Dat is sowieso verstandig, want des te meer je weet des te beter je weet wat je aan het doen bent en welke lader en/of batterijen je het beste kan gebruiken!

Ik kan echter niet zo veel vinden over de Stenkol van de Ikea.
Zal deze gemiddeld al sneller zijn dan mijn GP?
Hoe "slim" is deze?
Je kan niks uitlezen, maar misschien houd hij al wel rekening met weerstanden en over-ontladingen?
Je moet een beetje de marketing met de theorie erachter verbinden :
https://www.ikea.com/us/e...battery-charger-50506525/With STENKOL battery charger you can always have fully-charged batteries close at hand.
Easy to use, just insert the batteries into the charger and connect it directly to a wall socket.
Four individual charging channels allow you to charge 1 or up to 4 batteries at a time.
Suitable both for AA and AAA rechargeable NiMH batteries.
Turns off automatically when the batteries are fully charged, defective or too warm.
Equipped with indicator light – clearly shows the charging status.
Dat houdt dus in dat :
- Je niet elke keer keer rekening hoeft te houden met het aantal batterijen die je oplaadt, maar hou er wel rekening mee dat je kans hebt dat er capaciteit tussen de slots/channels wordt gedeeld!
- Het opladen automatisch stopt en er dus iets van intelligente detectie aanwezig is op basis van
-dv/dt termination op het moment dat de batterij vol is en anders wordt gewoon het voltage uitgelezen in sommige gevallen, maar dat is meer een noodoplossing en eigenlijk verouderd ten opzichte van
-dv/dt termination 
Daarnaast zijn er sensoren aanwezig die de temperatuur in de gaten houden (De laadsnelheid kan dus stopgezet of vertraagd worden als het goed is!) en kan de lader ook te diep ontladen batterijen detecteren.
- LEDjes die aangeven of er geladen wordt of het laden is voltooid

De volgende drie, lijken namelijk ook de oplading aan te passen aan iedere batterij zelf?
Nitecore en Xtar produkten kunnen dat waarschijnlijk heel goed omdat die AA/AAA/Li-ion cellen door elkaar heen kunnen opladen!

Ik denk dat een bedrag rond de 30euro voor mij uitkomt en kom ik richting de Xtar VC4, Xtar X4 en Nitecore D4 (de UMS4 heeft helaas een micro-usb poort). Alleen bij de Xtar kom ik er niet uit of ze nu wel of niet 1 batterij kan opladen?
Hou er rekening mee dat de Nitecore D4 deze beperkingen heeft :
nero355 in "[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen"
Is niet erg in principe, maar wel iets om rekening mee te houden!
Hoe dat bij die Xtar modellen zit weet ik niet, maar 1 batterij opladen moeten ze allemaal wel kunnen als het goed is ?!