Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 15:28
Vuikie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:34:
[...]
Heb je Platform IO al eens geprobeerd? Daar doe ik veel in, ook Arduino/ESP. Sinds kort is de debugger ook open source, dus vrij te gebruiken. Eerst had je daar een abonnement voor nodig.
Die gebruik ik om ESPHome firmware eenmalig te compileren en flashen op ESP's omdat ik USB 'pass through' niet lekker aan de praat krijg op mijn Centos installatie in VirtualBox :D

Op zich vind ik VSCode wel aardig werken. Maar die Platform IO plugin voelt nogal gammel aan. Ik krijg vaker niet dan wel de 'compile', 'upload' etc knopjes onderaan in beeld als ik ESPHome projecten compileer. Heb zojuist even m'n projectje uit Eclipse / Sloeber overgezet naar een nieuw project in Platform IO en die compileert een leeg project in plaats van mijn C-code 8)7 Misschien ben ik oud aan het worden, zal eens een tutorial opzoeken :)

Overigens erg jammer dat Jantje met Sloeber gestopt is. Die plugin voor Eclipse is verder erg goed.

Nu ook nog even pielen met de Espressif SDK / ESP-IDF.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14:26
https://hackaday.com/2019...66-and-esp32-wifi-hacked/

Er zijn verschillende beveiligingsproblemen gevonden met ESP's. Voor zover ik begrepen heb, zal de aanvaller al in je wifi-netwerk moeten zitten.

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:21
Zarathustra schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:27:
[...]

Die gebruik ik om ESPHome firmware eenmalig te compileren en flashen op ESP's omdat ik USB 'pass through' niet lekker aan de praat krijg op mijn Centos installatie in VirtualBox :D

Op zich vind ik VSCode wel aardig werken. Maar die Platform IO plugin voelt nogal gammel aan. Ik krijg vaker niet dan wel de 'compile', 'upload' etc knopjes onderaan in beeld als ik ESPHome projecten compileer. Heb zojuist even m'n projectje uit Eclipse / Sloeber overgezet naar een nieuw project in Platform IO en die compileert een leeg project in plaats van mijn C-code 8)7 Misschien ben ik oud aan het worden, zal eens een tutorial opzoeken :)

Overigens erg jammer dat Jantje met Sloeber gestopt is. Die plugin voor Eclipse is verder erg goed.

Nu ook nog even pielen met de Espressif SDK / ESP-IDF.
Hmmm hier herken ik mij totaal niet in, bij mij werkt het eigenlijk zonder problemen... Maar ik gebruik VSCode dan ook alleen voor PlatformIO. Je kan PlatformIO ook met Atom gebruiken, maar sinds dat Microsoft GitHub heeft overgenomen heb ik het idee dat Atom een beetje in het verdomd hoekje is geraakt.

• Zarathustra
Vuikie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:29:
[...]Hmmm hier herken ik mij totaal niet in, bij mij werkt het eigenlijk zonder problemen... Maar ik gebruik VSCode dan ook alleen voor PlatformIO.
Dat geeft me weer wat moed om nog eens te kijken :) Misschien doe ik iets neit helemaal goed. Of werkt het niet helemaal lekker omdat ik nog Windows 7 draai (tja ;))
Slaut schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:07:
https://hackaday.com/2019...66-and-esp32-wifi-hacked/

Er zijn verschillende beveiligingsproblemen gevonden met ESP's. Voor zover ik begrepen heb, zal de aanvaller al in je wifi-netwerk moeten zitten.
Dank voor het delen! Ik lees dat ik de EAP8266 kan laten crashen als ik in de buurt ben. En dat ik bij devices die EAP gebruiken nog meer kan. Beide ook zonder op het netwerk te zitten. Allebei de problemen zijn op te lossen door 'verse' firmware te bakken. Mooi dat dit draadje er is dus! Even ESPHome of Tasmota updaten en nieuwe firmware OTA flashen is zo gepiept ;)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• H143
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Zijn er al mensen die dmv een esp de afzuigkap kunnen bedienen in de keuken? Ik heb een plegrim afzuigkap met in totaal 6 knoppen met daar achter leds
1 knop voor aan/uit van verlichting
4 voor de diverse zuigstanden
1 uitknop van de zuigstanden
De knop module is gewoon een boardje met een paar buttons en ledjes er achter.

Nu was mijn idee om de connenctor los te nemen van de centrale besturing en hier tussen het buttonboard en de centrale besturing een boardje te plaatsen zo kan alles origineel blijven en vervalt mijn garantie ook niet.

Nu wil ik dus eigenlijk de status kunnen uitlezen als 1 van de knoppen fysiek ingedrukt word en ook kunnen regelen dmv de esp

Heeft iemand al eens zoiets gebouwd?

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:59
H143 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 08:23:
Zijn er al mensen die dmv een esp de afzuigkap kunnen bedienen in de keuken? Ik heb een plegrim afzuigkap met in totaal 6 knoppen met daar achter leds
1 knop voor aan/uit van verlichting
4 voor de diverse zuigstanden
1 uitknop van de zuigstanden
De knop module is gewoon een boardje met een paar buttons en ledjes er achter.

Nu was mijn idee om de connenctor los te nemen van de centrale besturing en hier tussen het buttonboard en de centrale besturing een boardje te plaatsen zo kan alles origineel blijven en vervalt mijn garantie ook niet.

Nu wil ik dus eigenlijk de status kunnen uitlezen als 1 van de knoppen fysiek ingedrukt word en ook kunnen regelen dmv de esp

Heeft iemand al eens zoiets gebouwd?
Hier een voorbeeldje van iemand dit iets vergelijkbaars met een Arduino en MySensors heeft gedaan, maar met een ESP moet dit ook prima kunnen.

https://forum.mysensors.o...ces-with-existing-buttons

tsjoender wijzigde deze reactie 14-09-2019 11:37 (4%)

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:45
ik ben aan het kijken om een opensource zonneboiler controller te maken adv esp32, oled scherm en dan een paar temperatuur sensors, de rest gewoon via wifi instelbaar te maken.
Nu vroeg ik me af of er een chip bestaat zoals max31865 waar meer als 1 temp sensor op aan gesloten kan worden..? Of is multiplexing de enigste oplossing voor meerdere pt 100 / pt 1000 sensors te koppelen?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 16-01 16:56
@Icekiller2k6 Waarom geen digitale DS18B20 sensoren? 8-16 sensoren geen probleem.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:29
@H143 heeft je afzuigkap toevallig een afstandsbediening? Veel kans dat het dan gewoon 433Mhz is en dan kun je externe sturing doen zonder het toestel zelfs te moeten opendraaien.
Ik heb op die manier mijn Novy gekoppeld aan mijn domotica. ESP krijgt commando via HTTP en stuurt vervolgens de bijhorende commandocode via een 433Mhz sender bordje. Werkt feilloos.

teaser wijzigde deze reactie 18-09-2019 09:21 (33%)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is een normale uptime voor een ESP8266? Zou zoiets in principe maanden en maanden zonder reboot kunnen draaien, of is het normaal dat dit niet gehaald wordt?

Ik heb zelf twee Wemos D1 mini's (van de officiële LOLIN-store) in huis in combinatie met een MH-Z19 CO2-sensor. Voor de stabiliteit heb ik (na wat gegoogle) een keramische 100nF condensator en 1000uF elco op de 3,3v en ground gezet. De D1's zijn aangesloten op goede USB-opladers. De MH-Z19 gebruikt 5v, daar heb ik geen extra condensator toegevoegd.

Werkt allemaal prima, er komt altijd data binnen in Domoticz. Maar.. als ik kijk naar de uptime van de twee D1's zie ik dat ze vaak zo'n anderhalve dag halen voordat ze door de watchdog gereset worden. Is dat te verwachten gedrag? Ben ik een onderdeel vergeten toe te voegen dat de stabiliteit ten goede komt? Kan het überhaupt kwaad dat ze zo regelmatig opnieuw gestart worden?

Gizz wijzigde deze reactie 21-09-2019 09:08 (4%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Gizz schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:07:
Wat is een normale uptime voor een ESP8266? Zou zoiets in principe maanden en maanden zonder reboot kunnen draaien, of is het normaal dat dit niet gehaald wordt?
Sensor 1: 16 days 11 hours 51 minutes
Sensor 2: 7 days 6 hours 36 minutes
Sensor 3: 0 days 5 hours 21 minutes

Het kan veel langer. Nu 'maar' 16 dagen max doordat ik zelf de stroom eraf heb gehad. De laatste sensor zou best het door jou beschreven probleem kunnen hebben. Nooit op gelet.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik heb zelf twee Wemos D1 mini's (van de officiële LOLIN-store) in huis in combinatie met een MH-Z19 CO2-sensor. Voor de stabiliteit heb ik (na wat gegoogle) een keramische 100nF condensator en 1000uF elco op de 3,3v en ground gezet. De D1's zijn aangesloten op goede USB-opladers. De MH-Z19 gebruikt 5v, daar heb ik geen extra condensator toegevoegd.

Werkt allemaal prima, er komt altijd data binnen in Domoticz. Maar.. als ik kijk naar de uptime van de twee D1's zie ik dat ze vaak zo'n anderhalve dag halen voordat ze door de watchdog gereset worden. Is dat te verwachten gedrag? Ben ik een onderdeel vergeten toe te voegen dat de stabiliteit ten goede komt? Kan het überhaupt kwaad dat ze zo regelmatig opnieuw gestart worden?
Als ik TasmoAdmin mag geloven wel langer:

WemosMini4 heb ik overigens zelf gereset ;).

Edit; ik draai dus tasmota op mijn Wemos D1’s, simpel te managen, stabiel en werkt net als alle andere Sonoff devices hier in huis supersimpel met MQTT. :)

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 21-09-2019 10:40 (7%)

www.google.nl

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CurlyMo @MisteRMeesteR Dat moet bij mij dus beter kunnen :) Zojuist bij beide bouwsels een 470uF elco toegevoegd bij de sensor, eens kijken of dat het verschil gaat maken.

Verder draai ik er ESPEasy op en als enige taak heeft elk kastje om elke 10 seconden de gemeten waarde door te sturen. Heb er niet 10 andere devices aanhangen. Daarom heb ik geen idee wat ik verder nog zou kunnen optimaliseren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik draai ook ESPeasy met verder niks dan directe USB voeding

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 11:22

Ik heb niet eerder gehoord dat je extra elco's moet toevoegen voor een stabiele Wemos. Volgens mij is dat niet nodig hoor.

In principe behoren ze jaren te kunnen draaien zonder een reset. Wat voor firmware draai je?

• Zarathustra
@Vuikie dank voor de vscode suggestie. Iets verder gekeken en om wat rare dingen heen gewerkt en ben lekker aan het programmeren :)

Een watchdog heeft weinig met stabiliteit van de voeding te maken. Een watchdog is een timer die, als hij niet op tijd gereset wordt, de ucontroller reset. Foutje in je programma (oneindige loop oid maar ook teveel code in een interrupt service routine) zorgt voor zo’n reset.

En nee, zo vaak resetten kan geen kwaad. Sterker nog, voor toepassingen met batterijen adviseren ze deep sleep mode wat effectief een reset is van het grootste deel van de chip.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Helaas heeft de toevoeging van een extra elco geen verbetering opgeleverd. Maar kwaad kan het ook niet en mijn vriendin wilde ook eens voor het eerst solderen :)
Lennyz schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 18:46:
[...]
In principe behoren ze jaren te kunnen draaien zonder een reset. Wat voor firmware draai je?
Ik draai ESPEasy. Twee verschillende builds, juist om een foutje in een specifieke build uit te sluiten.
Eén van mijn bouwsels heeft ESP_Easy_mega-20190823_normal_ESP8266_4M als image, de ander update ik steeds naar de nieuwste en die heeft nu ESP_Easy_mega-20190903_normal_core_241_ESP8266_4M1M.

Er is voor mij geen verschil waarneembaar tussen het aantal reboots van beide bouwsels.
Zarathustra schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:43:
Een watchdog heeft weinig met stabiliteit van de voeding te maken. Een watchdog is een timer die, als hij niet op tijd gereset wordt, de ucontroller reset. Foutje in je programma (oneindige loop oid maar ook teveel code in een interrupt service routine) zorgt voor zo’n reset.
Als ik deze issue pagina mag geloven zit het probleem niet in een onderdeel van de software waar ik als leek wat mee kan doen. Issue is open sinds september 2018 en nog niet opgelost. Het kan te maken hebben met de wifi, maar men is er nog niet helemaal uit.. En het probleem lijkt bovengemiddeld vaak voor te komen bij de Wemos D1 mini.

• Zarathustra
Gizz schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:41:
Als ik deze issue pagina mag geloven zit het probleem niet in een onderdeel van de software waar ik als leek wat mee kan doen. Issue is open sinds september 2018 en nog niet opgelost. Het kan te maken hebben met de wifi, maar men is er nog niet helemaal uit.. En het probleem lijkt bovengemiddeld vaak voor te komen bij de Wemos D1 mini.
Ik lees daar (ook) problemen met WiFi verbindingen (staat bij die bug report iets over een referentiespanning voor de WiFi (oscillator) die te laag wordt bij piekbelasting). Die ben ik vaker tegen gekomen. ESPHome heeft voor het random stoppen van de WiFi zelfs een software watchdog geimplementeerd. Het zou de voltage regulator van de WeMos dus kunnen zijn. Die is 500ma max. Piekbelasting van de ESP8266 is 320ma. Datasheet van de MH-Z19 sensor (b-versie) geeft een peak current van 150ma. Totaal 470ma.

Enige manier om dit te testen lijkt me met een externe 1A voeding.

(Voor zover ik begrepen heb zijn caps om snelle wisseling in opgenomen vermogen op te vangen. Niet om pieken die boven de capaciteit van de voltage regulator op te vangen. Laat me graag corrigeren)

Zarathustra wijzigde deze reactie 22-09-2019 12:17 (11%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zarathustra schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:07:
[...]
Het zou de voltage regulator van de WeMos dus kunnen zijn. Die is 500ma max. Piekbelasting van de ESP8266 is 320ma. Datasheet van de MH-Z19 sensor (b-versie) geeft een peak current van 150ma. Totaal 470ma.
De voltage regulator levert, zoals ik het heb begrepen, alleen 3,3v af voor de ESP8266 zelf en eventuele andere apparaten die 3,3v gebruiken. De 5v komt direct van de usb-voeding. De MH-Z19 gebruikt 5v, dus het verbruik daarvan hoef je niet op te tellen bij dat van de D1 als het om de regulator gaat.

Waarbij ik niet wil uitsluiten dat de voltage regulator soms wel het probleem kan zijn, voor anderen die deze post lezen en een D1 mini hebben. Er zijn namelijk clones van de D1 mini waarbij ze een 150mA of 300mA regulator hebben toegepast in plaats van 500mA. Dan heb je een D1 mini die standaard al instabiel is, zeker als je andere onderdelen gaat toevoegen.
(Voor zover ik begrepen heb zijn caps om snelle wisseling in opgenomen vermogen op te vangen. Niet om pieken die boven de capaciteit van de voltage regulator op te vangen. Laat me graag corrigeren)
Condensatoren worden wel degelijk gebruikt om pieken die (ver) boven het vermogen van de standaard voeding liggen op te vangen. Denk aan bijvoorbeeld de flitser van een camera: in 1 klap wordt véél meer stroom gevraagd dan de 4 aa-batterijtjes zelf zouden kunnen leveren. Dat komt dan uit de condensatoren.

De theorie erachter was voor mij ook weer een tijd geleden (middelbare school), maar een filmpje als dit heeft mijn geheugen opgefrist :)

• Icekiller2k6
@Domosapiens de voornaamste reden is een drop in replacement te kunnen aanbieden.
Voornamelijk mogelijkheid een part list te geven dat mensen het zelf kunnen maken, of voor gemaakte addons met als basis een esp32 of een pi zero.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-01 20:29
Nu het toch over voedingen gaat, iemand tips voor kleine netvoedingen voor kleine projectjes? Bijv. een esp8266 of arduino gestuurd (12v) led stripje. Van die dingen die niet teveel sluipverbruik hebben en die (brand) veilig zijn. Scheelt weer een steigerende verzekeraar mocht er iets fout gaan. Geen aliexpress spul dus :P

• Vuikie
@leecher wat voor een voedingen zoek je? Zoek je inbouw voedingen? Of zoek je zo'n instelbare stekker-voedingen?
Waar heb je zelf al eens naar gekeken en wat vond jij er niet goed aan?
Wat AliExpress betreft, 80% van wat daar op zit is niks mis mee. Zolang je dat realiseert en daarmee leert omgaan kan je best spullen daar bestellen.
Anders heb je altijd alternatieven als conrad.nl of eoo-bv.nl.
Of je gaat naar de kringloop en kijkt daar in de rommelbak waar ze voedingen/kabels in gooien en je (her-)gebruikt die.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Volgens mij valt dat wel mee en kun je prima spul van Aliexpress gebruiken.

Zo hebben veel mensen het gevoel dat je net zo goed je huis direct in de fik kunt steken als je de bekende Hi-Link voeding in je projecten gebruikt, terwijl iemand met 10000x meer verstand van dit soort zaken dan ikzelf het uitgebreid heeft gestresstest en eigenlijk geen problemen vond. Hij geeft wel als tip om een extra zekering toe te voegen, maar dat is meer uit gebruiksvriendelijkheid omdat de zekering in de Hi-Link zelf niet makkelijk te vervangen is.

• Zarathustra
@Gizz over die 5V heen gelezen. Dan zou 'overbelasting' van de voltage regulator niet de oorzaak mogen zijn. Werking van condensatoren is me bekend, ook die in flitsers, maar in electronica ontwerp dacht ik niet dat ze bedoeld waren om pieken boven de capaciteit van de voeding op te vangen. Wel om snelle vraag direct te kunnen leveren (dus tegen weerstand en capaciteit van sporen en eventueel gedrag van regulator bij wisselende belasting)

@leecher, het hangt helemaal af van wat ik wil maken. Voor m'n sensornodes gebruik ik 500ma USB reisadapters. Voor een rgbw ledstrip heb ik gekozen voor een HS801 controller (ingebouwde 220-12v en ESP8266) Bij Reichelt hebben ze aardig geprijsde LED adapters Netstroom adapters van oude apparaten gebruik ik ook.

Overigens vermijd ik Ali spul ook het liefst. Teveel clonen... Al zijn het maar slechte tantaaltjes die in de fik gaan. Uitzondering de Blitzwolf en SonOff. Daar heb ik goede reviews over gelezen. Buiten dat, als ik voor een 10tje een degelijke voeding bij bijvoorbeeld Reichelt kan krijgen dan neem ik die.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:47

Ik heb 3 Chinese nep D1-mini's die al meer dan een jaar stabiel draaien, met ESP Easy. Wel kwalitatief behoorlijke 5V adapters gebruikt.

• Zarathustra
RoJan schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:02:
[...]

Ik heb 3 Chinese nep D1-mini's die al meer dan een jaar stabiel draaien, met ESP Easy. Wel kwalitatief behoorlijke 5V adapters gebruikt.
Weet je zeker dat ze niet een keer opnieuw opgestart zijn?

Ben gisteren bezig geweest met de mqtt koppeling tussen een ESP32 en Home Assistant. Heb daar onder andere een 'last will' bericht ingesteld. Die wordt verstuurd als de ESP verbinding verliest (door bv een herstart) En zie vandaag dat die ESP vannacht een keer spontaan herstart is.

Behalve aan dat soort dingen en aan de uptime merk je een herstart (meestal) gewoon niet.

Maakt voor de sensormetingen geen bal uit. Die lopen wel door. De code is verder ook 'stateless' - de ESP onthoud dus geen dingen die nodig zijn voor latere metingen / akties.

• RoJan
Zarathustra schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:24:
[...]

Weet je zeker dat ze niet een keer opnieuw opgestart zijn?

Ja, want de header van de eerste pagina van de interface van ESP Easy geeft de uptime aan. En die zat tegen de 400 dagen aan. Ik heb onlangs alles geüpdatet, anders had ik je een screenshot laten zien.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-01 20:29
Gizz schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:15:
[...]

Zo hebben veel mensen het gevoel dat je net zo goed je huis direct in de fik kunt steken als je de bekende Hi-Link voeding in je projecten gebruikt, terwijl iemand met 10000x meer verstand van dit soort zaken dan ikzelf het uitgebreid heeft gestresstest en eigenlijk geen problemen vond. Hij geeft wel als tip om een extra zekering toe te voegen, maar dat is meer uit gebruiksvriendelijkheid omdat de zekering in de Hi-Link zelf niet makkelijk te vervangen is.
Misschien maakt het allemaal niet zoveel uit en moet ik ook maar gewoon wat pakken. Ik zie trouwens eenzelfde soort minivoeding van Meanwell waarvan ik overal lees dat het ok is. Die €3 verschil overleef ik ook nog wel :P

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:59
Gizz schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:15:
[...]

Het lastige van Aliexpress is dat er ook heel veel clones van populaire producten in omloop zijn. Die clones zijn gemaakt met de allergoedkoopste onderdelen en je weet daarbij niet of er hier en daar ook op veiligheid bezuinigd is. Die HiLink voedingen zijn inderdaad prima, maar helaas zijn daar ook veel clones van in omloop en hoe veilig die units zijn is niet bekend.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:41

Boudewijn

omdat het kan

Ik moet nu aan mux zijn blog denken waarin hij voedingen open maakte en becommentarieerde :).

• RoJan
tsjoender schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:59:
[...]

Het lastige van Aliexpress is dat er ook heel veel clones van populaire producten in omloop zijn. Die clones zijn gemaakt met de allergoedkoopste onderdelen en je weet daarbij niet of er hier en daar ook op veiligheid bezuinigd is. Die HiLink voedingen zijn inderdaad prima, maar helaas zijn daar ook veel clones van in omloop en hoe veilig die units zijn is niet bekend.
Veilig is om ze bij Ali in de winkel van HiLink zelf te kopen. Bevalt mij tot nu toe uitstekend. Ik heb zowel 3.3v als 5v exemplaren en ze zijn echt uitstekend. Ik gebruik wel een extra 1000 uF elco, maar verder een zeer stabiele stroom. Wordt amper lauw.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RoJan schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:15:
[...]

Veilig is om ze bij Ali in de winkel van HiLink zelf te kopen. Bevalt mij tot nu toe uitstekend. Ik heb zowel 3.3v als 5v exemplaren en ze zijn echt uitstekend. Ik gebruik wel een extra 1000 uF elco, maar verder een zeer stabiele stroom. Wordt amper lauw.
Heb je geen zekeringen of varistor eraan gehangen? Een tijd terug Googlede ik eens naar die modules en her en der werden die wel aangeraden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RoJan
Raven schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:18:
[...]

Heb je geen zekeringen of varistor eraan gehangen? Een tijd terug Googlede ik eens naar die modules en her en der werden die wel aangeraden.
Nee, geen zekering. Zou inderdaad kunnen, is geen grote moeite. Ga ik misschien inderdaad nog wel doen. Ik heb als extra alleen de elco, zo dicht mogelijk bij de esp8266.

• Zarathustra
Weet iemand of er een vervanger is voor Arduino Serial die over TCP/IP werkt? Heb wat ESP met OTA waar ik graag op afstand de debug output van wil kunnen lezen.

Wat ik het liefst wil is iets als (erg pseudo):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#if LOCAL_DEVELOPMENT
DebugOut dbg = Serial;
#else
DebugOut dbg = NetOutput;
#endif

void test()
{
  dbg.println("Starting test sub.");
}

En dan met alle toeters als print(char* txt), print(int), println() etc etc.

Zarathustra wijzigde deze reactie 24-09-2019 16:42 (48%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:36:
Weet iemand of er een vervanger is voor Arduino Serial die over TCP/IP werkt? Heb wat ESP met OTA waar ik graag op afstand de debug output van wil kunnen lezen.
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Ser2Net ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Poecillia
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-01 21:00
Sinds kort ben ik ook bezig met de Nodemcu om wat hands-on ervaring op te doen met IOT en te experimenteren met protocollen. Ik heb inmiddels een sketch waarin ik twee verschillende sensoren uitlees (DHT11 en DS18B20) en waarvan ik de waarden kan publiceren op Thingspeak.

Over Thingspeak ben ik niet enthousiast. Je hebt het snel aan de praat, maar je hebt te weinig invloed op de layout van de grafieken. Er zijn nogal wat van die platformen, wat heeft jullie voorkeur?

Als vervolg wil ik OPC UA testen. Ik zie wel wat libraries daarvoor en Thingsboard lijkt het te ondersteunen, maar ik zou graag wat advies hierover hebben. Heeft iemand dit al eens getest?

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:32

CodeIT

Code IT

Wat ik het liefst wil is iets als (erg pseudo):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#if LOCAL_DEVELOPMENT
DebugOut dbg = Serial;
#else
DebugOut dbg = NetOutput;
#endif

void test()
{
  dbg.println("Starting test sub.");
}

En dan met alle toeters als print(char* txt), print(int), println() etc etc.
Ik heb deze gebruikt: https://github.com/JoaoLopesF/RemoteDebug. Werkt erg goed, maar is niet zo'n drop-in replacement als jij zou willen.

• Zarathustra
Q
CodeIT schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:59:
[...]

Ik heb deze gebruikt: https://github.com/JoaoLopesF/RemoteDebug. Werkt erg goed, maar is niet zo'n drop-in replacement als jij zou willen.
Even geprobeerd. Hij crashed m'n ESP32 met een vage assert in FreeRTOS. Ziet er op zich wel goed uit. Dank.

@Raven interessante firmware. Een tweede ESP hiervoor gebruiken vind ik wat overkill ;)

EspNOW is trouwens gááf! Binnen 65ms vanaf power up data versturen. Zo kun je perfect batterij gevoede dingen met de ESP doen. Van de week eens kijken of ik een 'wifi' door sensor met een ESP01 kan maken gevoed op een CR2032 :D

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:10:
@Raven interessante firmware. Een tweede ESP hiervoor gebruiken vind ik wat overkill ;)
Ik vraag mij af of je wel een aparte ESP nodig hebt om dat te kunnen doen, het is in ieder geval wel iets om op te Googlen ;)
Zarathustra schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:10:
EspNOW is trouwens gááf! Binnen 65ms vanaf power up data versturen. Zo kun je perfect batterij gevoede dingen met de ESP doen. Van de week eens kijken of ik een 'wifi' door sensor met een ESP01 kan maken gevoed op een CR2032 :D
En hoe verstuurt ie data dan? Wifi wordt niet gebruikt las ik en je moet een apparaat pairen :?

Oscar Wilde

• Zarathustra
Raven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:12:
[...]
Ik vraag mij af of je wel een aparte ESP nodig hebt om dat te kunnen doen, het is in ieder geval wel iets om op te Googlen ;)
Ik lees:
You have to connect the RX and TX pins of the ESP module to the target serial device.
Het is dus firmware die serial uitleest en vervolgens via TCP/IP doorzet. Via software alles wat naar de seriele poort geschreven wordt 'aftappen' kan niet - heb ik gegoogeld ;)
En hoe verstuurt ie data dan? Wifi wordt niet gebruikt las ik en je moet een apparaat pairen :?
Via WiFi 'vendor frames'. Pakketjes die vrij laag in de stack van het WiFi protocol zitten. Dus geen scans, handshakes, connects etc voor een WiFi verbinding nodig. Beveiliging gebeurt (optioneel) dan ook op de ESP zelf. Vergelijk het met zelf UDP pakketjes sturen vs. een HTTP request.

Je moet het MAC address van de andere node weten. Je voegt deze via een functieaanroep toe aan bekende nodes en je bent 'gepaird' (beetje kromme term 'pairen' in deze context) Of je stuurt een broadcast (werkt alleen op de ESP32)

Mijn idee voor de el-cheapo deursensoren is om een ESP32 als 'server' te gebruiken. Deze draait in station en access point mode. De deursensornode start de eerste keer met WiFi. Connect met de server en haalt het MAC address van de server en het WiFi kanaal op. Deze gaan naar de flash van de ESP. De node schakelt zichzelf uit (via power latch) Als nu het deurcontact verbroken wordt start de ESP, leest MAC en WiFi kanaal uit flash, stuurt bericht via ESPNow naar de server, wacht op een antwoord (simpele ACK) en schakelt zichzelf weer uit. Server zet het signaal via MQTT door naar Home Assistant.

Als de ACK niet komt moet de deursensornode opnieuw de configuratie op gaan halen. Dat moet ik nog uitwerken.

Het mooie is dat de ESP dus bijna permanent uit staat en alleen bij het verbreken van de deursensor aan. Voor twee tiende van een seconden :) En, dat het geen seconden duurt voor het signaal binnen is. Wil er ook een aan de deurbel hangen en dan vind ik vijf seconden veel te lang.

(al denk ik dat een CR2032 knoopcel het niet gaat trekken qua amperage ;) )

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Poecillia schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:17:
Sinds kort ben ik ook bezig met de Nodemcu om wat hands-on ervaring op te doen met IOT en te experimenteren met protocollen. Ik heb inmiddels een sketch waarin ik twee verschillende sensoren uitlees (DHT11 en DS18B20) en waarvan ik de waarden kan publiceren op Thingspeak.

Over Thingspeak ben ik niet enthousiast. Je hebt het snel aan de praat, maar je hebt te weinig invloed op de layout van de grafieken. Er zijn nogal wat van die platformen, wat heeft jullie voorkeur?

Als vervolg wil ik OPC UA testen. Ik zie wel wat libraries daarvoor en Thingsboard lijkt het te ondersteunen, maar ik zou graag wat advies hierover hebben. Heeft iemand dit al eens getest?
InfluxDB + Grafana voor visualisatie.

handige tutorial van Andreas Spiess:
YouTube: #255 Node-Red, InfluxDB, and Grafana Tutorial on a Raspberry Pi

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:31:
[...]

Ik lees:
[...]
Het is dus firmware die serial uitleest en vervolgens via TCP/IP doorzet. Via software alles wat naar de seriele poort geschreven wordt 'aftappen' kan niet - heb ik gegoogeld ;)
Het is niet zo simpel als de Tx aan de Rx hangen, waarbij de Rx door die ser2net config wordt uitgelezen? :?
[...]

Via WiFi 'vendor frames'. Pakketjes die vrij laag in de stack van het WiFi protocol zitten. Dus geen scans, handshakes, connects etc voor een WiFi verbinding nodig. Beveiliging gebeurt (optioneel) dan ook op de ESP zelf. Vergelijk het met zelf UDP pakketjes sturen vs. een HTTP request.

Je moet het MAC address van de andere node weten. Je voegt deze via een functieaanroep toe aan bekende nodes en je bent 'gepaird' (beetje kromme term 'pairen' in deze context) Of je stuurt een broadcast (werkt alleen op de ESP32)

Mijn idee voor de el-cheapo deursensoren is om een ESP32 als 'server' te gebruiken. Deze draait in station en access point mode. De deursensornode start de eerste keer met WiFi. Connect met de server en haalt het MAC address van de server en het WiFi kanaal op. Deze gaan naar de flash van de ESP. De node schakelt zichzelf uit (via power latch) Als nu het deurcontact verbroken wordt start de ESP, leest MAC en WiFi kanaal uit flash, stuurt bericht via ESPNow naar de server, wacht op een antwoord (simpele ACK) en schakelt zichzelf weer uit. Server zet het signaal via MQTT door naar Home Assistant.

Als de ACK niet komt moet de deursensornode opnieuw de configuratie op gaan halen. Dat moet ik nog uitwerken.
Hmm, ok :) , misschien maar eens in verdiepen.
Het mooie is dat de ESP dus bijna permanent uit staat en alleen bij het verbreken van de deursensor aan. Voor twee tiende van een seconden :) En, dat het geen seconden duurt voor het signaal binnen is. Wil er ook een aan de deurbel hangen en dan vind ik vijf seconden veel te lang.

Waarom gebruik je geen https://www.batterypoint....aa-3-2v-700mah-14-50.html ? Levert 3.2V, genoeg stroom, AA formaat en kan in zo'n opstelling wel even mee. Ik zit zelf aan iets a la te denken https://homecircuits.eu/b...wered-esp8266-iot-logger/ , dan wordt het stroomverbruik tijdens nietsdoen heel laag :) Heb behalve de 3.3V booster-converter alles liggen.

Oscar Wilde

• Zarathustra
Raven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:48:
[...]
Het is niet zo simpel als de Tx aan de Rx hangen, waarbij de Rx door die ser2net config wordt uitgelezen? :?
Dat is een goeie! Alsnog even induiken. Die ser2net is bidirectioneel maar met wat geluk geeft dat geen problemen.
Waarom gebruik je geen https://www.batterypoint....aa-3-2v-700mah-14-50.html ? Levert 3.2V, genoeg stroom, AA formaat en kan in zo'n opstelling wel even mee.
Heb nog niet heel hard nagedacht over de voeding. Deze kan zeker (dan wel eentje met beveiligingscircuit ingebouwd, staat er bij deze niet bij dus ga er van uit dat het er niet in zit) Voor de deursensoren wil ik het ook goedkoop houden. Als het werkt op 2x AAA kunnen m'n deuren en ramen ca 100.000 keer open op een setje :) (lekstroom e.d. even buiten beschouwing gelaten)
Ik zit zelf aan iets a la te denken https://homecircuits.eu/b...wered-esp8266-iot-logger/ , dan wordt het stroomverbruik tijdens nietsdoen heel laag :) Heb behalve de 3.3V booster-converter alles liggen.
Attiny heb ik ook naar gekeken. Minpunt daarvan is dat een extra ontwikkeling omgeving en programmer nodig is (STK-500 2 jaar terug bij verhuizen weg gegooid :) ) Voor mijn deursensor is een timer niet nodig. Enige probleem wat ik heb is dat ik een NC (normally closed) reed-contact heb en een MOSFET moet schakelen als die open gaat. En dat bij minimaal stroomverbruik.

Mooie vervanger voor de DHT22 is de BME280 https://www.adafruit.com/product/2652 (bij Ali stuk goedkoper) Eerste metingen, na power up, van de luchtdruk zijn wat vaag (25% te laag) maar verder perfect.

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:02
[...]

Jawel hoor: alsjeblieft:

YouTube: #58 ESP8266 Sensor runs 17 days on a coin cell/transmits data to spa...

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Zarathustra
Dat is vals spelen ;) Hij gebruik een LiIon CR2032, niet de reguliere. Wat hij zegt klopt verder ook niet want een reguliere knoopcel kun je ook prima tot 80-100mA gebruiken. Alleen afhankelijk van de belasting holt de totale capaciteit van de batterij achteruit (en dipt het voltage)

Kortom: het werkt wel maar is niet praktisch.

Zarathustra wijzigde deze reactie 25-09-2019 14:12 (4%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:01:
Heb nog niet heel hard nagedacht over de voeding. Deze kan zeker (dan wel eentje met beveiligingscircuit ingebouwd, staat er bij deze niet bij dus ga er van uit dat het er niet in zit) Voor de deursensoren wil ik het ook goedkoop houden. Als het werkt op 2x AAA kunnen m'n deuren en ramen ca 100.000 keer open op een setje :) (lekstroom e.d. even buiten beschouwing gelaten)
Op de accu staat "cut-off 2.0V", of ie dat automatisch doet, geen idee.
Zarathustra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:01:
Attiny heb ik ook naar gekeken. Minpunt daarvan is dat een extra ontwikkeling omgeving en programmer nodig is (STK-500 2 jaar terug bij verhuizen weg gegooid :) ) Voor mijn deursensor is een timer niet nodig. Enige probleem wat ik heb is dat ik een NC (normally closed) reed-contact heb en een MOSFET moet schakelen als die open gaat. En dat bij minimaal stroomverbruik.

Mooie vervanger voor de DHT22 is de BME280 https://www.adafruit.com/product/2652 (bij Ali stuk goedkoper) Eerste metingen, na power up, van de luchtdruk zijn wat vaag (25% te laag) maar verder perfect.
Je kan de ATtiny programmeren met de Arduino IDE die ook ESP's kan herprogrammeren en mocht je een Arduino hebben liggen, die kun je als programmer gebruiken. Ik gebruik overigens https://learn.adafruit.com/usbtinyisp/overview + http://www.hobbytronics.co.uk/avr-programming-adapter-kit daarvoor, met een mini-breadboardje waar de kabels al op de plek zitten, kwestie van ATtiny erop prikken en programmeren maar.

De ATtiny dient puur voor het onderbreken van de stroomvoorziening naar de ESP-01 en de ATtiny zou zo laag als enkele microamperes moeten kunnen (bij 3.3V), dat krijg je met de slaapstand van ESP-modules volgens mij niet voor elkaar.

Ik heb ooit eens sensors uit die BME reeks geprobeerd te gebruiken, bleken nogal onnauwkeurig, vergeleken met een Davis Weather Wizard III.

Raven wijzigde deze reactie 25-09-2019 18:42 (16%)

Oscar Wilde

• Zarathustra
Raven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:40:
[...]
Op de accu staat "cut-off 2.0V", of ie dat automatisch doet, geen idee.[...]
LiFePO4 schijnt de uitzondering te zijn qua gevaar bij kortsluiting en andere vormen van misbruik! Goede tip dus.
De ATtiny dient puur voor het onderbreken van de stroomvoorziening naar de ESP-01 en de ATtiny zou zo laag als enkele microamperes moeten kunnen (bij 3.3V), dat krijg je met de slaapstand van ESP-modules volgens mij niet voor elkaar.
Nope. Klopt. De ESP32 heeft een aparte co-processor die Ultra Low Power is. Misschien komt dat in de buurt. Die is dan weer alleen in assembly te programmeren (niet dat ik dat een probleem vind, hoe groter de uitdaging :D)

Vroeg me trouwens nog af of die booster nodig is (misschien voor de DHT22?) De ESP8266 draait op 2,5 volt, volgens diverse bronnen, ook prima. Oplaadbare AA(A) gaan dus niet werken, reguliere wel en een 3,2 LiFePO4 zeker (lithium batterijen blijven ook lang hun voltage houden trouwens, een regulier batterij zakt snel in en kun je dus niet bij 1,5 volt 'leeg trekken', lithium veel beter, LiFePO4 zelfs tot 90%)
Ik heb ooit eens sensors uit die BME reeks geprobeerd te gebruiken, bleken nogal onnauwkeurig, vergeleken met een Davis Weather Wizard III.
Ik heb alleen vergelijkingsmateriaal voor de temperatuur en die scheelt +/- 0.2 graden met mijn sous vide stick en horeca kwaliteit thermometer. Luchtdruk in mijn woonkamer is 1006 hPa volgens de BME280 en volgens het KNMI 1005 hPa. Misschien had je de slechte CE versie ;)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:58:
Vroeg me trouwens nog af of die booster nodig is (misschien voor de DHT22?) De ESP8266 draait op 2,5 volt, volgens diverse bronnen, ook prima. Oplaadbare AA(A) gaan dus niet werken, reguliere wel en een 3,2 LiFePO4 zeker (lithium batterijen blijven ook lang hun voltage houden trouwens, een regulier batterij zakt snel in en kun je dus niet bij 1,5 volt 'leeg trekken', lithium veel beter, LiFePO4 zelfs tot 90%)
Hmm, nu begin ik te twijfelen, ik dacht dat die ESP-01 tot zo'n 3V nog wel kon draaien, niet lager. Vandaar dat ik die booster besteld had, zodat de accu verder leeg getrokken kan worden.
Zarathustra schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:58:
Ik heb alleen vergelijkingsmateriaal voor de temperatuur en die scheelt +/- 0.2 graden met mijn sous vide stick en horeca kwaliteit thermometer. Luchtdruk in mijn woonkamer is 1006 hPa volgens de BME280 en volgens het KNMI 1005 hPa. Misschien had je de slechte CE versie ;)
Dat zou kunnen, geen idee...

Oscar Wilde

• Zarathustra
Raven schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:11:
[...]

Hmm, nu begin ik te twijfelen, ik dacht dat die ESP-01 tot zo'n 3V nog wel kon draaien, niet lager. Vandaar dat ik die booster besteld had, zodat de accu verder leeg getrokken kan worden.
[...]
Discharge curve voor LiFePO4 batterij https://www.powerstream.c...sphate-charge-voltage.htm

Denk dat ik ze toch maar ga gebruiken :)

• Zarathustra
Raven schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:11:
[...]

[...]
Ben iets verder met het puzzelen. De ESP8266 chips zelf draait vrolijk verder bij 2,5v (wellicht zelfs lager) De flash chip die op modules zit in veel gevallen niet. Die flash chips zijn er in twee smaakjes 3,3v en 1,8v maar voor zover ik nu weet gebruiken ze allemaal 3,3v. Is de vraag of de 3,2 - 3,1 volt van die batterij voldoende is.

En ik kwam deze nog tegen https://github.com/jeelabs/esp-link Een firmware om een ESP te gebruiken als ucontroller <-> WiFi bridge. Met ingebouwde ucontroller programmer inclusief de AVR / attiny!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zarathustra schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Ben iets verder met het puzzelen. De ESP8266 chips zelf draait vrolijk verder bij 2,5v (wellicht zelfs lager) De flash chip die op modules zit in veel gevallen niet. Die flash chips zijn er in twee smaakjes 3,3v en 1,8v maar voor zover ik nu weet gebruiken ze allemaal 3,3v. Is de vraag of de 3,2 - 3,1 volt van die batterij voldoende is.
Wachten op de 3.3V step-up dus :)
Zarathustra schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:26:
En ik kwam deze nog tegen https://github.com/jeelabs/esp-link Een firmware om een ESP te gebruiken als ucontroller <-> WiFi bridge. Met ingebouwde ucontroller programmer inclusief de AVR / attiny!
Oeh, dat ziet er interessant uit :D

Raven wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:46 (26%)

Oscar Wilde

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 20:30
Zarathustra schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:07:
[...]

Dat is vals spelen ;) Hij gebruik een LiIon CR2032, niet de reguliere. Wat hij zegt klopt verder ook niet want een reguliere knoopcel kun je ook prima tot 80-100mA gebruiken. Alleen afhankelijk van de belasting holt de totale capaciteit van de batterij achteruit (en dipt het voltage)

Kortom: het werkt wel maar is niet praktisch.
Je kunt ook een 18650 battery gebruiken. Doe ik ook. Bij -20 houdt deze het ongeveer een maand uit in de diepvriezer. Wel met deepsleep natuurlijk. Normale temp dan veel langer natuurlijk.
Wel wat groter dan een knoopcel natuurlijk.

• Zarathustra
Voor de liefhebber ;) Mijn eigen vraag is beantwoord. Zowel Serial als WiFiClient stammen af van class Print en die heeft nu net de functies die nodig zijn voor loggen (print, printf en println) Dus met onderstaande code gaat de log standaard naar serial en zodra via telnet verbonden wordt via wifi naar een terminal.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#define SERVER_PORT 8765
WiFiServer server(SERVER_PORT);
WiFiClient client;

Print* logger;

void setup()
{
  Serial.begin(115200);
  logger = &Serial;

setupWifi();

server.begin(); 
}

En dan in de main loop:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    if(client.connected() == false)
    {
      if(client = server.available())
      {
        logger = &client;
      }
      else 
      {
        logger = &Serial;
      }
    }

Vervolgens loggen met:
C:
1
logger->println("Debug output");

• ymoona
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-01 13:07
Ik ben ook al een tijdje bezig met ESPs. Volg hier de verhalen ook al een poosje, maar nu heb ik toch een dingetje waar ik zelf niet uitkom. Ik heb een project waar esp32s voor gebruik (ble aanwezigheids detectie). Ik heb onlangs een nieuwe batch dev boardjes besteld omdat ik wat meer bereik nodig heb.
Deze nieuwe boardjes krijg echter niet goed geflashed. Wat heb ik al geprobeerd:
  • Flashen van custom firmware vanuit vscode met platform IO
  • Flashen van esphome firmware met esphomeflasher
  • Flashen met esptool

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[11:14:34]rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
[11:14:34]configsip: 0, SPIWP:0xee
[11:14:34]clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
[11:14:34]mode:DIO, clock div:2
[11:14:34]load:0x3fff0018,len:4
[11:14:34]load:0x3fff001c,len:952
[11:14:34]load:0x40078000,len:6084
[11:14:34]load:0x40080000,len:7944
[11:14:34]entry 0x40080310
[11:14:34]user code done
[11:14:34]ets Jun  8 2016 00:22:57

Dus een crash en reboot etc.

Het enige verschil dat ik kan ontdekken is het volgende. Via esptool kan ik chip info opvragen. Dit is de output voor een niet werkende esp32

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\Users\Ymoona>esptool.py --port COM6 flash_id
esptool.py v2.6
Serial port COM6
Connecting........_
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32D0WDQ6 (revision 1)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 160MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
MAC: 80:7d:3a:ca:de:b8
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Manufacturer: 20
Device: 4016
Detected flash size: 4MB
Hard resetting via RTS pin...

En voor een werkende is het dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
C:\Users\Ymoona>esptool.py --port COM6 flash_id
esptool.py v2.6
Serial port COM6
Connecting........_____.....____
Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32D0WDQ6 (revision 1)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
MAC: cc:50:e3:95:d0:e8
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Manufacturer: 68
Device: 4016
Detected flash size: 4MB
Hard resetting via RTS pin...

Het enige verschil lijkt dus de max frequency (160 vs 240). Maar ik kan eigenlijk niets vinden over hoe ik dit kan instellen. Wel vond ik deze: https://docs.espressif.co...sp32-default-cpu-freq-mhz en deze https://docs.espressif.co...roject-configuration-menu
Maar snap niet hoe ik dit kan toepassen op mijn project (pio of esphome(ook pio))
Iemand een suggestie? Of zit ik verkeerd te zoeken in de oorzaak voor mijn bootloop?
en deze

http://www.silverliningsoftware.nl/

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:12
Er zijn recent esp32 chips in omloop die op maximaal 160Mhz draaien.
Als de bin file die jij flashed standaard op 240Mhz ingesteld staat gaat het dus fout.
Remedie: Zelf compileren met als default 160 Mhz, of de maker van de bin file vragen om het op te lossen.

• ymoona
Zo lijkt het inderdaad. Ik kom net deze tegen op Reddit https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Volgens spritetm zijn deze chip b batch en zouden ze niet op dev bordjes terecht moeten komen.

Het lijkt ook nog niet Pio geïmplementeerd op de klok te wijzigen. Ik ga denk een klacht indienen op banggood waar de bordjes vandaan komen

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:30
Welke IDE gebruiken jullie?

Twijfel of er nadelen aan het gebruik van Arduino zitten. Ik wil wat servo's aansturen met behulp van pwm omdat dat nauwkeuriger is dan de servo lib van arduino heb ik begrepen.

Ik wil de ESP32 gebruiken om via BT instellingen vanuit een telefoon te kunnen maken. Bluetooth omdat dat minder energie kost het is een batterij gevoed ontwerp.

Galaxy S8

• ymoona
Ik gebuikt platformIO in vscode, werkt beter dan arduino qua navigeren en code completion.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:41:

Ik draai ESPEasy. Twee verschillende builds, juist om een foutje in een specifieke build uit te sluiten.
Eén van mijn bouwsels heeft ESP_Easy_mega-20190823_normal_ESP8266_4M als image, de ander update ik steeds naar de nieuwste en die heeft nu ESP_Easy_mega-20190903_normal_core_241_ESP8266_4M1M.

Er is voor mij geen verschil waarneembaar tussen het aantal reboots van beide bouwsels.

[...]

Even een update voor anderen die hier ook tegenaan liepen: de core die gebruikt wordt lijkt behoorlijk uit te maken voor de stabiliteit van mijn Wemos D1'tjes. Ik heb nu een versie van ESPEasy in gebruik die als core 252 heeft in plaats van de default 241. Sinds het flashen 10 dagen geleden is er nog geen enkele Watchdog reset opgetreden. Een heel verschil met de (vrijwel) dagelijkse reboots met core 241.

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16-01 11:25
Ik zit met een probleempje... Mijn weerstation komt de nacht niet door.

Hieronder de onderdelen:

Wat u ziet:
-BME280
-D1 mini
-18650 + houder + laadcircuit. (welke de voeding van een zonnepaneel krijgt, het paneel geeft een stabiele 5v.)

Overdag laad de 18650 wel op, hoeveel weet ik niet, maar het laad-lampje brand bijna de hele dag.

Als ik de 18650 oplaad met een voeding, werkt alles prima, zo'n 10-12 uur. Vaak in de nacht/ochtend stopt alles ermee.

Op de D1 heb ik Tasmota geflashed, deze logt om het kwartier. Dynamic sleep staat aan.

Wat ik raar vindt is dat deze setup het niet langer dan 12 uur uit houd.... Dit zou toch makkelijk moeten kunnen?

Parklife

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Weet je zeker dat hij echt in een deep sleep modus gaat? Zonder deep sleep is 12 uur redelijk aan de limiet.

• Parklife
nou, ik weet niet hoe ik deep sleep moet activeren(tasmota) wel kan ik dynamic sleep activeren, maar dit is blijkbaar niet genoeg...

Parklife

• Lennyz
Parklife schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:50:

Hieronder de onderdelen:
[Afbeelding: baro]
Wat u ziet:
-BME280
-D1 mini
-18650 + houder + laadcircuit. (welke de voeding van een zonnepaneel krijgt, het paneel geeft een stabiele 5v.)

Overdag laad de 18650 wel op, hoeveel weet ik niet, maar het laad-lampje brand bijna de hele dag.

Als ik de 18650 oplaad met een voeding, werkt alles prima, zo'n 10-12 uur. Vaak in de nacht/ochtend stopt alles ermee.

Op de D1 heb ik Tasmota geflashed, deze logt om het kwartier. Dynamic sleep staat aan.

Wat ik raar vindt is dat deze setup het niet langer dan 12 uur uit houd.... Dit zou toch makkelijk moeten kunnen?
Omdat zeer waarschijnlijk het paneel niet genoeg oplaad ten opzichte wat je gebruikt.. Je voedt de ESP via de 5V pin, dit betekent dat hij sowieso eerst langs de voltage regulator gaat, daar heb je al verlies. Een 18650 is daarom ook niet echt ideaal. Beter is een LiFePO 4, dan kan je rechtstreeks op de 3.3v aansluiten. Je zet ook de ESP niet in deep sleep, waardoor deze ook meer gebruikt.
Tsurany schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:10:
Weet je zeker dat hij echt in een deep sleep modus gaat? Zonder deep sleep is 12 uur redelijk aan de limiet.
Nee dat doet hij ook niet.
Parklife schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:20:
nou, ik weet niet hoe ik deep sleep moet activeren(tasmota) wel kan ik dynamic sleep activeren, maar dit is blijkbaar niet genoeg...
https://github.com/arends...Deepsleep-and-Wake-Up-PIN

Ik zie dat je ook een neppe Aliexpress 18650 hebt gekocht. 6800 mAh capaciteit is echt onzin en onmogelijk.

Lennyz wijzigde deze reactie 15-10-2019 11:37 (11%)

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:41

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Parklife schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:50:

-D1 mini

1.
Je gebruikt zo te zien een Chinese nep 18650; ik zie namelijk 6800mAh; dat kan helemaal niet. Waarschijnlijk heeft deze niet meer dan 1200mAh; ik kan het artikel niet meer vinden. Maar er was iemand uit europa welke een heel stel heeft gereviewed. Hier wel een oke artikel.

2.
Verder verlies je natuurlijk redelijk wat vanwege de dubbele omzetting (eerst van 5V paneel naar 3,7V 18650) en weer naar je D1. Daarnaast moet je voor minimale power danwel deep sleep mogelijk zelf solderen of een aantal componenten overslaan of niet op de 5V bus aansluiten via USB maar direct op de 3,3V bus. Hier wordt zoiets uitgelegd zonder plaatjes e.d. Maar dan krijg je een idee.

Precies wat @Lennyz ook zegt dus!

imdos wijzigde deze reactie 15-10-2019 11:40 (1%)
Reden: dubbele post met Lennyz

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Parklife
hmm,,. ik kan de D1 direct op de 3,3V aansluiten.. misschien dat dit wat uitmaakt. Die 18650 heb ik gehad van een collega,. idd, uit een el-cheapo zaklamp. Laat ik eerst eens een goede 18650 regelen en de 3,3V proberen te gebruiken....

Zonnepaneel is 5V, 5Watt.. (in hoeverre dit klopt, geen idee)

Parklife wijzigde deze reactie 15-10-2019 12:02 (12%)

Parklife

• Lennyz
Parklife schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:59:
hmm,,. ik kan de D1 direct op de 3,3V aansluiten.. misschien dat dit wat uitmaakt. Die 18650 heb ik gehad van een collega,. idd, uit een el-cheapo zaklamp. Laat ik eerst eens een goede 18650 regelen en de 3,3V proberen te gebruiken....

Zonnepaneel is 5V, 5Watt.. (in hoeverre dit klopt, geen idee)
Hoe had je dit bedacht? Een 18650 levert vol 4.2v, dus dat kan niet rechtstreeks op de 3.3.v pin. Een betere 18650 heeft niet zoveel zin als je je deep sleep niet in orde maakt. Ga eerst de focus leggen op deep sleep en dan de rest.

• Parklife
Het laadcircuit waar de 18650 op zit, heeft 3,3 en 5V aansluitingen. Ik zal me meer gaan verdiepen in deep-sleep. Graag wil ik wel tasmota blijven gebruiken, wat wellicht een beperking kan zijn.. Nu zit ik net te lezen dat er meer ''sleep'' functies mogelijk zijn dan alleen dynamic sleep. (Sleep 250 1 bijvoorbeeld)

Parklife

• Lennyz
Parklife schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:19:
Het laadcircuit waar de 18650 op zit, heeft 3,3 en 5V aansluitingen. Ik zal me meer gaan verdiepen in deep-sleep. Graag wil ik wel tasmota blijven gebruiken, wat wellicht een beperking kan zijn.. Nu zit ik net te lezen dat er meer ''sleep'' functies mogelijk zijn dan alleen dynamic sleep. (Sleep 250 1 bijvoorbeeld)
Je wilt eigenlijk helemaal geen dynamic sleep gebruiken. Voor jouw situatie is dynamic sleep niet bedoelt. Hiermee kom je eigenlijk tegen de beperking aan van Tasmota. Tasmota is ontworpen voor varianten van de ESP8266 die nooit helemaal hoeven te slapen, bijvoorbeeld de Sonoff.

Jij wilt juist dat deze wel helemaal gaat slapen. Vandaar dat een ESPeasy misschien beter geschikt is voor jouw situatie.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat het waarschijnlijk niet gaat uitmaken als je op het laadcircuit de 3.3v kiest. Ook daar moet het langs een voltage regulator dus daar zal je de winst niet gaan halen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Lennyz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Je wilt eigenlijk helemaal geen dynamic sleep gebruiken. Voor jouw situatie is dynamic sleep niet bedoelt. Hiermee kom je eigenlijk tegen de beperking aan van Tasmota. Tasmota is ontworpen voor varianten van de ESP8266 die nooit helemaal hoeven te slapen, bijvoorbeeld de Sonoff.
Zou een bare metal ESP01 een optie zijn i.c.m. met een BME280? Zuiniger dan dat wordt het niet. Wel even de LEDs er vanaf slopen.

• Toppe
  • Nu online
Wellicht niet helemaal het topic, maar iemand enig idee of het mogelijk is om van ESPEasyHome over te stappen naar Tasmota zónder fysieke flash?

En heeft er iemand ook ervaringen?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• bbn_ldp
  • Laatst online: 07:34
Is het mogelijk om meerdere DHT22 sensoren te koppelen aan een Nodemcu met Sonoff Tasmota van Theo Arends? Ik wil deze dan gebruiken in mijn wtw-d ventilatiebox.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• Bolukan
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 22:55
@Parklife Kijk eens naar een TP5000

• Parklife
Lennyz schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Jij wilt juist dat deze wel helemaal gaat slapen. Vandaar dat een ESPeasy misschien beter geschikt is voor jouw situatie.

Als laatste wil ik je nog meegeven dat het waarschijnlijk niet gaat uitmaken als je op het laadcircuit de 3.3v kiest. Ook daar moet het langs een voltage regulator dus daar zal je de winst niet gaan halen.
Duidelijk verhaal. Ik heb nu de D1 voorzien van espeasy. De BME280 kan ik in ieder geval uitlezen. Nu nog MQTT werkend krijgen, en eens stoeien met deep-sleep! :z

Parklife

• Slaut
  • Laatst online: 14:26
Parklife schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:32:
[...]

Duidelijk verhaal. Ik heb nu de D1 voorzien van espeasy. De BME280 kan ik in ieder geval uitlezen. Nu nog MQTT werkend krijgen, en eens stoeien met deep-sleep! :z
En een static IP toewijzen, schijnt ook te helpen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bbn_ldp schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:25:
Is het mogelijk om meerdere DHT22 sensoren te koppelen aan een Nodemcu met Sonoff Tasmota van Theo Arends? Ik wil deze dan gebruiken in mijn wtw-d ventilatiebox.
Zelf gebruik ik geen Tasmota, maar als ik naar wat screenshots kijk lijkt het me dat je in het volgende scherm gewoon alle pins selecteert waar een DHT22 op zit:

Mocht het echt niet kunnen, dan kan het met andere firmware zeker wel. Met bijvoorbeeld ESPeasy is dit totaal geen probleem.

• bbn_ldp
  • Laatst online: 07:34
Gizz schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Zelf gebruik ik geen Tasmota, maar als ik naar wat screenshots kijk lijkt het me dat je in het volgende scherm gewoon alle pins selecteert waar een DHT22 op zit:

[Afbeelding]

Mocht het echt niet kunnen, dan kan het met andere firmware zeker wel. Met bijvoorbeeld ESPeasy is dit totaal geen probleem.
Plaatjes doen het niet. Heb je nog tips voor een goede site met uitleg over hoe en welke versie van esp op een nodemcu v3 te flashen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6

• Bolukan
bbn_ldp schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:25:
In januari 2019 was het maximum 3 sensors dat de config van Tasmota ondersteunde. Benieuwd of je het snel werkend krijgt.

• Bolukan
Parklife schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 11:32:
[...]Duidelijk verhaal. Ik heb nu de D1 voorzien van espeasy. De BME280 kan ik in ieder geval uitlezen. Nu nog MQTT werkend krijgen, en eens stoeien met deep-sleep! :z
Als je het battery powered wil doen, kun je niet zonder deep-sleep, wat weer niet samengaat met bepaalde software. Een D1 gebruikt mijn inziens teveel stroom als je battery powered wilt gaan. En als je dat niet doet, is de deep-sleep weer minder belangrijk.

Mijn oplossing - voor mijn toepassing - was om bare ESP's (ESP12F oid) met break-out board te gebruiken, een LiFePo4 batterij, een BME280 en eigen code. Het dingt slaapt de meeste tijd, doet periodiek een meting (<0,1s en verwaarloosbaar stroomverbruik) en stuurt minder frequent dan de metingen de data over WiFi met MQTT message (kost tot 6 sec om WiFi op te zetten en stroomverbruik is dan hoog).

Bolukan wijzigde deze reactie 19-10-2019 12:09 (6%)

• Parklife
De D1 welke ik in gebruik had ligt nu even aan de kant. Zelfs met een goede voeding ging deze na een X Aantal uur random uit. Ook kreeg ik deze 9 van de 10 keer niet meer ge-flashed. (Hier is nogal wat mee geëxperimenteerd, ik denk dat deze gewoon kapot) Ik ga idd eens wat bare-esp bestellen. Ik ben van plan ook andere sensoren in huis aan te sluiten, met D1's is dit dus niet handig. Qua hardware maak ik me niet druk, alleen of ik een eigen code kan schrijven betwijfel ik. (wil het wel graag leren!) Op dit moment heb ik een DHT11 aan een D1 gevoed door een 18650, met espeasy. Sleep op 900 seconde. Dit draait nu bijna 30 uur zonder bij te laden dmv. het zonnepaneel.

Parklife

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik ben bezig met een ESP projectje voor het werk en loop tegen een gek iets aan. Eerst zet ik een soft AP op zodat het moduul de koppelen is aan een WiFi netwerk. Zodra deze verbonden is doe ik een softAPDisconnect maar deze gaat niet uit maar toont dan een SSID met een deel random data erin. Is dat een bug in de softAP? Ook later een wachtwoord instellen op de soft AP lijkt geen effect te hebben, pas na een reboot. Het lijkt erop alsof de soft AP eenmaal aangezet niet meer veranderd wil worden. Bekend verschijnsel?

• Vuikie
Tadango schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:01:
Ik ben bezig met een ESP projectje voor het werk en loop tegen een gek iets aan. Eerst zet ik een soft AP op zodat het moduul de koppelen is aan een WiFi netwerk. Zodra deze verbonden is doe ik een softAPDisconnect maar deze gaat niet uit maar toont dan een SSID met een deel random data erin. Is dat een bug in de softAP? Ook later een wachtwoord instellen op de soft AP lijkt geen effect te hebben, pas na een reboot. Het lijkt erop alsof de soft AP eenmaal aangezet niet meer veranderd wil worden. Bekend verschijnsel?
Welke libraries gebruik je? Het klinkt mij dat er wat libraries elkaar in de weg zitten. Ik heb namelijk ook een project wat ditzelfde doet en bij mij werkt het gewoon.

*Edit*
Probeer ook eens up te daten naar de nieuwste SDK als dat kan.

Vuikie wijzigde deze reactie 22-10-2019 09:47 (4%)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:02
Als ik het AP actief uit zet werkt het wel:

WiFi.softAPdisconnect(true);
WiFi.enableAP(false);

De 2e regel gebeurd normaal ook vanuit de eerste dus zou niet nodig moeten zijn. SDK is net vernieuwd dus moet up te date zijn. Qua libraries gebruik ik niets spannends, zeker niets met WiFi oid.

• GioStyle
  • Laatst online: 14:03
Ik ben zelf thuis aan het knutselen met ESP in combinatie met Home Assistant. Nu heb ik iets af en werkend, maar nu zoek ik een nette ombouw, zodat de elektronica beschermd wordt. Mijn vraag is hoe jullie de elektronica in het doosje vastzetten? Gewoon met lijmpistool?

Ik wil graag onderstaande bestellen:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.816c2e0ewR6kPT

Los in het doosje vind ik geen oplossing eerlijk gezegd. Hoe pakken jullie dat aan?

• Toppe
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:24:
Ik ben zelf thuis aan het knutselen met ESP in combinatie met Home Assistant. Nu heb ik iets af en werkend, maar nu zoek ik een nette ombouw, zodat de elektronica beschermd wordt. Mijn vraag is hoe jullie de elektronica in het doosje vastzetten? Gewoon met lijmpistool?

Ik wil graag onderstaande bestellen:

https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.816c2e0ewR6kPT

Los in het doosje vind ik geen oplossing eerlijk gezegd. Hoe pakken jullie dat aan?
Wat voor ESP is het? Voor NodeMCU zijn prima 3D printjes te vinden, zou je alleen je sensoren er op moeten plakken.

Bovenstaande link is inderdaad niet de meest ideale oplossing nee

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• GioStyle
  • Laatst online: 14:03
@Toppe

Ik heb bijvoorbeeld deze tutorial gevolgd:

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Alles werkt, alleen ik wil het netjes wegwerken. Er wordt in die tutorial ook een suggestie vermeld, maar dan gaat alles los in het doosje? Ik dacht bij mezelf als ik nou zo'n doosje gebruik en dan de componenten vastlijm met een lijmpistool, zodat de boel niet kan verschuiven...

• Toppe
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:08:
@Toppe

Ik heb bijvoorbeeld deze tutorial gevolgd:

https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Alles werkt, alleen ik wil het netjes wegwerken. Er wordt in die tutorial ook een suggestie vermeld, maar dan gaat alles los in het doosje? Ik dacht bij mezelf als ik nou zo'n doosje gebruik en dan de componten vastlijm met een lijmpistool, zodat de boel niet kan verschuiven...
Als het niet in het zicht hangt, dan zou ik gewoon een kabeldoosje nemen: https://www.allekabels.nl...lHAuM1HUFJ0hoCgWgQAvD_BwE

overigens hangt alles bij mij overal gewoon los... 8)7

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GioStyle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:24:
Onderdelen vastzetten op een printplaatje en dat printplaatje vastschroeven in het doosje.

• Toppe
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Onderdelen vastzetten op een printplaatje en dat printplaatje vastschroeven in het doosje.
Zou dan eerder nog een header gebruiken, dan kan je hem ook weer zo los halen als het nodig is

• Bolukan
Voor buiten gebruik ik oa een kabeldoos van EUR 1,80, en dat kan je binnen natuurlijk ook gebruiken.De binnenmaat is ruim 9x9, zodat er een 18650 batterij in past.

Bolukan wijzigde deze reactie 29-10-2019 15:44 (13%)
Reden: maat vermelden

• RoJan
Toppe schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 06:04:
[...]

Zou dan eerder nog een header gebruiken, dan kan je hem ook weer zo los halen als het nodig is
Misschien bedoelt hij dat ook wel. Ik soldeer altijd twee headers op een printrplaatje en breng daarna alle andere verbindingen aan. Dan schroef ik het printje met een paar plastic afstandhoudertjes in de doos. En als laatste prik ik de esp erin. Dat werkt voor alle soorten.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:44
Ik ben op zoek naar een temperatuur sensor om in het buitenlucht te gebruiken. Bedoeling is, wanneer het gaat vriezen ik dit wil weten, het liefst nog voordat het gaat vriezen.

Welke sensor(s) zouden jullie mij aanraden?

• _root
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-01 04:10
Ik zou een DS18B20 nemen.
Je kan deze in diverse uitvoeringen krijgen, als los component, maar ook waterdicht met een stuk kabel eraan

Kijk hier eens

_root wijzigde deze reactie 05-11-2019 03:21 (11%)

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:29
c-nan schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:34:
het liefst nog voordat het gaat vriezen.
Temperatuursensoren met glazen bol ga je bij Ali toch niet vinden vrees ik.

Als je wil weten of het gaat vriezen kun je beter gebruik maken van een weather service.

• Icekiller2k6
Heeft iemand ooit al eens een DS18B20 in een boiler unit gestoken? (waar dus zo een temperatuur gat voorzien is..) zoja hoe/met wat?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:40:
Heeft iemand ooit al eens een DS18B20 in een boiler unit gestoken? (waar dus zo een temperatuur gat voorzien is..) zoja hoe/met wat?
Met een satestokje en wat hennepdraad. :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Icekiller2k6
@kmf grapje?

• kmf
  • Niet online
Nee. Is letterlijk antwoord op je vraag.
Misschien dat de strekking van jouw vraag onduidelijk is, maar ik heb gewoon met een statestokje de sensor in de temperatuurbuizen gefrommeld van m'n hygieneboiler en vervolgens met wat hennepdraad afgedicht.

• Icekiller2k6
@kmf daar wil ik wel een foto van zien :P satestokje ken ik, maar hoe je dat met hennepdraad afdicht... :P

• kmf
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:25:
@kmf daar wil ik wel een foto van zien :P satestokje ken ik, maar hoe je dat met hennepdraad afdicht... :P
M'n boilervat is met 8cm dikke isolatiewol extra bekleed, dus van de sensoren zie je niks meer :P

Ik weet niet wat jouw temperatuurgat, maar m'n boilervat heeft gewoon op 3 plekken dunne buisjes waar je een thermometerprobe in kan schroeven. Ik heb de ds sensoren met draad erin gepropt. Die passen maar net. En dan het gaatje verder opgevuld met hennep. Die is dan ook meer bedoeld om de sensor op z'n plek te houden.

Kan net zo goed een stukje tape zijn of zo.(er spuit geen water uit die tempgaten als je dat bedoeld)

kmf wijzigde deze reactie 05-11-2019 10:30 (3%)

• Icekiller2k6
@kmf dus ik moet het gewoon bekijken als een ronde buis die erin zit waar ik het gewoon op een manier in steek? :P

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True