Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste
Acties:
  • 461.290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
quote:
Magic schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:47:
[...]

correct me if i'm wrong, [...]
Graag >:) :>

De heren boven mij adviseren: "Koop / gebruik LSD batterijen"

LSD staat in deze context voor "low self-discharge".

Dus ja - "Normale" (lees: niet-LSD) batterijen lopen relatief snel leeg (de door jou geschetste 5% per maand).
Echter, LSD-batterijen lopen juist niet snel leeg (slechts 15 tot 30% van hun capaciteit per jaar - aangenomen dat je wel een beetje kwalitatief goede batterijen aanschaft).

Wikipedia: Nickel–metal hydride battery

"By using an improved electrode separator and improved positive electrode, manufacturers claim the cells retain 70–85% of their capacity when stored one year at 20 °C"

Daarom dus worden voor apparaten die weinig stroom verbruiken over het algemeen (hoog/hogere capaciteit) LSD-batterijen geadviseerd.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Graag >:) :>

De heren boven mij adviseren: "Koop / gebruik LSD batterijen"

LSD staat in deze context voor "low self-discharge".

Dus ja - "Normale" (lees: niet-LSD) batterijen lopen relatief snel leeg (de door jou geschetste 5% per maand).
Echter, LSD-batterijen lopen juist niet snel leeg (slechts 15 tot 30% van hun capaciteit per jaar - aangenomen dat je wel een beetje kwalitatief goede batterijen aanschaft).

Wikipedia: Nickel–metal hydride battery

"By using an improved electrode separator and improved positive electrode, manufacturers claim the cells retain 70–85% of their capacity when stored one year at 20 °C"

Daarom dus worden voor apparaten die weinig stroom verbruiken over het algemeen (hoog/hogere capaciteit) LSD-batterijen geadviseerd.
Bedankt voor de verduidelijking :). Ik dacht zelf dat 5% al gelde voor een LSD - cel, en dat het in de 10-tallen procenten liep per maand voor een normale cel :)

Ikea zelf heeft het dan ook niet helemaal bij het rechte eind:
Batterijen met een lage energiecapaciteit (laag mAh-cijfer) zijn geschikt voor producten die minder stroom vereisen, zoals afstandsbedieningen, computermuizen, toetsenborden en producten op zonnecellen.
en
Batterijen met een hoge energiecapaciteit (hoog mAh-cijfer) zijn geschikt voor producten die veel stroom vereisen, zoals mp3-spelers, camera's, speelgoed, zaklampen en spelbesturing.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• florizla
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:57
Dat advies van Ikea vind ik zeer terecht. Voor zuinige apparaten koop ik ook geen dure LSD cellen met hoge capaciteit.

Als het vier of vijf jaar duurt voor je teug moet opladen dan is dat meer dan genoeg.

PS: voor de koopjesjagers: Aldi LSD setjes met lage capaciteit voor 4 Euro. https://nl.aldi.be/aldi_o...ijen_48_5_3179_34645.html

[Voor 25% gewijzigd door florizla op 30-07-2018 20:49]

• Redlihcs
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 08-03 19:52

Redlihcs

? of !

quote:
florizla schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:45:
Dat advies van Ikea vind ik zeer terecht. Voor zuinige apparaten koop ik ook geen dure LSD cellen met hoge capaciteit.

Als het vier of vijf jaar duurt voor je teug moet opladen dan is dat meer dan genoeg.

PS: voor de koopjesjagers: Aldi LSD setjes met lage capaciteit voor 4 Euro. https://nl.aldi.be/aldi_o...ijen_48_5_3179_34645.html
Ik zou al een setje gaan halen. Maar deze aanbieding geldt alleen voor België helaas. Maar even wachten tot hij ook in NL in de aanbieding is.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:00
Voor een (eenvoudige) bestuurbare auto zoek ik twee setjes van oplaadbare AA batterijen.
Ik heb nog een GP PowerBank Rapid oplader liggen, model GPPB02GS. De GP 1800 en 2000 NiMH batterijen die ik erbij had zijn oud en lange tijd niet gebruikt.

Is deze lader bruikbaar met nieuwe Eneloops bijvoorbeeld?

Specs

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:53

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

My-life schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:
Voor een (eenvoudige) bestuurbare auto zoek ik twee setjes van oplaadbare AA batterijen.
Ik heb nog een GP PowerBank Rapid oplader liggen, model GPPB02GS. De GP 1800 en 2000 NiMH batterijen die ik erbij had zijn oud en lange tijd niet gebruikt.

Is deze lader bruikbaar met nieuwe Eneloops bijvoorbeeld?
Ik zie geen idioot korte laadtijden vermeld worden dus waarom ook niet :)

Koop anders een setje GP Recyko en gebruik die of koop juist een andere lader zoals de NiteCore D4 voor de Eneloops... het kan allemaal!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:09
Even dit topic kicken!

Van het weekend aan het opruimen geslagen en kwam overal en nergens mijn Eneloops tegen. Gedeelte was leeg en een gedeelte grotendeels vol.
Ik heb precies 1 set van 4 die helemaal niets meer lijkt te doen :? Alle 16 Eneloops zijn even oud (en dat is best oud) en alleen deze 4 doen iets meer.
Met niets bedoel ik dat mijn Voltcraft als ik ze er in doe gewoon "null" aangeeft alsof er niets in zit :?

Is het gewoon einde verhaal of valt hier nog iets aan te redden ?

Gabriël Ryzen

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:21
@sapphire Had ik laatst ook met enkele eneloops (6 jaar oud). Je kunt een "null" batterij weer jump starten als het ware. Zijn aardig wat youtube filmpjes over te vinden, weet even niet meer welke ik heb gebruikt, maar ze werken sindsdien weer gewoon.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08:02
sapphire schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:12:
Even dit topic kicken!

Van het weekend aan het opruimen geslagen en kwam overal en nergens mijn Eneloops tegen. Gedeelte was leeg en een gedeelte grotendeels vol.
Ik heb precies 1 set van 4 die helemaal niets meer lijkt te doen :? Alle 16 Eneloops zijn even oud (en dat is best oud) en alleen deze 4 doen iets meer.
Met niets bedoel ik dat mijn Voltcraft als ik ze er in doe gewoon "null" aangeeft alsof er niets in zit :?

A_K in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Werkt prima ;)

• Hahn
  • Laatst online: 02:19
sapphire schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:12:
Even dit topic kicken!

Ik heb best vaak Eneloops die null aangeven in m'n Voltcraft. Als ik ze een flinke tijd (meerdere uren, vaak een hele nacht) erin laat zitten, dan komen ze bijna altijd wel weer tot leven.

The devil is in the details.

• ChibiM
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 23:26
Of even in "domme" lader stoppen voor paar minuten!

Mijn website: eneloop101

• 4POX
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06:43

4POX

Everybody is wired

ChibiM schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:16:
Of even in "domme" lader stoppen voor paar minuten!
Mijn truc is altijd even een 'kapotte' eneloop kortsluiten met een goede batterij. Tot die heet aanvoelt. Daarna dee ik een refresh in de lader. Ik doe dit altijd zo omdat ik geen domme lader heb.

AKA Rinkel weblog

• ChibiM
Dat kan ook. Heb het zelf nog nooit gedaan.

• sapphire
Ha na alle posts en oplossingen kom ik vanavond thuis en liggen ze na een aantal uur in de Viltcraft toch netjes te laden :)

Iig bedankt voor het meedenken namens * sapphire jr en zijn battery-powered-Nijntjes :+

Gabriël Ryzen

• Kickasz
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:16
Iemand enig idee waar ik het beste nieuwe GP Recyko 2000 mah+ batterijen kan halen? Vorig jaar bij Nkon gekocht voor 4,75 per 4. Alleen nu lijkt de prijs wel de pan uit te rijzen of heb ik vorig jaar gewoon geluk gehad met de prijs...?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Kickasz Waarom geen Eneloops? Die staan toch wel wijd en zijd bekend als zijnde waar-voor-je-geld en betrouwbaar.

Mooie Plaatjes   

• Kickasz
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:16
ehtweak schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:20:
@Kickasz Waarom geen Eneloops? Die staan toch wel wijd en zijd bekend als zijnde waar-voor-je-geld en betrouwbaar.
Goede ervaringen met GP tot nu toe. Eneloops zijn wat mij betreft ook een prima alternatief. Alleen zie ik dat de prijzen van die batterijen nog hoger zijn dan de GP. 8)7

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Ze gaan ook heel lang mee. Maar goed, als je dat niet wil betalen, koop je gewoon de GP's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:37

Cheezus

Luiaard

Of de Eneloops in een ander jasje halen: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70303876/

• sapphire
Ik had een tijdje terug nog zoiets half meegekregen maar dat zijn serieus eneloops? Dan ga ik even inslaan :+

Gabriël Ryzen

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:37

Cheezus

Luiaard

Niet helemaal zeker maar ze komen uit dezelfde fabriek en presteren erg gelijkwaardig: https://www.slrlounge.com...-ladda-are-they-the-same/

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:50:
Ze gaan ook heel lang mee. Maar goed, als je dat niet wil betalen, koop je gewoon de GP's.
Alsof daar veel verschil in zit... er zijn maar 3 fabrieken waar die krengen vandaan kunnen komen :D

Eneloop/Fujitsu/GP/IKEA/whatever works! >:) En zo goedkoop mogelijk is natuurlijk! :P

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ChibiM
Nero355, bedoel je in de hele wereld maar 3? Dat is moeilijk te geloven.

Wat betreft de eneloop rewraps, bekijk mijn website maar even ;)

https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
ChibiM schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:38:

504 Gateway Time-out
nginx/1.14.0

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:22

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gezien ik binnenkort wat meer flitsers, en dus wat meer batterijen, wil gaan gebruiken, ben ik op zoek naar een beetje fatsoenlijke lader. Momenteel gebruik ik gewoon een domme, maar het voelt toch niet helemaal OK als ik m'n Eneloops daar twee dagen in vergeet :+
Is er binnen de laders net zo'n 'koop deze nou maar gewoon' model als Eneloops (of Ikea :)) bij de batterijen?

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 00:24

13art

Moderator Mobile
Wormaap schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:31:

Is er binnen de laders net zo'n 'koop deze nou maar gewoon' model als Eneloops (of Ikea :)) bij de batterijen?
Koop deze nou maar gewoon.

Te koop: een AKG Y50BT Koptelefoon

• Bacchus
  • Laatst online: 03-04 16:05
Gezien ik binnenkort wat meer flitsers, en dus wat meer batterijen, wil gaan gebruiken, ben ik op zoek naar een beetje fatsoenlijke lader. Momenteel gebruik ik gewoon een domme, maar het voelt toch niet helemaal OK als ik m'n Eneloops daar twee dagen in vergeet :+
Ja, die Ikea-lader is serieus een prima lader voor een gestoord lage prijs. Vier aparte kanalen, 1.000 mA per kanaal en ΔT- èn -ΔV-terminatie. Daarbij ook lekker compact, vandaar mijn reislader als de C9000 thuis moet blijven.

[Voor 6% gewijzigd door Bacchus op 26-10-2018 08:58]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zie hier wat onze Deense accu/lader/USB/flashlights/LED driver/etc tester er van vindt:

https://lygte-info.dk/rev...adda%20YH-990BF%20UK.html

Conclusion

The charger does a good job of charging NiMH batteries with correct -dv/dt algorithm and has a nice low trickle current.
I would have liked it cooler, but that is very difficult to do with a small charger than can charge four batteries at 1A. I would also very much have liked to have a indicator for each channel, not only a common indicator.
I will call this a simple and good charger

Mooie Plaatjes   

• ChibiM
Smultie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:16:
[...]

504 Gateway Time-out
nginx/1.14.0
Apart. Nu nog steeds?

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Nope, werkt een paar minuten later zelfs al! Sorry, had ik ff kunnen melden!

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Kixpo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:19
Die IKEA lader ziet er goed uit, weet iemand nog een goede en betaalbare lader die ook kan refreshen en waar minimaal 4 AA of AAA batterijen in kunnen?

• ChibiM
@Smultie gelukkog, bedankt!
@Kixpo
Zou even kijken naar de Opus bt c700 of als je ook lithium's wilt doen de bt c3100.

• nero355

nero355

Twee of drie die echt betrouwbaar zijn in ieder geval : De welbekende fabriek in Japan en nog één of twee fabrieken in China.

Exacte bron waar dit stond kan ik effe niet vinden helaas :/

Dat bedoelde ik dus niet, maar jeetje... kan die website niet wat compacter ?!
Zelfs op mijn 1920x1200 monitor vreet het wel erg veel ruimte op! Erg irritante trend al die veel te grote lettertypes en dergelijke tegenwoordig :|
Het is alweer effe geleden, maar zo heel anders zal de markt ondertussen niet zijn denk ik :
- nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

:)

• edje-bel
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 31-03 17:03
opus heeft nette opladers https://www.nkon.nl/charg...ery-charger-analyzer.html zijn de moeite waard

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Daarnaast moet ik de eerste fabriek nog tegen komen die maar één product met één kwaliteitsniveau kan leveren. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:32:
Daarnaast moet ik de eerste fabriek nog tegen komen die maar één product met één kwaliteitsniveau kan leveren. :P
Zie nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" :> :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• nero355

nero355

:F
nero355 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:27:
Twee of drie die echt betrouwbaar zijn in ieder geval : De welbekende fabriek in Japan en nog één of twee fabrieken in China.

Exacte bron waar dit stond kan ik effe niet vinden helaas :/
Dus... eerst lezen dan reageren ;)

• Hahn
nero355 schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:59:
[...]

:F

[...]

Dus... eerst lezen dan reageren ;)
Volgens mij ben jij degene die beter moet lezen. Hij zegt dat 'ie geen fabrieken kent die echt maar 1 product van 1 kwaliteitsniveau maken, wat heeft dat met jouw post te maken? Waar blijkt uit jouw post dat die fabrieken precies dat doen?

• nero355

nero355

Hahn schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:02:
Volgens mij ben jij degene die beter moet lezen. Hij zegt dat 'ie geen fabrieken kent die echt maar 1 product van 1 kwaliteitsniveau maken, wat heeft dat met jouw post te maken? Waar blijkt uit jouw post dat die fabrieken precies dat doen?
Hij gaat door over een onderwerp/opmerking die ik al gecorrigeerd heb al bijna een maand geleden...

Kunnen we dat put nu gewoon dicht laten ?!

• Hahn
nero355 schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:05:
[...]

Hij gaat door over een onderwerp/opmerking die ik al gecorrigeerd heb al bijna een maand geleden...

Kunnen we dat put nu gewoon dicht laten ?!
Geen idee waar dat over gaat, maar dan had je er zelf niet op in moeten gaan? :>

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 18-11-2018 20:08]

• nero355

nero355

Hahn schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:06:
Dan had je er niet op in moeten gaan? :>
Net als jij ouwe held O+

/EDIT : @ hieronder =>
Ik hou erover op... dit is geen manier van discussiëren... :/

[Voor 20% gewijzigd door nero355 op 20-11-2018 16:02]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Welke put? Maar sinds wanneer verjaart onzin op een forum dan? :P

In het verleden is vaker uitgelegd hoe het werkt met fabrieken, merken en kwaliteit. Daar kan de zoekfunctie goed in voorzien. Stellen dat alles gelijk is omdat er maar drie fabrieken bestaan vind ik lachwekkend. :)

Aan je stelling heb je overigens niets gecorrigeerd, alleen gesteld dat je geen bron meer weet te vinden. ;)

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 03-04 18:59
Ik gebruik AA, AAA en Li-ion 18650 batterijen. Voor de NiMh accu's heb ik een lader van Voltcraft, de ipc-1l. Prima lader, maar moet nog een goede hebben voor 18650 accu's.
Welke is aan te raden? Ik zie van alles dat zowel NiMh als Li-ion doet bv de opus btc3100.
Ik dub sowieso tussen die lader en de skyrc mc3000 omdat die laatste via een app bediend kan worden. Vraag is of het de meerprijs waard is, is toch €60 extra.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Wildfire

Joy to the world!

Ramon 73 schreef op maandag 17 december 2018 @ 00:17:
Ik gebruik AA, AAA en Li-ion 18650 batterijen. Voor de NiMh accu's heb ik een lader van Voltcraft, de ipc-1l. Prima lader, maar moet nog een goede hebben voor 18650 accu's.
Welke is aan te raden? Ik zie van alles dat zowel NiMh als Li-ion doet bv de opus btc3100.
Ik dub sowieso tussen die lader en de skyrc mc3000 omdat die laatste via een app bediend kan worden. Vraag is of het de meerprijs waard is, is toch €60 extra.
Ik heb zelf de SkyRC MC3000, heerlijk ding. Werkt prima met 18650'jes, de app gebruik ik niet. Belangrijk vind ik de statistieken maar als je telefoon buiten bereik komt ben je alle statistieken van de tussentijd kwijt, ik gebruik dus de software op de PC om gedurende de heel procedure alles te kunnen track (voltage, amperage, temperatuur). De software is een beetje spartaans maar werkt verder prima. :)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb een Skyrc MC3000. Heb er erg veel lol mee. Toch ligt die nu in een verhuisdoos. Ik gebruik het apparaat niet omdat ik geen plek in mijn koffer had.

Op locatie heb ik een Nitecore D4 gekocht. Stabiel als een tank. Laad alles en zeer makkelijk te gebruiken. Laad helaas niet erg snel. 750mA maximaal op twee sloten of 350 mA op vier sloten.

AKA Rinkel weblog

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ramon 73 :
XTAR VC4; gewoon een prima oplader. En voor 2 tientjes (o.a. bij nkon) kun je daar geen miskoop aan hebben.
Ik zie echt de meerwaarde niet van al dan niet cloud-based koppeling met een slimfeun. Alleen maar weer gedoe en afhankelijkheden.
Een lader moet gewoon jarenlang z'n werk doen. Zonder poespas, zonder gedoe. KISS! :)
Steker in de wcd en laden maar.

[Voor 56% gewijzigd door ehtweak op 17-12-2018 09:31]

Mooie Plaatjes   

• Ramon 73
ehtweak schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:28:
@Ramon 73 :
XTAR VC4; gewoon een prima oplader. En voor 2 tientjes (o.a. bij nkon) kun je daar geen miskoop aan hebben.
Thanx, is inderdaad een betaalbare lader. Maarrr: 1A lading alleen mogelijk met 2 accu's erin. En zo te zien geen ontlading voordat het laden start. Voor Li-Ion niet zo'n probleem maar voor NiMh wil je dat juist wel hebben.

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:47

Toff

FP ProMod
Ramon 73 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:07:
[...]

Thanx, is inderdaad een betaalbare lader. Maarrr: 1A lading alleen mogelijk met 2 accu's erin. En zo te zien geen ontlading voordat het laden start. Voor Li-Ion niet zo'n probleem maar voor NiMh wil je dat juist wel hebben.
Waarom wil je dat? Volgens mij levert dat alleen extra slijtage op. Het aantal laadcycli van NiMh's is beperkt, maar 2x van 50 naar 100% telt als 1x opladen AFAIK.
Volledige ontlading was iets van NiCadjes ooit, in de grijze oudheid.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:29:
[...]

Je wilt niet weten hoeveel volksstammen hun telefoon / laptop eerst helemaal laten leeglopen voordat ze weer opladen.

AKA Rinkel weblog

• Ramon 73
Toff schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:29:
[...]

Waarom wil je dat? Volgens mij levert dat alleen extra slijtage op. Het aantal laadcycli van NiMh's is beperkt, maar 2x van 50 naar 100% telt als 1x opladen AFAIK.
Toch zie ik op oudere/misbruikte NiMh accu's wel flinke capaciteitswinst bij een refreshslag. Van 600mAh naar 1500 (bij 2100mAh originele capaciteit) toch wel meegemaakt. Li-ion is idd iets minder gevoelig voor gedeeltelijke lading etc, daar is ontladen/opladen juist afbreuk aan de levensduur.

• Bacchus
NiMH's vertonen een mild soort geheugeneffect. Elke paar maanden een volledige cyclus doet de bruikbare capaciteit inderdaad goed. En met een geclaimde levensduur van 2.100 volledige cycli op een Eneloop, kun je er jaarlijks best twee missen.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik heb een hoop eneloops/Fujitsu LSD-AA&AAAs, die laad ik doorgaans met een MAHA Powerex MH-C9000, maar nu heb ik wat grootverbruikers erbij gekregen, daarom zoek ik nog een lader om meer batterijen tegelijk te kunnen laden.

Ik zoek nu een goede lader, liefst met 4 kanalen, die bij voorkeur ook voor lithiumaccus geschikt is, heeft iemand tips? Ik heb al op bijvoorbeeld https://lygte-info.dk/ gezocht en zo, maar ben benieuwd naar de ervaringen en inzichten hier. De hierbovengenoemde XTAR VC4?

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2018 11:40]

• Ramon 73
Gisteren twee stuks Panasonic NCR18650BD 3200mAh ontvangen voor een zaklamp (Astrolux S42). Beetje teleurgesteld, zoals ik het zie geven die cellen minder licht op de hoogste stand dan een Samsung INR18650-35E 3450mAh.
Vandaag een luxmeter meenemen vanaf het werk, maar ik denk dat ik de uitkomst al weet....het verschil is ook met het oog zichtbaar als ik vanuit de slaapkamer richting het bos schijn zijn de eerste bomen helder verlicht met de INR cel. Wissel ik naar NCR dan zie ik minder details.
Ben ze nu allemaal (3 stuks) aan het opladen met de BT-C3100, vanavond nog eens testen.

• Ramon 73
begintmeta schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:12:
Ik zoek nu een goede lader, liefst met 4 kanalen, die bij voorkeur ook voor lithiumaccus geschikt is, heeft iemand tips? Ik heb al op bijvoorbeeld https://lygte-info.dk/ gezocht en zo, maar ben benieuwd naar de ervaringen en inzichten hier. De hierbovengenoemde XTAR VC4?
Een paar dagen geleden had ik hetzelfde fenomeen. Heb zelf ook NiMh en Li-Ion. Refreshen op Li-Ion is onzinnig, maar NiMh kan er wel voordeel van hebben.
Ik zocht dus een 18650/AA lader die met 1A per schacht(4x) kan laden en ook kan refreshen. De XTAR VC4 kan dat helaas niet, die kan max 500mAh per schacht laden als je er 4 cellen in stopt. Met 2 cellen kan je wel op 1A laden. Tevens moet er nog een USB adapter met voldoende power bij gekocht worden.
Daarom heb ik de Opus BT-C3100 gekocht waar wel alles mee kan zoals ik het graag wilde. Wel bijna 2x zo duur(mits je de USB voeding voor de VC4 niet meerekent)

• nero355

nero355

Ramon 73 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:00:
Ik zocht dus een 18650/AA lader die met 1A per schacht(4x) kan laden en ook kan refreshen. De XTAR VC4 kan dat helaas niet, die kan max 500mAh per schacht laden als je er 4 cellen in stopt. Met 2 cellen kan je wel op 1A laden. Tevens moet er nog een USB adapter met voldoende power bij gekocht worden.
Ik vind ook al die USB powered laders dikke onzin eerlijk gezegd : Iets simpels als de NITECORE D4 is een veel betere optie :)
Daarom heb ik de Opus BT-C3100 gekocht waar wel alles mee kan zoals ik het graag wilde. Wel bijna 2x zo duur(mits je de USB voeding voor de VC4 niet meerekent)
Ik geloof dat die Opus lader met elke firmware update beter wordt dus dat is ook wel een leuk alternatief!

• Toff

Toff

FP ProMod
[quote]nero355 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:24:
[...]
Ik vind ook al die USB powered laders dikke onzin eerlijk gezegd : Iets simpels als de NITECORE D4 is een veel betere optie :)
[...]

Is die Nitecore D4 een uitlopend model ofzo? Mijn China-order is gecancelled en veel andere leveranciers hebben hem niet (meer) op voorraad of nog slechts enkele exemplaren.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bacchus schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:02:
En met een geclaimde levensduur van 2.100 volledige cycli op een Eneloop, kun je er jaarlijks best twee missen.
Op papier kan je ze bijna zes jaar lang elke dag opladen, of als je het één keer per week doet zo'n veertig jaar. Heb nooit het gevoel dat het aantal cycli echt veel boeit. :D

• nero355

nero355

Toff schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:20:
Is die Nitecore D4 een uitlopend model ofzo? Mijn China-order is gecancelled en veel andere leveranciers hebben hem niet (meer) op voorraad of nog slechts enkele exemplaren.
Geen idee... staat gewoon nog steeds op hun website zo te zien : https://charger.nitecore.com/product/d4

Misschien effe een e-mail naar de Sales of Support afdeling sturen :?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hmmm, bij nkon.nl is die NiteCore D4 niet op voorraad.
Amazon.de levert 'm wel.

Maar is de i4 niet de opvolger van de D4?
http://nitecore-ua.com/en...re-chargers-d4-and-i4-new
http://www.candlepowerfor...?387573-Nitecore-D4-vs-i4

[Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 31-12-2018 10:07]

Mooie Plaatjes   

• nero355

nero355

@ehtweak @Toff De mijne komt hier vandaan : https://www.banggood.com/...art-Charger-p-928155.html en is zo te zien op voorraad :)

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:33
Als kerstpakket: Deze panasonic BQ-CC65 gekregen. Volgens Lygte een goede lader.
Stukje groter dan mijn oude GP-lader die echt aan vervanging toe was.
Staat nu een stel oude recyko's te refreshen. Ben benieuwd.

Ik had voor deze lader gekozen omdat deze ook door de kinderen gebruikt gaat worden, moet dus eenvoudig te bedienen zijn.

[Voor 17% gewijzigd door rinkel op 31-12-2018 16:56]

• Toff

Toff

FP ProMod
ehtweak schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:05:
Amazon.de levert 'm wel.

Nee, voor zover ik het begrijp, is de D4 een verbeterde (als in "uitgebreidere display") versie van de i4. Die laatste is inmiddels opgevolgd door de "new i4". D4 en (new)i4 bestaan al jaren naast elkaar.
Ja, daar had ik hem besteld. Was op voorraad, maar werd een paar dagen later door site gecancelled wegens niet op voorraad. Ik checken en jawel, wel (weer?) op voorraad, dus na contact inmiddels onderweg.

[Voor 13% gewijzigd door Toff op 27-01-2019 23:23]

• florizla
  • Laatst online: 23:57
Deze nieuwe Fujiloops vind ik wel mooi: Fujitsu blue.

https://www.nkon.nl/recha...fujitsu-blue-1900mah.html

Eneloop101 vermeldt ze bij HR-3UTD en spreekt van 'Korean blue Fujitsu'.

Zijn dus gerate voor 1000 cycles in plaats van 2000.

Update: Amazon kent ze ook https://www.amazon.de/dp/B076CNXZWN .

[Voor 9% gewijzigd door florizla op 22-01-2019 15:04. Reden: amazon link]

• Blord
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-03 20:18

Blord

Hello Kitty !

Volgens mij is de NiteCore SC4 de opvolger van de D4. Deze heb ik sinds een week. Ik had een lader nodig voor mijn D formaat batterijen, de Tenergy nimh10000mAh D-cell. De lader voldoet prima en is ook geschikt voor li-ion batterijen.

Intel i7-2600k ~ Gigabyte GA-P67A-UD5 ~ OCZ 4x2GB DDR3 ~ Cosmos S ~ Seasonic X-750 ~ Gigabyte GTX 460 ~ Samsung 840PRO ~ WD Green 2x2TB ~ Dell P2715Q ~ MegaWorks 650D 6.1~ Logitech Performance MX

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03-04 18:28
ehtweak schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:05:
Amazon.de levert 'm wel.

Ik heb zelf ook de D4, prima ding. Het enige minpunt is dat hij, zeker met 4 batterijen, absoluut niet snel laad. Als ik me niet vergis is het maximaal 2x750ma of 4x375ma (afhankelijk van hoeveel accu's je er in stopt).
Niet te snel opladen is vaak wel beter voor je accu's, maar 375ma is wel een beetje sneu als je er op zit te wachten.

Ik gebruik hem trouwens met NiMH, Li-ion, IMR en INR.

I'm a photographer, not a terrorist

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Zo werkt de NiteCore SC4 ook. De charger kan 2A/3A per kanaal opladen maar heeft een time-shared krachtbron. Bij alle 4 kanalen in gebruik wordt het vermogen gehalveerd. In ieder geval kan de charger in totaal tot 6A leveren. Je kunt wel instellen dat de eerste twee kanalen de prioriteit heeft. Dan krijgt die kanaal wel het volledige vermogen.

Intel i7-2600k ~ Gigabyte GA-P67A-UD5 ~ OCZ 4x2GB DDR3 ~ Cosmos S ~ Seasonic X-750 ~ Gigabyte GTX 460 ~ Samsung 840PRO ~ WD Green 2x2TB ~ Dell P2715Q ~ MegaWorks 650D 6.1~ Logitech Performance MX

• nero355

nero355

citruspers schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:04:
Ik heb zelf ook de D4, prima ding. Het enige minpunt is dat hij, zeker met 4 batterijen, absoluut niet snel laad. Als ik me niet vergis is het maximaal 2x750ma of 4x375ma (afhankelijk van hoeveel accu's je er in stopt).
Niet te snel opladen is vaak wel beter voor je accu's, maar 375ma is wel een beetje sneu als je er op zit te wachten.

Ik gebruik hem trouwens met NiMH, Li-ion, IMR en INR.
Voor AA en AAA "oplaadnoodgevallen" heb ik nog mijn oude GP lader die dan binnen 1 uur klaar is! :+

Dit model : https://www.coolblue.nl/p...800c-incl-4x-aa-2700.html

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb alleen maar eneloops in mijn floot. Geen snellader nodig. Er ligt altijd een volle batterij op me te wachten in de la.

AKA Rinkel weblog

• Toff

Toff

FP ProMod
4POX schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:00:
Ik heb alleen maar eneloops in mijn floot. Geen snellader nodig. Er ligt altijd een volle batterij op me te wachten in de la.
Mooi en fijn voor je, maar er bestaan inmiddels allerlei formaten en types, waar Eneloops geen sluitend antwoord op zijn. Li-ion is behoorlijk aan het oprukken in acculand. Ik barst hier van de Eneloops, maar ik ben toch voorzichtig aan het kijken naar de wereld van Li-ion.

• Bacchus
Toff schreef op zondag 27 januari 2019 @ 23:48:
[...]

Mooi en fijn voor je, maar er bestaan inmiddels allerlei formaten en types, waar Eneloops geen sluitend antwoord op zijn. Li-ion is behoorlijk aan het oprukken in acculand. Ik barst hier van de Eneloops, maar ik ben toch voorzichtig aan het kijken naar de wereld van Li-ion.
Ook lithium-accu's hebben weinig zelfontlading. Naar mijn ervaring een paar procent per maand, dat is inderdaad wel tien keer zoveel is als Eneloops maar ook tien keer zo weinig als gewone NiMH's. Mijn lithiums wissel ik elke paar maanden wel door, dus eigenlijk grijp ik altijd naar een 90%+-volle cel.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Lithium kan wel slecht tegen volledige ontlading. Dus als je apparaten gebruikt die geen indicator hebben, dan is je lithiumaccu sneller kapot dan een eneloop.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb hier vier Tenergy nimh 10000mAh D batterijen liggen. Deze worden gebruiken voor mijn mollenverjager in de tuin. Dat is een staaf waar vier D batterijen in passen en creëert mechanische trillingen in de grond om mollen op afstand te houden. De batterijen zijn al een paar jaar oud dus enig capaciteitsverlies is te verwachten. Ze zijn ook van de type gewone nimh, niet de LSD type.
Met mijn NiteCore charger en de IMAX B6 discharger merk ik dat een van de vier Tenergy batterijen snel ontlaad. In de orde van bijna 1A per dag. Heb ik nu een kapotte batterij ? Aan de buitenkant valt er niets te zien en het lekt ook niet.

• Toff

Toff

FP ProMod
@Blord Of die ene is juist de goede, die in serie de andere 3 in leven probeert te houden?
Je zal ze toch individueel moeten testen, om te bepalen welke defect is / zijn.

• Blord

Blord

Hello Kitty !

Ik heb ze alle vier apart getest; geladen, ontladen en weer geladen. Eentje viel op omdat die na paar dagen niets doen toch paar duizend mAh bijgeladen moest worden terwijl de andere drie aan paar honderd mAh genoeg hadden. De interne weerstand van alle batterijen waren gelijkwaardig, zo'n 70-80milliOhm.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• junction00
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-03 15:50
Aldi oplaadbare batterijen review

De ALDI supermarkt verkoopt oplaadbare Ni-MH batterijen van de merknaam TOP CRAFT.

https://photos.smugmug.com/Other/Forumfotos/n-zW8PC/i-vw7xnFG/0/f216ab1b/O/i-vw7xnFG.jpg

Vroeger waren deze batterijen goed van kwaliteit ten opzichte van de prijs. Vroeger kostten bijvoorbeeld 8 x AAA blauw € 3,99. Tegenwoordig koop je 4 x AA groen voor € 3,99.

https://s14-eu5.startpage.com/cgi-bin/serveimage?url=https:%2F%2Fwww.voordeelmuis.nl%2Fimg%2Fjpg%2F1846%2F1846397.jpg&sp=8da8ecb8d6def543eb13dc3dd7d9aeb4

Twee generaties terug waren ze rood van kleur, daarna blauw en tegenwoordig verkopen ze groene varianten.

De goede reputatie, die met de rode en daarna blauwe batterijen opgebouwd zijn, is in één klap teniet gedaan met de huidige groene batterijen.

Ik heb voornamelijk de AA en AAA batterijen met met elkaar vergeleken en enkele 9V exemplaren en dit zijn de resultaten:

Capaciteit
De nieuwe batterijen gaan minder lang mee.
Blauw AA met gelabelde capaciteit: 2400 mAh, gemeten capaciteit: 1682,75 mAh*
Groen AA met gelabelde capaciteit: 2500 mAh, gemeten capaciteit: 1060,00 mAh*
(* De capaciteit is gemeten in hetzelfde apparaat met een ontladingsstroom van 53 mA.)
Groen 9V blok met gelabelde capaciteit: 2500 mAh, gemeten capaciteit: 220 mAh (geen schrijffout!).

Snelladen
Bij het opladen met een smartcharger (LiitoKala-NL4) wordt de volgende warmte ontwikkeld:
blauwe batterijen worden aan het einde van de laadcyclus handwarm,
de groene worden zo heet dat je ze amper nog vast kunt houden.

LSD (Low Self Discharge)
Op de verpakking van de groene batterijen staat "lage zelfontlading", maar in de praktijk vind ik de zelfontlading hoog voor een LSD batterij.
Gemeten zelfontlading van een groene 9V batterij:
Spanning en aantal dagen na volledig laden:
dag 0: 8,73 V (97% van 9 V)
dag 5: 8,46 V (94% van 9 V)
dag 54: 8,19 V (91% van 9 V)
dag 168: 6,75 V (75% van 9 V)
(Bij een Voltage van lager dan 7,2V is meer dan 95% van de capaciteit van een Ni-MH 8,4V batterij ontladen.)
Dat betekend dat ruim binnen een half jaar de batterijen ontladen zijn.

Land van herkomst
Vroeger was op de rode en blauwe variant alleen een Duits adres te bekennen op de batterijen. (Varta was naar gerucht de enige fabriek in Duitsland, die oplaadbare batterijen maakte.)
Op de verpakking van de groene batterijen staat tegenwoordig een Duits adres, maar na uitpakken valt op de batterijen zelf te lezen: "Made in China".

Gewicht
De groene AA's Zijn lichter van gewicht.
Groen AA per stuk: 23,25 g
Blauw AA per stuk: 28,25 g

Conclusie
De laatste generatie van de TOP CRAFT batterijen met een groene kleur is veel slechter van kwaliteit dan de voorgaande generatie. Ze hebben ruim één derde minder capaciteit dan hun voorganger terwijl ze hoger gelabeld zijn, zijn lichter, hebben een hoge zelfontlading voor een LSD batterij en worden loei heet bij het laden.

[Voor 3% gewijzigd door junction00 op 05-04-2019 23:38. Reden: percentages van 9 V verduidelijkt om misinterpretatie te voorkomen]

• ChibiM
junction00 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:55:

De ALDI supermarkt verkoopt oplaadbare Ni-MH batterijen van de merknaam TOP CRAFT.

[Afbeelding]

Vroeger waren deze batterijen goed van kwaliteit ten opzichte van de prijs. Vroeger kostten bijvoorbeeld 8 x AAA blauw € 3,99. Tegenwoordig koop je 4 x AA groen voor € 3,99.

[Afbeelding]

Twee generaties terug waren ze rood van kleur, daarna blauw en tegenwoordig verkopen ze groene varianten.

De goede reputatie, die met de rode en daarna blauwe batterijen opgebouwd zijn, is in één klap teniet gedaan met de huidige groene batterijen.

Ik heb voornamelijk de AA en AAA batterijen met met elkaar vergeleken en enkele 9V exemplaren en dit zijn de resultaten:

Capaciteit
De nieuwe batterijen gaan minder lang mee.
Blauw AA met gelabelde capaciteit: 2400 mAh, gemeten capaciteit: 1682,75 mAh
Groen AA met gelabelde capaciteit: 2500 mAh, gemeten capaciteit: 1060,00 mAh
(De capaciteit is gemeten in hetzelfde apparaat met een ontladingsstroom van 53 mA.)

Snelladen
Bij het opladen met een smartcharger (LiitoKala-NL4) wordt de volgende warmte ontwikkeld:
blauwe batterijen worden aan het einde van de laadcyclus handwarm,
de groene worden zo heet dat je ze amper nog vast kunt houden.

LSD (Low Self Discharge)
Op de verpakking van de groene batterijen staat "lage zelfontlading", maar in de praktijk vind ik de zelfontlading hoog voor een LSD batterij.
Gemeten zelfontlading van een groene 9V batterij:
Spanning en aantal dagen na volledig laden:
dag 0: 97% (8,73 V)
dag 5: 94% (8,46 V)
dag 54: 91% (8,19 V)
dag 168: 75% (6,75 V)
(Bij een Voltage van lager dan 7,2V is meer dan 95% van de capaciteit van een Ni-MH 8,4V batterij ontladen.)
Dat betekend dat ruim binnen een half jaar de batterijen ontladen zijn.

Land van herkomst
Vroeger was op de rode en blauwe variant alleen een Duits adres te bekennen op de batterijen. (Varta was naar gerucht de enige fabriek in Duitsland, die oplaadbare batterijen maakte.)
Op de verpakking van de groene batterijen staat tegenwoordig een Duits adres, maar na uitpakken valt op de batterijen zelf te lezen: "Made in China".

Gewicht
De groene AA's Zijn lichter van gewicht.
Groen AA per stuk: 23,25 g
Blauw AA per stuk: 28,25 g

Conclusie
De laatste generatie van de TOP CRAFT batterijen met een groene kleur is veel slechter van kwaliteit dan de voorgaande generatie. Ze hebben ruim één derde minder capaciteit dan hun voorganger terwijl ze hoger gelabeld zijn, zijn lichter, hebben een hoge zelfontlading voor een LSD batterij en worden loei heet bij het laden.
Bedankt voor de analyse! Altijd gewaardeerd!

De nummers zijn erg teleurstellend...ook van de 'goede' batterijen. 1682 ipv 2400mAh?

Misschien moet je iets voorzichtiger zijn met de conclusie die je trekt omtrent zelfontlading (self discharge). Je kunt die niet meten met de voltage! Bedankt voor de test, dat is interessant, maar ik zou dit niet gebruiken als 'proof' van de zelfontlading, want dan gaat het om capaciteit (dus echt een volledige ontlading van de battery meten in mAh).

Voor de rest, nogmaals bedankt voor de analyse!

• ChibiM
Misschien interessant te melden dat er een tijdje geleden een discharge test is gedaan door een member op het BLF forum van eneloops. Die had nog 60% capaciteit over na 12 jaar en 6 maanden , nieuw uit de verpakking. Aangezien ze volgens de Eneloop techneuten met 70-75% lading verscheept worden, is dat een heel mooi getal.

http://budgetlightforum.com/comment/1477075#comment-1477075

• junction00
ChibiM schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor de analyse! Altijd gewaardeerd!

De nummers zijn erg teleurstellend...ook van de 'goede' batterijen. 1682 ipv 2400mAh?

Misschien moet je iets voorzichtiger zijn met de conclusie die je trekt omtrent zelfontlading (self discharge). Je kunt die niet meten met de voltage! Bedankt voor de test, dat is interessant, maar ik zou dit niet gebruiken als 'proof' van de zelfontlading, want dan gaat het om capaciteit (dus echt een volledige ontlading van de battery meten in mAh).

Voor de rest, nogmaals bedankt voor de analyse!
Graag gedaan.

Wat je zegt klopt, maar ik loop tegen het kip en het ei probleem aan (tenzij jij een oplossing daarvoor weet). Wanneer ik de resterende capaciteit echt wil meten, moet ik de batterij ontladen, maar daarmee verstoord ik de test. Immers dan weten we niet hoe de zelfontlading van de batterij zich verder had ontwikkeld.

Ik ben uitgegaan van de discharge curve van de Ni-MH 8.2 batterij: voltage uitgezet tegen de tijd bij een constant laag ampèrage (25 mA). Daar zit een relatief lang vlak stuk in van ron de 8,2 V. Bij die spanning kan ik op basis van het Voltage inderdaad niet de resterende capaciteit bepalen. (Overigens de percentages in de review betekenen niet remaining charge, maar het aantal procent van 9 V. Mijn batterijmeter geeft namelijk percentages van 9 V weer. Ik heb de review nu aangepast/verduidelijkt in de originele posting, zodat dit niet tot verwarring kan leiden.).

Ik weet met zekerheid, dat de batterij leeg was na 168 dagen. Ik heb hem achteraf ter controle in een apparaat gestopt. Dat zat in nog geen seconde na inschakeling zonder stroom. Ik had vaker moeten meten, want waarschijnlijk was de spanning al eerder zo ver gedaald. Ik was het eigenlijk vergeten. Maar zelfs al was het 168 dagen, dan vind ik dat nog steeds kort voor een zogenaamde LSD batterij. Op de achterkant van de verpakking staat specifiek: "Laag niveau van zelfontlading" en mijn test bewijst toch wel, dat dat niet zo is.

De opdruk op de verpakking is nogal misleidend. De capaciteit wordt bij lange na niet gehaald. De zelfontlading vind ik te hoog voor een LSD batterij. Ik had ze eigenlijk in blind vertrouwen gekocht, maar bij gebruik waren ze zo snel leeg, dat ik eens ben gaan meten. Het vertrouwen had ik gekregen op basis van het lange en plezierige gebruik van het voorgaande type (de blauwe variant). Die hebben het flink voor hun kiezen gehad bij mij (o.a. in handsets van een mobiele DECT huistelefoon) en doen het nog steeds prima voor het geld wat ze gekost hebben. Wel zat er bij de AAA (blauw) wel eens een slechte tussen, maar voor € 0,50 per batterij mag je toch niet klagen. ;) In de groene variant ben ik erg teleurgesteld. Voor mij geen TOP CRAFT meer.

Kan je de blauwe nog vinden, dan heb je een goede koop. Die groene zou ik lekker later liggen. Dat lijkt me goedkope Chinese rommel, die misschien zelfs wel brandgevaarlijk kan zijn in snelladers, gezien de hitte ontwikkeling.

[Voor 14% gewijzigd door junction00 op 05-04-2019 20:22. Reden: Typo en extra info]

• junction00
ChibiM schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:26:
Misschien interessant te melden dat er een tijdje geleden een discharge test is gedaan door een member op het BLF forum van eneloops. Die had nog 60% capaciteit over na 12 jaar en 6 maanden , nieuw uit de verpakking. Aangezien ze volgens de Eneloop techneuten met 70-75% lading verscheept worden, is dat een heel mooi getal.

http://budgetlightforum.com/comment/1477075#comment-1477075
Wow, dat ga je niet halen met de TOP CRAFT. Ook niet met de goede blauwe variant. Ik had nog een 8 pack AAA ongeopend liggen van 2016. Die heb ik recent geopend. Het zijn LSD batterijen, maar ze waren leeg. Na een re-charge en break in, is er eentje reverse charged tijdens gebruik en een ander had zeer weinig capaciteit, de overige 6 waren goed. De (blauwe) TOP CRAFTs kan je maar beter regelmatig gebruiken om ze goed te houden (het andere pakje had ik al die tijd in gebruik en die doen het allemaal nog steeds goed, behalve een tweetal dat regelmatig overcharged werd door een apparaat met slechte batterijmanagement. Die hebben het echter toch nog 2 jaar volgehouden).

[Voor 2% gewijzigd door junction00 op 05-04-2019 14:54. Reden: weer een typo :(]

• ChibiM
He,
Dat klopt helemaal! De enige oplossing is eigenlijk een grote hoeveelheid batterijen te hebben en op bepaalde data te ontladen.
Ik snap je "probleem"! ;)

Erg jammer dat ze dat op de verpakking zetten. Lage zelfontlading. Maar dat is nu bijna standaard geworden. Gelukkig weten we nu door jouw test dat dit niet het geval is, en dat ze gewoon zelfs snel ontladen! Daarom nogmaals bedankt voor je test!!

50 cent voor een batterij is zeker niet verkeerd, maar heb zelf een iets andere visie ontwikkeld door de jaren. Ik ben niet voor niets eneloop gek ;) maar ze gaan ontzettend lang mee, kunnen tegen een "stroom"stootje, en zijn van onmenselijk hoge kwaliteit. Eigenlijk alle tests laten batterijen met dezelfde hoeveelheid gebruik toch een minimale capaciteitsverschil weer. Meestal maar in de procenten.

Zeker afhankelijk van de applicatie moet ik eerlijk zeggen. Voor de speelgoed van mijn kinderen waar 4-8 batterijen in moeten hebbik gewoon bruine Ikea gekocht. Alhoewel die tegenwoordig geen eneloop meer bevatten maar in China gemaakt worden.

Zaklampen, camera flitsers en andere belangrijke dingen krijgen van mij alleen nog loopies :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• junction00
ChibiM schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:45:
Erg jammer dat ze dat op de verpakking zetten. Lage zelfontlading. Maar dat is nu bijna standaard geworden.

Ik ben niet voor niets eneloop gek ;) maar ze gaan ontzettend lang mee, kunnen tegen een "stroom"stootje, en zijn van onmenselijk hoge kwaliteit.

Zeker afhankelijk van de applicatie moet ik eerlijk zeggen. Voor de speelgoed van mijn kinderen waar 4-8 batterijen in moeten hebbik gewoon bruine Ikea gekocht. Alhoewel die tegenwoordig geen eneloop meer bevatten maar in China gemaakt worden.

belangrijke dingen krijgen van mij alleen nog loopies :)
Je kunt niet meer geloven wat er op de verpakking geschreven wordt. Op de groene 9V batterij van TOP CRAFT staat nota bene 2500 mAh terwijl er maar zo'n 220 mAh echte capaciteit heeft, wat overigens redelijk normaal is. Wanneer er made in China op staat, dan kan je er al niet meer van op aan dat de claims kloppen en moet je eerst zelf gaan testen. Erg jammer.

Voor serieuze toepassingen is het extra geld voor een Eneloop het wel waard. Jammer dat ze geen 9V block batterijen maken van Eneloop. Ik heb hier een stel rookmelders hangen, die door aardig wat batterijen heen grazen. Die TOP CRAFTS blijken redelijk waardeloos voor die toepassing, nu de lage zelfontladingsclaim niet zo veel waard blijkt te zijn.

Heeft iemand nog goede ervaringen met LSD 9V oplaadbare batterijen?

[Voor 0% gewijzigd door junction00 op 07-04-2019 00:27. Reden: extra info]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

junction00 schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:27:
Voor serieuze toepassingen is het extra geld voor een Eneloop het wel waard. Jammer dat ze geen 9V block batterijen maken van Eneloop. Ik heb hier een stel rookmelders hangen, die door aardig wat batterijen heen grazen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met LSD 9V oplaadbare batterijen?
Dan is er iets mis met je rookmelders, want die batterijen vervang je één keer per jaar of zelfs langer!

Volgens mij heeft GP wel een Recyko 9V batterij, maar ik heb er verder geen ervaring mee...

Wel iets waarnaar ik misschien een keer ga kijken voor een paar apparaten hier in huis :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 22:31
junction00 schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:27:
[...]
Ik heb hier een stel rookmelders hangen, die door aardig wat batterijen heen grazen. Die TOP CRAFTS blijken redelijk waardeloos voor die toepassing, nu de lage zelfontladingsclaim niet zo veel waard blijkt te zijn.
Serieus? :X Ik heb hier een rookmelder die al minstens 8 jaar met dezelfde batterij werkt... Juist voor zoiets als een rookmelder is het het geld en de moeite niet waard om alternatieven te zoeken voor een simpele alkaline.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:36
MBV schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:32:
[...]

Serieus? :X Ik heb hier een rookmelder die al minstens 8 jaar met dezelfde batterij werkt... Juist voor zoiets als een rookmelder is het het geld en de moeite niet waard om alternatieven te zoeken voor een simpele alkaline.
Niet oplaadbare Lithium batterijen doen het nog langer in zulke apparaten. Zoiets: https://www.batterijenhui...v-lithium-voor-rookmelder

Je ziet ook steeds meer rookmelders waarvan de batterij niet vervangbaar is, daar zit een vaste Lithium batterij met een gegarandeerde levensduur van 10 jaar in. Na 10 jaar moet je de melder officieel toch vervangen ivm de betrouwbaarheid...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
junction00 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:55:

Ik heb gisteren 2 setjes van 4 x AA en 1 setje van 8 x AAA gekocht bij de lokale Aldi, van het "groene" type.

4 AA's direct uit de verpakking meten een restcapaciteit tussen de 1550 en 1600mAh bij ontladen met 500mA met een Opus BT-C3100. Ik heb uiteraard geen idee hoelang tussen mijn ontlaadtest en de fabricage gezeten heeft, en hoe vol ze bij de fabricage geladen zijn.

Vooralsnog geen reden om ontevreden te zijn. Ik zal meer testen doen komende dagen.

Die 2500 mAh voor een 9V blokje is natuurlijk een drukfout. Je zou qua volume 6 AA cellen daarvoor nodig hebben.

Ik heb nog wat vragen over je test:
- hoe komt je bij die 53mA ontlaadstroom?
- Met welke stroom laadt die smartcharger?
- waarom gebruik je een percentage van 9V terwijl de NiMH technologie inhoudt dat je 7 x 1,2 = 8.4V moet gebruiken en niet 6 x 1,5 = 9V

[Voor 27% gewijzigd door joopv op 10-04-2019 15:05]

• junction00
joopv schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:17:
[...]
Ik heb nog wat vragen over je test:
- hoe komt je bij die 53mA ontlaadstroom?
- Met welke stroom laadt die smartcharger?
Die 53 mA heb ik met een multimeter in serie met de batterijen gemeten.
Ik heb zowel de groene AA, als de blauwe AA batterijen in hetzelfde apparaat ontladen.
De groene batterijen houden het 20 uur vol.
De blauwe batterijen houden het 31,75 uur vol.

Voordat ik de groene batterijen getest heb, heb ik ze eerst 3 maal ontladen en geladen. De blauwe batterijen zijn al wat ouder en veel vaker gebruikt.

De smart charger laadt met maximaal 500 mA (maar dat had je al uit de specs kunnen halen).

Na discharge wordt er het volgende geladen op de batterijen:
De blauwe batterijen: 2181,45 mAh (max), 2028,37 mAh (min)
De groene batterijen: 1495,34 mAh (max), 1425,40 mAh (min)

Dan heb ik nog een paar vragen aan jou:
-Wat wegen de batterijen per stuk (weeg er 4 en deel door 4)?
-Wat is de productiedatum van de batterijen?
-Staat er nog steeds made in China op de batterijen zelf?
-Staat er nog steeds op de achterkant van de verpakking: "lage zelfontlading"?
-Worden de batterijen bij jou ook zo heet aan het einde tijdens het laden?

[Voor 16% gewijzigd door junction00 op 10-04-2019 23:45. Reden: vragen toegevoegd]

• joopv
  • Niet online
Is dit een multimeter die echt een effectieve waarde kan meten over een breed frekwentiegebied?

De normale huis-tuin-en-keuken multimeters kunnen dat niet en een afwijking van 100% is dan niet ondenkbaar. Het is afhankelijk van de belasting. Als dat een weerstand of een gloeilampje is dan zal de meting redelijk kloppen, maar bij een led lamp of een stuk speelgoed zal de meter iets aangeven wat niet veel relatie heeft tot het daadwerkelijk verbruik, vanwege een variërend / pulserend stroomverbruik wat de meter niet fatsoenlijk kan registreren.

- Op de verpakking en op de cellen staat nergens "made in china"
- er staat een code "w 11/19" op het karton. Week 11 van 2019 ?
- het gewicht is ca 25 gram / stuk. 2 echte Eneloops wegen bij mij 54 gram.

Ik ga verder met testen met de BT-C3100 en zal de resultaten hier plaatsen.

Edit
Na een laad / ontlaad test met 500 mA kom ik op 1900 tot 1970 mAh voor de eerste 4 AA cellen. Niet de beloofde 2400 maar toch ook niet slecht .

Uit de verpakking ontlaad test van 4xAAA: 540 - 680 mAh, bij 200mA.

[Voor 15% gewijzigd door joopv op 12-04-2019 20:09]

• junction00
joopv schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:52:

Uit de verpakking ontlaad test van 4xAAA: 540 - 680 mAh, bij 200mA.
Betreffende de groen gekleurde TopCraft AAA batterijen:

Ik meet slechts een werkelijke capaciteit van 445 mAh van 3 x AAA groen bij een gemiddelde ontlaadstroom van 150 mA.
Bij 300 mA ontlaadstroom houden de batterijen het ampèrage maar 1:09 uur vol alvorens in ampèrage weg te zakken.
Dit was na 3 maal cyclen / formatting / laden-ontladen.

De batterijen zouden volgens de verpakking een capaciteit van 900 mAh moeten hebben...

[Voor 25% gewijzigd door junction00 op 27-04-2019 08:46. Reden: extra info]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

junction00 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 01:04:
[...]

Ik kom slechts op 445 mAh bij 3 x AAA groen bij gemiddeld 150 mA ontlaadstroom.
Bij 300 mA ontlaadstroom houden de batterijen het ampèrage maar 1:09 uur vol alvorens in ampèrage weg te zakken.
Dit was na 3 maal cyclen / formatting.

De batterijen zouden volgens de verpakking een capaciteit van 900 mAh moeten hebben.
Gelukkig doen ze niet moeilijk bij de Aldi als je niet tevreden bent.

AKA Rinkel weblog

• junction00
4POX schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 08:42:
[...]

Gelukkig doen ze niet moeilijk bij de Aldi als je niet tevreden bent.
Retourneren is inderdaad goed bij de Aldi, alhoewel ik niet weet of ze opengemaakte verpakkingen en gebruikte producten terugnemen maanden na aankoop. Het is misschien nog steeds een spotprijsje en als je prijs / prestatie zou vergelijken , maar dat heb ik niet gedaan.

Het ligt aan het doel waarmee je de batterijen wilt gaan gebruiken of je er wat aan hebt. Ik hoop dat mensen met mijn informatie beter in kunnen schatten of de batterijen voldoen voor hun toepassingen nog voordat ze de batterijen gekocht hebben. Wat er op de verpakking staat klopt niet en dat vind ik erg jammer en vervelend. In de praktijk kom je er dan pas achter, dat de batterij teleurstelt. Dat was ook de reden voor mij om te gaan testen.

[Voor 23% gewijzigd door junction00 op 27-04-2019 09:35. Reden: beter verwoord]

• joopv
  • Niet online
junction00 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 01:04:
[...]

Ik meet slechts een werkelijke capaciteit van 445 mAh van 3 x AAA groen bij een gemiddelde ontlaadstroom van 150 mA.
Dit was na 3 maal cyclen / formatting / laden-ontladen.

De batterijen zouden volgens de verpakking een capaciteit van 900 mAh moeten hebben...
Dat cyclen / laden/ontladen om de max capaciteit te bereiken is uit de tijd van Nikkel-Cadmium. NiMh cellen hebben daar geen last van. Jammer dat dat idee toch in leven blijft.

Ik heb na de uit-de-verpakking ontlaad test ook nog een capaciteitsmeting gedaan van de 4 x AAA en kwam op capaciteiten tussen de 680 en 890 mAh uit, wederom volgens de BT-C3100.

• junction00
joopv schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:15:
[...]
Dat cyclen / laden/ontladen om de max capaciteit te bereiken is uit de tijd van Nikkel-Cadmium. NiMh cellen hebben daar geen last van. Jammer dat dat idee toch in leven blijft.
Bij de blauwe TopCraft AAA batterijen mat ik in een capaciteitstoename, die asymptotisch nadert tot 15%. Na 3 maar cyclen was wel de grootste toename geweest. Vandaar 3 x cyclen om ook dat effect te minimaliseren.

Ik snap niet waar het verschil in capaciteitsmeting tussen mij en die van jou vandaan komt, maar de daadwerkelijk gebruiksduur van mijn batterijen in apparaten bevestigen de capaciteitsmetingen van mijn batterijen. Eigenlijk ging het andersom omdat de batterijen (de groene) zo kort meegingen in apparaten ten opzichte van andere batterijen (de blauwe) ben ik pas gaan meten.

Ook op https://batteryuniversity...le/how_to_prime_batteries valt te lezen dat je Ni gebaseerde batterijen moet primen:
Nickel-based batteries are not always fully formatted when leaving the factory. Applying several charge/discharge cycles through normal use or with a battery analyzer completes the formatting process. The number of cycles required to attain full capacity differs between cell manufacturers. Quality cells perform to specification after 5–7 cycles, while lower-cost alternatives may need 50 or more cycles to reach acceptable capacity levels.

Lack of formatting causes a problem when the user expects a new battery to work at full capacity out of the box.
Waar heb je dat gevonden dat cyclen geen zin heeft? Ik wil er graag meer over lezen.

[Voor 0% gewijzigd door junction00 op 27-04-2019 13:57. Reden: typo]

• junction00
Betreffende TOP CRAFT AAA, de groene variant met volgens spec 900 mAh Capaciteit.

Ik heb ze nu opgeladen volgens de specificatie, die op de batterij staat (4 uur 300 mA) met desastreuze gevolgen.

Capaciteit na 1 x laden: 638,54 mAh
Capaciteit na 2 x laden: 444,94 mAh
Capaciteit na 3 x laden: 368,67 mAh
Capaciteit na 4 x laden: 316,03 mAh

De batterijen gaan als een nachtkaarsje uit. Na 4 x laden leveren ze bij ontladen nog maar 316,03 mAh in plaats van de gespecificeerde 900 mAh, bij een ontlaadstroom van maar 75 mA. Na 2:45 uur kunnen ze zelfs de 75 mA niet meer volhouden en zakken daaronder weg.

Je kunt ze niet voor hoog vermogen vragende toepassingen gebruiken, want ze kunnen de ontlaadstroom niet volhouden. Je kan ze ook niet voor laag vermogen gebruiken omdat de zelfontlading te hoog is. Ik moet mijn mening bijstellen. Het is een waardeloos goedkoop Chinese product.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChibiM
NiMH batterijen hebben ook de hoogste capaciteit na enkele cycles, dat is algemeen bekend. Het zullen wellicht geen schokkende verschillen zijn afhankelijk van de kwaliteit.

• Schweino
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11-03 21:30
Heeft iemand ervaring met de lsd batterijen van de Action, merk PeakPower?

https://www.action.com/nl...plaadbare-batterijen-aa-/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 01:41
Schweino schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:57:

Yup, vorige week toevallig. Meende op hun website te lezen dat PeakPower een merk is van GP. Tot nu toe lijken ze net zolang mee te gaan als de Varta's 2300 die ik heb. Stuk beter (fysiek zwaarder ook) dan die PowerBase rommel die ze eerst hadden. Maar, nog maar een weekje in gebruik. Dus, kan nog alle kanten op ..

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Schweino schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:57:

Nee. Maar voor ong dat bedrag zou ik de Ladda van IKEA kopen. Zijn eigenlijk Eneloops Pro.

• nero355

nero355

Ik heb een probleem ontdekt met de Nitecore D4 :

Dit moet beter kunnen!
Het scheelt echt maar een paar millimeter! _O-

Kortom : Weet iemand een wat handigere oplossing hiervoor :?

Het zou best wel fijn zijn om gewoon 4 stuks tegelijk te kunnen laden namelijk i.p.v. één voor één! :+

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True