Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Mijn eerste experimentje met Fritzing:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Untitled%20Sketch_bb.png

Ik moet er met photoshop nog even wat labels in plaatsen, maar dit is het schema van mijn elektrische deken-schakelkastje. Doordat de ESP8266 maar net op het breadboard past is de bedrading niet overduidelijk, maar dat was het in het echt ook niet ;) En dan heb ik ook ESP-bordjes die twee "units" breder zijn, daar is helemaal lastig mee te werken op een breadboard...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
JeroenH schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:13:

[afbeelding]

Ik moet er met photoshop nog even wat labels in plaatsen, maar dit is het schema van mijn elektrische deken-schakelkastje. Doordat de ESP8266 maar net op het breadboard past is de bedrading niet overduidelijk, maar dat was het in het echt ook niet ;) En dan heb ik ook ESP-bordjes die twee "units" breder zijn, daar is helemaal lastig mee te werken op een breadboard...
Is er een reden dat je geen https://www.itead.cc/smart-socket-eu.html gebruikt?Is hier wel eens eerder langs gekomen geloof ik. Zit alles in wat je hebben wilt, ledje, een knopje en een relais, ook op basis van een ESP. Of is het vooral vanwege de fun om iets zelf te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

iMars

Full time prutser

gastje01 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Is er een reden dat je geen https://www.itead.cc/smart-socket-eu.html gebruikt?Is hier wel eens eerder langs gekomen geloof ik. Zit alles in wat je hebben wilt, ledje, een knopje en een relais, ook op basis van een ESP. Of is het vooral vanwege de fun om iets zelf te bouwen?
Like, really? -O- Ik heb alles klaar liggen (schema, code, noem maar op) om met een ESP01 ook dit te maken... /me Gaat maar een paar van deze leuke kastjes bestellen

Werken deze ook met Domoticz? Vast wel, hij is makkelijk te flashen oOo

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 27-01-2017 12:22 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:29
Er zit een ESP8266 in, dus ESPEasy erop flashen en dan kun je hem vast ook wel met Domoticz aansturen.

Is wel een mooi geprijsde plug, ben benieuwd hoe veilig de elektronica is. Iemand pics van de binnenkant?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:20:
Er zit een ESP8266 in, dus ESPEasy erop flashen en dan kun je hem vast ook wel met Domoticz aansturen.

Is wel een mooi geprijsde plug, ben benieuwd hoe veilig de elektronica is. Iemand pics van de binnenkant?
Zie link in mijn vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
iMars schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Zie link in mijn vorige post ;)
Maar die was pas zichtbaar na een refresh ;)

Ziet er leuk uit!

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 27-01-2017 12:26 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit, volgens mij qua veiligheid ook wel. Met ESPEasy en dan MQTT + Home Assistant is dit wel interessant om Z-Wave stekkers mee te vervangen. Stuk goedkoper en via MQTT kun je dan terugkoppeling krijgen over de status van het relay. Beter dan de 'fire and forget' van 433Mhz stekkers.

Wat ik wel lastig vind bij zulk soort dingen (en wat hij zelf ook noemt) is hoe je de flash size bepaalt. Hij heeft de 512 variant erop geflashed, maar hoe weet je wat de daadwerkelijke grootte van het flash geheugen is? Aan de ESP chip kun je het niet aflezen qua typenr. o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik ga er een bestellen om mee te spelen *O*

[ Voor 89% gewijzigd door iMars op 27-01-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb 1024 d'r op geflasht met die ESP easy flash tool. Werkt prefect en qua veiligheid ziet t er niet slecht uit geloof ik. Ik schakel d'r lampen en wat lichte verbruikers mee. Ik doe t nu via http ipv MQTT, krijg ik dan ook terugkoppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
gastje01 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:00:
[...] Ik doe t nu via http ipv MQTT, krijg ik dan ook terugkoppeling?
Heb je de firmware zelf geschreven? Dan weet je toch wat je terugkrijgt, na het versturen van het HTTP-request? Als deze 'Ok' teruggeeft, zal het wel gelukt zijn. Als deze de nieuwe status geeft, weet je het helemaal zeker.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Room42 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:12:
[...]

Heb je de firmware zelf geschreven? Dan weet je toch wat je terugkrijgt, na het versturen van het HTTP-request? Als deze 'Ok' teruggeeft, zal het wel gelukt zijn. Als deze de nieuwe status geeft, weet je het helemaal zeker.
Nee gewoon een out of the box espeasy firmware d'r op gezet. Poort van domoticz ingevuld en klaar. Vroeg me meer af wat t voordeel van mqtt ten opzichte van http was, maar dat hoort wellicht niet in dit topic thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:41
gastje01 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Nee gewoon een out of the box espeasy firmware d'r op gezet. Poort van domoticz ingevuld en klaar. Vroeg me meer af wat t voordeel van mqtt ten opzichte van http was, maar dat hoort wellicht niet in dit topic thuis.
MQTT is een stukje sneller dan HTTP bij mij. Klikken is bijna instant een lamp aan bijvoorbeeld. Via HTTP zit er een merkbare vertraging (zon 500 ms gok ik) in voordat de lamp aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achim Pieters
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-12-2022

Achim Pieters

www.studiopieters.nl

Wauw wat een posts hier, misschien tijd voor subcategorieën?

Google me This, Google me That ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan.Z
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 13:47
Wie zou mij kunnen vertellen hoe ik meerdere files naar mijn nodemcu bordje kan uploaden? Ik wil namelijk ook een .css bestand mee uploaden samen met de .cpp code. Dit wil ik omdat mijn nodemcu een wifi netwerk opzet waarbij er een html pagina geserveerd wordt. Deze wil ik wat opleuken:). De code op een site hosten is ook geen optie aangezien er soms geen verdere verbinding beschikbaar is. Gebruik hem om instellingen door te kunnen voeren.

Skoftig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Stefan.Z schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:52:
Wie zou mij kunnen vertellen hoe ik meerdere files naar mijn nodemcu bordje kan uploaden? [...]
Welke firmware draai je ;)
We kunnen wel van alles aannemen/gokken, maar dat maakt het niet echt efficiënt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan.Z
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 13:47
Room42 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:00:
[...]

Welke firmware draai je ;)
We kunnen wel van alles aannemen/gokken, maar dat maakt het niet echt efficiënt :P
Ehm ja, dat is een goeie. Volgensmij de standaard firmware? Ik upload gewoon arduino sketches. Dus geen Lua oid.

Skoftig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:35:

Wat ik wel lastig vind bij zulk soort dingen (en wat hij zelf ook noemt) is hoe je de flash size bepaalt. Hij heeft de 512 variant erop geflashed, maar hoe weet je wat de daadwerkelijke grootte van het flash geheugen is? Aan de ESP chip kun je het niet aflezen qua typenr. o.i.d.
Zou hier mee moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achim Pieters

Achim Pieters

www.studiopieters.nl

Hallo allemaal,

Graag zou ik van jullie kennis en kunde willen tappen. Ik heb al heel wat afgezocht, met antwoorden van het plaatsen tot een condensator tot de module is gewoon kapot.

Hier als eerste mijn setup:
Voeding 5V 1A -> LD33V
Afbeeldingslocatie: http://www.studiopieters.nl/wp-content/uploads/2017/01/ESP8266_Setup_bb.png

maar mijn module resets steeds na een x tijd?
en krijg dan de melding:

ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode: (1,7)

Kan iemand mij helpen?
Al vast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Achim Pieters schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:19:
Hallo allemaal,

Graag zou ik van jullie kennis en kunde willen tappen. Ik heb al heel wat afgezocht, met antwoorden van het plaatsen tot een condensator tot de module is gewoon kapot.

Hier als eerste mijn setup:
Voeding 5V 1A -> LD33V
[afbeelding]

maar mijn module resets steeds na een x tijd?
en krijg dan de melding:

ets Jan 8 2013,rst cause:4, boot mode: (1,7)

Kan iemand mij helpen?
Al vast heel erg bedankt!
Voor zover ik kan zien is dit geen hardware probleem.
Als je hier kijkt zie je dat
C:
1
rst cause:4

betekend dat de watchdog timer de reset heeft veroorzaakt.
Zonder je code te hebben gezien vermoed ik dat je ergens een taak/functie hebt die te lang duurt, hierdoor kan de ESP zijn wifi functies niet uitvoeren en reset de watchdog de boel.
Een
C:
1
delay();

of
C:
1
os_delay_us();

toevoegen in je code zal het probleem verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Zijn er inmiddels al inbouw dimmers tekoop met esp ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
alexswart schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:07:
Zijn er inmiddels al inbouw dimmers tekoop met esp ondersteuning?
Daar was ik ook nog naar op zoek. Tot nu toe heb ik alleen dit gevonden wat er fatsoenlijk uit ziet, maar wel boelveel werk.

http://www.esp8266-projec...witch-for-mains-mpsm.html

[ Voor 12% gewijzigd door tafkaw op 28-01-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Die had ik ook al een keer gezien maar zoek het eigenlijk iets wat netjes in een inbouwdoos past en het liefste ook nog met een dimmer, er was iemand hier op het forum mee bezig maar heb hier niks meer over gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achim Pieters

Achim Pieters

www.studiopieters.nl

Bedankt Vuikie!

Ik had het probleem ondertussen ook al gevonden. Het zat idd in de code.
Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
gastje01 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:14:
Dat laaste :) Ik pak knutselen met elektronica weer een beetje op na een paar jaar radiostilte, dus ik heb er lol in.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Even een kort vraagje.
Is het mogelijk om met de esp8266-01 drie GPIO pinnen te hebben?
Je hebt de GPIO0 en GPIO02 maar is het mogelijk om de RX pin en/of de TX pin te gebruiken voor bijv. een relai te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja, dat kan.
Maar je kunt dan niet meer de seriële monitor gebruiken als het programma eenmaal draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

alexswart schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:18:
Die had ik ook al een keer gezien maar zoek het eigenlijk iets wat netjes in een inbouwdoos past en het liefste ook nog met een dimmer, er was iemand hier op het forum mee bezig maar heb hier niks meer over gehoord
Ik heb wel een pcb gemaakt waarmee je 1 of 2 relais kunt schakelen. Die past in een inbouwdoos en gebruik ik zelf om mijn rolluiken omhoog of omlaag te doen, met de mogelijkheid nog steeds handmatig te schakelen (vandaar 2 relais).

Ergens eerder heb ik er wel is foto's van geupload. Die is compleet met 230v naar 5v en weer naar 3,3v aansluitingen op het PCB en ook met bepaalde beveiligingen op het 230v circuit. Denk aan overspanning, thermische beveiliging e.d. :)

Hier heb ik nu 1 van werkend in mijn muur zitten voor ongeveer een jaar en dit werkt perfect. Binnenkort plaats ik de 2e met een iets verbeterde firmware.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piepersnijder schreef op maandag 30 januari 2017 @ 07:27:
Ja, dat kan.
Maar je kunt dan niet meer de seriële monitor gebruiken als het programma eenmaal draait.
Wat mis ik dan?
Ik gebruik de esp8266 alleen voor het draadloos schakelen van een relai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Niets.
Tijdens het debuggen van je programma is het handig om informatie met Serial.Println() te printen naar de seriële poort.
Als het programma eenmaal draait, heb je dat niet nodig en kan je tx en rx gewoon als IO pinnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piepersnijder schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:35:
Niets.
Tijdens het debuggen van je programma is het handig om informatie met Serial.Println() te printen naar de seriële poort.
Als het programma eenmaal draait, heb je dat niet nodig en kan je tx en rx gewoon als IO pinnen gebruiken.
Ik gebruik de no-os sdk van espressif, is er een reden om bijvoorbeeld de arduino sdk gebruiken, of de NodeMCU sdk?

Ik heb even gekeken naar de Arduino IDE en het zag er wat gebruiksvriendelijker uit.
Weet iemand hoe ik in Arduino IDE functies naar de IRAM kan zetten ipv naar het flash geheugen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Niet online
Ik weet niet precies wat je bedoeld.
Een programma wat gemaakt is met de Arduio IDE zal geuploaded worden naar het flashgeheugen.
Of dat anders kan weet ik niet.
Het programmeren met Arduino IDE is handig, het ondersteund diverse arduino en ESP boarden (ook de nodeMCU) en er zijn veel libraries verkrijgbaar.
Je hoeft dus een heleboel niet zelf te bedenken als het gaat om uitbreidingsmodulen, sensoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan met de Espressif SDK bepalen welke functies er naar het IRAM en welke er naar het flashgeheugen gaan doormiddel van de ICACHE_FLASH_ATTR modifier, maar toch bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
[b]mad123887 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 23:48:[/b...Je hebt de GPIO0 en GPIO02 maar is het mogelijk om de RX pin en/of de TX pin te gebruiken voor bijv. een relai te schakelen?
Je moet wel beseffen dat daar data uit komt als de ESP8266 uit reset komt. Dus dan kan je relay gaan klapperen. Wellicht moet je dan een systeem/schakeling bedenken die het relais in een veilige toestand houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik heb een TCRT5000 op het wieltje van mijn watermeter gezet om het verbruik bij te houden. Iedere rond van t wieltje is 1 liter. Ik gebruik ESPeasy. Alles wordt netjes doorgestuurd naar Domoticz (werkt inmiddels na een dagje klooien), maar waar ik niet helemaal uit kom:

Is iedere omwenteling 1 of 2 pulsen? Telt ieder "verschil" of alleen iedere keer dat ie aan gaat (en er dus een wijzertje langs komt). Dat maakt uit omdat ik in Domoticz in moet stellen of ik 1000 of 2000 pulsen per m3 gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Is makkelijk te testen toch? Vul een emmer water waarvan je weet hoeveel liter erin kan en kijk hoeveel pulsen je hebt, dan kun je de omrekenfactor berekenen. Eén m3 is 1000L ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ik denk dat ik er met een beetje logica al achter ben (of ik moet echt een nieuwe wasmachine als deze 110 liter water gebruikt voor een wasbeurt). De reden dat ik de techniek er achter wilde weten, of in ieder geval de logica, is omdat ik dit ook bij m'n ouders op de gasmeter wil plaatsen, dan is t lastiger te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Logischerwijs geeft de fototransistor zoiets door lijkt me ______---_____. Afhankelijk of je software op een rising edge, falling edge of beide triggert lijkt het me 1 of 2 pulsen?

Maar gewoon even de stand noteren, logger aanzetten en na een dagje of wat even kijken of het overeen komt is misschien wel het makkelijkste?

[ Voor 28% gewijzigd door timleferink op 01-02-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
En dat kan ik dus niet terug vinden bij ESPeasy, maar mijn boeren verstand zegt me dat iedere wijziging in de staat (van 1->0 en 0->1) telt als een puls en ik dus 2000 pulsen per 1000L/m3 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
gastje01 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:41:
En dat kan ik dus niet terug vinden bij ESPeasy, maar mijn boeren verstand zegt me dat iedere wijziging in de staat (van 1->0 en 0->1) telt als een puls en ik dus 2000 pulsen per 1000L/m3 heb.
Even voor je opgezocht, hij triggert op de neergaande flank:

code:
1
     attachInterrupt(Par1, Plugin_003_pulse_interrupt1, FALLING);

Hij zou dus gewoon 1000 pulsen per m^3 moeten geven.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
mightym schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:27:
[...]

Even voor je opgezocht, hij triggert op de neergaande flank:

code:
1
     attachInterrupt(Par1, Plugin_003_pulse_interrupt1, FALLING);

Hij zou dus gewoon 1000 pulsen per m^3 moeten geven.
Dank je, dan weet ik in ieder geval wat de correcte instelling is voor op een gas-meter.

Ik vermoed dat de TCRT gevoelig genoeg is om ook de wijzer te registreren in plaats van alleen t metalen reflectie plaatje. Ik heb deze meter:

Afbeeldingslocatie: https://www.maredana.nl/wp-content/uploads/2016/02/sensus620m14.jpg

Heb de emmer-test van ThinkPad gedaan, en die lijkt toch te kloppen als ik m instel op 2000 pulsen per m3.
Nu snap ik tenminste de logica d'r achter, dank je :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 17:06
gastje01 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:11:
[...]

Dank je, dan weet ik in ieder geval wat de correcte instelling is voor op een gas-meter.

Ik vermoed dat de TCRT gevoelig genoeg is om ook de wijzer te registreren in plaats van alleen t metalen reflectie plaatje. Ik heb deze meter:

[afbeelding]

Heb de emmer-test van ThinkPad gedaan, en die lijkt toch te kloppen als ik m instel op 2000 pulsen per m3.
Nu snap ik tenminste de logica d'r achter, dank je :-)
Deze meter kun je ook met een LJ12A3-4-Z uitlezen. Is minder storings gevoelig dan de TCRT. Ook het afstellen is veel makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:48:
[...]

Ik gebruik de no-os sdk van espressif, is er een reden om bijvoorbeeld de arduino sdk gebruiken, of de NodeMCU sdk?

Ik heb even gekeken naar de Arduino IDE en het zag er wat gebruiksvriendelijker uit.
Weet iemand hoe ik in Arduino IDE functies naar de IRAM kan zetten ipv naar het flash geheugen?
icache_flash_attr

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Tot op heden heb ik alleen ervaring met de ESP-12E op NodeMCU bordjes. Ik heb nu het idee om een battery gevoed projectje te bouwen. Een drukknop in deep sleep die bij wake up WIFI verbinding maakt en een MQTT bericht verstuurd. USB powered op een NodeMCU is dit al wel gelukt. Maar:

Ik heb losse ESP-12F modules besteld en een FT232RL. Losse module omdat dit minder energie verbruikt dat de devbordjes. Mijn NodeMCU bordjes hadden een ESP-12E aan boord, daarom voor de nieuwere 12F gekozen. In principe stelt de opstelling en code straks niks voor. Kan ik beter voor een andere ESP variant gaan die minder energie verbruikt?

Verder heb ik o.a. dit topic doorgelezen en op andere fora gezocht. Wat ik veel tegen kom is de CN18650 batterijen icm HT7333. Is dit de meest ideale manier? Of zijn er ook oplossing voor de meer gangbare huis/tuin en keuken AA / AAA baterijen?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
De ESP-12F is wel lekker makkelijk. Ik weet niet of het de zuinigste is, uit de familie. Ik heb ook nog een stel ESP-14's liggen maar die zijn voor mij onpraktisch vanwege de extra microcontroller die erop zit. Hierdoor zijn (voor zover ik heb gevonden) veel GPIO's niet beschikbaar.
Vooralsnog is de ESP-12F dus een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 18:08
DevaZ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Deze meter kun je ook met een LJ12A3-4-Z uitlezen. Is minder storings gevoelig dan de TCRT. Ook het afstellen is veel makkelijker. :)
Inderdaad, gebruik hem al maanden. Werkt perfect.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

A1AD schreef op zondag 5 februari 2017 @ 00:17:
[...]

Inderdaad, gebruik hem al maanden. Werkt perfect.
Ik heb ook een tijd zo'n ding gebruik op mijn watermeter maar uiteindelijk zat er altijd een verschil in de pulsen die hij telde en de werkelijke waarde op de meter, heb jij dit niet?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
klump4u schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:15:
[...]

Ik heb ook een tijd zo'n ding gebruik op mijn watermeter maar uiteindelijk zat er altijd een verschil in de pulsen die hij telde en de werkelijke waarde op de meter, heb jij dit niet?
Misschien brakke sensor? Ik heb dit niet nee.
Ik heb hem wel goed vast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

A1AD schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:28:
[...]

Misschien brakke sensor? Ik heb dit niet nee.
Ik heb hem wel goed vast gemaakt.
En dan rechtstreeks op de esp en dan als pulseteller?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
klump4u schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:52:
[...]

En dan rechtstreeks op de esp en dan als pulseteller?
Op een arduino als teller ja, zonder interrupts te gebruikten. Met interrup kreeg ik ook bizarre metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
A1AD schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:28:
[...]

Op een arduino als teller ja, zonder interrupts te gebruikten. Met interrup kreeg ik ook bizarre metingen.
Heb je je code ergens online staan, ter inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:48:
[...]

De Arduino sdk bevalt mij wel. Ik heb een adafruit huzzah esp8266 en een 7 segment display gekocht. Ben er mee gaan spelen. Met de voorbeeld programma's die er bij zitten en te vinden zijn kan je vrij vlot wat werkends in elkaar knutselen.
De 25 jaar oude C ervaring uit de Amiga tijd kwam weer bovendrijven.
Node red op de raspberry pi en mqtt zijn ook leuke dingen.
(PLC's en modbus lopen een beetje achter in verhouding)
Inmiddels ook een nodemcu een combi sensor en er is nog wat onderweg uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
Room42 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:29:
[...]

Heb je je code ergens online staan, ter inspiratie?
Mijn sensor registreert van zijn eigen gewoon goed dus: "if (digitalRead(spWater) == LOW > waterPuls++" :+
Heb er wel zelf een pulldown aan moeten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:58:
Tot op heden heb ik alleen ervaring met de ESP-12E op NodeMCU bordjes. Ik heb nu het idee om een battery gevoed projectje te bouwen. Een drukknop in deep sleep die bij wake up WIFI verbinding maakt en een MQTT bericht verstuurd. USB powered op een NodeMCU is dit al wel gelukt. Maar:

Ik heb losse ESP-12F modules besteld en een FT232RL. Losse module omdat dit minder energie verbruikt dat de devbordjes. Mijn NodeMCU bordjes hadden een ESP-12E aan boord, daarom voor de nieuwere 12F gekozen. In principe stelt de opstelling en code straks niks voor. Kan ik beter voor een andere ESP variant gaan die minder energie verbruikt?

Verder heb ik o.a. dit topic doorgelezen en op andere fora gezocht. Wat ik veel tegen kom is de CN18650 batterijen icm HT7333. Is dit de meest ideale manier? Of zijn er ook oplossing voor de meer gangbare huis/tuin en keuken AA / AAA baterijen?
Kijk hier maar eens. Met een ESP-12 in combinatie met AAA batterijen en deep sleep zou je ruim 1 jaar moeten kunnen gebruiken. Belangrijk is je spanning omzetting, dit kost namelijk energie. Zonnepaneel is ook een prima oplossing met een li-ion accu van 3.7 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
DevaZ schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:54:
[...]

Moet ik deze dan in een soort van "halve maan"-constructie over t metalen deel plaatsen? en hoe stel ik m af? Ik heb nu gewoon een potmeter om aan te draaien die de gevoeligheid regelt (kan en klaar printje van Alie). Als dit minder ruimte geeft voor fouten wil ik t wellicht proberen, de prijs is een no-brainer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
gastje01 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 10:29:
[...]

Moet ik deze dan in een soort van "halve maan"-constructie over t metalen deel plaatsen? en hoe stel ik m af? Ik heb nu gewoon een potmeter om aan te draaien die de gevoeligheid regelt (kan en klaar printje van Alie). Als dit minder ruimte geeft voor fouten wil ik t wellicht proberen, de prijs is een no-brainer :-)
Je kunt hem gewoon boven het metalen plaatje van je meter hangen. Die potmeter kun je wel vergeten, het ding geeft namelijk gewoon signaal als er binnen 4 mm metaal meetbaar is. http://www.domoticz.com/wiki/PiFace#Water_meter_sensor

[ Voor 5% gewijzigd door DevaZ op 06-02-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
DevaZ schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:28:
[...]

Kijk hier maar eens. Met een ESP-12 in combinatie met AAA batterijen en deep sleep zou je ruim 1 jaar moeten kunnen gebruiken. Belangrijk is je spanning omzetting, dit kost namelijk energie. Zonnepaneel is ook een prima oplossing met een li-ion accu van 3.7 volt.
Bedankt voor de hulp! Ik heb geprobeerd het artikel door te nemen, maar het gaat erg snel erg diep in materie waar ik niks/onvoldoende kaas van heb gegeten. Meer electronica achtergrond is zeer welkom, maar moeilijk eigen te maken is mijn ervaring.

Ik zie ook niks terug komen over AA(A) batterijen, wel over de zonnepanelen.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ik heb een nieuwe revisie gemaakt van mijn QuinLED bordje (bij sommige wel al bekend volgens mij).

Lang verhaal kort, design geoptimaliseerd, werkende weerstand implementatie, hogere power handeling capaciteit. Ik verwacht dat dit de komende tijd het wel gaat zijn qua 2 kanaal ontwerp!

Mocht het nieuw voor je zijn kun je de index van de gehele serie aan blog posts en filmpjes hier vinden.

Klik hier voor de blog post over het nieuwe v2.6 bordje of kijk anders het (Toegegeven wat lange 30 minuten durende) filmpje over hoe ik vanaf scratch er eentje in elkaar zet en test! Gedurende komen het filmpje komen er wel wat tips voor bij dus als je van plan bent er eentje te bouwen, zeker eventjes kijken!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadly Knapsack
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-01 16:20
Ik heb een draadloze waterlevel sensor gebouwd met een NodeMCU ESP8266. Werkt perfect, gaat zelfs in een deepsleep om stroom te besparen. Mijn doel is om de sensor pakweg een half jaar op een paar batterijen te laten draaien en 1 keer per dag te laten ontwaken uit de deepsleep. Ik meet 24 mA in deep sleep en 95 mA als ie wakker is. Omdat dit teveel is, heb ik een losse ESP12-E module gekocht en probeer ik deze met een FT232RL USB naar TTL Serial Converter Adapter aan te praat te krijgen met Arduino IDE op mijn Mac. Echter, ik krijg de volgende meldingen:

error: espcomm_upload_mem failed

Kan iemand mij verder helpen? Hij ziet wel de serial port iun de IDE en met het opvragen van de board info geeft hij ook geen error melding. Toch lukt het me niet om de Sketch op de ESP module te zetten. Ik heb drivers geinstalleerd, in Board Manager diverse opties geprobeerd, maar zonder geluk. Als ik mijn NodeMCU aansluit en de port aanpas, is er geen enkel probleem met dezelfde sketch.

Zijn er meer mensen met een soortgelijk probleem?

[ Voor 10% gewijzigd door Deadly Knapsack op 08-02-2017 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Deadly Knapsack schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:03:
Ik heb een draadloze waterlevel sensor gebouwd met een NodeMCU ESP8266. Werkt perfect, gaat zelfs in een deepsleep om stroom te besparen. Mijn doel is om de sensor pakweg een half jaar op een paar batterijen te laten draaien en 1 keer per dag te laten ontwaken uit de deepsleep. Ik meet 24 mA in deep sleep en 95 mA als ie wakker is. Omdat dit teveel is, heb ik een losse ESP12-E module gekocht en probeer ik deze met een FT232RL USB naar TTL Serial Converter Adapter aan te praat te krijgen met Arduino IDE op mijn Mac. Echter, ik krijg de volgende meldingen:

Kan iemand mij verder helpen? Hij ziet wel de serial port iun de IDE en met het opvragen van de board info geeft hij ook geen error melding. Toch lukt het me niet om de Sketch op de ESP module te zetten. Ik heb drivers geinstalleerd, in Board Manager diverse opties geprobeerd, maar zonder geluk. Als ik mijn NodeMCU aansluit en de port aanpas, is er geen enkel probleem met dezelfde sketch.

Zijn er meer mensen met een soortgelijk probleem?
De NodeMCU firmware er wel ingedrukt ? Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadly Knapsack
DevaZ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:44:
[...]

Nee, ik was me hier niet van bewust. Zie dit serieus voor het eerst. Ik ga er van het weekend direct mee aan de slag! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De op afstand bedienbare elektrisch deken-schakelaar/uurtimer is nu zo'n 2½ week in gebruik en wordt zeer gewaardeerd door mijn vrouw. Soms ga ik eerder naar bed om nog wat te lezen, en hoor ik ineens van onder het bed "klik" en dan weet ik "ha, die komt zo naar bed" :) Ook vindt ze

Het is tot dusver ook bijzonder betrouwbaar gebleken, voorzover ik weet heeft het kastje nog geen één keer niet gewerkt, en is ook niet in de "aan"-stand blijven hangen - iets waar ik eerst een beetje bang voor was.. Het heeft ook een onbedoelde tijdelijke onderbreking van de wifi overleefd.

Ik ben inmiddels bezig met drie nieuwe projectjes:
  • Een remote thermometer voor de kinderkamer, met een LCD in de woonkamer. Mogelijke extra optie: het nachtlampje op de kinderkamer schakelen.
  • Een kastje wat na opdracht vanaf een smartphone de TV aanzet en zapt naar HDMI1. We hebben een oudere TV die niet kan reageren op de chromecast enz., dus dat maken we gewoon zelf.
  • Een kaart van Nederland met een paar LEDjes langs de route die ik vanaf mijn werk naar huis rijd. De Tasker app op mijn telefoon moet op die punten de betreffende LEDjes inschakelen, zodat mijn vrouw op de dag dat ze thuis is ongeveer weet hoe laat het eten opgezet mag worden.
Zoveel mogelijkheden met de ESP8266! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

JeroenH schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:04:
De op afstand bedienbare elektrisch deken-schakelaar/uurtimer is nu zo'n 2½ week in gebruik en wordt zeer gewaardeerd door mijn vrouw. Soms ga ik eerder naar bed om nog wat te lezen, en hoor ik ineens van onder het bed "klik" en dan weet ik "ha, die komt zo naar bed" :) Ook vindt ze

Het is tot dusver ook bijzonder betrouwbaar gebleken, voorzover ik weet heeft het kastje nog geen één keer niet gewerkt, en is ook niet in de "aan"-stand blijven hangen - iets waar ik eerst een beetje bang voor was.. Het heeft ook een onbedoelde tijdelijke onderbreking van de wifi overleefd.

Ik ben inmiddels bezig met drie nieuwe projectjes:
  • Een remote thermometer voor de kinderkamer, met een LCD in de woonkamer. Mogelijke extra optie: het nachtlampje op de kinderkamer schakelen.
  • Een kastje wat na opdracht vanaf een smartphone de TV aanzet en zapt naar HDMI1. We hebben een oudere TV die niet kan reageren op de chromecast enz., dus dat maken we gewoon zelf.
  • Een kaart van Nederland met een paar LEDjes langs de route die ik vanaf mijn werk naar huis rijd. De Tasker app op mijn telefoon moet op die punten de betreffende LEDjes inschakelen, zodat mijn vrouw op de dag dat ze thuis is ongeveer weet hoe laat het eten opgezet mag worden.
Zoveel mogelijkheden met de ESP8266! :)
Ik was met hetzelfde projectje bezig, maar dan iets uitgebreider. Ik wilde ook stand 1 & 2 kunnen bedienen. Op papier en code had ik het zogoed als af... totdat ThinkPad met dit apparaatje kwam:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.itead.cc/media/catalog/product/s/m/smart_socket_eu_version_06.jpg

Heb er gelijk 2 besteld, 1 voor vrouwtjes elektrische deken en 1 voor mij om te experimenteren oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Absoluut een mooi ding, maar ik vind het knutselen ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Je kunt ook een Sonoff kopen en daar ESP easy indrukken Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op maandag 6 februari 2017 @ 23:22:
[...]

Bedankt voor de hulp! Ik heb geprobeerd het artikel door te nemen, maar het gaat erg snel erg diep in materie waar ik niks/onvoldoende kaas van heb gegeten. Meer electronica achtergrond is zeer welkom, maar moeilijk eigen te maken is mijn ervaring.

Ik zie ook niks terug komen over AA(A) batterijen, wel over de zonnepanelen.
Prima uitleg op Youtube over batt power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoschR
DevaZ schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:59:
[...]

Prima uitleg op Youtube over batt power.
Top. Helder verhaal inderdaad. Denk dat ik ga voor de 18650 incl oplader. Goede ervaringen met een bepaald merk of online winkel? Mag op AliExpress, heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:35:
Ik heb een nieuwe revisie gemaakt van mijn QuinLED bordje (bij sommige wel al bekend volgens mij).

Lang verhaal kort, design geoptimaliseerd, werkende weerstand implementatie, hogere power handeling capaciteit. Ik verwacht dat dit de komende tijd het wel gaat zijn qua 2 kanaal ontwerp!
mooi project. _/-\o_ Ik ben op zoek een dergelijke dimmer, alleen dan voor 1w of 3w power leds in serie.
De voltages zijn dan een stuk hoger, maar als ik het goed begrijp kan de mosfet tot 60V?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
JeroenH schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:04:
...• Een kaart van Nederland met een paar LEDjes langs de route die ik vanaf mijn werk naar huis rijd. De Tasker app op mijn telefoon moet op die punten de betreffende LEDjes inschakelen, zodat mijn vrouw op de dag dat ze thuis is ongeveer weet hoe laat het eten opgezet mag worden.
[/list]...
Als jij en je vrouw Waze installeren (gratis), kan je extreem simpel je ETA (verwachte aankomsttijd) doorsturen; bij veranderingen (file, afwijken van route,....) word een berichtje gestuurd, en ook 5 minuten voor aankomst komt een berichtje toe. Als je wil kan je zelfs live op de map gaan kijken waar de andere uithangt.
Lijkt me moeilijk om iets te maken dat beter is dan dat (hoe leuk knutselen ook is 8) )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik heb hier een ESP8266 01 die ik probeer werkend te krijgen.

Ik sluit hem aan op mijn FTTI (of CH340, beiden geprobeerd) volgens onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://benlo.com/esp8266/esp8266-reflash-firmware.jpg

Vervolgens start ik NoteMCU (ESP8266Flasher.exe) en druk op flash. Deze vind mijn ESP8266 en het blauwe lampje begint te knipperen.

Er volgt een reeks "Note:Program flash success" en uiteindelijk "Note:serial port disconnected".

Ik disconnect GPIO0 en start Lualoader op, of Putty, het maakt weinig uit, ik krijg geen reactie op geen enkel AT commando, ook geen garbage dat baudrate mogelijk verkeerd is ingesteld.

Zie ik iets over het hoofd hier?

Aanvulling: beide serial to usb converters zijn 3.3V converters, en ik ben al twee dagen het web aan het afstruinen om uit te vinden wat ik mis.

[ Voor 12% gewijzigd door Emmeau op 10-02-2017 16:33 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Emmeau schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:31:
Ik heb hier een ESP8266 01 die ik probeer werkend te krijgen.

Ik sluit hem aan op mijn FTTI (of CH340, beiden geprobeerd) volgens onderstaand:
[afbeelding]

Vervolgens start ik NoteMCU (ESP8266Flasher.exe) en druk op flash. Deze vind mijn ESP8266 en het blauwe lampje begint te knipperen.

Er volgt een reeks "Note:Program flash success" en uiteindelijk "Note:serial port disconnected".

Ik disconnect GPIO0 en start Lualoader op, of Putty, het maakt weinig uit, ik krijg geen reactie op geen enkel AT commando, ook geen garbage dat baudrate mogelijk verkeerd is ingesteld.

Zie ik iets over het hoofd hier?

Aanvulling: beide serial to usb converters zijn 3.3V converters, en ik ben al twee dagen het web aan het afstruinen om uit te vinden wat ik mis.
Andere losse voeding eraan, werkte bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

klump4u schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:43:
[...]Andere losse voeding eraan, werkte bij mij.
ook dat had ik al meerdere keren geprobeerd, en werktTE niet.

Nogmaals een 3.3 volt extern eraan gehangen, en het werkt?
Geen idee hoe/wat maar dank

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:15:
[...]

mooi project. _/-\o_ Ik ben op zoek een dergelijke dimmer, alleen dan voor 1w of 3w power leds in serie.
De voltages zijn dan een stuk hoger, maar als ik het goed begrijp kan de mosfet tot 60V?
Ja klopt echter kan het voltage converter bordje dat niet! Officieel gaan deze tot 28v geloof ik maar ik heb ze zonder issues al wel gebruikt tot 36v aangezien we er niet veel load van vragen. Veel hoger zou ik niet echt durven gaan echter, met een andere converter zou het prima moeten gaan!

@Emmeau
Ik gebruik om die reden tegenwoordig dit soort USB plugjes. Insteken, genoeg power en je kunt hem ook meteen programmeren of flashen! Zie ook hier voor mijn uitleg erover!
Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2017/01/esp01-adapter-300x264.png

[ Voor 24% gewijzigd door Quindor op 10-02-2017 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadly Knapsack
DevaZ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:44:
[...]

Uiteindelijk is het mij gelukt, zonder de NodeMCU firmware. Het probleem zat 'm waarschijnlijk in een instabiele voeding. Heb nu een 3.3v regulator ertussen geplaatst en het werkt perfect.

Met 70 uA als de ESP wakker is en 20 uA als ie in deepsleep staat, gaat hij gemakkelijk een half jaar tot een jaar mee op een 3 volt batterij. Ik hoef maar een paar keer per dag de waterstand op te meten, iets waar ie 3 seconden mee bezig is.

Nogmaals bedankt voor de tip, want het heeft wel geholpen (vanwege de 3.3 volt regulator).

Volgende stap is alles inbouwen in een buis om de watermeters van mijn kamerplanten te vervangen met de sensor. Met een MQTT server en Node Red krijg ik netjes een push berichtje als ik de plant water moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
naftebakje schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:27:
[...]
Als jij en je vrouw Waze installeren (gratis), kan je extreem simpel je ETA (verwachte aankomsttijd) doorsturen; bij veranderingen (file, afwijken van route,....) word een berichtje gestuurd, en ook 5 minuten voor aankomst komt een berichtje toe. Als je wil kan je zelfs live op de map gaan kijken waar de andere uithangt.
Lijkt me moeilijk om iets te maken dat beter is dan dat (hoe leuk knutselen ook is 8) )
Ha! Ik wist niet dat Waze dat kon. Toch ga ik die route niet volgen. Ik heb Waze een jaar of twee terug een tijd getest en ik vond het geen fijne applicatie, om meerdere redenen. Ik ben nu gewend aan Google Maps, en ik ga hiervoor niet terug switchen. Ook rijdt mijn vrouw niet, ik ga haar telefoon niet alleen hiervoor vullen met een vrij zware app.

Na wat googlen kwam ik erachter dat met Google Maps icm Tasker ongeveer hetzelfde mogelijk is, maar alleen met veel kunst- en vliegwerk.

En het bovenstaande maakt natuurlijk geen gebruik van een ESP8266 ;) Ik ga dus toch voor de "hard way", gewoon omdat het kan. De (testversie van de) hardware is in principe af:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/2017-02-11%2021.40.19.jpg

Achteraan een ESP-12e (Nodemcu bordje van DX.com). Linksonder de groene "aan"-LED. Rechtsonder het rijtje LEDs wat mijn route aan moet gaan geven.

To do: kaart van de route printen, op een stuk tripplex plakken, 3mm gaatjes voor de LEDs boren op de juiste plekken, LEDs plaatsen + aan de ESP8266 solderen, het geheel in een fotolijstje oid monteren. De sketch is ook bijna af, ik moet alleen nog een reset-routine bouwen die het geheel reset als ik X tijd thuis ben. Ik heb drie van de tasker profiles en bijbehorende tasks gemaakt, als test, daar moet ik dus de rest van maken. Ik overweeg nog een zoemertje toe te voegen voor als er een LEDje aan gaat.

Ik post nog wel een foto van als het af is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Voor wie het interessant vindt; ik heb de wifi-schakelaar/1-uur-timer gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:46:
[...]

Top. Helder verhaal inderdaad. Denk dat ik ga voor de 18650 incl oplader. Goede ervaringen met een bepaald merk of online winkel? Mag op AliExpress, heeft geen haast.
Dan heb je 3.7 volt en dat is teveel. Monteer er dan een lg33 tussen met wat weerstanden en condensatoren dan kom je exact op 3.3 volt met weinig verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
DevaZ schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:35:
[...]

Dan heb je 3.7 volt en dat is teveel. Monteer er dan een lg33 tussen met wat weerstanden en condensatoren dan kom je exact op 3.3 volt met weinig verlies.
Dat zag ik inderdaad en daarom ook HT7333 besteld. Als ik het goed begrijp zet die het teveel aan volt om in warmte en heb je dus veel verlies. Voorkom je dit met de lg33 + weerstanden + condensators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
Je hebt net een lineaire Vreg net zoveel verlies. Het moet ergens verstookt worden. Tenzij de ESP significant meer gaat verbruiken bij een hogere voedingsspanning.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:44:
[...]

Dat zag ik inderdaad en daarom ook HT7333 besteld. Als ik het goed begrijp zet die het teveel aan volt om in warmte en heb je dus veel verlies. Voorkom je dit met de lg33 + weerstanden + condensators?
De MIC5219 (LG33) gebruikt zelf minder vermogen dan bijvoorbeeld een LM1117. Verschil is bijna 3 mili-ampere zonder dat je iets hebt aangesloten. De LED op de ESP moet je ook verwijderen en de deepsleep modus moet je activeren. Heb je dit allemaal gedaan dan kom je in de micro-ampere kwa verbruik van de ESP.

Schema LG33
Afbeeldingslocatie: http://www.whatimade.today/content/images/2016/01/Capture.JPG

Project met prima uitleg en voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoschR schreef op zondag 12 februari 2017 @ 23:44:
Lineaire voedingen zijn onder lichte belastingen soms extreem zuinig en soms zelfs zuiniger dan schakelende voedingen, die onder lichte belastingen vaak het minst optimaal presteren.

In theorie is een schakelende voeding beter, maar praktisch gezien valt dat niet altijd zo uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02
DevaZ schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:47:
[...]

De MIC5219 (LG33) gebruikt zelf minder vermogen dan bijvoorbeeld een LM1117. Verschil is bijna 3 mili-ampere zonder dat je iets hebt aangesloten.
Ja maar een HT7333 trekt zit in rust ook in het uA bereik en is dus niet vergelijkbaar met een LM1117.
Ook zitten in de HT7333 de weerstanden reeds ingebouwd en komt er dus direct 3.3 Volt uit.

Overigens ben je er met een LG33 of HT7333 er nog niet als je een 18650 als voeding gebruikt omdat de ingangsspanning van je regulator (bij vollast) tot ong. 0.5 V hoger moet zijn dan de uitgang. Dat betekent dat je de 18650 vaker zal moeten opladen.

Zelf gebruik ik de volgende combinatie:

18650 -> Battery protection circuit -> Stepup-regulator naar 5 Volt (zo een met spoel) -> HT7333.

Het lijkt erg veel maar zelfs deze opzet blijft het stroomverbruik tijdens deep sleep in het uA bereik.
Voordeel is de beveiliging tegen teveel ont/over laden en het volledig benutten van de capaciteit van je 18650 Batterij.

Als je 2 AA batterijen gebruikt is een step-up regulator die als uitgang direct 3.3 Volt levert volgens mij ook mogelijk. Dit ga ik nog een keer uitproberen (wat de ruststroom is van dit circuit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Of draai je ESP op 2.8Volt. Werkt hier prima en je hebt meer energie beschikbaar.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02
LED-Maniak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:24:
Of draai je ESP op 2.8Volt. Werkt hier prima en je hebt meer energie beschikbaar.
Bij jou werkt het misschien maar bij 10 anderen misschien niet. Als de Esp altijd op 2.8 Volt zou werken dan zou dat wel in de spec's staan dus ga er maar vanuit dat je problemen kunt verwachten als je buiten de spec's van een component gaat werken. (of dat nu een Esp, voltregulator of wat dan ook is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
'k heb er 100 gebouwd zonder problemen uit verschillende batches. Draait al maanden op 14500's.
De specs van de ESP zijn nou ook weer niet zo uitgeschreven dat we daar volledig op kunnen vertrouwen.

Twee converters achter elkaar is ook niet echt je van het. Gebruik dan een buck-boost combinatie. Dan haal je er nog meer prik uit.

Uiteraard hangt de keuze wat je gaat gebruiken af van het doel van je schakeling.

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 13-02-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Had gehoop dat het meer "plug and play" en proven technology was geweest. Met mijn kennis kan ik deze discussie helaas niet volgen.
LED-Maniak schreef op maandag 13 februari 2017 @ 00:34:
Je hebt net een lineaire Vreg net zoveel verlies. Het moet ergens verstookt worden.
Een LG33 is een Lineaire Vreg? En dat zijn de HT7333 en de LM1117 niet?
DevaZ schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:47:
[...]

De MIC5219 (LG33) gebruikt zelf minder vermogen dan bijvoorbeeld een LM1117. Verschil is bijna 3 mili-ampere zonder dat je iets hebt aangesloten. De LED op de ESP moet je ook verwijderen en de deep sleep modus moet je activeren. Heb je dit allemaal gedaan dan kom je in de micro-ampere kwa verbruik van de ESP.
Led verwijderen had ik gelezen inderdaad en moet wel te doen zijn. Deep sleep is geen probleem, de code heb ik al en gaat ook al in deep sleep.

Het schema is voor mij nog wel abracadabra. Maar ik zie 5 "lijntjes" vanuit de MIC5219/LG33, dit zullen de 5 pootjes van de LG33 zijn. Verder:
- Vin is de plus van de batterij
- R1 en R2 zijn 2 weerstanden
- 1 uf is een condensator
- Vout gaat naar de Vin van de ESP
- De 3 pijlen naar onder gaan allemaal naar ground?

Klopt dit? Excuus als ik dingen niet helemaal en oneerbiedig benoem zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grrrr, flink wat tijd verspild vanavond. Ik wil dat mijn ESP8266-bordje geluid maakt (piept). Dus een buzzertje aangesloten, Arduino tone library geïnstalleerd... maar errors tijdens compilatie. Om een lang en moeizaam verhaal kort te maken: de Arduino tone library werkt (nog) niet op de ESP8266.

Maar niet getreurd, nog een half uur googlen verder vond ik een manier waarop je ook op een ESP8266 een speakertje kunt laten piepen door hem aan te sluiten op een PWM pin, en hem als volgt aan te sturen:

void playTone(int _pin, int _frequency, int _length){
analogWriteFreq(_frequency);
analogWrite(_pin, 512);
delay(_length);
analogWrite(_pin, 0);
}

Door het aanroepen van opdracht:

playTone(14, 262, 300);

...produceert de ESP8266 een blokgolf van 262Hz (de C in octaaf 4) op GPIO 14 voor 300 ms.

En dat werkt ook nog! Nu kan mijn ESP naar me piepen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

BoschR schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:27:
Een lineaire Vreg is een lineair voltage regulator. Het lineaire deel houdt in dat de regelaar niet schakelt; het is in feite een soort variabele weerstand die zichzelf regelt. Het voordeel van dit type is dat ze simpel te gebruiken zijn en een vrij schone output geven (geen ruis/wisselingen). Het nadeel is dat ze het resterende vermogen opstoken, wat in sommige gevallen zeer ongunstig kan zijn. Een ander nadeel is dat ze bij een te klein verschil tussen input en gewenste output hun werk niet kunnen doen. Een low dropout-variant houdt in dat het verschil tussen input en output relatief klein kan zijn.

Een schakelende regelaar is actief en meet continu de input en output. Aan de hand daarvan wordt de output met hoge frequentie (doorgaans kilo- tot megaherzen) snel aan en uit gezet. Zo wordt het voltage 'opgeknipt' en verlaagd tot het gewenste voltage. Het voordeel is dat het vrij efficiënt kan gebeuren en dat je outputvoltage (vrijwel) gelijk kan zijn aan je input. Het nadeel is dat je dus een wisselend en daarmee ruizig signaal op de output krijgt, wat doorgaans gefilterd moet worden.

Zo te zien zijn alle door jou genoemde types van het lineaire type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
BoschR schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:27:
Had gehoop dat het meer "plug and play" en proven technology was geweest. Met mijn kennis kan ik deze discussie helaas niet volgen.

[...]

[...]

Led verwijderen had ik gelezen inderdaad en moet wel te doen zijn. Deep sleep is geen probleem, de code heb ik al en gaat ook al in deep sleep.

Het schema is voor mij nog wel abracadabra. Maar ik zie 5 "lijntjes" vanuit de MIC5219/LG33, dit zullen de 5 pootjes van de LG33 zijn. Verder:
- Vin is de plus van de batterij
- R1 en R2 zijn 2 weerstanden
- 1 uf is een condensator
- Vout gaat naar de Vin van de ESP
- De 3 pijlen naar onder gaan allemaal naar ground?

Klopt dit? Excuus als ik dingen niet helemaal en oneerbiedig benoem zoals het hoort.
Als je het niet helemaal snapt dan is er nog een oplossing..., lifepo4 batt 3.2 volt. Is wel iets duurder maar je bent dan ook geen regelaar nodig. Deze kunnen rechtstreeks op de ESP worden aangesloten. Indien je deze oplossing doet, neem dan de Soshine Lifepo4. Letop deze kun je niet laden met een li-on lader !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Zo te zien zijn alle door jou genoemde types van het lineaire type.
Top uitleg! Begrijp het helemaal.
DevaZ schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:37:
[...]
Als je het niet helemaal snapt dan is er nog een oplossing..., lifepo4 batt 3.2 volt. Is wel iets duurder maar je bent dan ook geen regelaar nodig. Deze kunnen rechtstreeks op de ESP worden aangesloten. Indien je deze oplossing doet, neem dan de Soshine Lifepo4. Letop deze kun je niet laden met een li-on lader !
Het lampje (bij mij) begint wel steeds meer te branden. Het probleem is dat ik eigenlijk bijna nooit wat met electronica te maken heb (geen opleiding in gehad en ook niet in mn werk). Het intereseert me wel, maar het is ook pittig en veel om er even bij te doen.

Klopte mijn schema uitleg niet? :P

Heb ik met de LG33 niet het probleem dat de input 0.5V hoger moet zijn dan de output (3.3V)?

In ieder geval bedankt voor de hulp tot zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:29
JeroenH schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:13:

[afbeelding]

nevermind... https://dl.dropboxusercon...0hour%20timer%20relay.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Speedfightserv op 15-02-2017 17:02 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

Hoe programmeren jullie je ESP's? Ik heb voor AVR-chips inmiddels een kinderlijk eenvoudige procedure en betrouwbare programmer, maar bij de ESP's heb ik de gouden combinatie nog niet gevonden. Ik maak zelf gebruik van de Arduino IDE. Lua is niet helemaal mijn ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:52
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:56:
Hoe programmeren jullie je ESP's? Ik heb voor AVR-chips inmiddels een kinderlijk eenvoudige procedure en betrouwbare programmer, maar bij de ESP's heb ik de gouden combinatie nog niet gevonden. Ik maak zelf gebruik van de Arduino IDE. Lua is niet helemaal mijn ding :)
Ik maak gebruik van visual studio in combinatie met de visual micro plugin:) Dit bevalt mij een stuk beter dan de Arduino IDE.

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:56:
Ik heb "het truukje" geleerd op Arduino's, dus toen ik erachter kwam dat ESP8266's in veel opzichten betere Arduino's zijn dan Arduino's ;) ben ik gewoon de Arduino IDE blijven gebruiken. Ik heb wel eens gedacht om de alternatieven (lua, micropython, e.d.) te verkennen, maar tot dusver voel ik me niet beperkt, dus ik heb er nog niet de moeite voor genomen.

• Quindor

Quindor

Ik heb weer een nieuw filmpje waar de ESP in zit! Hoewel het filmpje voornamelijk gaat over de LED verlichting, gaat het wel over COB LED downlights aansturen met je ESP8266!

Voor de mensen die het interessant vinden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raze88 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:29:
Ik maak gebruik van visual studio in combinatie met de visual micro plugin:) Dit bevalt mij een stuk beter dan de Arduino IDE.
JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:35:
Ik heb "het truukje" geleerd op Arduino's, dus toen ik erachter kwam dat ESP8266's in veel opzichten betere Arduino's zijn dan Arduino's ;) ben ik gewoon de Arduino IDE blijven gebruiken. Ik heb wel eens gedacht om de alternatieven (lua, micropython, e.d.) te verkennen, maar tot dusver voel ik me niet beperkt, dus ik heb er nog niet de moeite voor genomen.
Ik had duidelijker moeten zijn :P Ik doelde op het fysieke aspect van programmeren, of eigenlijk dus het flashen van de code. Dat is bij de ESP nog steeds gedonder met Dupont-draadjes. Bij AVR-chips kan ik die inmiddels eenvoudig programmeren met een header of een zelfgebouwd programmeerbordje met diezelfde header. Dat maakt even snel wat flashen toch een stukje makkelijker.

Overigens is welke IDE iedereen gebruikt ook welkome informatie. Zelf ben ik Visual Studio gewend en dan is de Arduino IDE opeens behoorlijk Spartaans. Ik zal toch eens naar die Visual Micro-plugin moeten kijken. Voordeel van de Arduino IDE is wel dat het internet vol staat met voorbeelden hoe je iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:52
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 01:24:
[...]

[...]

Ik had duidelijker moeten zijn :P Ik doelde op het fysieke aspect van programmeren, of eigenlijk dus het flashen van de code. Dat is bij de ESP nog steeds gedonder met Dupont-draadjes. Bij AVR-chips kan ik die inmiddels eenvoudig programmeren met een header of een zelfgebouwd programmeerbordje met diezelfde header. Dat maakt even snel wat flashen toch een stukje makkelijker.

Overigens is welke IDE iedereen gebruikt ook welkome informatie. Zelf ben ik Visual Studio gewend en dan is de Arduino IDE opeens behoorlijk Spartaans. Ik zal toch eens naar die Visual Micro-plugin moeten kijken. Voordeel van de Arduino IDE is wel dat het internet vol staat met voorbeelden hoe je iets doet.
Op die fiets :P De esp8266 01 programmeerde ik inderdaad dmv dunpont-draadjes en een usb programmer of een arduino nano. Momenteel bestel ik boardjes met een usb interface (Wemos mini) waardoor je het probleem met de io's, het instellen van de mode en op het juiste moment loslaten van de reset niet meer hebt. Wel zijn de boardjes wat groter en voor sommige projecten wat overkil, maar ze kosten ook 3x niks in china.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier idem. Voor mijn ESP-projectjes tot dusver gebruik ik deze Nodemcu-bordjes. Zoals raze88 zegt, iets groter van formaat, maar wel ingebouwde micro-USB poort voor programmeren en voeding. Ook breadboardvriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

En Nodemcu-bordjes zijn ook groot genoeg om direct wat op te bakken.

Afbeeldingslocatie: http://thebluethunder.nl/infra/esp8266DS1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thebluethunder.nl/infra/esp8266DS2.jpg

Dit is een mijn SD-webservertje.
4GB SD aan de bovenkant.
En aan de onderkant tussen de pinnen een I2C RTC + backup C'tje

Het nadeel van de ESP is dat het zooooo langzaam is bij het uploaden van de FW.
Dus ik gebruik momenteel een ander arduino bordje met zowat de zelfde onderdelen + een ESP die ik via Serial AT commands aanstuur. Dat gaat vele malen sneller tijdens het debuggen/ontwikkelen.
Bovendien heb ik de serial verbinding tussen de die esp en de arduino afgetapt en zodoende kan ik nu exact en in realtime debuggen wat de esp terug stuurt.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Holy cow, dat is mooi gedaan. Kun je daar wat over vertellen? Kun je een micro-SD kaartje zo aansluiten op een Arduino/ESP?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Dankje,
Ja je kan "gewoon" een sd aansluiten.
Ik kan het uitleggen maar: https://www.google.nl/#q=esp8266+sd+card is makkelijker.

Volgens mij zitten er standaard ook SD-Card voorbeelden bij de ESP lib in arduino
bijvoorbeeld (SDWebServer)

Zoals ik het nu werkend heb kan ik gewoon normale webpagina's op de sd zetten.
en zodra je dan naar de ESP brouwst laad hij de pagina vanaf de SD.
Ook plaatjes, video, audio, etz.

Dan gebruik ik Java icm ajax om variabele op te vragen van de ESP.
Maar je kan de SD natuurlijk ook voor log opslag gebruiken.

Het zit allemaal nog in een vroeg stadium.
Het is al weer even geleden dat ik met HTML etz heb gespeeld.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Pagina: 1 ... 32 ... 80 Laatste