[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste
Acties:
  • 579.470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Involvement schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:31:
[...]

Had je de grijze of de witte getest? De witte zijn niet meer te krijgen, maar daar heb ik goede ervaringen mee. Van de grijze heb ik alleen de 1900mAh kunnen krijgen.

[Involvement pelt in zijn hoofd de beschermfolie van het display] :+
Donker grijze 2450 zijn prima beschikbaar hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
nero355 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:23:
[...]

Dat klopt niet! :P

Ik heb voor de zekerheid net effe een snel testje gedaan :

- Slot 1 & 2 = 750 mA
- Slot 1 & 3 = 750 mA
- Slot 2 & 4 = 750 mA
- Slot 3 & 4 = 750 mA

- Slot 2 & 3 = 375 mA
- Slot 1 & 4 = 375 mA

En zodra je dus 3 of 4 batterijen gebruikt dan heb je sowieso 375 mA :)
Dan kan je misschien best de Stenkol van Ikea kopen, die doet dat ook, maar kost slechts €5 (ik geloof zelfs dat het niet uitmaakt hoe je de batterijen verdeelt). 8)7
Megalomania schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:27:
[...]

Donker grijze 2450 zijn prima beschikbaar hoor!
Ja dat zal, alleen die ene keer dat ik in de Ikea was toevallig net niet (was net nadat die witte niet meer te krijgen waren). Ik heb meer dan 20 van die witte, dus ik heb er geen nood meer aan, maar op basis van mijn ervaringen daarmee kan ik Ikea batterijen zeker aanraden. (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 14-12-2021 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Involvement schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:55:
Dan kan je misschien best de Stenkol van Ikea kopen, die doet dat ook, maar kost slechts €5 (ik geloof zelfs dat het niet uitmaakt hoe je de batterijen verdeelt). 8)7
Tja, toen ik de NiteCore D4 kocht bestond die IKEA Stenkol niet eens! ;)

Linkje erbij is trouwens niet verkeerd : https://www.ikea.com/us/e...battery-charger-50506525/

Zo te zien kan die alleen AA en AAA batterijen opladen dus die € 20 extra om wat meer te kunnen vind ik het wel waard! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wildfire schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:48:
[...]

Een break-in werkt over het algemeen juist met een lagere laadstroom.

Om de batterijen te proberen te refreshen kun je meerdere charge/discharge/charge cycles doen. Een hoge laadstroom kun je proberen maar hou je batterijen in de gaten dat ze niet te warm worden.

Ik zou echter eerder gewoon nieuwe batterijen halen. Oude niet goed meer functionerende batterijen laat ik liever voor wat ze zijn -- afval in de batterijenkliko bij de supermarkt. :P
Da's ook mijn ervaring. Break-in kan helpen maar is vaak uitstel van executie. Meer om te zorgen dat je nog even door kan voordat je nieuwe gehaald hebt. :P

Moet in die zin toch eens een oplossing verzinnen voor m'n vaste telefoon, die sloopt batterijen gewoon.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:46:
Moet in die zin toch eens een oplossing verzinnen voor m'n vaste telefoon, die sloopt batterijen gewoon.
Alles is tegenwoordig in feite VoIP dus ik zou zeggen : WEG ERMEE!!! >:) :P :+

Kan je mooie alle aansluitingen ombouwen tot een In Wall WiFi Accesspoint! :Y) 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Doe jij mee aan een smiley challenge of zo? :D

Het is geen vaste telefoonlijn in die zin dat het klassiek KPN is, maar wel gewoon een thuistelefoon. Op zich wel makkelijk om een nummer voor thuis te hebben en combineren met je mobiel blijft altijd gedoe.
Mogelijk zou een nieuwere set helpen als die beter omgaat met het opladen, maar ik vraag mij af of dat echt helpt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:54:
Doe jij mee aan een smiley challenge of zo? :D
Altijd! B-)
Het is geen vaste telefoonlijn in die zin dat het klassiek KPN is, maar wel gewoon een thuistelefoon.
Dus toch VoIP :?
Op zich wel makkelijk om een nummer voor thuis te hebben en combineren met je mobiel blijft altijd gedoe.
Je kan dankzij VoIP zelfs met je thuisnummer vanuit een ander land bellen dus ik zie effe niet echt het probleem ?!
Mogelijk zou een nieuwere set helpen als die beter omgaat met het opladen, maar ik vraag mij af of dat echt helpt.
Volgens mij zijn dat soort telefoons ondertussen ook halve "smartphones" geworden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ziggo, dus VoIP tot de modem en volledig dichtgetimmerd. Maar dat is meer iets voor een ander topic. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
Gonadan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:46:
[...]

Daar heb ik sinds eind 2017 een setje Eneloop Lite AAA's in zitten en dat gaat nog steeds goed. :) Nadat ik een aantal keer na 1,5 jaar nieuwe batterijen kon halen...

De capaciteit van de Lite is laag maar ze kunnen blijkbaar beter tegen abuse door domme laders.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Xander klopt, de laatste keer had ik er ook lite in zitten. Die zijn nu ook dood. Toevallig ook in 2017 gekocht. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

rinkel schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:38:
[...]

Ik heb die panasonic, prima lader, heerlijk simpel te bedienen.
Ook getest door Lygte en kwam goed uit de test

[...]
Ik heb die BQ-CC65 net binnen. Heeft die van jou ook zo'n vreselijke coil-whine? Klinkt als een krekel als ie aan het laden is. Is dat normaal of heb ik een rot exemplaar te pakken?

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-12-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:54
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb die BQ-CC65 net binnen. Heeft die van jou ook zo'n vreselijke coil-whine? Klinkt als een krekel als ie aan het laden is. Is dat normaal of heb ik een rot exemplaar te pakken?
Totaal geen last van nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 22:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik heb net 4 x AA geladen, geen geluid. Met 3 x AAA wel flinke coil whine. Misschien wordt het minder na eerste gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19

4POX

Everybody is wired

CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:28:
[...]

Ik heb net 4 x AA geladen, geen geluid. Met 3 x AAA wel flinke coil whine. Misschien wordt het minder na eerste gebruik.
Is dat nog steeds een ding. Apparaten opschroeven en dan wat kaarsvet op een zingende spoel druppen?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 08:41
4POX schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:55:
[...]
Is dat nog steeds een ding. Apparaten opschroeven en dan wat kaarsvet op een zingende spoel druppen?
Enige tips voor apparaten zonder schroeven? Ik heb nog een laptopadapter en telefoonlader die janken als een husky bij volle maan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Bacchus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:50:
[...]

Enige tips voor apparaten zonder schroeven? Ik heb nog een laptopadapter en telefoonlader die janken als een husky bij volle maan.
Wasbenzine, hete luchtpistool, dremel, gitaar plextrum, Sony wh-1000xm4

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Bacchus schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:50:
[...]

Gaat vanzelf over, als je wat ouder wordt. Dan hoor je het gewoon niet meer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:10:
Gaat vanzelf over, als je wat ouder wordt. Dan hoor je het gewoon niet meer. 8)
Verschilt ook heel erg per persoon! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nou nee hoor, uiteindelijk hoort iedereen niets meer. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:57:
Nou nee hoor, uiteindelijk hoort iedereen niets meer. ;)
FLAUW!!! :o _O- :D

Ik had het uiteraard over de periode voordat je 3 meter diep in dat gat ligt of door een oven heen gaat! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook oplaadbare gehoorapparaten, om weer even on topic te zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 19:51
Ik heb vorige maand 6 setjes van de nieuwe donkergrijze 2450 AA Ikea gekocht ter uitbreiding en vervanging van mijn oude witte LADA en GP recycko.

Ik merk duidelijk verschil met de witte, die waren beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:52
@berns wat is het verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Gisteren een mindere ervaring met mijn Opus BT-C3100. Drie AA Eneloop batterijen zijn na een aantal uur laden op 300 mAh compleet verwoest. Ik rook een vreemde lucht en het bleken de Eneloops en een smeltende Opus lader te zijn. De Eneloops zijn helemaal opgezet door de extreme hitte.

Waarschijnlijk zit het probleem in het 3.3 V regulator circuit en daardoor stopt de microcontroller (hangt). Er komt dan een hogere spanning op de terminals, met alle gevolgen van dien. Er is geen extra beveiliging, buiten een draaiende ventilator. Ik moet er niet aan denken wat er zou zijn gebeurd met een Li-ion cell.

Op zich een prima lader, maar wel één die je goed in de gaten moet houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

epias schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:53:
Gisteren een mindere ervaring met mijn Opus BT-C3100.

Op zich een prima lader, maar wel één die je goed in de gaten moet houden.
Volgens mij is die hele serie of laten we zeggen de modellen die onder een paar merken worden verkocht ook bekend vanwege hun enkele nadelen en zijn het geen ideale laders, maar doen ze hun werk over het algemeen wel goed verder!

Moet je zelf effe opzoeken @ https://lygte-info.dk/inf...riesAndChargers%20UK.html als je de echte details wilt weten...

Ik kan me in ieder geval een aantal dingen bij de 700 en 3000/3100 modellen herinneren die onder 2 of 3 merken worden verkocht als ik me niet vergis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

SebasFM

BOFH

epias schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:53:
Gisteren een mindere ervaring met mijn Opus BT-C3100. Drie AA Eneloop batterijen zijn na een aantal uur laden op 300 mAh compleet verwoest. Ik rook een vreemde lucht en het bleken de Eneloops en een smeltende Opus lader te zijn. De Eneloops zijn helemaal opgezet door de extreme hitte.
Dank voor de waarschuwing.
Volgens deze link gebruikt de C3100 pulse breedte modulatie, zie de grafiekjes. Dus voor 200mA laadstroom wordt 10 a 15% van de tijd een pulse van 2+ Ampere gebruikt, de overige 85 a 90% geeft ie geen stroom. Als de microcontroller precies tijdens zo'n puls is opgehouden, heeft ie uren lang staan opladen met meer dan 2A.

[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 23-02-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
SebasFM schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Als de microcontroller precies tijdens zo'n puls is opgehouden, heeft ie uren lang staan opladen met meer dan 2A.
Dat zou dan 6 A totaal zijn. De voedingsadapter was ook goed heet, dus dat zou best kunnen.

Tijdens het laden wordt de voedingsadapter (12 V) belast met behoorlijke stroompulsen en die zorgen in combinatie met een falende regulator (LDO) dat de 3.3 V onstabiel (hoger) wordt. Als de displayverlichting continu brandt, tript de microcontroller minder snel door de belasting.

Als je het display ziet knipperen tijdens het laden, of de lader blijft soms 'hangen', dan heb je waarschijnlijk te maken met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Ik mag weer een hele zwik nieuwe AA batterijen gaan aanschaffen (voornamelijk voor kinderspeelgoed). In het verleden heb ik die witte LADDA batterijen van Ikea gebruikt. Ze lijken nu vervangen door een variant met een grijs hoesje. Heeft iemand ervaringen met deze nieuwe uitvoering? Is het voornamelijk een visuele aanpassing of zijn de batterijen zelf ook aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Muncher schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:51:
Ik mag weer een hele zwik nieuwe AA batterijen gaan aanschaffen (voornamelijk voor kinderspeelgoed). In het verleden heb ik die witte LADDA batterijen van Ikea gebruikt. Ze lijken nu vervangen door een variant met een grijs hoesje. Heeft iemand ervaringen met deze nieuwe uitvoering? Is het voornamelijk een visuele aanpassing of zijn de batterijen zelf ook aangepast?
Geen idee of ze zijn aangepast sinds de witte versie, maar ze zijn nog steeds erg goed.

Ik gebruik ze veel in m'n flitser en dan gaan ze echt wel een hele poos mee.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Goede ervaringen hier met zowel de 2.450 mAh AA Ladda's als de 900 mAh AAA, al ben ik geen intensieve gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:28
Bacchus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:30:
Goede ervaringen hier met zowel de 2.450 mAh AA Ladda's als de 900 mAh AAA, al ben ik geen intensieve gebruiker.
Met de nieuwe grijze? En kun je vergelijken met de oude witte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
@maartend geen ervaring tussen witte en grijze LADDA's onderling maar tov 1.900 Eneloops:

Ik heb geen getallen om het te ondersteunen maar voor mijn gevoel bieden de 2.450 LADDA AA's (van vorig jaar) de beloofde extra capaciteit t.o.v. 1.900 Eneloops van G3 of G4. Enig ladingverlies na een paar weken op de plank is niet merkbaar, dus daadwerkelijk LSD.
Daarnaast heb ik een ontzettend onderbuikgevoel dat de 2.450 LADDA's efficiënter ontladen dan de 1.900 Eneloops maar ik vermoed dat dat vooral door een subtiel ander gebruik (nieuwe versie van dezelfde fietslamp) komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bacchus op 11-03-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik ga op een tripje veel met koude temperaturen te maken krijgen en heb AAA's nodig (voor in hoofdlamp, tripje in alpine omgeving/bergen, boven 5000m). Normaliter koop ik wegwerp-lithium-batterijen, die kunnen daar beter tegen dan Alkaline. Ik heb wel eens nagedacht over oplaadbare AAA's, maar lees vaak dat die sowieso minder goed tegen kou kunnen. Wat ik niet echt terugvind is of die stelling vooral voortkomt uit de tijd dat er nog geen oplaadbare Lithium AAA's waren, of dat dat er los van staat.

Ik heb nu bijvoorbeeld onderstaande gevonden, met micro-usb-poort. Lijkt mij ideaal (geen lader mee, en middels powerbank bij te laden als ze (te) leeg raken. Zou dat wat kunnen zijn en – dankzij Lithium variant – ook goed tegen kou moeten kunnen? Of blijft oplaadbaar gewoon 'minder' op dat punt?

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61kAEi+GrFL._AC_SL1001_.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 02-04-2022 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus38
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-10-2022
Valorian schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:49:
Ik ga op een tripje veel met koude temperaturen te maken krijgen en heb AAA's nodig (voor in hoofdlamp, tripje in alpine omgeving/bergen, boven 5000m). Normaliter koop ik wegwerp-lithium-batterijen, die kunnen daar beter tegen dan Alkaline. Ik heb wel eens nagedacht over oplaadbare AAA's, maar lees vaak dat die sowieso minder goed tegen kou kunnen. Wat ik niet echt terugvind is of die stelling vooral voortkomt uit de tijd dat er nog geen oplaadbare Lithium AAA's waren, of dat dat er los van staat.

Ik heb nu bijvoorbeeld onderstaande gevonden, met micro-usb-poort. Lijkt mij ideaal (geen lader mee, en middels powerbank bij te laden als ze (te) leeg raken. Zou dat wat kunnen zijn en – dankzij Lithium variant – ook goed tegen kou moeten kunnen? Of blijft oplaadbaar gewoon 'minder' op dat punt?

[Afbeelding]
Dit zijn lithium ion batterijen. Dit zijn hetzelfde soort als ook in smartphones zit en die kunnen helaas ook slecht tegen kou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Kobus38 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:17:
[...]

Dit zijn lithium ion batterijen. Dit zijn hetzelfde soort als ook in smartphones zit en die kunnen helaas ook slecht tegen kou
Ah, helder, dank. Als ik je goed begrijp zijn de Litium-batterijen die juist goed tegen kou kunnen (de niet oplaadbare) dan kennelijk een ander soort Lithium-variant, en lijkt die variant vooralsnog niet te bestaan als oplaadbaar, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 20:03
Valorian schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:46:
Ah, helder, dank. Als ik je goed begrijp zijn de Litium-batterijen die juist goed tegen kou kunnen (de niet oplaadbare) dan kennelijk een ander soort Lithium-variant, en lijkt die variant vooralsnog niet te bestaan als oplaadbaar, klopt dat?
Ik heb eens gekeken op een site waar ze weerstations verkopen. De buitensensoren hangen altijd buiten in weer, wind en kou. Er schijnen speciale batterijen te zijn, maar of dat echt waar is of een verkooppraatje is me niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
grun93 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:06:
[...]

Ik heb eens gekeken op een site waar ze weerstations verkopen. De buitensensoren hangen altijd buiten in weer, wind en kou. Er schijnen speciale batterijen te zijn, maar of dat echt waar is of een verkooppraatje is me niet duidelijk.
Dat zijn een voorbeeld van de niet-oplaadbare Lithiums. Daarvan is algemeen bekend dat ze véél beter tegen koude kunnen dan Alkaline. Geen verkooppraatje op zich dus lijkt het. Maar ik vroeg mij vooral af of er ook een oplaadbare variant van is. Kennelijk is die er niet en zijn de Lithium-ion oplaadbare dus niet te vergelijken met de eerdergenoemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Reguliere lithumbatterijen )oplaadbare) kunnen al veel beter tegen kou dan alcalines of nimh batterijen. Dus onder de streep kom je altijd betee uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
flippy schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:32:
Reguliere lithumbatterijen )oplaadbare) kunnen al veel beter tegen kou dan alcalines of nimh batterijen. Dus onder de streep kom je altijd betee uit.
Kun je een voorbeeld geven van wat “reguliere lithium” oplaadbare batterijen zijn? Ik had bijvoorbeeld de variant gevonden die ik een paar posts hierboven noemde, maar begreep van @Kobus38 dat die juist slechter tegen kou kunnen. Of is dat niet het geval, en zijn ze nog steeds beter dan alkaline’s ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Valorian schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:58:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van wat “reguliere lithium” oplaadbare batterijen zijn? Ik had bijvoorbeeld de variant gevonden die ik een paar posts hierboven noemde, maar begreep van @Kobus38 dat die juist slechter tegen kou kunnen. Of is dat niet het geval, en zijn ze nog steeds beter dan alkaline’s ?
als je kijkt naar chemiesoorten is lithium superieur dan bijna alle andere types. het idee dat lithium niet tegen kou kan is gebaseerd op de doemverhalen van 20 jaar geleden vannuit de bestaande accuindustrie.

een lifepo4 accu bij -20 doet het aanzienlijk beter dan een loodaccu kan ik je wel garanderen. net als de lithiumcellen die in accuboormachines en telefoons zitten. die winnen het ook van hun nhmi of zelfs hun niet oplaadbare alkaline tegenhangers.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-04-2022 20:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
flippy schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:11:
[...]

als je kijkt naar chemiesoorten is lithium superieur dan bijna alle andere types. het idee dat lithium niet tegen kou kan is gebaseerd op de doemverhalen van 20 jaar geleden vannuit de bestaande accuindustrie.

een lifepo4 accu bij -20 doet het aanzienlijk beter dan een loodaccu kan ik je wel garanderen. net als de lithiumcellen die in accuboormachines en telefoons zitten. die winnen het ook van hun nhmi of zelfs hun niet oplaadbare alkaline tegenhangers.
Ah ok.. Maar als ik dat even vertaal naar mijn gewenste use-case: hoe lang AA of AAA batterijen meegaan bij koude temperaturen, is de volgorde dan als volgt:

1 Lithium niet oplaadbare varianten
2 Lithium rechargable varianten
3 Alkaline niet oplaadbare varianten
4 Alkaline oplaadbare varianten

Klopt dit? En gaan dan bijvoorbeeld die AAA’s met die micro-usb ingang die ik hierboven noemde waarschijnlijk langer mee dan de Alkaline disposables?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Valorian schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:56:
[...]

Ah ok.. Maar als ik dat even vertaal naar mijn gewenste use-case: hoe lang AA of AAA batterijen meegaan bij koude temperaturen, is de volgorde dan als volgt:

Klopt dit? En gaan dan bijvoorbeeld die AAA’s met die micro-usb ingang die ik hierboven noemde waarschijnlijk langer mee dan de Alkaline disposables?
Ik heb iets dergelijks gekocht bij IKEA. Passen 2 AA'sin, weegt nog geen 100 gram. Maar kan hem zo snel niet vinden bij IKEA meer. Oja, weegt ook niks.
En nee, is geen smartlader, maar als ik met rugzak rondtrek wil ik al dat gewicht niet

https://www.hema.nl/vrije...-batterijen-41290280.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod

Hier geen ervaring met dit type, maar de lage capaciteit van jouw voorbeeld voorspelt niet veel goeds. "Gewone" Ni-Mh's hebben een minstens twee maal grotere capaciteit en er zijn ook oplaadbare Li-Ion accu's - bv deze - die een bijna twee maal zo grote capaciteit claimen.
Verder vraag ik me af hoeveel ruimte er in deze toch al kleine AAA's overblijft voor het feitelijke accu-deel, wanneer er ook nog eens een USB-poort, een laadcircuit en een beveiligingscircuit wordt ingebouwd. Cellen die dit allemaal niet ingebouwd zouden hebben, zouden een grotere capaciteit kunnen hebben (maar ik kon ze zo 123 niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dank voor je reactie @Toff , daar dacht ik ook al aan ja, ruimte moet toch ergens vandaan komen ;)

Verder Dank allen. Het is mij wel duidelijk, ik ga toch maar gewoon voor wegwerp AAA’s. , en dan wel voor de Lithiums ivm de koude temperaturen. Verder hou ik ze ‘s nachts (in tent, mogelijk bij -10 tot -20) in de slaapzak en overdag dicht op het lichaam. Hopelijk kom ik dan met een paar setjes de vakantie wel door.

[ Voor 25% gewijzigd door Valorian op 03-04-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Valorian schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:56:
[...]

wat de beste oplossing/batterij is ligt volledig aan je gebruik en wat je verwacht. voor aparaten die buiten staan zoals een weerstation of zo kan niet oplaadbare lithium het handigste zijn omdat die meer capaciteit hebben en je die minder vaak hoeft te wisselen. heb je batterijen voor lampjes en zo nodig die je om de haveklap moet vervangen zijn de lithium-usb varianten mogelijk practischer. voor echt cheapo dingen zoals wat tuinspul wat de zomer toch waarschnijlijk niet overleeft kan je er net zo goed wat budgetbatterijen van de action erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

maartend schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:00:
Ik heb iets dergelijks gekocht bij IKEA. Passen 2 AA'sin, weegt nog geen 100 gram. Maar kan hem zo snel niet vinden bij IKEA meer. Oja, weegt ook niks.
En nee, is geen smartlader, maar als ik met rugzak rondtrek wil ik al dat gewicht niet

https://www.hema.nl/vrije...-batterijen-41290280.html
Je praat over de IKEA maar linkt naar de HEMA :?

Doe het dan gelijk goed en haal die simpele lader van de IKEA zou ik zeggen : https://www.ikea.com/nl/n...jen-batterijladers-41070/
Kost geen drol en is best wel klein/compact! :*)
flippy schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:00:
Voor echt cheapo dingen zoals wat tuinspul wat de zomer toch waarschnijlijk niet overleeft kan je er net zo goed wat budgetbatterijen van de action erin doen.
De spullen van de IKEA hebben daar ook IKEA batterijen in zitten! :+

Geen LSD batterijen maar ook geen totale troep zeg maar! :P

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 03-04-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@Valorian Nog een mogelijke oplossing: Doe jezelf een ZebraLight H600 kado met een passende 18650-cel en -lader en vraag je nooit meer af of je wel genoeg licht bij je hebt, zowel in lichtstroom als looptijd. Goede ervaringen hier met een ouder klein broertje, H52F, op een 14500-cel. (De H53 doet het ook op een 14500 maar dat is niet officieel)

Zover ik weet trouwens geldt voor alle cellen in de kou trouwens dat de bereikbare capaciteit en lading tijdelijk kleiner wordt. Zodra ze opwarmen krijg je die dus weer terug.

[ Voor 36% gewijzigd door Bacchus op 04-04-2022 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
nero355 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:56:
[...]

Je praat over de IKEA maar linkt naar de HEMA :?

Doe het dan gelijk goed en haal die simpele lader van de IKEA zou ik zeggen : https://www.ikea.com/nl/n...jen-batterijladers-41070/
Kost geen drol en is best wel klein/compact! :*)
Als ik dat ding bij Ikea had kunnen vinden, dan had ik hem wel gelinked. Maar wijs jij hem maar eens aan op de pagina van IKEA. Daarom HEMA, dan weet vrager een beetje waar het over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

maartend schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:25:
Als ik dat ding bij Ikea had kunnen vinden, dan had ik hem wel gelinked. Maar wijs jij hem maar eens aan op de pagina van IKEA. Daarom HEMA, dan weet vrager een beetje waar het over gaat.
Te snel gelezen/kippig en zo.... My bad! :$ O-)

NiteCore heeft trouwens ook zulke laders naast hun welbekende D4 heb je ook de D2 bijvoorbeeld : https://charger.nitecore.com/product/d2/ :)

[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 04-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
nero355 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:28:
[...]

Te snel gelezen/kippig en zo.... My bad! :$ O-)

NiteCore heeft trouwens ook zulke laders naast hun welbekende D4 heb je ook de D2 bijvoorbeeld : https://charger.nitecore.com/product/d2/ :)
heya, Nee, ik heb echt nog veel kleiner. Zit geen scherm bij of wat dan ook. Zal proberen foto te plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

maartend schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:33:
heya, Nee, ik heb echt nog veel kleiner. Zit geen scherm bij of wat dan ook. Zal proberen foto te plaatsen
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar was effe voor het idee :)

Anders wat leuks uitzoeken bij onze grote vriend @ https://www.nkon.nl/charger-61/battery-charger/nimh.html :Y) :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
nero355 schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:44:
[...]

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, maar was effe voor het idee :)
Ik heb dit ; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXqMO3Au5LNFb7mbJKr7Qpw3KI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4yZjSwsGMP5Yk1beEj8Dipg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Valorian Inmiddels wel deze gevonden: https://www.nkon.nl/recha...80mah-protected-1-5v.html , maar die bieden geen grotere (geclaimde) capaciteit en ze hebben volgens de site een speciale lader nodig, die daar niet op voorraad is. Wellicht loont het om de site te contacten, of er een andere bruikbare lader voor is.
Ik denk dat een Li-ion accu die 1,5 Volt gereguleert afgeeft in de kou beter presteert dan een wegwerpbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Toff
Ik zie niks speciaals als ik deze lader bekijk : https://www.nkon.nl/xtar-bc4-batterijlader.html :?

Zit er wel lekker compact uit, maar IMHO moet een soortgelijke lader voor de rest ook alles kunnen dus ik zou effe contact opnemen met Nkon.nl en vragen hoe het nou precies zit met die combinatie van batterijen + lader :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:59

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ga op een tripje veel met koude temperaturen te maken krijgen en heb AAA's nodig (voor in hoofdlamp, tripje in alpine omgeving/bergen, boven 5000m).
Ik sla even de Lithium vs Lithium-ion vs alkaline discussie over en stel je even een andere vraag:
Had je overwogen om een hoofdlampje te nemen die gewoon een kabel heeft zodat je accupack onder je kleding kan zitten? Dan blijft deze warm (geen last van kou dus) en je hebt meteen minder gewicht op je hoofd. Al geef ik toe dat ik deze lampen niet ken in AA of AAA formaat.
Sowieso is de efficiëntie van AA / AAA's matig als je kijkt naar energie per gewicht of volume. Je bent dan vaak beter af met de 18650 of de nieuwere 21700's. En ja als je een ingebouwde lader in je batterij hebt / koopt, dan lever je een beetje capaciteit in voor laadgemak. Dus minder efficiënt maar wel makkelijk.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

De nitecore hc70 had een losse accu. Weet niet of die nog te krijgen is. Al is een lamp met 1 18650 erin en wat losse batterijen het meest practische, zit je ook niet met een stomme kabel aan ie hoofd te emmeren. Doosje met M36 van LG erbij in je tas en dan ben je er ook.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-04-2022 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@flippy Afhankelijk van hoe koud het is en hoe lang je in die kou bezig bent zou ik wel of juist niet voor een kabel kiezen. Voor indoor zou ik niet de moeite nemen inderdaad. Maar het wordt zo meer een hoofdlamp discussie en het hoort over batterijen te gaan. In het kort: kies voor veel energie per gewicht en je komt dan op de Li-ion uit waarbij 21700 > 18650 > niet Li-ion. Blijf je bij AA dan wel AAA's dan zal je runtime beperkt zijn ongeacht welk type je hebt waarbij al besproken is welke het beste zou zijn voor jouw situatie.

Nog even over weerstations: dit zijn toestellen die lange tijd mee moeten draaien, maar gebruiken weinig tot heel weinig stroom. Vaak zit er ook nog een zonnepaneel bij die een deel van de energie vraag voorziet, niet altijd. Meestal wordt er eens per zoveel tijd even contact gemaakt met een basis station (indoors). Dat is heel anders dan een lamp die op vermogen aan moet zijn (continue verbruik met mogelijk piekbelastingen).

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:49:Ik heb wel eens nagedacht over oplaadbare AAA's, maar lees vaak dat die sowieso minder goed tegen kou kunnen. Wat ik niet echt terugvind is of die stelling vooral voortkomt uit de tijd dat er nog geen oplaadbare Lithium AAA's waren, of dat dat er los van staat.
Koud weer een accu's zijn inderdaad vaak geen goede combinatie. Al moet ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met de Eneloops in koud weer. Zelfs als het vriest blijven ze werken, al heb ik nog geen ervaringen bij -20. Panasonic zelf schrijft er het volgende over: https://www.panasonic-ene...mh-batteries-cold-weather

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
grun93 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:06:
[...]

Ik gebruik die ook altijd in m'n weerstation buitensensor. Gaan lang mee (3 jaar of zo) en je hebt niet dat in de winter de ontvangst van de buitentemperatuur ineens wegvalt.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Dank voor het meedenken @rockhopper @Toff @flippy @Bacchus @nero355 @maartend (en dan mis ik vast nog wel iemand)!

Ik heb nog even goed nagedacht – jullie input meegenomen – en kom tot de conclusie dat voor mij niet logisch is om specifiek en alleen voor mijn huidige black diamond hoofdlampje te gaan investeren in (en experimenteren met) oplaadbare AAA-batterijen en de bijbehorende laders. De batterijen zijn behoorlijk prijzig en één setje is te tricky dus dan ga ik al snel naar minimaal 2 setjes van 4 en een lader en dan nog blijft het een beetje uitproberen. Verder gebruik ik vrijwel nergens AAA's voor en zal mijn lampje uiteindelijk ook een keer vervangen worden door iets nieuwers. Ik zie dan ook meer heil in het uiteindelijk een keer aanschaffen van een lampje met reeds een oplaadbare lithium-ion accu erin.

Omdat de investeringen voor mijn vakantie al behoorlijk uit de klauwen zijn gelopen én ik wel erg tevreden ben over mijn huidige hoofdlamp ga ik vooralsnog voor twee setjes Lithium disposables van een merk als Energizer. Die zijn nog vrij betaalbaar en ervaringen bij eerdere trips is dat die op zich lang genoeg meegaan, al wordt deze trip wel iets langer en kouder. Ze gaan in ieder geval bewezen langer mee dan de Alkaline's.

Ik ga uiteindelijk 33 dagen op vakantie, maar in praktijk heb ik slechts zo'n 6 'summit days', dat zijn de dagen waarop ik ergens tussen 02:00 en 04:00 al op pad ga op grote hoogte en dus bij flinke kou. De zon is daar om 6:30 op dus de hoeveelheid uren in duisternis en kou zijn beperkt. Verder zitten er rustdagen in een stad tussen de toppen dus waar noodzakelijk kan ik nog iets bijkopen. Verder gebruik ik het lampje nog wel in de avond in/bij tent maar dat is slechts voor korte momentjes.

@rockhopper De afweging van accu in kleding met kabeltje is wel een mooie toevoeging, daar heb ik nooit echt over nagedacht. Qua gewicht zie ik de batterijen-op-hoofd nauwelijks als belemmering (mijn alpine helm weegt al zo'n 300 gram denk ik), maar met oog op batterijen/accu warm houden is dat inderdaad wel echt een uitkomst. Ben wel benieuwd hoe handig/onhandig ik dan ben met dat kabeltje. Ik zie mijzelf al een helm-met-lampje erop af doen en vergeten dat 'ie vast zit aan accu ;) .. Ervaringen mee?

@Bacchus De Zebra H600 lijkt niet meer te bestaan.... Maar zie wel dat 'ie erg goed uit de review kwam bij Outdoorgearlab. Ik ga eens kijken wat tegenwoordig de meest logische Zebra zou zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 05-04-2022 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Valorian schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:46:
Dank voor het meedenken @rockhopper @Toff @flippy @Bacchus @nero355 @maartend (en dan mis ik vast nog wel iemand)!

Ik heb nog even goed nagedacht – jullie input meegenomen – en kom tot de conclusie dat voor mij niet logisch is om specifiek en alleen voor mijn huidige black diamond hoofdlampje te gaan investeren en experimenteren met oplaadbare AAA-batterijen en de bijbehorende laders. De batterijen zijn behoorlijk prijzig en één setje is te tricky dus dan ga ik al snel naar minimaal 2 setjes van 4 en een lader en dan nog blijft het een beetje uitproberen. Verder gebruik ik vrijwel nergens AAA's voor en zal mijn lampje uiteindelijk ook een keer vervangen worden door iets nieuwers. Ik zie dan ook meer heil in het uiteindelijk een keer aanschaffen van een lampje met reeds een oplaadbare lithium-ion accu erin.

Omdat de investeringen voor mijn vakantie al behoorlijk uit de klauwen zijn gelopen én ik wel erg tevreden ben over mijn huidige hoofdlamp ga ik vooralsnog voor twee setjes Lithium disposables van een merk als Energizer. Die zijn nog vrij betaalbaar en ervaringen bij eerdere trips is dat die op zich lang genoeg meegaan, al wordt deze trip wel iets langer en kouder. Ze gaan in ieder geval bewezen langer mee dan de Alkaline's.

Ik ga uiteindelijk 33 dagen op vakantie, maar in praktijk heb ik slechts zo'n 6 'summit days', dat zijn de dagen waarop ik ergens tussen 02:00 en 04:00 al op pad ga op grote hoogte en dus bij flinke kou. De zon is daar om 6:30 op dus de hoeveelheid uren in duisternis en kou zijn beperkt. Verder zitten er rustdagen in een stad tussen de toppen dus waar noodzakelijk kan ik nog iets bijkopen. Verder gebruik ik het lampje nog wel in de avond in/bij tent maar dat is slechts voor korte momentjes.

@rockhopper De afweging van accu in kleding met kabeltje is wel een mooie toevoeging, daar heb ik nooit echt over nagedacht. Qua gewicht zie ik de batterijen-op-hoofd nauwelijks als belemmering (mijn alpine helm weegt al zo'n 300 gram denk ik), maar met oog op batterijen/accu warm houden is dat inderdaad wel echt een uitkomst. Ben wel benieuwd hoe handig/onhandig ik dan ben met dat kabeltje. Ik zie mijzelf al een helm-met-lampje erop af doen en vergeten dat 'ie vast zit aan accu ;) .. Ervaringen mee?

@Bacchus De Zebra H600 lijkt niet meer te bestaan.... Maar zie wel dat 'ie erg goed uit de review kwam bij Outdoorgearlab. Ik ga eens kijken wat tegenwoordig de meest logische Zebra zou zijn :)
Heya. Ik heb anders nog wel een echte Black Diamond thuis.

Dit model beetje ; http://67-20-93-49.unifie...s/blackdiamond_gemini.htm
Werkt op 3xAA

Lenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
maartend schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:34:
[...]

Heya. Ik heb anders nog wel een echte Black Diamond thuis.

Dit model beetje ; http://67-20-93-49.unifie...s/blackdiamond_gemini.htm
Werkt op 3xAA

Lenen?
Bedankt voor het aanbod, super aardig gebaar! Maar ik heb zoals ok al aangaf heb ik zelf een prima Black Diamond hoofdlamp van slechts enkele jaren oud, en zie dus niet helemaal waarom ik een 20 jaar oud model met minder lumen en meer gewicht dan mijn huidige variant (bd spot) zou willen lenen :) .. Maar toch dank voor het aanbod! Als ik voor een ander lampje zou gaan zou het voor een variant zijn met oplaadbare goede accu ingebouwd (al dan niet via kabel onder kleding).

PS: ik zie nu dat de eerste zin in mijn vorige post door beperkte interpunctie niet zo lekker wegleest, misschien veroorzaakte dat verwarring. Voor de duidelijkheid: ik heb dus nu al een Black Diamond ;) .. sterker nog: heb er twee, want vergat er eens eentje, dat kostte mij vervolgens ruim 50 euro aangezien ik al in Zetmatt was toen ik er achter kwam 🤪

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 05-04-2022 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
@Valorian Aha, ik dacht dat je nog helemaal op zoek was.

Zelf heb ik een Petzl met USB aansluiting en een Beebest met USB aansluiting. Werken beide wel erg fijn, maar nog niet boven de 5000 meter gebruikt. Dus geen idee hoeze het daar doen, heowel ik ze wel gebruik in het vroege voor- en najaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Meer een vraag voor het zaklamp topic, maar daar zitten de batterijen ook nauw aan gelinkt. Ik heb zelf een Fenix HP30 met kabel daar gaan 2 18650's in een houder die je aan je riem of ergens anders op je lichaam kan hangen. De afkoppeling zit vlak bij de batterijpack, daarna volgt een royale kabel van zo'n 140 cm. Dus loskoppelen is vrij makkelijk (of juist lastig) afhankelijk van waar en hoe warm je die pack hebt zitten. Je vergeet niet zo snel dat ie vast zit. Als je je helm afdoet (daar heb je ruimte genoeg voor) merk je wel dat er nog iets aan zit.
Het is wel een klein werk om de hele boel aan te hijsen (relatief), want je wilt de kabel goed wegstoppen zodat hij niet aan dingen blijft hangen (takken of andere uitsteeksel) maar ook genoeg ruimte over houden voor vrije beweging. Je mag 'm trouwens ook wel lenen hoor, ik heb deze week mijn nieuwe Acebeam H30 binnen dus ik ben die aan het gebruiken.
Hiervoor nog een black diamond gehad, maar dat was nog pre-LED tijdperk.

Tot slot, als ik je verhaal hoor denk ik dat je het wel red met een paar setjes batterijen. Afhankelijk van hoe goed je ogen zijn en waar je bent kan schemer ook prima te doen zijn zonder licht. Tot slot zeg ik zoals altijd: één lamp is geen lamp. Neem een backup mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
rockhopper schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:40:
[...]

Afhankelijk van hoe goed je ogen zijn en waar je bent kan schemer ook prima te doen zijn zonder licht.
Zeker deze zin. Ik loop in principe ook zolang mogelijk zonder lamp. Want op het moment dat je hem aanzet is het om zeep voor j eogen, moet je weer wennen aan het donker als je hem uit doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
maartend schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:48:
[...]

Zeker deze zin. Ik loop in principe ook zolang mogelijk zonder lamp. Want op het moment dat je hem aanzet is het om zeep voor j eogen, moet je weer wennen aan het donker als je hem uit doet
Eens, hardlopen doe ik sowieso zonder hoofdlamp (ook in pikdonker, nou ja, in stadse omgeving dus dat is het zelden), voor deze trip gaat het vooral om alpine, dan zie je op rotsterrein echt niets in het donker. Op sneeuw soms wel genoeg, als er een maandlichtje staat. Zonder maanlicht in de alpen pikdonker want geen lichtvervuiling. Heerlijk.

@rockhopper dank vh aanbod, hou ik even in gedachte!

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 05-04-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Ik ken maar één betrouwbare winkel in NL die ze heeft: H600F Mk-IV bij Nkon bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
Inmiddels heb ik 4 XTAR lithium 1,5V AA accu's in gebruik genomen. Tot dusver geen klachten over de werking maar ze zijn net een fractie dikker dan de alkaline batterijen die ze vervangen. Het past allemaal net als je behoorlijk wat kracht zet. Ik heb ze nu in een apparaat met een losse batterijhouder zitten, maar wil ze ook gaan gebruiken in een oud Canon SX10 fototoestel dat alleen een klepje op de onderkant heeft.
Ik ben bang dat ze er wel in gaan maar er daarna niet meer uit te krijgen zijn bij gebrek aan houvast. Kan het kwaad om de folie aan de buitenkant van de accu's te verwijderen of zit daar meer achter dan ik vermoed? Ik wil ze niet kapot maken natuurlijk.

Nevermind: ik heb de Canon op zolder gevonden en ze passen soepel in en uit de camera. Dan moet de batterijhouder iets te krap zijn. Die zit overigens in een contactloze zeepdispenser met IR sensor.

[ Voor 13% gewijzigd door grun93 op 27-04-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Leuke vraag.

Eens in de zoveel tijd gooi ik mijn batterijen in de test mode. Even zien hoe fris ze nog zijn. Ik plak een labelprinter ediket op de zijkant. . Als ik bijvoorbeeld vier batterijen nodig heb voor een flitser dan kies ik de batterijen uit met dezelfde capaciteit.

Wanneer sturen jullie batterijen met pensioen? Op het moment stuur ik 18650's met pensioen als ze onder de 2000Mah komen. Maar ik heb nog geen grens voor mijn eneloops bepaald. Ik heb een setje dat nog maar 1400Mah heeft. Werkt nog prima in de afstandbediening. Maar het voelt een beetje als uitstel voor vervanging.

Een reden waarom ik liever Eneloops gebruik inplaats van alkelines. Is dat bijna iedere alkeline begint te lekker na een paar jaar :((

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

4POX schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:57:
Wanneer sturen jullie batterijen met pensioen?
Als ze helemaal waardeloos zijn geworden, want ik heb geen lader die ze kan testen :$ O-) :+
Een reden waarom ik liever Eneloops gebruik inplaats van alkelines. Is dat bijna iedere alkeline begint te lekker na een paar jaar :((
Zolang je Duracell vermijdt heb je daar veel minder last van! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
4POX schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:57:
Eens in de zoveel tijd gooi ik mijn batterijen in de test mode. Even zien hoe fris ze nog zijn. Wanneer sturen jullie batterijen met pensioen? Een reden waarom ik liever Eneloops gebruik inplaats van alkelines. Is dat bijna iedere alkeline begint te lekker na een paar jaar :((
Dat testen, hoe vaak doe je dat dan, bijvoorbeeld 1x per jaar of vaker?

Als lithium 1,5V accu's goed bevallen, dan ga ik er nog meer kopen en kunnen de eneloops weg. Ik heb ook de aanbevolen BC4 lader aangeschaft voor het opladen.
Alkaline batterijen zitten hier in radio-controlled klokken die op de een of andere manier niet op accu's willen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 09-05 08:30
Dat zijn dan klokken die wel werken op 1,5 Volt, maar niet meer werken bij 1,2 Volt.

Dat betekent dat ze de helft van de capaciteit van de alkaline batterijen niet opgebruiken... Slecht ontworpen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
Voor niet mobiele apparaten die op batterijen werken (zoals een wandklok) kan je ook overwegen om een adapter met snoer te gebruiken.
Zoals dit ding: https://www.kabeldirect.n...QtaITL2FQl5xoC79gQAvD_BwE
Vaak te krijgen in vele varianten...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

grun93 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:05:
[...]

Dat testen, hoe vaak doe je dat dan, bijvoorbeeld 1x per jaar of vaker?

Als lithium 1,5V accu's goed bevallen, dan ga ik er nog meer kopen en kunnen de eneloops weg. Ik heb ook de aanbevolen BC4 lader aangeschaft voor het opladen.
Alkaline batterijen zitten hier in radio-controlled klokken die op de een of andere manier niet op accu's willen lopen.
Ik doe het testen op gevoel. Eens per jaar. Eens per twee jaar. Ik print een kleine label met jaar/maand en de capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQVRpJXzB_d8JvRaBx3U520Mv5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiJdOdBrGoBzTe7z8ePCzIh4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel eens aan die Lithium batterijen gedacht. Vind ze vrij duur en in tests kwam naar voren dat de self ontlading vrij hoog is omdat de electronica de hele tijd actief blijft. Ik moet de eerste lithium battery nog tegenkomen die het tien jaar volhoudt. Ik heb eneloops die ik heb gekocht in 2008/2009 die nog steeds netjes 1800Mah aantikken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
4POX schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:21:
Ik heb wel eens aan die Lithium batterijen gedacht. Vind ze vrij duur en in tests kwam naar voren dat de self ontlading vrij hoog is omdat de electronica de hele tijd actief blijft. Ik moet de eerste lithium battery nog tegenkomen die het tien jaar volhoudt.
Ik heb ze vooral gekocht omdat ze oplaadbaar en 1,5V zijn ipv 1,2V, de levensduur is afwachten. De zelfontlading is niet te meten met de BC4 oplader, maar binnen een half uurtje waren ze allemaal weer op volle sterkte en sprongen de ledjes van rood (laden) naar groen (vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
florizla schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:33:
Dat zijn dan klokken die wel werken op 1,5 Volt, maar niet meer werken bij 1,2 Volt.

Dat betekent dat ze de helft van de capaciteit van de alkaline batterijen niet opgebruiken... Slecht ontworpen dus.
Toch zijn dat een best aandeel van de klokken kan ik je vertellen, zeker tussen die met een quartz mechaniek zitten best rotte peren, maar ook andere elektronica heeft er wel last van. Denk maar bijvoorbeeld aan fietslampjes met een witte LED die op twee AA/AAA's werken: die geven nauwelijks licht meer op 2,5V. Het gaat nog verder, vaak leveren ze die goedkope meuk met supergoedkope zink-kool batterijen omdat die zo een hoge interne weerstand hebben dat ze die niet meer hoeven implementeren voor de LED. Dan is je lamp dus niet alleen kapot omdat die krengen lekken zodra ze halfleeg zijn, maar ook omdat als je er vervolgens fatsoenlijke batterijen in stopt ze de LED grillen. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florizla
Best geen lampjes kopen in dat marktsegment :-)

De betere fabrikanten (bvb Busch+Muller, Axa) melden normaal gezien of een lamp geschikt is voor alkaline (1.5 V) of alkaline en NiMh (1.5 V / 1.2 V).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grun93
De XTAR 1,5V akku's bevallen me zo goed dat ik er nog 24 aangeschaft heb. Behalve de BC4 oplader is er ook een BC8 die precies hetzelfde is maar dan met 8 slots in plaats van 4.

Het zijn wel relatief dure akku's maar voor mij telt dat ze een constante spanning lang vast houden. Ik heb ze nu onder andere in een zeepdispencer, peper- en zoutmolen, bloeddrukmeter, lettertang. Dingen met motortjes die met andere akku's of batterijen steeds langzamer gingen draaien. Dat zijn al 22 AA's samen.
Een ander nadeel is de verkrijgbaarheid, die is slecht. Het liefst kocht ik ze in NL maar de leverancier die in dit topic vaak genoemd wordt heeft ze al geruime tijd niet op voorraad. Akkuteile.de wel en die heeft ook relatief voordelige combo setjes van akku's met lader. Dat voordeel valt weer weg door de hoge verzendkosten via DHL.

[ Voor 16% gewijzigd door grun93 op 15-05-2022 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
offtopic:
Mijn zeepdispensers, peper- en zoutmolen zijn handbediend. Hierbij bespaar ik op batterijen en dus grondstoffen en energie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nero355

nero355

My-life schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:20:
offtopic:
Mijn zeepdispensers, peper- en zoutmolen zijn handbediend. Hierbij bespaar ik op batterijen en dus grondstoffen en energie.
offtopic:
En ik vind het gewoon onzinnig! >:) :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@My-life Elektrische zeepdispensers zijn uit hygiënisch oogpunt nog wel verdedigbaar en het is ook weer niet zo dat ik de hele dag peper en zout aan het malen ben. Oplaadbare batterijen zullen wel meer grondstoffen verbruiken dan geen, maar na 1000 keer opladen is mijn geweten niet heel bezwaard.
Kortom: Er zijn belangrijker dingen om me druk om te maken (wat jij doet mag je uiteraard zelf weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Wie heeft er een goede tip voor een batterij organiser box? Ik had zon doosje waar je dan de volle met de plus naar boven zette en de lege met de - naar boven. Lijkt lastig te vinden zijn zoiets of je betaalt opeens 35piek voor een stukkie plastic. Dit komt nog het meest in de buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Megalomania Tja... hoe luxe wil je het hebben? ;)
Als ik bij b.v. amazon.de zoek op "batterie organizer aufbewahrungsbox" dan is de keuze reuze (ook qua prijs)

Of je pakt een of 't ander standaard opbergbox/-doos die ze b.v. bij de Action verkopen. :Y Dan ben je voor een paar euro klaar.
En als je, tegenwoordig via AE bestelt, kan het nog wel enige maanden duren voordat het product afgeleverd wordt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb volgens mij bakjes van de ikea. Werken prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Megalomania Lege batterijen gaan hier meteen in de lader(s), dus nooit problemen mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Ik heb een decentraal organizer systeem, ik stop de batterijen in een zaklamp of een afstandsbediening of een klok. Als de batterij leeg is, krijg ik een signaal van die cel dat er iets aan de hand is. Ik heb ook 1 passieve cel, dat noem ik het keukenkastje. Deze cel kan leeg of gevuld zijn en op die manier kunnen de batterijen rouleren binnen het systeem. Een deel van de batterijen zit in de amazon-cloud, daar zit een voorraad volle batterijen die ik kan "downloaden" als ik iets nodig heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Johan1995 op 09-07-2022 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVFmVto1KRtRG3HhLlFw24JkI70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9Mx6fHiED65hiebzPYX1C0W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik al jaren deze doosjes. Je koopt ze in een set (of je krijgt er gratis van nkon. Tien jaar geleden gaf nkon ze gratis weg bij een set batterijen) . Met een rode sharpie schrijf ik minnen. Met een zwarte sharpie schrijf ik plusjes. Is een batterij vol. Dan gaan de plussen richting de zwarte plussen. Is de batterij leeg. Dan gaat de plus kant richting de rode minnen.

Je kan ze inelkaar klikken. Je kan ze los meenemen. Je gooit twee in je fototas voor je fietsen. Je gooit een doosje in je kampeer rugzak als je gaat kamperen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
Ik ben fan van de powerpax doosjes. Voelen enorm stevig.

https://www.nkon.nl/powerpax-12aa-case.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

4POX schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:20:
[Afbeelding]

Ik gebruik al jaren deze doosjes. Je koopt ze in een set (of je krijgt er gratis van nkon. Tien jaar geleden gaf nkon ze gratis weg bij een set batterijen) . Met een rode sharpie schrijf ik minnen. Met een zwarte sharpie schrijf ik plusjes. Is een batterij vol. Dan gaan de plussen richting de zwarte plussen. Is de batterij leeg. Dan gaat de plus kant richting de rode minnen.

Je kan ze inelkaar klikken. Je kan ze los meenemen. Je gooit twee in je fototas voor je fietsen. Je gooit een doosje in je kampeer rugzak als je gaat kamperen.
Zoiets heb ik ook, maar waar ik ze vandaan heb geen idee... :$

Ik gok of gekregen of op eBay gekocht! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nero355 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Zoiets heb ik ook, maar waar ik ze vandaan heb geen idee... :$

Ik gok of gekregen of op eBay gekocht! :)
Ik geloof dat ik de meesten vanaf aliexpress of banggood heb gekocht.

Ze zijn goed. Voor AA of voor AAA batterijen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalomania
Ik heb uiteindelijk deze gekocht, wel blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-Mff_YWJ7wpcYmXggnpq30O_aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgVCKi9LOXq4PPeLfmVO7Tgd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ok, ik meld me ook weer eens :)
We gaan voor het eerst kamperen en er gaat blijkbaar het eea mee op AA batterijen. Nu is mijn voorraadje intussen aardig uitgedund en blijkbaar op plekken in gebruik waar ik niet van weet (aka: er is iemand met mijn batterijen vandoor :+ ). Ze zijn intussen ook alweer veel jaren oud, dus zo'n drama is dat niet.

Dus ik denk: ff naar Nkon.nl en batterijtjes bestellen. Maar ik ben er blijkbaar nogal even uit: Je moet blijkbaar rekenen op minimaal €2 voor een oplaadbaar AA batterijtje? :o

Ik wilde juist een keertje niet bij Amazon bestellen, want ik kan nkon wel waarderen als winkel. Maar ook daar moet ik voor het huismerk al op €1.65 per batterij rekenen, zie ik.

Is dan de ikea de enige met betaalbare batterijtjes?

Of moet ik gewoon niet moeilijk doen en 48 euries lappen voor 16 batterijtjes? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Raymond schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:41:
Ok, ik meld me ook weer eens :)
We gaan voor het eerst kamperen en er gaat blijkbaar het eea mee op AA batterijen. Nu is mijn voorraadje intussen aardig uitgedund en blijkbaar op plekken in gebruik waar ik niet van weet (aka: er is iemand met mijn batterijen vandoor :+ ). Ze zijn intussen ook alweer veel jaren oud, dus zo'n drama is dat niet.

Dus ik denk: ff naar Nkon.nl en batterijtjes bestellen. Maar ik ben er blijkbaar nogal even uit: Je moet blijkbaar rekenen op minimaal €2 voor een oplaadbaar AA batterijtje? :o

Ik wilde juist een keertje niet bij Amazon bestellen, want ik kan nkon wel waarderen als winkel. Maar ook daar moet ik voor het huismerk al op €1.65 per batterij rekenen, zie ik.

Is dan de ikea de enige met betaalbare batterijtjes?

Of moet ik gewoon niet moeilijk doen en 48 euries lappen voor 16 batterijtjes? :X
Mijn advies. Koop de normale Eneloop. Kunnen 1500-2000 cycles doen. Staan altijd voor je klaar. Ik heb meer dan tien jaar geleden een bak geld uitgegeven aan Eneloops. Ik gebruik ze nog steeds.

Heb je wel een goede lader? Dat is wel erg belangrijk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Vanmiddag op terugweg van klant kwam ik langs de ikea. 10 mins later was ik de eigenaar van 24 ladda's in verschillende uitvoeringen. Opgelost dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Laatst een setje Tronic AAA meegenomen van de Lidl, voor minder dan 1 euro p/s. Geen idee of het wat is. Zitten nu in draadloze telefoons, die bij mij echte Eneloop-killers zijn. Verder is het hier al heel lang Eneloop wat de klok slaat. Nooit omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Toff schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:54:
Laatst een setje Tronic AAA meegenomen van de Lidl, voor minder dan 1 euro p/s. Geen idee of het wat is. Zitten nu in draadloze telefoons, die bij mij echte Eneloop-killers zijn. Verder is het hier al heel lang Eneloop wat de klok slaat. Nooit omkijken naar.
ze hebben meer zelfontlading en slijten merkbaar harder dan de witte eneloops. gevalletje "je kijgt waar je voor betaalt". je moet ze eigenlijk altijd even in de lader drukken om op te toppen voor je ze in gebruik neemt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 19-07-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Laatst een setje Tronic AAA meegenomen van de Lidl, voor minder dan 1 euro p/s. Geen idee of het wat is.
Pure rommel wat mij betreft! :/

Maar misschien worden ze ondertussen eindelijk ook in één van de bekende fabrieken gemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
flippy schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:00:
[...]

ze hebben meer zelfontlading en slijten merkbaar harder dan de witte eneloops. gevalletje "je kijgt waar je voor betaalt". je moet ze eigenlijk altijd even in de lader drukken om op te toppen voor je ze in gebruik neemt.
Die telefoons zitten eigenlijk permanent in de laders. Dat is met Eneloops nu net het probleem, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Laatst een setje Tronic AAA meegenomen van de Lidl,
Die gebruik ik ook voor de draadloze DECT feuns in ons huis.

Setje AAA's in de Siemens toestellen. Gaan meestal 5 a 6 jaar mee, dan zijn ze op...

Maar ja, continu aan het (druppel)laden en verder nauwelijks gebruikt is natuurlijk nooit goed.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ehtweak Toevallig hier dezelfde toestellen. In het basisstation gaan Eneloops max 2 jaar mee. Bij de andere stations langer, vreemd genoeg.
Pagina: 1 ... 52 ... 58 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.