Na 15 jaar trouwe dienst overleed een van m'n Metabo accublokken. Viel met geen mogelijkheid meer te laden en de bijbehorende lader gaf aan dat de accu vervangen diende te worden.
De statusLEDs op het blok zelf knipperden ook heel error-achtig.
Dit model:
ff rondgekeken voor een vervangend model accublok, maar die vond ik nog best duur. Dus dan maar zelf openmaken. Dikke kans dat er 18650 cellen gebruikt zouden zijn.
En idd; 8 stuks, ongemerkte cellen, slechts een aanduiding '10A'.
Ze zaten per paar, om en om, gepuntlast, de helft in serie (vandaar de 14,4V aanduiding op het accublok), en vervolgens parallel geschakeld.
Was nog wel een dingetje om dat blok open te krijgen. Zijn speciale schroeven met afwijkende kop gebruikt en deels zat het dichtgeklemd met half dichtgesmolten studs.
Afijn,
nkon.nl to the rescue!
8 stuks LG U-Tag 20A cellen besteld. De aangelaste tags zijn makkelijk soldeerbaar.
Volgende dag in huis.
De boel omgebouwd en voila alles werkte weer. Nu was ik voor ruim 3 tientjes klaar en verwacht ik wel weer wat jaartjes met die accu te kunnen doen.
(nu zal ongetwijfeld m'n tweede accublok binnenkort ook wel de geest geven)
Zo zie je maar, niet alles hoeft gelijk naar de kliko/afvalrecycling.
De 8 oude cellen gaven trouwens allemaal een beetje rare spanning, zo tussen de 1,5 en 2V. M.a.w. die waren echt overleden. Valt me nog mee hoe lang het überhaupt gefunctioneerd heeft.