Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• freakk
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10-11 02:08
Ik ben redelijk nieuw met de esp8266, nu heb ik er een aantal aangeschaft om deze doormiddel van hapnode-js te gaan gebruiken voor allerlei projecten waarmee ze aan te sturen zijn via homekit.

Ik heb op dit moment een esp01 met een relay module als test setup.
Ik heb het zover werkend dat de lamp aan gaat doormiddel van de relay en dat een hardware switch (gewone lichtschakelaar) als failsafe dient. Nu wil ik echter nog zorgen dat homekit ook geupdate wordt wanneer de hardware switch gebruikt wordt, zodat de status van de lamp altijd juist is in homekit.

Ik had een filmpje gevonden van iemand die het voor elkaar lijkt te hebben gekregen, codebase hier.

Ik lijk het echter zelf niet voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat er iemand hier is die me kan vertellen hoe dit gedaan kan worden.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Zarathustra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Wat is de weerstand van de kabel? Kabel even kortsluiten aan één kant en meten aan de andere. En welke spanning meet je aan het einde?

Als dat te laag is (0,75 x 3,3 = 2,5 volt is de drempel voor een ingang van de ESP) kun je 5v proberen. Aan de ingang gebruik je dan een level shifter als het voltage nog te hoog is (> 4v?)
Hmm. Dankje voor je antwoord. Mijn NodeMCU bleek gewoon niet helemaal lekker, vervangen door een andere, en het draait prima met 5 meter kabel :)

• koelkast
  • Niet online
Ik zou graag mijn 'domme' IKEA-afzuigkap wat willen automatiseren. Het idee is om er een vocht/tempsensor/pir in te hangen zodat hij aan gaat als er wordt gekookt en de verlichting aan gaat als er beweging is.
Nu lijkt me de verlichting niet zo'n probleem om te schakelen. Wat een grotere uitdaging voor me is, ervoor te zorgen dat hij op de juiste stand aan gaat. Het apparaat heeft 3 standen, die met behulp van een mechanische schuifschakelaar kunnen worden gekozen. Die moet ik natuurlijk vervangen of uitbreiden met iets. Zou ik daar een relais voor moeten gebruiken?

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:23

CurlyMo

www.pilight.org

@koelkast dat kan je pas zeggen wanneer je weet hoe de schakelaar werkt. Als het simpele aan/uit knoppen zijn die getriggerd worden door de schakelaar, dan kan je dat vervangen door 3 relais. Maar het kan ook een variabele weerstand zijn. Dan zul je een andere oplossing nodig hebben.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• koelkast
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:13:
@koelkast dat kan je pas zeggen wanneer je weet hoe de schakelaar werkt. Als het simpele aan/uit knoppen zijn die getriggerd worden door de schakelaar, dan kan je dat vervangen door 3 relais. Maar het kan ook een variabele weerstand zijn. Dan zul je een andere oplossing nodig hebben.
OK. Thanks! Kan jij op basis van dit plaatje zeggen wat het is?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@koelkast De informatie aan de zijkant is wat vertelt was het is en dat is nu net niet leesbaar.

• Parklife
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-11 07:34
Ik heb de stel schroef al meerderen malen helemaal van min naar max gedraaid, maar meet aan de output niks, zowel onbelast als belast. Paneeltje werkt, voltage klopt, ik snap het niet meer....

Ook voor mn vader ben ik een kastje met BME280 en D1mini(en18650) aan het maken, hiervoor heb ik maar een zonnecel met stabiele 5v output besteld, hier zit dus al een converter ingebouwd, ben benieuwd.
Lennyz schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:09:
[...]

Vaak is hier het probleem de stelschroef. Blijven draaien totdat je output meet.

Parklife

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-11 22:14
Parklife schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:04:
Ik heb de stel schroef al meerderen malen helemaal van min naar max gedraaid, maar meet aan de output niks, zowel onbelast als belast. Paneeltje werkt, voltage klopt, ik snap het niet meer....

Ook voor mn vader ben ik een kastje met BME280 en D1mini(en18650) aan het maken, hiervoor heb ik maar een zonnecel met stabiele 5v output besteld, hier zit dus al een converter ingebouwd, ben benieuwd.

[...]
Heb je niet iets anders om even mee te testen? Bijvoorbeeld een oude oplader waarvan je het draad even doorknipt en aansluit op de module? Dan heb je iets stabielers om mee te testen.

• Lemur
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-11 20:45

Lemur

Jaap van Wingerde

Dit was een posting voor een ander forum.

Lemur wijzigde deze reactie 13-07-2019 12:39 (96%)

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 01:09
freakk schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:48:
Ik lijk het echter zelf niet voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat er iemand hier is die me kan vertellen hoe dit gedaan kan worden.
De code om de switch input periodiek te updaten (om te janken zo slecht, maar dat terzijde) zit in loop():

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
bool switchState = digitalRead (SWITCH_PIN);
    if (switchState != lastSwitchState) {
      delay (150);
      bool newSwitchState = digitalRead (SWITCH_PIN);
      if (switchState == newSwitchState) {
        toggleState();
        lastInteractionTime = millis();
        delay (500);
        lastSwitchState = digitalRead (SWITCH_PIN);
      }
    }

Nu is het afhankelijk van waar jij de failsafe switch hebt zitten of dat werkt: als je die in serie met de lamp zelf hebt zitten, wat voor de hand ligt dan lees je die niet in in de Arduino.
Je zou de een relais (de spoel) in serie kunnen zetten met de lamp en een contact kunnen gebruiken als terugmelding dat de lamp aan is...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parklife
Ik dacht iets simpels te maken maar.......
Had nog een oude kwik-contact/tilt schakelaar liggen en wilde hier een bijzondere ''Domoticz schakelaar'' van maken mbv. een D1 mini(met Tasmota). Maar ik krijg het in Domoticz niet aan de praat...

Het gaat dus om een D1 mini met op D5 GPIO14 de kwik schakelaar. Als ik in de console kijk zie ik dit:

00:00:07 MQT: tele/sonoff/INFO1 = {"Module":"Generic","Version":"6.5.0(release-sonoff)","FallbackTopic":"cmnd/DVES_EE4CE8_fb/","GroupTopic":"sonoffs"}
00:00:07 MQT: tele/sonoff/INFO2 = {"WebServerMode":"Admin","Hostname":"Mercury","IPAddress":"192.168.178.145"}
00:00:07 MQT: tele/sonoff/INFO3 = {"RestartReason":"Software/System restart"}
19:28:53 MQT: tele/sonoff/STATE = {"Time":"2019-07-14T19:28:53","Uptime":"0T00:00:15","Vcc":2.736,"SleepMode":"Dynamic","Sleep":50,"LoadAvg":19,"Wifi":{"AP":1,"SSId":"STARBUCKS","BSSId":"38:43:7D:34:63:D5","Channel":1,"RSSI":66,"LinkCount":1,"Downtime":"0T00:00:05"}}
19:28:54 MQT: tele/sonoff/SENSOR = {"Time":"2019-07-14T19:28:53","Switch1":"ON"}
19:29:25 MQT: stat/sonoff/RESULT = {"POWER":"ON"}
19:29:25 MQT: stat/sonoff/POWER = ON
19:29:29 MQT: stat/sonoff/RESULT = {"POWER":"OFF"}
19:29:29 MQT: stat/sonoff/POWER = OFF

MQTT heb ik ingesteld zoals de rest van mn switches, IDX klopt ook. Maar ik krijg in Domoticz niks binnen, niet als switch, counter, of als contact.....

Parklife wijzigde deze reactie 14-07-2019 20:30 (97%)

Parklife

• Bolukan
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 19:53
Parklife schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:04:
een zonnecel met stabiele 5v output besteld, hier zit dus al een converter ingebouwd, ben benieuwd.[...]
Wij ook. Klinkt als een zonnepaneel, converter (naar batterij niveau), batterij(en) en dan weer een converter naar 5V, dan een 5V-3.3V converter op de D1 mini. Specs en foto's zijn welkom.

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-11 14:40

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb een vraagje over een formule, tbv het berekenen van het voltage van een batterij. ik heb een aantal Lolin D32's, deze hebben een ingebakken voltage devider, gekoppeld aan pin 35. Volgens dit filmpje op Youtube, kun je met deze code het voltage van de batterij berekenen:

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
float ReadBatteryVoltage() {
  /*
  The D32 has a on-board voltage divider see it here in the battery section of the schematic: https://wiki.wemos.cc/_media/products:d32:sch_d32_v1.0.0.pdf
  Assuming a bare board ESp32 the ADC input range is 0-3.3v for a reading of 0-4095, then the reading range would be 3.3/4095*ADC Reading, so when the ADC 
  reading was 4095 the voltage value would be 3.3v.
  Now let's add in the on-board voltage divider of two 100K series resistors with the ADC at their junction, but first let's assume the ESP32 has an infinitely
  high input impedance and does not load the voltage divider, then the voltage range would be Vadc = 6.6/4095*ADC Reading, now for an ADC reading of 4095 
  the voltage value is 6.6vBut in practice the ESP32 ADC input impedance is ~390K, so now the voltage divider is 100K in series with  390K in parallel with 100K, 
  this has the effect of increasing the voltage division and so the ratio has to be increased to compensate.So if the series R was R1 and the R to ground was 
  R2 and the ADC input impedance was Radc, then:

Ratio = 3.3*(R1+(R2*Radc/(R2+390)))/((R2*Radc)/(R2+Radc))
  Example:Ratio = 7.445 =3.3*(100+(100*390/(100+390)))/((100*390)/(100+390))
  */

return analogRead(35) / 4096.0 * 7.445;
}

Serial.println(ReadBatteryVoltage());

Echter zijn mijn waardes volgens mij constant te hoog. Ik heb een 3.7V accu aan de module hangen, maar hij toont waardes hoger dan die 3.7V, ook als ik de module niet meer via USB heb aangesloten (de waardes worden dan via MQTT verstuurd).

Maak ik nou een denkfout als ik de 3.3 in de ratio formule verhoog naar 3.7 en dus de rato verhoog naar 8,349 ? Of is dat wel de way to go?

We've got that ring of confidence

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:13
@Yukkie de 3,7 volt is het nominale (gemiddelde) voltage van de batterij. Een li-ion batterij wordt geladen tot 4,2 volt en dat daalt tot ongeveer 3 volt (afhankelijk van de batterij regulator 3.0 of 3.2) Kan dus goed zijn dat je meer dan 3,7 volt meet.

Met als aanvulling nadat ik zojuist de app notes van de ESP32’s adc heb gelezen: het referentie voltage kan nog zo’n 10% afwijken. Sommige versie van de chips zijn gecalibreerd. De meeste niet. Je meting kan dus een fout van 10% hebben.

Als je een exacte meting wil hebben zou ik de 3.3 volt op een input pin zetten. Die meten, want die is vast / gestabiliseerd, en die gebruiken om een correctiefactor uit te rekenen.

Zarathustra wijzigde deze reactie 20-07-2019 19:22 (45%)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Herkent iemand de situatie waarbij een Wemos D1 Mini (geflashend met ESPHome) met daaraan een BME280 en Dallas sensor dagenlang goed werkt en waardes van beide sensoren doorgeeft, maar van 't ene op 't andere moment beide sensoren niet meer herkent? Ook niet na een herstart en ook niet na een reflash.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parklife
Heb hier een BME280+D1 Mini (Dallas sensor niet), en deze doet het tot de batterij leeg is. D1 geflashed met Tasmota...

Parklife

• Yoki1985
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13-11 14:57
JBS schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:12:
Herkent iemand de situatie waarbij een Wemos D1 Mini (geflashend met ESPHome) met daaraan een BME280 en Dallas sensor dagenlang goed werkt en waardes van beide sensoren doorgeeft, maar van 't ene op 't andere moment beide sensoren niet meer herkent? Ook niet na een herstart en ook niet na een reflash.
Heb ik hier ook meegemaakt. Als ik de sensor verwisselde dan werkte het wel weer. Dus ik vermoed dat bij mij de sensor overleden is.

• JBS
  • Niet online
Yoki1985 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Heb ik hier ook meegemaakt. Als ik de sensor verwisselde dan werkte het wel weer. Dus ik vermoed dat bij mij de sensor overleden is.
Had de BME280 inderdaad gewisseld. De nieuwe deed 't toen, de oude daarna ook weer. Zal 'm weer eens wisselen. Vreemd...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Parklife
It Work!!

Het probleem wat ik had dat Domoticz niet reageerde, heb ik opgelost door de D1 te laten denken dat hij een Sonoff Basic was. Hierdoor gaat de communicatie tussen D1 en Domoticz wel goed. Als je het geheel nu plat legt, schakelen de lampen in de woonkamer uit. ;)

Parklife

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:43
Ik was gisteren bezig met mijn esp dev bordje, om daar een PIR sensor en batterij indicator op aan te sluiten.
Eerst wat aan het testen geweest met batterij indicator, steeds geflashed via ESPHome OTA. Dit ging steeds goed tot ik het stuk code voor de de PIR sensor probeerde toe te voegen, ESP kwam niet meer online op WiFi.

Vervolgens stuk code van PIR sensor uitgecomment en via USB proberen te uploaden, maar die geeft steeds timeouts. ESPHome draait in docker (via hassio). Heb ook geprobeerd om rechtstreeks (zonder docker) met ESPHome op de cli de firmware te compilen en uploaden, zelfde resultaat:

esphome dev_01.yaml upload
INFO Reading configuration...
Found multiple options, please choose one:
  [1] /dev/ttyACM0 (ttyACM0)
  [2] /dev/ttyUSB0 (RFXtrx433)
  [3] /dev/ttyUSB1 (USB2.0-Serial)
  [4] Over The Air (dev_01.local)
(number): 3
INFO Running:  esptool.py --before default_reset --after hard_reset --chip esp8266 --port /dev/ttyUSB1 write_flash 0x0 dev_01/.pioenvs/dev_01/firmware.bin
esptool.py v2.7
Serial port /dev/ttyUSB1
Connecting........
ERROR Running command failed: Write timeout
ERROR Please try running esptool.py --before default_reset --after hard_reset --chip esp8266 --port /dev/ttyUSB1 write_flash 0x0 dev_01/.pioenvs/dev_01/firmware.bin locally.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
esphome:
  name: dev_01
  platform: ESP8266
  board: nodemcu

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable logging
logger:

web_server:
  port: 80

# Enable Home Assistant API
api:
  password: !secret api_password

ota:
  password: !secret ota_password

sensor:
  - platform: adc
    pin: A0
    name: "battery_voltage"
    update_interval: 5s
    filters:
      - multiply: 9.5

# binary_sensor:
#   - platform: gpio
#     pin: D1
#     name: "pir"
#     device_class: motion

Bordje via AliExpress (V3 not soldered)

Iemand die nog suggesties heeft om dit bordje weer tot leven te wekken, of zal die overleden zijn?

• JBS
  • Niet online
In het verlengde van JBS in "Het grote ESP topic" ben ik me aan 't afvragen waarom zo'n breadboard me zo lijkt 't meer ongemak brengt dan de bedoeling is.

Dit zou toch gewoon moeten blijven werken zou ik verwachten:

Ik neem aan dat zo'n board niet 'slijt' door veelvuldig jumper wires in te steken en weer los te halen, en dat dit ook geldt voor de jumperwires zelf? Zit hier nog een kwaliteitsverschil in?

JBS wijzigde deze reactie 25-07-2019 16:32 (13%)

• Reinder83
Het is me gelukt om vanaf een andere Ubuntu machine hem te flashen :*)
Alleen nog steeds elke keer als ik de PIR sensor introduceer, komt hij niet online, tot nu toe pin D1 D2 en D3 geprobeerd.

Edit: Zodra ik mijn voltage sensor uitzet, kan ik wel de PIR code succesvol uploaden, conclusie, niet weer van die cheap ass chinese clones kopen :P welke ESP's hebben jullie de beste ervaringen mee?

Reinder83 wijzigde deze reactie 25-07-2019 22:50 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05:21
Ik haal ze allemaal van Ali, V2 en V3, esp01, sonoff, etc etc. Geen problemen mee tot nu en ik heb er een kleine 100 in huis en caravan in gebruik.

Eerste probleem was dus vorige week, met een h801 led controller. Geen wifi meer, ik kon hem flashen met esptool, Arduino, maar met flashtool kreeg ik een efuse error, hoe dan ook hij deed niks meer.

Dan kun je hem weg gooien althans ik kreeg hem in eerste instantie niet meer aan de praat. Om toch nog even te proberen heb ik een esp01 als donor gebruikt en eerst het flash geheugen overgezet, geen resultaat, precies hetzelfde probleem. Daarna heb ik de esp8266 chip met een reworkstation verwijdert van de h801, en de esp8266 chip van het toch al esp01 donor bordje bordje (70 cent) weer terug geplaatst met rework station, en hlde h801 werkt weer.

Priegelwerkje maar, nog altijd sneller als wachten op een nieuwe h801 van Ali.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 26-07-2019 03:56 (6%)

• Reinder83
Chrisje1983 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 03:54:
Ik haal ze allemaal van Ali, V2 en V3, esp01, sonoff, etc etc. Geen problemen mee tot nu en ik heb er een kleine 100 in huis en caravan in gebruik.

Eerste probleem was dus vorige week, met een h801 led controller. Geen wifi meer, ik kon hem flashen met esptool, Arduino, maar met flashtool kreeg ik een efuse error, hoe dan ook hij deed niks meer.

Dan kun je hem weg gooien althans ik kreeg hem in eerste instantie niet meer aan de praat. Om toch nog even te proberen heb ik een esp01 als donor gebruikt en eerst het flash geheugen overgezet, geen resultaat, precies hetzelfde probleem. Daarna heb ik de esp8266 chip met een reworkstation verwijdert van de h801, en de esp8266 chip van het toch al esp01 donor bordje bordje (70 cent) weer terug geplaatst met rework station, en hlde h801 werkt weer.

Ik ben nog wel van plan meer te bestellen, heb je misschien een linkje naar een versie die jij hebt besteld? Misschien heb ik gewoon pech dat de eerste die ik probeer niet helemaal 100% is

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-11 02:38
@Reinder83 Ik gebruik ook altijd de 'cheap-ass China' bordjes en die doen het tot op heden nog gewoon goed. Het enige waar ik een 'foutje' mee heb gemaakt is dat je een ESP-shield kan bestellen op Ali, maar daar zit gewoon een keiharde ontwerp fout in die die Chinezen gewoon blind overnemen |:(
Als je die aansluit op je 5V Arduino dan blaas je de UART poort van de ESP op. Maar voor de rest kijk ik gewoon naar hoeveel de verkoper heeft verkocht en wat voor een reviews die heeft gekregen. Dan is het 9 van de 10 keer wel goed, is mijn ervaring.

@Chrisje1983 Nice! ik heb ook een reflow station en wil dit ook wel een keer proberen om te doen. Ik heb al een vergrootglas, maar ik zit te twijfelen om zo'n microscoop te halen. Op YT staan genoeg reviews en die van rond de 5 tientjes zijn redelijk voor 'amateur doeleinden'.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zarathustra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 01:05:
@Yukkie de 3,7 volt is het nominale (gemiddelde) voltage van de batterij. Een li-ion batterij wordt geladen tot 4,2 volt en dat daalt tot ongeveer 3 volt (afhankelijk van de batterij regulator 3.0 of 3.2) Kan dus goed zijn dat je meer dan 3,7 volt meet.

Met als aanvulling nadat ik zojuist de app notes van de ESP32’s adc heb gelezen: het referentie voltage kan nog zo’n 10% afwijken. Sommige versie van de chips zijn gecalibreerd. De meeste niet. Je meting kan dus een fout van 10% hebben.

Als je een exacte meting wil hebben zou ik de 3.3 volt op een input pin zetten. Die meten, want die is vast / gestabiliseerd, en die gebruiken om een correctiefactor uit te rekenen.
Thanks, ik ga nog eens een beetje meten en experimenteren als het weer wat koeler is :)

• Pixelmagic
  • Laatst online: 12-11 20:46
Chrisje1983 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 03:54:

Wow, 100 stuks ?

Ben wel benieuwd waar je ze allemaal voor gebruikt, maar ook hoe je spanning verzorgt. Heb er hier ook een aantal vooral voor temp en schakelen, dus misschien leuke inspiratie om wat uit te breiden _/-\o_

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Zarathustra
Yukkie schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Thanks, ik ga nog eens een beetje meten en experimenteren als het weer wat koeler is :)
Geef maar een gil als het niet wil lukken. Ben bezig met plantenpotvochtmeter die op een batterij moet gaan werken. Ik ga dus ook de status van de batterij uitlezen.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Zarathustra Ik vind het nog steeds een gemis dat dat niet standaard in de ESP32 ingebouwd zit, zoals bij een ESP8266. Ik heb bewust voor een D32 gekozen vanwege die ingebouwde voltage divider op pin 35.

Ik gebruik hem als BLE->MQTT bridge tbv een aantal Mi Flora plant sensors, mijn toepassing zit dus in dezelfde hoek als die van jou ;)

• Zarathustra
@Yukkie heb niet alle docs gelezen maar de 8266 heeft een range van 0-1 volt voor de ADC. Sommige boardjes hebben een (externe) voltage divider zodat tot 3.3 volt gemeten kan worden. De 32 kan via de ‘attenuation’ setting (zonder voltage divider) tot 4.x volt meten.

Voor mij maakt het overigens niet uit. Het enige wat ik wil meten is of de batterij een lager voltage heeft dan 3.3 volt. Dan is hij ‘leeg’ Moet nog opzoeken of 4.2 volt op de adc problemen geeft en of ik dan gewoon de maximale waarde van de adc krijg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrisje1983
Pixelmagic schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Wow, 100 stuks ?

Ben wel benieuwd waar je ze allemaal voor gebruikt, maar ook hoe je spanning verzorgt. Heb er hier ook een aantal vooral voor temp en schakelen, dus misschien leuke inspiratie om wat uit te breiden _/-\o_
Ik bouw ze eigenlijk overal in, afzuigkap, ontvochtiger, vliegenlamp, quad van mijn dochter, zwembad, (filterduk, waterflow, temp metingen, lux), plafonnières, vensterbank lampen, er is altijd wel een oplossing te krijgen.

In mijn caravan welke op een eigen accu draait heb ik een 12v naar 5v 20 amp omvormer, en voor de hele caravan heb ik een kabelboom gemaakt en erin gelegd, ik meet daar boiler temp, ringleidingverwarming temp, waterreservoir temp, water niveau, koelkast temp, vriezer temp, alle verlichting hebben relays, ledstrips controllers, ventilatie aangestuurd, en vast nog wel een hoop wat.ik vergeten ben.

Het blijft leuk speelgoed en het kost allemaal geen drol.

Verder heb je ESP bordjes met 3.3v, 5v, 12v, maar ook bordjes die 6/24v AC slikken, en sonoff natuurlijk 220. Eigenlijk is er altijd wel een oplossing.

Vaak in apparaten kun je wel ergens 12 of 5v wegtrekken, zo niet dan zet ik als ik het apparaat toch al wou schakelen er een sonoff tussen als mainrelais waar ik weer 3,3v kan wegtrekken voor een nodeMCU als ik de functionaliteit verder wil uitbreiden dan alleen een relais.

In elk geval wil ik niks in het zicht en nergens kun je wat terug vinden van automatisering, ik bouw alles in en alles blijft ook handbedienbaar door middel van een noodstop in de meterkast die ik als voorwaarde voor alle automatisering heb vastgelegd. Uitgezonderd, alarm, beweging, deuren,.rookmelders, etc.

• Schnupperpuppe
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14-11 19:07
Chrisje1983 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 00:15:
[...]

maar ook bordjes die 6/24v AC slikken
Interesting.
Heb je daar misschien een linkje van?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
Schnupperpuppe schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:27:
[...]

Interesting.
Heb je daar misschien een linkje van?
Jazeker,

Deze link

https://s.click.aliexpress.com/e/bUeAgpTS

En dan optie 1.

7v tot 32v AC slikt hij zelfs zie ik. Ik gebruik ze in elk geval op 24v wisselspanning.

USB is alleen voor power, geen tx en rx of wat dan ook.

Flashen: spanning erop zetten terwijl je switch ingedrukt houd. Maakt niet uit welke bron. Dan tx en rx met naalden op chip houden. Heeft helaas geen header op het bordje.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 27-07-2019 11:09 (43%)

• Schnupperpuppe
Chrisje1983 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:02:
[...]

https://s.click.aliexpress.com/e/bUeAgpTS

...

7v tot 32v AC slikt hij zelfs zie ik. Ik gebruik ze in elk geval op 24v wisselspanning.
Top!
Ik zie nu dat die dingetjes meestal geadverteerd staan op Ali als DC 5-32V.
Daarom had ik ze niet eerder gevonden.
Als je op het PCB kijkt, dan staat er duidelijk AC/DC 7-32V.

Ik heb deze besteld: https://es.aliexpress.com/item/32842921956.html

Is nog een stuk goedkoper ook :-)

• Chrisje1983
Schnupperpuppe schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:51:
[...]

Top!
Ik zie nu dat die dingetjes meestal geadverteerd staan op Ali als DC 5-32V.
Daarom had ik ze niet eerder gevonden.
Als je op het PCB kijkt, dan staat er duidelijk AC/DC 7-32V.

Ik heb deze besteld: https://es.aliexpress.com/item/32842921956.html

Is nog een stuk goedkoper ook :-)
Geen verzendkosten dan als jij op die link drukt? Ik krijg daar 3,96 euro verzendkosten.

• Schnupperpuppe
Chrisje1983 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Geen verzendkosten dan als jij op die link drukt? Ik krijg daar 3,96 euro verzendkosten.
Sorry, ik zit in Spanje en had dus ook een linkje voor Spanje gepost 8)7
Verzendkosten naar hier EUR 1.49, maar daar heb jij niks aan .

• Chrisje1983
Geeft niks, als het goedkoper kan dan wil ik dat ook natuurlijk. Ik kreeg met jouw link alsnog de ali standard shipping prijs naar nederland.

Raar eigenlijk, ik dacht altijd dat ze van de prijs afsnoepte en dat er bij de verzendkosten opdrukte om boven aan in de zoek resultaten te komen. Maar die anderhalve euro naar spanje is dan wel degelijk goedkoper.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Parklife
Zonnepaneel is binnen! Ook met weinig zon laad de 18650 al op! Wat me opvalt is dat het laadcirquit printje soms erg warm wordt, zowel met adapter als zonnepaneel.... Ben benieuwd hoe lang deze blijft werken. Alles in elkaar geflanst, en t werkt! Todo: weather prediction in Domoticz (ahv. barometer) werkt niet (meer). En het lijkt me leuk uit te kunnen lezen hoeveel stroom er nu wordt gebruikt/gegenereerd.

Parklife

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Zonder alles te posten wat ik al geprobeerd heb inclusief foutmeldingen (dat maakt 't vermoedelijk alleen maar verwarrender) om zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs voor elkaar te krijgen:

In ESPHome probeer ik de state van een Home Assistant template te tonen op een SSD1306 OLED schermpje. De 'text_sensor':

YAML:
1
2
3
4
5
text_sensor:
  - platform: homeassistant
    id: artiest
    entity_id: sensor.artiest
    internal: true

Het deel in de YAML voor het tonen van de state van deze sensor uit HA:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
display:
  - platform: ssd1306_i2c
    model: "SSD1306 128x64"
    reset_pin: D0
    address: 0x3C
    lambda: |-
      it.printf(0, 60, id(font2), TextAlign::BASELINE_LEFT, "%s", id(artiest).state);

Werkt helaas niet. Ik vind echter niet het juiste alternatief voor '%s' in geval van een string. Er is hier vast iemand die zoiets eenvoudigs als het tonen van de state van een sensor uit HA via lambda voor elkaar heeft?

JBS wijzigde deze reactie 28-07-2019 21:05 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
@JBS, mijn data haal ik via MQTT uit Home Assistant. Weet dus niet of daar je probleem zit. Maar voor het schrijven van tekst naar de display moet ik 'state.c_str()' gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
display:
    model: "SSD1306 128x32"
      it.printf(0, 4, id(my_font), "Temp: %s", id(mysensor).state.c_str());

Zarathustra wijzigde deze reactie 28-07-2019 21:14 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:31

Kraz

What does this button do?

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek zit;

Momenteel ben ik aan het spelen met een Wemos D1 Mini incl een DHT22 (shield) om de temperatuur uit te lezen.
Ik loop tegen het probleem aan dat de temperatuur niet uitgelezen wordt icm ESPEasy

Wat ik heb gedaan;
- ESPeasy geflashed op de D1 Mini
- DHT22 erop 'geklikt'
- DHT22 configureerd (GPIO-2 - D4)

Result; Geen temperatuur en/of luchtvochtigheid zichtbaar. Ook niet in de logging.

In het begin dacht ik dat ik wellicht de connectors oid verkeerd heb/had gesoldeerd. Inmiddels heb ik 4 sensoren (3x DHT22 en 1x DHT11, allen shields) geprobeerd, maar ze geven allemaal hetzelfde resultaat.
Het lijkt er dus sterk op dat ik wat fout doe, maar ik kom er niet achter wát. Voor zover ik kan zien gebruikt de DHT22 shield wel degelijk de GPIO-2 aansluiting?

Enige wat ik nog heb kunnen vinden is iemand die aangeeft dat de D4 voor meerdere dingen wordt gebruikt en je dus beter een andere pin kunt pakken. Ik heb echter geen draadje oid om dit te testen + ik denk dat inmiddels dit probleem wel gefixed is?

Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Zarathustra schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:13:
@JBS, mijn data haal ik via MQTT uit Home Assistant. Weet dus niet of daar je probleem zit. Maar voor het schrijven van tekst naar de display moet ik 'state.c_str()' gebruiken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
display:
    model: "SSD1306 128x32"
      it.printf(0, 4, id(my_font), "Temp: %s", id(mysensor).state.c_str());

De foutmelding(en) zijn nu verdwenen, maar de inhoud van de state van de sensor uit HA wordt nog niet getoond. De plek waar de state van de sensor zou moeten verschijnen blijft leeg. Ook deze levert een leegte op:

YAML:
1
      it.printf(64, 0, id(font1), TextAlign::TOP_CENTER, id(artiest).state.c_str());

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
@JBS duurt bij mij altijd even voor er wat verschijnt. Afhankelijk van de update interval of een wijziging in de sensor data in HASS. Ik toon de binnentemperatuur van een Fibaro sensor, duurt soms zo maar een minuut voor er iets in beeld verschijnt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Zarathustra schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:07:
@JBS duurt bij mij altijd even voor er wat verschijnt. Afhankelijk van de update interval of een wijziging in de sensor data in HASS. Ik toon de binnentemperatuur van een Fibaro sensor, duurt soms zo maar een minuut voor er iets in beeld verschijnt.
Helaas blijft ie bij mij leeg, ook na een wijziging van de state in HA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
JBS schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Helaas blijft ie bij mij leeg, ook na een wijziging van de state in HA.
Enige tip die ik dan nog heb is een format string met een stukje vaste tekst te gebruiken. "Artiest: %s", is(sensor).state.c_str() Dan zou er tenminste iets op je scherm moeten verschijnen. Zo niet dan gaat er wat mis met je scherm. Ik had in eerste instantie trouwens de verkeerde chip en als ik voor de y-coordinaat 0 gebruik valt de tekst half buiten het scherm...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Zarathustra schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:23:
[...]

Enige tip die ik dan nog heb is een format string met een stukje vaste tekst te gebruiken. "Artiest: %s", is(sensor).state.c_str() Dan zou er tenminste iets op je scherm moeten verschijnen. Zo niet dan gaat er wat mis met je scherm. Ik had in eerste instantie trouwens de verkeerde chip en als ik voor de y-coordinaat 0 gebruik valt de tekst half buiten het scherm...
Klopt, dan wordt de vaste waarde getoond, maar het deel uit de sensor niet.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig een manier om een ESP-01 zowel een DHT-sensor als (via ADC) de spanning van de batterij uit te laten lezen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kraz

Kraz

Kraz schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:30:
Ik hoop dat ik hier op de juiste plek zit;

Momenteel ben ik aan het spelen met een Wemos D1 Mini incl een DHT22 (shield) om de temperatuur uit te lezen.
Ik loop tegen het probleem aan dat de temperatuur niet uitgelezen wordt icm ESPEasy

Wat ik heb gedaan;
- ESPeasy geflashed op de D1 Mini
- DHT22 erop 'geklikt'
- DHT22 configureerd (GPIO-2 - D4)

Result; Geen temperatuur en/of luchtvochtigheid zichtbaar. Ook niet in de logging.

In het begin dacht ik dat ik wellicht de connectors oid verkeerd heb/had gesoldeerd. Inmiddels heb ik 4 sensoren (3x DHT22 en 1x DHT11, allen shields) geprobeerd, maar ze geven allemaal hetzelfde resultaat.
Het lijkt er dus sterk op dat ik wat fout doe, maar ik kom er niet achter wát. Voor zover ik kan zien gebruikt de DHT22 shield wel degelijk de GPIO-2 aansluiting?

Enige wat ik nog heb kunnen vinden is iemand die aangeeft dat de D4 voor meerdere dingen wordt gebruikt en je dus beter een andere pin kunt pakken. Ik heb echter geen draadje oid om dit te testen + ik denk dat inmiddels dit probleem wel gefixed is?

Heeft iemand nog een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand een idee?
Ik kom er zelf echt niet uit. 8)7

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik heb een vraag over een DS18B20 temperatuursensor op een NodeMCU met ESPEasy mega-20190630. De meting wordt doorgestuurd naar Domoticz.

Wanneer je deep sleep op bijvoorbeeld 600 seconden zet en awake time op 60 sconden, welk interval kies je dan voor de temperatuurmeting van de sensor?

Ik had de temperatuurmeting nog op 300 seconden staan (toen ik nog geen deep sleep gebruikte), maar ik mis soms een uur lang temperatuurmetingen in Domoticz, dus ergens zal er iets misgegaan zijn.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Kraz heb je GPIO-4 wel uitgezet als I2C?

• Kraz

Kraz

CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:13:
@Kraz heb je GPIO-4 wel uitgezet als I2C?
Hoe doe ik dat? :$

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Even door de ESPEasy menu's klikken, dan zie je het vanzelf.

• Kraz

Kraz

CurlyMo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Even door de ESPEasy menu's klikken, dan zie je het vanzelf.
Thnx!
Ga vanavond kijken.

Edit:
Ik ben een avondje bezig geweest;

1 van de (chinese) D1 mini's geflashed met de ESP Easy Mega firmware.
Daarop opnieuw de instellingen goed gezet en de shields aangesloten.

Qua hardware heb ik 3x DHT22 en 1x DHT11 getest
De DHT11 werkt, en alle 3 de DHT22 (waarmee ik eerst aan het proberen ben geweest) niet. De log blijft geven "No Reading"

Voeding komt van USB kabel via Computer, maar ook losse USB adapter (Raspberry Pi) werkt niet.

Zal dit de bekende chinese kwaliteit zijn? :X

Kraz wijzigde deze reactie 31-07-2019 21:27 (56%)

• haborym
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14-11 15:17
Geen idee of ik hier de juiste persoon kan vinden maar wellicht kan iemand mij in de goede richting zetten.

Ik heb een NodeMcu ESP- Vroom-32. Via ESPHOME wil ik daar een weerstation van maken. Nu heb ik dit board al eerder gebruikt om gegevens van de MiFlora op te halen voor mijn tuin irrigatie. Dat boardje werkt zonder problemen.

Echter een 2e boardje (zelfde type) krijg ik niet aan de praat. Elke keer komt de melding :
rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT) flash read err, 1000 ets_main.c 371

Wat ik al heb gedaan is via esptool.py erase flash alles verwijderd. Daarna geprobeerd het er opnieuw op te zetten. esptool geeft aan dat de flash volledig is uitgevoerd. Echter bij opstarten van de NodeMcu komt bovenstaande error.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Heb gisteren de hele dag op internet gezocht. Kom wel dezelfde problemen tegen maar geen oplossingen.

• Vuikie
haborym schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:15:
Geen idee of ik hier de juiste persoon kan vinden maar wellicht kan iemand mij in de goede richting zetten.

Ik heb een NodeMcu ESP- Vroom-32. Via ESPHOME wil ik daar een weerstation van maken. Nu heb ik dit board al eerder gebruikt om gegevens van de MiFlora op te halen voor mijn tuin irrigatie. Dat boardje werkt zonder problemen.

Echter een 2e boardje (zelfde type) krijg ik niet aan de praat. Elke keer komt de melding :
rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT) flash read err, 1000 ets_main.c 371

Wat ik al heb gedaan is via esptool.py erase flash alles verwijderd. Daarna geprobeerd het er opnieuw op te zetten. esptool geeft aan dat de flash volledig is uitgevoerd. Echter bij opstarten van de NodeMcu komt bovenstaande error.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Heb gisteren de hele dag op internet gezocht. Kom wel dezelfde problemen tegen maar geen oplossingen.
Als ik zo kijk kan ik 2 dingen bedenken: OF de SPI flash is defect OF er zit een andere SPI flash chip op dan dat de ESP/configuratie verwacht. Het is een ESP32? dan is het lastig te controleren wat voor een SPI-chip erop zit door de shield die erop gesoldeerd zit.
Krijg je geen enkel programma aan de praat? Misschien kan je via de Arduino IDE kijken of je kan zien wat voor een SPI-flash chip erop zit?

C:
1
2
ESP.chipid();
ESP.chipsize();

is volgens mij de opdracht hoe je de chip informatie op kan vragen. Uiteraard de info die de functies geven door pasen naar Serial.print(), maar dat is logisch :+

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:07

Robbiedobbie

<3 Procrastination

haborym schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:15:

Kan het zijn dat je iets aan de io pins hebt hangen die gebruikt worden voor de flash communicatie?

Of heb je toevallig een pullup met bepaalde io aan gpio12 hangen? Dan gaat hij 1.8v ipv 3.3v gebruiken voor de flash communicatie.

• haborym
Vuikie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Als ik zo kijk kan ik 2 dingen bedenken: OF de SPI flash is defect OF er zit een andere SPI flash chip op dan dat de ESP/configuratie verwacht. Het is een ESP32? dan is het lastig te controleren wat voor een SPI-chip erop zit door de shield die erop gesoldeerd zit.
Krijg je geen enkel programma aan de praat? Misschien kan je via de Arduino IDE kijken of je kan zien wat voor een SPI-flash chip erop zit?

C:
1
2
ESP.chipid();
ESP.chipsize();

is volgens mij de opdracht hoe je de chip informatie op kan vragen. Uiteraard de info die de functies geven door pasen naar Serial.print(), maar dat is logisch :+
Het is een ESP32 chip. Zal kijken of ik daar achter kan komen.
Ik krijg inderdaad geen enkel programma erop. Heb ook de software van de andere ESP32 die ik gebruik erop gezet maar daar krijg ik hetzelfde probleem.
Robbiedobbie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Kan het zijn dat je iets aan de io pins hebt hangen die gebruikt worden voor de flash communicatie?

Of heb je toevallig een pullup met bepaalde io aan gpio12 hangen? Dan gaat hij 1.8v ipv 3.3v gebruiken voor de flash communicatie.
Er hangt (nog) niets aan tijdens het flashen. Ik zal de multimeter er is aanhangen vanavond. Wellicht dat er een soldeerfout op zit.

• haborym
heb een soort gelijk boardje aangesloten. Daar komt onderstaande code uit.
Is het misschien dat ik teveel data heb verwijderd en daarna de .BIN file op een verkeerde partitie heb gezet?
If so, kan ik een backup trekken van deze ESP 32 en overschrijven op de andere?

*** de bootloop is gefixed. Heb een backup gemaakt van de andere ESP32 en die op de "bootloop" variant geplaatst. Nu heeft die daar geen last meer van.
nu erachter zien te komen waarom die met de software uberhaupt in een bootloop terecht kwam.
Kan het zijn dat ik een andere partitie moet gebruiken bij het uploaden? Een offset?***

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0x00
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0008,len:8
load:0x3fff0010,len:3480
load:0x40078000,len:7804
ho 0 tail 12 room 4
load:0x40080000,len:252
entry 0x40080034
[1B][0;32mI (46) boot: ESP-IDF v2.0-3-gbef9896 2nd stage bootloader[1B][0m
[1B][0;32mI (47) boot: compile time 05:59:45[1B][0m
[1B][0;32mI (47) boot: Enabling RNG early entropy source...[1B][0m
[1B][0;32mI (65) boot: SPI Speed      : 40MHz[1B][0m
[1B][0;32mI (78) boot: SPI Mode       : DIO[1B][0m
[1B][0;32mI (90) boot: SPI Flash Size : 4MB[1B][0m
[1B][0;32mI (103) boot: Partition Table:[1B][0m
[1B][0;32mI (114) boot: ## Label            Usage          Type ST Offset   Length[1B][0m
[1B][0;32mI (137) boot:  0 phy_init         RF data          01 01 0000f000 00001000[1B][0m
[1B][0;32mI (160) boot:  1 otadata          OTA data         01 00 00010000 00002000[1B][0m
[1B][0;32mI (183) boot:  2 nvs              WiFi data        01 02 00012000 0000e000[1B][0m
[1B][0;32mI (207) boot:  3 at_customize     unknown          40 00 00020000 000e0000[1B][0m
[1B][0;32mI (230) boot:  4 ota_0            OTA app          00 10 00100000 00180000[1B][0m
[1B][0;32mI (253) boot:  5 ota_1            OTA app          00 11 00280000 00180000[1B][0m
[1B][0;32mI (276) boot: End of partition table[1B][0m
[1B][0;32mI (290) boot: Disabling RNG early entropy source...[1B][0m
[1B][0;32mI (306) boot: Loading app partition at offset 00100000[1B][0m
[1B][0;32mI (1482) boot: segment 0: paddr=0x00100018 vaddr=0x00000000 size=0x0ffe8 ( 65512) [1B][0m
[1B][0;32mI (1483) boot: segment 1: paddr=0x00110008 vaddr=0x3f400010 size=0x1c5f0 (116208) map[1B][0m
[1B][0;32mI (1499) boot: segment 2: paddr=0x0012c600 vaddr=0x3ffb0000 size=0x0215c (  8540) load[1B][0m
[1B][0;32mI (1529) boot: segment 3: paddr=0x0012e764 vaddr=0x40080000 size=0x00400 (  1024) load[1B][0m
[1B][0;32mI (1553) boot: segment 4: paddr=0x0012eb6c vaddr=0x40080400 size=0x1b028 (110632) load[1B][0m
[1B][0;32mI (1631) boot: segment 5: paddr=0x00149b9c vaddr=0x400c0000 size=0x00034 (    52) load[1B][0m
[1B][0;32mI (1632) boot: segment 6: paddr=0x00149bd8 vaddr=0x00000000 size=0x06430 ( 25648) [1B][0m
[1B][0;32mI (1649) boot: segment 7: paddr=0x00150010 vaddr=0x400d0018 size=0x7a56c (501100) map[1B][0m
[1B][0;32mI (1676) heap_alloc_caps: Initializing. RAM available for dynamic allocation:[1B][0m
[1B][0;32mI (1699) heap_alloc_caps: At 3FFBA6B8 len 00025948 (150 KiB): DRAM[1B][0m
[1B][0;32mI (1720) heap_alloc_caps: At 3FFE8000 len 00018000 (96 KiB): D/IRAM[1B][0m
[1B][0;32mI (1741) heap_alloc_caps: At 4009B428 len 00004BD8 (18 KiB): IRAM[1B][0m
[1B][0;32mI (1762) cpu_start: Pro cpu up.[1B][0m
[1B][0;32mI (1774) cpu_start: Single core mode[1B][0m
[1B][0;32mI (1787) cpu_start: Pro cpu start user code[1B][0m
[1B][0;32mI (1847) cpu_start: Starting scheduler on PRO CPU.[1B][0m

haborym wijzigde deze reactie 05-08-2019 20:58 (4%)

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:07

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Heb je soms een blank img geflasht en daarna alleen je firmware? Je moet namelijk ook je bootloader flashen. Draai je esp-idf of gebruik je arduino libraries?

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 31-10 15:08
Raven schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:34:
Weet iemand toevallig een manier om een ESP-01 zowel een DHT-sensor als (via ADC) de spanning van de batterij uit te laten lezen?
Om te beginnen heeft een esp-01 geen ADC aansluiting.
Dus daarvoor moet je 1) heel goed kunnen solderen of 2) een analoog naar i2c bordje toevoegen.
Voor i2c heb je 2 digitale pinnen op de esp nodig, dus hou niet niet veel meer over voor de DHT, tenzij je daarvoor de serial pins opoffert.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jvdmast schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Om te beginnen heeft een esp-01 geen ADC aansluiting.
Dus daarvoor moet je 1) heel goed kunnen solderen of 2) een analoog naar i2c bordje toevoegen.
I know, maar een ESP-01 heeft dacht ik maar 2 beschikbare GPIO's. De DHT heeft er 1 nodig, ADC's 2 (I2C) of meer (SPI), 1-wire ADC's heb ik nog niet zo gauw kunnen vinden.
jvdmast schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:09:
Voor i2c heb je 2 digitale pinnen op de esp nodig, dus hou niet niet veel meer over voor de DHT, tenzij je daarvoor de serial pins opoffert.
Rx/Tx opofferen zou denk ik wel kunnen, maar heb inmiddels een mogelijk alternatief gevonden:
(klikbaar)

Bij die opstelling wordt een ATtiny en een MOSFET gebruikt om de ESP helemaal uit te schakelen, de ATtiny gebruikt maar een paar microA en de ATtiny kan ik dan als ADC gebruiken. Moet dan alleen even kijken of de interne referentiespanning stabiel genoeg is.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat de ESP-01 op batterijen gaat draaien, op deze manier gaan die nog langer mee ook.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Raven, waarom niet gewoon deep sleep? Is het verbruik van je ATTiny niet net zoveel is als de deep sleep van de ESP01?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CurlyMo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:58:
@Raven, waarom niet gewoon deep sleep? Is het verbruik van je ATTiny niet net zoveel is als de deep sleep van de ESP01?
Van wat ik zo her en der terug heb kunnen vinden moet de ESP-01 eerst gemod worden en als het werkt, is het stroomverbruik nog iets minder dan 10mA, terwijl het met de ATtiny enkele microA is. Dat scheelt nogal als het om batterijen gaat O-)

(Daarbij heb ik volgens mij geen soldeerpunt die zo klein is dat ik die mod kan doen.)

Raven wijzigde deze reactie 08-08-2019 15:21 (8%)

Oscar Wilde

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Raven schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Van wat ik zo her en der terug heb kunnen vinden moet de ESP-01 eerst gemod worden en als het werkt, is het stroomverbruik nog iets minder dan 10mA, terwijl het met de ATtiny enkele microA is. Dat scheelt nogal als het om batterijen gaat O-)

(Daarbij heb ik volgens mij geen soldeerpunt die zo klein is dat ik die mod kan doen.)
In deep sleep doet het ding 80uA mits je ook de rode led eraf sloopt. De brug is best ook te solderen met een beetje soldeerstation.

Hier draait die 3 maanden bij een 10min interval op 2AA. Nu op 15min gezet dus verwacht ik 4,5 maand batterijduur.

https://quadmeup.com/esp8...r-mode-run-it-for-months/

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14-11 09:12
Parklife schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:52:
Zonnepaneel is binnen! Ook met weinig zon laad de 18650 al op! Wat me opvalt is dat het laadcirquit printje soms erg warm wordt, zowel met adapter als zonnepaneel.... Ben benieuwd hoe lang deze blijft werken. Alles in elkaar geflanst, en t werkt! Todo: weather prediction in Domoticz (ahv. barometer) werkt niet (meer). En het lijkt me leuk uit te kunnen lezen hoeveel stroom er nu wordt gebruikt/gegenereerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke onderdelen heb je gebruikt?

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• Parklife
Zonnepanneel(tje) werkt prima, denk zelfs iets overkill, afwerking is aardig, heb wel de randen een beetje netjes moeten maken, deze waren nogal ruw....
https://nl.aliexpress.com/item/32966574562.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1bb34c4deNaAb5

Om de 18650 op te laden/de Wemos te voeden heb ik dit printje besteld(welke aardig warm wordt....)
https://nl.aliexpress.com/item/32453058256.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1bb34c4deNaAb5

Deze Wemos D1 mini, hier had ik er een paar van besteld om wat mee te rommelen:
https://nl.aliexpress.com/item/32975641741.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1bb34c4deNaAb5

Onderstaande sensor, was makkelijk te configureren in Tasmota:
https://nl.aliexpress.com/item/32961882719.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1bb34c4deNaAb5

En wat losse draadjes en een 18650 met evt. houder. En dan heb je natuurlijk nog een behuizing nodig... Ik heb nu een filet-americain bakje met huishoudfolie met gaatjes er in erover gespannen. Niet echt mooi. Ik ben nog op zoek naar wat fatsoenlijks. Op mn werk staat een 3d printer welke ik mag gebruiken... maar ik ben nog niet echt handig met 3D tekeningen....

Parklife

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:01
Beste ESP / elektronica kenners,

Als totale noob zou ik graag zelf verlichting voor in mijn kledingkast in elkaar willen knutselen. Je moet toch ergens beginnen :P. Dit zou ik willen doen op basis van een NodeMCU bordje in combinatie met ESPHome voor een koppeling naar Home Assistant.
Echter heb ik eigenlijk geen idee hoe dit te doen. Waar ik zelf op uit kom is, om het lekker makkelijk te houden te kiezen voor een 5V LED strip. Voor de schakeling kan ik misschien een mosfet gebruiken? Maar aangezien ik niet goed weet wat het is etc heb ik geen idee welke. Maar als ik goed begrepen heb zou deze dan aan de ground kant van de LED strip geplaatst kunnen worden. Van de 3 aansluitingen van de mosfet gaat één dan naar de ground van de strip, één naar de ground van de stroomtoevoer, en één gaat dan naar een van de GPIO pinnen van de ESP voor de schakeling (waarbij als de ESP stroom op de GPIO zet de mosfet het circuit sluit en vise versa?).
Verder horen er dan uiteraard wat magneet contacten bij, die voor zover ik gezien heb (elk apart) ook weer op één van de GPIO pinnen zijn aangesloten en daarnaast op de ground van de ESP.

Globaal lijkt het mij dan neer te komen op:
  • De + / VCC van adapter gaat parallel naar de ESP en de LED strip
  • De - / ground van de ESP loopt rechtstreeks terug naar de adapter
  • De - / ground van de LED strip wordt onderbroken door de mosfet
  • Één (de middelste denk ik?) pin van de mosfet loopt naar een van de GPIO pins van de ESP
  • De magneet contacten zijn op de ground en één GPIO pin van de ESP aangesloten
Mijn concrete vragen zijn vervolgens:
  • Klopt dit schema qua aansluiten? Soms kom ik bv ook dingen tegen dat extra weerstanden nodig zijn
  • Welke mosfets heb ik nodig? Liefst een linkje naar AliExpress met uitleg waarom die
  • Voldoet elke (domme*) 5V LED strip zolang het amperage van de strip + ESP maar niet boven het maximum van de adapter komt.
  • Über noob vraag: welke kabels zijn nodig om zoiets aan te sluiten? Is het bv mogelijk om de aders van een oude UTP kabel te hergebruiken? In ieder geval voor het 'data' deel, aan de voeding kant zijn die misschien te ligt?
  • En daarnaast hoe maak je zoiets 'mooi' met een printje/PCB? Ik kom bv PCBs tegen die allemaal gaatjes bevatten en je dus zelf draden erop moet solderen voor de verbindingen, tot aan websites waar je een PCB kunt uploaden en laten maken
* Met 'domme' LED strip bedoel ik dan eentje die maar één kleur heeft en puur een een + en - aansluiting heeft.

Alvast bedankt voor het lezen tot het eind en hopelijk antwoord op de vragen :)

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-11 12:02
@RobertMe waarom denk je een ESP nodig te hebben?

• RobertMe
teaser schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:57:
@RobertMe waarom denk je een ESP nodig te hebben?
Nu je het zo vraagt: zou inderdaad kunnen werken zonder? Want het magneet contact kan dan de mosfet "aansturen"?

In ieder geval: ik wil iets meer logica erin bouwen, kunnen uitlezen met Home Assistant, en daarnaast "omdat het kan" / ik het wil leren.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:47

Boudewijn

omdat het kan

Voor het uitlezen en bedienen is een ESP wel leuk. Zonder de home-assistant koppeling zou de ESP wellicht wat overkill zijn, maar wel leerzaam.

Voor wat betreft je vragen:
Je LEDstrip wil je waarschijnlijk apart voeden, en niet vanuit de ESP.
Ga gewoon net dun koperdraad kopen, geen netwerkkabeladers.
Je zoekt gaatjesprint ;)

Boudewijn wijzigde deze reactie 12-08-2019 08:10 (40%)

• BounceMeister
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik vind de printplaten met eilandjes van 3 gaatjes groot erg handig, bijvoorbeeld deze:

Daar zaag ik dan een stuk af voor wat ik nodig heb.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-11 14:00
RobertMe schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:51:

Als totale noob zou ik graag zelf verlichting voor in mijn kledingkast in elkaar willen knutselen. Je moet toch ergens beginnen :P. Dit zou ik willen doen op basis van een NodeMCU bordje in combinatie met ESPHome voor een koppeling naar Home Assistant.
Echter heb ik eigenlijk geen idee hoe dit te doen. Waar ik zelf op uit kom is, om het lekker makkelijk te houden te kiezen voor een 5V LED strip. Voor de schakeling kan ik misschien een mosfet gebruiken? Maar aangezien ik niet goed weet wat het is etc heb ik geen idee welke. Maar als ik goed begrepen heb zou deze dan aan de ground kant van de LED strip geplaatst kunnen worden. Van de 3 aansluitingen van de mosfet gaat één dan naar de ground van de strip, één naar de ground van de stroomtoevoer, en één gaat dan naar een van de GPIO pinnen van de ESP voor de schakeling (waarbij als de ESP stroom op de GPIO zet de mosfet het circuit sluit en vise versa?).
Verder horen er dan uiteraard wat magneet contacten bij, die voor zover ik gezien heb (elk apart) ook weer op één van de GPIO pinnen zijn aangesloten en daarnaast op de ground van de ESP.

• Één (de middelste denk ik?) pin van de mosfet loopt naar een van de GPIO pins van de ESP
  • Klopt dit schema qua aansluiten? Soms kom ik bv ook dingen tegen dat extra weerstanden nodig zijn
  • Welke mosfets heb ik nodig? Liefst een linkje naar AliExpress met uitleg waarom die
  • Voldoet elke (domme*) 5V LED strip zolang het amperage van de strip + ESP maar niet boven het maximum van de adapter komt.
  • Über noob vraag: welke kabels zijn nodig om zoiets aan te sluiten? Is het bv mogelijk om de aders van een oude UTP kabel te hergebruiken? In ieder geval voor het 'data' deel, aan de voeding kant zijn die misschien te ligt?
  • En daarnaast hoe maak je zoiets 'mooi' met een printje/PCB? Ik kom bv PCBs tegen die allemaal gaatjes bevatten en je dus zelf draden erop moet solderen voor de verbindingen, tot aan websites waar je een PCB kunt uploaden en laten maken
* Met 'domme' LED strip bedoel ik dan eentje die maar één kleur heeft en puur een een + en - aansluiting heeft.

Ik zou eens kijken bij QuinLED als ik jou was. Die heeft allerlei varianten bedacht en legt alles helemaal uit. https://quinled.info/

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:50

BushWhacker

developer

RobertMe schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:51:

Als het gaat om aan/uit, dan kun je ook nog een wallplug gebruiken.
https://shelly.cloud/shelly-plug-s/ is een leuke. Niet te duur en komt uit de EU.

Xs4all FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 - Home Assistant

• mbuurman
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-11 15:02
Ik ben nog een beginneling met een ESP8266 waar ik Sonoff-Tasmota op geflashed heb.
Door middel van een SHT30-sensor wil ik de temperatuur en luchtvochtigheid meten.
Op zich werkt dit allemaal, maar met de dmv MQTT uitgestuurde gegevens heb ik een issue:

Ik heb onder de Domoticz-settings 3 IDX'en gedefineerd, maar ik zie er maar 2 gepublished worden door Sonoff-Tasmota:

code:
1
2
3
11:11:48 MQT: domoticz/in = {"idx":96,"nvalue":0,"svalue":"135","Battery":200,"RSSI":7}
11:11:49 MQT: domoticz/in = {"idx":99,"nvalue":0,"svalue":"23.5;56.3;1","Battery":200,"RSSI":8}
11:11:49 MQT: tele/0-Schuur-Wemos/SENSOR = {"Time":"2019-08-14T11:11:48","BH1750":{"Illuminance":135},"SHT3X-0x45":{"Temperature":23.5,"Humidity":56.3},"TempUnit":"C"}

IDX 98 (alleen de temperatuur) wordt niet uitgestuurd, maar de andere 2 wel (96 en 99).
Als ik in de instellingen IDX99 (temp + hum) leeg maak en alleen IDX98 overhoud dan verstuurd hij deze ook niet met MQTT.

Ik zou graag ook alleen de temperatuur binnen kijgen in Domoticz, zodat ik daar zaken mee kan schakelen.
En daarom wil ik eigenlijk niet de gecombineerde output temp & hum in 1 IDX.

Tevens zou ik graag de update-timer richting MQTT/Domoticz aan willen passen van de standaard 5 minuten naar 1 minuut, maar het aanpassen van de optie "Update Timer (0)" lijkt niets te doen.

mbuurman wijzigde deze reactie 14-08-2019 12:29 (16%)

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14-11 12:14
Ik zit hier met een paar wemos D1 minis en BME280's. Heb er 3 (BME280) geprobeerd maar bij alle 3 wijkt de temperatuur met 5 graden af, iemand een tip ?

• jvdmast
z1rconium schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:01:
Ik zit hier met een paar wemos D1 minis en BME280's. Heb er 3 (BME280) geprobeerd maar bij alle 3 wijkt de temperatuur met 5 graden af, iemand een tip ?
zorg dat de sensor vér van de esp verwijderd is?

• JBS
  • Niet online
@z1rconium En als wat @jvdmast voorstelt niet helpt, en je weet dat 't 5 graden is, een correctie op de meetwaarde toepassen? 5 graden is echter wel veel. Wanneer ik een BME280 en Dallas DS18S20 naast elkaar ligt, zit er wel 2-3 graden tussen overigens.

Mensen met ervaring met een Geekcreit® ESP32-CAM hier? Wat is in jullie ervaring de beste instelling/combinatie wat betreft resolutie en framerate rekening houdende met wat dit bordje aan kan?

• jvdmast
JBS schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:32:
@z1rconium En als wat @jvdmast voorstelt niet helpt, en je weet dat 't 5 graden is, een correctie op de meetwaarde toepassen? 5 graden is echter wel veel. Wanneer ik een BME280 en Dallas DS18S20 naast elkaar ligt, zit er wel 2-3 graden tussen overigens.
Als je zeker weet dat alles klopt dan kan je gewoon -5 in de code toevoegen.
Ik heb mijn BME280's en ds18s20's ook altijd iets moeten corrigeren. (en als je het goed wilt doen dan calibreer je bij verschillende temperaturen)
Je kan ook nog even een andere library gebruiken, je zegt niet welke je gebruikt dus wellicht zit daar nog een probleem.

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14-11 12:14
jvdmast schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:33:
[...]

Als je zeker weet dat alles klopt dan kan je gewoon -5 in de code toevoegen.
Ik heb mijn BME280's en ds18s20's ook altijd iets moeten corrigeren. (en als je het goed wilt doen dan calibreer je bij verschillende temperaturen)
Je kan ook nog even een andere library gebruiken, je zegt niet welke je gebruikt dus wellicht zit daar nog een probleem.
Verschillende libraries, zelfde uitkomst, heel wazig, maar inderdaad, denk dat ik maar gewoon -5 ga doen.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-11 19:57
Ik heb een Wemos D1 mini (kloon) gekocht en probeer een Wifi verbinding op te zetten. Maar het lijkt erop dat lukt niet. Ik kan de led laten knipperen en ook de serial monitor werkt.
Als ik een scan uitvoer vind hij meestal niets en heel soms meerdere HP printers met een heel zwak (-87db) signaal. Andere AP's pakt hij niet, ook niet vlak naar de router of een AP direct naast de Wemos (accespoint van de telefoon). Omdat ik aanvankelijk mijn arduino ide verdacht heb ik ook ESP easy geprobeerd, maar ook hier geen succes.
Verder geprobeerd:
- andere kabels
- harde reset van de wemos (reset + kortsluiten D3 en GND)
- geflasht met D3 en GND (volgens sommige bronnen een solve)
- separate voeding

Ik tast een beetje in het duister....
info:
- Arduino ide versie 1.8.21
- esp8266 board manager: 2.5.2
- boardinfo:
VID: 1A86
PID: 7523
geselecteerd board:
- LOLIN (WEMOS) D1 R2 MINI

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-11 22:14
htca schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:17:
Ik heb een Wemos D1 mini (kloon) gekocht en probeer een Wifi verbinding op te zetten. Maar het lijkt erop dat lukt niet. Ik kan de led laten knipperen en ook de serial monitor werkt.
Als ik een scan uitvoer vind hij meestal niets en heel soms meerdere HP printers met een heel zwak (-87db) signaal. Andere AP's pakt hij niet, ook niet vlak naar de router of een AP direct naast de Wemos (accespoint van de telefoon). Omdat ik aanvankelijk mijn arduino ide verdacht heb ik ook ESP easy geprobeerd, maar ook hier geen succes.
Verder geprobeerd:
- andere kabels
- harde reset van de wemos (reset + kortsluiten D3 en GND)
- geflasht met D3 en GND (volgens sommige bronnen een solve)
- separate voeding

Ik tast een beetje in het duister....
info:
- Arduino ide versie 1.8.21
- esp8266 board manager: 2.5.2
- boardinfo:
VID: 1A86
PID: 7523
geselecteerd board:
- LOLIN (WEMOS) D1 R2 MINI
Kan je wel gewoon verbinden met een wifi netwerk? Probeer eens handmatig je wifi gegevens in te voeren en dan te connecten.

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12-11 19:57
Lennyz schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Kan je wel gewoon verbinden met een wifi netwerk? Probeer eens handmatig je wifi gegevens in te voeren en dan te connecten.
Nee, dat kan ook niet.

Ik heb even ESPeasy geflasht, dan krijg ik dit over de monitor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
INIT : Booting Build nr:120
WIFI : No SSID!
INIT : I2C
INIT : Boot OK
INIT : Normal boot
>wifiscan
WIFI : SSID Scan start
WIFI : No networks found

Ok

Specifieke connectie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
>wifissid ASUSM

Ok
WD   : Uptime 3 ConnectFailures 0 FreeMem 26856
>wifikey <hidden>

Ok
>wificonnect
WIFI : Connecting... 1
WIFI : Disconnecting!

htca wijzigde deze reactie 18-08-2019 16:52 (45%)

• Paul_
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-11 21:48
Met drie esp8266 boards (Robotdyn R1 D2) heb ik een klok functie gemaakt die via het internet de tijd ieder uur updaten. Met drie SSD1306 0.96" inch OLED schermpjes (1 per esp8266) kon ik de tijd aflezen van de 3 klokken.

Opvallend is dat er bij 1 board een zoem uit het OLED schermpje komt. Het gebeurt ook als ik de OLED schermpjes verwissel. Zet ik tussen 3V3 en VCC een weerstand 330ohm dan is de zoem minder.

Heeft iemand een idee wat de zoem kan veroorzaken?

Ik heb een multimeter gekocht en de voltages gemeten. Zonder weerstand vind ik geen verschillen.
GND -> VCC 3.26 vs 3.29v
GND -> SCL wisselend rond de 3.00v vs 2.96v
GND -> SDA wisselend rond de 3.25v vs 3.22v

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12-11 17:37
Denk dat een multimeter dit ook niet gaat vinden, veel te traag om de schommelingen in de voeding (vermoed ik) te zien waar zoiets vandaan kan komen.
Ik zou inzetten op een klein condensatortje tussen de voeding en gnd van je oled, 100nF ofzo;)
Best kans dat het dan al opgelost is.

nick_haak wijzigde deze reactie 20-08-2019 07:15 (7%)

• RobertMe
Ik ben aan het denken om een soort van sensor te maken om te detecteren of ik aan mijn bureau zit om op basis daarvan verlichting te schakelen. In eerste instantie heb ik wel eens gedacht om een Xiaomi Vibration Sensor onder de bureaustoel te plakken, maar dit lijkt mij niet heel betrouwbaar (stoel omzetten om wat voor reden dan ook, of juist langer stil zitten waarbij die niet meer detecteert).

Idee wat ik gisteren had was om een proximity sensor, zoals bv ook in telefoon zit, in/achter de rugleuning van de stoel te plaatsen (rugleuning is een net en dus met gaten). Maar in mijn zoektocht kwam ik ook IR en sonar gebaseerde afstandsmeters tegen voor wat grotere afstanden. En dan lijkt het mij weer logischer om daarmee iets te doen door onder het bureau te meten. Alleen zijn de IR gebaseerde oplossingen niet voor heel grote afstanden (max 1 meter?) en die met sonar zijn potentieel weer hoorbaar.
Maar toen bedacht ik mij dat ik waarschijnlijk ook zelf iets kan maken met een IR transmitter en receiver? Dat ik aan een kant van het bureau een of meerdere IR transmitters plaats en aan de andere kant IR receivers. Normaliter vangt de receiver dan het licht van de transmitter op. Totdat ik aan het bureau ga zitten en het IR licht dus niet meer bij de transceiver aan komt.

Heeft iemand hier dus ervaring met zoiets? En kan dit gemaakt worden door simpelweg de analoge output van de receiver aan de analoge input van een Wemos D1 Mini of NodeMCU te hangen? Of vereist dit nog wat resistors of zo?

* RobertMe moet zich gaandeweg nog inlezen in een hoop materie, zoals resistors, mosfets, ...

Edit:
Bij ome Ali even dit bij elkaar gezocht:
10 IR transmitters & receivers
1 analoog naar digitaal converter zodat ik in totaal 4 IR receivers kan gebruiken
Wemos D1 Mini, uiteraard

Waarschijnlijk dat ik daar voldoende aan heb? Want ik zie ook voorbeelden van een IR receiver met een ESP zonder resistors, dus waarschijnlijk zijn die niet nodig?

Edit2:
Overigens zou het in dit geval ook voldoende zijn als ik 'iets' heb dat het analoge signaal omzet naar een hoog/laag signaal. Want ik hoef dus maar te weten of de IR lijn doorbroken wordt. Als ik dus boven/onder een bepaald voltage van de IR receiver een '0' of '1' ontvang op een van de digitale pins is dat ook voldoende. Ik heb alleen geen idee of zo'n stukje elektronica bestaat, omdat het voor mij dus compleet onbekende materie is.

RobertMe wijzigde deze reactie 23-08-2019 10:50 (23%)

• Chrisje1983
RobertMe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:47:
Ik ben aan het denken om een soort van sensor te maken om te detecteren of ik aan mijn bureau zit om op basis daarvan verlichting te schakelen. In eerste instantie heb ik wel eens gedacht om een Xiaomi Vibration Sensor onder de bureaustoel te plakken, maar dit lijkt mij niet heel betrouwbaar (stoel omzetten om wat voor reden dan ook, of juist langer stil zitten waarbij die niet meer detecteert).

Idee wat ik gisteren had was om een proximity sensor, zoals bv ook in telefoon zit, in/achter de rugleuning van de stoel te plaatsen (rugleuning is een net en dus met gaten). Maar in mijn zoektocht kwam ik ook IR en sonar gebaseerde afstandsmeters tegen voor wat grotere afstanden. En dan lijkt het mij weer logischer om daarmee iets te doen door onder het bureau te meten. Alleen zijn de IR gebaseerde oplossingen niet voor heel grote afstanden (max 1 meter?) en die met sonar zijn potentieel weer hoorbaar.
Maar toen bedacht ik mij dat ik waarschijnlijk ook zelf iets kan maken met een IR transmitter en receiver? Dat ik aan een kant van het bureau een of meerdere IR transmitters plaats en aan de andere kant IR receivers. Normaliter vangt de receiver dan het licht van de transmitter op. Totdat ik aan het bureau ga zitten en het IR licht dus niet meer bij de transceiver aan komt.

Heeft iemand hier dus ervaring met zoiets? En kan dit gemaakt worden door simpelweg de analoge output van de receiver aan de analoge input van een Wemos D1 Mini of NodeMCU te hangen? Of vereist dit nog wat resistors of zo?

* RobertMe moet zich gaandeweg nog inlezen in een hoop materie, zoals resistors, mosfets, ...

Edit:
Bij ome Ali even dit bij elkaar gezocht:
10 IR transmitters & receivers
1 analoog naar digitaal converter zodat ik in totaal 4 IR receivers kan gebruiken
Wemos D1 Mini, uiteraard

Waarschijnlijk dat ik daar voldoende aan heb? Want ik zie ook voorbeelden van een IR receiver met een ESP zonder resistors, dus waarschijnlijk zijn die niet nodig?

Edit2:
Overigens zou het in dit geval ook voldoende zijn als ik 'iets' heb dat het analoge signaal omzet naar een hoog/laag signaal. Want ik hoef dus maar te weten of de IR lijn doorbroken wordt. Als ik dus boven/onder een bepaald voltage van de IR receiver een '0' of '1' ontvang op een van de digitale pins is dat ook voldoende. Ik heb alleen geen idee of zo'n stukje elektronica bestaat, omdat het voor mij dus compleet onbekende materie is.
Waarom niet gewoon een pir?

Ik heb een z-wave pir bij mijn bureau staan, die een aflopende timer heel tijd opnieuw triggert. Zo gaat de verlichting niet uit als ik aan het bureau zit. De woonkamer pir zag mij alleen bij wild bewegen :+

Als het perse zelfbouw en geen pir mag/moet zijn, zou ik een druksensor, loadcellen of microswitches in de stoel plaatsen maar dat wordt dan ook zo'n gedoe

Een ir transmitter en receiver is leuk, maar je moet wel exact in de beam gaan zitten, alhoewel als je ze een timer laat triggeren iedere keer dat je de beam onderbreakt heb je natuurlijk wel een buffer voor je licht. Heb je wel ergens op een zichtbare plek je bedrading en je receiver en ontvanger zitten.

Ik gebruik zelf overigens een ir transmitter en receiver op een nodemcu voor mijn Xiaomi stofzuiger, als de stofzuiger van zijn laadstation is en dus de ir beam niet onderbroken is, missen de pirs in huis de voorwaarde om het alarm te triggeren en het licht aan te doen bij beweging. De pirs zien namelijk de stofzuiger.

Een setje ir werkt mooi, wel even kijken welke set je haalt ivm voeding voor je ir set. Veel setjes vragen 12v of meer. Dan wordt het wel een hele installatie bij je bureau, daar zijn simpelere draadloze manieren voor.

• Zarathustra
Volgens mij voldoet zo'n trillingssensor ook prima. Je beweegt toch een aantal keer per minuut (voldoende om hem te triggeren) en de keer dat het licht aan gaat omdat je de stoel opzij schuift om stof te zuigen (of in mijn geval een kat er op springt :)) is geen drama.

Ik ben met de Esp32 en een BLE tracker aan m'n sleutelbos aan het experimenteren. Kan redelijk nauwkeurig bepalen wanneer ik aan het koken ben.

• Zarathustra
Sinds een week of wat kan ik esphome niet meer cancellen met ctrl-c. Dus als ik 'esphome blaat.yaml run' moet ik naar een andere console om het proces te killen. Kan niets vinden in de changelog... Iemand dezelfde ervaring of, beter, een oplossing?

[edit: sorry voor de dubbelpost]

Zarathustra wijzigde deze reactie 25-08-2019 18:36 (6%)

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
Heb je ervaring met die Solid State Relais modules? Qua veiligheid?

• neographikal
  • Niet online
Okay, ik heb wat vreemds....

Ik heb een ESP32 met daaraan een 16 kanaals relayboard.

ESP32 los: werkt.
ESP32 met alle GPIO's bezet, maar geen voeding naar relayboard: werkt.
Voeding via VIN-GND naar relayboard: board boot niet.
Voeding direct vanaf de voeding naar +5V en GND van relayboard: board boot niet

ESP32 éérst van voeding voorzien en daarna pas de relay van voeding voorzien: werkt(!).... Schakelt daarna ook netjes de relay. Schiet mij maar lek, ik snap em niet..... Ik heb nog geprobeerd om ze beiden van een losse voeding te voorzien, board boot dan wel, maar kan de relays niet schakelen (stroomkring niet compleet gok ik?)

neographikal wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:09 (13%)

Op zoek naar een fotograaf?

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
Heb je de beide gnd's met elkaar verbonden? Hoeveel mA levert je voeding?

Wat zijn de specs van de voeding(en) en van het relay board.

• Zarathustra
Als ESP voeden daarna relais-board stabiel werkt zou ik met een mosfet het relais-board inschakelen vanuit de ESP.

Werkt het ook als je alles in eens voeding geeft en de ESP een keer reset? Dat zou betekenen dat de inschakelstroom te hoog is / de voeding het niet aan kan en het voltage inzakt.

• neographikal
  • Niet online
Eerste voeding geprobeerd levert max 2.1A bij 5V
De voeding voor de definitieve versie levert 0.6A bij 5V

Met twee voedingen de grounds niet verbonden. Kan dat? Kan het proberen :)

• Zarathustra
@neographikal gebruik je pin 12? Zo ja, haal die eens los en probeer het nog eens.

Zarathustra wijzigde deze reactie 26-08-2019 11:00 (6%)

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51
DurkVell schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

Heb je ervaring met die Solid State Relais modules? Qua veiligheid?
Ik heb een aantal van deze modules. Ik heb ze nog niet getest maar heb geen reden om aan te nemen dat ze onveilig zijn.

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:51
neographikal schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:08:
Okay, ik heb wat vreemds....

Ik heb een ESP32 met daaraan een 16 kanaals relayboard.

ESP32 los: werkt.
ESP32 met alle GPIO's bezet, maar geen voeding naar relayboard: werkt.
Voeding via VIN-GND naar relayboard: board boot niet.
Voeding direct vanaf de voeding naar +5V en GND van relayboard: board boot niet

ESP32 éérst van voeding voorzien en daarna pas de relay van voeding voorzien: werkt(!).... Schakelt daarna ook netjes de relay. Schiet mij maar lek, ik snap em niet..... Ik heb nog geprobeerd om ze beiden van een losse voeding te voorzien, board boot dan wel, maar kan de relays niet schakelen (stroomkring niet compleet gok ik?)
Lees even de datasheet van de esp32 en vooral Table3:StrappingPins
Hierin staat welke waarden een aantal pinnen moet hebben bij het opstarten.
Met twee voedingen de grounds niet verbonden. Kan dat? Kan het proberen :)
Nee dat kan uiteraard niet.

• neographikal
  • Niet online
Ik heb GPIO 0, 2 en 5 niet in gebruik dus dat zou geen probleem mogen geven. Die 2.1A voeding zou toch voldoende moeten kunnen leveren zou je zeggen.... Twee voedingen combineren is niet mogelijk dus?

Okay, serial monitor geopend:

code:
1
2
3
rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x33 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
flash read err, 1000
ets_main.c 371

Okay, die MDTI pin blijkt GPIO12 te zijn. Die disconnected en toen bootte ie :) Dank allen

neographikal wijzigde deze reactie 26-08-2019 14:40 (38%)

• Zarathustra
Iemand suggesties voor ontwikkelen voor de ESP8266 / ESP32?

Arduino IDE is veel te eenvoudig voor me. Ben Eclipse gewend dus heb Sloeber geprobeerd. Die werkt al loop ik bij een ESP32 projectje met Wifi en BLE tegen problemen aan. En is de maker blijkbaar gestopt met ontwikkeling. De andere plugin 'Arduino Eclipse' (van QNX?) heeft een bug (die al maanden open staan) waardoor builden niet lukt...

Voorkeur iets met Arduino in verband met de vele libraries en voorbeeld code.

• Vuikie
Zarathustra schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:07:
Iemand suggesties voor ontwikkelen voor de ESP8266 / ESP32?

Arduino IDE is veel te eenvoudig voor me. Ben Eclipse gewend dus heb Sloeber geprobeerd. Die werkt al loop ik bij een ESP32 projectje met Wifi en BLE tegen problemen aan. En is de maker blijkbaar gestopt met ontwikkeling. De andere plugin 'Arduino Eclipse' (van QNX?) heeft een bug (die al maanden open staan) waardoor builden niet lukt...

Voorkeur iets met Arduino in verband met de vele libraries en voorbeeld code.
Heb je Platform IO al eens geprobeerd? Daar doe ik veel in, ook Arduino/ESP. Sinds kort is de debugger ook open source, dus vrij te gebruiken. Eerst had je daar een abonnement voor nodig.
Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True