Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:26
MA-Please schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:03:
Ntp server heb ik nog niet getest dus hier ga ik eerst zelf naar kijken.
ik weet niet juist wat je wil doen met je ntp server. Alleszins ik stuur elke minuut een MQTT bericht naar home/utils/datetime met de huidige epoch tijd als payload.

Al mijn mqtt enabled devices hebben een subscription op het topic en krijgen zo de juiste tijd mee, lekker simpel.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
Tinusvolkel schreef op zaterdag 5 november 2016 @ 17:45:
[...]

[...]

Ik ben hiermee bezig.... echter heeft het de hele zomer stil gelegen maar de PCBs zijn al lang binnen en wil het deze winter aan de praat krijgen
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwschierig of je dit inmiddels al werkend hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

ThinkPad schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:12:
Interessant bordje met 4 relais, de 'Linknode R4'. Hij is er ook met 8 relais, de 'Linknode R8'.
De R4 is ~$15 op AliExpress, de R8 ~$20.

[afbeelding]

[..]

Alleen jammer dat er van de Linknode geen variant met 2 relais is. Dat is genoeg voor mij en maakt de boel nog iets compacter.
Is het geen optie om de onderste twee relays eraf te halen/zagen?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
ThinkPadd schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:12:

Bouwkwaliteit ziet er goed uit, lijkt mij ook veilig genoeg om 230V mee te schakelen door de sleuven die in de PCB zijn gefreesd (zie foto's in linkje). Bij zo'n 'Sonoff' durf ik dat niet goed aan.
Waarom durf je dat bij een Sonoff niet goed aan? Ik heb juist meerdere reviews gelezen die de Sonoff prezen vanwege de kwaliteit. Ik ben benieuwd waarom jij het toch niet aandurft. Ik heb er namelijk een paar in mijn plafond geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
iMars schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:39:
[...]

Is het geen optie om de onderste twee relays eraf te halen/zagen?
Als ik zo naar de foto's kijk dan moet dat prima kunnen. Al komen de contactpunten van de relais erboven dan wel weer dicht bij de rand en verlies je de twee montage-ogen aan de rand. Ik denk dat ik voor de toepassing die ik nu voor ogen heb de 4-voudige variant wel kwijt kan, maar anders zou het een idee kunnen zijn ja.
Maar een 2-voudige variant zou mooier zijn, dan hoeft er geen zaagwerk bij te komen kijken :P
Lennyz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:06:
[...]

Waarom durf je dat bij een Sonoff niet goed aan? Ik heb juist meerdere reviews gelezen die de Sonoff prezen vanwege de kwaliteit. Ik ben benieuwd waarom jij het toch niet aandurft. Ik heb er namelijk een paar in mijn plafond geïnstalleerd.
Omdat bij de Sonoff alles erg dicht op elkaar zit naar mijn mening. De isolatieafstand tussen de sporen waar 230V overheen hebben ze groter gemaakt door ruimte weg te frezen. Maar bij de aansluitkroonstenen zitten die sporen weer erg dicht bij elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/IM151116002/sonoff-parts-without-433.jpg

Terwijl als je bij die Linknode R4 kijkt:
Afbeeldingslocatie: http://linksprite.com/wiki/images/thumb/9/97/211201004-with_pillar-002.jpg/640px-211201004-with_pillar-002.jpg
Daar zie je dat er rondom de printsporen waar 230V overheen loopt er materiaal is weggefreesd om een grotere isolatieafstand te creëren. De kans dat er 230V overslaat naar het laagspanning gedeelte is daardoor ineens vele malen kleiner. Ook is er bij de aansluitconnectors materiaal tussen de sporen weggefreesd. Nadeel is wel dat je zelf nog een 5V voeding moet verzorgen. Heeft wel weer als voordeel dat je daar zelf iets fatsoenlijks voor kunt uitzoeken.

Al met al vind ik de Linknode R4 daardoor een stuk veiliger ogen. Ik ben geen expert in dit soort dingen. Volgens mij is de Sonoff wel eens uitgeplozen door iemand. De term voor isolatieafstand is 'creepage'. Zoek eens op 'sonoff creepage', misschien vind je dan een duidelijke review op dat gebied. Ik zou hem zelf liever niet in m'n plafond stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Interessant bordje met 4 relais, de 'Linknode R4'. Hij is er ook met 8 relais, de 'Linknode R8'.

[afbeelding]

Bouwkwaliteit ziet er goed uit, lijkt mij ook veilig genoeg om 230V mee te schakelen door de sleuven die in de PCB zijn gefreesd (zie foto's in linkje). Bij zo'n 'Sonoff' durf ik dat niet goed aan.

We gaan binnenkort verhuizen, in de woning hangt nu nog een oude (1998) ventilatiebox. Die ga ik vervangen door een veel zuinigere Itho Ecofan. Die wil ik vervolgens aansturen via m'n domotica en heb daarvoor iets nodig met 2 relais. Dit lijkt mij een mooie oplossing. ESPEasy erop flashen en dan de boel met MQTT uitlezen en aansturen. Aansturing ga ik doen op basis van CO2-waardes in de huiskamer. De 'MH-Z19' sensor (is ook al een plugin voor in ESPEasy) is een goed betaalbare CO2-sensor.

Alleen jammer dat er van de Linknode geen variant met 2 relais is. Dat is genoeg voor mij en maakt de boel nog iets compacter.
Wat had ik dit boardje graag gezien in 2x relay relais + 2x dimmer :o (Leuk voor mijn slaapkamer domotica project) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:53:
[...]

Als ik zo naar de foto's kijk dan moet dat prima kunnen. Al komen de contactpunten van de relais erboven dan wel weer dicht bij de rand en verlies je de twee montage-ogen aan de rand. Ik denk dat ik voor de toepassing die ik nu voor ogen heb de 4-voudige variant wel kwijt kan, maar anders zou het een idee kunnen zijn ja.
Maar een 2-voudige variant zou mooier zijn, dan hoeft er geen zaagwerk bij te komen kijken :P

[...]

Omdat bij de Sonoff alles erg dicht op elkaar zit naar mijn mening. De isolatieafstand tussen de sporen waar 230V overheen hebben ze groter gemaakt door ruimte weg te frezen. Maar bij de aansluitkroonstenen zitten die sporen weer erg dicht bij elkaar.
[afbeelding]

Terwijl als je bij die Linknode R4 kijkt:
[afbeelding]
Daar zie je dat er rondom de printsporen waar 230V overheen loopt er materiaal is weggefreesd om een grotere isolatieafstand te creëren. De kans dat er 230V overslaat naar het laagspanning gedeelte is daardoor ineens vele malen kleiner. Ook is er bij de aansluitconnectors materiaal tussen de sporen weggefreesd. Nadeel is wel dat je zelf nog een 5V voeding moet verzorgen. Heeft wel weer als voordeel dat je daar zelf iets fatsoenlijks voor kunt uitzoeken.

Al met al vind ik de Linknode R4 daardoor een stuk veiliger ogen. Ik ben geen expert in dit soort dingen. Volgens mij is de Sonoff wel eens uitgeplozen door iemand. De term voor isolatieafstand is 'creepage'. Zoek eens op 'sonoff creepage', misschien vind je dan een duidelijke review op dat gebied. Ik zou hem zelf liever niet in m'n plafond stoppen.
Ik heb even mijn Sonoff erbij gepakt maar die ziet er op een aantal punten wel anders uit dan de afbeelding die jij hebt. Ik heb even vlug een paar foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/94882e2e63.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/94883d3b88.jpeg

Er is voor zover ik kan zien een stuk meer weggefreesd. Ik ga evengoed nog even kijken of ik meer informatie kan vinden over de veiligheid van deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Lennyz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:11:
[...]

Ik heb even mijn Sonoff erbij gepakt maar die ziet er op een aantal punten wel anders uit dan de afbeelding die jij hebt. Ik heb even vlug een paar foto's gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

Er is voor zover ik kan zien een stuk meer weggefreesd. Ik ga evengoed nog even kijken of ik meer informatie kan vinden over de veiligheid van deze dingen.
Voor mijn gevoel hezelfde als op de foto die ThinkPad plaatste, alleen omdat jouw foto ingezoomd is, lijkt het denk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
iMars schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:14:
[...]

Voor mijn gevoel hezelfde als op de foto die ThinkPad plaatste, alleen omdat jouw foto ingezoomd is, lijkt het denk meer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/94d507c95c.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/94d517e0e4.jpeg

Zo is het beter te zien. Aan de rechterkant is er meer weggefreesd en meer soldeer aangebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 20-12-2016 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Lennyz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:27:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zo is het beter te zien. Aan de rechterkant is er meer weggefreesd en meer soldeer aangebracht.
I stand corrected ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56

We gaan binnenkort verhuizen, in de woning hangt nu nog een oude (1998) ventilatiebox. Die ga ik vervangen door een veel zuinigere Itho Ecofan. Die wil ik vervolgens aansturen via m'n domotica en heb daarvoor iets nodig met 2 relais. Dit lijkt mij een mooie oplossing. ESPEasy erop flashen en dan de boel met MQTT uitlezen en aansturen. Aansturing ga ik doen op basis van CO2-waardes in de huiskamer. De 'MH-Z19' sensor (is ook al een plugin voor in ESPEasy) is een goed betaalbare CO2-sensor.
Doe je alleen CO2 meting in woonkamer? En 's nachts is er niemand beneden en gaat ventilatie naar minimum stand. Ik zou als het kan een 2e CO2 in slaapkamer doen waar 2 slapen. Goed om dat ook in de gaten te houden. Anders via homeassistant een minimum ventilatie instellen voor 's nachts.

[ Voor 48% gewijzigd door vandermark op 21-12-2016 08:10 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
vandermark schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:07:
[...]

Doe je alleen CO2 meting in woonkamer? En 's nachts is er niemand beneden en gaat ventilatie naar minimum stand. Ik zou als het kan een 2e CO2 in slaapkamer doen waar 2 slapen. Goed om dat ook in de gaten te houden. Anders via homeassistant een minimum ventilatie instellen voor 's nachts.
Ik heb volgens mij maar 3 afzuigventielen: keuken (open keuken, dus woonkamer eraan vast), toilet, badkamer. Rechtstreekse afzuiging in de slaapkamer is er dus sowieso niet. Ik vraag mij af hoeveel invloed de afzuiging van de badkamer dan gaat hebben op de luchtkwaliteit in de slaapkamer. Maar we slapen het hele jaar rond met het raam open (goed dik dekbed doet wonderen ;) ). Ik word met hoofdpijn wakker als we met het raam dicht slapen.

Itho hanteert het volgende schema:
stand 1 = niemand thuis, ventilator draait op lage snelheid
stand 2 = iemand thuis, ventilator draait op gemiddelde snelheid
stand 3 = douchen/kooklucht afzuigen, ventilator draait op hoge snelheid

Hij draait dus altijd, die minimum ventilatie is dus al geregeld. Ik moet nog even uitdenken hoe ik het met stand 2-3 wil gaan doen. In principe zou ik met bewegingssensor van stand 1 naar stand 2 kunnen schakelen zodra we thuis komen. Maar alles via CO2 is mooier. Als je een verjaardag hebt met 15 man, dan denk je er niet aan om naar stand 3 te schakelen (wat dan echt wel nodig is). Via CO2 meting wil ik dat dan automatisch laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:51
Ik heb ook zo'n MH-Z19 sensor besteld, ben benieuwd hoe die presteert tov de een stuk duurdere CDM7160 die ik reeds in huis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 22-09 06:38
Thedr schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:42:
Ik heb ook zo'n MH-Z19 sensor besteld, ben benieuwd hoe die presteert tov de een stuk duurdere CDM7160 die ik reeds in huis heb.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Vooral op de wat langere termijn!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Verwijderd

Ik ben vandaag aan het stoeien geweest met een Wemos mini d1. Ik heb een probleem met ESP Easy.

Het lukte me de Wemos aan de praat te krijgen, bij het configureren vulde ik ook een Admin Password in. Dat ben ik kwijtgeraakt (ik dacht ik onthoud het wel even, dus schreef het niet op). Nu kom ik er niet meer in.

Ik heb de firmware (R120) opnieuw geladen. Na het starten van de module is het access point ESP_0 niet vindbaar. Kijk ik naar de DHCP client list van de router dan kom ik de module daar wel tegen. Tik ik het bijbehorende adres in mijn browser dan wordt om een wachtwoord gevraagd. Kennelijk is de firmware niet of niet geheel opnieuw geladen.

Weet iemand een oplossing (ik ben niet echt deskundig op dit terrein). 8)7

Alvast hartelijk dank voor een reactie.

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
Heb je al eens de flash knop ingeduwd? Daarmee ben ik ooit mijn espeasy settings kwijt geraakt. Anders zul je de gehele esp geheugen moeten flashen of moeten erasen. Het stuk geheugen waar de instellingen in zitten wordt niet overschreven als je de software alleen doet flashen (dat was bij mij zo).

Deze handeling heb ik wel eens moeten doen als ik te vaak instellingen deed bijwerken in espeasy. Dan crashte de esp constant door corrupte instellingen en dit werd alleen verholpen als ik de gehele flash dan deed erasen. Ik heb dit gedaan met een 0bestand (wat alleen nullen bevat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ranjo schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:41:
Heb je al eens de flash knop ingeduwd? Daarmee ben ik ooit mijn espeasy settings kwijt geraakt. Anders zul je de gehele esp geheugen moeten flashen of moeten erasen. Het stuk geheugen waar de instellingen in zitten wordt niet overschreven als je de software alleen doet flashen (dat was bij mij zo).

Deze handeling heb ik wel eens moeten doen als ik te vaak instellingen deed bijwerken in espeasy. Dan crashte de esp constant door corrupte instellingen en dit werd alleen verholpen als ik de gehele flash dan deed erasen. Ik heb dit gedaan met een 0bestand (wat alleen nullen bevat).
Hallo Ranjo,

Dank voor jouw snelle reactie. Zoals ik eerder aangaf is mijn kennis op dit terrein nog beperkt. Daarom koos ik voor ESPEasy. Ik leer graag maar enige hulp hier is nodig.
Jij geeft aan dat het volledig erasen en het weer terugplaatsen van de software mogelijk is. Wil jij mij svp een paar stappen in de goede richting helpen (wat te doen, wat is er nodig)?

Alvast hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als je verbind met het netwerk wat de ESP uitzend voordat hij geconfigureerd is, dan is het default ESPEasy wachtwoord configesp dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cool! Een ESP-topic. Ik ben sinds gisteren ook lid van de familie met een NodeMCU en een ESP-13 (maar ik moet nog even op de USB-TTL wachten ;)). Ik heb grootse plannen met het dingetje maar eerst maar eens wat klooien om mezelf er bekend mee te maken.

Ik heb er nu MicroPython op draaien, omdat die taal mij ligt. Ik wil ook Arduino testen maar C/C++ is nog wat minder mijn natuur. Kijken welke beter performt.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 30-12-2016 09:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 07:28:
Als je verbind met het netwerk wat de ESP uitzend voordat hij geconfigureerd is, dan is het default ESPEasy wachtwoord configesp dacht ik.
Zoals ik eerder aangaf is de Wemos niet meer als access point vindbaar, configesp heeft voor mij dan ook geen toegevoegde waarde. Hij doet het wel want ik zie hem wel in mijn WIFI netwerk. Alleen vraagt hij daar naar het wachtwoord wat ik niet meer weet 8)7 .

Ik ben op zoek naar de door ranjo beschreven werkwijze waarbij ik (nieuweling) de Wemos helemaal kan erasen, zodat de nieuwe firmware in zijn geheel kan worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:59:
[...]

Zoals ik eerder aangaf is de Wemos niet meer als access point vindbaar, configesp heeft voor mij dan ook geen toegevoegde waarde. Hij doet het wel want ik zie hem wel in mijn WIFI netwerk. Alleen vraagt hij daar naar het wachtwoord wat ik niet meer weet 8)7 .

Ik ben op zoek naar de door ranjo beschreven werkwijze waarbij ik (nieuweling) de Wemos helemaal kan erasen, zodat de nieuwe firmware in zijn geheel kan worden geladen.
Probeer het eens met dit: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=44&t=6053

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
NOS.nl: RIVM zet tientallen fijnstofmeters in achtertuinen

Grappig, ESP8266 wordt nu ook voor dit soort projecten gebruikt. Bordje lijkt de Adafruit Feather HUZZAH with ESP8266 WiFi.
Fijnstofsensor is een 'Shinyei', zal deze zijn denk ik? Shinyei PPD42

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/node/351

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Ik heb de SDS011 besteld en verwacht ik volgende week binnen te krijgen. Ik ben benieuwd hoe deze het gaat doen. Er zijn een aantal meetpunten hier bij mij in de buurt, dus wellicht dat ik die kan gebruiken voor enige referentie.

Voor de stikstofdioxide (NO2) heb ik de MiCS-2714 net binnengekregen.

Komende week dus even alles even hangen aan een ESP8266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Grappig, ik heb nog geprobeerd er eentje te krijgen maar was helaas te laat. Heb er best interesse in, als de sensor niet te duur is. Begreep dat vooral het ijken een uitdaging gaat worden, de uitgedeelde sensor hebben een tijdje naast een "echte" gestaan begreep ik.

Zou dit ook vanuit esp easy gebruikt kunnen worden ? Dan kan je de esp universeel gebruiken en ook temp enzo op dezelfde unit meten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Fijnstof boeit mij niet zo, heb je zelf toch geen invloed op.

Heb nu een MH-Z19 (CO2-sensor) onderweg vanuit China. Ga ik aan een Wemos D1 Mini met ESPEasy knuppen en dan de CO2-waardes via MQTT naar m'n domoticasysteem sturen, die dan de mechanische ventilatie gaat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:15:
Fijnstof boeit mij niet zo, heb je zelf toch geen invloed op.
Je kunt natuurlijk altijd de ventilatie terugdraaien of stopzetten als de waarden een percentage boven het gemiddelde uitkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk dank voor alle tips! Het lukte me de Wemos weer aan de praat te krijgen mbv:
http://www.pratikpanda.co...ase-esp8266-flash-memory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
Pixelmagic schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:04:
[...]

Grappig, ik heb nog geprobeerd er eentje te krijgen maar was helaas te laat. Heb er best interesse in, als de sensor niet te duur is. Begreep dat vooral het ijken een uitdaging gaat worden, de uitgedeelde sensor hebben een tijdje naast een "echte" gestaan begreep ik.

Zou dit ook vanuit esp easy gebruikt kunnen worden ? Dan kan je de esp universeel gebruiken en ook temp enzo op dezelfde unit meten.
https://nl.aliexpress.com...th-cable/32305336628.html

zoiets?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Inderdaad, maar kan zo snel niet vinden of deze ook direct door Esp easy word ondersteund.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:16
Ik wil van een sonoff met 2 DS18B20 een pompschakelaar en templogger voor de vloerverwarming maken. Nu zoek ik alleen een behuizing met een contra stekker. Iemand enig idee of zulke behuizingen los te koop zijn of moet ik een donor apparaat gaan zoeken?

(zoek eigenlijk een soort kaku stekker waarin ik dan de sonoff kan plaatsen)

[ Voor 13% gewijzigd door jvanderkroon op 02-01-2017 20:18 . Reden: kaku stekker verduidelijking geplaatst ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 08:12
jvanderkroon schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:53:
(zoek eigenlijk een soort kaku stekker waarin ik dan de sonoff kan plaatsen)
Je zoekt een stekkerbehuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

De prijs van die met een wcd er in is best wel duur, dan kan je beter een cheap setje kaku bij de Action halen en de bruikbare delen assimileren.

Heb die kastjes met wcd ook wel eens op ebay gezocht maar niet met een bruikbaar en betaalbaar resultaat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:16
Top daar zocht ik inderdaad naar. Wel prijzig maar heb nu in ieder geval de juiste zoekterm.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nou! :D Ik heb het voor mekaar, hoor! M'n NodeMCU is gaan roken... Ik heb onderstaande onderdeel eraf gesmolten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YsbEg4L.png

Ik weet niet precies wat er misging maar dit onderdeel gaf een korte tijd licht. Die zal dus wel kapot zijn :P Nu ben ik een ramp met het lezen van de schema's... Weet iemand welk onderdeel dit is? Zou dit het enige onderdeel zijn dat beschadigd is?

edit:
Misschien dat ik iets verder ben, maar jullie hulp/bevestiging is nog zeker gewenst. Als ik de documentatie bekijk (link) dan zie ik op pagina 8 de PCB staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3cztrOF.png
Voorbeeld van de geselecteerde tekst.

Selecteer ik vervolgens de onzichtbare tekst op de plek van het verbrande onderdeel, krijg ik daar "COD1". Zoek ik naar COD1 in de PDF, kom ik op pagina 4 terecht, waar dit schema staat en wordt D1 geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vRBSabt.png
Het schema op pagina 4

Dat zou dan een "1N5819/SS14/S4(SOD_323)" Schottky diode zijn.
Klopt mijn conclusie?

Zo ja, is hij zo te zien alleen per 50 te krijgen... Heeft iemand er nog 1 liggen? :o

[ Voor 50% gewijzigd door Room42 op 04-01-2017 02:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
Room42 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 01:11:
...

Dat zou dan een "1N5819/SS14/S4(SOD_323)" Schottky diode zijn.
Klopt mijn conclusie?
...
Als het om die diode gaat, dan zou je kunnen overwegen om het spoor kort te sluiten. Het enige wat je dan niet moet doen is de nodemcu én extern voeden én via usb aansluiten. Wat ik begrepen heb zorgt de diode ervoor dat de externe voedingsspanning niet "door kan lopen" naar de usb aansluiting. Het is dus vooral een beveiliging tegen het opblazen van je usb poort.

Wat je ook kan doen is de nodemcu via de 5V pin voeden, want zoals op het schema te zien zit die aansluiting achter de diode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ranjo schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:56:
[...]

Als het om die diode gaat, dan zou je kunnen overwegen om het spoor kort te sluiten. Het enige wat je dan niet moet doen is de nodemcu én extern voeden én via usb aansluiten. Wat ik begrepen heb zorgt de diode ervoor dat de externe voedingsspanning niet "door kan lopen" naar de usb aansluiting. Het is dus vooral een beveiliging tegen het opblazen van je usb poort.

Wat je ook kan doen is de nodemcu via de 5V pin voeden, want zoals op het schema te zien zit die aansluiting achter de diode.
Nou, blijkbaar heb ik die bescherming wel nodig :P Maar goeie tip, ik zal eens kijken of ie het weer doet als ik hem kortsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Room42 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Nou, blijkbaar heb ik die bescherming wel nodig :P Maar goeie tip, ik zal eens kijken of ie het weer doet als ik hem kortsluit.
Dat lijkt me om te testen geen goed idee.
Je kan heb er beter eerst helemaal afslopen en dan testen met een 5V voeding zónder de diode. Want als je hem kortsluit en je sluit tegelijk usb en voeding aan dan gaat je computer ook roken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

[afbeelding]

[...]
Vandaag ontvangen, ESPEasy (v120) draait er prima op (flashsize 4096 geselecteerd).
Even gauw uitgevlooid wat de GPIO's zijn waar de relais aan hangen onder ESPEasy:

Positie relaisLED-aanduiding bordjeGPIO in ESPEasy
LinksbovenD414
LinksonderD813
RechtsbovenD1012
RechtsonderD316

De blauwe LED op de ESP zelf zit op GPIO2 en moet je laag maken (0) om hem aan te zetten.

Heb Mosquitto draaien in een VM, de ESPEasy zet je dan op 'OpenHAB MQTT'. Aansturen van de relais is dan doodsimpel:

Aan:
mosquitto_pub -t /LinknodeR4/gpio/14 -m 1

Uit:
mosquitto_pub -t /LinknodeR4/gpio/14 -m 0

Status opvragen e.d. ga ik later mee aan de gang, nu geen tijd voor. Maar is niet heel moeilijk, zie hier.

Aansturen via HTTP:
http://192.168.4.23/control?cmd=GPIO,14,1 voor aan en http://192.168.4.23/control?cmd=GPIO,14,0 voor uit.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2017 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 17:10
Room42 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:59:
[...]

Bij mij is de diode ook doorgebrand, dat gaat makkelijk als je teveel belasting hebt op de 5V kant. Kortsluiting ofzo, dan gaat het vrij snel. De diode kan maximaal 1A hebben, daarboven gaat ie stuk. Inderdaad is deze diode er om te voorkomen dat je spanning van de 5V pin doorstuurt naar de USB poort.

Mijn oplossing was de diode weghalen, en 5V op de externe pootjes te zetten. Je kan 'm dan nog steeds programmeren (de serieele omzetter wordt dan gevoed via de externe pootjes). De aarde is dan nog steeds verbonden met de aarde van USB (en die van het externe pootje).

Je kan ook wel een normale diode gebruiken in plaats van een SMD, alleen is het wat lastig solderen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:01:
[...]

Bij mij is de diode ook doorgebrand, dat gaat makkelijk als je teveel belasting hebt op de 5V kant. Kortsluiting ofzo, dan gaat het vrij snel. De diode kan maximaal 1A hebben, daarboven gaat ie stuk. Inderdaad is deze diode er om te voorkomen dat je spanning van de 5V pin doorstuurt naar de USB poort.

Mijn oplossing was de diode weghalen, en 5V op de externe pootjes te zetten. Je kan 'm dan nog steeds programmeren (de serieele omzetter wordt dan gevoed via de externe pootjes). De aarde is dan nog steeds verbonden met de aarde van USB (en die van het externe pootje).

Je kan ook wel een normale diode gebruiken in plaats van een SMD, alleen is het wat lastig solderen.
Ah! Ik zie nu dat de posters voor jou dit ook al probeerde duidelijk te maken, maar het werkt, idd! Dus met 5V op VCC+GND werkt de USB-interface ook gewoon nog.

Thanks! _/-\o_

edit:
Bummer! Nu heb ik hem wel verknald door een LED zonder weerstand aan te sluiten. Fucking dom! |:(

edit:
Zo te zien heb ik nu dit onderdeel verbrand, maar ik kan deze niet vinden in de documentatie. Iemand die hem kan benoemen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S6UbyXT.png

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 06-01-2017 03:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Room42 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:11:
Bummer! Nu heb ik hem wel verknald door een LED zonder weerstand aan te sluiten. Fucking dom! |:(

edit:
Zo te zien heb ik nu dit onderdeel verbrand, maar ik kan deze niet vinden in de documentatie. Iemand die hem kan benoemen?
Huh, door een LED zonder weerstandje aan te sluiten gaat eerder de LED kapot dan de nodemcu. Heel vreemd dat bij jou zoiets gebeurt. De digitale pinnen leveren namelijk max een bepaalde hoeveelheid stroom en al zou je ze compleet kortsluiten dan gaat er nog niets kapot. (normaal gesproken) Dus vermoedelijk heb je die LED niet op een digitale pin aangesloten maar ergens anders op?

Het onderdeeltje is overigens een condensator (tantaal type, volgens mij 10uF, rode balkje is de +).

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 06-01-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
sjimmie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:19:
[...]

Huh, door een LED zonder weerstandje aan te sluiten gaat eerder de LED kapot dan de nodemcu. Heel vreemd dat bij jou zoiets gebeurt. De digitale pinnen leveren namelijk max een bepaalde hoeveelheid stroom en al zou je ze compleet kortsluiten dan gaat er nog niets kapot. (normaal gesproken) Dus vermoedelijk heb je die LED niet op een digitale pin aangesloten maar ergens anders op?
Hmm. De LED zat samen met de Gate van een NPN FET op D7 (=GPIO13,RXD2,HSPID). Daarnaast had ik nog een Rotary Encoder op D0/GPIO16 en D5/GPIO14, de switch (van de rotary encoder) op D6/GPIO12). Het was een PWM LED dimmer, maar ik had de drain van de FET op dat moment niet aangesloten. Doe ik daar iets doms?

Dit is het schema in Fritzing. (Ik ben daar nog niet zo handig in, ik hoop dat ie 'leesbaar' is:
De pull-down weerstanden zijn allen 10kΩ.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lvdctZN.png

Note: Ik heb de eerder verbrande diode van het bord afgesoldeerd. Ik had 5V op Vin staan en de MicroUSB-kabel aangesloten op de PC.
Het onderdeeltje is overigens een condensator (tantaal type, volgens mij 10uF, rode balkje is de +).
Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 06-01-2017 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Waarom die condensator afgebrand is kan ik niet verklaren. Wel dat het schema dat je toont niet helemaal logisch is. Weet je zeker dat de schakelaar potmeter en fet goed aangesloten zijn in deze afbeelding?

De drukschakelaar op rechts kan pin D6 om zeep helpen indien deze als uitgang-laag geschakeld wordt door het programma. Dan staat 3v3 direct in verbinding met GND via de pin. De weerstand werkt als pull-down. Deze zorgt er voor dat pin D6 altijd 0 volt is als er geen andere spanning op aangesloten is ( zweeft) Als pin D6 altijd een ingang is zal er geen probleem zijn.

Wat is de functie van die potentiometer? Meestal is de middelste pin de wijzer op de koolstofbaan. De groene is via de weerstand verbonden met GND, of afhankelijk van de stand van D0 soms ook 3v3. De pin aan lichtblauw kan op dezelfde manier gebruikt worden om een in een andere spanningsdeler range te maken. (of polariteit om te draaien als beide pinnen naar de andere logische toestand gaan) Maar indien het bedoelt is om de spanning in de spanningsdeler uit te lezen dan gaat dit niet werken. Grote kans op pin opblazen hier.

De connector boven in heeft geen min/GND verbinding naar de GND van de NodeMCY. Dus die FET kan niet geleiden. Er is geen circuit in dit schema. Gezien het voorgaande zou het ook nog kunnen dat je de FEt verkeerd gepoold hebt en de drain en source omgedraait hebt. (BTW, een NPN is geen FET. NPN impliceert dat het een bipolaire transistor is. Jij bedoelt een N-channel (mos)FET)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Valen_76 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:11:
Waarom die condensator afgebrand is kan ik niet verklaren. Wel dat het schema dat je toont niet helemaal logisch is. Weet je zeker dat de schakelaar potmeter en fet goed aangesloten zijn in deze afbeelding?

De drukschakelaar op rechts kan pin D6 om zeep helpen indien deze als uitgang-laag geschakeld wordt door het programma. Dan staat 3v3 direct in verbinding met GND via de pin. De weerstand werkt als pull-down. Deze zorgt er voor dat pin D6 altijd 0 volt is als er geen andere spanning op aangesloten is ( zweeft) Als pin D6 altijd een ingang is zal er geen probleem zijn.

Wat is de functie van die potentiometer?
Dit betreft een rotary encoder. Deze geeft korte puljes bij het draaien. Mag ik aannemen dat daarmee de rest van deze alinea niet van toepassing is?
De connector boven in heeft geen min/GND verbinding naar de GND van de NodeMCY. Dus die FET kan niet geleiden. Er is geen circuit in dit schema.
Klopt, de FET was in dit geval buiten werking gesteld. Oorspronkelijk loopt de blauwe lijn naar de min (-) van de LED-strip, welke gevoed wordt door een 12V-voeding. De min van die voeding sluit ik op de gezamelijke GND aan. Ik heb daarvoor dit schema gehanteerd.
(BTW, een NPN is geen FET. NPN impliceert dat het een bipolaire transistor is. Jij bedoelt een N-channel (mos)FET)
Aha. Duidelijk verhaal met de klok en de klepel van mijn kant. Thanks :)

Ik heb het denk ik nog niet zo kunnen vinden, maar staat ergens beschreven waar je welke GPIO nou wel en vooral niet voor kunt gebruiken? Zit ik misschien verkeerd om te denken en moet ik geen pull-down maar pull-up hanteren?

Je merkt, dit is nog een onbekend gebied, dat ik aan het verkennen ben.

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 06-01-2017 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Room42 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:57:
[...]
Dit betreft een rotary encoder. Deze geeft korte puljes bij het draaien. Mag ik aannemen dat daarmee de rest van deze alinea niet van toepassing is?
Yup, gevalletje van niet voldoende lezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Valen_76 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:10:
[...]
Yup, gevalletje van niet voldoende lezen. 8)7
Ik waardeer sowieso je input :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Room42 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:11:
edit:
Voor de volledigheid, het is inderdaad een 10uF tantaal condensator: Afbeeldingslocatie: http://cdn.frightanic.com/blog/wp-content/uploads/2015/09/official-nodemcu-development-board.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 16:57

Kek

3flix

Ik heb en hele berg LiPo's en deze wil ik graag gaan gebruiken icm de "hele berg ESP's" die ik heb.

De liPo's hebben nu geen protectie bordje (komen uit macbook pro accu's). ik dacht Deze daarvoor te gebruiken.

Nu gebruik ik de kale esp8266-12e/f (op dat witte breakout bordje), en vraag mij af wat het handigst is om die 3.3 te voeden. Iemand een idee of ik een speciale LDO kan gebruiken, eentje die de LiPo voltages (vooral de onderste voltages daarvan) nog kan gebruiken... of mss een ander zuinig idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Ik overweeg om deze te gaan gebruiken. Relatief goedkoop en 85% rendement, iig bij 800mA. Hopelijk is hij ook bij lagere stroomsterkte efficiënt.

Of deze met een flinke condensor erachter.
YouTube: #58 ESP8266 Sensor runs 17 days on a coin cell/transmits data to spa...
YouTube: #91 How to properly power the ESP8266 modules

[ Voor 37% gewijzigd door Dr. Donald op 08-01-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:08:
Ik ben vandaag aan het stoeien geweest met een Wemos mini d1. Ik heb een probleem met ESP Easy.

Het lukte me de Wemos aan de praat te krijgen, bij het configureren vulde ik ook een Admin Password in. Dat ben ik kwijtgeraakt (ik dacht ik onthoud het wel even, dus schreef het niet op). Nu kom ik er niet meer in.

Ik heb de firmware (R120) opnieuw geladen. Na het starten van de module is het access point ESP_0 niet vindbaar. Kijk ik naar de DHCP client list van de router dan kom ik de module daar wel tegen. Tik ik het bijbehorende adres in mijn browser dan wordt om een wachtwoord gevraagd. Kennelijk is de firmware niet of niet geheel opnieuw geladen.

Weet iemand een oplossing (ik ben niet echt deskundig op dit terrein). 8)7

Alvast hartelijk dank voor een reactie.
Ik ben verhuisd en heb de SSID van het wifi netwerk veranderd en liep tegen hetzelfde probleem aan. Als je met een serial monitor verbind op en het commando "reset" geeft word espeasy naar basis instellingen gezet.

Hier zijn alle commando's te vinden.

http://www.letscontrolit....ESPEasy_Command_Reference

ESP Easy offers a set of commands to control hardware devices and provide some basic local control using rules. There are several ways to launch commands on ESP Easy:
Using HTTP: syntax http://<ESP IP>/control?cmd=<command>
Using MQTT: send the <command> to topic <MQTT subscribe template>/cmd
Using Serial port: just type the <command>
Using UDP between ESP units: SendTo <unit nr>, <command> (Setup UDP peer-2-peer first!)
Using the Rule engine: just enter the <command> within an event block or conditional block.

[ Voor 18% gewijzigd door XyRuS op 08-01-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 16:57

Kek

3flix

Dr. Donald schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:56:
[...]

Ik overweeg om deze te gaan gebruiken. Relatief goedkoop en 85% rendement, iig bij 800mA. Hopelijk is hij ook bij lagere stroomsterkte efficiënt.
Je had eerst een andere gelinkt :p die kon maar 150mA aan. Deze is wel wat aan de grote (en dure) kant.

Ik heb Deze nog gevonden, zit er mooi tussen in met 500mA max (ruim voldoende), en nog netjes in prijs.
edit; hmm zie nu dat die van mijn link maar tot Vin tot 3.3 gaan :(

[ Voor 4% gewijzigd door Kek op 08-01-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thinkpad schreef
Zo'n Ecofan doet een keer 45W maximaal op de hoogste stand, dat moet zo'n Songle (of een cheapass ripoff) makkelijk aan kunnen. Een verwarmingselement van 2.000W zou ik er niet mee schakelen, dan lassen de contactpunten in het relais zich waarschijnlijk vast :+
Ik ben niet zo'n grote fan van die relais, ook niet voor het schakelen van kleine vermogens. Na een gebruik van ca 1 jaar moest ik er 3 vervangen (had er destijds via verschillende leveranciers 9 gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat is jammer om te horen. Maarja we zien het wel.

Hoe zag de failure modus eruit trouwens? Bleven ze plakken, of deden ze helemaal niks meer, of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA-Please
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05-2022
A1AD schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:58:
[...]

ik weet niet juist wat je wil doen met je ntp server. Alleszins ik stuur elke minuut een MQTT bericht naar home/utils/datetime met de huidige epoch tijd als payload.

Al mijn mqtt enabled devices hebben een subscription op het topic en krijgen zo de juiste tijd mee, lekker simpel.
De bedoeling hiervan is via ntp de juiste tijd op te halen die de esp dan kan gebruiken. Momenteel maak ik gebruik van ntp maar ben wel aan het nadenken hoe ik dit beter wil doen. Mogelijk hetzelfde als wat jij nu doet.

Mijn projectje is ondertussen al verder gevorderd. De temperatuur wordt gepublishd en om het 1,5u gelogd in een sql server. De verlichting wordt op het juiste moment aan en uit gezet, momenteel nog niet te dimmen. Hier moet ik dus nog iets voor zoeken dat pwm kan sturen. Tot zover de oorspronkelijke bedoelingen van het project.

Er is ook een temperatuursturing toegevoegd en omwille van een opdracht voor school een app. Ik ga van dit alles een keer de sources op mijn github gooien voor de geïnteresseerden.

Freelance licht tech + operator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:04
Kek schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Je had eerst een andere gelinkt :p die kon maar 150mA aan. Deze is wel wat aan de grote (en dure) kant.

Ik heb Deze nog gevonden, zit er mooi tussen in met 500mA max (ruim voldoende), en nog netjes in prijs.
edit; hmm zie nu dat die van mijn link maar tot Vin tot 3.3 gaan :(
Ik heb later eentje erbij ge-edit die inderdaad maar 120mA doet. Maar is dat niet voldoende als je een flinke condensator erachter hangt? Zie de linkjes die ik erbij had gezet. Compact is het dan niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 15:18
We hebben een kantoor met 26 werkplekken. Natuurlijk ook 26 bureaulampjes met dimbare LED lampen. Graag wou ik hier iets in de trant van https://www.itead.cc/smart-socket.html tussen hangen, maar dan met een dimmer. Weet iemand hier iets voor in deze prijscategorie zonder dat ik er een stopcontact dimmer tussen moet "stacken", want dat is ook zo sneu. Het liefst iets wat het dimbaar maakt in Home Asistant natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik zit er aan te denken om mijn deurbel op een ESP8266 aan te gaan sluiten. We horen hem nu vaak niet als we boven zijn. Als ik de puls van de drukknop afvang met een ESP8266, dan kan ik bijvoorbeeld een pushbullet berichtje laten sturen.

Omdat de bel op 8v (wisselstroom volgens mij werkt) en de ESP op 3.3v leek het mij het veiligst om de ESP gewoon z'n eigen voeding te geven, de drukknop op een IO pin aan te sluiten, en de gong zelf door een relay te laten gaan (want de normale bel wil ik graag ook nog gewoon laten werken).

Op zich simpel genoeg, eerst even een testje gedaan op een arduino met drukknop en relay, dat werkte prima. Bij het aansluiten van het zelfde circuit op de ESP bedacht ik mij al dat de relay eigenlijk op 5v werkt, en niet op 3.3v (het is het goedkoopste type uit China: https://nl.aliexpress.com...4c-4917-ad8b-9dc757bae390)

even getest op 3.3v, maar daar deed het relay bijzonder weinig mee. Toen even geprobeerd om de vcc en gnd van de relay op 5v aan te sluiten met zo'n bordje: https://nl.aliexpress.com...0a-41c1-a68c-9f038bb700c8
Daarmee wil het relais wel 1x aan, maar daarna niet meer uit.

Ik vroeg mij af of iemand een slimme truc weet om dit werkend te krijgen, of dat ik beter een relais kan kopen dat geschikt is voor 3.3v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
AtlonXP1800 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:07:
Ik zit er aan te denken om mijn deurbel op een ESP8266 aan te gaan sluiten. We horen hem nu vaak niet als we boven zijn. Als ik de puls van de drukknop afvang met een ESP8266, dan kan ik bijvoorbeeld een pushbullet berichtje laten sturen.

Omdat de bel op 8v (wisselstroom volgens mij werkt) en de ESP op 3.3v leek het mij het veiligst om de ESP gewoon z'n eigen voeding te geven, de drukknop op een IO pin aan te sluiten, en de gong zelf door een relay te laten gaan (want de normale bel wil ik graag ook nog gewoon laten werken).

Op zich simpel genoeg, eerst even een testje gedaan op een arduino met drukknop en relay, dat werkte prima. Bij het aansluiten van het zelfde circuit op de ESP bedacht ik mij al dat de relay eigenlijk op 5v werkt, en niet op 3.3v (het is het goedkoopste type uit China: https://nl.aliexpress.com...4c-4917-ad8b-9dc757bae390)

even getest op 3.3v, maar daar deed het relay bijzonder weinig mee. Toen even geprobeerd om de vcc en gnd van de relay op 5v aan te sluiten met zo'n bordje: https://nl.aliexpress.com...0a-41c1-a68c-9f038bb700c8

Ik vroeg mij af of iemand een slimme truc weet om dit werkend te krijgen, of dat ik beter een relais kan kopen dat geschikt is voor 3.3v
Vreemd. Ik heb meerdere relays geschakeld met die MB102 en dat ging altijd prima. Probeer eens de 5v van die gele pinnetjes te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jomas schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:47:
Voor diegene die op een simpele manier hun SSID, wachtwoord willen overbrengen naar de esp is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard in de SDK ingebouwde 'Smart Config APIs'. Je kan dan met een app (Android, Apple) op je telefoon je SSID en wachtwoord ingeven.

In mijn projecten gaat dat dus als volgt:

1. Esp maakt (normaal gesproken) automatisch contact met mijn Wifi en start dan direct mijn programma.
2. Gebeurt dit niet binnen 5 seconden dan roep ik de smartconfig call aan. Met mijn telefoon kan ik nu de Wifi gegevens invullen en klaar. (gegevens worden automatisch opgeslagen voor de volgende boot). Het is niet nodig om vooraf verbinding te maken met b.v. 192.168.4.1 o.i.d.

Nergens in mijn sourcecode of zelfgemaakte configfiles komen SSID en/of wachtwoord voor.
jomas schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:02:
[...]

Ik gebruik zelf de standaard SDK van Espressif met een C-compiler. Deze SDK is de basis van alle andere ports. Documentatie over de smartconfig api staat in het API-reference manual. Die is te downloden via:

https://espressif.com/en/...=&field_type_tid%5B%5D=14

En dan scroll naar "ESP8266 Non-OS SDK API Reference"

De Android app die ik gebruik is:
Google Play: ESP8266 SmartConfig

Als je klikt op 'Meer informatie' staat daar ook een stukje Arduino code maar dat heb ik niet getest.
Er staat ook een filmpje maar daar versta ik niet veel van (en in de praktijk heb ik binnen enkele seconde de gegevens overgebracht terwijl het in het filmpje vrij lang duurt).
Vandaag eens even wat geprobeerd met dergelijke oplossingen, maar ik heb de heilige graal nog niet kunnen vinden.
Wie weet een werkende oplossing?

- https://github.com/tzapu/WiFiManager Grappig, maar niet meer dan dat. Ik wil niet alsnog zelf verbinden naar een AP
- Google Play: ESP8266 SmartConfig Werkt, maar ik wil niet elke keer die app moeten starten als ik de ESP herstart
- https://github.com/cmmakerclub/WiFiConnector Zou moeten doen wat ik wil, maar geeft direct een error bij compilen dat ticker.h niet bestaat (Ticker is er wel degelijk. Zowel met ESP 2.0.0 als 2.3.0)

Wat ik zoek:
- Gratis app voor zowel android als ios
- App vind zelf de ESP
- In de app stel je de wifi gegevens in, welke naar de ESP gepushed worden
- De wifi gegevens kunnen op de ESP opgeslagen, opgevraagd en bewerkt worden
- App dus in principe alleen nodig bij eerste installatie of pllaatsen ander AP

Bestaat er zoiets?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:19:
[...]

Wat ik zoek:
- App vind zelf de ESP

Bestaat er zoiets?
Wat voor firmware draai je?
En sluit je de ESP ook aan via serial of wil je het helemaal draadloos doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Room42 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:34:
[...]

Wat voor firmware draai je?
En sluit je de ESP ook aan via serial of wil je het helemaal draadloos doen?
Heb net een nieuwere versie van de Arduino IDE geprobeerd, compilen lukt nu. Nu nog kijken of het ding doet wat ik in mijn hoofd heb.
De bedoeling is dat alles via wifi gaat ja (dat ik de ESP zo aan iemand mee kan geven zonder enige kennis van Arduino).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:02

- Google Play: ESP8266 SmartConfig Werkt, maar ik wil niet elke keer die app moeten starten als ik de ESP herstart
Zoals ik al eerder heb aangegeven hoef je die App (SmartConfig) maar één keer te gebruiken, als je nieuwe firmware hebt geflashed of als je verbinding wilt maken met een ander wifi-modem. Als je met de App verbinding hebt gemaakt worden de wifi gegeven opgeslagen en zal de Esp bij opnieuw opstarten automatisch met je wifi verbinden. (Tenminste bij al mijn Esp's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilwesselink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-07 14:36

Ik ben hier in het begin ook tegen aan gelopen toen ik met ESP's aan de slag ging. Ik had ook een batch met relais die niet goed om konden gaan met 3.3V signal.

Je kan meerdere dingen doen.
1. Gebruik maken van een logic level converter (om van het 3.3V signaal 5V signaal te maken)
2. Een optocoupler gebruiken om bovenstaande te realiseren.
3. Andere relais bestellen die dit ingebouwd hebben met een optocoupler. Link
Ik ben zelf voor optie 3 gegaan aangezien het toch geen drol kost uit china. Dit soort onderdelen kan je vaak herkennen doordat ze H/L schakelbaar zijn. (High/Low)

[ Voor 0% gewijzigd door emilwesselink op 13-01-2017 11:45 . Reden: typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Probeer het eens op de VIN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 23:25
[...]

[...]

Vandaag eens even wat geprobeerd met dergelijke oplossingen, maar ik heb de heilige graal nog niet kunnen vinden.
Wie weet een werkende oplossing?

- https://github.com/tzapu/WiFiManager Grappig, maar niet meer dan dat. Ik wil niet alsnog zelf verbinden naar een AP
- https://github.com/cmmakerclub/WiFiConnector Zou moeten doen wat ik wil, maar geeft direct een error bij compilen dat ticker.h niet bestaat (Ticker is er wel degelijk. Zowel met ESP 2.0.0 als 2.3.0)

Wat ik zoek:
- App vind zelf de ESP

Bestaat er zoiets?
Ik weet niet of het helemaal voldoet maar homie esp8266 heeft een captive portal ingebouwd (als je deze naar de siffs flashed)
In de portal kun je WiFi en mqtt broker configureren.
https://github.com/marvinroger/homie-esp8266

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Ik ben sinds gisteren ook met de esp-01 aan het hobby-en, ik wil deze gaan gebruiken als in en uitgangen voor Domoticz.
Dit is geprogrammeerd met esp easy, nu lukt het me wel om een led aan te sturen via Domoticz .
Een input zichtbaar maken krijg ik niet voor elkaar .
wie kan me helpen?

[ Voor 82% gewijzigd door 19roland70 op 15-01-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:26

Ik schakel mijn relais parallel met mijn bel (via diode gelijkspanning) en sluit de contacten aan op een ingang. Ik weet dat het niet optimaal is en dat dit ook met een opto kan maar dit waren de componenten die ik 2 jaar geleden liggen had. Werkt tot op de dag van vandaag nog steeds perfect.

Op die manier blijft je bel nog werken ook al gebeurd er iets met de controller.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Hoe krijg ik de esp terug in de fabrieks instelling?
Ik heb namelijk ESP GW niet ingevuld dit betekend dat ik geen internet heb op de esp en
Bij het ESP Subnet een fout getal getypt.
Ik heb geprobeerd hier overheen te flashen met ESPEasy maar dit gaat niet .
Met ESP8266 flash downloader lukt het wel om de bijbehorende file erin te flashen , maar hier heb ik niks aan.
ESP is nu wel zichtbaar als AP.
Flash ik nu ESPEasy dan lijkt wel of dat deze geflashed word maar er is niets zichtbaar.
Kan ik op een of andere manier de ESP terugzetten zoals deze nieuw is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 16:12
19roland70 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:32:
Een paar pagina's terug wordt deze vraag ook nog beantwoord.
Overigens geef je aan dat het subnet niet goed hebt staan? Connecten om te wijzigen lukt niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Candymirror schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 07:42:
[...]

Een paar pagina's terug wordt deze vraag ook nog beantwoord.
quote]Pixelmagic schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:14:
[...]

Probeer het eens met dit: http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=44&t=6053
[/quote

Overigens geef je aan dat het subnet niet goed hebt staan? Connecten om te wijzigen lukt niet meer?
Ik kan de esp niet meer zien in de WiFi router en ook niet benaderen als ik het ip adres intype.
Wel lukt het flashen met nodemcu ,dan zie ik de esp als AP,maar daar kan ik verder ook niets mee( misschien te weinig kennis).
Met PuTTy kan ik wel alle acties lezen maar verder niet benaderen.
Als ik espeasy wil flashen lukt het niet , hij flashed wel , maar ik zie de esp nergens.
Ik zou eigenlijk via een of andere manier bij de instellingen moeten komen van de ip gegevens ,subnet en http .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ik kan nu met PuTTy in de ESP komen en ik kan AT commando's geven ,het lijkt erop dat sommige AT commando's niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-09 22:21
19roland70 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:32:
Ik heb namelijk ESP GW niet ingevuld dit betekend dat ik geen internet heb op de esp en
Bij het ESP Subnet een fout getal getypt.
Ik heb geprobeerd hier overheen te flashen met ESPEasy maar dit gaat niet .
Met ESP8266 flash downloader lukt het wel om de bijbehorende file erin te flashen , maar hier heb ik niks aan.
ESP is nu wel zichtbaar als AP.
Flash ik nu ESPEasy dan lijkt wel of dat deze geflashed word maar er is niets zichtbaar.
je kunt deze reseten via de serial poort als ESPEasy er nog op draait, "Reset" comando.
en je kunt weer connecten met zijn default AP en configureren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41

Even een idee geven van hoe ik het heb gemaakt:
KAKU bel
pi3 met Home Assistant
aan dezelfde pi3 RF433 zender en ontvanger aangesloten
-> als de bel gaat krijg ik een notificatie, kan ik een lamp laten knipperen en gaat kodi en chromecast op pauze als er iets aan het afspelen is. bij chromecast trouwens alleen als het geen live tv is :).

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
daveon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:48:
[...]

je kunt deze reseten via de serial poort als ESPEasy er nog op draait, "Reset" comando.
en je kunt weer connecten met zijn default AP en configureren..
Als ik via de serial port de esp aanspreek kan ik alleen commando's ontvangen ,ik zie dan de opstart regels .
Een commando geven gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
19roland70 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:56:
[...]

Als ik via de serial port de esp aanspreek kan ik alleen commando's ontvangen ,ik zie dan de opstart regels .
Een commando geven gaat niet.
Met welke software doe jij dat? Ik gebruik de serial monitor van de arduino omgeving. Daar kun je gewoon je commando intikken.. werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
mightym schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:05:
[...]

Met welke software doe jij dat? Ik gebruik de serial monitor van de arduino omgeving. Daar kun je gewoon je commando intikken.. werkt perfect.
Ik gebruik PuTTy met USB/TTL kabeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik merk ook dat PuTTY for some reason niet goed opnieuw kan verbinden. De input werkt dan soms gewoon niet. Ik moet PuTTY dan opnieuw starten en dan werkt het weer. Tot ik de ESP-12F we reset, dan werkt PuTTY weer niet. De Arduino Serial monitor had ik nog niet getest, zal ik eens doen.

Ik heb zowel een CP2102 als CH340G TTL-chipset getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
mightym schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 20:05:
[...]

Ik heb zojuist in de arduino omgeving proberen het reset commando te geven , maar helaas.
De ESP benaderen lukt, ik zie daar ook de commando's die terug komen en de boot regels.
Maar een commando zenden gaat niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       INIT : Booting Build nr:120
IP   : Static IP :192.168.1.24
WIFI : Connecting... 1
WIFI : Connected!
INIT : Boot OK
INIT : Normal boot
SW   : State 0
HTTP : connection failed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

19roland70 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:10:
[...]

Ik heb zojuist in de arduino omgeving proberen het reset commando te geven , maar helaas.
De ESP benaderen lukt, ik zie daar ook de commando's die terug komen en de boot regels.
Maar een commando zenden gaat niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       INIT : Booting Build nr:120
IP   : Static IP :192.168.1.24
WIFI : Connecting... 1
WIFI : Connected!
INIT : Boot OK
INIT : Normal boot
SW   : State 0
HTTP : connection failed
Net ook tegen aangelopen. Onderin de line ending op 'newline' zetten verhielp het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
Waar halen jullie kleine behuizingen om een wemos of iets dergelijks in te bouwen?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
CodeIT schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:30:
[...]

Net ook tegen aangelopen. Onderin de line ending op 'newline' zetten verhielp het bij mij.
Dank je voor de hulp .
probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Kan ik met 1 pulsschakelaar op de ESP de uitgang aan/uit sturen?
Dus 1 puls lamp aan en met de volgende puls lamp uit.
code:
1
2
3
on switch#in=1 do
  gpio,2,1                                    // lamp aan
endon

ik heb nu dit bovenstaande en hier gaat de lamp aan wanneer de input 1 is

[ Voor 103% gewijzigd door 19roland70 op 22-01-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilwesselink
Ja hoor, ik heb dat ongeveer zo gedaan:

maak voor de lamp ook een switch aan (heb ik hier switch2/out genoemd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
on switch#in do
  if [switch2#out]=1  //lamp staat aan
    gpio,2,0  //lamp uit
  else
    gpio.2,1 // lamp aan
  endif
endon
19roland70 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:06:
Kan ik met 1 pulsschakelaar op de ESP de uitgang aan/uit sturen?
Dus 1 puls lamp aan en met de volgende puls lamp uit.
code:
1
2
3
on switch#in=1 do
  gpio,2,1                                    // lamp aan
endon

ik heb nu dit bovenstaande en hier gaat de lamp aan wanneer de input 1 is
edit: ik gebruik hem voor een standschakelaar (waar je van 0 naar 1 gaat of vice versa). Aangezien je een pulsschakelaar gebruikt moet bij de "on switch#in" toch "on switch#in =1" gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door emilwesselink op 23-01-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Ik heb een 4tal load cell's met een HX711. Deze wil ik graag uitlezen met een NodeMCU en via MQTT verzenden. Nu heb ik met de Arduino IDE deze code en deze code geupload naar de NodeMCU.

Helaas krijg ik geen leesbaar resultaat in de Serial Monitor en het lijkt "kapot" te gaan op:
code:
1
HX711 scale(12, 14);

Ik krijg de volgende output:
 ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)

load 0x4010f000, len 1384, room 16 
tail 8
chksum 0x2d
csum 0x2d
v09f0c112
~ld

De HX711 zelf heb ik momenteel niet aangesloten (die ligt op kantoor en ben nu thuis), maar ben benieuwd of iemand weet of dit het probleem is? (Dan is de oplossing vrij simpel :)) Of dat ik nog wat anders verkeerd doe.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
emilwesselink schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:22:
Ja hoor, ik heb dat ongeveer zo gedaan:

maak voor de lamp ook een switch aan (heb ik hier switch2/out genoemd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
on switch#in do
  if [switch2#out]=1  //lamp staat aan
    gpio,2,0  //lamp uit
  else
    gpio.2,1 // lamp aan
  endif
endon

[...]

edit: ik gebruik hem voor een standschakelaar (waar je van 0 naar 1 gaat of vice versa). Aangezien je een pulsschakelaar gebruikt moet bij de "on switch#in" toch "on switch#in =1" gebruiken
Ik heb de bovenstaande regels toegevoegd, nu gaat met een puls de lamp aan .
Alleen uitzetten met een puls gaat niet, hoe kan ik dit doen ?
Staan er ergens voorbeelden van de gebruikte programmeertaal?
Ik zat zelf te denken dat ik iets van een "state-machine" erin te zetten zodat het programma de status bij kan houden van de uitgang.
Of is dit te ver gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
BoschR schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:55:
Ik heb een 4tal load cell's met een HX711. Deze wil ik graag uitlezen met een NodeMCU en via MQTT verzenden. Nu heb ik met de Arduino IDE deze code en deze code geupload naar de NodeMCU.

Helaas krijg ik geen leesbaar resultaat in de Serial Monitor en het lijkt "kapot" te gaan op:
code:
1
HX711 scale(12, 14);

Ik krijg de volgende output:
 ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,6)

load 0x4010f000, len 1384, room 16 
tail 8
chksum 0x2d
csum 0x2d
v09f0c112
~ld

De HX711 zelf heb ik momenteel niet aangesloten (die ligt op kantoor en ben nu thuis), maar ben benieuwd of iemand weet of dit het probleem is? (Dan is de oplossing vrij simpel :)) Of dat ik nog wat anders verkeerd doe.
Inmiddels de HX711 aangesloten en na wat kleine aanpassingen krijg ik nu ook "normale" output. Alleen is het gewicht nog steeds 0 gram.

Dit is de code die ik nu gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
#include "HX711.h"

// HX711.DOUT  - pin #A1
// HX711.PD_SCK - pin #A0

HX711 scale(12, 14);    // parameter "gain" is ommited; the default value 128 is used by the library

void setup() {
  Serial.begin(38400);

Serial.println("Before setting up the scale:");
  Serial.print("read: \t\t");
  Serial.println(scale.read());     // print a raw reading from the ADC

scale.set_scale(2280.f);                      // this value is obtained by calibrating the scale with known weights; see the README for details
  scale.tare();               // reset the scale to 0

Serial.println("After setting up the scale:");

Serial.print("read: \t\t");
  Serial.println(scale.read());                 // print a raw reading from the ADC

Serial.println("Readings:");
}

void loop() {
  Serial.print("one reading:\t");
  Serial.print(scale.get_units(), 1);
  Serial.print("\t| average:\t");
  Serial.println(scale.get_units(10), 1);

scale.power_down();             // put the ADC in sleep mode
  delay(5000);
  scale.power_up();
}

De VCC van de HX711 voed ik via de NodeMCU. Kan dit? Ik probeer zowel de 3V3 pin als de VIN hiervoor.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met Arduino, maar al vrij snel geswitched naar ESP8266-bordjes omdat ingebouwde wifi nu eenmaal erg handig is :) En de bordje kosten nauwelijks méér.

Ik heb juist mijn eerste praktische projectje voltooid; een vanaf de smartphone bedienbare schakelaar voor de elektrische deken van mijn vrouw. Na inschakelen blijft hij een uur aan, en als tussentijds weer een 'aan'-signaal verstuurd wordt wordt de tijd weer verlengd naar een uur. Gisteravond heb ik het in gebruik genomen, en ze vond het erg handig, nu kan ze een tijdje voordat ze naar bed gaat alvast het dekentje aanzetten*. Op het kastje waar ik alles ingebouwd heb zit een knop waarmee ook een uur gestart (en verlengd) kan worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als de wifi uitvalt de elektrische deken niet aan kan, dat snappen jullie wel ;)

Het kastje:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C2417b5XcAElUxh.jpg

De inhoud:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C2417byWgAEGofp.jpg

Zwarte blokje bovenaan: 240VAC/5VDC adaptertje
Blauwe blokje onderaan: relaisbordje
Printje rechts: ESP8266 Nodemcu 1.0
In het midden (niet goed te zien): LED+weerstand en schakelaar+weerstand

Ik ben nog bezig het apparaatje te documenteren, en de sketch te stroomlijnen (zal dat later ook nog wel even posten als daar belangstelling voor is), maar het werkt nu al twee dagen naar wens, en mijn vrouw is er blij mee!

* Ik moet er niet aan denken, een warm bed, maar hij ligt aan haar kant dus ik vind het best :+

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Hebben jullie de MH-Z19 (CO2-sensor) werkend onder ESPEasy op een Wemos D1 Mini? Ik heb de plugin meegecompileerd met de laatste firmware (repo gedownload als .zip en de ESPEasy.ino geopend in Arduino IDE) maar de sensor blijft op 0 ppm staan.

Ik weet dat de sensor het gewoon doet, want met deze sketch kan ik de sensor wel gewoon uitlezen op een NodeMCU

Ben er op het ESPEasy forum al mee bezig, maar misschien dat hier iemand een idee heeft?

Ok, WTF het werkt. Blijkbaar moet je het veld 'IDX / Var' ook invullen, zelfs als je zoals in mijn geval geen Domoticz gebruikt maar allen MQTT. Pff niet tof dit, weer een uur van m'n leven kwijt die ik niet terug krijg :/ Instelling 'Protocol' op tabblad 'Main' had ik al aangepast naar 'OpenHAB MQTT' dus echt een lelijk manco dat hij dan alsnog een waarde in dat IDX veld verwacht.

Oja en nog een note to self om vanaf de serial console met ESPEasy een connectie op te zetten met je netwerk:
code:
1
2
3
4
wifissid NETWERKNAAMHIER
wifikey WIFIWACHTWOORDHIER
Save
wificonnect

Scheelt weer klooien met de AP-modus e.d. Zie ook de andere commando's.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2017 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik was aan het denken om ESP8266 firmware te schrijven die het mogelijk maakt om de ESP aan te sturen via een HTTP api.

Bijvoorbeeld "http://192.168.1.12/digital?pin=10&value=1" om pin 10 op 1 te zetten.
En dingen als /analog?pin=10&value=100"
Als extra ook servo's, ledstrippen en zelfs SPI/I2C/UART (door een post met content-type binary).

Ik vroeg mij af of een vergelijkbaar project al bestaat, zodat ik hier aan kan meewerken.
Het idee is om een soort generieke firmware te maken voor op apparaten met een ESP8266, zodat je deze kan flashen op bijvoorbeeld de Sonoff.

Men kan dan een op ESP8266 gebaseerd apparaat eenvoudig aansturen vanuit een server, bijvoorbeeld vanuit een domotica platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thedr
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:59:
[...]

[...]

Hebben jullie de MH-Z19 (CO2-sensor) werkend onder ESPEasy op een Wemos D1 Mini? Ik heb de plugin meegecompileerd met de laatste firmware (repo gedownload als .zip en de ESPEasy.ino geopend in Arduino IDE) maar de sensor blijft op 0 ppm staan.

Ik weet dat de sensor het gewoon doet, want met deze sketch kan ik de sensor wel gewoon uitlezen op een NodeMCU

Ben er op het ESPEasy forum al mee bezig, maar misschien dat hier iemand een idee heeft?

Ok, WTF het werkt. Blijkbaar moet je het veld 'IDX / Var' ook invullen, zelfs als je zoals in mijn geval geen Domoticz gebruikt maar allen MQTT. Pff niet tof dit, weer een uur van m'n leven kwijt die ik niet terug krijg :/ Instelling 'Protocol' op tabblad 'Main' had ik al aangepast naar 'OpenHAB MQTT' dus echt een lelijk manco dat hij dan alsnog een waarde in dat IDX veld verwacht.
Ik heb hem 1.5 week geleden ontvangen, maar ben vorige week op vakantie geweest. Ga er eerdaags ook maar eens mee spelen :)
Accretion schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:47:
Ik was aan het denken om ESP8266 firmware te schrijven die het mogelijk maakt om de ESP aan te sturen via een HTTP api.

Bijvoorbeeld "http://192.168.1.12/digital?pin=10&value=1" om pin 10 op 1 te zetten.
Als extra ook servo's, ledstrippen en zelfs SPI/I2C/UART (door een post met content-type binary).

Ik vroeg mij af of een vergelijkbaar project al bestaat, zodat ik hier aan kan meewerken.
Het idee is om een soort generieke firmware te maken voor op apparaten met een ESP8266, zodat je deze kan flashen op bijvoorbeeld de Sonoff.

Men kan dan een op ESP8266 gebaseerd apparaat eenvoudig aansturen vanuit een server, bijvoorbeeld vanuit een domotica platform.
Kijk eens naar ESPEasy!

[ Voor 106% gewijzigd door Thedr op 24-01-2017 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:59:
[...]

[...]

O.. ja ... herkenbaar..
Heb ik ook al eens gehad.

Ik heb toevallig vanavond ook een binary gemaakt met zowel de MH-19z plugin en de Kaku plugin.
Verder heb ik plugin 4 aangepast (DS18b20).. ik had last van een aantal sensoren die de temperatuur in 9-bits doorgaven.. nu wordt iedere sensor gedwongen om de 12-bits waarde te sturen..

Als alles werkt kan ik flink wat ESP's opnieuw flashen en een aantal samenvoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[b][message=49994551,noline]Thedr schreef op dinsdag 24 januari 2017 @
Kijk eens naar ESPEasy!
Hmm dat ziet er zeker interessant uit!
Lijkt ook leuke features te hebben zoals configuratie d.m.v webpagina die op de ESP8266 zelf gehost wordt? En het vinden van andere devices d.m.v. UDP broadcast?

Ziet er een stuk beter uit als de default firmware van Sonoff, werkt tenminste ook als je geen verbinding met een of andere chinese cloud hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emilwesselink
19roland70 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:53:
[...]

Ik heb de bovenstaande regels toegevoegd, nu gaat met een puls de lamp aan .
Alleen uitzetten met een puls gaat niet, hoe kan ik dit doen ?
Staan er ergens voorbeelden van de gebruikte programmeertaal?
Ik zat zelf te denken dat ik iets van een "state-machine" erin te zetten zodat het programma de status bij kan houden van de uitgang.
Of is dit te ver gezocht?
Nee juist niet te ver gezocht. In mijn voorbeeld moet je de switch 2 die je toevoegt ook zien als een "state-machine".

Je hebt dus 2 switches in ESP easy (allebei op een andere GPIO). 1 voor de knop en 1 voor de relais (of andere actor). De stand voor de actor is dus bepalend wat het apparaat geeft. De stand van de puls schakelaar is altijd nul behalve als je hem ingedrukt hebt. Hier gebruik je de switch dus om een verandering (pulse) waar te nemen. Hoe heb je je devices en rules nu geconfigureerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Accretion schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:43:
[...]

Hmm dat ziet er zeker interessant uit!
Lijkt ook leuke features te hebben zoals configuratie d.m.v webpagina die op de ESP8266 zelf gehost wordt? En het vinden van andere devices d.m.v. UDP broadcast?

Ziet er een stuk beter uit als de default firmware van Sonoff, werkt tenminste ook als je geen verbinding met een of andere chinese cloud hebt.
Klopt, ESPEasy verzorgt zelf ook een accesspoint als hij geen bekend WiFi netwerk vindt. Daarnaast is er dus al heel veel inbegrepen zoals MQTT en HTTP communicatie en ondersteuning voor de meest bekende Home Automation pakketten. Werkt fantastisch, zeker omdat je voor veel standaard zaken niets hoeft toe te voegen.

Er is ook een rules-engine inbegrepen, zodat je lokaal ook al eea af kunt handelen (of bijvoorbeeld als fallback). Mooiste van alles is dat het behoorlijk actief ontwikkeld wordt door een enthousiaste community :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thedr op 25-01-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
emilwesselink schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:58:
[...]

Nee juist niet te ver gezocht. In mijn voorbeeld moet je de switch 2 die je toevoegt ook zien als een "state-machine".

Je hebt dus 2 switches in ESP easy (allebei op een andere GPIO). 1 voor de knop en 1 voor de relais (of andere actor). De stand voor de actor is dus bepalend wat het apparaat geeft. De stand van de puls schakelaar is altijd nul behalve als je hem ingedrukt hebt. Hier gebruik je de switch dus om een verandering (pulse) waar te nemen. Hoe heb je je devices en rules nu geconfigureerd dan?
Ik ben eruit.
Ik heb gpio2 nu ook als ingang staan , nu werkt het wel, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:11:
Ik ben een paar maanden geleden begonnen met Arduino, maar al vrij snel geswitched naar ESP8266-bordjes omdat ingebouwde wifi nu eenmaal erg handig is :) En de bordje kosten nauwelijks méér.

Ik heb juist mijn eerste praktische projectje voltooid; een vanaf de smartphone bedienbare schakelaar voor de elektrische deken van mijn vrouw. Na inschakelen blijft hij een uur aan, en als tussentijds weer een 'aan'-signaal verstuurd wordt wordt de tijd weer verlengd naar een uur. Gisteravond heb ik het in gebruik genomen, en ze vond het erg handig, nu kan ze een tijdje voordat ze naar bed gaat alvast het dekentje aanzetten*. Op het kastje waar ik alles ingebouwd heb zit een knop waarmee ook een uur gestart (en verlengd) kan worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat als de wifi uitvalt de elektrische deken niet aan kan, dat snappen jullie wel ;)

Het kastje:

[afbeelding]

De inhoud:

[afbeelding]

Zwarte blokje bovenaan: 240VAC/5VDC adaptertje
Blauwe blokje onderaan: relaisbordje
Printje rechts: ESP8266 Nodemcu 1.0
In het midden (niet goed te zien): LED+weerstand en schakelaar+weerstand

Ik ben nog bezig het apparaatje te documenteren, en de sketch te stroomlijnen (zal dat later ook nog wel even posten als daar belangstelling voor is), maar het werkt nu al twee dagen naar wens, en mijn vrouw is er blij mee!

* Ik moet er niet aan denken, een warm bed, maar hij ligt aan haar kant dus ik vind het best :+
gezien ik opzoek ben naar een betrouwbaar relais bordje die betrouwbaar is vroeg ik me af welke jij gebruikt heb?
ik heb van die Chinese bordjes liggen maar ik durf daar nog niet echt een 230vAC op te zetten..

ben ook benieuwd welke 230AC naar 5DC omvormer je gebruikt heb:)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:44:
[...]

gezien ik opzoek ben naar een betrouwbaar relais bordje die betrouwbaar is vroeg ik me af welke jij gebruikt heb?
ik heb van die Chinese bordjes liggen maar ik durf daar nog niet echt een 230vAC op te zetten..

Kijk eens naar de Linknode R4: ThinkPadd in "Het grote ESP topic"
De 230AC>5VDC die hij heeft gebruikt is volgens mij de HLK-PM01. Mooi dingetje, hier een review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Accretion schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:47:

Ja, zoals hieronder al gezegd kun je ervoor kiezen om te gaan voor een systeem met een centrale externe server (ESPeasy, Blynk, MQQT, dat soort dingen). Voordeel daarvan is dat het overal werkt (niet alleen op je lokale LAN) en dat het allemaal mooie frontends heeft (webpagina's en mobiele apps).

Nadeel is dat je je afhankelijk maakt van een dienst, van een werkende internetverbinding, en dat je gedwongen wordt de werkwijze van het gekozen platform aan te houden.

Alternatief is een lokaal webservertje draaien op je ESP8266. Dat heb ik bij mijn bovenstaande projectje gedaan en dat werkt voor deze toepassing goed. Precies zoals je zegt, is het een kwestie van aanroepen [intern IP-adres]/LED=ON en [intern IP-adres]/LED=OFF. Voordeel vind ik dat je het geheel in eigen hand hebt, het enige wat moet werken is de wifi en het werkt. Het is makkelijk uitbreidbaar met PIN-nummers en waarden.

Security is ook een vraagstuk natuurlijk, ik denk dat zo'n externe dienst i.h.a. veiliger is, maar omdat ik mijn LAN vertrouw is de onveiligheid van een lokaal webservertje ook weer niet heel groot. Verder is die afweging ook afhankelijk van de toepassing; is het gevaarlijjk of duur als er iets mis gaat? (En als dat zo is, is koppelen aan zo'n dienst dan wel veilig?)
Speedfightserv schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:44:
Ik heb deze gebruikt: http://www.dx.com/p/5v-re...-blue-448813#.WIiBH_nhBeg

Voor het schakelen van 240V ben ik niet zo huiverig, als je verbindingen en isolatie maar in orde zijn. Volgens de specs kan het relais 10A schakelen, maar met dergelijke vermogens zou ik zelf oppassen met dit soort goedkope bordjes - als je het al aandurft om apparaaten met dergelijk vermogens met hobby-apparaatjes te schakelen. Elektrische deken is 25W (vrijwel ohmse last, dus een stroom van 0,1A) en als die een keer onbedoeld voor langere tijd aan blijft staan is dat niet gevaarlijk. Ook daarom durf ik het op deze manier wel aan.
Inderdaad de HLK-PM01, ook verkrijgbaar in 3.3V. Lekker klein en deze inderdaad mede gekozen op basis van de review die ThinkPad postte.

-edit-

Weet iemand trouwens waar deze 5V/3.3V-voedinkjes als object voor Fritzing te krijgen zijn? Ik wil het schema van mijn projectje uittekenen namelijk maar ik kan het nergens vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2017 12:52 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

JeroenH schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:47:

Ja, zoals hieronder al gezegd kun je ervoor kiezen om te gaan voor een systeem met een centrale externe server (ESPeasy, Blynk, MQQT, dat soort dingen). Voordeel daarvan is dat het overal werkt (niet alleen op je lokale LAN) en dat het allemaal mooie frontends heeft (webpagina's en mobiele apps).

Nadeel is dat je je afhankelijk maakt van een dienst, van een werkende internetverbinding, en dat je gedwongen wordt de werkwijze van het gekozen platform aan te houden.

Alternatief is een lokaal webservertje draaien op je ESP8266.

Security is ook een vraagstuk natuurlijk..
Klopt, ik heb de laatste tijd toevallig wat kunnen aanklooien met NodeJS, Javascript en HTML5 (met material design lite), opzich heb ik wel zin om zelf een mooie backend server te maken (met fancy frontend plaatjes). Dan gaat het dus niet draaien op de ESP8266 zelf, maar iets als een raspberry Pi (aangezien NodeJS wat te zwaar zal zijn voor de ESP :) )

Security, tja, zolang je niet je deuren unlockt ermee en alles op LAN houdt, zit je prima?
Wel wachtwoorden veranderen en zorgen dat niet alles remote-updates kan krijgen.
Overigens zijn die clouddiensten ook niet inherent veilig? Daarnaast is het wel grappig

Als ik ook van veraf het systeem wil besturen kan dat via een VPN en anders moet ik nog even kijken hoe ik op een veilige manier de verbinding maak. Als het gedeelte dat publiek bereikbaar is een vorm van authenticatie nodig heeft en verbinding maakt met een afgeschermde server die indirect de ESP8266's aanstuurt, kan men niet direct code uploaden naar de ESP8266's en niet met m'n verlichting klooien zonder autenticatie? ;)

Maar ik hou het voor nu even lokaal.
JeroenH schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:47:

Weet iemand trouwens waar deze 5V/3.3V-voedinkjes als object voor Fritzing te krijgen zijn? Ik wil het schema van mijn projectje uittekenen namelijk maar ik kan het nergens vinden.
Die HLK-PM01 zit (voor zo ver ik weet) standaard in de Fritzing library, ik vindt hem gewoon als ik zoek op HLK.
(https://github.com/fritzi.../master/core/HLK-PM01.fzp)
Misschien moet je je library updaten voordat je hem ziet.

EDIT:
Mocht je het part niet kunnen vinden dan zijn hier overigens de dimensies te vinden (http://www.hlktech.net/product_detail.php?ProId=54) staat alleen niet bij of het in MM's is ;P

Heb laatst ook twee van die HLK modules gekocht, maar nog niet ontvangen. Zien er leuk uit, maar blijf me afvragen waarom de AC pins zo dicht op elkaar zitten en de DC pins verder.
Kan de module direct een ESP8266 aan? Wellicht is een condensator handig voor eventuele hoge stroompieken die de ESP8266 nodig heeft bij het verzenden? Maar heb eigenlijk nooit geleerd hoe je dat uitrekend :)

EDIT2:
Hmm, de ESP8266 lijkt niet echt heel hoge power spikes te hebben (had dit eerder wel bij een GSM module) en een keer bij een relay+esp combinatie. De coil van de relay trok dan alle stroom weg en daardoor resette de ESP8266.

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 25-01-2017 19:50 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 80 Laatste