Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Koffie schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:59:
edit: Zou het kunnen komen doordat ik de NodeMCU voed door 12v op de VIN te zetten ?
De nodemcu werkt met een LM1117 om van het input voltage 3.3v te maken. De LM1117 moet z'n overtollige energie ergens kwijt, en doet dit in de vorm van warmte. Ik heb zelf een tijdje een esp-12 op een 9v adapter laten draaien met een LM1117, maar die werd dan wel loeiheet. Ik zou dus in ieder geval zo snel mogelijk die voeding vervangen door iets met een lager voltage, ook al werkt het nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:05
jomas schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:38:
[...]

Dat is een leuke module. Hij lijkt een beetje op deze: https://nl.aliexpress.com...38-48e8-b7f7-861ccf5dc8e1 Dat zijn de modules die ook in de goedkopere powerbanks(Kruidvat, Wibra etc.) zitten. Nadeel van deze modules is dat de 'powerbank' uitschakelt bij lage belasting.

Heeft jouw module dat niet (als ik de beschrijving lees twijfel ik). Of zouden deze modules aan te passen zijn zodat ze altijd spanning aan de uitgang leveren?
Om precies te zijn had ik deze:
http://www.ebay.com/itm/1...m:m_hQpFrJ7px3_9WPLeVyBnQ

Werkt perfect en draait ook mijn kleinere apparatuur, in de 15 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
jctjepkema schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:01:
[...]

Om precies te zijn had ik deze:
http://www.ebay.com/itm/1...m:m_hQpFrJ7px3_9WPLeVyBnQ

Werkt perfect en draait ook mijn kleinere apparatuur, in de 15 mA.
Kan ik nou met zo'n module een zonnepaneeltje aansluiten als oplaadbron, een lipo als accu en een esp/arduino als load?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Laatst online: 22-09 10:05
sjimmie schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:05:
[...]

Kan ik nou met zo'n module een zonnepaneeltje aansluiten als oplaadbron, een lipo als accu en een esp/arduino als load?
Ik weet niets van het opladen en ontladen tegelijkertijd, echter mits je een 5v constante spanningsbron aansluit op de oplader laadt de lipo keurig op. Hou wel rekening met het verbruik van de electronica en het vermogen dat het zonnepaneeltje kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Helder, ik kan hetgeen ik wil wel oplossen met een module voor het opladen van de lipo en een module voor het voeden van de esp8266, maar ik hoop nog steeds een enkele module te vinden die beide tegelijk kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 18:23:
Nu ga ik toch twijfelen ...
- Uploaden via de webinterface lukte meer niet dan wel
- Deleten binnen de sketch: geen probleem
- Aanmaken van bestanden binnen de sketch : geen probleem
- Formatteren binnen de sketch : geen probleem
- Uploaden van nieuwe firmware + flashen : geen probleem

Ik zat vanaf werk ingelogd op mijn VPN zodat ik bij de ESP kon komen die thuis lag, normaal geeft dit nooit problemen.
Bij thuiskomst laptop gepakt en geprobeerd binnen lokale netwerk files naar de ESP te uploaden : niets aan de hand? :o

(Met 'binnen de sketch' bedoel ik dat de firmware zelf rechtstreeks bestanden aanmaakt/verwijderd ipv via een upload binnen te krijgen).
Ik denk toch echt dat het in de code zit icm hoe ik verbind.

Thuis : laptop verbonden met wifi A , de ESP is verbonden met wifi B. Het accesspoint van wifi B staat in de schuur en de ESP ook. Accesspoint wifi B is bedraad verbonden met accesspoint van wifi A.
Als ik nu dus vanaf laptop een bestand upload naar de SPIFFS van de ESP is dat geen enkel probleem,

Nu zit ik met dezelfde laptop op werk (bedraad) en ben verbonden met mijn VPN naar huis. Ik kan de ESP prima bereiken en ook een firmware uploaden en flashen gaat prima (307 KB).
Maar wederom lukt uploaden van een file van 18 KB niet (een file van 54 bytes geen probleem).

Nog vreemder is : deze constructie heeft tot nu toe altijd gewerkt.

Als test heb ik de ESP zojuist laten verbinden met wifi A, maar dit maakt geen verschil.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Koffie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:02:
[...]

Ik denk toch echt dat het in de code zit icm hoe ik verbind.

Thuis : laptop verbonden met wifi A , de ESP is verbonden met wifi B. Het accesspoint van wifi B staat in de schuur en de ESP ook. Accesspoint wifi B is bedraad verbonden met accesspoint van wifi A.
Als ik nu dus vanaf laptop een bestand upload naar de SPIFFS van de ESP is dat geen enkel probleem,

Nu zit ik met dezelfde laptop op werk (bedraad) en ben verbonden met mijn VPN naar huis. Ik kan de ESP prima bereiken en ook een firmware uploaden en flashen gaat prima (307 KB).
Maar wederom lukt uploaden van een file van 18 KB niet (een file van 54 bytes geen probleem).

Nog vreemder is : deze constructie heeft tot nu toe altijd gewerkt.

Als test heb ik de ESP zojuist laten verbinden met wifi A, maar dit maakt geen verschil.
Dus als ik het even snel lees dan werkt het alleen niet goed over je VPN bij grotere files.
Wellicht iets met de packetsize over je VPN (MTU moet kleiner zijn bij een VPN geneuzel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sjimmie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:27:
[...]

Dus als ik het even snel lees dan werkt het alleen niet goed over je VPN bij grotere files.
Wellicht iets met de packetsize over je VPN (MTU moet kleiner zijn bij een VPN geneuzel)?
Ja, via VPN gaat het mis (en bij grotere files misschien 1 op 30 keer goed). Zals eens naar MTU kijken idd. Vreemde is wel : dit heeft tot voor kort gewoon gewerkt.
Ik heb nog andere ESP's thuis draaien met dezelfde upload methode (maar verder andere code en andere functionaliteit) waar uploaden wél goed gaat,
Het moet dus toch iets zijn wat in de code aangepast is waardoor het niet werkt. Heb de grootste verdachten al een paar keer weggehaald maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Koffie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:31:
[...]
Het moet dus toch iets zijn wat in de code aangepast is waardoor het niet werkt. Heb de grootste verdachten al een paar keer weggehaald maar geen resultaat.
Kan het zijn dat er een stuk code wordt aangeroepen terwijl de upload loopt, die de upload kilt?
Wellicht gaat het "lokaal" snel genoeg waardoor het doorgaans geen probleem is, en via de VPN net wat langzamer waardoor de kans op een onderbreking groter is?
Ik weet niet of interrupts nog mogelijk zijn tijdens de OTA (ik zie nergens dat ze onderdrukt worden), maar dan zouden die wel kunnen storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sjimmie schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Kan het zijn dat er een stuk code wordt aangeroepen terwijl de upload loopt, die de upload kilt?
Wellicht gaat het "lokaal" snel genoeg waardoor het doorgaans geen probleem is, en via de VPN net wat langzamer waardoor de kans op een onderbreking groter is?
Ik weet niet of interrupts nog mogelijk zijn tijdens de OTA (ik zie nergens dat ze onderdrukt worden), maar dan zouden die wel kunnen storen.
De twee grootste mogelijke veroorzakers die ik er bij gebouwd had waren een function om de PID in autotune te laten lopen, en een telnet serve.
Beide al volledig eruit gehaald maar geen verschil.

De interrupt onderdrukking is een goede, ik weet dat een OTA update het eea disabled om te voorkomen dat de flash mis gaat, eens even kijken of ik dat bij uploaden ook kan doen/

UPDATE: Thuis eens geprobeerd wat er gebeurd als ik op de VPN inlog .. BAM uploaden niet mogelijk. VPN disconnecten en alles werkt weer. Heb de MTU a van 1450 teruggebracht naar 900 maar niets lijkt uit te merken. Erg vreemd.
Omdat het tot voor kort werkte,en ik de router (die ook de VPN server is) 1 dag voor de problemen begonnen een reboot had gegeven heb ik de router zojuist gereboot. Helaas, geen verschil.

Blijft dus een vreemd probleem, maar iig zekerheid dat het aan de VPN ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Koffie op 28-10-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zit er in je vpn config iets wat ervoor zorgt dat bijv packets vanaf de esp terug naar je laptop worden geblocked of simpelweg niet (goed) worden gerouteerd ofzo? Kun je bijv vanaf een andere machine je laptop over de vpn pingen? Of een ip conflict tussen je vpn ip en een bestaand lan apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sjimmie schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 09:56:
Zit er in je vpn config iets wat ervoor zorgt dat bijv packets vanaf de esp terug naar je laptop worden geblocked of simpelweg niet (goed) worden gerouteerd ofzo? Kun je bijv vanaf een andere machine je laptop over de vpn pingen? Of een ip conflict tussen je vpn ip en een bestaand lan apparaat?
Toch weer even verder getest naar aanleiding van deze vragen: Het blijkt dat ik toch NIET kan uploaden over VPN naar bestaande ESP projectjes hier in huis.
Dat sluit eigenlijk al volledig mijn code uit (eerder dacht ik dat uploaden naar bestaande ESP's wel lukte).

Tijd om toch eens de verandering op een rij te zetten, want tot voor kort heeft het gewoon gewerkt.

- Geen aanpassingen geweest aan VPN op de router
- De ESP heeft een vast IP op basis van DHCP gekregen (maar andedre ESP's hebben het ook ..)
- Router (Asus RT-AC68U) heeft een reboot gekregen
- Router heeft afgelopen tijd GEEN firmware upgrade gekregen
- Verschillende MTU settings geprobeerd, geen resultaat
- Geen windows updates gehad in de periode dat de issues begonnen zijn
- Laptop al verschillende keren gereboot

Ik ga nu eens wat testen doen met andere PC's in huis.

update: Laptop van de vrouw kan zonder problemen uploaden ..
VPN op eigen laptop verwijderd en opnieuw aangemaakt, geen verandering

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 29-10-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59
ik ben thuis bezig ben met domoticz En heb thuis de meeste lampen op kaku dimmers aangesloten maar mis hier een terugkoppeling. Tijdens mijn zoektocht naar een ander systeem ben ik bij esp terechtgekomen. Ik vind wel een aantal schakel systemen voor lampen e.d. Van sonoff maar zijn er ook al systemen die 220v lampen kunnen dimmen?
Het liefste dan ook nog als inbouw die achter een bestaande lichtschakelaar passen masr dit is niet perse een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Toch grappig dat ze gestopt zijn, maar er toch nieuwe NodeMCU bordjes zijn met de ESP-32S.
Ze zijn alleen nog wel prijzig: zo rond de €22!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 19:44
Mars Warrior schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Toch grappig dat ze gestopt zijn, maar er toch nieuwe NodeMCU bordjes zijn met de ESP-32S.
Ze zijn alleen nog wel prijzig: zo rond de €22!
Dit boardje is niet ontworpen door NodeMCU. Maar door AI-thinker, ze hebben ook voortaan de naam "NodeMCU" vast gelegd in China. Een van de reden dat we zijn gestopt met hardware. :/

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

LamSchaap schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:58:
[...]
Dit boardje is niet ontworpen door NodeMCU. Maar door AI-thinker, ze hebben ook voortaan de naam "NodeMCU" vast gelegd in China. Een van de reden dat we zijn gestopt met hardware. :/
Dat is wel heel lullig zeg.
Ik zie nu inderdaad AI-Thinker staan, dezelfde die de ESP-3212 module maakt.
Wel vreemd dat ze dan de ESP-32S van Espressif gebruiken.

Verder naast de devkit nog geen enkel bordje met een ESP-32 ontvangen. Iedereen meldt weken tot maanden vertraging, of dat de ESP-3212 vervangen zal worden door de ESP-32S. Leuk natuurlijk, maar die twee zijn niet pin compatibel, dus past niet op mijn PCB's.

Verder zijn de prijzen ruim verdubbeld. Mijn bestelde modules waren €4, en nu vraagt men ruim €8 :(
Ergens gaat er iets met vraag en aanbod mis geloof ik :+

Edit, zie net bij cnx (http://www.cnx-software.c...-arduino-nocemcu-support/) dat de ESP-3212 inderdaad exit is en vervangen wordt door de grotere ESP-32S module.

Grrr, kan ik me PCB's dus gaan weggooien en nieuwe laten maken. Lekker zo |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 30-10-2016 19:06 . Reden: Nieuws van cnx toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
Mars Warrior schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:37:
[...]

Dat is wel heel lullig zeg.
Ik zie nu inderdaad AI-Thinker staan, dezelfde die de ESP-3212 module maakt.
Wel vreemd dat ze dan de ESP-32S van Espressif gebruiken.

Verder naast de devkit nog geen enkel bordje met een ESP-32 ontvangen. Iedereen meldt weken tot maanden vertraging, of dat de ESP-3212 vervangen zal worden door de ESP-32S. Leuk natuurlijk, maar die twee zijn niet pin compatibel, dus past niet op mijn PCB's.

Verder zijn de prijzen ruim verdubbeld. Mijn bestelde modules waren €4, en nu vraagt men ruim €8 :(
Ergens gaat er iets met vraag en aanbod mis geloof ik :+

Edit, zie net bij cnx (http://www.cnx-software.c...-arduino-nocemcu-support/) dat de ESP-3212 inderdaad exit is en vervangen wordt door de grotere ESP-32S module.

Grrr, kan ik me PCB's dus gaan weggooien en nieuwe laten maken. Lekker zo |:(
Ik weet dat problemen waren met ESP-3212 module. Heb zelf 3 verschillende uitvoeringen gezien. Maar er stond ook een fake FCC ID op hun module. :+

Maar het is voor mij onbekend of de ESP-32S door Ai-Tinker is ontworpen of toch Espressif. Ieder geval lijkt het dat pin layout hetzelfde is als de ESP-WROOM-32.

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Ik ben benieuwd wat de gift is waar seeed studio het over heeft. Ze zeggen dat vanwege de vertraging er een gift bij iedere esp zit :+ Had de esp toch liever gewoon eerder zien komen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

LamSchaap schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:12:
[...]
Ik weet dat problemen waren met ESP-3212 module. Heb zelf 3 verschillende uitvoeringen gezien. Maar er stond ook een fake FCC ID op hun module. :+
Er moet toch iets enorm fout gelopen zijn om de hele module maar niet uit te brengen. Er waren al heel wat bordjes in omloop voor die ESP-3212. Die kunnen ook allemaal de vuilnishoop op.
Dat fake FCC-ID was ik al eerder tegengekomen, maar ik ging ervan uit dat ze dat wel zouden fixen bij de uiteindelijke release.
Maar het is voor mij onbekend of de ESP-32S door Ai-Tinker is ontworpen of toch Espressif. Ieder geval lijkt het dat pin layout hetzelfde is als de ESP-WROOM-32.
Op de NodeMCU van AI staat op de ESP module duidelijk Espressif, dus het lijkt erop dat ze de WROOM-32 onder een andere naam nu uitbrengen. De verschoven release datum is dan ook wel te verklaren, want ze moesten natuurlijk ff nog wat modules bakken.

Dat de prijs ook meteen maar verdubbeld is, is ff jammer. Ben benieuwd of mijn bestelde ex-ESP-3212's nog tegen dezelfde prijs geleverd worden.

We zullen het zien: het zou nu eind november worden voordat er wat uit komt. Leuk pakje voor onder de kerstboom 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
<verkeerde topic>

[ Voor 89% gewijzigd door sjimmie op 03-11-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:48
Ik weet niet of ik hier beter een eigen topic voor had kunnen openen, maar heb toch besloten hier een gokje te wagen. Ik "zit" met het volgende:

Als uitbreiding op mijn Domoticz setup heb ik een aantal DS18b20 sensoren aangeschaft omdat ik op diverse plekken de temperatuur wil meten. Mijn eerste ingeving was om kabels te gaan trekken of een 2e Raspberry als slave in te gaan richten, totdat ik de ESP tegen kwam. Ik heb hier in t hele pand goede wifi dekking (=betrouwbaarder dan 433 Mhz, heb maar 1 RFlink en meerdere wifi APs), en met de prijzen die ik langs zag komen zijn deze dingen goedkoper en makkelijker dan kabels trekken. Omdat het deels een beetje hobby is leek het me wel leuk om hier zelf mee te gaan knutselen. Ik ben niet bang voor een beetje soldeer-werk, dus hoef niet per se een kant en klaar oplossing, maar qua software (schrijven) ben ik een absolute leek. Een scriptje aanpassen uit een tutorial lukt echter nog wel prima :)

Nu de hamvraag: Wat heb ik concreet nodig om bovenstaande te kunnen realiseren?
Ik lees een Serial->Usb adapter? Welke ESP module doet wat ik wil? Kan ik ze op 5v voeden? of moet dit per se 3.3v zijn?

Heb best zin om weer met iets nieuws te beginnen voor tijdens de donkere dagen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
De makkelijkste optie zou dan biijvoorbeeld een nodemcu zijn. Die heeft al een usb poort die je zowel voor de seriele communicatie als ook voor de 5v voeding kan gebruiken. (via een gewone 5v usb lader werkt meestal al prima)
Relatief nadeel is dat een nodemcu wat groter is, maar altijd nog kleiner dan een rasppi, en iets duurder dan een kleine esp-01 maar dan hebben we het over 2 euro ofzo.
Er zit dan al een 3.3v output op waarmee je de ds18b20's kan voeden. Ik heb er zelf 3 aan een nodemcu op 1 onewire bus (ooit getest met 5).
Qua code zijn er echt legio voorbeelden, als je zoekt op esp8266 ds18b20.

edit, ipv een nodemcu zal een wemos ook prima voldoen hoor.
(en als geen haast hebt bestel je het in china via aliexpress, ebay, whatever)

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 04-11-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:07
Idd met een wemos module + proto schield + esp easy ben je zo klaar :)
Even solderen, esp easy code inladen, en via een web interface instellen op welke pin de sensor zit en je bent klaar zonder enige code getypt te hebben.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
alexswart schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:43:
ik ben thuis bezig ben met domoticz En heb thuis de meeste lampen op kaku dimmers aangesloten maar mis hier een terugkoppeling. Tijdens mijn zoektocht naar een ander systeem ben ik bij esp terechtgekomen. Ik vind wel een aantal schakel systemen voor lampen e.d. Van sonoff maar zijn er ook al systemen die 220v lampen kunnen dimmen?
Het liefste dan ook nog als inbouw die achter een bestaande lichtschakelaar passen masr dit is niet perse een must.
ik ben nu al een aantal dagen aan het zoeken maar kan nog steeds niks vinden.
zoek ik verkeerd of bestaat dit nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
alexswart schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:14:
[...]

Vervang bij het zoeken esp door arduino want wat je met een arduino kan kan ook met een esp.
Dan is er volgens mij wel vanalles te vinden zoals http://www.instructables....mer-The-circuit/?ALLSTEPS of https://forum.arduino.cc/index.php?topic=9371.0 of https://diyhacking.com/arduino-lamp-dimmer/ of https://github.com/circuitar/Dimmer of google arduino 220v dimmer

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 05-11-2016 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
alexswart schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 11:14:
[...]

alexswart schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:35:
[...]

Zijn de pcbs al binnen en heb je ze werkend? Ik wil een soortgelijk project starten en ben wel benieuwd naar jou ervaringen
Ik ben hiermee bezig.... echter heeft het de hele zomer stil gelegen maar de PCBs zijn al lang binnen en wil het deze winter aan de praat krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Tinusvolkel schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:45:
[...]

[...]

Ik ben hiermee bezig.... echter heeft het de hele zomer stil gelegen maar de PCBs zijn al lang binnen en wil het deze winter aan de praat krijgen
Ik had jou project idd al voorbij zien komen ziet er goed uit en ben er benieuwd naar.
Heb je voor jou pcm een nul draad nodig of kan dit net als bij de kaku inbouwdimmers met alleen een fase en een schakeldraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:48
sjimmie schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:26:
De makkelijkste optie zou dan biijvoorbeeld een nodemcu zijn. Die heeft al een usb poort die je zowel voor de seriele communicatie als ook voor de 5v voeding kan gebruiken. (via een gewone 5v usb lader werkt meestal al prima)
Relatief nadeel is dat een nodemcu wat groter is, maar altijd nog kleiner dan een rasppi, en iets duurder dan een kleine esp-01 maar dan hebben we het over 2 euro ofzo.
Er zit dan al een 3.3v output op waarmee je de ds18b20's kan voeden. Ik heb er zelf 3 aan een nodemcu op 1 onewire bus (ooit getest met 5).
Qua code zijn er echt legio voorbeelden, als je zoekt op esp8266 ds18b20.

edit, ipv een nodemcu zal een wemos ook prima voldoen hoor.
(en als geen haast hebt bestel je het in china via aliexpress, ebay, whatever)

Tinusvolkel schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:31:

Idd met een wemos module + proto schield + esp easy ben je zo klaar :)
Even solderen, esp easy code inladen, en via een web interface instellen op welke pin de sensor zit en je bent klaar zonder enige code getypt te hebben.
Thnx. Wemos was ik nog niet tegen gekomen, heb d'r meteen een besteld. Tijd om eens wat nieuws te leren :-) Hoe langer ik lees hoe meer mogelijkheden ik zie. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Ik probeer een fan aan te sturen via PWM mbv een NodeMCU bordje, maar ik krijg het niet aan de praat. Een fan verwacht een PWM periode van 25kHz en dat kan de ESP met de software PWM niet goed maken, dus gebruik ik hiervoor de volgende code: https://github.com/StefanBruens/ESP8266_new_pwm
Echter reageert de fan totaal niet als ik de PWM ingang van de fan aansluit op de NodeMCU. Mijn elektra kennis is niet echt 'je van het', dus ik heb geen idee of het überhaupt gaat werken met de 3V3 uitgangsspanning zonder extra componenten.
Is er iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
Kan je ons een schema/meer info geven over hoe je het nu aangesloten hebt? Er zijn te veel dingen onduidelijk voor ons om een zinnig antwoord te geven op je vraag.

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Vuikie schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:17:
Kan je ons een schema/meer info geven over hoe je het nu aangesloten hebt? Er zijn te veel dingen onduidelijk voor ons om een zinnig antwoord te geven op je vraag.
Tuurlijk. De NodeMCU wordt gevoed met de USB connector. De fan heeft een eigen 12V voeding. Vanaf D6 (GPIO12) van de ESP loopt een verbinding naar de PWM aansluiting (blauwe draad) op de fan header. Dit is de pin-out van een PWM header:
Afbeeldingslocatie: https://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=92908&d=1300219923
Ik gebruik eerder genoemde library om te PWMen en de volgende code:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#define PWM_CHANNELS 1
const uint32_t period = 200// * 200ns ^= 25 kHz

// PWM setup
uint32 io_info[PWM_CHANNELS][3] = {
    // MUX, FUNC, PIN
    {PERIPHS_IO_MUX_MTDI_U,  FUNC_GPIO12, 12},
};

// initial duty: all off
uint32 pwm_duty_init[PWM_CHANNELS] = {0};

pwm_init(period, pwm_duty_init, 1, io_info);
pwm_start();

// do something like this whenever you want to change duty
pwm_set_duty(200, 0);  // GPIO12: 100%
pwm_start();           // commit

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Heb je de Gnd van de nodemcu en de fan wel aan elkaar geknoopt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Ik heb net 3x Wemos D1 mini ontvangen. Ik heb er al een paar in gebruik, maar zit nu met het volgende.

Op dit moment heb ik even geen Windows machine tot mijn beschikking om de ESP Easy firmware op de devices te flashen. Mijn Macbook Pro crasht meteen als ik 1 van de Wemos op m'n USB poorten aansluit.

Hoe krijg ik nu de ESP Easy firmware op de Wemos geflashed?

Edit: nevermind. Heb m'n werk-laptop gebruikt :) All done :o

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-11-2016 13:17 ]

¯\_(ツ)_/¯

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Pixelmagic schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:24:
Heb je de Gnd van de nodemcu en de fan wel aan elkaar geknoopt ?
Ja, gedaan. Het gekke is als ik de PWM pin op GND of 3V aansluit, de fan ook op max speed bijft draaien. Mogelijk een kapotte PWM control op de fan, of zou ik nog iets anders over het hoofd kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
M.v.Veelen schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:32:
Mijn Macbook Pro crasht meteen als ik 1 van de Wemos op m'n USB poorten aansluit.
Hier was ik ook tegenaan gelopen. De ch340 driver is kaduuk op Sierra. Ik heb het hier opgeschreven https://www.simplicate.in...osx-10-12-sierra-16a313a/

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CodeIT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:22:
[...]

Tuurlijk. De NodeMCU wordt gevoed met de USB connector. De fan heeft een eigen 12V voeding. Vanaf D6 (GPIO12) van de ESP loopt een verbinding naar de PWM aansluiting (blauwe draad) op de fan header. Dit is de pin-out van een PWM header:
[afbeelding]
Ik gebruik eerder genoemde library om te PWMen en de volgende code:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#define PWM_CHANNELS 1
const uint32_t period = 200// * 200ns ^= 25 kHz

// PWM setup
uint32 io_info[PWM_CHANNELS][3] = {
    // MUX, FUNC, PIN
    {PERIPHS_IO_MUX_MTDI_U,  FUNC_GPIO12, 12},
};

// initial duty: all off
uint32 pwm_duty_init[PWM_CHANNELS] = {0};

pwm_init(period, pwm_duty_init, 1, io_info);
pwm_start();

// do something like this whenever you want to change duty
pwm_set_duty(200, 0);  // GPIO12: 100%
pwm_start();           // commit
"const uint32_t period = 200// * 200ns ^= 25 kHz"

Hoort die 200ns niet 40 microseconden te zijn? Denkend aan f = 1/T.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:01:
[...]

Ja, gedaan. Het gekke is als ik de PWM pin op GND of 3V aansluit, de fan ook op max speed bijft draaien. Mogelijk een kapotte PWM control op de fan, of zou ik nog iets anders over het hoofd kunnen zien?
Grote kans dat de fan niet overweg kan met het zwakke 3.3V signaal.
En puur 0V of 3.3V zonder pwm is niet voldoende volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49
Geinig, precies gisteravond die guide gevolgd om een ESP8266 Witty cloud te flashen en dan zie ik hem hier terug. Bedankt!
RobV schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:43:
[...]

Hier was ik ook tegenaan gelopen. De ch340 driver is kaduuk op Sierra. Ik heb het hier opgeschreven https://www.simplicate.in...osx-10-12-sierra-16a313a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Goede tip / uitleg, RobV ! Heb de stappen lig uitgevoerd voor een evt. volgende keer :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ladyada is weer met de ESP32 bezig :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
M.v.Veelen schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:09:
Goede tip / uitleg, RobV ! Heb de stappen lig uitgevoerd voor een evt. volgende keer :)
Top, bizar ik had nooit gedacht dat er echte mensen waren die mijn blog bezochten, enkel ad bots. _/-\o_

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Hey een ESP topic! Wat leuk :-)

Zojuist mijn eerste stappen op het ESP2866 pad gezet... heb van AliExpress 3x een D1Mini V2 binnen en die voorzien van een webserver / AP.

Ook bovenstaande problemen gehad op MacOS Sierra maar het installeren van de V1.3 drivers loste de problemen op...

Het uiteindelijke doel is om er (meerdere) RGB led strips op aan te sluiten... maar ben nu al blij dat ik een Access Point / Webserver heb draaien... En dat alles voor $4... niet te geloven :-)

Less = more

• sjimmie
Waarom zou je op elke esp weer een eigen wifi AP draaien? Is het niet handiger om ze beide gewoon als wifi clients met jouw bestaande wifi te verbinden, en zelf over datzelfde netwerk met de esp's te communiceren?

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:40:
Waarom zou je op elke esp weer een eigen wifi AP draaien? Is het niet handiger om ze beide gewoon als wifi clients met jouw bestaande wifi te verbinden, en zelf over datzelfde netwerk met de esp's te communiceren?
Dat is ook het plan... maar het is wel handig als het werkt zoals een chromecast...

kan je netwerk maken --> prima. Lukt dat niet --> wordt zelf een AP zodat de boel geconfigureerd kan worden.

source _/-\o_

Less = more

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
Ik krijg het niet voor elkaar om een RTC (DS3231) en een LCD (ILI9340) te gelijk te laten aansturen door een Nodemcu.

De RTC is aangesloten via I2C en de LCD via SPI. Afzonderlijk van elkaar werken ze prima maar zodra ik beide aanroep in mijn code gaat het mis. Dan geeft de RTC geen tijd meer aan maar altijd deze "tijd":

165:165:85

Afzonderlijk geeft de RTC perfect de tijd aan. Ik heb al andere library's geprobeerd voor de RTC maar dat maakt niet uit. De RTC stopt met werken zodra ik in de code "tft.begin();" aanroep. Die command is nodig om het LCD als het ware te starten.

Toen ik mijn code niet aan de praat kreeg heb ik maar een standaard example gepakt van de RTC en van daaruit proberen te werken. Dan krijg ik precies hetzelfde resultaat. Voorbeeld code:

http://pastebin.com/DQuqsL7E

Ik programmeer met de Arduino IDE.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

• Mars Warrior

Mars Warrior

Lennyz schreef op donderdag 17 november 2016 @ 17:42:
Ik krijg het niet voor elkaar om een RTC (DS3231) en een LCD (ILI9340) te gelijk te laten aansturen door een Nodemcu.

De RTC is aangesloten via I2C en de LCD via SPI. Afzonderlijk van elkaar werken ze prima maar zodra ik beide aanroep in mijn code gaat het mis. Dan geeft de RTC geen tijd meer aan maar altijd deze "tijd":

165:165:85

Afzonderlijk geeft de RTC perfect de tijd aan. Ik heb al andere library's geprobeerd voor de RTC maar dat maakt niet uit. De RTC stopt met werken zodra ik in de code "tft.begin();" aanroep. Die command is nodig om het LCD als het ware te starten.

Toen ik mijn code niet aan de praat kreeg heb ik maar een standaard example gepakt van de RTC en van daaruit proberen te werken. Dan krijg ik precies hetzelfde resultaat. Voorbeeld code:

http://pastebin.com/DQuqsL7E

Ik programmeer met de Arduino IDE.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Als I2C pin 4 en 5 gebruikt is het logisch dat het niet werkt, want 1 van die pins gebruik je voor het display voor de reset functie.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:00
Mars Warrior schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:35:
[...]

Als I2C pin 4 en 5 gebruikt is het logisch dat het niet werkt, want 1 van die pins gebruik je voor het display voor de reset functie.
Dat is A4. Nevermind: ESP topic 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door chaoscontrol op 17-11-2016 21:36 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Weet iemand wat er toch bedoeld wordt met de immer aanwezige AI Cloud? Het lijkt een beetje op een marketingkreet, ware het niet dat de GSM-modules van AI Thinker wel degelijk contact proberen te zoeken met een server. Het ligt voor de hand dat je dubieuze zaken niet zo open en bloot zou doen, maar ik kan er vrij weinig over terugvinden op het wereldwijde web.

• Lennyz
Mars Warrior schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:35:
[...]

8)7 8)7 Ik ben hier gewoon uren mee bezig geweest....Dat ik dat niet zag...Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:40:
+1

Wat is überhaupt het nut om een ESP8266 als AP in te zetten? Een AP zie ik als een mogelijkheid om je WiFi netwerk te vergroten.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

M.v.Veelen schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:25:
[...]

+1

Wat is überhaupt het nut om een ESP8266 als AP in te zetten? Een AP zie ik als een mogelijkheid om je WiFi netwerk te vergroten.
Al mijn projectjes zijn zo gebouwd dat ze default in AP mode starten. Daarna kun je (als je met AP verbonden bent) wifi gegevens invullen welke in een config file bewaard worden.
Als om wat voor reden dan ook de ESP niet meer met mijn wifi kan verbinden (ander SSID, andere locatie) hoef ik dat dingen niet meer aan een laptop te hangen en opnieuw te flashen om nieuwe wifi gegevens bekend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk86
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-10-2022
Dit is precies waar ik nu ook mee bezig ben. _/-\o_
Zojuist even je github bekeken, perfecte oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Laatst online: 13:29
Voor diegene die op een simpele manier hun SSID, wachtwoord willen overbrengen naar de esp is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de standaard in de SDK ingebouwde 'Smart Config APIs'. Je kan dan met een app (Android, Apple) op je telefoon je SSID en wachtwoord ingeven.

In mijn projecten gaat dat dus als volgt:

1. Esp maakt (normaal gesproken) automatisch contact met mijn Wifi en start dan direct mijn programma.
2. Gebeurt dit niet binnen 5 seconden dan roep ik de smartconfig call aan. Met mijn telefoon kan ik nu de Wifi gegevens invullen en klaar. (gegevens worden automatisch opgeslagen voor de volgende boot). Het is niet nodig om vooraf verbinding te maken met b.v. 192.168.4.1 o.i.d.

Nergens in mijn sourcecode of zelfgemaakte configfiles komen SSID en/of wachtwoord voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
De ESP's die ik gebruik worden eigenlijk nooit verplaatst en tot op heden zijn ze nog nooit het netwerk "kwijtgeraakt". Ik heb er nu eentje die ik straks meeneem naar m'n schoonouders om daar als LUX sensor te fungeren en ik zal daar de ESP op hun netwerk moeten aanmelden. Appeltje-eitje natuurlijk, maar jij hebt daar een nog makkelijker manier voor?

Waar beschrijf je hoe je dt doet met je smartphone enz. ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:23
Daar heb ik ook wel interesse in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even vlug eea over opgezocht. Is een makkelijke oplossing, maar verplicht je wel tot een app op een telefoon.
Ik hou het wel bij hoe ik het nu heb, lekker universeel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Laatst online: 13:29
M.v.Veelen schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 13:01:

Waar beschrijf je hoe je dt doet met je smartphone enz. ?
Ik gebruik zelf de standaard SDK van Espressif met een C-compiler. Deze SDK is de basis van alle andere ports. Documentatie over de smartconfig api staat in het API-reference manual. Die is te downloden via:

https://espressif.com/en/...=&field_type_tid%5B%5D=14

En dan scroll naar "ESP8266 Non-OS SDK API Reference"

De Android app die ik gebruik is:
Google Play: ESP8266 SmartConfig

Als je klikt op 'Meer informatie' staat daar ook een stukje Arduino code maar dat heb ik niet getest.
Er staat ook een filmpje maar daar versta ik niet veel van (en in de praktijk heb ik binnen enkele seconde de gegevens overgebracht terwijl het in het filmpje vrij lang duurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ook ik heb de ESP ontdekt en gelukkig ook direct een projectje bedacht: meten van de luchtvochtigheid in de badkamer en aan de hand daarvan de mechanische ventilatie aansturen.

Dus een ESP8266 gekocht, een DHT-22-sensor en met behulp van een vriend ESP Easy op de ESP gezet. Ik heb ook een voedingsblokje gekocht (230V->3.3V, 3A) en alles in een klein boxje ingebouwd. Ik kreeg via Domoticz netjes alle waarden door en het werkte super.

Echter, na een paar dagen kreeg ik geen waarden meer door. Na inloggen op de ESP zag ik ook “nan” staan bij de sensor. Ik dacht dat de hardware niet goed meer was, dus de connecties opnieuw gesoldeerd en getest en alles functioneerde weer als normaal… Voor een paar dagen.

Nu ben ik erachter gekomen dat even de spanning eraf halen en weer erop zetten het probleem verhelpt:
ik krijg weer data. Maar dit werkt elke keer slechts enkele dagen. Ik kan wel altijd blijven inloggen op de ESP. Een ‘zachte’ reboot via de software verhelpt het probleem ook niet. Ik heb geen flauw idee waar dit verder aan kan liggen.

Ik hoop dat jullie mij een zetje in de goede richting kunnen duwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:23
Misschien een paar condensatoren tussen de +V en gnd plaatsen, om spanningsdipjes op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mijn ervaring met de DHT22 is dat de ene het nét wel doet met 3.3V en de andere vaak nét niet.
De DHT22 heeft als minimale voedingsspanning 3.3V (spec: 3.3-6V), als jouw voeding icm de esp daar soms net even onder gaat dan zit je dus onder het minimum. De esp vindt dat prima, de dht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 22-09 06:38
Dirickteur schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:17:
Ook ik heb de ESP ontdekt en gelukkig ook direct een projectje bedacht: meten van de luchtvochtigheid in de badkamer en aan de hand daarvan de mechanische ventilatie aansturen.

Dus een ESP8266 gekocht, een DHT-22-sensor en met behulp van een vriend ESP Easy op de ESP gezet. Ik heb ook een voedingsblokje gekocht (230V->3.3V, 3A) en alles in een klein boxje ingebouwd. Ik kreeg via Domoticz netjes alle waarden door en het werkte super.

Echter, na een paar dagen kreeg ik geen waarden meer door. Na inloggen op de ESP zag ik ook “nan” staan bij de sensor. Ik dacht dat de hardware niet goed meer was, dus de connecties opnieuw gesoldeerd en getest en alles functioneerde weer als normaal… Voor een paar dagen.

Nu ben ik erachter gekomen dat even de spanning eraf halen en weer erop zetten het probleem verhelpt:
ik krijg weer data. Maar dit werkt elke keer slechts enkele dagen. Ik kan wel altijd blijven inloggen op de ESP. Een ‘zachte’ reboot via de software verhelpt het probleem ook niet. Ik heb geen flauw idee waar dit verder aan kan liggen.

Ik heb ook een tijdje met die DHT sensoren geklooid.. die uit China werken bij ook altijd maar heel even..
Ik gebruik tegenwoordig de Si7021.. dat bevalt mij een stuk beter!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:43
Dirickteur schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:17:

Heb je wel een pull-up geplaatst op de data lijn van de DHT22 ?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
sjimmie schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:49:
Mijn ervaring met de DHT22 is dat de ene het nét wel doet met 3.3V en de andere vaak nét niet.
De DHT22 heeft als minimale voedingsspanning 3.3V (spec: 3.3-6V), als jouw voeding icm de esp daar soms net even onder gaat dan zit je dus onder het minimum. De esp vindt dat prima, de dht niet.
Maar dan zou de DHT het op een gegeven moment weer moeten doen toch, niet pas na een reset van de voeding?
mightym schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:11:
[...]

Ik heb ook een tijdje met die DHT sensoren geklooid.. die uit China werken bij ook altijd maar heel even..
Ik gebruik tegenwoordig de Si7021.. dat bevalt mij een stuk beter!
De sensor werkt dus wél na een harde reset van de voeding en is in die zin niet kapot.
Speedfightserv schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:29:
[...]

Heb je wel een pull-up geplaatst op de data lijn van de DHT22 ?
Ja

Ik zal toch eens een andere DHT eraan hangen en een condensator toevoegen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dirickteur schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:39:
[...]

Maar dan zou de DHT het op een gegeven moment weer moeten doen toch, niet pas na een reset van de voeding?

[...]

De sensor werkt dus wél na een harde reset van de voeding en is in die zin niet kapot.

[...]

Ja

Ik zal toch eens een andere DHT eraan hangen en een condensator toevoegen. To be continued...
Tenzij gewoon op een gegeven moment de bus vastloopt. Het is meer dan bijv een analoge output/input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Laatst online: 21-06 22:43
Poeh dit is inderdaad een groot topic. Waar begin ik met mijn simpele vraag... ik wil op een apart ssid eens spelen met wat ESP8266 modules. Maar waar begin ik?

Wat concrete vragen:
1. Stel ik heb zo'n module. Hoe koppel ik hem aan mijn ssid? Wat heb nodig en hoe doe ik het?
2. Heeft zo'n module een IP adres en kan ik hier via http iets op "zien"?
3. Kan ik dan maak en breekcontacten via http monitoren?
4. Kan ik via een url de status van zo'n maak en breekcontact zien?
5. Kan je hier bv een DS18B20 of meerdere op aansluiten en de temperatuur via http bekijken?

Heel erg bedankt bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
slelieveld schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:09:
Poeh dit is inderdaad een groot topic. Waar begin ik met mijn simpele vraag... ik wil op een apart ssid eens spelen met wat ESP8266 modules. Maar waar begin ik?

Wat concrete vragen:
1. Stel ik heb zo'n module. Hoe koppel ik hem aan mijn ssid? Wat heb nodig en hoe doe ik het?
2. Heeft zo'n module een IP adres en kan ik hier via http iets op "zien"?
3. Kan ik dan maak en breekcontacten via http monitoren?
4. Kan ik via een url de status van zo'n maak en breekcontact zien?
5. Kan je hier bv een DS18B20 of meerdere op aansluiten en de temperatuur via http bekijken?

Heel erg bedankt bij voorbaat!
1. Die kun je koppelen door in de code jouw SSID + ww op te geven, of door hem als access point op te starten en dan middels een client (pc, telefoon, tablet, ?) in te stellen voor jouw netwerk
2. Ja hoor, hij zal onderdeel worden van jouw netwerk. Zie 1
3. Ja dat kan. De webpagina toont slechts status. De maak en breek contacten zullen onderwaten gemonitord worden.
4. Ja dat kan, dit kun je zelf doen middels HTML
5. Ja dat kan. Zie 4

Arduino voorbeeld hier;
http://randomnerdtutorial...-server-with-arduino-ide/

Maar zo zijn er 100-en op internet te vinden :+

[ Voor 5% gewijzigd door foekie01 op 21-11-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slelieveld
  • Laatst online: 21-06 22:43
Ok, snel antwoord, dank je. Maar concreet wat moet ik hebben om dat van punt 1 te doen...

Edit: ik heb geen arduino. Maar kan je zo'n module vanuit je pc ergens mee configureren?

[ Voor 34% gewijzigd door slelieveld op 21-11-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
slelieveld schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:17:
Ok, snel antwoord, dank je. Maar concreet wat moet ik hebben om dat van punt 1 te doen...

Edit: ik heb geen arduino. Maar kan je zo'n module vanuit je pc ergens mee configureren?
Wat je nodig hebt is code die dat mogelijk maakt. Dus of zelf programmeren of één van de vele voorbeelden uploaden die er in overvloed zijn.

Je hebt geen Arduino nodig om te programmeren of om überhaupt gebruik te maken van de esp8266. Zoek eens naar Nodemcu of naar Wemos.

[ Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 21-11-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Lennyz schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:47:
[...]

Wat je nodig hebt is code die dat mogelijk maakt. Dus of zelf programmeren of één van de vele voorbeelden uploaden die er in overvloed zijn.

Je hebt geen Arduino nodig om te programmeren of om überhaupt gebruik te maken van de esp8266. Zoek eens naar Nodemcu of naar Wemos.
Precies. En ik was niet concreet genoeg merk ik; de link die ik gaf gaat over arduino CODE op een esp. Niet een arduino. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er allemaal rondom dat hele nodemcu gebeuren, Ik kan me herinneren dat ik dingen las over dat de website en ontwikkeling gestopt zou worden. Ook kan ik me een periode herinneren dat de site niet bereikbaar was maar zojuist was hij dat wel weer. Van de melding over stoppen met de ontwikkeling kan ik overigens zo snel ook niks meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Op zich lees ik er nog genoeg over. Ik denk wel dat de grote menigte (inclusief mijzelf) liever arduino code draait dan LUA. Reden is dat ik gewoon geen tijd heb om mij LUA eigen te maken en allemaal tooltjes op te zetten. De arduino IDE heb ik standaard op windows en linux staan en is daarom, voor mij in ieder geval, veel toegankelijker en het werkt gewoon altijd. Als ik even een uurtje heb om wat te knutselen dan heb ik geen zin in gedoe en moet het hele gebeuren gewoon werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
Ik denk dat de Arduino port van de ESP toolchain de doodsteek voor NodeMCU is geweest. Ik heb wel wat gedaan met LUA en op zich is het niet zo heel moelijk en redelijk makkelijk te leren. Mijn probleem met NodeMCU was dat het relatief makkelijk is om je ESP te laten crashen en er een situatie kon onstaan waarin je heel moeilijk er een andere LUA file op kon krijgen en de ESP feitelijk in een 'infinite-loop' zat. Ook had ik het probleem dat je heel snel uit het geheugen van de ESP liep, zonder heel gekke dingen te doen. Een MQTT client en 2 x een ds18b20 en de ESP crashde al. In de Arduino omgeving programmeer je 'bare metal' en heb je deze problemen minder snel.
Plus het feit dat je een apart/raar tooltje nodig had om NodeMCU op een ESP01 te krijgen hielp daar ook niet aan mee.

Ik heb begrepen dat het geheugenmanagement in latere versies wel beter was, maar die heb ik simpelweg niet geprobeerd omdat de Arduino omgeving aan mijn wensen voldoet.

Ik ben dan ook van mening dat een geinterperteerde taal op een MCU niet goed werkt. Kijk ook maar naar, bijvoorbeeld, een BasicStamp. Die heeft het ook niet gered, omdat ook die tegen bepaalde problemen aan liep waarbij je niet of in veel mindere mate tegen aanloopt als je 'native' programmeert.

Het is misschien jammer, maar helaas. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, waarvan de Arduino omgeving, naar mijn mening, 1 van de betere is.

[ Voor 4% gewijzigd door Vuikie op 23-11-2016 22:15 ]

• Lennyz
User @LamSchaap heeft er een aantal weken geleden ook iets over gezegd.
LamSchaap schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:58:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LamSchaap
Lennyz schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:42:
User @LamSchaap heeft er een aantal weken geleden ook iets over gezegd.

[...]
Vuikie schreef op woensdag 23 november 2016 @ 22:10:
Ik denk dat de Arduino port van de ESP toolchain de doodsteek voor NodeMCU is geweest.
Er waren meerdere problemen in NodeMCU team... Geld, tijd, jaloezie en ruzies. En nog Ai-thinker die moeilijk deed. We hadden hoop nieuwe hardware ontwikkeld. Verschillende prototypes. Maar door de problemen nooit op de markt gekomen. Hier nog concept van mei 2015. Compact ESP8266 module.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fn9zAdf.jpg
Later is dit concept geript door Ai-thinker maar dan met ESP8285.

Maar goed, Ik kom zelf later keer met nieuwe hardware. Iets vernieuwd met de ESP32 en ESP8266. Dit is later keer te vinden op kickstarter. ;)

Kwalitatief blaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Zo, de nieuwe versie van mijn rolluik schakelaar zit ook weer in elkaar :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qPlaNN2.jpg

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:51
Zag net een mooie video van Charles Lohr die aan het overklokken is geslagen met de ESP. Hij heeft de wifi uitgezet en komt tot 346 MHz _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Thedr op 30-11-2016 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:42
Thedr schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:59:
Zag net een mooie video van Charles Lohr die aan het overklokken is geslagen met de ESP. Hij heeft de wifi uitgezet en komt tot 346 MHz _/-\o_

[video]
Bijbehorend artikel

http://hackaday.com/2016/...ew-1kb-contender-appears/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Ik gebruik een NodeMCU bordje om 2 ledstrips (SMD 5050) individueel aan te sturen dmv MQTT. De ledstrips hebben een 12v voeding en het bordje wordt gevoed met de USB.

Kan iemand mij vertellen hoe ik ook het bordje kan voeden met de 12v, zodat ik maar 1 voeding nodig heb? Ik las iets over een buck?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
BoschR schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:51:
Ik gebruik een NodeMCU bordje om 2 ledstrips (SMD 5050) individueel aan te sturen dmv MQTT. De ledstrips hebben een 12v voeding en het bordje wordt gevoed met de USB.

Kan iemand mij vertellen hoe ik ook het bordje kan voeden met de 12v, zodat ik maar 1 voeding nodig heb? Ik las iets over een buck?
zoiets?

https://nl.aliexpress.com...90-420a-a4b3-bf33a17d6db5

of hier:

http://www.tinytronics.nl/shop/Spanning-Converters/Step-Down

[ Voor 4% gewijzigd door mightym op 04-12-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Top, bedankt! Ja dat lijkt er wel op inderdaad. De module is instelbaar lees ik (enig idee hoe dit werkt, zit er een stelknop op oid?). Instellen op 3.3v met een multimeter en dan aansluiten op een 3.3v pin? Of beter 5v?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
BoschR schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:47:
[...]

Top, bedankt! Ja dat lijkt er wel op inderdaad. De module is instelbaar lees ik (enig idee hoe dit werkt, zit er een stelknop op oid?). Instellen op 3.3v met een multimeter en dan aansluiten op een 3.3v pin? Of beter 5v?
Je kan hem instellen met de schroef op de potmeter. Als je hem op de 5v aansluit, dan gaat de spanningsregelaar op de print met de ESP deze omlaag brengen door dissipatie (extra verliezen), volgens mij is 3,3V energetisch gezien een betere keus. De extra spanningsregelaar op de ESP print geeft wel weer wat extra zekerheid, mocht de step-down regelaar verlopen..dan rooster je die ESP niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
De nodeMCU kun je (als ik het schema bekijk) voeden met een voedingsspanning tot 20v.

Echter moet je wel kijken of de lineaire spanningsregulator niet te warm word.
want het spanningsverschil tussen de in en uitgangsspanning maal de stroom die je eruit trekt moet hij weg stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb een 12v volt voeding op de VIN van mijn nodeMCU en dat geeft iig geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb een ESP8266 met ESPeasy draaien, maar sinds een paar dagen blijft de LUX meter elke dag waarden van '0' doorgeven en gaat deze pas na een herstart weer de juiste waarden doorgeven. Waar kan dit aan liggen? Hij heeft het wekenlang prima gedaan en zijn "broertje" doet het ook nog steeds prima.

Ik heb het nu dan wel geautomatiseerd dat deze elke nacht even softwarematig een herstart krijgt en dan gaat het wel weer goed, maar het is niet zoals het hoort. Misschien dat er een "easy" fix voor is?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
mightym schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:17:
[...]

Je kan hem instellen met de schroef op de potmeter. Als je hem op de 5v aansluit, dan gaat de spanningsregelaar op de print met de ESP deze omlaag brengen door dissipatie (extra verliezen), volgens mij is 3,3V energetisch gezien een betere keus. De extra spanningsregelaar op de ESP print geeft wel weer wat extra zekerheid, mocht de step-down regelaar verlopen..dan rooster je die ESP niet meteen.
3.3v voeden op de VIN (5v) is een slecht idee? Of kan uberhaubt niet? Mijn redenatie: de spanningsregelaar hoeft dan niks te doen, maar je hebt wel de zekerheid bij het falen van de step-down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BoschR schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:24:
[...]

3.3v voeden op de VIN (5v) is een slecht idee? Of kan uberhaubt niet? Mijn redenatie: de spanningsregelaar hoeft dan niks te doen, maar je hebt wel de zekerheid bij het falen van de step-down.
Dit is idd een slecht idee :) de linaire voeding heeft sowieso een dropout spanning nodig.

Maar de Vin voeden met +12V zou gewoon moeten werken, dan heb je geen buck convertor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tinusvolkel schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:57:
[...]

Dit is idd een slecht idee :) de linaire voeding heeft sowieso een dropout spanning nodig.

Maar de Vin voeden met +12V zou gewoon moeten werken, dan heb je geen buck convertor nodig.
Dan wordt die lineaire regelaar wel heet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
mightym schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:25:
[...]

Dan wordt die lineaire regelaar wel heet..
12v op de VIN werkt wel, maar heb wel het idee dat het bordje warmer wordt.

Is het "normaal" dat wanneer ik het bordje op de stroom aansluit (of reset met de knop) met GPIO pinnen (d1, d2, d3, ground) bezet mijn applicatie niet wil starten? Ik kan dan ook geen toegang krijgen met ESPlorer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MA-Please
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05-2022
Een paar vorderingen aan mijn aquarium project van een paar pagina's terug.

1. Nieuwe led-strips ontvangen, geven genoeg licht (aan de blauwe kant maar hoogstwaarschijnlijk komt dit ook door mijn blauwe achterwand).
2. DS18B20 waterproof aan de praat gekregen met de esp.
3. Mosquitto geïnstalleerd en de esp hiernaar laten publishen.
4. Via Paho (mqtt in js via websocket) een front end in elkaar gestoken

Wat ik nu wil kunnen doen is: een ntp server vragen om de tijd en hiermee de verlichting schakelen. Via mqtt subscribe parameters ophalen om de verlichtingstijden en de lichtsterkte in te kunnen stellen.

Ntp server heb ik nog niet getest dus hier ga ik eerst zelf naar kijken.

De callback van pubsubclient al wel getest maar krijg deze precies niet aan de gang. Deze maakt ook gebruik van byte als data, zou deze graag omzetten naar een string. Iemand die dit al heeft gedaan en mij hierbij kan helpen?

Edit: callback werkt dus wel, testledje aan en uit werkt. Was nog wel even nadenken, ledje ging aan en uit met vertraging. Toch even geduurd voor ik me bedacht dat ik non blocking moet werken en dus niet delay(30000) in mijn code moet gooien. 8)7 Toch niet handig zo van het ene platform en taal naar het andere over en weer springen.

[ Voor 15% gewijzigd door MA-Please op 06-12-2016 18:55 . Reden: Oplossing gevonden ]

Freelance licht tech + operator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
M.v.Veelen schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:23:
Ik heb een ESP8266 met ESPeasy draaien, maar sinds een paar dagen blijft de LUX meter elke dag waarden van '0' doorgeven en gaat deze pas na een herstart weer de juiste waarden doorgeven. Waar kan dit aan liggen? Hij heeft het wekenlang prima gedaan en zijn "broertje" doet het ook nog steeds prima.

Ik heb het nu dan wel geautomatiseerd dat deze elke nacht even softwarematig een herstart krijgt en dan gaat het wel weer goed, maar het is niet zoals het hoort. Misschien dat er een "easy" fix voor is?
Voor de zekerheid heb ik maar extra ESP's besteld en ook extra LUX sensoren. Voor die paar centen :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Blegh, begin langzaam toch wel geërgerd te raken op seeedstudio. Ik heb daar begin september de ESP3212 besteld. Deze is toen vertraagd en gerenamed naar de ESP-32S. Allemaal geen probleem.

Wat echter wel een probleem is, is dat hun nieuwe deadlines ook niet gehaald zijn, en dat ze daar vrijwel niet over communiceren. Mijn ESPs zijn nog steeds niet verzonden, ookal zou de laatste batch eind november verzonden worden...

AARGH, Frustraties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gebruik zelf PlatformIO in de Atom IDE om de ESP's te programmeren. Ook de arduino's, trinkets, Wemos D1's en andere meuk die ik heb programmeer ik allemaal met PlatformIO in Atom. Zowel rechtstreeks via een serial TTL adapter, via een UNO of via OTA.
Ik ben wel al snel afgestapt van LUA en AT. Ik wil meer controle en volledig gebruik maken van de mogelijkheden. Regelmatig komt in mijn projectjes de #include <arduino.h> voor en run ik arduino code op de ESP's.

Zie : http://docs.platformio.org/en/stable/ide/atom.html . Gratis en zeker de moeite waard ten opzichte van de Arduino IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Robbiedobbie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:11:Wat echter wel een probleem is, is dat hun nieuwe deadlines ook niet gehaald zijn, en dat ze daar vrijwel niet over communiceren. Mijn ESPs zijn nog steeds niet verzonden, ookal zou de laatste batch eind november verzonden worden...
De 'laatste' voorspellingen zijn dat ze half december worden verstuurd. Ze krijgen maar mondjesmaat de ESP's binnen. Ook mijn bestellingen bij andere leveranciers zijn vertraagd, dus zelfs met die aanpak heb ik op dit moment nog geen ESP32-S binnen :(

Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze pas in 2017 op mijn deurmat zullen vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Interessant bordje met 4 relais, de 'Linknode R4'. Hij is er ook met 8 relais, de 'Linknode R8'.
De R4 is ~$15 op AliExpress, de R8 ~$20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3nIfODkqZzNYEABu8i2bODvC/full.png

Bouwkwaliteit ziet er goed uit, lijkt mij ook veilig genoeg om 230V mee te schakelen door de sleuven die in de PCB zijn gefreesd (zie foto's in linkje). Bij zo'n 'Sonoff' durf ik dat niet goed aan.

We gaan binnenkort verhuizen, in de woning hangt nu nog een oude (1998) ventilatiebox. Die ga ik vervangen door een veel zuinigere Itho Ecofan. Die wil ik vervolgens aansturen via m'n domotica en heb daarvoor iets nodig met 2 relais. Dit lijkt mij een mooie oplossing. ESPEasy erop flashen en dan de boel met MQTT uitlezen en aansturen. Aansturing ga ik doen op basis van CO2-waardes in de huiskamer. De 'MH-Z19' sensor (is ook al een plugin voor in ESPEasy) is een goed betaalbare CO2-sensor.

Alleen jammer dat er van de Linknode geen variant met 2 relais is. Dat is genoeg voor mij en maakt de boel nog iets compacter.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2016 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

ThinkPadd schreef op zondag 18 december 2016 @ 11:12:
Interessant bordje met 4 relais, de 'Linknode R4'. Hij is er ook met 8 relais, de 'Linknode R8'.
De R4 is ~$15 op AliExpress, de R8 ~$20.

[afbeelding]

Bouwkwaliteit ziet er goed uit, lijkt mij ook veilig genoeg om 230V mee te schakelen door de sleuven die in de PCB zijn gefreesd (zie foto's in linkje). Bij zo'n 'Sonoff' durf ik dat niet goed aan.

We gaan binnenkort verhuizen, in de woning hangt nu nog een oude (1998) ventilatiebox. Die ga ik vervangen door een veel zuinigere Itho Ecofan. Die wil ik vervolgens aansturen via m'n domotica en heb daarvoor iets nodig met 2 relais. Dit lijkt mij een mooie oplossing. ESPEasy erop flashen en dan de boel met MQTT uitlezen en aansturen. Aansturing ga ik doen op basis van CO2-waardes in de huiskamer. De 'MH-Z19' sensor (is ook al een plugin voor in ESPEasy) is een goed betaalbare CO2-sensor.

Alleen jammer dat er van de Linknode geen variant met 2 relais is. Dat is genoeg voor mij en maakt de boel nog iets compacter.
Ik zou er voor kiezen niet de 230 te schakelen als dat niet echt nodig is, er is namelijk een prima werkend alternatief wat ook nog eens voor minder geld werkt: bgitmans in "DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter"

Bijkomend voordeel is dat de ab die bij de Itho geleverd word gewoon blijft werken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Met mijn oplossing heb je terugkoppeling (via MQTT / HTTP kan ik status van de relais opvragen en weet ik dus wat de box echt aan het doen is). Via 868Mhz is het 'fire-and-forget' omdat je domoticasysteem geen enkele terugkoppeling heeft of de box het commando wel ontvangen heeft ;)

En heeft elke Ecofan ventilatiebox een RF-ontvanger? Als dat niet zo is dan moet ik die ook nog kopen. Ik had nu namelijk een box op het oog zonder afstandsbediening, voor €149,95. Zo'n set met afstandsbediening is al gauw minstens 40 euro duurder.

Er is voor beide oplossingen wat te zeggen, maar 230V aansluiten draai ik m'n hand niet voor om, dus ik vind mijn oplossing fijner in dit geval.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04:09
Ik heb hier zo'n Itho ventilatiesysteem met een arduino van een tijdsschakeling voorzien voor de badkamer. Dat werkt prima. :)

Die Ithobox heeft wel als vreemde gewoonte dat bij het inschakelen van de spanning hij op de middeste stand gaat draaien.

Volgens mij hebben ze trouwens allemaal een RF ontvanger maar ik weet het niet helemaal zeker.

Overigens heb je ook modulaire boxen van een ander merk waar je allerlei sensoren in kunt stoppen. dat heeft een lager tweak gehalte maar is wel veel makkelijker.

/Edit deze bedoel ik:

https://www.ventilatielan...comfort-plus-systeem.html

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 18-12-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37
Mijn Itho had geen RF-ontvanger, dus deze geautomatiseerd dmv een 4ch 433Mhz relay module, werkt uitstekend.
Ik gebruik hier effectief ook maar 2 relais. Gebruik wel de 4 knoppen apart, A schakelt de eerste relais, maar daar is niks verbonden, dus Itho gaan naar laagste stand. B en C zijn respectievelijk 2e en 3e stand van de Itho. D schakelt via Domoticz eerst naar stand C en 15 min later naar stand A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Songle-relais zie je vaker, maar ik heb geen idee of dat wat is en bovendien of het vaak nagemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 18 december 2016 @ 18:16:
[...]

Die Songle-relais zie je vaker, maar ik heb geen idee of dat wat is en bovendien of het vaak nagemaakt wordt.
Zo'n Ecofan doet een keer 45W maximaal op de hoogste stand, dat moet zo'n Songle (of een cheapass ripoff) makkelijk aan kunnen. Een verwarmingselement van 2.000W zou ik er niet mee schakelen, dan lassen de contactpunten in het relais zich waarschijnlijk vast :+

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2016 20:52 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 80 Laatste