Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:51

OcGuru

Giulietta Qv

Kan mij iemand vertellen waarom mijn nodeMCU rev1.0 wel werkt op een lader van mij ipad maar zodra ik hem in een van mijn usb poorten druk gaat hij dus niet online.

Heeft dit puur met de stroom te maken? Een usb 2.0 poort kan toch wel zo'n esp van stroom voorzien?

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OcGuru schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:05:
Kan mij iemand vertellen waarom mijn nodeMCU rev1.0 wel werkt op een lader van mij ipad maar zodra ik hem in een van mijn usb poorten druk gaat hij dus niet online.

Heeft dit puur met de stroom te maken? Een usb 2.0 poort kan toch wel zo'n esp van stroom voorzien?
Wat zegt je multimeter daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:24
Volgens de specificatie mag USB 2.0 standaard maar 100mA leveren. 500mA mag eventueel wel, maar alleen nadat het device daar met de host over heeft onderhandeld (en dat kunnen dit soort bordjes doorgaans niet). Als je PC zich dus netjes aan de USB spec zou houden zou hij dus niet genoeg stroom (mogen) leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
OcGuru schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 23:05:
Zou je toch wel denken.
Mijn raspberry pi voedt een adafruit esp8266 en een bme280 sensor via de usb poort.
Experimenteer projectjes hang ik aan de usb porten van mijn monitor incl. 7 segment display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 09:51

OcGuru

Giulietta Qv

Om een of andere reden doet die het nu prima op de usb aansluitingen aan de achterkant(direct op het moederbord)ipv front usb. :)

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

OcGuru schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:48:
Om een of andere reden doet die het nu prima op de usb aansluitingen aan de achterkant(direct op het moederbord)ipv front usb. :)
nodemcu bordjes zijn heel erg zeikerig wat betreft voltage drop. Koop betere usb touwtjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik ben sinds vrijdag eindelijk in het bezit van een aantal ESP32 chips, en kan ze nu dus lekker testen.

Eerste reactie: Damn wat draaien die dingen snel en stabiel.

Helaas is het wel nog een heel stuk meer werk om er mee te coderen. Waar de ESP8266 nog een ESP8266HttpServer class in de arduino core had zitten, heb ik voor de esp32 nog geen een http library kunnen vinden. Dat gaat er waarschijnlijk zelf een schrijven worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 09:51:
Waar de ESP8266 nog een ESP8266HttpServer class in de arduino core had zitten, heb ik voor de esp32 nog geen een http library kunnen vinden. Dat gaat er waarschijnlijk zelf een schrijven worden :/
Er staat toch wel wat web based spul in de examples ESP8266Webserver met diverse voorbeeldjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
bouwfraude schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:01:
[...]

Er staat toch wel wat web based spul in de examples ESP8266Webserver met diverse voorbeeldjes...
Ja die ga ik waarschijnlijk ook proberen te porten naar de ESP32, maar voor de ESP32 zitten die momenteel niet in de arduino core of in esp-idf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Robbiedobbie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 09:51:
Ik ben sinds vrijdag eindelijk in het bezit van een aantal ESP32 chips, en kan ze nu dus lekker testen.

Eerste reactie: Damn wat draaien die dingen snel en stabiel.

Helaas is het wel nog een heel stuk meer werk om er mee te coderen. Waar de ESP8266 nog een ESP8266HttpServer class in de arduino core had zitten, heb ik voor de esp32 nog geen een http library kunnen vinden. Dat gaat er waarschijnlijk zelf een schrijven worden :/
Het is een interessant chippie, ik hoop dat de prijs nog een euro of 10 daalt. Voor dezelfde prijs heb je nu een Raspberry Pi zero of kloon inclusief SD kaart...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
mightym schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:20:
[...]

Het is een interessant chippie, ik hoop dat de prijs nog een euro of 10 daalt. Voor dezelfde prijs heb je nu een Raspberry Pi zero of kloon inclusief SD kaart...
Zo duur zijn ze toch niet...?

Ik heb ze voor een ~3.50 hier gekocht: http://www.electrodragon....oard-esp32-wifibluetooth/

Natuurlijk heb je wel verzendkosten, dus kun je ze het beste in iets grotere getale kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 22-09 06:38
Robbiedobbie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:33:
[...]

Ik heb ze voor een ~3.50 hier gekocht: http://www.electrodragon....oard-esp32-wifibluetooth/

Natuurlijk heb je wel verzendkosten, dus kun je ze het beste in iets grotere getale kopen.
Ah kijk, de chip zelf is al een stuk goedkoper geworden :)
Ik zat te kijken naar NodeMCU achtige oplossingen, die zie ik staan voor ruim 15 euro..
Als die nou zo'n 5, 6 euro kosten, dan hebben we weer een winnaar :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Als "leerprojectje" ben ik een NTP-klok aan het maken met een ESP8266 (NodeMCU-bordje). Omdat ik met de combinatie ESP8266 en LCD-scherm nog wel meer wil doen heb ik een simpel houten kastje van 8x8x8 cm gemaakt, zodat mijn kinderen niet elke keer de draden uit mijn breadbord trekken als het bij mijn computer rondslingert ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Knipsel.JPG

Ik moet nog wat cosmetische zaken aanpakken (voorloopnullen e.d.) maar het meeste werkt al:
  • Initialisatiescherm waarin het apparaatje laat zien hoe het connecten met WiFi en NTP gaat
  • Analoge klok / digitale klok / datumaanduiding
  • AM/PM indicator
  • WiFi connected indicator; als WiFi wegvalt wordt het woord WiFi rood, als het weer opkomt wordt het groen
  • NTP connected indicator; als de meeste recente NTP sync mislukt is wordt het woord rood; als de meeste recente gelukt is wordt hij groen
  • Het systeem lijkt behoorlijk stabiel, het langste wat hij achter elkaar gedraaid heeft is nu drie dagen zonder vastlopen o.i.d.
De UTC+1 indicator is nep, deze is momenteel hardcoded. Ik ben me aan het verdiepen in zomer/wintertijd zodat de klok automatisch mee wisselt.

Geinig en leerzaam projectje tot dusver :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ding lijkt ook keurig zijn FCC-certificeringen te hebben. Dat maakt het opeens heel interessant.

Die FCC-nummers staan er in veel andere gevallen vaak wel op, maar het nummer is dan van een ander apparaat of bestaat niet :F Talloze goedkopere Chinese telefoonmakers zetten gewoon een willekeurig merkje op het apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:56:
Als "leerprojectje" ben ik een NTP-klok aan het maken met een ESP8266 (NodeMCU-bordje). Omdat ik met de combinatie ESP8266 en LCD-scherm nog wel meer wil doen heb ik een simpel houten kastje van 8x8x8 cm gemaakt, zodat mijn kinderen niet elke keer de draden uit mijn breadbord trekken als het bij mijn computer rondslingert ;)

[afbeelding]

[..]
Ik heb me nog niet zo in NodeMCU verdiept, maar als je zo'n grafisch scherm aan kan sturen biedt het wel mogelijkheden. Wat voor scherm is dat en hoe stuur je dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:00:
Ik heb me nog niet zo in NodeMCU verdiept, maar als je zo'n grafisch scherm aan kan sturen biedt het wel mogelijkheden. Wat voor scherm is dat en hoe stuur je dat aan?
Veel schermen in die hoek van de markt hebben een ingebouwde driver en praten met microcontrollers via SPI of een andere gangbare interface.

Heb je die ook al binnen? Ik hoorde dat levering daar een tijdje niet zo lekker liep, los van de voorradigheid van de ESP32.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:01:
[...]

Veel schermen in die hoek van de markt hebben een ingebouwde driver en praten met microcontrollers via SPI of een andere gangbare interface.

[...]
Ah als ik daarop zoek kom ik diverse libraries tegen met low-level tekenfuncties. Leuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Xmightym schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:48:
[...]

Ah kijk, de chip zelf is al een stuk goedkoper geworden :)
Ik zat te kijken naar NodeMCU achtige oplossingen, die zie ik staan voor ruim 15 euro..
Als die nou zo'n 5, 6 euro kosten, dan hebben we weer een winnaar :)
Dat zal een kwestie van tijd zijn. De prijzen zijn flink omhoog gedreven door het tekort aan leveringen. Ondertussen lijken de voorraden eindelijk te groeien, en zal dat langzaam ook doorgaan naar zo'n bordjes die erop gebaseerd zijn.
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:01:
[...]

Heb je die ook al binnen? Ik hoorde dat levering daar een tijdje niet zo lekker liep, los van de voorradigheid van de ESP32.
Op 6 maart 7 stuks besteld (Optie belgische post) en op de 17e binnen ;) De levering loopt ondertussen wel lekker.

Ik ben bij deze winkel terecht gekomen nadat ik bij heel veel verschillende winkels (Van Seedstudio tot aliexpres) nooit een esp heb mogen ontvangen. Deze leveren nu lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bigs schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:00:
Het is een ILI9341 LCD display (google) en zoals hierboven aangegeven stuur ik het inderdaad aan met SPI. Simpel en flexibel.

Ik gebruik overigens de Arduino IDE omde NodeMCU te programmeren.

-edit-

Ik heb 'm niet hier gekocht, maar het is deze.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 20-03-2017 09:58 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Ja die ga ik waarschijnlijk ook proberen te porten naar de ESP32, maar voor de ESP32 zitten die momenteel niet in de arduino core of in esp-idf.
Aha een slagje nieuwer dan de ESP12E, daar had ik even overheen gelezen...

Heb zelf weer een paar wemos D1 v2 besteld $4 bij aliexpress.
Het printje is handiger dan de nodemcu varianten en de usb poort is vlotter 921600 baud.

PICAXE in mijn 10 cm 7-segment klok vervangen door adafruit huzzah breakout bordje.
De RTC ging steeds verder achter lopen. Nu kijkt hij op de fritzlbox hoe laat het is.
Alle 9 uitgangen worden gebruikt. 4 bits voor het cijfer 4 keer latch en 1 voor de knipperende dot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
JeroenH schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:09:
Ik heb weer een ESP8266-projectje bijna* af:
[afbeelding]
Daarom heb ik bovenstaand apparaatje gemaakt, wat via de app Tasker op mijn telefoon doorkrijgt waar ik ben, en dat weergeeft d.m.v. LED's.
Documentatie hier.
Ik ben bezig om jouw idee over te nemen op mijn allerlei-in-1 esp.
Via een pcf8574 kan ik 8 LEDs aansturen (al mijn pinnen zijn al bezet en i2c heb ik ook al voor andere zaken in gebruik, dus deze kon erbij) en aangezien ik al wat dingetjes via IFTTT doe gebruik ik hun locatievoorziening.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sjimmie schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:12:
Ik ben bezig om jouw idee over te nemen op mijn allerlei-in-1 esp.
Via een pcf8574 kan ik 8 LEDs aansturen (al mijn pinnen zijn al bezet en i2c heb ik ook al voor andere zaken in gebruik, dus deze kon erbij) en aangezien ik al wat dingetjes via IFTTT doe gebruik ik hun locatievoorziening.
Hee wat leuk! Wel even een fotootje posten als het klaar (of toonbaar) is he, ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik heb een aantal nodemcu v3 esp8266 gekocht om mee te spelen. En ben nu bezig om een 8x32 led matrix max7298 aan de praat te krijgen met Arduino 1.8.

Kan iemand mij verwijzen naar een recente library voor de max7298 want op een of andere manier krijg ik het niet lekker lopende met de standaard SPI, wel met bitbanged.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
JeroenH schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:08:
[...]

Hee wat leuk! Wel even een fotootje posten als het klaar (of toonbaar) is he, ik ben erg benieuwd.
Ik vrees dat mijn setup nooit "toonbaar" zal worden. Er hangen zo veel sensoren enzo aan dat het een totaal ongeorganseerd zooitje blijft. De 8 LEDs zitten nu met de pfc8574 op zo'n mini breadboard en dat ligt weer gewoon los...
Jouw setup met de kaart in een fotolijstje vind ik wel een groot compliment waard!

Overigens een tipje, ik gebruik de Ticker library om een timeout te maken die alle LEDs na een bepaalde inactieve tijd allemaal uitschakelt. Na iedere positie-wijziging wordt de timer gestart/herstart en als die afloopt gaat alles uit. (sowieso vind ik de Ticker library reuze nuttig, vooral de verborgen ticker.once() functie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sjimmie schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:08:
Overigens een tipje, ik gebruik de Ticker library om een timeout te maken die alle LEDs na een bepaalde inactieve tijd allemaal uitschakelt. Na iedere positie-wijziging wordt de timer gestart/herstart en als die afloopt gaat alles uit. (sowieso vind ik de Ticker library reuze nuttig, vooral de verborgen ticker.once() functie)
Dat is een heel nette oplossing! Ik heb dat opgelost door vanuit tasker op een bepaald tijdstip een reset te sturen waardoor alle LEDs weer uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Iemand hier die een BH1750 LUX sensor aan een Sonoff heeft weten te knopen? Ik heb een uur gezocht op Google, maar alleen maar gezien dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Maar hoe?

Ik heb ESPeasy op de Sonoff geflashed en vraag me af of de BH1750 simpel aangesloten kan worden op de pins die ik heb gesoldeerd om mbv de FTDI de ESPeasy firmware erop te flashen, of dat er nog meer gesoldeerd moet worden.

Iemand tips? Een linkje?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Ik zit nu de schema van de Sonoff S20 te bekijken, en volgens mij zijn pin 9 (MTMS/SCL) en 14 (GPIO2/SDA) niet in gebruik. Dat zou de i2c aansluiting moeten zijn.
Dat maakt de S20 behoorlijk interessant om deze schakelaar te kunnen uitbreiden met extra sensoren >:)

Wat ik nu zie qua pinout is:
  • GPIO 0 = Drukknop
  • GPIO 12 = Relais (standaard blauwe led parallel gekoppeld)
  • GPIO 2 = SDA
  • GPIO 14 = SCL
  • GPIO 13 = Groene led
bron

[ Voor 31% gewijzigd door iMars op 26-03-2017 18:35 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

M.v.Veelen schreef op zondag 26 maart 2017 @ 13:46:
Iemand hier die een BH1750 LUX sensor aan een Sonoff heeft weten te knopen? Ik heb een uur gezocht op Google, maar alleen maar gezien dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Maar hoe?

Ik heb ESPeasy op de Sonoff geflashed en vraag me af of de BH1750 simpel aangesloten kan worden op de pins die ik heb gesoldeerd om mbv de FTDI de ESPeasy firmware erop te flashen, of dat er nog meer gesoldeerd moet worden.

Iemand tips? Een linkje?
Ik lees hier dat er meerdere BH1750 op een bus aangesloten kan worden. Ervan uitgaande dat dat de i2c bus is, zou ik zeggen dat het moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
iMars schreef op zondag 26 maart 2017 @ 17:49:
Ik zit nu de schema van de Sonoff S20 te bekijken, en volgens mij zijn pin 9 (MTMS/SCL) en 14 (GPIO2/SDA) niet in gebruik. Dat zou de i2c aansluiting moeten zijn.
Dat maakt de S20 behoorlijk interessant om deze schakelaar te kunnen uitbreiden met extra sensoren >:)
Wat zouden dan die pin9 en pin14 precies moeten zijn? Foto van de Sonoff:

Afbeeldingslocatie: https://tinkerman.cat/wp-content/uploads/2016/06/pinout_frontx.jpg

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

M.v.Veelen schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:30:
[...]

Wat zouden dan die pin9 en pin14 precies moeten zijn? Foto van de Sonoff:

[afbeelding]
Dat durf ik niet 1-2-3 te zeggen, ik had het over de Sonoff S20

Ik heb de volgende schema gevonden: linkje
De esp8266 zit op de achterkant, zie foto.

Dit is de pinout van de ESP:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.instructables.com/FS7/HRGR/I7MX2TN5/FS7HRGRI7MX2TN5.MEDIUM.jpg
Je moet om gebruik te maken van de i2c pinnen 14 (SDA), 9 (SCL), een +3v3 en de gnd gebruiken.

Op deze foto zie je de onderste pin van de 5 pin header GPIO 14, dat zou in dit geval SCL moeten zijn. Moet je alleen nog GPIO2 (pin 14 van ic) moeten vinden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tinkerman.cat/wp-content/uploads/2016/06/pinout_frontx.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door iMars op 26-03-2017 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ah, ok. Ik bedoel dus een losse Sonoff. Je ziet diverse schema's om een temperatuursensor aan te sluiten, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://smart-house.adrian.czabanowski.com/wp-content/uploads/2016/12/Photo-2016-08-31-21-21-16_3504-temp.jpg

Maar een lux sensor zou toch ook moeten kunnen zou je denken. Alleen zie ik nergens uitgelegd hoe. Mocht iemand weten hoe, dan zou ik dat graag willen proberen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Er zijn verschillende Sonoff TH boardjes zo te zien. Als ik deze bekijk, daar zit een mini jack aansluiting op, en als ik het goed zie, heeft deze 4 pins voor i2c (sda, scl, 3v3 & gnd):
Afbeeldingslocatie: https://tinkerman.cat/wp-content/uploads/2017/01/20170123_012218s.jpg
M.v.Veelen schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:51:
Ah, ok. Ik bedoel dus een losse Sonoff. Je ziet diverse schema's om een temperatuursensor aan te sluiten, zoals hier:

[afbeelding]

Maar een lux sensor zou toch ook moeten kunnen zou je denken. Alleen zie ik nergens uitgelegd hoe. Mocht iemand weten hoe, dan zou ik dat graag willen proberen.
Check deze link. De GPIO14 is aanwezig, nu alleen nog GPIO2 (of pin 14 op ic traceren) vinden en you're good to go :)

[ Voor 58% gewijzigd door iMars op 26-03-2017 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Damn wat jammer dat de Sonoff Touch alleen maar in enkelvoudige versie te verkrijgen is -O-
Als er een versie was van een dubbele uitvoering, had ik een hoop schakelaars kunnen vervangen in mijn huis >:)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.itead.cc/media/catalog/product/s/o/sonoff_touch_eu_01_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
iMars schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:53:

Check deze link. De GPIO14 is aanwezig, nu alleen nog GPIO2 (of pin 14 op ic traceren) vinden en you're good to go :)
Als ik onderstaande foto bekijk, dan is een Sonoff met die aansluiting ook niet de oplossing denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.superhouse.tv/wp-content/uploads/2017/01/Sonoff-TH-sensor-pinout.jpg

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

M.v.Veelen schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:18:
[...]

Als ik onderstaande foto bekijk, dan is een Sonoff met die aansluiting ook niet de oplossing denk ik.

[afbeelding]
Hmmm, ik heb verder geen ervaringen met deze sonoff's. Dat zal je verder moeten vragen/uitproberen. Maar de foto die ik eerder plaatste (met jack kabel) daarop is te zien dat er sda/scl op het printje staat. Misschien hebben ze op de printplaat de pin gerouteerd naar GPIO2 ipv GPIO4? Geen idee, sorry.

Edit: Lees eens op deze pagina. Daar wordt nadrukkelijk gesproken over i2c. Nu ken ik deze sonoff's niet, maar er zijn dus modellen die het wel hebben. Of jouw laatste afbeelding is misschien niet correct?

Sowieso vind ik het raar dat wat nu de 3v3 is, dat dat geen GND is...

[ Voor 21% gewijzigd door iMars op 26-03-2017 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

lxz

iMars schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:06:
Damn wat jammer dat de Sonoff Touch alleen maar in enkelvoudige versie te verkrijgen is -O-
Als er een versie was van een dubbele uitvoering, had ik een hoop schakelaars kunnen vervangen in mijn huis >:)
[afbeelding]
Ik heb maar eens zo'n enkelvoudige schakelaar besteld voor nog geen 15 euro om uit te proberen. Heb 'm inmiddels ook al binnen, maar moet nog een nuldraad trekken en de schakelaar flashen met EasyESP. Ben benieuwd hoe goed ze werken, zal het laten weten zodra ik de boel aan de praat heb.

Er schijnen wel 2- en 3-voudige schakelaars te zijn, maar die zijn van een obscuur merk en vooralsnog geen EU-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DevaZ schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:55:
[...]

Die 5v van de Wemos is niet genoeg.Dit schema kun je gebruiken om de LJ12A3-4-Z aan te sluiten.

De stekker voor de sensor
1 - Blauw
2 - Zwart
3 - Bruin

Zoals je ziet wordt poot D1 van de Wemos naar laag getrokken zodat je je puls kunt afvangen met ESPEasy. Letop de diode D1 die is heel belangrijk zodat je de Wemos niet opblaast. Mocht je meer of minder volts gaan gebruiken dan zou je evt R1 en R2 iets kunnen aanpassen.

[afbeelding]

Alles op een test PCB
[afbeelding]
Ik heb dit nu ook zo gemaakt, zal eens kijken hoe het gaat lopen
Bedankt voor het schema.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
klump4u schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:31:
[...]

Ik heb dit nu ook zo gemaakt, zal eens kijken hoe het gaat lopen
Bedankt voor het schema.
Same here. Werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jj85 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:24:
[...]

Same here. Werkt perfect :)
We gaan het zien.
Heb jij bij devices in esp-easy de pulseteller als Delta of als Delta/Total/Time?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
klump4u schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:52:
[...]

We gaan het zien.
Heb jij bij devices in esp-easy de pulseteller als Delta of als Delta/Total/Time?
Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
Om nog even door te gaan op de bovenstaande reacties, ik ben nog aan het wachten op spul uit China voor ik t schema kan maken en kan testen of t werkt (al heb ik daar wel vertrouwen in). Ik ben ondertussen eens aan de slag gegaan om zelf een PCB te maken, meer om mezelf bezig te houden dan dat het daadwerkelijk nodig is.

Het leek me handig om het totaal met 1 voeding aan te kunnen sluiten en er verder niet meer naar om te kijken. Nu heb ik het schema van DevaZ gecombineerd met een 12v->5v schema dat ik na enig zoekwerk op internet tegen kwam op basis van een 7805 IC, wat ik zo lees niet heel efficiënt, maar het zou moeten doen wat ik graag wil.

Ik heb 0 verstand van electronica als in echte kennis, alles wat ik weet/leer komt van internet, en tja, daar staat ook wel eens iets tussen dat niet per se waar hoeft te zijn. Kan iemand die er verstand van heeft toelichten of dit gaat werken?

Mijn 2e vraag gaat over C1 en C2, ik kom allemaal waarden op internet tegen, maar ik weet niet welke ik zou moeten hebben, hoe kom ik daar achter?

Schema Watermeter

Eerste schema wat ik produceer. Kan vast allemaal veel netter, maar een korte toelichting:

J1 = Hier komt de Sensor op (screw terminal)
J2 = Hier komt 12V binnen (ook screw terminal)

De Wemos is nu opgenomen in het schema, Ik denk dat ik deze ga aansluiten met Dupont-kabels, leek me handiger dan vast solderen, al blijft dat ook een optie. Waarom een Wemos? Simpel, daar heb ik er een aantal van en deze laten zich makkelijk flashen via USB, tevens kan je ze 5v voeren, er zit een step-down naar 3.3v op

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:23
Als je toch een PCB maakt, waarom dan niet meteen een voetje voor de Wemos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
tsjoender schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Als je toch een PCB maakt, waarom dan niet meteen een voetje voor de Wemos?
Dat was de volgende stap, de PCB moet nog "ontworpen" worden. Eerst moet ik weten dat het technisch werken gaat en er geen rare dingen in het elektrische schema zitten, anders kan ik de PCB weer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
gastje01 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:01:
...Ik heb 0 verstand van electronica als in echte kennis, alles wat ik weet/leer komt van internet, en tja, daar staat ook wel eens iets tussen dat niet per se waar hoeft te zijn. Kan iemand die er verstand van heeft toelichten of dit gaat werken?

Mijn 2e vraag gaat over C1 en C2, ik kom allemaal waarden op internet tegen, maar ik weet niet welke ik zou moeten hebben, hoe kom ik daar achter?
...
Ziet er OK uit.
Voor de C1 en C2: deze maken niet zo heel hard uit, en kan je groter nemen dan nodig (vooral C1, C2 wil je niet mee overdrijven). De waarden kan je halen uit de datasheet, als je het juist wil bepalen, maar ergens in de range van 10 - 100 µF komt altijd wel goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
naftebakje schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:17:
[...]
Ziet er OK uit.
Voor de C1 en C2: deze maken niet zo heel hard uit, en kan je groter nemen dan nodig (vooral C1, C2 wil je niet mee overdrijven). De waarden kan je halen uit de datasheet, als je het juist wil bepalen, maar ergens in de range van 10 - 100 µF komt altijd wel goed.
Dan ga ik voor het gemak in het midden zitten. Met 2x 50µF zou het moeten werken? (en welk voltage dan?)

Verder lees ik dat de LM7805 niet gebruikte energie omzet in warmte. Is het voor deze belasting (een Wemos) nodig om er een koellichaampje op te schroeven/plakken? Of kan deze z'n warmte voldoende kwijt wanneer ik hem gewoon rechtop in de PCB laat steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Voor C1 en C2 worden doorgaans zogenaamde Tantaal condensatoren aangeraden. 10uF/16V zal voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 15:22
Volgens mij gaat er 12V op pin D5 van je Wemos staan zolang je sensor signaal laag is. Ik weet niet welke sensor je gaat gebruiken, maar ik denk dat je beter je sensor ook met 5V moet voeden.

Wbt de C1 en C2: C1 mag best groot zijn, deze moet je zien als een soort 'opslagvat', 10uF of 1000uF maakt niet uit, of laat hem gewoon weg als je geen zware last aan je voeding hangt. Tantaal mag, maar hoeft zeker niet, aluminium types zijn hier ook goed.
C2 heeft als doel de uitgangs ripple te verwijderen. Typische waarde is 100nF.

Edit: C1 niet weglaten als je 12V niet proper is, en indien er veel ripple op de 12V lijn zit best ook een 100nF parallel bij zetten.

[ Voor 58% gewijzigd door wartos op 30-03-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
wartos schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:15:
Volgens mij gaat er 12V op pin D5 van je Wemos staan zolang je sensor signaal laag is. Ik weet niet welke sensor je gaat gebruiken, maar ik denk dat je beter je sensor ook met 5V moet voeden.
Ik ga de LJ12A3-4-Z gebruiken. Het deel van het schema om deze sensor op een ESP aan te sluiten heb ik "geleend" van DevaZ zoals de lezen is in deze reactie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/50483915 Hij heeft dit werkend gekregen en iets terug in dit topic geloof ik nog iemand, dus dan ga ik er van uit dat t mij ook lukt met dezelfde onderdelen.
Wbt de C1 en C2: C1 mag best groot zijn, deze moet je zien als een soort 'opslagvat', 10uF of 1000uF maakt niet uit, of laat hem gewoon weg als je geen zware last aan je voeding hangt. Tantaal mag, maar hoeft zeker niet, aluminium types zijn hier ook goed.
C2 heeft als doel de uitgangs ripple te verwijderen. Typische waarde is 100nF.
De enige belasting die er op 5V komt is de Wemos. Qua belasting zal hier enig verschil in zitten of deze op dat moment aan het zenden is of niet, maar ik verwacht geen spannende waarden. Ik gok dat de voeding (ik geloof dat deze van een oude router of accespoint komt weinig moeite zal hebben met de belasting. Hoe "schoon" deze stroom is, geen idee.
Edit: C1 niet weglaten als je 12V niet proper is, en indien er veel ripple op de 12V lijn zit best ook een 100nF parallel bij zetten.
Gaan de hierboven voorgestelde waarden (10uF/16V) gewoon werken? Dan bestel ik die namelijk gewoon per 2 (of doosje als ik kijk wat er tot nu toe uit China aan komt zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 12:38
Om nog even door te gaan op de bovenstaande reacties, ik ben nog aan het wachten op spul uit China voor ik t schema kan maken en kan testen of t werkt (al heb ik daar wel vertrouwen in). Ik ben ondertussen eens aan de slag gegaan om zelf een PCB te maken, meer om mezelf bezig te houden dan dat het daadwerkelijk nodig is.

Het leek me handig om het totaal met 1 voeding aan te kunnen sluiten en er verder niet meer naar om te kijken. Nu heb ik het schema van DevaZ gecombineerd met een 12v->5v schema dat ik na enig zoekwerk op internet tegen kwam op basis van een 7805 IC, wat ik zo lees niet heel efficiënt, maar het zou moeten doen wat ik graag wil.

Ik heb 0 verstand van electronica als in echte kennis, alles wat ik weet/leer komt van internet, en tja, daar staat ook wel eens iets tussen dat niet per se waar hoeft te zijn. Kan iemand die er verstand van heeft toelichten of dit gaat werken?

[afbeelding]

Eerste schema wat ik produceer. Kan vast allemaal veel netter, maar een korte toelichting:

De Wemos is nu opgenomen in het schema, Ik denk dat ik deze ga aansluiten met Dupont-kabels, leek me handiger dan vast solderen, al blijft dat ook een optie. Waarom een Wemos? Simpel, daar heb ik er een aantal van en deze laten zich makkelijk flashen via USB, tevens kan je ze 5v voeren, er zit een step-down naar 3.3v op

Suggesties?
Als ik je tekening vergelijk met die van DevaZ https://gathering.tweaker...message/50483915#50483915 dan staat D1 andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
ramonp schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:01:
[...]

Als ik je tekening vergelijk met die van DevaZ https://gathering.tweaker...message/50483915#50483915 dan staat D1 andersom...
Dank je! Heb t meteen aangepast.

Maar goed dat ik t hier even dump. Ik probeer er iets van te leren, maar dit soort kleine fouten zijn snel gemaakt en helaas was ik er dan zelf nooit achter gekomen waarom het niet werkte wat ik geknutseld had. }:O

[ Voor 2% gewijzigd door gastje01 op 30-03-2017 16:09 . Reden: spelling... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@gastje01
Ik heb dit ook draaien nu met het schema van DevaZ.
Ik heb ook een LJ12A3-4-Z geprobeerd maar die detecteerde het ijzer van de meter niet omdat de sensor maar tot 4mm afstand meet, nu heb ik er een grotere op die tot 8mm detecteert en dat werkt wel.
Alleen heb ik nog verschil tussen de werkelijke meterstand en de stand die de wemos weergeeft maar ik ben nog met de instellingen aan het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 17:06

[afbeelding]

Suggesties?
C1 = 0,33uF
C2 = 0.1uF

Dit alles kun je terug vinden in de datasheet van component LM7805. Voor de voeding heb je aan 6 volt ook genoeg (wel de weerstanden wijzigen), scheelt je weer energie en warmteontwikkeling.

Na dat je alles tot tevredenheid hebt werken kun je op EasyEDA een printplaat gaan ontwerpen. Let daarbij goed op de maten dit kan schelen in de prijs.

Als je bijvoorbeeld deze case hebt dan kun je de print er zo inschuiven als je alles goed uitmeet. Uiteraard zijn we benieuwd naar foto's ;)

print

[ Voor 5% gewijzigd door DevaZ op 30-03-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
klump4u schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:29:
@gastje01
Ik heb ook een LJ12A3-4-Z geprobeerd maar die detecteerde het ijzer van de meter niet omdat de sensor maar tot 4mm afstand meet, nu heb ik er een grotere op die tot 8mm detecteert en dat werkt wel.
Alleen heb ik nog verschil tussen de werkelijke meterstand en de stand die de wemos weergeeft maar ik ben nog met de instellingen aan het spelen.
Welke watermeter heb je?
DevaZ schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:24:
[...]

C1 = 0,33uF
C2 = 0.1uF

Dit alles kun je terug vinden in de datasheet van component LM7805. Voor de voeding heb je aan 6 volt ook genoeg (wel de weerstanden wijzigen), scheelt je weer energie en warmteontwikkeling.

Na dat je alles tot tevredenheid hebt werken kun je op EasyEDA een printplaat gaan ontwerpen. Let daarbij goed op de maten dit kan schelen in de prijs.

Als je bijvoorbeeld deze case hebt dan kun je de print er zo inschuiven als je alles goed uitmeet. Uiteraard zijn we benieuwd naar foto's ;)

[afbeelding]
Ik had alles al in Fritzing geproduceerd, snelle zoektocht kwam ik bij dit programma uit en ik had vrij snel door hoe t werkte. Mooi is echter een ander verhaal, maar dat komt na enig handwerk nog wel. De auto-route functie werkt heel aardig, maar ik zou zelf graag hoeken van 45 en 90 graden zien, niet voor de functionaliteit, maar gewoon om mijn OCD een beetje te temmen :+

Je kan hier ook direct PCB's bestellen, waarschijnlijk niet de goedkoopste, wel lekker makkelijk. Ook hier loont het om met de maten te spelen om de prijs naar beneden te krijgen, al is een stap kleiner (50x50mm) wel erg ambitieus icm een Wemos die ik er ook op kwijt moet kunnen. Ik heb genoeg bespaard door de rest uit China te laten komen.

Wat betreft het doosje, ook dat wordt een zelfbouw iets (SolidWorks leren icm een 3D printer) maar dat komt in een later stadium wel.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn mijn mijn broddel-werk wil ik t uiteraard graag delen. Ik vind t al lang leuk om iets te leren en er gewoon mee te klooien, als ik er uiteindelijk mijn watergebruik mee kan aflezen is dat een mooie beloning. Tot nu toe is het vooral een probleem bij een oplossing zoeken en leren begrijpen hoe t werkt.

Bedankt voor jullie input tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
klump4u schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:29:
@gastje01
Same here; af en toe wat valse metingen. Blijkbaar vannacht 34m3 water verbruikt; mogelijk dat hij soms net wel/niet het metaal ziet en gaat knipperen... Moet ik er dus nog uit zien te halen.

Ook de LM7805 gebruikt zoals @gastje01 in zijn schema getekend heeft (D1 even omdraaien). Dat werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@gastje01
Deze meter heb ik,
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/watermeter%20bovenkant.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/watermeter%20esp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/watermeter%20esp1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

jj85 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:52:
[...]

Same here; af en toe wat valse metingen. Blijkbaar vannacht 34m3 water verbruikt; mogelijk dat hij soms net wel/niet het metaal ziet en gaat knipperen... Moet ik er dus nog uit zien te halen.

Ook de LM7805 gebruikt zoals @gastje01 in zijn schema getekend heeft (D1 even omdraaien). Dat werkt goed.
Bij mij geeft de Wemos minder pulsen weer als wat de watermeter zelf aan verbruik weergeeft, ben nog aan het spelen met de debounce instelling v/d esp-easy software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
DevaZ schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 18:24:
WiFi module in een aluminium case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik zie watermeters voorbij komen en bedenk me in ene dat ik daar ook ooit aan begonnen was :)
Dit is mijn watermeter, bijna dezelfde als wat @klump4u heeft. Alleen bij mij zit er geen metalen plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hdj5JoCvBh0G1vfi3ZRtu3Ss/thumb.jpg
Een Elster V200.

Nu heb ik geen zin om een dure Falcon PR6 module ervoor te kopen, en het is veel leuker om het zelf te maken met een ESP ;)

Wat voor sensor kan ik hier het beste voor gebruiken? Ben benieuwd wat er precies in de Falcon PR 6 zit.
Ik zou een CNY70 optical sensor kunnen gebruiken, maar gaat deze niet een "valse" telling doen doordat deze de pijl ook detecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
sjimmie schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:39:
[...]

WiFi module in een aluminium case?
Dat kan met een Wemos d1 Mini Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
iMars schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:05:
Ik zie watermeters voorbij komen en bedenk me in ene dat ik daar ook ooit aan begonnen was :)
Dit is mijn watermeter, bijna dezelfde als wat @klump4u heeft. Alleen bij mij zit er geen metalen plaatje op:
[afbeelding]
Een Elster V200.

Nu heb ik geen zin om een dure Falcon PR6 module ervoor te kopen, en het is veel leuker om het zelf te maken met een ESP ;)

Wat voor sensor kan ik hier het beste voor gebruiken? Ben benieuwd wat er precies in de Falcon PR 6 zit.
Ik zou een CNY70 optical sensor kunnen gebruiken, maar gaat deze niet een "valse" telling doen doordat deze de pijl ook detecteert?
In dat rode plaatje met die lijntje wat er op gezet is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
iMars schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 01:05:
[afbeelding]
Een Elster V200.

Beetje klok en klepel verhaal: maar was dat rode plaatje met lijntjes niet net zoals een RFID enzo werkt? Inductie/magnetisme?

@ThinkPad weet dat wel lijkt me.

Edit: Pimmetje651 in "Is deze watermeter uitleesbaar?" In dit topic wordt hier flink over gesproken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Drawer op 01-04-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bij mij loopt het uitlezen van de watermeter nog niet naar volle tevredenheid, ik heb er een LJ18A3-8-Z/BX opzitten en deze is met het schema van DevaZ aangesloten op een Wemos D1.
De Wemos krijgt pulsen binnen en stuurt deze door naar Domoticz.
Echter de wemos registreert niet alle pulsen van de sensor correct, ik noteer om de zoveel tijd de standen en zie dat de watermeter telkens meer aangeeft dan de wemos dus hij mist pulsen.
Waar kan dit aan liggen?
Te hoge doorstroming van waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
klump4u schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:17:
Bij mij loopt het uitlezen van de watermeter nog niet naar volle tevredenheid, ik heb er een LJ18A3-8-Z/BX opzitten en deze is met het schema van DevaZ aangesloten op een Wemos D1.
De Wemos krijgt pulsen binnen en stuurt deze door naar Domoticz.
Echter de wemos registreert niet alle pulsen van de sensor correct, ik noteer om de zoveel tijd de standen en zie dat de watermeter telkens meer aangeeft dan de wemos dus hij mist pulsen.
Waar kan dit aan liggen?
Te hoge doorstroming van waterleiding?
Ik heb dezelfde schakeling maar het omgekeerde probleem: de sensor meet iets meer dan mijn watermeter. Ik had verwacht hetzelfde probleem als jij te hebben, n.l. dat de WeMos af en toe een puls mist maar het is dus omgekeerd. Jouw probleem heeft m.i. niets met de waterleiding en/of watermeter te maken: de sensor moet immers de hard aan de watermeter gekoppelde rotatie meten en daar kan geen verschil in ontstaan. Je zou eens naar je ESP-easy instellingen kunnen kijken: meetfrequentie [bij mij een keer per 10s], debounce time [bij mij 100msec] en GPIO [bij mij GPIO-13].

Bij mij is de afwijking na het in gebruik nemen op 26 maart nu 0.7% oftewel 18 liter. Ik zal als ik wat meer meetdagen heb een overzicht publiceren.

Verder nog het volgende: ik heb zowel met een eenvoudige spanningsdeler als met de schakeling van DevaZ last gehad van extra pulsen als gevolg van pieken op het net, waarschijnlijk veroorzaakt door apparaten zoals de wasmachine, etc. Ik heb een aantal ontstoringmaatregelen genomen [condensatoren plus een ferrite choke] en dat heeft goed geholpen. Het is natuurlijk mogelijk dat je last hebt van twee problemen: teveel pulsen als gevolg van storingen en te weinig pulsen als gevolg van een nog onbekend probleem.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
cville schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:40:
[...]

Ik heb dezelfde schakeling maar het omgekeerde probleem: de sensor meet iets meer dan mijn watermeter. Ik had verwacht hetzelfde probleem als jij te hebben, n.l. dat de WeMos af en toe een puls mist maar het is dus omgekeerd. Jouw probleem heeft m.i. niets met de waterleiding en/of watermeter te maken: de sensor moet immers de hard aan de watermeter gekoppelde rotatie meten en daar kan geen verschil in ontstaan. Je zou eens naar je ESP-easy instellingen kunnen kijken: meetfrequentie [bij mij een keer per 10s], debounce time [bij mij 100msec] en GPIO [bij mij GPIO-13].

Bij mij is de afwijking na het in gebruik nemen op 26 maart nu 0.7% oftewel 18 liter. Ik zal als ik wat meer meetdagen heb een overzicht publiceren.

Verder nog het volgende: ik heb zowel met een eenvoudige spanningsdeler als met de schakeling van DevaZ last gehad van extra pulsen als gevolg van pieken op het net, waarschijnlijk veroorzaakt door apparaten zoals de wasmachine, etc. Ik heb een aantal ontstoringmaatregelen genomen [condensatoren plus een ferrite choke] en dat heeft goed geholpen. Het is natuurlijk mogelijk dat je last hebt van twee problemen: teveel pulsen als gevolg van storingen en te weinig pulsen als gevolg van een nog onbekend probleem.
Misschien een zeer (complexe ) oplossing. Gebruik een arduino voor het pulsen tellen ( interrupt edge input ) en verstuur die serieel naar je WeMos. Je kan als je espeasy gebruikt wel een publish commando gebruiken. Waarom? Ik denk dat er af en toe een puls gemist wordt als de WeMos met Wifi afhandelingen bezig is. Vergeet niet er zit maar 1 processor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Net even met de hogedrukreiniger gewerkt.
Watermeter zegt 792 ltr.
Wemos en Domoticz geven 549 pulsen.
Tijdsduur ongeveer 2 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
vincent_1971 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:22:
[...]

Misschien een zeer (complexe ) oplossing. Gebruik een arduino voor het pulsen tellen ( interrupt edge input ) en verstuur die serieel naar je WeMos. Je kan als je espeasy gebruikt wel een publish commando gebruiken. Waarom? Ik denk dat er af en toe een puls gemist wordt als de WeMos met Wifi afhandelingen bezig is. Vergeet niet er zit maar 1 processor in.
Ik mis geen pulsen maar heb er te veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klump4u schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:30:
Net even met de hogedrukreiniger gewerkt.
Watermeter zegt 792 ltr.
Wemos en Domoticz geven 549 pulsen.
Tijdsduur ongeveer 2 uur
Gisteren ook met de hogedrukspuit bezig geweest: 1026 liter op de WeMos, 1020 liter op de watermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand zelf een ESP-chip op een PCB gebakken? Is dat met bescheiden middelen een beetje te doen, of is de pitch van deze chips te klein om daar zelf mee te gaan rommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

DevaZ schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:23:
[...]

In dat rode plaatje met die lijntje wat er op gezet is ?
Ik heb er iig niks opgezet, zo is het geleverd/geplaatst.
Drawer schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:37:
[...]

Beetje klok en klepel verhaal: maar was dat rode plaatje met lijntjes niet net zoals een RFID enzo werkt? Inductie/magnetisme?

@ThinkPad weet dat wel lijkt me.

Edit: Pimmetje651 in "Is deze watermeter uitleesbaar?" In dit topic wordt hier flink over gesproken. :)
Thnx, ga ik daar even verder lezen d:)b
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:34:
Heeft iemand zelf een ESP-chip op een PCB gebakken? Is dat met bescheiden middelen een beetje te doen, of is de pitch van deze chips te klein om daar zelf mee te gaan rommelen?
Ik heb ooit eens een paar ESP-12's op van die breakout boardjes gesoldeerd. Ik vond het heel goed te doen, mits je soldeerbout niet een te grote/grove punt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op zondag 2 april 2017 @ 00:13:
Ik heb ooit eens een paar ESP-12's op van die breakout boardjes gesoldeerd. Ik vond het heel goed te doen, mits je soldeerbout niet een te grote/grove punt heeft.
Dat heb ik inderdaad ook gedaan :) Ik doelde echter meer op de ESP-chip zelf op een PCB solderen, niet op een module op een ander bord solderen.

Daarvoor is waarschijnlijk sowieso wel hetelucht of een oven voor nodig, maar dan nog vraag ik me af hoe haalbaar dat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 00:16:
[...]

Daarvoor is waarschijnlijk sowieso wel hetelucht of een oven voor nodig, maar dan nog vraag ik me af hoe haalbaar dat is :)
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat het met een oven wel moet lukken ja. Waarschijnlijk zul je wel een stencil moeten laten produceren om de pasta juist te doseren. Zonder stencil ga je denk ik snel teveel pasta onder de chip hebben, en daarmee kortsluiting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
Ik gebruik de laatste tijd het filesystem van de esp veel (spiffs) en vraag mij af hoe vaak je dat kan beschrijven. Ik schijf nu elke seconde een file weg en vraag mij af of dat een week, een maand of een jaar goed gaat. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:34:
Ik ben nu bezig om toch maar een shield te maken voor de Wemos D1. Dat is ook makkelijker als er iets mis is met je ESP - je krijgt de usb (=voeding en programmeren)er voor niks bij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MggiaJoGPqw7DMhMVPbHQHYj/medium.png

Doel: P1 poort koppelen (slimme meter), S0 puls lezen (zonnepanelen), NPN ind.sensor (watermeter).
Graag jullie mening over dit ontwerp - ik heb nog niets getest ;-)

UIteindelijk wil ik er een printje van laten maken (en dan krijg je er 10). Iemand interesse?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 14:35 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:28
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 00:16:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook gedaan :) Ik doelde echter meer op de ESP-chip zelf op een PCB solderen, niet op een module op een ander bord solderen.

Is prima te doen met pasta en stencil. Ook met de hand wel eens eea. gesoldeerd maar daarvoor moet je de pads wat aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 02-04-2017 13:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
chaoscontrol schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:31:
Ik gebruik de laatste tijd het filesystem van de esp veel (spiffs) en vraag mij af hoe vaak je dat kan beschrijven. Ik schijf nu elke seconde een file weg en vraag mij af of dat een week, een maand of een jaar goed gaat. :)
Specs via google zeggen 100.000 keer. Dat is iets meer dan 1 dag!
Een poos geleden zag ik een test die ergens rond de 1.500.000 uit kwam, maar dat zal een kwestie van geluk zijn. (zeg 2-3 weken)

EDIT: investeer in een i2c eeprom voor nog geen euro uit China...

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 03-04-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
sjimmie schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:39:
[...]

Specs via google zeggen 100.000 keer. Dat is iets meer dan 1 dag!
Een poos geleden zag ik een test die ergens rond de 1.500.000 uit kwam, maar dat zal een kwestie van geluk zijn. (zeg 2-3 weken)

EDIT: investeer in een i2c eeprom voor nog geen euro uit China...
Ja heb er ook al SD storage aanhangen maar dit was even makkelijk want ging maar om 22 bytes per keer. Geen idee of hij ook telkens nieuwe cellen beschrijft of dezelfde. Heb er nu eentje hangen en kijk wel eens hoelang hij het uithoudt. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 22-09 20:34
Ik heb 2 Wemos D1 gekocht maar ik krijg I2C niet goed werkend. Met name krijg ik de Wemos D1 niet in slave mode.

Als ik 1 Wemos instel als de Master en de andere als de Slave dan lukt de communicatie tussen beide niet. Als ik bijvoorbeeld een Arduino als slave aan de Master hang, dan werkt dit prima.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Het gaat om dit board:

https://www.wemos.cc/product/d1.html

*edit*

Oh ik zie dat de ESP8266 standaard geen Slave mode ondersteund voor I2C.

https://github.com/bjoham/esp8266_Arduino/compare/i2c_slave

[ Voor 15% gewijzigd door Lennyz op 03-04-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Lennyz schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:32:
Ik heb 2 Wemos D1 gekocht maar ik krijg I2C niet goed werkend. Met name krijg ik de Wemos D1 niet in slave mode.

Als ik 1 Wemos instel als de Master en de andere als de Slave dan lukt de communicatie tussen beide niet. Als ik bijvoorbeeld een Arduino als slave aan de Master hang, dan werkt dit prima.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Het gaat om dit board:

https://www.wemos.cc/product/d1.html

*edit*

Oh ik zie dat de ESP8266 standaard geen Slave mode ondersteund voor I2C.

https://github.com/bjoham/esp8266_Arduino/compare/i2c_slave
Er zijn wel mensen mee bezig: https://github.com/bjoham...67cead127dd30e639853e4f39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Kan iemand me helpen om een DS18B20 (deze: http://hobbycomponents.co...perature-sensor-probe.jpg) op een Wemos D1 mini (met ESPeasy erop geflashed) aan te sluiten? Welke aansluitingen heb ik nodig, waar moet ik opletten bij de instellingen (welke GPIO moet ik kiezen)? En heb ik nog een weerstand nodig?

Google geeft me niet de juiste info tot nog toe, misschien iemand hier?

[ Voor 14% gewijzigd door M.v.Veelen op 05-04-2017 20:39 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
M.v.Veelen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:39:
Kan iemand me helpen om een DS18B20 (deze: http://hobbycomponents.co...perature-sensor-probe.jpg) op een Wemos D1 mini (met ESPeasy erop geflashed) aan te sluiten? Welke aansluitingen heb ik nodig, waar moet ik opletten bij de instellingen (welke GPIO moet ik kiezen)? En heb ik nog een weerstand nodig?

GPIO aansluiting is niet zo belangrijk. Als je GPIO0 en 2 maar niet gebruikt. Je hebt een weerstand van 4k7 nodig tussen 3,3v en signaallijn. Let wel op de juiste kleuren. Rood = 3,3v maar de andere 2... 8)7 . Praat nu over een met een 3adrige draad met een metalen behuizing aan het uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
M.v.Veelen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:39:

Ik gebruik hiervoor altijd D4 [GPIO-2]. Een pull-up weerstand is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
vincent_1971 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:40:
[...]

GPIO aansluiting is niet zo belangrijk. Als je GPIO0 en 2 maar niet gebruikt.
Waarom niet?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
https://zoetrope.io/tech-...es-and-gpio-state-startup

http://www.instructables....GPIO2-as-inputs/?ALLSTEPS

Mijn ervaringen met gpio 0 en gpio 2 is dat ik er een paar esp8266 mee heb opgeblazen. Bij opstarten in de verkeerde modus met alle ellende van dien. Schijnt dat GPIO15 ook niet zo zonder meer gebruikt kan worden maar heb dat alleen op 1 forum gelezen. Hou het zelf op veilig zolang ik niet alle GPIO's nodig heb. Met I2C kom ik al een heel eind voor mijn aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
cville schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik hiervoor altijd D4 [GPIO-2]. Een pull-up weerstand is niet nodig.
3.3V ? Geen weerstand? En wat voor instellingen gebruik je bij Devices, bijvoorbeeld bij1st GPIO ?

Edit: als ik namelijk een I2C scan doe, vindt hij niets. Ik heb het aangesloten op de Wemos met zwart op de GND, rood op 3.3V en wit op de D4 (GPIO2 ingesteld). Maar geen enkele reading.

Edit 2:

De 1 zegt wel een weerstand, de ander niet.....wat is het nou :) ?

Ik heb een DS18B20 met kabel en metalen uiteinde, maar ook losse DS18B20's. Weerstandjes heb ik ook genoeg en ook eventueel een extra Wemos (voor hetzelfde geld is die wel brak).
Als iemand me de juiste aansluiting kan geven en eventueel settings waar ik op moet letten, dan ga ik dat gewoon eens proberen.

Zoals gezegd zie ik nu helemaal niets, bij I2C scan vindt hij niets, en er komen ook geen temperatuur-readings voorbij in het log. Ook al heb ik de DS18B20 gekozen in de devices lijst.

[ Voor 61% gewijzigd door M.v.Veelen op 05-04-2017 23:19 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
M.v.Veelen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:00:
[...]
Zoals gezegd zie ik nu helemaal niets, bij I2C scan vindt hij niets, en er komen ook geen temperatuur-readings voorbij in het log. Ook al heb ik de DS18B20 gekozen in de devices lijst.
De DS18B20 communiceert ook niet via i2c, maar via het Dallas onewire protocol.
De weerstand is wel/niet nodig afhankelijk van of je microcontroller een interne pullup heeft. Ook zijn de waardes van de weerstand afhankelijk van onder andere je voltage en of je parasitepower gebruikt om de DS18B20 te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Ik heb een 4k7 weerstand gebruikt voor een DS18B20. De DS18B20 heeft een kabellengte van ongeveer 1 meter met een metalen uiteinde. Denk dat je b.v. bij een arduino een internet pull-up kan gebruiken. Echterzoals Robbiedobbie al zegt zijn er vele afhankelijkheden. Kan zijn dat deze sensor het zonder een pull-up het wel doet maar of het ook 100% altijd werkt? Voor die paar cent wil ik dat niet riskeren. Heb zelf de rode aansluiting aan de 3,3volt aangesloten. Wat helpt is een andere GPIO poort gebruiken. Gebruik zelf ESPEasy 147. Met versie 120 moet het zeker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
I2C: helder.

Verder heb ik geen idee wat/hoe mbt die pull up. Iemand een idee hoe dat zit met de Wemos D1 mini ?

Ik heb diverse GPIO poorten gebruikt om de middelste poot op aan te sluiten. De GND heb ik op de G(ND) aangesloten en de plus op de 3.3V (ook de 5V geprobeerd). Op een andere Wemos ook nog geprobeerd, maar ik krijg maar geen enkele temperatuur te zien in de log. Ook niet 0 graden ofzo, gewoon geen meting. Heb de timeout van 60 naar 5 gezet zodat ik niet zolang hoef te wachten op een reading, maar er verschijnt niets. Alles met ESP easy 120 overigens, maar dat zou niet uit mogen maken inderdaad.

Waar kijk ik overheen?

Kies ik voor GPIO-0 (D3), dan krijg ik wel te zien:

Device (1): ROM: 28-ff-91-20-82-16-4-48

Maar verder dus nog geen temperatuurvermelding in het log.

[ Voor 11% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-04-2017 11:43 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 12:38
Ik heb de DS18B20 aangesloten op de WeMOS D1 mini op GPIO-14 (D5) en ik gebruik wel gewoon de 4k7 weerstand.

Dit werkt goed i.c.m. met ESP Easy versie 147.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
En heb je dan de 5V aansluiting in gebruik? Heb inmiddels v147 geflashed

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ywcv2d.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11blyya.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/123qhz8.jpg

Weerstand tussen de 5V en D5

Niets......

[ Voor 59% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-04-2017 12:46 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Even geen edit, maar een nieuwe post:

Het werkt wel degelijk......ik zat steeds in het log te kijken, maar als ik de IDX ingeef van een virtuele sensor, dan ontvangt deze wel degelijk de temperaturen. Grrr....heb ik a die tijd zitten klungelen terwijl het gewoon werkte......

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
M.v.Veelen schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:00:
[...]

3.3V ? Geen weerstand? En wat voor instellingen gebruik je bij Devices, bijvoorbeeld bij1st GPIO ?

Edit: als ik namelijk een I2C scan doe, vindt hij niets. Ik heb het aangesloten op de Wemos met zwart op de GND, rood op 3.3V en wit op de D4 (GPIO2 ingesteld). Maar geen enkele reading.

Edit 2:

De 1 zegt wel een weerstand, de ander niet.....wat is het nou :) ?

Ik heb een DS18B20 met kabel en metalen uiteinde, maar ook losse DS18B20's. Weerstandjes heb ik ook genoeg en ook eventueel een extra Wemos (voor hetzelfde geld is die wel brak).
Als iemand me de juiste aansluiting kan geven en eventueel settings waar ik op moet letten, dan ga ik dat gewoon eens proberen.

Voor de volledigheid [ik zie dat je het al werkend hebt]: hieronder mijn instellingen. Ik heb altijd een externe weerstand gebruikt tot ik er achter kwam dat de ESP's interne pull-ups hebben. Bij D4 staat die default aan.

Afbeeldingslocatie: https://i350.photobucket.com/albums/q407/cville2/2017-04-06_13-11-55_zpsoybwcvzv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Als ik de weerstand verwijderde met deze instellingen / GPIO, dan kreeg ik geen waardes meer door. Ik heb dus de weerstand ertussen gehouden, de Wemos netjes in een kunststof omhulsel gedaan en het metalen uiteinde aan de warmwaterleiding vastgetaped (heb geen klemmetje voorhanden). Warmwater aan gedaan en kreeg keurig de temperatuur door. Is een stuk netter nu dan hoe ik het voorheen had en sla me nog steeds voor m'n kop dat ik niet eerder een IDX heb ingevuld zodat hij de waardes kwijt kon |:( .

Edit: goed om te weten dat de Wemos dus die pull ups al in zich heeft (op alleen die PIN ?).

[ Voor 9% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-04-2017 13:44 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
M.v.Veelen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:43:
Als ik de weerstand verwijderde met deze instellingen / GPIO, dan kreeg ik geen waardes meer door. Ik heb dus de weerstand ertussen gehouden, de Wemos netjes in een kunststof omhulsel gedaan en het metalen uiteinde aan de warmwaterleiding vastgetaped (heb geen klemmetje voorhanden). Warmwater aan gedaan en kreeg keurig de temperatuur door. Is een stuk netter nu dan hoe ik het voorheen had en sla me nog steeds voor m'n kop dat ik niet eerder een IDX heb ingevuld zodat hij de waardes kwijt kon |:( .

Edit: goed om te weten dat de Wemos dus die pull ups al in zich heeft (op alleen die PIN ?).
Hier staat het beste overzicht dat ik heb kunnen vinden m.b.t. de ESP8266 GPIO's. Alleen GPIO16 heeft geen interne pull-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
M.v.Veelen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:07:
En heb je dan de 5V aansluiting in gebruik? Heb inmiddels v147 geflashed

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Weerstand tussen de 5V en D5

Niets......
krijg je geen gekke waardes? Heb met een DHT22 gehad dat hij zonder pullup wel werkte maar af en toe verkeerde waardes er doorheen gooide.

edit:
Zit net te denken dat dit niet met een wemos was maar met een nodemcu,,

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 06-04-2017 15:21 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb geen gekke waardes kunnen ontdekken tot nog toe, dus ik verwacht ze ook niet meer.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 22-09 20:34
cville schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:02:
[...]

Hier staat het beste overzicht dat ik heb kunnen vinden m.b.t. de ESP8266 GPIO's. Alleen GPIO16 heeft geen interne pull-up.
Hier is de datasheet, dat is altijd het beste.

http://download.arduino.org/products/UNOWIFI/0A-ESP8266-Datasheet-EN-v4.3.pdf

Daarin staat inderdaad dat GPIO16 als enige pin geen pull-up heeft maar een pull-down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Heeft iemand enig idee hoeveel current een esp32 op een pin als sink kan hebben? In de datasheet kan ik alleen de drive current vinden (12ma). Ik wil een statusled toevoegen in een PCB welk ik ben aan het ontwerpen, en die ledjes (1206 smd) gebruiken zo'n 20ma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik ben momenteel bezig om een ledstrip met ws2812 ledjes aan te sturen.
Dit werkt allemaal prima nu, maar nu vraag ik me af of er een beperking in zit qua aantal ledjes wat een ESP kan aansturen?

Stel ik heb een strip met 144 leds/meter. Een 5 meter strip heeft dan al 720 leds. Stel je wil een meter of 30 aansturen (als ledstrip langs het plafond) stuur je al 4320 leds aan.

Zou dat gaan werken? Ik kan het natuurlijk proberen, maar ik heb geen zin om onnodig ledstrips te gaan kuntselen als van te voren al bekend is of het werkt of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:25:
Ik ben momenteel bezig om een ledstrip met ws2812 ledjes aan te sturen.
Dit werkt allemaal prima nu, maar nu vraag ik me af of er een beperking in zit qua aantal ledjes wat een ESP kan aansturen?

Stel ik heb een strip met 144 leds/meter. Een 5 meter strip heeft dan al 720 leds. Stel je wil een meter of 30 aansturen (als ledstrip langs het plafond) stuur je al 4320 leds aan.

Zou dat gaan werken? Ik kan het natuurlijk proberen, maar ik heb geen zin om onnodig ledstrips te gaan kuntselen als van te voren al bekend is of het werkt of niet ;)
Qua verbruik maakt het niet veel uit, want je voedt die strips lokaal langs de strip. Mogelijk maakt het qua timing wel wat uit, maar die randvoorwaarden zijn goed bekend en je kunt de beperkingen dus goed deduceren en uitrekenen.

Daarnaast staan er de nodige projecten van soortgelijke aard op Youtube. Daar krijg je wellicht een goede indruk van wat wel en niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:36:
[...]

Qua verbruik maakt het niet veel uit, want je voedt die strips lokaal langs de strip. Mogelijk maakt het qua timing wel wat uit, maar die randvoorwaarden zijn goed bekend en je kunt de beperkingen dus goed deduceren en uitrekenen.

Daarnaast staan er de nodige projecten van soortgelijke aard op Youtube. Daar krijg je wellicht een goede indruk van wat wel en niet kan :)

[video]
Maar ik wil het aansturen met een ESP-01 (of een ander variant). Qua voeding maak ik me geen zorgen, puur qua code en/of een esp het aan kan ;)

Pagina: 1 ... 34 ... 80 Laatste