Heb de library gewoon nog in de lib map staan en voor de mega compiled hij wel maar voor esp8266 of esp32 niet.
Iemand toevallig naar de ems-esp-link firmware gekeken. Is het daar niet op een simpele manier mogelijk te herschrijven zodat er gedecodeerd wordt en verzonden naar een server. Had het wel werkend maar kreeg alleen de berichten te zien in de debug en geen opgeschoonde gedecodeerd berichten. Als dit mogelijk is zou het ook mooi zijn. Misschien kan ik dan gebruik maken van de mqtt uploader(die redirecten naar domoticz).
https://github.com/susisstrolch/ems-esp-link
Verwijderd
Wellicht dat je wat aan dit artikel hebt.Delchrys schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:08:
Iemand toevallig naar de ems-esp-link firmware gekeken. Is het daar niet op een simpele manier mogelijk te herschrijven zodat er gedecodeerd wordt en verzonden naar een server. Had het wel werkend maar kreeg alleen de berichten te zien in de debug en geen opgeschoonde gedecodeerd berichten. Als dit mogelijk is zou het ook mooi zijn. Misschien kan ik dan gebruik maken van de mqtt uploader(die redirecten naar domoticz).
Ga het even doorlezen , maar dat is lua gebasseerd zag ik even snel. Dus dan moet het ook volledig herschreven worden.
Ik ga me opties even bekijken nog en anders gewoon een mega met de esp8266 eraan voor get uploaden via de esp8266wifi library.
Ik ga me opties even bekijken nog en anders gewoon een mega met de esp8266 eraan voor get uploaden via de esp8266wifi library.
Ga denk toch voor de simpele esp8266wifi library, maar heb nu de at firmware er weer opstaan versie 1.5.4
Is er nog enige mogelijkheid om die te updaten? Zie dat laatste versie met sdk 2.nogiets werkt maar weet niet welke files ik moet flashen en kom steeds in een bootloop terecht na het flashen. Heb een losse esp8266 esp12f module.
Is er nog enige mogelijkheid om die te updaten? Zie dat laatste versie met sdk 2.nogiets werkt maar weet niet welke files ik moet flashen en kom steeds in een bootloop terecht na het flashen. Heb een losse esp8266 esp12f module.
Exacte melding (waarin dan ook staat in welke file en op welke regel hij vindt dat netfitserial not declared is)?Delchrys schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:01:
Heb de library gewoon nog in de lib map staan en voor de mega compiled hij wel maar voor esp8266 of esp32 niet.
En wellicht even een quote van je #include regels?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ben al bezig met simpel de mega het werk te laten doen en dan op serial2 de esp aan te sluiten. Dat werkt ook gewoon simpel met at command maar dan via een library wifiesp.sjimmie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:56:
[...]
Exacte melding (waarin dan ook staat in welke file en op welke regel hij vindt dat netfitserial not declared is)?
En wellicht even een quote van je #include regels?
Doorgaans zijn de dingen het makkelijkste en meest logisch als het op 1 device draait.Delchrys schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:55:
[...]
Ben al bezig met simpel de mega het werk te laten doen en dan op serial2 de esp aan te sluiten. Dat werkt ook gewoon simpel met at command maar dan via een library wifiesp.
Maar soms moet je gewoon kiezen wat werkt, al is dat niet het meest logische.
Ik ben met mijn eerste project bezig met een esp8266. Ik heb hier een rotary encoder aangehangen met 2 verschoven pulssignalen.
Echter als ik flink hard aan deze encoder begin te draaien dan heb ik altijd een reset binnen de 10 - 20 seconden. Dit probleem blijft bestaan als ik:
* ipv een change interrupt op beide signalen alleen een rising interrupt op één ervan zet (4x zo weinig interrupts;
* de interrupt niets meer bevat dan var++
* de voeding naar mijn huzzah een stabiele 5v geef van een usb poort op het moederbord ipv 3.6 van 3xAA
* een vorm van hardware debouncing op de encodersignalen
Van wat ik gelezen crasht hij als de wifi zijn taken niet kan uitvoeren, wat dus kan als ik voortdurend de boel blokkeer met interrupts door aan de knop te draaien.
Maar is dit dan een onmogelijke usecase voor de ESP? Het klinkt toch ook weer niet zo ingewikkeld, of zie ik iets over het hoofd?
Echter als ik flink hard aan deze encoder begin te draaien dan heb ik altijd een reset binnen de 10 - 20 seconden. Dit probleem blijft bestaan als ik:
* ipv een change interrupt op beide signalen alleen een rising interrupt op één ervan zet (4x zo weinig interrupts;
* de interrupt niets meer bevat dan var++
* de voeding naar mijn huzzah een stabiele 5v geef van een usb poort op het moederbord ipv 3.6 van 3xAA
* een vorm van hardware debouncing op de encodersignalen
Van wat ik gelezen crasht hij als de wifi zijn taken niet kan uitvoeren, wat dus kan als ik voortdurend de boel blokkeer met interrupts door aan de knop te draaien.
Maar is dit dan een onmogelijke usecase voor de ESP? Het klinkt toch ook weer niet zo ingewikkeld, of zie ik iets over het hoofd?
Ofwel: "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan"sjimmie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:48:
[...]
Doorgaans zijn de dingen het makkelijkste en meest logisch als het op 1 device draait.
Maar soms moet je gewoon kiezen wat werkt, al is dat niet het meest logische.

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
De ESP heeft idd zijn tijd nodig voor de Wifi te verwerken. Als je hem te lang blokkeert dan heeft hij waarschijnlijk een watchdog timer reset. Ik geef hem geen ongelijkBio schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 18:14:
Zet in je interrupt een yield() (bijvoorbeeld in een loop. Al hoor je dat niet in een interrupt te doen
Edit: een condensator van 100uf bij de vcc van je ESP doet ook wonderen, dan heeft hij altijd een mooi signaal.
[ Voor 8% gewijzigd door kevintjeb op 29-06-2017 21:45 ]
Thanks voor de suggestie. Als ik in de interrupt ook een yield zet dan gaat hij vanaf de eerste beweging van de encoder al in reset. Dat had ik helaas ook al geprobeerd.kevintjeb schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:45:
[...]
De ESP heeft idd zijn tijd nodig voor de Wifi te verwerken. Als je hem te lang blokkeert dan heeft hij waarschijnlijk een watchdog timer reset. Ik geef hem geen ongelijk.
Zet in je interrupt een yield() (bijvoorbeeld in een loop. Al hoor je dat niet in een interrupt te doen) Dit geeft de andere thread (puur de wifi..) even de tijd om zijn ding te doen. Heel kort maar. Dit lost het hopelijk op!
Edit: een condensator van 100uf bij de vcc van je ESP doet ook wonderen, dan heeft hij altijd een mooi signaal.
Hmm. Wat is exact de output die je krijgt van de ESP?Bio schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:47:
[...]
Thanks voor de suggestie. Als ik in de interrupt ook een yield zet dan gaat hij vanaf de eerste beweging van de encoder al in reset. Dat had ik helaas ook al geprobeerd.
Sorry voor de stomme vraag, ik ben nog niet zo bekend met de ESP. Hoe kan ik dit uitlezen?kevintjeb schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:58:
[...]
Hmm. Wat is exact de output die je krijgt van de ESP?
Je ziet dat de ESP reset. Als dit gebeurt stuurt de ESP over uart de reden. Dat kun je uitlezen met bijvoorbeeld de serial monitor van arduino!
Met een yield in de interrupt krijg ik direct bij de eerste interrupt dit:kevintjeb schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:02:
Je ziet dat de ESP reset. Als dit gebeurt stuurt de ESP over uart de reden. Dat kun je uitlezen met bijvoorbeeld de serial monitor van arduino!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7) wdt reset load 0x4010f000, len 1384, room 16 tail 8 chksum 0x2d csum 0x2d vc9d0c112 ~ld |
Een watchdog reset iig. Doet een Depay(0)/Depay(1) hetzelfde?Bio schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:29:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,7) wdt reset load 0x4010f000, len 1384, room 16 tail 8 chksum 0x2d csum 0x2d vc9d0c112 ~ld
Je kunt overigens op die crashes googlen. Helpt misschien ook
Wellicht handig om je interrupt code te delen (gebruik 'code' tags aub). Voor een rotary encoder hoeft dit niet meer dan 2 of 3 regels te zijn.
Lees vooral dit: https://www.gammon.com.au/forum/?id=11130
Lees vooral dit: https://www.gammon.com.au/forum/?id=11130
[ Voor 17% gewijzigd door RobV op 29-06-2017 23:23 ]
Een yield of delay in een interrupt is sowieso fataal. (zoals ook blijkt)
Zoals Bio schrijft gaat zijn code al mis met alleen een var++ in de interrupt. Dat zou totaal geen probleem mogen zijn, dus is er iets heel anders aan de hand. Wellicht en totaal ander stuk code wat toch ineens in de stress gaat ofzo.
Zoals Bio schrijft gaat zijn code al mis met alleen een var++ in de interrupt. Dat zou totaal geen probleem mogen zijn, dus is er iets heel anders aan de hand. Wellicht en totaal ander stuk code wat toch ineens in de stress gaat ofzo.
Ik heb nu mijn code een heel eind leeggesmeten, maar het blijft nog steeds misgaan.sjimmie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:16:
Een yield of delay in een interrupt is sowieso fataal. (zoals ook blijkt)
Hoewel, nu ik alle wifi code weg heb gedaan ik geen watchdog resets meer krijg, maar rst cause 2. Van wat ik lees zou dit een expliciet getriggerde reset zijn, maar dat snap ik dan dus niet?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6) load 0x4010f000, len 1384, room 16 tail 8 chksum 0x2d csum 0x2d v4000bf4c ~ld |
Mijn volledige sketch nu telt een teller op zodra er een puls binnenkomt ongeacht de richting, en in de loop schrijf ik de teller naar een display.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| #include <Arduino.h> #include <Adafruit_GFX.h> #include <Adafruit_SharpMem.h> #define SHARP_SCK 14 #define SHARP_MOSI 13 #define SHARP_SS 15 Adafruit_SharpMem display(SHARP_SCK, SHARP_MOSI, SHARP_SS); void encoder(); #define BLACK 0 #define WHITE 1 uint32_t counter =0; void setup() { display.begin(); display.setTextSize(2); display.clearDisplay(); display.setTextColor(BLACK); pinMode(0, INPUT_PULLUP); pinMode(2, INPUT_PULLUP); attachInterrupt(0, encoder, CHANGE); attachInterrupt(2, encoder, CHANGE); } void loop() { display.clearDisplay(); char buffer[6]; display.setCursor(0,0); sprintf(buffer,"%06d",counter); display.print(buffer); display.refresh(); delay(500); } void encoder() { counter++; } |
Hij gaat dus nog steeds binnen tientallen seconden in reset. Het aantal interrupts wat ik genereer per seconde door snel aan de knop te draaien is een kleine 300 wat natuurlijk ook niet heel weinig is, maar voor mijn gevoel zou dat prima moeten kunnen. Vooral omdat het soms 10 of 20 seconden goed gaat, en dan ineens reset.
Wellicht zit het wel heel ergens anders, bijvoorbeeld het vaak updaten van het display.Bio schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:10:
[...]
Ik heb nu mijn code een heel eind leeggesmeten, maar het blijft nog steeds misgaan.
Hoewel, nu ik alle wifi code weg heb gedaan ik geen watchdog resets meer krijg, maar rst cause 2. Van wat ik lees zou dit een expliciet getriggerde reset zijn, maar dat snap ik dan dus niet?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6) load 0x4010f000, len 1384, room 16 tail 8 chksum 0x2d csum 0x2d v4000bf4c ~ld
Mijn volledige sketch nu telt een teller op zodra er een puls binnenkomt ongeacht de richting, en in de loop schrijf ik de teller naar een display.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 #include <Arduino.h> #include <Adafruit_GFX.h> #include <Adafruit_SharpMem.h> #define SHARP_SCK 14 #define SHARP_MOSI 13 #define SHARP_SS 15 Adafruit_SharpMem display(SHARP_SCK, SHARP_MOSI, SHARP_SS); void encoder(); #define BLACK 0 #define WHITE 1 uint32_t counter =0; void setup() { display.begin(); display.setTextSize(2); display.clearDisplay(); display.setTextColor(BLACK); pinMode(0, INPUT_PULLUP); pinMode(2, INPUT_PULLUP); attachInterrupt(0, encoder, CHANGE); attachInterrupt(2, encoder, CHANGE); } void loop() { display.clearDisplay(); char buffer[6]; display.setCursor(0,0); sprintf(buffer,"%06d",counter); display.print(buffer); display.refresh(); delay(500); } void encoder() { counter++; }
Hij gaat dus nog steeds binnen tientallen seconden in reset. Het aantal interrupts wat ik genereer per seconde door snel aan de knop te draaien is een kleine 300 wat natuurlijk ook niet heel weinig is, maar voor mijn gevoel zou dat prima moeten kunnen. Vooral omdat het soms 10 of 20 seconden goed gaat, en dan ineens reset.
Probeer eens het updaten van het display te beperken?
Bijvoorbeeld met zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| uint32_t prvcounter=0; void loop() { if (counter != prvcounter) { display.clearDisplay(); char buffer[6]; display.setCursor(0,0); sprintf(buffer,"%06d",counter); display.print(buffer); display.refresh(); delay(500); } } |
Vergt vast nog enige tuning...
Dan doet ie alleen iets als de counter is veranderd.
En is er een kans dat beide gpio's (0 en 2) tegelijk worden aangeroepen ofzo?
EDIT: char buffer[6]; en sprintf(buffer,"%06d",counter); is volgens mij een probleem.
Zou dan buffer[7] moeten zijn toch? ('\0' moet er ook bij)
Is die "delay(500);" eigenlijk nodig? Lijkt me weinig nuttig, je kan beter met millis() een timer maken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
En als dat niet werkt: display loskoppelen en counter op de serial debugger afbeelden. Ik vermoed dat het een powermanagement issue is en niet je interrupt of je code.
Hij reset sowieso alleen als ik aan de knop draai, en dus als de counter verandert. Draai ik niet aan de knop dan loopt mijn applicatie niet vast. Dus jouw suggestie zou geen verschil maken.sjimmie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:18:
[...]
Wellicht zit het wel heel ergens anders, bijvoorbeeld het vaak updaten van het display.
Probeer eens het updaten van het display te beperken?
Bijvoorbeeld met zoiets:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 uint32_t prvcounter=0; void loop() { if (counter != prvcounter) { display.clearDisplay(); char buffer[6]; display.setCursor(0,0); sprintf(buffer,"%06d",counter); display.print(buffer); display.refresh(); delay(500); } }
Vergt vast nog enige tuning...
Dan doet ie alleen iets als de counter is veranderd.
En is er een kans dat beide gpio's (0 en 2) tegelijk worden aangeroepen ofzo?
EDIT: char buffer\[6]; en sprintf(buffer,"%06d",counter); is volgens mij een probleem.
Zou dan buffer\[7] moeten zijn toch? ('\0' moet er ook bij)
In mijn normale use case heb ik er een RTC ook aan zitten. die code heb ik er nu voor de simplificatie uitgesmeten. Ik geef hiermee een klok weer op het display, en dit gaat prima, heb hem zeker al eens een half uur of een uur aangehad zonder resets.
Zodra ik echter interrupts begin te genereren gaat het mis.
Die 500 is wel een beetje een arbitraire waarde. Maar als ik niet een kleine delay na de display refresh doe dan is om de een of andere reden de bovenste helft van het display veel lager in contrast en moeilijk af te lezen. Met de delay lost dat dus op.naftebakje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:30:
Is die "delay(500);" eigenlijk nodig? Lijkt me weinig nuttig, je kan beter met millis() een timer maken.
Ik heb wel eens geprobeerd nu om die weg te halen, en het verrassende is dat ik al een paar minuten als een idioot aan mijn encoder zit te draaien, maar nog geen resets heb gehad!
Google op de combinatie van interrupts en delay bracht me naar deze pagina:
https://github.com/esp8266/Arduino/issues/2284
deze persoon geeft ook issues aan met delay in de loop icm interrupts. En zegt dat het probleem er niet is als hij delayMicroseconds gebruikt. Ik heb dat dan ook geprobeerd, in mijn volledige oorspronkelijke sketch, en na opnieuw 5 minuten mijn draaiknop te mishandelen. Geen enkele reset.
De andere oplossing zou zijn: 'ISR handler has to be marked with ICACHE_RAM_ATTR.' en ook dat lijkt het probleem op te lossen, en is misschien wel de nettere oplossing van de twee. Ik ga me nog wel eens inlezen in wat het issue hier kan zijn. Mochten mensen hier meer inzicht in hebben dan ik, ben ik zeer nieuwsgierig.
Allemaal super bedankt voor het meedenken
[ Voor 3% gewijzigd door Bio op 30-06-2017 13:05 ]
Oja, die had ik over het hoofd gezien, ja dat moet!Bio schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:02:
De andere oplossing zou zijn: 'ISR handler has to be marked with ICACHE_RAM_ATTR.' en ook dat lijkt het probleem op te lossen, en is misschien wel de nettere oplossing van de twee. Ik ga me nog wel eens inlezen in wat het issue hier kan zijn. Mochten mensen hier meer inzicht in hebben dan ik, ben ik zeer nieuwsgierig.
Dat zorgt ervoor dat dat stukje code in ram staat en sneller draait. de exacte details kan ik je niet geven en ik weet uit de praktijk dat het soms ook werkt zonder die optie.
Andere draadjes, sluiting in je breadboard,
Ik probeer de nieuwste ESPEasy te flashen (v2.0.0-dev10), maar de ESP komt dan in een bootloop met de melding "INIT : Incorrect PID or version!".
Opgelost, de truuk hiervoor is om in de Arduino IDE te kiezen voor Schets > Export compiled binary en die dan met losse flashtooltje uit de .zip te flashen.
Opgelost, de truuk hiervoor is om in de Arduino IDE te kiezen voor Schets > Export compiled binary en die dan met losse flashtooltje uit de .zip te flashen.
[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2017 13:53 ]
Probeer eensBio schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:10:
[...]
code:
1 2 3 4 5 ... uint32_t counter =0; ...
code:
1
| volatile uint32_t counter=0; |
Uitleggen wat volatile doet is wel zo netjes.
Arduino reference :
It directs the compiler to load the variable from RAM and not from a storage register, which is a temporary memory location where program variables are stored and manipulated. Under certain conditions, the value for a variable stored in registers can be inaccurate.
A variable should be declared volatile whenever its value can be changed by something beyond the control of the code section in which it appears, such as a concurrently executing thread. In the Arduino, the only place that this is likely to occur is in sections of code associated with interrupts, called an interrupt service routine.
Met / zonder volatile zouden er hooguit waarden missen, maar een harde crash lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Mijn onderbuik zegt dat de bedrading ergens niet goed zit (breadboards zijn onbetrouwbaar), of de ESP is brak.
Edit; Probeer ook eens een andere poort. Het zou zomaar kunnen dat de implementatie van de firmware voor interrupts gewoon een bug heeft.
Edit; Probeer ook eens een andere poort. Het zou zomaar kunnen dat de implementatie van de firmware voor interrupts gewoon een bug heeft.
Da's 2 seconde Googlen.Uitleggen wat volatile doet is wel zo netjes.
Met/zonder volatile kan met/zonder crash zijn.RobV schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:48:
Met / zonder volatile zouden er hooguit waarden missen, maar een harde crash lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Mijn onderbuik zegt dat de bedrading ergens niet goed zit (breadboards zijn onbetrouwbaar), of de ESP is brak.
Het kan zijn dat de compiler de code dusdanig optimaliseert dat een variabele niet in RAM aanwezig is, maar in een intern register van de CPU. Een interrupt service routine draait in een andere context dan de normale code en kan hier wellicht niet mee omgaan, wat een crash tot gevolg kan hebben.
Het volatile keyword geeft aan dat een variabele te allen tijden vanuit RAM moet worden benaderd.
Een brak breadboard dat een crash veroorzaakt? Onwaarschijnlijk. Misshien een rookpluim, maar een crash?
[ Voor 27% gewijzigd door Schnupperpuppe op 02-07-2017 20:57 ]
Je hebt absoluut een punt.
Ik probeer mee te denken, soms een beetje 'buiten de box'. Dingetjes uitsluiten enzo, dan blijft er vanzelf iets over dat de oplossing blijkt te zijn.
Ik heb zelf vaak genoeg lopen stuntelen met dingen die achteraf heel logisch bleken. De interrupt afhandeling (firmware implementatie) klinkt aannemelijk, vandaar mijn idee om andere poortjes te gebruiken.
Wat je ook nog kunt proberen is een Rotary encoder logica te gebruiken die zonder interrupts werkt. Je mist misschien wat stapjes, maar je kunt in ieder geval verder.
Idee twee: sloop alle interrupt code eruit. Start sketch. Roteer als een gek. Crasht ie nog steeds? Dan ligt het zéker niet aan je code.
Ik probeer mee te denken, soms een beetje 'buiten de box'. Dingetjes uitsluiten enzo, dan blijft er vanzelf iets over dat de oplossing blijkt te zijn.
Ik heb zelf vaak genoeg lopen stuntelen met dingen die achteraf heel logisch bleken. De interrupt afhandeling (firmware implementatie) klinkt aannemelijk, vandaar mijn idee om andere poortjes te gebruiken.
Wat je ook nog kunt proberen is een Rotary encoder logica te gebruiken die zonder interrupts werkt. Je mist misschien wat stapjes, maar je kunt in ieder geval verder.
Idee twee: sloop alle interrupt code eruit. Start sketch. Roteer als een gek. Crasht ie nog steeds? Dan ligt het zéker niet aan je code.
Nu ben ik niet de beste programmeur (verre van dat zelfs), maar is het niet een beperking van de ESP8266? Deze MOET na een x aantal seconden zijn wifi taken (en andere achtergrond processen) kunnen uitvoeren anders crasht deze. Normaal gesproken kan je dat opvangen door een delay(1) of een yield().
Voor zover ik altijd begrepen heb kan dat met een interrupt niet. Als Bio dus 10-20 seconden non-stop aan de rotary encoder draait dan kan de ESP nooit zijn andere taken uitvoeren. Maar hoe vaak komt het nu in de praktijk voor dat iemand 10-20 seconden non-stop aan een rotary encoder draait.
Misschien werkt een delay(1); aan het begin van je void loop wel om het probleem te tacklen.
Voor zover ik altijd begrepen heb kan dat met een interrupt niet. Als Bio dus 10-20 seconden non-stop aan de rotary encoder draait dan kan de ESP nooit zijn andere taken uitvoeren. Maar hoe vaak komt het nu in de praktijk voor dat iemand 10-20 seconden non-stop aan een rotary encoder draait.
Misschien werkt een delay(1); aan het begin van je void loop wel om het probleem te tacklen.
[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 03-07-2017 09:03 ]
^Een interrupt is dan wel blocking, maar als je in de interrupt enkel een teller verhoogt en direct uit de interrupt gaat, ben je maar enkele instructies kwijt (neem 15 instructies).
Als je dan een rotary encoder hebt met 24 stappen in een rotatie, die je 2 toeren per seconde kan doen draaien, dan is je processor (24*2)*15 = 720 instructies per seconde kwijt.
Daar maak je een simpele 8-bits µC nog niet warm mee.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je hele lappen code met delay's in de interruptroutine gaat steken, of als je extreem veel keer per seconde gaat interrupten.
(Ik heb zo nog een 8-bits PIC op interne 2MHz instructieklok 44000 keer per seconde in de interrupt laten gaan, en ondertussen nog een PID regeling laten lopen, dat wordt spannend. Dan wil je echt geen delays meer gebruiken.)
Een kleine bedenking: hadden ze dan niet beter in de ESP een (prioritaire) interrupt voorzien voor het afhandelen van de WIFI?
Als je dan een rotary encoder hebt met 24 stappen in een rotatie, die je 2 toeren per seconde kan doen draaien, dan is je processor (24*2)*15 = 720 instructies per seconde kwijt.
Daar maak je een simpele 8-bits µC nog niet warm mee.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je hele lappen code met delay's in de interruptroutine gaat steken, of als je extreem veel keer per seconde gaat interrupten.
(Ik heb zo nog een 8-bits PIC op interne 2MHz instructieklok 44000 keer per seconde in de interrupt laten gaan, en ondertussen nog een PID regeling laten lopen, dat wordt spannend. Dan wil je echt geen delays meer gebruiken.)
Een kleine bedenking: hadden ze dan niet beter in de ESP een (prioritaire) interrupt voorzien voor het afhandelen van de WIFI?
[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 03-07-2017 12:21 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wat is handig: Ik wil aan de hand van een string een BMP file van mijn eigen server downloaden.
De bmp file is goed, als ik hem gewoon upload van tevoren wordt hij gewoon weergegeven maar als ik hem "during runtime" wil schrijven naar SPIFFS crashed de ESP. Klopt het dat je niet naar SPIFFS kan schrijven during runtime?
De bmp file is goed, als ik hem gewoon upload van tevoren wordt hij gewoon weergegeven maar als ik hem "during runtime" wil schrijven naar SPIFFS crashed de ESP. Klopt het dat je niet naar SPIFFS kan schrijven during runtime?
Nevermind, de HTTPstreamclient code had een default delay van 1 en dat werkte wel voor setup maar niet voor runtime...de delay verhogen naar 50 (100 voor de zekerheid) werkte perfect!
Ik heb een waterbed en wil daarvan het opwarmen in beeld brengen.
Onderstaande is een foto van de thermostaat.

Het venster met de temperatuur erin gloeit op als hij verwarmt.
Had zelf in gedachte omdat met een BH1750 te doen meer bij nader inzien meet die de lichtintensiteit en weet niet of dit wel de juiste weg is om in te gaan.
Het gaat er dus om dat ik over de dag kan zien wanneer en hoe lang hij aan staat.
Ideeën en advies zijn zeer welkom

Had zelf in gedachte omdat met een BH1750 te doen meer bij nader inzien meet die de lichtintensiteit en weet niet of dit wel de juiste weg is om in te gaan.
Het gaat er dus om dat ik over de dag kan zien wanneer en hoe lang hij aan staat.
Maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk?Wolfram55 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:51:
[afbeelding]
Je kunt bijvoorbeeld een Wifi socket ervoor hangen en daar de stekker op aansluiten. Vervolgens deze zo programmeren dat hij een bericht stuurt als hij aanstaat en een bericht als deze uitgaat.
Zoiets:
http://sonoff.itead.cc/en/products/residential/s20-socket
Of met een optocoupler aan de uitgaande zijde, dan heb je het ook gelijk gescheiden van 230V. Waar je alleen op moet letten is dat de optocoupler 50x per seconde knippert (frequentie van netspanning is immers 230V), wellicht valt dat af te vlakken naar een 'aan' en een 'uit' signaal.
P.S. Gauw weg doen dat waterbed, vreet ontzettend veel stroom. Die bij m'n ouders doet 1100 kWh per jaar ofzo.
De unit die Wolfram55 laat zien is een thermostaat, als het bed te ver is afgekoeld dan zal hij het verwarmingselement inschakelen.
P.S. Gauw weg doen dat waterbed, vreet ontzettend veel stroom. Die bij m'n ouders doet 1100 kWh per jaar ofzo.
Hoe zie je dit voor je? Zo'n S20 stuur je een signaaltje dat hij aan of uit moet, hij kan geen energieverbruik meten. Hoe moet hij dan weten of je waterbed aan of uit staat?Lennyz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:37:
[...]
Je kunt bijvoorbeeld een Wifi socket ervoor hangen en daar de stekker op aansluiten. Vervolgens deze zo programmeren dat hij een bericht stuurt als hij aanstaat en een bericht als deze uitgaat.
Zoiets:
http://sonoff.itead.cc/en/products/residential/s20-socket
De unit die Wolfram55 laat zien is een thermostaat, als het bed te ver is afgekoeld dan zal hij het verwarmingselement inschakelen.
[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2017 14:55 ]
Aha, dan gaat dat inderdaad niet werken.ThinkPadd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:51:
Hoe zie je dit voor je? Zo'n S20 stuur je een signaaltje dat hij aan of uit moet, hij kan geen energieverbruik meten. Hoe moet hij dan weten of je waterbed aan of uit staat?
Wolfram55 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:51:
...
Zo'n Sonoff Pow zou je wel kunnen gebruiken of bijvoorbeeld een Z-Wave tussenstekker met stroommeting. Je kan dan aan het stroomverbruik zien of er verwarmd wordt of niet. Aan het eind van de maand kun je dan nog bedenken of je zo'n verbruiker wel in huis wilt hebbenThinkPadd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:51:
Hoe zie je dit voor je? Zo'n S20 stuur je een signaaltje dat hij aan of uit moet, hij kan geen energieverbruik meten. Hoe moet hij dan weten of je waterbed aan of uit staat?
Dank voor het meedenken 
Beide, de Sonoff icm Z-wave en de optocoupler ga ik onderzoeken.
De Sonoff stond sowieso op mijn lijstje van te verkennen onderdelen dus dat komt mooi uit. Lijkt een mogelijkheid te zijn zonder al te veel hardware geknutsel.
De Zwave is wel een (ontzettend) duur geval voor ik zo 123 even zie en de "schoonheid" van ESP is dat allemaal zo lekker goedkoop is.
Wat betreft het energie verbruik van het bed ( verschrikkelijk off topic maar jullie begonnen er allemaal zelf over
).
Het valt reuze mee de kosten. In de winter gebruikt hij 1.5Kwh en op warme dagen (>25graden) 0. Wat dan even snel uit komt op zo'n 300Kwh/jaar.
De eerste waterbedden (hardside) waren duurder maar de softside scheelt een slok.
Daarbij komt dat ik de ruimte eronder wil gaan isoleren met EPS-platen en nog een stap verder maar nu dwalen we/ik heel ver af
Zonnenpaneeltje en een accu .... maar dat is een gedachtekronkel en weet absoluut niet of dat haalbaar is.
Wat comfort en hygiene betreft is een waterbed niet te overtreffen. In de winter en zomer wat temperatuur erg behaaglijk.
Is verder weinig luxe om me heen dus voel me niet schuldig
De Sonoff stond sowieso op mijn lijstje van te verkennen onderdelen dus dat komt mooi uit. Lijkt een mogelijkheid te zijn zonder al te veel hardware geknutsel.
De Zwave is wel een (ontzettend) duur geval voor ik zo 123 even zie en de "schoonheid" van ESP is dat allemaal zo lekker goedkoop is.
Wat betreft het energie verbruik van het bed ( verschrikkelijk off topic maar jullie begonnen er allemaal zelf over
Het valt reuze mee de kosten. In de winter gebruikt hij 1.5Kwh en op warme dagen (>25graden) 0. Wat dan even snel uit komt op zo'n 300Kwh/jaar.
De eerste waterbedden (hardside) waren duurder maar de softside scheelt een slok.
Daarbij komt dat ik de ruimte eronder wil gaan isoleren met EPS-platen en nog een stap verder maar nu dwalen we/ik heel ver af
Wat comfort en hygiene betreft is een waterbed niet te overtreffen. In de winter en zomer wat temperatuur erg behaaglijk.
Is verder weinig luxe om me heen dus voel me niet schuldig
En zo'n current sensor dingetje dat je op de kabel klemt en met je esp uitleest? Kun je en verbruik meten en controleren of er verwarmd wordt. Kost volgens mij maar een paar euro.Wolfram55 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 11:10:
Dank voor het meedenken
De Zwave is wel een (ontzettend) duur geval voor ik zo 123 even zie en de "schoonheid" van ESP is dat allemaal zo lekker ...
cd /pub && more beer
Sonoff Pow iets van 9 euro, dus ik zou voor de sonoff gaan. Heb hem draaien met tasmota firmware en mqtt er tussen, met een groot stekkerblok er achter waar mn spullen op ingeprikt zitten. Nog geen problemen mee gehad en keurig in pimatic uit te lezen/besturen via de mqtt broker (die op dezelfde Pi draait).ny-hardcore schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:15:
[...]
En zo'n current sensor dingetje dat je op de kabel klemt en met je esp uitleest? Kun je en verbruik meten en controleren of er verwarmd wordt. Kost volgens mij maar een paar euro.
Zoitet als dit bedoel je dan waarschijnlijk ?ny-hardcore schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:15:
[...]
En zo'n current sensor dingetje dat je op de kabel klemt en met je esp uitleest? Kun je en verbruik meten en controleren of er verwarmd wordt. Kost volgens mij maar een paar euro.

Die Pow was ik idd ook al eens tegen gekomen bij Andres Spiess maar hij gaf stevige waarschuwingen.Dr.Roelski schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:18:
[...]
Sonoff Pow iets van 9 euro, dus ik zou voor de sonoff gaan. Heb hem draaien met tasmota firmware en mqtt er tussen, met een groot stekkerblok er achter waar mn spullen op ingeprikt zitten. Nog geen problemen mee gehad en keurig in pimatic uit te lezen/besturen via de mqtt broker (die op dezelfde Pi draait).
Op 1:50 van zijn video #99 wat betreft 230V welke zou staan op aarde van beide circuits (power & logic). Daaraan voegde hij toe "als je niet snap wat ik juist zei kijk dan niet verder" ......
Mijn elctronica-kennis is basis dus schoof deze optie voor de zekerheid aan de kant.
Op zich idd een prima oplossing voor mijn projectje en als de gevaren er niet zouden zijn zou dat mijn 1e keuze zijn denk ik.
ny-hardcore schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 13:15:
[...]
Die moeten om één enkele draad uit het snoer. Je zult dus de isolatie moeten weghalen om de bruine en blauwe draad te kunnen scheiden. Gewoon om het volledige snoer doen zal als resultaat '0' geven.Wolfram55 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:46:
[...]
Zoitet als dit bedoel je dan waarschijnlijk ?
[afbeelding]
Ze zijn ook vrij onnauwkeurig trouwens, voor het stroomverbruik meten kun je beter wat anders gebruiken. Maar het verschil tussen 'aan' en 'uit' moet wel lukken.
Voorbeeld: https://olimex.wordpress....and-current-clamp-sensor/
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2017 12:04 ]
Hoe veilig maar ook verantwoordt is het om een Wemos relay te gebruiken?

Ik bedoel ..... het heeft geen CE markering .....
Kan je problemen krijgen met de (brand) verzekering als er toch iets mis gaat?
Zijn ze veilig te gebruiken? Heb er wel wat toepassingen voor namelijk

Wat ga je er mee schakelen? Netspanning in de tuin, of 5VDC voor een LEDje maakt een groot verschil.
In een thuissituatie moet je vaste aansluiting gekeurd zijn, en moet je in principe bij significante uitbreiding en elke x jaar (dacht 20) herkeuren. Als dat in orde is, kan de verzekering je weinig maken.
Daarnaast heb je uiteraard het persoonlijke aspect, wat je uit eergevoel/ethiek uit je zelf doet:
- Kan niemand schade hebben door mijn "prutsels" (kind, bezoek, vrouw
)?
- Neem ik voldoende maatregelen (niet "voor de goedkoop" in een kartonnen doos inbouwen)?
- Heb ik de kennis om het zelf te doen? (dat je knutselwerk wat storing uitstraalt, maakt niet zoveel uit, je hoeft geen EMC expert te zijn, maar de nodige basics)
En met die printjes kan je best wel zelf checken of het er veilig uit ziet, NOK dan een andere kiezen.
In een thuissituatie moet je vaste aansluiting gekeurd zijn, en moet je in principe bij significante uitbreiding en elke x jaar (dacht 20) herkeuren. Als dat in orde is, kan de verzekering je weinig maken.
Daarnaast heb je uiteraard het persoonlijke aspect, wat je uit eergevoel/ethiek uit je zelf doet:
- Kan niemand schade hebben door mijn "prutsels" (kind, bezoek, vrouw
- Neem ik voldoende maatregelen (niet "voor de goedkoop" in een kartonnen doos inbouwen)?
- Heb ik de kennis om het zelf te doen? (dat je knutselwerk wat storing uitstraalt, maakt niet zoveel uit, je hoeft geen EMC expert te zijn, maar de nodige basics)
En met die printjes kan je best wel zelf checken of het er veilig uit ziet, NOK dan een andere kiezen.
Nou, eerlijk gezegd niet eens zo vanwege het kunnen schakelen en zeker geen netspanning of buitens huis.naftebakje schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:00:
Wat ga je er mee schakelen? Netspanning in de tuin, of 5VDC voor een LEDje maakt een groot verschil.
Voor netspanning is de Sonoff begreep ik. Wist overigens niet eens dat dat ook kon
Heb een plek waar ik hem in een ongebruikte inbouwdoos wilde plaatsen met een DHT22 er op ( badkamer ) waar geen wandcontactdoos beschikbaar is. De relay netjes in de doos en de DHT buiten de doos.
Maar ook op andere plaatsen en altijd in een doos ( niet van karton
Het ging mij vooral om het 220 gedeelte.
Begrijp al wel dan het 220 en DC gedeelte redelijk op de print gescheiden zijn dmv gleuven, dus dat is maximaal. Maar dan blijft er nog wel over hoe dat inwendig in de relay is.
Mocht dat "slecht" zijn en en dat ding brand door ofzo .....
Hoort dit in het ESP topic overigens ?
[ Voor 18% gewijzigd door Wolfram55 op 11-07-2017 12:23 ]
Is een zijsprongetje, maar komt wel vaak terug bij wie met ESP knutselt lijkt me.
Het relais intern hoef je niet teveel zorgen te maken, als daar iets radicaal fout gaan dan:
- brand ie op: 2 seconden knetteren en een rookpluimpje, eventueel valt de zekering uit.
- Door opbouw lijkt het me zeer uitzonderlijk; netspanning teruggekoppeld wordt. Is dat het geval, dan zal een aarding ergens in je aansturing zorgen dat de aardlek uitschakelt, of als nergens aarding loopt dan heb je een risico (aanraken zal een schok geven).
Als je ziet dat ze isolatiesleuven hebben voorzien, zal het wel OK zijn (je ziet ze soms zonder, waar je direct vreest dat ie gaat vonken). Als je het niet aanraakveilig kan maken, koppel dan een stuk van je laagspanning aan aarding om je aardlek te kunnen gebruiken.
Het relais intern hoef je niet teveel zorgen te maken, als daar iets radicaal fout gaan dan:
- brand ie op: 2 seconden knetteren en een rookpluimpje, eventueel valt de zekering uit.
- Door opbouw lijkt het me zeer uitzonderlijk; netspanning teruggekoppeld wordt. Is dat het geval, dan zal een aarding ergens in je aansturing zorgen dat de aardlek uitschakelt, of als nergens aarding loopt dan heb je een risico (aanraken zal een schok geven).
Als je ziet dat ze isolatiesleuven hebben voorzien, zal het wel OK zijn (je ziet ze soms zonder, waar je direct vreest dat ie gaat vonken). Als je het niet aanraakveilig kan maken, koppel dan een stuk van je laagspanning aan aarding om je aardlek te kunnen gebruiken.
Andreas geeft overigens niet aan dat dit ding inherent onveilig is, maar om de stroom en spanning te kunnen meten de aarde en de nul verbonden moesten worden. Dat heeft dan wel als gevolg, dat als je dit ding aan de 230VAC hangt en tegelijk ook een seriele verbinding naar jouw PC/laptop hebt, dat die laatste dan een opdonder krijgt welke het waarschijnlijk niet overleefd. Verder geldt daarmee natuurlijk ook dat als je zelf een van de geleidende delen van het laagspanningsdeel op de print aanraakt dat je zelf ook een opdonder kan krijgen.Wolfram55 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:58:
[...]
Die Pow was ik idd ook al eens tegen gekomen bij Andres Spiess maar hij gaf stevige waarschuwingen.
Op 1:50 van zijn video #99 wat betreft 230V welke zou staan op aarde van beide circuits (power & logic). Daaraan voegde hij toe "als je niet snap wat ik juist zei kijk dan niet verder" ......
Mijn elctronica-kennis is basis dus schoof deze optie voor de zekerheid aan de kant.
Op zich idd een prima oplossing voor mijn projectje en als de gevaren er niet zouden zijn zou dat mijn 1e keuze zijn denk ik.
Op zich zijn ze wel veilig te gebruiken, mits je geen grote vermogens mee gaat schakelen. Dit relais kan tot 10A (bij 250VAC), maar zelf zou ik daar ook een marge reserveren. Bijvoorbeeld lampen schakelen zou geen problemen moeten geven.Wolfram55 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 16:57:
Hoe veilig maar ook verantwoordt is het om een Wemos relay te gebruiken?
[afbeelding]
Er loopt ook een topic over Sonoff:
Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)
Hoi! Ik probeer de ESP-IDF toolchain op te zetten met Eclipse, op windows heb ik inmiddels alles draaien, behalve Eclipse, ik kan daar niet bouwen, want ik loop tegen het probleem van PATH aan. Op deze pagina:
http://esp-idf.readthedoc...tarted/eclipse-setup.html
en dan bij het stuk Project Properties, moet ik het PATH stuk editten, aangezien die nog niet in de variabele lijst gezet was. Ik wist niet welke link ik moest pakken, dus ik gebruikte C:/msys32/opt/xtensa-esp32-elf/bin
Hierbij kreeg ik de error, make not found in PATH, niet zo gek, dat bestand staat daar inderdaad niet, maar wat is wel de kloppende URL? Kan het eigenlijk ook niet echt vinden op google..
http://esp-idf.readthedoc...tarted/eclipse-setup.html
en dan bij het stuk Project Properties, moet ik het PATH stuk editten, aangezien die nog niet in de variabele lijst gezet was. Ik wist niet welke link ik moest pakken, dus ik gebruikte C:/msys32/opt/xtensa-esp32-elf/bin
Hierbij kreeg ik de error, make not found in PATH, niet zo gek, dat bestand staat daar inderdaad niet, maar wat is wel de kloppende URL? Kan het eigenlijk ook niet echt vinden op google..
De POW is een stuk beter dan de standaard sonoff. De POW heeft zelfs een CE keurmerk (voor zover die klopt op een Chinees product). Electronisch ziet de print er ook stukken beter uit van de POW. Een van de belangrijkste verbeteringen in mijn ogen is dat de in en uitgang naast elkaar zit waardoor de 220 niet over de hele print moet. Wat nog wel steeds niet goed is, is dat alleen de live onderbroken wordt met een relais, terwijl je in NL bijna nooit weet wat live en wat neutral is. Controleer dit dan ook met een spannings-schoevendraaier of de live onderbroken wordt of niet. Verder zou ik er geen 16A op durven aansluiten, ondanks dat dit wel aangegeven staat.Wolfram55 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 09:58:
[...]
Die Pow was ik idd ook al eens tegen gekomen bij Andres Spiess maar hij gaf stevige waarschuwingen.
Waar Andreas met name voor waarschuwt is dat je het firmware flashen (naar bijv. tasmota) NIET moet doen als deze ook op de 230V aangesloten is. Zorg dat je alles afkoppelt en alleen de rs232 print aangesloten hebt op de POW als je hem flashed.
// edit: oeps, tsjoender was me ver voor. Maar de POW heeft dus WEL een CE markering en kan (volgens China) tot 16A, wat het verhaal misschien toch nog iets anders maakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Dr.Roelski op 12-07-2017 14:50 ]
Wat betreft de relay van Wemos ...... ik was in de veronderstelling dat hij de Wemos ook van stroom kon voorzien ...
.... Overigens gemiste kans in mijn ogen .....!
@tsjoender @Dr.Roelski
Dank voor de uitleg. Het is nu helder en "durf" hem te gebruiken.
Wat ik al wel begrijp is dat de Sonoff de stroom kan meten.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik puur alleen de schakelmomenten en duur kan zien.
Ben op dit moment bezig met een CRT5000 op een oude draaischijf. In domoticz kan ik deze schakelmomenten zien als switch.
De LM393 kan de pulsen meten van een nieuwere KWH-meter. Kan hij dit wat ik wil ook?
Hij zal het aan/uit wellicht kunnen registreren maar ook de tijd dat hij oplicht?
Zal wel beduidend rustiger zijn met de vakanties ....

@tsjoender @Dr.Roelski
Waar het mij vooral om gaat is dat ik puur alleen de schakelmomenten en duur kan zien.
Ben op dit moment bezig met een CRT5000 op een oude draaischijf. In domoticz kan ik deze schakelmomenten zien als switch.
De LM393 kan de pulsen meten van een nieuwere KWH-meter. Kan hij dit wat ik wil ook?
Hij zal het aan/uit wellicht kunnen registreren maar ook de tijd dat hij oplicht?
Zal wel beduidend rustiger zijn met de vakanties ....
Hoe monteer ik meerdere devices op 1 Wemos .....
Bedoel er is maar 1 Ground.
Wil op de Wemos waar mijn MHZ19 op zit ook bv een DHT22 hebben, mede omdat deze de temp verschrikkelijk registreert.
Wil op de Wemos waar mijn MHZ19 op zit ook bv een DHT22 hebben, mede omdat deze de temp verschrikkelijk registreert.
Zijn er goede en slechte Dupont jump-wires ..... ?
Merk al wel dat het nogal een verschil maakt de een of de ander wat betreft het "vast" zitten.
Zelfde geld eigenlijk voor de "breakaway header pins"
Als deze 2 van een discutabele kwaliteit zijn zie je dat natuurlijk gelijk terug in de stabiliteit van het systeempje ..... Of ben ik nu te kritisch ?
Merk al wel dat het nogal een verschil maakt de een of de ander wat betreft het "vast" zitten.
Als deze 2 van een discutabele kwaliteit zijn zie je dat natuurlijk gelijk terug in de stabiliteit van het systeempje ..... Of ben ik nu te kritisch ?
Je kunt alles met dezelfde ground verbinden. Wees even concreter. Je hebt het waarschijnlijk over de Wemos D1 Mini. Wemos heeft namelijk tientallen producten.Wolfram55 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:07:
Hoe monteer ik meerdere devices op 1 Wemos .....
Er zit zeker verschil tussen de verschillende kabels. Maar of je dat gaat merken...geen idee. Een alternatief is om duurdere kabels te kopen of zelf de aansluitingen te maken op de kabels.Wolfram55 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:13:
Zijn er goede en slechte Dupont jump-wires ..... ?
Klop ... de D1 mini.Lennyz schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:23:
[...]
Wees even concreter. Je hebt het waarschijnlijk over de Wemos D1 Mini. Wemos heeft namelijk tientallen producten.
Hoe verbind je die dan ? Bedoel 1 male pen aanwezig. Solderen, 2-weg stekker
Wil voor blijvende projectjes ze wel zelf maken idd en denk dan aan de silicone kabeltjes. De gangbare is dan 20AWG ?Lennyz schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:23:
[...]
Er zit zeker verschil tussen de verschillende kabels. Maar of je dat gaat merken...geen idee. Een alternatief is om duurdere kabels te kopen of zelf de aansluitingen te maken op de kabels.
Waaraan herken je kwaliteit ? ( bij de kabeltjes, silicone kabeltjes en de header pins )
Bedoel ... duurder is zeker niet altijd beter
[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 20-07-2017 13:02 ]
Ik zie de relatie tussen een schakelbaar relais die het afgenomen vermogen kan meten niet met een opto isolator? Volgens mij mis ik iets. Dat relais schakelt alleen als hij daar opdracht toe krijgt. Jij wil volgens mij iets meten wat schakelt, dat je niet zelf opdracht gegeven hebt om te schakelen. Met de Sonoff daar voor (mits het 220V is) zal je hooguit kunnen meten wat het verschil in vermogen is als dat andere apparaat schakelt.Wolfram55 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:55:
Wat betreft de relay van Wemos ...... ik was in de veronderstelling dat hij de Wemos ook van stroom kon voorzien ....... Overigens gemiste kans in mijn ogen .....!
@tsjoender @Dr.Roelski
Zal wel beduidend rustiger zijn met de vakanties ....![]()
My bad ......
Er lopen een paar vraagjes van mij en hoewel ik ze netjes gescheiden had bij het stellen maak ik er nu zelf een rommeltje van .... Is ook niet verstandig misschien om verschillende vragen tegelijk te stellen ....
@Dr.Roelski
Helemaal correct.
Bij het relais had ik op gehoopt dat hij de Wemos D1 mini ook van stroom kon voorzien.
Gaat dus niet.
Closed:)
De Sonoff meet het vermogen wat verbruikt wordt ...
Wil ik niet.
Closed
Ik wil idd in beeld brengen wanneeren hoe lang hij aan schakelt en uit staat.
@ThinkPad had het al over een optocoupler en jij nu over een opto isolator. Deze zijn blijkbaar hetzelfde en zitten op de LM393.
Ik had niet in de gaten dat ik door @ThinkPad al die richting op gestuurd was.
Snap alleen niet wat @ThinkPad bedoelt met "50x per seconde knippert" .....
Ben een Tweakeroid he
Er lopen een paar vraagjes van mij en hoewel ik ze netjes gescheiden had bij het stellen maak ik er nu zelf een rommeltje van .... Is ook niet verstandig misschien om verschillende vragen tegelijk te stellen ....
@Dr.Roelski
Helemaal correct.
Bij het relais had ik op gehoopt dat hij de Wemos D1 mini ook van stroom kon voorzien.
Gaat dus niet.
Closed:)
De Sonoff meet het vermogen wat verbruikt wordt ...
Wil ik niet.
Closed
Ik wil idd in beeld brengen wanneeren hoe lang hij aan schakelt en uit staat.
@ThinkPad had het al over een optocoupler en jij nu over een opto isolator. Deze zijn blijkbaar hetzelfde en zitten op de LM393.
Ik had niet in de gaten dat ik door @ThinkPad al die richting op gestuurd was.

Snap alleen niet wat @ThinkPad bedoelt met "50x per seconde knippert" .....
Ben een Tweakeroid he
[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 21-07-2017 11:50 ]
@Wolfram55
Wat @ThinkPad bedoeld is dat de net frequentie 50Hz is. Dit betekent dat de polariteit 50x per seconde omdraaid en dus 100x (niet 50) door de nul heen gaat per seconde. Effectief knippert hierdoor bijvoorbeeld een lichtbron 100x per seconde, dit gaat te snel voor het oog waardoor het lijkt of de lamp continue brand.
Als je dus een optocoupler aansluit op de netspanning zal deze op de uitgang geen constante uitgang geven maar een pulserende.
Wat @ThinkPad bedoeld is dat de net frequentie 50Hz is. Dit betekent dat de polariteit 50x per seconde omdraaid en dus 100x (niet 50) door de nul heen gaat per seconde. Effectief knippert hierdoor bijvoorbeeld een lichtbron 100x per seconde, dit gaat te snel voor het oog waardoor het lijkt of de lamp continue brand.
Als je dus een optocoupler aansluit op de netspanning zal deze op de uitgang geen constante uitgang geven maar een pulserende.
@MdBruin
Dus stel het lampje is 1 sec aan zal de optocoupler 100 pulsen tellen ?
Wordt dit niet ondervangen dan door EspEasy overigens ?
Dus stel het lampje is 1 sec aan zal de optocoupler 100 pulsen tellen ?
Wordt dit niet ondervangen dan door EspEasy overigens ?
Ja een microcontroler is hiervoor snel genoeg. Er zijn wel opties om dit te voorkomen. Bijvoorbeeld een rc filter welke afgestemd is om de 100Hz te onderdrukken.
Zo, mijn 'project' van de afgelopen maanden nadert zijn einde....
Volledige besturing voor verwarming in huis. Onze nieuwbouw woning had oorspronkelijke een weersafhankelijke regeling met warmte terugwinning (Inventum Ecolution). Het gasverbruik was erg hoog, mede doordat werking CV en warmtepomp niet op elkaar waren afgestemd. Met deze nieuwe opstelling heb ik het gasverbruik afgelopen winter met 60% weten te reduceren.
Besturing bestaat uit 2 units met Wemos D1 mini Pro:
Unit 1: op begane grond. (linker op foto)
Volledige besturing voor verwarming in huis. Onze nieuwbouw woning had oorspronkelijke een weersafhankelijke regeling met warmte terugwinning (Inventum Ecolution). Het gasverbruik was erg hoog, mede doordat werking CV en warmtepomp niet op elkaar waren afgestemd. Met deze nieuwe opstelling heb ik het gasverbruik afgelopen winter met 60% weten te reduceren.
Besturing bestaat uit 2 units met Wemos D1 mini Pro:
Unit 1: op begane grond. (linker op foto)
- Monitor van de thermostaten
- Aansturing pomp vloerverwarming (diverse snelheden o.b.v gebruik CV + warmtepomp)
- Sensoren vloerverwarming aan/afvoer temperaturen
- Aansturing zolder unit
- Aansturing CV (on/off)
- Aansturing warmtepomp (Inventum / ecolution)
- Sensor buitentemperatuur
- Sensoren CV aan/afvoer temperaturen
- Units hebben een eigen webinterface voor configuratie en status.
- Units melden via MQTT status van controls, sensors, etc. aan Domoticz
- Beveiliging (maximum temperature, wegvallen verbinding, etc.)

[ Voor 7% gewijzigd door Teleflubbie op 23-07-2017 13:49 ]
Zojuist geprobeerd nieuwe firmware te flashen op een esp6288-01 dit ging niet goed , nu wil ik weer de oudere versie ESPEasy_R120_1024 flashen .
Dit lijkt goed te gaan , maar ik krijg geen esp_0 in de lijst met access points te staan.
En de blauwe led van de esp blijft knipperen om de seconde.
Ook al geprobeerd met een scanner om het ipadres te achterhalen , helaas lukt dit niet.
Wie weet wat ik kan doen om dit weer goed te krijgen?
Dit lijkt goed te gaan , maar ik krijg geen esp_0 in de lijst met access points te staan.
En de blauwe led van de esp blijft knipperen om de seconde.
Ook al geprobeerd met een scanner om het ipadres te achterhalen , helaas lukt dit niet.
Wie weet wat ik kan doen om dit weer goed te krijgen?
@Randy.W Gaaf! Kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar heb je de behuizing wel aangesloten op de aarde? Verder goed opletten dat je die SSR's niet te zwaar belast, die willen nog wel eens uitfikken.
Is je code ook ergens in te zien? Die statuspagina ziet er ook wel netjes uit.
En nog een tip: koop adereindhulsjes en een bijbehorende tang, dat is beter om soepel draad onder een aansluitklem te monteren
Staat ook netter.
@19roland70 Wat zegt de serial console?
Is je code ook ergens in te zien? Die statuspagina ziet er ook wel netjes uit.
En nog een tip: koop adereindhulsjes en een bijbehorende tang, dat is beter om soepel draad onder een aansluitklem te monteren
@19roland70 Wat zegt de serial console?
inderdaad behuizing is geaard. Het vermogen van de pomp (max 1A)valt zeer ruim binnen de spec's van de SSR's (max 25 A).ThinkPadd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:19:
....de behuizing wel aangesloten op de aarde? Verder goed opletten dat je die SSR's niet te zwaar belast, die willen nog wel eens uitfikken...
Voordeel van de SSR's is dat ze schakelen op de fase 0-doorgang. Dit geeft veel minder storing op de ESP dan gewone relais.
De code zal ik tzt ergens op gitb=hub zetten.
Alles gaat goed en er zijn geen foutmeldingen

Verkeerd geleverd toen ik een stapel thermo-sensors bestelde. Iemand die ik hier blij mee kan maken?
edit: is ondertussen vergeven aan een tweakert
[ Voor 9% gewijzigd door TerraGuy op 24-07-2017 20:30 ]
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
@TerraGuy tenzij je hem komt brengen zijn het de verzendkosten al niet waard.
With ^ 
Kun je er zelf niets mee? Heb je bijv. niet ergens verlichting dat je via wifi wil kunnen schakelen?TerraGuy schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
Verkeerd geleverd toen ik een stapel thermo-sensors bestelde. Iemand die ik hier blij mee kan maken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Mn licht gaat al via een prima werkend Action-systeem met afstandsbedieningRaven schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:16:
With ^![]()
[...]
Kun je er zelf niets mee? Heb je bijv. niet ergens verlichting dat je via wifi wil kunnen schakelen?
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Verwijderd
Voor een volgend project zou ik graag de informatie van de buienradar API tonen op een OLED display door middel van een ESP8266 controller. Op het display zal een grafiek getoond worden van de verwachte neerslag in de komende twee uur.
Nu kan je op AliExpress héél goedkoop displays vinden van 128*64 pixels, zoals https://www.aliexpress.co...y-Module/32817865386.html.
Ik vrees echter dat het display eerder aan de kleine kant zal zijn voor wat ik wil doen, maar ik kan niet onmiddelijk een grotere display vinden. Weet toevallig iemand waar je een display van 128*128 of 256*128 kan vinden die ook nog steeds zeer goedkoop is?
Nu kan je op AliExpress héél goedkoop displays vinden van 128*64 pixels, zoals https://www.aliexpress.co...y-Module/32817865386.html.
Ik vrees echter dat het display eerder aan de kleine kant zal zijn voor wat ik wil doen, maar ik kan niet onmiddelijk een grotere display vinden. Weet toevallig iemand waar je een display van 128*128 of 256*128 kan vinden die ook nog steeds zeer goedkoop is?
Wat vind je zeer goedkoop? Wat is de minimale grootte wat je wilt hebben?Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:21:
Voor een volgend project zou ik graag de informatie van de buienradar API tonen op een OLED display door middel van een ESP8266 controller. Op het display zal een grafiek getoond worden van de verwachte neerslag in de komende twee uur.
De kleinere modules zijn gewoon cheap omdat het veel verkocht wordt. De wat grotere zijn gewoon ook een stuk duurder. 2.4" liggen rond de $23.
Verwijderd
Had gehoopt voor 10€ iets te vinden van 128x128 of 256x128. Als je voor 3eur al een 128x64 kan vinden is 23usd vrij duur..
Grotere schermen komen meestal met eigen geheugen of driverchip wat het duur maaktVerwijderd schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:19:
Had gehoopt voor 10€ iets te vinden van 128x128 of 256x128. Als je voor 3eur al een 128x64 kan vinden is 23usd vrij duur..
Voor mijn volgende project wil een nodemcu esp8266 buiten in de tuin gaan plaatsen. Om alles waterdicht te krijgen wil ik de nodemcu esp8266 in een waterdichte behuizing plaatsen. Iemand hier in dit topic hier ervaring mee? Met name ben ik geïnteresseerd in de voeding die jullie gebruikt hebben hiervoor. Een gewone USB lader zie ik niet zitten omdat deze niet voor buiten zijn en lastig door een wartel gaan. Een andere optie is een externe voeding zelf op een PCB te solderen. Iemand die hier wat tips voor heeft, welke voeding, moet er tussen de nodemcu esp8266 dan alsnog een USB stekker en de pcb voeding?
Ik heb een aantal sensoren waaronder een licht (LUX) sensor buiten in zo'n bouwmarkt houten vogelhuisje hangen. Een ESPeasy projectje. Sensoren en NodeMCU in een plastic doosje met doorzichtig deksel achter het gat in het huisje gemonteerd. Doosje komt van Aliexpress, helaas geen referentie meer. Voeding is een HLK-PM1 op printje gesoldeerd samen met schroefklemmen en natuurlijk een zekering. Dat zit in een kleine waterdichte warteldoos. Kortsluiting in m'n NodeMCU is jammer, maar met de netspanning geen geklooi.
Zou het nu anders doen aangezien de zelfverwarming van de NodeMCU zo'n 10°C is. Volgende versie gaat een Wemos D1 mini mee in de warteldoos en alleen de sensoren in de andere doos. En misschien de voeding aanpassen en direct op 3v3 HLK-PM3 aansluiten. Laatste optie is deep sleep, maar dan is de website niet meer bereikbaar.
Zou het nu anders doen aangezien de zelfverwarming van de NodeMCU zo'n 10°C is. Volgende versie gaat een Wemos D1 mini mee in de warteldoos en alleen de sensoren in de andere doos. En misschien de voeding aanpassen en direct op 3v3 HLK-PM3 aansluiten. Laatste optie is deep sleep, maar dan is de website niet meer bereikbaar.
@FotoMark bedankt voor je nuttige tips en bevindingen! Zou je nog iets meer kunnen vertellen / laten zien over de voeding die je zelf gemaakt hebt? Hoe sluit je bijvoorbeeld de NodeMCU via de USB poort op de schroefklemmen? Gaat hier gewoon een afgeknipte USB kabel tussen? Wat gebruik je tussen de 230 volt schroefklemmen en HLK-PM1 pinnen, gewoon 2,5mm koperdraad of tin? Waar zit je zekering?
Voor mijn buiten project gaat het vooral om het meten van de bodemvochtigheid, dit ga ik doen met een vh400 vegetronix vochtigheidssensor. Daarnaast komt er nog een relay voor het aansturen van me tuinverlichting en een waterdichte temperatuur en luchtvochtigheid sensor, misschien ook nog een windmolentje.
Voor mijn buiten project gaat het vooral om het meten van de bodemvochtigheid, dit ga ik doen met een vh400 vegetronix vochtigheidssensor. Daarnaast komt er nog een relay voor het aansturen van me tuinverlichting en een waterdichte temperatuur en luchtvochtigheid sensor, misschien ook nog een windmolentje.
Hier is een uitgebreide discussie over de HLK-PM1 inclusief een voorbeeld hoe deze aangesloten kan worden.rorie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:33:
@FotoMark bedankt voor je nuttige tips en bevindingen! Zou je nog iets meer kunnen vertellen / laten zien over de voeding die je zelf gemaakt hebt? Hoe sluit je bijvoorbeeld de NodeMCU via de USB poort op de schroefklemmen? Gaat hier gewoon een afgeknipte USB kabel tussen? Wat gebruik je tussen de 230 volt schroefklemmen en HLK-PM1 pinnen, gewoon 2,5mm koperdraad of tin? Waar zit je zekering?
https://forum.mysensors.o...all-ac-to-dc-transformers
Je kan een afgeknipte usb kabel gebruiken, maar net zo makkelijk is om de + te verbinden met de VIN en de - met een Ground. De VIN pin is namelijk (net zoals je usb port) verbonden met de voltage regulator zodat de 5v teruggebracht wordt naar de 3.3v.

Ideaal zou zijn als de tuinverlichting op 12V werkt, kun je daarvan aftappen en hoef je geen netspanning te gebruiken.rorie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:33:
... Daarnaast komt er nog een relay voor het aansturen van me tuinverlichting ...
Wow, dit wist ik niet en is natuurlijk super handig bij het netjes wegwerken. Als ik het dus goed begrijp kan je op de VIN pin +5 of +9 tm + 20 volt zetten en zorgt de power regulator er voor dat teruggebracht word naar 3,3 volt. Als ik nou 3 sensoren zou willen aansluiten, zou ik dan aan 1 A genoeg denk je?
Lennyz schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:18:
[...]
Hier is een uitgebreide discussie over de HLK-PM1 inclusief een voorbeeld hoe deze aangesloten kan worden.
https://forum.mysensors.o...all-ac-to-dc-transformers
Je kan een afgeknipte usb kabel gebruiken, maar net zo makkelijk is om de + te verbinden met de VIN en de - met een Ground. De VIN pin is namelijk (net zoals je usb port) verbonden met de voltage regulator zodat de 5v teruggebracht wordt naar de 3.3v.
[afbeelding]
Meeste is hierboven al aangegeven. Heb zelf trouwens alleen de 300ma zekering gebruikt bij de HLK-PM1. Referentie naar de HLK-PM3 was verkeerd, die heb ik bij een ESP-01 toegepast.
Ik heb zelf een gaatjesprint gebruikt en de vlakjes rondom de 230 Volt met een freesje weggehaald om de kruipruimte voldoende te houden. Sporen met een draadje er over vertind. Uiteindelijk loopt er nagenoeg geen stroom.
De spanningsregelaar op de NodeMCU kan behoorlijk wat ingangsspanning aan. Maar let op dat al het vermogen wordt weggestookt. Mijn advies is dan ook om het dicht bij de 5 Volt te houden.
Ik heb zelf een gaatjesprint gebruikt en de vlakjes rondom de 230 Volt met een freesje weggehaald om de kruipruimte voldoende te houden. Sporen met een draadje er over vertind. Uiteindelijk loopt er nagenoeg geen stroom.
De spanningsregelaar op de NodeMCU kan behoorlijk wat ingangsspanning aan. Maar let op dat al het vermogen wordt weggestookt. Mijn advies is dan ook om het dicht bij de 5 Volt te houden.
Bedankt voor alle hulp, heb uiteindelijk het volgende besteld om mijn NodeMCU esp8266 van power te voorzien:
https://www.rapidonline.c...-single-output-5v-84-2183
https://www.rapidonline.c...rter-mounting-kit-1w-10w-
84-2157
Hiermee ben ik gelijk helemaal compleet, voeding inclusief printplaat met schroefklemmen.
https://www.rapidonline.c...-single-output-5v-84-2183
https://www.rapidonline.c...rter-mounting-kit-1w-10w-
84-2157
Hiermee ben ik gelijk helemaal compleet, voeding inclusief printplaat met schroefklemmen.
Vandaag de zolder maar eens opgeruimd (toch vakantie) en dan kom ik weer van alles tegen.
Had nog 2 NodeMcu bordje liggen dus weer eens aan de gang met esp-easy (icm domoticz).
Werkt allemaal top ds18b20 voor temperatuurmeting aagesloten een bh1750 voor lichtmeting aangesloten.
Worden ook gezien in domoticz.
Maar wat ik dus niet voor elkaar krijg is een input switch of een output (ledje aangesloten) laten branden of de input waarde lezen.
Ik zie de waarde van de input switch niet veranderen in esp-easy als ik de gpio aan gnd leg .
Ook via domoticz een ledje aansturen die aan de betreffende gpio zit werkt niet.
Wat zie ik over het hoofd?
edit: Ledje aan/uit sturen gaat nu wel het probleem was dat op m'n domoticz server MQTT niet geinstalleerd was.
Had nog 2 NodeMcu bordje liggen dus weer eens aan de gang met esp-easy (icm domoticz).
Werkt allemaal top ds18b20 voor temperatuurmeting aagesloten een bh1750 voor lichtmeting aangesloten.
Worden ook gezien in domoticz.
Maar wat ik dus niet voor elkaar krijg is een input switch of een output (ledje aangesloten) laten branden of de input waarde lezen.
Ik zie de waarde van de input switch niet veranderen in esp-easy als ik de gpio aan gnd leg .
Ook via domoticz een ledje aansturen die aan de betreffende gpio zit werkt niet.
Wat zie ik over het hoofd?
edit: Ledje aan/uit sturen gaat nu wel het probleem was dat op m'n domoticz server MQTT niet geinstalleerd was.
[ Voor 8% gewijzigd door ComTech op 08-08-2017 22:39 ]
Voor het meten van temperatuur/luchtvochtigheid wil ik een serie ESP8266's koppelen. Mijn collega adviseerde om NodeMCU's te halen en via eBay heb ik een serie van vijf stuks over laten komen. Ik ben absoluut een beginner nog, dus begon ik met Arduino software om bijvoorbeeld het Blink example te testen. Dit ging allemaal prima. Opvolgend twee DHT22's uitgemeten, ook prima. Daarna wilde ik een test doen met de Wifi mogelijkheid.
Na het uploaden van deze sketch geeft de Serial.print een onherkenbaar stuk tekst. Daarvoor ging het prima met een upload baud van 115200 en Serial monitor van 9600.
Omdat ik wilde testen of mijn Blink wel goed ging heb ik deze geprobeerd weer te uploaden en toen ging het mis. Bij het uploaden krijg ik de error:
Ik heb op internet gezocht naar deze fout. Daar lees ik dat dit komt door de voeding? Ik heb 'gewoon' de NodeMCU via USB aan mijn laptop hangen. Voldoende stroom lijkt me? In onderstaande Youtube link wordt het ook benoemd.
YouTube: Remote power outlet home automation tutorial ESP8266
Heeft iemand dit ook gehad met het scenario waarin ik ze gebruik? Iemand die de oplossing weet?
Ik heb LoLin NodeMCU v3 gehaald. Nog geen firmware geflashed, standaard waar ze mee komen.
Het valt me trouwens op dat de verschillende example Sketches iets anders zijn opgebouwd qua includen van Libraries of het maken van variabelen bijvoorbeeld. Maakt dit nog uit? Zijn dit verschillende programmeer talen binnen de Arduino software?
Bovenstaande probleem heb ik met een tweede NodeMCU kunnen reproduceren; precies hetzelfde moment.
Na het uploaden van deze sketch geeft de Serial.print een onherkenbaar stuk tekst. Daarvoor ging het prima met een upload baud van 115200 en Serial monitor van 9600.
Omdat ik wilde testen of mijn Blink wel goed ging heb ik deze geprobeerd weer te uploaden en toen ging het mis. Bij het uploaden krijg ik de error:
code:
1
2
3
4
5
| Uploading 231808 bytes from C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_build_448181/Test.ino.bin to flash at 0x00000000 warning: espcomm_send_command: didn't receive command response warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_BEGIN) failed error: espcomm_upload_mem failed error: espcomm_upload_mem failed |
Ik heb op internet gezocht naar deze fout. Daar lees ik dat dit komt door de voeding? Ik heb 'gewoon' de NodeMCU via USB aan mijn laptop hangen. Voldoende stroom lijkt me? In onderstaande Youtube link wordt het ook benoemd.
Heeft iemand dit ook gehad met het scenario waarin ik ze gebruik? Iemand die de oplossing weet?
Ik heb LoLin NodeMCU v3 gehaald. Nog geen firmware geflashed, standaard waar ze mee komen.
Het valt me trouwens op dat de verschillende example Sketches iets anders zijn opgebouwd qua includen van Libraries of het maken van variabelen bijvoorbeeld. Maakt dit nog uit? Zijn dit verschillende programmeer talen binnen de Arduino software?
Bovenstaande probleem heb ik met een tweede NodeMCU kunnen reproduceren; precies hetzelfde moment.
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
Dus als ik het goed begrijp, je hebt op de tweede ESP eerst de blink geupload en toen je sketch voor de dht's?Gamerkoe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:42:
Wat bedoel je precies? Includen gaat altijd hetzelfde:Het valt me trouwens op dat de verschillende example Sketches iets anders zijn opgebouwd qua includen van Libraries of het maken van variabelen bijvoorbeeld. Maakt dit nog uit? Zijn dit verschillende programmeer talen binnen de Arduino software?
#include <systemlib>
Of:
#include "3rdpartylib" .
En wat betreft het variabelen aanmaken, bedoel je iets van verschillende keywords die gebruikt worden? 'new' bijvoorbeeld? Dat heeft in ieder geval met de heap en stack te maken (geheugen varianten)
Dit zijn dus niet verschillende programmeertalen. Arduino programmeren is eigenlijk (als je niet losse frameworks gaat bekijken) in C, C++ of Arduino (C alike)
[ Voor 55% gewijzigd door kevintjeb op 12-08-2017 16:46 ]
Bijna, ik heb op de tweede eerst het Blink voorbeeld geladen, dat werkt dan. DHT metingen heb ik op de tweede NodeMCU overgeslagen. Daarna het Wifi example geladen. Deze gaf ook de gekke output (lijkt op een foutieve baudrate). En bij het Blink voorbeeld was het mis. De foutieve output kan ik op een derde NodeMCU opnieuw doen, maar als ik met de huidige handelingen iets écht kapot maak dan liever niet natuurlijkkevintjeb schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:41:
[...]Dus als ik het goed begrijp, je hebt op de tweede ESP eerst de blink geupload en toen je sketch voor de dht's?[...]
Ik bedoel inderdaad deze verschillende manieren.kevintjeb schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:41:
Wat bedoel je precies? Includen gaat altijd hetzelfde:
#include <systemlib>
Of:
#include "3rdpartylib" .
Zo include je in de Wifi voorbeeld een library + initieer je een variabele:
code:
1
2
| #include <SPI.h> char ssid[] = "Zyfrus"; |
En zo in het Blink voorbeeld:
code:
1
2
| #include "DHT.h" #define LEDPIN 2 |
Misschien klopt het allemaal wel hé!? Dat kan, ik ben nog Noob hierin.. Ik weet (nog) niet wat je bedoeld met 'new', dus waarschijnlijk heb ik dat nog niet gedaan
Ik ben eigenlijk van plan om de stappen te volgen op onderstaande link. https://github.com/esp826...23#issuecomment-310553658 Kan iemand van jullie oordelen of dit zou werken. Ik maak er hopelijk niks mee stuk..
@Gamerkoe
Zet er ESPEasy op en er gaat een wereld voor je open
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases
ESPEasy_v2.0.0-dev11_normal_4096.bin werkt prima op LoLin NodeMCU v3.
LoLin NodeMCU v3 is nogal power-hungry.
Programmeren&Voeden via een USBpoort gaat prima.
Voeden&Gebruiken kan beter via een USB Voeding.
Zet er ESPEasy op en er gaat een wereld voor je open
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases
ESPEasy_v2.0.0-dev11_normal_4096.bin werkt prima op LoLin NodeMCU v3.
LoLin NodeMCU v3 is nogal power-hungry.
Programmeren&Voeden via een USBpoort gaat prima.
Voeden&Gebruiken kan beter via een USB Voeding.
Het verschil tussen een #define en char ssid[] = "Zyfrus" is het volgende:Gamerkoe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:26:
code:
1 2 #include <SPI.h> char ssid[] = "Zyfrus";
En zo in het Blink voorbeeld:
code:
1 2 #include "DHT.h" #define LEDPIN 2
ik ben nog Noob hierin.
#define is voor de preprocessor (ik ga verder hier niet op detail in, het is iig iets wat tijdens het compileren gebeurt) wat dit doet is, is heel simpel. Het zegt eigenlijk: vervang 'LEDPIN' overal met waarde '2'. Dit maakt het voor de programmeur leesbaarder. Je kunt hier ook een wat moeilijkere formule zoals van Fahrenheit naar Celsius in zetten (= macro).
char ssid[] = "Zyfrus" is een variabele, die een waarde heeft en een locatie in het geheugen. Dit is dus 1 ding dat aangepast, gelezen etc kan worden. Het is in het geheel van type 'char' ('a', 'b', 'c' etc) dat als naam ssid heeft. Het speciale alleen is dat het een array is. (Kenbaar door de []) dit is basically een lijst met het eerder genoemde type, achter elkaar. Daardoor kan er iets als Zyfrus in, ipv alleen een character. Dit valt allemaal onder de programmeertaal van Arduino, C en c++ etc.
Ik verwacht niet dat bovenstaande de nodeMCU stuk zal maken, je kunt voor de zekerheid even de data sheet opzoeken voor de spanningsregelaar. Kijken welke voltage deze aan kan.Ik ben eigenlijk van plan om de stappen te volgen op onderstaande link.https://github.com/esp826...23#issuecomment-310553658Kan iemand van jullie oordelen of dit zou werken. Ik maak er hopelijk niks mee stuk..
20x SF170s + SMA SB3000
Wat domosapiens is een nette oplossing voor jouw doeleinde denk ik, tenzij je echt verder wilt leren programmeren. ESPeasy maakt het een heel stuk eenvoudiger.
[ Voor 19% gewijzigd door kevintjeb op 12-08-2017 21:03 ]
Heb je niet gewoon je serial monitor nog open staan als je probeert te flashen? Altijd je serial monitor sluiten als je wilt flashen. Als je al een sketch hebt geupload dan heb je wel de firmware geflasht. Die sketch is de firmware.Welke baudrate je dan moet selecteren om je data te bekijken hangt af van welke baudrate je in je code hebt ingevoerd. De baudrate om te flashen staat helemaal los van de baudrate die gebruikt wordt voor seriële communicatie.Gamerkoe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 15:42:
Voor het meten van temperatuur/luchtvochtigheid wil ik een serie ESP8266's koppelen. Mijn collega adviseerde om NodeMCU's te halen en via eBay heb ik een serie van vijf stuks over laten komen. Ik ben absoluut een beginner nog, dus begon ik met Arduino software om bijvoorbeeld het Blink example te testen. Dit ging allemaal prima. Opvolgend twee DHT22's uitgemeten, ook prima. Daarna wilde ik een test doen met de Wifi mogelijkheid.
code:
1 2 3 4 5 Uploading 231808 bytes from C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_build_448181/Test.ino.bin to flash at 0x00000000 warning: espcomm_send_command: didn't receive command response warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_BEGIN) failed error: espcomm_upload_mem failed error: espcomm_upload_mem failed
En mijn advies zou zijn wacht nog met ESPEasy. Dat haalt alle lol weg voor het zelf programmeren van de esp8266.
Dank voor de adviezen allemaal. Wordt zeker gewardeerd.
Vanavond mijn derde NodeMcu aangesloten. Dit keer als doel om niet eerst het Blink voorbeeld te doen, maar direct het Wifi (ConnectWithWPA) voorbeeld. De serial monitor NIET geopend. Ik druk op uploaden, zie opnieuw gekke tekens wanneer ik de Serial monitor wel open nadat ik op het 'reset' knopje druk. Ik wilde deze hier plaatsen, maar vergeten op Ctrl + C te drukken
! Wifi voorbeeld werkt dus niet helaas. Toch als test het Blink voorbeeld uploaden en voila: stuk
.....
Hier de output van de upload
ConnectOnWPA
Daarna het Blink voorbeeld
Ik kan op zich best een paar letters programmeren; PHP dus het programmeren moet zeker wel lukken. Dat ik NodeMcu/Arduino nog niet ken dat staat vast, maar dit is toch wel erg vreemd allemaal? Het blauwe LEDje op de ESP8266 geeft één keer een kort blinkje tijdens het flashen maar dat was het. Er is dus zeker wel een verbinding, maar flashen lukt niet.
Het voorbeeld vanaf Github met het aansluiten van een extra voeding (Ik had nog een oude 9v batterij met 7,72v) en extra pin op D3 voor de flash modus heb ik geprobeerd; geen resultaat. Of is deze batterij té leeg? De NodeMcu schaalt het toch terug naar 3.3v begrijp ik vanuit internet.
De code van ConnectOnWPA is echt puur het voorbeeld met natuurlijk mijn ssid + wachtwoord & en als test een enkele toevoeging van een Serial.println("Hallo"); om te kijken of mijn script daar komt voordat de wifi stappen begonnen worden.
Kan ik iets testen om te kijken of er een hardware defect is? Voordat ik de laatste twee ook met twee keer proberen kan begraven in de tuin..
Ik heb al een andere USB poort op mijn laptop geprobeerd (ik heb er maar twee, dus NOG een andere lukt niet) en ook zelfs een andere USB kabel; geen resultaat.
Deze JSON board manager URL gebruik ik:
Vanavond mijn derde NodeMcu aangesloten. Dit keer als doel om niet eerst het Blink voorbeeld te doen, maar direct het Wifi (ConnectWithWPA) voorbeeld. De serial monitor NIET geopend. Ik druk op uploaden, zie opnieuw gekke tekens wanneer ik de Serial monitor wel open nadat ik op het 'reset' knopje druk. Ik wilde deze hier plaatsen, maar vergeten op Ctrl + C te drukken
Hier de output van de upload
ConnectOnWPA
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Archiving built core (caching) in: C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_cache_385948\core\core_esp8266_esp8266_nodemcuv2_CpuFrequency_80,UploadSpeed_115200,FlashSize_4M3M_d3f5c9b2d5f0c5ea3868aedb49a529d0.a De schets gebruikt 228893 bytes (21%) programma-opslagruimte. Maximum is 1044464 bytes. Globale variabelen gebruiken 32092 bytes (39%) van het dynamisch geheugen. Resteren 49828 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 81920 bytes. Uploading 233040 bytes from C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_build_997100/ConnectWithWPA.ino.bin to flash at 0x00000000 ................................................................................ [ 35% ] ................................................................................ [ 70% ] .................................................................... [ 100% ] |
Daarna het Blink voorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Archiving built core (caching) in: C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_cache_385948\core\core_esp8266_esp8266_nodemcuv2_CpuFrequency_80,UploadSpeed_115200,FlashSize_4M3M_d3f5c9b2d5f0c5ea3868aedb49a529d0.a De schets gebruikt 222205 bytes (21%) programma-opslagruimte. Maximum is 1044464 bytes. Globale variabelen gebruiken 31572 bytes (38%) van het dynamisch geheugen. Resteren 50348 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 81920 bytes. Uploading 226352 bytes from C:\Users\User\AppData\Local\Temp\arduino_build_74801/Blink.ino.bin to flash at 0x00000000 warning: espcomm_send_command: didn't receive command response warning: espcomm_send_command(FLASH_DOWNLOAD_BEGIN) failed error: espcomm_upload_mem failed error: espcomm_upload_mem failed |
Ik kan op zich best een paar letters programmeren; PHP dus het programmeren moet zeker wel lukken. Dat ik NodeMcu/Arduino nog niet ken dat staat vast, maar dit is toch wel erg vreemd allemaal? Het blauwe LEDje op de ESP8266 geeft één keer een kort blinkje tijdens het flashen maar dat was het. Er is dus zeker wel een verbinding, maar flashen lukt niet.
Het voorbeeld vanaf Github met het aansluiten van een extra voeding (Ik had nog een oude 9v batterij met 7,72v) en extra pin op D3 voor de flash modus heb ik geprobeerd; geen resultaat. Of is deze batterij té leeg? De NodeMcu schaalt het toch terug naar 3.3v begrijp ik vanuit internet.
De code van ConnectOnWPA is echt puur het voorbeeld met natuurlijk mijn ssid + wachtwoord & en als test een enkele toevoeging van een Serial.println("Hallo"); om te kijken of mijn script daar komt voordat de wifi stappen begonnen worden.
Kan ik iets testen om te kijken of er een hardware defect is? Voordat ik de laatste twee ook met twee keer proberen kan begraven in de tuin..
Ik heb al een andere USB poort op mijn laptop geprobeerd (ik heb er maar twee, dus NOG een andere lukt niet) en ook zelfs een andere USB kabel; geen resultaat.
Deze JSON board manager URL gebruik ik:
code:
1
| http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json |
Ik moet ook altijd een paar keer uploaden voordat het goed gaat. Ik heb een button gesoldeerd op de resetlijn van mijn nodemcu en met een beetje tricky timing lukt het uiteindelijk altijd om een sketch te flashen.
Idd, flashen van de esp lijkt bij mij ook aan de maanstand te liggen. Die nodemcu bordjes zijn wel het ergst, de wemos d1 mini heb ik er het minste last van.
Zie in dit topic meerdere keren langs komen dat er iemand het werkend heeft om een P1 poort uit te lezen en dit te publiceren op MQTT. Maar heeft hier ook iemand code van gedeeld? (hier en op GitHub al proberen te vinden) Draag liever bij aan een bestaand project dan dat ik het weer overnieuw maak.
(Oplossing via ander protocol naar OpenHab vind ik ook prima)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dit gebruik ik atm : https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader Werkt heel netjes. Ik draai de applicatie op mijn vps en gebruik een orange pi (Kan ook een esp zijn) om de data uit te lezen en door te sturen.ice-T106 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:22:
Zie in dit topic meerdere keren langs komen dat er iemand het werkend heeft om een P1 poort uit te lezen en dit te publiceren op MQTT. Maar heeft hier ook iemand code van gedeeld? (hier en op GitHub al proberen te vinden) Draag liever bij aan een bestaand project dan dat ik het weer overnieuw maak.
Er zit een MQTT functie in.