[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 51 ... 58 Laatste
Acties:
  • 580.744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38
Dat is een indicatie van de slijtage. Geeft aan hoeveel van het laadvermogen je verliest aan warm worden van de batterij.

Zelf mis ik het niet echt. Maar het kan handig zijn als je wil weten hoe 'goed' je batterijen nog zijn, of als je ze graag sorteert in setjes met gelijke prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
TTMJ! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
  • Nitecore UMS2 USB batterijlader
  • XTAR X2 batterijlader
  • XTAR VC4S batterijlader
  • Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is
Je moet (ja moet) een snellader hebben, geen traaglader.
Een snellader heeft nl altijd een nauwkeurige automatische afslag. Een traaglader werkt vaak op een timer waardoor hij over-laad. Zelfs als hij een volle-cel-detectie heeft laadt hij eigenlijk te langzaam om die goed te laten werken.

Check de Liitokala Lii402 op AliExpress.
Die is er in 2 en in 4 cel uitvoeringen. Hij laadt alles en kost weinig. Werkt op USB, lekker universeel.

Edit of de Lii-PD4 of de Lii-S2.
Er is niet veel verschil tussen de laders, er zullen dezelfde chips in zitten. De poweraansluiting (220v, usb, 12v auto) verschilt en het display verschilt.
Als je op deze dingen zoekt met 'review' erbij vindt je een site waar een of andere nerd tweaker alle mogelijke laders volledig doormeet, grafiekjes erbij, en er een adviesje bij geeft.
Belangrijkste voor mij is dat een lader op tijd stopt: overladen is slecht voor accus; Ik hoef niet die 1% extra lading erin te hebben als mijn accu daarna minder capaciteit overheeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 15-04-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 06-06 11:56
Tarquin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:05:
[...]
Als je op deze dingen zoekt met 'review' erbij vindt je een site waar een of andere nerd tweaker alle mogelijke laders volledig doormeet, grafiekjes erbij, en er een adviesje bij geeft.
Lygte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

4POX schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:18:
https://lygte-info.dk/rev...Kala%20Lii-500S%20UK.html

Ik heb deze als vervanging van mijn Nitecore D4. De D4 was te traag voor mijn doen. Ik gebruik deze leader iedere dag om mijn batterijen van de microphones op te laden. Ook doe ik regelmatig een test run voor mijn li-ion cellen. Niet de beste lader. Maar wel een hele goede voor mijn wenzen. Gekocht voor 20 dollars.
Dit niet gezien :
The failed high voltage test is bad, buying another power supply could fix it.
:?

Doe mij maar gewoon de Nitecore D4 als het goedkoop moet! :)
TTMJ! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.

Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
  • Nitecore UMS2 USB batterijlader
  • XTAR X2 batterijlader
  • XTAR VC4S batterijlader
  • Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval

De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill :) En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is
Had je al naar de Nitecore D4 gekeken ?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
nero355 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:00:
[...]

Had je al naar de Nitecore D4 gekeken ?
Is die inmiddels niet 6-7 jaar oud? Het liefst haal ik dan zoiets als de Nitecore UM2 / UM4 maar best triest dat er een micro-USB wordt gebruikt ipv USB C :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

TTMJ! schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:51:
Is die inmiddels niet 6-7 jaar oud?
Maakt het wat uit als die verder gewoon zijn werk doet :?

De duurde Hama en Opus modellen zijn ook niet meer de jongste! ;)
Het liefst haal ik dan zoiets als de Nitecore UM2 / UM4 maar best triest dat er een micro-USB wordt gebruikt ipv USB C :9
Dat zijn dingen waar ik totaal niet op let, want niet nodig dus daar kan ik je niet mee helpen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
TTMJ! schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:51:
[...]

Is die inmiddels niet 6-7 jaar oud? Het liefst haal ik dan zoiets als de Nitecore UM2 / UM4 maar best triest dat er een micro-USB wordt gebruikt ipv USB C :9
Die Nitecore USM-2 werkt met Quickcharge (waarmee hij behoorlijk fors kan laden), nauwkeurige instelling van de laadstroom en automatisch instellen van de laadstroom (kleine/grote cellen).

Hoezo moet jij elke dag laden voor microfoons?? Dat kost toch 2x geen stroom? Nou ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Tarquin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:31:
[...]

Hoezo moet jij elke dag laden voor microfoons?? Dat kost toch 2x geen stroom? Nou ja...
Huh??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Oh sorry. Dat was iemand anders, my bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 09:10

4POX

Everybody is wired

Tarquin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:31:
[...]

Dat dacht ik ook. Ik heb twee microphones die ik in de klas gebruik. Na twee dagen zijn ze leeg. Dus ik wissel de batterijen dagelijks. 4AA batterijen voor de microphones en een 18650 voor de ontvanger.

https://vinakara.com/micr...tot-su-dung-loa-keo-amply Waarschijnlijk heeft die de goedkoopste chipset die ze konden vinden. De set wordt warm als die aanstaat. 25 euro voor de hele set.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@4POX

Ik zou zeggen zet gewoon zoiets op een vaste plek : pricewatch: Røde VideoMic Pro

En het is voor iedereen net of ze gewoon erbij zijn/zitten in de klas! d:)b

* nero355 kan niet meer zonder op zijn dSLR :Y) O+ :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
florizla schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:55:
Dat is een indicatie van de slijtage. Geeft aan hoeveel van het laadvermogen je verliest aan warm worden van de batterij.

Zelf mis ik het niet echt. Maar het kan handig zijn als je wil weten hoe 'goed' je batterijen nog zijn, of als je ze graag sorteert in setjes met gelijke prestaties.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de NiteCore UM2 ipv UMS2 of een andere lader. Ik zie dat de UM2 nu door een actie 11,50 kost op Ali en de UMS2 18,50. Wat ik dan mis is 1A ipv 2A en geen internal resistance meter ohja en hij kan geen formaat 21700/20700 met protection, alleen zonder bescherming.

Voor wat AA / AAA eneloops lijkt me dat meer dan voldoende (misschien zelfs beter, 21700 met chipset lijkt me best een flink batterijformaal, wil niet dat mn AA te los komt te zitten :X ). Jammer alleen dat ie geen IR functie heeft maar dat was me die 7 eu niet waard. Ik denk dat ik het in de praktijk snel genoeg merk als een batterij aan het slijten is.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje van mezelf ben geschrokken. Het is maar een batterijenoplader. Maar toen ik zag hoe serieus anderen ernaar kijken op verschillende fora ben ik plots allemaal reviews en grafiekjes gaan bekijken, voor een aankoop van 11eu op Ali 8)7 :+

Viel me op mede-tweakers dat mensen haast verslaafd lijken aan batterijen, vraag me af waar dat door komt. Ik werd er ook OCD van namelijk :D

[ Voor 16% gewijzigd door TTMJ! op 16-04-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nero355 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:32:
@4POX

Ik zou zeggen zet gewoon zoiets op een vaste plek : pricewatch: Røde VideoMic Pro

En het is voor iedereen net of ze gewoon erbij zijn/zitten in de klas! d:)b

* nero355 kan niet meer zonder op zijn dSLR :Y) O+ :*)
Dan heb ik liever iets op mijn shirt. Ik zit nooit stil. Ik wissel lokalen regelmatig. Ik heb ook veel liever zo'n microfoon kussen.Kan die naar een leerling gooien. Maar die dingen zijn mij nog iets te duur.

In de zomer vakantie ga ik de microphones ombouwen van AA naar 18650. Met een USB laad circuit en een kleine spanning omvormer.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:22
Vaak wordt door fabrikanten aangeraden om apparaten met ingebouwde accu's zoals bluetooth hoofdtelefoons voor het eerste gebruik eerst helemaal op te laden (als je ze koopt zijn ze gedeeltelijk vol). Zo ook bij mijn Sennheiser PXC 550-II.
Ik lees wat tegenstrijdige informatie op internet over hoe belangrijk dat is, van 'alleen belangrijk voor de status info van je accu' tot 'noodzakelijk voor een optimale levensduur'.

Ik ging met mijn hoofdtelefoon al de mist in doordat hij aanging toen ik de oorschelpen naar binnen draaide. En vervolgens bleek de eerste lader dei ik gebruikte ook niet goed te werken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:10
musicfreak schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:26:
Vaak wordt door fabrikanten aangeraden om apparaten met ingebouwde accu's zoals bluetooth hoofdtelefoons voor het eerste gebruik eerst helemaal op te laden (als je ze koopt zijn ze gedeeltelijk vol). Zo ook bij mijn Sennheiser PXC 550-II.
Ik lees wat tegenstrijdige informatie op internet over hoe belangrijk dat is, van 'alleen belangrijk voor de status info van je accu' tot 'noodzakelijk voor een optimale levensduur'.
Lastig te zeggen, maar uitgaande van een enkele Lithium cel is het meestal alleen de status-informatie die lijdt onder het niet een volledige laadcyclus doen, en zelfs dat valt volgens mij nog wel redelijk mee in ernst. De spanning van de cel is een redelijke indicatie van de laadtoestand, maar het is altijd vervelend als je apparaat eerder uitvalt dan verwacht, maar bij een goede cel zal dit niet meer dan een paar procent in de indicatie zijn.

Als het een accupack betreft waarbij er meerdere cellen in serie staan is het relevanter. Dan wordt het laatste deel van het laadproces gebruikt voor het balanceren van de cellen zodat ze allemaal even ver opgeladen zijn en niet overladen raken als er een zwakkere cel tussen zit. Daar zouden ze tegen beveiligd moeten zijn, maar het kan op zich kloppen.

Met Ni-MH of Ni-Cd is het ook alleen relevant in het geval van meedere cellen in serie. Daar kan je de aan de celspanning niet goed zien hoe ver ze geladen zijn, maar die zijn zelfbalancerend. Als je er meer lading in stopt dan ze kunnen bevatten (tot een limiet), dan wordt dat gewoon in warmte omgezet en wordt een eventuele cel met een lagere laadtoestand alsnog geladen. Dan is het dus logisch om die om de zoveel tijd een langere tijd te laten druppelladen.

In elk geval zou ik me er geen zorgen om maken, met mijn vroegere telefoons deed ik dat ook nog wel, om vervolgens te ontdekken dat ze met de beste zorg van de wereld ook gewoon verslijten. Het enige waar je tegenwoordig rekening mee zou kunnen houden is dat het slijtage-mechanisme van Li-ion beïnvloed wordt door de tijd dat ze op de maximale laadtoestand zijn. Het kan dus wat waard zijn ze niet doorlopend aan de lader te laten zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Involvement op 24-05-2021 13:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:09

SebasFM

BOFH

Ik was gisteren bij de IKEA en ik kwam nieuwe LADDA batterijen tegen: een setje van 4 grijze AA batterijen met een capaciteit van 1900 mAh. Meteen een setje meegenomen voor 3,99. Ik zag ze echter nog niet op de website staan. Aangezien de IKEA wil stoppen met de normale alkaline AA en AAA batterijen, is dit misschien een goedkoper alternatief voor de duurdere LADDA's met 2450 mAh capaciteit. Ze zijn Made in Japan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CcsitKFEvbQiNKLCtheBsKONZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjCNFaoGf71cX1uMAuJIx6HG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc1yz8-cU88GegXiuwmQZYjBZJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liNOC0XW5Rk9OxA0nvkbRHUP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXzQ_CppUvP2NEe4WqkJA_02O2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEiH3RohMO8ttaXZYyLZ4bTo.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: gaat om IKEA Delft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 14:38
Da's een mooie deal! 1000 cycles min 1900 mAh, dat zijn specs van Eneloop gen1. Maar wel veelbelovend dat ze 'Hecho en JAPON' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 21:43
Dag is zeker een leuke prijs. Heb je ook de nieuwe 2450 gezien?

Het lijkt erop dat de lichtbruine 1000mAh worden vervangen voor de 1900mAh, en de witte 2450 voor grijze 2450.

Toch maar weer s een keertje bij de IKEA langs

Mijn website: eneloop101

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

ChibiM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:03:
Dag is zeker een leuke prijs. Heb je ook de nieuwe 2450 gezien?
Ik was tegen sluitingstijd en deze 1900 mAh lagen op een opvallende plek. De 2450 mAh niet gespot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:22
Involvement schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:00:
Lastig te zeggen, maar uitgaande van een enkele Lithium cel is het meestal alleen de status-informatie die lijdt onder het niet een volledige laadcyclus doen, en zelfs dat valt volgens mij nog wel redelijk mee in ernst.
[...]
Het enige waar je tegenwoordig rekening mee zou kunnen houden is dat het slijtage-mechanisme van Li-ion beïnvloed wordt door de tijd dat ze op de maximale laadtoestand zijn. Het kan dus wat waard zijn ze niet doorlopend aan de lader te laten zitten.
Late reactie maar veel dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga me er maar gewoon minder druk om maken. Goed te weten hoe het qua technische achtergrond zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 04:03
De AAA(750mAh) zijn ook grijs geworden. Japan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
SebasFM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:27:
[...]

Ik was tegen sluitingstijd en deze 1900 mAh lagen op een opvallende plek. De 2450 mAh niet gespot.
Is de 2450 wel echt 2450 trouwens? Mijn eneloop 1900 haalt het tot 1.47 volt, idem met de ikea 2450 dus waar zit het verschil in mah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:29
TTMJ! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Is de 2450 wel echt 2450 trouwens? Mijn eneloop 1900 haalt het tot 1.47 volt, idem met de ikea 2450 dus waar zit het verschil in mah
Waar denk je dat 1900 en 2450 voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
maartend schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Waar denk je dat 1900 en 2450 voor staat?
Ik nam aan voor de mah? Maar dan zou het max voltage gelijk moeten zijn toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
TTMJ! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Ik nam aan voor de mah? Maar dan zou het max voltage gelijk moeten zijn toch
Klopt dat het voor MaH . Maar dat kan ook met 1 volt of 100 volt of 1000 volt/ 1.47 is normaal voltage voor oplaadbare batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
maartend schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:38:
[...]

Klopt dat het voor MaH . Maar dat kan ook met 1 volt of 100 volt of 1000 volt/ 1.47 is normaal voltage voor oplaadbare batterij.
Klopt, nominaal staat de Eneloop op 1900 op 1.2v. Mijn vraag is dan ook of ze niet hetzelfde capaciteit in MAH hebben wanneer je de eneloop door laat lopen tot 1.47v want dat is dezelfde max die ik voor allebei de batterijen haal

ik heb geen ontladingsmeter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 06-06 11:56
maartend schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Aanvullend: Accu's van verschillende technologie hebben verschillende nominale spanning en daardoor bij dezelfde lading een andere capaciteit.

Bijvoorbeeld:

Een typische nikkel-metaalhydride-cel (AA) heeft een nominale spanning van 1,2 V een maximale lading van 1900 mAh (in SI: 6,8 kC) en daarmee een nominale capaciteit van 2,3 Wh (in SI: 8,3 kJ)

Een typische lithium-ion cel van vergelijkbaar formaat (14500) heeft een nominale spanning van 3,6 V, maximale lading 800 mAh (2,9 kC) en een capaciteit van 2,9 Wh (10 kJ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 20:20

MBV

TTMJ! schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Klopt, nominaal staat de Eneloop op 1900 op 1.2v. Mijn vraag is dan ook of ze niet hetzelfde capaciteit in MAH hebben wanneer je de eneloop door laat lopen tot 1.47v want dat is dezelfde max die ik voor allebei de batterijen haal

ik heb geen ontladingsmeter
de oplaad-grafiek is voor zover ik weet ongeveer hetzelfde voor alle NiMH accu's. Ze zijn vol bij 1.4-1.5V (precieze spanning wordt bepaald door minus-delta-V-cutoff: het moment dat de spanning daalt bij opladen met constante stroomsterkte). Nominale spanning is de spanning waar ze bij gebruik snel naar terugvallen (en lang op blijven hangen), en ze zijn pas leeg bij ongeveer 1,0V: Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/nY4h0.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
SebasFM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
Ik was gisteren bij de IKEA en ik kwam nieuwe LADDA batterijen tegen: een setje van 4 grijze AA batterijen met een capaciteit van 1900 mAh. Meteen een setje meegenomen voor 3,99. Ik zag ze echter nog niet op de website staan. Aangezien de IKEA wil stoppen met de normale alkaline AA en AAA batterijen, is dit misschien een goedkoper alternatief voor de duurdere LADDA's met 2450 mAh capaciteit. Ze zijn Made in Japan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Beetje spuit 11 dit, maar ik zag ze laatst ook in de Ikea van Zwolle. Het lijkt er op dat de witte er uit gaan en ze allemaal grijs worden, maar dat er een 1900 en een 2450 is. Geen idee of er een verschil is tussen de grijze 2450 en de witte 2450. Het zou wel interessant zijn dat eens te testen omdat het dezelfde prijs is (de 1900 is goedkoper :9~). Helaas heb ik geen batterijtester, maar als ik eens zo ver kom die aan te schaffen wil ik ze weleens naast elkaar zetten.

Ook interessant-achtig: de Stenkol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oNAUb0-BmfKss48c9rwwIjdM_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yO2Eip8Qg3j75pO73sp6J2UB.png?f=user_large
Productpagina

Het is geen supersnelle lader, maar laadt per stuk en in het geval van 1 of 2 stuks nog wel op een acceptabel tempo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEgVLOPCsTUtuFWKU7Ou5tkqeHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A0LdZsnO12c8E74JyYhdTrhd.png?f=user_large

Hij voldoet in elk geval aan mijn criterium dat het overnacht gedaan moet kunnen zijn, en voor deze prijs kan je je natuurlijk ook geen buil van enig formaat vallen. Hij heet -dV/dt en 0dV/dt laadbeëindiging, en een bicolour LED voor elk slot (rood en wit). Klinkt als een typisch gevalletje Ikea minimalisme goed, maar niet tè goed uitgevoerd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Involvement schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:54:
Ook interessant-achtig: de Stenkol:
[Afbeelding]
Productpagina

Het is geen supersnelle lader, maar laadt per stuk en in het geval van 1 of 2 stuks nog wel op een acceptabel tempo:

[Afbeelding]

Hij voldoet in elk geval aan mijn criterium dat het overnacht gedaan moet kunnen zijn, en voor deze prijs kan je je natuurlijk ook geen buil van enig formaat vallen. Hij heet -dV/dt en 0dV/dt laadbeëindiging, en een bicolour LED voor elk slot (rood en wit). Klinkt als een typisch gevalletje Ikea minimalisme goed, maar niet tè goed uitgevoerd. 8)
4 x AA @ 350 mA vind ik prima, maar 4 x AAA @ 200 mA vind ik wel erg traag... :/

Ik zet nu mijn Nitecore D4 altijd op 300 mA als die AAA batterijen moet opladen van 750 mAh :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Mijn criterium zou tijd zijn en niet stroom, een AA van 1900mAh zou hier (theoretisch) 5,4 uur laden, en een AAA van 750mAh (wat een eerlijk-achtige vergelijking is) 3,8 uur. Ik zou juist de laadsnelheid van de AA laag vinden. Dat is ook zo met de capaciteiten 2450mAh (AA, 7 uur) en 900mAh (AAA, 4,5 uur). Als ik de keuze had gehad zou ik mikken op laden met C/2, wat neer komt op ongeveer 1A en 400mA voor representatieve AA en AAA cellen. Dat is voldoende om er dezelfde dag nog wat aan te hebben, maar laag genoeg om de cellen niet totaal te grillen.

Voor een goedkope lader is dit trouwens prima, het ding is €5 (!) en komt van een bron die ik blind vertrouw wat betreft veiligheid en bouwkwaliteit en is daarmee alleen al veel waar voor je geld. Ergens in mijn achterhoofd zit er toch een klein mannetje dat zo een tientje had neergeteld voor een lader die 700mA kan leveren aan alle sloten tegelijk (volgens mij had Ikea vroeger ook zo een apparaat trouwens). Dat vereist minder dan 6W aan vermogen, en zou technisch gezien triviaal moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Dit jaar heb ik eens besloten om een soort informele test te doen om de levensduur van een oplaadbare batterij in een klok te testen. Ik heb op 13 maart een 2450mAh witte Ikea Ladda in een klok gestoken, en die stopte 9 augustus. Net minder dan 5 maanden dus, en daarmee is het geen wereldschokkende score, maar ook niet slecht. Natuurlijk betekent dit weinig zonder te weten hoe lang de klok met een reguliere batterij mee ging en dat heb ik nooit bijgehouden. De keuze van de specifieke klok was wel gebaseerd op het feit dat ik er voor mijn gevoel vaak nieuwe batterijen in moest steken, maar dat heb ik nooit gedocumenteerd.

Nu heb ik een setje grijze 1900mAh Ikea Ladda batterijen gekocht om te kijken of die het beter doen. Gisteren heb ik die in mijn nieuwe Stenkol gestoken voor een laatste lading voor de grote test, en hem daarna in de klok gestoken met een briefje met de datum. Ik ben nieuwsgierig of deze het beter gaan doen of niet.

Ook heb ik de Stenkol eens open gesloopt, maar het is ondanks de schroeven lastig om hem open te krijgen zonder schade. Spoiler: er zitten thermistors in om de temperatuur te meten en het draait op een Holtek HT46R004. Ik heb er niets mis in kunnen vinden. Ik zal de foto's binnenkort eens posten voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30

R-P

SebasFM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:

Zag ze ook net (na ruim half jaar niet in een Ikea te zijn geweest). Maar je was me dus ruim voor ;)

Kan zo snel de discussie niet vinden dat er maar één batterijfabriek in Japan zou zijn en dat dit uit dezelfde fabriek MOET komen als Eneloops ze niet liegen over de herkomst.

Overigens alleen de 750mAh AAA's meegenomen, voorheen waren die toch even duur als de 2450mAh's dacht ik? Fujitsu en Eneloop 1900mAh heb ik wel voldoende...

(Ik vermoed dat er 16 AAA Eneloops in legotreinen zitten en ik daarom er een tekort aan heb...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

R-P schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Overigens alleen de 750mAh AAA's meegenomen, voorheen waren die toch even duur als de 2450mAh's dacht ik? de...
Klopt, maar dat waren ook vermomde Eneloop Pro's van 900mAh. Deze nieuwe AAA Ladda's zijn gelijk aan de normale Eneloop AAA's. Al had ik begrepen dat deze Ladda's te vergelijken zijn met de eerste generatie Eneloops en niet de laatste generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P

R-P

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik heb zitten goochelen met getallen in mijn hoofd. Kan zo snel niet de Ladda's van vorig jaar vinden (zoals ik al zei een tekort aan AAA's), maar mijn gewone AAA Eneloops (ééntje in de voorraad die niet in gebruik is) zijn inderdaad 750mAh (had 550mAh in mijn hoofd) en ik weet zeker dat de Ladda's inderdaad meer capaciteit hadden.

Vandaag dus 3x4 AAA's erbij gekocht voor 1€/AAA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Bleh!

:)

Om het woud aan opladers te verminderen zou ik graag één met meer dan 4 sloten kopen.
Minimaal 6 AA/AAA NiMH, maar 12 of 16 mag ook.
Een betrouwbare snelle lader die je ook gerust een nachtje aan kunt laten staan. Beetje geavanceerd mag, hoeft niet, liever wel plug->play (ivm kinderen).

In het topic vind ik het niet zo snel. De meeste populaire zijn toch voor 4 poorten en de varianten daarvan vaak niet optimaal bij meer poorten.

Ik zat naar deze te kijken https://www.conrad.nl/p/v...ni-c-baby-sub-c-9-2176563

Iemand tips?

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Bleh! schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:44:
Om het woud aan opladers te verminderen zou ik graag één met meer dan 4 sloten kopen.
Een betrouwbare snelle lader die je ook gerust een nachtje aan kunt laten staan. Beetje geavanceerd mag, hoeft niet, liever wel plug->play (ivm kinderen).

In het topic vind ik het niet zo snel. De meeste populaire zijn toch voor 4 poorten en de varianten daarvan vaak niet optimaal bij meer poorten.

Ik zat naar deze te kijken https://www.conrad.nl/p/v...ni-c-baby-sub-c-9-2176563

Iemand tips?
Max 2A snellaadfunctie. En dat keer 10? Mag je wel een leuke eigen groep voor aanmaken in de meterkast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

maartend schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Max 2A snellaadfunctie. En dat keer 10? Mag je wel een leuke eigen groep voor aanmaken in de meterkast
Grove berekening: ((1,5V * 2A * 8 sloten) + (9V * 2A * 2 sloten)) * 150% rendament = 90 watt. (Als de lader 50 procent verlies aan warmte)

Heb je een extra groep nodig als je tien batterijen wilt laden?

Of ik begrijp je comment niet helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door 4POX op 30-08-2021 22:17 . Reden: 9 blokken meegenomen. ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:55

Iemand tips?
https://www.nkon.nl/charg...tal-laadkanalen/8-16.html

Ik heb de maha c808m (omdat ik ook c en d wil kunnen laden)
Ideaal ding. Als je geen c/d nodig hebt, kijk dan naar zn kleinere broertje. Scheelt een paar tientjes :)

Maar gebruik je zoveel batterijen elke dag dan?
Als ik lees dat je het woud aan laders wilt verminderen, denk ik eerder aan een diversiteit aan laders. Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een apparaat dat alles kan laden (dus ook li-ion enzo). Daar zijn mooie nitecores voor te vinden. Die laden alles door elkaar en zoeken het ook nog eens zelf uit. Bijvoorbeeld de D4.

Of wil je er veel tegelijk willen kunnen laden? Dat was voor mij de reden om die 808m te kopen: ik wilde 6 D cellen tegelijk kunnen laden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond op 31-08-2021 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Raymond schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

https://www.nkon.nl/charg...tal-laadkanalen/8-16.html

Ik heb de maha c808m (omdat ik ook c en d wil kunnen laden)
Ideaal ding. Als je geen c/d nodig hebt, kijk dan naar zn kleinere broertje. Scheelt een paar tientjes :)

Flashback naar heel lang geleden. Mijn broertje had (heeft die nog steeds) een V&D bestuurbare wagen. Dat ding doet 27KM/h. (Wat vandaag de dag nog steeds snel is voor een goedkope race auto)

Toendertijd had je AA ni-cd batterijen. Ik denk dat ze 600Mah waren. Mijn vader moest 8 van die dingen laden in een goedkope 4 bay lader. Geen intelligentie. Maar een kookwekker op vier uren. Mijn broertje naar het parkeerterrein van de Nieuwe Weme Supermarkt. Kan 10-15 minute racen en weer snel naar huis. Pa kan weer 8 batterijen laden zodat broertje misschien nog een tweede keer die dag kan racen.

Als ik in Nederland ben haal ik die auto op en wil ik Eneloop 2000Mah proberen. Het laden is tegenwoordig zoveel sneller.

Nu weer ontopic

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raymond schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:36:

Of wil je er veel tegelijk willen kunnen laden?
@Bleh! heeft het over kinderen dus ik begrijp hem wel : Hoop draadloze gamepads en RC autotjes en zo die batterijen slurpen! :D

Ik zou zeggen kijk eens rond op : https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html
En dan naar dit soort modellen :
- https://lygte-info.dk/rev...er%20Xtar%20VC8%20UK.html
- https://lygte-info.dk/rev...ttery%20Charger%20UK.html
- https://lygte-info.dk/rev...att%20JBC038-11%20UK.html

En vele anderen en kies dan degene die het beste presteert, maar ook nog steeds verkrijgbaar is op het moment! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Iemand tips?
Ik heb zelf ooit een Ikea STORHÖGEN gekocht, omdat ik de "administratie" met mn oplaadbare batterijen een beetje zat was. Voorheen was ik voorzichtig met mijn oplaadbare batterijen en laadde ik ze op met m'n C9000 en heel geregeld ging ik ze testen om accu's van gelijke capaciteit bij elkaar te hebben.

Nu heb ik continu 12 batterijen in de storhogen, en een paar setjes ikea/eneloop batterijen erbij, en dat werkt prima. Voor een paar zaken (cameraflitser bijv.) heb ik nog een paar eneloop pro's die ik wel religieus oplaad met de C9000, maar de rest doet het prima in de storhogen. Inmiddels hebben ze een andere lader Tjugo met iets minder slots, maar ik verwacht dat die vergelijkbaar presteerd.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bleh!

Bleh!

nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

@Bleh! heeft het over kinderen dus ik begrijp hem wel : Hoop draadloze gamepads en RC autotjes en zo die batterijen slurpen! :D

Ik zou zeggen kijk eens rond op : https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html
En dan naar dit soort modellen :
- https://lygte-info.dk/rev...er%20Xtar%20VC8%20UK.html
- https://lygte-info.dk/rev...ttery%20Charger%20UK.html
- https://lygte-info.dk/rev...att%20JBC038-11%20UK.html

En vele anderen en kies dan degene die het beste presteert, maar ook nog steeds verkrijgbaar is op het moment! :)
Precies.
Die pagina van Lygte had ik ook bekeken maar veel is verouderd en wat overbleef was de review niet heel positief.

@Raymond Die Maha MH-C800S zou niet zo'n duidelijk scherm te hebben? En sommige mensen klagen over bloedhete batterijen. Is jouw versie beter?

@4POX dat is ongeveer de achtergrond :)

@Magic bedankt voor de tip over de Tjugo. Dat lijkt wel iets. Helaas vrijwel overal uitverkocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@Bleh! Ik heb deze: https://www.nkon.nl/charg...aha-powerex-mh-c808m.html

Ik heb geen klachten over hete batterijen. Maar ik laad er D cellen in van 10.000mAh, dus die raken niet onder de indruk van 2A laadstroom.

Ik heb er ook AA's in geladen en dan zet ik hem op 1A laadstroom en dat gaat ook prima.

Scherm is prima. Bovendien: het is een lader, geen smartphone :P

Groot voordeel is dat deze lader ook kan cyclen (ontladen en laden). Ik doe dat regelmatig om capaciteit op peil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Nu een tijdje de Amazon basic AAA's (800mAh) in gebruik maar ik ben niet geheel enthousiast.

Heb het idee dat ze sneller leeg zijn dan Ladda's en mijn IPc1L vind ze geloof ik ook raar. Net een setje van 4 geladen en na iets meer dan 1 u en dus iets over de 200mAh geladen waren ze vol. Nog een keer overnieuw er in en weer 124mAh geladen en vol dus minder dan de helft geladen nadat ze leeg waren en ze zijn vol :?
Vreemd.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Bleh! schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:55:
[...]
Die Maha MH-C800S zou niet zo'n duidelijk scherm te hebben? En sommige mensen klagen over bloedhete batterijen. Is jouw versie beter?
Als ik bloedhete batterijen hoor zou ik eerder de batterijen zelf verdenken, of eventueel het batterijcontact (al zou elke redelijk slimme lader op overspanning afschakelen als er een serieuze spanningsval zou ontstaan). Ik heb hem zelf niet, maar zou hem kunnen hebben gekozen. Wat voor batterijen heb je?

Hier heb ik een Storhögen, die kan je nu niet meer krijgen, maar die doet het aardig al houdt het niet over. Hij is erg traag: het laden van 2450mAh cellen duurt langer dan 8 uur, wat ik echt te lang vind. Ik meen me te herinneren dat de Tjugo vergelijkbaar traag is en die zou ik om die reden niet aanraden.

De genoemde Maha levert met 1A IMHO een heel redelijke stroom: niet te veel, niet te weinig, en Maha heeft een goede naam wat betreft laders. Alleen als je mindere kwaliteit batterijen hebt rondslingeren is het misschien niet ideaal, maar de witte Ladda van Ikea vallen zeker niet in die categorie, dat zijn heel goede batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bleh!

Bleh!

Bedankt voor de reacties. Op dit moment heb ik vooral Lidl tronic batterijen van verschillende leeftijden. Wat de mensen in hun review hadden staat er vaak niet bij. Ik kijk vaak bij Amazon (.de of .com) reviews, de lagere scores geven soms wat inzicht. De positieve zijn vaak van mensen die het een dag hebben en een korting krijgen..
Ben wel van plan de battercollectie uit te breiden met een goede match zodat er gelijk voldoende reserve zijn. Een goede lader die wat langer duurt is dan niet zo'n issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Bleh! schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:47:
[...]de lagere scores geven soms wat inzicht. De positieve zijn vaak van mensen die het een dag hebben en een korting krijgen.
Dat is IMHO een goede methode, je moet vaak de inhoud van de reviews lezen in plaats van de score.

Die Tronics staan niet heel goed bekend, al heb ik er zelf geen ervaringen mee. Een trage lader lijkt me hier inderdaad de beste keuze en de Tjugo lijkt hier een goede match, maar is dus blijkbaar moeilijk te krijgen. Je kunt overwegen om ook een reeks van de nieuwe 1900mAh Ladda's te kopen als je toch bij de Ikea bent/bestelt, op basis van mijn ervaringen met de witte 2450mAh zijn ze heel betrouwbaar, voor €1 per stuk kan je je ook nog wel een ongelukje veroorloven. Ze worden niet opvallend warm in de Stenkol lader van Ikea die tot 700mA laadt. Die laatste kan ik trouwens ook aanraden, zeker voor €5. Voor die prijs kan je misschien overwegen om gewoon een grotere stekkerdoos te kopen en er gewoon 2 te kopen. ;)

NB: Teardown

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 01-09-2021 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bleh!

Bleh!

De Lidl Tronics zouden een hoge zelfontlading hebben maar dat is hier niet zo'n issue. Levensduur is vooralsnog prima. Maar die van IKEA zijn zeker interessant!

En meerdere opladers wil ik juist van af. Een kleine woning wordt snel rommelig.

[ Voor 20% gewijzigd door Bleh! op 02-09-2021 10:37 ]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Vraag?

Klopt het dat kinderspeelgoed voor babies en kleuters uit veiligheid geen oplaadbare lithium batterijen hebben?

AKA Rinkel weblog

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 19:09

Toff

FP ProMod
4POX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:25:
Vraag?

Klopt het dat kinderspeelgoed voor babies en kleuters uit veiligheid geen oplaadbare lithium batterijen hebben?
Ja. Dat geldt overigens voor ouderwetse NiCad's evenzeer en wellicht ook voor andere oplaadbare cellen.
Reden is, dat deze bij kortsluiting enorm heet kunnen worden en zelfs tot explosies kunnen leiden. Door de grote stroom bij kortsluiting kunnen de kortgesloten delen ook gaan gloeien, tot brand aan toe. Heb zelf ooit voor de grap een "oude" NiCad C-cel kortgesloten met een grote paperclip, die ik al heel snel uit mijn hand moest laten vallen, omdat hij ging gloeien. vergeet je nooit meer zoiets.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:09:
[...]

Ja. Dat geldt overigens voor ouderwetse NiCad's evenzeer en wellicht ook voor andere oplaatbare cellen.
Reden is, dat deze bij kortsluiting enorm heet kunnen worden en zelfs tot explosies kunnen leiden. Door de grote stroom bij kortsluiting kunnen de kortgesloten delen ook gaan gloeien, tot brand aan toe. Heb zelf ooit voor de grap een "oude" NiCad C-cel kortgesloten met een grote paperclip, die ik al heel snel uit mijn hand moest laten vallen, omdat hij ging gloeien. vergeet je nooit meer zoiets.
Ik doe dit nog steeds :D

Ik heb een batterylader die soms mijn Eneloops niet wil herkennen. Een oplossing is dat ik ze kort sluit met een volle eneloop. Daarna gaat die "kapotte" batterijen in een break-in programma en werkt die weer goed.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Bleh! schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:36:
En meerdere opladers wil ik juist van af. Een kleine woning wordt snel rommelig.
Snap ik zeker, maar voor €5... In elk geval is de Tjugo nog wel een beetje te krijgen, dus het klinkt als een zinvolle gok als je in de buurt van Utrecht woont:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2u1KYyUMRNTOfeAFdpru4PsLKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kW0dBZd4RGpiif6aAi2fE93a.png?f=user_large
4POX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:25:
Ik heb werkelijk geen idee, maar het zou best kunnen. Het zou ook me niet verbazen als het eigenlijk nergens geschreven staat, maar dat geen enkele fabrikant van kinderspeelgoed zijn naam verbonden wil zien met zelfontbrandend speelgoed en het daarom niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:09:
Ja. Dat geldt overigens voor ouderwetse NiCad's evenzeer en wellicht ook voor andere oplaatbare cellen.
Klinkt als een leuk experiment :

- Een of andere houder voor de batterij.
- Schakeling voor kortsluiting die je kan bedienen op 5 meter afstand of zo...

En dan : Rammen op die grote RODE KNOP!!! >:) :+

Ik heb een rare gedachtengang... I know... O-)
4POX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:29:
Ik doe dit nog steeds :D

Ik heb een batterylader die soms mijn Eneloops niet wil herkennen. Een oplossing is dat ik ze kort sluit met een volle eneloop. Daarna gaat die "kapotte" batterijen in een break-in programma en werkt die weer goed.
Was het niet veel makkelijker om een domme lader te gebruiken om de batterij tot leven te wekken om dan vervolgens weer de batterij in de slimme lader te doen :?

Of heb jij een ander probleem ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nero355 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:26:

[...]

Was het niet veel makkelijker om een domme lader te gebruiken om de batterij tot leven te wekken om dan vervolgens weer de batterij in de slimme lader te doen :?

Ik heb al een doos met paperclips

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bleh!

Bleh!

Involvement schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:58:
[...]

Snap ik zeker, maar voor €5... In elk geval is de Tjugo nog wel een beetje te krijgen, dus het klinkt als een zinvolle gok als je in de buurt van Utrecht woont:
[Afbeelding]

[...]
Utrecht is mij te ver. Maar geen haast dus als ik een keer in IKEA ben en ze hebben ze toevallig pak ik hem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

nero355 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen domme lader, dus de ene met de andere batterij een beetje opladen is de simpelste oplossing. Dat is bijna hetzelfde als in die domme lader gebeurt, wanneer je 1 volle en 1 lege op hetzelfde 'treintje' zet.
Ik had ze trouwens maar een paar seconden met elkaar verbonden, en voelde echt nog geen warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een lege en een volle cel parallel zetten is geen "kortsluiten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat is toch het enige wat @4POX bedoeld kan hebben met deze tekst?
Ik heb een batterylader die soms mijn Eneloops niet wil herkennen. Een oplossing is dat ik ze kort sluit met een volle eneloop.
Klopt natuurlijk niet 100% met de echte betekenis van kortsluiten, maar ach...

[ Voor 16% gewijzigd door MBV op 04-09-2021 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-P

R-P

Bleh! schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:36:
De Lidl Tronics zouden een hoge zelfontlading hebben maar dat is hier niet zo'n issue. Levensduur is vooralsnog prima. Maar die van IKEA zijn zeker interessant!
Gesmolten batterij-wikkels van Tronic batterijen in een Tronic lader is waarom ik 10 jaar geleden mijn Maha 9000 gekocht heb. Alle Tronics batterijen die ik nog over had zijn voor het merendeel inmiddels zo ver heen dat de Maha ze weigert op te laden. Cyclen met een BT-C3100 doet vermoeden dat ze nog bruikbaar zijn maar de Maha blijft ze stug als 'high' (te hoge interne weerstand) classificeren.

Geen van de Tronic batterijen heeft meer dan pak'-'m-beet 50 cycles voor zijn kiezen gehad.

De Eneloops ook niet, maar daar is nog niets van uitgevallen (al zijn ze vrij vaak leeg in de WII-mote, dus ik vermoed dat die stiekem nog wel stroom trekt wanneer de WII uit staat).
Bleh! schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:22:
[...]

Utrecht is mij te ver. Maar geen haast dus als ik een keer in IKEA ben en ze hebben ze toevallig pak ik hem mee.
Offtopic: doe ik met de 6-voudige stekkerblokken. Zijn maar één in de 5 keer aanwezig... :(

[ Voor 18% gewijzigd door R-P op 18-09-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

R-P schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:31:
De Eneloops ook niet, maar daar is nog niets van uitgevallen (al zijn ze vrij vaak leeg in de WII-mote, dus ik vermoed dat die stiekem nog wel stroom trekt wanneer de WII uit staat).
Dat weet ik wel zeker, want anders kan je de Wii niet makkelijk wakker maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!

Bleh!

R-P schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:31:
[...]

Geen van de Tronic batterijen heeft meer dan pak'-'m-beet 50 cycles voor zijn kiezen gehad.
10 jaar geleden is wel lang geleden in een batterijleven. Ik heb zo al drie verschillende Tronic designs. Ik verwacht dat er ook variatie is geweest in de fabrikant, ze verschillen ook wel eens in capaciteit (+/- 100 mAh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-P

R-P

Bleh! schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:27:
[...]
10 jaar geleden is wel lang geleden in een batterijleven. Ik heb zo al drie verschillende Tronic designs. Ik verwacht dat er ook variatie is geweest in de fabrikant, ze verschillen ook wel eens in capaciteit (+/- 100 mAh).
Snap ik, maar op een gegeven moment verlies je het vertrouwen en heeft de Lidl als batterijen leverancier voor me afgedaan. Bovendien ben ik gewoon tot zeer tevreden over de Eneloops/Fujitsu's die ik heb dus weinig reden om te blijven experimenteren. Hoogstens met de Ikea's zolang het vermoeden overeind blijft dat het eigenlijk Eneloop-broertjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
R-P schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:53:
[...]

Snap ik, maar op een gegeven moment verlies je het vertrouwen en heeft de Lidl als batterijen leverancier voor me afgedaan. Bovendien ben ik gewoon tot zeer tevreden over de Eneloops/Fujitsu's die ik heb dus weinig reden om te blijven experimenteren. Hoogstens met de Ikea's zolang het vermoeden overeind blijft dat het eigenlijk Eneloop-broertjes zijn.
Ken het.
Ik gebruik zelf al een paar jaar de Ladda's intensief en nog geen uitvallers gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben op zoek naar een nieuwe oplader voor mijn batterijen (vooral NiMH, heel soms een 18650) en nu kwam ik al regelmatig de LiitoKala laders tegen en deze zouden goed moeten zijn, maar ik kan niet echt vinden hoe goed/slecht de ene is t.o.v. de andere. Ik zie bijvoorbeeld deze modellen:

Lii-S8:
8 slots
4x2A of 8x1A

Lii-S6:
6 slots
3x2A of 6x1A

Lii-S4:
4 slots
1x2A of 2x1A of 4x0.5A

Lii-600:
4 slots
4x3A

Lii-500S:
4 slots
2x2A of 4x1A

Lii-PD4:
4 slots
1x2A of 4x1A

Lii-PL4:
4 slots
1x2A of 2x1A of 4x0.5A

Het is mij niet helemaal duidelijk of welke allemaal de capaciteit kunnen meten (en of dat dit ook accuraat is).
Andere alternatieven zijn ook welkom als er betere of gelijkwaardige opladers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bllb
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
In de handleiding van de IKEA STENKOL lader staat: "Recommended battery types: NiMH AA max 2450mAh, AAA max 1500mAh".

Wat denken jullie, kan ik een Eneloop Pro 2500mAh hier gewoon mee opladen of zou een hogere capaciteit echt schadelijk zijn voor de batterij danwel lader? :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
bllb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:52:
In de handleiding van de IKEA STENKOL lader staat: "Recommended battery types: NiMH AA max 2450mAh, AAA max 1500mAh".

Wat denken jullie, kan ik een Eneloop Pro 2500mAh hier gewoon mee opladen of zou een hogere capaciteit echt schadelijk zijn voor de batterij danwel lader? :/
Kan prima. Ten eerste is het verschil te klein om uit te maken.
Het is verder volgens mij meer juridisch geneuzel vanuit Ikea.

En als laatste: Soms is er wel een soort van max aan de capaciteit die je zinnig kan laden met een lader, gezien de maximale laadstroom van een lader. Als die in verhouding tot de capaciteit erg klein is, duurt het laden lang en kan soms het einde van de laadcyclus niet gedetecteerd worden. Maar dan praat je wel over hele grote verschillen (waar bij jouw vraag echt geen sprake van is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

bllb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:52:

Als aanvulling van het verhaal van @Raymond :

Pak eens de handleiding erbij : https://www.ikea.com/us/e...charger__AA-2266044-1.pdf

Daarin staat :
TECHNICAL DATA
Model: E2020 STENKOL
Input: 100-240VAC, 65mA
Output: 1.5V/ slot
Current 4pcs 3pcs 2pcs 1pc
AA/HR6 0.35A 0.46A 0.70A 0.70A
AAA/HR03 0.20A 0.275A 0.40A 0.40A
Waarbij je dus eigenlijk niet onder de 300 mA per laadslot wilt komen per AA batterij en daarom geven ze 2450 mAh als limiet aan :)

Als ik het zo zie zou je zelfs bij voorkeur de AAA batterijen maximaal per 3 stuks tegelijk moeten laden, want 200 mA is wel erg weinig als laadstroom...

Ergens in dit topic staat dit nog wat beter uitgelegd, maar dit zou de redelijk kloppende samengevatte versie moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Voor die Ladda oplaadbare batterijen van IKEA heb je de Stenkol oplader, ook van IKEA. Kost weinig maar ik heb al een Sanyo oplader (NC-MQN06), kunnen die Ladda's daar ook niet in? (hoe minder van die troep in huis hoe beter). Lijkt mij van wel, maar je hoort hier en daar wel een waarschuwing voor ongeschikte opladers, vandaar dat ik het hier nog even vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Walker78 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:41:
Voor die Ladda oplaadbare batterijen van IKEA heb je de Stenkol oplader, ook van IKEA. Kost weinig maar ik heb al een Sanyo oplader (NC-MQN06), kunnen die Ladda's daar ook niet in? (hoe minder van die troep in huis hoe beter). Lijkt mij van wel, maar je hoort hier en daar wel een waarschuwing voor ongeschikte opladers, vandaar dat ik het hier nog even vraag.
Dat werkt prima, zolang het type maar Ni-MH is hoef je je over ongeschikte opladers niet druk te maken.

Edit: Ik zie dat die specifieke lader aanraad om geen AA batterijen van <1900MAH ermee te laden, IKEA heeft wel een poosje die bruine LADDA's verkocht die minder dan dat zijn. Zal vast wel goed gaan, maar het zal de levensduur wellicht verkorten.

[ Voor 17% gewijzigd door Magic op 25-10-2021 11:59 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Laatst online: 14-09-2023
@Magic Dank voor je antwoord. Duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
https://www.amazon.de/dea...img_24_be10cc56_dt_sl6_2c

Eneloops in de aanbieding.
Volgens de prijshistorie wel lage prijzen, maar procentueel gezien niet echt spectaculair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Heeft iemand de XTAR VC8 Plus toevallig al ergens gespot? Ben in de markt voor een goede 8-slots lader.
Welke in elk geval al afvallen:
- de 8-poorts lader van Powerowl
- de 8-poorts lader van Ikea
Beiden laden niet continue met 200mA ofzo, maar geven steeds pulsen van 1.6A, wat niet wenselijk is. Hier zijn verschillende reviews over op youtube.

[ Voor 54% gewijzigd door Microkid op 01-12-2021 21:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Microkid schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:01:
Heeft iemand de XTAR VC8 Plus toevallig al ergens gespot? Ben in de markt voor een goede 8-slots lader.
Mijn lader komt bij Banggood.com vandaan en daar vond ik deze : https://www.banggood.com/...-Batteries-p-1663188.html

Maar dat is geen Plus versie zo te zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 23:57
Als huishouden verbruiken wij een hele berg AA en AAA batterijen. Nu heb ik laatst de overstap gemaakt van niet-oplaadbaar naar oplaadbaar en een flink aantal Ikea Ladda batterijen gehaald (AA 2450mAH / AAA 750mAH). Ben nu nog op zoek naar een goede snelle lader.
Zat na wat reviews gelezen te hebben zelf te denken aan:
- Panasonic BQ CC65 (https://www.panasonic-eneloop.eu/nl/chargers/bq-cc65-charger)
- Nitecore SC4 (https://charger.nitecore.com/product/sc4)
- Nitecore D4 (https://charger.nitecore.com/product/d4)
Iemand een advies of betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jpedwards schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:42:
Als huishouden verbruiken wij een hele berg AA en AAA batterijen. Nu heb ik laatst de overstap gemaakt van niet-oplaadbaar naar oplaadbaar en een flink aantal Ikea Ladda batterijen gehaald (AA 2450mAH / AAA 750mAH). Ben nu nog op zoek naar een goede snelle lader.
- Panasonic BQ CC65 (https://www.panasonic-eneloop.eu/nl/chargers/bq-cc65-charger)
alle 3 is een goede keus. lees de handleiding even door en beslis op gebruiksgemak en wensen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik had de D4. Maar heb die verkocht omdat het laden te langzaam is. Als ik vier lithium cellen aan het laden was, ging dat op 350Mah. Dat duurde te lang. Het was verder een hele goede lader omdat er geen omkijken naar is. Geen moeilijke menus of functies. Plaats de batterijen en vergeet. Er is een knop aan de zijkant om de laadstroom voor AAA batterijen te verlagen. Ik gebruikte die niet. AAA batterijen gingen ook op 750Mah. (of 350mah als je drie of meer batterijen plaatst) . Verder heeft de D4 een ingebouwde voeding. Geen losse adapter. Ik vind dat een plus punt. Helaas heb ik hem verkocht omdat de lader te traag was voor mijn werkzaamheden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Laatst online: 23:18
Ik heb net een Varta 57688 gekocht. Bevalt prima en slikt alle soorten batterijen.

[ Voor 32% gewijzigd door Snowhite0901 op 08-12-2021 06:42 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Xtar VP4
Xtar MC6C
Xtar VC8 (plus)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Snowhite0901 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:40:
Ik heb net een Varta 57688 gekocht. Bevalt prima en slikt alle soorten batterijen.
Helaas niet getest door : https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html :-(

Als een lader niet op die website wordt genoemd dan kijk ik er niet eens naar! :+

Dus :
Kijk daar ook eens rond! :P

Ik heb ook in het verleden meerdere laders genoemd die ik destijds interessant vond :
- nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
- nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

Kan je allemaal met de Search bovenaan vinden! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpedwards
Heb nog eens een grote zoekactie gedaan. De D4 schijnt inderdaad langzaam te zijn vanwege o.a. de timesharing en lagere algehele ampere. De SC4 raakt kennelijk snel zeer warm/overhit en schijnt wat andere constructie-mankementen te hebben en met de panasonic bq cc-65 ben je inderdaad altijd gebonden aan AA / AAA.

Heb me toch eens verder verdiept in wat ik met zo'n lader wil kunnen (o.a. ook andere batterijen naast AA/AAA) en heb maar meteen de grote sprong gemaakt naar de SkyRC MC3000 (https://www.skyrc.com/MC3000_Charger) 8) wel wat geavanceerder dan nu nodig en een fractie duurder, maar las er verder alleen maar goede dingen over hier en op review sites. Enigste kleine manco wat ik las was iets over afbrekende plastic klipjes die de veertjes van de batterij-schuivers vasthouden als je batterijen er (veel) te lange tijd in laat zitten onder stress. I.i.g. iedereen bedankt voor de adviezen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Laatst online: 21:34

Wildfire

Joy to the world!

jpedwards schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:13:

[...]

Heb me toch eens verder verdiept in wat ik met zo'n lader wil kunnen (o.a. ook andere batterijen naast AA/AAA) en heb maar meteen de grote sprong gemaakt naar de SkyRC MC3000 (https://www.skyrc.com/MC3000_Charger) 8) wel wat geavanceerder dan nu nodig en een fractie duurder, maar las er verder alleen maar goede dingen over hier en op review sites. Enigste kleine manco wat ik las was iets over afbrekende plastic klipjes die de veertjes van de batterij-schuivers vasthouden als je batterijen er (veel) te lange tijd in laat zitten onder stress. I.i.g. iedereen bedankt voor de adviezen _/-\o_
Dat met die clipjes schijnt in de huidige revisie verholpen te zijn als ik het me goed herinner.

Oh, en pas op met de micro-USB connector als je de lader met een PC verbindt om de software te gebruiken. Niet te vaak afkoppelen, ik heb al een defecte micro-USB poort gehad hierdoor. Die poort zit niet echt supergoed gemonteerd lijkt het wel.

Maar verder is het een superlader :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpedwards
Wildfire schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:16:
[...]
Oh, en pas op met de micro-USB connector als je de lader met een PC verbindt om de software te gebruiken. Niet te vaak afkoppelen, ik heb al een defecte micro-USB poort gehad hierdoor. Die poort zit niet echt supergoed gemonteerd lijkt het wel.
Bedankt voor de tip. Hij komt stationair op het bureau te staan dus dan laat ik het usb-kabeltje maar gewoon permanent erin zitten. (y) Ben benieuwd !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Involvement schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:19:
Dit jaar heb ik eens besloten om een soort informele test te doen om de levensduur van een oplaadbare batterij in een klok te testen. Ik heb op 13 maart een 2450mAh witte Ikea Ladda in een klok gestoken, en die stopte 9 augustus. Net minder dan 5 maanden dus, en daarmee is het geen wereldschokkende score, maar ook niet slecht. Natuurlijk betekent dit weinig zonder te weten hoe lang de klok met een reguliere batterij mee ging en dat heb ik nooit bijgehouden. De keuze van de specifieke klok was wel gebaseerd op het feit dat ik er voor mijn gevoel vaak nieuwe batterijen in moest steken, maar dat heb ik nooit gedocumenteerd.

Nu heb ik een setje grijze 1900mAh Ikea Ladda batterijen gekocht om te kijken of die het beter doen. Gisteren heb ik die in mijn nieuwe Stenkol gestoken voor een laatste lading voor de grote test, en hem daarna in de klok gestoken met een briefje met de datum. Ik ben nieuwsgierig of deze het beter gaan doen of niet.

Ook heb ik de Stenkol eens open gesloopt, maar het is ondanks de schroeven lastig om hem open te krijgen zonder schade. Spoiler: er zitten thermistors in om de temperatuur te meten en het draait op een Holtek HT46R004. Ik heb er niets mis in kunnen vinden. Ik zal de foto's binnenkort eens posten voor de geïnteresseerden.
Update op de bovenstaande test: de grijze 1900mAh Ladda heeft het van 15 augustus tot en met gisteren volgehouden. Zegt dat wat? Geen idee, deze batterij was aan zijn eerste laadcyclus in tegenstelling tot iets van de vijfde voor de 2450mAh, en kwam tot stilstand in een omgevingstemperatuur van 15°C tegenover wat zeker 25°C zal zijn geweest in augustus. Tot nu toe geen van beide dus topkandidaten voor een klok (maar dat verwachtte niemand denk ik). Desondanks vind ik het wel aardig voor een batterijtype dat initeel bekend stond om zijn grote zelfontlading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Over de Ikea Ladda 2450 accu's is al veel geschreven. Ik heb een setje in m'n Xtar VC8 lader gestoken, die kan de werkelijke capaciteit meten. Ik kwam gemiddeld op zo'n 2600mAh. Heel netjes dus, en dat voor slechts 5,99 euro voor 4 stuks. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeVldTcGnc5HfBguQXGH23rzOjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYyBJKyiqKsNN6EXUXzD8Z9r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 11-12-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV

MBV

De eerste keer wel ja ;) Ik krijg het idee dat zelfontlading iets slechter is dan de eneloops die ik heb. Natuurlijk nog steeds niet gek voor dat geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Ik heb die panasonic, prima lader, heerlijk simpel te bedienen.
Ook getest door Lygte en kwam goed uit de test
The charger will charge AA/AAA cells nicely and it do not have any trickle charge. Because it is sharing one charge circuit between all four slots the actual charge current is a bit high, but average is fine and it uses lower peak current for AAA cells.
The shared charge circuit also means longer charge time with 3 or 4 batteries in the charger.
Capacity measurement works fine, but as always it takes a long time for this type of test, here it was around 12 hours for 4 cells (One or two cells is about 9 hours).

The usb charger part also works fine, but 1A is a slow usb charger and it uses a old coding.

I will rate it as a good charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Microkid schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:54:
Over de Ikea Ladda 2450 accu's is al veel geschreven. Ik heb een setje in m'n Xtar VC8 lader gestoken, die kan de werkelijke capaciteit meten. Ik kwam gemiddeld op zo'n 2600mAh. Heel netjes dus, en dat voor slechts 5,99 euro voor 4 stuks. :)
Had je de grijze of de witte getest? De witte zijn niet meer te krijgen, maar daar heb ik goede ervaringen mee. Van de grijze heb ik alleen de 1900mAh kunnen krijgen.

[Involvement pelt in zijn hoofd de beschermfolie van het display] :+

[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 12-12-2021 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Involvement schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:31:
[...]

Had je de grijze of de witte getest? De witte zijn niet meer te krijgen, maar daar heb ik goede ervaringen mee. De grijze heb ik alleen de 1900mAh kunnen krijgen.

[Involvement pelt in zijn hoofd de beschermfolie van het display] :+
Probeer dat eens in Azie. Ze komen je met brandende hooivorken achter je aan.

(Ik kan het weten. Ik trok een 4K sticker van een televisie in Azie)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

4POX schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:44:
Probeer dat eens in Azie. Ze komen je met brandende hooivorken achter je aan.

(Ik kan het weten. Ik trok een 4K sticker van een televisie in Azie)
YouTube: Peeling Of Raj's iPhone Plastic - The Big Bang Theory _O- :') :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Weet dat die Nitecore D4 de laadstroom halveert tot 375 mA, wanneer je meer dan 1 cel tegelijk gaat laden. Dat is voor AAA geen probleem, maar voor AA echt te weinig, als je een snelle lader zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:04:
Weet dat die Nitecore D4 de laadstroom halveert tot 375 mA, wanneer je meer dan 1 cel tegelijk gaat laden.
Dat klopt niet! :P

Ik heb voor de zekerheid net effe een snel testje gedaan :

- Slot 1 & 2 = 750 mA
- Slot 1 & 3 = 750 mA
- Slot 2 & 4 = 750 mA
- Slot 3 & 4 = 750 mA

- Slot 2 & 3 = 375 mA
- Slot 1 & 4 = 375 mA

En zodra je dus 3 of 4 batterijen gebruikt dan heb je sowieso 375 mA :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@nero355 Bedankt voor je correctie. Je hebt helemaal gelijk.
Blijkbaar heb ik net de verkeerde combinaties geprobeerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Ik heb hier een paar GP 2700 NiMh accus liggen (AA, 1,2V). Officieel 2700mAh, maar na 10+ jaar doen ze nog maar 450mAh (volgens m'n Xtar acculader). Is er nog een optie om het vermogen weer wat op te peppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Microkid schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:33:
Ik heb hier een paar GP 2700 NiMh accus liggen (AA, 1,2V). Officieel 2700mAh, maar na 10+ jaar doen ze nog maar 450mAh (volgens m'n Xtar acculader). Is er nog een optie om het vermogen weer wat op te peppen?
Een paar charge/discharge/charge cycles. Of break-in als je lader die heeft. Maar waarschijnlijk ga je er niet veel meer uitkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Wildfire schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:36:
[...]

Een paar charge/discharge/charge cycles. Of break-in als je lader die heeft. Maar waarschijnlijk ga je er niet veel meer uitkrijgen.
Mag dat ook via een hogere laadstroom? Ik kan kiezen uit 250,500, 1000 en 2000mA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Microkid schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:38:
[...]

Mag dat ook via een hogere laadstroom? Ik kan kiezen uit 250,500, 1000 en 2000mA.
Een break-in werkt over het algemeen juist met een lagere laadstroom.

Om de batterijen te proberen te refreshen kun je meerdere charge/discharge/charge cycles doen. Een hoge laadstroom kun je proberen maar hou je batterijen in de gaten dat ze niet te warm worden.

Ik zou echter eerder gewoon nieuwe batterijen halen. Oude niet goed meer functionerende batterijen laat ik liever voor wat ze zijn -- afval in de batterijenkliko bij de supermarkt. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 13-12-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

(jarig!)
Ik had al een setje nieuwe Ikea Ladda 2450 gescoord, maar wilde toch even kijken of ik die oude nog tot leven kon wekken. Dan maar weg er mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Microkid schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:33:
Had ik vroeger ook, maar toen ik de LSD batterijen zoals Eneloop en Recyko ontdekte heb ik ze allemaal gedumpt omdat ze zo snel leeg waren nadat ze een tijdje op voorraad stonden dat ik er eigenlijk niks meer aan had! :/

Pagina: 1 ... 51 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.