[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste
Acties:
  • 584.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:32
edit
Sorry dit gaat over oplaadbare batterijen

[ Voor 92% gewijzigd door Mel33 op 17-06-2020 15:57 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Slonzo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:18:
[...]

De oplaadbare Ikea AA en AAA batterijen schijnen ook Eneloops te zijn.
Alleen de pro’s, ik heb liever de gewone

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BlakHawk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:55:
[...]

sk.nkon.nl lijkt geen korting meer te geven.
De eneloops zijn naar mijn idee fors in prijs toegenomen.

Iemand een goede plek om deze te kopen??
De sk toevoeging geeft niet op alles korting.

Maar hoezo fors toegenomen? 4 stuks voor 8 euro.. helaas geen voorraad.

Anders koop je de Fujitsu's... op voorraad voor 7 euro voor 4.

Ik koop voornamelijk de gekleurde Eneloops. Makelijker setjes uit elkaar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:00:
[...]
Ik koop voornamelijk de gekleurde Eneloops. Makelijker setjes uit elkaar te houden.
Helemaal mee eens :)
Ik heb inmiddels de Eneloop special edition Tropical, glitter, en earth batterijen, dat maakt het net wat leuker. 2 of 3 euro per accu is echt niet veel als je ziet hoeveel ik ze gebruik. Ik ben benieuwd welke in 2020 worden geïntroduceerd, kan er altijd nog wel een paar gebruiken.

Ook de eneloops die ik heb uit 2006 doen het nog steeds uitstekend, dus dat durf ik wel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door wouter3 op 17-06-2020 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wouter3 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:37:
[...]

Helemaal mee eens :)
Ik heb inmiddels de Eneloop special edition Tropical, glitter, en earth batterijen, dat maakt het net wat leuker. 2 of 3 euro per accu is echt niet veel als je ziet hoeveel ik ze gebruik. Ik ben benieuwd welke in 2020 worden geïntroduceerd, kan er altijd nog wel een paar gebruiken.

Ook de eneloops die ik heb uit 2006 doen het nog steeds uitstekend, dus dat durf ik wel aan.
Ja, dat vraag ik me ook af. Vorig jaar zijn er ook al geen nieuwe gekleurde sets aangekondigd. Heb zelf de Tropical, Expedition en Botanic voor respectievelijk sets van 4, (dubbele) sets van 5 en sets van 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43

4POX

Everybody is wired

Tegenwoordig is het kopen van een normale Eneloop al een zoektocht. Er staat nu een fabriek in China. Je blijft toch dat speciale warme gevoel krijgen als erop staat dat ze gemaakt zijn in Japan.

Ik heb paar maanden geleden een dual pack gekocht omdat ik één nieuwe Eneloop nodig had. Ik wilde mijn Braun tandenborstel maar 1 keer openen voor de batterij replacement. Had geen zin om het risico te nemen van een gebruikte Eneloop. De winkel had een pack waarop stand dat de batterijen uit Japan kwamen. De eigenaar heeft gratis ook nog twee stripjes erop gelast zodat ik de batterij makkelijker in mijn Braun kon solderen.

Ik heb dozen vol met Eneloops die hun werk elke dag nog goed doen. Ik heb alleen een setje wat zijn vermogen erg snel aan het kwijtraken is. Ik denk dat het komt door waterschade. Ze zaten een winter in een goedkope fietslamp.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:00:
[...]

De sk toevoeging geeft niet op alles korting.

Maar hoezo fors toegenomen? 4 stuks voor 8 euro.. helaas geen voorraad.

Anders koop je de Fujitsu's... op voorraad voor 7 euro voor 4.

Ik kijk verkeerd , ik zag 10,95 per 4. Maar dat is een andere verpakking.

Die Fujitsu's, wat is daar het verhaal achter? Vergelijkbaar met eneloop?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-07 09:32
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook af. Vorig jaar zijn er ook al geen nieuwe gekleurde sets aangekondigd. Heb zelf de Tropical, Expedition en Botanic voor respectievelijk sets van 4, (dubbele) sets van 5 en sets van 6.
Helaas wordt het aantal limited editions steeds minder. In Japan zijn er al 5 jaar geen nieuwe special editions uitgekomen. Behalve dan een Amazon edition (witte wrapper, zwarte tekst (ipv blauw) voor Standaard eneloops en Zwarte wrappers en witte tekst (ipv zilver) voor de PRO versie.
Toch is er afgelopen jaar in Europa wel een speciale editie uitgebracht, namelijk de Tones Earth.
Hier staat een overzichtje met alle Limited edition eneloops.
https://eneloop101.com/batteries/eneloop-limited-edition/

[ Voor 34% gewijzigd door ChibiM op 18-06-2020 14:09 ]

Mijn website: eneloop101

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChibiM
BlakHawk schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:22:
[...]
Wellicht kan de volgende pagina uitleg geven over de verschillende 'Eneloops' die verpakt zijn in een ander jasje. Nikon, Canon, Amazon, Ikea, Toshiba en nog veel meer hebben dezelfde 'motor' onder de kap. Ook daar heb ik een overzichtje van gemaakt. Zie hier het overzicht.
https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/
Een korte geschiedenis over Eneloop staat overigens hier, en daar zie je dat Sanyo de fabriek verkocht in 2010. https://eneloop101.com/batteries/eneloop-history/
Er zijn nog een groep Fujitsu batterijen die Eneloop niet verkoopt, en dat zijn dezelfde als de 1e generatie Eneloops. 1000 cycles, 1900mAh.
In mijn uitleg geef ik vaak aan dat er eigenlijk 4 soorten Eneloop batterijen zijn en niet 3 (Standaard, Lite, Pro).

Hopelijk geeft dat wat meer informatie over de 'Eneloop batterijen' in zijn algemeen.

[ Voor 67% gewijzigd door ChibiM op 18-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lol, ChibiM ook op dit forum :o
Ik 'kende' je al wel van CPF enzo, wist niet dat je hier ook zat.

Inderdaad hele mooie site. Die Earth staat nog niet in de pdf trouwens :P

Wel jammer dat ze nu maar 4 kleuren in een pakje hebben in plaats van acht :P

Als je dan sets van oneven aantal wilt hebben houdt je er altijd weer vier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik kijk verkeerd , ik zag 10,95 per 4. Maar dat is een andere verpakking.

Volgens mij gewoon vergelijkbaar. Heb er maar een paar van. Meebesteld in een nog gunstiger aanbieding. Zitten in de vliegenmeppers hier. In de afstandsbedieningen Eneloop Lite.

Ik moet alleen nog de Alkaline's uit m'n Fluke T110 halen, dat is het laatste apparaat op Alkaline's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChibiM
Haha. Die ChibiM is overal :p
Ouch. Denk dat die inderdaad een beetje verouderd is :(
Zal er binnenkort eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ChibiM schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:34:
[...]

Mijn website heeft ook een mooi lijstje met informatie over dit:
https://eneloop101.com/batteries/rewrapped-batteries/ :)
Thnx!

Fujitsu 4 voor 5,85 it is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hè? Maar de Eneloops zijn toch gewoon her en der te koop (uit voorraad)?
Zowel b.v. nkon.nl maar ook amazon heeft ze te kust en te keur; op voorraad voor fatsoenlijke prijzen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ehtweak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:39:
Hè? Maar de Eneloops zijn toch gewoon her en der te koop (uit voorraad)?
Zowel b.v. nkon.nl maar ook amazon heeft ze te kust en te keur; op voorraad voor fatsoenlijke prijzen.
https://www.amazon.de/Pan...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

€11 per 4...

Dan liever de Fujitsu gen 4 eneloop voor 5,85 per 4...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Alles wat je moet/wilt weten : [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 11:46

MBV

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:44:
[...]

Ik moet alleen nog de Alkaline's uit m'n Fluke T110 halen, dat is het laatste apparaat op Alkaline's.
Er zijn een paar dingen waar ik weer alkalines in heb gestopt, zoals een klok en een muis. Mijn microsoft-muis doet het 2 jaar op 1 alkaline, maar na 2 maanden op een eneloop is hij leeg. Zo'n zelfde verhouding heeft mijn klok ook. Van die dingen die alles onder 1,2V niet spannend genoeg vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MBV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Er zijn een paar dingen waar ik weer alkalines in heb gestopt, zoals een klok en een muis. Mijn microsoft-muis doet het 2 jaar op 1 alkaline, maar na 2 maanden op een eneloop is hij leeg. Zo'n zelfde verhouding heeft mijn klok ook. Van die dingen die alles onder 1,2V niet spannend genoeg vinden...
Ah ja, dat is vervelend spul. Zou je nog Ni-Zn in kunnen stoppen.

Ik vind de pest met Alkaline dat het gaat lekken. Leg je iets een jaar in de kast en voila; de batterijen hebben in hun houder gepoept. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 23:24
MBV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Ik ken dat probleem. Ik gebruik daar Lithium (niet de oplaadbare) voor. Die zouden 15-20jaar de lading moeten kunnen behouden. Maar vooral: ze lekken nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:05:
Ik vind de pest met Alkaline dat het gaat lekken. Leg je iets een jaar in de kast en voila; de batterijen hebben in hun houder gepoept. :(
Kwestie van geen Duracell kopen! >:)

Toen ik nog RMA deed bij een bedrijf waren zo'n beetje 98% van alle lekkende batterijen in geretourneerde producten Duracell modellen! :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Toen ik nog RMA deed bij een bedrijf waren zo'n beetje 98% van alle lekkende batterijen in geretourneerde producten Duracell modellen! :o
Als 99% van de gekochte producten Duracell batterijen bevatte, doen ze het nog goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Meestal weet je niet van te voren wat er bij apparaat x zit wat je koopt :P

Maargoed; bij mijn Fluke 1664 FC zaten ook zes Alkalines. Die meteen in de la gesmeten en er zes Eneloops in gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Smultie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:58:
Als 99% van de gekochte producten Duracell batterijen bevatte, doen ze het nog goed :+
Nope : Wel een groot gedeelte, maar ook zat andere merken gezien! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Idd! Breek me de bek niet open:
ehtweak in "De prijs van batterijen"

Heerlijk die lekkende Duracells... :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Voor het soort toepassingen wat ik beschreef heb ik altijd de goedkoopste die ik tegenkom, dus hema of albert heijn-merk ofzo. Kan me de laatste lekkende batterij niet herinneren... :)
Nou ok, NiCD batterijen van 10 jaar oud hadden er vroeger soms last van...

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 18-06-2020 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MBV schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:01:
Voor het soort toepassingen wat ik beschreef heb ik altijd de goedkoopste die ik tegenkom, dus hema of albert heijn-merk ofzo. Kan me de laatste lekkende batterij niet herinneren... :)
Nou ok, NiCD batterijen van 10 jaar oud hadden er vroeger soms last van...
Sinds ik Alkalines totaal in de ban gedaan heb hier ook geen lekkende batterijen meer.

Sporadisch brand ik nog wel eens een losse AA leeg in m'n zaklampen. Maar die gebruik ik dagelijks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik weet niet of deze hier al zijn langsgekomen, maar het is een interessant product , LiPo batterijen met een 1.5 V constante uitgangsspanning in AA formaat en 2000mAh capaciteit

teardown:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Henk007 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:13:
Ik weet niet of deze hier al zijn langsgekomen, maar het is een interessant product , LiPo batterijen met een 1.5 V constante uitgangsspanning in AA formaat en 2000mAh capaciteit

teardown:
[YouTube: JUGEE battery teardown full size video.]
Daar lees en hoor ik maar weinig over; LiPo batterijen. Enige waar ik ze kan vinden is in China.
- Jugee
- Kentli
- Blackube (met usb poort) lygte-test
- PaleBlue (met usb poort)
- Tenavolts

[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 30-07-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Wij hebben de aa's van Ikea. Hoe mag je deze opladen? Wij doen nu met 300mA. Oplader kan tot 2000.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Snel mag, dan slijten ze harder. Heb je de tijd, dan bij voorkeur gewoon lekker langzaam.
Wat is de capaciteit? Meestal is het een factor daarvan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

xzaz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:25:
Wij hebben de aa's van Ikea. Hoe mag je deze opladen? Wij doen nu met 300mA. Oplader kan tot 2000.
HR6 AA? Dan zijn het NiMH batterijen, die mag je gebruikelijk tot 1C laden. Als het de 2450 variant is mag je die dus met 2450 mA laden.

Of laadstroom tegenwoordig nog meetbaar impact heeft op de levensduur durf ik niet te zeggen, je zou naar de 1000 mA kunnen gaan.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@xzaz Dat hangt toch ook van de gebruikte lader af?
De meeste laders detecteren zelf wat voor een type accu je er in stopt, en starten vervolgens automatisch het juiste laadprogramma.

Maar heet gestookte accu's, als gevolg van (te) snel laden, is nooit een goed idee, zeker niet qua levensduur...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:31:
Snel mag, dan slijten ze harder. Heb je de tijd, dan bij voorkeur gewoon lekker langzaam.
Als je te langzaam laadt, werkt de - ΔV eindpuntdetectie niet betrouwbaar, waardoor je alsnog kan gaan overladen of je lader stopt op temperatuur, daarom laad ik nooit langzamer dan 0.5C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:59
Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:31:
Daarbij aangetekend dat "snel" in dit geval "meer dan 1 C" is. "Normaal" zou rond 0,5 C à 1 C zijn. De 300 mA (op een 2450 mA cel 0,1 C) die @xzaz noemt zou ik (te) langzaam vinden, dan wordt het lastig termineren.

(Edit: Nice one, @Henk007! :D)

[ Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 19-08-2020 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Bedankt allen :o . @ehtweak , wij hebben een oplader waarbij je zelf kan instellen hoe snel deze moet laden. Standaard doet hij 500mA. (Opus BT-C3100)
Henk007 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Als je te langzaam laadt, werkt de - ΔV eindpuntdetectie niet betrouwbaar, waardoor je alsnog kan gaan overladen of je lader stopt op temperatuur, daarom laad ik nooit langzamer dan 0.5C
Goede tip, bedankt.
Bacchus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Daarbij aangetekend dat "snel" in dit geval "meer dan 1 C" is. "Normaal" zou rond 0,5 C à 1 C zijn. De 300 mA (op een 2450 mA cel 0,1 C) die @xzaz noemt zou ik (te) langzaam vinden, dan wordt het lastig termineren.

(Edit: Nice one, @Henk007! :D)
Ok, dus ik moet gewoon altijd voor NiMH batterijen 0.5C aanhouden. Mijn Li-ion cellen laad ik standaard met 1000 (vanuit de datasheet) maar dit is weer een gehele andere techniek en dat uit zich blijkbaar ook met opladen?

ps: de -dV wordt wel netjes gevonden door dit apparaat. Onze oude lader heeft er wel wat meer moeite mee maar die laadt volgens mij ook maar op 245mA. Dat oude apparaat zelf wordt ook erg warm; kan nooit goed zijn voor de batterijen?

We gebruiken op dit moment erg veel batterijen dus als ik ze veilig sneller kan opladen zal dat mooi zijn.

spoiler:
Kolfmachine, babyphone, kinderspeelgoed etc etc

[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 19-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Bacchus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:32:
Alles boven de 0.5C noem ik snel, boven de 1C gebruik je wat mij betreft niet en bij hoge uitzondering.
Zelf laad ik meestal op 0.4C.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Henk007 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:32:
Dat geldt van voor de wat simpelere laders wellicht? Ik houd hem juist bewust onder de 0.5C.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@xzaz Voor kinderspeelgoed zou ik niet snel Li-ion cellen gebruiken (behalve onder toezicht misschien) aangezien deze nogal heftig kunnen reageren bij beschadiging of kortsluiting. Zelfs NiMH cellen kunnen absurd hoge stromen c.q. warmte/brand produceren bij kortsluiting. Mogelijk ben ik overbezorgd, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

• xzaz
Toff schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:10:
@xzaz Voor kinderspeelgoed zou ik niet snel Li-ion cellen gebruiken (behalve onder toezicht misschien) aangezien deze nogal heftig kunnen reageren bij beschadiging of kortsluiting. Zelfs NiMH cellen kunnen absurd hoge stromen c.q. warmte/brand produceren bij kortsluiting. Mogelijk ben ik overbezorgd, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Oh nee goed dat je het zegt hoor. De li-ion zijn voor electronica projecten niet voor kinderspeelgoed. Het ging mij meer om de manier van opladen en het verschil daar in.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:10:
Hoe bedoel je dat?

Het is beter om een kind niet met li-ion apparaten te laten spelen zoals een iPad or een gamecomputer?

AKA Rinkel weblog

• nero355

nero355

xzaz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:20:
ps: de -dV wordt wel netjes gevonden door dit apparaat. Onze oude lader heeft er wel wat meer moeite mee maar die laadt volgens mij ook maar op 245mA. Dat oude apparaat zelf wordt ook erg warm; kan nooit goed zijn voor de batterijen?
Ik geloof dat de absolute ondergrens iets van 275 mA was en daarom de Nitecore D4 bijvoorbeeld niet lager gaat dan 300 mA en standaard alle 4 slots op 375 mA zal opladen.

Zet je maar 1 of 2 batterijen erin dan wordt er met 750 mA opgeladen :)
4POX schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:02:
Hoe bedoel je dat?

Het is beter om een kind niet met li-ion apparaten te laten spelen zoals een iPad or een gamecomputer?
Dat laatste klopt sowieso, want des te jonger het kind des te verslavender het werkt op de hersenen volgens een aantal onderzoeken! ;)

Maar daar is vast wel een ander topic voor ergens hier op GoT :+

• Toff

Toff

FP ProMod
4POX schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:02:
[...]
Hoe bedoel je dat?
In de spoiler (sorry voor het verpesten ervan) heeft hij het over een kolfmachine en een babyphone. Op die leeftijd is een iPad of gamecomputer nog niet aan de orde, maar veiligheid wel.

Of je kleine kinderen zonder toezicht met een iPad wilt laten spelen, is een andere discussie, waar ik me hier niet aan ga wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hmmmm, NKON heeft de Fujitsu batterijen niet meer helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig in hoeverre het mogelijk is Eneloops op te laden terwijl ze in (bijv.) een 8*AA batterijhouder zitten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:54
My-life schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:16:
Voor een (eenvoudige) bestuurbare auto zoek ik twee setjes van oplaadbare AA batterijen.
Ik heb nog een GP PowerBank Rapid oplader liggen, model GPPB02GS. De GP 1800 en 2000 NiMH batterijen die ik erbij had zijn oud en lange tijd niet gebruikt.

Is deze lader bruikbaar met nieuwe Eneloops bijvoorbeeld?
Ik heb toendertijd LADDA 2450 bij de Ikea gehaald, maar mijn oude GP lader lijkt ze niet goed vol te krijgen. Soms gaat de rode LED ook knipperen ter indicatie dat er iets mis is. Een paar setjes doen inmiddels zo goed als niks meer nadat ze net zijn opgeladen.

Ik lees over refresh functies en intelligente laders. Zou dit deze batterijen weer nieuw leven kunnen inblazen?

Graag wil ik een 4-kanaals lader die geschikt is voor de Ikea LADDA batterijen. Dus 2450 AA en 900 AAA Ni-MH batterijen. Met een display waarom de status en gezondheid is af te lezen.
Is de Nitecore SC4 goed? (Hier te koop voor 37,95 euro)
Nog andere laders van max 50 euro aan te bevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door My-life op 20-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zou een paar euro's besparen, en voor een min-of-meer duidelijk display gaan: https://www.nkon.nl/charg...mh/technoline-bc-700.html
Deze wordt met verschillende merken verkocht, ik heb ongeveer dezelfde. Hij heeft geen 0V-refresh, dus ik heb ooit een batterij het eerste stukje moeten opgeladen met een andere batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Bedankt voor de tip @MBV.

Ik zag dat de Nitecore SC4 wel wat lomp is (4:05 min in onderstaande video) aangezien mijn grootste batterijen AA zijn. De D4 is wellicht passender.

In dit filmpje wordt de Nitecore D4 lader aanbevolen en ook de Opus BT-C3100 die naast opladen ook kan testen. Dat laatste lijkt me wel leuk, maar het is misschien meer een gimmick als dat het ook nuttig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

Zo ongeveer alle chargers met display kunnen testen. Bij de BC700 kan je laten testen met instelbare hoeveelheid ontlading (100mA, 250mA of 500mA), en na de test direct weer laten opladen.

Best handig om te zien of je batterijen een refresh nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
@MBV Ik lees wel over refreshen van Li-ion, maar geldt dat ook voor Ni-HM?

Kan de D4 ook testen en ook refreshen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Nog even wat verder ingelezen. Deze over het refreshen van Ni-Cd en Ni-HM bijvoorbeeld,
BU-807: How to Restore Nickel-based Batteries.

De Nitecore D4 kan, voor zover ik kan vinden tenminste, niet ontladen en refreshen en ook niet testen. De Opus BT-C3100 heeft een fan en dat lijkt me niet fijn.

De EverActive UC4000 ljikt mooi, maar ik kan er verder weinig ervaringen over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 11:21
Dit topic gaat over oplaadbare batterijen maar ook over foto en video.

Onlangs wilde ik een camera verkopen hier op V&A en er was al een koper gevonden, tot ik erachter kwam dat de batterij overleden was. Op geen enkele manier kon ik hem weer leven wekken, dus de koop ging niet door.

Het nadeel van oplaadbare batterijen voor camera's vind ik dat ze allemaal verschillend van vorm, maat en capaciteit zijn, terwijl de fabrikant er meestal de meest simpele lader bij levert. Hooguit kun je aan de kleur van het ledje zien of de batterij vol of minder vol is. Maar of de batterij 80, 50 of 20% capaciteit over heeft, dat weet je niet.

Kent iemand universele laders die wel voor diverse camera batterijen geschikt zijn en meer informatie geven? Ik weet dat Nitecore speciale laders heeft voor Canon, Nikon en Sony, maar niet voor Panasonic of Fuji voor zover ik weet.
Of zou het kwaad kunnen om zelf iets in elkaar te knutselen zodat een batterij die qua vorm niet in een standaard lader past, toch opgeladen of gerefreshed kan worden in een Nitecore SC4? Met een paar draadjes zou dat toch wel moeten kunnen, zoveel contacten heeft een batterij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@grun93 Maar die bestaan toch al?

O.a. Hähnel heeft universele laders. Met telkens een andere connector/adapterplaat voor de verschillende merk-formfactors.

https://www.hahnel.ie/li-ion-battery-chargers/

Jupio heeft ook zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/N9YM6onrB93p/550x430.jpg

En Hama heeft ook zo'n universele lader:
https://de.hama.com/00081...n-akkus-und-aa-aaa-zellen

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 21-10-2020 12:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 11:21
Dat wast mij niet bekend, dus bedankt. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

My-life schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:16:
@MBV Ik lees wel over refreshen van Li-ion, maar geldt dat ook voor Ni-HM?
Ik zou zeggen kijk eens naar deze oude posts van mij :
- nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Volgens mij is daar namelijk niet veel aan veranderd dus dat blijven zo'n beetje nog steeds DE modellen om uit te kiezen :Y)
Kan de D4 ook testen en ook refreshen?
Alleen opladen helaas, maar voor het geld dat die kost is dat prima :)
MBV schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:01:
Zo ongeveer alle chargers met display kunnen testen.
Absoluut niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Nog even gemailt met de NKON webshop. Eerst werd de SkyRC MC3000 aanbevolen maar de prijs van 100 euro is mij wat te gortig. Daarna de Technoline BC-700 (is gelijk aan de La Crosse BC-700). Die heeft prima specificaties, zeker voor de prijs van 30 euro.
Helaas zit er een losse adapter bij.

Ik twijfel nog tussen de BC-700 en de EverActive UC4000. De laatste heeft de voeding ingebouwd en lijkt wat moderner, maar ik kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Ik zou zeggen kijk eens naar deze oude posts van mij :

Volgens mij is daar namelijk niet veel aan veranderd dus dat blijven zo'n beetje nog steeds DE modellen om uit te kiezen :Y)
Ben jij toen ook de VARTA LCD Dual Tech Charger tegen gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/ciYTSRull2kNonLqC1QdAve_oDpO7nbHl6UuUYqef8gLTrt976y7z4UXd2-kX-Ejcy8DsbfZ627hCnJi3uBtxnuTsF3jp3N9NIpUwwppgBCZTOMDCoc3dZULrkcPcBlCsv0T9-QiOrpARYZMfi0
http://vartawinactie.nl/n...ils/lcd-dual-tech-charger

Zo te zien een wat nieuwer model. De oudste recenties zijn van 2 jaar geleden.
Helaas geen uitgebreide review kunnen vinden. Met 50 euro iets meer als ik gepland had uit te geven, maar heeft wel alle opties die ik zoek.

Een VARTA kan nooit slecht zijn zou je zeggen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

My-life schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:54:
Helaas zit er een losse adapter bij.

De laatste heeft de voeding ingebouwd en lijkt wat moderner, maar ik kan er weinig over vinden.
Wat is je bezwaar tegen een losse voeding/adapter :?

Die zijn juist makkelijker te vervangen :)
My-life schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:51:
Ben jij toen ook de VARTA LCD Dual Tech Charger tegen gekomen?
NOPE :)
[Afbeelding]
http://vartawinactie.nl/n...ils/lcd-dual-tech-charger

Zo te zien een wat nieuwer model. De oudste recenties zijn van 2 jaar geleden.
Helaas geen uitgebreide review kunnen vinden. Met 50 euro iets meer als ik gepland had uit te geven, maar heeft wel alle opties die ik zoek.
Ik denk dat je sowieso ongeveer € 50 kwijt bent als je een lader zoekt die ook kan testen/refreshen en zo ;)
Een VARTA kan nooit slecht zijn zou je zeggen, toch?
In theorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:39:

Mijn voorkeur is ook voor ingebouwde voedingen. Een adapter neemt op één of andere manier altijd 3 posities in het stekkerblok in en dat stekkerblok stop je dan zo snel mogelijk in het verdomhoekje omdat het zo lomp en onhandig ding wordt waar je voeding vervolgens 24/7 ligt te bakken. Als hij gewoon ingebouwd zit dan ga je laden en als het klaar is trek je de stekker er weer uit en ruim je het apparaat op. Dan gaat de voeding ook langer mee. Liefst zou ik het nog eens zien dat alles standaardiseert om een goede snellaadtechniek zodat je (bijvoorbeeld) een Qualcomm QuickCharge lader kan gebruiken om een batterijlader te voeden (dat zou mij in elk geval goed uitkomen, maar het hoeft niet deze standaard te zijn natuurlijk).

Zelf heb ik een Ikea Storhögen, die er leuk uitziet en goed gebouwd is maar niet al te best is in het herkennen van een volle cel door de lage laadstroom, dus geen aanrader. Daarentegen is de gebruikte laadstroom zo klein dat een cel daar wel even tegen kan, en zit er sowieso al een timer in die het laadproces uiteindelijk onderbreekt. Het schijnt dat er in oplaadbare cellen een katalysator zit die het gegenereerde gas weer in elektrolyt omzet, en dat het daardoor meestal geen probleem is om een batterij te overladen met een kleine stroom.

Wat mij betreft kan je best goed laden met meer dan 1A, maar alleen als het een fatsoenlijke lader betreft die discrimineert tussen goede en slechte cellen. Cellen met een kleine interne weerstand worden nauwelijks warm bij snel laden, maar als de cel of de contacten bijvoorbeeld slecht zijn is dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dacht ik, even kijken of ik iets kan vinden over batterij-laders en batterijen, blijkt er een heel topic te zijn .. kan ook niet anders hier op GoT :P

Al een tijdje zoek ik een vervanging voor mijn (eenvoudige) Hama-lader die alleen AA aankan. Voor AAA heb ik een nog oudere lader. :)

In dit topic zie ik heel veel verschillende merken (en beschrijvingen) voorbijkomen. Tot nu toe heb ik een lader alleen gebruikt om op te laden, nooit om te ontladen of testen. Wat is nou een lader waar echt alles mee kan? Is de SkyRC MC3000 dan een goede kandidaat c.q. wat zijn vergelijkbare kandidaten?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Check de laatste post van @nero355 eens. Daar linkt hij naar twee eerdere posts over geschikte laders. Je kunt ook eens kijken op https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html, die test verschillende laders van verschillende bronnen op een redelijk uitgedachte manier en trekt weinig overtrokken conclusies. Wat mij betreft een aanrader als je wil ontdekken wat er te koop is tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Involvement schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:25:
Check de laatste post van @nero355 eens. Daar linkt hij naar twee eerdere posts over geschikte laders. Je kunt ook eens kijken op https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html, die test verschillende laders van verschillende bronnen op een redelijk uitgedachte manier en trekt weinig overtrokken conclusies. Wat mij betreft een aanrader als je wil ontdekken wat er te kopp is tegenwoordig.
TY

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
Henk007 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:13:

teardown:
[YouTube: JUGEE battery teardown full size video.]
rinkel schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Daar lees en hoor ik maar weinig over; LiPo batterijen. Enige waar ik ze kan vinden is in China.
- Jugee
- Kentli
- Blackube (met usb poort) lygte-test
- PaleBlue (met usb poort)
- Tenavolts
Naar aanleiding van de Jugee teardown video van Big Clive, wiens kanaal ik volg, heb ik een poosje terug een setje van 4 plus 5v-cradle besteld. En uit redelijke tevredenheid later nog een setje van 12 + nog een extra cradle (ook een complete set voor een vriend, die dezelfde use case heeft als ik).

De batterijen doen het voor mijn (ons) doel namelijk behoorlijk goed.

De use case:
We hebben een "connected" kattenluik van Sure Petcare (de grote versie voor 'huisdieren'). Dat ding werkt op 4 C-cellen en NIMH batterijen zijn een absolute no go (cut-off voltage van het ding lijkt al zowat op 1,2 of 1,1v te liggen). Het probleem is echter, dat het ding alkalinecellen in ongeveer 2-2,5 maand verslindt (beetje afhankelijk van hoe vaak onze katten met een open klep lopen te aarzelen, lijkt het).

In mijn ogen best bizar, ook omdat we ook een connected voerbak van het zelfde merk hebben, ook op 4 C-cellen, en dus ook met communicatie met hub en chiplezer, die het met gemak meer dan een half jaar doet op een set.

Die vriend heeft hetzelfde probleem met de absurd korte levensduur van batterijen. Hij heeft al een keer geprobeerd om het ding te voeden op netspanning, met behulp van C-dummies die via een snoertje en een adapter constant 1,5V leveren. Alleen schijnbaar is de DC spanning die daar vanaf komt dermate 'vuil' dat de chiplezer die de katten moet identificeren het amper nog doet. Schijnt ook iets te maken hebben met een interactie tussen de schakelfrequentie in een typische schakelende voeding en de microchip.

De "Jugee" batterijen houden gedurende bijna hun hele ontladingsduur een stabiele 1,5V als output. Pas als de cel binnenin bijna leeg is geeft ie by design een uitgangsvoltage van 1,1-1,2v, zodat apparaten nog een low battery warning kunnen geven. Bij het kattenluik is het dan overigens ook echt binnen een paar uur afgelopen, als de batterijen in die status gaan.

Één setje Jugee AA batterijen (de 3000 mWh / 2000 mAh, in C-adapters) houdt het ongeveer 4 weken vol. Dat is natuurlijk niet echt lang, maar met een tweede set batterijen erbij in ieder geval een stuk 'duurzamer' dan steeds maar wegwerpbatterijen er doorheen jagen.

Ik heb ook al Chinese fabrikanten gezien die C-varianten maken, soms ook met een usb-poort erin geintegreerd zodat je ze gewoon zonder cradle aan iedere usb-voeding kan hangen. Maar ja, het blijft natuurlijk Li-ION / LiPO en, ookal biedt een teardown van Big Clive ook geen garanties, de kwaliteit/veiligheid blijft toch afwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 23-10-2020 14:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
eymey schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

[...]

Één setje Jugee AA batterijen (de 3000 mWh / 2000 mAh, in C-adapters) houdt het ongeveer 4 weken vol. Dat is natuurlijk niet echt lang, maar met een tweede set batterijen erbij in ieder geval een stuk 'duurzamer' dan steeds maar wegwerpbatterijen er doorheen jagen.
Ik neem aan dat je ze dan weer kan opladen? of zijn de dan echt stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 10:29
Uhm.... nee, uiteraard kan je die Jugee's weer opladen. Dat is natuurlijk het hele idee ervan :P.

Anders had ik net zo goed C-wegwerpbatterijen kunnen blijven kopen als deze AA Jugee's ook wegwerp zouden zijn :P. Of de al veel langer bestaande niet-oplaadbare 1,5V Lithium batterijen op AA formaat van bv. Energizer, die ook veeeeeel langer mee gaan.

Die Jugee batterijen (en aanverwanten) zijn dus eigenlijk LiPo/Li-ION cellen, in een AA jasje gepropt, met nog wat ruimte voor een buck-converter en verdere regel- en laadelectronica om de cel zich te laten gedragen als een 1,5V batterij. Opladen gaat door er 5V in te sturen. De laad-electronica in de batterij laadt dan de 3,3V-cel die erin zit weer op.

[ Voor 53% gewijzigd door eymey op 23-10-2020 15:29 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Eigenlijk wat @Involvement ook al noemt. Minder makkelijk in een stekkerblok, rommelig. En ik maak vaker mee dat een adapter stuk gaat terwijl me dit met een ingebouwde voeding zelden gebeurd.
[...]

Ik denk dat je sowieso ongeveer € 50 kwijt bent als je een lader zoekt die ook kan testen/refreshen en zo ;)
Dat hoeft niet, de Zanflare C4 en Opus BT-C3100 blijken aardig goed te zijn bijvoorbeeld.
https://lygte-info.dk/rev...20Zanflare%20C4%20UK.html
https://lygte-info.dk/rev...BT-C3100%20V2.1%20UK.html
MR Baz Reviews: Zanflare C4 Battery Charger & Tester
MR Baz Reviews: Opus BT - C3100 (V2.2) Smart Battery Charger

Ik heb die VARTA LCD Dual Tech Charger besteld, ben benieuwd :) .
Eusebius schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:06:
Al een tijdje zoek ik een vervanging voor mijn (eenvoudige) Hama-lader die alleen AA aankan. Voor AAA heb ik een nog oudere lader. :)

In dit topic zie ik heel veel verschillende merken (en beschrijvingen) voorbijkomen. Tot nu toe heb ik een lader alleen gebruikt om op te laden, nooit om te ontladen of testen. Wat is nou een lader waar echt alles mee kan? Is de SkyRC MC3000 dan een goede kandidaat c.q. wat zijn vergelijkbare kandidaten?
Dat is een fors apparaat met een dito prijskaartje. Er zitten inderdaad véél features op.
De Nitecore D4 lijkt toch wel de meest populaire lader te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door My-life op 23-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De TS lijkt niet up-to-date. ;)
Is er een best buy guide voor batterijen?
Ik zoek oplaadbare batterijen en een oplader voor muis, toetsenbord, weegschaal en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
My-life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:40:
[...]
De Nitecore D4 lijkt toch wel de meest populaire lader te zijn.
Die D4 heb ik ook, maar bij meer dan 2 cellen gelijktijdig opladen, zakt de laadstroom van 750 mAh naar 375 mAh, wat wel erg weinig is... Voor mijn Eneloops pak ik toch liever mijn MAHA C9000.
Deze test is uit 2018 en 7 van de 16 geteste cellen zijn - volgens de test zelf - niet meer verkrijgbaar.
Veder vind ik de methode van "testen" nogal eenzijdig en zeker niet representatief voor normaal gebruik.

[ Voor 27% gewijzigd door Toff op 24-10-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

De testwaardes uit dat linkje zijn 2 hele simpele tests: koop een batterij, en meet hoeveel erin zit. Laad/ontlaad 5x, en meet de laatste keer ontladen. Vooral die eerste test (hoe vol zijn ze af-fabriek) geeft enigszins een indicatie hoe langzaam ze ontladen.
Het beloofde vervolg (hoeveel capaciteit hebben ze na een half jaar) kan ik niet vinden, dat was de meest relevante geweest voor weegschalen etc. Maar op basis van de grafiekjes, en wat hier al vaak langs is gekomen, zou ik voor Ladda gaan als je dicht bij een Ikea woont. Dat is stiekem Eneloop Pro, dus prima.

Laders durf ik eigenlijk niks meer over te zeggen ;) maar Ikea heeft voor weinig geld een lader met minus delta V cutoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
+1 Wat betreft de Ikea Ladda's. @Olaf van der Spek Er is niet een echt authoritaire test die alles dekt, want zo een test is niet makkelijk goed te doen en vooral de wat goedkopere cellen willen nog weleens van leverancier wisselen, en dan weet je nog niets. Mijn ervaring met de Ladda's is dat ze veel capaciteit hebben en geen opmerkelijke zelfontlading (al is dat lastig te testen). Wat betreft laders kan je heel fancy worden, maar de laders van Ikea zijn in mijn ervaring traag en onbijzonder maar verder OK. Ik zou eerder een extra setje batterijen kopen dan een specialere lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Jammer aan de LADDA's vind ik dat ze alleen nog maar de Pro's hebben, terwijl ik juist voorkeur heb voor reguliere en lite. Die slijten minder en hebben minder zelfontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Mijn intuïtie was ook om met deze reden die bruine te halen, en ik heb daadwerkelijk twee setjes (AA en AAA) gekocht. Als test heb ik die in een kleine multimeter gestopt en de normale (witte) in een andere. Ik zou graag gebaseerd daarop een conclusie trekken, maar geen van beide zijn ooit op geraakt. 8)7

Ik heb de witte eens getest in mijn fietslicht. Dat is een wat meer belastende omgeving omdat de temperatuur nogal varieert. Daar zitten 3 stuks van die witte AA in en die heb ik ook nooit leeg gehad. Ik vervang ze grofweg tweemaal per jaar preventief omdat Ni-MH net als Ni-Cd heel abrupt leeg raken en je dan opeens zonder licht zit. Een half jaar rust+gebruik is dus niet genoeg om de batterij leeg te krijgen.

Het aantal scenario's waarin zelfontlading en duurzaamheid uitmaakt is voor zo ver ik kan zien erg klein. Enerzijds omdat de zelfontlading echt niet zo groot is als de eerste Ni-MH cellen op de markt, na een jaartje op de plank zit er in die witte cellen nog steeds meer dan een vers geladen bruine cel. Ik denk dat je redelijkerwijs zou kunnen stellen dat zelfontlading niet echt een issue meer is. Anderzijds is de capaciteit van de witte cellen zo groot is dat je zelfs bij intensief gebruik niet snel aan het aantal laadcycli komt. Waarschijnlijk zullen ze over hun levensduur ongeveer net zo veel lading overdragen, en dan blijft alleen de eerder besproken zelfontlading nog over als selectiecriterium.

Zelf heb ik Ni-Cd oplaadbare batterijen gehad uit de tijd dat die nog de norm waren. Dat waren wel ondingen: die hadden veel meer zelfontlading en aanzienlijk minder capaciteit (ik geloof 900mAh voor een AA). De goedkope laders waren ook om te huilen, vaak hingen die er van af dat je ze in serie zette en zelf bedacht dat je ze na x uur uit de lader moest halen. Wat dat betreft zou ik iedereen die AA en AAA batterijen koopt aanraden gewoon een reeks van die witte Ikea te halen en de lader uit het vak ernaast. Die Ikea laders zijn niets bijzonders, maar ze werken en stoppen vanzelf, ze zijn alleen een beetje traag. Ik zou me alleen bezig houden met het gcompliceerder maken van de kwestie als je heel specifieke doelen voor ogen hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 26-10-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Involvement schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:01:
Die Ikea laders zijn niets bijzonders, maar ze werken en stoppen vanzelf, ze zijn alleen een beetje traag.
Voor de laders die Ikea momenteel in het assortiment heeft ben ik dat "niets bijzonders" wel met je eens. Als je echter nog de hand kunt leggen op een vier-poorts Ladda (YH-990BF), dan heb je toch een naar mijn smaak zeldzaam fijne combinatie van eigenschappen voor een eenvoudige (reis-)lader: Nette prijs, bijzonder compact, ingebouwde adapter voor 110V/230V, vier kanalen met ieder terminatie op spanning en temperatuur, AA en AAA en met altijd 1A (0,5A voor AAA) op ieder kanaal nog best rap opladen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
1.0A voor zulke Ni-HM batterijen is best veel toch?
https://lygte-info.dk/rev...adda%20YH-990BF%20UK.html

edit:
Ik doelde op de vier-poorts Ladda (YH-990BF) hierboven genoemd.

[ Voor 60% gewijzigd door My-life op 26-10-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ja klopt, mijn conclusie was gebaseerd op de gemiddelde lader van Ikea, maar dat is misschien wat kortzichtig geweest... :X Die vier-poorts is de enige lader die ik ooit bij de Ikea heb gezien die een serieuze laadstroom levert. Die heb ik wel overwogen, maar ik heb in de winkel redelijk ongeïnformeerd voor de Storhögen gekozen. Er zijn ook USB laders (Vinnige), maar die zijn ook traag, net als de Tjugo die nu te krijgen zijn in plaats van de Storhögen (voor de helft van de prijs met 2/3 van de capaciteit, dus zo te zien wel een betere koop).

Wat mij betreft hoeft een moderne batterijlader maar aan bescheiden technische eisen te voldoen:
  • Hij maakt mijn cellen niet stuk;
  • Hij heeft individuele laadcircuits per cel;
  • Ik moet hem zonder gevaar kunnen vergeten;
  • Het moet redelijkerwijs mogelijk zijn de batterijen gedurende mijn nachtrust te laden (laadtijd ≤8h).
Dat betekent dus dat de meeste Ikea laders voor mij wel voldoen. De USB variant voldoet overigens niet, dus die raad ik niet aan. Strict genomen is de laadtijd net te lang voor 2450mAh cellen, maar 'close enough'. Het kan niet echt kwaad om incidenteel een cel voor slechts 90% te laden.

Wat mij betreft is deze topic heel erg gebaseerd op de vroegere Ni-MH technologie (het "pre-Ladda" tijdperk zeg maar, geen wonder met een topic start in 2006). Toen hadden de hoge capaciteits cellen vaak een grote zelfontlading en waren goede exemplaren duur. Bovendien waren de "botte bijl" Ni-Cd laders nog wat alledaagser. Dat waren gewoon constante stroombronnen die lading in de cel bleven pompen tot je ze er uit haalde. Daar kunnen Ni-Cd cellen beter tegen dan Ni-MH, maar is eigenlijk voor geen enkel batterijtype een echt goede methode.

Overigens wil ik niet zeggen dat je geen snellader moet kopen, daar zijn zeker gebruikersscenario's voor, maar mijn persoonlijke ervaring is dat als ik gewoon een setje extra Ladda's koop (ik heb er nu ~28) ik altijd voldoende geladen exemplaren op voorraad blijk te hebben en ik de rest 's nachts kan opladen. Dan ben je goedkoper uit (ze kosten maar €6 per 4) en ben je ook een deel van de zorgen kwijt dat mijn lader "goed" moet zijn: een trage lader die niet goed termineert doet nauwelijks schade, een snellader dan wel. Als je meer 'mission critical' dingen doet kan het van meerwaarde zijn om een geavanceerd exemplaar te kopen met testfuncties en zo, maar daar heb ik het geld niet voor over. Maar het blijft natuurlijk wel leuk speelgoed voor de technologiefanaat... :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Involvement
Op YouTube is ook een interessante vergelijking te zien in zelfontlading door gebruiker "Project Farm":

Which AA Rechargeable Battery is Best after 1 Year? Let's find out! Eneloop, Duracell, Amazon, EBL

Hij heeft niet alleen de batterijen getest die een jaar in een lichtje met een zonnecelletje hebben gedraaid, maar ook de zelfontlading van een cel die een jaar op een plank hadden gelegen met de volgende resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfoO_2NcVrdpJlX5Cs2__1yihlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYG4cPt13NG9hqt2cUJfyEwf.png?f=fotoalbum_large
Bron: Bovenstaand filmpje @ 6:36

Dit is beter te interpreteren als je de percentages neemt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mw-kF9ALtd1Fc8xqw9VGSIV271Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrxVlAchwB82siABhPyeqyLQ.png?f=fotoalbum_large
Bron: Bovenstaand filmpje @ 6:45

Wat mij betreft lijkt het er op dat de meeste fatsoenlijke hoge capaciteits cellen een zelfontlading hebben die voor normaal gebruik te klein is om relevant te zijn. Als je last hebt als je <25% per jaar verliest dan is het misschien een betere keus voor primaire cellen te gaan... ;) Gegeven de prijs van de Ladda's denk ik dat ik nu met nog minder twijfel naar mijn 28 rondslingerende AA cellen kijk. :)

Schroom het overigens niet om de rest van de batterij reviews op dit kanaal te zien. Dit was een 'follow up' van eerdere tests met deze cellen, de links vind je hier onder. Ik heb geen belangen bij dit kanaal, maar ik weet eigenlijk geen enkele andere test die een soort gekwantificeerde meting doet en informatie heeft over zelfontlading.

Kanaal "Project Farm":Hij test ook honderden andere dingen, waaronder primaire cellen, maar dat raakt wat off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Involvement schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:33:
Ja klopt, mijn conclusie was gebaseerd op de gemiddelde lader van Ikea, maar dat is misschien wat kortzichtig geweest... :X Die vier-poorts is de enige lader die ik ooit bij de Ikea heb gezien die een serieuze laadstroom levert. Die heb ik wel overwogen, maar ik heb in de winkel redelijk ongeïnformeerd voor de Storhögen gekozen. Er zijn ook USB laders (Vinnige), maar die zijn ook traag, net als de Tjugo die nu te krijgen zijn in plaats van de Storhögen (voor de helft van de prijs met 2/3 van de capaciteit, dus zo te zien wel een betere koop).

Wat mij betreft hoeft een moderne batterijlader maar aan bescheiden technische eisen te voldoen:
  • Hij maakt mijn cellen niet stuk;
  • Hij heeft individuele laadcircuits per cel;
  • Ik moet hem zonder gevaar kunnen vergeten;
  • Het moet redelijkerwijs mogelijk zijn de batterijen gedurende mijn nachtrust te laden (laadtijd ≤8h).
Dat betekent dus dat de meeste Ikea laders voor mij wel voldoen. De USB variant voldoet overigens niet, dus die raad ik niet aan. Strict genomen is de laadtijd net te lang voor 2450mAh cellen, maar 'close enough'. Het kan niet echt kwaad om incidenteel een cel voor slechts 90% te laden.

Wat mij betreft is deze topic heel erg gebaseerd op de vroegere Ni-MH technologie (het "pre-Ladda" tijdperk zeg maar, geen wonder met een topic start in 2006). Toen hadden de hoge capaciteits cellen vaak een grote zelfontlading en waren goede exemplaren duur. Bovendien waren de "botte bijl" Ni-Cd laders nog wat alledaagser. Dat waren gewoon constante stroombronnen die lading in de cel bleven pompen tot je ze er uit haalde. Daar kunnen Ni-Cd cellen beter tegen dan Ni-MH, maar is eigenlijk voor geen enkel batterijtype een echt goede methode.

Overigens wil ik niet zeggen dat je geen snellader moet kopen, daar zijn zeker gebruikersscenario's voor, maar mijn persoonlijke ervaring is dat als ik gewoon een setje extra Ladda's koop (ik heb er nu ~28) ik altijd voldoende geladen exemplaren op voorraad blijk te hebben en ik de rest 's nachts kan opladen. Dan ben je goedkoper uit (ze kosten maar €6 per 4) en ben je ook een deel van de zorgen kwijt dat mijn lader "goed" moet zijn: een trage lader die niet goed termineert doet nauwelijks schade, een snellader dan wel. Als je meer 'mission critical' dingen doet kan het van meerwaarde zijn om een geavanceerd exemplaar te kopen met testfuncties en zo, maar daar heb ik het geld niet voor over. Maar het blijft natuurlijk wel leuk speelgoed voor de technologiefanaat... :9~
Ikea heeft nu de 4 poorts KVARTS. Bedoel je dat die een goede lader is? Hij lijkt op de Panasonic BQ-CC55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Geen idee, die kende ik niet en in mijn overwegingen heb ik die niet meegenomen. Ik kon hem ook niet vinden op de Nederlandse Ikea site, alleen op de Amerikaanse en daar rapporteerden een aantal mensen dat de lader niet altijd niet-Ikea cellen wilde laden. Uit de handleiding blijkt een laadstroom vrij klein is met 330mA (blijkbaar meer als je er maar twee oplaadt). Geen idee of hij goed is, maar mijn eerdere conclusie "[d]ie Ikea laders zijn niets bijzonders, maar ze werken en stoppen vanzelf, ze zijn alleen een beetje traag" houdt op basis van deze informatie stand. Wat zoek je in een lader?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het was weer eens zover, na zoiets van 7 jaar gebruik zijn de oplaadbare AAA's in de huistelefoons (Siemens DECT GigaSets) op. Op zich niet zo gek; de laad/ontlaad condities in de handsets zijn verre van optimaal.

Tot nu toe zaten er oude Lidl 'tronic' cellen in. (ooit gekocht tijdens een aanbieding). Maar zelfs de MAHA MH-C9000 kreeg de cellen niet meer refreshed, en/of überhaupt geladen. :-(

Kwam toevallig bij de Action setjes van '100% PEAKPOWER' AAA's tegen. 4 stuks voor nog geen 3 euro.
Ik dacht, laat ik die eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://static01.eu/aanbiedingenfolders.nl/images/uploads/010419/batterijen.jpg
Heb vervolgens eens een paar dagen een break-in gerund in de MH-C9000. En tot mijn verbazing geeft 'ie een capaciteit van ruim 1100mAh aan. Terwijl ze gespecificeerd zijn als 800mAh.

Zegt uiteraard nog niks over de lange termijn verwachtingen. Maar toch voor 75 cent per cel kun je er geen buil aan vallen. Inmiddels heb ik de groene cellen in de GigaSet handsets zitten. Als ze dan weer een paar jaar meegaan; vind ik het prima. :)

Zijn bij de Action trouwens wel opvallend goedkoop. Zelfs winkels als bol of amazon vragen voor diezelfde accu's meer dan het dubbele... 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 19-11-2020 09:23 ]

Mooie Plaatjes   

• Involvement
Ja die Tronic cellen stonden niet bekend als hoge kwaliteit, maar het is ook wat je zegt: in een handset krijgen die het wel te verduren. Er zijn speciale handset versies van een aantal merken te krijgen zoals deze: Ansmann Phone accu - 800mAh. Ik neem aan dat het verschil zit in de bestendigheid tegen langdurig laden.

Ik zag die "100%" accu's ook, als ze daadwerkelijk zo een capaciteit hebben is dat best bijzonder, er zijn weinig merken die überhaupt een lading van meer dan 1000mAh claimen, laat staat halen. Als die AA's nu ook zo goed presteren hebben we een potentiële winnaar in huis. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Involvement Ik heb inmiddels 3 x een break-in gerund (kost je bijna een week) met die AAA cellen van de Action. En na afloop van de 1st run gaven ze idd 1100mAh aan, maar nu zitten ze rond de 800mAh. M.a.w. volgens de specs.
Involvement schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:05:
Ja die Tronic cellen stonden niet bekend als hoge kwaliteit, maar het is ook wat je zegt: in een handset krijgen die het wel te verduren.
Tja, ze staat niet bekend als hoge kwaliteit, maar ze hielden het wel jaren vol. M.a.w; best wel oké dus! :Y

Ik hoop over een aantal jaren pas te kunnen melden dat die Action AAA's prima zijn.
Of, worst-case, over een paar maanden al. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 20-11-2020 11:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sorry voor mijn "domme" vraag, ik heb een hele serie LADDA's liggen (bruine en witte) maar die lader (storhogen) is defect. Dat ding laad ook vreselijk traag (de review hierboven is ook vrij matig).

Kan ik nu elke lader kopen voor de LADDA van Ikea? Of zijn er bepaalde laders die bij bepaalde batterijen passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het is geen domme vraag, maar het antwoord staat op de laatste 2 pagina's ;) Ladda's die nu verkocht worden zijn Eneloop Pro, oftewel: heel goede, maar gewone, NiMH batterijen, waar je gewone laders voor kan gebruiken. Op de laatste paar pagina's zijn er al veel berichten over laders daarvoor geplaatst.

• Exirion
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Omdat we willen afstappen van alkaline batterijen heb ik maar eens een fatsoenlijke lader (Panasonic BQ-CC65) en 24 Amazon Basics batterijen besteld. Mijn inmiddels 10 jaar oude Apple batterijen wilden met de Apple lader al tijden niet echt meer laden (brak af met error). Even een refresh cycle geprobeerd met de nieuwe lader: laagste capaciteit 1760 en hoogste 1930. Net gecheckt: het zouden Sanyo/Eneloop 1900mAh batterijen moeten zijn. Niet slecht :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Exirion Uit je verhaal begrijp ik dat 10 jaar oude 'Apple' accu's dus Eneloops zouden zijn. En dat die, na al die tijd nog steeds zowat hun originele capaciteit halen?

Kun je nagaan; kwaliteitsspul van Sanyo!

BTW: nooit geweten dat Apple batterijen verkocht?

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 24-12-2020 10:50 ]

Mooie Plaatjes   

• Exirion
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Verbazingwekkend goed ja. Ze zijn in muizen/trackpads/keyboards natuurlijk wel maar mild belast, maar toch.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:49:
@Exirion Uit je verhaal begrijp ik dat 10 jaar oude 'Apple' accu's dus Eneloops zouden zijn. En dat die, na al die tijd nog steeds zowat hun originele capaciteit halen?

Kun je nagaan; kwaliteitsspul van Sanyo!

BTW: nooit geweten dat Apple batterijen verkocht?
Ik denk dat mijn oudste eneloops ook die kant opgaan qua ouderdom en nog perfect werken. Hebben vrij weinig laad cycles want had er iets enthousiast veel gekocht toendertijd.
Zijn nu gepromoveerd/gedegradeerd van flitser batterijen naar kinderspeelgoed :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:34:
[...]

Zijn nu gepromoveerd/gedegradeerd van flitser batterijen naar kinderspeelgoed :+
Zo doe ik dat precies ook.
Sterker nog. Ik heb er lol in om eens per jaar al de capaciteit van al mijn eneloop accu's te meten en dan te bepalen welke setjes waarin gaan. Op de zijkanten van de accu's staan de jaartallen en mijn oudste komen uit 2006, maar zijn nog steeds volop in gebruik. Laatst nog wel een keer twee setjes eneloop tones botanic gekocht, maar die tones zijn vrijwel niet meer te vinden tegenwoordig wat ik wel jammer vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 11:41

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik ben op zoek naar oplaadbare AA batterijen voor Windows Mixed Reality (HP Reverb G2) controllers. Deze werken niet lekker op 1.2V, schijnt een interne DC-DC regulator te ontbreken. Enfin, dan maar oplaadbare 1.5V batterijen, want wil niet steeds Duracell's erin blijven gooien, staan toch 20 LED lampjes continu aan op deze controllers voor de plaatsbepaling, dat vraagt toch best wat stroom. Ik kom twee opties tegen die zo leverbaar zijn, met fors verschillende capaciteit:

http://doublepow.com/index.php/product/index/g/e/id/184.html
https://www.bol.com/nl/p/...2-stuks/9300000009936542/
2267 mAh = 3400 mWh
Doublepow is directe Chinese import, bestaat als merk al een paar jaar. Geen idee of ze CE keurmerk durven verklaren en of het dan inhoudelijk ook wat waard is. Had liever een onafhankelijk testrapport gezien.

https://www.nextime.eu/bl...t-to-a-sustainable-future
https://www.bol.com/nl/p/...penlite/9200000107663072/
1200 mAh = 1800 mWh
NeXtime is klokkenmerk, heeft ook van deze oplaadbare. Zullen vast ook in China gemaakt worden, staat wel CE op, maar of het werkelijk Conformité Européenne of China Export is blijft onduidelijk. Of de techniek beter is blijft ook hier de vraag, had liever een onafhankelijk testrapport gezien.

Heeft hier een mede-Tweaker inzicht in wat de meest verstandige aankoop is, of is dat technisch te beoordelen voor iemand op basis van de printplaat? We willen in huis graag iets beters doen dan tientallen zo niet honderden normale batterijen verslijten in die controllers. Zou het huis echter theoretisch afbranden door dubieuze batterijen die ontbranden dan is dat natuurlijk nog weer slechter voor het milieu ;)

[ Voor 9% gewijzigd door OruBLMsFrl op 28-12-2020 13:03 . Reden: Links van fabrikanten erbij ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@OruBLMsFrl AA formaat en oplaadbaar en 1,5V; tja, die zijn niet zo dik gezaaid.

Al eens bij b.v. nkon gekeken:
https://www.nkon.nl/4x-ke...h-protected-1-5a-usb.html

Op zich best wel lastig als je veel van dit soort accu's tegelijk wilt laden. Want ze moeten allemaal individueel aan een USB kabeltje hangen. Je kunt niet ff per 4 (of meer) in een standaard lader stoppen... Dan moet er weer zo'n 1:4 splitterkabel in.

BTW: je hoeft er ook geen Duuuuracells in te gooien. Alkaline AA-tjes van de Lidl zijn ook uitstekend. (zoek maar eens terug in dit topic ;) )

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 28-12-2020 13:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 17-09 23:25
OruBLMsFrl schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:54:
Ik ben op zoek naar oplaadbare AA batterijen voor Windows Mixed Reality (HP Reverb G2) controllers. Deze werken niet lekker op 1.2V, schijnt een interne DC-DC regulator te ontbreken. Enfin, dan maar oplaadbare 1.5V batterijen
Leuke gimmick, dat USB rechargeable. Maar wat heb je eraan?

Waarom niet een setje NiZn batterijen met geschikte oplader? (Dit is oprecht een vraag, ik heb me verder niet in die controller of in beide batterij opties verdiept)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Xander schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:05:
[...]
Waarom niet een setje NiZn batterijen met geschikte oplader? (Dit is oprecht een vraag, ik heb me verder niet in die controller of in beide batterij opties verdiept)
NiZn lezen we veel verhalen online dat die toch relatief snel capaciteit verliezen na een tiental laadcycli al. Of is daar veel kwaliteitsverschil in? Maar dat was onze reden om naar Li-ion te gaan kijken, bekende technologische basis die langdurig goed mag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Xander schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:05:
[...]

Leuke gimmick, dat USB rechargeable. Maar wat heb je eraan?

Als je reist dan kan je die batterijen laden met een normal USB kabel.

Andere vraag. Wanneer schrijven jullie eneloops 1900 af? Ik heb een setje wat niet verder komt dan 1600 mah. Denk dat ze tien jaar oud zijn.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:03:
@OruBLMsFrl
Al eens bij b.v. nkon gekeken:
https://www.nkon.nl/4x-ke...h-protected-1-5a-usb.html

Op zich best wel lastig als je veel van dit soort accu's tegelijk wilt laden. Want ze moeten allemaal individueel aan een USB kabeltje hangen. Je kunt niet ff per 4 (of meer) in een standaard lader stoppen... Dan moet er weer zo'n 1:4 splitterkabel in.

BTW: je hoeft er ook geen Duuuuracells in te gooien. Alkaline AA-tjes van de Lidl zijn ook uitstekend. (zoek maar eens terug in dit topic ;) )
Bedankt voor de tip. Heb jij daar ook goede ervaringen mee? KeepPower via Nkon ziet er voor ons uit als ook weer een aanbieder uit, hoe kan het ook anders, China. Doublepow levert een 1:2 kabel splitter, wel nog veel handiger die 1:4 splitter van KeepPower inderdaad _/-\o_

En die Duracells merk specifiek helemaal terecht inderdaad. Nu ja, generieke wegwerp AA's dan, het zouden er eens heel veel kunnen worden over de jaren zonder wat deftig oplaadbaars van 1.5V.

[ Voor 3% gewijzigd door OruBLMsFrl op 28-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
4POX schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:37:
[...]
Andere vraag. Wanneer schrijven jullie eneloops 1900 af? Ik heb een setje wat niet verder komt dan 1600 mah. Denk dat ze tien jaar oud zijn.
Accu's gaan bij mij weg als de lader/analyzer ze afwijst vanwege interne weerstand. Met 1.600 mAh (1.600 à 1.700 zou ook mijn schakelpunt zijn) zou ik standaard Eneloops degraderen naar lage-eisen-toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01-2023
Ik heb een vraagje over het laden.

Ik heb een nitcore d4, ik zie alleen in het beeld als je batterijen bijna vol zijn 1.53v a 1.54v.

Echter zijn de batterijen 1.2v kan dat kwaad voor je batterijen is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ja, dat is normaal. De meeste capaciteit van NiMH batterijen is rond de 1,2 volt, maar om ze vol te laden moet de spanning hoger worden.
Eerste google-resultaat met een grafiekje: https://lygte-info.dk/info/batteryChargingNiMH%20UK.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
Leuk topic. Ik gebruik zelf zoveel mogelijk oplaadbaar spul.

Cellen:
Ik koop alleen nog maar 'Ready For Use' NiMH cellen. Die hebben een hele lage zelfontlading. Dat betekent dat ik erop kan vertrouwen, ook als ze een maand geleden opgeladen zijn.
Ook kan ik ze gebruiken in applicaties die weinig stroom gebruiken.

1.5 volt vs 1.2.
Ik heb één apparaat dat echt 1,5 volt wil hebben.
Daarvoor heb ik bij AliExpress twee cellen Li-Ion / AA cellen besteld. Ze zijn nog niet binnen. Maar er zit een circuit in dat de 3V van de Li-Ion omvormt naar 1,5 volt. Dus altijd 1,5 volt beschikbaar.

Laders:
Ik heb geïnvesteerd in een Voltcraft 410 lader. Echt fijn, als tweaker, om inzicht in je batterijen te krijgen.
Heeft verschillende programma's, waaronder ontladen, en ontladen + opladen.
Hij meet ook hoeveel mAh hij een cel heeft ontladen of geladen.
Dat geeft veel inzicht.
Voorbeeld: Ik gebruik twee cellen in een flitser en ik doe een fotosessie. Daarna laad ik de accus weer bij.
Doordat de lader aangeeft dat hij 800mAh heeft bijgeladen, weet ik dat de accu's in zo'n sessie 1/3 opgebruikt zijn.
Het ontladen+laden geeft aan hoeveel capaciteit een accu nog heeft. Erg nuttig.
Hij werkt op 12v, dus ook in de auto.

NiteCore lader:
Ik heb ook een Nitecore U2S besteld. Deze kan ongeveer alles laden wat rond is. Ik verwacht eenzelfde inzicht in de capaciteit van mijn 18650 Li Ion cellen. Ik verwacht hem ook als reis-lader te kunnen gebruiken omdat hij op USB werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
LIR2032 - zijn er mensen met ervaring met de oplaadbare variant van de kleine platte CR2032 accu?

De CR2032 is een Lithium batterij voor éénmalig gebruik, en je vindt hem in rekenmachines, thermometers, zigbee-sensoren en dergelijke.

Heeft iemand ervaring met de oplaadbare variant ervan, de LIR2032?
Wat ik mij vooral afvraag:
  • Heeft hij niet een te hoge zelfontlading om zinvol te zijn?
  • Is de capaciteit een beetje OK?
  • Heb je wel/geen problemen gehad vanwege de hogere spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Tarquin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:50:
LIR2032 - zijn er mensen met ervaring met de oplaadbare variant van de kleine platte CR2032 accu?

De CR2032 is een Lithium batterij voor éénmalig gebruik, en je vindt hem in rekenmachines, thermometers, zigbee-sensoren en dergelijke.

Heeft iemand ervaring met de oplaadbare variant ervan, de LIR2032?
Wat ik mij vooral afvraag:
  • Heeft hij niet een te hoge zelfontlading om zinvol te zijn?
  • Is de capaciteit een beetje OK?
  • Heb je wel/geen problemen gehad vanwege de hogere spanning?
Ik had zo'n soort batterij als een buffer batterij in een thermostaat. Het idee erachter was dat de thermosstaat verbinding niet voldoende vermogen kon leveren om de thermostaat te laten werken als het scherm aanstond. Dus langzaam werd die batterij opgeladen om het vermogen te leveren als het nodig was. Toen ik de thermostaat tweedehands kocht was die batterij al helemaal dood. Dus ik denk dat die het twee jaar heeft gewerkt. Voor een paar euro had ik een nieuwe.

Even een andere vraag.

Zijn CTL1616 batterijen in gebruik buiten Casio om. Deze oplaadbare batterijen vind je in Solar horloges van Casio. Mijn Casio is tien jaar oud en werkt nog steeds op dezelfde batterij.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 49 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.