Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:27:
Maar ik wil het aansturen met een ESP-01 (of een ander variant). Qua voeding maak ik me geen zorgen, puur qua code en/of een esp het aan kan ;)
Waarom zou de ESP het niet kunnen? Er is in principe één datalijn nodig en dat kan de ESP natuurlijk prima. Zoals gezegd: kijk eens rond op Youtube. Dergelijke LED's en ESP's zijn beide zo populair dat je er gerust vanuit kunt gaan dat je het wiel hier niet aan het uitvinden bent :P Zoek een mooie library en de kans is groot dat je weinig werk hoeft te doen.

Je zult alleen moeten kijken waar je tegen limieten aan gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:34:
[...]

[...]

Je zult alleen moeten kijken waar je tegen limieten aan gaat lopen.

[video]
;) en dat is nou precies wat ik vroeg :+
Een rainbow is leuk, maar puur voor de show. Het doel is om de woonkamer net indirect licht te verlichten. Liefst met 1 esp natuurlijk ;)

Heb nu een test opstelling, een esp-01 met nodemcu erop + ws2812 add on. Een strip met 60 leds, werkt perfect.

Wil nu kijken voor toepassingen, iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQ68FjLigWNIfI9dFNVd-7vxmq7wgh8d3oQQfgmhji7juPgLaMkQ

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
Maar wil je dan stukken in andere kleuren hebben ? Want anders kan je net zo goed een gewone ledstrip nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Je kan het uitrekenen: wat is de maximale snelheid waarmee je een ledje kan aansturen (zal van de communicatie-interface afhangen), dan kan je dat extrapoleren naar het aantal wat je wil. Zodra je tegen die limiet aanloopt, kan je meerdere kanalen parallel proberen, tot je aan de limiet van je ESP aanloopt.
In de praktijk zal je meestal niet elke led willen apart aansturen, maar kan een groepseffect volstaan, dan kan je vb elke 1,2 of 5 meter een nieuwe ESP zetten die sycnchroon met de rest loopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:18:
;) en dat is nou precies wat ik vroeg :+
Dat kan je toch gewoon zelf uitzoeken en uitrekenen? Met zoveel leds gaat de timing op een gegeven moment tellen, maar dat is in principe gewoon een rekensom. De door mij aangehaalde links laten zien dat er wel een hoop mogelijk is en waar je rekening mee zult moeten houden.

Of is het nou de bedoeling dat wij je huiswerk gaan doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:34:
[...]

Dat kan je toch gewoon zelf uitzoeken en uitrekenen? Met zoveel leds gaat de timing op een gegeven moment tellen, maar dat is in principe gewoon een rekensom. De door mij aangehaalde links laten zien dat er wel een hoop mogelijk is en waar je rekening mee zult moeten houden.

Of is het nou de bedoeling dat wij je huiswerk gaan doen?
Neu m'n huiswerk doe ik zelf wel. Ben geen techneut die alles weet. Ik weet van alles een beetje en kan een hoop zelf, maar als ik iets niet weet, dan vraag ik het in een topic waar veel over de esp besproken wordt.

Heb tot nu toe alles zelf gezocht, geprobeerd en uiteindelijk ook gelukt. Nu vraag ik alleen of er bekende grenzen zijn aan een esp qua aantal leds aan te sturen.

Ik hoef geen realtime video stream aan te sturen, alleen een enkele kleur. Ik ging er een beetje vanuit dat het wel moet werken, maar zoals ik al zei, ik wil het van te voren weten, en of ik ergens rekening mee moet houden, omdat ik op dat gebied een stukje kennis mis.

Voeding is geen probleem, op meerdere punten een 5v lijn aansluiten en dan is dat overal qua voeding gedekt.
Knappa schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:57:
Maar wil je dan stukken in andere kleuren hebben ? Want anders kan je net zo goed een gewone ledstrip nemen ?
Alleen wit vind ik niet zo leuk. Wil bijvoorbeeld ook kleuren als lichtgroen, -geel en -oranje kunnen gebruiken om sfeer te maken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door iMars op 11-04-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als het over de hele lijn dezelfde kleur mag zijn (zo begrijp ik het), neem dan een gewone RGB(W) ledstrip. ESP laat je 3/4 PWM signalen maken, en dan elke x meter met FETjes opnieuw PWM signaal met power schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

naftebakje schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:04:
Als het over de hele lijn dezelfde kleur mag zijn (zo begrijp ik het), neem dan een gewone RGB(W) ledstrip. ESP laat je 3/4 PWM signalen maken, en dan elke x meter met FETjes opnieuw PWM signaal met power schakelen.
Ik wil inderdaad 1 kleur over de gehele strip zetten.

Ik maak gebruik van ws2812 op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://www.packtpub.com/sites/default/files/new_blog_images/189/ESP9266_bb.png
Er is dus maar 1 datalijn. Kan dat ook met FETjes om de x-meter versterkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:05
iMars schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:48:
[...]

[afbeelding]
Er is dus maar 1 datalijn. Kan dat ook met FETjes om de x-meter versterkt worden?
Check deze filmpjes eens:
YouTube: Make your own 10x10 LED Matrix

YouTube: Make your own LED Bar - Part 1 (matrix frame,bar construction,WS2812...

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappa
[...]

[afbeelding]
Ik ben met iets gelijkaardig bezig, maar ik wil met een ESP32 aan de slag, omdat die 16 pwm-kanalen heeft (8 hi-speed en 8 low-speed, wat het verschil is heb ik nog niet kunnen ontdekken). Deze wil in gebruiken om 4 RGBW-strips aan te sturen. Ik ben nu aan het proberen om hiervoor een pcb-tje te maken met 16 mosfets (1 per kleur en per strip), waarbij elke strip z'n eigen voedingsaansluiting heeft.
Mijn situatie is anders, doordat mijn strips niet verder komen dan 1,5 meter van de aansluiting, dus ik sluit gewoon alles centraal aan.
Voor jouw situatie moet het haalbaar zijn, denk ik, om verschillende aansluitpunten te hebben. Maar ik zou dan per muur 1 aansluitingspunt maken met elk z'n controller, dan kan je per muur een kleur kiezen. Voor de prijs van een ESP-01 zou ik het niet laten.
Just my two cents.
naftebakje schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:04:
Hoeveel pwm-signalen kan een esp8266 eigenlijk maken. Ik dacht gelezen te hebben dat die maar twee onafhankelijk signalen kon maken ?

[ Voor 16% gewijzigd door Knappa op 11-04-2017 12:10 . Reden: Typfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
[...]Ik wil inderdaad 1 kleur over de gehele strip zetten.

[afbeelding]
Die FETjes zijn nodig als je goedkope RGB ledstrips gebruikt die je met PWM dimt.
Je datalijn hoef/kan je niet versterken, deze leds gaan zelf intern gaan dimmen.
Je zou wel kunnen de datalijn niet over de hele lengte van ene strip naar de andere doorlussen, maar naar elke strip apart laten gaan. Dan zal elke strip gelijktijdig zijn data krijgen, en kan je die veel sneller aansturen. Neem bijvoorbeeld dat elke strip een meter is, en je schakeld om van groen naar rood, dan zal elke meter de eerste led rood worden en zo opvullen, gaat 5 keer sneller dan dat je een lange strip van 5 meter moet vullen met data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Knappa schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:06:

Ik ben met iets gelijkaardig bezig, maar ik wil met een ESP32 aan de slag, omdat die 16 pwm-kanalen heeft (8 hi-speed en 8 low-speed, wat het verschil is heb ik nog niet kunnen ontdekken). Deze wil in gebruiken om 4 RGBW-strips aan te sturen. Ik ben nu aan het proberen om hiervoor een pcb-tje te maken met 16 mosfets (1 per kleur en per strip), waarbij elke strip z'n eigen voedingsaansluiting heeft.
Mijn situatie is anders, doordat mijn strips niet verder komen dan 1,5 meter van de aansluiting, dus ik sluit gewoon alles centraal aan.
Voor jouw situatie moet het haalbaar zijn, denk ik, om verschillende aansluitpunten te hebben. Maar ik zou dan per muur 1 aansluitingspunt maken met elk z'n controller, dan kan je per muur een kleur kiezen. Voor de prijs van een ESP-01 zou ik het niet laten.
Just my two cents.
Waarom gebruik je geen leddriver om dat aan te sturen? http://www.ebay.com/itm/1...OOD-QUALITY-/141975804117

Voorbeeld van deze leddrivers YouTube: Make your own SIMPLE 5x5x5 RGB LED Cube (Part 1)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 11-04-2017 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knappa
Dat was mijn eerste idee (wel met een PCA9685). Maar toen las ik dat een ESP32 sowieso al een PWM led driver heeft, wat mijn schema wat eenvoudiger maakt. De WiFi-verbinding had ik sowieso al nodig voor de sturing.
Mijn project mee in het kort: een silhouet van een boom met enkel takken op een tiental cm van de muur van m'n zoon, waar bij achter de takken ledstrips zitten die een "kruin" verlichten. Met het vorderen van de seizoenen, moet de kruin van kleur veranderen. In de winter, als het vriest, schijnen de leds koudwit, waardoor het lijkt dat het gesneeuwd heeft.
Bijkomend wil ik wat aansluitingen maken op de takken voor kleine lichtjes (ws2812 in pingpongballetje bv. ) dat dan fruit moet weergeven.

Maar ik ga je filmpje sowieso wel eens bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
@Knappa wat een waanzinnig leuk idee, duimpjes omhoog d:)b

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik gebruik een esp om led's te dimmen i.c.m Domoticz.
Dit werkt verder perfect.
Nu wil ik een dimmer maken met een Rotary encoder , dit omdat ik een draaiknop fijner vind.
En dat ik deze dan met de iPad en met een knop kan bedienen.
Met een potmeter gaat het niet omdat ik deze dan niet via de iPad kan bedienen en de stand van de potmeter hetzelfde blijft.
Is het mogelijk om een rotary encoder rechtstreeks op de esp aan te sluiten ?
Dit i.v.m timing omdat er met interrups gewerkt moet worden als je gebruik maakt van een Rotary encoder.
Een andere optie is om dit met een pic te doen en dan via I2c te sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
19roland70 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:48:
Ik gebruik een esp om led's te dimmen i.c.m Domoticz.
Dit werkt verder perfect.
Nu wil ik een dimmer maken met een Rotary encoder , dit omdat ik een draaiknop fijner vind.
En dat ik deze dan met de iPad en met een knop kan bedienen.
Met een potmeter gaat het niet omdat ik deze dan niet via de iPad kan bedienen en de stand van de potmeter hetzelfde blijft.
Is het mogelijk om een rotary encoder rechtstreeks op de esp aan te sluiten ?
Dit i.v.m timing omdat er met interrups gewerkt moet worden als je gebruik maakt van een Rotary encoder.
Een andere optie is om dit met een pic te doen en dan via I2c te sturen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het is niet noodzakelijk om met interrupts te werken, tja wellicht mis je een pulsje. Ik heb meerdere projecten zonder interrupt en merk er zelden iets van. Dat kan komen doordat met de levensloop van de encoder je er steeds minder aan zult draaien, en dan wordt het de inspanning steeds minder waard.

Tip: eerst zorgen dat iets werkt met min. inspanning, dan beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Knappa schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:10:
[...]

Dat was mijn eerste idee (wel met een PCA9685). Maar toen las ik dat een ESP32 sowieso al een PWM led driver heeft, wat mijn schema wat eenvoudiger maakt. De WiFi-verbinding had ik sowieso al nodig voor de sturing.
Mijn project mee in het kort: een silhouet van een boom met enkel takken op een tiental cm van de muur van m'n zoon, waar bij achter de takken ledstrips zitten die een "kruin" verlichten. Met het vorderen van de seizoenen, moet de kruin van kleur veranderen. In de winter, als het vriest, schijnen de leds koudwit, waardoor het lijkt dat het gesneeuwd heeft.
Bijkomend wil ik wat aansluitingen maken op de takken voor kleine lichtjes (ws2812 in pingpongballetje bv. ) dat dan fruit moet weergeven.

Maar ik ga je filmpje sowieso wel eens bekijken :)
Ah oké. Leuk project :) filmpje is niet van mij hoor maar had hem toevallig vorige week gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Een tijd terug (2016) werd er "regelmatig" geklaagd dat de esp-201 instabieler was dan bijvoorbeeld de esp-01. Zijn er mensen met recente ervaringen? Ik wil een 01 vervangen door een 201 in een solar-projectje waarbij de extra gpio's en de analoge pin wel handig zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
sjimmie schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:23:
Een tijd terug (2016) werd er "regelmatig" geklaagd dat de esp-201 instabieler was dan bijvoorbeeld de esp-01. Zijn er mensen met recente ervaringen? Ik wil een 01 vervangen door een 201 in een solar-projectje waarbij de extra gpio's en de analoge pin wel handig zijn.
Ik heb vooral de indruk dat de versies met 512kB geheugen minder stabiel zijn op de langere termijn. (regelmatige vastlopers)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:47
Volg het hier al een paar maanden en ben inmiddels met mijn 1e esp bezig maar er bekruipt mij meer en meer een onbehaaglijk gevoel. Hoop dat jullie dat kunnen weg nemen.

Security is een steeds groter issue op het Net en met name IOT staat in een behoorlijk slecht hoekje wat dat betreft.

Het "virus" wat alles meten in huis heet heeft me inmiddels aardig gegrepen maar dat wat ik nu in huis heb gedaan is allemaal bekabeld. Het is erg leuk maar het kan op gegeven moment niet anders dan met wifi aan de gang te gaan (als je niet overal UTP-kabel op de grond wil hebben).

Mijn idee was om met een extra router DDWRT verschillende vlan's aan te maken speciaal voor de esp. Maar als ik het goed heb hebben Russen een inbreng in DDWRT (?).

Zijn er mensen die bv met wireshark gemonitord hebben ..... ? Weet dat dat ook niet alles zegt ( neem Cisco oa de laatste tijd met negatieve berichten ) maar dat is geloof ik het minste wat men kan doen.

Het is een onderwerp wat ik hier neerleg wat breder is dan alleen esp en niet alles is on topic wat ik aandraag maar wil graag jullie menig eens horen hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

iMars schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:25:
Ik ben momenteel bezig om een ledstrip met ws2812 ledjes aan te sturen.
Dit werkt allemaal prima nu, maar nu vraag ik me af of er een beperking in zit qua aantal ledjes wat een ESP kan aansturen?

Stel ik heb een strip met 144 leds/meter. Een 5 meter strip heeft dan al 720 leds. Stel je wil een meter of 30 aansturen (als ledstrip langs het plafond) stuur je al 4320 leds aan.

Zou dat gaan werken? Ik kan het natuurlijk proberen, maar ik heb geen zin om onnodig ledstrips te gaan kuntselen als van te voren al bekend is of het werkt of niet ;)
Even mezelf quoten ;) Ik kwam het volgende filmpje tegen. Iemand die 10M ledstrip gaat aansturen. Hij heeft het over 3.3v logica van de ESP en 5v logia van de ledstrip. Een paar meter geeft geen problemen, maar meer (in zijn geval 10M) heb je een logic shifter nodig (logic level shifter)

Dat ga ik dus ook nodig hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Wolfram55 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:47:
Volg het hier al een paar maanden en ben inmiddels met mijn 1e esp bezig maar er bekruipt mij meer en meer een onbehaaglijk gevoel. Hoop dat jullie dat kunnen weg nemen.

Security is een steeds groter issue op het Net en met name IOT staat in een behoorlijk slecht hoekje wat dat betreft.

Het "virus" wat alles meten in huis heet heeft me inmiddels aardig gegrepen maar dat wat ik nu in huis heb gedaan is allemaal bekabeld. Het is erg leuk maar het kan op gegeven moment niet anders dan met wifi aan de gang te gaan (als je niet overal UTP-kabel op de grond wil hebben).

Mijn idee was om met een extra router DDWRT verschillende vlan's aan te maken speciaal voor de esp. Maar als ik het goed heb hebben Russen een inbreng in DDWRT (?).

Zijn er mensen die bv met wireshark gemonitord hebben ..... ? Weet dat dat ook niet alles zegt ( neem Cisco oa de laatste tijd met negatieve berichten ) maar dat is geloof ik het minste wat men kan doen.

Het is een onderwerp wat ik hier neerleg wat breder is dan alleen esp en niet alles is on topic wat ik aandraag maar wil graag jullie menig eens horen hieromtrent.
Tja, ik zou me zelf niet direct zo druk maken om een ESP. Je programmeert hem immers zelf. Zolang je hem niet direct aan een open internetlijn hangt is er niet direct wat aan de hand, of je moet bang zijn dat er ergens in de arduino for esp library iets verstopt zit in de richting van backdoors oid..

Je kunt natuurlijk altijd je ESP's in een bepaald vlan zetten, daar iets als een raspberry pi bij-in stoppen die de communicatie met de ESP's doet en tevens een verbinding heeft naar jouw netwerk o.i.d... Maar of het nodig is ;)

Het probleem met IOT apparaten is dat jan en alleman bij de blokker zo'n no-name security cam/thermometer/light-switch apparaatje kopen, en die vrolijk inprikken op lan. Soms zelfs dat die zich via UPNP of handmatig de verbinding naar buiten open zet. Tja, dan hoeft er maar ergens een leak in te zitten (en die chineze apparatjes zitten er vol mee) en je kunt in 1 klap een mega massa van die apparaten over het hele internet benaderen.

Mijn motto is, je kunt het beter zelf programmeren (en monitoren) zodat je security holes heel specifiek zijn, dan een no-name apparaatje kopen en geen idee hebben wat ie doet.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik ben al een tijdje een eigen pcb aan het ontwerpen op basis van de esp32 om een aquarium mee aan te sturen, Voor nu bevat het aansturing voor leds + temperatuur + mogelijkheid tot aansturen kaku modules. Later moet dit eventueel uitgebreid worden dmv een extension port om een ph sensor uit te lezen en relais aan te sturen. Vandaar ook dat ik alle pinnen van de esp naar een io connector uitbreek, en dat ik voor de leds alsnog een losse PCA9685 gebruik.

Mijn huidige schema is het volgende: https://www.dropbox.com/s...6lua/AquaControl.pdf?dl=0

Ik denk dat dit schema correct is, maar twijfel nog over een paar puntjes:
  • Is de MicroUSB aansluiting correct aangesloten op de FT232RL? Of moeten de data + en - juist gekruist aangesloten worden?
  • Is het reset circuit tussen de FT232RL en de ESP32 correct?
  • Is de switching power supply (Links in het schema) correct, of mis ik hier iets?
  • Is het raadzaam om nog extra capacitors bij de IC's te plaatsen?
Kan iemand hier meer duidelijkheid in verschaffen? Dit zou zeer helpvol zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 08:14
Ik ben al dagen op zoek naar een goede beginners tutorial om een IR transmitter te maken met een ESP8266. Afgelopen jaar had ik ook al een poging gedaan met deze onderdelen:

ESP8266
Arduino Nano
2N2222 transistor
IR transmitter
[url="https://nl.aliexpress.com...-selling/32665858386.html"]IR receiver[/url]
Lading weerstandjes allerlei waardes

Helaas kreeg ik toen niet alles binnen waardoor het project op een laag pitje stond. Ik ben van plan de missende onderdelen opnieuw te bestellen maar ik heb geen idee hoe ik van deze onderdelen een ontvanger (sniffer) en zender moet maken. Tevens zoek ik mij helemaal suf welke software en scripts ik nodig heb om de IR codes van mijn afstandsbediening uit te lezen en wat er nodig is om deze codes weer uit te zenden vanuit domoticz.

Is het mogelijk tevens mogelijk om een esp8266 te voeden met een 9v batterij? ik wil namelijk 3 ir gestuurde plafondlampen simultaan aansturen ( dus 3 esp units).

[ Voor 23% gewijzigd door symen89 op 15-04-2017 23:12 . Reden: Linkjes gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
iMars schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:36:
[...]

Even mezelf quoten ;) Ik kwam het volgende filmpje tegen. Iemand die 10M ledstrip gaat aansturen. Hij heeft het over 3.3v logica van de ESP en 5v logia van de ledstrip. Een paar meter geeft geen problemen, maar meer (in zijn geval 10M) heb je een logic shifter nodig (logic level shifter)
[video]
Dat ga ik dus ook nodig hebben ;)
Ik denk dat je nog eens moet kijken. De reden dat hij logic level shifters nodig heeft is omdat een ESP8266 op 3,3V werkt en de led strip op 5V. Het probleem met de lengte van zijn strip lost hij op door een stroomkabel (op het zicht te zien gebruikt iets vergelijkbaar met speakerkabel) naast de strip te leggen en die om de 2 à 3 meter vast te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 15:36:
Een paar meter geeft geen problemen, maar meer (in zijn geval 10M) heb je een logic shifter nodig (logic level shifter)
Waarschijnlijk helpt het om even uit te zoeken hoe die LED's precies werken en welke invloed dat heeft op het signaal. Er is iets meer aan de hand dan dat het gewoon een passieve serie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
Robbiedobbie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:52:
Ik ben al een tijdje een eigen pcb aan het ontwerpen op basis van de esp32 om een aquarium mee aan te sturen, Voor nu bevat het aansturing voor leds + temperatuur + mogelijkheid tot aansturen kaku modules. Later moet dit eventueel uitgebreid worden dmv een extension port om een ph sensor uit te lezen en relais aan te sturen. Vandaar ook dat ik alle pinnen van de esp naar een io connector uitbreek, en dat ik voor de leds alsnog een losse PCA9685 gebruik.

Mijn huidige schema is het volgende: https://www.dropbox.com/s...6lua/AquaControl.pdf?dl=0

Ik denk dat dit schema correct is, maar twijfel nog over een paar puntjes:
  • Is de MicroUSB aansluiting correct aangesloten op de FT232RL? Of moeten de data + en - juist gekruist aangesloten worden?
  • Is het reset circuit tussen de FT232RL en de ESP32 correct?
  • Is de switching power supply (Links in het schema) correct, of mis ik hier iets?
  • Is het raadzaam om nog extra capacitors bij de IC's te plaatsen?
Kan iemand hier meer duidelijkheid in verschaffen? Dit zou zeer helpvol zijn!
Ik ben helemaal niet technisch onderlegd, maar uit wat ik heb gelezen over de PCA9685, moet je de pin output enable nog ergens mee verbinden. In jouw geval, met grond vermoedelijk (afhankelijk van je doel hiermee).
Is er nog een reden dat je de PCA9685 gebruikt ipv de ingebouwde PWM ?
Eigenlijk ben ik ook benieuwd naar je pcb, want ik wil iets gelijkaardig, maar dan enkel de 4 rgbw ledstrips.

[ Voor 3% gewijzigd door Knappa op 15-04-2017 23:35 . Reden: Uitbreiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Knappa schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:32:
Ik ben helemaal niet technisch onderlegd, maar uit wat ik heb gelezen over de PCA9685, moet je de pin output enable nog ergens mee verbinden. In jouw geval, met grond vermoedelijk (afhankelijk van je doel hiermee).
Grappig dat me dit niet is opgevallen. De datasheet noemt niet expliciet dat hij aan ground moet wanneer je hem niet gebruikt (Alleen logic level low), en op mijn breadboard tests heeft hij nooit problemen gehad met een zwevende lijn. Het is echter zeker een goed idee om hem gewoon altijd te enablen (Al het dimmen wordt door de driver via i2c geregeld bij mij).
Knappa schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:32:
Is er nog een reden dat je de PCA9685 gebruikt ipv de ingebouwde PWM ?
Oorspronkelijk was het design op basis van een esp8266. Toen liep ik tegen het gebrek aan IO pinnen aan, waardoor ik er een attiny bij wilde gooien (Had zelfs al een mogelijkheid tot updaten van de attiny via de esp OTA) voor de extra poorten. Die poorten worden in de toekomst gebruikt voor relais en voor bijv een PH meter.

Toen kwam de ESP32 uit en die had opeens veel meer pinnen. Toen was de keuze om of de leddriver weg te doen, of de attiny, en de keuze is gevallen voor de attiny, om de software stukken makkelijker te maken.

Met andere woorden, ik gebruik de ingebouwde PWM niet om de pinnen te besparen voor latere uitbreidingen die eraan gekoppeld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Knappa schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:24:
[...]

Ik denk dat je nog eens moet kijken. De reden dat hij logic level shifters nodig heeft is omdat een ESP8266 op 3,3V werkt en de led strip op 5V. Het probleem met de lengte van zijn strip lost hij op door een stroomkabel (op het zicht te zien gebruikt iets vergelijkbaar met speakerkabel) naast de strip te leggen en die om de 2 à 3 meter vast te solderen.
Klik eens op de link die ik geplaatst heb (logic level shifter)
Datapin uses 3v logic,... the 5v data logic will allow the data travel further
Je moet inderdaad om de zoveel meter extra voedingslijnen aansluiten, omdat de weerstand van de dunne koperbanen op de ledstrip de voltage omlaag brengt door de weerstand.

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 16-04-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
symen89 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:08:
Ik ben al dagen op zoek naar een goede beginners tutorial om een IR transmitter te maken met een ESP8266. Afgelopen jaar had ik ook al een poging gedaan met deze onderdelen:

ESP8266
Arduino Nano
2N2222 transistor
IR transmitter
[url="https://nl.aliexpress.com...-selling/32665858386.html"]IR receiver[/url]
Lading weerstandjes allerlei waardes

Helaas kreeg ik toen niet alles binnen waardoor het project op een laag pitje stond. Ik ben van plan de missende onderdelen opnieuw te bestellen maar ik heb geen idee hoe ik van deze onderdelen een ontvanger (sniffer) en zender moet maken. Tevens zoek ik mij helemaal suf welke software en scripts ik nodig heb om de IR codes van mijn afstandsbediening uit te lezen en wat er nodig is om deze codes weer uit te zenden vanuit domoticz.

Is het mogelijk tevens mogelijk om een esp8266 te voeden met een 9v batterij? ik wil namelijk 3 ir gestuurde plafondlampen simultaan aansturen ( dus 3 esp units).
Wellicht is dit een goed startpunt. Ik doe er zelf 433MHz testen mee, maar moet ook werken met IR : https://github.com/1technophile/OpenMQTTGateway

offtopic:
sonoffs zijn in de aanbieding bij bg

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heeft iemand nog een tip voor een Powerbank (merk en type) die ik op dit moment kan bestellen die een ESP kan voeden zonder uit te schakelen (bij voorkeur ook met deep sleep maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is)? Ik heb niet zo'n zin om een lading Kruidvat en Action powerbanks te gaan testen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Bigs op 18-04-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Bigs schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:38:
Heeft iemand nog een tip voor een Powerbank (merk en type) die ik op dit moment kan bestellen die een ESP kan voeden zonder uit te schakelen (bij voorkeur ook met deep sleep maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is)? Ik heb niet zo'n zin om een lading Kruidvat en Action powerbanks te gaan testen :)
Tsja, kan niet zoveel met die vraag. Hoe bedoel je voeden zonder uit te vallen? Dat moet met elke powerbank kunnen anders klopt er iets niet aan je aansluiting. Dan is het nog de vraag hoe lang dat je wil dat ze het uithouden op batterij. Wat draait er op?

Ik heb projectjes die op een 18650 weken draaien en andere die het net een dag uithouden met dezelfde cell.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
chaoscontrol schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:44:
[...]

Tsja, kan niet zoveel met die vraag. Hoe bedoel je voeden zonder uit te vallen? Dat moet met elke powerbank kunnen anders klopt er iets niet aan je aansluiting. Dan is het nog de vraag hoe lang dat je wil dat ze het uithouden op batterij. Wat draait er op?

Ik heb projectjes die op een 18650 weken draaien en andere die het net een dag uithouden met dezelfde cell.
Veel powerbanks zijn ontworpen voor gebruik met telefoons en tablets en hebben de eigenschap dat ze uitschakelen zodra ze een lage stroomvraag merken omdat je telefoon dan niet meer aan het opladen is. Als je daar een ESP op aansluit sluit je powerbank na een minuut dus af. Dit is een bekend probleem dat in dit topic al eerder voorbijgekomen is.

Het gaat puur om een test/demoopstelling die een paar uur moet kunnen draaien. 2500mAh zou al voldoende zijn dus. Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wil ik nog even niet met losse accu's aan de slag gaan, maar de ESP gewoon via USB kunnen inprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Bigs schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:59:
[...]

Veel powerbanks zijn ontworpen voor gebruik met telefoons en tablets en hebben de eigenschap dat ze uitschakelen zodra ze een lage stroomvraag merken omdat je telefoon dan niet meer aan het opladen is. Als je daar een ESP op aansluit sluit je powerbank na een minuut dus af. Dit is een bekend probleem dat in dit topic al eerder voorbijgekomen is.

Het gaat puur om een test/demoopstelling die een paar uur moet kunnen draaien. 2500mAh zou al voldoende zijn dus. Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wil ik nog even niet met losse accu's aan de slag gaan, maar de ESP gewoon via USB kunnen inprikken.
Bij Ali heb je van die behuizingen waar je een 18650 batterij in kan hangen, volgens mij schakelen die niet uit wanneer er weinig spanning gevraagd wordt, maar kunnen ze geen stroom leveren zodra de PB zelf geladen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Bigs schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:38:
ik heb een VARTA Powerpack type 57959.

Deze valt niet uit wanneer ik er een MARVIN iot device er aan heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
Ik heb inmiddels het halve/hele huis vol hangen met ESP-tjes die ieder hun eigen taak hebben, en ik heb weinig tot geen klachten over de stabiliteit, voor zo ver ik merk doet alles keurig wat t moet doen. Mijn netwerk is intern op de schop gegaan, waaronder een nieuw modem/router en dus ook een nieuwe DHCP server. Mooi moment om af te stappen van vaste IP adressen voor de ESPs en het MQTT protocol eens een kans te geven. Sensor data komt netjes in Domoticz binnen, IP adressen zijn niet meer relevant en tot zover alleen maar feest, tot ik aan de slag ging met een sonoff.

Ik gebruik ESPeasy(R147) in combinatie met Domoticz, en de state wordt na het schakelen in Domoticz aan de hand van een IDX keurig doorgegeven, dit is ook zichtbaar onder het tabblad devices zichtbaar, maar een relais schakelen hiermee lukte me niet.

Nu heb ik met hulp van google en mijn gebrek en programmeer skills onderstaand scriptje in elkaar geflanst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
On System#Boot do
 gpio,12,0
 timerSet,1,10
endon

On Rules#Timer=1 do
 if [Relay#State]=1 do
  gpio,12,1
  gpio,13,1
 else
 gpio,12,0
 gpio,13,0
endif
 timerSet,1,1
endon

Dit werkt, m'n relais en mn ledje doen keurig mee met de opdrachten die ze krijgen vanuit Domoticz, maar mijn vraag is of dit nu niet efficiënter kan? Sws zit er een timer in die voor een vertraging van een seconde zorgt, opzich geen probleem, maar sneller zou leuk zijn. Wanneer ik de timer weg laat werkt het helaas niet.

Verder blijft de node list op het eerste tabblad leeg, is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:46:

Verder blijft de node list op het eerste tabblad leeg, is dat normaal?
Heb je onder tools/advanced een UDP port ingevuld?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:48:
[...]

Heb je onder tools/advanced een UDP port ingevuld?
Nope }:O

Werkt inmiddels, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:20:
[...]

Nope }:O

Werkt inmiddels, thnx!
Dan zijn we nu allemaal benieuwd naar de oplossing! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
sjimmie schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:42:
[...]

Dan zijn we nu allemaal benieuwd naar de oplossing! ;)
Die staat 1 post hoger, direct onder m'n vraag. Had de UDP poort niet ingevuld. Was er een beetje van uit gegaan dat ze elkaar via MQTT ook wel konden ontdekken, maar zo werkt t niet blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:34
gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:46:

Dit werkt, m'n relais en mn ledje doen keurig mee met de opdrachten die ze krijgen vanuit Domoticz, maar mijn vraag is of dit nu niet efficiënter kan? Sws zit er een timer in die voor een vertraging van een seconde zorgt, opzich geen probleem, maar sneller zou leuk zijn. Wanneer ik de timer weg laat werkt het helaas niet.
code:
1
2
3
4
5
6
On System#Boot do
 if [Relay#State]=0 do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endif
endon

Zo gaat 'ie aan na het booten en weet Domoticz daarvan, moet je wel onder Devices/Relay "Send Boot state:" uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
FitzJac schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:07:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
On System#Boot do
 if [Relay#State]=0 do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endif
endon

Zo gaat 'ie aan na het booten en weet Domoticz daarvan, moet je wel onder Devices/Relay "Send Boot state:" uitvinken.
Klopt, maar hij moet ook weer uit (en later weer aan) wanneer ie dit door krijgt van Domoticz. Bovenstaande code voert ie maar 1x uit toch? Namelijk direct na het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:34
gastje01 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:45:
[...]

Klopt, maar hij moet ook weer uit (en later weer aan) wanneer ie dit door krijgt van Domoticz. Bovenstaande code voert ie maar 1x uit toch? Namelijk direct na het booten.
Dit heb ik in m'n rules erbij staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

en dan schakel ik in Domoticz via
On Action:
code:
1
http://[IP_SONOFF]/control?cmd=event,light_on

Off Action:
code:
1
http://[IP-SONOFF]/control?cmd=event,light_off

Dit is m'n hele rules, dan werkt de drukknop op het kastje, de led en tussen de bovenste 2 header pinnen kan je dan nog met een normale schakelaar schakelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

on System#boot do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  endif
endon

on Switch#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon

on Button#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
FitzJac schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:09:
[...]

Dit heb ik in m'n rules erbij staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

en dan schakel ik in Domoticz via
On Action:
code:
1
http://[IP_SONOFF]/control?cmd=event,light_on

Off Action:
code:
1
http://[IP-SONOFF]/control?cmd=event,light_off

Dit is m'n hele rules, dan werkt de drukknop op het kastje, de led en tussen de bovenste 2 header pinnen kan je dan nog met een normale schakelaar schakelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

on System#boot do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  endif
endon

on Switch#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon

on Button#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon
Dat had ik eerst ook, maar dan moet ik ze allemaal (opnieuw) een vast IP adres geven en daar wilde ik net van af. Nu krijgen ze allemaal een IP adres via DHCP en werken de commando's via MQTT. Domoticz past de status aan en m'n scriptje zet dat weer door naar de GPIO pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jj85 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:32:
Mijn Itho had geen RF-ontvanger, dus deze geautomatiseerd dmv een 4ch 433Mhz relay module, werkt uitstekend.
Ik gebruik hier effectief ook maar 2 relais. Gebruik wel de 4 knoppen apart, A schakelt de eerste relais, maar daar is niks verbonden, dus Itho gaan naar laagste stand. B en C zijn respectievelijk 2e en 3e stand van de Itho. D schakelt via Domoticz eerst naar stand C en 15 min later naar stand A :)
Kun jij me vertellen hoe je deze module geprogrammeerd hebt met Domoticz ? Ik heb een soortgelijke module (zonder losse zender) en ik krijg maar 1 kanaal geprogrammeerd. Ik hoor het graag van jouw en alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 19:49
Gisteren per ongeluk de Vin en GND verkeerd om aangesloten op een Mh-z19 CO2 sensor.

Ik krijg m ook niet aan de gang al zou dat ook kunnen liggen aan dat ik iets fout doe.

Moet ik m als verloren beschouwen of kunnen ze hier normaal wel tegen?

De Esp12 die er ook aan hing doet het nog wel trouwens

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:05:
[...]

Kun jij me vertellen hoe je deze module geprogrammeerd hebt met Domoticz ? Ik heb een soortgelijke module (zonder losse zender) en ik krijg maar 1 kanaal geprogrammeerd. Ik hoor het graag van jouw en alvast bedankt !
Ik heb een RFlink module gekoppeld aan mij RPi met Domoticz. Deze pikt alle 433MHz signaaltjes op, dus in mijn geval was het slechts een keer knop A, B, C en D indrukken op de kleine afstandsbediening/zender en ik had 4 nieuwe devices in Domoticz beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 22-09 20:34
bramv82 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 08:42:
Gisteren per ongeluk de Vin en GND verkeerd om aangesloten op een Mh-z19 CO2 sensor.

Ik krijg m ook niet aan de gang al zou dat ook kunnen liggen aan dat ik iets fout doe.

Moet ik m als verloren beschouwen of kunnen ze hier normaal wel tegen?

De Esp12 die er ook aan hing doet het nog wel trouwens
Hier is de datasheet:

http://www.winsen-sensor....MH-Z19%20CO2%20Ver1.0.pdf

Je zult waarschijnlijk wel iets fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Heeft iemand hier een oplossing voor het uitlezen van de seriële output bij (neppe) NodeMCU V3 bordjes?

Het gaat om de CH340G Serial<>USB chip en ik benader de boel via de Arduino IDE. Zodra ik de serial monitor open raakt het bordje in een resetloop.

Het alternatief zou zijn om de data via een webpagina uit te lezen, maar ik betwijfel sterk of de ESP12e dat live >25x per seconde uithoud. :+

Het doel is om een ouderwetse energiemeter te digitaliseren, maar hiervoor zal ik eerst een onder- en bovengrens moeten instellen voor de reflectiedetector (TCRT5000).

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2017 17:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:12
Na al heel wat succesvolle projecten thuis, allemaal NodeMcu v2.0 bordjes besteld via AliExpress. Loop ik nu tegen een probleem aan wat ik maar niet opgelost krijg. Om mijn Somfy zonnescherm aan te besturen heb ik een extra Somfy afstandsbediening gekocht en deze aan een NodeMcu 2.0 bordje gesoldeerd. De afstandsbediening heeft drie knoppen (Up, Stop, Down) welke alle drie met een draad verbonden zijn met een digitale pord van de NodeMcu ESP8266. De digitale poorten die ik hiervoor gebruik zijn D1 D2 en D3. De batterij is verwijderd uit de afstandsbediening, deze is niet meer nodig omdat deze nu zijn spanning krijgt van de NodeMcu.

Door een korte tijd een LOW of een van de digitale uitgangen te zetten word het indrukken van een knop gesimuleerd en gaat mijn zonnescherm omhoog, stopt of omlaag. Dit werkt perfect, maar na een minuut of iets meer gaat een van mijn uitgangen spontaan op LOW en daarna weer HIGH.
Dit gebeurd vrij random, geen idee waarom.

Voor het simuleren van het indrukken van een knop gebruik ik de volgende code:
code:
1
2
3
digitalWrite(DOWN,LOW); 
delay(2000);
digitalWrite(DOWN, HIGH);

Mijn soldeerwerk is precies hetzelfde als in de onderstaande HOWTO

http://www.instructables....Remote-to-Alexa-With-an-/

Hopelijk kan iemand mij hier helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jj85 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:33:
[...]
Ik heb een RFlink module gekoppeld aan mij RPi met Domoticz. Deze pikt alle 433MHz signaaltjes op, dus in mijn geval was het slechts een keer knop A, B, C en D indrukken op de kleine afstandsbediening/zender en ik had 4 nieuwe devices in Domoticz beschikbaar.
Oke dat is duidelijk; helaas heb ik géén zender voor mijn module .....
Bedankt voor de reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
rorie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:31:
Na al heel wat succesvolle projecten thuis, allemaal NodeMcu v2.0 bordjes besteld via AliExpress. Loop ik nu tegen een probleem aan wat ik maar niet opgelost krijg. Om mijn Somfy zonnescherm aan te besturen heb ik een extra Somfy afstandsbediening gekocht en deze aan een NodeMcu 2.0 bordje gesoldeerd. De afstandsbediening heeft drie knoppen (Up, Stop, Down) welke alle drie met een draad verbonden zijn met een digitale pord van de NodeMcu ESP8266. De digitale poorten die ik hiervoor gebruik zijn D1 D2 en D3. De batterij is verwijderd uit de afstandsbediening, deze is niet meer nodig omdat deze nu zijn spanning krijgt van de NodeMcu.

Door een korte tijd een LOW of een van de digitale uitgangen te zetten word het indrukken van een knop gesimuleerd en gaat mijn zonnescherm omhoog, stopt of omlaag. Dit werkt perfect, maar na een minuut of iets meer gaat een van mijn uitgangen spontaan op LOW en daarna weer HIGH.

code:
1
2
3
digitalWrite(DOWN,LOW); 
delay(2000);

Hmm, het probleem wat je beschrijft is precies wat jouw stukje code ook doet. Dus het zou kunnen zijn dat een ander deel van jouw code gewoon zorgt dat dat ene stukje wordt aangeroepen. Zonder de rest van jouw code is het voor "ons" giswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv

code:
1
2
3
digitalWrite(DOWN,LOW); 
delay(2000);

Zet even een weerstandje tussen de draadjes. Kan zijn dat hij wat "noise" over de lijn gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dit werkt perfect, maar na een minuut of iets meer gaat een van mijn uitgangen spontaan op LOW en daarna weer HIGH.
Gebruik een pull up of pull down weerstand.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Battery Shield van Wemos? Ik heb er 2 ik gebruik en ze doen wat ze moeten doen met een accu uit China. (waarschijnlijk niet de meest ideale setup: 3.7v van de accu ->5v -> terug naar 3.3v voor de ESP met alle rendementsverlies dat daar bij hoort, tel daarbij de overdreven accu-capaciteit waarden van de Chinese verkopers bij op)

Nu heb ik 6x een 18650 cell gekregen, kan ik er hiervan 2 parallel schakelen en aan het Battery shield hangen? Uiteraard nadat ik ze vooraf beide onafhankelijk van elkaar maximaal opgeladen heb om de onderlinge spanningsverschillen zo klein mogelijk te maken.
Over het ontladen maak ik me geen zorgen, het shield zorgt er voor dat de cellen niet te ver ontladen worden (uit m'n hoofd valt de Wemos uit bij een spanning lager dan 3.5V aan de accu), maar gaat dit met opladen ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Is het verschil in stabiliteit en IO ports tussen een NodeMCU esp8266 en een ESP32 echt zo groot als dat ik om mij heen hoor? Ik heb net een zending van 5x 8266's binnen en ik vraag mij of ik daar nog tijd in moet steken. In het achterhoofd natuurlijk dat deze boardjes als een gek innoveren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23
RobV schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 20:23:
Is het verschil in stabiliteit en IO ports tussen een NodeMCU esp8266 en een ESP32 echt zo groot als dat ik om mij heen hoor? Ik heb net een zending van 5x 8266's binnen en ik vraag mij of ik daar nog tijd in moet steken. In het achterhoofd natuurlijk dat deze boardjes als een gek innoveren..
Wat ik vooral hoor en dit kan ik wel beamen, is dat de ESP8266 heel pickie is qua spanningsdippen. Dus als je voeding de ~350mA niet aankan die de WIFI in het ergste geval kan gebruiken, ja dan crashed of herstart de chip. Of wat ook een veel gemaakte fout is om de chip niet de tijd te geven om zijn WIFI-taken uit te voeren (DMV een yield() of delay() in je code), dan krijg je een watchdog om je oren en reset de chip.

Dit schijnt in de ESP32 beter te zijn op gelost. Wat de WIFI problemen betreft hebben ze bij Espressif de reference design van de ESP32 aangepast tegenover de reference design van de ESP8266 en is de ESP32 dualcore, waardoor er minder kans is dat de watchdog begint te blaffen. Bovenstaande zijn mijn 'ideeën' bij het lezen van de specs, dus geen idee of dit echt de verbeteringen zijn. Ik moet er maar eens eentje bestellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt vulkie, ik heb inderdaad wat strubbelingen ondervonden bij het bouwen van een stukje init code, waarbij de mode AP_STA hele vreemde bijwerkingen had. Ik zal je raad eens volgen en er enkele delay()s in freubelen.

Qua power had ik de nodemcu aan de usb van de laptop hangen dus de 500mA zou goed moeten zijn.

Vooralsnog kan ik de wifi config even voor waar aannemen en verder werken aan het MQTT stukje, met dat deel nog geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
RobV schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:39:
Bedankt vulkie, ik heb inderdaad wat strubbelingen ondervonden bij het bouwen van een stukje init code, waarbij de mode AP_STA hele vreemde bijwerkingen had. Ik zal je raad eens volgen en er enkele delay()s in freubelen.

Qua power had ik de nodemcu aan de usb van de laptop hangen dus de 500mA zou goed moeten zijn.

Vooralsnog kan ik de wifi config even voor waar aannemen en verder werken aan het MQTT stukje, met dat deel nog geen enkel probleem gehad.
Als ik me niet vergis is een delay(1) al vaak voldoende om de taken uit te voeren.

Dit is van de reference pagina:
Remember that there is a lot of code that needs to run on the chip besides the sketch when WiFi is connected. WiFi and TCP/IP libraries get a chance to handle any pending events each time the loop() function completes, OR when delay is called. If you have a loop somewhere in your sketch that takes a lot of time (>50ms) without calling delay, you might consider adding a call to delay function to keep the WiFi stack running smoothly.
bron: https://github.com/esp826...ence.md#timing-and-delays

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Lennyz schreef op woensdag 26 april 2017 @ 08:51:
[...]

Als ik me niet vergis is een delay(1) al vaak voldoende om de taken uit te voeren.

Dit is van de reference pagina:

[...]

bron: https://github.com/esp826...ence.md#timing-and-delays
Een delay(0) is al genoeg, te vervangen door een yield() zodat duidelijker is wat je ermee bedoelt.
delay(..) suggereert dat je wilt wachten, terwijl yield() duidelijk aangeeft dat je het alleen doet om achtergrondprocessen een kans te geven. Hoewel een delay(1), dus 1ms, heel weinig lijkt kan het toch onnodig vertragend zijn als die vaak wordt aangeroepen in bijvoorbeeld een for of while loopje of een vaak gebruikte functie.

EDIT: Oja, gebruik NOOIT een delay in een functie die, direct of indirect, door een interrupt wordt aangeroepen. Want dat resulteert alsnog in een crash.

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 26-04-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Bedankt voor je reactie, inmiddels lijkt mijn probleem te zijn opgelost (fingers crossed). Na het loskoppelen van de drie draden op de digitale poorten van de NodeMcu, en hij dus alleen nog de Somfy remote van stroom voorzag bleef de remote random down commando`s uitsturen. Dat is raar, zou de output spanning van de NodeMcu dan zo onstabiel zijn dat hij de Somfy remote zo kon ontregelen, dit leek me sterk (correct me if I am wrong)?

Uiteindelijk denk ik dat het is fout gegaan bij het overmatig gebruik van S39 op mijn printje zonder schoon te maken. Een leermoment voor mij, dit moet je zoals er in vele forums hier beschreven word nooit doen! S39 geleid ook waardoor er waarschijnlijk verbindingen gemaakt werden op het printje die ik niet wilde waardoor de afstandsbediening onstabiel werd.

Gisteren het hele printje netjes schoon gemaakt, na 4 uurtjes weer aangesloten te zijn geen storingen meer, ik ben benieuwd en hoop dat dit het was :)

Zijn er hier nog mensen die aanbevelen om een optocoupler te gebruiken tussen de NodeMcu en drie knoppen van de Somfy afstandsbediening? Of gewoon een weerstandje zoals al eerder genoemd, welke waarde zou je hier dan voor moeten gebruiken?
sjimmie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:16:
[...]

Hmm, het probleem wat je beschrijft is precies wat jouw stukje code ook doet. Dus het zou kunnen zijn dat een ander deel van jouw code gewoon zorgt dat dat ene stukje wordt aangeroepen. Zonder de rest van jouw code is het voor "ons" giswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
S39 8)7 8)7 8)7 Gewoon nooit gebruiken! Dat blijft bijten, en vreet alles kapot.

Heel vaak kan je perfect solderen zonder flux toe te voegen, met het flux dat in je soldeertin zit (gebruik daar ook geen tin voor dakgoten, maar voor electronica, liefst loodhoudend als het voor hobby is). Even extra tin toevoegen helpt ook meteen om het weer vloeibaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wtf e39 op printplaten. Daar hebben E tin met harskern voor.

Dat gebruik je bij leidingen en tegenwoordig de vetvormige minder agressieve versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Nog tips voor soldeertin met harskern? Beetje off topic maar toch 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik schrok ook evn toen ik S39 las..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
rorie schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:39:
Nog tips voor soldeertin met harskern? Beetje off topic maar toch 😀.
- Altijd je soldeerbout wegleggen met tin op de punt (bescherming tegen oxidatie)
- Bij starten solderen: punt voorzien van verse tin en grotendeels weer weghalen (aan een licht vochtig sponsje, speciale staalwol, of gewoon even tikken dat het tin er af is).
- Punt bout tegen pootje component en tegen print houden.
- Vers tin toevoegen tegen print of pootje, niet tegen punt van soldeerbout.
- Eerst tin weghalen, fractie later pas de punt van soldeerbout.
(- Eventueel met desoldeerlint kortsluitingen tussen SMD met fijne pitch weghalen.)
- Flux verwijderen van de print (met wat alcohol en borsteltje).
- Terug punt bout vertinnen voor je deze uitschakelt.

- Nooit S39 gebruiken >:)

En nog een tip ivm desoldeerlint (naast dat flux hierbij wel handig is): even extra tin toevoegen helpt om het desoldeerlint te laten zuigen :P

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 27-04-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb een Wemos D1 met daarop ESP Easy. Deze werkt meteen na flashen prima en verbindt dan ook gewoon met mijn wifi netwerk.

Alleen zodra ik de stroom er af haal om 'm op zijn plek te leggen verbindt ie niet meer opnieuw met het wifi netwerk. Alleen opnieuw flashen werkt dan.

Is er nog een andere manier om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
bramv82 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:19:
Ik heb een Wemos D1 met daarop ESP Easy. Deze werkt meteen na flashen prima en verbindt dan ook gewoon met mijn wifi netwerk.

Alleen zodra ik de stroom er af haal om 'm op zijn plek te leggen verbindt ie niet meer opnieuw met het wifi netwerk. Alleen opnieuw flashen werkt dan.

Zoiets heb ik ook gehad. Bij mij was de oplossing om eerst met esptool het geheugen met nullen vol te schrijven (wissen dus) en daarna weer ESP Easy erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
tsjoender schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:25:
[...]

Zoiets heb ik ook gehad. Bij mij was de oplossing om eerst met esptool het geheugen met nullen vol te schrijven (wissen dus) en daarna weer ESP Easy erop.
Hoe heb je dat gedaan? Met erase_flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
bramv82 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 21:17:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Met erase_flash?
Die optie inderdaad. Jouw symptomen zijn niet helemaal gelijk met die van mij, maar het is de moeite van het proberen waard. In mijn geval kreeg ik steeds het ESP_0 netwerk terug. Vandaaruit kon ik dan aangeven met welk netwerk ik wilde verbinden, maar als de ESP dan weer even stroomloos was, dan was hij die instellingen weer kwijt en zag ik weer het ESP_0 netwerk. Esptool met de optie erase_flash gevolgd door nog eens ESP Easy te flashen fixte dat voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
bramv82 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:19:

Heb je wellicht iets aan gpio0 (D3) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
sjimmie schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:11:
[...]

Heb je wellicht iets aan gpio0 (D3) aangesloten?
Erase_flash heeft helaas niet geholpen.

Ik heb alleen wat aangesloten op D5 en D6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
bramv82 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:14:
[...]

Erase_flash heeft helaas niet geholpen.

Ik heb alleen wat aangesloten op D5 en D6
Probeer eens een pull-up weerstand op D3: waarde ergens tussen de 3.3k en 10k van D3 naar de +3.3V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
sjimmie schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:34:
[...]

Probeer eens een pull-up weerstand op D3: waarde ergens tussen de 3.3k en 10k van D3 naar de +3.3V.
Ga ik eens proberen. Heb alleen geen weerstandjes liggen helaas. Eens kijken waar ik die hier kan krijgen.

Ik zie inderdaad op de datasheet staan bij D3: High run, low flash...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Om met een Rotary-encoder een output aan te sturen wil ik het volgende doen:
If gpio4 = 1 Then
If gpio5 = 1 Then
output+1
Else
output-1
De output moet lopen van 0 tot 100 % in PWM
Ik kan dit nu wel met een script in Domotics, maar ik wil nu met een Rotary-encoder op de esp bedienen.
Kan ik het best het Rotary-script in de esp met rules schrijven?
Of is het beter om dit in hetzelfde dimmer-script in Domotics te doen?
Kan iemand mij op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
sjimmie schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:34:
[...]

Waarvoor dient die weerstand eigenlijk? Kan ik niet zonder weerstand 3.3v op D3 zetten?

Is dit om onterechte schakeling te voorkomen?

Why are they necessary/useful?
If you have no pull-up or pull-down resistors attached to an input port, its status is not clearly defined. It is “floating”. It is susceptible to random electromagnetic radiation or static from you, from any devices near or far and from the environment. Any wires attached to the GPIO ports act as antennae for this radiation (it’s mostly radio waves).

[ Voor 43% gewijzigd door Blackouts op 29-04-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
bramv82 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:06:
[...]

Waarvoor dient die weerstand eigenlijk? Kan ik niet zonder weerstand 3.3v op D3 zetten?

Why are they necessary/useful?
If you have no pull-up or pull-down resistors attached to an input port, its status is not clearly defined. It is “floating”. It is susceptible to random electromagnetic radiation or static from you, from any devices near or far and from the environment. Any wires attached to the GPIO ports act as antennae for this radiation (it’s mostly radio waves).
In principe zou je D3 ook direct aan de 3.3V kunnen hangen maar dan zal het flashen niet meer werken.
De weestand zorgt ervoor dat hij weliswaar "hoog" is maar met enige kracht wel "laag" gemaakt kan worden. Om te flashen wordt hij namelijk via een ander circuitje tijdelijk "laag" (naar gnd) gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
bramv82 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:06:
[...]

. . .
Je werkt met ESPEasy, het is heel makkelijk om tijdens experimenteren een pin als uitgang te definieren terwijl die pin eigenlijk als ingang gebruikt wordt en daarom keihard aan 3.3V of Gnd kan/mag hangen. Zodra die ingang door e.o.a. oorzaak een uitgang wordt heb je 50% kans om die uitgang te vernielen omdat je geen pull_up of pull_down weerstand hebt gebruikt.
Het is dus een slechte praktijk om multifunctionele pinnen direct met Vcc of Gnd te verbinden.

edit:
een voorbeeld ter verduidelijking.
Een ESP8266 uitgang is hoog ca. 3.3V, als deze uitgang (per ongeluk) keihard aan massa ligt zal er een hoge stroom vanuit de ESP8266 gaan lopen, de zgn. kortsluitstroom.
De maximale stroom die een ESP veilig aan een willekeurige uitgang kan/mag leveren is ca. 12 tot 15mA, de kortsluitstroom is hoger dan deze veilige waarde waardoor de uitgang v/d ESP binnen korte tijd defect raakt.
Een pull_down weerstand van b.v. 330 ohm beperkt de maximale stroom tot ca 10mA.

wet van ohm I = U/R
I = 3.3V/330ohm ..... I=0.01A ...... I = 10mA.

Maar ja, wij tweakers maken natuurlijk nooit zo´n vergissing en blazen daarom nooit een ESPchip op. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door costo op 01-05-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
costo schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:12:
[...]

Je werkt met ESPEasy, het is heel makkelijk om tijdens experimenteren een pin als uitgang te definieren terwijl die pin eigenlijk als ingang gebruikt wordt en daarom keihard aan 3.3V of Gnd kan/mag hangen. Zodra die ingang door e.o.a. oorzaak een uitgang wordt heb je 50% kans om die uitgang te vernielen omdat je geen pull_up of pull_down weerstand hebt gebruikt.
Het is dus een slechte praktijk om multifunctionele pinnen direct met Vcc of Gnd te verbinden.

edit:
een voorbeeld ter verduidelijking.
Een ESP8266 uitgang is hoog ca. 3.3V, als deze uitgang (per ongeluk) keihard aan massa ligt zal er een hoge stroom vanuit de ESP8266 gaan lopen, de zgn. kortsluitstroom.
De maximale stroom die een ESP veilig aan een willekeurige uitgang kan/mag leveren is ca. 12 tot 15mA, de kortsluitstroom is hoger dan deze veilige waarde waardoor de uitgang v/d ESP binnen korte tijd defect raakt.
Een pull_down weerstand van b.v. 330 ohm beperkt de maximale stroom tot ca 10mA.

wet van ohm I = U/R
I = 3.3V/330ohm ..... I=0.01A ...... I = 10mA.

Maar ja, wij tweakers maken natuurlijk nooit zo´n vergissing en blazen daarom nooit een ESPchip op. 8)
Bedankt allebei voor de duidelijke uitleg. Ik heb in ESPEasy D3 op Input gezet, op submit gedrukt en toen D3 zonder weerstand aan 3,3V aangesloten. Direct reageerde de ESP niet meer.

Ik heb toen opnieuw geflashed en toen D7 op output high gezet. Die weer direct op D3 aangesloten. De ESP bleef wel reageren. Alleen als ik dan reboot doet ie niks meer..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
D3 oftewel GPIO-0 is een lastige pin om te gebruiken omdat die pin de boot status beinvloed.

D7 heb je direct met D3 verbonden. Mogelijk trekt D7 in de bootfase D3 omlaag waardoor de ESP in de flashmode komt. Zou kunnen dat met een pullup weerstand aan D3 van 1kohm het wel werkt zoals jij wil.
En anders kun je D3 beter vermijden als input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Kort vraagje,

Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/F43/D3H7/IU11ICHP/F43D3H7IU11ICHP.MEDIUM.jpg?width=614

Deze heb ik op een development bordje gebouwd om snel te kunnen ontwikkelen (gebruik Rx/GPIO2 voor I2c, GPIO0 voor RF transmitter.

Nu ligt er iets wat ik definitief op breadboard wil hebben en loop tegen volgende vraag aan.
De pullups begrijp ik, echter, indien op bijv. gpio0 een RF transmitter aangesloten zit, is deze pullup (R1) in dit geval van ook nog nodig?

Nut van de 330 ohm (R9/R10) ontgaat me eigenlijk ook nog, daar ik nu SCL op gpio2 gebruik zonder die 330 ohm.
Ook daar de vraag of indien ik iets definitief op GPIO2 en RX zet (i2c ds3231) de pull-ups nog nodig zijn?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik zie toch in je schema de I2C bus aan Rx-Tx zitten en niet op Rx-GPIO2

Rx-Tx als I2C-bus moet prima gaan, alleen tijdens serieel flashen moet de I2C bus onbelast zijn.
Ik zou R5, R9 en R10 weglaten.
Een RF-transmitter op GPIO-0 geeft een probleem met reboot verwacht ik. Meestal is de dataingang van een RFtransmittertje via een R op de basis van een tor aangesloten. GPIO-0 ligt dan via een R en de BE-diode aan massa. Hierdoor zal na een reboot de ESP in flashmode opstarten verwacht ik

De DS3231 heeft ingebouwde pullups, dus kun je R7 en R8 ook weglaten.

[ Voor 6% gewijzigd door costo op 02-05-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Vandaag geprobeerd met een 3k3, 4k7 en een 10k weerstand tussen 3.3V en D3. Alle opties werkten helaas niet.

Inmiddels heb ik ook een ander bordje gebaseerd op de ESP8266 besteld. Deze kwam vandaag binnen en werkte meteen. Probleem "opgelost" dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

costo schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:57:
Ik zie toch in je schema de I2C bus aan Rx-Tx zitten en niet op Rx-GPIO2

Rx-Tx als I2C-bus moet prima gaan, alleen tijdens serieel flashen moet de I2C bus onbelast zijn.
Ik zou R5, R9 en R10 weglaten.
Een RF-transmitter op GPIO-0 geeft een probleem met reboot verwacht ik. Meestal is de dataingang van een RFtransmittertje via een R op de basis van een tor aangesloten. GPIO-0 ligt dan via een R en de BE-diode aan massa. Hierdoor zal na een reboot de ESP in flashmode opstarten verwacht ik

De DS3231 heeft ingebouwde pullups, dus kun je R7 en R8 ook weglaten.
Ik maak met bovenstaande schema gebruik van software matige i2c op gpio2/rx zodat op tx nog debug output plaats kan vinden (serial.begin .. ,txonly).
gpio0 zit (naast 3k3 weerstand) op datapin van RF transmitter op (stuurt RF Action 220v switches aan), software reboot gaat prima, hardware reboot niet getest, gebruik ik ook niet verder.

Dat de DS3231 ingebouwde pullups had wist ik niet.

Conclusie: breadboard bouwen en kijken of het werkt en hoeveel te verwijderen is :)

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Emmeau schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:32:

Dat de DS3231 ingebouwde pullups had wist ik niet.
Niet precies.
De DS3231 chip zelf heeft geen ingebouwde pullups maar het DS3231 boardjes met een 32kB geheugenchip ernaast, schema zoals deze : http://i.stack.imgur.com/oYjwT.jpg heeft een weerstandnetwerkje.

excuses, niet 32KByte maar 32Kbit

[ Voor 5% gewijzigd door costo op 03-05-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
excuus. ik heb het al gevonden.
wist niet welke zoekterm ik moest gebruiken en nu wel :)

[ Voor 88% gewijzigd door PuckStar op 03-05-2017 12:10 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 13:29
Wie kan mij vertellen of ik een bepaalde maat pinheaders moet hebben om een Sonoff te flashen?

costo in "Het grote ESP topic"

Het antwoord is soms dichterbij dan je denkt.... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door DarkAllMan op 05-05-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Gewoon 1/10 inch of 2.5mm. 4 of 5 pinnetjes zal wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Ik wil nog steeds graag een ESP8266 op een batterij laten draaien (deep sleep).

Een tijdje geleden heb ik hier wat vragen gesteld en aan de hand daarvan een aantal componenten besteld: C0010, LG33, HT7333 en 16650 Li-on batterijen, maar tot op heden niks mee gedaan. Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar ook zijn de componenten (veel) te klein voor mij om te solderen. Vooral de LG33 is niet te doen en ik weet ook niet waar ik die op zou moeten solderen.

Is er iemand die me meer op weg kan helpen :). Ik krijg het zelf niet van de grond.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Printje tekenen met juiste footprint, in china bestellen (Seeedstudio of dergerlijke), dan is het solderen echt niet moeilijk eenmaal je het gewend bent. Anders iemand in je buurt zoeken die even voor jou soldeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

D'r is inmiddels een Feather board met de ESP32, wat inhoud dat er flink wat uitbreidings bordjes zijn :D

New product: Adafruit HUZZAH32 – ESP32 Feather Board (<-- klik voor meer pics)
Afbeeldingslocatie: https://blog.adafruit.com/wp-content/uploads/2017/05/3405_iso_ORIG.jpg
[quote]Aww yeah, it’s the Feather you have been waiting for! The HUZZAH32 is our ESP32-based Feather, made with the official WROOM32 module. We packed everything you love about Feathers: built in USB-to-Serial converter, automatic bootloader reset, Lithium Ion/Polymer charger, and just about all of the GPIOs brought out so you can use it with any of our Feather Wings. We have other boards in the Feather family, check’em out here.

That module nestled in at the end of this Feather contains a dual-core ESP32 chip, 16 MB of SPI Flash, tuned antenna, and all the passives you need to take advantage of this powerful new processor. The ESP32 has both WiFi and Bluetooth Classic/LE support. That means it’s perfect for just about any wireless or Internet-connected project.

Because it’s part of our Feather eco-system, you can take advantage of the 50+ Wings that we’ve designed to add all sorts of cool accessories.

The ESP32 is a perfect upgrade from the ESP8266 that has been so popular. In comparison, the ESP32 has way more GPIO, plenty of analog inputs, two analog outputs, multiple extra peripherals (like a spare UART), two cores so you don’t have to yield to the WiFi manager, much higher-speed processor, etc. etc! We think that as the ESP32 gets traction, we’ll see more people move to this chip exclusively, as it is so full-featured.

Please note: The ESP32 is still targeted to developers. Not all of the peripherals are fully documented with example code, and there are some bugs still being found and fixed. We got all of our Featherwings working under Arduino IDE, so you can expect things like I2C and SPI and analog reads to work. But other elements are still under development. For that reason, we recommend this Feather for makers who have some experience with microcontroller programming, and not as a first dev board.

Here are specifications from Espressif about the ESP32:
  • 240 MHz dual core Tensilica LX6 microcontroller with 600 DMIPS
  • Integrated 520 KB SRAM
  • Integrated 802.11b/g/n HT40 Wi-Fi transceiver, baseband, stack and LWIP
  • Integrated dual mode Bluetooth (classic and BLE)
  • 16 MByte flash
  • On-board PCB antenna
  • Ultra-low noise analog amplifier
  • Hall sensor
  • 10x capacitive touch interface
  • 32 kHz crystal oscillator
  • 3 x UARTs (only two are configured by default in the Feather Arduino IDE support, one UART is used for bootloading/debug)
  • 3 x SPI (only one is configured by default in the Feather Arduino IDE support)
  • 2 x I2C (only one is configured by default in the Feather Arduino IDE support)
  • 12 x ADC input channels
  • 2 x I2S Audio
  • 2 x DAC
  • PWM/timer input/output available on every GPIO pin
  • OpenOCD debug interface with 32 kB TRAX buffer
  • SDIO master/slave 50 MHz
  • SD-card interface support
  • Comes fully assembled and tested, with a USB interface that lets you quickly use it with the Arduino IDE or the low-level ESP32 IDF. We also toss in some header so you can solder it in and plug into a solderless breadboard. Lipoly battery and USB cable not included (but we do have lots of options in the shop if you’d like!) [url="https://learn.adafruit.com/adafruit-huzzah32-esp32-feather"]Check out the Adafruit learn guide for documentation, pinouts, schematics, Fritzing objects, Arduino setup, and more![/url]
En een filmpje van toen Ladyada er nog mee bezig was:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenvolkje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik ben nog naarstig op zoek naar een H801 wifi led controller om een testje mee te kunnen doen - voordat ik er 50 bestel uit China. Is er nog iemand? Thedr, ThinkPad of een andere member die er misschien een heeft liggen die ik kan lenen / over kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Is er al een datum bekend waarop de ESP32 echt fatsoenlijk uitkomt? Dus uit de beta en voor een paar euro op ebay te vinden enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
geerttttt schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 19:29:
Is er al een datum bekend waarop de ESP32 echt fatsoenlijk uitkomt? Dus uit de beta en voor een paar euro op ebay te vinden enzo?
Wat bedoel je precies? De ESP32 is toch al in september 2016 gelanceerd en al tijden voor een paar euro te bestellen? Of doel je op wanneer de Arduino-core 100% werkt? Dan is daar geen antwoord op te geven, misschien wel nooit.

Hier kun je de status volgen van de port:

https://github.com/espressif/arduino-esp32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lennyz schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:00:
Of doel je op wanneer de Arduino-core 100% werkt? Dan is daar geen antwoord op te geven, misschien wel nooit.
49m30s

Werkt: I2C, SPI, GPIO, analoge inputs
Werkt nog niet: Analoge en pwm outputs

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Raven schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 11:09:
[...]

[video]49m30s

Werkt: I2C, SPI, GPIO, analoge inputs
Werkt nog niet: Analoge en pwm outputs
Ja dat klopt dat dat nog niet beschikbaar is. Maar dat is alleen nog niet beschikbaar als je ESP32 via de Arduino core wilt programmeren. Vandaar dat ik de vraag van geertttt niet helemaal begreep. Maar ik denk dat hij doelt op de Arduino core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Maar wat is nu effectief het voordeel van de 32 dan? Ik had verwacht dat er een soort linux distrotje op zou gaan draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:00
geerttttt schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:12:
Maar wat is nu effectief het voordeel van de 32 dan? Ik had verwacht dat er een soort linux distrotje op zou gaan draaien...
Dual core, meer I/O temperatuur sensor, sneller enzovoort..voor de prijs hoef je het onderhand niet meer te laten...alleen de ondersteuning. Ik zelf wacht nog heel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
Ik heb een "NodeMcu Lua WIFI Internet Things development board based ESP8266 CP2102 module" waar ik espeasy op heb geflashed, nu wil ik er een speciale espeasy versie voor pimatic op flashen, echter lukt me dit niet.
Als ik de nieuwe versie flash dan lijkt er van alles te gebeuren, maar aan het eind van de rit staat gewoon de vorige versie er nog op.
Wat moet ik doen om de nieuwe versie te flashen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 18:20

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Damn, wat een mooi product.
Maakt het nog heel veel uit welke sonoff je koopt? Men zegt dat goedkoop duurkoop is, maar ik zie totaal geen verschil tussen de plaatjes op Ali. Uiteraard wil ik wel de tasmota of espeasy flash doen!

Ik heb deze nu op het oog, de single met 10A, en die doet minder dan 6€. Ik heb namelijk enkel nog gewone spaarlampen en led lampen(zonder dimmer), dan moet dit toch gewoon kunnen, of zal ik voor de zekerheid wel de 16A versie zoeken. en dit is echt wel stukken goedkoper dan z-wave.

Ik ben bang dat het trouwens wel overal de dual zal moeten worden als ik ze in de centraal dozen parallel zet om de gewone fysieke knoppen nog te behouden. Achter de schakelaar passen ze namelijk nooit en ik denk eigenlijk dat ik enkele armaturen moet misbruiken. De vrouw en kids snappen dat hobbyen natuurlijk niet als het nog een work in progress is, maar die moeten wel het licht kunnen schakelen.
Het is ook meer voor het alarm bijvoorbeeld handig.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1 ... 35 ... 80 Laatste