Toon posts:

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:
  • 518.685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:17
4POX schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:20:
[Afbeelding]

Ik gebruik al jaren deze doosjes. Je koopt ze in een set (of je krijgt er gratis van nkon. Tien jaar geleden gaf nkon ze gratis weg bij een set batterijen) . Met een rode sharpie schrijf ik minnen. Met een zwarte sharpie schrijf ik plusjes. Is een batterij vol. Dan gaan de plussen richting de zwarte plussen. Is de batterij leeg. Dan gaat de plus kant richting de rode minnen.

Je kan ze inelkaar klikken. Je kan ze los meenemen. Je gooit twee in je fototas voor je fietsen. Je gooit een doosje in je kampeer rugzak als je gaat kamperen.
NKON heeft de AAA-specifieke niet meer (en de powerpax zijn nagenoeg allemaal uitverkocht).

Weet jij misschien waar de (iets kleinere) AAA doosjes te krijgen zijn?

• 4POX
  • Laatst online: 29-05 22:53

4POX

Everybody is wired

Raymond schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:01:
[...]

NKON heeft de AAA-specifieke niet meer (en de powerpax zijn nagenoeg allemaal uitverkocht).

Weet jij misschien waar de (iets kleinere) AAA doosjes te krijgen zijn?
Ik ben een groot fan van het Japanse merk Muji.

AKA Rinkel weblog

• Raymond
4POX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]
Waar koop je die?

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 22:48
4POX schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Ik zie geen compartimentering. Rammelt dat niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Toff schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:42:
[...]

Ik zie geen compartimentering. Rammelt dat niet?
Ja. Deze bakjes gebruik ik niet om mee te reizen. Daarvoor heb ik de nkon bakjes.

Ik kocht de bakjes in Duitsland, USA, Taiwan and Vietnam. Iedere keer als ik een Muji zie koop ik hun bakjes.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik knip de boven en onderkant weg van de blister waar ze in verkocht worden. Stukje plakband, en ik heb een aardige opbergplek voor de cellen.

Paar dagen geleden een pakje van 4 x AA Tronic cellen gekocht bij de Aldi. Lichtgroen type, "Energy 2500".

Uit de verpakking meteen in de bt-c3100 voor een ontlaad test: allemaal tussen de 2000 en 2100mAh

Vervolgens geladen en nogmaals ontladen, allemaal tussen de 2400 en 2500mAh.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een lader voor AA/AAA batterijen waar ik er 4 tegelijkertijd kan opladen. Eentje die wat sneller is dan de standaard laders, maar ik hoef ook geen super fancy geval. Wat is in dat geval een aanrader? Ik gebruik voornamelijk Eneloops en IKEA Ladda (1900mah).

• Raymond
@koeitje? Alleen laden? Of ook laad-ontlaadcyclus kunnen doen?

Als je alleen wilt laden: de standaard ikea lader, of een nitecore zijn prima.

Als je wil kunnen ontladen: kijk ff op de site bij nkon, die heeft de meest bekende en goede laders er wel op staan.

https://www.nkon.nl/charg...e/sort-direction/asc.html

[Voor 48% gewijzigd door Raymond op 02-08-2022 21:34]

• Niet online
Raymond schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:31:
@koeitje? Alleen laden? Of ook laad-ontlaadcyclus kunnen doen?

Als je alleen wilt laden: de standaard ikea lader, of een nitecore zijn prima.

Als je wil kunnen ontladen: kijk ff op de site bij nkon, die heeft de meest bekende en goede laders er wel op staan.

Is de standaard IKEA lader niet vreselijk traag? Ik zal naar Nitecore kijken.

Waarom zou ik willen ontladen? Ik gebruik geen li-ion batterijen. Heb ze voor m'n drone gebruikt en daar wil ze ontladen naar een bepaald niveau voor opslag, maar dat hoeft bij NiMH volgens mij niet?

• Toff
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Waarom zou ik willen ontladen? Ik gebruik geen li-ion batterijen. Heb ze voor m'n drone gebruikt en daar wil ze ontladen naar een bepaald niveau voor opslag, maar dat hoeft bij NiMH volgens mij niet?
Ontladen kan je doen om de capaciteit te testen of, in combinatie met laden, om "luie" cellen te revitaliseren. Al moet je je bij dat laatste niet al te veel voorstellen, want zwakke cellen worden zelden als nieuw.
Anyway, meten is weten en een echte Tweaker wil toch wat te spelen hebben. :P

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 16:49
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:51:
[...]
Is de standaard IKEA lader niet vreselijk traag? Ik zal naar Nitecore kijken.
De oude LADDA was een fijne rappe reislader. De STENKOL die Ikea nu verkoopt vind ik minder indrukwekkend: 700 mA met één à twee AA's tot 350 mA bij vier.

Het verlies* van mijn LADDA viel me zwaar maar inmiddels ben ik ook heel tevreden met mijn Panasonic BQ-CC55. Iets trager met een volle bak (750 mA vs 1.000 mA) maar wel een stuk compacter doordat er geen snoer aan hangt.

*) diefstal maar ook stom van mij om iemand die kans te geven

• Niet online
Ik ga zo een XTAR X4 bestellen, die wordt goed getest en ik vind het wel prettig dat er gewoon een netsnoer in gaat in plaats van dat ik met een adapter moet werken of hij direct "in de muur" gaat.

• Bacchus
Ziet eruit als een goede keuze, even opletten met AAA, die gaan ook gewoon op 800 mA, wat ik persoonlijk wel wat veel vind voor potloodcellen. Nu zijn we op Tweakers en niet op Vogue maar mag ik het ding "wel hondslelijk" noemen? :P

• Niet online
Bacchus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:16:
Ziet eruit als een goede keuze, even opletten met AAA, die gaan ook gewoon op 800 mA, wat ik persoonlijk wel wat veel vind voor potloodcellen. Nu zijn we op Tweakers en niet op Vogue maar mag ik het ding "wel hondslelijk" noemen? :P
Ik heb op dit moment geen AAA's in gebruik, het is meer dat ik ze kan opladen mocht het een keer nodig zijn.

En ja, hij is lelijk :D

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Vragen over beleid e.d. kunnen in het feedbacktopic of per topic report. Verder gaan drammen is natuurlijk helemáál niet de bedoeling.

[Voor 71% gewijzigd door Wormaap op 04-08-2022 12:30]

• melensuup
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:37
Bacchus schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:16:
De Xtar x4 heb ik ook. De eneloops AAA passen goed en zitten stevig. Maar de AAA van Aldi hebben een iets ander formaat (iets dikker) en passen niet goed. Je krijgt ze wel opgeladen, maar moet ze vrij nauwkeurig plaatsen.

De x4 is verder een fijn formaat en zelf bruikbaar al Powerbank.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In mijn Pentax 30D gingen ook altijd vier Eneloop AA's :+ @Johan1995

[Voor 9% gewijzigd door hjs op 03-08-2022 22:57]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 159816 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:33:
Ik ga zo een XTAR X4 bestellen, die wordt goed getest en ik vind het wel prettig dat er gewoon een netsnoer in gaat in plaats van dat ik met een adapter moet werken of hij direct "in de muur" gaat.
Maar heb je daarmee ook wat je wilde : Een snelle lader ?!

Volgens https://lygte-info.dk/rev...ger%20Xtar%20X4%20UK.html worden NiMH batterijen met 0,5 A geladen volgens het display terwijl er daadwerkelijk 0,8 a 0,9 A wordt gebruikt om te laden dus ik ben heel benieuwd naar jouw eigen ervaring! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Niet online
nero355 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Maar heb je daarmee ook wat je wilde : Een snelle lader ?!

Volgens https://lygte-info.dk/rev...ger%20Xtar%20X4%20UK.html worden NiMH batterijen met 0,5 A geladen volgens het display terwijl er daadwerkelijk 0,8 a 0,9 A wordt gebruikt om te laden dus ik ben heel benieuwd naar jouw eigen ervaring! :)
Heb het nog niet kunnen testen, heb alleen nog maar een stel nieuwe IKEA batterijen opgeladen en die waren natuurlijk niet helemaal leeg. Maar lijkt sneller te gaan dan met m'n HEMA lader van letterlijk 20 jaar geleden. Plus punt is dat ik i.i.g. kan zien hoever het opladen al ongeveer is. De display leek te switchen tussen 0,5A en 1A, maar ik ben nog niet uit de logica daarachter.

• D-v-o
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-05 13:51
Hoi Allemaal,

Ik verlies me een beetje in alle informatie en behalve de website https://lygte-info.dk/ kan ik niet echt heel veel betrouwbare review sites vinden (meeste zijn van die neppe top 10 sites die alleen maar geld lijken te verdienen aan bol.com linkjes?) Ondertussen ook alweer een paar uur verder met zoeken en tegelijkertijd vraag ik me af of ik het wel iets fancy nodig heb.

Mijn eerste oplaadbare batterijen zijn vanuit een GP ReCyko pakketje gekomen met lader inclusief. Sindsdien heb ik ook Enelooop, Tronic en Ladda. Ik gebruik ze voornamelijk om huishoudelijke items en bijv. mijn xbox controller te voorzien van stroom.

Echter laat de bijgeleverde GP ReCyko lader erg langzaam op en kom er net via die review site achter dat hij eigenlijk altijd hetzelfde programma gebruikt ondanks batterijen al vol zijn :o!? Daarnaast kan ik pas opladen met een even aantal batterijen en het komt vaak voor dat ik eigenlijk 3 op moet laden.

Ik heb laatst de tronic lader van de lidl uitgeprobeerd https://www.lidl.nl/p/tro...-batterijlader/p100339264 in de hoop dat deze wat sneller zou zijn en tegelijk "slim" genoeg is om batterijen extra levensduur te geven(?) Echter kwam het erg vaak voor dat hij een batterij niet herkende (voornamelijk een aantal van Tronic zelf xD).

Ik zie dat het merken Xtar en Nitecore ook vaak voorbij komen in dit topic als "slimme", snelle laders. Vooral bij dit soort merken verlies ik me in het grote aanbod met allemaal een verschillende letter als model. Maar misschien ben ik te moeilijk bezig als klein(?) gebruiker en kan ik net zo goed de Stenkol lader gebruiken?

Enige hulp zou dan ook zeer welkom zijn en deel graag mijn ervaring als ik er eenmaal uit ben ;)

• Toff
@D-v-o Heb je bijvoorbeeld hier al eens gekeken?:
Het is zonder verdere info van jouw kant moeilijk om een advies op maat te geven. Wat wil je eraan kwijt, heb je al een potente USB voeding of wil je 230V gebruiken? etc. Je kan het beste zelf even kijken. Voor jou lijkt belangrijk individuele laadschachtbesturing mogelijk is. Dat staat in de beschrijvingen.
Mocht je twijfelen tussen een paar specifieke laders, dan is er hier vast wel iemand die er meer over kan vertellen.

• nero355

nero355

D-v-o schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:50:
Mijn eerste oplaadbare batterijen zijn vanuit een GP ReCyko pakketje gekomen met lader inclusief. Sindsdien heb ik ook Enelooop, Tronic en Ladda. Ik gebruik ze voornamelijk om huishoudelijke items en bijv. mijn xbox controller te voorzien van stroom.

Echter laat de bijgeleverde GP ReCyko lader erg langzaam op

Ik zie dat het merken Xtar en Nitecore ook vaak voorbij komen in dit topic als "slimme", snelle laders.
Wat is voor jou snel opladen en wat is voor jou langzaam opladen :?

Dit is voor mij een snelle lader : https://www.pricerunner.s...-Laddbart/GP-V800C-priser
Oud model en niet meer tekoop, maar effe voor het idee...

En dit een redelijk normale : https://www.bhphotovideo....lots_digital_charger.html

Ik heb namelijk beiden en ze hebben elk hun doel :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• D-v-o
Beste @Toff En @nero355,

Had niet verwacht dat ik zo snel antwoord zou krijgen, dus ben er maar weer paar uurtjes ingedoken.

De GP lader laad nu altijd 8 uur, ondanks ze al vol zijn of misschien zelfs maar halfvol omdat hij alleen is ingesteld voor de GP batterijen zelf. Toen ik de Tronic lader uitprobeerde, lukte het laden soms al in een paar uur, plus kon je de voortgang ook zien (dus dat is "snel").

Ik kan echter niet zo veel vinden over de Stenkol van de Ikea. Zal deze gemiddeld al sneller zijn dan mijn GP? hoe "slim" is deze? Je kan niks uitlezen, maar misschien houd hij al wel rekening met weerstanden en over-ontladingen? De volgende drie, lijken namelijk ook de oplading aan te passen aan iedere batterij zelf?

Ik denk dat een bedrag rond de 30euro voor mij uitkomt en kom ik richting de Xtar VC4, Xtar X4 en Nitecore D4 (de UMS4 heeft helaas een micro-usb poort). Alleen bij de Xtar kom ik er niet uit of ze nu wel of niet 1 batterij kan opladen?

Ik denk geen voorkeur te hebben voor voeding, momenteel heb ik meerdere QC3.0 laders die over het algemeen gemiddeld voldoende moeten zijn als ik naar de reviews kijk van https://lygte-info.dk/.

• nero355

nero355

D-v-o schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:28:
Had niet verwacht dat ik zo snel antwoord zou krijgen, dus ben er maar weer paar uurtjes ingedoken.
Dat is sowieso verstandig, want des te meer je weet des te beter je weet wat je aan het doen bent en welke lader en/of batterijen je het beste kan gebruiken! d:)b
Ik kan echter niet zo veel vinden over de Stenkol van de Ikea.

Zal deze gemiddeld al sneller zijn dan mijn GP?
Hoe "slim" is deze?
Je kan niks uitlezen, maar misschien houd hij al wel rekening met weerstanden en over-ontladingen?
Je moet een beetje de marketing met de theorie erachter verbinden : https://www.ikea.com/us/e...battery-charger-50506525/
With STENKOL battery charger you can always have fully-charged batteries close at hand.

Easy to use, just insert the batteries into the charger and connect it directly to a wall socket.

Four individual charging channels allow you to charge 1 or up to 4 batteries at a time.
Suitable both for AA and AAA rechargeable NiMH batteries.
Turns off automatically when the batteries are fully charged, defective or too warm.
Equipped with indicator light – clearly shows the charging status.
Dat houdt dus in dat :
- Je niet elke keer keer rekening hoeft te houden met het aantal batterijen die je oplaadt, maar hou er wel rekening mee dat je kans hebt dat er capaciteit tussen de slots/channels wordt gedeeld!
- Het opladen automatisch stopt en er dus iets van intelligente detectie aanwezig is op basis van -dv/dt termination op het moment dat de batterij vol is en anders wordt gewoon het voltage uitgelezen in sommige gevallen, maar dat is meer een noodoplossing en eigenlijk verouderd ten opzichte van -dv/dt termination :)
Daarnaast zijn er sensoren aanwezig die de temperatuur in de gaten houden (De laadsnelheid kan dus stopgezet of vertraagd worden als het goed is!) en kan de lader ook te diep ontladen batterijen detecteren.
- LEDjes die aangeven of er geladen wordt of het laden is voltooid :D
De volgende drie, lijken namelijk ook de oplading aan te passen aan iedere batterij zelf?
Nitecore en Xtar produkten kunnen dat waarschijnlijk heel goed omdat die AA/AAA/Li-ion cellen door elkaar heen kunnen opladen! ;)
Ik denk dat een bedrag rond de 30euro voor mij uitkomt en kom ik richting de Xtar VC4, Xtar X4 en Nitecore D4 (de UMS4 heeft helaas een micro-usb poort). Alleen bij de Xtar kom ik er niet uit of ze nu wel of niet 1 batterij kan opladen?
Hou er rekening mee dat de Nitecore D4 deze beperkingen heeft : nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Is niet erg in principe, maar wel iets om rekening mee te houden! :)

Hoe dat bij die Xtar modellen zit weet ik niet, maar 1 batterij opladen moeten ze allemaal wel kunnen als het goed is ?!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 17:44
Ik raak een beetje verdwaald in alle informatie.

Hopelijk kunnen jullie een top 3 van batterijopladers plaatsen? Dan kies ik daar eentje uit, ben namelijk toe aan een nieuwe.

• D-v-o
@nickdw7

Zo'n vraag is eigenlijk heel slecht om technisch iets te vragen. "beste" is heel erg afhankelijk van:

wat is je:
-budget
-welke batterijen
-hoeveel batterijen tegelijk
-snel/niet snel laden
-welke technische versnufjes
Etc

Kan goed zijn dat https://www.nkon.nl/skyrc-mc3000.html de "beste" is. Maar dan ben je wss wel iets professioneels van beroep of je hebt geld over :p

[Voor 23% gewijzigd door D-v-o op 16-10-2022 11:58]

• nickdw7
D-v-o schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:56:
@nickdw7

Zo'n vraag is eigenlijk heel slecht om technisch iets te vragen. "beste" is heel erg afhankelijk van:

wat is je:
-budget
-welke batterijen
-hoeveel batterijen tegelijk
-snel/niet snel laden
-welke technische versnufjes
Etc

Kan goed zijn dat https://www.nkon.nl/skyrc-mc3000.html de "beste" is. Maar dan ben je wss wel iets professioneels van beroep of je hebt geld over :p
Budget t/m 55 euro ofzo? :)
AA batterijen
2 minimaal
Maakt niet uit.

Eigenlijk voor het opladen van batterijen voor Xbox One controller en draadloze muis! :)

• 4POX

4POX

Everybody is wired

nickdw7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

AA batterijen
2 minimaal
Maakt niet uit.

Eigenlijk voor het opladen van batterijen voor Xbox One controller en draadloze muis! :)
https://lygte-info.dk/rev...ge%20403.036.32%20UK.html

AKA Rinkel weblog

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niet te koop in Nederland?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:05
nickdw7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

AA batterijen
2 minimaal
Maakt niet uit.

Ik gebruik al jaren een Nitecore D4. Mooie statusdisplay, laadt bijna alles en niet te duur.

I'm a photographer, not a terrorist

• nickdw7
En nog andere opties? Van GP, Varta, Philips, Panasonic?

Of is dat allemaal niks?

• Toff

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:42
Ik gebruik al jaren de Maha Powerex C9000 https://mahapowerex.eu/c9000-charger.html
Op internet zijn er reviews te vinden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Bacchus
nickdw7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:02:
En nog andere opties? Van GP, Varta, Philips, Panasonic?
Of is dat allemaal niks?
Volgens mij hebben die allemaal een lijn laders. Het is een mix van snel/traag, slim/dom, lomp/compact, lader/analyser. Je betaalt voor elke aantrekkelijke eigenschap.
De door Toff genoemde Ikea Stenkol is goedkoop en ok als je gewoon betrouwbaar een paar AA-cellen wil opladen en het hoeft niet snel of met analysefuncties: niet de snelste maar slim genoeg, vier aparte kanalen en redelijk compact.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Xfile schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
Ik gebruik al jaren de Maha Powerex C9000 https://mahapowerex.eu/c9000-charger.html
Op internet zijn er reviews te vinden.
Hele goede keus.

Wat mis ik die lader. Ik heb die jaren geleden verkocht en daarvoor de Skyrc MC3000 gekocht. Iedere keer als ik nu batterijen wil opladen heb ik eerst een handleiding nodig.

AKA Rinkel weblog

• Xfile
4POX schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Hele goede keus.

Wat mis ik die lader. Ik heb die jaren geleden verkocht en daarvoor de Skyrc MC3000 gekocht. Iedere keer als ik nu batterijen wil opladen heb ik eerst een handleiding nodig.
De Skyrc MC3000 ziet er goed. Is de lader zo ingewikkeld?

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 16:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben van plan deze te gaan halen. Een sofirn lader na ook heel wat uren leeswerk op zaklampen fora. Misschien overkill voor jouw behoeftes maar het is in ieder geval een mooie prijs.

[Voor 11% gewijzigd door rockhopper op 17-10-2022 15:28. Reden: linkje aangepast naar "schoon"]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Xfile schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

De Skyrc MC3000 ziet er goed. Is de lader zo ingewikkeld?
Je maakt allemaal profielen. In elk profiel kan je alles instellen. Bijvoorbeeld dat je een AA Eneloop gebruikt die je graag wil refreshen met 1A laad en 0,5A ontlaad. Of een programma waarin je een 16850 wilt opladen/ontladen naar 40 procent voor de opslag.

Het is een lader die bijna alles kan laden. Je krijgt zelf firmware updates die de lader nog beter maakt. De lader is wel erg groot.

Soms zegt 'ie dat een batterij stuk is. Dan laad ik die batterij een paar minuten op een labvoeding om die wakker te schudden en daarna kies ik een burnin profiel op de MC3000. Dan gaat de MC3000 die batterij zo vaak opnieuw op en ontlaaden tot die weer werkt.

Het is de ultieme lader voor nerds die best wel overbodig is ;)

Het is geen gooi even snel de lege batterijen erin en laden maar. Het is batterijen erin en dan het juiste programma kiezen wat je van te voren hebt gemaakt.

Een domme lader is soms verfrissend. Snel je lege batterijen erin leggen en er niet meer aan denken totdat je groene lampjes ziet.

AKA Rinkel weblog

• Xfile
4POX schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Je maakt allemaal profielen. In elk profiel kan je alles instellen. Bijvoorbeeld dat je een AA Eneloop gebruikt die je graag wil refreshen met 1A laad en 0,5A ontlaad. Of een programma waarin je een 16850 wilt opladen/ontladen naar 40 procent voor de opslag.

Het is een lader die bijna alles kan laden. Je krijgt zelf firmware updates die de lader nog beter maakt. De lader is wel erg groot.

Soms zegt 'ie dat een batterij stuk is. Dan laad ik die batterij een paar minuten op een labvoeding om die wakker te schudden en daarna kies ik een burnin profiel op de MC3000. Dan gaat de MC3000 die batterij zo vaak opnieuw op en ontlaaden tot die weer werkt.

Het is geen gooi even snel de lege batterijen erin en laden maar. Het is batterijen erin en dan het juiste programma kiezen wat je van te voren hebt gemaakt.
Wow, dat is complex voor het opladen een batterij.
Ben ik even blij met de oplader van Maha Powerex.
Een domme lader is soms verfrissend. Snel je lege batterijen erin leggen en er niet meer aan denken totdat je groene lampjes ziet.
De Ikea Stenkol is zo'n lader. Ik zit er aan te denken om het aanschaffen: wat handzamer om mee te nemen.

• nero355

nero355

rockhopper schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:22:
Ik ben van plan deze te gaan halen. Een sofirn lader na ook heel wat uren leeswerk op zaklampen fora. Misschien overkill voor jouw behoeftes maar het is in ieder geval een mooie prijs.
Zonder al die tracking werkt die link ook prima : https://www.sofirnlight.c...21700-and-26650-batteries ;)

Maar ehh...

Mooi ding! En niet al te duur! d:)b

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Je mag natuurlijk ook zelf even zoeken op de sofirn S4 lader en het filmpje op youtube bekijken. Het linkje was even een snelle copy paste, bedankt voor de schonere link (denk ik)
Ik ben zelf op deze uitgekomen omdat het een heel arsenaal aan verschillende types op kan laden, wel handig met mijn diverse voorraad.
Die mahaC9000 heb ik ook, maar die kan maar een beperkt aantal types verwerken (voor mij vooral de "simpele lader" voor AA)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:50
4POX schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Speciaal hiervoor hebben ze een domme modus gemaakt. Wellicht heb je bij de eerste keer opstarten ingevuld dat je expert bent, dan kun je inderdaad heeeeeel veeeeel instellen. Maar je kunt daarbij ook kiezen voor dummy of normaal (hierbij heb je beperkte geavanceerde mogelijkheden).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

DutchKel schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:23:
[...]

Speciaal hiervoor hebben ze een domme modus gemaakt. Wellicht heb je bij de eerste keer opstarten ingevuld dat je expert bent, dan kun je inderdaad heeeeeel veeeeel instellen. Maar je kunt daarbij ook kiezen voor dummy of normaal (hierbij heb je beperkte geavanceerde mogelijkheden).
Bedankt voor de tip. Ik wist dat niet meer. Ik ga de lader op Dummy mode zetten.

[edit]

Nee. Nieuw plan. Ik heb een firmware update gedaan en de app op de telefoon gezet. Nu kan ik met het gemak van een touchscreen instellingen doen. (De lader heeft vijf jaar lang in een opslag gelegen)

[Voor 17% gewijzigd door 4POX op 17-10-2022 17:05]

AKA Rinkel weblog

• nero355

nero355

rockhopper schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:26:
Bedankt voor de schonere link (denk ik)
:Y d:)b
Ik ben zelf op deze uitgekomen omdat het een heel arsenaal aan verschillende types op kan laden, wel handig met mijn diverse voorraad.
Die mahaC9000 heb ik ook, maar die kan maar een beperkt aantal types verwerken (voor mij vooral de "simpele lader" voor AA)
De MAHA C9000 is dan ook alleen een slimme AA/AAA lader voor zover ik weet en de eerder genoemde MCxxx en MCxxxx modellen zijn een beetje de tegenhanger ervan op het moment dat je ook Li-ion accu's wilt opladen :)

Ik kan me echter ook het een en ander aan nadelen van de MC modellen herinneren en volgens mij was het ook heel belangrijk om de laatste hardware revisie ervan te kopen en de laatste firmware versie te draaien!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat inderdaad, ik gebruikte vroeger heel veel AA's met name voor gps (garmin oregon handheld) en simpele(re) zaklampen. Tegenwoordig gaat dat via telefoon/horloge/fietscomputer en de zaklampen zijn wat veeleisender geworden. Desalniettemin is de maha c9000 nog altijd in gebruik, alleen sporadisch. Alternatief heb ik nog een xtar maar die kan de grotere 21750's niet aan en het is een heel erg simpele lader met alleen opladen als modus. Dus vandaar de zoektocht naar een alternatief.
Die skyrmc 3000 ziet er ook nog wel interessant uit, nog even een keertje beter bekijken voordat ik de lader op de kerstlijst zet. (geen haast bij mij)

• nickdw7
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Is dit een goede? ^
Of overpriced?

[Voor 4% gewijzigd door nickdw7 op 17-10-2022 18:33]

• Bacchus
@nickdw7 Ik heb hem en ik vind het een fijne compacte lader die nog aardig vlot is en slim genoeg om je cellen niet te frituren. Als je de Eneloop Pro's er graag bij hebt, is de prijs "wel ok" maar zonder kost ie de helft bij Nkon. (maar niet op voorraad)
Opletten dat je hem niet verwart met broertjes die er bijna hetzelfde uitzien.

[Voor 15% gewijzigd door Bacchus op 18-10-2022 10:13]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor wie nog een bulkverpakking Eneloops zoekt, op dit moment in de aanbieding bij Amazon.de:

https://www.amazon.de/Pan...C3%A4t-blue/dp/B09ZLD62CZ

Angebot: -19 % 22,69€ (2,84€ / Stück) (voor 8 stuks)
Panasonic eneloop, Ready-to-Use Ni-MH Akku, AA/Mignon, 8er-Pack, verbesserte Kapazität: min 2000 mAh, 2100 Ladezyklen, hohe Leistung & geringe Selbstentladung, wiederaufladbar, plastikfreie Verpackung

Let op, via Amazon.nl zijn ze een stuk duurder!
ASIN B09ZLD62CZ

En bij nkon.nl zijn ze op dit moment 29,95.

Mooie Plaatjes   

• nero355

nero355

@ehtweak

Of je gaat naar de IKEA en haalt in feite hetzelfde voor minder dan € 1 per stuk :?

Zie : https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=ladda :)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@nero355 Ik zie nergens bij Ikea dat hun AA accu's, met dezelfde capaciteit, minder dan 1 euro/stuk zouden kosten... Waar dan?

Dat is volgens mij het AAA model, niet de AA.
Hooguit deze:
https://www.ikea.com/nl/n...ij-hr06-aa-1-2v-50504692/
die zijn idd voordelig(er).

Mooie Plaatjes   

• nero355

nero355

ehtweak schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:49:
Ik zie nergens bij Ikea dat hun AA accu's, met dezelfde capaciteit, minder dan 1 euro/stuk zouden kosten... Waar dan?
Grofweg hetzelfde : https://www.ikea.com/nl/n...ij-hr06-aa-1-2v-00509814/ :)

Die 100 a 200 mAh verschil negeer ik effe gezien het grote prijsverschil ;)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:41
In mijn beleving zijn de Ladda gewoon eneloops en dan de hogere capaciteit Ladda 2450.
Gebruik ze al jaren en bevallen uitstekend en zeer zeker beter qua uithoudingsvermogen dan de normale eneloops die het zeker in de GPS minder lang volhouden.
Kan mij voorstellen dat die 1900 eigenlijk de Eneloops 2000 zijn want die halen soms ook maar net de 2000, eerder net niet.Voor een € per stuk een no brainer. Hoewel ik zelf het liever bij de wat duurdere 2450 houdt…

• nero355

nero355

Sodela schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:40:
Kan mij voorstellen dat die 1900 eigenlijk de Eneloops 2000 zijn want die halen soms ook maar net de 2000, eerder net niet.

Voor € 1 per stuk een no brainer.
Dat vond ik dus ook! :*)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:39
Sodela schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:40:
In mijn beleving zijn de Ladda gewoon eneloops en dan de hogere capaciteit Ladda 2450.
Gebruik ze al jaren en bevallen uitstekend en zeer zeker beter qua uithoudingsvermogen dan de normale eneloops die het zeker in de GPS minder lang volhouden.
Kan mij voorstellen dat die 1900 eigenlijk de Eneloops 2000 zijn want die halen soms ook maar net de 2000, eerder net niet.Voor een € per stuk een no brainer. Hoewel ik zelf het liever bij de wat duurdere 2450 houdt…
Zijn die 2450 er nog? Ik greep laatst mis nl

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
maartend schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:13:
[...]

Zijn die 2450 er nog? Ik greep laatst mis nl
Volop aanwezig bij de Ikea's

• Toff
Eneloop is zich voor mij uit de markt aan het prijzen. Die paar mAh extra van de "verbeterde" versies in plasticvrije verpakking kunnen me niet overtuigen, al heb ik hier sinds lang alleen Eneloop in huis. Laatst een setje Tronic AAA's bij Lidl meegenomen en de volgende keer bij Ikea ga ik zeker die Ladda's eens proberen. Sterker nog, t/m 31 dec. zijn ze nog goedkoper dan anders, dus wie weet rijd ik er wel een stukje voor om.

• Bacchus
Toff schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:23:
Laatst een setje Tronic AAA's bij Lidl meegenomen
Ik was niet zo onder de indruk van de Tronic AAA. Is jouw ervaring beter? Worden ze na een paar cycli beter? Minder zelfontlading m.n.?

[Voor 195% gewijzigd door Bacchus op 07-11-2022 15:32]

• maartend
Bacchus schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:26:
[...]

Ik was niet zo onder de indruk van de Tronic AAA. Is jouw ervaring beter? Worden ze na een paar cycli beter? Minder zelfontlading m.n.?
Ik heb ze weg gedaan en volledig over op Ladda

• Toff
Bacchus schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:26:
[...]
Ik heb 2x 2 Tronic AAA's in DECT telefoons gedaan die Eneloops slopen in ongeveer 2 jaar tijd. Zelfontlading is geen punt, omdat ze vrijwel permanent in de laders staan. Nog geen problemen ermee, maar ze zitten er pas een paar maanden in. Als ze ook maar 2 jaar meegaan, zijn ze iig een stuk voordeliger. :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Toff schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:31:
[...]

Ik heb 2x 2 Tronic AAA's in DECT telefoons gedaan die Eneloops slopen in ongeveer 2 jaar tijd. Zelfontlading is geen punt, omdat ze vrijwel permanent in de laders staan. Nog geen problemen ermee, maar ze zitten er pas een paar maanden in. Als ze ook maar 2 jaar meegaan, zijn ze iig een stuk voordeliger. :)
Ik heb voor de DECT telefoons prima ervaringen met Eneloop Lite batterijen. De lagere capaciteit is voor dat doel ook niet echt een beperking.

Even een oude reactie terug gezocht...
Xander schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:34:
[...]

Daar heb ik sinds eind 2017 een setje Eneloop Lite AAA's in zitten en dat gaat nog steeds goed. :) Nadat ik een aantal keer na 1,5 jaar nieuwe batterijen kon halen...

De capaciteit van de Lite is laag maar ze kunnen blijkbaar beter tegen abuse door domme laders.
Weer een jaar verder en ze doen 't nog steeds. :+ 5 jaar inmiddels.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Toff
Xander schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:04:
[...]
Weer een jaar verder en ze doen 't nog steeds. :+ 5 jaar inmiddels.
Evengoed zijn die Eneloop AAA lites ook behoorlijk aan de prijs. Die Tronic's kostten minder dan 1 euro per stuk, dus dat was me het experiment wel waard. En Ladda's zijn nog goedkoper!

edit: De Ladda's kosten € 3,99 per 4 stuks. De aanbieding is alleen voor "familieleden" € 3,59.
Net een paar setjes AAA gehaald en opgeladen, want ik gebruik ze meteen. Ze zijn minder "vol" dan ik verwachtte van "ready to use". Er werd 130 - 165 mAh bijgeladen, wat op een capaciteit van 750 mAh toch zo'n 20 procent is en bovendien is de spreiding nogal fors". Ik weet echter niet meer hoe dit met nieuwe Eneloops was.

[Voor 39% gewijzigd door Toff op 15-11-2022 18:57]

• nero355

nero355

Toff schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:31:
Dan kan je ook reguliere non-LSD oplaadbare batterijen overwegen :)

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:41
nickdw7 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:22:
Ik raak een beetje verdwaald in alle informatie.

Hopelijk kunnen jullie een top 3 van batterijopladers plaatsen? Dan kies ik daar eentje uit, ben namelijk toe aan een nieuwe.
Ik ook.
Ik ben ook op zoek naar goed merk batterijen maar dit topic stamt uit 2006 en is 200+ pagina's lang.
De consumerenbond test stamt ook uit dat jaar en is zelfs niet meer online.
De poll is waarschijnlijk nu anders.

Mischien tijd om eens nieuw topic te starten hierover?

[Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 15-11-2022 20:36]

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
tweakmember schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:35:
[...]

Ik ook.
Ik ben ook op zoek naar goed merk batterijen maar dit topic stamt uit 2006 en is 200+ pagina's lang.

Een paar posts hierboven wordt volgens mij best wat aangegeven. Ik kan het ook omdraaien: wat is er mis met de gegeven opties?

• Bacchus
Zeker voor laders is het best een flinke beslisboom die je op kan zetten. Met drie suggesties ben je er niet.

• Toff
[...]

Ik ook.

Met (gewone) Eneloops zit je eigenlijk altijd wel goed, behalve de prijs die de laatste tijd de pan uit is gerezen.
Ikea's Ladda is ong. € 1,- per stuk en wordt ook in Japan gemaakt. Het gerucht gaat dat dit eigenlijk Eneloops zijn, met een ander wikkeltje. Veel tweakers zijn die nu aan het uitproberen, lijkt het.

• Raymond
Op een gegeven moment vraag je je toch af of 1 eneloop beter is dan 3 ladda's.

Voor mij is dat een nee. Ik heb liever drie doosjes ladda's dan een doosje eneloops. Die laatste 10%per batterij geloof ik dan wel.

• maartend
Toff schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:15:
[...]
Veel tweakers zijn die nu aan het uitproberen, lijkt het.
Paar jaar geleden al echte metingen op gedaan door iemand. Filmpies op YT. Conclusie? Kan niet anders dan de neleoops pro zijn. Ging toen over ladda 2450

• Toff
maartend schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:03:
[...]

Paar jaar geleden al echte metingen op gedaan door iemand. Filmpies op YT. Conclusie? Kan niet anders dan de neleoops pro zijn. Ging toen over ladda 2450
Er zijn meer eigenschappen belangrijk dan die je kunt meten. Zo heb ik zelf nog nooit een lekkende of dikgeworden Eneloop gehad, ook niet na jaren misbruik of verwaarlozing. Geen idee of andere merken ook zo solide zijn.
Verder is voor mij een argument om tot voor kort alleen voor Eneloop te gaan dat ik alleen maar Eneloops had (en dan nog uitsluitend de non-pro). Ben de tel lang geleden kwijtgeraakt, maar ik heb er ergens tussen de 80 en 100, die ik blind kan pakken en combineren. Mixen van verschillende types kan slecht aflopen.

• Bacchus
Toff schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:06:
[...]
Verder is voor mij een argument om tot voor kort alleen voor Eneloop te gaan dat ik alleen maar Eneloops had (en dan nog uitsluitend de non-pro). Ben de tel lang geleden kwijtgeraakt, maar ik heb er ergens tussen de 80 en 100, die ik blind kan pakken en combineren. Mixen van verschillende types kan slecht aflopen.
Zolang je geen verschillende chemie door elkaar gaat gooien valt dat toch wel mee? Het voordeel van Eneloops vind ik dan wel dat de capaciteit binnen een vrij smalle band valt. Ik houd vrij precies setjes bij maar ze schelen hooguit 50 mAh in capaciteit, zelfs de oudste en nieuwste schelen heel weinig. Maar Ladda's doen het ook niet merkbaar slechter.

• Toff
Bacchus schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:43:
[...]

Zolang je geen verschillende chemie door elkaar gaat gooien valt dat toch wel mee? Het voordeel van Eneloops vind ik dan wel dat de capaciteit binnen een vrij smalle band valt. Ik houd vrij precies setjes bij maar ze schelen hooguit 50 mAh in capaciteit, zelfs de oudste en nieuwste schelen heel weinig. Maar Ladda's doen het ook niet merkbaar slechter.
Ik kan niet in die dingen kijken, dus geen idee van de "chemie" van verschillende merken.
Op mijn Ladda AAA's staat een aanbevolen laadstroom van 75 mA, waar ik al mijn Eneloops normaliter met minstens 1/3 C laad (in de praktijk vaak 300 mA voor AAA's.
De capaciteit van mijn Eneloop AA's varieert van 1800 tot 1950 mAh. Voor mij niet verontrustend, maar wel 3x zoveel variatie als wat jij aangeeft.
Ik hoop uiteraard dat mijn nieuwe Ladda's het net zo goed gaan doen als de Eneloops (beetje minder is ook niet erg), maar ik ga ze echt niet mengen.

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben thuis zo'n 25-35 stuks Eneloop AAA en AA liggen die echt jarenlang door de kids zijn gebruikt in allerlei speelgoed en controllers etc. Nu heb ik wel geprobeerd de kleuren een beetje bij elkaar te houden en op sommige een jaartal gezet met een permanent marker. Er zitten echter ook exemplaren tussen van 2010 en heb het idee dat sommige batterijen niet meer de oude zijn. Wat natuurlijk heel logisch is.

Is het nou slim om bijvoorbeeld zo'n Maha Powerex C9000Pro aan te schaffen en alles even te analyzen/refreshen om de rotte eruit te halen? Of koop ik gewoon voor dat geld beter een paar setjes nieuwe waar we weer 10 jaar mee vooruit kunnen?

• Bacchus
Executor16 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:
Wij hebben thuis zo'n 25-35 stuks Eneloop AAA en AA liggen die echt jarenlang door de kids zijn gebruikt in allerlei speelgoed en controllers etc. Nu heb ik wel geprobeerd de kleuren een beetje bij elkaar te houden en op sommige een jaartal gezet met een permanent marker. Er zitten echter ook exemplaren tussen van 2010 en heb het idee dat sommige batterijen niet meer de oude zijn. Wat natuurlijk heel logisch is.

Is het nou slim om bijvoorbeeld zo'n Maha Powerex C9000Pro aan te schaffen en alles even te analyzen/refreshen om de rotte eruit te halen? Of koop ik gewoon voor dat geld beter een paar setjes nieuwe waar we weer 10 jaar mee vooruit kunnen?
Alles weggooien en vervangen door nieuwe tov een analyzer aanschaffen en selectief setjes maken en cellen vervangen is een beetje een vraag van tijd/moeite tov ecologie. Vind je het interessant genoeg om een paar weken lang een half uurtje per dag met cellen, analyzer, Excel en een stift te jongleren? Alternatief, "natuurlijk," elke keer dat je toch een set cellen laadt eens een refresh draaien en markeren/noteren, kan ook.

Qua kosten nu is het om het even. Voor €40 à €50 vervang je makkelijk al je cellen door nieuwe LADDA's en voor dat geld heb je ook een voordelige nieuwe analyzer.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Executor16 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:

Ik heb zoiets gedaan in heel oktober. Mijn batterijen hebben vijf jaar lang in de opslag gelegen. Mijn lader in de keuken neergezet en alle batterijen erdoor heen gedaan. Daarvan waren twee die nog maar 50 procent capaciteit hadden. DIe nog een keer getest. Van alle eneloops (30-40 stuks) is eentje in de recycle doos beland. De rest ga ik lekker gebruiken. ALs je goed kijkt zie je een productie code embossed. Je kan ze sorteren daarop. Ik ga dat niet meer doen. Dat deed ik vroeger wel omdat ik altijd bundels Eneloops klaar had liggen voor fotografie opdrachten. Nu heb ik geen betrouwbare flister meer nodig.

AKA Rinkel weblog

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-05 11:00
Had ze al een tijdje, maar ik val niet zo te spreken over de EBL 2800mAh. Het lijkt erop dat ze last hebben van een self discharge.

Elke keer als ik ze wil gebruiken met mijn apparatuur kom ik erachter dat de leeg zijn.

• Toff
davefox schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:05:
Had ze al een tijdje, maar ik val niet zo te spreken over de EBL 2800mAh. Het lijkt erop dat ze last hebben van een self discharge.

Elke keer als ik ze wil gebruiken met mijn apparatuur kom ik erachter dat de leeg zijn.
Als ik de internet reviews zo lees, scoren EBL's nergens goed. Ze eindigen steevast als laatste in de tests. Uithuilen en opnieuw beginnen, lijkt mij. Made in Japan lijkt het in het algemeen (veel) beter te doen dan made in China. Ladda's van Ikea (made in Japan) scoren verrassend goed en zijn niet duur.

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-05 11:00
Die ladda's zijn inderaad niet duur nee. Als ik dan ook bij de ikea ben neem ik er zeker een paar pakjes mee.

Toevoeging:
Het enige jammere vind ik dat ze geen 900 mAh AAA meer verkopen. Maar de AA versie werken als een zonnetje in mijn camera

De EBL's gebruik ik dan ook voor mijn ventilatortjes.

[Voor 29% gewijzigd door davefox op 29-11-2022 13:28]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb heel veel verschillende AA en AAA cellen, zoals Eneloop, Fujitsu, maar ook Varta, Tronic Amazonbasics en natuurlijk LADDA's. Het hele spul wordt vooral veel voor kinderspeelgoed gebruikt.

Daarnaast heb ik ook een Voltcraft ipc-1l én een Nitecore i4 lader, die ik ook voor het laden met Li-ion cellen heb aangeschaft.
De Nitecore is een prima recht-toe-recht aan lader, volgens mij.
Toch wil ik de boel nu eens goed doornemen met de Voltcraft IPC, zoals ook @4POX en @Executor16 hebben gedaan. Slechte cellen weg, de goede houden, aan de hand van de capaciteit en werking.

Nu zitten er 3 programma's op de Voltcraft.
DISCHARGE (ontlaadmodus/laadmodus)
DISCHARGE/REFRESH (refreshmodus)
CHARGE/TEST (testmodus)

Die Voltcraft is volgens mij nog altijd een prima lader, toch?
Welke modus zou nou het beste zijn? Zou refreshen nodig zijn voor NIMH cellen of is test dan voldoende?

En op welke laadsterkte zou ik dan moeten werken? 700 mAh laden / 350 mAh laden is het hoogste wat ik kan kiezen.

[Voor 5% gewijzigd door koelkast op 29-11-2022 13:49]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

koelkast schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:47:
Ik heb heel veel verschillende AA en AAA cellen, zoals Eneloop, Fujitsu, maar ook Varta, Tronic Amazonbasics en natuurlijk LADDA's. Het hele spul wordt vooral veel voor kinderspeelgoed gebruikt.

Daarnaast heb ik ook een Voltcraft ipc-1l én een Nitecore i4 lader, die ik ook voor het laden met Li-ion cellen heb aangeschaft.
De Nitecore is een prima recht-toe-recht aan lader, volgens mij.
Toch wil ik de boel nu eens goed doornemen met de Voltcraft IPC, zoals ook @4POX en @Executor16 hebben gedaan. Slechte cellen weg, de goede houden, aan de hand van de capaciteit en werking.

Nu zitten er 3 programma's op de Voltcraft.
DISCHARGE (ontlaadmodus/laadmodus)
DISCHARGE/REFRESH (refreshmodus)
CHARGE/TEST (testmodus)

Die Voltcraft is volgens mij nog altijd een prima lader, toch?
Welke modus zou nou het beste zijn? Zou refreshen nodig zijn voor NIMH cellen of is test dan voldoende?

En op welke laadsterkte zou ik dan moeten werken? 700 mAh laden / 350 mAh laden is het hoogste wat ik kan kiezen.
Ik heb dit gedaan. Op mijn skyrc mc3000 heb ik via de app twee burn-in profielen aangemaakt. Eentje voor eneloops 2000 en eentje voor 800. Met D-C-D

D. De batterij wordt helemaal leeggeladen met 10 procent ontlading stroom. Kan lang duren.
C. De batterij wordt langzaam geladen met 200 procent van de capaciteit. Dit activeert te batterij. Kan wel 20-30 uren duren.
D. De batterij wordt weer helemaal ontladen. Zodra de lader klaar is krijg ik de capaciteit te zien. Is die te laag. Dan doe ik nog een burn-in.

Dit proces duurde 2-3 dagen per vier batterijen.

Met mijn andere lader die ik nu niet bij de hand heb doe ik een refresh programma. Die laat ook de capaciteit zien. Daar heb ik al mijn eneloops en Ikea batterijen doorheen gehaald. De tien jaar oude Eneloops gaven mooie waardes aan. De Ikea batterijen gingen de recycling in.

AKA Rinkel weblog

• Toff
4POX schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:17:
[...]
C. De batterij wordt langzaam geladen met 200 procent van de capaciteit. Dit activeert te batterij. Kan wel 20-30 uren duren.
Een tikfout, neem ik aan?

• Xander
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:54:
[...]

Een tikfout, neem ik aan?
Waarom? Het break-in programma van mijn Maha lader laadt 16 uur lang met een laadstroom van 0,1x de capaciteit. Al met al ook 160%.

Die 60% verdwijnt als warmte als het goed is. :+

• Toff
@Xander Als ik lees "wordt langzaam geladen met 200 procent van de capaciteit" denk ik aan een laadstroom van 2 C, wat mij niet juist lijkt. 0,1 C als laadsstroom (of nog minder, als je de 20-30 uur van @4POX rekent) is absurd laag IMO en lijkt mij dus ook onjuist. Ik ga uit van "normale" laadstromen van tussen de 1/3 en 1/2 C.

• Xander
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:31:
@Xander Als ik lees "wordt langzaam geladen met 200 procent van de capaciteit" denk ik aan een laadstroom van 2 C, wat mij niet juist lijkt.
Ik lees het als dat er 200% van de capaciteit in gaat. Dus 20 uur met 0,1C bijvoorbeeld.
0,1 C als laadsstroom (of nog minder, als je de 20-30 uur van @4POX rekent) is absurd laag IMO en lijkt mij dus ook onjuist. Ik ga uit van "normale" laadstromen van tussen de 1/3 en 1/2 C.
Voor normaal laden is het inderdaad absurd laag. Voor break-in / refresh programma's is het volgens mij vrij standaard. Met 0,1C laden vindt de batterij prima ook al is deze al vol, ik weet niet hoe prettig ze 0,5C dan nog zullen vinden.

• Toff
Xander schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:36:
[...]
Voor normaal laden is het inderdaad absurd laag. Voor break-in / refresh programma's is het volgens mij vrij standaard. Met 0,1C laden vindt de batterij prima ook al is deze al vol, ik weet niet hoe prettig ze 0,5C dan nog zullen vinden.
Normaliter zijn laders beveiligd met diverse systemen en stoppen ze dus vanzelf, wanneer de accu te warm wordt of de spanning niet meer stijgt. Juist bij extreem lage laadstromen kan het gebeuren dat de beveiligingen niet reageren en je accu's dus overladen worden...

• Xander
  • Nu online
Toff schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:40:
[...]

Normaliter zijn laders beveiligd met diverse systemen en stoppen ze dus vanzelf, wanneer de accu te warm wordt of de spanning niet meer stijgt. Juist bij extreem lage laadstromen kan het gebeuren dat de beveiligingen niet reageren en je accu's dus overladen worden...
Juist voor zo'n break-in programma wil je dus niet op normale wijze termineren... Maar gewoon zoveel mogelijk energie in je batterij proppen.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb het programma opgezocht. De eneloop 1900/2000 wordt geladen met 0,4A en ontladen met 0,2A. Op het display gaat de laadcapaciteit over 4000Mah heen. Maar ik kan niet vertellen hoeveel er in totaal wordt geladen. (Hoe stopt die? tijd, voltage, temperatuur) Ik durf jullie ook niet te vertellen hoe lang het programma per batterij nodig is en wanneer die stopt met laden. Maar langer dan 30 uren.

AKA Rinkel weblog

• My-life
  • Laatst online: 10:26
Heeft iemand een tip voor goedkope AA naar C batterij adapters? Ik heb er 4 nodig en om daar nu 10 euro aan uit te geven vind ik eigenlijk zonde.

Specs

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:06
10 euro voor vier stuks? Ik weet niet of je dat veel goedkoper gaat vinden. Hoewel...
https://www.conrad.nl/nl/...oductType=Batterijadapter
https://www.amazon.com/AA...k=AA+to+C+Battery+Adapter
https://www.amazon.nl/Zer...31&rnid=4993217031&sr=8-4 (zie verderop op de pagina voor meer opties).

• nero355

nero355

[...]

Ik ook.

Bacchus schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:22:
Zeker voor laders is het best een flinke beslisboom die je op kan zetten. Met drie suggesties ben je er niet.
Tja, je mag best wel zelf wat research doen i.p.v. te verwachten dat alles kant en klaar beschikbaar is hé! :P

Deed ik destijds ook :
- nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"

En zelfs vlak nadat ik die posts had gemaakt was er al iemand die terugbladeren/zoeken al teveel moeite vond : nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" :F

Leuk die "Vraag maar raak voor een knaak!" generatie :P

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:41
nero355 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:12:
[...]

[...]

Tja, je mag best wel zelf wat research doen i.p.v. te verwachten dat alles kant en klaar beschikbaar is hé! :P

Deed ik destijds ook :

En zelfs vlak nadat ik die posts had gemaakt was er al iemand die terugbladeren/zoeken al teveel moeite vond : nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen" :F

Leuk die "Vraag maar raak voor een knaak!" generatie :P
als we alles moeten researchen waar is dit forum dan eigenlijk nog voor?

• nero355

nero355

tweakmember schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:30:
als we alles moeten researchen waar is dit forum dan eigenlijk nog voor?
Om ervaringen en meningen te delen, maar als we dat elke keer opnieuw moeten posten doordat er niemand de Search gebruikt dan heeft dit topic inderdaad nog maar zeer weinig nut op een bepaald moment...

-O- :P

• Sundayevening
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-03 11:41
Hi!
Ik heb sinds kort een Ikea Stenkol lader en een paar setjes Tronic AAA batterijen. Deze batterijen heb ik meteen gebruikt in een aantal led-kaarsen. Ze branden een week lang heel mooi en daarna zo'n 3 dagen wat minder fel maar nog voldoende. Daarna vond ik het tijd om ze te laden.
Na het laden branden ze net 2 dagen en de derde dag al een stuk minder..
Enig idee hoe dit kan? Ik begrijp er echt niets van.. Ik heb op de verpakking van de tronic batterijen gelezen dat ze na 5 cycli optimaal presteren, maar het zou dan toch na 1 keer laden niet slechter moeten zijn dan hoe ze werken direct uit de verpakking..?
Ik heb de batterijen nu in mijn oude lader (ook Ikea lader, zo'n usb geval voor maar 2 batterijen max) opnieuw geladen en heb ze in de led-kaars zitten. Kijken of dit langzaam laden soms het verschil maakt, maar ja dat duurt dus 12 uur! Ipv. 3 uur (voor stuks) in de Stenkol lader.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:06

Wormaap

Moderator Foto & Video
Modbreak:We verwachten op Tweakers in het algemeen wat eigen inzet voordat er gevraagd wordt, dus even een béétje teruglezen moet niet teveel gevraagd zijn. Daarnaast hebben we de TR-knop voor wanneer een post je niet aanstaat, en hoeven we elkaar niet in topics de maat te nemen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Sundayevening
Wormaap schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:46:
[modbreak]We verwachten op Tweakers in het algemeen wat eigen inzet voordat er gevraagd wordt, dus even een béétje teruglezen moet niet teveel gevraagd zijn. Daarnaast hebben we de TR-knop voor wanneer een post je niet aanstaat, en hoeven we elkaar niet in topics de maat te nemen.[/]
Dat heb ik gedaan.. :)
Ik heb gelezen dat de zelfontlading niet zo best is van de tronic batterijen, maar dat heeft niets te maken met mijn issue.

En ergens las ik dat je ze eerst moet laden voor het eerste gebruik. Dat verklaart ook niet waarom ze zoveel slechter zijn na 1 keer laden tov. direct in gebruik zonder opladen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:06

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dat was ook meer een algemene opmerking n.a.v. de discussie vóór jouw post :) Al helpt het natuurlijk wel om er even bij te zetten wat je al gevonden had, dan kunnen mensen die je willen helpen dat alvast afstrepen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Sundayevening
Wormaap schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:57:
[...]

Dat was ook meer een algemene opmerking n.a.v. de discussie vóór jouw post :) Al helpt het natuurlijk wel om er even bij te zetten wat je al gevonden had, dan kunnen mensen die je willen helpen dat alvast afstrepen :)
Ah, ok got it :Y

• nero355

nero355

Sundayevening schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:42:

Ik heb sinds kort een Ikea Stenkol lader en een paar setjes Tronic AAA batterijen.

Deze batterijen heb ik meteen gebruikt in een aantal led-kaarsen. Ze branden een week lang heel mooi en daarna zo'n 3 dagen wat minder fel maar nog voldoende. Daarna vond ik het tijd om ze te laden.
Na het laden branden ze net 2 dagen en de derde dag al een stuk minder..
Enig idee hoe dit kan? Ik begrijp er echt niets van.. Ik heb op de verpakking van de tronic batterijen gelezen dat ze na 5 cycli optimaal presteren, maar het zou dan toch na 1 keer laden niet slechter moeten zijn dan hoe ze werken direct uit de verpakking..?
Ik heb de batterijen nu in mijn oude lader (ook Ikea lader, zo'n usb geval voor maar 2 batterijen max) opnieuw geladen en heb ze in de led-kaars zitten. Kijken of dit langzaam laden soms het verschil maakt, maar ja dat duurt dus 12 uur! Ipv. 3 uur (voor stuks) in de Stenkol lader.
Niet lullig bedoeld, maar het ging al mis toen je ze kocht...

Het zijn gewoon zeer matige batterijen die helaas niet veel beter presteren dan een setje non-LSD batterijen -O-

LSD = Low Self Discharge
Dus batterijen die er heel lang over doen om te ontladen, meestal tot wel 12 maanden!

• Sundayevening
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar het ging al mis toen je ze kocht...

Het zijn gewoon zeer matige batterijen die helaas niet veel beter presteren dan een setje non-LSD batterijen -O-

LSD = Low Self Discharge
Dus batterijen die er heel lang over doen om te ontladen, meestal tot wel 12 maanden!
Ja dat lees ik hier ook op dit forum. Maar de capaciteit is wel goed wanneer ze net nieuw zijn..
En ze presteerden dan ook prima/voldoende rechtstreeks vanuit de verpakking.. dus dat begrijp ik gewoon niet :?

• Sundayevening
Na 2 setjes (AAA) Tronic batterijen voor 2 led-kaarsen met een oude Ikea lader (12 uur) en met de Stenkol lader (3 uur + een aantal uren extra) de batterijen te hebben geladen, branden m'n kaarsen al voor de 5de keer (1keer is 6 uur) en nog steeds met een mooie vlam.
Oftewel de Stenkol lader, laad de tronic AAA batterijen niet volledig op. Ze moeten een stuk langer worden geladen of met een langzame lader worden geladen.

• Toff
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]
LSD = Low Self Discharge
Sterker nog: Panasonic claimt dat Eneloops na 10 jaar nog 70% lading hebben. bron
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Let op:
Vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt, wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee