Toon posts:

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste
Acties:
  • 490.447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-12 12:32
4POX schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:44:
[...]
Even een andere vraag.

Zijn CTL1616 batterijen in gebruik buiten Casio om. Deze oplaadbare batterijen vind je in Solar horloges van Casio. Mijn Casio is tien jaar oud en werkt nog steeds op dezelfde batterij.
Dat is geen batterij. Dat is een condensator. Minder capaciteit, grotere zelfontlading. Maar een praktisch oneindig aantal herlaad-cyli.

Ik weet niet of dat een zg 'powercap' of power-capacitor is; het zou heel goed kunnen. Die dingen kunnen totaal niet tegen een te hoge spanning. Maar ze kunnen een enorme hoeveelheid energie opslaan vergeleken met een gewone condensator.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 03-12 16:15
Tarquin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:50:
LIR2032 - zijn er mensen met ervaring met de oplaadbare variant van de kleine platte CR2032 accu?

De CR2032 is een Lithium batterij voor éénmalig gebruik, en je vindt hem in rekenmachines, thermometers, zigbee-sensoren en dergelijke.

Heeft iemand ervaring met de oplaadbare variant ervan, de LIR2032?
Wat ik mij vooral afvraag:
  • Heeft hij niet een te hoge zelfontlading om zinvol te zijn?
  • Is de capaciteit een beetje OK?
  • Heb je wel/geen problemen gehad vanwege de hogere spanning?
Dat wisselt per toepassing. Ze zijn handig als backup-stroomvoorziening, waar je ze niet uit het apparaat hoeft te halen. In een rekenmachine of thermometer lijken ze me meestal niet zo praktisch maar dat ligt er een beetje aan hoe je je apparaat ontwerpt.

[Voor 3% gewijzigd door Bacchus op 11-01-2021 09:43]

• artslart
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 02-11 11:44
OruBLMsFrl schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:54:
Heeft hier een mede-Tweaker inzicht in wat de meest verstandige aankoop is, ...?
Ben er zelf in gedoken want mijn G2 vreet batterijen en met 1,2 V batterijen red je het niet. Er zijn diverse NiZn batterijen op de markt, maar ik lees veel verhalen over lage capaciteit en dat ze snel stuk gaan. De batterijen met een USB poort vermijd ik ook omdat ze vanwege interne elektronica beperkt zijn in hun stroomafgifte (hoeveel precies heb ik niet kunnen achterhalen).

Gisteren heb ik batterijen van Kratax besteld bij Amazon in Engeland. Het zijn lithium batterijen. Duurt nog een week of twee voordat ik ze in huis heb. Zal een review posten wanneer ik er ervaring mee opgedaan heb.

• grun93
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 07:49
artslart schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:44:
Gisteren heb ik batterijen van Kratax besteld bij Amazon in Engeland. Het zijn lithium batterijen. Duurt nog een week of twee voordat ik ze in huis heb. Zal een review posten wanneer ik er ervaring mee opgedaan heb.
Op het ogenblik gebruik ik 1,5V lithium AA batterijen (niet oplaadbaar) in de buitensensoren van weerstations omdat die goed tegen lage temperaturen kunnen, zoals nu in de winter. Ze zijn vrij duur, al snel >2 euro per stuk.
Die Kratax accu's zouden prima voor mijn doel zijn, maar bij de Q&A in jouw link staat dat ze een bereik van 0-40 graden C hebben. Ik ben benieuwd naar je review straks.

[aanvulling] Nu Engeland uit de EU gestapt is, kun je ze beter bij Amazon in Frankrijk kopen. Het scheelt niet veel, maar vanuit Engeland betaal je extra belasting en vanuit Frankrijk niet. Bovendien is de levertijd dan korter, al vanaf 30 januari (afhankelijk van hoe druk het is bij de bezorgers).
Ik heb ze niet kunnen vinden bij Amazon DE en Amazon NL.

[Voor 17% gewijzigd door grun93 op 27-01-2021 07:56. Reden: verduidelijking]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03-12 08:14

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

artslart schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:44:
[...]
Ben er zelf in gedoken want mijn G2 vreet batterijen en met 1,2 V batterijen red je het niet. Er zijn diverse NiZn batterijen op de markt, maar ik lees veel verhalen over lage capaciteit en dat ze snel stuk gaan. De batterijen met een USB poort vermijd ik ook omdat ze vanwege interne elektronica beperkt zijn in hun stroomafgifte (hoeveel precies heb ik niet kunnen achterhalen).

Ik heb op aanraden van @ehtweak die gekocht bij NKON:
https://www.nkon.nl/4x-ke...h-protected-1-5a-usb.html

Wat chaotische weken gehad privé, maar afgelopen weekend eens kunnen proberen en ze werken prima in de HP reverb G2 motion controllers. Je kunt er met het 4:1 USB verloopje inderdaad 4 tegelijk opladen, wordt ook niet heel warm, duurt dan wel een paar uur. Ben benieuwd naar de Kratax ervaringen, altijd goed om wat achter de hand te hebben >:)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

• artslart
grun93 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:11:
[...]
[aanvulling] Nu Engeland uit de EU gestapt is, kun je ze beter bij Amazon in Frankrijk kopen.
Dank voor de tip, ik wist niet dat Amazon ook een vestiging in Frankrijk heeft. Ik had al in Nederland en Duitsland gekeken en daar waren de Kratax batterijen niet te koop.

• artslart
OruBLMsFrl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:16:
[...]

Ik heb op aanraden van @ehtweak die gekocht bij NKON:
https://www.nkon.nl/4x-ke...h-protected-1-5a-usb.html
... en ze werken prima in de HP reverb G2 motion controllers.
Goed om te weten. Ik had ze ook al gezien, maar ik wist niet zeker of ze voldoende stroom konden leveren voor de controllers. Vandaar dat ik voor lithiumbatterijen gegaan ben.

Op naar de volgende uitdaging: SteamVR stabiel krijgen.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:30

Wildfire

Joy to the world!

Ik moest wat dingen van Amazon hebben en kwam toevallig deze tegen:

http://www.briandickens.nl/GoT/61D07FD1NiL._AC_SL1000_.jpg

Goh, geen idee welk merk ze hier proberen na te maken. :+

Ik kon het niet laten en heb toch wat geld achter gelaten voor deze oplichters (slecht, I know). De batterijen worden verkocht als zijnde 3800mAh (alsof...), ik zal ze door mijn SkyRC MC3000 halen om te kijken wat de daadwerkelijke capaciteit is. Ik denk dat als ze 1500 tot 2000mAh halen dat het al veel is.

[Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 09-02-2021 08:45]

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• janvanduschoten
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:42

janvanduschoten

Moderator Mobile / General Chat

Nr. 346

Wildfire schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:51:
Ik moest wat dingen van Amazon hebben en kwam toevallig deze tegen:

[Afbeelding]

Goh, geen idee welk merk ze hier proberen na te maken. :+

Ik kon het niet laten en heb toch wat geld achter gelaten voor deze oplichters (slecht, I know). De batterijen worden verkocht als zijnde 3800mAh (alsof...), ik zal ze door mijn SkyRC MC3000 halen om te kijken wat de daadwerkelijke capaciteit is. Ik denk dat als ze 1500 tot 2000mAh halen dat het al veel is.
Grappig, ik moest een paar keer kijken wat je precies bedoelde. Als je Eneloop verwacht te lezen, dan lees je gewoon Eneloop. :p
Ben benieuwd wat ze doen bij je.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

janvanduschoten schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:39:
[...]

Grappig, ik moest een paar keer kijken wat je precies bedoelde. Als je Eneloop verwacht te lezen, dan lees je gewoon Eneloop. :p
Ben benieuwd wat ze doen bij je.
Enoleop Pre, tsja. Twee letters verplaatsen in 'Eneloop' en dan 'Pro' in 'Pre' veranderen. Fantasievol hoor :)

Wanneer ik ze heb ontvangen en door mijn SkyRC MC3000 heb gehaald laat ik het wel even weten. Ik weet al praktisch zeker dat ze geen low self-discharge zullen zijn en de capaciteit zal, zoals eerder gezegd, waarschijnlijk niet veel meer dan 1500-2000mAh zijn.

Low self-discharge testen gaat natuurlijk wat langer duren :P

[Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 09-02-2021 08:55]

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wildfire Bijzonder. Je maakte me nieuwsgierig.
Ik zoeken naar die dingen, krijg ik als antwoord:

Ergebnisse für eneloop pro werden angezeigt.
Stattdessen nach Enoleop Pre suchen.

En als ik expliciet op die foute spelling zoek, vindt Amazon ze niet. M.a.w. blijkbaar zijn ze al weer foetsie. (?)

Mooie Plaatjes   

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:03:
@Wildfire Bijzonder. Je maakte me nieuwsgierig.
Ik zoeken naar die dingen, krijg ik als antwoord:

Ergebnisse für eneloop pro werden angezeigt.
Stattdessen nach Enoleop Pre suchen.

En als ik expliciet op die foute spelling zoek, vindt Amazon ze niet. M.a.w. blijkbaar zijn ze al weer foetsie. (?)
Ze hebben de naam niet in de omschrijving gebruikt :P

https://www.amazon.nl/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Wel prijzige fakes trouwens, maar voor één keertje kon ik dat nog nèt over mijn hart krijgen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wildfire Ach zo. Op die fiets.

Verzonden vanuit MAXUCANDEXIAOSHANGDIANDOUSHIBAOKUANMAXUCANDEXIAO
Klinkt ook geruststellend. :+

Maar waarom zou je die kopen? Goedkoop zijn ze ook niet echt. :N
4 stuks voor 23 euro?!? WTF. ECHTE Eneloops zijn zelfs goedkoper!
Of doe jij aan batterij zelfkastijding? ;)

Mooie Plaatjes   

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:06:
@Wildfire Ach zo. Op die fiets.

Verzonden vanuit MAXUCANDEXIAOSHANGDIANDOUSHIBAOKUANMAXUCANDEXIAO
Klinkt ook geruststellend. :+

Maar waarom zou je die kopen? Goedkoop zijn ze ook niet echt. :N
4 stuks voor 23 euro?!? WTF. ECHTE Eneloops zijn zelfs goedkoper!
Of doe jij aan batterij zelfkastijding? ;)
In dit geval was ik gewoon echt nieuwsgierig. Stom, I know, zeker omdat echte Eneloops goedkoper zijn. Don't worry, ik heb gewoon echte Eneloop Pro's liggen hier.

Maf genoeg vind ik het leuk om batterijen te analyseren met mijn lader. Weirde afwijking. Typisch des tweakers denk ik. :+

(zo heb ik ooit ook eens uit China diverse obviously fake batterijen besteld, stom natuurlijk maar ja :P)

Mocht iemand nog wat dubieuze batterijen hebben liggen die ze graag getest willen hebben, jullie weten me te vinden :+

-- Edit: sowieso dien ik achteraf bij Amazon een claim in. Eens kijken hoe ze daar mee omgaan.

[Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 09-02-2021 16:55]

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 27-11 12:32
Laat het wel even weten, want dan wil ik ook nog weleens op oplichterjacht gaan. Alles om dit soort gedrag zo hard mogelijk de kop in te drukken. Het zou toch wel leuk zijn om in een wereld te leven waar je je niet hoeft af te vragen of je gaat krijgen wat je beloofd wordt. Ik vrees echter dat deze partijen het soort zijn dat de éénrichtingsbetalingen al wel vrij goed onder de knie heeft, en de ambtenaren van Amazon wel ergens een regeltje klaar hebben staan om je niet terug te betalen.

Ik reken op 800mAh capaciteit, kijken wie er dichter bij zit... :+

[Voor 13% gewijzigd door Involvement op 10-02-2021 19:30]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Involvement schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:21:
Laat het wel even weten, want dan wil ik ook nog weleens op oplichterjacht gaan. Alles om dit soort gedrag zo hard mogelijk de kop in te drukken. Het zou toch wel leuk zijn om in een wereld te leven waar je je niet hoeft af te vragen of je gaat krijgen wat je beloofd wordt. Ik vrees echter dat deze partijen het soort zijn dat de éénrichtingsbetalingen al wel vrij goed onder de knie heeft, en de ambtenaren van Amazon wel ergens een regeltje klaar hebben staan om je niet terug te betalen.

Het zal nog wel even duren eer ze er zijn zo te zien, maar zodra ik ze heb zal ik ze meteen testen. Ik gok eerder op 1000-1200mAh. :)

Ik heb toevallig nog een paar nepperds door mijn SkyRC MC3000 gehaald de afgelopen dagen. Mijn 2 BTY AA 3000mAh batterijen halen ca. 2000mAh, mijn 2 Maxuss 3000mAh batterijen halen ongeveer 1000mAh.

-- Edit: zojuist nog even een accupack van een oude laptop voorzichtig open "gesloopt". Blijken Samsung ICR18650-22FM cellen in te zitten, zes stuks en eentje was bij beide polen bruin uitgeslagen. Zal wel de reden zijn waarom dat accupack niet meer werkte. Ik zal de andere vijf cellen ook eens door de SkyRC MC3000 halen met een refresh cycle, eens kijken wat voor capaciteit er uit komt. :P

[Voor 26% gewijzigd door Wildfire op 10-02-2021 23:29]

• EXX
  • Laatst online: 03-12 21:55

EXX

EXtended eXchange

Even een kort vraagje:

Zijn de opladers (BQ-CC55 & BQ-CC17) die ik samen met gewone (witte) eneloops heb gekocht ook te gebruiken voor de (zwarte) eneloop pro?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

EXX schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
Even een kort vraagje:

Zijn de opladers (BQ-CC55 & BQ-CC17) die ik samen met gewone (witte) eneloops heb gekocht ook te gebruiken voor de (zwarte) eneloop pro?
Natuurlijk, waarom niet? Die dingen termineren het oplaadproces niet op basis van capaciteit hoor. Sowieso zie ik, na een paar seconden googlen, dat de BQ-CC55 beschikbaar is in een combi-verpakking met de 2500mAh Eneloop Pro's. (https://www.bol.com/nl/p/...2500mah/9200000060516236/)

• EXX
  • Laatst online: 03-12 21:55

EXX

EXtended eXchange

Ja, die combipack had ik ondertussen ook al gevonden, dus die lader is iig bruikbaar.

Het was meer een vraagje "voor de zekerheid". Termineren zal wel op laadstroom of zoiets dergelijks gaan, maar inderdaad niet op capaciteit.

Wat eigenlijk mbt andere merken: zijn die laders getuned voor eneloops of maakt het niet uit. Ik heb wel eens een setje GP ReCyKo penlights geladen, en dat leek prima te gaan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

maakt niet uit.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-12 17:37

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

EXX schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:11:
Ja, die combipack had ik ondertussen ook al gevonden, dus die lader is iig bruikbaar.

Het was meer een vraagje "voor de zekerheid". Termineren zal wel op laadstroom of zoiets dergelijks gaan, maar inderdaad niet op capaciteit.

Wat eigenlijk mbt andere merken: zijn die laders getuned voor eneloops of maakt het niet uit. Ik heb wel eens een setje GP ReCyKo penlights geladen, en dat leek prima te gaan.
Je moet gewoon een goede lader hebben en dan kan je alles erin proppen wat je maar wilt, zolang de desbetreffende lader het formaat van de batterij ondersteund :)

Bijvoorbeeld de Nitecore D4 ondersteund een heleboel formaten en laadt ze allemaal zonder enig probleem voor een hele redelijke prijs! d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MBV
  • Laatst online: 03-12 15:17
EXX schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:55:
Even een kort vraagje:

Vrijwel alle snelladers werken met minus-delta-V: NiMH batterijen hebben de geweldige eigenschap dat op het moment dat ze echt vol zijn, de gemeten spanning omlaag gaat (ondanks dat de lader op dat moment er nog stroom heen stuurt). Op dat moment stoppen alle snelladers met echt laden, en gaan ze verder met druppelladen (wat je altijd mag blijven doen). Anders zouden de batterijen in de fik vliegen wanneer je ze al vol erin stopt :)

• Involvement
Die BQ-CC17 is nu niet echt een snellader met een laadtijd van 7 uur (zal iets van C/5 zijn):

De piek wordt dan lastig te herkennen, dit plaatje komt van het Ni-MH artikel op Wikipedia (al heb ik het idee dat het effect in werkelijkheid beter te zien is dan hier):

In elk geval zullen de meeste cellen niet al te zeer last hebben van een tijdje te lang laden op deze stroom, en er zal ook wel een timer in zitten. Dat is bij mijn Ikea Storhögen (die met 250mA laadt) in elk geval wel het geval.

[Voor 3% gewijzigd door Involvement op 14-02-2021 18:48]

• nero355

nero355

MBV schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:14:
druppelladen (wat je altijd mag blijven doen).
Ik zou zweren dat we in dit topic altijd zeiden dat druppelladen slecht zou zijn voor de LSD NiMH AA/AAA batterijen :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MBV
Ok, ik heb teveel aannames in 1x fout gedaan en ga me in een hoekje zitten schamen :X

Maar dan toch gewoon als vraag: 'alle' goede laders schakelen toch over naar druppelladen nadat -dV gedetecteerd is?

[Voor 8% gewijzigd door MBV op 15-02-2021 16:35]

• Involvement
Volgens mij ligt het wat genuanceerder: van wat ik er van begrijp zit er in Ni-MH batterijen een katalysator die het gegenereerde gas weer terug omzet in elektrolyt. Dat heeft een bepaalde maximale snelheid, vaak ergens in de ordegrootte C/20 tot C/10, en omdat zeker waterstof nog wel de neiging te ontsnappen heeft omdat de moleculen nogal klein zijn (je krijgt zelfs diffusie door massief materiaal) wil je dat niet lang doen. Druppelladen kan dus wel, maar is niet bevorderlijk voor langere duur.

Naar mijn weten schakelen de meeste laders gewoonlijk niet over naar druppelladen, maar het komt wel voor dat ze na het detecteren van de piek nog enige tijd druppelladen. Dat is eigenlijk alleen nodig bij meerdere cellen in serie, om zo de inbalans te corrigeren. Als het goed is zou een -dV/dt lader dat niet hoeven doen, maar het gebeurt toch nog. Op lygte-info.dk vind je een voorbeeld van hoe dat gebeurt bij een Varta lader:

Dit is niet bij elke lader, maar hier moet het omdat de cellen per paar worden geladen. Daarom zou ik aanraden altijd een lader te kopen met individuele kanalen per cel. De zelfontlading van zelfs de goedkope moderne Ni-MH cellen is niet heel groot, een fractie van een procent per dag, en de bijbehorende druppellaadstroom zou heel klein zijn (en praktisch niet te voorspellen). Om eerlijk te zijn geloof ik niet meer in het relevant zijn van zelfontlading in praktische omstandigheden. Het zou soms een issue kunnen zijn als je een Ni-MH wil gebruiken in een klok of zo, maar ik zou ze eerder gebruiken op plekken waar het stroomverbruik zo groot is dat je terugverdientijd wat korter is.

edit: Ik zit te kijken, en druppelladen komt meer voor dan ik dacht. Het is voor moderne batterijen echter zelden nog nodig.

[Voor 12% gewijzigd door Involvement op 15-02-2021 17:27]

• nero355

nero355

MBV schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:35:
Maar dan toch gewoon als vraag: 'alle' goede laders schakelen toch over naar druppelladen nadat -dV gedetecteerd is?
Van wat ik me kan herinneren doet geen eene lader dat en is dat ook de reden dat
altijd vermeldt hoeveel de batterijen leeglopen in de lader, dankzij de lader :)

• Involvement
Hij zegt inderdaad wat er gebeurt als de lader ontkoppeld is, maar hij toont wel exemplaren die blijven druppelladen met relatief grote stromen als ze ingeplugd blijven (in dit geval met ~100mA):

Dat vind ik wel veel om eerlijk te zijn en zou die waarde kleiner hebben willen zien. Er zijn op deze site meer laders die dit tonen.

Hij heeft ook een zeer interessant en volledig artikel geschreven over het laden van Ni-MH batterijen: Battery charging Ni-MH. Iedereen die interesse heeft in Ni-MH laadtechniek zou dit artikel IMHO moeten doornemen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb deze set gekocht:
https://www.amazon.nl/gp/product/B0899Q9LZM/

specs zijn bullshit natuurlijk want ze claimen 600mAh bij 9V maar ik heb beetje genoeg van rotte 9v blokken. die gaan nogal hard bij mij dus eens zien wat ik hiermee kan. 1tje gaat open en de cel meet ik handmatig met mijn aparatuur (heb duur spul staan om te meten) en een levensduurtest gooi ik ertegenaan dus dat zou leuke resultaten op moeten geven.

• florizla
  • Laatst online: 04-12 19:03
Nogal vreemd/verdacht dat ze "1,5 V" een paar keer vermelden... Lithium-ion werkt op 3,6 Volt.

Aan die specs is geen touw aan vast te knopen?
Ook dat gebruik in rookmelders... Die gaan toch 10 jaar mee op 1 batterij tegenwoordig?

Ik zou het begrijpen dat ze mAh stroomcapaciteit zouden uitdrukken in 1,5 V, dan kan je je getal @9V maal 6 doen om te vergelijken met alkaline. (ook al neem je dan liever 1,2 V om te vergelijken met NiMH).

Maar ze spreken van 5400 mWh *energie*capaciteit. Waarvoor je al twee flinke AA's voor nodig hebt.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

florizla schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:44:
Nogal vreemd/verdacht dat ze "1,5 V" een paar keer vermelden... Lithium-ion werkt op 3,6 Volt.

Aan die specs is geen touw aan vast te knopen?
Ook dat gebruik in rookmelders... Die gaan toch 10 jaar mee op 1 batterij tegenwoordig?

Ik zou het begrijpen dat ze mAh stroomcapaciteit zouden uitdrukken in 1,5 V, dan kan je je getal @9V maal 6 doen om te vergelijken met alkaline. (ook al neem je dan liever 1,2 V om te vergelijken met NiMH).

Maar ze spreken van 5400 mWh *energie*capaciteit. Waarvoor je al twee flinke AA's voor nodig hebt.
Daarom is het ook onzin. Ik heb nog een paar 18650 cellen liggen die claimen 12.000mAh te zijn. _O-

Maar ik gebruik de 9v blokken voor ir temperatuurmeters en wat andere meetaparatuur die vreten batterijen. Dus zolang de capaciteit redelijk is en je kan ze makkelijk opladen ben ik blij.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 09:44
https://reactual.com/port...n-aa-batteries-exist.html

• Bacchus
Ik dacht dat dat niet zozeer aan de rookmelder maar aan de lithiumcel die je bij de niet-goedkope erbij krijgt, ligt. Alkalines geven het na een jaar of drie op. (In mijn geval dan, de actuele lithiumcellen houden het nu al vijf jaar uit.)

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 02-12 21:53
Ik vermoed dat het vermelden van 1,5v door de verkoper/maker van die batterijen gewoon slordigheid is bij het overnemen van hun marketingverhaaltje vanuit andere formaten.

Want de overige steeds meer voor komende usb-oplaadbare Li-ION cellen met gereguleerd output-voltage doen natuurlijk allemaal wel 1,5v (aa, aaaa, c, d ).

Wij hebben ook dergelijke batterijen in AA formaat, van Jugee, om een batterijen vretend kattenluik dat absoluut geen 1,2V NiMH cellen lust nog een beetje 'duurzaam' te voeden (discussie in dit topic rond eymey in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" ).

Wat mij betreft (volgens mij had ik dat ook al eerder gezegd), blijft de use case van dit soort accu's beperkt tot apparaten die nogal vlot batterijen vreten, maar die niet overweg kunnen met NiMH accu's. Maar de capaciteit van dit soort accu's is eigenlijk altijd kleiner dan bij de NiMH versie.

Mijn grootste 'zorg' is eigenlijk nog: Hoe zitten dergelijke accu's in elkaar? En weet het gebruikte battery management circuit echt in alle gevallen te voorkomen dat de lithium cellen rare dingen gaan doen?

Bigclive z'n teardown van de Jugee batterijen stemt hoopvol maar ja, of dat ook voor de anderen aanbieders geldt......

[Voor 15% gewijzigd door eymey op 18-02-2021 11:36]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

als je een apparaat hebt wat veel stroom gebruikt en een goede 5V stabiel moet hebben kan je beter even een kleine boost converter pakken en een paar 18650 cellen. ik heb al zo vaak zulke voedingen gemaakt voor zulke toepassingen. laatste ding was een oud cassettedeck die op een doos D cellen draaide. daar zit nu een accu in die 30x de capaciteit is van de oude D cellen en laad ik gewoon op met een usb-c stekker.

in jou geval krijg je dan wel een los blokje naast het luikje maar dat lijkt me nog te overleven.
Bacchus schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Ik dacht dat dat niet zozeer aan de rookmelder maar aan de lithiumcel die je bij de niet-goedkope erbij krijgt, ligt. Alkalines geven het na een jaar of drie op. (In mijn geval dan, de actuele lithiumcellen houden het nu al vijf jaar uit.)
niet oplaadbare lithiumcellen zijn erg normaal. 99% van elk huis heeft ze wel, maar niet in de plek waar je ze verwacht: je gasmeter., hier een filmpje van een teardown: YouTube: Ultrasonic gas meter teardown
die accus houden het ook ongeveer 15 jaar vol en dat is ook de reden waarom ze elke 10 jaar worden vervangen.
florizla schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Daar zit een 3.6 V naar 1.5 V DC convertor in. Ik hoop dat ze hier niet 3.6V -> 1.5 V -> 9 V doen.
dat denk ik niet. niet genoeg ruimte voor. ik denk eerder gewoon een 3.6>9V plintplaat waar ook de usb laadchip op zit en een enkele platte lithiumcel.

[Voor 52% gewijzigd door flippy op 18-02-2021 11:49]

• florizla
Daar zit een 3.6 V naar 1.5 V DC convertor in. Ik hoop dat ze hier niet 3.6V -> 1.5 V -> 9 V doen.

• eymey
flippy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:43:
als je een apparaat hebt wat veel stroom gebruikt en een goede 5V stabiel moet hebben kan je beter even een kleine boost converter pakken en een paar 18650 cellen. ik heb al zo vaak zulke voedingen gemaakt voor zulke toepassingen. laatste ding was een oud cassettedeck die op een doos D cellen draaide. daar zit nu een accu in die 30x de capaciteit is van de oude D cellen en laad ik gewoon op met een usb-c stekker.

in jou geval krijg je dan wel een los blokje naast het luikje maar dat lijkt me nog te overleven.
Mja... het kattenluik heeft dus 4x1,5v stabiel nodig (of eventueel 2x3v). De 4 C-cellen zitten per paar apart in de linker en rechter zijkant van de binnenzijde van het luik.

Ik ben zelf helaas niet zo handig met het bouwen van oplossingen met electronica die je moet solderen. Anders zou een apart doosje met het accu-pack aan de deur geplakt nog niet zo'n probleem zijn (hoewel het dan ook nog wel op een elegante manier met 2 zijden van het kattenluik moet worden verbonden).

Vriend van me heeft ook wel eens geprobeerd om het luik 'vast' te voeden, met C-dummies die 1,5V geven, aangesloten op een schakelende voeding. Maar daar raakte de huisdierchiplezer in het kattenluik helemaal van over de rooie.

edit: Overigens werkt de huidige oplossing met 4 Jugee AA cellen in C-adapters ook best redelijk. Op 1 lading houden ze het ongeveer 4 weken uit. Enige nadeel is dat er ontzettend weinig tijd zit tussen het waarschuwen voor bijna lege batterijen en het moment dat het kattenluik echt 'dood' is (wat vervolgens eventueel tot buitensluiting van een kat leidt ).

[Voor 11% gewijzigd door eymey op 18-02-2021 11:57]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

een 6V voeding op een lithiumcel is geen probleem om te maken. en je hoeft alleen 2 draden te leggen naar de plus en minpool waar de printplaat op de batterijen zijn aangesloten. of nog makkelijker is gewoon een liniaire voeding te pakken. dat kost een paar euro maar heb je wel een draad lopen naar je luikje. heb je het permanent opgelost.

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 18-02-2021 12:06]

• eymey
flippy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:05:
een 6V voeding op een lithiumcel is geen probleem om te maken. en je hoeft alleen 2 draden te leggen naar de plus en minpool waar de printplaat op de batterijen zijn aangesloten. of nog makkelijker is gewoon een liniaire voeding te pakken. dat kost een paar euro maar heb je wel een draad lopen naar je luikje. heb je het permanent opgelost.
Op het gevaar af off-topic te gaan, maar wat bedoel je met een lineaire voeding? Het vermoeden bestaat (in het zeer beperkt aantal discussies hierover op internet) dat de 'vaste' voeding (waarschijnlijk vooral het schakelen door een schakelende voeding) interfereert met de chiplezer. Any way, aan een draadje is bij ons sowieso een uitdaging omdat de deur waar het luikje in zit ook open kan

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

liniaire omvormers schakelen niet. die gebruiken weerstand om het voltage te regulieren. dus perfect glad voltage zonder rommel. geweldig inefficient bij grotere vermogens maar voor deze toepassingen perfect.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

iets meer ontopic:

oplaadbare 9V van "camelion":

250mAh moet je meer zien als een 120mAh terwijl je denkt aan groene open weides en zonnestralen.

de soort cel die gebruik word is wel erg schattig. er zitten 7 van die dingetjes in. <3

• florizla
flippy schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:01:
250mAh moet je meer zien als een 120mAh terwijl je denkt aan groene open weides en zonnestralen.
En 9 Volt halen wordt moeilijk, want 7 x 1,2 is 8,4. Niet dat dat een probleem is...

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

florizla schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:21:
[...]

En 9 Volt halen wordt moeilijk, want 7 x 1,2 is 8,4. Niet dat dat een probleem is...
voor mijn amperetang is het wel een probleem, voltage kakt al in als je er verkeerd naar kijkt. -O-

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-02-2021 20:39]

• Involvement
Serieus? Neemt hij geen genoegen met 8,4V? :/

Dat zie je niet heel vaak, want alkaline batterijen krijgen ook een lagere spanning als ze leeg raken, en op 1,4V per cel zijn ze maar een fractie opgebruikt. Je zou een 9,6V Ni-MH kunnen overwegen, ze zijn te krijgen bij NKON:

9V Tensai (9.6V) - 270mAh
9.6V Powerex Precharged - 230mAh

Je zal wel een speciale lader nodig hebben die deze spanning levert, dus dat is iets dat je in je achterhoofd moet houden.

Ik zou ook even testen of deze batterij misschien een slechte cel heeft door hem te meten onder een belasting van (bijvoorbeeld) 10mA. Als de spanning dan meer dan 0,5V daalt is hij waarschijnlijk niet heel best (meer).

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Involvement schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:04:
Serieus? Neemt hij geen genoegen met 8,4V? :/

Dat zie je niet heel vaak, want alkaline batterijen krijgen ook een lagere spanning als ze leeg raken, en op 1,4V per cel zijn ze maar een fractie opgebruikt.
Ik zou ook even testen of deze batterij misschien een slechte cel heeft door hem te meten onder een belasting van (bijvoorbeeld) 10mA. Als de spanning dan meer dan 0,5V daalt is hij waarschijnlijk niet heel best (meer).
De meter werkt wel maar de naukeurigheid word minder als ik lage DC amperages probeer te meten. -O-

En ik ga die celletjes ook testen. Wil wel eens weten wat ze exact zijn. <3

• Involvement
Stroomtangen zijn altijd een beetje tempramentvol op DC, moet je maar eens proberen hem te nullen en dan te draaien. Ze pakken dan het aardmagnetisch veld (of andere bronnen) op en veranderen van waarde. De nauwkeurigheid van een DC stroomtang zal nooit echt goed zijn. Je zou kunnen testen of het uitmaakt of je op 8,4 en 9V test. Ik vermoed van niet, meestal zijn dit soort chips daar in vrij ongevoelig voor voedingsspanning tot het moment dat die zo laag wordt dat de referentiespanning niet meer kan worden gehandhaafd.

PS Ik ben wel geïnteresseerd naar die celletjes om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit eerder zo een opbouw gezien.

PS2 Die 9,6V oplaadbare hebben een spanning zo hoog als 12V als ze vol zijn, daar moet je apparaat ook tegen kunnen!

[Voor 19% gewijzigd door Involvement op 19-02-2021 15:04]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de nieuwe 9 volters met usb zijn er:

en eentje opgeofferd aan de god die overtrokken marketingclaims controleerd:

the goods

printplaat met lader.

moet nog even decoderen wat er allemaal gebeurt maar het lijkt erop dat de cellen gewoon direct op de polen word gezet zonder conversie....

500mAh. 1850mWh. dus maal 2 cellen is dat in mijn wiskunde 3700mWh, die ontbrekende 1700mWh heb ik nog niet gevonden.... :'(

referentie: goede alkalines zitten tussen de 4000~5000mWh dus voor oplaadbaar is dat niet eens zo verkeerd al zitten de lithium alkalines op 10.000mWh.... O-)

ben nu de cellen zelf aan het testen om te zien of ze daadwerkelijk 500mAh zijn.

edit: bij 1C ontladen (best stevig voor zulke kleine cellen) krijg ik 450mAh. dus das netjes.

als de cellen echt over de polen gaan zonder boost naar de 9v kunnen ze dus wel flink veel vermogen leveren ten opzichte van normale cellen. maar het voltage is dan wel lager. dus word vervolgd zodra ik de boel heb gemeten.

edit: gemeten en ja, de cellen gaan direct naar de polen. dus 8.4V vol en 6V leeg.

ps: als deze dingen goed werken is er niks wat me tegenhoud om de printplaat eruit te slopen en grotere cellen te pakken en de usb connector ergens in de behuizing van het apparaat te lijmen zodat die gewoon usb oplaadbaar is, immers kan die printplaat het geen biet schelen hoe groot die cellen zijn. O-)

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 19-02-2021 22:55]

• 4POX
  • Laatst online: 04-12 18:22

4POX

Everybody is wired

flippy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:26:

Even dacht ik dat je eentje naar Clive had opgestuurd?

AKA Rinkel weblog

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04-12 20:50
Iemand ervaring met Amazonbasic oplaadbare Aaa's en Aa's?

Ik wilde een zwik bestellen bij IKEA maar die voeren een ontmoedigingsbeleid voor online bestellen en na 2 maanden thuiszitten is mijn complete voorraad alkaline's er door heel en alle oplaadbare spul in gebruik (kinderspeelgoed).

Gabriël ITX

• Raymond
De alkalines van de lidl bevallen hier ook prima

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-12 12:32
sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:35:

Ik wilde een zwik bestellen bij IKEA maar die voeren een ontmoedigingsbeleid voor online bestellen en na 2 maanden thuiszitten is mijn complete voorraad alkaline's er door heel en alle oplaadbare spul in gebruik (kinderspeelgoed).
Nee, maar die van de Lidl zijn inderdaad goed.
De ready-for-use dus.
Ze zijn net weer langs geweest. Je kunt even rondbellen of rijden om te kijken of een Lidl ze nog heeft liggen.
Aanrader, ze zijn prima. Rond de 2200-2400mAh, dus netjes volgens spec. Zeer lage zelfontlading zoals hoort bij de ready-for-use types.

• Involvement
sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:35:
Volgens beide Project Farm en Lygte-info zijn dat best aardige batterijen, maar ze testen niet precies dezelfde typen. In totaal 4 verschillende typen die geen van alle een slechte review krijgen.

Jammer van de Ikea ontmoediging, want het zijn wel goede cellen. Het zou toch makkelijk moeten zijn om batterijen klaar te leggen, ik vrees dat ze het moeilijk hebben met mensen die hele interieurs kopen.

• sapphire
@Tarquin Bedankt voor de tip! :)

@Involvement Jaaa meerdere keren proberen te bestellen maar was simpelweg niet mogelijk ivm drukte. Dan hebben/hadden ze nog enorme banners dat de levertijd lang was én nog één dat de bezorgers vertraging hadden met drukte. Nou dan niet hoor, hoe fijn de ladda's zijn ik wacht nu al 2 maanden tot ik alsjeblieft mag bestellen 8)7

Gabriël ITX

• Raymond
sapphire schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:07:
@Tarquin Bedankt voor de tip! :)

@Involvement Jaaa meerdere keren proberen te bestellen maar was simpelweg niet mogelijk ivm drukte. Dan hebben/hadden ze nog enorme banners dat de levertijd lang was én nog één dat de bezorgers vertraging hadden met drukte. Nou dan niet hoor, hoe fijn de ladda's zijn ik wacht nu al 2 maanden tot ik alsjeblieft mag bestellen 8)7
In zwolle gewoon klik en collect mogelijk. Bij welke ikea kijk jij?

• Involvement
Als ik op de site kijk kan je inderdaad bij meerdere filialen gewoon "click and collect" doen, net Zwolle, Amersfoort, Utrecht, Amsterdam getest en die laten het toe. Mijn ervaring met de Ikea batterijen is zo bevredigend dat ik ervoor om zou rijden (ik woon niet in de buurt van een Ikea).
Tarquin schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:32:
Nee, maar die van de Lidl zijn inderdaad goed.
De ready-for-use dus.
Ze zijn net weer langs geweest. Je kunt even rondbellen of rijden om te kijken of een Lidl ze nog heeft liggen.
Aanrader, ze zijn prima. Rond de 2200-2400mAh, dus netjes volgens spec. Zeer lage zelfontlading zoals hoort bij de ready-for-use types.
Ik zag ik denk gisteren in Emmeloord nog van die gekleurde liggen, ik heb ze zelf niet getest maar om de kleurtjes hoef je het niet te laten. :+

[Voor 7% gewijzigd door Involvement op 20-02-2021 16:08]

• sapphire
Ikea.nl stond dat maar dichtstbijzijnde filiaal is Delft. A alleen geen half uur rijden (enkele reis) voor een paar batterijen en wat losse zut omdat ze geen fatsoenlijke webshop kunnen runnen :+

Gabriël ITX

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

de ikea cellen zijn volgens mij gewoon nog steeds eneloops. die kan je ook gewoon bij nkon bestellen per dozijn.

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2021 17:41]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:58
flippy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:41:
de ikea cellen zijn volgens mij gewoon nog steeds eneloops. die kan je ook gewoon bij nkon bestellen per dozijn.
Kan best dat de Ikea-accu's uit dezelfde fabriek zijn, maar bij Nkon (zelfs via sk.nkon.nl) betaal je minimaal €9,75 (bij hele grote getalen, anders tot €11,95) per 4 voor eneloops met 1.900 mAh, terwijl de Ikea Ladda's 2450 mAh bevatten en per 4 stuks €5,99 kosten.

Dat is een kleine 29% meer mAh voor zo'n 50% minder knaken. Dus ik zou het niet 'gewoon' bij nkon bestellen, tenzij je ze echt snel nodig hebt :+

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 20-02-2021 17:49]

The devil is in the details.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Hahn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Kan best dat de Ikea-accu's uit dezelfde fabriek zijn, maar bij Nkon (zelfs via sk.nkon.nl) betaal je minimaal €9,75 (bij hele grote getalen, anders tot €11,95) per 4 voor eneloops met 1.900 mAh, terwijl de Ikea Ladda's 2450 mAh bevatten en per 4 stuks €5,99 kosten.

Dat is een kleine 29% meer mAh voor zo'n 50% minder knaken. Dus ik zou het niet 'gewoon' bij nkon bestellen, tenzij je ze echt snel nodig hebt :+
gezien ikea levertijd momenteel in maanden werkt ipv dagen heb je niet veel aan die lagere prijs... ;)

en de laddas zijn eneloop pro, dus die lopen wel rap leeg uit zichzelf... :X

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2021 18:02]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Kijk niet altijd blind op de Ikea batterijen. Die zijn gebaseerd op de Eneloop pro. Die heeft een veel kortere levensduur. Geloof 500 ladingen.

Ik kocht nog ouderwetse Eneloops omdat die 1500 ladingen meegaan. Als ik een batterijen vervang in een elektrisch tandenborstel wil ik die daarna dichtlijmen zodat die voor de komende 1500 dagen waterdicht blijft.

AKA Rinkel weblog

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@4POX Is 2x je tandenpoetsen al een volledige cycle voor een Eneloop?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Gizz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:59:
@4POX Is 2x je tandenpoetsen al een volledige cycle voor een Eneloop?
Het is een Braun pro 2000.

Ik deel de machine. Ik poets ongeveer twee maal vier minuten per keer (200 tweets) en mijn vrouw iets korter.

Ik laad iedere dag de machine. Braun's verliezen kracht na een dag. De machine kan het best heel lang volhouden. Maar je hebt dan niet meer die tornado in je mond.

Ik zie dat nieuwe generaties een lithium batterij hebben. Waarschijnlijk kunnen die de volle 45 minuten krachtig poetsen. De ni-mh gaat gestaag langzamer draaien.

AKA Rinkel weblog

• nero355

nero355

Hahn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:46:

- sk.nkon.nl is niet meer de oude link dus de prijzen zijn gelijk met de normale webshop! ;)
- Nkon is al jarenlang onze "GoT Buddy" dus die mogen we best wel een beetje spekken IMHO :Y

Dus... @sapphire : Gewoon bestellen die hap! :P :+

• Hahn
nero355 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:44:
[...]

- sk.nkon.nl is niet meer de oude link dus de prijzen zijn gelijk met de normale webshop! ;)
Ah, damnit, ik dacht al weinig verschil te zien :P
- Nkon is al jarenlang onze "GoT Buddy" dus die mogen we best wel een beetje spekken IMHO :Y

Dus... @sapphire : Gewoon bestellen die hap! :P :+
Ik bestel ook vaak bij Nkon, ik bedoelde ook niet 'm omzet te ontzeggen natuurlijk, ik gaf alleen aan dat er wel een redelijk verschil in zit :) Maar als je AA-batterijen nodig hebt, dan zit je bij Nkon sowieso goed.

• Raymond
nero355 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:44:
[...]

-
Die zin snap ik niet.

• Hahn
De normale site is nkon.nl, vroeger had je sk.nkon.nl (sk = samenkopen), waarbij je een paar procent korting kreeg (5% dacht ik?). Maar die korting is er blijkbaar niet meer, dus sk.nkon.nl en nkon.nl laten dezelfde prijzen zien.

• nero355

nero355

Dit dus :
Hahn schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:53:
De normale site is nkon.nl, vroeger had je sk.nkon.nl (sk = samenkopen), waarbij je een paar procent korting kreeg (5% dacht ik?). Maar die korting is er blijkbaar niet meer, dus sk.nkon.nl en nkon.nl laten dezelfde prijzen zien.
Maar ik kan de desbetreffende reactie in dit topic niet meer terugvinden... -O-

Misschien kan @A_K het effe zelf bevestigen ? :*)

• Hahn
nero355 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Dit dus :

[...]

Maar ik kan de desbetreffende reactie in dit topic niet meer terugvinden... -O-

Misschien kan @A_K het effe zelf bevestigen ? :*)
Ik heb net nkon.nl en sk.nkon.nl vergeleken en zie inderdaad dezelfde prijzen, dus klopt wel :P

• sapphire
@nero355 Ik heb vaak zat eneloops bij (SK.)NKON besteld, heb er aardig wat in gebruik ook.
2 jaar geleden 1 of 2 sets van 4 Ladda's gekocht maar niet zo intensief gebruikt als de Eneloops. Zijn ook mijn go-to batterijen voor serieuzere doeleinde. Voor kinderspeelgoed ga ik dat er echt niet aan uitgeven :z

Gabriël ITX

• nero355

nero355

sapphire schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:00:
Voor kinderspeelgoed ga ik dat er echt niet aan uitgeven :z
Dan maar cheapass oplaadbare batterijen van GP of zo die niet in de Recyko (LSD) reeks zitten :?

Of de LIDL natuurlijk! :)

• Involvement
flippy schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:02:
[...]

en de laddas zijn eneloop pro, dus die lopen wel rap leeg uit zichzelf... :X
Dat wordt veel gezegd, maar is wel een beetje onzin. Sneller dan de standaard, maar 20% per jaar valt wel een beetje in de categorie "irrelevant":

• A_K
  • Laatst online: 22-11 09:39

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Hahn schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:53:
[...]

sk wordt niet meer onderhouden, weinig orders en druk genoeg.

[url=http://sk.nkon.nl]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Involvement schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:21:

Ik denk niet dat ik ze nog ga ontvangen. Ze zouden wel verstuurd zijn een tijd terug, heb nog niets ontvangen en een paar dagen terug heb ik van Amazon (zonder dat ik er om gevraagd heb) het aankoopbedrag gecrediteerd gekregen.

(als reden voor de creditering werd 'foutieve prijs' gegeven, vreemd want dat kosten ze nu nog steeds bij die aanbieder)

[Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 27-02-2021 13:31]

• Involvement
Dat is jammer... :-( Misschien volgen ze dit topic ook... :P

[Voor 3% gewijzigd door Involvement op 27-02-2021 17:15]

• artslart
OruBLMsFrl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:16:
Ben benieuwd naar de Kratax ervaringen, altijd goed om wat achter de hand te hebben >:)
Inmiddels heb ik de batterijen en de lader een paar weken binnen. Kratax blijkt een merk van Hixon te zijn. Vooralsnog voldoen ze prima.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 03-12 08:14

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

artslart schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:45:
[...]
Inmiddels heb ik de batterijen en de lader een paar weken binnen. Kratax blijkt een merk van Hixon te zijn. Vooralsnog voldoen ze prima.
Bedankt voor het laten weten, houden we die in gedachten waar weer eens iets nodig is. Die via NKON bij ons ook nog altijd prima in de virtual reality controllers :D

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.

• Jeltel
  • Niet online
De oplaadbare batterij van de IKEA zijn erg fijn en worden dan ook goed gebruikt hier in huis. Zo goed, dat ik er nog wel een set van kan gebruiken. Maar de IKEA is lastig op dit moment, zeker met bezorgen.

Dus wat zou nu de beste deal zijn om batterijen thuis te laten bezorgen?

Vooral de brandmelders hebben elke 9 maanden nieuwe AA's nodig. En als ik dat op kan vangen met elke 6 maanden nieuwe oplaadbare, vind ik dat prima.

• Bacchus
@Jeltel Mijn suggestie voor rookmelders: Eneloop Lite voor 3,95 per twee bij Nkon

• Jeltel
  • Niet online
@Bacchus raad je die aan vanwege de trage zelfontlading?
Als gewone AA's het maar 9 maanden volhouden, vraag ik me af of dat nodig is.
Is het niet handiger om een wat hogere energieinhoud te hebben?

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:39

Wormaap

Moderator Foto & Video
flippy schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:26:

[Afbeelding]

the goods

[Afbeelding]

printplaat met lader.

moet nog even decoderen wat er allemaal gebeurt maar het lijkt erop dat de cellen gewoon direct op de polen word gezet zonder conversie....

[Afbeelding]

500mAh. 1850mWh. dus maal 2 cellen is dat in mijn wiskunde 3700mWh, die ontbrekende 1700mWh heb ik nog niet gevonden.... :'(

referentie: goede alkalines zitten tussen de 4000~5000mWh dus voor oplaadbaar is dat niet eens zo verkeerd al zitten de lithium alkalines op 10.000mWh.... O-)

[Afbeelding]

ben nu de cellen zelf aan het testen om te zien of ze daadwerkelijk 500mAh zijn.

edit: bij 1C ontladen (best stevig voor zulke kleine cellen) krijg ik 450mAh. dus das netjes.

als de cellen echt over de polen gaan zonder boost naar de 9v kunnen ze dus wel flink veel vermogen leveren ten opzichte van normale cellen. maar het voltage is dan wel lager. dus word vervolgd zodra ik de boel heb gemeten.

edit: gemeten en ja, de cellen gaan direct naar de polen. dus 8.4V vol en 6V leeg.

ps: als deze dingen goed werken is er niks wat me tegenhoud om de printplaat eruit te slopen en grotere cellen te pakken en de usb connector ergens in de behuizing van het apparaat te lijmen zodat die gewoon usb oplaadbaar is, immers kan die printplaat het geen biet schelen hoe groot die cellen zijn. O-)
Heb je ondertussen al wat meer ervaring met deze batterijen? Ik heb een paar gitaren die 9V-blokjes nodig hebben, en ik word er nogal moe van dat die altijd leeg zijn op het moment dat ik ze wil gebruiken en die dingen nooit standaard in huis heb. Dus oplaadbaar en gewoon elke paar weken vervangen klinkt als een prima alternatief :)
En als het goed is moeten ze het gewoon goed doen op 8.4V, dus dan klinkt deze set ideaal :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Wormaap schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Heb je ondertussen al wat meer ervaring met deze batterijen? Ik heb een paar gitaren die 9V-blokjes nodig hebben, en ik word er nogal moe van dat die altijd leeg zijn op het moment dat ik ze wil gebruiken en die dingen nooit standaard in huis heb. Dus oplaadbaar en gewoon elke paar weken vervangen klinkt als een prima alternatief :)
En als het goed is moeten ze het gewoon goed doen op 8.4V, dus dan klinkt deze set ideaal :)
ja hoor, kan je gewoon gebruiken.
al adviseer ik wel om ze op te laden voor gebruik en als je ze niet gebruikt voor een poosje om ze maar half op te laden en dan wegleggen en opladen voor ze in het apparaat gaat. lithium cellen leven het langste als je ze niet vol opgeladen weglegt.

• Bacchus
@Jeltel Ja, dat was het idee maar je hebt een punt dat dat niet relevant is als ze binnen een jaar toch weer op de lader liggen. Eigenlijk zit je met een geval waar het nauwelijks boeit welke cel je kiest zolang hij maar LSD is. Capaciteit is om het even (1x of 2x per jaar vervangen, boeiend..), aan cycles zullen ze nooit overlijden.

(Terzijde: een rookmelder die in 9 maanden een paar AA's leegtrekt klinkt wel dorstig.)

[Voor 13% gewijzigd door Bacchus op 10-03-2021 11:51]

• Jeltel
  • Niet online
@Bacchus maar een setje van 8 eneloops gekocht.
Gebruik ik die in apparaten die wat langer met een batterij doen en de ikea's in de rookmelders.

En ja, waarom het zo hard gaat weet ik niet. Misschien zijn de gebruikte niet oplaadbare (ook IKEA) batterijen toch niet zo handig.

We gaan het zien :)

• nero355

nero355

Jeltel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:49:
De oplaadbare batterij van de IKEA zijn erg fijn en worden dan ook goed gebruikt hier in huis. Zo goed, dat ik er nog wel een set van kan gebruiken. Maar de IKEA is lastig op dit moment, zeker met bezorgen.

Dus wat zou nu de beste deal zijn om batterijen thuis te laten bezorgen?

Vooral de brandmelders hebben elke 9 maanden nieuwe AA's nodig. En als ik dat op kan vangen met elke 6 maanden nieuwe oplaadbare, vind ik dat prima.
Daar hebben we het net over gehad! :P

Zie deze reactie en verder : sapphire in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" B)

• Pirelly
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16-11 18:54
Hallo allen.
Ik ben behoorlijk door dit draadje aan het snuffelen geweest aangezien ik weer eens wil gaan investeren in een goede lader met een aantal oplaadbare aa en aaa batterijen. Jaren geleden heb ik wat vapex batterijen gehad, maar die zijn allen overleden.
Inmiddels ben ik eruit dat ik de ikea batterijen wilde gaan aanschaffen, maar ja, bezorg problemen...
Misschien dan toch maar die eneloops. Ik vind ze alleen best prijzig.
Nu zag ik op de hobbyking site, de turnigy LSD 2550 batterijen voor 1,75 per stuk. Ik heb er alleen hier nog niets over gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ga ze laden met een Opus BT-C3100 (versie 2.2).

Edit:
We moesten toch nog wat ikea spulletjes hebben en daarom gelijk maar wat ladda's in het mandje gegooid. Dan maar ophalen.

Maar ben nog steeds wel benieuwd naar ervaringen met de Turnigy AA en AAA...

[Voor 24% gewijzigd door Pirelly op 15-03-2021 12:50. Reden: Update]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb hier nog 6 goede 18650 batterijen liggen die ongebruikt blijven. Ik wil die gaan inzetten en ik bedacht me, zouden er powerbanks zijn waar je zelf de batterijen kunt voorzien?

Gezien de aanbiedingen op AliExpress zijn die er ja. Maar om dan weer weken te moeten wachten, daar heb ik het geduld (nu) niet voor :P

Weet iemand of je zoiets ergens in Nederland kunt bestellen? Ik kon zelf zo 1-2-3 niet echt iets vinden namelijk.

(zoiets als dit dus)

[Voor 49% gewijzigd door Wildfire op 23-03-2021 10:44]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wildfire Zoiets bedoel je:

https://www.amazon.de/20000mAh-Batterien-LCD-Bildschirm-Ladegerät-Smartphones-Schwarz/dp/B07S889GPT

(nog deze week in huis, volgens Amazon)

Of je zoekt een oude, versleten powerbank, die 18650 cellen gebruikte, en refurbish die!

[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 23-03-2021 11:00]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bacchus
@Wildfire Mijn Nitecore UM20 lader kan dat. Die wordt niet meer nieuw verkocht maar er zullen ongetwijfeld vergelijkbare modellen met USB-out bestaan.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ehtweak schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:59:
@Wildfire Zoiets bedoel je:

https://www.amazon.de/20000mAh-Batterien-LCD-Bildschirm-Ladegerät-Smartphones-Schwarz/dp/B07S889GPT

(nog deze week in huis, volgens Amazon)

Of je zoekt een oude, versleten powerbank, die 18650 cellen gebruikte, en refurbish die!
Ik heb via Amazon.nl nu eentje besteld die 4 18650's kan bevatten en QuickCharge ondersteunt. De 2 18650's die ik dan nog over heb gaan in twee zaklampen die ik heb liggen en waar ook 18650's in kunnen ipv 3 AAA's.

Bijna allemaal via andere verkopers, maar ik heb gekozen uit eentje met Prime-verzending en verzending vanuit Amazon. Zou vrijdag hier moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 04-12 21:56
Wildfire schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:42:
Ik heb hier nog 6 goede 18650 batterijen liggen die ongebruikt blijven. Ik wil die gaan inzetten en ik bedacht me, zouden er powerbanks zijn waar je zelf de batterijen kunt voorzien?

Gezien de aanbiedingen op AliExpress zijn die er ja. Maar om dan weer weken te moeten wachten, daar heb ik het geduld (nu) niet voor :P

Weet iemand of je zoiets ergens in Nederland kunt bestellen? Ik kon zelf zo 1-2-3 niet echt iets vinden namelijk.

(zoiets als dit dus)
Zelf heb ik hiervoor de XTAR PBS2 gekocht waar je twee 18650 accu's in kwijt kan. Ik ben er zelf erg tevreden over. Leuke kleurtjes, prima gebouwd en de accu's werken er prima in.
(https://www.nkon.nl/xtar-pb2s-powerbank-batterijlader-rood.html)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

wouter3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Zelf heb ik hiervoor de XTAR PBS2 gekocht waar je twee 18650 accu's in kwijt kan. Ik ben er zelf erg tevreden over. Leuke kleurtjes, prima gebouwd en de accu's werken er prima in.
(https://www.nkon.nl/xtar-pb2s-powerbank-batterijlader-rood.html)
Als diegene die ik bij Amazon heb besteld niet veel voorstelt ga ik, denk ik, maar voor de Nitecore F4. :)

-- Edit: nope, geen QuickCharge.

[Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 23-03-2021 14:40]

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 04-12 21:56
Wildfire schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Als diegene die ik bij Amazon heb besteld niet veel voorstelt ga ik, denk ik, maar voor de Nitecore F4. :)
Die Nitecore F4 ziet er zeker ook interessant uit, alleen het lijkt erop dat die gebruik maakt van micro-usb voor het opladen. Ik had er eentje nodig die via USB-C kan worden opgeladen en ook andere apparaten daarmee kan laden. e.e.a. is uiteraard afhankelijk van de wensen die je zelf hebt aan het apparaat.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

wouter3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Die Nitecore F4 ziet er zeker ook interessant uit, alleen het lijkt erop dat die gebruik maakt van micro-usb voor het opladen. Ik had er eentje nodig die via USB-C kan worden opgeladen en ook andere apparaten daarmee kan laden. e.e.a. is uiteraard afhankelijk van de wensen die je zelf hebt aan het apparaat.
De F4 vervalt, zag dat die geen QuickCharge ondersteunt. En dat is soms toch wel verdomd handig.

Zoals ik al zei, ik kijk eerst eens hoe die powerbank van Amazon het gaat doen. Uiteindelijk komen die allemaal gewoon via resellers uit China, maar nu heb iig levering via Prime en verzending vanuit Amazon bij deze reseller. Als ik 'm binnen heb zal ik dit weekend eens wat testen en laten weten hier. :)

• Jeltel
  • Niet online
Jeltel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:08:
@Bacchus maar een setje van 8 eneloops gekocht.
Gebruik ik die in apparaten die wat langer met een batterij doen en de ikea's in de rookmelders.

En ja, waarom het zo hard gaat weet ik niet. Misschien zijn de gebruikte niet oplaadbare (ook IKEA) batterijen toch niet zo handig.

We gaan het zien :)
Ja, dat werkt dus niet. Onder de circa 1.35 gaat de rookmelder al piepen dat de batterijen te leeg zijn.
En aangezien oplaadbare batterij daar snel onder komen, schiet dat niet echt op.
Heeft iemand tips voor oplaadbare AA accu's die langer die 1.5V vast kunnen houden?

Waarom kunnen ze dat niet standaard trouwens? Die 1.5V vasthouden?

• MBV
Jeltel schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Ja, dat werkt dus niet. Onder de circa 1.35 gaat de rookmelder al piepen dat de batterijen te leeg zijn.
En aangezien oplaadbare batterij daar snel onder komen, schiet dat niet echt op.
Heeft iemand tips voor oplaadbare AA accu's die langer die 1.5V vast kunnen houden?
Hoever heb je terug gelezen? Is je heel misschien iets opgevallen over een ander type accu's dan NiMH dat vaak genoemd wordt als daarom gevraagd wordt?
Waarom kunnen ze dat niet standaard trouwens? Die 1.5V vasthouden?
Wikipedia: Nickel–metal hydride battery
Om dezelfde reden waarom Li-ion accu's 3,7 volt zijn, en alkaline 1,5 volt. Vergelijkbaar met waarom aluminium grijs is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bacchus
De vraag andersom ligt meer voor de hand: Waarom piept de rookmelder al op 1,35 V, als op dat punt een Alkaline nog 80% lading over heeft en een NiMH 95%. Een alarm rond de 1,0 V à 1,1 V is veel logischer, een beetje afhankelijk van welke chemie je gebruikt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MBV
die is ook makkelijk. Het circuit moet het bij maximale spanning (1.65V) net zo goed doen (binnen een bepaalde norm) als bij de minimale spanning. Wanneer dat 1.35V is moet je kunnen werken met 20% verschillende spanning, bij 1.0V met 65%. Met dat eerste kom je waarschijnlijk gewoon weg, met dat tweede moet je de spanning stabiliseren voor $0,50 productiekosten.

• TTMJ!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 27-11 03:48
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
  • Nitecore UMS2 USB batterijlader
  • XTAR X2 batterijlader
  • XTAR VC4S batterijlader
  • Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is

[Voor 35% gewijzigd door TTMJ! op 14-04-2021 12:14]

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• 4POX

4POX

Everybody is wired

TTMJ! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
  • Nitecore UMS2 USB batterijlader
  • XTAR X2 batterijlader
  • XTAR VC4S batterijlader
  • Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is
https://lygte-info.dk/rev...Kala%20Lii-500S%20UK.html

Ik heb deze als vervanging van mijn Nitecore D4. De D4 was te traag voor mijn doen. Ik gebruik deze leader iedere dag om mijn batterijen van de microphones op te laden. Ook doe ik regelmatig een test run voor mijn li-ion cellen. Niet de beste lader. Maar wel een hele goede voor mijn wenzen. Gekocht voor 20 dollars.

AKA Rinkel weblog

• TTMJ!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 27-11 03:48
Hoe belangrijk is het eigenlijk een oplader de 'internal resistance' van een batterij moet kunnen lezen? Wat heb je hier precies aan?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee