TTMJ! schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:06:
Hello, ik zoek een (semi-)intelligente oplader voor eneloop nimh AA/AAA batterijen. Hoeft maar 2 tot max 4 batterijen tegelijkertijd te kunnen opladen. Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ook studeer dus rond de 20eu. Ik heb verschillende websites bekeken waaronder de bekende lygte-info.dk roundup. Maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Apparaten die ik zelf al heb gevonden:
- Nitecore UMS2 USB batterijlader
- XTAR X2 batterijlader
- XTAR VC4S batterijlader
- Opus BT-C700 batterijlader
Daarnaast vond ik de Panasonic CC55 maar die schijnt moeilijk te doen over oudere niet-eneloop batterijen, en die heb ik ook.. dus dat blijft een twijfelgeval
De Panasonic CC17 die wel vaak geprezen wordt is wel weer heel langzaam denk ik. Doe nu 13+ uur met de Varta oplader en dan zijn ze nogsteeds niet vol. 7uur is dan wel een vooruitgang maar als het tegenwoordig in een uur of 2 kan met prima hitte management is dat chill

En daarnaast lijkt het me ook leuk om gewoon echt een indicatie te krijgen dat batterijen vol zitten of wat de capaciteit is
Je moet (ja moet) een snellader hebben, geen traaglader.
Een snellader heeft nl altijd een nauwkeurige automatische afslag. Een traaglader werkt vaak op een timer waardoor hij over-laad. Zelfs als hij een volle-cel-detectie heeft laadt hij eigenlijk te langzaam om die goed te laten werken.
Check de Liitokala Lii402 op AliExpress.
Die is er in 2 en in 4 cel uitvoeringen. Hij laadt alles en kost weinig. Werkt op USB, lekker universeel.
Edit of de Lii-PD4 of de Lii-S2.
Er is niet veel verschil tussen de laders, er zullen dezelfde chips in zitten. De poweraansluiting (220v, usb, 12v auto) verschilt en het display verschilt.
Als je op deze dingen zoekt met 'review' erbij vindt je een site waar een of andere
nerd tweaker alle mogelijke laders
volledig doormeet, grafiekjes erbij, en er een adviesje bij geeft.
Belangrijkste voor mij is dat een lader op tijd stopt: overladen is slecht voor accus; Ik hoef niet die 1% extra lading erin te hebben als mijn accu daarna minder capaciteit overheeft.
[
Voor 14% gewijzigd door
Tarquin op 15-04-2021 15:12
]