Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
geerttttt schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:12:
Maar wat is nu effectief het voordeel van de 32 dan? Ik had verwacht dat er een soort linux distrotje op zou gaan draaien...
Ik denk dat je verkeerde verwachtingen hebt van de ESP32. De ESP32 valt in dezelfde categorie als de Arduino en ESP8266. Als je een linux distro wilt dan kom je uit bij een Raspberry pi, Orange pi, C.H.I.P. etc.
imdos schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:07:
Damn, wat een mooi product.
Maakt het nog heel veel uit welke sonoff je koopt? Men zegt dat goedkoop duurkoop is, maar ik zie totaal geen verschil tussen de plaatjes op Ali. Uiteraard wil ik wel de tasmota of espeasy flash doen!

Ik heb deze nu op het oog, de single met 10A, en die doet minder dan 6€. Ik heb namelijk enkel nog gewone spaarlampen en led lampen(zonder dimmer), dan moet dit toch gewoon kunnen, of zal ik voor de zekerheid wel de 16A versie zoeken. en dit is echt wel stukken goedkoper dan z-wave.

Ik ben bang dat het trouwens wel overal de dual zal moeten worden als ik ze in de centraal dozen parallel zet om de gewone fysieke knoppen nog te behouden. Achter de schakelaar passen ze namelijk nooit en ik denk eigenlijk dat ik enkele armaturen moet misbruiken. De vrouw en kids snappen dat hobbyen natuurlijk niet als het nog een work in progress is, maar die moeten wel het licht kunnen schakelen.
Het is ook meer voor het alarm bijvoorbeeld handig.
Nee dat maakt niet uit. Wel ben ik groot voorstander om deze firmware op de Sonoff te flashen. Je kunt eventueel ook nog kijken naar een Sonoff Touch, dan kan die in plaats doen van een schakelaar.

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota

[ Voor 60% gewijzigd door Lennyz op 15-05-2017 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Lennyz schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:11:
[...]

Ik denk dat je verkeerde verwachtingen hebt van de ESP32. De ESP32 valt in dezelfde categorie als de Arduino en ESP8266. Als je een linux distro wilt dan kom je uit bij een Raspberry pi, Orange pi, C.H.I.P. etc.
Nou ja daarom denk ik ook dat ik de doelgroep niet goed snap. Wanneer is dit nou echt nuttig tov de ESP8266. Want ondanks het geringe prijsverschil schijnt de ESP32 ook meer stroom te verbruiken.

Oke, je hebt meer rekenkracht en meer aansluitingen, maar zijn er nou echt heel veel toepassingen waarin je dat nodig hebt?

Ik had dus verwacht dat ze wel een soort linux distrotje zouden bouwen voor deze devices wat de deuren opent voor andere mogelijkheden. Dus dan heb je de 8266 voor arduino met wifi, de esp32 voor een mini-linux met beperkte mogelijkheden, of de raspberry pi met een full raspbian distro.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
geerttttt schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:43:
[...]

Nou ja daarom denk ik ook dat ik de doelgroep niet goed snap. Wanneer is dit nou echt nuttig tov de ESP8266. Want ondanks het geringe prijsverschil schijnt de ESP32 ook meer stroom te verbruiken.

Oke, je hebt meer rekenkracht en meer aansluitingen, maar zijn er nou echt heel veel toepassingen waarin je dat nodig hebt?
Jazeker. Kijk alleen maar eens naar de populariteit van Arduino Uno of Arduino Mega. Een minpunt van de esp8266 was voor mij in ieder geval de geringe aantal IO-pins.

Je vergeet dat er snellere wifi inzit, standaard bluetooth ingebouwd zit, een temperatuur sensor en native ondersteuning voor capacative touch sensoren. Daarbij zit er nu hardware matige ondersteuning voor encryptie ingebakken.

Dus ja al met al biedt deze chip veel voordelen tov een esp8266. Maar alles hangt af van wat je er mee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Bovendien heeft de ESP32 genoeg kracht om ook eigen wifi/bluetooth audio toepassingen te maken.

Voeg hier aan toe dat er niet veel meerprijs is, en ik zie het gewoon als een logische opvolger op de ESP8266 voor nieuwere projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android Wuppy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02-2021
imdos schreef op zondag 14 mei 2017 @ 23:07:
Ik ben bang dat het trouwens wel overal de dual zal moeten worden als ik ze in de centraal dozen parallel zet om de gewone fysieke knoppen nog te behouden. Achter de schakelaar passen ze namelijk nooit en ik denk eigenlijk dat ik enkele armaturen moet misbruiken. De vrouw en kids snappen dat hobbyen natuurlijk niet als het nog een work in progress is, maar die moeten wel het licht kunnen schakelen.
Het is ook meer voor het alarm bijvoorbeeld handig.
Hoe zie je die schakeling dan voor je? Heb eens gezocht naar hotelschakelaar etc, maar snap niet goed hoe ik een relay in de reeds bestaande draden moet aansluiten om zowel WiFi-switches als normale schakelaars te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-09 14:10
Ben ik weer O-)

Ik heb inmiddels alles binnen en aan elkaar gesoldeerd, de sensor doet wat ie moet doen, wanneer er metaal langs de kop komt gaat t lampje aan. Voor m'n gevoel heb ik alle opties in ESPeasy al gehad, maar ik kan niet vinden wat ik zoek, vandaar de vraag, wat heb jij nog meer ingesteld behalve de screenshot uit je post?

ESPeasy telt alle pulsen, maar wanneer er geen metaal voor de sensor zit loopt hij langzaam op (afhankelijk van de debounce time die ik in stel). Wat zie ik over het hoofd? Ik wil namelijk alleen dat een verandering als puls gezien wordt.
cville schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:55:
[...]

Ik ben er even mee bezig geweest voordat het allemaal goed draaide. Je moet op de volgende punten letten:

1. bij mij was 5VDC te weinig. Ik heb een oude telefoonlader van 6.5VDC genomen en daarmee werkt de sensor prima.
2. 6.5VDC is echter te veel voor de WeMos. Ik gebruik een DC/DC convertor om er 5VDC van te maken.
3. De output van de proximity sensor kan niet direct naar de WeMos; gebruik hiervoor een voltage divider met 2 weerstanden \[5k6 en 4k7]. Zorg ervoor dat de output niet boven de 3.3VDC komt [is bij mij nu 3.1VDC].
4. Ik had eerst een paar keer de verkeerde GPIO gepakt; maar met GPIO13 (D7) werkte het eindelijk.

Hieronder wat foto's. Succes!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
Android Wuppy schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:25:
[...]Hoe zie je die schakeling dan voor je? Heb eens gezocht naar hotelschakelaar etc, maar snap niet goed hoe ik een relay in de reeds bestaande draden moet aansluiten om zowel WiFi-switches als normale schakelaars te gebruiken.
Als je de ESP als startnode gebruikt van je hotelschakeling, werken je normale schakelaars nog (maar moet je een extra kruisschakelaar gebruiken).
De ideale sonoff voor mij zou een zijn met 2 relais waarvan alle aansluitingen naar buiten komen, en geschikt zijn voor 230V; daarnaast ook nog een ingang voor 2 schakelaars (230V). Dan kan je er alles mee, tot een rolluikschakelaar toe.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
gastje01 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:31:
Ben ik weer O-)

Ik heb inmiddels alles binnen en aan elkaar gesoldeerd, de sensor doet wat ie moet doen, wanneer er metaal langs de kop komt gaat t lampje aan. Voor m'n gevoel heb ik alle opties in ESPeasy al gehad, maar ik kan niet vinden wat ik zoek, vandaar de vraag, wat heb jij nog meer ingesteld behalve de screenshot uit je post?

ESPeasy telt alle pulsen, maar wanneer er geen metaal voor de sensor zit loopt hij langzaam op (afhankelijk van de debounce time die ik in stel). Wat zie ik over het hoofd? Ik wil namelijk alleen dat een verandering als puls gezien wordt.

[...]
Kun je iets specifieker zijn: wat loopt er precies op?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
cville schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 17:51:
[...]

Kun je iets specifieker zijn: wat loopt er precies op?
De pulsen, in dit geval de liters dus. Hou ik metaal voor de sensor dan staat het aantal pulsen "stil". Haal
Ik het metaal weg, dan blijft hij pulsen zien en dus ook tellen. Het aantal liters hangt dus samen met hoe lang het duurt voor de sensor metaal ziet terwijl de tijd niet ter zake doet, ik wil de "verandering" alleen waarnemen.

Snap je zo wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:39:
[...]

De pulsen, in dit geval de liters dus. Hou ik metaal voor de sensor dan staat het aantal pulsen "stil". Haal
Ik het metaal weg, dan blijft hij pulsen zien en dus ook tellen. Het aantal liters hangt dus samen met hoe lang het duurt voor de sensor metaal ziet terwijl de tijd niet ter zake doet, ik wil de "verandering" alleen waarnemen.

Snap je zo wat ik bedoel?
Ik begrijp nu wat je bedoelt maar begrijp het gedrag niet. De enige waarde die in zo'n situatie oploopt is time. Kijk je niet per ongeluk naar de verkeerde variabele? Gebruik je de schakeling van DevaZ of een voltage divider?

Ik gebruik zelf de schakeling van DevaZ maar ben er nog niet in geslaagd om foutloos te meten. Deze setup is erg gevoelig voor een juist ingestelde debounce time: 2ms is te weinig maar 3ms is teveel en ik heb dus nog steeds een verschil van een paar liter per dag waar ik niet van af kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
cville schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:59:
[...]

Ik begrijp nu wat je bedoelt maar begrijp het gedrag niet. De enige waarde die in zo'n situatie oploopt is time. Kijk je niet per ongeluk naar de verkeerde variabele? Gebruik je de schakeling van DevaZ of een voltage divider?

Ik gebruik zelf de schakeling van DevaZ maar ben er nog niet in geslaagd om foutloos te meten. Deze setup is erg gevoelig voor een juist ingestelde debounce time: 2ms is te weinig maar 3ms is teveel en ik heb dus nog steeds een verschil van een paar liter per dag waar ik niet van af kom.
Ik gebruik ook de schakeling van DevaZ (zie t schema dat ik een aantal posts terug geplaatst heb om de Wemos ook met 12V te voeden). Eerste PCBtje laten maken, en op wat beginners-design-fouten na werkt het zoals het hoort.

De liters lopen daadwerkelijk op, zowel zichtbaar in ESPeasy als in Domoticz. Zoals ik het schema begrijp trekt het schema de poot van de ESP naar laag (=puls), maar ik heb het gevoel dat deze niet constant is, dat zou dit gedrag verklaren. Met metaal voor de sensor (=geen puls) gedraagt alles zich zoals ik dat verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 12:26:
[...]

Ik gebruik ook de schakeling van DevaZ (zie t schema dat ik een aantal posts terug geplaatst heb om de Wemos ook met 12V te voeden). Eerste PCBtje laten maken, en op wat beginners-design-fouten na werkt het zoals het hoort.

De liters lopen daadwerkelijk op, zowel zichtbaar in ESPeasy als in Domoticz. Zoals ik het schema begrijp trekt het schema de poot van de ESP naar laag (=puls), maar ik heb het gevoel dat deze niet constant is, dat zou dit gedrag verklaren. Met metaal voor de sensor (=geen puls) gedraagt alles zich zoals ik dat verwacht.
Ik kan het gedrag niet verklaren. Bij mij heb ik met een scope gemeten en er komen keurige pulsen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
cville schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Ik kan het gedrag niet verklaren. Bij mij heb ik met een scope gemeten en er komen keurige pulsen uit.
Ik heb geen scope (noch de kennis om er mee om te gaan) dus ik kan het helaas niet na meten. Wat ik nog kan bedenken:

- De 12v->5v converter die ik als voeding voor de Wemos gebruik "stoort" Ik kan eens proberen wat ie doet als ik m extern ga voeden.
- De sensor zelf is lam. Ik heb al een 2e besteld, die moet nog op de deurmat vallen.
- M'n schema klopt niet. -> Niet aannemelijk, heb het van Devaz overgenomen en bij jou werkt het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
(Niet gehinderd door kennis van het schema en de sensor) Zou het helpen om een RC netwerkje te gebruiken op de ingangspin, om eventuele stoorsignalen weg te filteren? Proberen met 1KOhm / 100nF?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Het schema dat te vinden is in deze post, maar dan met de diode D1 omgedraaid (tekenfoutje in het plaatje, op de PCB zit hij wel goed om).

Zou ik het echt in de voeding kunnen zoeken? Deze komt van een 12V adapter. Multimeter geeft een stabiele spanning aan, voor zover dat ding betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 14:42:
[...]

Ik heb geen scope (noch de kennis om er mee om te gaan) dus ik kan het helaas niet na meten. Wat ik nog kan bedenken:

- De 12v->5v converter die ik als voeding voor de Wemos gebruik "stoort" Ik kan eens proberen wat ie doet als ik m extern ga voeden.
- De sensor zelf is lam. Ik heb al een 2e besteld, die moet nog op de deurmat vallen.
- M'n schema klopt niet. -> Niet aannemelijk, heb het van Devaz overgenomen en bij jou werkt het ook
Even voor de zekerheid: de sensor heeft minimaal 6.5V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
cville schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:59:
[...]

Even voor de zekerheid: de sensor heeft minimaal 6.5V nodig.
Hij krijgt 12v
Adapter komt van een externe 3.5" schijf. Amperage weet ik zo niet uit mn hoofd maar voldoende lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 18:31:
[...]

Hij krijgt 12v
Adapter komt van een externe 3.5" schijf. Amperage weet ik zo niet uit mn hoofd maar voldoende lijkt me zo.
Dat is het dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
gastje01 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:32:
Het schema dat te vinden is in deze post, maar dan met de diode D1 omgedraaid (tekenfoutje in het plaatje, op de PCB zit hij wel goed om).

Zou ik het echt in de voeding kunnen zoeken? Deze komt van een 12V adapter. Multimeter geeft een stabiele spanning aan, voor zover dat ding betrouwbaar is.
Begrijp ik hieruit dat er bijna 12V op je Wemos D5 pin kan komen te staan? (die wordt door de transistor geschakeld tussen +12V en GND)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
sjimmie schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:13:
[...]

Begrijp ik hieruit dat er bijna 12V op je Wemos D5 pin kan komen te staan? (die wordt door de transistor geschakeld tussen +12V en GND)
Dan was ie waarschijnlijk al stuk geweest. De Wemos pin (in dit geval D6 maar dat doet er niet toe) wordt naar laag getrokken. De diode die er tussen zit, die ik dus op het plaatje verkeerd om had staan, voorkomt dat er 12v op de Wemos komt. Zoals ik t snap Trek ik de D6 naar GND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
gastje01 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Dan was ie waarschijnlijk al stuk geweest. De Wemos pin (in dit geval D6 maar dat doet er niet toe) wordt naar laag getrokken. De diode die er tussen zit, die ik dus op het plaatje verkeerd om had staan, voorkomt dat er 12v op de Wemos komt. Zoals ik t snap Trek ik de D6 naar GND.
Had je eigenlijk al een andere pin geprobeerd? Had hem zelf eerst op gpio2 zitten en dat gaf veel false pulsen. Nu op D5 en lijkt goed te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
jj85 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Had je eigenlijk al een andere pin geprobeerd? Had hem zelf eerst op gpio2 zitten en dat gaf veel false pulsen. Nu op D5 en lijkt goed te gaan :)
Ik gok dat dat iets te maken had met het feit dat daarop ook de BUILTIN_LED aangesloten zit. Pin D6 (GPIO12) is een gewone pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
gastje01 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Dus dankzij die diode is de pin nu ofwel laag, ofwel floating.
Tenzij je aan de pin-zijde van de diode een pull-up weerstand naar 5V gebruikt, of de pin met pinMode INPUT_PULLUP wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
sjimmie schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:16:
[...]

Dus dankzij die diode is de pin nu ofwel laag, ofwel floating.
Tenzij je aan de pin-zijde van de diode een pull-up weerstand naar 5V gebruikt, of de pin met pinMode INPUT_PULLUP wordt gebruikt.
Dan snap ik denk ik de werking niet helemaal, of ik ben iets vergeten (in te stellen). Het is toch de bedoeling dat wanneer de sensor 12v door laat, de schakeling er voor zorgt dat je de pin naar laag trekt? Wanneer er geen signaal van de sensor komt, zou de Wemos niks moeten registreren?

Ik kan onder het tabje Hardware in ESPeasy de PIN-mode nog selecteren (Default, Output low, Output high of input). Heeft het zin om hier nog iets aan de veranderen? Ik dacht namelijk dat de Wemos een ingebouwde pull-up had en ik op deze manier gewoon direct iets aan de pin kon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:22:
[...]

Dan snap ik denk ik de werking niet helemaal, of ik ben iets vergeten (in te stellen). Het is toch de bedoeling dat wanneer de sensor 12v door laat, de schakeling er voor zorgt dat je de pin naar laag trekt? Wanneer er geen signaal van de sensor komt, zou de Wemos niks moeten registreren?

Ik kan onder het tabje Hardware in ESPeasy de PIN-mode nog selecteren (Default, Output low, Output high of input). Heeft het zin om hier nog iets aan de veranderen? Ik dacht namelijk dat de Wemos een ingebouwde pull-up had en ik op deze manier gewoon direct iets aan de pin kon hangen.
Ik heb de pin op default staan maar ga nu eens proberen of input verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
naftebakje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 07:58:
Printje tekenen met juiste footprint, in china bestellen (Seeedstudio of dergerlijke), dan is het solderen echt niet moeilijk eenmaal je het gewend bent. Anders iemand in je buurt zoeken die even voor jou soldeert?
Bedankt voor de tip.

Printje tekenen heb ik nooit gedaan, wat is toegankelijke software? Fritzing?

Hulp uit de buurt zou ook een mooie oplossing zijn. Enschede iemand O-)?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik zou eagle zeggen, maar die licentie is veranderd, KiCAD schijnt een goeie opensource vervanger te zijn maar heb ik nog niet bekeken.
Fritzing heb ik al even mee gespeeld maar vind ik zeer lompe software, niet vooruit te branden en redelijk onwerkbaar (imho). Maar als je footprint er in zit moet dat ook wel in mekaar te fietsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een mount ontworpen voor de bevestiging van een Inductieve Sensor (NPN) op een de Sensus620 watermeter.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/ajvdw/UtilityShield/blob/master/media/model.png?raw=true

Op www.github.com/ajvdw heb ik een repository UtilityShield met meer info (stl en openscad bestand).

Dit is een shield voor de Wemos v2 (ESP8266) waarop ik water, zonnepanelen en de slimme meter ga aansluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 07:58:
Ik zou eagle zeggen, maar die licentie is veranderd, KiCAD schijnt een goeie opensource vervanger te zijn maar heb ik nog niet bekeken.
Fritzing heb ik al even mee gespeeld maar vind ik zeer lompe software, niet vooruit te branden en redelijk onwerkbaar (imho). Maar als je footprint er in zit moet dat ook wel in mekaar te fietsen zijn.
Wat is veranderd? Ik gebruik nog steeds Eagle. Het is volgens mij gratis voor een- of tweezijdige prints tot 80cm2. Dat combineert mooi met de PCB prototyping-diensten van Itead en Seeed (max 10x10cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wanneer er geen signaal van de sensor komt, zou de Wemos niks moeten registreren?
Een digitale pin kent geen status "niks". ;)
Een ingebouwde pull-up wil niet zeggen dat die altijd actief is, er zit namelijk een schakeling tussen om die te activeren. Alleen met een pinMode INPUT_PULLUP is die actief, met een pinMode INPUT moet je zelf iets regelen om ongedefinieerd gedrag te voorkomen. Hoe ESPEasy dat regelt weet ik niet, de pinMode is gewoon Arduino cpp (https://www.arduino.cc/en/Reference/pinMode) en ESPEasy is een schilletje daar omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:05
ik heb deze sonoff besteld: https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1123797.html

hierin zit een power monitor, iemand deze al aan de praat gekregen met custom firmware? (esp easy oid) ?

edit:
wat zoeken leert dat de chip HLW8012 een frequentie er uit gooit. Dit is alleen niet te meten met ESP easy zo te zien..

[ Voor 18% gewijzigd door Speedfightserv op 30-05-2017 15:46 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Kijk, precies het topic wat ik nodig heb. Denk ik. ;)
First off all, ik ben een programmeur. Kan solderen, snap enigszins hoe electronica in elkaar steekt en pruts er dan ook graag mee, maar mijn forte ligt in de softe kant. Dus als ik domme vragen stel; brand me gerust af, maar dan weet je waar 't vandaan komt.

Op dit moment heb ik ergens een WeMos D1 mini liggen die middels een relais een afstandsbediening voor een poort schakelt. Beetje omslachtig, maar voor het protocol wat door de poort wordt gebruikt is (nog) geen library en ik krijg het niet voor elkaar om het signaal te emuleren en zelf te verzenden. Dus draadjes aan de remote gesoldeerd en juh.

Tijd voor wat nieuws. Ik wil nu in de tuin (lees, balkon) mijn sprinklers automatiseren en die ook op die WeMos aansluiten. Nu vond ik in China mooie valves. De ene vorm schakelt met 220V en de andere met 12V. Nu Vind ik 220V een beetje tricky, want goedkope Chinese electronica + 220V lijkt me geen gouden combinatie, maar gelukkig is er ook de 12V variant. Ideaal, aangezien mijn afstandsbediening ook op 12V (nu een batterij) werkt. Moest ik alleen nog van 12V naar 5V gaan. Ik kwam in dit topic ook nog deze post tegen met ongeveer dezelfde vraag als ik waarschijnlijk ga stellen, maar daar worden zoveel verschillende antwoorden op gegeven dat ik niet meer weet wat ik nu moet nemen..

Ik heb dus onderstaand schema (J2: voeding, J1 schakelaar voor de afstandsbediening) en de volgende vragen;
  1. Welke waarden heb ik nodig voor C1 en C2?
  2. Ik wilde als voeding een schakelende voeding nemen, zoiets als dit. Is dit voldoende of heb ik een zwaardere nodig?
  3. Of zou ik beter dit schema kunnen omgooien en alles op een zware 5V USB voeding laten lopen en de 5V naar 12V converteren? Is dat zuiniger?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iHz4UoH.png

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
Al gedacht aan solid state relais?
B.v. ?
https://www.myxlshop.nl/j...oRHBjKYALQ5yeyRoCKjbw_wcB

Persoonlijk hou ik het bij sonoff's. Heb er 1 voor de tuinverlichting en 1 voor de schuur. Werkt perfect i.c.m. easyesp. Had even geen zin om een pcb er voor te maken.

Mocht je met het schema aan de gang gaan zou ik voor een 78L05 gaan. Er moet nog een transistor + weerstand + blusdiode tussen de wemos en het relais. Zou voor de 78L05 nog een terugkoppelingsdiode plaatsen aan de in- en uitgang. De waarden van C1 + C2 kan je wel vinden op internet. Persoonlijk zou ik voor een grote elco gaan ( 100uF ) en een condensator van 20pF.

[ Voor 32% gewijzigd door vincent_1971 op 30-05-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Hier staat wat info over de 78L05.
Neem een 7805 aangezien de L maar 100mA kan geven.
https://www.circuitsonlin...edingen/78xx-voeding.html
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/25asolidstate.jpg
Ik heb dit bij mij met een FET gedaan met FET driver.
Met de opto-coupler is de rest van de electronica galvanisch gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
19roland70 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:06:
[afbeelding]
En hoeveel verbruikt de Wemos? Voordeel van een 78L05 is de zeer lage powerdrop. Als ik het zo bekijk zou ik dan gaan voor een usb voeding + SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:27
Speedfightserv schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:59:
ik heb deze sonoff besteld: https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1123797.html

hierin zit een power monitor, iemand deze al aan de praat gekregen met custom firmware? (esp easy oid) ?
Zou prima met Espurna moeten werken:

http://tinkerman.cat/the-sonoff-pow/

Hier ligt er ook eentje, maar ben er nog niet aan toegekomen om er Espurna in te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
tsjoender schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:45:
[...]

Zou prima met Espurna moeten werken:

http://tinkerman.cat/the-sonoff-pow/

Hier ligt er ook eentje, maar ben er nog niet aan toegekomen om er Espurna in te flashen.
Dat kan ik ook nog eens proberen. Thnks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

vincent_1971 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 23:33:
[...]
En hoeveel verbruikt de Wemos? Voordeel van een 78L05 is de zeer lage powerdrop. Als ik het zo bekijk zou ik dan gaan voor een usb voeding + SSD's.
Ik kan geen exacte bron vinden maar lees op diverse plekken dat dit rond de 80mA zou moeten zijn. Sommige van mijn powerbanks stoppen ook telkens met het leveren van voeding omdat ze denken dat er niets aan hangt.. :P Maar dan zou de L dus voldoen? Welke weerstanden heb ik dan nodig? Lezen Rowdy, lezen.. |:(

Ik ga er overigens even van uit dat je met SSD géén Solid State Drive bedoeld, maar ik kan dus echt met geen mogelijkheid vinden wat je dan wel bedoeld. Is dit iets om de spanning van 5V naar 12V te krijgen? Die valves gebruiken overigens 250mA, wat de remote aan power nodig heeft weet ik zo niet, maar het zou prettig zijn om die direct te voeden..
19roland70 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:06:
[afbeelding]
Die opto coupler snap ik. :) Die FET moest ik ook Googlen, maar dat is zou te zien een schakeling om van een lage naar een hoger voltage te gaan? Maar dan lees ik je schakeling denk ik verkeerd; die heeft al 12V? (rechts) Of start die links op bijvoorbeeld 5V?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Rowdy.nl schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 08:56:
[...]

Ik kan geen exacte bron vinden maar lees op diverse plekken dat dit rond de 80mA zou moeten zijn. Sommige van mijn powerbanks stoppen ook telkens met het leveren van voeding omdat ze denken dat er niets aan hangt.. :P Maar dan zou de L dus voldoen? Welke weerstanden heb ik dan nodig? Lezen Rowdy, lezen.. |:(

Ik ga er overigens even van uit dat je met SSD géén Solid State Drive bedoeld, maar ik kan dus echt met geen mogelijkheid vinden wat je dan wel bedoeld. Is dit iets om de spanning van 5V naar 12V te krijgen? Die valves gebruiken overigens 250mA, wat de remote aan power nodig heeft weet ik zo niet, maar het zou prettig zijn om die direct te voeden..

[...]

Die opto coupler snap ik. :) Die FET moest ik ook Googlen, maar dat is zou te zien een schakeling om van een lage naar een hoger voltage te gaan? Maar dan lees ik je schakeling denk ik verkeerd; die heeft al 12V? (rechts) Of start die links op bijvoorbeeld 5V?
Bedoel SSR niet SSD 8)7

https://www.myxlshop.nl/j...ssyoYXF_yZkEvnRoC_Rzw_wcB

Of gebruik een uln2003
B.v. https://nl.aliexpress.com...69-4e73-93d8-ff395e06d4d9

Met specs:
http://html.alldatasheet....N2003/1621/1/ULN2003.html

Sluit de ingangen parallel en je kan er per bordje 500ma aansturen met een spanning van 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

vincent_1971 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:22:
[...]

Bedoel SSR niet SSD 8)7

https://www.myxlshop.nl/j...ssyoYXF_yZkEvnRoC_Rzw_wcB

Of gebruik een uln2003
B.v. https://nl.aliexpress.com...69-4e73-93d8-ff395e06d4d9

Met specs:
http://html.alldatasheet....N2003/1621/1/ULN2003.html

Sluit de ingangen parallel en je kan er per bordje 500ma aansturen met een spanning van 12v.
Kijk, ik dacht al, ben ik niet helemaal gek gelukkig. ;)

Nieuw schema, met SSR's en de juiste waardes voor C1 en C2. Op deze manier toch?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uDa6NTV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

Theuno

Da Devil Crew

De waarde van C2 met 20pF is te laag. Die mag ook naar 100 uF, zet parallel aan die dingen ook even een 100nF.

Wat moet die *REMOTE* eigenlijk doen/voorstellen?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Hoeveel stroom hebben de ssr nodig?
De 78L05 levert maar 100mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
19roland70 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:21:
Dan zou ik voor een gewone 7805 gaan. Neem dan het zekere voor het onzekere. Ik gebruik zelf een ssr om een spindle motor van een cnc aan te sturen vanuit een arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ik heb geen enkel idee. Ik heb een paar G3MB-202P's besteld en daarvan een PDF met specs gevonden, maar ik zie daar niet een twee drie waardes in staan.. Of is het de term LED? Dan is het tussen de 20 en de 50mA.
Gewone 7805's.. Ik kom er van 1,2A, 1,5A etc tegen. 1,2A lijkt me afdoende toch? Kom ook 750mA tegen, de 78M05, iets duurder wel.
Theuno schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:22:
De waarde van C2 met 20pF is te laag. Die mag ook naar 100 uF, zet parallel aan die dingen ook even een 100nF.

Wat moet die *REMOTE* eigenlijk doen/voorstellen?
Nou, ehh, doen; de poort openen en voorstellen, dit: :$

(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://f9jgcw-dm2305.files.1drv.com/y4myeprgpI38uK0BSZ39D67yJHfYACTwkcHf8xfFGWmB_GHaILpaQD0kA5QQVO51Q7LZu7_d8y3iQzRfvUNLpPjYMCHQct4xb4i9XE5LXXrxzjW6ZVypCduu6ZHeeloZGyvZ9X-7u_zumBiKuwgiSecgqOlj7J5WUJA3edxYTNDJ0TNLv98HA5Qm0Z4uW9swqZ0yJFRYu-UQJi4voBNWUexDw?width=144&height=256&cropmode=none

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 20-09 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

Speedfightserv schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:59:

edit:
wat zoeken leert dat de chip HLW8012 een frequentie er uit gooit. Dit is alleen niet te meten met ESP easy zo te zien..
Ik gebruik hem met firmware https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota zodat je hem met eigen MQTT kan gebruiken. MQTT draait op mn raspberry lokaal. pimatic om alles weer te geven en te schakelen (ook op raspberry).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik heb alle stukjes in dit forum over 'Deep Sleep' gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe, dus hopelijk wil iemand mij helpen:
Ik heb een Lolin NodeMcu V3, geflashed met ESP Easy en hij werkt ok.
Ik heb daar een Temperature & Humidity sensor type DHT 22 aangehangen, aan GPIO-14, aangesloten aan de pinnen 3V, Ground and D5 en ik heb een 4.7 K Ohm weerstand aangebracht tussen D5 en 3V.
Tot zover alles ok, er worden waarden verzonden naar Domitcz.
Maar deze setup zuigt de batterij vrij snel leeg, dus wil ik 'Deep Sleep' modus gebruiken.
Ik heb daartoe de box 'Sleep Mode' in Main Settings aangevinkt en de pins RST en GPIO16 verbonden, maar nu komt er niets meer binnen. Het apparaat wordt niet meer wakker.
Ik las ergens dat het wakkermaken handmatig dient te gebeuren, maar ik wil natuurlijk dat de sensor dat doet op vaste momenten.
Wat moet ik doen? Alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
RoJan schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:40:
Ik heb alle stukjes in dit forum over 'Deep Sleep' gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe, dus hopelijk wil iemand mij helpen:
Ik heb een Lolin NodeMcu V3, geflashed met ESP Easy en hij werkt ok.
Ik heb daar een Temperature & Humidity sensor type DHT 22 aangehangen, aan GPIO-14, aangesloten aan de pinnen 3V, Ground and D5 en ik heb een 4.7 K Ohm weerstand aangebracht tussen D5 en 3V.
Tot zover alles ok, er worden waarden verzonden naar Domitcz.
Maar deze setup zuigt de batterij vrij snel leeg, dus wil ik 'Deep Sleep' modus gebruiken.
Ik heb daartoe de box 'Sleep Mode' in Main Settings aangevinkt en de pins RST en GPIO16 verbonden, maar nu komt er niets meer binnen. Het apparaat wordt niet meer wakker.
Ik las ergens dat het wakkermaken handmatig dient te gebeuren, maar ik wil natuurlijk dat de sensor dat doet op vaste momenten.
Wat moet ik doen? Alvast bedankt. _/-\o_
Waar heb je de sleep delay op staan? Als hij op 0 staat dan moet je hem handmatig wakker maken. Zet je hem op 5 min. Dan moet ie iedere 5 min. Sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Speedfightserv schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:16:
[...]

Waar heb je de sleep delay op staan? Als hij op 0 staat dan moet je hem handmatig wakker maken. Zet je hem op 5 min. Dan moet ie iedere 5 min. Sturen
Bedoel je sensordelay? Die staat op 60 bij Config. Ook bij de Devices staat hij op 60.
Ik heb ook bij alle GPIO boot states de Pin mode op Default staan. Moet dat soms iets anders zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door RoJan op 06-06-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RoJan schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:40:
Deepsleep heeft een waarde nodig waarmee je instelt na hoeveel tijd hij weer uit deepsleep gaat komen.
Hoe dat in espeasy is ingericht weet ik niet, maar de basis van de esp8266 SDK is gewoon deepsleep(ms), waarbij ms dus het aantal milliseconden is waarna de esp8266 weer uit deepsleep opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Even een "brainfart" O-)

Is het mogelijk om meerdere serieële poorten te benoemen op een ESP?
Met ESPEasy kan je volgens mij al instellen dat de rx en/of tx op een andere gpio kan.

Maar voor een projectje lijkt het me leuk om bijvoorbeeld 4 seriele interfaces op 1 ESP te hebben en dan bijvoorbeeld met Ser2Net deze te kunnen configureren...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
iMars schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:03:
Even een "brainfart" O-)

Is het mogelijk om meerdere serieële poorten te benoemen op een ESP?
Met ESPEasy kan je volgens mij al instellen dat de rx en/of tx op een andere gpio kan.

Maar voor een projectje lijkt het me leuk om bijvoorbeeld 4 seriele interfaces op 1 ESP te hebben en dan bijvoorbeeld met Ser2Net deze te kunnen configureren...
Jahoor dat is mogelijk. Bijvoorbeeld met de softwareserial library van Arduino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Dr.Roelski schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:07:
[...]

Ik gebruik hem met firmware https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota zodat je hem met eigen MQTT kan gebruiken. MQTT draait op mn raspberry lokaal. pimatic om alles weer te geven en te schakelen (ook op raspberry).
Heb nu tasmota er op draaien. Werkt perfect!
Thnks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
Mijn net aangeschafte NodeMCU V3 bordje ontvangen via AliExpress. Met usb op pc aangesloten. Blauwe led begint te branden.

Vervolgens via https://www.letscontrolit.../ESPEasy#Loading_firmware de software voor ESPeasy gedownload. Programma gebruikt en 3 variabelen (Com Poort, Flash size 4096 en build 120) ingegeven. Ik zie dat het programma goed loopt en alles lijkt netjes geflashed te worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
starting app without reboot
        espcomm_send_command: sending command header
        espcomm_send_command: sending command payload
        espcomm_send_command: receiving 2 bytes of data
closing bootloader
        flush start
        setting serial port timeouts to 1 ms
        setting serial port timeouts to 1000 ms
        flush complete
Press any key to continue . . .

toets drukken het programma sluit zich vanzelf. Vervolgens nog even op reset gedrukt en ik zie de blauwe led 1x oplichten. Vervolgens brand de led niet meer en ik zie ik geen WiFi accespoint ESP_0 in mijn lijst.

Geen idee wat er fout gaat, misschien ligt het toch aan de software die ik net geflashed heb. Kan ik een log ergens uitlezen wat er gebeuren na de reset?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
krizzziz schreef op zondag 11 juni 2017 @ 20:52:
Mijn net aangeschafte NodeMCU V3 bordje ontvangen via AliExpress. Met usb op pc aangesloten. Blauwe led begint te branden.

Vervolgens via https://www.letscontrolit.../ESPEasy#Loading_firmware de software voor ESPeasy gedownload. Programma gebruikt en 3 variabelen (Com Poort, Flash size 4096 en build 120) ingegeven. Ik zie dat het programma goed loopt en alles lijkt netjes geflashed te worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
starting app without reboot
        espcomm_send_command: sending command header
        espcomm_send_command: sending command payload
        espcomm_send_command: receiving 2 bytes of data
closing bootloader
        flush start
        setting serial port timeouts to 1 ms
        setting serial port timeouts to 1000 ms
        flush complete
Press any key to continue . . .

toets drukken het programma sluit zich vanzelf. Vervolgens nog even op reset gedrukt en ik zie de blauwe led 1x oplichten. Vervolgens brand de led niet meer en ik zie ik geen WiFi accespoint ESP_0 in mijn lijst.

Geen idee wat er fout gaat, misschien ligt het toch aan de software die ik net geflashed heb. Kan ik een log ergens uitlezen wat er gebeuren na de reset?
Kan je niet gewoon via serial zien wat er gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 20-09 17:15

Dr.Roelski

Walk on ....

sjimmie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:45:
[...]

Deepsleep heeft een waarde nodig waarmee je instelt na hoeveel tijd hij weer uit deepsleep gaat komen.
Hoe dat in espeasy is ingericht weet ik niet, maar de basis van de esp8266 SDK is gewoon deepsleep(ms), waarbij ms dus het aantal milliseconden is waarna de esp8266 weer uit deepsleep opstart.
Strikt genomen blijft er alleen nog een timer lopen die na afloop pin d0 (GPIO 16) laag maakt. Door die aan te sluiten op RST, reset de esp8266. Dit zou je ook via een extern timer circuit kunnen doen voor langere sleep peroiodes. Met een scoop zou je kunnen kijken of pin d0 naar laag gaat. Let ook op dat bij elke deep sleep je programma volledig gereset wordt, net alsof je hem uit en weer aan zet.
Voor goede uitleg https://www.losant.com/bl...w-powered-with-deep-sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
Lennyz schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Kan je niet gewoon via serial zien wat er gebeurt?
Kreeg mijn putty niet verbonden via Serial. maar het probleem is al opgelost. Ik heb een andere NodeMCU gepakt en die werd foutloos geflashed. Het is dus gewoon een DOA.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik weet niet of ik het in dit of in het domoticz topic moet vragen maar ik zit met het volgende probleem.
thuis heb ik een electriciteitsmeter met nog een draaischijf met een zwart vlakje erop
nu wil ik deze graag uitlezen en de waardes in domoticz hebben.

ik heb een Nodemcu v3 met daarop ESPEASY firmware met daaraan een tcr5000 sensor en deze registreerd wanneer er het zwarte vlakje langskomt.

maar nu zit ik ermee welke formule's ik moet gebruiken
ik heb espeasy ingesteld als pulsecounter en verbonden met domoticz
vervolgens krijg ik 3 values
Count
Total
Time

nu is het mij een raadsel welke waarde's ik hierachter moet invullen om de correcte gegevens in domoticz te krijgen.
mijn meter draait 600 keer per kw rond,

kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Sorry voor het binnenvallen maar had een kort vraagje. Ik heb nu een aantal esp8266 12f modules en vroeg me af wat nou de verschillen zijn in firmware en welke je het beste kan gebruiken. Ik wil ze gewoon gebruiken als losse WiFi module ivm een arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Delchrys schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:11:
Sorry voor het binnenvallen maar had een kort vraagje. Ik heb nu een aantal esp8266 12f modules en vroeg me af wat nou de verschillen zijn in firmware en welke je het beste kan gebruiken. Ik wil ze gewoon gebruiken als losse WiFi module ivm een arduino.
Kan je je vraag even duidelijker stellen? Wat probeer je precies te bereiken? Wil je de ESP8266 gebruiken in combinatie MET een Arduino? Of wil je juist de ESP8266 (standalone) gebruiken ZONDER Arduino?

Je vraag over de firmware is ook onduidelijk aangezien je met de Arduino IDE zelf firmware kan schrijven. Bedoel je de stock firmware van Esperiff zelf zodat je AT-commmands kan sturen vanuit je Arduino?

Probeer je vraag concreter te stellen want met deze vraag kunnen we te veel kanten op om een zinnig antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ik wil de esp8266 gebruiken met arduino. Dus de arduino doet dingen en de esp8266 krijgt wat data welke hij doorstuurt naar mijn domoticz server.

Kwa firmware gaat het mij om de verschillen at firmware non os sdk, nodemcu, esp-link. Dat soort dingen. Hoe kan mijn arduino het makkelijkst communiceren met de esp8266.

Mijn arduino mega krijgt seriële data van mijn cv ketel, decodeert dat en stuurt naar esp8266 welke het vervolgens upload naar de domoticz server, dat is de bedoeling. Aangezien mijn ketel een raar protocol gebruikt is daar een aangepaste hardwareserial library voor nodig en ik zie dat mij nog niet lukken met alleen een esp8266.
Zo voldoende duidelijk of mist er nog info?
Wil het graag uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Delchrys schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:42:
Ik wil de esp8266 gebruiken met arduino. Dus de arduino doet dingen en de esp8266 krijgt wat data welke hij doorstuurt naar mijn domoticz server.

Kwa firmware gaat het mij om de verschillen at firmware non os sdk, nodemcu, esp-link. Dat soort dingen. Hoe kan mijn arduino het makkelijkst communiceren met de esp8266.

Mijn arduino mega krijgt seriële data van mijn cv ketel, decodeert dat en stuurt naar esp8266 welke het vervolgens upload naar de domoticz server, dat is de bedoeling. Aangezien mijn ketel een raar protocol gebruikt is daar een aangepaste hardwareserial library voor nodig en ik zie dat mij nog niet lukken met alleen een esp8266.
Zo voldoende duidelijk of mist er nog info?
Wil het graag uitleggen
Ik snap nu wat je bedoeling is.

Aangezien je er een Mega hebt hangen heb je vast wel een paar serial ports over. Ik zou de data via de serial naar esp8266 versturen. De ESP8266 programmeren in de ArduinoIDE en deze de data door laten sturen naar een MQTT server.

Je kunt ook vast de standaard AT commands gebruiken of de LUA variant, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Volgens mij is het direct programmeren van de ESP8266 door de Arduino IDE verreweg het populairst op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-01 14:42
Lennyz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Ik snap nu wat je bedoeling is.

Aangezien je er een Mega hebt hangen heb je vast wel een paar serial ports over. Ik zou de data via de serial naar esp8266 versturen. De ESP8266 programmeren in de ArduinoIDE en deze de data door laten sturen naar een MQTT server.
moment.
Kijk wel uit dat je een level shifter nodig zult hebben. Logic levels van de mega opereren op 5V en die van je ESP op 3.3 v!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Level shifter had ik reeds al uitgevoerd bedankt voor de heads up.
Zit nog wel met wat onduidelijkheden.
Is het nou ook gewoon mogelijk om een bestaande sketch welke gebruik maakt van libraries direct te uploaden naar een esp8266. Hij bezit per slot van rekening ook gewoon een microkontroller.
Of moet dan die bewuste library geschreven worden voor een esp8266?

Het is een beetje lastig uit te leggen maar ik heb een cv ketel welke wat data verstuurd over een EMS bus/buderus protocol. Hiervoor heb ik wat hardware gebouwd om dit signaal om te zetten in een ttl signaal. Dit signaal gaat naar een arduino mega welke met een aangepaste hardwareserial dit vertaald naar bruikbare data (inlaattemperatuur 42graden etc).
Deze gegevens wil ik dan via de aangesloten esp8266 doorsturen naar mijn domoticz server.
Maar...
Kan dit ook direct met alleen de esp8266?
* ja want daar heb ik een voorbeeld van gevonden op:
https://github.com/susisstrolch/ems-esp-link
Alleen decoderen naar bruikbare data werkt hier nog niet en uploaden naar een syslog server werkt met tussenkomst van een java app.
* dus ik wil die bewuste code aanpassen en alles door de esp8266 laten doen.

Zou dat mogelijk zijn en wat kan ik het beste doen. Iets schrijven in arduino en dan flashen naar esp8266. Of het bestaande idee aanpassen naar mijn wensen en dat gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevintjeb
Delchrys schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:04:
Zou dat mogelijk zijn en wat kan ik het beste doen. Iets schrijven in arduino en dan flashen naar esp8266. Of het bestaande idee aanpassen naar mijn wensen en dat gaan gebruiken?
Simpelweg : Ja dit is mogelijk.

Zoals je zelf aangaf is de ESP8266 zelf een microcontroller dus je kunt , door middel van een library (https://github.com/esp8266/Arduino ), een ESP8266 programmeren in arduino. Super handig! Doe ik zelf namelijk ook heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Allen moet ik in dit geval een aparte library gaan gebruiken welke de hardwareserial library vervangt. Is dat wel compatible dan? De esp heeft maar 1 uart dat weet ik maar het bovenstaande github werkt ook door middel van aanpassingen aan de uart dus hoop dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Delchrys schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:18:
Allen moet ik in dit geval een aparte library gaan gebruiken welke de hardwareserial library vervangt. Is dat wel compatible dan? De esp heeft maar 1 uart dat weet ik maar het bovenstaande github werkt ook door middel van aanpassingen aan de uart dus hoop dat het werkt.
Dit is een library die je nodig hebt om met arduino de Esp te programmeren, hoe het werkt staat op de github repo. Dit is niet iets wat je include in je .ino files! Hardware serial kun je dus gewoon gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06
Afhankelijk van de benodigde baudrate kan je met een ESP ook prima een Soft(ware) serial doen, is ook een library voor. Maar je hebt volgens mij maar 1 UART nodig dus dat zou geen al te groot probleem mogen zijn. Enige wat je dan zelf zult moeten porten is mijns inziens de interpretatie van het EMS protocol. Vanaf een Arduino Mega zou dat ook niet te veel problemen op mogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Maar als je iets met libraries upload werkt dat dan ook gewoon of is dat afhankelijk of de libraries compatible zijn?
Het Ems protocol gebruikt een 11bit lange null voor de signalering van het einde van het pakket(break).
Dan is het gedeelte voor of na de break de daadwerkelijke message. Hiervoor is de aanpassing nodig anders wordt alles gevlagd als een frame error. Hoe dat direct met een esp moet moet ik dus nog uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Zie ik iets over het hoofd?

Ik heb een paar Sonoff's waar ik ESPEasy op wil flashen. Ik heb deze aangesloten met een FTDI module, vervolgens de ESPEasy v120 (4MB) er op gezet en daarna de Sonoff aangesloten en opgestart. Ik verwacht dan een ESP_0 wifi netwerk waarmee ik kan verbinden om vervolgens de boel te configureren. Echter, op beide modules verschijnt na minuten wachten geen ESP_0 wifi netwerk. Wat doe ik verkeerd?

Edit: ik koos dus de verkeerde bin, het moest niet de 4MB zijn maar de 1MB......nu werkt het :)

[ Voor 10% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-06-2017 12:40 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje over Arduino i.c.m. ESP (Wemos D1):

Mijn kennis over Arduino is niet goed. Programmeren is verder geen probleem, heb genoeg ervaring met andere programmeertalen. Vandaar mijn vraag over hoe ik in Arduino de wifi verbinding anders kan aanpakken.

Ik ben bezig met een leuk projectje waarmee ik een ventilator met een ESP kan bedienen, waarbij de handbediening ook parallel ernaast werkt.

De code heb ik al getest (3 inputs & 3 outputs). Ik ga het aansturen via MQTT, wat ook werkt.

Het enige waar ik nu tegen aanloop, is dat de code pas werkt als er een wifi verbinding is. Ik zou graag willen dat het ook werkt zonder wifi verbinding. Wat ik daarmee bedoel is dat als de wifi wegvalt, dat de handmatige bediening (de 3 inputs) nog steeds uitgelezen wordt.

Met de huidige opzet/opbouw van de code, start de functionaliteit pas als de verbinding tot stand is gekomen. Kan ik dat anders aanpakken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<<declaraties e.d.>>

void setup() {
  Serial.begin(115200);

setup_wifi();
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);
  client.setCallback(callback);

Serial.println("Ready");
  Serial.print("IP Address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());

}

void setup_wifi() {

delay(10);
  // We start by connecting to a WiFi network
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);

WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void reconnect() {
  // Loop until we're reconnected
  while (!client.connected()) {
    Serial.print("Attempting MQTT connection...");
    // Attempt to connect
    if (client.connect(SENSORNAME, mqtt_username, mqtt_password)) {
      Serial.println("connected");
      client.subscribe(fan_set_topic);
      sendState();
    } else {
      Serial.print("failed, rc=");
      Serial.print(client.state());
      Serial.println(" try again in 5 seconds");
      // Wait 5 seconds before retrying
      delay(5000);
    }
  }
}

<<void functies>>

void loop() {

if (!client.connected()) {
    reconnect();
  }

client.loop();

<<code>>

}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
+-----------+
| Input     |
| MQTT      |
+-----+-----+
      |
      V
      |
+-----------+       +----------+       +------------+
| Wemos     |-->->--|          |-->->--|            |
| D1 mini   |-->->--| 3 relais |-->->--| Ventilator |
| Wemos     |-->->--|          |-->->--|            |
+-----------+       +----------+       +------------+
      |
      ^
      |
+-----------+
| Input     |
| Handmatig |
+-----------+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Je while statement weghalen in de setup van je wifi? Kijk een naar de wifimanager library.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
kevintjeb schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:36:
[...]

Dit is een library die je nodig hebt om met arduino de Esp te programmeren, hoe het werkt staat op de github repo. Dit is niet iets wat je include in je .ino files! Hardware serial kun je dus gewoon gebruiken
Ik wil de code herschrijven voor gebruik met esp8266.
https://github.com/bbqkee...ter/ReadOnly-Send-via-GET
Dus de mega laten ontvangen en decoderen en dan de esp8266 gebruiken voor de Wi-Fi verbinding met mijn rpi domoticz server.
Dus de esp8266 hoeft alleen maar de data door te sturen.

Hoe doe ik dat dan het makkelijkst. Ik had gelezen dat de Wi-Fi of ethernet library ook werkt voor de esp8266. Maar volgens mij moet ik dan de code flashen in de esp en doet de mega verder niets.
Of moet ik de at firmware flashen en dan de mega allemaal at commando's laten uitvoeren.
Het liefst gebruik ik een library dat maakt het schrijven namelijk makkelijker maar heb de mega echt nodig voor het decoderen van de berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:19
@M.v.Veelen Je kunt ook gelijk na het flashen de wifi settings er via serial console in zetten, scheelt weer klooien met verbinden met dat accespoint wat hij uitzendt:
code:
1
2
3
4
wifissid NETWERKNAAMHIER
wifikey WIFIWACHTWOORDHIER
Save
wificonnect

@iMars Zoals chaoscontrol al zegt staan er idd op meerdere plekken while loops, bijv. regel 27.
Dat zijn stukken waar hij blijft wachten totdat er een wifi-verbinding is opgebouwd.

Ook de functie op regel 37 blijft maar proberen totdat er verbinding is met MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:45:
[...]
De esp8266 hoeft alleen maar de data door te sturen.

Hoe doe ik dat dan het makkelijkst.
Moet ik de at firmware flashen en dan de mega allemaal at commando's laten uitvoeren.
Het liefst gebruik ik een library dat maakt het schrijven namelijk makkelijker maar heb de mega echt nodig voor het decoderen van de berichten.
De opties die ik kan bedenken zijn als volgt :

1. Jouw decodeer sketch op de mega laten draaien
2. De mega via AT commands een Simpele get request laten sturen naar de domoticz server

--------------------------------

1. Jouw decodeer sketch wederom op de mega laten draaien.
2. Een sketch schrijven voor de ESP8266 die de UART uitleest en dat verstuurt in een get request (Je kunt dan dus via de mega gewoon espSerial.write("Domoticzuri+veriabele); en de ESP zal dan iets doen in de zin van serialRead(); sendGetRequest(serialData);

--------------------------------

1. Proberen alles op een simpele ESP te porten aangezien deze ook met arduino sketches geprogrammeerd kan worden!

(Die valt dus af omdat je de mega wilt laten decoderen etc).

P.S. Voorbeelden heb ik genoeg kunnen vinden, als je die zelf niet kunt vinden kun je me eventueel PM'n en anders zou ik je ook kunnen helpen met een sketch programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ik las veel voorbeelden waarin esp8266wifi.h genoemd werd, daarin werd me niet duidelijk of dat nou een sketch was voor in de arduino of 1 voor in de esp8266 zelf.

De hele code porten naar de esp is lastig denk ik, ik heb deeltjes code kunnen vinden maar mijn programmeer kennis is net te kort om dat te snappen. Het protocol gebruikt namelijk een alternatief iets om het einde aan te geven van het bericht.

Hier een voorbeeld van de code welke al gekort is naar een esp8266.
https://github.com/susisstrolch/ems-esp-link?files=1
Dit is firmware op basis van ESP link van jeelabs.

Het moet dus mogelijk zijn maar ik kom net niet ver genoeg om het te snappen en te laten werken. Hij hoeft alleen maar simpel wat data te verzenden naar domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:57:
Hier een voorbeeld van de code welke al gekort is naar een esp8266.
https://github.com/susisstrolch/ems-esp-link?files=1
Dit is firmware op basis van ESP link van jeelabs.

Het moet dus mogelijk zijn maar ik kom net niet ver genoeg om het te snappen en te laten werken. Hij hoeft alleen maar simpel wat data te verzenden naar domoticz.
Oke, die link die je stuurt bevat een kant en klare sketch voor de esp8266-07/esp8266-12 ! Ik verwacht dat je een kleine esp8266-01/esp8266-01S hebt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sparkfun.com//assets/parts/1/1/1/2/9/13678-01.jpg

Zo een mooie ;).

Die zijn niet bruikbaar om met de bovenstaande sketch te gebruiken, ze hebben simpelweg te weinig IO pinnen. Als je nu een Wemos D1 Mini haalt oid (gebruikt de esp8266-12f) dan kun je die super snel met een micro usb kabeltje flashen met de sketch.

[ Voor 15% gewijzigd door kevintjeb op 26-06-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
nee hoor ik heb verschillende:

2 x esp8266 esp12f
1 x nodemcu v3
1x Doit ESP32

En dat flashen is ook geen probleem, alleen het herschrijven dat hij data gaat uploaden wil ik niet helemaal snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
na het flashen wordt er netjes data uitgelezen van mijn ketl en dat wordt weergegeven in een soort van serial console.
Ik wil alleen die data telegrammen decoderen en dan wat values updaten in mijn domoticz server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@chaoscontrol & @ThinkPad Ah, super! Ja dat is eigenlijk ook logisch ;)

Ik denk dat ik de reconnect functionaliteit ook anders moet doen. Als de verbinding verbreekt, wacht de code net zo lang totdat de verbinding weer tot stand is gekomen. Mooier zou zijn als dit een parallelle taak ernaast zou kunnen zijn. Dat de code niet hoeft te wachten op de reconnect. Of dat als de verbinding wegvalt, er 1x per minuut bijvoorbeeld een reconnect probeert, zonder dat de code continu hoeft te wachten.

Of met interrupts werken, zodra er een interrupt via handbediening komt, de reconnect even "gekilled" wordt en daarna weer verder gaat ...

Hmmm genoeg stof om over na te denken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
iMars schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:45:
@chaoscontrol & @ThinkPad Ah, super! Ja dat is eigenlijk ook logisch ;)
Mooier zou zijn als dit een parallelle taak ernaast zou kunnen zijn. Dat de code niet hoeft te wachten op de reconnect.

Of met interrupts werken, zodra er een interrupt via handbediening komt, de reconnect even "gekilled" wordt en daarna weer verder gaat ...
De interrupt oplossing is een mooie oplossing. Wat je zei qua parallel laten lopen is helaas niet mogelijk, single core processor. Om de minuut proberen te reconnecten lijkt me onstabiel, er is een reden dat men wacht tot er een verbinding tot stand is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Reconnect geen punt. Mijn esp (nodemcu) gaat in deep sleep om batterij te besparen. Connecten gaat supersnel.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:56
Op de 1 of andere manier heb ik problemen met flashen ( wemos d1 )

De laatste tijd met Mega espeasy aan de gang geweest en verschillende versies geflashed.

Het valt mij op dat het soms/vaak voorkomt dat het flashen niet goed gaat en de oude versie er nog opstaat.

Onder MS gebruik ik NodeMcu flasher. Gebruik die om de originele NodeMcu firmware er op te zetten.
Ook schrijf ik de blank.bin naar alle 4 de delen. 0x00000 0x10000 0x20000 & 0x30000 (partities ? ).

Onder Fedora met epstool.py

esptool.py -p /dev/ttyUSB0 write_flash 0x000000 blank.bin 0x100000 blank.bin 0x200000 blank.bin 0x300000 blank.bin
esptool.py v1.1
Connecting...
Running Cesanta flasher stub...
Writing 4096 @ 0x0... 4096 (100 %)
Wrote 4096 bytes at 0x0 in 0.4 seconds (89.8 kbit/s)...
Writing 4096 @ 0x100000... 4096 (100 %)
Wrote 4096 bytes at 0x100000 in 0.4 seconds (89.7 kbit/s)...
Writing 4096 @ 0x200000... 4096 (100 %)
Wrote 4096 bytes at 0x200000 in 0.4 seconds (89.6 kbit/s)...
Writing 4096 @ 0x300000... 4096 (100 %)
Wrote 4096 bytes at 0x300000 in 0.4 seconds (89.7 kbit/s)...
Leaving..

Lijkt me ok .....

Ook esptool.py -p /dev/ttyUSB0 -b 115200 erase_flash

Maar alle methodes lijken niet "waterdicht" wat bertreft alles wissen wat er op staat en volledig nieuwe flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
kevintjeb schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:10:
[...]

Oke, die link die je stuurt bevat een kant en klare sketch voor de esp8266-07/esp8266-12 ! Ik verwacht dat je een kleine esp8266-01/esp8266-01S hebt.

[afbeelding]

Zo een mooie ;).

Die zijn niet bruikbaar om met de bovenstaande sketch te gebruiken, ze hebben simpelweg te weinig IO pinnen. Als je nu een Wemos D1 Mini haalt oid (gebruikt de esp8266-12f) dan kun je die super snel met een micro usb kabeltje flashen met de sketch.
enig idee waar ik het moet zoeken om het uploaden naar domoticz te implementeren???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:45:
[...]

Ik wil de code herschrijven voor gebruik met esp8266.
https://github.com/bbqkee...ter/ReadOnly-Send-via-GET
Dus de mega laten ontvangen en decoderen en dan de esp8266 gebruiken voor de Wi-Fi verbinding met mijn rpi domoticz server.
Dus de esp8266 hoeft alleen maar de data door te sturen.

Hoe doe ik dat dan het makkelijkst. Ik had gelezen dat de Wi-Fi of ethernet library ook werkt voor de esp8266. Maar volgens mij moet ik dan de code flashen in de esp en doet de mega verder niets.
Of moet ik de at firmware flashen en dan de mega allemaal at commando's laten uitvoeren.
Je hebt het nu al een paar posts over Arduino code te herschrijven voor de ESP8266. Nogmaals dat is normaal gesproken compleet overbodig. 99% van de code dat op een Arduino werkt zonder problemen op een ESP8266. Laat dat idee dus los.

@kevintjeb heeft jou ook al een paar opties gegeven om te gaan uitproberen.

Maak het jezelf makkelijk en ga niet met AT-commands aan de slag, maar maak alles Arduino compatible.

1. Laat de Mega het werk doen.
2. Verzend via serial de data naar de ESP8266.
3. Laat de ESP8266 de ontvangen data doorsturen naar Domoticz.

Dus nogmaals: Er hoeft niets geport te worden en geen libraries te worden herschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Lennyz schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:06:
[...]

1. Laat de Mega het werk doen.
2. Verzend via serial de data naar de ESP8266.
3. Laat de ESP8266 de ontvangen data doorsturen naar Domoticz.

Dus nogmaals: Er hoeft niets geport te worden en geen libraries te worden herschreven.
Het mooie is, de library die gebruikt wordt is ook kant en klaar bruikbaar voor een ESP8266. De Mega kan er zelfs uit ! :). Alleen moet er een kleine uitbreiding worden gemaakt om naar domoticz te get requesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevintjeb
RobV schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:35:
Reconnect geen punt. Mijn esp (nodemcu) gaat in deep sleep om batterij te besparen. Connecten gaat supersnel.
Ik weet niet of je een static IP gebruikt voor je nodeMCU. Als je dat doet dan heb ik niks gezegd.

Na een deepsleep kost het verbinden met internet het langst, en kost het meeste energie. Als je de nodemcu een static ip geeft kost het nog maar 0.5 seconde en is alles veel sneller. Just a tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
kevintjeb schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:08:
[...]

Het mooie is, de library die gebruikt wordt is ook kant en klaar bruikbaar voor een ESP8266. De Mega kan er zelfs uit ! :). Alleen moet er een kleine uitbreiding worden gemaakt om naar domoticz te get requesten.
Dus die hardwareserial aanpassing kan de esp ook mee overweg, begrijp ik dan?
Wat is er dan nog voor uitbreiding nodig (hardware of code) zoals je noemt? En ja ik dan nog debuggen op de andere uart? En de mega eruit zou helemaal mooi zijn. Dus dan gewoon de esp8266 op arduino sketch laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Delchrys op 26-06-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevintjeb
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:43:
Dus die hardwareserial aanpassing kan de esp ook mee overweg, begrijp ik dan?
Basically, ja. Ik weet niet precies wat je aanpassing is maar de ESP8266 doet hetzelfde als de mega in principe.
Wat is er dan nog voor uitbreiding nodig (hardware of code) zoals je noemt? En ja ik dan nog debuggen op de andere uart?
Dat wat jij van github haalt heeft, logisch gezien, geen standaard functie die de data naar jouw domoticz server stuurt. Dat moet je dus toevoegen :9 . En zolang dat je genoeg poorten over hebt kun je debuggen over een andere uart.
Dus dan gewoon de esp8266 op arduino sketch laten draaien.
Ja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
kevintjeb schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:10:
[...]

Ik weet niet of je een static IP gebruikt voor je nodeMCU. Als je dat doet dan heb ik niks gezegd.

Na een deepsleep kost het verbinden met internet het langst, en kost het meeste energie. Als je de nodemcu een static ip geeft kost het nog maar 0.5 seconde en is alles veel sneller. Just a tip!
Het scheelt vooral of er al een DHCP lease aan het mac adres hangt, bij mijn router in ieder geval. 1e keer aanmelden duurt paar seconde, maar een bestaande ESP aanzetten krijgt (via DHCP) ook binnen een seconde verbinding.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Bedankt voor de tips ik ga proberen de sketch te uploaden naar mijn esp12f moet alleen even uitvogelen hoe ik tweede uart moet benaderen? Gewoon serial en serial1?? Dan zie ik vanzelf wel waar het fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:28:
Bedankt voor de tips ik ga proberen de sketch te uploaden naar mijn esp12f moet alleen even uitvogelen hoe ik tweede uart moet benaderen? Gewoon serial en serial1?? Dan zie ik vanzelf wel waar het fout gaat
Nee. De ESP8266 heeft maar 1 UART. Het is wel mogelijk om een extra te creëren door middel van softwareserial. Maar die zul je niet kunnen gebruiken zonder aanpassingen te maken aan de library.

Hou ook rekening met het feit dat de Mega 5v is en de ESP 3.3v. Het kan zijn dat je output van de "EMS interface circuit" nog moet terugbrengen naar 3.3v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Zat net nog even in de github van bbqkees te kijken en daar staan wel al een get request voor domoticz. Die zal ik even aan moeten passen dan. En gezien er maar 1 uart is zie ik vanzelf wel of er data binnenkomt in domoticz. Een beetje lastig debuggen maar moet wel lukken denk ik. De 3v3 heb ik al geregeld met een voeding en het circuit van de ems bus is ook omgebouwd naar 3v3. (Weerstanden vervangen en voedingsspanning van de lm393 naar 3v3 gezet ipv 5v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Zie dat er ook gpio13-15 een tweede uart Is, als ik die aansluit op een usb serial kabel kan ik toch debuggen via die poorten of is dat met softwareserial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
ThinkPadd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
@M.v.Veelen Je kunt ook gelijk na het flashen de wifi settings er via serial console in zetten, scheelt weer klooien met verbinden met dat accespoint wat hij uitzendt:
code:
1
2
3
4
wifissid NETWERKNAAMHIER
wifikey WIFIWACHTWOORDHIER
Save
wificonnect

@iMars Zoals chaoscontrol al zegt staan er idd op meerdere plekken while loops, bijv. regel 27.
Dat zijn stukken waar hij blijft wachten totdat er een wifi-verbinding is opgebouwd.

Ook de functie op regel 37 blijft maar proberen totdat er verbinding is met MQTT.
Ga ik me tzt eens in verdiepen hoe dat precies werkt. Er zijn nog een aantal onderweg namelijk :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Delchrys schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:51:
Zie dat er ook gpio13-15 een tweede uart Is, als ik die aansluit op een usb serial kabel kan ik toch debuggen via die poorten of is dat met softwareserial?
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar gooit.
Als je die tweede uart in die bbqkees dingen ziet dan is dat een arduino en geen esp8266.
Een esp heeft echt maar 1 uart, al is er een heleboel werkend te krijgen met softwareserial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
In de voorbeelden van bbqkees is nefitserial1 Serial1 van de Mega, die wordt vervangen voor de UART van de esp8266.
Nefitserial in het voorbeeld is de gewone seriele poort van de Mega dus debug monitor. Deze kan ik misschien omzetten naar TX2 van de Esp8266, en dan daar tijdelijk op debuggen met een USB/Serial oplossing. Tot de sketch naar behoren werkt en dan verder zonder debug.
De client die genoemd wordt in de sketch is het gedeelte wat de upload doet in dit geval een w5100 ethernet board. In het esp8266 geval dus gewoon de GET request.
Theoretisch is dit mijn gedachte, weet alleen niet 100% of dat kan.

Mogelijkerwijs overstappen naar ESP32, die schijnt 3 UARTS te hebben(met haken en ogen)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
compilen van de bbqkees sketch lukt ook niet hij zegt dat nefitserial not declared is, waarschijnlijk omdat de library het board niet herkend denk ik????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 17:03
sjimmie schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:
[...]

Een esp heeft echt maar 1 uart, al is er een heleboel werkend te krijgen met softwareserial.
Nee hoor, een esp8266 heeft wel degelijk 2 UARTS.
Zie hier een quote uit de officiele documentatie:

There are two group ESP8266 UART interfaces, respectively:
• UART0:
- U0TXD: pin26 (U0TXD)
- U0RXD: pin25 (U0RXD)
- U0CTS: pin12 (MTCK)
- U0RTS: pin13 (MTDO)
• UART1:
- U1TXD: pin14 (GPIO2)

Wel is het zo dat de tweede UART alleen kan zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jomas schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:16:
[...]

Nee hoor, een esp8266 heeft wel degelijk 2 UARTS.
Zie hier een quote uit de officiele documentatie:

Wel is het zo dat de tweede UART alleen kan zenden.
Ah ja, sorry mijn fout.
Die Serial1 wordt ook weleens voor debugging gebruikt dmv wat IDE settings in combinatie met de boards.txt:
https://github.com/esp826...cba8/boards.txt#L194-L195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Delchrys schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:07:
compilen van de bbqkees sketch lukt ook niet hij zegt dat nefitserial not declared is, waarschijnlijk omdat de library het board niet herkend denk ik????
Nee het betekent dat netfitserial niet bekend is. Compilen gaat voór uploaden dus het zit hem ergens anders:
- heb je de benodigde libs geinstalleerd in de IDE?
- heb je het juiste board geselecteerd?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Pagina: 1 ... 36 ... 80 Laatste