Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:50:
@kmf dus ik moet het gewoon bekijken als een ronde buis die erin zit waar ik het gewoon op een manier in steek? :P
Eh. bij mij ja? Even de handleiding van je vat er anders bij halen.

https://www.oeg.net/frisc...xpanded-view-460188183176

Zie je die 2e,4e en 6e buis aan de linkerkant van het plaatje? Daar zit de uitsparingen voor thermometers.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 26-01 11:42
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:40:
Heeft iemand ooit al eens een DS18B20 in een boiler unit gestoken? (waar dus zo een temperatuur gat voorzien is..) zoja hoe/met wat?
Eerst warmte geleidende pasta erin en op DS18B20 huls smeren.
Sensor insteken.
Borgen door er een dubbelgevouwen tiewrap in te schuiven

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:50
Op welke site van Ali bestellen jullie de NodeMcu V3 4MB flash ESP8266 12E en hebben jullie goede ervaringen mee? Wil er een paar gaan bestellen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• Bolukan
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:00
bbn_ldp schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:17:
Op welke site van Ali bestellen jullie de NodeMcu V3 4MB flash ESP8266 12E en hebben jullie goede ervaringen mee? Wil er een paar gaan bestellen.
Ik kijk naar de laagste kosten en dan het ervaringspercentage (98-99 is goed, maar 95 is grote twijfel). Sorteren op orders en/of prijs en dan even zoeken naar een goede deal. Als je meerdere exemplaren koopt, vallen verzendkosten weer relatief mee.

Geen idee wat je context is, maar ik zou zeker ook D1 mini in bezit hebben. Maar als je met een groepje gaat werken is de NodeMCU met een adapterboard !! wel handig, omdat de wires eenvoudig zijn te zetten. Een losse NodeMCU vind ik minder handig.

• bbn_ldp
Bolukan schreef op woensdag 6 november 2019 @ 08:33:
[...]

Ik kijk naar de laagste kosten en dan het ervaringspercentage (98-99 is goed, maar 95 is grote twijfel). Sorteren op orders en/of prijs en dan even zoeken naar een goede deal. Als je meerdere exemplaren koopt, vallen verzendkosten weer relatief mee.

Geen idee wat je context is, maar ik zou zeker ook D1 mini in bezit hebben. Maar als je met een groepje gaat werken is de NodeMCU met een adapterboard !! wel handig, omdat de wires eenvoudig zijn te zetten. Een losse NodeMCU vind ik minder handig.
[Afbeelding]
Wil ze gebruiken voor metingen met ds18b20 en dht22 sensoren voor WP systeem en WTW-D ventilatie en uitlezen in domoticz

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

bbn_ldp schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:07:
[...]

Wil ze gebruiken voor metingen met ds18b20 en dht22 sensoren voor WP systeem en WTW-D ventilatie en uitlezen in domoticz
Ik heb in het huis een tiental Wemos Mini D1 rondzwerven. En de volgende 10 zijn onderweg uit China. Voor dat geld is een voorraadje altijd handig als ik weer iets verzin :P.

Ik heb ze hier gekocht, klik.

www.google.nl

• Bjorker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:36

Bjorker

Cadillacs rule!

MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 november 2019 @ 09:23:
[...]

Ik heb in het huis een tiental Wemos Mini D1 rondzwerven. En de volgende 10 zijn onderweg uit China. Voor dat geld is een voorraadje altijd handig als ik weer iets verzin :P.

Ik heb ze hier gekocht, klik.
Het probleem bij mij is vaak, waar haal ik de benodigde voeding vandaan.
Als je er zoveel in huis hebt hoe los jij dat normaliter op?

Koreaans - Nederlands online woordenboek

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Bjorker schreef op woensdag 6 november 2019 @ 12:55:
[...]

Dit zijn goede blokjes: https://www.tinytronics.n...oeding-3.3vdc-1a-hlk-pm03

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Mobiel-laders bak in de kringloopwinkel?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16:47

Copitano

Hoorn NH

bbn_ldp schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:17:
Ik heb ze hier en hier besteld. Beiden goede ervaringen mee en relatief vlot geleverd. Inmiddels hangen er een stuk of 18 op diverse plekken in huis. Een enkele moet ik wel eens een slinger geven door de stekker van de voeding even uit het stopcontact te halen omdat het wifisignaal is weggevallen. Dat heeft bij mij te maken met de plek waar die specifieke NodeMCU hangt. Verder erg makkelijk werken met ESPEasy er op. Voeding tap ik af van 12V voedingen die ook al ergens anders voor gebruikt worden met een Buck converter 12V=>5V er tussen.

Copitano wijzigde deze reactie 06-11-2019 13:58 (9%)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik een esp8266 (nodemcu) voor het aansturen van m'n Wordclock.

bartbh in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123"

Echter merk ik dat deze na een tijdje vast loopt. Alle leds gaan dan branden (wat ook gebeurt tijdens opstarten), echter blijven ze dan branden. Ik vermoed dat er dus ergens iets van geheugen of variabele volloopt, echter hoe kan ik dat monitoren?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

[...]

Ik voed de Wemos altijd gewoon via de Micro USB poort. Meestal via een normale outlet met adapter.
https://www.tinytronics.n...g-5.1v-2.5a-zwart-t6716dv

www.google.nl

• bbn_ldp
Ik heb nu 1 NodeMCU met 7 sensoren aangesloten via een printplaatje van Basvn op tweakers, maar die printplaatjes heeft hij blijkbaar niet meer. Krijg geen reactie als ik er om vraag.

Zijn de sensoren makkelijker via een Wemos D1 te doen of via een NodeMCU? En hoeveel kunnen er Max op deze boardjes?

bbn_ldp wijzigde deze reactie 06-11-2019 17:08 (12%)

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:35
bbn_ldp schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:04:

Zijn de sensoren makkelijker via een Wemos D1 te doen of via een NodeMCU? En hoeveel kunnen er Max op deze boardjes?
Wat voor sensors zijn het? Ik zie alleen een 4.7k weerstand, ik gok DS18B20? Zelf heb ik daar ook een aantal van aan een Raspberry Pi hangen. Deze heb ik met een kroonsteentje aan elkaar gezet, dit werkt ook prima.

• bbn_ldp
BosGnoom schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:08:
[...]

Wat voor sensors zijn het? Ik zie alleen een 4.7k weerstand, ik gok DS18B20? Zelf heb ik daar ook een aantal van aan een Raspberry Pi hangen. Deze heb ik met een kroonsteentje aan elkaar gezet, dit werkt ook prima.
Zijn inderdaad 18b20 sensoren.Heb je ze in serie of parallel? Ik heb nog wel een RPI 3b liggen, maar daar kan veel meer mee als alleen temperatuur en luchtvochtigheid meten, dus lijk mij zonde. Bij een Pi is het aantal te koppelen sensoren wel hoger dan bij een nodemcu heb ik gelezen, maar aan 7 heb ik al genoeg voor de WP en bij de wtw is 4x DHT22 genoeg.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20:25
bbn_ldp schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:49:
[...]

Zijn inderdaad 18b20 sensoren.Heb je ze in serie of parallel? Ik heb nog wel een RPI 3b liggen, maar daar kan veel meer mee als alleen temperatuur en luchtvochtigheid meten, dus lijk mij zonde. Bij een Pi is het aantal te koppelen sensoren wel hoger dan bij een nodemcu heb ik gelezen, maar aan 7 heb ik al genoeg voor de WP en bij de wtw is 4x DHT22 genoeg.
`
Moet parallel. Het is een 1-wire bus.

• Bolukan
Met 1-wire bus kun je toch meerdere slaves op dezelfde line actief hebben? (Ik heb er maar 1 liggen dus kan het niet testen)
Voorbeeld

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:35
Voor zover ik nu kan zien in de datasheets, is bij de Dallas 1-wire bus het mogelijk om meerdere slaves op 1 data lijn te hebben.

De DHT22 heeft het ook over een 1-wire bus, expliciet anders dan die van Dallas. In het data protocol kom ik niks tegen van een serial number. Hieruit concludeer ik dat je voor iedere DHT sensor één I/O nodig hebt.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:57
Bolukan schreef op donderdag 7 november 2019 @ 19:43:
Met 1-wire bus kun je toch meerdere slaves op dezelfde line actief hebben? (Ik heb er maar 1 liggen dus kan het niet testen)
Voorbeeld
Klopt; ik heb er 20 op een RPI3 GPIO pin

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• bbn_ldp
BosGnoom schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:27:
Voor zover ik nu kan zien in de datasheets, is bij de Dallas 1-wire bus het mogelijk om meerdere slaves op 1 data lijn te hebben.

De DHT22 heeft het ook over een 1-wire bus, expliciet anders dan die van Dallas. In het data protocol kom ik niks tegen van een serial number. Hieruit concludeer ik dat je voor iedere DHT sensor één I/O nodig hebt.
Laatste wat bolukan hier over schreef was dat er 3 dht sensoren aan elkaar konden.
https://github.com/arendst/Tasmota/issues/5047

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Voor de DHT22 vond ik dit wel een mooie uitleg:
https://randomnerdtutoria...-server-with-arduino-ide/

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Het kan wel zijn dat een DHT22 na een tijdje uitvalt. Dan is een simpele transistor die de voltage lijn afknijpt een mooie oplossing. Zo draaien mijn ESP's met DHT22's nu non-stop, door dus die periodieke hard reset van de DHT22.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Aan een Wemos D1 Mini en losse 12V transformator probeer ik een 5050 LED Strip RGBW SMD aan te sluiten.

Aangezien deze LED strip 12V nodig heeft, heb ik PLUS van de 12V transformator op het zwarte pin aangesloten.

Wit, blauw, rood en groen heb ik op 4 aparte pinnen van de Wemos D1 Mini aangesloten en ook op de MIN van de 12V transformator.

De connector van de LED strip:

Bij inschakelen van de 12V transformator gaat de LED strip op volle sterkte branden.

Inschakelen via de Wemos D1 Mini (en wijzigen van kleur) werkt echter niet. Ik gebruik hiervoor ESPHome RGBW Light: https://esphome.io/components/light/rgbw.html

Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd?

• Bolukan
12V op je D1 mini aansluiten? Is die niet gewoon overleden?
Ik verwacht een tussenstukje of mosfets om de amps af te voeren. Dat kan niet via de pins van een D1 mini. Die sinken max 15 a 20mA.

• JBS
  • Niet online
Bolukan schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:03:
12V op je D1 mini aansluiten? Is die niet gewoon overleden?
Ik verwacht een tussenstukje of mosfets om de amps af te voeren. Dat kan niet via de pins van een D1 mini. Die sinken max 15 a 20mA.
De 12V is enkel op de LED strip aangesloten. De Wemos D1 Mini wordt gevoed door een 5V adapter en is ook nog netjes online en benaderbaar.

Je bedoelt met afvoeren van de amps het aansluiten op GND?

Zo'n tussenstukje wil ik liever niet, daarvoor wil ik graag ESPHome op de Wemos gebruiken. Zo'n mosfets herken ik van de verschillende aansluitschema's, mogelijk de ontbrekende schakel.

JBS wijzigde deze reactie 10-11-2019 08:53 (14%)

• Bolukan
Ja, dat zal toch moeten gebeuren via de red/green/blue/white wires? Of zie je een andere route?
Voor een D1 mini is paar ledjes al de max qua amps (als de 12volt er niet toe zou doen).

Heb je al een blink sketch oid erop gezet om te checken of de d1 mini nog leeft?

• JBS
  • Niet online
Bolukan schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:02:
Ja, dat zal toch moeten gebeuren via de red/green/blue/white wires? Of zie je een andere route?
Voor een D1 mini is paar ledjes al de max qua amps (als de 12volt er niet toe zou doen).

Heb je al een blink sketch oid erop gezet om te checken of de d1 mini nog leeft?
Heb er inderdaad iets te gemakkelijk over gedacht en ben er nu ook achter dat ik inderdaad mosfets nodig heb. Daarin zie ik verschillende types, bijvoorbeeld IRF640 of IRF540 maar ook de IRLZ44N, heb je hierin een advies welke te nemen?

De Wemos doet 't inderdaad nog. De ESPHome firmware start op en verbindt met Home Assistant.

• Bolukan
Oef, dat is fijn om te horen. Ik heb geen verstand van MOSFETS, dus geen goed advies van mijn kant.

Het enige wat ik denk is dat 5 meter per kanaal ca 2 amperes trekt (kun je zo doormeten), dus dat valt wel mee relatief ten opzichte van de Mosfets die je noemt.
En de schakelsnelheid moet voldoende zijn om met een PWM signaal de helderheid te sturen. 200 Hz * 1024 stapjes maakt kleine 5K ns per stap. Die jij noemt zitten wat schakelen onder de 100ns. Geen idee of de waarden goed zijn, maar zo zou ik het benaderen.
Verder lees ik dat het goed is een kleine resistor (220Ohm) tussen je GPIO en Mosfet te zetten - net zoals je bij een enkele led doet - klinkt ook verstandig.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-01 17:09
jobr schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:35:
[...]

`
Moet parallel. Het is een 1-wire bus.
Dit klopt niet helemaal/helemaal niet. Begin eens hier https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html te lezen.

Ik draai zelf > 20 1-wire DS18B20 (made in China) serieel op een mini D1 (totaal meer dan 40 op 2 stuks, 2 locaties). Het geheel draait op 5V want op 3.3V was het onbetrouwbaar. Ook gebruik van parasitaire voeding (dus 2 draads) wordt bij serieel gebruik afgeraden. Ik gebruik CAT6 kabel om ze onderling te verbinden, welke keur aan welke poot is significant. Dat vanwege capacitaire issues - ergens een lange verhandeling over gevonden. In mijn geval is de totale lengte van de bus zo'n 20m en heeft de pull-up weerstand een aangepaste waarde - met trial and-error bepaald, afhankelijk van het aantal sensoren en de kabellengte. Op langere lengte's kan het zijn dat er problemen gaan optreden maar ik heb daar nog geen ervaring mee. Je kunt wel meerdere 1-wire bussen op 1 Mini D1 gebruiken, in principe zijn alle digitale poorten beschikbaar maar dan verminder je je mogelijkheden om andere dingen te doen. De data gaat via een MQ (pubsubclient op de mini D1) naar een Mosquitto MQTT server op een Raspberry, inmiddels meer dan 15M waarnemingen.

Ook is er een DS2482-800 die als busmaster kan dienen waarmee je via 1 bus toch een ster van maximaal 8 kunt aansturen. Ik heb ze al liggen maar nog niet mee getest. Dat wordt mijn oplossing voor de lange routes. Ook daar zijn standaard libraries voor.

Het grootste probleem is om alle informatie op te zoeken en te interpreteren. 1-wire is ontzettend handig maar niet alle info is op 1 plek beschikbaar.

• Promy
  • Laatst online: 26-01 22:34
DjoeC schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:57:
[...]

Dit klopt niet helemaal/helemaal niet. Begin eens hier https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html te lezen.
...
Klopt, beter serieel. Ik heb hier thuis ook een 30tal DS18B20 hangen en ik had ze eerst parallel, maar bij een bepaalde lengte kreeg ik problemen.
Toen het geheel aangepast met meerdere channels en serieel. (toch wel 30tal meter voor de langste string.
De allerlangste (sensor in de vijver, 50m ver) wou niet werken op de ds2482-800 , maar wel op een usb versie die ik nog liggen had :)

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:14
JBS schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:22:
[...]
Heb er inderdaad iets te gemakkelijk over gedacht en ben er nu ook achter dat ik inderdaad mosfets nodig heb. Daarin zie ik verschillende types, bijvoorbeeld IRF640 of IRF540 maar ook de IRLZ44N, heb je hierin een advies welke te nemen?

De Wemos doet 't inderdaad nog. De ESPHome firmware start op en verbindt met Home Assistant.
Ik zou voor een applicatie als deze niet te moeilijk doen en een H801 controller pakken; deze is op basis van een ESP8266 en daar zit verder alles in qua mosfets/voeding enzovoorts.

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• JBS
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:14:
[...]

Ik zou voor een applicatie als deze niet te moeilijk doen en een H801 controller pakken; deze is op basis van een ESP8266 en daar zit verder alles in qua mosfets/voeding enzovoorts.
Dank voor de tip, dat is inderdaad een beter idee. Deze wordt ook nog eens ondersteund door ESPHome (https://esphome.io/cookbook/h801.html ), wat me uiteindelijk op een makkelijkere manier hetzelfde gewenste resultaat oplevert. :)

JBS wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:47 (8%)

• Thedr
Ja die H801 wordt door de meeste alternatieve ESP8266 firmwareprojecten goed ondersteund (Tasmota,
ESPEasy, etc.) en werkt erg fijn wat mij betreft; heb er al een aantal jaren enkele in gebruik die het nog altijd prima doen.
JBS schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:32:
[...]
Dank voor de tip, dat is inderdaad een beter idee. Deze wordt ook nog eens ondersteund door ESPHome (https://esphome.io/cookbook/h801.html), wat me uiteindelijk op een makkelijkere manier hetzelfde gewenste resultaat oplevert. :)

Doet deze overigens wel 12V output voor de LED strip?
Je kunt je 12V voeding (en GND) hier direct op aansluiten, de H801 doet de rest :)

Thedr wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:45 (52%)

• JBS
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:42:
Ja die H801 wordt door de meeste alternatieve ESP8266 firmwareprojecten goed ondersteund (Tasmota,
ESPEasy, etc.) en werkt erg fijn wat mij betreft; heb er al een aantal jaren enkele in gebruik die het nog altijd prima doen.

[...]

Je kunt je 12V voeding (en GND) hier direct op aansluiten, de H801 doet de rest :)
Duidelijk :)
Heb je wellicht ook nog een tip voor een te gebruiken 12V voeding van Ali?

JBS wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:46 (30%)

• Thedr
JBS schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:42:
[...]

Duidelijk :)
Heb je wellicht ook nog een tip voor een te gebruiken 12V voeding van Ali?
Je hebt toch al een 12V trafo / voeding? In principe kan je die gewoon gebruiken. Zorg wel dat deze voldoende stroom kan leveren!
In het andere geval zou ik zoeken naar een 12V DC supply van Meanwell.

• JBS
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:57:
[...]

Je hebt toch al een 12V trafo / voeding? In principe kan je die gewoon gebruiken. Zorg wel dat deze voldoende stroom kan leveren!
In het andere geval zou ik zoeken naar een 12V DC supply van Meanwell.
Klopt, maar die was eigenlijk elders in gebruik. Had 'm alleen even gebruikt om te testen.
Dank voor de suggestie.

• bbn_ldp
Heeft iemand een tip om 4.7k ohm weerstanden te kopen in de omgeving Leiden? 100 bestellen in China kan ook maar ik heb er maar een paar nodig

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:27

Boudewijn

omdat het kan

Radio Twenthe in den haag. 15 mins vanaf CS of HS.

• rfverbruggen
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:54
bbn_ldp schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:43:
Heeft iemand een tip om 4.7k ohm weerstanden te kopen in de omgeving Leiden? 100 bestellen in China kan ook maar ik heb er maar een paar nodig
iprototype.nl in Voorschoten, zeer goede ervaringen mee!

• ydderf
  • Nu online
Wie kan mij verder helpen met mijn probleem?
Als hobby projectje probeer ik met de ESP32, de P1 meter uit te lezen. Dit lukt op zich, alleen wordt de waarde van een string niet altijd goed doorgegeven.

Verkorte code:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
const String apiKeyValue = "1234";
const String sensorNameActual = "EM01EAP";

void loop() {
     String httpRequestData = "api_key=" + apiKeyValue 
                          + "&sensorId=" + sensorNameActual
                          + "&datetime_0=" + LogDataActual[9].dateTime
                          + "";

Serial.println(httpRequestData);
}

Dit geeft als resultaat:

code:
1
api_key=1234&sensorId=f▒&datetime_0=1575655004

Hier had ik dus "sensorId=EM01EAP" verwacht en niet "sensorId=f▒"

Wat heb ik al gecontroleerd/gedaan?:
  • De variabele "sensorNameActual" wordt nergens anders in het programma geschreven
  • De difinitie variabele "sensorNameActual" voorzien van "const"
  • Opnieuw compileren en laden in de ESP32
Ik heb het vermoeden dat het ergens in het geheugen gebruik mis gaat, maar ik volg niet waar.
(vooral omdat het goed gefunctioneerd heeft, maar na toevoegen van extra code mis gaat.)

Resultaat van de compile in Arduino:

code:
1
2
Sketch uses 945422 bytes (72%) of program storage space. Maximum is 1310720 bytes.
Global variables use 45352 bytes (13%) of dynamic memory, leaving 282328 bytes for local variables. Maximum is 327680 bytes.

Daarnaast nog de free heap uitgelezen (geen idee wat het exact zegt, maar daar kwam google mee):

code:
1
2
3
4
getFreeHeap: : 234396
getHeapSize: : 333644
getMinFreeHeap: : 223700
getMaxAllocHeap: 113792

De volledige code via Github(regel 684 geeft het probleem):
https://github.com/ydderfBackwards/TweakersForum

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn of wat zou ik nog extra kunnen controleren?

• LinuxMan
  • Laatst online: 20:12
ydderf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:40:

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn of wat zou ik nog extra kunnen controleren?
voor wat voor esp ben je aan het compilen? Hoeveel geheugen? String objecten geven veel geheugenfragmentatie, en op een ESP die krap in het geheugen zit zou dat dit probleem kunnen veroorzaken. Ik heb met veel kleinere strings al problemen gehad op een esp8266 met maar 1 mb geheugen.

Dan moet je terug naar low level code: je static strings als const char *, en je URL bouwen door een char * buffer te alloceren met malloc(), en met strncat() stukjes string kopieren (en vergeet de free() niet). Super efficiënt, maar iets meer werk om de code te schrijven.

LinuxMan wijzigde deze reactie 06-12-2019 22:50 (3%)

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik zoek een ESP32 chip om bijvoorbeeld mijn Xiaomi Flowercare uit te lezen. Ik zoek op Aliexpress naar een goede variant. Maar ik moet zeggen, al die verschillende versies zijn lastig uit elkaar te halen. Ik zoek er eentje voor rond de €5. schermpje is optioneel. Welke versie reden jullie aan?

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

bbn_ldp schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 14:43:
Beter laat dan nooit, heb je ze nog nodig? Heb een tijd geleden zelf wel een bulk besteld en woon in de buurt :+
tdn135 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:51:
Ik zoek een ESP32 chip om bijvoorbeeld mijn Xiaomi Flowercare uit te lezen. Ik zoek op Aliexpress naar een goede variant. Maar ik moet zeggen, al die verschillende versies zijn lastig uit elkaar te halen. Ik zoek er eentje voor rond de €5. schermpje is optioneel. Welke versie reden jullie aan?
ik gebruik hier in huis enkel de Wemos Mini D1 (al dan niet kloon), nooit problemen mee gehad en draait eigenlijk retestabiel voor de IOT oplossingen in huis, ik draai er voornamelijk Tasmota op.

Vanavond even de kerstboom verlichting van de kinderen voorbereid (die hebben elk jaar hun eigen boom in huis :D ).

5 meter WS2812b met een Wemos Mini D1 als aansturing met hierop een eigen fork van FastLED Webserver.

Vandeweek nog even de firewall aanpassen zodat netwerk ‘Kids’ bij IOT host ‘Kerstboom kinderen’ kan en ze kunnen zelf met de iPad hun eigen kerstboomlampjes aansturen.

Voor papa en mama maak ik nog wel ff een overrule knop in Home Assistant :+ 8)

www.google.nl

• JBS
  • Niet online
tdn135 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:51:
Heb zelf deze in gebruik daarvoor
https://s.click.aliexpress.com/e/sM0DS5cg3
Doorgaans gebruik ik ook Wemos D1 Mini's, maar door de onboard bluetooth op de ESP32 is die handiger voor het uitlezen van een Mi Flora plantsensor.

Als schermpje zou je zoiets kunnen overwegen bijvoorbeeld
https://s.click.aliexpress.com/e/Vrh0UbPyf

JBS wijzigde deze reactie 07-12-2019 08:50 (7%)

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:17
ydderf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:40:

Ik heb het vermoeden dat het ergens in het geheugen gebruik mis gaat, maar ik volg niet waar.
(vooral omdat het goed gefunctioneerd heeft, maar na toevoegen van extra code mis gaat.)

[...]

Na het toevoegen van welke code is het mis beginnen gaan? Daar moet je gaan zoeken. Vermoedelijk overschrijf je ergens verkeerdelijk het stuk geheugen waar net die string gealloceerd was.

• ydderf
  • Nu online
Het ging mis nadat ik display heb toegevoegd (communicatie via I2C).
Om uit te sluiten dat deze onderwater ergens dezelfde variabele gebruikt, heb ik mijn variabelen hernoemt. Maar (zoals eigenlijk wel verwacht), gaf dit geen resultaat.
LinuxMan schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:48:
[...]

voor wat voor esp ben je aan het compilen? Hoeveel geheugen? String objecten geven veel geheugenfragmentatie, en op een ESP die krap in het geheugen zit zou dat dit probleem kunnen veroorzaken. Ik heb met veel kleinere strings al problemen gehad op een esp8266 met maar 1 mb geheugen.

Dan moet je terug naar low level code: je static strings als const char *, en je URL bouwen door een char * buffer te alloceren met malloc(), en met strncat() stukjes string kopieren (en vergeet de free() niet). Super efficiënt, maar iets meer werk om de code te schrijven.
Dit zijn de specs:
  • Model NodeMCU ESP32
  • Article No. SBC-NodeMCU-ESP32
  • Type ESP32
  • Processor Tensilica LX6 Dual-Core
  • Clock Frequency 240 MHz
  • SRAM 512 kB
  • Memory 4 MB
Bestelde artiekel: https://www.reichelt.nl/e...219897.html?&trstct=pos_0

Ik zal eens kijken of ik de string naar char * kan ombouwen.

• bbn_ldp
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:19:
[...]

Beter laat dan nooit, heb je ze nog nodig? Heb een tijd geleden zelf wel een bulk besteld en woon buurt.
Bedankt voor het aanbod, maar ik hebber 10 in Voorschoten gehaald. Ik zie dat jij goed thuis bent in dit soort zaken, terwijl ik een beginner ben en dat op mijn leeftijd😁. Ik heb nu een paar NodeMCU en Wemos D1 boardjes om wat te prutsen en proberen. Ik kom vast terug met vragen hier.

• LinuxMan
ydderf schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:01:
Dit zijn de specs:
  • Model NodeMCU ESP32
  • Article No. SBC-NodeMCU-ESP32
  • Type ESP32
  • Processor Tensilica LX6 Dual-Core
  • Clock Frequency 240 MHz
  • SRAM 512 kB
  • Memory 4 MB
Bestelde artiekel: https://www.reichelt.nl/e...219897.html?&trstct=pos_0

Ik zal eens kijken of ik de string naar char * kan ombouwen.
dat ding heeft redelijk wat geheugen (4Mb), dus dan moet je wel een forse codebase hebben wil daar het probleem zitten. Ik zie dat je een display aanstuurt, het zou misschien kunnen dat dat library fors geheugen gebruikt..?

• teaser
ydderf schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:01:
Het ging mis nadat ik display heb toegevoegd (communicatie via I2C).
Om uit te sluiten dat deze onderwater ergens dezelfde variabele gebruikt, heb ik mijn variabelen hernoemt. Maar (zoals eigenlijk wel verwacht), gaf dit geen resultaat.
Als een library intern een variabele met dezelfde naam gebruikt heeft dat geen enkele impact op jouw eigen code. De scopes van beide variabelen zijn namelijk verschillend. Moest dat niet zo zijn kreeg je een compileerfout omdat je nooit 2x dezelfde variabele kan definiëren.

Ik zie wel volgend onorthodox stukje code in de Display() method:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
static int pageNr;
  static unsigned long currentMillis;
  static unsigned long previousMillis;
  const unsigned long intervalDisplay = 10000;

if(pageNr < 0 || pageNr > 3){
    pageNr = 0;
  }

Je gaat hier de waarde van pageNr evalueren voordat deze geïnitialiseerd is. Hetzelfde trouwens met previousMillis zie ik net. Ik denk niet dat dat jouw probleem veroorzaakt, maar initialiseer deze variabelen toch best netjes op 0 voor pageNr en millis() voor previousMillis.

Verder zie ik nog dat je je HTTP client opnieuw aanmaakt voor elke request. Ik weet niet hoe vaak je requests stuurt, maar het lijkt mij toch niet zo'n goed idee.

Een mogelijke oorzaak van je probleem zie ik op regels 570/571. Ben je zeker dat de uitgelezen regels nooit langer zijn dan die buffer groot is?

Aha, regels 629/630, daar gaat het wel degelijk mis. Je array LogDataActual heeft grootte MAXLOGSIZE. Als je loop start, is i gelijk aan MAXLOGSIZE. Vervolgens schrijf je buiten de array, want arrays hebben een 0-based index, dus voor lengte 10 is dat 0 tot 9. Maar jij schrijft op index 10. Daar overschrijf je dus zeker een ander stuk geheugen. Begin hier met i = MAXLOGSIZE-1. Verderop doe je nog enkele keren hetzelfde.

• ydderf
  • Nu online
LinuxMan schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:30:

dat ding heeft redelijk wat geheugen (4Mb), dus dan moet je wel een forse codebase hebben wil daar het probleem zitten. Ik zie dat je een display aanstuurt, het zou misschien kunnen dat dat library fors geheugen gebruikt..?
Hiervoor gebruik ik de Adafruit_SSD1306 library and Adafruit_GFX library. Volgens dit voorbeeld: https://randomnerdtutoria...oled-display-arduino-ide/
teaser schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:39:
Ik zie wel volgend onorthodox stukje code in de Display() method:
……….
Aha, regels 629/630, daar gaat het wel degelijk mis. Je array LogDataActual heeft grootte MAXLOGSIZE. Als je loop start, is i gelijk aan MAXLOGSIZE. Vervolgens schrijf je buiten de array, want arrays hebben een 0-based index, dus voor lengte 10 is dat 0 tot 9. Maar jij schrijft op index 10. Daar overschrijf je dus zeker een ander stuk geheugen. Begin hier met i = MAXLOGSIZE-1. Verderop doe je nog enkele keren hetzelfde.
thanks, dit heb ik ondertussen bijgewerkt
Een mogelijke oorzaak van je probleem zie ik op regels 570/571. Ben je zeker dat de uitgelezen regels nooit langer zijn dan die buffer groot is?
Goede vraag, zal ik nog verder uitzoeken. Al heb ik het vermoeden dat een regel met "power failure event log" wel langer kan worden….
Verder zie ik nog dat je je HTTP client opnieuw aanmaakt voor elke request. Ik weet niet hoe vaak je requests stuurt, maar het lijkt mij toch niet zo'n goed idee.
Het is de bedoeling om elke minuut twee afzonderlijke requests te doen, en dan nog eentje elke 5 minuten.
Gespiekt van dit voorbeeld: https://randomnerdtutoria...p8266-mysql-database-php/

Wat zou hiervoor een goede manier zijn? In de Setup() de http.begin() uitvoeren en dan in de Loop() alleen de request te doen? (en dus nooit te sluiten)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:19:
Vanavond even de kerstboom verlichting van de kinderen voorbereid (die hebben elk jaar hun eigen boom in huis :D ).

5 meter WS2812b met een Wemos Mini D1 als aansturing met hierop een eigen fork van FastLED Webserver.

Vandeweek nog even de firewall aanpassen zodat netwerk ‘Kids’ bij IOT host ‘Kerstboom kinderen’ kan en ze kunnen zelf met de iPad hun eigen kerstboomlampjes aansturen.

Voor papa en mama maak ik nog wel ff een overrule knop in Home Assistant :+ 8)
Vandaag de kerstbomen opgezet en ingericht (zijn echte bomen).

Die van ons nog met ouderwetse gloeilampjes en die van de kids dus met WS2812b ledjes, belofte maakt schuld:

Uiteraard bewegen de LED’s in het echt 8) :+

* MisteRMeesteR vader van het jaar is 8) O+

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 08-12-2019 22:06 (11%)

www.google.nl

• teaser
Gisteren 2 strings van 50 WS2812b leds besteld, weet nog niet precies wat ik ermee ga doen maar die vader van het jaar nominatie moet goed komen :)
Verder had ik nog het idee om hun nachtlampje - een konijn met een simpel G4 lampje in en verder veel lege ruimte - te pimpen met een RGB led en wat sensoren.
ydderf schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:28:
[...]

Het is de bedoeling om elke minuut twee afzonderlijke requests te doen, en dan nog eentje elke 5 minuten.
Gespiekt van dit voorbeeld: https://randomnerdtutoria...p8266-mysql-database-php/

Wat zou hiervoor een goede manier zijn? In de Setup() de http.begin() uitvoeren en dan in de Loop() alleen de request te doen? (en dus nooit te sluiten)
Dat zal uiteindelijk wel meevallen dan. Misschien dat je zelfs in de problemen komt als je wifi tussendoor wegvalt en je achteraf met dezelfde httpClient instantie verder gaat.

In ieder geval, het is vooral die laatste alinea van mijn post waar je rekening mee moet houden.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Klein vraagje van mij als noob. Ik wil een NodeMCU en Wemos D1 Mini bordje van stroom voorzien. Maar dit wil ik combineren met een ander apparaat. Het gaat daarbij om iets dat van stroom wordt voorzien door een 1A, 6V adapter. Wat ik dan wil doen is een nieuwe (universele?) adapter kopen van 6V, kabel doormidden knippen en dan "splitsen" waarbij een kant naar dat derde apparaat gaat en de andere kant naar een buck/step down converter om er 5V van te maken om van daaruit naar beide ESPs te gaan.
Vraag 1. is: hoeveel stroom moet die adapter kunnen leveren? Is 1,5A voldoende? Dus 0,5A voor beide ESPs (/0,25A elk) en dan 1A voor dat derde apparaat.
En vraag 2. is het inderdaad zo simpel als ik denk?

code:
1
2
3
Netspanning --> 6V adapter -+-> step down converter (5V) --> beide ESPs
                            |
                            +-> derde apparaat

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:55
In theorie gaat het werken. In de praktijk komt het er op neer dat je gewoon een adapter moet nemen met meer dan voldoende vermogen. Ik heb meerdere 12V apparaten (router, modem etc.) op 1 adapter zitten door middel van een splitterkabel.

Als je krap qua vermogen gaat zitten en je sluit een nieuw apparaat aan, dan kan het zijn dat het net niet genoeg vermogen kan leveren, waardoor alle apparaten opnieuw gaan starten.

Overigens heb ik even geen flauw idee hoeveel A je nodig hebt.

• jobr
RobertMe schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:59:
Klein vraagje van mij als noob. Ik wil een NodeMCU en Wemos D1 Mini bordje van stroom voorzien. Maar dit wil ik combineren met een ander apparaat. Het gaat daarbij om iets dat van stroom wordt voorzien door een 1A, 6V adapter. Wat ik dan wil doen is een nieuwe (universele?) adapter kopen van 6V, kabel doormidden knippen en dan "splitsen" waarbij een kant naar dat derde apparaat gaat en de andere kant naar een buck/step down converter om er 5V van te maken om van daaruit naar beide ESPs te gaan.
Vraag 1. is: hoeveel stroom moet die adapter kunnen leveren? Is 1,5A voldoende? Dus 0,5A voor beide ESPs (/0,25A elk) en dan 1A voor dat derde apparaat.
En vraag 2. is het inderdaad zo simpel als ik denk?

code:
1
2
3
Netspanning --> 6V adapter -+-> step down converter (5V) --> beide ESPs
                            |
                            +-> derde apparaat

Nodemcu kan ook rechtstreeks op 6V

• RobertMe
GioStyle schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:41:
Overigens heb ik even geen flauw idee hoeveel A je nodig hebt.
Net even heel lomp mijn Fibaro Wall Plug die ook verbruik meet gepakt en daar een USB adapter met het NodeMCU bordje op ingeprikt: 0,7A. Nu zal de meting vast niet heel nauwkeurig zijn en de adapter ook nogal wat verlies geven, maar 0,5A voor 2 ESPs is misschien wel heel optimistisch van mij ingeschat. Zal dus minimaal 2A moeten worden in totaal (1A voor dat derde apparaat, waar dus al een 6V 1A adapter bij zat en die 1A dus nodig zal zijn, en toch zeker 0,5A per ESP vermoed ik dan).

Edit:
Domme fout. Die wall plug rapporteert het verbruik in Watt. Dus 0,7W, niet 0,7A. En met 0,7W op 5V kom ik uit op 140mA. Een getal dat ik ook op een willekeurig Google resultaat vind naar het verbruik van een NodeMCU bordje. Een 1,5A adapter zou dan ook voldoende moeten zijn. Want twee ESPs verbruiken dan ongeveer 280mA en blijft er van die 1,5A dus nog steeds 220mA over.

jobr schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:43:
[...]

Nodemcu kan ook rechtstreeks op 6V
Klopt en had ik gezien. Maar naast de NodeMCU is er ook nog een Wemos D1 mini, en volgens mij pakt die alleen 5V op USB of rechtstreeks 3.3V. Als ik dan toch al naar 5V ga kan ik net zo goed die NodeMCU ook op 5V aansluiten.

Intussen ook de spulletjes wat bij elkaar aan het zoeken. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer. En daarnaast lijkt het niet alsof ik op één plek alles vind.

Ik vond bv deze step down converter: https://www.tinytronics.n...k-converter-2a-5v-met-usb met als voordeel dat deze meteen een USB uitgang heeft.
Met de opmerking van splitter kabel kwam ik ook USB splitter kabels tegen. Daarmee zou ik dus meteen van die USB poort naar bv 3 micro USB aansluitingen kunnen gaan wat mij werk scheelt om dat allemaal te solderen. Echter lijken die in Nederland nogal onvindbaar te zijn. Laat staan bij een shop waar ik de rest ook zou kunnen vinden. Dus dan maar AliExpress: https://m.nl.aliexpress.com/item/4000110623786.html
Echter zit ik dan nog met de adapter. Tinytronics heeft die ook weer niet. Dus dan maar weer ergens anders zoeken, maar waar? Conrad? Reichelt? Alternatieven?
Wat zijn dus jullie go to plekken voor dit soort spul? Zodat ik het liefst alles van op één plek kan bestellen (scheelt toch weer dubbele verzendkosten en gedoe).

offtopic:
Overigens heb ik ook nog een 3D printer + een Pi erbij. Ooit wil ik daar misschien ook nog eens aan hacken om de Pi te voeden vanaf de 24V voeding van de printer en andersom de Pi een relay te laten schakelen om (de rest van) de printer in te schakelen. Spullen daarvoor zou ik bij een Tinytronics waarschijnlijk weer wel kunnen bestellen dus dan heb ik daar in ieder geval iets meer te bestellen als toch al overal los besteld moet worden.

RobertMe wijzigde deze reactie 09-12-2019 21:52 (6%)

• Driftkikkertje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 26-01 21:08
Hallo allemaal,

Ik ben de weg een beetje kwijt op het gebied van ESP32 zaken. Ik zoek eigenlijk een sensor die zowel open als dichtstaande deuren kan melden, en bij voorkeur gemakkelijk (via een duidelijke handleiding) kan worden geflasht met espeasy/tasmota of een ander systeem dat ik zonder meekijkers (internet) kan gebruiken in Home assistant. Iemand?

• RobertMe
Driftkikkertje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:50:
Hallo allemaal,

Ik ben de weg een beetje kwijt op het gebied van ESP32 zaken. Ik zoek eigenlijk een sensor die zowel open als dichtstaande deuren kan melden, en bij voorkeur gemakkelijk (via een duidelijke handleiding) kan worden geflasht met espeasy/tasmota of een ander systeem dat ik zonder meekijkers (internet) kan gebruiken in Home assistant. Iemand?
Je wilt dus een ESP gebruiken met daaraan een of meerdere (bedrade, doh) magneetcontacten? Dat is an zich niet zo spannend. Pak een willekeurige ESP (ESP8266 losstaand of op bv een Wemos D1 Mini of NodeMCU kan ook, hoeft niet perse een ESP32 te zijn, alhoewel de ESP32 wel meer aansluitingen heeft), sluit de sensor aan op een van de GPIO pins en klaar.
Als je alleen met Home Assistant wilt koppelen is ESPHome een heel gemakkelijke optie. Yaml config schrijven die qua stijl overeen komt met Home Assistant zelf en via de integrations van HA heel snel/eenvoudig te koppelen.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Driftkikkertje: in jouw geval zou ik vooral naar ESP8266 kijken. Daar is op het gebied van ESPeasy, Tasmota en andere firmware gewoon veel meer voor te krijgen dan voor ESP32. Vaak is er wel een ESP32-testfirmware van die smaakjes die je kan proberen, maar het is niet zo uitgekristalliseerd als de ESP8266 versies.

Verder heeft de sensor zelf niet zoveel te maken met ESP8266 of ESP32. Volgens mij werken de meeste mensen met magneetcontactjes voor deuren en ramen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Slaut
Driftkikkertje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:50:
Hallo allemaal,

Gezien dit het ESP topic is, zullen antwoorden zeker richting ESP gaan, maar dit filmpje toont dat ESP's niet persé ideaal zijn: YouTube: $5 DIY Wireless MQTT Smart Home Window Sensors

Een alternatief kan Xiaomi Aqara deursensor samen met Zigbee2mqtt zijn. €10 per sensor, plus ~€10 -15 voor een zigbee2mqtt stick. Je hebt dat een langere batterijduur en nettere sensor.

• Driftkikkertje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 26-01 21:08
Slaut schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:55:
[...]

Gezien dit het ESP topic is, zullen antwoorden zeker richting ESP gaan, maar dit filmpje toont dat ESP's niet persé ideaal zijn: YouTube: $5 DIY Wireless MQTT Smart Home Window Sensors

Een alternatief kan Xiaomi Aqara deursensor samen met Zigbee2mqtt zijn. €10 per sensor, plus ~€10 -15 voor een zigbee2mqtt stick. Je hebt dat een langere batterijduur en nettere sensor.
Bedankt. Ik heb hiervoor geen xiaomi hub nodig (als ik die stick heb?)

• Slaut
Driftkikkertje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:04:
[...]

Bedankt. Ik heb hiervoor geen xiaomi hub nodig (als ik die stick heb?)
Nee, hiervoor kun je een Hassio add-on gebruiken, samen met een zigbee-stick waar je alternatieve firmware op zet. Mocht je verder hierop in willen gaan, stuur dan een bericht of plaats je vraag in het Zigbee2mqtt topic hiervoor: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
(zodat het gesprek hier meer op ESP gericht blijft)

• jobr
Je hebt daar nog wel extra hardware ($10-$15) voor nodig of je moet een stick op de kop weten te tikken waar iemand al de juiste firmware op heeft gezet.

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Even een beginnersvraagje. Ik heb wat NodeMCU8255 en ESP32 bordjes en vroeg me af of er al een standaard firmware o.i.d. opstaat. Bij aansluiten van voeding komen ze wel in de lucht en kan ik over wifi verbinden, maar nog niet configureren via 192.168.4.1.
Kortom, wat staat er standaard op zo'n bordje en kun je er dan al wat mee?

• LinuxMan
JPS schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:19:
Even een beginnersvraagje. Ik heb wat NodeMCU8255 en ESP32 bordjes en vroeg me af of er al een standaard firmware o.i.d. opstaat. Bij aansluiten van voeding komen ze wel in de lucht en kan ik over wifi verbinden, maar nog niet configureren via 192.168.4.1.
Kortom, wat staat er standaard op zo'n bordje en kun je er dan al wat mee?
dat ligt volledig aan de leverancier. Er zijn er veel waar niks op staat, dus daar kun je niks mee tot je er zelf iets op hebt gezet. Dat kan eigen code met bijvoorbeeld de arduino IDE zijn, of kant en klare firmware van iemand anders met esptool erop gezet.

• JPS
  • Niet online
Ja beetje onduidelijk en ook niet gedocumenteerd lijkt het. Ik las net al dat in principe AT instructies wel moeten werken, maar als ik de bordjes via USB met Arduino IDE verbind dan krijg ik geen respons als ik een AT commando invoer in de serial monitor.

Is het dus raadzaam om er altijd iets op te flashen, bijv via het uploaden van een sketch, voordat je iets kan? En waarom komt de wifi 'af fabriek' al wel in de lucht als je er toch nog niks mee kan?

• Bolukan
Installeer de Arduino IDE, installeer daarbinnen de ESP8266 en ESP32 board managers (google op "Arduino ESP8266" voor een guide) en compile and upload daarna je eigen software. Begin met een example zoals blink - deze example vind je binnen de Arduino IDE; daarbij kan het minst verkeerd gaan en voeg bij succes meer dingen toe (wires, sensors, etc). Gebruik ook de 'serial monitor' van de IDE voor de output die je code je stuurt.

Als je board een CP2102 usb chip heeft, heeft W10 een driver nodig, W10 heeft al een driver voor de CH340.

Wil je meer service en niet programmeren, kun je naar Tasmota of ESPEasy kijken.

Bolukan wijzigde deze reactie 16-12-2019 14:55 (3%)

• JPS
  • Niet online
Thanks @Bolukan, die basis is me bekend. Arduino IDE heb ik al in gebruik met diverse sketches en ook andere 'plug&play' firmware als ESPeasy toegepast. Ik heb mijn punt denk ik dus wat omslachtig geformuleerd :)

Wat me aan het denken zette is dat een 'verse' NodeMCU/ESP32 uit de verpakking al een wifi signaal heeft waarmee te verbinden valt. Het riep de vraag bij me op wat er dan voor een basisloadset op staat en wat ik dan kan met bijv die wifiverbinding.

• jobr
JPS schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:13:
Thanks @Bolukan, die basis is me bekend. Arduino IDE heb ik al in gebruik met diverse sketches en ook andere 'plug&play' firmware als ESPeasy toegepast. Ik heb mijn punt denk ik dus wat omslachtig geformuleerd :)

Wat me aan het denken zette is dat een 'verse' NodeMCU/ESP32 uit de verpakking al een wifi signaal heeft waarmee te verbinden valt. Het riep de vraag bij me op wat er dan voor een basisloadset op staat en wat ik dan kan met bijv die wifiverbinding.
Even de verse aansluiten op de usb en serial monitor openen. Dan op reset knopje drukken en kijken wat je ziet. Misschien wordt je daar wat wijzer van.
De baudrate is eerst dacht ik iets van 76800 voor de boot message voordat deze overspringt naar 115200 of 9600.

• Bolukan
@JPS, verkeerd ingeschat. Dan de firmware downloaden
esptool.py --port COMx --baud 115200 read_flash 0x000 1048576 backup.bin
en decompilen maar .... :+

Hier vind je nog wat informatie over voorkomende standaard firmwares.

• JPS
  • Niet online
Dank beiden, ik ga idd eens via de serial monitor kijken wat er precies gebeurt. Ik zit nu ook even in het Espressif ESP8266 SDK document te bladeren ter leering ende vermaeck. Pure nieuwsgierigheid, want het meest logisch is om er gewoon gelijk een Arduino sketch of andere FW in te flashen.

Het is wel een doorzichtig rommeltje wat die fabrikanten er aan FW opgooien iig :X

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19:03
Heeft er iemand ervaring met espeasy flashen met een MacBook ?
Ik had deze app gevonden "esp8266Flash "maar hoe het werkt is me een raadsel.
Wie weet er meer of heeft een ander idee?

19roland70 wijzigde deze reactie 19-12-2019 19:32 (7%)

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:15

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

19roland70 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:49:
Heeft er iemand ervaring met espeasy flashen met een MacBook ?
Ik had deze app gevonden "esp8266Flash "maar hoe het werkt is me een raadsel.
Wie weet er meer of heeft een ander idee?
kijk eens of tasmotizer werkt?

Is wel een handige tool met GUI en kan daarna meteen de meest belangrijke settings via serial goed zetten. Ik ben om :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:25
@19roland70 Ik gebruik deze: https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher op mijn MacBook Air maar in principe zijn al dit soort programmaatjes gewoon een frontje voor esptool.py. Er is er niet een beter dan de andere.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op mijn nieuwe laptop (met usb-c aansluitingen) lukt het mij op geen enkele manier om ESP'tjes te flashen. Ik val nu steeds terug op een oude laptop die ik heb liggen voor het flashen, maar ik vind het enigszins irritant dat ik niet gewoon mijn reguliere laptop kan gebruiken.

Wat meer info:

Laptop: Dell XPS 13 7390 met daarop Windows 10, 64 bits
CH340 driver: versie 3.5 van de Wemos site
Bordjes: diverse Wemos D1 mini's en D32's

Meerdere usb-kabels geprobeerd.
Kabel aangesloten via de usb-c naar usb-a convertor van Dell zelf.
Kabel aansloten op een powered usb-c hub van UGREEN.
Diverse images geprobeerd (ESPeasy, WLED).
Als flashtool gebruik is ESP Easy Flasher, die ik ook als administrator heb gestart.

ESP Easy Flasher ziet netjes dat er een ESP8266 of ESP32 aan de kabel wordt gehangen. Maar het flashen zelf resulteert zonder uitzondering in deze foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[12/26/2019 12:06:57 PM] esptool v0.4.12 - (c) 2014 Ch. Klippel <ck@atelier-klippel.de>
[12/26/2019 12:06:57 PM]    setting board to nodemcu
[12/26/2019 12:06:57 PM]    setting baudrate from 115200 to 115200
[12/26/2019 12:06:57 PM]    setting port from  to COM7
[12/26/2019 12:06:57 PM]    setting address from 0x00000000 to 0x00000000
[12/26/2019 12:06:57 PM]    espcomm_upload_file
[12/26/2019 12:06:57 PM]    espcomm_upload_mem
[12/26/2019 12:06:57 PM] error: Failed to open COM7
[12/26/2019 12:06:57 PM] error: espcomm_open failed
[12/26/2019 12:06:57 PM] error: espcomm_upload_mem failed
[2019-12-26 12:06:57] STOPPED due to 3 errors! (try reset on the unit, then start a new flash attempt)

Hang ik de boel met dezelfde kabels aan een Windows 10 laptop met usb-a aansluitingen, dan werkt alles prima.

Overal lees ik dat de formfactor van de usb-aansluiting niet uit zou moeten maken voor de werking. Maar waar zit het probleem dan in? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 19:06
teaser schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:41:
Gisteren 2 strings van 50 WS2812b leds besteld
Waarom neemt iedereen toch zo'n WS2812b units; zeker in combinatie met een ESP.
Een ledstrip gebaseerd op SPI protocol is zo veel logischer.

SPI kun je namelijk in hardware aansturen en is je processor het grootste deel van de tijd dus vrij om iets anders te doen.

Daarnaast kun je bij SPI zo snel data pushen als je MCU ondersteunt, maar daarnaast ook zo traag als je zelf wil.

• Thedr
FuaZe schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:23:
[...]

SPI kun je namelijk in hardware aansturen en is je processor het grootste deel van de tijd dus vrij om iets anders te doen.

Daarnaast kun je bij SPI zo snel data pushen als je MCU ondersteunt, maar daarnaast ook zo traag als je zelf wil.
De meeste mensen (*libraries) gebruiken hardware (DMA methode) op de ESP om de uiteindelijke bits te pushen :) En veel mensen vinden 3 pinnen makkelijker dan 4 waarschijnlijk. Een ander ding is dat de WS2812B types zoveel aangeboden / verkocht worden dat ze makkelijk en goedkoop verkrijgbaar zijn.
SPI gebaseerd heeft zeker zijn voordelen, dat ben ik met je eens, maar voor heel veel (hobby) projecten maakt het geen zier uit wat je gebruikt.

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:25
@Gizz Lijkt erop dat een ander programmaatje de com poort 7 dan blokkeert. Ik ben niet zo thuis in Windows dus weet niet hoe je dat kan achterhalen. Kijk in de task manager of er ergens een serial monitor draait?

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Zucht probleem opgelost, ik had de task creation in de loop gegooid ipv in de setup....zucht

---

Ik heb een voor mij vreemd probleem; ik probeer wat dingen te doen met tasks:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
loop(){
xTaskCreatePinnedToCore(SendCanBusMessageToCharger, "SendCanBusMessageToCharger", 1000, NULL, 3, NULL, 0);

}

void SendCanBusMessageToCharger(void *pvParameters) {
    CAN_frame_t tx_frame;
    tx_frame.FIR.B.FF = CAN_frame_ext;
    tx_frame.MsgID = 0x1806E5F4;
    tx_frame.FIR.B.DLC = 8;
    tx_frame.data.u8[4] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[5] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[6] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[7] = 0x00;

while(true) {
      tx_frame.data.u8[0] = highByte(outputvoltage);
      tx_frame.data.u8[1] = lowByte(outputvoltage);
      tx_frame.data.u8[2] = highByte(outputcurrent);
      tx_frame.data.u8[3] = lowByte(outputcurrent);
      ESP32Can.CANWriteFrame(&tx_frame);
      Serial.println("CAN message sent to charger");
      vTaskDelay(1000);
    }

Verwacht: één loop wordt uitgevoerd en daarna volgt de delay van 1000ms. Resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
12:11:15.866 -> CAN message sent to charger
12:11:15.899 -> CAN message sent to charger

Wel elke 1000ms een executie, maar niet één keer, maar wel 9 keer.... Iemand een idee wat ik fout doe? vTaskDelay(pdMS_TO_TICKS( 1000 )) geprobeerd maar resultaat is hetzelfde. Wel een hold elke seconde maar meerdere statements geprint voor iedere loop waar ik er 1 had verwacht.

neographikal wijzigde deze reactie 28-12-2019 13:03 (6%)

Op zoek naar een fotograaf?

• jobr
neographikal schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:16:
Zucht probleem opgelost, ik had de task creation in de loop gegooid ipv in de setup....zucht

---

Ik heb een voor mij vreemd probleem; ik probeer wat dingen te doen met tasks:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
loop(){
xTaskCreatePinnedToCore(SendCanBusMessageToCharger, "SendCanBusMessageToCharger", 1000, NULL, 3, NULL, 0);

}

void SendCanBusMessageToCharger(void *pvParameters) {
    CAN_frame_t tx_frame;
    tx_frame.FIR.B.FF = CAN_frame_ext;
    tx_frame.MsgID = 0x1806E5F4;
    tx_frame.FIR.B.DLC = 8;
    tx_frame.data.u8[4] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[5] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[6] = 0x00;
    tx_frame.data.u8[7] = 0x00;

while(true) {
      tx_frame.data.u8[0] = highByte(outputvoltage);
      tx_frame.data.u8[1] = lowByte(outputvoltage);
      tx_frame.data.u8[2] = highByte(outputcurrent);
      tx_frame.data.u8[3] = lowByte(outputcurrent);
      ESP32Can.CANWriteFrame(&tx_frame);
      Serial.println("CAN message sent to charger");
      vTaskDelay(1000);
    }

Verwacht: één loop wordt uitgevoerd en daarna volgt de delay van 1000ms. Resultaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

Wel elke 1000ms een executie, maar niet één keer, maar wel 9 keer.... Iemand een idee wat ik fout doe? vTaskDelay(pdMS_TO_TICKS( 1000 )) geprobeerd maar resultaat is hetzelfde. Wel een hold elke seconde maar meerdere statements geprint voor iedere loop waar ik er 1 had verwacht.
Lijkt me dat je de taskcreate in de setup moet doen en niet in de loop. De loop wordt continue opnieuw uitgevoerd.
Zie ook eens hier: https://techtutorialsx.co...-code-on-a-specific-core/

• teaser
FuaZe schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:23:
[...]

Het was maar een impulsaankoop, voor wat spielerei, niet meer niet minder.
De strings hebben ondertussen voor wat sfeer gezorgd op kerstavond met een zelfgeprogrammeerde sequentie. Hierbij heb ik gemerkt dat na 10 jaar mijn kennis van de C++ syntax toch wel héél ver weg zit.

Momenteel bezig met een projectje met een drietal sensoren en een RGB led. Dit ga ik inbouwen in het nachtlampje van de kinderen, een hol konijn waar nu een gewoon G4 lampje in zit.
Ik heb een werkend prototype maar ik wil nu nog de data van de sensoren kunnen publiceren, meer bepaald naar OpenHAB. MQTT is de voor de hand liggende mogelijkheid. Omdat ik dit project zie als een soort template voor toekomstige inbouwsensoren wil ik ineens een propere, toekomstgerichte oplossing.
Momenteel gebruik ik de WifiManager en WebConfig libraries. MQTT heb ik nog niet ingebouwd. Heeft er iemand tips voor goede IoT gerichte libraries? Iets als EspEasy zoek ik niet, omdat dat niet genoeg vrijheid laat voor het aansturen van andere dingen zoals leds, nixie buisjes etc.

Edit: een foto erbij is altijd leuker.

teaser wijzigde deze reactie 29-12-2019 11:40 (5%)

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:55:
[...]

Lijkt me dat je de taskcreate in de setup moet doen en niet in de loop. De loop wordt continue opnieuw uitgevoerd.
Zie ook eens hier: https://techtutorialsx.co...-code-on-a-specific-core/
Yep, was er al achter. Domme fout... :p

Op zoek naar een fotograaf?

• JBS
  • Niet online
Thedr schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:14:
[...]

Gisteren de H801 ontvangen en daar heb ik mijn RGBW led strip conform dit aansluitschema op aangesloten.

Na het flashen van ESPHome firmware met deze configuratie https://esphome.io/cookbook/h801.html werkt het in/uit schakelen en kiezen van kleur. De witte leds branden echter niet. Nu twijfel ik of dat komt doordat bij het kiezen van een kleur uit de kleurenwaaier er nooit '100%' wit gekozen kan worden maar altijd een kleur samengesteld door R, B en G of dat ik iets anders over het hoofd zie om de witte LED's op de strip aan te krijgen voor de kleur 'wit'.

Iemand hier toevallig met een vergelijkbare configuratie en de witte leds?

• Thedr
JBS schreef op zondag 29 december 2019 @ 14:41:
[...]
Gisteren de H801 ontvangen en daar heb ik mijn RGBW led strip conform dit aansluitschema op aangesloten.

[Afbeelding]

Na het flashen van ESPHome firmware met deze configuratie https://esphome.io/cookbook/h801.html werkt het in/uit schakelen en kiezen van kleur. De witte leds branden echter niet. Nu twijfel ik of dat komt doordat bij het kiezen van een kleur uit de kleurenwaaier er nooit '100%' wit gekozen kan worden maar altijd een kleur samengesteld door R, B en G of dat ik iets anders over het hoofd zie om de witte LED's op de strip aan te krijgen voor de kleur 'wit'.

Iemand hier toevallig met een vergelijkbare configuratie en de witte leds?
Die configuratie gebruikt RGB en W1, jij hebt W2 aangesloten volgens je schema... Probeer wit eens op w1!

Of verander je configuratie: W1 is pin 14, W2 pin 4

• JBS
  • Niet online
Thedr schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:06:
[...]

Die configuratie gebruikt RGB en W1, jij hebt W2 aangesloten volgens je schema... Probeer wit eens op w1!

Of verander je configuratie: W1 is pin 14, W2 pin 4
Dat gaat inderdaad beter. Tevens heb ik RGB en wit nu gesplitst in de ESPHome YAML, wat twee entiteiten oplevert: Eentje voor RGB en de andere voor wit. Werkt perfect!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
  - platform: rgb
    name: "RGB"
    red: pwm_r
    green: pwm_g
    blue: pwm_b
  - platform: monochromatic
    name: "Wit"
    output: pwm_w

JBS wijzigde deze reactie 29-12-2019 20:02 (17%)

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Kek

3flix

Ik kwam dit tegen op reddit: https://www.cnx-software....atures-esp32-pico-d4-sip/

een miband 3 achtig ding maar dan met een zelf programeerbare esp32 er is. en niet eens heel duur...

• Slaut
Afgelopen tijd heb ik m'n deurbel in elkaar gesoldeerd; zoals Frenck's deurbel, maar dan met 'eigen' stroomvoorziening, in plaats van een extra 5v adapter. Wel de code van Frenck's ESPhome overgenomen, met wijzigingen in GPIO en niet het relais inverted.

Links boven de 12V~ in, links onder de deurbel knop, deurbel gong staat over relais en 1 input links boven.
Later nog de 5V van ESP naar relais toegevoegd, was ik vergeten

M'n deurbel werkt op 12V~, en met een gelijkrichter => condensator => 5v regelaar (L7805cp) geeft die de spanning naar de ESP8266 op 5V.

Eerder had ik een mini360 om 3.3v of 5v te regelen, maar die werkte niet. Heeft iemand nog een advies hoe ik ook 5v= van 12v~ kan maken? (De 7805 maakt nogal wat warmte)

Slaut wijzigde deze reactie 02-01-2020 19:32 (13%)

• Bolukan
Erg leuk project; bedankt voor het tonen.

Zo'n buck converter daar kun je niet direct wisselstroom op aansluiten, maar je kunt na het gelijkrichten (met 4 1N400x of die W01G chip die je gebruikt), de L7805 - die nu ruim 1W zal verstoken (17V-5V * 0,1A) - vervangen door een buck converter. Kies wat je hebt liggen zoals die mini360, of koop anders LM2596 of XM1584 van Ali.

• Slaut
Bolukan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
Erg leuk project; bedankt voor het tonen.

Zo'n buck converter daar kun je niet direct wisselstroom op aansluiten, maar je kunt na het gelijkrichten (met 4 1N400x of die W01G chip die je gebruikt), de L7805 - die nu ruim 1W zal verstoken (17V-5V * 0,1A) - vervangen door een buck converter. Kies wat je hebt liggen zoals die mini360, of koop anders LM2596 of XM1584 van Ali.
Ik had de mini360 op de plek van de L7805 (dus na gelijkrichtbrug en condensator), wat helaas niet werkte. Misschien nog maals proberen met de mini360 en aangeraden modules, maar dan eerst op een breadboard.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
Slaut schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:29:
Afgelopen tijd heb ik m'n deurbel in elkaar gesoldeerd; zoals Frenck's deurbel, maar dan met 'eigen' stroomvoorziening, in plaats van een extra 5v adapter. Wel de code van Frenck's ESPhome overgenomen, met wijzigingen in GPIO en niet het relais inverted.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Links boven de 12V~ in, links onder de deurbel knop, deurbel gong staat over relais en 1 input links boven.
Later nog de 5V van ESP naar relais toegevoegd, was ik vergeten

M'n deurbel werkt op 12V~, en met een gelijkrichter => condensator => 5v regelaar (L7805cp) geeft die de spanning naar de ESP8266 op 5V.

Eerder had ik een mini360 om 3.3v of 5v te regelen, maar die werkte niet. Heeft iemand nog een advies hoe ik ook 5v= van 12v~ kan maken? (De 7805 maakt nogal wat warmte)
Cool project!
Zelf vorig jaar mijn deurbel gemaakt, connectie naar de Telegram API en nu gaat mijn mobiel ook als de bel gaat.

Netter soldeerwerk dan die van mij :+

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik heb de ESP32 aangeschaft, type Wemos Lolin D32 Pro v2.0 16MB. Mijn doel is om ESPEasy te gebruiken.

Er zijn wat problemen bij het flashen. Met de tool ESP Easy Flasher en de juiste drivers gepoogd het te flashen. Aangezien er geen 16MB image is, heb ik de volgende images gebruikt. Mijn idee was dat 4MB ook op 16MB ESPs werkt?
  1. ESP_Easy_mega-20191208_custom_ESP32_4M316k.bin
  2. ESP_Easy_mega-20191208_test_ESP32_4M316k.bin
  3. ESP_Easy_mega-20191208_test_ESP32-wrover-kit_4M316k.bin
  4. blank_16MB.bin (om te herstellen van foute flash).
De volgende foutmelding krijg ik bij het flashen:
[esptool.exe -vv -cd nodemcu -cb 115200 -cp COM10 -ca 0x00000 -cf "xxx\Downloads\ESPEasy_mega-20191208\bin\ESP_Easy_mega-20191208_test_ESP32-wrover-kit_4M316k.bin"]
esptool v0.4.12 - (c) 2014 Ch. Klippel <ck@atelier-klippel.de>
- setting board to nodemcu
- setting baudrate from 115200 to 115200
- setting port from to COM10
- setting address from 0x00000000 to 0x00000000
- espcomm_upload_file
- espcomm_upload_mem
- setting serial port timeouts to 1000 ms
opening bootloader
resetting board
trying to connect
- flush start
- setting serial port timeouts to 1 ms
- flush complete
- espcomm_send_command: sending command header
- espcomm_send_command: sending command payload
- serialport_receive_C0: 1B instead of C0
trying to connect
- flush start
- flush complete
- serialport_receive_C0: 1B instead of C0
trying to connect
- flush start
- flush complete
- serialport_receive_C0: 4F instead of C0
resetting board
trying to connect
- flush start
- flush complete
- read 0, requested 1
trying to connect
- flush start
- flush complete
- espcomm_send_command: receiving 4 bytes of data
trying to connect
- flush start
- flush complete
Uploading 1733216 bytes from xxx\Downloads\ESPEasy_mega-20191208\bin\ESP_Easy_mega-20191208_test_ESP32-wrover-kit_4M316k.bin to flash at 0x00000000
- erasing flash
- size: 1a7260 address: 000000
- first_sector_index: 0
- total_sector_count: 424
- head_sector_count: 16
- adjusted_sector_count: 408
- erase_size: 198000
- setting serial port timeouts to 16424 ms
- read 0, requested 1
warning: espcomm_send_command: didn't receive command response
warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_BEGIN) failed
closing bootloader
- flush start
- flush complete
error: espcomm_upload_mem failed
DONE! BUT WITH (1) ERRORS!
############################
The COM port was already in use... the post-flash did not complete.
JOB COMPLETED, over and out!
Uit de log van het starten na het resetten blijkt:
ets Jun 8 2016 00:22:57

rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x17 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
flash read err, 1000
ets_main.c 371
ets Jun 8 2016 00:22:57

rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x17 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0018,len:4
load:0x3fff001c,len:4732
load:0x40078000,len:8256
load:0x40080400,len:6132
entry 0x4008124c
[0;32mI (457) spiram: SPI RAM mode: flash 40m sram 40m[0m
[0;32mI (457) spiram: PSRAM initialized, cache is in normal (1-core) mode.[0m
[0;32mI (458) cpu_start: Pro cpu up.[0m
[0;32mI (462) cpu_start: Single core mode[0m
[0;32mI (1331) spiram: SPI SRAM memory test OK[0m
[0;32mI (1331) heap_init: Initializing. RAM available for dynamic allocation:[0m
[0;32mI (1332) heap_init: At 3FFAE6E0 len 00001920 (6 KiB): DRAM[0m
[0;32mI (1338) heap_init: At 3FFC1088 len 0001EF78 (123 KiB): DRAM[0m
[0;32mI (1344) heap_init: At 3FFE0440 len 00003BC0 (14 KiB): D/IRAM[0m
[0;32mI (1350) heap_init: At 3FFE4350 len 0001BCB0 (111 KiB): D/IRAM[0m
[0;32mI (1357) heap_init: At 40095550 len 0000AAB0 (42 KiB): IRAM[0m
[0;32mI (1363) cpu_start: Pro cpu start user code[0m
[0;32mI (1368) spiram: Adding pool of 4096K of external SPI memory to heap allocator[0m
[0;32mI (1376) spiram: Reserving pool of 32K of internal memory for DMA/internal allocations[0m
[0;32mI (56) cpu_start: Starting scheduler on PRO CPU.[0m
OSError: [Errno 2] ENOENT
MicroPython v1.9.4-773-gafecc124e on 2019-01-07; ESP32 module with ESP32
Type "help()" for more information.
>>>
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Laagheim schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:59:
@Gizz Lijkt erop dat een ander programmaatje de com poort 7 dan blokkeert. Ik ben niet zo thuis in Windows dus weet niet hoe je dat kan achterhalen. Kijk in de task manager of er ergens een serial monitor draait?
Ik ben er niet achter gekomen wat het probleem veroorzaakte, maar nadat ik mijn laptop had herstart (doe ik normaliter nooit) werken mijn com-poortjes weer.

@tdn135 Geen oplossing voor je probleem, maar het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het feit dat je een bordje met 16MB gebruikt. Als ik met ESP Easy Flasher mijn Lolin D32 met 4MB probeer te flashen krijg ik (vrijwel) letterlijk dezelfde foutmeldingen.

ESPeasy op een ESP32 zetten is mij nog nooit gelukt, alleen via de Arduino IDE krijg ik er een script op.

Hier wordt gesuggereerd om niet het kant en klare image te flashen, maar zelf de source via PlatformIO te flashen. Aan die stap heb ik mij nog niet gewaagd.

edit: met PlatformIO is het nu wel gelukt om ESPeasy te flashen!

Voor anderen die het ook willen proberen:
  1. Installeer Git
  2. Installeer VCS en PlatformIO: Volg stap 1 t/m 3 op deze pagina
  3. Download hier de laatste versie van de source code (staat onder het uitklapmenuutje genaamd Assets). Directe link naar de huidige laatste versie hier.
  4. Unzip het zipje met alle files.
In PlatformIO:
  1. Klik op de knop Import Arduino Project.
  2. Selecteer (in mijn geval) de D32 als bordje.
  3. Selecteer de map die je eerder hebt uitgepakt. Ga door tot je in de map zit waarin de file platformio.ini zichtbaar is.
  4. Klik op import.
  5. Nu zie je links alle files van dit project staan. Selecteer pre_custom_esp32.py.
  6. Klik op build (witte vinkje onderaan het scherm in de blauwe balk).
  7. Nadat de build klaar is: druk op upload (pijltje rechts van de knop build).
Klaar!

Tussendoor zul je de eerste keer regelmatig hebben dat hij extra pakketjes zoals Python moet installeren, lekker laten doen. En bij het builden en uploaden ging hij bij mij met zowel ESP8266 als ESP32 aan de slag. De ESP8266 mislukt dan, de ESP32 wordt wel netjes geüpload. Geen idee waarom hij beide in de eerste instantie probeert.

Gizz wijzigde deze reactie 04-01-2020 15:30 (60%)

• 571Pro
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 11:48
raymondw schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Cool project!
Zelf vorig jaar mijn deurbel gemaakt, connectie naar de Telegram API en nu gaat mijn mobiel ook als de bel gaat.

Netter soldeerwerk dan die van mij :+
Kun je hier meer over vertellen? :9

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:56
Ik heb hier een paar nodemcu bordjes liggen. Is deze wemos d1 het zelfde, alleen dan iets kleiner toch? Ik ik zie niet direct zo'n herkenbare esp chip te zitten, of heb ik het helemaal mis? :+
https://a.aliexpress.com/ZohZ2erP9

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• jobr
Dacuuu schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:51:
Ik ik zie niet direct zo'n herkenbare esp chip te zitten, of heb ik het helemaal mis? :+
https://a.aliexpress.com/ZohZ2erP9
Zet je muis maar eens op het plaatje en kijk wat er op de bovenste chip staat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:56
jobr schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:34:
[...]

Zet je muis maar eens op het plaatje en kijk wat er op de bovenste chip staat
* Dacuuu oliebol!

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• teaser
Zo'n Wemos heeft wel minder in-/uitgangen uiteraard. Maar voor de meeste toepassingen heb je er toch niet zoveel nodig.

• WoBBeL
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:53

WoBBeL

Hoi!

Ben sinds kort met wat nodemcu v3 /huzzah feather bordjes aan het knutselen en dat gaat tot op heden prima. Ik ben nu echter begonnen met de ESP-01S bordjes en dit gaat ook goed al gaat dit net wat lastiger.

Ik heb echter een vraag: ik kom veel artikelen tegen om een ESP-01(S) langdurig te laten werken met de deepsleep mod. Echter in alle gevallen blijft de temperatuursensor ook gevoed terwijl de ESP-01S netjes in deepsleep gezet wordt. Gebruikt de sensor (in dit geval de DS18B20) geen stroom als hij niet aangeroepen wordt of is dit te verwaarlozen?

Ik wil straks wireless temperatuur sensoren hebben die toch minimaal 6+ maanden meegaan op een 18650.

https://www.tech-spy.co.u...sp-01-temperature-sensor/
https://quadmeup.com/esp8...reless-thingspeak-sensor/

[edit]

De spec sheet van de temp sensor geeft 750 nA aan in standby :o dat wil zeggen op het moment dat ik dus niks lees van de sensor maar hij wel verbonden is met m'n GPIO 0 poort neem ik aan? Dat verbruik is denk ik verwaarloosbaar als de ESP-01S zelf zo'n 25 µA in deepsleep verbruikt.

WoBBeL wijzigde deze reactie 06-01-2020 21:06 (20%)

• teaser
^^ inderdaad zo'n sensor is typisch wel erg zuinig zolang je er geen data van vraagt.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hier gaat in deep sleep mijn ESP01 met een DS18B20 zo'n 4 maanden mee op 2 AA met elke 15 minuten een meting over wifi naar mijn NAS.

Als dat met een 18650 naar 6+ maanden kan, dan moet ik mijn 2 AA's maar eens inruilen :)

CurlyMo wijzigde deze reactie 07-01-2020 09:28 (25%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True