Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 23:25
Mr-Beamer schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:13:
En Nodemcu-bordjes zijn ook groot genoeg om direct wat op te bakken.

[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is een mijn SD-webservertje.
4GB SD aan de bovenkant.
En aan de onderkant tussen de pinnen een I2C RTC + backup C'tje

Het nadeel van de ESP is dat het zooooo langzaam is bij het uploaden van de FW.
Dus ik gebruik momenteel een ander arduino bordje met zowat de zelfde onderdelen + een ESP die ik via Serial AT commands aanstuur. Dat gaat vele malen sneller tijdens het debuggen/ontwikkelen.
Bovendien heb ik de serial verbinding tussen de die esp en de arduino afgetapt en zodoende kan ik nu exact en in realtime debuggen wat de esp terug stuurt.
Had je niet beter een Wemos D1 mini met SD shield op een rtc kunnen plakken? :P

Mbt het flashen van de ESP. Voor alles heb ik wel een goede oplossing behalve de ESP12E/F, maar aangezien ik er daarvan binnenkort een stuk of 30 moet flashen ga ik maar zo iets maken:

YouTube: DIY ESP8266 Pogo pin programmer fixture

Eigenlijk alleen de 1e keer handig, daarna zou het OTA kunnen als je dat inbakt.

Die nodeMCU bordjes vind ik daarentegen maar super vervelend. Werken nauwelijks hier. Als ik ze aansluit wordt eerst Windows gek door 3-5x het device te "vinden" inclusief bijbehorend geluid. Dan is het geflashed boot hij 10% van de tijd niet goed of crashen ze na een poos aanstaan. :( Ben ik de enige?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Je moet roeien met de riemen die je hebt :P

Pogo opstelling moet wel werken als je er veel moet doen.
Neemt niet weg dat het nog steeds flink traag gaat. (zou mooi zijn als dit met JTAG zou kunnen)
En ik denk dat je niet direct de Flash kan proggen via de externe spi bus.

Voor je nodeMCU connectie probleem..
Heb je al eens een andere usb kabel geprobeerd?
Toen ik wat met de scoop aan het rond meten was zag ik flink wat storing op de 3.3V voeding zitten.
Het waren dippen van 3.3V naar een 2.9V
Deze dip leek gegenereerd te worden als de flash benaderd werd.....
Toen heb ik er wat condensators bij geplaatst. (op 3v3 en 5V) en het werd iets beter.
Maar nog steeds niet goed.
Toen uit frustratie een andere usb-kabel gebruikt. en de het probleem was voor 90% verholpen...

Maar ik heb iig nog met geen een MCU de zelfde connectie klachten gehad als jou.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Mr-Beamer schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:46:
Je moet roeien met de riemen die je hebt :P

Pogo opstelling moet wel werken als je er veel moet doen.
Neemt niet weg dat het nog steeds flink traag gaat. (zou mooi zijn als dit met JTAG zou kunnen)
En ik denk dat je niet direct de Flash kan proggen via de externe spi bus.

Voor je nodeMCU connectie probleem..
Heb je al eens een andere usb kabel geprobeerd?
Toen ik wat met de scoop aan het rond meten was zag ik flink wat storing op de 3.3V voeding zitten.
Het waren dippen van 3.3V naar een 2.9V
Deze dip leek gegenereerd te worden als de flash benaderd werd.....
Toen heb ik er wat condensators bij geplaatst. (op 3v3 en 5V) en het werd iets beter.
Maar nog steeds niet goed.
Toen uit frustratie een andere usb-kabel gebruikt. en de het probleem was voor 90% verholpen...

Maar ik heb iig nog met geen een MCU de zelfde connectie klachten gehad als jou.
Hoe flash je ze dan? Een Wemos D1 mini hier met de arduino ide (baudrate 256000) duurt het 9 seconden. Via de spi zou je de flash wel moeten kunnen dumpen op die chip, dat zie je iig wel eens vaker.

Heb de MCU al van alles geprobeerd en uiteindelijk maar andere modules gaan gebruiken. Van 2 heb ik zelfs de esp module los gesoldeerd omdat ik ze nodig had. (Aliexpress is niet zo snel :+ )

Ga 1 van die kale bordjes wel proberen te gebruiken met de pogopins en een 3d printje wat het bijeen moet houden. Eens kijken of dat een beetje werkt, als flasher dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets zoek ik inderdaad. Bordjes waar allerlei randzaken aan geplakt worden zijn handig, maar bewegen zich in een andere richting dan ik wil :P Ik vind de ESP's eigenlijk al iets teveel een product om in andere projecten te gebruiken, maar ze kunnen wel ontzettend handig zijn. Het laatste dat ik wil is nog meer spul aan de bordjes hangen.

Het eerste dat ik met AVR-chips heb gedaan is de Arduino overbodig maken en uitzoeken hoe ik de chip zelf gebruik. Dat is bij de ESP lastiger haalbaar, maar geeft wel aan waar ik heen wil.

Er lijkt één Nederlandse oplossing op Ebay te staan, maar het verbaast me dat er niet meer te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 22:03:
[...]

Zoiets zoek ik inderdaad. Bordjes waar allerlei randzaken aan geplakt worden zijn handig, maar bewegen zich in een andere richting dan ik wil :P Ik vind de ESP's eigenlijk al iets teveel een product om in andere projecten te gebruiken, maar ze kunnen wel ontzettend handig zijn. Het laatste dat ik wil is nog meer spul aan de bordjes hangen.

Het eerste dat ik met AVR-chips heb gedaan is de Arduino overbodig maken en uitzoeken hoe ik de chip zelf gebruik. Dat is bij de ESP lastiger haalbaar, maar geeft wel aan waar ik heen wil.

Er lijkt één Nederlandse oplossing op Ebay te staan, maar het verbaast me dat er niet meer te vinden is.
Ja die wilde ik ook nog linken. Misschien dat ik die ook gewoon bestel voor dat geld.

Een kleine atmel los programmeren snap ik nog wel maar een esp is een echte SoC dan moet je dat niet meer willen. Dan zit je zelf alsnog de flash en antenne er aan te solderen. De esp32 enzo al helemaal niet meer. Als het om de grootte gaat kun je natuurlijk ook zelf een pcbtje maken en losse esp chips bestellen (en of er op laten bakken). Vooral bij de ESP12 vind ik het breakout board niet meer dan dat, een breakout board (ok ok, met flash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 22:16:
Ja die wilde ik ook nog linken. Misschien dat ik die ook gewoon bestel voor dat geld.
Na het goed lezen van de omschrijving weet ik niet zeker of je het probleem hiermee niet verschuift, maar het is op zich niet veel geld. Ik twijfel ook :P
Een kleine atmel los programmeren snap ik nog wel maar een esp is een echte SoC dan moet je dat niet meer willen. Dan zit je zelf alsnog de flash en antenne er aan te solderen. De esp32 enzo al helemaal niet meer. Als het om de grootte gaat kun je natuurlijk ook zelf een pcbtje maken en losse esp chips bestellen (en of er op laten bakken). Vooral bij de ESP12 vind ik het breakout board niet meer dan dat, een breakout board (ok ok, met flash).
Een Atmel is natuurlijk ook gewoon een SoC. Maar goed, ik zou een ESP niet zo snel in een 'echt' product gebruiken, daarvoor heb je wat de fabrikant betreft net iets te weinig garanties. Bij Atmel ligt dat toch anders.

Sowieso heb ik weleens mijn twijfels over het massaal apparaatjes van betrekkelijk of volledig onbekende origine aan lokale netwerken hangen met wachtwoord en al, maar dat is wellicht weer een andere discussie.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ligt eraan wat voor Atmel een 328p is gewoon een 8bit MCU, weinig SoC aan, al is die grens ook vaag genoeg om niet over te willen discussiëren ;) .

edit: Volgens wikipedia is het gewoon de moderne benaming voor MCU. Opgelost!
A microcontroller (or MCU for microcontroller unit) is a small computer on a single integrated circuit. In modern terminology, it is a System on a chip or SoC.
En wat garanties betreft is altijd een afweging. Ik ga dadelijk 30 dingen met een esp opleveren en als er een paar stuk terugkomen duw ik daar wel een nieuwe esp in, dat is het geld niet. Kosten zitten meer in de software dan de hardware tegenwoordig. Al zou ik een pacemaker o.i.d. ook niet op een esp laten lopen. :P

[ Voor 21% gewijzigd door chaoscontrol op 17-02-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 22:32:
Ja, dat :P Er zitten wat rekeneenheden in (CPU), ruimte voor opslag (flash/HDD), buffers (RAM), noem-maar-op. De microcontroller is een klein systeem in één chip.
En wat garanties betreft is altijd een afweging. Ik ga dadelijk 30 dingen met een esp opleveren en als er een paar stuk terugkomen duw ik daar wel een nieuwe esp in, dat is het geld niet. Kosten zitten meer in de software dan de hardware tegenwoordig. Al zou ik een pacemaker o.i.d. ook niet op een esp laten lopen. :P
Ik bedoel dan op zich niet de betrouwbaarheid, al is dat op zich naar klanten toe ook wel een relevante factor. Als 3 van de 30 opspelen, heeft het spul eigenlijk al een slechte naam.

Ik doel meer op de herkomst van het spul en dat je niet goed weet wat er intern allemaal gaande is. De meeste ESP8266's komen van AI-Thinker. Er staat op tal van bordjes een tekst over AI-Cloud, maar niemand weet wat het is. Van een bedrijf dat zijn logo integraal van een filmposter heeft gekopieerd weet je niet zo goed wat je kunt verwachten, behalve dat men het met één en ander blijkbaar niet zo nauw neemt. In de ESP32 blijkt opeens ook een BASIC-interpreter te zitten. Verrassing! :P Voor Expressif geldt iets soortgelijks, al hebben we daar natuurlijk één van ons naar binnen gesmokkeld om de boel daar in de gaten te houden O-)

Wil je kwijt om welk soort producten het dan gaat? Ik ben eigenlijk wel benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://cdn-shop.adafruit.com/413x309/2491-08.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/e6/AI_Poster.jpg/220px-AI_Poster.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 17:06
BoschR schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 23:44:
[...]

Top uitleg! Begrijp het helemaal.

[...]

Het lampje (bij mij) begint wel steeds meer te branden. Het probleem is dat ik eigenlijk bijna nooit wat met electronica te maken heb (geen opleiding in gehad en ook niet in mn werk). Het intereseert me wel, maar het is ook pittig en veel om er even bij te doen.

Klopte mijn schema uitleg niet? :P

Heb ik met de LG33 niet het probleem dat de input 0.5V hoger moet zijn dan de output (3.3V)?

In ieder geval bedankt voor de hulp tot zo ver!
In dat geval zou ik gewoon Lifepo4 batt gaan doen. Je elektronica kennis kun je dan rustig in de toekomst verder ontwikkelen. Om te beginnen met U=IxR en P=UxI Als je dit onder controle hebt dan zou je eens kunnen gaan kijken naar spanning omzetting en dergelijke. Die LG33 in combinatie met een 3.7volt batt dus een Li-ion gaat precies 3.3 volt opleveren en dat is wat je wilt. Met minder voltage kun je problemen krijgen al zijn er altijd weer mensen die daar gek genoeg geen last van hebben. Elektronica werk alleen goed op de juiste spanning met het juiste vermogen....iets met U en P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevaZ schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:16:
In dat geval zou ik gewoon Lifepo4 batt gaan doen. Je elektronica kennis kun je dan rustig in de toekomst verder ontwikkelen. Om te beginnen met U=IxR en P=UxI Als je dit onder controle hebt dan zou je eens kunnen gaan kijken naar spanning omzetting en dergelijke. Die LG33 in combinatie met een 3.7volt batt dus een Li-ion gaat precies 3.3 volt opleveren en dat is wat je wilt. Met minder voltage kun je problemen krijgen al zijn er altijd weer mensen die daar gek genoeg geen last van hebben. Elektronica werk alleen goed op de juiste spanning met het juiste vermogen....iets met U en P
Veel li-ion-batterijen hebben een operationeel voltage van ~4,2 tot ~3,4 volt (maar check de datasheet!), al zou je de dropout als een soort beveiliging tegen ondervoltage kunnen zien :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn-learn.adafruit.com/assets/assets/000/000/979/medium800/components_tenergydischarge.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:23:
[...]

Veel li-ion-batterijen hebben een operationeel voltage van ~4,2 tot ~3,4 volt (maar check de datasheet!), al zou je de dropout als een soort beveiliging tegen ondervoltage kunnen zien :P

[afbeelding]
In theorie klopt dat, de praktijk wijst echter anders uit. :) De ESP mag max 3.6 volt hebben dus een dropdown van 0.5 is prima omdat de 4.2 volt zelden of nooit gehaald wordt, met uitzondering van opladen.

[ Voor 12% gewijzigd door DevaZ op 18-02-2017 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
DevaZ schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:16:
[...]

Thnx. Ik heb inmiddels een aantal bestellingen lopen bij onze vrienden van Ali.. Waaronder: LG33 (10 st), condensators (12 verschillende waardes), TR 18650 3.7 V, HT7333

We gaan het proefondervindelijk meemaken. Kijken of nergens rook uit komt. Theorie zonder praktijk werkt bij mij niet. Begin denk ik toch eigenwijs met de LG33 icm met de 18650 en het schema zoals ik hem interpreteer. Mede omdat deze als het goed is al ergens halverwege China/Nederland zouden moeten zijn.

code:
1
2
3
4
5
- Vin op de plus van de batterij
- R1 en R2 zijn 2 weerstanden
- 1 uf condensator tussen ground en de Vout naar de ESP
- Vout gaat naar de Vin van de ESP
- De 3 pijlen naar onder naar ground

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:30:
[...]

Thnx. Ik heb inmiddels een aantal bestellingen lopen bij onze vrienden van Ali.. Waaronder: LG33 (10 st), condensators (12 verschillende waardes), TR 18650 3.7 V, HT7333

We gaan het proefondervindelijk meemaken. Kijken of nergens rook uit komt. Theorie zonder praktijk werkt bij mij niet. Begin denk ik toch eigenwijs met de LG33 icm met de 18650 en het schema zoals ik hem interpreteer. Mede omdat deze als het goed is al ergens halverwege China/Nederland zouden moeten zijn.

code:
1
2
3
4
5
Om je batterij te beschermen tegen te ver ontladen ben je deze ook nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Dr.Roelski

Walk on ....

BoschR schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:30:
[...]

code:
1
2
3
4
5
Lol, 9900mAh? Maximum ligt ergens rond de 3600mAh voor dit type cel. Meer dan dat en het is gegarandeerd nep https://www.quora.com/Wha...pacity-of-a-18650-battery.
Als je pech hebt kan dat rond de 600mAh liggen of soms zelfs lager. Zie ook https://www.google.nl/url...Nw&bvm=bv.147448319,d.d2s.
Wees dus alvast voorbereid op een wat mindere capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Dr.Roelski schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:19:
[...]

Lol, 9900mAh? Maximum ligt ergens rond de 3600mAh voor dit type cel. Meer dan dat en het is gegarandeerd nep https://www.quora.com/Wha...pacity-of-a-18650-battery.
Als je pech hebt kan dat rond de 600mAh liggen of soms zelfs lager. Zie ook https://www.google.nl/url...Nw&bvm=bv.147448319,d.d2s.
En als je de 18650 te diep ontlaadt gaat ook de capaciteit heel hard achteruit. Gelukkig zijn ze niet duur.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevaZ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:26:
In theorie klopt dat, de praktijk wijst echter anders uit. :) De ESP mag max 3.6 volt hebben dus een dropdown van 0.5 is prima omdat de 4.2 volt zelden of nooit gehaald wordt, met uitzondering van opladen.
Ik doelde op het minimum, niet het maximum :) Omdat de ESP het (als het goed is) rond de 3 volt voor gezien houdt en je een dropout van 0,5v hebt blijft de accu waarschijnlijk rond de 3,5v steken. Hoewel het allemaal een beetje een spel van aannames is, heb je zo een soort geïmproviseerde bescherming tegen diepontlading van de li-ion-accu :P

Hoe dan ook, het ging me er meer om dat ook li-ion-batterijen een voltageverloop hebben en je dat mee moet nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
chaoscontrol schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 22:32:
Ligt eraan wat voor Atmel een 328p is gewoon een 8bit MCU, weinig SoC aan, al is die grens ook vaag genoeg om niet over te willen discussiëren ;) .

Als ik op deze discussie mag in haken(Ik vind het wel een leuke namelijk).
Wat jij zegt, dat SOC de moderne naam is voor MCU, is niet helemaal waar. Een MCU behoort absoluut tot de SOC familie, maar een SOC is niet per definitie een MCU!
Kijk, bijvoorbeeld, naar ARM CPU's met een geïntegreerde GPU(Zoals bij een Raspberry pi) Dit zijn ook SOC's, maar hebben geen geïntegreerd geheugen of opslag(Bij de Pi CPU ligt het geheugen er bovenop gesoldeerd) zoals een moderne MCU dat heeft.

Het verschil wordt ook netjes uitgelegd op de Engelse Wikipedia over SOC's.

Wat ik de kracht vind van een Atmel 'bare metal' te gebruiken is dat het zo makkelijk is om, zelfs in C/C++, toegang te krijgen tot de I/O en de peripherals(I2C, A/D converters, enz...). Met 3 regels code kan je in een Atmel(Pic Micro, 8051, enz...) al een I/O aan of uit zetten. Bij ARM, ESP of zelfs x86 is dit IETS ingewikkelder.

Wat de kracht van Arduino is dat je dan weer geen kennis hoeft te hebben van de Atmel registers om iets aan of uit te zetten. Dit resulteert wel in meer code met opzoek tabellen enzo. Daarom zeg ik wel, dat als je vanuit de Arduino omgeving door wil groeien naar Atmel studio(Of Visual Studio met Visual Micro) ik dat alleen maar toe kan juichen. Puur omdat je er dan achter komt dat, wat bij Arduino in 20KB moet, bij 'bare metal' ineens binnen de 8KB kan.

De ESP, ben ik achter, is van een hele andere orde van grote. Het simpel aan en uitzetten van een I/O heeft daar wel meer voeten in aarde en moet je gaan kiezen of je de ontwikkelomgeving wil met RTOS(Met de bekende yield() en delay() ) of dat je zelf de wifi gaat servicen, of zelfs zonder wifi gaat werken, en de ontwikkelomgeving zonder RTOS gaat gebruiken.

Ik heb al wel gekeken naar de IDE's voor de ESP, maar heb toch besloten om bij de Arduino plugin te blijven, puur omdat de ESP, net als de ARM, een complex beest is en ik heel blij ben met Arduino en WiringPi(clonen) voor deze chipjes.

just my €0,02 ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Vuikie op 19-02-2017 12:01 . Reden: Zinnen wat netter gemaakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
DevaZ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:51:
[...]

Om je batterij te beschermen tegen te ver ontladen ben je deze ook nodig
Oke, zal ik direct even bestellen. Die plaats je tussen de batterij en de LG33?
Dr.Roelski schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:19:
[...]

De hoge mAh viel mij ook al op, maar niet om die reden besteld. Ik sorteer bij Ali vaak op aantal bestellingen en kijk naar de reviews. Geen idee wat ik hier van kan verwachten. Dit is niet makkelijk te meten als ik ze heb ontvangen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Opladen, relatief grote weerstand er aan(zodat je hem niet te snel leeg trekt) en dan de spanning, stroom en tijd meten tot hij leeg is. Kan je mooi een grafiekje plotten, zie je wanneer hij werkelijk cut-off doet en hoeveel stroom je er dan uit hebt getrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 20-02-2017 14:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:13:

Wil je kwijt om welk soort producten het dan gaat? Ik ben eigenlijk wel benieuwd :)
Wij maken een soort datalogger voor iemand die ooit hele dure hardware loggers heeft aangeschaft welke niet meer zouden werken zonder (hele dure) software update. Met wat slimme truuks loggen wij de data uit de originele datalogger ( 8)7 ) en sturen dat door naar een server (ipv elke logger apart leegtrekken, zoals voorheen).

Als dat een beetje werkt mag hij dat natuurlijk ook zijn concollegas adviseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:16:
Wij maken een soort datalogger voor iemand die ooit hele dure hardware loggers heeft aangeschaft welke niet meer zouden werken zonder (hele dure) software update. Met wat slimme truuks loggen wij de data uit de originele datalogger ( 8)7 ) en sturen dat door naar een server (ipv elke logger apart leegtrekken, zoals voorheen).

Als dat een beetje werkt mag hij dat natuurlijk ook zijn concollegas adviseren. ;)
Interessant :Y

Wellicht kan en wil je dan ook iets zeggen over een andere vraag die zich de laatste tijd steeds meer aan mij opdringt - hoe het zit met de eisen waaraan het spul moet voldoen op het vlak van certificeringen en keuringen? Helaas vallen radioproducten in één van de categorieën waar dit expliciet voor nodig is. Bij producten die op schaal worden geproduceerd valt de prijs van zo'n traject weg tegen het volume, maar bij stukswerk is het niet te betalen.

Hoe gaan jullie daarmee om? Kan je delen of zelfs overnemen van de ESP of moet je bij een eigen product gebaseerd op opnieuw beginnen?

Zelf zit ik te spelen met wat producten die op zeer kleine schaal gemaakt zouden worden, maar een heel keuringstraject doorlopen is dan eigenlijk niet te doen. Tegelijk wil ik het wel netjes doen, al is het maar om de aansprakelijkheid af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik (wij) hebben ook geen bedrijfsvorm verder en alles is handjeklap besproken. Heel veel meer moeite zou ik er ook niet voor willen doen. Het is een leuk projectje voor er naast en moet ook leuk blijven. :)

Geen slapende honden wakker maken. Ze gaan jou echt niet lastig vallen als je 1000 dingen zonder CE label verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:48:
[...]
Zelf zit ik te spelen met wat producten die op zeer kleine schaal gemaakt zouden worden, maar een heel keuringstraject doorlopen is dan eigenlijk niet te doen. Tegelijk wil ik het wel netjes doen, al is het maar om de aansprakelijkheid af te dekken.
Ik dacht dat @mux daar wat op zinspeelde in een video. IIRC/Kennelijk zijn er gecertificeerde ESP modules te koop en bij gebruik daarvan de (radio) certificering daarvan overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:52:
Geen slapende honden wakker maken. Ze gaan jou echt niet lastig vallen als je 1000 dingen zonder CE label verkoopt.
Het probleem daarvan is een beetje dat men gaat controleren hoe het zit als er iets misgaat. Als door jouw apparaat een pand afbrandt of bijvoorbeeld problemen ontstaan door de straling - verzin maar een drama - dan ben je niet alleen aansprakelijk, maar zijn al je verzekeringen ook waardeloos. Zelfs als je wel alles goed hebt gedaan maar dat niet fatsoenlijk kunt onderbouwen zou je zomaar de klos kunnen zijn. Dan kan je je handel verder wel opdoeken. Ga je je vijf apparaten in vier landen verkopen, dan wordt het qua regelgeving helaas helemaal een bende.

Tegelijk is het ook zonde om mooie projecten te laten liggen om administratieve redenen. Wellicht zijn er inderdaad mooie constructies mogelijk waarbij je de keuringen van de fabrikant (deels) overneemt, maar dan komen we in een gebied waarvan ik echt geen kaas heb gegeten. Daarom hoopte ik dat jullie wellicht meer wisten :P
ANdrode schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:00:
Ik dacht dat @mux daar wat op zinspeelde in een video. IIRC/Kennelijk zijn er gecertificeerde ESP modules te koop en bij gebruik daarvan de (radio) certificering daarvan overnemen?
Ik ben zelf in de weer met M2M-modules voor telecommunicatie, maar het komt qua regelgeving op hetzelfde neer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Er zijn ESP modules met CE-markering en FCC-certificering. Hoef je alleen nog een unintentional radiation test van je complete apparaat uit te voeren. Neem je ESP's zonder antenne, dan zal je intentional radiation tests moeten uitvoeren en ben je heel veel meer geld kwijt.

Voor de hobby mag je overigens prima apparaten hebben die niet CE-conform zijn. Voor een bedrijf waarbij het in het veld opereert.. Tsja, dan zou ik even heel goede afspraken op papier maken. Voor je het weet heb je een prachtige claim in de bus als er iets fout gaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:41:
Er zijn ESP modules met CE-markering en FCC-certificering. Hoef je alleen nog een unintentional radiation test van je complete apparaat uit te voeren. Neem je ESP's zonder antenne, dan zal je intentional radiation tests moeten uitvoeren en ben je heel veel meer geld kwijt.
Ik vermoedde inderdaad al dat je mogelijk bepaalde zaken kunt overnemen van de fabrikant van de module. Die is er immers ook bij gebaat als klanten het spul zo naadloos mogelijk in een proces kunnen opnemen.

Bij M2M is het zo te horen wat lastiger, want daar voeg je eigenlij altijd een eigen antenne toe. Wellicht is het een mooi onderwerp om eens een topic over te maken, want voordat je er veel geld in gaat steken is het op zich wel fijn om een klein beetje te weten waar je mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Ik heb de ESP8266Mod van AI-Thinker (ESP-12-E) na een workshop gekregen. Gisteravond wilde ik hem wat functioneler inzetten en ESP Easy er op zetten en heb ik alvast maar aan elke pin-connector een kabeltje gesoldeerd. Helaas kon ik er naderhand niet iets op flashen, het bleef maar fout gaan. Waardoor ik de kabeltjes heb doorgemeten en dit niet aldoor goed contact leek te maken. Nu heb ik alles eerst maar weer losgesoldeerd, maar helaas gingen ook diverse soldeerpads er af. Zit er dan nog geleiding in de chip zelf of kan je dan niks meer met die poort?

De schade is niet enorm qua prijs, maar vind het toch wel wat jammer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lk6aMVR.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ATZxL6a.png

Het ging zo te zien niet echt netjes, en om de kabeltjes zat ook plastic wat vrij snel smolt, vandaar de huidige optische toestand :-P.

Heb alvast maar een WeMos D1 gekocht van Alie, dan hoef je ook niet meer moeilijk te doen met 5 volt -> 3.3 volt conversie.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 21-02-2017 12:21 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Ik heb het nu betrouwbaar voor elkaar om vanaf mijn smartphone dingen te laten gebeuren op een ESP8266. Op de ESP8266 draai ik een webservertje, en op mijn telefoon draai ik Tasker die ik een HTTP GET kan laten doen naar http://ip-adres/[actie]. Simpel systeem, werkt prima, is flexibel aan te passen aan een bepaald doel.

Nu wil ik ook eens proberen om het andersom te doen; een actie op de ESP8266 heeft een actie op mijn telefoon tot gevolg, bv. een notificatie. Ik heb echter geen idee over hoe ik dat aan kan pakken. Kennelijk is mijn google-fu ook zwak de afgelopen paar dagen, want ik vind niet veel informatie over dit onderwerp. Ik ben echter vast niet de enige die iets dergelijks wil. Ik denk dat ik niet de juiste zoektermen weet.

Kan iemand mij helpen aan wat nuttige links over hoe zoiets te bouwen zou kunnen zijn? Met Tasker of anderszins?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
MsG schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:21:
Ik heb de ESP8266Mod van AI-Thinker (ESP-12-E) na een workshop gekregen. Gisteravond wilde ik hem wat functioneler inzetten en ESP Easy er op zetten en heb ik alvast maar aan elke pin-connector een kabeltje gesoldeerd. Helaas kon ik er naderhand niet iets op flashen, het bleef maar fout gaan. Waardoor ik de kabeltjes heb doorgemeten en dit niet aldoor goed contact leek te maken. Nu heb ik alles eerst maar weer losgesoldeerd, maar helaas gingen ook diverse soldeerpads er af. Zit er dan nog geleiding in de chip zelf of kan je dan niks meer met die poort?

De schade is niet enorm qua prijs, maar vind het toch wel wat jammer.

[afbeelding]
[afbeelding]

Het ging zo te zien niet echt netjes, en om de kabeltjes zat ook plastic wat vrij snel smolt, vandaar de huidige optische toestand :-P.

Heb alvast maar een WeMos D1 gekocht van Alie, dan hoef je ook niet meer moeilijk te doen met 5 volt -> 3.3 volt conversie.
Mijn gevoel zegt dat jij je soldeerbout veel te warm hebt staan(of een >100Watt model gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:53:
[...]

Mijn gevoel zegt dat jij je soldeerbout veel te warm hebt staan(of een >100Watt model gebruikt).
Dat zegt mijn gevoel ook. Zodra pads los komen dan ben je zeker weten te warm bezig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 20:55
JeroenH schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:49:
Ik heb het nu betrouwbaar voor elkaar om vanaf mijn smartphone dingen te laten gebeuren op een ESP8266. Op de ESP8266 draai ik een webservertje, en op mijn telefoon draai ik Tasker die ik een HTTP GET kan laten doen naar http://ip-adres/[actie]. Simpel systeem, werkt prima, is flexibel aan te passen aan een bepaald doel.

Nu wil ik ook eens proberen om het andersom te doen; een actie op de ESP8266 heeft een actie op mijn telefoon tot gevolg, bv. een notificatie. Ik heb echter geen idee over hoe ik dat aan kan pakken. Kennelijk is mijn google-fu ook zwak de afgelopen paar dagen, want ik vind niet veel informatie over dit onderwerp. Ik ben echter vast niet de enige die iets dergelijks wil. Ik denk dat ik niet de juiste zoektermen weet.

Kan iemand mij helpen aan wat nuttige links over hoe zoiets te bouwen zou kunnen zijn? Met Tasker of anderszins?
zoiets wellicht? (zelf niet geprobeerd)
https://github.com/witnes...e/master/examples/ESP8266

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

LED-Maniak schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:53:
[...]

foekie01 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:54:
[...]

Dat zegt mijn gevoel ook. Zodra pads los komen dan ben je zeker weten te warm bezig :+
Ik heb een niet-regelbare Weller met van die warmte-uitzettingstips. Van m'n vader in bruikleen, wil op termijn zelf iets goeds. Mensen nog een aan te raden set? :-P

Weller TCP-S 45W 42 Volt

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:35:
[...]
Ik heb een niet-regelbare Weller met van die warmte-uitzettingstips. Van m'n vader in bruikleen, wil op termijn zelf iets goeds. Mensen nog een aan te raden set? :-P

Weller TCP-S 45W 42 Volt
Een tip die op een lagere temperatuur uitgaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bedankt, maar nee ;) Deze sketch doet wat ik al kan; een actie op mijn telefoon omzetten naar een actie op de ESP8266.

Ik ben dus op zoek naar de (een) werkwijze voor het omgekeerde; een gebeurtenis op de ESP8266 (bv. een pin high -> low) veroorzaakt een actie op mijn telefoon, bij voorkeur via Tasker maar iets anders is ook prima.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02
JeroenH schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:08:
[...]

Ik ben dus op zoek naar de (een) werkwijze voor het omgekeerde; een gebeurtenis op de ESP8266 (bv. een pin high -> low) veroorzaakt een actie op mijn telefoon, bij voorkeur via Tasker maar iets anders is ook prima.
Dat kan simpel via "If This Then That" Maker.

https://ifttt.com/maker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er een esp8266 script waarmee ik pulsen van een s0 kWh in Domoticz kan krijgen?
In espeasy zit een pulsecounter, maar ik weet niet of dat werkt

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

Vraagje: is een Hi Link 5V/3W voldoende om 4x een ESP-01 te voeden (uiteraard met een stepdown naar 3,3v)? Volgens mij trekt een enkele ESP-01 zo'n 70~100mA...

Ik ben met mn CCNP bezig en wil van elke switch in mijn lab (4x Cisco 3750) de console via esp-link op een esp kunnen benaderen (wel zo makkelijk om op de bank te kunnen leren, zonder iedere keer de switches naast me te moeten plaatsen ;) )

Pin 3, 4/5, 6 zou voldoende moeten zijn lijkt me (RxD, TxD & GND):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Es80ptj9fd09Qy9R4GsRm8kg/thumb.png
(Bron: Appendix 5)

Koop hier mijn P1 reader :)

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik dacht dat bij DB9 de voltage niveaus richting 12v zaten ipv de 3,3v die de ESP graag wile hebben, maar dat kan ik verkeerd hebben...

Oost west, 127.0.0.1 best!

• iMars

iMars

Full time prutser

geerttttt schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:24:
Ik dacht dat bij DB9 de voltage niveaus richting 12v zaten ipv de 3,3v die de ESP graag wile hebben, maar dat kan ik verkeerd hebben...
Maar deze usb2serial converters zijn ook usb, dat kan toch nooit 12V hebben?
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/a87f03_74a7452e353e4775b729cd058e78d1e8~mv2.jpg/v1/fill/w_397,h_304,al_c,lg_1,q_80/a87f03_74a7452e353e4775b729cd058e78d1e8~mv2.jpg

Ik ga het gewoon ff proberen, heb er genoeg liggen, even flashen met esp-link.

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 23-02-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:55:
is er een esp8266 script waarmee ik pulsen van een s0 kWh in Domoticz kan krijgen?
In espeasy zit een pulsecounter, maar ik weet niet of dat werkt
Pulsteller in espeasy werkt prima!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
iMars schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:16:
[...]Maar deze usb2serial converters zijn ook usb, dat kan toch nooit 12V hebben?...
Schakelende voeding, nog van gehoord :z
In de betere USB-serieel convertors wordt +12V en -12V gemaakt uit de 5V, goedkopere gaan maar +5V en -5V gebruiken. Spec van RS232 staat tot + en -3V toe, maar niet alle devices gaan daar goed mee om (vandaar dat laptops vaak problemen geven met seriëel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

naftebakje schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:01:
[...]
Schakelende voeding, nog van gehoord :z
In de betere USB-serieel convertors wordt +12V en -12V gemaakt uit de 5V, goedkopere gaan maar +5V en -5V gebruiken. Spec van RS232 staat tot + en -3V toe, maar niet alle devices gaan daar goed mee om (vandaar dat laptops vaak problemen geven met seriëel).
Dus als ik de esp direct aan de console aansluit, zou deze kapot kunnen gaan omdat er een signaal van 12v in komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
^klopt, je kan RS232 signalen niet zomaar aan I/O pinnen hangen, er moet een converter tussen (kan heel simpel zijn, met een MAX232 en wat condensatoren, die bevat schakelende voeding).

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 24-02-2017 10:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
naftebakje schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:03:
... die bevat schakelende voeding).
Theoretisch heb je gelijk. Maar 'schakelende voeding' suggereert dat je er behoorlijk wat stroom uit kunt halen. Dat is niet het geval. In de Max232 zit een zogenaamde charge-pump. Een schakeling die met behulp van verplaatsen van lading in condensatoren door ventielen (diodes) de spanning 'op-pompt'. Dan is het met een paar mA belasting wel gebeurt. Dit is dan ook alleen voor signaal generatie bedoelt en dus niet echt 'voeding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
iMars schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:05:
Vraagje: is een Hi Link 5V/3W voldoende om 4x een ESP-01 te voeden (uiteraard met een stepdown naar 3,3v)? Volgens mij trekt een enkele ESP-01 zo'n 70~100mA......
Als de wifi radio aangezet wordt heeft die eerder 200-300 ma nodig.

3 Watt met 5 volt impliceert max 600 mA. Dus maximaal 2 stuks in het geval beide data aan het verzenden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
200~300mA zijn veelal heel korte pieken dus met een dikke elco kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Valen_76 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:50:
[...]Theoretisch heb je gelijk. Maar 'schakelende voeding' suggereert dat je er behoorlijk wat stroom uit kunt halen...
Ach zo :?
Toon me gerust een lineaire voeding die uit 5V de nodige +12V en -12V kan maken ;) Daarvoor heb je in theorie en praktijk een schakelende voeding nodig.
En lineaire voedingen blinken dan wel uit bij (erg) lage belastingen, maar schakelende voedingen zijn niet alleen voor grote stromen, ook voor galvanische isolatie op DC (en positieve naar negatieve spanning) zijn ze nodig; ook (relatief) laag vermogen LED's worden vaak schakelend gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Valen_76 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:50:
[...]
Theoretisch heb je gelijk. Maar 'schakelende voeding' suggereert dat je er behoorlijk wat stroom uit kunt halen. Dat is niet het geval. In de Max232 zit een zogenaamde charge-pump. Een schakeling die met behulp van verplaatsen van lading in condensatoren door ventielen (diodes) de spanning 'op-pompt'. Dan is het met een paar mA belasting wel gebeurt. Dit is dan ook alleen voor signaal generatie bedoelt en dus niet echt 'voeding'.
Hoezo suggereert dit het dan? Ik heb schakelende voedingen waar je net 100mA uit kan halen. Charge-pumps waar je het over hebt zijn nog een slag erger.

Wat dacht je van deze? :Y)
Prima voeding voor een opampje of zo :Y

Afbeeldingslocatie: https://www.avrprogrammers.com/images/schematics/max-232-ps-lg.png

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 24-02-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

edit: te snel gepost :P

[ Voor 94% gewijzigd door Koffie op 25-02-2017 13:50 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
Ik probeer met ESPEasy (http://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Main_Page) op een Wemos D1 mini een Wemos relais (https://www.wemos.cc/product/relay-shield.html) aan te sturen. Ik heb gezocht naar tutorials maar kan ze niet echt vinden en ik wil heel voorzichtig zijn aangezien er 220v op staat :).

Ik heb dus de de relais bovenop de wemos geplaatst en dan een de stroom draden aangesloten op het relais.
Volgens mij is dan D1 de aansturing.

Maar wat moet ik in ESPEasy instellen om het aan te kunnen sturen?
Ik zou denken dat ik GPIO5 (want dat is D1) moet switchen, maar die kan ik nou juist niet kiezen als ik het device Switch wil toevoegen.

Iemand een idee?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ga naar het hardware menu in de esp.
Je ziet dan SDA en SCL , scroll omhoog en selecteer bovenin het vlakje waar niets in staat.
Nu worden de poorten zichtbaar als gewone I/O 's
Als je dan naar Devices gaat zie je dat GPIO-5 nu wel selecteerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
19roland70 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:30:
Ga naar het hardware menu in de esp.
Je ziet dan SDA en SCL , scroll omhoog en selecteer bovenin het vlakje waar niets in staat.
Nu worden de poorten zichtbaar als gewone I/O 's
Als je dan naar Devices gaat zie je dat GPIO-5 nu wel selecteerbaar is.
Super! Dat is gelukt! :)

2 andere vragen:
- Kan ik binnen de esp het relais laten schakelen dmv een PIR die ik ook op de esp heb aangesloten? En zo ja hoe/waar stel ik dat in?
Ik lees en stuur de ESP ook uit in Home Assistant (via MQTT) maar ik wil dat het ook binnen de ESP zelf kan.
- Ik wil dus een PIR die dan een lamp kan aanzetten, maar ik wil eigenlijk dat ook nog de gewone lichtknop te bedienen is. En beiden moeten dus altijd afzonderlijk van elkaar de lamp aan/uit kunnen zetten.
Nu begreep ik van de lokale elektronica boer dat je niet zomaar 2 keer (want stel de PIR wil de lamp aanzetten en met de normale licht knop wil je dat ook doen) 220V naar de lamp sturen.
Hoe sluit ik zoiets aan?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Je kunt de pir een ingang laten sturen en de schakelaar een andere ingang , deze in de software het relais laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

naftebakje schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:03:
^klopt, je kan RS232 signalen niet zomaar aan I/O pinnen hangen, er moet een converter tussen (kan heel simpel zijn, met een MAX232 en wat condensatoren, die bevat schakelende voeding).
Zou dit werken? Als ik dit tussen de esp en cisco switch zou plaatsen? Zo te zien doet dit precies wat je bedoeld...
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Fc9COFXXXXbvapXXq6xXFXXXg/MAX3232-MAX232-RS232-To-TTL-Serial-communication-converter-Module-5V-3-3V-Jump-Cables.jpg

Edit: misschien is deze nog beter voor mij:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dR_NMpXXXXaTXpXXq6xXFXXXF/220352482/HTB1dR_NMpXXXXaTXpXXq6xXFXXXF.jpg?size=23618&height=374&width=395&hash=a5866bc680b676eca189cd03b7767ae1

[ Voor 23% gewijzigd door iMars op 04-03-2017 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Dat is idd wat je nodig hebt, RS232 kant aan seriële poort, en TTL kant aan ESP.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb weer een ESP8266-projectje bijna* af:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C6QpDRyWQAQ37rt.jpg

Op woensdag is mijn vrouw thuis, en dan is het handig als ze weet hoe laat ik ongeveer thuis ben zodat ze het eten kan plannen. Mijn reistijd varieert nogal door wisselende drukte op de weg. Omdat ik nog wat ESP8266tjes heb liggen die op zoek waren naar een probleem om om te lossen leek me leuk om iets maken wat mijn vrouw laat weten hoe mijn reis verloopt. Ik weet ook wel dat daar talloze apps voor zijn maar daar leer ik geen bal van, die stelen je gegevens en er zit geen ESP8266 in!

Daarom heb ik bovenstaand apparaatje gemaakt, wat via de app Tasker op mijn telefoon doorkrijgt waar ik ben, en dat weergeeft d.m.v. LED's.

Documentatie hier.

* Bijna betekent hier: het werkt zoals bedoeld, maar is niet geheel stabiel. Eens in de paar dagen hangt het geheel en ik snap niet waarom:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
JeroenH schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:09:
* Bijna betekent hier: het werkt zoals bedoeld, maar is niet geheel stabiel. Eens in de paar dagen hangt het geheel en ik snap niet waarom:(
Dit soort crashes/fouten zijn meestal dingen zoals memory leaks, of een instabiele voeding. Ik weet niet wat voor bordje je gebruikt voor de esp, maar een condensator bij je voeding lijn installeren wil nog wel eens helpen.

Verder zou je je heap space kunnen loggen en kijken of die consistent blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:32
Krijg vandaag de Sparkfun ESP32 Thing binnen :)
Heeft hier toevallig al iemand goede ervaringen mee?

Voor een project werd de wemos iets te beperkt qua IO (er hing al een I2C IO expander en een I2C ADC aan)

Verder wil ik gebruik gaan maken van de touch inputs van de ESP32, echter vind ik daarover nog weinig voorbeelden, dus is er al iemand die hier al een voorbeeld projectje van gevonden heeft? (bij voorkeur in de arduino IDE :) )

Edit, lib gevonden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 07-03-2017 10:24 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Robbiedobbie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:40:
[...]

Dit soort crashes/fouten zijn meestal dingen zoals memory leaks, of een instabiele voeding. Ik weet niet wat voor bordje je gebruikt voor de esp, maar een condensator bij je voeding lijn installeren wil nog wel eens helpen.

De makkelijke workaround die ik doe met zulk soort projectjes is de boel gewoon elke nacht om 5:00 ofzo laten rebooten :X Uiteraard probeer ik het wel te debuggen, maar sommige zaken krijg je gewoon niet makkelijk gevonden/opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:17:
[...]

De makkelijke workaround die ik doe met zulk soort projectjes is de boel gewoon elke nacht om 5:00 ofzo laten rebooten :X Uiteraard probeer ik het wel te debuggen, maar sommige zaken krijg je gewoon niet makkelijk gevonden/opgelost.
Zou mooi zijn als je de esp8266 kan debuggen met iets als swd, dan zou je nog ergens de fout kunnen opsporen. In een logbestand van 3 terabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
DevaZ schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:19:
[...]

Je kunt hem gewoon boven het metalen plaatje van je meter hangen. Die potmeter kun je wel vergeten, het ding geeft namelijk gewoon signaal als er binnen 4 mm metaal meetbaar is. http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor
Heeft even geduurd, maar ik heb alle spullen binnen en ook weer tijd om er mee te gaan spelen. Maar goed ook, de optische variant is niet zo betrouwbaar als ik had gehoopt, af en toe krijg ik rare pieken in m'n grafiek. De sensor lag al een tijdje op de plank, maar ik kom er niet goed wijs uit hoe ik m nu aan moet sluiten / werkend moet krijgen.

Ik gebruik de WeMos D1 Mini, deze heeft een 5V uitgang, is dit genoeg voor deze sensor? Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet.

Als ik de werking van dit ding goed begrijp geeft hij altijd de input door op de output behalve wanneer er metaal gedetecteerd wordt? Dit zou betekenen dat ik er iets tussen moet hangen om m'n WeMoS niet te frituren van binnen, klopt dit?

Ik wil t graag leren begrijpen, ben een leek op electronica gebied, maar een draadje solderen en een weerstandje d'r tussen hangen moet nog wel lukken. Kan iemand me op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:18:
[...]

Heeft even geduurd, maar ik heb alle spullen binnen en ook weer tijd om er mee te gaan spelen. Maar goed ook, de optische variant is niet zo betrouwbaar als ik had gehoopt, af en toe krijg ik rare pieken in m'n grafiek. De sensor lag al een tijdje op de plank, maar ik kom er niet goed wijs uit hoe ik m nu aan moet sluiten / werkend moet krijgen.

Ik gebruik de WeMos D1 Mini, deze heeft een 5V uitgang, is dit genoeg voor deze sensor? Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet.

Als ik de werking van dit ding goed begrijp geeft hij altijd de input door op de output behalve wanneer er metaal gedetecteerd wordt? Dit zou betekenen dat ik er iets tussen moet hangen om m'n WeMoS niet te frituren van binnen, klopt dit?

Ik wil t graag leren begrijpen, ben een leek op electronica gebied, maar een draadje solderen en een weerstandje d'r tussen hangen moet nog wel lukken. Kan iemand me op weg helpen?
Ik ben er even mee bezig geweest voordat het allemaal goed draaide. Je moet op de volgende punten letten:

1. bij mij was 5VDC te weinig. Ik heb een oude telefoonlader van 6.5VDC genomen en daarmee werkt de sensor prima.
2. 6.5VDC is echter te veel voor de WeMos. Ik gebruik een DC/DC convertor om er 5VDC van te maken.
3. De output van de proximity sensor kan niet direct naar de WeMos; gebruik hiervoor een voltage divider met 2 weerstanden [5k6 en 4k7]. Zorg ervoor dat de output niet boven de 3.3VDC komt [is bij mij nu 3.1VDC].
4. Ik had eerst een paar keer de verkeerde GPIO gepakt; maar met GPIO13 (D7) werkte het eindelijk.

Hieronder wat foto's. Succes!

Afbeeldingslocatie: https://i350.photobucket.com/albums/q407/cville2/2017-02-22%20-%20watermeter%20uitlezen%20via%20wifi%2001_zpsjp4ueanf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i350.photobucket.com/albums/q407/cville2/2017-03-07_14-41-14_zpsaft7xwuy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i350.photobucket.com/albums/q407/cville2/2017-02-22%2016.17.41_zpsstvz0vqv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i350.photobucket.com/albums/q407/cville2/2017-03-02%20-%20water_zpsl0pryqro.jpg

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Robbiedobbie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:40:

Nou het gekke is dat het een vrij eenvoudige sketch is, die ook nog eens gebaseerd is op de sketch in mijn wifi-schakelaar/1-uurtimer. Dat apparaat is nu al een paar maanden rock solid! Ik had dergelijke problemen niet verwacht.

Instabiele voeding zou kunnen, wat ik zo lees dat nl. meestal de oorzaak van stabiliteitsproblemen bij ESP8266's. Ik gebruik een NodeMCU-bordje en het geheel hangt op een Samsung USB-lader welke zonder problemen 1A kan leveren. Aan de andere kant schakelt de wifi-schakelaar alleen maar één LED en een relais, en dit bordje tot wel tien LEDs. Mogelijk pakt dat zoveel stroom dat de voedingspanning een dip vertoont, hoewel het vastlopen met testen niet één op één daaraan te koppelen viel. Dus hoewel ik niet verwacht dat de problemen in de voeding zitten ga ik zeker eens wat testen met andere USB-laders, andere USB-kabels, condensatoren, etc.
ThinkPadd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:17:
Aan zoiets zit ook te denken, maar na wat googlen denk ik te weten dat een software-reset/reboot van een ESP8266 nog niet zo simpel is. Daar moet ik nog wat tijd insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
Thnx voor je uitleg, dit ziet er wel uit wat ik met mijn (beperkte) kennis kan maken.
- Ik voer de sensor > 6VDC (de kleine lettertjes op dit ding geven aan dat ik tot 30VDC kan gaan)
- Ik voer de Wemos 5VDC
- De weerstanden zorgen er voor dat ik m'n Wemos niet meer dan 3.3 VDC voer

Voordat ik mijn verlanglijstje klaar maak heb ik nog meer vragen (wie weet leer ik er ooit van):
- Bij Alie kom ik zogenaamde step-up-modules tegen, deze claimen van 5VDC een hoger voltage te kunnen maken. Is het mogelijk om deze aan te sluiten op de 5V poort van de Wemos en aan de uitgaande kant de sensor te voeden? Lijkt me dat dit ding geen bergen stroom vreet en dat t moet kunnen, anders hoor ik graag waarom t niet zo is.
- Als ik de sensor meer dan 6.5 VDC geef (zoals jij met een oude telefoonlader) omdat ik wellicht net op een iets ander voltage uit kom, veranderen de weerstanden die ik nodig heb dan? En hoe weet ik dan welke ik moet hebben?

Zeur niet en bouw na wat ik heb is ook een antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Pas met aannames: ESP8266's pakken meer stroom dan je denkt tijdens het verzenden van wifi packets. Ik typ dit even tijdens een overleg ;) dus je zult zelf even moeten googlen, maar het advies in ESP-land is altijd: zorg voor een degelijke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
200 MAh max uit mijn hoofd. Dat is veel als in dat je batterij snel leeg is, maar het is nog steeds weinig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
JeroenH schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:24:
[...]

Ik gebruik een NodeMCU-bordje en het geheel hangt op een Samsung USB-lader welke zonder problemen 1A kan leveren.
Normaal gesproken zou dit zeer stabiel moeten zijn. De voedingsstabiliteit is een veel grotere issue wanneer je zelf bordjes in elkaar knutselt of wanneer je bijv een esp12 op een breakout board hebt en dan je connecties via breadboards maakt.
Natuurlijk is het het altijd waard om te proberen door wat condensators tussen gnd en de 3.3v lijn te zetten.
JeroenH schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:24:
[...]

Aan zoiets zit ook te denken, maar na wat googlen denk ik te weten dat een software-reset/reboot van een ESP8266 nog niet zo simpel is. Daar moet ik nog wat tijd insteken.
Het resetten van de ESP8266 is toch niet zo moeilijk? Je hebt de arduino code waar je Esp.reset() of Esp.restart() kan gebruiken. Als je niet de arduino libraries gebruikt kun je __real_system_restart_local(); gebruiken.

Verder zou je als je het heel gek wil doen ook nog ervoor kunnen zorgen dat de watchdog triggered, of simpelweg je processor laten crashen met een foute instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:13:
[...]

Normaal gesproken zou dit zeer stabiel moeten zijn. De voedingsstabiliteit is een veel grotere issue wanneer je zelf bordjes in elkaar knutselt of wanneer je bijv een esp12 op een breakout board hebt en dan je connecties via breadboards maakt.
Natuurlijk is het het altijd waard om te proberen door wat condensators tussen gnd en de 3.3v lijn te zetten.

[...]

Het resetten van de ESP8266 is toch niet zo moeilijk? Je hebt de arduino code waar je Esp.reset() of Esp.restart() kan gebruiken. Als je niet de arduino libraries gebruikt kun je __real_system_restart_local(); gebruiken.

Verder zou je als je het heel gek wil doen ook nog ervoor kunnen zorgen dat de watchdog triggered, of simpelweg je processor laten crashen met een foute instructie.
Je kunt volgens mij zelfs gewoon de RESET-pin omlaag trekken via GPIO. Dan reset ie ook.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe heet zo'n beugel? Heb hier die sensor met touw op de plek vastgezet, ziet er niet uit :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Raven schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:15:
[...]
Hoe heet zo'n beugel? Heb hier die sensor met touw op de plek vastgezet, ziet er niet uit :P
Hoekbeugel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
[...]
De beugel waar de sensor op zit is een beugeltje dat normaal gesproken voor gordijnrails gebruikt wordt [had ik nog liggen]. Deze zet ik vast met een slangenklem 90-160mm [of zoiets] aan de watermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:27:
[...]

Thnx voor je uitleg, dit ziet er wel uit wat ik met mijn (beperkte) kennis kan maken.
- Ik voer de sensor > 6VDC (de kleine lettertjes op dit ding geven aan dat ik tot 30VDC kan gaan)
- Ik voer de Wemos 5VDC
- De weerstanden zorgen er voor dat ik m'n Wemos niet meer dan 3.3 VDC voer

Voordat ik mijn verlanglijstje klaar maak heb ik nog meer vragen (wie weet leer ik er ooit van):
- Bij Alie kom ik zogenaamde step-up-modules tegen, deze claimen van 5VDC een hoger voltage te kunnen maken. Is het mogelijk om deze aan te sluiten op de 5V poort van de Wemos en aan de uitgaande kant de sensor te voeden? Lijkt me dat dit ding geen bergen stroom vreet en dat t moet kunnen, anders hoor ik graag waarom t niet zo is.
Dat kan natuurlijk ook; het is het omgekeerde van wat ik heb gedaan.
- Als ik de sensor meer dan 6.5 VDC geef (zoals jij met een oude telefoonlader) omdat ik wellicht net op een iets ander voltage uit kom, veranderen de weerstanden die ik nodig heb dan? En hoe weet ik dan welke ik moet hebben?

Zeur niet en bouw na wat ik heb is ook een antwoord ;)
De weerstandswaarden kun je eenvoudig berekenen. Voorbeeld: je voedingsspanning voor de sensor is 10VDC en de gewenste maximale uitgangsspanning voor de GPIO is 3.3VDC. Je spanningsdeler wordt nu b.v. 66k en 33k. Een uitvoerige uitleg vindt je op https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
[...]
Met touw... _O- Pics? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
gastje01 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:18:
[...]

Die 5v van de Wemos is niet genoeg.Dit schema kun je gebruiken om de LJ12A3-4-Z aan te sluiten.

De stekker voor de sensor
1 - Blauw
2 - Zwart
3 - Bruin

Zoals je ziet wordt poot D1 van de Wemos naar laag getrokken zodat je je puls kunt afvangen met ESPEasy. Letop de diode D1 die is heel belangrijk zodat je de Wemos niet opblaast. Mocht je meer of minder volts gaan gebruiken dan zou je evt R1 en R2 iets kunnen aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lE4JH1iIFcYGnbNeCKTls94u/full.jpg

Alles op een test PCB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jQVoxuJP9fcx17uQpnLjZxiy/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door DevaZ op 07-03-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Room42 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:41:
[...]

Je kunt volgens mij zelfs gewoon de RESET-pin omlaag trekken via GPIO. Dan reset ie ook.
Dat kan, maar dan moet je een pin vrij hebben, en kan het zijn dat hij na de reboot niet meer op komt (Omdat de staat van de pin undefined is tijdens de reset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik heb i.c.m Domoticz met een ESP-12E een dimmer gemaakt op het principe van PWM.
Door middel van een slider in Domoticz kan ik de ESP bedienen,
Op de Esp draait ESP-easy software , de besturing vind plaats d.m.v. een Lua-script wat draait op Domoticz ,verder is er in de ESP niks ingesteld .
Dit werkt verder prima.
Mijn idee was om een Rotary encoder toe te voegen op de ESP waarmee ik ook de dimmer kan besturen en dat deze een terugkoppeling geeft naar Domoticz (RPi) .
Kan ik een Rotary encoder rechtstreeks op de ESP aansluiten en is dit in de ESP-easy software te doen door middel van de "rules" en een LUA-script?
Ik wil dit zo simpel mogelijk houden omdat dit in een inbouwdoos moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Wie oh wie kan me hiermee helpen : heb een esp12e met daarop voor nu ESP easy. Ik wil hierop een water pulse meter configureren :
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2mot652.jpg

Maar nu wil ik eigenlijk hetzelfde hebben als wat MySensors ook bied :
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/abtvdc.jpg

Dus een water flow en een totaal .
Wie kan me helpen dat goed in te regelen ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/3/1/3/6/9200000010956313.jpg
:P , heb zoiets (of was het wat dunner) gebruikt om dat kreng op zijn plek te houden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cville schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:55:
[...]

Ik ben er even mee bezig geweest voordat het allemaal goed draaide. Je moet op de volgende punten letten:

1. bij mij was 5VDC te weinig. Ik heb een oude telefoonlader van 6.5VDC genomen en daarmee werkt de sensor prima.
2. 6.5VDC is echter te veel voor de WeMos. Ik gebruik een DC/DC convertor om er 5VDC van te maken.
3. De output van de proximity sensor kan niet direct naar de WeMos; gebruik hiervoor een voltage divider met 2 weerstanden \[5k6 en 4k7]. Zorg ervoor dat de output niet boven de 3.3VDC komt [is bij mij nu 3.1VDC].
4. Ik had eerst een paar keer de verkeerde GPIO gepakt; maar met GPIO13 (D7) werkte het eindelijk.

Hieronder wat foto's. Succes!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Klopt het totaal van de pulseteller ook met de teller van de meter na een bepaalde periode?
Bij mij loopt het altijd uit de pas.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klump4u schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 17:19:
[...]

Klopt het totaal van de pulseteller ook met de teller van de meter na een bepaalde periode?
Bij mij loopt het altijd uit de pas.
Ik heb nog maar ruim 1 week data maar het lijkt erop dat de sensor ongeveer 15% meer aangeeft dan het telwerk. Ik zou verwachten dat ALS er al een afwijking is, dat de sensor een lager verbruik zou laten zien omdat hij in principe pulsen kan missen en niet een hoger verbruik. Het zou fijn zijn als er meer mensen hun ervaringen hierover kunnen delen zodat we de oorzaak kunnen achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
cville schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:24:
[...]

Ik heb nog maar ruim 1 week data maar het lijkt erop dat de sensor ongeveer 15% meer aangeeft dan het telwerk. Ik zou verwachten dat ALS er al een afwijking is, dat de sensor een lager verbruik zou laten zien omdat hij in principe pulsen kan missen en niet een hoger verbruik. Het zou fijn zijn als er meer mensen hun ervaringen hierover kunnen delen zodat we de oorzaak kunnen achterhalen.
Die afwijking was bij mij iets minder met een spanningsdeler, uiteindelijk maar een andere oplossing verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DevaZ schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:58:
[...]

Die afwijking was bij mij iets minder met een spanningsdeler, uiteindelijk maar een andere oplossing verzonnen.
Wat heb je nu dan voor oplossing?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:02
Ik kijk al een tijdje mee in dit topic. Zelf heb ik heel wat geëxperimenteerd met verschillende methoden (lua via nodemcu, Arduino) en nu ESPeasy. Dit werkt goed voor wat ik tot nu toe wil (simpele temperatuursensors, pulseteller energiemeter).

Nu wil ik een wat meer "complex" projectje gaan doen. Meerdere knoppen als input en wat lampjes als output (eventueel WS8212 strips). De input van de knoppen moet via een websocket of ander protocol zoals MQTT online gecommuniceerd gaan worden. Weet iemand een goede library waarbij de standaard zaken zoals een WIFi-verbinding configuratiescherm en standaard methoden voor verschillende protocollen (HTTP, MQTT, Websocket, enz...) al in zit? Ik zie door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat iemand hier ervaring met zoiets heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
klump4u schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:57:
[...]

Wat heb je nu dan voor oplossing?
Paar posts hier boven schakeling met transistor die een poot naar low trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
DevaZ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:35:
[...]

Is je bewering dan dat hier een ander aantal pulsen uitkomt i.v.g. een spanningsdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
cville schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:02:
[...]

Is je bewering dan dat hier een ander aantal pulsen uitkomt i.v.g. een spanningsdeler?
Dat zou wel heel raar zijn he. Met een spanningsdeler in combinatie met espeasy kreeg ik soms fake pulsen tussen door vandaar de overstap op iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

DevaZ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:35:
[...]

En die werkt goed, geen afwijkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
klump4u schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:26:
[...]

En die werkt goed, geen afwijkingen?
Bij mij tot nu toe wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dan ga ik dit maar eens proberen, eens kijken waar ik het spul kan vinden, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:20:
Wie oh wie kan me hiermee helpen : heb een esp12e met daarop voor nu ESP easy. Ik wil hierop een water pulse meter configureren :
[afbeelding]

Maar nu wil ik eigenlijk hetzelfde hebben als wat MySensors ook bied :
[afbeelding]

Dus een water flow en een totaal .
Wie kan me helpen dat goed in te regelen ?
Niemand die me hierin opweg kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Pimmetje651 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:11:
[...]

Niemand die me hierin opweg kan helpen ?
Ik heb geen ervaring met ESPEasy of dergelijke pakketten, maar dit lijkt me vrij simpel te maken. Je aantal pulsen gebruik je voor je totaal gebruik, en de tijd tussen je laatste twee pulsen kun je gebruiken als schatting van huidige verbruiksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Ik heb geen ervaring met ESPEasy of dergelijke pakketten, maar dit lijkt me vrij simpel te maken. Je aantal pulsen gebruik je voor je totaal gebruik, en de tijd tussen je laatste twee pulsen kun je gebruiken als schatting van huidige verbruiksnelheid.
En hoe gaan we dit OF in Domoticz gieten OF in ESPeasy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:23
Pimmetje651 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:38:
[...]

En hoe gaan we dit OF in Domoticz gieten OF in ESPeasy
Wat heb je zelf al onderzocht hiervoor? Heb je al gekeken op welke manier de MySensors oplossing gegevens verzamelt en wat voor data er uiteindelijk verstuurd wordt? Heb je bijvoorbeeld ook gekeken hoe de Domoticz API werkt voor het bijwerken van sensoren? Heb je bekeken hoe je ESP Easy koppelt aan Domoticz? Jouw oplossing wordt misschien een mix van die dingen, maar als je weet hoe de afzonderlijke dingen communiceren, moet het samenvoegen ook wel lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Gisteren binnen gekomen, 2x sonoff S20:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.itead.cc/media/catalog/product/s/m/smart_socket_eu_version_06.jpg

Gelijk pinnen erop gesoldeerd, geflasht naar ESP Easy, en in gebruik genomen.
Werkt echt super! Heb er nu 1 voor de elektrische deken van mijn vrouw, en 1 om mijn homelab (4x Cisco 3750) voor mijn CCNP studie aan/uit te kunnen zetten. *O*

Nu kan ik op werk mijn switches aanzetten als ik op afstand wat wil proberen, hoeven ze niet continu aan te staan. _/-\o_

Mooi spul!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
DevaZ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:05:
[...]

Dat zou wel heel raar zijn he. Met een spanningsdeler in combinatie met espeasy kreeg ik soms fake pulsen tussen door vandaar de overstap op iets anders.
Je bent nu dus de fake pulsen kwijt maar ik probeer te begrijpen waarom voordat ik je schakeling ga nabouwen. Welke debounce time heb je ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
cville schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:10:
[...]

Je bent nu dus de fake pulsen kwijt maar ik probeer te begrijpen waarom voordat ik je schakeling ga nabouwen. Welke debounce time heb je ingesteld?
Debounce Time (mSec):1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
DevaZ schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:29:
[...]

Debounce Time (mSec):1000
Bij 1000mS worden bij mij geen pulsen meer geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
cville schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:58:
[...]

Bij 1000mS worden bij mij geen pulsen meer geregistreerd.
Met jou setup zet je spanning op de wemos waar ik mij van af vraag waarom je dit doet. De pin van de wemos heeft al 3.3 volt dus deze hoef je alleen nog maar naar LOW te schakelen om een pulse te genereren in esp easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
DevaZ schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 17:18:
[...]

Met jou setup zet je spanning op de wemos waar ik mij van af vraag waarom je dit doet. De pin van de wemos heeft al 3.3 volt dus deze hoef je alleen nog maar naar LOW te schakelen om een pulse te genereren in esp easy.
Ik herken dit niet van mijn metingen. Bij mij zit de uitgang van de voltage divider op GPIO13. Als de sensor niets meet [rode led is uit] staat deze pin laag. Zodra de sensor meet gaat GPIO 13 naar 3.1VDC. Dit allemaal geverifieerd met de scope.

Ik begrijp dat als de GPIO hoog staat dat de sensor hem even omlaag kan halen maar dat is het omgekeerde van wat ik zie. Wat begrijp ik hier niet?

Pagina: 1 ... 33 ... 80 Laatste