358815216

Die prik ik op de Pi. :)

En wellicht zoiets erbij: http://www.ebay.com/itm/L...bfdcd7:g:Qh0AAOSw-QZZxhQL

Tamerciaga wijzigde deze reactie 23-09-2017 10:40 (24%)

• Roet
quote:
Karizma schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:38:
Bedankt voor jullie reactie. Ik had niet door dat het maar een single channel gateway was.

Ik ga het proberen met:
http://www.ebay.com/itm/4...NO-Mega2560-/272358815216

Die prik ik op de Pi. :)

En wellicht zoiets erbij: http://www.ebay.com/itm/L...bfdcd7:g:Qh0AAOSw-QZZxhQL
Ik zou dat eerste shield niet op een Pi prikken, het is een shield voor een Arduino. Zoek even op Dragino HAT, zo heet de Pi variant. Eerste die ik zo snel kon vinden: https://www.antratek.nl/raspberry-pi-lora-gps-hat-868mhz.

De LoRaGo die je linkt, kan prima werken inderdaad, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• Tamerciaga
quote:
Roet schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:49:
[...]

Ik zou dat eerste shield niet op een Pi prikken, het is een shield voor een Arduino. Zoek even op Dragino HAT, zo heet de Pi variant. Eerste die ik zo snel kon vinden: https://www.antratek.nl/raspberry-pi-lora-gps-hat-868mhz.

De LoRaGo die je linkt, kan prima werken inderdaad, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ah verwarrend, die eerste shield is namelijk hetzelfde als:
https://www.antratek.nl/dragino-lora-shield-868mhz

Er staat dat die wel met de Pi werkt. Ik zie vast iets over het hoofd. Maar thanks!

• 1337aldi
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:57
Iemand hier al bezig met NB-IOT? Ik heb een simkaart liggen maar ik kom er niet aan toe.

• Roet
quote:
1337aldi schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:12:
Iemand hier al bezig met NB-IOT? Ik heb een simkaart liggen maar ik kom er niet aan toe.
We hebben een node op het werk draaien. Wat wil je weten? Beide technologieën hebben hun eigen voor- en nadelen vind ik. Ik denk wel dat NB-IoT groter zal worden dan LoRaWAN, vanwege de (betere) roaming mogelijkheden.
quote:
Karizma schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:09:
[...]

Ah verwarrend, die eerste shield is namelijk hetzelfde als:
https://www.antratek.nl/dragino-lora-shield-868mhz

Er staat dat die wel met de Pi werkt. Ik zie vast iets over het hoofd. Maar thanks!
Het kan wel, maar hij heeft niet de juiste pinheader-layout. Maar met wat draadjes kan je hem inderdaad wel laten werken op de Pi. Echter met radio-apparatuur heb je het liefst een directe verbinding zonder al te veel interferentie. De Pi HAT kan je zo op je Pi klikken en werkt dus net wat beter/fijner, vind ik.

Roet wijzigde deze reactie 23-09-2017 12:28 (67%)

• Tamerciaga
Heeft iemand enig idee welke LoRa receiver ik het beste kan nemen bij een ESP32? Ik zie nu ook op Banggood hele leuke bordjes met standaard LoRa ondersteuning op een ESP32, alleen helaas nog op de verkeerde frequentie. :(

• kdeboois
quote:
Karizma schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:43:
Heeft iemand enig idee welke LoRa receiver ik het beste kan nemen bij een ESP32? Ik zie nu ook op Banggood hele leuke bordjes met standaard LoRa ondersteuning op een ESP32, alleen helaas nog op de verkeerde frequentie. :(
Dat is natuurlijk gewoon de LoPy !

Kant en klaar voor een redelijk bedrag.

• kdeboois
Volgens de KickStarter update mails ga ik eind deze week eindelijk de The Things Network Uno, Node en Gateway ontvangen.

Hier nog mensen actief met LoRaWAN ?

• Geo001
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-02 12:50
quote:
kdeboois schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:53:
Volgens de KickStarter update mails ga ik eind deze week eindelijk de The Things Network Uno, Node en Gateway ontvangen.

Jazeker en volgens de gateway die ik thuis heb staan zijn er nog meer mensen in de buurt actief!

• Pietje NL
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Hier zelfs nog geen Track en Trace gezien helaas. Wel Kickstarter gateways van TTN besteld en betaald.

• styno

styno

quote:
kdeboois schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:53:
Ja hoor, vrijwel dagelijks (professioneel) actief met (draadloze) sensoren en bijbehorende radios waaronder LoRa. Heb geen TTN gateway, wel thuis een zelfgebouwde single channel gateway en op het werk diverse zelfbouw/commerciele gateways aan TTN hangen.

styno wijzigde deze reactie 01-02-2018 09:32 (23%)

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:22
@kdeboois Na vele beslommeringen heb ik het zaakje vorige week ontvangen! De gateway staat lekker te zoemen en er komt client data langs elk uur van een mij onbekend apparaat. Nog wel een gevecht om de node en uno's te programmeren, komt deels door inleren van mijn kant maar ook blijkt dat COM over USB op Linux buggy is. Ik ga voor het uploaden van de sketches daarom maar switchen naar Windows.

• kdeboois
quote:
desmond schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:49:
@kdeboois Na vele beslommeringen heb ik het zaakje vorige week ontvangen! De gateway staat lekker te zoemen en er komt client data langs elk uur van een mij onbekend apparaat. Nog wel een gevecht om de node en uno's te programmeren, komt deels door inleren van mijn kant maar ook blijkt dat COM over USB op Linux buggy is. Ik ga voor het uploaden van de sketches daarom maar switchen naar Windows.
Ik heb helaas wat stabiliteits-problemen met de GW. Hij stopt van tijd tot tijd met het doorgeven van mijn Node berichtjes en een power cycle lost de problemen op... maar goed, TTN staff is druk met een fix.

De Node werkt hier na een update van de Microchip module erg goed. Zeer tevreden mee. Als je problemen hebt kan je altijd vragen of op het TTN forum lezen / vragen. Zeer kundige en actieve community daar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
* sloth blaast het stof van dit topic

Ik zou zelf van start willen gaan met een LoRa project om op een afstand van ongeveer 500 meter een relay aan te sturen (downlink). Het is enkel hobbymatig en ik wil er niet teveel geld aan uitgeven. Ook zou ik snel alle materiaal bij elkaar willen hebben zonder >4 weken op verzending uit Azië te moeten wachten.

Als je voor weinig budget wat wil doen kom je al snel bij de RFM95 chip samen met ESP8266 uit om een single channel gateway te bouwen, en diezelfde RFM95 om een eenvoudige node te bouwen. Je hebt blijkbaar ook een shield of breakout board nodig om de RFM95 te verbinden met de ESP8266.

De RFM95 chip is makkelijk met korte levertijd in Nederland te kopen. Helaas zijn de shields in Nederland ofwel voor een te hoge prijs te koop, ofwel zit je met een levertijd van > 3 weken via sites als https://pcbs.io/ of https://oshpark.com/.

Heeft iemand nog wat LoRa spullen over die ik mag overnemen of tips hoe snel(ler) aan te kunnen kopen zonder het budget de spuigaten uit te laten lopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roet
Ik heb wel wat spullen liggen, sowieso een Dragino shield voor een Pi, die is in te zetten als single channel gateway. (https://www.antratek.nl/r...2-vQ4XEAQYASABEgIz0PD_BwE). Ik heb ook een gateway op basis van de RAK831, met Pi en custom antenna met een flinke range (10km).

Ik heb ook wat setjes over om een https://www.thethingsnetw...st-possible-node-yourself te bouwen (dus RFM95 + arduino). Hoeveel nodes wil je hebben en hoe handig ben je, heb je bijvoorbeeld een soldeer apparaat? Moet het battery powered? Ik heb bijvoorbeeld ook een rocketscreem node liggen, mogelijk ook handig?

Geldt ook voor andere mensen overigens, ik heb me namelijk besloten volledig te storten op software ontwikkeling in plaats van een combinatie; het kost simpelweg teveel tijd om in beide vaardig en up to date te zijn. Dus alles is ter overname. :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Je hebt een DM :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 13:09
Ik ben zelf ook sinds kort met LoRa bezig. Hiervoor heb ik een LoPy module gekocht en deze met het standaard voorbeeld geprogrammeerd. De module stuurt nu iedere minuut een packet het TTN in, en ik draai TTNMapper op mijn telefoon. Met de module achterop de fiets kan ik zo mooi de dekking in mijn woonplaats (Zwolle) in kaart brengen.

Wat ik echter merk is dat ik maar 1 gateway zie, en dat is de gateway van Netivity aan de rand van Zwolle. Zelfs als ik langs de andere geregistreerde gateways in Zwolle fiets zie ik ze niet in de logging verschijnen.
Mogelijk ligt het aan de frequentie die gebruikt wordt, ik zal binnenkort eens kijken wat ik via mqtt binnenkrijg (dan krijg je ook metadata te zien, zoals gateway, rssi en frequentie)

Daarnaast ga ik binnenkort zelf een volledige gateway neerzetten, die zou het gebied tussen Zwolle en Kampen moeten bestrijken (buitenantenne op hoogte).

koffercomputer wijzigde deze reactie 31-05-2018 10:05 (9%)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 20:10
Ik ben mezelf ook eens aan het verdiepen in LoRaWAN. Ik wil een LoPy4 aanschaffen voor dat doel. Kan ik gewoon een willekeurige wifi antenne (2.4ghz) gebruiken op dat boardje? Of moet het perse een 800mhz antenne zijn voor LoRawan?

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-02 21:50
Toch vreemd dat dit topic niet echt loopt, we zijn toch Tweakers? :9

Ik ben bezig met wat plannen om een beregeningssysteem te bouwen, circa 2 km buiten de bebouwde kom. Ik zou hier echter wel wat monitoring op willen bouwen, bijvoorbeeld wat is het waterniveau, wat is de vochtigheid van de grond en wellicht nog wat andere toepassingen.

Ik denk dat LoRa hier erg geschikt voor is om deze data bij mij thuis te krijgen.

Het is mij echter niet duidelijk waar ik nu moet beginnen. Er is hier geen dekking van TTN dus ik zal een eigen gateway moeten bouwen. Is dan iets op ESP32 gebaseerd voldoende, of moet ik het groter aanpakken met een IC880A?

Wellicht eerst twee van die ES32 dingen aanschaffen om een testsetup te bouwen en later uitbreiden met zo'n IC880A oid. Ik lees ook dingen over de LoPy nanogateway?

• Lennyz
  • Laatst online: 20:10
quote:
freakstar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:11:

Ik ben bezig met wat plannen om een beregeningssysteem te bouwen, circa 2 km buiten de bebouwde kom. Ik zou hier echter wel wat monitoring op willen bouwen, bijvoorbeeld wat is het waterniveau, wat is de vochtigheid van de grond en wellicht nog wat andere toepassingen.

Ik denk dat LoRa hier erg geschikt voor is om deze data bij mij thuis te krijgen.

Het is mij echter niet duidelijk waar ik nu moet beginnen. Er is hier geen dekking van TTN dus ik zal een eigen gateway moeten bouwen. Is dan iets op ESP32 gebaseerd voldoende, of moet ik het groter aanpakken met een IC880A?

Wellicht eerst twee van die ES32 dingen aanschaffen om een testsetup te bouwen en later uitbreiden met zo'n IC880A oid. Ik lees ook dingen over de LoPy nanogateway?
Het is zeker jammer dat er zo weinig hierover gesproken wordt op Tweakers. Voor de gateway heb je een paar opties:

1. Een Lopy4 die dient als gateway. Dit heeft als nadeel dat dit een single-channel-gateway is. Deze gebruikt slechts 1 van de 8 beschikbare kanalen. Leuk om in je huis te gebruiken voor sensoren die niet te ver weg staan, maar je beschikbare bandbreedte is snel verbruikt.

2. The Things Gateway. De officiële gateway van The Things Network. https://www.thethingsnetwork.org/the-things-products

3.Een RAK831 icm Raspberry Pi. Dit is ook een veel gebruikte gateway. Goedkoper dan The Things Gateway. https://nl.aliexpress.com...cc9d867&priceBeautifyAB=0

Voor de nodes heb je verschillende opties. Als je zelf wilt bouwen dan kan je denken aan de volgende:

1. Lopy4. Dit is een ESP32 variant ontwikkeld door Pycom.io. Dit is mijn persoonlijke favoriet. Draait (een iets aangepaste variant van) Micropython, zeer goede ondersteuning, hardware technisch goed. Iets duurder dan een losse ESP32, maar de prijs is het echt waard. Ondersteund LoRa van oa TTN en Sigfox. Een ander voordeel: 2 jaar gratis Sigfox. Deze heeft vaak betere dekking dan TTN dus dan hoef je geen gateway.

2. Een ESP32 icm met een SX1276. Dit zijn de boardjes van Aliexpress. Bekende zijn de Heltec en TTNO. Werken op zich prima, maar aan beide mankeert wel iets. Kunnen bijvoorbeeld niet tot nauwelijks gebruikt worden voor low-power. Deep sleep komt niet lager dan 8ma en dat is veel te hoog voor op batterij. Dit zijn hardware design issues. De LoRa chip is aantesturen via Arduino. Micropython kan ook op dit boardje, maar de SX1276 library is nog niet beschikbaar in Micropython.

Meer info: https://www.thethingsnetw...sp32-sx127x-topic-part-2/

3. Een LoRa32u4 board icm met een SX1276. Dit zijn ook vrij populaire boardjes. Low-power, maar iets beperktere chips. Werken prima. Programmeren gaat via Arduino. Micropython is niet beschikbaar. Zelfde prijs als de ESP32 van Aliexpress.

Meer info: https://www.thethingsnetw...ra32u4-boards-topic/15273

Genoeg informatie om je weer even op gang te helpen ;)

Lennyz wijzigde deze reactie 10-08-2018 08:43 (3%)

• kdeboois
quote:
Op het TTN Forum zitten volgens mij vele Tweakers zich heel druk te maken. Dat is ook de aangewezen plek IMO.

Wat betreft de gateway, met hoeveel nodes wil je werken en wil je ook daadwerkelijk meewerken aan dekking voor TTN ?

kdeboois wijzigde deze reactie 10-08-2018 10:10 (21%)

• Sjoak
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-02 20:51
Beste allemaal,

Ik heb al het een en ander ingelezen op gebied Lorawan, is het mogelijk om middels lorawan een ssh connectie op te bouwen naar een server bijvoorbeeld?

• Kek
  • Nu online

Kek

3flix

quote:
Sjoak schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:23:
Beste allemaal,

Ik heb al het een en ander ingelezen op gebied Lorawan, is het mogelijk om middels lorawan een ssh connectie op te bouwen naar een server bijvoorbeeld?
nee, hier is lorawan heel erg niet voor gemaakt.

• CT
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:32

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Nu ben ik door mijn hobbymatige obsessie aardig bekend in de wereld van de arduinos. rpi's en alle sensors + serial protocollen etc.etc.

En van de week bedacht ik mij terwijl ik in m'n (wifi, stroom loze) moestuin stond te klooien "Hey kan ik niet gewoon 1 van mijn arduino's met bijv. vochtsensor hier in de grond rammen en een TTN-shield erop, dat zou handig zijn"

Nu zijn we een week verder en mijn hoofd is ontploft :'( LoRa(WaN) is toch wel een erg flinke rabbit-hole en ik moet zeggen, nuchter bekeken, onder de streep, ben je eigenlijk voordeliger uit om een zonnepaneel pakket te kopen en een simpele simonly data sim te halen icm een microcontroller pakket.. en je houdt nog geld over en je mogelijkheden zijn een stuk eenvoudiger.

Er zijn overigens zat use-cases waarbij LoRa een handige oplossing is , maar bijna al deze cases hebben te maken met een uitrol van gigantische hoeveelheid sensors over een enorme oppervlakte. Maw. Industrieel.

Dus ik snap (nu) wel waarom dit topic vrij stil is :P

• kdeboois
CT schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:07:
[...]

Nu ben ik door mijn hobbymatige obsessie aardig bekend in de wereld van de arduinos. rpi's en alle sensors + serial protocollen etc.etc.

En van de week bedacht ik mij terwijl ik in m'n (wifi, stroom loze) moestuin stond te klooien "Hey kan ik niet gewoon 1 van mijn arduino's met bijv. vochtsensor hier in de grond rammen en een TTN-shield erop, dat zou handig zijn"

Nu zijn we een week verder en mijn hoofd is ontploft :'( LoRa(WaN) is toch wel een erg flinke rabbit-hole en ik moet zeggen, nuchter bekeken, onder de streep, ben je eigenlijk voordeliger uit om een zonnepaneel pakket te kopen en een simpele simonly data sim te halen icm een microcontroller pakket.. en je houdt nog geld over en je mogelijkheden zijn een stuk eenvoudiger.

Er zijn overigens zat use-cases waarbij LoRa een handige oplossing is , maar bijna al deze cases hebben te maken met een uitrol van gigantische hoeveelheid sensors over een enorme oppervlakte. Maw. Industrieel.

Dus ik snap (nu) wel waarom dit topic vrij stil is :P
Op het TTN forum is het drukker. De Nederlands hobbybobs hebben zich op NB-IoT gestort.

In de winter maanden heeft jouw vochtsensor wel een flinke batterij nodig om de afwezige zon te vervangen...

Als er al TTN dekking is ben je met LoRaWAN wel erg goedkoop uit. Als je er een gateway bij moet kopen is het een ander verhaal. Zelf zou ik ook naar BLE kijken voor een kleine tuin.

• sloth
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:56:
[...]

Op het TTN forum is het drukker. De Nederlands hobbybobs hebben zich op NB-IoT gestort.
Offtopic hier, maar zijn er eigenlijk al betaalbare en goed functionerende NB-IoT modules verkrijgbaar?

• kdeboois
sloth schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:58:
[...]

Offtopic hier, maar zijn er eigenlijk al betaalbare en goed functionerende NB-IoT modules verkrijgbaar?
Nauwelijks. Nog een jaartje wachten. We gaan binnenkort een eerste workshop organiseren als alles een beetje stabiel werkt.

• nodri2000
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-02 12:58
Hallo allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw met het hele LoRaWAN gebeuren maar het volgende. Voor een project ben ik bezig met een Raspberry Pi welke een apparaat gaat aansturen ergens in Nederland. Aangezien dit voor een natuurproject is zal het apparaat stand-alone gaan draaien met behulp van zonnepanelen etc.

De bedoeling is dat ik de RaPi op afstand aan en uit wil kunnen zetten. Ik wil dus met een LoRa shield op de raspberry pi deze laten aan en uit schakelen. De reden hiervoor is dat s'nachts de RaPi uitstaat en overdag aan staat op gezette tijden. Deze neemt dan video/ audio op welke doormiddel van een 4G dongle gedownload worden.

Is een LoRa shield in hibernation te bereiken door het netwerk? Ik wil een WittyPi2 gebruiken om de Pi op afstand aan-uit te zetten etc. Deze wil ik schakelen met een LoRa shield. Alles wordt gevoed door een accu/ PV paneel combinatie.

Is LoRa hiervoor de geschikte oplossing?

mvg,
nodri

• kdeboois
Als er LoRaWAN dekking is kan het een oplossing zijn. Echter kan de WittyPi2 de RPi ook op gezette tijden aan- en weer uitzetten. Waarom wil je dat ook met LoRa kunnen doen ?

• nodri2000
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-02 12:58
Nu maar hopen dat er wel lora dekking is.
De reden om ook via loRa aan te kunnen zetten is om wat flexibeler om te kunnen gaan met de tijden. De Wittypi2 heeft de functir om ook de Pi aan te zetten dmv een switch. Dit wil ik met een LoRa shield doen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True