[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste
Acties:
  • 581.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

nero355 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:08:
Ik heb een probleem ontdekt met de Nitecore D4 :

[Afbeelding: Dit moet beter kunnen!]
Het scheelt echt maar een paar millimeter! _O-

Kortom : Weet iemand een wat handigere oplossing hiervoor :?

Het zou best wel fijn zijn om gewoon 4 stuks tegelijk te kunnen laden namelijk i.p.v. één voor één! :+
Propjes alufolie, evt. beetje in cilindervorm geperst.
Stapeltjes muntjes.
Stapeltjes muntjes in alufolie gerold.
Beetje grote moeren.
Etc.

[ Voor 63% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:32:
Stapeltjes muntjes.
Beetje grote moeren.
Etc.
Als we zo gaan doen dan is mijn huidige oplossing helemaal zo gek nog niet! :P

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is zoiets : https://lygte-info.dk/rev...Crosse%20RS1020%20UK.html
En dan de foto met die converters : https://lygte-info.dk/pic/La%20Crosse/RS1020/DSC_5223.jpg

Als ik zoiets niet vind dan wordt het tijd om naar een flinke set wasknijpers te zoeken die net zo groot zijn als mijn "UTP-knijp-hulpje" _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:45:
[...]
Als we zo gaan doen dan is mijn huidige oplossing helemaal zo gek nog niet! :P
Behalve dat jij niks aan deze set hebt. Deze maakt C van AA en D van C (heb hem zelf).
Met 4 dubbeltjes o.i.d. ben je echt beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:34:
Behalve dat jij niks aan deze set hebt. Deze maakt C van AA en D van C (heb hem zelf).
Dat zeg ik dan ook niet :)
Met 4 dubbeltjes o.i.d. ben je echt beter af.
Mja, dat vind ik dus echt geen oplossing...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:04:
[...]
Mja, die converters zijn echt veel meer werk, zelfs al zouden ze er zijn in jouw maatje.
Mocht je de lader niet voor grotere accu's gebruiken, dan kan je natuurlijk ook een boutje door de metalen lip maken, maar die knijpers van je, die spreken mij niet aan iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 10:18

MBV

nero355 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:04:
[...]

Dat zeg ik dan ook niet :)

[...]

Maak een blokje metaal van 5mm dik ofzo vast op die schuivende pinnen. Dan kan je bijna elke maat nog opladen, werkt zonder het gedoe van batterijen in een converter stoppen, en ziet er beter uit dan een omgekeerde wasknijper.

Kan je zo mooi maken als je wilt, met van die bolletjes als het origineel, je kunt ze vastsolderen, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
MBV schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Maak een blokje metaal van 5mm dik ofzo vast op die schuivende pinnen. Dan kan je bijna elke maat nog opladen, werkt zonder het gedoe van batterijen in een converter stoppen, en ziet er beter uit dan een omgekeerde wasknijper.

Kan je zo mooi maken als je wilt, met van die bolletjes als het origineel, je kunt ze vastsolderen, enzovoort.
Magneetjes :) Lekker makkelijk. en blijft ook nog 's zitten.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
dodge_911 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:08:
[...]
Magneetjes :) Lekker makkelijk. en blijft ook nog 's zitten.
De meeste magneetjes zijn plat en zullen daardoor geen contact maken met de negatieve kant van de accu's. Bovendien is het de vraag, of ze aan de basis of aan de accu's blijven plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MBV schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:48:

Dat is geen gek idee!

Maar dan wel zo dat ik het ook kan weghalen eventueel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31
@nero355 Lader openmaken en de veren vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

Stapeltjes muntjes.
Beetje grote moeren.
Etc.
Kan je niet gewoon de lipjes wat plooien met een tang?
Lijkt me toch het logische om als eerste te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nero355 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:39:
[...]

Dat is geen gek idee!

Maar dan wel zo dat ik het ook kan weghalen eventueel :)
Vastsolderen, kan je het net zo makkelijk weer losmaken ;)
Asterion schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

Kan je niet gewoon de lipjes wat plooien met een tang?
Lijkt me toch het logische om als eerste te proberen?
Dat lijkt me zo logisch dat ik aannam dat hij het al geprobeerd had :+
Maar goed, de simpelste is om die lipjes een beetje in een Z-vorm te buigen, hoeft het er ook niet lelijk uit te zien: verbuig de onderkant zodat ze schuin komen te staan, en buig de bovenste helft terug zodat het contactpunt 'vlak' is. Als je het goed doet hoeft dat er niet goedkoop uit te zien. Daar win je waarschijnlijk wel een paar millimeter mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 11:53
nero355 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:08:
Ik heb een probleem ontdekt met de Nitecore D4 :

[Afbeelding: Dit moet beter kunnen!]
Het scheelt echt maar een paar millimeter! _O-

Kortom : Weet iemand een wat handigere oplossing hiervoor :?

Het zou best wel fijn zijn om gewoon 4 stuks tegelijk te kunnen laden namelijk i.p.v. één voor één! :+
Wat is er mis met gewoon een paar messing ringen ertussen klemmen? Geleiden qua stroom doet het echt wel en je zit zomaar op je opvul dikte.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 21:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik heb een nieuwe zaklamp besteld welke geleverd word zonder batterij. Alleen gebruikt deze lamp type 18650 accu's. Heb al verschillende sites bekeken, waaronder bijvoorbeeld Nkon maar ik ben helemaal niet bekend met dit type en de laders.

Kan iemand eens een tip geven qua combinatie? Ik heb iig 1 accu nodig, max 2. Lader mag dus gewoon voor 1 accu zijn. Snelheid is niet van belang, maar het moet wel een veilig geheel zijn. Ben bekend met Li-Ion accu's en wat er mee kan gebeuren. Begrijp dat er ook zijn met een beveiliging in de accu?

Wat is slim om te doen en nog enigszins betaalbaar.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit is wel een aardige lader met display en enkele 'intelligente' functies. Staan diverse video's op YT waaronder van iemand die hem openschroeft en de kwaliteit van het inwendige kritisch bekijkt. Hij is ook positief.

https://sk.nkon.nl/charge...-digital-usb-charger.html

En voor zaklampen zijn 'button tops' het handigst/veiligst. Flat tops zullen misschien geen goed contact maken.

'Officieel' zou je eigenlijk batterijen mét protection circuit moeten gebruiken maar met een beetje opletten en je verstand gebruiken kun je ook zorgen dat de batterijen niet te ver ontladen worden. Je zaklamp zal evt. voorzieningen hebben die hierbij kunnen helpen. Een eigen beveiliging waardoor de lamp uitgaat bij te laag voltage bijv. Die van mij kan het voltage weergeven met knipperen van de knopled. Eerst de hele Volten, en na een korte pauze de tienden. Die gaat ook snel knipperen bij laag voltage. Als je stopt met gebruiken als het licht zichtbaar zwakker wordt heb je nog genoeg marge. Het gaat mis als je de zaklamp vergeet uit te doen en die de batterij diep ontlaadt en er geen beveiliging daartegen in de zaklamp zit. Als een zaklamp meerdere cellen bevat is het ook beter om protected cellen te gebruiken want dan kun je de individuele cellen niet goed beoordelen en kan één cel te diep ontladen worden als ze ongelijke capaciteit/laadtoestand hebben.

Protected cellen zijn voor gelijke capaciteit makkelijk twee maal zo duur als unprotected. Het juridisch indekken is natuurlijk ook niet onbelangrijk als reden voor alle waarschuwingen.

Deze Sanyo's zijn niet verkeerd met gunstige prijs/prestatie.

https://sk.nkon.nl/rechar...o-18650ga-button-top.html

Met twee stuks heb je altijd een volle om te wisselen als de eerste leeg is.

Vergeet niet wat handige opbergdoosjes.

https://sk.nkon.nl/access...r-18650-battery-case.html
https://sk.nkon.nl/access...-for-18650-batteries.html

Ik heb bovenstaande artikelen zelf ook na enige research aangeschaft en ben er prima tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:11:
En voor zaklampen zijn 'button tops' het handigst/veiligst. Flat tops zullen misschien geen goed contact maken.

'Officieel' zou je eigenlijk batterijen mét protection circuit moeten gebruiken maar met een beetje opletten en je verstand gebruiken kun je ook zorgen dat de batterijen niet te ver ontladen worden. Je zaklamp zal evt. voorzieningen hebben die hierbij kunnen helpen. Een eigen beveiliging waardoor de lamp uitgaat bij te laag voltage bijv. Die van mij kan het voltage weergeven met knipperen van de knopled. Eerst de hele Volten, en na een korte pauze de tienden. Die gaat ook snel knipperen bij laag voltage. Als je stopt met gebruiken als het licht zichtbaar zwakker wordt heb je nog genoeg marge.
Nu weten we niet wat voor zaklamp @Shaggy heeft maar sommige hebben geen ruimte voor beveiligde of button-top-cellen of hebben bepaalde minimum-specificaties nodig. Het zou dus wel fijn zijn om te weten welke zaklamp hij heeft voor een definitief advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Bedankt voor alle hulp zover, het gaat om deze lamp: Nitecore SRT5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die heeft 'reverse polarity protection', net als mijn twee Nitecore P15. Dat is een verzonken contact voor de plus pool. Flat tops maken daar geen contact mee zonder opvulling. Je kunt evt. kleine neodymium magneetjes gebruiken op flat tops om er een verheven plus pool op te maken. Ik moet die zelf ook nog eens bestellen bij AliExpress. Ik wou daar 6x2mm voor gebruiken.

Deze: https://www.aliexpress.com/item/32866310395.html

Hebben mensen hier ervaring met dergelijke magneetjes?

[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 31-08-2019 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Protected cellen zijn voor gelijke capaciteit makkelijk twee maal zo duur als unprotected. Het juridisch indekken is natuurlijk ook niet onbelangrijk als reden voor alle waarschuwingen.

Deze Sanyo's zijn niet verkeerd met gunstige prijs/prestatie.

https://sk.nkon.nl/rechar...o-18650ga-button-top.html
Deze Sanyo's zijn helaas WEL VERKEERD, voor gebruik in een zaklamp. Staat zelfs op de pagina die jij linkt:
"Zonder protectie circuit! Niet voor zaklampen! Niet kopen als u niet weet waar u mee bezig bent! "

@Shaggy Als lader heb ik zelf de Nitecore Digicharger D4, maar de D2 is even geschikt, wanneer je niet meer dan 2 accu's tegelijk wilt laden.
https://sk.nkon.nl/charger/nitecore-digiicharger-d2.html
Deze beschikt over een eigen meegeleverde netvoeding en - wat voor mij belangrijk is - een scala aan veilgheidsvoorzieningen en keurmerken:
"Stopt het laden automatisch wanneer voltooid • Beschikt over overbelastingspreventie om batterijen te beschermen • Bevat temperatuurbewaking om oververhitting te voorkomen • Gemaakt van duurzaam ABS (brandvertragend / vlambestendig) • Bevat bescherming tegen omgekeerde polariteit • Ontworpen voor optimale warmteafvoer • Gecertificeerd door RoHS, CE, FCC en CEC • Wereldwijd verzekerd door Ping An Insurance (Group) Company of China, Ltd."
Je moet alleen geen haast hebben, want de max laadstroom is 750 mA, maar bij 2 cellen tegelijk wordt dit gehalveerd.
Koop ajb ook beschermdoosjes oid voor alle cellen die je mee wilt nemen. Zonder bescherming kunnen ze zelfs geweigerd worden in vliegtuigen (en dat is niet voor niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Over de relatieve 'noodzaak' van protected vs. unprotected heb ik het gehad. Dat heb je blijkbaar gemist.

Een laadstroom van 750mA houdt inderdaad niet over. Die Opus doet maximaal (instelbaar) 1000mA met een USB voeding en 1600mA met een 12V voeding. Hij meet de temperatuur en regelt zonodig de laadstroom bij als de temperatuur te hoog wordt. Natuurlijk stopt het laden als de batterij vol is en wordt overgegaan op druppelladen. Hij kan laden, ontladen en refreshen. Verder kan het ding ook de impedantie meten en zit er een elektronisch schakelbare USB uitgang op waarmee je met een 18650 cel dus een soort powerbankje maakt. Het is een compact en behoorlijk veelzijdig ding en zeker niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 21:47:
Over de relatieve 'noodzaak' van protected vs. unprotected heb ik het gehad. Dat heb je blijkbaar gemist.
Nee hoor, niks gemist, maar ik ben het gewoon niet met je eens. Leuk hoor, dat je aan het minder worden van het licht kan zien dat je accu gevaarlijk laag ontladen wordt, maar als je in slaap gevallen bent, dan zie je dat niet meer, net als dat je de mogelijk "waarschuwende" minimale flitsjes van de power button niet meer ziet. Als je zeker weet, dat je verbruiker beveiligd is, dan is er misschien geen probleem, maar waarom zou je voor 5 Euro extra zo'n risico nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zoals ik al zei is het gebruik van unprotected cellen in een zaklamp alleen een optie als het een enkele cel betreft. Zodra je er meerder in serie gaat gebruiken is het een ander verhaal omdat dan bij ongelijke (rest)capaciteit de lege cel diep ontladen kan worden omdat de nog niet lege cel dat actief gaat doen. Dat is wanneer er interne koperverbindingen kunnen worden gevormd die kleine interne kortsluitinkjes kunnen gaan vormen. Die interne kortsluiting kan tot uiteindelijk onveilige situaties leiden.

Hier een video die er e.e.a. over uitlegt en de samenvatting van een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van diep ontladen.

YouTube: Are over-discharged lithium cells safe? (And how to test for damage.)

https://www.nature.com/articles/srep30248

De interne veranderingen treden pas op bij (minimaal) -12% State Of Charge. Dat bereik je als een in serie staande cel de lege cel met een verkeerde polariteit gaat 'leeg trekken' i.p.v. dat je die lege cel met een juiste polariteit weer gaat opladen.

internal short circuit (ISCr)
state of charge (SOC)
scanning electron microscopy (SEM)
resistance of ISCr (RISCr)
X-ray diffraction (XRD)
Discussion

This research investigates the entire overdischarge process and overdischarge-induced ISCr of large-format Li-ion batteries with an LiyNi1/3Co1/3Mn1/3O2 (NCM) cathode and graphite anode. The voltage of the overdischarged battery decreases to the minimum value at approximately −11% SOC and then increases with several inflection points, eventually asymptotically approaching 0 V. A significant peak of incremental capacity which represents the electrochemical reaction platform of Cu collector dissolution is observed at approximately −12% SOC.

Neither ISCr nor capacity fading occurs if the overdischarge is terminated before −12% SOC, where the first platform after the minimum voltage is located. However, if the terminal SOC is lower than −12%, then the battery suffers from ISCr, which is the result of Cu foil dissolution and deposition on electrodes according to the SEM and XRD results.

The RISCR induced by overdischarge is evaluated using an equivalent circuit model with ISCr and a prognostic/mechanistic model. RISCR sharply decreases, from −12% to −15% SOC, at the beginning of internal short formation, after which RISCR continues to decrease, albeit more gradually.

The overdischarge-induced ISCr is likely to occur when lithium-ion batteries are connected in series with great inconsistency. Moreover, the ISCr induced by overdischarge is well controlled without any mechanical deformation or foreign substance.

The authors wish to note that the capacity ratios of negative to positive electrode have impact on the electrochemical reaction of Cu oxidation. To be specific, given an increased capacity ratio of negative and positive electrode, i.e. more active materials on the negative electrode, the occurrence of the potential of Cu dissolution at the negative electrode will be delayed, thereby postponing the Cu collector dissolution to an SOC more negative than −12% (−15%, −20% etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nogmaals bedankt.
Ben helaas heel goed bekend met wat Li-Ion's kunnen doen als het fout gaat. Heb RC wagens gehad die daar mee werkte. Is idd link als je het foutief doet. Die werden opgeladen met brandvertragende zakken en opgeslagen in brandwerende kisten.

Ik heb nu snel even een paar CR123A wegwerp batterijen gehaald dat ik vooruit kon. Ga zeker mezelf even verdiepen op alle tips en links hierboven. Veel leesvoer iig. Maar komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
CaptJackSparrow schreef op zondag 1 september 2019 @ 09:36:
Zoals ik al zei is het gebruik van unprotected cellen in een zaklamp alleen een optie als het een enkele cel betreft.
Én als de zaklamp zelf een protectiecircuit aan boord heeft. Anders is het wat mij betreft geen optie.

Kun je wel zeggen:
'Officieel' zou je eigenlijk batterijen mét protection circuit moeten gebruiken maar met een beetje opletten en je verstand gebruiken kun je ook zorgen dat de batterijen niet te ver ontladen worden.
Allemaal leuk en aardig. Totdat een leek die lamp ineens in zijn handen heeft. Ook dan moet het gewoon veilig blijven...

Ik zou @Shaggy dus gewoon goede protected cellen aanraden. Volgens mij zijn alle opties in het assortiment van nkon wel prima.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Shaggy schreef op zondag 1 september 2019 @ 12:46:
Nogmaals bedankt.
Ben helaas heel goed bekend met wat Li-Ion's kunnen doen als het fout gaat. Heb RC wagens gehad die daar mee werkte. Is idd link als je het foutief doet. Die werden opgeladen met brandvertragende zakken en opgeslagen in brandwerende kisten.

Ik heb nu snel even een paar CR123A wegwerp batterijen gehaald dat ik vooruit kon. Ga zeker mezelf even verdiepen op alle tips en links hierboven. Veel leesvoer iig. Maar komt goed.
Die RC toepassingen werken allemaal met accupakketten. In serie staande cellen dus. En vaak met hele grote ontlaadstromen. Daarbij moet je dan ook een lader gebruiken die die cellen kan 'balanceren' zodat ze een gelijke ladingstoestand hebben zodat individuele cellen niet overontladen kunnen worden. Eigenlijk moet je dat (actief) overontladen onderscheiden van (passief) diepontladen. Veel accuchemieën kunnen daar slecht tegen. Dat is zeker niet exclusief voor Li-Ion. Alleen is door de hoge energie-inhoud van dit type cel die inherent potentieel al wat gevaarlijker voor welke vorm van 'misbruik' dan ook. Er wordt dan ook flink onderzoek naar gedaan met name i.v.m. de risico's in het verkeer met het in snel tempo toenemende gebruik van elektrische voertuigen. Mechanische gevolgen bij aanrijdingen bijv.

Eigenlijk is het vermijden van passief diepontladen bij enkelvoudige Li-Ion cellen meer 'voor de zekerheid' zoals je in dat wetenschappelijke onderzoek kunt lezen. Want échte schade treedt pas op bij actief overontladen, die -12%, wat je dus (alleen) bij meerdere cellen in serie kunt krijgen. Alle verhalen over brand betreft altijd accupakketten (laptop, elektrische voertuigen, Dreamliner, etc) ik heb nog nooit gehoord over brand bij een enkele cel. Alleen misschien bij externe kortsluiting of mechanische beschadigingen door die grote energie-inhoud.

Maar in principe elke 18650 cel heeft ook meerdere beveiligingen (PTC, CID). Alleen niet tegen overontladen door een circuit (PCB) dat daar specifiek ook tegen beschermt. Maar dat is dus eigenlijk alleen nodig bij gebruik in serie met meerder cellen.

https://batterybro.com/bl...anatomy-ptc-vs-pcb-vs-cid

In powerbanks zitten ook heel vaak 18650 cellen. Allemaal unprotected. Waarom? Omdat ze niet in serie staan maar parallel en in die powerbanks circuitjes zitten die het laden en ontladen veilig reguleren net zoals die protection circuits in protected cellen doen. Dat is in feite een extern protection circuit. Daarom heb je geen interne in de cel zelf nodig. Elke Li-Ion lader heeft in principe ook die elektronica aan boord die dat laden (en ontladen) veilig houdt. Ook een extern protection circuit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Xander schreef op zondag 1 september 2019 @ 13:04:
[...]
Ik zou @Shaggy dus gewoon goede protected cellen aanraden. Volgens mij zijn alle opties in het assortiment van nkon wel prima.
Als je hiermee wil zeggen dat Nkon enkel beveiligde cellen verkoopt: Dat is niet waar. Nkon biedt meer onbeveiligde dan beveiligde cellen aan. Dat is niet zo heel gek, want ze hebben ook zaklampen (ZL SC600 bv) die onbeveiligde cellen vereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Bacchus schreef op zondag 1 september 2019 @ 17:57:
[...]

Als je hiermee wil zeggen dat Nkon enkel beveiligde cellen verkoopt: Dat is niet waar. Nkon biedt meer onbeveiligde dan beveiligde cellen aan. Dat is niet zo heel gek, want ze hebben ook zaklampen (ZL SC600 bv) die onbeveiligde cellen vereisen.
Ik wil daarmee zeggen dat ik het assortiment protected 18650 cellen van ze heb bekeken en dat er volgens mij geen slechte keuzes tussrn staan. ;) Enkel gerenommeerde merken die ik allemaal zou durven kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 21:43
Als je onbekend bent met deze batterijen dan zou ik idd protected kiezen. Al is het maar voor een vertrouwd gevoel. Zodra je veel met dit soort zaklampen gaat spelen zul je op dan duur wel eens een unprotected kunnen gebruiken. Dus gewoon een protected nemen voor nu!

Mijn website: eneloop101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
hier een meestal eneloop gebruiker, waar ik erg tevreden over ben. voor flitsers en audioapparatuur oa nitecore d4 oplader

ik probeer de laatste maanden de japanse amazon basic te kopen. omdat dat dus schijnbaar eneloops zijn. maar ik krijg telkens made in china batterijen. terwijl de aanbieding op amazon toch echt made in japan zegt. ik heb er al 8 aa en 16aaa terug gestuurd. maar ja nu kreeg ik weer made in china batterijen via de made in japan aanbieding op amazon.de.

dus tja ik ben nu een beetje van he zijn die niet meer te krijgen of zo. is er iemand anders ze nog onlangs besteld en wel japan made kreeg? ;w

Fujitsu, Eneloop, Ikea Ladda. de ikea ladda heb ik nooit geprobeeerd. maar ik kom niet bij de ikea :P
toch maar fujitsu bestellen bij nkon?

[ Voor 10% gewijzigd door steppert op 07-10-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
steppert schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:53:
Fujitsu, Eneloop, Ikea Ladda. de ikea ladda heb ik nooit geprobeeerd. maar ik kom niet bij de ikea :P
Of gewoon de Eneloop bij Nkon.. Als ik tientallen tegelijk ga kopen, denk ik er nog wel een keer over na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

steppert schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:53:
...de ikea ladda heb ik nooit geprobeeerd. maar ik kom niet bij de ikea :P
Maar je komt toch ook niet fysiek bij nkon? :+

Dus of je nou bij nkon of ikea online bestelt; wat maakt het uit? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
ehtweak schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:58:
[...]

ja dat klopt, ik wist niet dat de ikea ook goedkoop verzond. maar als je dure eneloops koopt dan zijn je verzendkosten ook % lager per batterij ehhh 8)7 eerst maar weer die amazon china batterijen terug sturen. ik had ze dan wel meebesteld met een kadootje voor mij neefje, voor het gratis verzenden.

[ Voor 15% gewijzigd door steppert op 08-10-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
[...]
Dat is best een aanname. Honderdduizenden mensen, waaronder waarschijnlijk bovengemiddeld veel Tweakers, wonen of werken aardig in de buurt. (Inclusief momenteel ondergetekende.) Dan is het niet veel moeite even langs te gaan om een bestelling op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik zoek een setje nieuwe batterijen voor een DECT telefoon (Siemens A220, welke 2x AAA NiHM per handset lust).

Ik werk vlak naast een Iea, dus wil een setje Ladda's halen. De 900 mAh kunnen volgens de specificatie 500 keer opgeladen worden, de 500 mAh 1500 keer.

Zouden de 500 mAh's echt drie keer zo lang meegaan? En is 500 mAh dan genoeg voor een DECT handset?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik zou voor die prijs de 500 mAh nemen. Dan ga ik ervan uit dat je handset iedere dag in de lader plaatst en geen gesprekken van 10 uur wil voeren. Ik heb in een vergelijkbare Gigaset al eeuwen gewone Eneloop AAA 750mAh zitten en die houden het bij mij ongeveer 4 jaar (?) uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EMP schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:18:
Zouden de 500 mAh's echt drie keer zo lang meegaan?
Nee, die verliezen ook capaciteit. Zou gewoon voor de 900 mAh gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
EMP schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:18:
Ik zoek een setje nieuwe batterijen voor een DECT telefoon (Siemens A220, welke 2x AAA NiHM per handset lust).

Zouden de 500 mAh's echt drie keer zo lang meegaan? En is 500 mAh dan genoeg voor een DECT handset?
Ik heb dezelfde overweging gehad en uiteindelijk gekozen voor de 900 versie. Achteraf zou ik echter toch voor de 500 versie zijn gegaan. Leeg krijg ik ze nooit met bellen, de telefoons staan regelmatig in de lader en het idee dat ze vaker kunnen worden geladen spreekt mij toch ook wel aan.

Wellicht kun je in de ene telefoon de 500 doen en in de andere de 900. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen na een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

De telefoon in kwestie staat bij mijn moeder, waar ik niet wekelijks kom. Ik denk dat ik een setje 500’s haal, vanwege de redenen die @wouter3 aanhaalt.

Aangezien ik niet in de buurt woon, én de batterijen per vier komen, zal het geen testje worden helaas, maar bedankt voor het meedenken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Nkon heeft leukere kleurtjes. :>

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gonadan schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:06:
[...]
Nkon heeft leukere kleurtjes. :>
Is die Siemens A220 transparant dan?

Heb zelf Eneloops AAA 750 mAh in 3x Siemens Gigaset A510 zitten, waarbij opvalt dat de accu's in set die in het "basisstation" (alleen gebruikt om op te laden) zit het eerst de geest geven. Dit was met de origineel meegeleverde cellen ook het geval.

De lite versie wordt aangeraden voor telefoons, maar ik gebruik de "gewone" ook voor lampjes etc. in huis en dan is het weer onhandig om verschillende capaciteiten te hebben. Gelukkig kost het niks meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-04 20:33
Hallo allen,

Ik wil een zooitje eneloops AA/AAA bestellen voor speelgoed etc.

Ik heb nog een duracell cef22(2007) liggen.

Is deze (snel)lader geschikt voor eneloops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:00
Als je Eneloops wilt kopen, kun je net zo goede de LAdda van IKEA kopen. Zijn dezelfde, kosten 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

maartend schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:55:
Als je Eneloops wilt kopen, kun je net zo goede de LAdda van IKEA kopen. Zijn dezelfde, kosten 25%.
Ik gebruik sinds 1,5 jaar ladda's en mijn 'oude' eneloops door elkaar in het speelgoed van de kinderen en mijn flitsers. Die Ladda's zijn fijne dingen en voor die prijs helemaal belachelijk fijn!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
MaxHardcore schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:39:
Ik wil een zooitje eneloops AA/AAA bestellen voor speelgoed etc.
Ik heb nog een duracell cef22(2007) liggen.
Is deze (snel)lader geschikt voor eneloops?
Die lader is geschikt voor NiMH (want -dT en -dV) en daarmee Eneloop.
Ik zie twee minpunten, die niet Eneloop-specifiek zijn:
- Deksel erop lijkt me onhandig: Een beetje luchtstroom rond je batterijen ter koeling is wel lekker bij het laden.
- Andere laadstroom bij één/twee (1.350 mA) tov drie/vier (750 mA) zou ik als irritant ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien werkt de -delta t beveiliging beter met het deksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-04 20:33
Bacchus schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:51:
[...]

Die lader is geschikt voor NiMH (want -dT en -dV) en daarmee Eneloop.
Ik zie twee minpunten, die niet Eneloop-specifiek zijn:
- Deksel erop lijkt me onhandig: Een beetje luchtstroom rond je batterijen ter koeling is wel lekker bij het laden.
- Andere laadstroom bij één/twee (1.350 mA) tov drie/vier (750 mA) zou ik als irritant ervaren.
Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb niet deze
https://www.bol.com/nl/p/...verseel/9000000007625577/

maar deze (oud model denk ik)
https://www.batteryking.n...aa-aaa-c-d-9v-detail.html

Ik kan wat jij aangeeft niet makkelijk vinden. Specs van het oude model zijn er misschien ook niet.

Of moet ik er vanuit gaan dat de specs hetzelfde zijn maar dat alleen het model is veranderd?

Overigens ben ik een beetje nieuw in het goed omgaan met oplaadbare batterijen. Ik heb ze voorheen veelal slecht behandeld en daardoor leek het dat ze niet lang mee gingen denk ik. Mijn zorg is meer dat als ik eneloops ga gebruiken met deze lader dat ze dan sneller slijten dan de bedoeling is.

[ Voor 14% gewijzigd door MaxHardcore op 13-11-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Ik baseerde me op info van Batterijeshop. Toegegeven, die naam klinkt niet heel betrouwbaar maar het is de enige plaats waar ik meer dan extreem basale specificaties van het apparaat vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het ziet eruit als een super-standaard lader. Waarschijnlijk kan je voor €15 een betere nieuwe vinden.

Maar NiMH batterijen zijn niet kieskeurig, zolang je geen supersnellader van 1 uur gebruikt zal het vast wel goedkomen...

• Bacchus
MBV schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:19:
Het ziet eruit als een super-standaard lader. Waarschijnlijk kan je voor €15 een betere nieuwe vinden.
Ik wilde hier Ikea's Ladda pluggen maar ik zie dat ze die niet meer hebben en de nieuwe Kvarts heeft wel een nette prijs en per-kanaal laden met -dV- en -dT-terminatie en is ook nog mooi compact maar met 0,33 A ook wel wat traag. Van de andere kant heeft Max gewoon al een prima lader.
Maar NiMH batterijen zijn niet kieskeurig, zolang je geen supersnellader van 1 uur gebruikt zal het vast wel goedkomen...
Ik zou het juist omdraaien: NiMH zijn best gevoelig, vooral voor overladen, en juist langzame NiCD-laders zijn dodelijk voor NiMH. NiMH laad je juist het beste met 0,5-1C en je kan ze dus prima in een dik uur vol hebben. Bij deze stromen zijn -dV en -dT ook mooi scherp zodat ze goed termineren.

• Toff

Toff

FP ProMod
Bacchus schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:04:
[...]

Ik wilde hier Ikea's Ladda pluggen maar ik zie dat ze die niet meer hebben
Dat ze er niet meer zouden zijn las ik ook, maar bij Ikea zelf zijn ze gewoon op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Toff Ik bedoelde de YH-990BF Ladda lader (Review bij Lygte), die kom ik op de Nederlandse Ikea-site niet meer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Bacchus schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:42:
@Toff Ik bedoelde de YH-990BF Ladda lader (Review bij Lygte), die kom ik op de Nederlandse Ikea-site niet meer tegen.
Ja, lezen is een kunst. 8)7 Ik had dit nog in mijn hoofd. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had laatst gemeld dat ik nog eens kleine 6x2mm neodymium magneetjes wou bestellen om flat-top 18650 cellen te kunnen gebruiken in apparaten die eigenlijk button-top cellen vereisen zoals in mijn Nitecore zaklantaarns die een verzonken plus-contact hebben als polariteitsbeveiliging.

Ik heb ze nu binnen en laat het effect even zien. Twee cellen die met de onderkant tegen de rand van een opbergdoosje zitten zodat de lengte goed te beoordelen is. De blauwe flat-top naast de rode button-top.

Flat Top met 6x2mm Neodymium magneet vs. Buttontop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In een impuls een oplader gekocht bij de Aldi... Is dat iets of heel rap terugbrengen???

batterijlader

[ Voor 33% gewijzigd door Cyberpope op 10-01-2020 16:27 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Cyberpope : Post dan op zijn minst een scherpe foto met het modelnummer erop ;)

En je kan op de welbekende website kijken of die getest is : https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Helaas op hele doos geen typenummer te vinden. Weet genoeg, gaat retour..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Die lijkt er erg op. Ik heb de doos echter niet opgemaakt en zag op de buitenkant deze MD code niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Die staat toch gewoon boven de barcode? Is zelfs rechtsonder op de foto zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Arumes schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:39:
Die staat toch gewoon boven de barcode? Is zelfs rechtsonder op de foto zichtbaar.
Zichtbaar? Ja. Leesbaar? Not so much.

@Cyberpope ik zou hem terugbrengen. Niet omdat het een slechte lader is maar omdat je je geld beter in een camera kunt investeren. :+

Zo op de specs afgegaan is het geen slechte lader (gemiddelde laadstroom, intelligente bewaking per schacht, negative delta V terminatie, lees alleen niets over temperatuurbewaking). Er zijn (veel) slechtere laders denk ik. Maar ongetwijfeld ook betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Arumes schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:39:
Ja daar zie ik hem nu ook Niet ingeschat dat die het typenummer was. Ik gekeken naar een typenummer als uiting op de doos, niet naar de streepjescode. Weer wat geleerd. En was wat haast, dus ja zie nu de foto niet zo scherp was. Maar hij is allang weer teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Cyberpope schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:01:
[...]Maar hij is allang weer teruggebracht.
En wat ga je nu kopen (en vooral: waarom) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het kader van liever-reparen-dan-weggooien, had ik al eens eerder wat gepost:
ehtweak in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
(die doet het trouwens nog steeds prima)

Dit keer de allerkleinste oplaadbare knoopcel die ik ooit vervangen heb; een CTL1616 in een Casio Protrek PRG-50 horloge.
Afbeeldingslocatie: https://3.share.photo.xuite.net/jacky670670/13ab616/10320472/473623998_m.jpg
Na 12 jaar (!) wilde 'ie niet meer opladen.
Een nieuw batterijtje besteld (voor het schokkende bedrag van 11 euro) en gemonteerd.
Was toch zeker 5 minuten werk... :+

En voila; m'n aloude Protrek doet het weer. d:)b
En passant ook maar gelijk een nieuw rubberen horlogebandje van 17,50 meebesteld, want het originele bandje was inmiddels aan het schilferen en verpulveren (dankzij het vele ruwe outdoorgebruik).

Het lastige was eigenlijk nog om te zorgen dat de miniatuur veertjes in het horloge niet wegspringen, tijdens het openen van het deksel. Hiervoor wordt vaak gewaarschuwd bij de diverse online handleidingen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
maartend schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:55:
Huh? LAdda = Eneloop???

LAdda = 2450:
https://www.ikea.com/nl/n...adbare-batterij-70303876/

Eneloop is 1900:
https://www.nkon.nl/8-aa-...g-in-blister-1900mah.html

Is toch niet dezelfde batterij?

Ik ben nogal fan van Eneloop, waarom zou ik nu voor Ladda gaan?

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Eneloop Pro is 2500mAh

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 16-01-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Iemand hier een idee hoe je een LiitoKala 3.2V 32700 zoals hier op Ali aansluit op een gaatjesbord?
https://nl.aliexpress.com/item/33000037640.html

Voor veel andere batterij maten zijn er batterijhouders met kabels er aan, maar die kan ik voor de 32700 maat niet vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Oh het is de pro?
Jammer, wat is nu echt het voordeel van de pro's?

Ik gebruik de normale eneloop's in afstandsbedieningen en kinderspeelgoed.

Ik heb meer aan de 2100 keer opladen, dan krachtiger en "maar" 500 keer opladen.

Ik heb de normale eneloops echt al heel lang en naar mijn idee gaan die echt een leven lang mee. Is dat bij de Pro's niet minder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

(voortgezet vanuit het ESP-topic vanaf ca. hier: jomas in "Het grote ESP topic")
flippy schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:42:
voor allen hier op dit topic: als je niet -volledig- weet hoe een bms het werkt ga het dan niet de delen die je niet weet of zelf hebt aangenomen voor waarheid zitten verkondigen of onsamenhangende zinnen schijven of termen verkeerd gebruiken.

mensen die proberen van jullie uitleg kaas proberen te maken gaan hierdoor ongelukken krijgen. dus laat accus en de bijbehorende electronica even over aan de mensen die het het daadwerkelijk begrijpen en/of beter uit kunnen leggen en hou dit topic on topic.
flippy schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:11:
nooit iets hebben gehad maakt je nog geen expert, en geluk is niet hetzelfde als ervaring. en ook mux legt het niet goed uit aangezien ook hij termen zoals een bms en bpc (aka: de printjes die alleen een losse cel beschermt tegen extremen) op dezelfde hoop gooit ook al is hij/zij meer capabel.
Ik ga me er maar even in mengen omdat @flippy hier wat dingen zegt waar ik het vooral filosofisch niet mee eens ben, en die best schadelijk zijn op de lange termijn IMO.

Allereerst, los van de technische discussie: wat flippy in de eerste quote doet is een vorm van gatekeeping; het opwerpen van (kunstmatige) barrières voordat je in de club mag. Erger nog, dit is gatekeeping op basis van je eigen arbitraire maatstaven - namelijk inferenties op basis van andermans forumposts, niet op basis van, zeg, formele maatstaven zoals opleidingsniveau, -richting, relevante recente werkervaring, enzovoorts.

Daarnaast zitten we op een internetforum waar mensen voor hun lol hun ervaringen en prestaties delen en bediscussiëren, en daarbij hoort een grote hoeveelheid foute informatie, vergissingen, heen-en-weer, enzovoorts. De enige manier om te leren is door te falen, en een belangrijk aspect van falen is hoe andere mensen hierop reageren. Een gatekeeping-reactie van een autoriteitsfiguur is niet constructief.

In de tweede post ga ik even psychoanalyse uitvoeren en zeggen dat flippy zich hier bedreigd voelt in zijn autoriteitspositie binnen het forum en ieder klein foutje probeert aan te grijpen om 'de ander' buiten te sluiten. Dit is uiteraard een wijdverbreid fenomeen op het internet, ik heb het zelf ook ongetwijfeld vaak genoeg gedaan, en het zegt niks over de daadwerkelijke bekwaamheid van de schrijver. Maar het is wel schadelijk doordat je daarmee je eigen autoriteit ondermijnt.

----------------

Er is geen ultieme waarheid, er is geen universele terminologie, alles wat we hier doen is beperkt door de fuzziness van taal en persoonlijke interpretatie. De expert is de persoon die een onderwerp van vele kanten kan bekijken en kan zien welke 'kant' van een onderwerp het beste aansluit bij het publiek.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ok, goed als jij het filosofisch noemt, ik noem het advies geven zonder degelijke grondslag.
en op een forum als tweakers ijn veel dingen discutabel aangezien er (tegenwoordig) bij de meeste dingen tweaken of het creatief met kurk (als je van een wat latere generatie bent) aan te prijzen aangezien er relatief gezien weinig fout kan gaan.

echter aangezien met name lithiumbatterijen of zelfs losse cellen in onervaren handen of nog erger -verkeerd voorgelichte- handen letterlijk levensgevaarlijk zijn en bij mensen letterlijk de toko af kan branden als het goed fout gaat is het geven van onjuiste gegevens of tegenstrijdige adviezen gewoon iets wat niet moet gebeuren, hoe goed bedoeld het ook is.
we praten niet over het overklokken van een pc of pielen met een drone maar over het werken aan energiedragers die geweldadig hun energie vrij kunnen geven. een wat gepastere houding ipv het reguliere wat laconieke houding is dan zeker wel op zijn plaats en vooral goed opletten wat men zegt tegen onervaren handen. ik beschouw een lithiumcel als een wapen, daar laat je ook niet iedereen mee spelen zonder degelijke instructie. de gevolgen voor beide als er eentje afgaat in je hand is vergelijkbaar.

puntje 2: ik ben hier absoluut geen autoriteit en mijn "status" hier op het forum over hoe mensen over mij denken zal me jeuken, mij gaat het er in de eerste instantie erom dat mensen hun handen of toko niet af laten branden doordat ze een schroevendraaier lieten vallen op de verkeerde plek of mensen gaan zitten klooien aan dingen waar ze maar een half samenhangend verhaal van hebben meegekregen door iemand op het forum die het ook maar half weet. ik bezit gewoon over een stukje meer practische ervaring en heb ook daadwerklijk een achtergrond in deze techniek en die deel ik op dit forum, als jij dat ziet als autoritair dan wens ik je daar veel plezier mee maar daar kan ik niks aan veranderen.

als jij of iemand anders het beter weet laat maar horen, maar dan wel onderbouwd met iets meer dan "zo heb ik het altijd gedaan en het is nooit fout gegaan".

en met accus is er zeker wel een ultieme waarheid: respecteer het niet en je bent je huis kwijt. niks filosofisch of autoritair aan, gewoon realiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-01-2020 12:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@mux @flippy
Hoewel een interessante discussie gaat het niet over oplaadbare batterijen. Dus afsplitsen naar een nieuw topic of stoppen aub.

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 16-01-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De zaak niet zwart-wit maken.
Ik heb wel eens wat datasheets van (Panasonic?) LiIon 18650 cellen bekeken, maar daarin stond expliciet dat ze bij kortsluiting of overladen niet in brand kunnen vliegen. Geen eigen onderzoek gedaan overigens.

Ik wil daarmee niet zeggen dat dat voor iedere LiIon cel geldt, maar wel dat ze niet per definitie onveilig zijn.
(dat waren cellen uit laptop accupacks, dus zonder eigen elektronica aan boord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
BlakHawk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:41:
[...]
Oh het is de pro?
Jammer, wat is nu echt het voordeel van de pro's?
Voordelen van de Pro tov de gewone Eneloop:
+ Grotere capaciteit

Nadelen Pro tov gewoon:
- Grotere zelfontlading
- Kortere levensduur
- Duurder

Volgens mij geldt hetzelfde verhaal overigens ook voor de gewone tov de Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
Bacchus schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:46:
[...]

Voordelen van de Pro tov de gewone Eneloop:
+ Grotere capaciteit

Nadelen Pro tov gewoon:
- Grotere zelfontlading
- Kortere levensduur
- Duurder

Volgens mij geldt hetzelfde verhaal overigens ook voor de gewone tov de Lite.
Alleen zijn ze dus bij Ikea goedkoper...
Lastig...

Voor de normale Eneloop's gaan, of de Ikea pro variant....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Voor de normale Eneloop's gaan, of de Ikea pro variant....
Ik gebruik al 13 jaar de normale eneloop accus. Ook de accus uit 2006 doen het nog prima.
Ik heb in 2013 8 eneloop pro's gekocht. 3 ervan zijn inmiddels defect. Ik heb een jaar terug ook 4 Ladda's gekocht. Inmiddels zijn 2 ervan defect. Nu gebruik ik de batterijen ook wel heel veel, maar puur op mijn ervaring komen er alleen nog bij mij standaard eneloops in huis en lite versies voor de dect telefoons enzo.
Voor een lange levensduur adviseer ik de normale eneloops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na 15 jaar trouwe dienst overleed een van m'n Metabo accublokken. Viel met geen mogelijkheid meer te laden en de bijbehorende lader gaf aan dat de accu vervangen diende te worden.
De statusLEDs op het blok zelf knipperden ook heel error-achtig.

Dit model:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0022/8566/6404/products/METABO_BSZ14.4_595x595.jpg

ff rondgekeken voor een vervangend model accublok, maar die vond ik nog best duur. Dus dan maar zelf openmaken. Dikke kans dat er 18650 cellen gebruikt zouden zijn.
En idd; 8 stuks, ongemerkte cellen, slechts een aanduiding '10A'.
Ze zaten per paar, om en om, gepuntlast, de helft in serie (vandaar de 14,4V aanduiding op het accublok), en vervolgens parallel geschakeld.
Was nog wel een dingetje om dat blok open te krijgen. Zijn speciale schroeven met afwijkende kop gebruikt en deels zat het dichtgeklemd met half dichtgesmolten studs.

Afijn, nkon.nl to the rescue! :+
8 stuks LG U-Tag 20A cellen besteld. De aangelaste tags zijn makkelijk soldeerbaar.
Volgende dag in huis.

De boel omgebouwd en voila alles werkte weer. Nu was ik voor ruim 3 tientjes klaar en verwacht ik wel weer wat jaartjes met die accu te kunnen doen.
(nu zal ongetwijfeld m'n tweede accublok binnenkort ook wel de geest geven)

Zo zie je maar, niet alles hoeft gelijk naar de kliko/afvalrecycling.
De 8 oude cellen gaven trouwens allemaal een beetje rare spanning, zo tussen de 1,5 en 2V. M.a.w. die waren echt overleden. Valt me nog mee hoe lang het überhaupt gefunctioneerd heeft.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Ik ben nogal “blown away” door de test site zelf en het feit dat je laders kunt flashen tegenwoordig.

Echter, er staat niet veel over testers op of veel laders met test functie. Is dat niet echt nodig bij batterijen of worden ze sowieso altijd eerst leeg getrokken?

Intussen heb ik nu geen idee meer waar ik moet beginnen met laders en batterijen. De merken die ik hier allemaal voorbij zie komen zou ik voorheen als “el cheapo” hebben bestempeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Sppak schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:45:
Ik ben nogal “blown away” door de test site zelf en het feit dat je laders kunt flashen tegenwoordig.

Echter, er staat niet veel over testers op of veel laders met test functie. Is dat niet echt nodig bij batterijen of worden ze sowieso altijd eerst leeg getrokken?

Intussen heb ik nu geen idee meer waar ik moet beginnen met laders en batterijen. De merken die ik hier allemaal voorbij zie komen zou ik voorheen als “el cheapo” hebben bestempeld.
Korte versie als antwoord op je vragen:
Gewoon bij Nkon een Panasonic lader kopen zoals de BQ-CC55.
Daarnaast een serie standaard (witte) Eneloop accu's erbij bestellen en je kan jaren vooruit.

Extra functies zoals test functies zijn vooral leuk als je verschillende soorten accus's (merk of leeftijd) door elkaar gebruikt. Zelf zorg ik er zo voor dat altijd de accu's die een vergelijkbare capaciteit hebben bij elkaar blijven. Bij standaard laders worden de accu's alleen opgeladen en niet eerst ontladen. Dat is vaak ook niet meer nodig met NiMh accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wouter3 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:27:
[...]

Korte versie als antwoord op je vragen:
Daarnaast een serie standaard (witte) Eneloop accu's erbij bestellen en je kan jaren vooruit.
Klopt allemaal, alleen dan de Ladda 2450 bij IKEA weghalen. Blijken Eneleoops Pro te zijn voor een fractie van de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
maartend schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Klopt allemaal, alleen dan de Ladda 2450 bij IKEA weghalen. Blijken Eneleoops Pro te zijn voor een fractie van de prijs
Klopt als je kijkt naar de prijs, maar dat zijn nu net de accu's waar ik uit ervaring niet tevreden over ben wat betreft de levensduur (het aantal keren dat je hem kunt opladen (na een paar jaar was een aantal al defect). (geldt zowel voor de eneloop pro's als de ladda's.) zie mijn post van een tijdje terug. Vandaar mijn advies voor de normale eneloops.

Ik besef me overigens dat dit mijn ervaring is op basis van mijn gebruik met deze accu's.

[ Voor 18% gewijzigd door wouter3 op 30-01-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wouter3 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:48:
[...]

Klopt als je kijkt naar de prijs, maar dat zijn nu net de accu's waar ik uit ervaring niet tevreden over ben wat betreft de levensduur. (geldt zowel de eneloop pro's als de ladda's.) zie mijn post van een tijdje terug. Vandaar mijn advies voor de normale eneloops.
Ok. nooit gelezen.
Ik heb juist de gewone Eneloops en ben juist meer tevrden over mijn Ladda's. Die gaan in gebruik (aantal keren op te laden) juist langer mee lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
wouter3 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:27:
[...]
De 55 is prima maar laat je niet verleiden door de aantrekkelijke prijs van de 51: Die is brol, of naja: waar naar zijn geld. Volgens mij was de 18 (niet bij NKON) ook geen aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor diegenen die testresultaten zoeken, alhier:
https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html

is veel info te vinden over allerlei laders.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik ga over een poosje een trekking doen, mijn GPS gaat dan mee. Heb regelmatig toegang tot elektriciteit. Ik wil dus mijn oplaadbare batterijen (de Ikea LADDA) meenemen. Maar er moet een lader mee. Natuurlijk niet mijn zware laders. Gaat echt mijn rugzak niet in. Dus ik denk om zo'n 2 batterijlader aan te schaffen die op USB wordt aangesloten (heb toch een USB lader bij). Iemand ervaringen met laders zoals het volgende ; https://www.aliexpress.com/item/32847854110.html
en dan de N2 versie.

of dit;
https://www.aliexpress.com/item/32280652135.html

Of een andere goede,kkleine, aansluitbaar op USB lader voor 2AA batterijen.

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 07-02-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@maartend Als je toch bij Ikea shopt, is de Vinnige niet iets? Kost precies niets, heeft twee aparte kanalen en lijkt me supercompact. Met 220 mA wel een tikkeltje langzaam en geen -dT terminatie (denk ook niet dat dat zou werken bij die stroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bacchus schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:11:
@maartend Als je toch bij Ikea shopt, is de Vinnige niet iets? Kost precies niets, heeft twee aparte kanalen en lijkt me supercompact. Met 220 mA wel een tikkeltje langzaam en geen -dT terminatie (denk ook niet dat dat zou werken bij die stroom)
220mA. beteknd dus 10 uur laden. Is dus genoeg. Dit lijkt me wel geweldig. En weet je, eenmaal thuis gebruik ik weer mijn eigen lader.
Thnx, even lezen.

En mijn vrouw gaat toevallig vandaag langs Ikea.

edit ; zou dus wel dit hebben ; 'Charge is terminated by individual minus delta voltage sensors (-dV)'

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 07-02-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Een vraagje, kan je unprotected 18650 batterijen opaden zonder problemen in een normale oplader die voor 18650 geschikt is? Of kan je in die opladers alleen maar protected opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
fo0 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 17:20:
Een vraagje, kan je unprotected 18650 batterijen opaden zonder problemen in een normale oplader die voor 18650 geschikt is? Of kan je in die opladers alleen maar protected opladen?
Volgens mij wel. Maar gezien unprotected, blijf er bij staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Als iets als een 18650-lader verkocht wordt, zou ik eigenlijk een overlaad-beveiliging in de lader verwachten. Of beter: Ik zou een 18650-lader zonder overlaad-beveiliging niet kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@fo0 FYI:
http://www.lygte-info.dk/info/battery%20protection%20UK.html
https://lygte-info.dk/info/isMyBatteryProtected%20UK.html

Daarbij in aanmerking nemende dat protected 18650's vaak net een paar millimeter langer zijn dan unprotected cells. Voor sommige toepassingen kan dat betekenen dat ze gewoonweg niet fysiek passen.
Maar over het algemeen zou de lader daar geen problemen mee moeten hebben.

@Bacchus De 'protection' behelst niet alleen overlaad beveiliging, maar ook nog een aantal andere zaken...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het in de batterij-wereld verboden om een site te maken die eruit ziet alsof ie ná 1996 gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Smultie schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:25:
Is het in de batterij-wereld verboden om een site te maken die eruit ziet alsof ie ná 1996 gemaakt is?
Waar hebben we het dan over :?

Sommige "nieuwerwetse websites" zijn ook best wel om te huilen dus ik ben wel benieuwd wat je hebt gezien en hoe het beter kan ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ehtweak schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:56:
@fo0 FYI:
@Bacchus De 'protection' behelst niet alleen overlaad beveiliging, maar ook nog een aantal andere zaken...
Inderdaad: over-ontlaad-beveiliging en stroombeperking, beiden minder relevant in het laadproces maar net zo makkelijk in een lader in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bacchus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:19:
[...]

Inderdaad: over-ontlaad-beveiliging en stroombeperking, beiden minder relevant in het laadproces maar net zo makkelijk in een lader in te bouwen.
een lader heeft per definitie een stroombeperking anders zou je heb je een voeding en zouden de zekeringen of beveiligingen die erin zitten meteen doorslaan.
de kleine boards die in sommige 18650 button tops zitten doen pas iets als je VER voorbij de offciele waardes gaat en mag/kan op geen enkele wijze gebruikt worden als stand alone beveiliging.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kan iemand me een veilige lader voor deze protected 18650's aanraden? Liefst zo compact mogelijk want voor op reis. Ik hoef evt maar 1 18650 tegelijk op te laden.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb deze. Leuk ding. Kan veel. Genoeg positieve reviews.

https://sk.nkon.nl/opus-bt-c100-digital-usb-charger.html

YouTube: GearBest Opus BT-C100 Battery Charger First Look

Hier wordt het ding even gesloopt en van binnen beoordeeld.

YouTube: What's inside the Opus BT-C100 Battery Charger?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Sinds ik met Domotica aan de gang ben word ik gek van de lege batterijen, betaal mijzelf scheel aan de Duracell's. Enige tijd geleden dus een oplader + CR123A/16340 gekocht via AliExpress, dat werkt opzich goed alleen de lader is dermate crappy dat ik hem amper durf te gebruiken. De batterijen zijn ook niet van een spectaculaire kwaliteit.
Los van deze batterijen heb ik ook een berg Eneloop's AA & AAA met een Panasonic lader.

Ik ben dus toe aan iets nieuws. Ik wil een goede lader en batterijen voor mijn Domotica. Is er iemand die hierin advies kan geven?

Wat ik heb gevonden zijn de Nitecore i2 en d2 laders bijvoorbeeld en bijbehorende Nitecore NL166. Die klinken wel OK, maar ik heb er geen ervaring mee. Ook over de Keeppower 16340 700mAh lees ik bij NKON goede berichten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Drardollan schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:10:
Sinds ik met Domotica aan de gang ben word ik gek van de lege batterijen, betaal mijzelf scheel aan de Duracell's. Enige tijd geleden dus een oplader + CR123A/16340 gekocht via AliExpress, dat werkt opzich goed alleen de lader is dermate crappy dat ik hem amper durf te gebruiken. De batterijen zijn ook niet van een spectaculaire kwaliteit.
Los van deze batterijen heb ik ook een berg Eneloop's AA & AAA met een Panasonic lader.

Ik ben dus toe aan iets nieuws. Ik wil een goede lader en batterijen voor mijn Domotica. Is er iemand die hierin advies kan geven?

Wat ik heb gevonden zijn de Nitecore i2 en d2 laders bijvoorbeeld en bijbehorende Nitecore NL166. Die klinken wel OK, maar ik heb er geen ervaring mee. Ook over de Keeppower 16340 700mAh lees ik bij NKON goede berichten.
Zo jammer dat er niemand meer de Search gebruikt of op zijn minst een stukje terugleest :
ehtweak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:40:
Voor diegenen die testresultaten zoeken, alhier:
https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html

is veel info te vinden over allerlei laders.
HINT : De Nitecore D4 zou zomaar eens je oplossing kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
sk.nkon.nl lijkt geen korting meer te geven.
De eneloops zijn naar mijn idee fors in prijs toegenomen.

Iemand een goede plek om deze te kopen??

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

BlakHawk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:55:
sk.nkon.nl lijkt geen korting meer te geven.
De eneloops zijn naar mijn idee fors in prijs toegenomen.

Iemand een goede plek om deze te kopen??
De oplaadbare Ikea AA en AAA batterijen schijnen ook Eneloops te zijn.
Pagina: 1 ... 48 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.