LoRaWAN

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
CT schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:07:
[...]

Nu ben ik door mijn hobbymatige obsessie aardig bekend in de wereld van de arduinos. rpi's en alle sensors + serial protocollen etc.etc.

En van de week bedacht ik mij terwijl ik in m'n (wifi, stroom loze) moestuin stond te klooien "Hey kan ik niet gewoon 1 van mijn arduino's met bijv. vochtsensor hier in de grond rammen en een TTN-shield erop, dat zou handig zijn"

Nu zijn we een week verder en mijn hoofd is ontploft :'( LoRa(WaN) is toch wel een erg flinke rabbit-hole en ik moet zeggen, nuchter bekeken, onder de streep, ben je eigenlijk voordeliger uit om een zonnepaneel pakket te kopen en een simpele simonly data sim te halen icm een microcontroller pakket.. en je houdt nog geld over en je mogelijkheden zijn een stuk eenvoudiger.

Er zijn overigens zat use-cases waarbij LoRa een handige oplossing is , maar bijna al deze cases hebben te maken met een uitrol van gigantische hoeveelheid sensors over een enorme oppervlakte. Maw. Industrieel.

Dus ik snap (nu) wel waarom dit topic vrij stil is :P
toon volledige bericht
Goede post. Met deze gemengde gevoelens denk ik er ook over. Het is zo dat ik hobbymatig bezig ben wat te "piraten" rond de 868 frequenties, beter bekend als de "35 cm band". Dat speelt zich tegenwoordig af tussen 870-875. Draaibare richtantenne's van 4 meter lang enzo... Ik zie al de datasignalen op de SDRPlay ontvanger en gevoelsmatig kan ik wel wat met deze spulletjes alleen weet ik nog niet wat qua nuttig of leuk... :) Lijkt me i.i.g. aardig om dit soort datasignalen over zo groot mogelijke afstand te verplaatsen. De oude Radiometrix modules lijken me daarvoor geschikt. Hoeft niet perse via internet.

Al met al: leuke mogelijkheden waardoor men getriggerd kan worden maar ook onduidelijk wat je er precies mee moet qua serieuze bezigheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 29-11-2018 08:40 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Bart2005 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:32:
[...]

Goede post. Met deze gemengde gevoelens denk ik er ook over. Het is zo dat ik hobbymatig bezig ben wat te "piraten" rond de 868 frequenties, beter bekend als de "35 cm band".[...] en gevoelsmatig kan ik wel wat met deze spulletjes alleen weet ik nog niet wat qua nuttig of leuk... :)
Dat 'piraten' gevoel kreeg ik ook een beetje bij het geheel.
'k Zag mij zelf ook al 'gevoelsmatig' een mooie antenne op m'n dak plaatsen en 'meedoen' met de wed-race van de beste ontvanger/zender. Maar ik kon mezelf net op tijd wakker schudden en focussen op wat het eigenlijke doel was van mijn onderzoek. :P

Uiteindelijk heb ik nu wel voor nog geen 14euro een LoRa-Arduidno gekocht uit china. In principe is een GSM-shield net zo duur, en is de interactie makkelijker via SMS maar omdat er TTN-dekking is, het stroom-verbruik wat lager ligt en het vrij 'onderhoudloos' is (geen betaalde simkaart) ga ik het toch 1x proberen om 'nuttig' in te zetten.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 22:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Sinds een maand of wat ben ik ook bezig met LoRa.
Ik heb een paar TTGO ESP32 Lora nodes en een TTGO T-Beam node. Van een van de eerste heb ik een simpele temperatuursensor gemaakt voor in mijn camperbus op basis van een Dallas 18b20 sensor.

Van de T-Beam ben ik een GPS tracker aan het maaken, ook voor in de camper. Niet zo zeer (nog) als diefstal preventie, maar gewoon voor de fun of it :)

Het enige probleem is dat er bij mij thuis niet zo'n goede TTN dekking is. Dus het dev'en en debuggen is af en toe lastig. Ik heb al eens zitten kijken of ik van een van de esp32's een single channel TTN gateway kan maken voor. Ik had via het TTN forum op Github wel een project gevonden waarmee je een single channel gw kon maken met zo'n ding, ik snap alleen nog niet hoe ik die aan TTN kan koppelen :?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:17
Yukkie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:01:
Ik heb een paar TTGO ESP32 Lora nodes en een TTGO T-Beam node. Van een van de eerste heb ik een simpele temperatuursensor gemaakt voor in mijn camperbus op basis van een Dallas 18b20 sensor.

Van de T-Beam ben ik een GPS tracker aan het maaken, ook voor in de camper. Niet zo zeer (nog) als diefstal preventie, maar gewoon voor de fun of it :)

Het enige probleem is dat er bij mij thuis niet zo'n goede TTN dekking is. Dus het dev'en en debuggen is af en toe lastig. Ik heb al eens zitten kijken of ik van een van de esp32's een single channel TTN gateway kan maken voor. Ik had via het TTN forum op Github wel een project gevonden waarmee je een single channel gw kon maken met zo'n ding, ik snap alleen nog niet hoe ik die aan TTN kan koppelen :?
Je hebt een oude versie gepakt. Je hebt deze nodig:

https://github.com/things4u/ESP-1ch-Gateway-v5.0

Je flasht die sketch op je TTN gateway en koppelt die middels deze pagina aan TTN.

https://console.thethingsnetwork.org/gateways

Het kan zijn dat je nog een aantal parameters dient aan te passen in de sketch zoals je api code etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:12
Yukkie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:01:

Als je echt met LoRaWAN aan de slag wil kan ik alleen een 'echte' GW aanraden. Met 200 Euro heb je zo'n ding en hoef niet te prutsen met zo'n niet compatible ding. Tevens help je daar de community mee en is er meer dekking voor de rest van de potentieele TTN gebruikers.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Lennyz Ah top! Daar had ik helemaal overheen gelezen, dat die versie nu ook voor de esp32 geschikt is. Vreemd genoeg moest ik wel een aanpassing doen aan de code, mijn netwerk geeft blijkbaar niet standaard (of niet snel genoeg?) een DNS door aan de ESP32, dus hij crashte steeds als hij het IP adres van de NTP server op probeerde te zoeken. Ik heb hem maar een fixed IP gegeven. Het aanmelden bij TTN is nu ook gelukt.

@kdeboois Ja, misschien komt die er ook nog wel, maar voorlopig vind ik het nogal een dure grap. Mijn knutsel budget is niet zo groot helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vraagje over The Things Network:
Als ik mijn GPS tracker gebruik, moet ik eerst de frame counter in het console resetten, anders komen er geen berichten door. voor mijn temperatuursensor hoeft dat niet. De Lora code is hetzelfde, die heb ik letterlijk gekopieerd. Beide sensoren sturen hooguit 1x per 3 minuten een package, die timeout is ook gelijk voor beide projectjes. Elke sensor heeft z'n eigen applicatie en device natuurlijk in TTN.

Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn en hoe ik dat kan oplossen? Ik kwam er gisteravond pas achter dat ik de counter niet had gereset gisterochtend, dus van mijn roadtrip van gister is niets gelogd jammer genoeg ;(

Edit: soms helpt het om gewoon even je vraag op te schrijven om dan zelf tot een oplossing te kunnen komen:
BIj de device settings staat de optie om Frame counter checks aan of uit te zetten. Bij de temperatuur sensor stond dat uit, bij mijn GPS tracker stond het aan. nu ook bij mijn GPS tracker uitgezet. Straks eens kijken of dat het probleem opgelost heeft.
Rest mijn nu wel de vraag: bij die optie staat dat het uitzetten van die optie de security minder veilig is. Maar hoe werkt dit dan? Waarom werkt het verzenden van data bij mij niet als de optie aan staat en wel als die optie uit staat?

Edit2: thanks @Yucon Ik zag hem ook net staan :)

[ Voor 35% gewijzigd door Yukkie op 19-12-2018 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Yukkie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:11:
Vraagje over The Things Network:
Als ik mijn GPS tracker gebruik, moet ik eerst de frame counter in het console resetten, anders komen er geen berichten door. voor mijn temperatuursensor hoeft dat niet. De Lora code is hetzelfde, die heb ik letterlijk gekopieerd. Beide sensoren sturen hooguit 1x per 3 minuten een package, die timeout is ook gelijk voor beide projectjes. Elke sensor heeft z'n eigen applicatie en device natuurlijk in TTN.

Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn en hoe ik dat kan oplossen? Ik kwam er gisteravond pas achter dat ik de counter niet had gereset gisterochtend, dus van mijn roadtrip van gister is niets gelogd jammer genoeg ;(
Ik kom even niet op de precieze benaming, maar in de device console zit op device niveau een schuifje dat bepaald of er wel of niet naar de oplopende framecounter gekeken moet worden.

edit: het zit onder device > settings > frame counter checks

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 19-12-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kleine aanvulling: ik vond vanmiddag nog dit topic op een ander forum: http://forum.sodaq.com/t/...-reset-in-ttn-console/632

Dat beantwoordde wel grotendeels mijn laatste vraag over waarom het veiliger is en hoe die framecounter werkt enzo.

• Lennyz
Yukkie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:50:
Kleine aanvulling: ik vond vanmiddag nog dit topic op een ander forum: http://forum.sodaq.com/t/...-reset-in-ttn-console/632

Dat beantwoordde wel grotendeels mijn laatste vraag over waarom het veiliger is en hoe die framecounter werkt enzo.
Dat komt waarschijnlijk omdat je ABP gebruikt. Geadviseerd wordt om OTAA te gebruiken. De eerste keer aanmelden via OTAA duurt langer dan via ABP, maar bij mij waren de ontvangen berichten veel constanter met OTAA.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Lennyz Dat advies begrijp ik ook uit dat verhaal in mijn link ja. Ik heb OTAA ook wel geprobeerd in het begin (vandaar dat die frame counter check aan stond denk ik), maar na 2 uur wachten tot de sensor zich aangemeld heeft, heb ik het maar opgegeven. Vandaar dat ik ABP ben gaan gebruiken, toen was de verbinding er binnen een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
Mijn eerste schreden op het LoRa-pad gezet met een Marvin IoT-Ontwikkelboard.
Meegeleverde tijdelijke verbinding gemaakt via het KPN LoRa Developer Portal.
Een SHT31 T/H-Sensor aan de Marvin levert me nu een periodieke uitlezing van temperatuur & vocht naar een grafiek en tabel op het Mendix Dashboard dat aan de Endpoint-URL zit.

Dat werkt.
Nu de vervolg-stap:
hoe krijg ik als download de JSON-file te pakken die beschikbaar zou moeten zijn?

Iemand info daarover, hoe dat stapsgewijs te bereiken, met aanduiding welke instelinfo waar(voor) nodig is?

[ Voor 10% gewijzigd door Toulon7559 op 28-01-2019 14:10 . Reden: tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Toulon7559 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 08:07:
Mijn eerste schreden op het LoRa-pad gezet met een Marvin IoT-Ontwikkelboard.
Meegeleverde tijdelijke verbinding gemaakt via het KPN Lora Developer Portal.
Een SHT31 T/H-Sensor aan de Marvin levert me nu een periodieke uitlezing van temperatuur & vocht naar een grafiek en tabel op het Mendix Dashboard dat aan de Endpoint-URL zit.

Dat werkt.
Nu de vervolg-stap:
hoe krijg ik als download de JSON-file te pakken die beschikbaar zou moeten zijn?

Iemand info daarover, hoe dat stapsgewijs te bereiken, met aanduiding welke instelinfo waar(voor) nodig is?
Ik heb geen ervaring met de KPN portals, maar ik zou eerst eens met TTN beginnen. Vanuit die portal kan je alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Lennyz schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:45:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat je ABP gebruikt. Geadviseerd wordt om OTAA te gebruiken. De eerste keer aanmelden via OTAA duurt langer dan via ABP, maar bij mij waren de ontvangen berichten veel constanter met OTAA.
Persoonlijk vind ik het verhaal over verschil in veiligheid nogal theoretisch. Wat is nu de concrete reden dat OTAA veiliger zou zijn? Ik heb begrepen dat het ermee te maken heeft dat er bij OTAA 1 sleutel minder op het device aanwezig is.. maar wat daar nu echt het grote voordeel van is begrijp ik niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@kdeboois

Als alles binnen de functieketen (van LoRa-device t/m PC) nog nieuw en een vraagteken is, dan is het experiment omvangrijk, met misschien een lange learning-curve
Met KPN als provider is tenminste het traject tussen het device en het Endpoint-URL in orde:
1 zorg en vraagteken minder.
Met de KPN-faciliteiten bij het Marvin_Ontwikkelboard kun je met KPN_Developer_Portal + Mendix Dashboard werken.
Als ik in de ForwardRules van het Mendix Dashboard de Endpoint_URL op een Requestbin-account instel, dan zie ik daar in de respons-rapportage een JSON-string tevoorschijn komen.
Zal Requestbin ook niet zelf verzinnen, en de 'simpele' vraag is dan (zoals gesteld in mijn vorige bericht):
hoe krijg ik die 'al beschikbare' JSON-file te pakken?
Bij Requestbin wordt dat niet duidelijk, en bovendien is bij Requestbin de geldigheid van een account maar 48 uur, dus daarmee kom ik toch al niet verder dan experimenteren en iets leren over 1 LoRa-structuur.

Zou natuurlijk zeer aangenaam zijn als iemand 'aanwijzingen-voor-dummies' kan geven hoe ik Marvin aan een TTN-account koppel, want (je hebt gelijk) daarna is allerlei info beschikbaar voor toepassingen.
Ben nu zelf met mij bekende TTN-account-info aan het experimenteren met de sketch-instellingen,
Het werkt blijkbaar (want geen foutmeldingen voor de sketch), maar in de TTN-Console zie ik niets tevoorschijn komen, dus ergens mis ik nog iets ........

[ Voor 35% gewijzigd door Toulon7559 op 28-01-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Toulon7559 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:08:
@kdeboois

Toepassing van TTN zeker van plan, maar voor het Marvin_Ontwikkelboard krijg je wel aanwijzingen hoe je met KPN_Developer_Portal + Mendix Dashboard kunt werken, niet voor eenTTN-aansluiting.
Als ik in de ForwardRules van het Dashboard de Endpoint_URL op een Requestbin-account instel, dan zie ik daar in de respons-rapportage een JSON-string tevoorschijn komen.
Zal Requestbin ook niet zelf verzinnen, en de 'simpele' vraag is dan:
hoe krijg ik die 'al beschikbare' JSON-file te pakken?
Bij Requestbin wordt dat niet duidelijk, en bovendien is bij Requestbin de geldigheid van een account maar 48 uur.

Zou natuurlijk zeer aangenaam zijn als iemand aanwijzingen kan geven hoe ik Marvin aan een TTN-account koppel, want (je hebt gelijk) daarna is veel meer info beschikbaar voor toepassingen.
Typ TTN en Marvin in bij je favoriete search engine en Bob's your Uncle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@kdeboois

That's the problem ....

Eerst met een enkel LoRa-device (=Marvin) t.o.v. een beschikbare LoRa-netwerkprovider kijken óf en hoe het überhaupt werkt, dus bouw van een eigen Gateway wordt noodgreep.
Met KPN een prima verbinding, maar met het gerapporteerde, 'on-affe' resultaat.
Gecheckt of en waar een TTN-Gateway in de buurt is, want zonder verbinding werkt niets:
dat lijkt OK
Vooral deze link lijkt alles te beschrijven voor TTN-aansluiting, maar zie mijn vorige bericht:
alles ingevuld naar beste weten, sketch geverifieerd, gecompileerd en naar de Marvin geupload, Marvin gestart, en dan :-( een lege TTN-Console .......

[ Voor 20% gewijzigd door Toulon7559 op 28-01-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Toulon7559 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:02:
@kdeboois

That's the problem ....

Eerst met een enkel LoRa-device (=Marvin) t.o.v. een beschikbare LoRa-netwerkprovider kijken óf en hoe het überhaupt werkt, dus bouw van een eigen Gateway wordt noodgreep.
Met KPN als provider zonder enig probleem een verbinding.
Gecheckt of en waar een TTN-Gateway in de buurt is, want zonder verbinding werkt niets:
dat lijkt OK
Vooral deze link lijkt alles te beschrijven voor TTN-aansluiting, maar zie mijn vorige bericht:
alles ingevuld naar beste weten, sketch geverifieerd, gecompileerd en naar de Marvin geupload, Marvin gestart, en dan :-( een lege TTN-Console .......
Dan stel ik voor dat je even aangeeft welke TTN Gateway je in de buurt hebt en op TTN Mapper kijkt of die ook echt in leven is.

Verder kan je in het TTN Forum bij het Marvin topic je vragen posten. Er is ook een TTN Slack.

De makers van Marvin zijn volgens mij ook zeer behulpzaam dus die zou je eens een kunnen vragen of ze een golden example hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 28-01-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@kdeboois

Bij mijn TTNGateway-check ruim een week geleden zag ik een actieve Gateway iets noordelijk van mijn positie met zijn 'stralenkrans' die mijn adres ruim overdekte.
Als ik vanmiddag kijk dan is de dichtstbijzijnde TTN-Gateway op ca. 2 km OZO in Roershoek:
Netherlands-Hengelo-Roershoek, een DIY-Raspberry en gezien ontbreken van 'stralenkrans' is die niet actief.
:-( Dat wordt dus (begrijpelijk) helemaal niets met TTN-verbinding zonder eigen Gateway.

;-( Moet ik toch mijn hoop vestigen op een (interim?) oplossing met KPN-LoRa.

[ Voor 13% gewijzigd door Toulon7559 op 28-01-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Toulon7559 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:35:
@kdeboois

Bij mijn TTNGateway-check ruim een week geleden zag ik een actieve Gateway iets noordelijk van mijn positie met zijn 'stralenkrans' die mijn adres ruim overdekte.
Als ik vanmiddag kijk dan is de dichtstbijzijnde TTN-Gateway op ca. 2 km OZO in Roershoek:
Netherlands-Hengelo-Roershoek, een DIY-Raspberry en gezien ontbreken van 'stralenkrans' is die niet actief.
:-( Dat wordt dus (begrijpelijk) helemaal niets met TTN-verbinding zonder eigen Gateway.

Lijkt me wel. Eigen gateway ben je zo 200 Euro verder.

Van de KPN spullen weet ik niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
Toulon7559 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:35:
@kdeboois

Heb je op de color radar gekeken van TTNmapper? Hengelo lijkt redelijke dekking te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@kdeboois @Rub147

Zie mijn situatie voor KPN resp. TTN

:) Voor KPN hoef je dus geen Gateway te kopen of een eigen Gateway te maken, want de dekking van het KPN-netwerk is bijna overal ruim voldoende tot binnenshuis en dat zonder enig nadenken over single-channel of multi_channel.

:-( Alleen het kleinigheidje dat
- na de proeftijd een abo ca. Euro1/mnd/device is
[maar tegen de kosten van een eigen Gateway kom je in de tijd een heel eind!]
- de aansluiting met de 'buitenwereld' voor eigen toepassingen (nog) niet zo 'open' is als bij TTN.

[ Voor 11% gewijzigd door Toulon7559 op 28-01-2019 16:58 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
Toulon7559 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:52:
@kdeboois @Rub147

Zie mijn situatie voor KPN resp. TTN

:) Voor KPN hoef je dus geen Gateway te kopen of een eigen Gateway te maken, want de dekking van het KPN-netwerk is bijna overal ruim voldoende tot binnenshuis en dat zonder enig nadenken over single-channel of multi_channel.

:-( Alleen het kleinigheidje dat
- na de proeftijd een abo ca. Euro1/mnd/device is
[maar tegen de kosten van een eigen Gateway kom je in de tijd een heel eind!]
- de aansluiting met de 'buitenwereld' voor eigen toepassingen (nog) niet zo 'open' is als bij TTN.
Als er niemand met TTNMapper is geweest zal er ook niks zichtbaar worden op de kaart, al is er dekking. Had je al geprobeerd om te verbinden met TTN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Account gemaakt voor TTN en die gegevens ingevuld in de Marvin-sketch, met dit resultaat
Bedekkingsoverzicht eind-Januari2019 uitgebreid met Colourmap van TTN:
- de Gateway OZO van mij is blijkbaar actief
Volgens de label-info van TTN is dat een 'Raspberry_DIY'
- geen TTNMapper-metingen dicht bij mijn locatie
- verdergaand langs de lijn van de genoemde Gateway in richting WNW zie ik blauwe en groene indicaties bij de rondweg.

[ Voor 29% gewijzigd door Toulon7559 op 29-01-2019 12:57 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nog even gekeken bij de TTN community in jouw regio, maar die zijn al maanden niet meer aan het 'Meet-uppen' geweest.

Wellicht lid worden van de Meetup groep en wat mensen aanspreken.

[ Voor 14% gewijzigd door kdeboois op 29-01-2019 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 10-05 17:19
En dit topic maar eens een lichte schop geven. Ik ben donderdag en vrijdag bij The Things Conference geweest, en denk een kléin idee te hebben waar LoRa over gaat :)

Veel mooie dingen gezien, toepassingen gezien en mensen ontmoet. Als klapper op de vuurpijl heb ik een indoor gateway gekregen van TTN.

En daar houd het hallelujah op. De gateway werkt, maar de Dragino testkit die ik een maand geleden gekocht heb krijg ik niet voor of achteruit. Kut opensource ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

@DiedX om bij het begin te beginnen.. weet je zeker dat je gateway het doet?

edit: is het dit ding? Er zijn meer mensen die wat vreemd gedrag melden. https://www.thethingsnetw...-indoor-gateway/22049/122

[ Voor 52% gewijzigd door Yucon op 03-02-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Volgens mij is het de indoor gateway inderdaad. Volgens TTN werkt hij : groen en er komen pakketten binnen. Ik loop vast op de node.

Edit: ik begrijp dat ik die gateway niet kan vertrouwen op dit moment. Nu veranderd dat het verhaal met de node niet, aangezien ik in een gebied met dekking zit van andere gateways. Wel jammer.

[ Voor 42% gewijzigd door DiedX op 03-02-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Update: en werken. That is, de node op basis van Dragino LoraShield 1.1

Ik heb gister het bordje met de LoRa BEE v1.1 in de hoek gegooid, en ben vandaag verder gegaan met de uitgeklede versie. De code die de Bee niet wilde uploaden werd meteen geaccepteerd, én hij begon A0 rond te roepen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
85269474: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)
Light: 303
In HEX: 12f
Packet queued
86036387: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)
Light: 305
In HEX: 131
Packet queued
86803300: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)

Nu het slechte nieuws: de gateway hangt letterlijk anderhalve meter verder, maar lijkt soms 10 minuten niets te willen doen:

15:16:2 8868.3 lora4/5SF7 BW12551.5105dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:16:16 868.1 lora4/5SF7 BW12551.5104dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:03:19 868.3 lora4/5SF7 BW12551.541dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:03:07 868.1 lora4/5SF7 BW12551.540dev addr:26011758payload size:16 bytes
14:58:11 868.1 lora4/5SF7 BW12551.516dev addr:26011758payload size:16 bytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

629110

Jammer dat ze weer eens “te vroeg” een lora thing uitbrengen.

De kiss lora node van een tijdje terug ging de bug ook nergens meer over. Op de pcb printern RTFM en dan is er helemaal nergens een manual behalve een leaflet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 21:44
DiedX schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:30:
Update: en werken. That is, de node op basis van Dragino LoraShield 1.1

Ik heb gister het bordje met de LoRa BEE v1.1 in de hoek gegooid, en ben vandaag verder gegaan met de uitgeklede versie. De code die de Bee niet wilde uploaden werd meteen geaccepteerd, én hij begon A0 rond te roepen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
85269474: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)
Light: 303
In HEX: 12f
Packet queued
86036387: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)
Light: 305
In HEX: 131
Packet queued
86803300: EV_TXCOMPLETE (includes waiting for RX windows)

Nu het slechte nieuws: de gateway hangt letterlijk anderhalve meter verder, maar lijkt soms 10 minuten niets te willen doen:

15:16:2 8868.3 lora4/5SF7 BW12551.5105dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:16:16 868.1 lora4/5SF7 BW12551.5104dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:03:19 868.3 lora4/5SF7 BW12551.541dev addr:26011758payload size:16 bytes
15:03:07 868.1 lora4/5SF7 BW12551.540dev addr:26011758payload size:16 bytes
14:58:11 868.1 lora4/5SF7 BW12551.516dev addr:26011758payload size:16 bytes
toon volledige bericht
"Luistert" je gateway op alle kanalen? Hij lijkt nu alleen op 868.1 en 868.3 messages te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Zijn er nog tweakers die de LoRa via satelliet ontwikkelingen volgen?

Via het YouTube kanaal van Adreas Spiess kwam ik in aanraking met FossaSat (open source en publiekelijk, door technische problemen met de satelliet nog geen werkende PoC) en Lacuna (ook open source maar via een privaat commercieel bedrijf, wel een werkende PoC).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
#305 Transfer a LoRa message through space to my PC before 2020?

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
#302 We build a 20 Dollars LoRa Satellite Ground Station and we follow the FossaSat-1 launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 21:45

Kek

3flix

sloth schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:55:
Zijn er nog tweakers die de LoRa via satelliet ontwikkelingen volgen?

Via het YouTube kanaal van Adreas Spiess kwam ik in aanraking met FossaSat (open source en publiekelijk, door technische problemen met de satelliet nog geen werkende PoC) en Lacuna (ook open source maar via een privaat commercieel bedrijf, wel een werkende PoC).
Ik heb het gezien en vind het erg interessant. Ik zelf wacht voor 2020 wel af totdat het een beetje beter werkend is, want wat andreas laat ook laat zien is het nog niet echt production ready.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
ST heeft iets moois voor LoRaWAN gemaakt. Single chip micro met radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ziet er goed uit. Voor hobbygebruik kwam ik een LoRaDuino tegen.. ook een handige optie die tot nu toe ontbrak. Hij is wel een tikje vreemd.. standaard zit er een 433MHz RFM op. Je kunt hem echter ook zonder radio krijgen. Dan koop je feitelijk een arduino nano met daarop een plekje waar je zelf een 868Mhz RFM kunt solderen. Voor 4 euro of 2,50, dat kan ik niet goed uit de tekst opmaken

https://www.electrodragon...a-sx1278-board-loraduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:27
Heeft er iemand toevallig al een MikroTik wAP LoRa8 kit in gebruik?

8 kanaals gateway in buitenbehuizing, Passive PoE gevoed, 2,4GHz Wifi, antennes al in de behuizing met optie voor externe antenne en MiniPCI-e slot voor bijvoorbeeld LTE modem.

Voor pakweg €155,- inclusief verzendkosten en 21% BTW bij EuroDK denk ik er een komende zomer op een locatie te plaatsen waar geen TTN dekking is. Meteen met de MikroTik Antenna kit. Ongeveer €43 bij EuroDK.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Heeft iemand ervaring met de Dragino OLG02 Outdoor Dual Channels LoRa IoT die Elektor nu in de opruiming heeft?

Is weliswaar een single channel Gateway, maar als het desondanks goed werkt voor een verbinding naar TTN, dan is het proberen waard (voor die prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:10
Toulon7559 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:56:
Account gemaakt voor TTN en die gegevens ingevuld in de Marvin-sketch, met dit resultaat
Bedekkingsoverzicht eind-Januari2019 uitgebreid met Colourmap van TTN:
- de Gateway OZO van mij is blijkbaar actief
Volgens de label-info van TTN is dat een 'Raspberry_DIY'
- geen TTNMapper-metingen dicht bij mijn locatie
- verdergaand langs de lijn van de genoemde Gateway in richting WNW zie ik blauwe en groene indicaties bij de rondweg.
Heb je ook geprobeerd om de spread factor the verhogen en kijken of je dan wel connectie kan krijgen met een TTN gateway. Heb wat korte tests gedaan op DR_SF12 en het bereik is echt bizar goed zonder line of sight met LoRa. (had een connectie tot 25km terwijl ik tussen huizen stond, geen spannende antenne oid)

edit: En vanuit een hoog gebouw van Eindhoven naar Vaals:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X88fCMFh.png

[ Voor 5% gewijzigd door ice-T106 op 07-02-2020 13:23 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:25

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Weet niet of iemand dit gaat lezen, maar bijna drie jaar geleden had ik hier de vraag gesteld over de Marvin-kit en ben ik daar toen niet verder mee gegaan. Omdat mijn huidige werkgever dit soort dingen weer wat meer stimuleert d.m.v. budgetten vond ik het wel een idee om een Dragino-kit v2 (een gateway, twee Arduino Uno's en twee shields en tot slot een reeks sensoren) te bestellen. Gisteren de hele dag bezig geweest en het draait allemaal en kan de vochtigheid en temperatuur vanuit de lokale korenmolen uitlezen en doorsturen naar The Things Network.

Maar nu het probleem, ik draai het geheel als een Arduino Uno + Lora shield erin geprikt en gevoed door USB via een stopcontact en ik zou het eigenlijk op een batterij willen laten draaien. Dat laatste gaat het hooguit een paar dagen volhouden heb ik begrepen na wat inlezen.

Dus een paar vragen:
- kan ik op één of andere manier wat ik nu heb draaien ook op een batterij laten draaien, het liefst maanden lang?
- moet ik dan iets heel anders dan een Arduino Uno opstelling hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 09-02-2020 17:25 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Tjeerd schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:24:
- kan ik op één of andere manier wat ik nu heb draaien ook op een batterij laten draaien, het liefst maanden lang?
De arduino zal tenminste in deep sleep moeten tussen de metingen door:
https://www.arduino.cc/en/Reference/LowPowerDeepSleep
Dan nog een 18650 accu pack en een zonnepaneeltje om echt lang autonoom te kunnen draaien.
- moet ik dan iets heel anders dan een Arduino Uno opstelling hebben?
Nog beter is het om een device te hebben wat volledig is bedacht met accu gebruik in het achterhoofd; dus zeer laag verbruik tijdens sleep. Eventueel kun je ook een externe RTC (Dallas 3231 o.i.d.) aan de Arduino knopen die een interrupt triggert voor wake-up of zelfs fysiek de stroom onderbreekt.

• kdeboois
@Tjeerd Je zou naar deze kit kunnen kijken.

Die gebruikt een STM32L072CZ MCU die een stuk zuiniger zou kunnen werken. De applicatie die ze meeleveren is echter in C geschreven en daar heb je gewoon veel meer werk aan om die aan te passen.

Op The Things Conference zijn er overigens weer veel nieuwe modules en devices aangekondigd. Wellicht daar eens kijken of er iets kant en klaar tussen zit.

Zoiets van Laird of een van de vele andere oplossingen zou ook 'plug & play' moeten zijn.

• Toulon7559
Bij mij ligt ook nog steeds een Marvin-kit.
Een paar keer geëxperimenteerd voor verbinding naar TTN, maar zonder succes.

Zal wel iets met de layout van de code-invoer zijn, maar wat?
Iemand een heldere hint waar ik op moet letten?
Ergens een beschrijving te vinden die installatie beschrijft, rekening houdend met 'Marvin-eigenaardigheden'?

Toevoeging 07Juni2020:
Knoop doorgehakt en een Dragino LPS8 laten komen, want met een lokale Gateway met 8 kanalen moet verbinding maken geen probleem zijn.
Na wat geknutsel met device adressen en Keys kan ik nu de berichten van de Marvin zien op de TTN_console.
Die verbinding loopt dus nu.
Volgende stap: met de payload verder zien te komen naar Domoticz ......

[ Voor 34% gewijzigd door Toulon7559 op 07-06-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Toulon7559 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 17:38:
Bij mij ligt ook nog steeds een Marvin-kit.
Een paar keer geëxperimenteerd voor verbinding naar TTN, maar zonder succes.

Zal wel iets met de layout van de code-invoer zijn, maar wat?
Iemand een heldere hint waar ik op moet letten?
Ergens een beschrijving te vinden die installatie beschrijft, rekening houdend met 'Marvin-eigenaardigheden'?
Belangrijkste is een gateway in de buurt. Is die er gegarandeerd ? Anders op zoek naar een café in de buurt van een gateway en daar testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 15:02
Ik ben zelf ook aan het rommelen nu met de Raspberry PI + Lora/GPS HAT van dragina + TTN / KPN. Als ik een script draai en de Appkey, DevEUI, AppEUI van KPN invul blijft die hangen op "Join Requested".

Als ik deze van TTN gebruik dan gebeurt er helemaal niks. Moet ik nog speciale dingen doen om een public gateway te gebruiken? Hier heb ik namelijk niet echt een idee bij hoe je een public gateway gebruikt. Op de TTN mapper zie ik namelijk wel 3 gateways bij mij in de buurt die actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Momenteel de dichtstbijzijnde, gegarandeerde 8kanaals-Gateway zit via luchtlijn op ca. 3,5km afstand in WZW-richting.
Is van een ICT-firma, geen particulier: behalve dat, gesitueerd in hoogbouw, dus redelijke kans op altijd functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:55
Hmm... Zelf heb ik de ervaring dat OTAA en ABP activatie nog wel eens willen verschillen. Ook met meerdere LoRaWAN gateways in de buurt, zeker als je binnenshuis aan het experimenteren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toulon7559 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:40:
Momenteel de dichtstbijzijnde, gegarandeerde 8kanaals-Gateway zit via luchtlijn op ca. 3,5km afstand in WZW-richting.
Is van een ICT-firma, geen particulier: behalve dat, gesitueerd in hoogbouw, dus redelijke kans op altijd functioneren.
Je kunt hem voor de veiligheid eens op SF12 zetten. Dat vergroot de kans dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@Toulon7559 Ik zou maar eens gaan kijken of ze de antenne buiten hebben staan. Als deze binnen staat is de kans klein dat je 3,5 km gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@kdeboois
Gezien de resultaten totnutoe had ik al zo'n bang vermoeden:
misschien toch maar investeren in een eigen Gateway .......
;-) Alleen altijd weer die dilemma's:
- enkelkanaal/goedkoop met redelijk risico van 'geen verbinding' (en aangezien een newbie zit je dan weer te loeren óf en wat er fout is)
- 8-kanaals tegen hogere kosten

Terwijl ik dat afweeg, eerst maar eens kijken of een setting op SF12 iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een gateway draaien. Een maat van mij heeft me daarbij geholpen, beiden zendamateur, etc :) In de basis "omdat het kan", maar tevens omdat ik een mooie, hoge locatie heb.

Voorts ben ik wel benieuwd of ik zelf wat apparaten aan LoRa kan koppelen qua alarmering en signalering. Nu kan ik een klein beetje programmeren maar heb geen flauw idee waar te beginnen. Wat ik zelf wel handig zou vinden is dat data gemaild wordt. Dus bij elke statusverandering een email.

Wie helpt mij een beetje op weg? Of als ik in een totaal verkeerd topic zit dan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Af en toe even een stap terug voor overzicht.
Mijn doel:
1) Marvin Development-kit met
a) analoge interface
b) SHT31
c) slaap-functie tussen de periodieke communicatie
2) Zonnevoeding
3) Verbinding naar TTN
4) Doorverbinden naar Domoticz

1b) en 2) Heb ik indertijd wel opgelost gedurende het tijdelijke abonnement bij KPN,
maar voor de rest zoek ik een goed, (her)bruikbaar voorbeeld.

Iemand iets gezien, of zelf in de aanbieding?

[ Voor 0% gewijzigd door Toulon7559 op 04-04-2020 13:22 . Reden: Tekst bijwerken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Raider095 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:26:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een gateway draaien. Een maat van mij heeft me daarbij geholpen, beiden zendamateur, etc :) In de basis "omdat het kan", maar tevens omdat ik een mooie, hoge locatie heb.

Voorts ben ik wel benieuwd of ik zelf wat apparaten aan LoRa kan koppelen qua alarmering en signalering. Nu kan ik een klein beetje programmeren maar heb geen flauw idee waar te beginnen. Wat ik zelf wel handig zou vinden is dat data gemaild wordt. Dus bij elke statusverandering een email.

Wie helpt mij een beetje op weg? Of als ik in een totaal verkeerd topic zit dan hoor ik het ook graag :)
Het makkelijkste is om alles te koppelen aan Node-Red. Dan kan je heel simpel de data pushen waar je het naartoe wilt hebben.

Dus TTN > Node-Red > E-mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toulon7559 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:39:
@kdeboois
Gezien de resultaten totnutoe had ik al zo'n bang vermoeden:
misschien toch maar investeren in een eigen Gateway .......
;-) Alleen altijd weer die dilemma's:
- enkelkanaal/goedkoop met redelijk risico van 'geen verbinding' (en aangezien een newbie zit je dan weer te loeren óf en wat er fout is)
- 8-kanaals tegen hogere kosten

Terwijl ik dat afweeg, eerst maar eens kijken of een setting op SF12 iets oplevert.
Als je het enigszins kunt betalen kun je het beste die single channel optie overslaan. Het werkt vaak toch net niet helemaal lekker en ik vind persoonlijk de kostenbesparing te gering om daar tegenop te wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Lennyz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:50:
Het makkelijkste is om alles te koppelen aan Node-Red. Dan kan je heel simpel de data pushen waar je het naartoe wilt hebben.

Dus TTN > Node-Red > E-mail
Ben inmiddels via een maatje aan de slag met NodeRED naar Telegram, werkt wel leuk moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Raider095 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:09:
Ben inmiddels via een maatje aan de slag met NodeRED naar Telegram, werkt wel leuk moet ik zeggen :)
Nogmaals, werkt heel erg leuk :)

Voor mijn huidige toepassing gebruik ik een 4 poorts node van Adeunis. Kan 4 maak/verbreekcontacten monitoren, exact wat ik zoek. Desondanks ben ik toch benieuwd of er ervaringen zijn met andere typen nodes die no/nc contacten kunnen monitoren, of 0-10v. Beiden gaan we nodig hebben bij uitbreiding van dit systeem. Volgens mij kan Adeunis daar wel in voorzien, maar laat me graag informeren naar alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 21:50

Gmount

Ecorunner lid

ice-T106 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Heb je ook geprobeerd om de spread factor the verhogen en kijken of je dan wel connectie kan krijgen met een TTN gateway. Heb wat korte tests gedaan op DR_SF12 en het bereik is echt bizar goed zonder line of sight met LoRa. (had een connectie tot 25km terwijl ik tussen huizen stond, geen spannende antenne oid)

edit: En vanuit een hoog gebouw van Eindhoven naar Vaals:
[Afbeelding]
Hoe is dit overzicht gemaakt? Is er een pagina waar je dit kunt zien per bericht?

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Gmount schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:52:
Hoe is dit overzicht gemaakt? Is er een pagina waar je dit kunt zien per bericht?
https://ttnmapper.org

Je kunt individuele gateways en/of devices bekijken via de advanced maps:

https://ttnmapper.org/advanced-maps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

Ik zou graag wat experimenteren met lorawan. Iemand die mij een goedkoop testboard kan aanraden aub? Marvin vind ik iets te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 08:10
Ik heb wel goede ervaringen zo'n shield:
#Aliexpress € 17,77 5%OFF | Long distance wireless 868/433Mhz Lora Shield v95 for Arduino Leonardo, UNO, Mega2560, Duemilanove, Due
https://a.aliexpress.com/_B0cGp2

De antennes uit china zijn niet altijd echt 868Mhz helaas.

Dit bord is ook gebruikt voor land naar land wereldrecord:
YouTube: #120 LoRa / LoRaWAN Range World Record Attempt. Will I succeed?

Dit youtube kanaal sowieso 1 van de betere bronnen van LoRa informatie

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Iemand ervaring met bewegingssensoren via LoRaWAN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
GreatScott! Heeft daar laatst een video over gemaakt.

Bekijk op YouTube
Transmitting an Alarm Signal with LoRa (600m)! || Improving my Garage Alarm System

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Anoniem: 122462 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:58:
Ik zou graag wat experimenteren met lorawan. Iemand die mij een goedkoop testboard kan aanraden aub? Marvin vind ik iets te duur.
Deze is leuk om te testen. Deep sleep is wel slecht, dus niet serieus te gebruiken voor batterij toepassingen. Wel prima om te testen. Gebaseerd op ESP32
https://nl.aliexpress.com/item/32899346000.html

Deze ga ik nu testen. Gebaseerd op de ASR6501.
https://nl.aliexpress.com/item/4000197916984.html

Mijn favoriet is tot nu de Lopy4. Goede ondersteuning voor Micropython, lage deep sleep en veel documentatie.
https://pycom.io/product/lopy4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Grappig project, dat zeker! Ik zoek echter iets meer kant-en-klaars en vooral weatherproof. Ik wil beweging op het dak kunnen monitoren met eigenlijk wel een liefst instelbare gevoeligheid, zodat ik geen alarm krijg als er een vogel of dakduif voor de sensor staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Setting op SF12 leverde niets op, dus nu een Dragino LPS8 als lokale Gateway neergezet:
verbinding van de Marvin met TTN-Console loopt, met Marvin-data van een SHT31 als payload.
Nu daarvoor de verdere verbinding met Domoticz uitzoeken .......

Vooruitdenken:
a) Hoe krijg ik de ADC-kanalen van de Marvin aan de gang?
En welke resolutie hebben die kanalen?
b) Hoe krijg ik een stel DS18B20's aangesloten op de Marvin en hoe te activeren?

Aanvulling 11 Juni 2020:
Volgens de datasheet heeft de ATMEGA32i4 een stel ADCs met 10bit-resolutie en URef = 2,56V
Met zo'n resolutie is een eenvoudige NTC- of PTC-weerstandsensor toe te passen voor temperatuurmeting:
die opzet vraagt wel werk voor een redelijk uitgewerkte & gecalibreerde toepassingssoftware.
In de voorbeeldbeschrijvingen van MetOffice voor meetopstellingen staan zulke temperatuur-sensoren toegepast (maar wel van een betere soort!):
zie https://www.metoffice.gov...ow-we-measure-temperature

[ Voor 37% gewijzigd door Toulon7559 op 11-06-2020 21:48 . Reden: Tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toulon7559 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:38:
b) Hoe krijg ik een stel DS18B20's aangesloten op de Marvin en hoe te activeren?
Die Marvin ken ik niet, maar algemeen genomen zijn DS18B20's niet de meest geweldige sensoren. Ze meten op zich prima maar het is soms nogal een gepruts ze werkend te krijgen. Ook al omdat er veel rommel in omloop is. Een HTU21D is een makkelijkere en betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Kijken in de richting van een DS18B20, omdat die ruim beschikbaar zijn verpakt in een RVS-huls:
dat is wel zo handig met het oog op waterbestendigheid, bijv. voor langdurige meting in de buitenlucht en ondergronds.
Maar laat me graag overtuigen HTU21D te gebruiken o.i.d. als die ook in zo'n verpakking leverbaar is, dus hints welkom voor leveranciers.

Bij binnensensoren en ver bovengronds geen probleem, maar vochtbestendigheid is een aspect waar ik de vingers al behoorlijk heb gebrand (figuurlijk):
vooral verzopen T&H-sensoren van type DHT11~22 en SHT11~31 (de laatste zelfs in beschermende capsules).

[ Voor 3% gewijzigd door Toulon7559 op 09-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Voor toepassing elders van berichten uit Lora_Nodes moet je de data in de Node coderen en later in TTN (o.i.d.) decoderen.
Zo'n Dragino LPS8 als Lora-Gateway is deel van het lokale netwerk, dus een heel stuk dichter bij huis dan TTN e.d.
Bij doorlezen van de gebruiksaanwijzing van de Dragino LPS8 zie ik dat die ook als SFTP-server kan dienen:
geen toepassingsvoorbeelden, dus niet helemaal duidelijk waarom dat zinvol zou kunnen zijn.

Misschien brainwave, maar is het redelijk eenvoudig mogelijk om in de LPS8 de uplinkberichten vanuit Nodes te onderscheppen en de inhoud daarvan in die SFTP-server te parkeren voor lokaal ophalen en verwerken?
In zo'n configuratie is een codering compatible met standaards iets minder belangrijk, en zou je een eigen configuratie kunnen toepassen, of (de)coderingsstappen kunnen overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toulon7559 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:04:
Kijken in de richting van een DS18B20, omdat die ruim beschikbaar zijn verpakt in een RVS-huls
Ik begrijp je denkwijze want ze lijken namelijk heel aantrekkelijk, maar het zijn juist die DS18B20's die bovengemiddeld vaak problemen geven. De draden zijn te lang met teveel weerstand tot gevolg. Mocht je ze toch gebruiken is het zaak ze zoveel mogelijk in te korten.

Zelf heb ik een HTU21D al een half jaar zonder problemen open en bloot buiten hangen. Daar kunnen ze blijkbaar gewoon tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 09-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:47

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

(jarig!)
Yucon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Zelf heb ik een HTU21D al een half jaar zonder problemen open en bloot buiten hangen. Daar kunnen ze blijkbaar gewoon tegen.
Een printje dat onbeschermd in weer en wind hangt... Kan me niet voorstellen dat dat lang goed gaat. Je kan geluk hebben, maar van vocht heb ik die dingen nooit echt zien opknappen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-05 13:42
Yucon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:48:
[...]

Die Marvin ken ik niet, maar algemeen genomen zijn DS18B20's niet de meest geweldige sensoren. Ze meten op zich prima maar het is soms nogal een gepruts ze werkend te krijgen. Ook al omdat er veel rommel in omloop is. Een HTU21D is een makkelijkere en betere keuze.
DS18B20 zijn prima sensoren, maar degene die je uit China haalt voor minder dan wat de sensor kost bij een fatsoenlijke distributeur zijn naar mijn mening geen originele. Als ik een set Chinese sensoren naast elkaar op tafel leg verschillen ze veel meer dan de datasheet opgeeft. Ik laat zelf door een Nederlands bedrijf DS18B20 sensoren in huls maken en deze kloppen ze veel beter met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Voor de dataverbinding tussen het Marvin-Board en Domoticz zit ik te kijken naar CayenneLPP, zodat datacodering netjes is geregeld en niet volgens een 'uniek-eigen' constructie.

Wat ik daarvoor aan de kant van de TTN-Console en bij Domoticz moet doen, is in hun respectievelijke wiki's redelijk duidelijk beschreven, maar voor Marvin niet.
In de Github vond ik onder https://github.com/iotaca...are/Marvin_ABP_CayenneLPP een 3-tal files, maar als Lora-nieuwkomer niet helder hoe ik die hoe&waar in voor Marvin moeten plaatsen.

Iemand met een paar aanwijzingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Toulon7559 op 11-06-2020 10:39 . Reden: Tekst bijwerken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
@Toulon7559 Ik heb ook wel eens gekeken naar CayenneLPP, maar die gebruikte (wat ik er nog van weet) erg veel data om gegevens te versturen. Een DS18B20 is maximaal 12 bit nauwkeurig, dus heb je aan 1.5 byte per meting genoeg. In een low-power situatie zou ik zelfs er voor kiezen om de energie-zuinige 9 bit mode te pakken, aangezien de nauwkeurigheid van een DS18B20 0.5C is...

In de interface van TTN kun je de gegevens weer uitpakken en als json of zoiets ophalen in de gewenste applicatie.

Via het TTN moet je ook rekening houden met hoevaak en hoeveel data je verstuurt. Je mag officieel maar 0.1% van de tijd zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:21
Wellicht is dit wat:

https://nl.aliexpress.com...Ag-UEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

en dan de SHT20
Toulon7559 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:04:
Kijken in de richting van een DS18B20, omdat die ruim beschikbaar zijn verpakt in een RVS-huls:
dat is wel zo handig met het oog op waterbestendigheid, bijv. voor langdurige meting in de buitenlucht en ondergronds.
Maar laat me graag overtuigen HTU21D te gebruiken o.i.d. als die ook in zo'n verpakking leverbaar is, dus hints welkom voor leveranciers.

Bij binnensensoren en ver bovengronds geen probleem, maar vochtbestendigheid is een aspect waar ik de vingers al behoorlijk heb gebrand (figuurlijk):
vooral verzopen T&H-sensoren van type DHT11~22 en SHT11~31 (de laatste zelfs in beschermende capsules).

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oriolico
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06-2020
spam

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 11-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@Btje Inderdaad zijn de gekapselde versies van SHT11 t/m SHT35 prima sensoren als je gecombineerd & redelijk beschermd T&H wil meten.
Bij die reeks zie je ook dat meetkwaliteit en prijs een verband hebben.
Types SHT31 ~ SHT35 worden in semi-professionele meteo-apparatuur toegepast.
De 'mindere' versie SHT20 vindt je bijv. in de LHT65, met een DS18B20 als 'hulpje' voor de kabelsensor.
Heb zelf ook een SHT31 als bovengrondse T&H-sensor aan mijn 'proef-Marvin' gekoppeld, en dat zit ook in mijn Upgrade van het WS7000-PWS.

Voor 'eenvoudige' meting van alleen temperatuur is echter de meetkwaliteit van een DS18B20 vaak al voldoende.
;-) Vandaar de vraag hoe ik DS18B20 op de Marvin aansluit ......
Ook de ervaring zowel met ingekapselde SHT11 als SHT15 dat ze toch verzuipen en het R.V.-deel werkt dan niet meer goed: een DS18B20-in-RVShuls is dan een superieur compromis.

[ Voor 51% gewijzigd door Toulon7559 op 20-10-2020 17:43 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
@BosGnoom
Met CayenneLPP kun je het hele traject regelen beginnend in de Node t/m Domoticz.

Ook gekeken naar de info over TTN's HTTP-Integration
Als ik dat goed lees, dan werkt die verbindingsmethode ongeacht de manier waarop je de payload samenstelt.
Na coderen aan de Node-kant, komt aan het andere eind bij het Endpoint de payload als JSON-file ter beschikking. Die JSON-file moet je dan weer decoderen om bij de inhoud te komen voor verdere toepassing.
Coderen en decoderen mag je zelf bepalen, en de verbinding naar Domoticz e.d. moet je ook zelf regelen, maar daarvoor zijn vast voorbeelden te vinden.
In het voorbeeld voor HTTP-Integration wordt requestbin genoemd als Endpoint.

(Hoe) kun je daarvoor je eigen webhost gebruiken (om die tussenstap via requestbin over te slaan)?
[Dat heeft wel een aspect van username+password wat geregeld moet worden]

[ Voor 17% gewijzigd door Toulon7559 op 11-06-2020 22:18 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
Toulon7559 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:18:
@BosGnoom
Met CayenneLPP kun je het hele traject regelen beginnend in de Node t/m Domoticz.

Ook gekeken naar de info over TTN's HTTP-Integration
Als ik dat goed lees, dan werkt die verbindingsmethode ongeacht de manier waarop je de payload samenstelt.
Na coderen aan de Node-kant, komt aan het andere eind bij het Endpoint de payload als JSON-file ter beschikking. Die JSON-file moet je dan weer decoderen om bij de inhoud te komen voor verdere toepassing.
Coderen en decoderen mag je zelf bepalen, en de verbinding naar Domoticz e.d. moet je ook zelf regelen, maar daarvoor zijn vast voorbeelden te vinden.
In het voorbeeld voor HTTP-Integration wordt requestbin genoemd als Endpoint.

(Hoe) kun je daarvoor je eigen webhost gebruiken (om die tussenstap via requestbin over te slaan)?
[Dat heeft wel een aspect van username+password wat geregeld moet worden]
Zover ik weet kun je bij de HTTP Integration gewoon je eigen endpoint ingeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
Weer even verder gezocht.

TTN's Integration-optie voor Data Storage lijkt me een variant van de HTTP-Integration, maar dan niet m.b.v. bijv. Requestbin als Endpoint, maar met data-opslag op de TTN-servers.
Behalve handig dat het intern-TTN is (dus bijv. geen gedoe met andere Logins), ook nuttig dat ze daar de data tot 7 dagen bewaren.

Samenvattend (vanuit mijn huidige [beperkte] inzicht):
- Met CayenneLPP is er een uitgewerkte oplossing voor een MQTT-dataverbinding tussen een Node tot in bijv. Domoticz:
misschien wat veel overhead, maar het werkt.
- DataStorage is een eenvoudiger opzet 'intern TTN', waarbij je voor de payload zelf voor codering en decodering mag/moet zorgen:
- HTTP-Integration lijkt een variant op DataStorage met een ander Endpoint.

[ Voor 51% gewijzigd door Toulon7559 op 23-08-2020 09:02 . Reden: Tekst aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:03
Hallo iedereen:

Ik heb sinds kort een: https://mikrotik.com/product/wap_lr8_kit

Ik voed de lora data aan TTN.
Bestaat er een TTN tracker map (geen gateway map) en bij behorende hardware?
Dus kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@BosGnoom nee, geen gateway map.

Maar een map met trackers.
Waar je je auto of fiets kunt vinden bijvoorbeeld.
Privately of Publicly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
Dan zou je op de ttnmapper een "experiment" kunnen starten. Voor n GPS-trackers heb ik geen ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
neeecht schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:59:
@BosGnoom nee, geen gateway map.

Maar een map met trackers.
Waar je je auto of fiets kunt vinden bijvoorbeeld.
Privately of Publicly.
Zoiets bedoel je dan? https://www.thethingsnetwork.org/docs/devices/node/map.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Mja bijna.
Deze map heeft zeer veel moeite met laden.

Ik heb de afgelopen jaren weinig kunnen testen omdat de IMST LoRa boardjes steeds stuk gingen.
Die zijn duidelijk niet voor buiten gebruik.

Hopelijk kan de Mikrotik binnenkort het dak op.
Heb al kunnen testen met een tracker GPS tracker via WirelessThings.be.

Met een test antenne op het balkon ging dat toch prima.
Ruim 6+km met de tracker op de bagagedrager van de fiets. :)

Nu hoop ik dus op een TTN versie, staat wat meer gateways hier.

• neeecht
De Mikrotik staat nu op het dak.
Lastig om te zien hoe goed een gateway precies werkt, maar de berichten stromen binnen via de TTN console.

Nu blijven zoeken naar een mooie tracker website.
Vindjefiets.iets ofzo :)

• Rouwette
  • Laatst online: 10-05 22:10

Rouwette

Rouwette.com

Vraagje, werkt het netwerk ook bv op 868,9 Mhz?

https://www.rouwette.com/

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rouwette schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:46:
Vraagje, werkt het netwerk ook bv op 868,9 Mhz?
Wat bedoel je met 'het netwerk'? Als het om Lora gaat is dat toch gewoon op het www te vinden? https://www.thethingsnetw...equencies-by-country.html
https://www.thethingsnetw...awan/frequency-plans.html

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 23-09-2020 10:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rouwette
  • Laatst online: 10-05 22:10

Rouwette

Rouwette.com

Nou ik heb een paar deurmelders en bewegingsmelders van Visonic, deze werken op 868,9 Mhz, ik wil deze graag uitlezen.

Met een Raspberry of Arduino.
Ik heb onderstaand setje met Aruino maar die draait op 868,3 Mhz en kan het niet uitlezen.
https://www.nodo-shop.nl/...no-antenne-usb-kabel.html

Wellicht zit ik niet in het juiste topic maja

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 21:44
neeecht schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:10:
De Mikrotik staat nu op het dak.
Lastig om te zien hoe goed een gateway precies werkt, maar de berichten stromen binnen via de TTN console.

Nu blijven zoeken naar een mooie tracker website.
Vindjefiets.iets ofzo :)
Kijk eens naar Node-red i.c.m. worldmap. Of Grafana met Worldmap plugin.

Je kunt via Node-red een MQTT connectie leggen met de backend van TTN en daar van je device latitude en longitude opvragen, deze converteren naar geohash en deze waarden naar een InfluxDB pushen. De Geohash weer uitlezen in Grafana met Worldmap plugin.

Krijg je i.c.m. RSSI een mooie plot van je TTN node.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAE5f1Bvwo9pMMweWio4vVPiLFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kkmQythSSX1TZfb1htuKUE1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ik heb onlangs 2 van deze dingen aangeschaft en op het eerste gezicht lijken die best interessant:

https://www.antratek.nl/lds01-lorawan-door-sensor

Moet het nog goed aan de praat zien te krijgen, maar daar heb ik zo'n USB<>TTL kabeltje voor nodig, die is nog onderweg. Als ik de docs en specs goed lees dan is er een optie voor een watersensor en zou het mogelijk moeten zijn om het apparaat zowel als deur als watersensor te laten werken. Die watersensor is heel leuk, maar in feite kun je daar natuurlijk elk willekeurig open/sluit contact op aan kunnen sluiten en dat maakt het een stuk interessanter, zeker voor die prijs.

Enige nadeel is dat het gepowerd wordt door een CR2032 en aangezien ik in eerste instantie wat problemen had met registratie, heeft het apparaat 1 dag veel staan zenden en de batterij is al behoorlijk leeg, pfff. Als het allemaal stabiel draait dan zal het aantal berichten per dag gemiddeld 1 a 2 zijn, dan gaat de batterij wat langer mee.

Iemand enig idee of er goede alternatieven zijn voor de CR2032 met meer capaciteit? Desnoods een dikkere variant, dan zet ik er wel een ander houdertje in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Raider095 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:34:
Iemand enig idee of er goede alternatieven zijn voor de CR2032 met meer capaciteit? Desnoods een dikkere variant, dan zet ik er wel een ander houdertje in...
Om mezelf te beantwoorden, maar deze vraag mogelijk ook voor anderen, kan dit wellicht interessant zijn:

http://www.cr2032-knoopcel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
ik wil Lora gaan gebruiken als rc remote control.
Als ik de te verzenden pakketjes heel klein houdt, wat kan ik dan verwachten kwa snelheid?? Dus hoe snel kan ik onderling communiceren tussen twee modules???
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lijkt me niet echt waar LoRa voor bedoelt is. De pakketjes zijn altijd klein, met het idee om batterij te besparen. Maar voordat het van je remote naar de gateway naar de network server en naar de applicatie gaat (zelfde weg terug?) zit wel een significante delay tussen. Wat wil je ermee besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

fsfikke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:
Lijkt me niet echt waar LoRa voor bedoelt is. De pakketjes zijn altijd klein, met het idee om batterij te besparen. Maar voordat het van je remote naar de gateway naar de network server en naar de applicatie gaat (zelfde weg terug?) zit wel een significante delay tussen. Wat wil je ermee besturen?
Ik heb nooit gecheckt of het klopt, maar ik heb wel al vaker gehoord dat LoRa (zonder WAN. Point to point dus) oorspronkelijk ontwikkeld is voor de besturing van op afstand bestuurbare vliegtuigjes.

Zo vreemd lijkt me dat ook niet. Zo'n ding besturen vraagt tenslotte niet heel veel bandbreedte. Het aantal signalen is misschien wel hoog, maar het formaat per pakketje is heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
fsfikke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:03:
inderdaad gaat het om lora2lora communicatie. Dus zonder gateway.
En gaat het hier om een Unmanned Ground Vehicle / inspectierobot.
Stroomverbruik maakt in deze niet uit gezien ik genoeg accucapaciteit heb.

Data welke ik wil versturen is de stand van twee potmeters (0-1023) en de stand van diverse drukknoppen/schakelaars.

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

en dit zo snel en zo vaak mogelijk versturen.
minimaal 8x per seconde.

[ Voor 24% gewijzigd door Delchrys op 19-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Data welke ik wil versturen is de stand van twee potmeters (0-1023) en de stand van diverse drukknoppen/schakelaars.

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

minimaal 8x per seconde.
toon volledige bericht
Ik vrees dat je dan toch snel tegen de wettelijke limitaties aan loopt die bij de unlicensed LoRa frequenties horen.

https://www.thethingsnetw...s/lorawan/duty-cycle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
[b]Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
Google eens op "LoRaWAN point to point". Makkelijk gaat dit niet worden aangezien het protocol hier in de basis niet voor is bedoeld. De basis ligt bij communicatie via een gateway/netwerk/applicatie via DEV EUI, APP EUI en APP KEY. Er schijnen firmware libraries te bestaan waarmee je nodes kunt 'foppen', ofwel gewoon een andere taal kunt laten spreken. Althans, de taal blijft feitelijk hetzelfde, maar ze praten dan met elkaar ipv een netwerk. Aangezien dit allesbehalve standaard is vraag ik me af hoe betrouwbaar dit is en op hoeveel support je kunt rekenen als de firmware toch te wensen over laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024
Delchrys schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

Bericht in de vorm van:

501,1011,0,0,0,0,1,1,0,1
of iets dergelijks.

minimaal 8x per seconde.
toon volledige bericht
Point to Point LoRa communicatie is zeer goed mogelijk en zeker met de data die jij wil versturen geen probleem. De datarate van LoRa is erg afhankelijk van de instellingen die je doet de maximaal haalbare is ongeveer 37k5, maar de vraag is of je daarbij een stabiele verbinding tot stand krijgt.

De bottleneck waar je waarschijnlijk tegen aan loopt met je project is de duty cycle die je op je vrij band mag doen. Dit is een beetje afhankelijk waar je in de band gaat zitten 1% of 0,1% van de tijd dat je mag zenden.

At dawn on the fifth day look to the east

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ben inmiddels verder gekomen en gebruik nu examples van een library gevonden op github.

https://github.com/Stuart...Control_Servo_Transmitter

Deze library zend razendsnel met inachtneming van de duty cycles en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 08:36
Ik ben compleet onbekend met LoRa, maar ik zoek naar een manier om mijn hond te tracken zonder dure abonnementen of devices die zo groot zijn als een baksteen (bij wijze van spreken) en in mijn zoektocht kwam ik onderstaande afbeelding tegen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D5ZcGykW4AASKKJ?format=jpg&name=small

Dit is een KEYCO LoRA GPS Tracker (via KPN?) vastgeplakt aan een halsband. Voor €49 niet heel duur!

Het vastplakken is natuurlijk niet fool-proof, maar voor €49 voor mij wel het onderzoeken waard.

Ik las alleen dat de frequentie van locatie updates via LoRa niet betrouwbaar zijn. Waarbij er soms maar 1x per uur een update plaats vind. Klopt dit? Kan je hier invloed op uitoefenen?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste