Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-01 17:04
quote:
kevintjeb schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Dit gebruik ik atm : https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader Werkt heel netjes. Ik draai de applicatie op mijn vps en gebruik een orange pi (Kan ook een esp zijn) om de data uit te lezen en door te sturen.

Er zit een MQTT functie in.
Bedankt voor de reactie. Zag dit project ook langs komen tijdens het zoeken. Maar er zit in dit project zelf zit toch nergens code om op een ESP the executeren? (mijn OpenHab instance staat fysiek niet in de buurt van mij slimme meter. Vandaar zoek ik een simpele publisher)

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• kevintjeb
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:01
quote:
ice-T106 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:04:
[...]

Bedankt voor de reactie. Zag dit project ook langs komen tijdens het zoeken. Maar er zit in dit project zelf zit toch nergens code om op een ESP the executeren? (mijn OpenHab instance staat fysiek niet in de buurt van mij slimme meter. Vandaar zoek ik een simpele publisher)
Daar is niks voor aanwezig nee. Ben je handig met programmeren? Het enige wat je zult moeten doen is de P1 aansluiten op de seriŽle poort en dan lezen / zenden met Mqtt.. dat is een hele kleine sketch, voortborduren op iets van iemand anders is dan niet echt een idee. Tenzij je het wilt kopiŽren en je Mqtt server adres alleen aan wilt passen

www.kevinvandenbroek.nl

• ice-T106
Ik ben best handig met programmeren, en kan dit vast ook zelf maken. Maar voor dit soort use-cases is het heel handig en gebruikelijk om vergelijkbare code base te gebruiken. Zodat we samen een betere sketch maken. En ook het gedrag in de rest van de keten meer gestandaardiseerd is.

• Gamerkoe
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13-01 19:36
quote:
RobV schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:45:
Ik moet ook altijd een paar keer uploaden voordat het goed gaat. Ik heb een button gesoldeerd op de resetlijn van mijn nodemcu en met een beetje tricky timing lukt het uiteindelijk altijd om een sketch te flashen.
Er zit een reset/rst knop naast de micro USB ingang. Is die een andere reset knop dan die jij hebt gesoldeerd?

Wanneer is jou timing precies? Ik heb geprobeerd om vlak na het compilen de rst knop in te drukken, maar tot op heden elke keer dezelfde foutmelding.

Krijgen jullie trouwens allemaal precies dezelfde foutmelding? Bij de eerste sketches uploaden heb ik ook wel eens een error gehad, maar dan inderdaad opnieuw uploaden lost het dan wel op.

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

• Gamerkoe
Vanavond ook de NodeMcu flasher geprobeerd. Kijken of ik daar iets mee kan bereiken. Ook hier stopt het flashen na een tijdje. Onderstaande in de logging te vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Note:Detect serial port changed.
Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

Note:Serial port connected.
Note:Begin find ESP8266.
Note:ESP8266 ACK success.
Error:Set ESP8266 Address timeout.

Het flashen van een nieuwe NodeMcu (de vierde van vijf) lukt prima met de NodeMcu flasher. Maar ik durf hier niet verder mee omdat ik ze niet allemaal naar de gallemiezen wil helpen :'(...
Ook geprobeerd om te resetten vlak voor het flashen, of de flash knop ingedrukt houden tijdens het flashen. Niks helpt tot nu toe. Ik hoop dat iemand me kan helpen :X !!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 21:55
quote:
Gamerkoe schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:35:
Vanavond ook de NodeMcu flasher geprobeerd. Kijken of ik daar iets mee kan bereiken. Ook hier stopt het flashen na een tijdje. Onderstaande in de logging te vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Note:Detect serial port changed.
Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

Note:Serial port connected.
Note:Begin find ESP8266.
Error:Set ESP8266 Address timeout.

Het flashen van een nieuwe NodeMcu (de vierde van vijf) lukt prima met de NodeMcu flasher. Maar ik durf hier niet verder mee omdat ik ze niet allemaal naar de gallemiezen wil helpen :'(...
Ook geprobeerd om te resetten vlak voor het flashen, of de flash knop ingedrukt houden tijdens het flashen. Niks helpt tot nu toe. Ik hoop dat iemand me kan helpen :X !!
Heb je een USB-to-Serial adapter? Dan kan je daarmee ook proberen te flashen.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:37
Korte vraag, klopt het dat een NodeMCU v2 esp8266 zijn SSID standaard zichtbaar is voor iedereen zonder wachtwoord? Blijkbaar staat deze standaard in Accces point mode, en kan iedereen hier mee verbinden. Dit lijkt me niet echt wenselijk, kan je dit uitzetten en hoe doe je dit?

• Gamerkoe
quote:
Lennyz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:12:
[...]Heb je een USB-to-Serial adapter? Dan kan je daarmee ook proberen te flashen.
Nee; nog niet. Ik heb gisteren een serie van NodeMcu v2 besteld. Ook wat ESP-01's en inderdaad ook een FTDI. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is een andere laptop, maar het zal me verbazen dat het daar in zit :o ..

Nu alleen geduldig wachten tot het spul binnen is :X !

• WhizzCat
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:13

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Zijn er al mensen die bezig zijn met de ESP32? Ik heb em al een poosje binnen, maar nog niet echt aan toe gekomen. Wat echt te gek is, is dat je dus zelf twee loops kan toekennen aan de 2 cores. Multithreading made easy.

Aangezien ik www.blynk.cc gebruik voor domotica (en andere zaken) is de ESP32 fantastisch want het proces dat Blynk draait moet eigenlijk altijd draaien. Nu kan ik op de 2e core lekker allemaal andere dingen die normaal gesproken blocking zouden zijn.

@rorie http://esp8266.github.io/.../2.0.0/doc/libraries.html hier staan de diverse modussen waarin je een ESP kan zetten. Wifi.mode(STA) zou het commando moeten zijn om hem zich als een normale client te gedragen. Nou weet ik niet precies hoe dat met NodeMCU varianten zit, maar zo zou je het via de Arduino IDE (of andere IDE wss ook wel) kunnen regelen.

VW lief O+ | Pavel is ook lief O+
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01 20:08
quote:
rorie schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:37:
Korte vraag, klopt het dat een NodeMCU v2 esp8266 zijn SSID standaard zichtbaar is voor iedereen zonder wachtwoord? Blijkbaar staat deze standaard in Accces point mode, en kan iedereen hier mee verbinden. Dit lijkt me niet echt wenselijk, kan je dit uitzetten en hoe doe je dit?
Een NodeMCU v2 is niet anders dan iedere andere esp8266 op dat gebied. Jij bepaalt zelf of, en zo ja welk SSID met welk wachtwoord met de software die jij erop zet.
Een NodeMCU, of welke esp8266, zonder eigen software aanzetten en er niets mee doen is wat onzinnig lijkt me. Al zou er dan inderdaad al standaard een AP zonder ww worden gestart dan lijkt me dat niet echt een issue want er staat dan toch verder niets op. En de eerste keer dat je hem zelf flasht bepaal je dus alsnog zelf wat hij doet.
Of snap ik je vraag verkeerd?

• Lennyz
quote:
WhizzCat schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 06:41:
Zijn er al mensen die bezig zijn met de ESP32? Ik heb em al een poosje binnen, maar nog niet echt aan toe gekomen. Wat echt te gek is, is dat je dus zelf twee loops kan toekennen aan de 2 cores. Multithreading made easy.

Aangezien ik www.blynk.cc gebruik voor domotica (en andere zaken) is de ESP32 fantastisch want het proces dat Blynk draait moet eigenlijk altijd draaien. Nu kan ik op de 2e core lekker allemaal andere dingen die normaal gesproken blocking zouden zijn.
Ik heb er ook 1 thuis maar ik kan er nog geen functie voor bedenken. De voordelen ten opzichte van de andere ESP8266 die ik thuis heb vind ik voor mij nog minimaal. Bluetooth werkt nog niet goed met de Arduino IDE. Het is wel werkend te krijgen door direct de ESP32 SDK aan te spreken geloof ik. Maar zonder goede Arduino ondersteuning is het voor mij nu nog te moeilijk.

Programmeer jij met de SDK of met de Arduino IDE?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Lennyz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:15:
[...]

Ik heb er ook 1 thuis maar ik kan er nog geen functie voor bedenken. De voordelen ten opzichte van de andere ESP8266 die ik thuis heb vind ik voor mij nog minimaal. Bluetooth werkt nog niet goed met de Arduino IDE. Het is wel werkend te krijgen door direct de ESP32 SDK aan te spreken geloof ik. Maar zonder goede Arduino ondersteuning is het voor mij nu nog te moeilijk.

Programmeer jij met de SDK of met de Arduino IDE?
Ik gebruik tot volle tevredenheid PlatformIO als IDE. Onder water is dat natuurlijk dezelfde library toestanden als de Arduino IDE, maar het werkt een stuk prettiger.

Het voorbeeld wat ik noemde van Blynk heeft dus als voordeel dat je 1 proces dedicated op een core kan (en moet) draaien en dat de andere core voor je eigen bedenksels te gebruiken is.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Lennyz
quote:
WhizzCat schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Ik gebruik tot volle tevredenheid PlatformIO als IDE. Onder water is dat natuurlijk dezelfde library toestanden als de Arduino IDE, maar het werkt een stuk prettiger.

Het voorbeeld wat ik noemde van Blynk heeft dus als voordeel dat je 1 proces dedicated op een core kan (en moet) draaien en dat de andere core voor je eigen bedenksels te gebruiken is.
Gebruik je daarvoor iets als FreeRTOS? Of doe je dat op een andere manier?

• rorie
Misschien begrijp je mijn vraag niet helemaal al is deze al gedeeltelijk beantwoord. Bij mij thuis draaien er op het moment twee NodeMCU v2 bordjes. Hier draai ik eigen software op geschreven via de Arduino IDE gebruik makende van de ESP8266 core for Arduino. Met een van de twee stuur ik mijn mechanische ventilatie aan wat bij jou denk ik wel een bekend project is. Met de ESP8266WiFi.h library maak ik verbinding met mijn router met een SSID en wachtwoord, dit werkt prima.

Wat mij verbaasde is dat beide bordjes zichtbaar zijn als acces point in de lijst met beschikbare draadloze netwerken. Nou dacht ik dat dit alleen was als je hem voor de eerste keer uit de doos haalde maar niet meer als je hem geflashed had met je eigen software, blijkbaar moet je dit dus eenmalig uitzetten. Wat mij ook verbaasde is dat de ESP8266 het SSID en wachtwoord opslaat, als je deze opnieuw flashed zonder een SSID en wachtwoord dan kan deze wel gewoon verbinding maken met je router.
quote:
jvdmast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:54:
[...]

Een NodeMCU v2 is niet anders dan iedere andere esp8266 op dat gebied. Jij bepaalt zelf of, en zo ja welk SSID met welk wachtwoord met de software die jij erop zet.
Een NodeMCU, of welke esp8266, zonder eigen software aanzetten en er niets mee doen is wat onzinnig lijkt me. Al zou er dan inderdaad al standaard een AP zonder ww worden gestart dan lijkt me dat niet echt een issue want er staat dan toch verder niets op. En de eerste keer dat je hem zelf flasht bepaal je dus alsnog zelf wat hij doet.
Of snap ik je vraag verkeerd?

• Lennyz
quote:
rorie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:45:

Wat mij verbaasde is dat beide bordjes zichtbaar zijn als acces point in de lijst met beschikbare draadloze netwerken. Nou dacht ik dat dit alleen was als je hem voor de eerste keer uit de doos haalde maar niet meer als je hem geflashed had met je eigen software, blijkbaar moet je dit dus eenmalig uitzetten.
Ik heb verschillende Wemos, Nodemcu's en losse ESP8266 chips en geen 1 heeft het gedrag dat jij beschrijft. Wellicht is er iets in je sketch dat een accespoint activeert. Post je code eens hier.
quote:
Wat mij ook verbaasde is dat de ESP8266 het SSID en wachtwoord opslaat, als je deze opnieuw flashed zonder een SSID en wachtwoord dan kan deze wel gewoon verbinding maken met je router.
[...]
Dit klopt inderdaad en dat heeft iets te maken met waar de ESP de gegevens voor het netwerk opslaat op de chip.

• jvdmast
quote:
Met de ESP8266WiFi.h library maak ik verbinding met mijn router met een SSID en wachtwoord, dit werkt prima.

Wat mij verbaasde is dat beide bordjes zichtbaar zijn als acces point in de lijst met beschikbare draadloze netwerken
Dan heb je wellicht iets teveel in je code staan waardoor je het AP stukje ook werkelijk activeert.
Of heb je WiFi.mode(WIFI_AP_STA); of WiFi.mode(WIFI_AP); ooit gebruikt en daarna nooit meer alleen WiFi.mode(WIFI_STA); ingesteld. Dan komen we op jouw volgende vraag...
quote:
Wat mij ook verbaasde is dat de ESP8266 het SSID en wachtwoord opslaat, als je deze opnieuw flashed zonder een SSID en wachtwoord dan kan deze wel gewoon verbinding maken met je router.
Ja hij slaat dat op. Of dat handig is kan je over discussieren, het is eenmaal zo. Dat geldt voor alle esp8266 modellen want het zit in de SDK. Maar dan nog moet je wel de wifi aanzetten. Als je code met bijv alleen blink gebruikt zal dat niet gebeuren. (en je kan het ook simpel wissen)

• rorie
Al mijn sketches maken gebruik van dezelfde functie om verbinding te maken met mijn router waar niks gedaan word met Wifi.mode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
void ConnectToWifi()
{
  char ssid[] = "";
  char pass[] = "";
  int i = 0;

IPAddress gateway(192, 168, 1, 1);
  IPAddress subnet(255, 255, 255, 0);
  WiFi.config(ip, gateway, subnet);

WiFi.hostname(currentHostName);
  WiFi.begin(ssid, pass);

if (WiFi.status() != WL_CONNECTED && i >= 30)
  {
    WiFi.disconnect();
    delay(1000);
  }
  else
  {
    delay(5000);
  }

}

Ga vanavond even kijken of Wifi.Mode(STA) er voor zorgt dat mijn ESP8266 zich niet meer als Acces point voordoet. Bedankt voor alle info en hulp!
quote:
jvdmast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:30:
[...]

Dan heb je wellicht iets teveel in je code staan waardoor je het AP stukje ook werkelijk activeert.
Of heb je WiFi.mode(WIFI_AP_STA); of WiFi.mode(WIFI_AP); ooit gebruikt en daarna nooit meer alleen WiFi.mode(WIFI_STA); ingesteld. Dan komen we op jouw volgende vraag...

[...]

Ja hij slaat dat op. Of dat handig is kan je over discussieren, het is eenmaal zo. Dat geldt voor alle esp8266 modellen want het zit in de SDK. Maar dan nog moet je wel de wifi aanzetten. Als je code met bijv alleen blink gebruikt zal dat niet gebeuren. (en je kan het ook simpel wissen)

• jvdmast
quote:
rorie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:45:
Al mijn sketches maken gebruik van dezelfde functie om verbinding te maken met mijn router waar niks gedaan word met Wifi.mode:
Ga vanavond even kijken of Wifi.Mode(STA) er voor zorgt dat mijn ESP8266 zich niet meer als Acces point voordoet. Bedankt voor alle info en hulp!
Precies, als je geen .Mode() opgeeft zal ook die hergebruikt worden bij een .begin().

EDIT:
Jouw voorbeeld:
C++:
1
2
3
  char ssid[] = "";
  char pass[] = "";
  WiFi.begin(ssid, pass);

Zorgt er eigenlijk juist voor dat de eerdere setting voor SSID en ww worden gewist.
(maar ik denk dat je gewoon jouw echte waarden uit het voorbeeld hebt verwijderd)

jvdmast wijzigde deze reactie 17-08-2017 11:50 (23%)

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
Lennyz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:32:
[...]

Gebruik je daarvoor iets als FreeRTOS? Of doe je dat op een andere manier?
Nee, ik doe 't vrij simpel met een ESP32 library, zie stukje code alhier:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
#define BLYNK_PRINT Serial

#include <Arduino.h> // This include is only needed if you build on PlatformIO
#include <WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <BlynkSimpleEsp32.h>

char auth[] = "charstuff";

char ssid[] = "wifistuff";
char pass[] = "morewifistuff";

WidgetLED led1(V1);
WidgetLED led2(V2);
WidgetLED led3(V3);

// Dirty loop with delays, YUCK!
void loop1(void *pvParameters)
{
  while (1)
  {
    if (led1.getValue()) { led1.off();
    } else { led1.on(); }
    Serial.println("1s");
    delay(1000);

if (led2.getValue()) { led2.off();
    } else { led2.on(); }
    Serial.println("2s");
    delay(2000);

if (led3.getValue()) { led3.off();
    } else { led3.on(); }
    Serial.println("3s");
    delay(3000);
  }
}

// And running blynk stuff on other loop. Note the 1ms delay, this is need so the watchdog doesn't get confused
void loop2(void *pvParameters) {
  while (1) {
     Blynk.run();
     delay(1);
  }
}

void setup()
{
  Serial.begin(9600);

Blynk.begin(auth, ssid, pass, "serverstuffhere or cloud", 8442);

// Here we create what is normally a timer thing
  // Note the last argument, this is the Core of the ESP it will run on!
  xTaskCreatePinnedToCore(loop1, "loop1", 4096, NULL, 1, NULL, 0);
  xTaskCreatePinnedToCore(loop2, "loop2", 4096, NULL, 1, NULL, 1);
}

void loop()
{
// And an emtpy loop!
}

In dit geval specifiek met Blynk, maar de xTaskCreatePinned zit gewoon in de ESP32 hardware libraries natuurlijk :)
quote:
rorie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:45:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
void ConnectToWifi()
{
  char ssid[] = "";
  char pass[] = "";
  int i = 0;

IPAddress gateway(192, 168, 1, 1);
  IPAddress subnet(255, 255, 255, 0);
  WiFi.config(ip, gateway, subnet);

WiFi.hostname(currentHostName);
  WiFi.begin(ssid, pass);

if (WiFi.status() != WL_CONNECTED && i >= 30)
  {
    WiFi.disconnect();
    delay(1000);
  }
  else
  {
    delay(5000);
  }

}

[...]
Als ik je een tip mag geven, gebruik SimpleTimer als library om delays en herhalende functies te doen. SimpleTimer is non-blocking en met een delay blokkeer je de hele CPU van je MCU en kan je niks anders doen.

WhizzCat wijzigde deze reactie 17-08-2017 12:02 (22%)

• jvdmast
quote:
WhizzCat schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:58:
Als ik je een tip mag geven, gebruik SimpleTimer als library om delays en herhalende functies te doen. SimpleTimer is non-blocking en met een delay blokkeer je de hele CPU van je MCU en kan je niks anders doen.
Tijdens zijn ConnectToWifi zal dat geen probleem zijn, want zonder wifi kan hij wellicht toch (nog) niets.
En functies die je altijd wilt laten doorgaan hang je dan bijvoorbeeld aan interrupts of timers...

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
jvdmast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:43:
[...]

Tijdens zijn ConnectToWifi zal dat geen probleem zijn, want zonder wifi kan hij wellicht toch (nog) niets.
En functies die je altijd wilt laten doorgaan hang je dan bijvoorbeeld aan interrupts of timers...
Mee eens, maar het is een goede gewoonte bij krap bemeten MCU's heb ik gemerkt. Ik heb er in ieder geval veel profijt van :)

• rorie
Mensen hier ervaring met de Arduino rtc ds3231? Deze module gebruik ik nu voor het loggen van data. Wat ik daarnaast zou willen is een bepaalde actie uitvoeren wanneer er een nieuwe dag begint, 0 uur dus.
Nou vroeg ik me af wat de beste (het meest precies) manier hier voor is, is dit een alarm zetten of domweg gewoon controleren op uur, minuut en seconde.
code:
1
2
3
4
if (rtc.hour == 0 && rtc.minute== 0 && rtc.second == 0)
{
   //Do Something
}

Hoe groot is de kans dat bovenstaande code mis gaat, dus gemist word?

• Lennyz
quote:
rorie schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:48:
Mensen hier ervaring met de Arduino rtc ds3231? Deze module gebruik ik nu voor het loggen van data. Wat ik daarnaast zou willen is een bepaalde actie uitvoeren wanneer er een nieuwe dag begint, 0 uur dus.
Nou vroeg ik me af wat de beste (het meest precies) manier hier voor is, is dit een alarm zetten of domweg gewoon controleren op uur, minuut en seconde.
code:
1
2
3
4
{
   //Do Something
}

Geen idee. Dat hangt er helemaal vanaf hoe jouw code eruit ziet en welke libraries jij gebruikt. Wat gebeurt er als je die code uitvoert?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:09
quote:
code:
1
2
3
4
{
   //Do Something
}

Als je 100% zeker bent dat je nooit langer dan een seconde delay hebt op het uitlezen van de tijd, dan kan je code werken. Ik zou het je afraden, eventueel op uur =0 en minuut = 0 en intern bitje "reedsActieUitgevoerd" om meerdere keren herhalen te vermijden.

Een alarm zetten is natuurlijk technisch het mooiste, dan kan je in je code kijken wanneer het uitkomt, afhandelen en opnieuw klaarzetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ice-T106
quote:
ice-T106 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:18:
Ik ben best handig met programmeren, en kan dit vast ook zelf maken. Maar voor dit soort use-cases is het heel handig en gebruikelijk om vergelijkbare code base te gebruiken. Zodat we samen een betere sketch maken. En ook het gedrag in de rest van de keten meer gestandaardiseerd is.
Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden.
@neographikal heeft zijn code op GitHub gezet.
Als je naar de code kijkt zit hier toch heel wat code in die je niet steeds from scratch wil schrijven:
https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

• kevintjeb
quote:
ice-T106 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

Om mijn eigen vraag maar te beantwoorden.
@neographikal heeft zijn code op GitHub gezet.
Als je naar de code kijkt zit hier toch heel wat code in die je niet steeds from scratch wil schrijven:
https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT
Niet om moeilijk te doen, of om je te triggeren. Dit is gewoon mijn mening:

Het is geen code die je uberhaupt vaker wilt gebruiken, daarvoor gebruik je libraries (Denk aan json parsen oid). Code voor Arduino (de sketches) zijn vaakwel zo simpel dat het simpeler is om het snel even zelf te programmeren. 250 regels is nu ook niet zo heel veel 8)7 ..

Dit programma heb je, als je een beetje kunt programmeren, zo op je scherm staan.

www.kevinvandenbroek.nl

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10:06
quote:
code:
1
2
3
4
{
   //Do Something
}

Een time of day alarm zetten in je DS3231. Als je een RTC hebt met alarms, waarom zou je dan nog in je arduino met tijd gaan werken :+

• ice-T106
quote:
kevintjeb schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:23:
[...]

Niet om moeilijk te doen, of om je te triggeren. Dit is gewoon mijn mening:

Het is geen code die je uberhaupt vaker wilt gebruiken, daarvoor gebruik je libraries (Denk aan json parsen oid). Code voor Arduino (de sketches) zijn vaakwel zo simpel dat het simpeler is om het snel even zelf te programmeren. 250 regels is nu ook niet zo heel veel 8)7 ..

Dit programma heb je, als je een beetje kunt programmeren, zo op je scherm staan.
I guess we have to agree to disagree.
Deze code maakt al gebruik van aardig wat libraries. En er zitten ook wel wat slimme dingen zoals de serial inverted gebruiken door middel van SoftSerial. Zodat die niet in hardware hoeft te gebeuren.
Maar ik begrijp je punt. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een MQTT deurbel gemaakt met een ESP en zou ik de code van deze twee natuurlijk prima kunnen combineren. Maar ik vind persoonlijk starten met een werkend voorbeeld met goede learnings altijd wel prettig.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Wat de code betreft, die kan netter, normaal zou ik het netjes in klassen uitwerken maar in alle eerlijkheid ben ik niet goed in c/c++. Had ik dit in C# uitgewerkt had het er anders uitgezien.

Aan de andere kant is het dermate specifiek spul dat ik er ook niet al te moeilijk over ga doen.

Op zoek naar een fotograaf?

• neographikal
  • Niet online
quote:
ice-T106 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:44:
[...]

I guess we have to agree to disagree.
Deze code maakt al gebruik van aardig wat libraries. En er zitten ook wel wat slimme dingen zoals de serial inverted gebruiken door middel van SoftSerial. Zodat die niet in hardware hoeft te gebeuren.
Maar ik begrijp je punt. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een MQTT deurbel gemaakt met een ESP en zou ik de code van deze twee natuurlijk prima kunnen combineren. Maar ik vind persoonlijk starten met een werkend voorbeeld met goede learnings altijd wel prettig.
Vraagje van mijn kant @ice-T106 wat gebruik je om daadwerkelijk het belgeluid weer te geven in de woning? :)

• ice-T106
Is nog work in progress.
Maar gebruik in de eerste versie, de originele gong en gong adapter via een relais op de ESP (dus kan ook uitgezet worden). En een push notificatie (via OpenHab) naar de mobiele telefoons. Misschien komt er nog een mobiele 433 Mhz gong bij de je ergens neer kan leggen (Ook via OpenHab zodat ik het ook voor andere alerts zou kunnen gebruiken).

• neographikal
  • Niet online
Ik zoek eigenlijk naar een elegantere oplossing dan die gong :P

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:14:
Lampen die van kleur veranderen? Zie je ook steeds meer met de RGB smart lights :) Is ook een stuk rustiger voor je oren ;)

• ice-T106
Heb ook nog mijn hele huis vol met Hue lampen hangen ja. Dus zodra je MQTT berichten hebt die naar een domotica systeem gaan dan zijn de mogelijkheden eigenlijk eindeloos. Leuke van de push notificaties is dat je het ook binnen krijgt als je niet thuis bent.

• rorie
Graag zou ik een tweede device via i2c aansluiten op mijn NodeMcu v3, de grote vraag is alleen hoe? Er is op het moment een ADAFRUIT DS3231 RTC aangesloten, hier wil ik nog een ADAFRUIT AM2315 Temperature/Humidity Sensor aan toe voegen. Uit de datasheets van deze devices blijkt dat beide een ander adres gebruiken dus dat is mooi.

Kan ik nu beiden devices op dezelfde SDA en SCL pinnen aansluiten en iets met Wire.begin(Adres) om een desbetreffend device te selecteren voorgaande het uit te lezen?

Of beide devices op andere pinnen aansluiten en met Wire.begin(D1,D2) om een desbetreffend device te selecteren voorgaande het uit te lezen?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

quote:
rorie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:10:
Graag zou ik een tweede device via i2c aansluiten op mijn NodeMcu v3, de grote vraag is alleen hoe? Er is op het moment een ADAFRUIT DS3231 RTC aangesloten, hier wil ik nog een ADAFRUIT AM2315 Temperature/Humidity Sensor aan toe voegen. Uit de datasheets van deze devices blijkt dat beide een ander adres gebruiken dus dat is mooi.

Kan ik nu beiden devices op dezelfde SDA en SCL pinnen aansluiten en iets met Wire.begin(Adres) om een desbetreffend device te selecteren voorgaande het uit te lezen?

Of beide devices op andere pinnen aansluiten en met Wire.begin(D1,D2) om een desbetreffend device te selecteren voorgaande het uit te lezen?
De I2C is een bus. Je kan dus alles, in theorie, achter elkaar aan hangen. Alle SCL en SDA pinnen op de SDA/SCL van de Arduino dus (of ESP). Kan zijn dat je er nog wat pull-up weerstanden tussen moet doen trouwens.

Volgens mij moet je voor iedere wire.begin(dx) een adres opgeven, dus 2x wire.begin, maar dat weet ik niet zeker. Zie b.v. hier: http://www.learningaboute...duino-microcontroller.php

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

quote:
rorie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:10:

Wire.begin heeft betrekking op je arduino, niet op de slave i2c devices.
Na je wire.begin in setup kan je je i2c devices op hun adres aanspreken.

Ik heb hier aan een esp8266-01 een i2c oled display, een ds3231 rtc en een temp/hum/pressure i2c hangen, en dat werkt prima.

If you choose to criticise you choose your enemies

• rorie
Heb je hier wat voorbeeld code van? Wat je zegt is wire.begin() zonder parameters eenmalig in je setup dan kan je je i2c devices in bijvoorbeeld de loop functie onafhankelijk van elkaar aanspreken maar hoe?

Hoe heb je jou devices fysiek aangesloten, gewoon allemaal op dezelfde pinnen maar heb je hier ook weerstanden bij gebruikt?
quote:
Emmeau schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:31:
[...]

Wire.begin heeft betrekking op je arduino, niet op de slave i2c devices.
Na je wire.begin in setup kan je je i2c devices op hun adres aanspreken.

Ik heb hier aan een esp8266-01 een i2c oled display, een ds3231 rtc en een temp/hum/pressure i2c hangen, en dat werkt prima.

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

quote:
rorie schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:43:
Heb je hier wat voorbeeld code van? Wat je zegt is wire.begin() zonder parameters eenmalig in je setup dan kan je je i2c devices in bijvoorbeeld de loop functie onafhankelijk van elkaar aanspreken maar hoe?

Hoe heb je jou devices fysiek aangesloten, gewoon allemaal op dezelfde pinnen maar heb je hier ook weerstanden bij gebruikt?

[...]
Ik gebruik rx en gpio2 voor i2c. Dit is niet werkende code, maar geeft idee hoe je met meerdere i2c adressen kan werken. Hier voorbeeld met rtc, bme sensor en oled display.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
#define DS3231_I2C_ADDRESS 0x68

// Adafruit gfx includes
#define I2C_OLED_ADDRESS 0x3C
#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_SSD1306.h>
#define OLED_RESET 4
Adafruit_SSD1306 display(OLED_RESET);

// BMP280 sensor
#define I2C_BME_ADDRESS 0x76
#include <Adafruit_Sensor.h>
#include <Adafruit_BMP280.h>
Adafruit_BMP280 bme; // I2C

void setup()
{
  ...
  Wire.begin(3,2);  // use GPIO3 (RX) and GPIO2 for I2C
  ...
    // init BME sensor
    if (!bme.begin( I2C_BME_ADDRESS )) {  
      Serial.println("Could not find a valid BMP280 sensor, check wiring!");
      while (1);
    }
    // init DISPLAY
    display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC, I2C_OLED_ADDRESS );  // initialize with the I2C addr 0x3C
}
// eigen ds3231 routine om clock uit te lezen. Ik gebruik geen library om de zaak klein te houden
void readDS3231time(byte *second, byte *minute, byte *hour, byte *dayOfWeek, byte *dayOfMonth, byte *month, byte *year)
{
  Wire.beginTransmission(DS3231_I2C_ADDRESS);
  Wire.write(0); // set DS3231 register pointer to 00h
  Wire.endTransmission();
  Wire.requestFrom(DS3231_I2C_ADDRESS, 7);
  // request seven bytes of data from DS3231 starting from register 00h
  *second = bcdToDec(Wire.read() & 0x7f);
  *minute = bcdToDec(Wire.read());
  *hour = bcdToDec(Wire.read() & 0x3f);
  *dayOfWeek = bcdToDec(Wire.read());
  *dayOfMonth = bcdToDec(Wire.read());
  *month = bcdToDec(Wire.read());
  *year = bcdToDec(Wire.read());
}
void loop()
{
  readDS3231time(...)
  curTemp = bme.readTemperature();
  // en dan de data op oled zetten.
  display.println( curTemp);
}

Voor de RTC gebruik ik dus 'eigen' routine die geen library gebruikt, ik lees de i2c data rechtstreeks uit. RTC wordt via ntp gesynchroniseerd (verder niet in voorbeeld code opgenomen)
Voor de bme sensor en de oled gebruik ik wel de libraries.

qua aansluiten, alle sda's en scl's aan elkaar knopen, de devices doen de rest. Geen weerstanden.
Wel opletten dat als je van 3.3 naar 5 v of andersom wil/moet je een levelshifter gebruikt.
(had een arduino als i2c slave aan de esp01 hangen om display te tonen, omdat arduino 5v gebruikt en esp 3.3 moest daar dus een levelshifter tussen).

En wat weerstanden betreft, uiteraard heb ik wel de pull-up weerstanden op de esp zitten.
zie http://www.instructables....-use-the-ESP8266-01-pins/

Schema van mijn esp die mijn rf devices aanstuurt ziet er als volgt uit:

Emmeau wijzigde deze reactie 31-08-2017 11:14 (10%)

If you choose to criticise you choose your enemies

• ice-T106
@neographikal Heb je code aangepast zodat deze werkt met DSMR2.2. Met name het gebruik van 7E1 was niet triviaal met softserial. (zal de code nog delen)

Viel me alleen op dat je in de MQTT publish alles in 1 string bij elkaar gooit en geen subtopics gebruikt. Dus /P1 { "variable1":waarde1, "variable2":waarde2,..} en niet /P1/variable1/waarde1 en /P1/variable2/waarde2. Had dat in jouw situatie nog een reden? En is dat niet veel onhandiger met subscriben en vooral parsen?

• neographikal
  • Niet online
Ligt eraan wat je gebruikt, verschillende topics is soms juist weer niet makkelijk. In dit geval ros ik alles Telegraf in die het in Influx importeert als fields door de json te parsen. Je ziet binnen MQTT twee stromingen, ťťn met allemaal losse topics en floats/strings als waarden en de andere met een topic waarop JSON wordt afgeleverd.

MQTT dwingt hierin niks af, ik vond het in dit geval niet heel beroerd, ook om het aantal roundtrps dat de ESP moet maken naar MQTT te beperken. Die string opbouwen is veel goedkoper dan tig keer de latency naar MQTT voor je kiezen te krijgen.

Voor beiden valt wat te zeggen.... Als de code herbruikbaar is zonder de andere meters te breken, gooi er een pull request in :)

neographikal wijzigde deze reactie 05-09-2017 21:54 (10%)

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-01 14:52

elhopo

nemo sine cruce

quote:
neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:14:
Ik heb zelf een deurbel gemaakt met een MP3 player module. Ding kost bijna niets. Daarbij heb ik een webpagina op de ESP gemaakt, en nu kan ik configureren dat hij Happy birthday op de verjaardagen speelt, en met de kerst een kerstmuziekje. Een oude speaker eraan en klaar, werkt prima.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• ice-T106
quote:
neographikal schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:53:
[...]
Die string opbouwen is veel goedkoper dan tig keer de latency naar MQTT voor je kiezen te krijgen.
[...]
Dat is een goed punt, de data komt nog vrij vaak binnen in dit geval.
Zal even kijken welke benadering handiger voor het werken met OpenHab.

• neographikal
  • Niet online
quote:
ice-T106 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:05:
[...]

Dat is een goed punt, de data komt nog vrij vaak binnen in dit geval.
Zal even kijken welke benadering handiger voor het werken met OpenHab.
Desnoods implementeren we twee functies op basis van een value in de header. Niet bepaald hoe ik het in c# op zou lossen maar soit :P

• ice-T106
quote:
neographikal schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:19:
[...]

Desnoods implementeren we twee functies op basis van een value in de header. Niet bepaald hoe ik het in c# op zou lossen maar soit :P
Niet nodig die JSON is in OpenHab ook best elegant te parsen heb ik net getest:
code:
1
Number p1CurrentUsage "[%d]" {mqtt="<[mosq1:/energy/p1:state:JSONPATH($.CurrentPowerConsumption)]"}

Deze code is wel de eerste die ik tegen kwam waar het topic met een / begon dus vraag me af of die er niet af hoort.

Voor mensen die iets willen met soft serial en 7E1 is dit het belangrijkste:
code:
1
2
3
4
5
6
while (mySerial.available())
    {
        char character = mySerial.read(); // Receive a single character from the software serial port
        character &= 0x7F; //7E1 fix
        telegram[teleCnt] = character; // Add the received character to the receive buffer
        teleCnt++;

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Beetje offtopic, maar misschien ook niet, zijn er nog mensen die naar https://www.facebook.com/...istory%22%3A%22null%22%7D dit evenment gaan? Lijkt mij wel aardig :)

• rorie
Mijn laatste avontuur met een NodeMcu ESP8266 is een feit en bijna klaar. Daarom leek het mij leuk om na alle vragen in dit forum van mij kant ook eens wat te delen. Het doel van dit project is vervangen van de huidige kaku module voor het schakelen van mijn buitenverlichting, het meten van de buiten temperatuur en luchtvochtigheid en als laatste het meten van de bodemvochtigheid. De buitenverlichting zal geheel zelfstandig in en uit schakelen op basis van zonsop en ondergang tijden en is handmatig via de webinterface draaiende op de ESP8266 te bedienen. De bodemvochtigheid word een maal per uur gemeten en gevisualiseerd in een grafiek via de webinterface. Uiteindelijk is het de bedoeling om mijn druppelaars in de tuin hiermee te gaan aansturen. Als laats worden de waardes van de temperatuur en luchtvochtigheid eenmaal per minuut gemeten en weergegeven in de webinterface.

Alle benodige hardware is in een kunstof IP67 behuizing ondergebracht, kabels zijn met waterdichte wartels afgemonteerd. Zie onderstaande foto`s voor het resultaat:

Lijstje van gebruikte hardware:
- Vigortronix VTX-214-005-105 5W AC-DC Power Supply Single Output 5V
- Vigortronix VTX-214-PCB1 AC-DC Converter Mounting Kit 1W-10W
- NodeMcu
- 2 chanel relay module
- Adafruit AM2315 - Encased I2C Temperature/Humidity Sensor
- ADAFRUIT DS3231 PRECISION RTC BREAKOUT
- VH400 Soil Moisture Sensor Probe

rorie wijzigde deze reactie 08-09-2017 14:15 (4%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:16
@rorie: Complimenten, ziet er erg netjes uit!

• kevintjeb
Ik ben dit weekend weer aan het knutselen geweest :*) .

Heb een MQTT Broker (Mosquitto) op mijn VPS geinstalleerd met SSL encryptie, zo kan ik met mijn esp-nodes heel snel, veilig en simpel een bericht posten en dat mijn mijn backend weer lezen en verder verwerken.

Werkt echt super goed! Had dit weekend even snel een ESP met een DHT11 in elkaar geknutseld, deze stuurt nu om de 3 seconde de temperatuur en humidity door :9

www.kevinvandenbroek.nl

• Wolfram55
  • Registratie: december 2016
Kan niet de juiste manier vinden om mijn gas- en elektrameter te monitoren.
Zoek me rot en probeer vanalles maar lukt me niet.

De Kwh-meter (analoog) is me nu even tot daaraan toe maar mijn gasmeter zou ik graag in orde willen hebben voordat het stookseizoen begint.

Begreep eigenlijk dat het met een reedsensor zou moeten werken maar ook die krijg ik niet werkend.

Dit is mijn gasmeter

Reedsensor(s) die ik geprobeerd heb.

Wie o wie geeft mij even een duwtje in de goeie richting

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Wolfram55 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:28:

De Kwh-meter (analoog) is me nu even tot daaraan toe maar mijn gasmeter zou ik graag in orde willen hebben voordat het stookseizoen begint.

Begreep eigenlijk dat het met een reedsensor zou moeten werken maar ook die krijg ik niet werkend.

Dit is mijn gasmeter

[afbeelding]

[afbeelding]

Als een reedsensor niet werkt, zou je nog iets a la HMC5883L kunnen proberen. Heb je toevallig een telefoon die magnetische velden kan detecteren? (Indien kompas ingebouwd, dan ja.) Dan kun je met een app als Google Play: Physics Toolbox Magnetometer alvast kijken of er wat te meten valt terwijl 't telwerk draait.

Raven wijzigde deze reactie 22-09-2017 23:03 (50%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wolfram55
Thanks @Raven .... had je draadje ook voorbij zien komen.
Je gebruikt dit nog ?

Wat ik al wel even begreep is dat deze (nog) niet in Esp-Easy zit ...

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Wolfram55 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:23:
Thanks @Raven .... had je draadje ook voorbij zien komen.
Je gebruikt dit nog ?

Wat ik al wel even begreep is dat deze (nog) niet in Esp-Easy zit ...
De HMC5883L wel, een andere manier is er niet om de gasmeter die ik hier heb af te lezen. Althans, niet dat ik weet.

Overigens moet ik nog weer eens met dat project verder. 't heeft sinds dat topic een makeover gehad en door de vele bezoekjes van Enexis heb ik nog niet alles weer opnieuw aangesloten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wolfram55
quote:
Dat slaat niet op espeasy maar op het gebruik van de module :)
quote:
Overigens moet ik nog weer eens met dat project verder. '
Mooie aanleiding om het weer op te pakken. Zal er paar bestellen en me melden daar :).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Wolfram55 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:43:
[...]

Mooie aanleiding om het weer op te pakken. Zal er paar bestellen en me melden daar :).
Jup, heb er vlak voor het schooljaar weer begon nog weer even aan gewerkt.

offtopic:
Even een stukje over de veranderingen:

Oorspronkelijk zat er een Arduino bij de gasmeter die met 2 HMC5883L's de gas en watermeter in de gaten hield. Omdat die modules een identiek niet te wijzigen I2C adres hebben moest daar een multiplexer tussen om 1 tegelijkertijd met de Arduino te verbinden. De watermeter is een tijdje terug vervangen door een met een ronddraaiend halfrond plaatje dat op deze manier gedetecteerd kan worden.
Van daaruit ging de data van Arduino nr 1 over een misbruikte netwerkkabel naar de meterkast naar Arduino nr 2 die de kWh meter in de gaten hield en van daaruit draadloos (433MHz) naar een RPi.

Inmiddels zijn beide Arduino's foetsie, heb twee I2C buffer IC's (P82B715) om de afstand tussen HMC5883L op de gasmeter tot de RPi in de meterkast te overbruggen en de RPi gebruikt i.p.v. een DIY LM393 circuit een ADS1115 adc om de sensor op de meter in de gaten te houden.
De RPi is dus niet meer afhankelijk van Arduino's, alles is direct aangesloten op de Pi, maar dan wel met buffer IC's of adc ertussen.

De op deze howto gebaseerde Highcharts pagina met de grafiek voor het stroomverbruik heeft ook wat aanpassingen ondergaan. Standaard geeft ie de afgelopen 24u weer, maar ik heb 2 datum/tijd selectors toegevoegd om de periode aan te passen en een dropdown menu met de schaalverdeling op de X-as.

De betreffende RPi is daarnaast ook voorzien van tvheadend, DVB-C ontvanger en smartcard reader om digitale tv van Ziggo te streamen over het netwerk. D'r was toch genoeg systeemkracht over, gelijk nuttig gebruikt :+

Raven wijzigde deze reactie 23-09-2017 14:10 (4%)

Oscar Wilde

• MA-Please
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 31-12-2017
Zijn er hier toevallig mensen die weten of er een pwm driver met minimaal 8 channels waarvoor er een esp library bestaat? Ik heb namelijk voor een project een 8 pwm channels nodig en vind niet direct iets. Liefst ook in dip formaat dat ik het nog gesoldeerd krijg met niet al teveel gepriegel.

Freelance licht tech + operator

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:43

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Hier bezig een meetstation voor fijnstof obv de ESP8266 in te richten. Nu wachten op de sensoren en dan kan deze in het netwerk contact maken met http://luftdaten.info en sensebox :) voorbeeld meetdata:

Fijnstof
https://www.madavi.de/sen...or=esp8266-1779724-sds011

Luchtvochtigheid & temperatuur
https://www.madavi.de/sen...ensor=esp8266-1779724-dht

NielsTn wijzigde deze reactie 26-09-2017 23:49 (40%)

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:16
quote:
NielsTn schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:19:
Hier bezig een meetstation voor fijnstof obv de ESP8266 in te richten.
Leuk project! Nog niet de hele site doorgespit, maar zijn er ook richtlijnen voor het plaatsen van zo'n sensor? Als de optionele temp/hum sensor toegevoegd is, dan zal plaatsing in volle zon vast nog een rol spelen, maar zijn is verder iedere plek buiten geschikt?

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
tsjoender schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:39:
[...]

Leuk project! Nog niet de hele site doorgespit, maar zijn er ook richtlijnen voor het plaatsen van zo'n sensor? Als de optionele temp/hum sensor toegevoegd is, dan zal plaatsing in volle zon vast nog een rol spelen, maar zijn is verder iedere plek buiten geschikt?
Volgens mij overal buiten te plaatsen, door ventilatie in de buis kan de temperatuur ook redelijk bepaald worden.

Wat zijn de ervaringen met de ESP8266, is die redelijk solide of kan ie snel het looodje leggen (elektrisch gezien)? Ik voed hem met een USB lader van een iphone oid.

• Wolfram55
Is het mogelijk om het aantal regels wat de log laat zien in Esp-Easy te vergroten ?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 19:24
quote:
Wolfram55 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:56:
Is het mogelijk om het aantal regels wat de log laat zien in Esp-Easy te vergroten ?
Even de sourcecode aanpassen en testen.
In ESPEasy.ino de Logging array vergroten en in WebServer.ino de handle_log aanpassen.
En even zoeken waar logging nog meer wordt gebruikt.

Niet te groot want je hebt natuurlijk wel beperkt geheugen.

jobr wijzigde deze reactie 27-09-2017 19:35 (7%)

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:05

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik zit momenteel een bord te ontwerpen welke gebruik maakt van de ESP32. Op dit bord wil ik ook direct een usb-serial chip zetten. Nu zit ik met de vraag of d+ van de micro usb aansluiting juist op D+ of D- van de serial chip aangesloten moet worden. Iemand een idee?

Voorbeeld:

• Wolfram55
Ik maak een of andere fout.

Probeer een boordje te maken waardoor de Wemos niet vastgesoldeerd is en ik niet met die losse draadjes hoef te werken.

Het boordje past perfect in 1 doosje die ik besteld had.

Soldeer 2 female headers naast elkaar waar ik de Wemos in kan prikken.
Daarnaast KF301-2p en 3p die ik met de pennetjes van de Wemos verbindt.

Start ik de Wemos los op dan start hij netjes op.
In de female-headers geprikt niet.
Eerst buiten de headers om opgestart en daarna erin geprikt blijft hij het ook doen.
Contacten boven naar onder gecontroleerd.
Staat netjes 3.3V op de KF301-pennen

Originele Samsung lader gebruikt.

Er is geen kortsluiting .... gecontroleerd.

De D8 & D7 zijn voor Dallas sensoren met 4.7Kohm.

Waar ga ik mis ......?

Wolfram55 wijzigde deze reactie 04-10-2017 18:59 (8%)
Reden: Buitenom opgestart, Samsung lader, contacten boven - onder, 3,3V

• kevintjeb
quote:
Wolfram55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:10:
Ik maak een of andere fout.

Probeer een boordje te maken waardoor de Wemos niet vastgesoldeerd is en ik niet met die losse draadjes hoef te werken.

Het boordje past perfect in 1 doosje die ik besteld had.

Soldeer 2 female headers naast elkaar waar ik de Wemos in kan prikken.
Daarnaast KF301-2p en 3p die ik met de pennetjes van de Wemos verbindt.

Start ik de Wemos los op dan start hij netjes op.
In de female-headers geprikt niet.
Eerst buiten de headers om opgestart en daarna erin geprikt blijft hij het ook doen.
Contacten boven naar onder gecontroleerd.
Staat netjes 3.3V op de KF301-pennen

Originele Samsung lader gebruikt.

Er is geen kortsluiting .... gecontroleerd.

De D8 & D7 zijn voor Dallas sensoren met 4.7Kohm.

Waar ga ik mis ......?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
https://esp8266.ru/wp-content/uploads/esp8266-gpio.jpg

Hier mee te maken misschien?

www.kevinvandenbroek.nl

• Wolfram55
@kevintjeb Dat zou zo maar kunnen .....

Had nog een 2e boordje aangemaakt met alleen de female headers en daarin werkt hij wel :)

Ik wist dat ik me in de pinlayout moest verdiepen maar deed t telkens niet. Onlangs kwam er bij Peter Scargill ook aleen aardig topic voorbij waarin eea daarover aangekaart werd.

Heeft me waarschijnlijk een MH-Z19 gekost :(.

Ach ja ..... aldoende ....... enzo :)

btw ..... welke held de "D" nummering uitgevonden heeft zal nooit de Nobelprijs winnen ...... in mijn ogen iig.

Wolfram55 wijzigde deze reactie 04-10-2017 23:14 (13%)
Reden: Nobel

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

De stofsensor werkt, morgen op definitieve plaats monteren:

https://www.madavi.de/sen...r=esp8266-10666807-sds011

http://deutschland.maps.luftdaten.info/#6/51.165/10.455

NielsTn wijzigde deze reactie 05-10-2017 22:10 (23%)

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:04
quote:
Wolfram55 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:28:

Dit is mijn gasmeter

[afbeelding]

[afbeelding]

Niet alle gasmeters hebben een magneetje in het telwerk. De mijne bleek het ook niet te hebben. Dus ik zou dit ook niet met een andere sensor gaan proberen (hall oid).

Oplossing is simpler; koop een TCRT5000 sensor. Deze heeft een led en optische sensor, waarmee je het 'spiegeltje' op de 6 van het laatste decimaal kan detecteren:

sensor:

Specs

• rorie
In mijn volgende project wil ik mijn 7 GU10 230 volt Led spots kunnen aansturen zowel met een draaiknop aan de muur als via een ESP8266. Dit laatste heeft als voordeel dat ik de spots in de koof van mijn keuken kan integreren met mijn domotica system.

Nou zijn er in dit forum al heel wat voorbeelden te vinden van het dimmen van led spots via een ESP8266, de meest uitgebreide hiervan is de QuinLED. Alleen werken deze voorbeelden allemaal met 12 of 24 volt leds en geen 230 volt.

Mijn vraag is dus ook waarom is dit, zijn leds het beste dimbaar op 12 of 24 volt of is dit gedaan uit veiligheidsoverwegingen? Daarnaast zijn er verschillende technieken om led te dimmen, de gene die ik het meeste voorbij heb zien komen is PWM, is dit de beste manier om Led te dimmen?

Mensen ervaring met de volgende PWM Led dimmer?

http://www.ebay.com/itm/P...a30fffe131a%257Ciid%253A1

• Wolfram55
quote:
houthakker schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
Oplossing is simpler; koop een TCRT5000 sensor. Deze heeft een led en optische sensor, waarmee je het 'spiegeltje' op de 6 van het laatste decimaal kan detecteren:
Dat zou heel mooi zijn.

Ben er nog niet echt voor gaan zitten maar al wel even geprobeert ...... kijken of de app een magnetisch veld registreerde .... Deed hij zo 123 niet ..... maar nogmaals ... niet echt voor gezeten.

Die TCRT heb ik nog liggen voor de draaischijf wat nog niet wil lukken.
Vindt de gasmeter ook belangrijker op dit moment en hij heeft een spiegeltje idd op de 6.

Toch blijf ik het "vreemd" vinden. Er zijn zoveel mensen die Kwh en gas willen meten en evenzoveel bijna lukt het niet of hebben er op z'n minst heel ! veel moeite mee.

Die draaischijf lijkt alleen met een (dure) Youless te gaan ..... maar dat is oftopic hier :)

• Wolfram55
quote:
NielsTn schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:09:
De stofsensor werkt, morgen op definitieve plaats monteren:
Stofsensor ? :)

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

• Lennyz
quote:
rorie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:44:
In mijn volgende project wil ik mijn 7 GU10 230 volt Led spots kunnen aansturen zowel met een draaiknop aan de muur als via een ESP8266. Dit laatste heeft als voordeel dat ik de spots in de koof van mijn keuken kan integreren met mijn domotica system.

Nou zijn er in dit forum al heel wat voorbeelden te vinden van het dimmen van led spots via een ESP8266, de meest uitgebreide hiervan is de QuinLED. Alleen werken deze voorbeelden allemaal met 12 of 24 volt leds en geen 230 volt.

Mijn vraag is dus ook waarom is dit, zijn leds het beste dimbaar op 12 of 24 volt of is dit gedaan uit veiligheidsoverwegingen? Daarnaast zijn er verschillende technieken om led te dimmen, de gene die ik het meeste voorbij heb zien komen is PWM, is dit de beste manier om Led te dimmen?

Mensen ervaring met de volgende PWM Led dimmer?

http://www.ebay.com/itm/P...a30fffe131a%257Ciid%253A1
Dit is gedaan omdat men bij de 12v en 24v het over DC heeft en bij 230v over AC. Google maar eens over het dimmen van AC met een ESP of Arduino. Je zult zien dat dat vele malen ingewikkelder is.

PWM is inderdaad de gebruikelijke manier om DC te dimmen.

• rorie
Is PWM niet juist de gebruikelijke manier om LED te dimmen ongeacht AC of DC? Wat bedoel je precies met dat het vele malen ingewikkelder? De Arduino code ziet er super simpel uit, ook de elektrische schema`s bevatten vaak maar een aantal componenten. Heb je nog naar de link gekeken die in mijn vorige post stond, dat moet een kant en klare PWM 230 AC dimmer zijn voor LED. Misschien mis ik hier iets en kan iemand mij dit hier uitleggen?
quote:
Lennyz schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:47:
[...]

Dit is gedaan omdat men bij de 12v en 24v het over DC heeft en bij 230v over AC. Google maar eens over het dimmen van AC met een ESP of Arduino. Je zult zien dat dat vele malen ingewikkelder is.

PWM is inderdaad de gebruikelijke manier om DC te dimmen.

• Lennyz
quote:
rorie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:01:
Is PWM niet juist de gebruikelijke manier om LED te dimmen ongeacht AC of DC? Wat bedoel je precies met dat het vele malen ingewikkelder? De Arduino code ziet er super simpel uit, ook de elektrische schema`s bevatten vaak maar een aantal componenten. Heb je nog naar de link gekeken die in mijn vorige post stond, dat moet een kant en klare PWM 230 AC dimmer zijn voor LED. Misschien mis ik hier iets en kan iemand mij dit hier uitleggen?

[...]
Ik hoop dat er iemand is met meer verstand die jou een betere uitleg kan geven.

DC kan rechtstreeks gedimd worden door middel van PWM en een MOSFET/Transistor (om de hogere voltages aan te kunnen met de ESP).

AC is voor zover ik weet NIET te dimmen door middel van PWM. De module die jij post noem ik niet echt simpel vergeleken met het dimmen van DC. Weliswaar is die module stuurbaar door middel van PWM, maar dat is iets anders. De AC led wordt daarbij niet aangestuurd door middel van PWM. Hoe het dan wel werkt...geen idee.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09:23
quote:
rorie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:01:
De module waar jij naar verwijst is helemaal geen "PWM AC LED Dimmer". Dat is gewoon een stukje keyword stuffing. Het is een phase-angle control dimmer, waarvan je de angle kan aansturen met PWM vanuit een Arduino. Het is eigenlijk een dimmer voor "gewone" gloeilampen. 'dr is niks "LED" aan.

Een LED werkt altijd met DC. In een LED-lamp die gemaakt is voor 220V AC zitten componenten om de AC om te zetten naar DC. Als je met een dimmer de 220V AC naar de LED-lamp aan-en-uit gaat schakelen, kan dat heel erg veel problemen geven met de electronica in de LED-lamp. LED-lampen zijn doorgaans niet dimbaar.

Alleen als je speciale, dimbare LED-lampen hebt, kun je deze module gebruiken om ze te dimmen. Dat soort LED-lampen werken door naar het inkomende AC-signaal te kijken en hun helderheid aan te passen aan wat de lamp denkt dat de dimmer wil. Een goede dimbare LED-lamp ontvangt een 50Hz AC signaal, laadt (in de tijd dat de dimmer de AC aan zet) condensatoren op, en gebruikt de energie in de condensatoren om gedurende de hele tijd (ook als de dimmer de AC uit zet) de LED te laten branden en regelt met PWM (met een veel hogere frequentie) de helderheid (afhankelijk van de phase angle die de dimmer uit stuurt). Het is eigenlijk een hele grote hack om verouderde electronica (dimmers voor gloeilampen) te laten werken met LED-lampen.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:01
Ik kan het totaal niet inschatten, maar hebben we met onze ESPs ook een uitdaging of risico met dit: reviews: De Krack-aanval op wpa2 ?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• mouse86
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-01 07:02
Heeft iemand enig idee of de ESP8266 modulen (en dan niet de ESP8266EX versie) voorzien is van een CE keuringsrapport ? Ik kan wel vanalles vinden over de ESP8266EX, maar de meest verkrijgbare (zonder EX) vind ik helaas niets over.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 16:05
quote:
Pixelmagic schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 18:32:
Ik kan het totaal niet inschatten, maar hebben we met onze ESPs ook een uitdaging of risico met dit: reviews: De Krack-aanval op wpa2 ?
Ik denk het wel. Espressif heeft een patch uitgebracht.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-01 14:07
quote:
FitzJac schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:09:
[...]

Dit heb ik in m'n rules erbij staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

en dan schakel ik in Domoticz via
On Action:
code:
1
http://[IP_SONOFF]/control?cmd=event,light_on

Off Action:
code:
1
http://[IP-SONOFF]/control?cmd=event,light_off

Dit is m'n hele rules, dan werkt de drukknop op het kastje, de led en tussen de bovenste 2 header pinnen kan je dan nog met een normale schakelaar schakelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
on light_on do
  gpio,12,1
  gpio,13,0
endon

on light_off do
  gpio,12,0
  gpio,13,1
endon

on System#boot do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  endif
endon

on Switch#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon

on Button#state do
  if [Relay#state]=0
    gpio,12,1
    gpio,13,0
  else
    gpio,12,0
    gpio,13,1
  endif
endon

Thanks dankzij jou ben ik een heel stuk verder. Echter een ding wil nog niet werken en dat is het knopje op de Sonoff...
Moet ik daar nog iets speciaals voor doen??

Bing

• FitzJac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09:53
@bing69:
Bij devices een switch aanmaken met de naam Button, GPIO-0, Switch Button Type: Push Button Active Low, Value Name 1: State.

FitzJac wijzigde deze reactie 18-10-2017 16:52 (26%)

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-01 14:07
quote:
FitzJac schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 16:32:
@bing69:
Bij devices een switch aanmaken met de naam Button, GPIO-0, Switch Button Type: Push Button Active Low, Value Name 1: State.
[afbeelding]
Thanks, maar jammer genoeg nog zonder resultaat. Zie wel de status bij devices veranderen van 0 naar 1 en omgekeerd. Maar lamp gaat niet aan.

Kom er net achter als de lamp aan is hij wel uit gaat via de knop. Dat is al wat!!

Bing

• Mexicanos
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Hopelijk post ik dit op de goede plek en kan iemand mij verder helpen.
Het programmeren van de ESP's lukt me allemaal goed heb alleen af en toe moeite met de hardware kant.
Ik probeer het volgende voor mekaar te krijgen:

Mijn mechanische ventilatie-unit heeft 3 potmeters, voor iedere stand 1. Nu had ik het idee om 1 hiervan te vervangen door een ESP met een digitale potmeter eraan zodat ik deze stand via domotica kan regelen en als de domotica het niet doet ik altijd nog de andere 2 heb.
Ik dacht ik zoek even een digitale potmeter op van 25kOhm en ik ben er. Maar ik kan helaas niks vinden. Wel van 10kOhm en 50kOhm.
Iemand een idee/tip?

Dit is de module van de ventilatie:

Mechanische ventilatie module

PS Heb gemeten dat er 10v op de potmeter staat en on-the-fly aanpassen is geen probleem.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Is het niet gewoon een 0-10V regeling?

Linksonderin zie ik trouwens ook L1 - L2 - L3 staan. Is dat niet veel makkelijker om tussen de snelheden te wisselen?

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Mexicanos
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Ik wil het juist variabel houden, de 3 standen vind ik erg beperkt.
En de potmeter regelt hem inderdaad van 0-10v.

Door de WAF wil ik ook 2 andere standen standaard houden ;)

Mexicanos wijzigde deze reactie 19-10-2017 10:20 (21%)

• Meek-HA
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09-01 17:42
Hallo mede Tweakers, ben al een tijdje bezig met het gedachte om mijn Domoticz systeem verder uit te breiden met o.a. schakelaars die ik hieraan kan koppelen.

Tot op heden vond ik (naar mijn mening) geen goede oplossingen voor een Wifi schakelaar die ik (maar meer mijn vrouw) mooi vonden. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan om een mooie oplossing te creŽren.

Zodoende heb ik de eertse MEEK Schakelaar in bedrijf genomen waarvan hieronder enkele Youtube beelden :

Schakelaar werk op een ESP8266 12-E module die geflashed is met ESPEasy 2.0.

In mijn omgeving was er aardig wat animo, waardoor ik aan het kijken ben of ik dit in een wat grotere schaal kan (laten) produceren.

Ben nog bezig om de MEEK schakelaar verder te ontwikkelen en te voorzien van meer functionaliteit.
De extra functionaliteit zullen volgen in de vorm van "expansie modules", die het volgende modules zou kunnen bevatten : temperatuur sensoren, PIR sensoren, "Microwave Sensor", microfoons (MIC Array), .....

Ik ben bezig om deze schakelaar een modulaire opbouw te geven, maar door de beperkte ruimte ben ik genoodzaakt om het e.e.a. aan te passen zodat alles in een kleine omhulsel past. Hierdoor gaat de volgende exemplaar voorzien worden van een triac i.p.v. een Solid State Relay.

Zodra dit rond is zal ik hier het e.e.a. aan informatie posten zodat we hier kritisch naar kunnen kijken om het product nog beter te maken !

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:59
quote:
Meek-HA schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:48:
Zodoende heb ik de eertse MEEK Schakelaar in bedrijf genomen...... "Microwave Sensor", microfoons (MIC Array), .......
Heel erg mooi. Ben erg benieuwd hoe je de module voedt? Want ikzelf worstelde met de omvang van de Wemos ESP module, triac/SSR en voedingsblokje.
Ik kreeg dit met geen mogelijkheid compact genoeg om in te bouwen in de wanddoos.
Dit kan heel erg succesvol worden als het zo compact kan als een z-wave module.

• MiZtraL
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 31-12-2017
quote:
Hallo mede Tweakers, ben al een tijdje bezig met het gedachte om mijn Domoticz systeem verder uit te breiden met o.a. schakelaars die ik hieraan kan koppelen.

Tot op heden vond ik (naar mijn mening) geen goede oplossingen voor een Wifi schakelaar die ik (maar meer mijn vrouw) mooi vonden. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan om een mooie oplossing te creŽren.

Zodoende heb ik de eertse MEEK Schakelaar in bedrijf genomen waarvan hieronder enkele Youtube beelden :
[video]
[video]

Schakelaar werk op een ESP8266 12-E module die geflashed is met ESPEasy 2.0.

In mijn omgeving was er aardig wat animo, waardoor ik aan het kijken ben of ik dit in een wat grotere schaal kan (laten) produceren.

Ben nog bezig om de MEEK schakelaar verder te ontwikkelen en te voorzien van meer functionaliteit.
De extra functionaliteit zullen volgen in de vorm van "expansie modules", die het volgende modules zou kunnen bevatten : temperatuur sensoren, PIR sensoren, "Microwave Sensor", microfoons (MIC Array), .....

Ik ben bezig om deze schakelaar een modulaire opbouw te geven, maar door de beperkte ruimte ben ik genoodzaakt om het e.e.a. aan te passen zodat alles in een kleine omhulsel past. Hierdoor gaat de volgende exemplaar voorzien worden van een triac i.p.v. een Solid State Relay.

Zodra dit rond is zal ik hier het e.e.a. aan informatie posten zodat we hier kritisch naar kunnen kijken om het product nog beter te maken !
Interessant, met name de uitbreidingen. Wat is er anders aan dit product dan de Sonoff Touch met ESPEasy?
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Sonoff_Touch

• Meek-HA
Om het ontwerp zo simpel- en veilig mogelijk te houden, heb ik voor de voeding de HLK-PM01 module ingezet. In de toekomst zal ik mogelijk zelf een omvormer creŽren om zo enkele mm2 aan ruimte te winnen.
Vooralsnog is dit een redelijk compact en stabiele voeding gebleken voor de ESP8266 12-E module.

Bedank voor de positieve feedback d:)b

• Meek-HA
Vooralsnog zijn de voordelen dat de MEEK schakelaar standaard met ESPEasy 2.0 worden uitgerust in combinatie met de ESP12 modules met 4Mb. Voordeel hiervan is dat er standaard een aantal digitale poorten en 1 analoge poort vrij is om ingezet te worden.

In de toekomstige modellen hoop ik meer sensoren & personaliserings functies te integreren, zodat het verschil tussen beiden groter wordt in voordeel van de MEEK schakelaars.

1 voordeel voor mij persoonlijk, is ook het aanzicht. Ik hou van een "nette design" en vindt de MEEK schakelaar iets beter ogen dan die van Sonoff. Nogmaals, dit is iets heel subjectiefs en een persoonlijke voorkeur, doch, voor mij heel belangrijk.

Lang verhaal kort, het verschil op dit moment is marginaal maar het lange termijnvisie die ik heb, zal de MEEK schakelaar een mooi begin&brug zijn voor een totaaloplossing voor het Domotica revolutie die reeds in gang is gezet.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

quote:
Wordt dit een product? Zit je hier gewoon keihard je eigen product te pluggen?

• Meek-HA
quote:
Evanescent schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 01:35:
[...]

Wordt dit een product? Zit je hier gewoon keihard je eigen product te pluggen?
:o terechte opmerking :o
Ik probeer realistisch te zijn maar aan de andere kant, vind ik dit ook wel "mooi" dat ik met de eerste prototype al de concurrentie aan kan gaan met de Sonoffs :)

Ik denk en vind, dat hier veel meer potentie in zit en als we onze kennis en kunde combineren, er mooie en elegante oplossingen uit kunnen voortvloeien !

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:59
quote:
[b] de voeding de HLK-PM01 module ingezet.
Dit is inderdaad een ideale module. Heb zelf ook een paar in gebruik hiervan voor mijn esp's.
Maar nadeel is de omvang, die inbouw in een gemiddeld volle wanddoos niet toelaat.

• kevintjeb
quote:
Meek-HA schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:53:
[...]
Ik denk en vind, dat hier veel meer potentie in zit en als we onze kennis en kunde combineren, er mooie en elegante oplossingen uit kunnen voortvloeien !
Verdienen wij er dan ook wat aan later :P

www.kevinvandenbroek.nl

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 19:24
quote:
Zodoende heb ik de eertse MEEK Schakelaar in bedrijf genomen waarvan hieronder enkele Youtube beelden
Waar heb je de behuizing (buitenkant) van die schakelaar vandaan?

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 00:07
Heeft iemand toevallig ervaring met het voeden van de ESP vanuit een CP2102 usb uart chippie?
Ik ben bezig met een printje waarvoor het programmeer deel nog geknutseld moet worden, en bedacht me ineens dat die CP2102 een interne 3v3 regulator heeft, die tot 500mA kan leveren....
Het printje wat ik aan het ontwerpen ben, bevat geen complete ESP module, maar de losse chip (esp8266ex), flash chip, en een enkelvoudig rs485 drivertje waarmee ik alleen wil zenden.

Zou leuk zijn als het kan, dat zou inhouden dat huidige voedingscircuit overboord kan :p
Iemand een idee of dit kan?
Alvast bedankt.
-- edit --
Damnit.. verkeerd gelezen / geÔnterpreteerd... regulator is op 100mA gelimiteerd, niet de 500 die ik dacht te zien.
Meh....

nick_haak wijzigde deze reactie 21-10-2017 23:11 (11%)

• Meek-HA
quote:
jobr schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:29:
[...]

Waar heb je de behuizing (buitenkant) van die schakelaar vandaan?
Ze komen uit China en ben met enkele Chinese producenten "in gesprek" om enkel de losse glasplaten en de behuizing naar NL te krijgen in kleinere hoeveelheden tegen een leuke prijs. Vooralsnog verlopen "gesprekken/E-mail verkeer" zeer moeizaam. Mocht je ook interesse hebben in de glasplaten+behuizing, laat met me weten a.u.b. zodat we wellicht mekaar van dienst kunnen zijn.

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05:15

Quindor

Switching the universe....

quote:
Meek-HA schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 02:46:
[...]

Ze komen uit China en ben met enkele Chinese producenten "in gesprek" om enkel de losse glasplaten en de behuizing naar NL te krijgen in kleinere hoeveelheden tegen een leuke prijs. Vooralsnog verlopen "gesprekken/E-mail verkeer" zeer moeizaam. Mocht je ook interesse hebben in de glasplaten+behuizing, laat met me weten a.u.b. zodat we wellicht mekaar van dienst kunnen zijn.
Dit lijkt me toch gewoon een Livolo wall switch (kun je op Aliexpress overal vinden) waar je zelf een ESP aan hebt geknoopt met ESPeasy? Ik heb daar in mijn Domotica/ESP serie ook ooit eens wat experimenten mee gedaan alleen dan nog op basis van eigen code omdat ESPeasy nog niet bestond. ;)

Het lijkt er in je filmpje op dat als je handmatig de schakelaar omzet de interne verlichting van de schakelaar ook mee schakelt maar dat als je het via Domoticz dat dit niet gebeurt? Is daar geen terug koppeling in aanwezig, zou wel mooi zijn omdat erbij te programmeren iig! Dat was met mijn fysieke schakelaar lastig voor elkaar te krijgen maar hiermee misschien wel?

Verder is custom hardware alleen maar aan te moedigen! Ik ben naast QuinLED ook ooit begonnen aan een QuinSense project echter heb ik daar nog niet genoeg tijd voor gehad om een publiceerbare versie van te maken. Maar meerdere projecten is alleen maar goed, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk fabriceert!

Quindor wijzigde deze reactie 24-10-2017 03:15 (3%)

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• Piepersnijder
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-11-2017
Sterker nog, de glasplaten zijn los te koop.
https://www.aliexpress.co...d6-76f806b7b615]Klik hier

• Meek-HA
quote:
Quindor schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 03:01:
[...]

Dit lijkt me toch gewoon een Livolo wall switch (kun je op Aliexpress overal vinden) waar je zelf een ESP aan hebt geknoopt met ESPeasy? Ik heb daar in mijn Domotica/ESP serie ook ooit eens wat experimenten mee gedaan alleen dan nog op basis van eigen code omdat ESPeasy nog niet bestond. ;)

Het lijkt er in je filmpje op dat als je handmatig de schakelaar omzet de interne verlichting van de schakelaar ook mee schakelt maar dat als je het via Domoticz dat dit niet gebeurt? Is daar geen terug koppeling in aanwezig, zou wel mooi zijn omdat erbij te programmeren iig! Dat was met mijn fysieke schakelaar lastig voor elkaar te krijgen maar hiermee misschien wel?

Verder is custom hardware alleen maar aan te moedigen! Ik ben naast QuinLED ook ooit begonnen aan een QuinSense project echter heb ik daar nog niet genoeg tijd voor gehad om een publiceerbare versie van te maken. Maar meerdere projecten is alleen maar goed, ik ben benieuwd wat je uiteindelijk fabriceert!
Schakelaars met deze ontwerp, zijn vrij verkrijgbaar onder verschillende merken. Aangezien het ontwerp mij zeer aanspreekt, heb ik deze schakelaars ook als basis genomen. De volgende generaties MEEK schakelaars, zullen ook in deze (persoonlijke mening) mooie verpakking worden verwerkt.

Voor wat betreft het interne verlichting : ik heb voor de eerste test versies, de interne schakelborden van de originele schakelaar ingezet als "donor". Vandaar ook dat het interne led niet wordt beÔnvloed door Domoticz of eventueel een andere aanstuurbron.
In de eerstvolgende versies, zal het volledige interne circuit worden voorzien van mijn eigen ontwerp. Het interne verlichting zal dan worden voorzien van RGB leds (WS2812B) 8) die ook aangestuurd kunnen worden door Domoticz.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:29

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Ik snap niet dat er nog steeds geen normale inbouwschakelaars met ESP/wifi zijn die ook nog kunnen dimmen.
Het enige wat ik nodig heb is een soort kaku mini-inbouw ding maar dan met een ESP erin.

Er is met veel zoeken wel het eea te vinden, maar dit is vrijwel altijd opbouw en dimmen is helemaal al een uitdaging.
Zou er best knaken voor over hebben als er een kleine module is met de volgende eigenschappen:
- Zelf te flashen ESP8266
- Inbouw/klein achter bestaande schakelaar
- Dimbaar

Op de eeo manier lijkt dit niet te bestaan.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*