Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-01 23:06
^^
Dit

Vooral dimmen bestaat gewoon niet, en het moet met een ESP en minimale rand-hardware prima kunnen.

(Als iemand zich dan toch geroepen voelt ... IGBT met optie leading / trailing edge)

Repareren doe je zo.

• Henksnavel
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21-12-2017
Ik zit met hetzelfde.

Ik kan wel deze mooi wall switch vinden maar werkt via RF
https://www.aliexpress.co...50V/500715_650296483.html

En heb net deze gevonden.

https://www.tindie.com/pr...ard-one-dimmer-one-onoff/

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09:20
Dimmen zou mooi zijn, maar gewoon een simpel aan/uit device zou ik al zeer gelukkig mee zijn. Bij voorkeur iets wat achter een bestaande schakelaar te plaatsen is, goed voor de WAF en t oog. De bestaande knoppen zijn met een reden uitgezocht :)

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01 20:08
quote:
Henksnavel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:
Ik zit met hetzelfde.

Ik kan wel deze mooi wall switch vinden maar werkt via RF
https://www.aliexpress.co...50V/500715_650296483.html

En heb net deze gevonden.

https://www.tindie.com/pr...ard-one-dimmer-one-onoff/
Die van ali is zowel met een button als via RF te bedienen.
Die van tindie moet je inbouwen en heeft dus geen fysieke bediening.

Als ik beide voor mijn persoonlijke doel vergelijk, zou ik eerder voor de RF-met-button versie gaan en dan ergens een esp8266 met een RF zender verstoppen. (in mijn geval heeft mijn 24x7 draaiende esp al een 433 aan boord dus met wat mazzel is dat genoeg)

• Gr0wLiThE
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16-01 13:55
quote:
Sine schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:48:
^^
Dit

Vooral dimmen bestaat gewoon niet, en het moet met een ESP en minimale rand-hardware prima kunnen.

(Als iemand zich dan toch geroepen voelt ... IGBT met optie leading / trailing edge)
Zoiets?

http://www.esp8266-projec...-mains-dimmerswitch.html/

• Meek-HA
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09-01 17:42
Het is vrij lastig om een volwaardig ESP8266 te integreren in een inbouwschakelaar (weet ik uit ervaring :P ). Desalniettemin, denk ik wel dat het mogelijk is om ook een dimmerschakeling te integreren i.c.m. ESP8266 in een inbouwdoos.

Heb gisteren de ontwerpen van de MEEK PCB's opgestuurd voor fabricage. Met het huidige ontwerp met regulieren onderdelen (dus niet alles in SMD verpakking), hou ik zelfs nog een beetje ruimte over om extra schakelingen te plaatsen op het 230V PCB laag.

Zodra deze terug zijn (duurde de laatste keer 4 weken), zal ik het e.e.a. aan foto's doorsturen.

Ik denk dat dit wel een leuke projectje is voor de toekomst (nadat ik alle schakelaars in m'n woning heb vervangen voor de MEEK schakelaars :9 )

Nu het PCB ontwerp opgestuurd is, heb ik even tijd om te spelen met de RCWL-0516 Microwave Radar Sensor Module. Het zou mooi zijn om de detectie afstand softwarematig aan te passen. Ik wil deze sensor dan ook verwerken in de schakelaar zelf ;)

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:05

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik heb afgelopen weekend mijn eigen ontworpen PCB eindelijk ontvangen, en nu zit ik langzaam alles erop te solderen en kom natuurlijk de eerste fouten tegen. (De domste zijnde dat ik de usb ground connectie niet heb aangesloten in het schema, en daardoor bij pcb design gemist heb :F). Verder lijkt tot nu toe alles goed, behalve het feit dat mijn autoreset niet werkt.

Ik heb het volgende schema voor de reset:

De reset lijkt gewoon goed te werken. Echter krijgt hij bij het flashen de bootmodus niet naar firmware download, dus hier lijkt iets fout te zitten. Bovendien heeft dit schema het probleem dat wanneer ik bijv alleen power via usb geef, en de usb datalijnen disconnect, dat de chip niet wil starten (EN wordt naar beneden getrokken). Dit kan ik oplossen door een pull-up tussen transistor en EN te zetten, maar dan werkt ook de reset helemaal niet meer.

Iemand die weet hoe ik dit kan aanpassen zodat het wel werkt? (Ik wil eerst alle fouten provisorisch repareren voordat ik nieuwe bordjes maak)

• Mexicanos
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
Mexicanos schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:12:
Hopelijk post ik dit op de goede plek en kan iemand mij verder helpen.
Het programmeren van de ESP's lukt me allemaal goed heb alleen af en toe moeite met de hardware kant.
Ik probeer het volgende voor mekaar te krijgen:

Mijn mechanische ventilatie-unit heeft 3 potmeters, voor iedere stand 1. Nu had ik het idee om 1 hiervan te vervangen door een ESP met een digitale potmeter eraan zodat ik deze stand via domotica kan regelen en als de domotica het niet doet ik altijd nog de andere 2 heb.
Ik dacht ik zoek even een digitale potmeter op van 25kOhm en ik ben er. Maar ik kan helaas niks vinden. Wel van 10kOhm en 50kOhm.
Iemand een idee/tip?

Dit is de module van de ventilatie:

[afbeelding]

PS Heb gemeten dat er 10v op de potmeter staat en on-the-fly aanpassen is geen probleem.
Heb het inmiddels door zoeken op het internet en uitproberen werkend.
Heb het volgende in mekaar gezet. Hopelijk heb ik alles goed uitgetekend aangezien ik dat nog nooit had gedaan.

https://tweakers.net/ext/f/XRhG86U7DwSG52zHrNOp2CWN/thumb.gif

Misschien heeft iemand er wat aan. Op deze manier krijg ik vanuit mijn ESP een analoog 0-10v signaal.
Een beetje software erbij geschreven en ik kan nu de mechanische ventilatie vanuit Domoticz aansturen :*)

Tips zijn altijd welkom.

• Quindor
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 05:15

Quindor

Switching the universe....

Kleine crosspost uit het Domoticz topic. Ik heb weer een "ESP8266 LED lighting" project afgerond waarover ik videos heb gemaakt. Voor degene die het interessant vinden, dit keer ging het over ESP8266 gestuurde tuin verlichting!

Mijn blog http://intermit.tech, Mijn vakantie http://www.campzone.nl

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-01 11:09
quote:
Sine schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:48:
^^
Dit

@Tinusvolkel is met zoiets bezig geweest, een jaar of 2 terug geloof ik. Geen idee of hij daar nog mee verder gegaan is.
Ondertussen is er nog wat mooiere ESP hardware voor beschikbaar. Grootste punt bij dit soort projecten is de timing van de fasehoek icm de wifi timeouts en zero crossing detectie.
De meeste DIY dimmers gebruiken hiervoor een losse MCU om die alle timing goed af te laten handelen. Sinds enige tijd is er echter de ESP-14 module beschikbaar die bestaat uit een ESP8266 aangevuld met een STM8S003 die perfect geschikt zou zijn om de echte low-level timing te doen, terwijl de ESP de communicatie en de user interface (encoder knob ofzo) afhandelt.

Asus X5QSF || Lenovo P2

• jossie67
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 21:15
Ik probeer mij deurbel aan te sturen dmv een Sonoff met ESP Easy Mega er op
De Sonoff schakelt dan de 230 op de trafo, en het deurbelknop wil ik aansluiten op GPIO14
Zo kan ik mooi de deurbel doorsturen naar Domoticz

Eerst wil ik het werkend krijge met GPIO 0

https://imgur.com/a/TsyD6

Ik doe iets fout in the Rule maar zie even niet wat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
on Switch1#Switch1 do
if [Switch1#Switch1]=1
gpio,12,1
else
if [Switch1#Switch1]=0
gpio,12,0
endon

on Relais#Relais do
if [Relais#Relais]=1
gpio,13,1
else
if [Relais#Relais]=0
gpio,13,0
endif
endon

jossie67 wijzigde deze reactie 06-11-2017 20:24 (5%)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:16
quote:
jossie67 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:19:
De Sonoff schakelt dan de 230 op de trafo, en het deurbelknop wil ik aansluiten op GPIO14

Eerst wil ik het werkend krijge met GPIO 0

[afbeelding]

Ik doe iets fout in the Rule maar zie even niet wat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
on Switch1#Switch1 do
if [Switch1#Switch1]=1
gpio,12,1
else
if [Switch1#Switch1]=0
gpio,12,0
endon

on Relais#Relais do
if [Relais#Relais]=1
gpio,13,1
else
if [Relais#Relais]=0
gpio,13,0
endif
endon

endif op regel 7?

• lxz
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:44
quote:
jossie67 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:19:
Ik zie, behalve de hierboven genoemde endif, geen bijzonderheden. Maar ik ben wel benieuwd hoe goed dit werkt met bijv. het langer ingedrukt houden van je deurbel. Gaat dat werken?

• jossie67
quote:
lxz schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:59:
[...]

Ik zie, behalve de hierboven genoemde endif, geen bijzonderheden. Maar ik ben wel benieuwd hoe goed dit werkt met bijv. het langer ingedrukt houden van je deurbel. Gaat dat werken?
De endif had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Ik heb het nog niet werkend, het relais blijft maar "aan"

Uit eindelijk heb ik er maar niet van gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
on Switch1#Switch1 do
    if [Switch1#Switch1]=1
         gpio,12,1
     gpio,13,0
     timerSet,1,1
    endif
endon

on Rules#Timer=1 do
        gpio,12,0
    gpio,13,1
endon

Maar dan reageert de sonoff veel heel traag en 1 sec de bel aan is ook best wel lang.
Alle tips zijn welkom.

,

• tsjoender
Een poos geleden heb ik hier ook eens mee gespeeld. Volgens mij deed ik zoiets als rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
on lightSwitch#Switch do
   if [lightState#Switch]=0
      gpio,12,1
   else
      gpio,12,0
   endif
endon

En bij de knop definitie had ik dan "normal switch" ipv de active high of active low varianten. Daarmee blijft het relais aangetrokken net zolang als de knop ingedrukt is.

Verder valt me op dat je "on Switch1#Switch1" gebruikt. Is de waarde niet gewoon "Switch"? De devicenaam is waarschijnlijk dan Switch1.

• jossie67
quote:
tsjoender schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:11:
Een poos geleden heb ik hier ook eens mee gespeeld. Volgens mij deed ik zoiets als rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
on lightSwitch#Switch do
   if [lightState#Switch]=0
      gpio,12,1
   else
      gpio,12,0
   endif
endon

En bij de knop definitie had ik dan "normal switch" ipv de active high of active low varianten. Daarmee blijft het relais aangetrokken net zolang als de knop ingedrukt is.

Verder valt me op dat je "on Switch1#Switch1" gebruikt. Is de waarde niet gewoon "Switch"? De devicenaam is waarschijnlijk dan Switch1.
Thanks voor het delen, bij mij is de naam en waarde gelijk , ook met jouw rule reageert de sonoff bij mij toch nog traag. Denk dat de Sonoff toch niet zo handig is deurbel switch

• tsjoender
Bij mij is het nooit een deurbel geworden en bleef het bij een testopstelling. Ik had dan een lamp aangesloten op de uitgang van de Sonoff en een drukknop op GPIO 14. Schakelen was dan instantaan, dus kan niet verklaren waar die vertraging bij jou vandaan komt. Wat mogelijk een rol speelt is dat je opgegeven hebt dan een druk of schakel actie doorgegeven moet worden aan de controller en dat de netwerkverbinding niet optimaal is. Dan zou dat een vertraging kunnen veroorzaken. Probeer maar eens zonder controller instellingen en alleen de rules of probeer eens te testen op een plek met perfecte wifi verbinding.

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 12:19
quote:
jossie67 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:07:
[...]

De endif had ik inderdaad over het hoofd gezien.

Ik heb het nog niet werkend, het relais blijft maar "aan"

Uit eindelijk heb ik er maar niet van gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
on Switch1#Switch1 do
    if [Switch1#Switch1]=1
         gpio,12,1
     gpio,13,0
     timerSet,1,1
    endif
endon

on Rules#Timer=1 do
        gpio,12,0
    gpio,13,1
endon

Maar dan reageert de sonoff veel heel traag en 1 sec de bel aan is ook best wel lang.
Alle tips zijn welkom.

,
Ik gebruik dit in een rule in combinatie met een normale switch.
code:
1
2
3
4
5
6
7
on deur#bel=1 do // als deurbel input schakelt doe
gpio,13,1 // zet relay aan 
timerSet,1,1      // stel timer in op 1 seconden
endon // eind
On Rules#Timer=1 do  // als timer 1 verloopt doe
gpio,13,0 // zet relay uit
endon // eind

Switch config: https://imgur.com/LGcYcOS

OpenHAB ontvangt via MQTT een berichtje zodat je daarop je automatisering kan instellen. Voordeel van deze setup is dat als openhab even plat ligt voor onderhoud de deurbel nog wel werkt, alleen dan de automatisering niet meer.

XyRuS wijzigde deze reactie 11-11-2017 12:38 (3%)

• jossie67
quote:
XyRuS schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:32:
[...]

Ik gebruik dit in een rule in combinatie met een normale switch.
code:
1
2
3
4
5
6
7
on deur#bel=1 do // als deurbel input schakelt doe
gpio,13,1 // zet relay aan 
timerSet,1,1      // stel timer in op 1 seconden
endon // eind
On Rules#Timer=1 do  // als timer 1 verloopt doe
gpio,13,0 // zet relay uit
endon // eind

Switch config: https://imgur.com/LGcYcOS

OpenHAB ontvangt via MQTT een berichtje zodat je daarop je automatisering kan instellen. Voordeel van deze setup is dat als openhab even plat ligt voor onderhoud de deurbel nog wel werkt, alleen dan de automatisering niet meer.
Thanks deze werkt, gewoon een kwestie van beter een rule opzetten. Het voordeel zie ik ook daarom heb wil ik het ook zo'n opzet doen.

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-01 12:19
Super! Wel vergeten te vermelden dat ik een deurbel heb die voldoende aan een puls heeft en dan een deuntje. Met een ouderwetse deurbel zal deze 1 seconden afgaan ongeacht hoe lang de knop word ingedrukt.

XyRuS wijzigde deze reactie 12-11-2017 16:27 (8%)

• Snuffelke
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:48
Met EspEasy versie R120 heb ik dankzij de Arduino IDE de CO2 sensor MH-Z19 aan de praat icm met Domoticz. Top!
Bij versie 2.0 (EspEasy Mega) dev 12 (normal 4096 - Wemos mini D1) krijg ik verschillende foutmeldingen bij het compileren, ondanks het inlezen van alle libraries inbegrepen in de folder. (De MH-Z19 ino hoeft zelfs nog niet bijgevoegd te zijn)
Heeft er toevallig iemand een bin met deze senors inbegrepen, of mss een reden waarom versie 2.0 foutmeldingen geeft?

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:53

Sabbi

je denkt aan mij.

V2.0.0 dev 12 kan je de binaries van github af downloaden toch?

https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases

• Snuffelke
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:48
quote:
Sabbi schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:58:
V2.0.0 dev 12 kan je de binaries van github af downloaden toch?

https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases
Maar de CO2 sensor MH-Z19 zit hier niet bij in, tenzij ik iets fout doe. Enkel de Senseair CO2 plugin maar als ik die probeer, die werkt niet.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:47
quote:
gastje01 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:39:
Dimmen zou mooi zijn, maar gewoon een simpel aan/uit device zou ik al zeer gelukkig mee zijn. Bij voorkeur iets wat achter een bestaande schakelaar te plaatsen is, goed voor de WAF en t oog. De bestaande knoppen zijn met een reden uitgezocht :)
Zoiets?

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 21:55
quote:
Snuffelke schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 01:16:
Met EspEasy versie R120 heb ik dankzij de Arduino IDE de CO2 sensor MH-Z19 aan de praat icm met Domoticz. Top!
Bij versie 2.0 (EspEasy Mega) dev 12 (normal 4096 - Wemos mini D1) krijg ik verschillende foutmeldingen bij het compileren, ondanks het inlezen van alle libraries inbegrepen in de folder. (De MH-Z19 ino hoeft zelfs nog niet bijgevoegd te zijn)
Heeft er toevallig iemand een bin met deze senors inbegrepen, of mss een reden waarom versie 2.0 foutmeldingen geeft?
1. Je download hier de source:

https://github.com/letsco.../archive/v2.0.0-dev12.zip

2. Je pakt het uit. Vervolgens rename je de map "src" naar "ESPEasy".

3. Je kopieert en plakt alle libraries uit de map "lib" naar "C:\Users\JeUserName\Documents\Arduino\libraries".

4. Je opent hierna ESPEasy.ino en verandert wat je wil veranderen.

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik heb zojuist maar eens een complete versie van mijn eigen ontwerp gesoldeerd oOo

Bordje is gebaseerd op de ESP32, en draait mijn eigen software. Het heeft z'n eigen usb serial converter, eigen voeding voor wanneer hij vanaf 12v draait, JTAG poort en allemaal aansluitingen voor uitbreidingen die later erbij gaan komen. Het bordje gaat voor nu led verlichting aansturen, temperatuur meten en wat randzaken met 433mhz aansturen. Ook komt er een 433mhz ontvanger op om snel dingen te kunnen schakelen dmv KAKU.

Latere uitbreidingen zullen een bord met relais zijn en een bordje voor het aansluiten van een PH meter. Met de relais worden dan de pomp/verwarming/co2 ventiel ingeschakeld zoals nodig. Voor nu is de voornaamste taak een zeer uitgebreid dag/nacht ritme dmv rgbw leds.

Stiekem ben ik er wel een beetje trots op :D

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 09:20
quote:
Die kende ik ja, maar ik bedoel echt achter de bestaande schakelaar zoals KaKu dat heeft, ik wil de originele schakelaar behouden (zeker waar er naast een schakelaar bv een stopcontact zit). Meer voor t oog dan voor de functie, dat doet dit ding ongetwijfeld prima.

• Jacko01
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:03
Ik ben ook al een tijd op zoek naar een soort van KaKu die achter een bestaande schakelaar kan worden gebouwd. Ik zag pas geleden dit ding bij de Hornbach (Link naar de zweedse site)

En hier de handleding ook in het nederlands.

Geen idee of het er een ESP in zit.. Zover ik het kan zien is het een rebrand van Ankuoo

En die sonoff touch dingen, zien er mooi uit maar niet als ze naast andere schakelaars/WCD moeten komen. Ik heb nog wel geprobeerd om de sonoff touch (zonder glasplaat) achter een blindplaat te zetten, maar dat past ook niet.

Jacko01 wijzigde deze reactie 16-11-2017 20:21 (3%)

• Lennyz
quote:
Jacko01 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:10:
Ik ben ook al een tijd op zoek naar een soort van KaKu die achter een bestaande schakelaar kan worden gebouwd. Ik zag pas geleden dit ding bij de Hornbach (Link naar de zweedse site)

Geen idee of het er een ESP in zit.. Zover ik het kan zien is het een rebrand van Ankuoo

En die sonoff touch dingen, zien er mooi uit maar niet als ze naast andere schakelaars/WCD moeten komen. Ik heb nog wel geprobeerd om de sonoff touch (zonder glasplaat) achter een blindplaat te zetten, maar dat past ook niet.
Dit is de binnenzijde van een Sonoff Basic:

Je kan dan de normale schakelaar verbinden aan de GPIO14 en de GND. Vervolgens programmeer je de ESP dat wanneer de schakelaar schakelt (dus er een button press is) hij de relay aan/uit zet. Dat zou een oplossing zijn voor hetgeen jij wilt.

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:42
Wat voor leds ga je gebruiken?
quote:
Robbiedobbie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:24:
Ik heb zojuist maar eens een complete versie van mijn eigen ontwerp gesoldeerd oOo

[afbeelding]

Bordje is gebaseerd op de ESP32, en draait mijn eigen software. Het heeft z'n eigen usb serial converter, eigen voeding voor wanneer hij vanaf 12v draait, JTAG poort en allemaal aansluitingen voor uitbreidingen die later erbij gaan komen. Het bordje gaat voor nu led verlichting aansturen, temperatuur meten en wat randzaken met 433mhz aansturen. Ook komt er een 433mhz ontvanger op om snel dingen te kunnen schakelen dmv KAKU.

Latere uitbreidingen zullen een bord met relais zijn en een bordje voor het aansluiten van een PH meter. Met de relais worden dan de pomp/verwarming/co2 ventiel ingeschakeld zoals nodig. Voor nu is de voornaamste taak een zeer uitgebreid dag/nacht ritme dmv rgbw leds.

Stiekem ben ik er wel een beetje trots op :D

Galaxy S6

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

quote:
Btje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:34:
Wat voor leds ga je gebruiken?

[...]
Verschillende ledstrips (RGB en fel wit) die gecombineerd worden in een patroon op een paar aluminium balken.

• Jacko01
quote:
Lennyz schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:09:
[...]

Dit is de binnenzijde van een Sonoff Basic:

[afbeelding]

Je kan dan de normale schakelaar verbinden aan de GPIO14 en de GND. Vervolgens programmeer je de ESP dat wanneer de schakelaar schakelt (dus er een button press is) hij de relay aan/uit zet. Dat zou een oplossing zijn voor hetgeen jij wilt.
Alleen past deze helaas niet in een inbouw doos waar ook een schakelaar al in zit. Ben eigenlijk dus op zoek naar een mini sonoff. Ik denk dat er een hoop mensen blij zijn als Itead hiermee op markt zou komen.
Toch bedankt voor het mee denken.

• Lennyz
quote:
Jacko01 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:50:
[...]

Alleen past deze helaas niet in een inbouw doos waar ook een schakelaar al in zit. Ben eigenlijk dus op zoek naar een mini sonoff. Ik denk dat er een hoop mensen blij zijn als Itead hiermee op markt zou komen.
Toch bedankt voor het mee denken.
En zoiets als dit ? Een Wemos D1 Mini in combinatie met een Wemos relay shield? Dan moet je alleen nog even bedenken hoe je deze van power gaat voorzien.

Lennyz wijzigde deze reactie 17-11-2017 15:19 (6%)

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Sneeuw!

Ik wil graag een bestaande LED-clock gaan sturen met een ESP-12f (of NodeMCU). Ik wilde proberen om geen driver te gebruiken maar de LED's direct aan de ESP te hangen. Dat trekt uiteraard teveel mA, dus wil ik ze schakelen met transistors. Echter ben ik nu dus heel onzeker over de juiste methode.

Ik heb op deze site onderstaande schema gevonden. Op deze manier wordt de current naar de D1-4 (Common Anode) netjes gebridged via de transistors, maar worden de GPIO's voor de losse segments dan niet alsnog teveel belast? De ESP-12f kan maar 12mA per GPIO port aan, las ik. Gaat dit goed?

Evanescent wijzigde deze reactie 17-11-2017 16:01 (3%)

• Jacko01
quote:
Lennyz schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:08:
[...]

En zoiets als dit ? Een Wemos D1 Mini in combinatie met een Wemos relay shield? Dan moet je alleen nog even bedenken hoe je deze van power gaat voorzien.
Da's inderdaad mijn idee, als voeding had ik gedacht aan de HLK-PM01. Misschien moet ik het zaakje eens bestellen en gaan uitproberen of het allemaal past.

Een andere methode waar ik nu aan denk, is de schakelaar vervangen door een een blindplaat. En op/achter de blindplaat een capacitieve touch schakelaar plaatsen.

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:59
quote:
Jacko01 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:57:
[...]
.... had ik gedacht aan de HLK-PM01. Misschien moet ik het zaakje eens bestellen en gaan uitproberen of het allemaal past....
Heb zelf enkele HLK-PM01 in gebruik, Mooie compacte blokjes voornamelijk geschikt voor printmontage. Maar voor inbouwen in een wanddoos zijn deze eigenlijk te groot.
Mij is het niet gelukt om ze - met Wemos & relais - in een standaard wanddoos te krijgen, waar ook nog een schakelaar in moet.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:11
Zo'n 10A relais zal voor achter de meeste wandschakelaars ook wel enorm overkill zijn.

Een SSR (bijvoorbeeld 39MF22 0.9A DIP8) zou wellicht een beter alternatief zijn.

- knip -

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-01 23:43
quote:
Jacko01 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:10:

Ook ik zoek al tijden een alternatief/aanvulling. Heb overal in huis Livolo's en nog nooit een schakeling gemist via 433 Mhz maar wil graag ook de status van de schakelaars weten. De firmware van Livolo valt te modden om de status terug te koppelen via 433 Mhz. Echter moet je dan ook een viertal draden solderen in de lichtschakelaar alvorens dat werkt.

Ik heb nu als test een Neo Coolcam ZWave lichtschakelaar gekocht. Hopelijk past daar de glasplaat op van Livolo, dat zou een quick-fix zijn voor mij.

De Malmbergs/Ankuoo draaien zo ver ik weet op de 88MC200 Micro Controller & 88W8728 Wifi Chip met een lichtgewicht versie van OpenWRT (inlog = root/admin). Het is daarmee mogelijk om via een commando de status LED te schakelen. De status LED zit vervolgens weer gekoppeld aan het relais. Ik heb hier zelf nog niet mee gespeeld.

Enige ESP lichtschakelaar waar ik van af weet is de WiOn Indoor Light Switch. Echter hebben die geen EU versies. Of de Sonoff T1/Touch is nog een mogelijk optie. Maar daarvan weet ik zeker dat het niet gaat passen.

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Misschien interessant om hier te gooien (Ookal heb ik nog niet veel esp32 projecten gezien hier).

Ik werk momenteel aan een 433mhz KAKU library welke gebruik maakt van de esp32 RMT functie, zodat de timings hardware based zijn. De transmitter is af en werkt, de receiver moet ik nog aan beginnen. (Dit zal de volgende keer dat ik tijd heb zijn). Voordeel van dit is dat het zenden kan gebeuren terwijl er andere tasks op de esp runnen.

Het project is te vinden op mijn github: https://github.com/Robbiedobbie/esp-kaku-remote

• Raymond P
Mijn recente ESP-fail:

Een BME280 met ESPtje in een 4*6*1.5cm behuizing.
Zo'n ESP8266 wordt toch behoorlijk warm. :+

- knip -

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:41
Ik had een nieuw topic aangemaakt omdat ik mijn CV installatie wil gaan monitoren met een Arduino.
Ik kreeg als tip van @Microkid om eens te gaan kijken naar een ESP8266 oplossing.

Nu heb ik het volgende na aanleiding van zijn link en bericht op AliExpress gevonden.

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.262.69ovKm

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.269.69ovKm

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.276.69ovKm

Nu mis ik echter nog connectors om de module op het board te solderen.
Weet iemand of deze los te krijgen zijn ?

Of kan ik beter kijken voor een D1 mini V2 Mini NodeMcu.
Als ik het plaatje mag geloven dan zit er alles bij wat ik nodig zou hebben ?
Op het board na.

https://nl.aliexpress.com...I&ws_ab_test=searchweb0_0

Iemand verder nog tips wat ik zou kunnen aanschaffen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Microkid
  • Laatst online: 05:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Feitelijk heb je geen breadboard nodig. Je kan de DS18B20 zo aan de pootjes van de ESP8266 solderen, of aan het bordje van die D1 mini als je handig bent :)

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MdO82
  • Laatst online: 07:41
quote:
Microkid schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:42:
Feitelijk heb je geen breadboard nodig. Je kan de DS18B20 zo aan de pootjes van de ESP8266 solderen, of aan het bordje van die D1 mini als je handig bent :)
Goed lezen en kijken is soms ook lastig :D
Als ik het plaatje opnieuw van de module bekijk dan zitten de connectoren er al op :D

Ik hou het wat makkelijk voor mezelf en denk dat ik toch maar even een board.
Ik lees overigens niet overal dat er een weerstand gebruikt wordt.
Heb jij die in gebruik ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Raymond P
Een zooitje Dupont kabeltjes (male/female) en/of Dupont connectors en caps zijn wel handig om te hebben.

Pin headers zijn los te krijgen.
Ga je toch een breadboard gebruiken dan is degene die je nu hebt waarschijnlijk aan de kleine kant.

- knip -

• Microkid
  • Laatst online: 05:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

weerstand is altijd nodig bij een DS18B20. Je kan beter zo'n breadboard gebruiken:

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16-01 17:47
Ik heb mijn esp8266 nodecmu modules +restprodukten ook binnen. Ik heb al wel veel gelezen op sparkfun over de basis elektronica zaken en het aansluiten van sensoren via een referentieweerstand etcetc. Moet ik eerst die pcb aan de pc hangen ofzoiets, dan flashen en dan kan ik later met de lualoader de mcu programmeren als ik het goed begrijp. Maargoed ik weet niks van het programmeren op een lualoader en de esp8266 ansich af, dus het is op dit moment wel erg overweldigend alles komt in een keer op je af.
Wat ik dan wel weer kicke vind, is dat de %RV sensor en de lichtsentor exact dezelfe pcb hebben, alleen de sensor is anders, dan maakt het iets makkelijker zodra de eerste sensor uit te lezen valt.

Als jullie nog goede guides hebben gevonden ooit inzake het flashen+het koppelen van een lightsensormodule dan stuur de links maar door. Hoe meer info voor de simpele mense ik kan vinden, hoe beter!

Heb een aardige link gevonden die wel makkelijk werkte, tot aan het acces een wifipunt gedoe. Dat loopt niet automatisch goed. Maargoed in ieders geval kan ik commando's versturen via een usb kabel. Dat is al heel wat voor een zondag.

En voor het programmeren in Lua (een of andere programeertaal voor dit printje) heb ik de lua library gevonden. Even al die info grinden en dan komt het vanzelf wel goed of het huis vliegt in de fik. >:)

govie wijzigde deze reactie 03-12-2017 19:09 (42%)

• govie
quote:
MdO82 schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:23:
Ik had een nieuw topic aangemaakt omdat ik mijn CV installatie wil gaan monitoren met een Arduino.
Ik kreeg als tip van @Microkid om eens te gaan kijken naar een ESP8266 oplossing.

Nu heb ik het volgende na aanleiding van zijn link en bericht op AliExpress gevonden.

[afbeelding]https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-wholesale-1pcs-lot-SYB-170-Mini-Solderless-Prototype-Experiment-Test-Breadboard-170-Tie-points/32758649025.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.262.69ovKm

[afbeelding]https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1pcs-DS18B20-Stainless-steel-package-1-meters-waterproof-DS18b20-temperature-probe-temperature-sensor-18B20/32305869288.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.269.69ovKm

[afbeelding]
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.276.69ovKm

Nu mis ik echter nog connectors om de module op het board te solderen.
Weet iemand of deze los te krijgen zijn ?

Of kan ik beter kijken voor een D1 mini V2 Mini NodeMcu.
Als ik het plaatje mag geloven dan zit er alles bij wat ik nodig zou hebben ?
Op het board na.

[afbeelding] https://nl.aliexpress.com...I&ws_ab_test=searchweb0_0

Iemand verder nog tips wat ik zou kunnen aanschaffen ?
Als ik iets zou doen met een cv-installatie. Dan zou ik wss thermomotoren op de diverse vlv-groepen danwel radiatoren zetten. Zo kan je dan een groep schakelen op basis van een temperatuursensor in een referentieruimte naar keuze. Je kan thermomotoren mooi plaatsen waar je ze niet ziet zitten, in een koofje, cvruimte of in een verlaagd plafond wat je al hebt. Je kan dan een tempsensorkastje die je zelf maakt, gewoon op een nachtkastje naar keuze zetten. Je badkamer en je zolder een aparte sensor geven incluis tijdsschakeling ofzoiets. Die thermomotoren zijn zo duur niet (of iig vroeger niet).

https://www.wth.nl/Items/...hermomotor-230-Volt-D1033
https://www.warmteservice...oten)-230-Volt/p/34253005

Die prijzen kunnen trouwens wel lager zijn bij een installateur want ik kocht ze vroeger in, uit mijn hoofd voor onder de 25 per stuk excl. btw dacht ik. Ik kan het fout hebben hoor. Je hebt dan 1x klep+thermomotor nodig per groep wilt regelen, dus het is opzich niet gek om de thermotor+klep+montage ervan gewoon in te kopen tijdens de eerst volgende servicebeurt (scheelt eventueel voorrrijkosten etcetc). je kan eventueel ook nog de knop op je radiator (mits je die hebt) vervangen door een motor mits dat dat gaat, alleen de vraag is dan hoe sjiek dat eruit ziet en hoe die kabel weggewerkt kan worden.

govie wijzigde deze reactie 03-12-2017 17:43 (10%)

• Lennyz
quote:
govie schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:48:
Ik heb mijn esp8266 nodecmu modules +restprodukten ook binnen. Ik heb al wel veel gelezen op sparkfun over de basis elektronica zaken en het aansluiten van sensoren via een referentieweerstand etcetc. Moet ik eerst die pcb aan de pc hangen ofzoiets, dan flashen en dan kan ik later met de lualoader de mcu programmeren als ik het goed begrijp. Maargoed ik weet niks van het programmeren op een lualoader en de esp8266 ansich af, dus het is op dit moment wel erg overweldigend alles komt in een keer op je af.
Wat ik dan wel weer kicke vind, is dat de %RV sensor en de lichtsentor exact dezelfe pcb hebben, alleen de sensor is anders, dan maakt het iets makkelijker zodra de eerste sensor uit te lezen valt.

Als jullie nog goede guides hebben gevonden ooit inzake het flashen+het koppelen van een lightsensormodule dan stuur de links maar door. Hoe meer info voor de simpele mense ik kan vinden, hoe beter!

Heb een aardige link gevonden die wel makkelijk werkte, tot aan het acces een wifipunt gedoe. Dat loopt niet automatisch goed. Maargoed in ieders geval kan ik commando's versturen via een usb kabel. Dat is al heel wat voor een zondag.

En voor het programmeren in Lua (een of andere programeertaal voor dit printje) heb ik de lua library gevonden. Even al die info grinden en dan komt het vanzelf wel goed of het huis vliegt in de fik. >:)
Maak het jezelf makkelijk en ga niet in Lua programmeren maar met de Arduino taal. Veel beter ondersteund en makkelijker. Lua was populair toen de Arduino core nog niet geport was naar de esp.

Hier een goede guide:

https://tttapa.github.io/ESP8266/Chap01%20-%20ESP8266.html

• govie
quote:
Lennyz schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:25:
[...]

Maak het jezelf makkelijk en ga niet in Lua programmeren maar met de Arduino taal. Veel beter ondersteund en makkelijker. Lua was populair toen de Arduino core nog niet geport was naar de esp.

Hier een goede guide:

https://tttapa.github.io/ESP8266/Chap01%20-%20ESP8266.html
Thx I'll check it out! Zeker voordat ik aan lua begin, want in de regel lijkt me arduino makkelijker. Zo veel lezen...pffff. }:O ;)

govie wijzigde deze reactie 03-12-2017 19:53 (10%)

• govie
Ik heb mijn eerste vraag, helaas. Ik wil graag verbinding maken via wifi, zodat ik weet dat de 8266-module werkt. Hiervoor heb ik deze quickstartguide gebruikt.

Ik heb die ESP8266 module geflashed en de compoort ingesteld van de usbkabel. Daarna geeft de lualoader aan: "Connected to COM3 at 9600 baud" maar meer niet. Dit terwijl in die guide er een waslijst tekens wordt geprint op het scherm van de lualoader onder het kopje "lualoader". Maargoed ik kreeg wel 1 ">" teken na die een zin die werd geprint met 9600 baud erin. Daarna probeerde ik met mijn netwerk contact te zoeken (dmv van SSID en ww van mijn router) maar dat gaat niet. Dus ergens heb ik iets niet goed gedaan en ik denk dat dit te maken heeft met dat ik niet die waslijst krijg zoals in die quickguide. De vraag is even wat?

Ik wil alleen maar even checken dat ik die dingen die in de quickstartguide staan inclusief het zenden van data naar een server kan uitvoeren met deze module, meer niet. Waarschijnlijk doe ik iets heel doms fout, ziet iemand zo even snel waar het fout gaat?

Thx! 8)7

govie wijzigde deze reactie 03-12-2017 23:02 (4%)

• Lennyz
quote:
govie schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:59:
Ik heb mijn eerste vraag, helaas. Ik wil graag verbinding maken via wifi, zodat ik weet dat de 8266-module werkt. Hiervoor heb ik deze quickstartguide gebruikt.

Ik heb die ESP8266 module geflashed en de compoort ingesteld van de usbkabel. Daarna geeft de lualoader aan: "Connected to COM3 at 9600 baud" maar meer niet. Dit terwijl in die guide er een waslijst tekens wordt geprint op het scherm van de lualoader onder het kopje "lualoader". Maargoed ik kreeg wel 1 ">" teken na die een zin die werd geprint met 9600 baud erin. Daarna probeerde ik met mijn netwerk contact te zoeken (dmv van SSID en ww van mijn router) maar dat gaat niet. Dus ergens heb ik iets niet goed gedaan en ik denk dat dit te maken heeft met dat ik niet die waslijst krijg zoals in die quickguide. De vraag is even wat?

Ik wil alleen maar even checken dat ik die dingen die in de quickstartguide staan inclusief het zenden van data naar een server kan uitvoeren met deze module, meer niet. Waarschijnlijk doe ik iets heel doms fout, ziet iemand zo even snel waar het fout gaat?

Thx! 8)7
Je kunt nooit teveel vragen.

Als ik er even voor het gemak vanuit ga dat de code die je geupload hebt goed is, dan moet je met deze zaken rekening houden.

- Je SSID is hoofdletter gevoeling. Als je netwerk heet: "Wifi1" en je vult in jouw code "wifi1" in dan werkt het niet.
- Zorg dat je goede baudrate hebt geselecteerd. Ik kan niet zien welke baudrate er in jouw code gekozen wordt, maar 115200 is meestal de standaard voor de ESP. Je hebt nu 9600. Probeer ook eens andere baudrates als je niets ziet.

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:04
quote:
Koffie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:03:
Ik snap niet dat er nog steeds geen normale inbouwschakelaars met ESP/wifi zijn die ook nog kunnen dimmen.
Het enige wat ik nodig heb is een soort kaku mini-inbouw ding maar dan met een ESP erin.

Er is met veel zoeken wel het eea te vinden, maar dit is vrijwel altijd opbouw en dimmen is helemaal al een uitdaging.
Zou er best knaken voor over hebben als er een kleine module is met de volgende eigenschappen:
- Zelf te flashen ESP8266
- Inbouw/klein achter bestaande schakelaar
- Dimbaar

Op de eeo manier lijkt dit niet te bestaan.
Tja, zit hier zo'n beetje in het zelfde schuitje. Ik heb al zitten denken om dan maar een mini esp module + hlk-pm03 als sender te gebruiken, en een Sonoff B1 als ontvanger (of Ikea tradfri).

Ik heb nog wel wat opties gevonden
dimmer maar te groot om in te bouwen, zie ook hier SSR dimmer module

relay board maar ik ben bang te groot om in te bouwen.

2x relay niet meer te koop op ebay.

230v I/O modul nergens te koop?

edit: dimmer modul gevonden; maar moet nog steeds een hlk-pm03 op.

edit2: schakel module

houthakker wijzigde deze reactie 04-12-2017 21:21 (11%)

Specs

• govie
quote:
Lennyz schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:11:
[...]

Je kunt nooit teveel vragen.

Als ik er even voor het gemak vanuit ga dat de code die je geupload hebt goed is, dan moet je met deze zaken rekening houden.

- Je SSID is hoofdletter gevoeling. Als je netwerk heet: "Wifi1" en je vult in jouw code "wifi1" in dan werkt het niet.
- Zorg dat je goede baudrate hebt geselecteerd. Ik kan niet zien welke baudrate er in jouw code gekozen wordt, maar 115200 is meestal de standaard voor de ESP. Je hebt nu 9600. Probeer ook eens andere baudrates als je niets ziet.
Je bent een held, die baudrate veranderd en wat gefrommeld in de wachtwoorden. Ik kreeg een IP en kon connectietijd als data verzenden naar een server, dus volgens ben ik goed op weg! :9 De eerste guide nu al afgerond! }:O

Edit: Ben al weer wat guides verder, daardoor vond ik een mcp3008 ic, waarmee ik meerdere analoge ingangen van sensoren kan omzetten en verwerken op een esp8266 in plaats 1 analoog signaal.
Moet nie gekker worden, binnenkort nog maar even wat bestellen bij de babipangyang. Die 1.5" E-ink schermpjes zijn ook wel leuk, daar ga ik ook iets mee doen in mijn sensorsamenstellingen.

govie wijzigde deze reactie 05-12-2017 00:39 (25%)

• govie
Ok, dus nu kan ik met de ESP het internet op via de LUAloader.exe. Nou ben ik bezig in die guide die in dit topic aan mij werd gegeven en die is heel goed, maar die is wel voor Arduino software. Dus ikke die Arduino installeren en probeer mijn pc te laten communiceren met de ESP8266 middels de copy paste methode van die programmeerregels (met het juiste ww en SSID).

Bij dit hofdstuk ben ik nu inzake deze guide: https://tttapa.github.io/...0Wi-Fi%20Connections.html

Ik kopie paste die programmeerregels en krijg dan deze compile errors terug:

Dit zijn de huidige instellingen die ik heb bij instellingen:

Deze 8266 heb ik aan de copmputer hangen: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.VFH4AV

In eerste instantie zou ik er vanuit moeten gaan dat hun programeer-regels kloppen en dat doe ik dus ook. Ik vermoed dat mijn fout zit in de selectie van de ESP-instelling, maargoed ik weet het niet.

Het enigste waarom ik dit post is omdat ik niet kan leren zonder dat ESP wificonnectie heeft! :+ Als iemand me nog een keer kan helpen dan ben ik dankbaar.

govie wijzigde deze reactie 05-12-2017 22:23 (11%)

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik zie in je screenshot 2 keer setup gedefinieerd worden, en de include lijkt binnen in de functie definitie te gebeuren. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van je error.

• Raymond P
ik zie sowieso twee maal een functie setup()

Waarschijnlijk moet de eerste regel weg.

- knip -

• govie
Ik heb waarschijnlijk op een domme manier gekopieerd. Dat programmeren is ook al weer 20 jaar geleden, geen fingerspitzengehufl meer dat moet ik helemaal weer terugvinden. :o

Maar het heeft gewerkt, thanks! Onderstaande plaatje is de output na het uploaden!

Ik heb connectie met het internet en kan aan de slag voor zover bij mij bekend. Bedankt proffesor barabas en willie wortel. _/-\o_ Nu kan het echte vaardigheden leren beginnen! }:O

govie wijzigde deze reactie 05-12-2017 23:39 (5%)

• govie
2de pakketje ook binnen, van minder dan 2 euro! _/-\o_

Het is toch wel leuk zo'n esp8266 of arduino of wat dan ook. Heb ik net een ledje aangesloten op de 3.3V en de GND, had ik een paar van de weerstandjes uitgewisseld en even gekeken naar de brightness van de LED. Toch leuk dat je dan kan zien en naderhand berekenen dat lichtintensiteit veranderd omdat de weerstand meer voltjes opeet. Een 1 Ohms weerstand moet ik er nog tussen zetten, misschien krijg ik wel witte rook,dus geen LED maar een SED, een Smoke Emitting Diode, toch?

Leuk man, een beetje de willie wortel uithangen! :+ Ik kan nu al die guides uitproberen en opschrijven waar ik niet opkwam, zodat ik die dan kan uitzoeken. Als je er eenmaal mee bezig bent is het wel leuk omdat je direct resultaat kunt zien (licht aan of uit etcetc).

• Raymond P
Rook heb je altijd (eenmalig) bij het in gebruik nemen van een NED.

- knip -

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
MdO82 schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:55:
[...]
Ik lees overigens niet overal dat er een weerstand gebruikt wordt.
Heb jij die in gebruik ?
GPIO2 (D4) bij een Wemos bordje hangt aan een 10k weerstand.
Als je daar het gele draadje van de DS18B20 aansluit zou het moeten werken.
Ik heb er een buiten hangen voor de buiten temperatuur.

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16-01 19:32
Hoe kan ik een esp-12 resetten?
Als ik een update doe blijven de oude gegevens erin staan.
Ik heb ook een "blanc" leeg bestand geüpload maar dit helpt ook niet.
Als ik de esp opnieuw wil flashen kan ik alleen maar inloggen in de esp op 192.168.4.1.
Als ik dan het nieuwe IP-adres invul 192.168.1.100 dan zie ik deze wel op de config pagina staan .
Maar inloggen op dit ip gaat niet , als ik de esp van de spanning afhaal en weer opnieuw erop zet zit deze weer op 192.168.4.1 met de oude instellingen.
het lijkt erop dat de config niet te bereiken is, zie onderstaande log.
code:
1
2
235783 : FILE : Saved config.dat
235809 : FS : Error while reading/writing security.dat in 901

hoe krijg ik dit helemaal leeg /fabrieksinstellingen?

19roland70 wijzigde deze reactie 10-12-2017 18:08 (13%)

• FitzJac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09:53
@19roland70
Zoiets:
code:
1
esptool --port /dev/ttyUSB0 erase_flash

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15-01 13:51
Ik ben sinds gisteren met een ESP8266 aan het meten met een 3-tal sensoren (DS18b20). Ik heb deze sensoren parallel aangesloten op GPIO-0 (Gele draden op D3) en een 4k7 weerstand is aanwezig. Allen hebben ze hun eigen mac addres in de config van ESP Easy.

In het begin deden ze alle 3 netjes hun werk, maar als ik naar de logfiles kijk dan is er nog maar 1 sensor die nog regelmatig van waarde veranderd. De andere 2 veranderen nog wel, maar slechts af en toe en laten dan dus een grote temperatuursprong zien.

Zoals gezegd werkte het de eerste uren wel goed volgens mij en ik zag heel mooi de temparaturen voor mijn CV aanvoer en retour. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en waarom er twee steeds uren blijven hangen?

CV aanvoer en retour meten eerste uren beide goed. Vanaf 21.30u gaat CV Aanvoer minder vaak updaten, terwijl CV retour netjes verder gaat:

Ook deze sensor veranderd slechts eens per x uur:

• tsjoender
quote:
henk99 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:01:
Ik ben sinds gisteren met een ESP8266 aan het meten met een 3-tal sensoren (DS18b20). Ik heb deze sensoren parallel aangesloten op GPIO-0 (Gele draden op D3) en een 4k7 weerstand is aanwezig. Allen hebben ze hun eigen mac addres in de config van ESP Easy.

In het begin deden ze alle 3 netjes hun werk, maar als ik naar de logfiles kijk dan is er nog maar 1 sensor die nog regelmatig van waarde veranderd. De andere 2 veranderen nog wel, maar slechts af en toe en laten dan dus een grote temperatuursprong zien.

Zoals gezegd werkte het de eerste uren wel goed volgens mij en ik zag heel mooi de temparaturen voor mijn CV aanvoer en retour. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en waarom er twee steeds uren blijven hangen?

CV aanvoer en retour meten eerste uren beide goed. Vanaf 21.30u gaat CV Aanvoer minder vaak updaten, terwijl CV retour netjes verder gaat:

[afbeelding]

[afbeelding]
Hangen ze dicht bij de CV ketel? Mogelijk geeft de pomp electro magnetische pulsen bij het stoppen en starten. Ik heb ook een Arduino met LCD scherm een poosje naast de pomp van onze vloerverwarming gehad om de temperaturen te volgen, maar die raakte na een poos ook van slag door die pulsen en dan zag ik allemaal willekeurige tekens op het scherm.

• henk99
quote:
tsjoender schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:12:

Hangen ze dicht bij de CV ketel? Mogelijk geeft de pomp electro magnetische pulsen bij het stoppen en starten. Ik heb ook een Arduino met LCD scherm een poosje naast de pomp van onze vloerverwarming gehad om de temperaturen te volgen, maar die raakte na een poos ook van slag door die pulsen en dan zag ik allemaal willekeurige tekens op het scherm.
Tja, ik wil de aanvoer en retour meten van de CV, dus ze hangen er inderdaad wel naast. Ik zie zo even niet hoe ik dat anders zou moeten doen. Shielden met een doosje wellicht? Maar ik moet ook nog wel wifi kunnen ontvangen natuurlijk.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-01 16:55
quote:
henk99 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:01:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb zonder probleem 20 stuks ds18b20 plus een Raspberry Pi bij de CV ketel hangen. Ik weet niet wat het probleem bij jou is maar het lijkt me niet dat de afstand tot de ketel een probleem is tenzij de ketel heel erg veel EMI veroorzaakt.

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg
5*RPI, 14*ESP8266, 3*Sonoff, NUC7I3BNH

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 16:05
quote:
cville schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:09:
[...]

Ik heb zonder probleem 20 stuks ds18b20 plus een Raspberry Pi bij de CV ketel hangen. Ik weet niet wat het probleem bij jou is maar het lijkt me niet dat de afstand tot de ketel een probleem is tenzij de ketel heel erg veel EMI veroorzaakt.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: 20?? Waarom zoveel? :)

• cville
quote:
RoJan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:18:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: 20?? Waarom zoveel? :)
De sensoren zijn geplaatst om mij te helpen mijn CV probleem op te lossen (lang verhaal en nog steeds niet achter de rug). De sensoren zijn als volgt verdeeld:
  • 7 stuks ten behoeve van het meten van alle relevante watertemperaturen (CV in/uit, badkamer radiator in/uit, VV verdeler in/uit en warm water)
  • 11 stuks voor de VV groepen, 1 per groep
  • 2 stuks voor omgeving temperaturen (de CV ruimte en het dak) omdat de logger er nu eenmaal is en dit een gemakkelijke verbinding oplevert
Ik heb al eens eerder een foto geplaatst waarop een en ander te zien is.

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 20:08
Is er hier iemand die een mooio dim script heeft om een ESP12 welke is geflashed met ESPeasy ( mega) aan te sturen via domoticz ?
De ESP en ledstrip werkt en is prima via de url aan te sturen en te dimmen, maar wil dit ( natuurlijk) via domoticz d.m.v. een slider kunnen bedienen .

Zelf al tijdje aan het googlen geweest maar kom niet veel verder dan het script wat Quindor gebruikt, maar wat helaas niet werkt op ESPmega

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• henk99
quote:
tsjoender schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:12:
[...]

Ik heb de sensoren nu op een andere GPIO gezet en nu werkt het al een aantal dagen naar behoren. Ze zaten op GPIO-0 en nu op GPIO-2. Vraag me niet waarom dit wat uitmaakt, maar het werkt nu wel. Had eerst getest met een andere voeding en kabel, maar dat maakte niets uit.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
cville schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:52:
[...]

De sensoren zijn geplaatst om mij te helpen mijn CV probleem op te lossen (lang verhaal en nog steeds niet achter de rug). De sensoren zijn als volgt verdeeld:
  • 7 stuks ten behoeve van het meten van alle relevante watertemperaturen (CV in/uit, badkamer radiator in/uit, VV verdeler in/uit en warm water)
  • 11 stuks voor de VV groepen, 1 per groep
  • 2 stuks voor omgeving temperaturen (de CV ruimte en het dak) omdat de logger er nu eenmaal is en dit een gemakkelijke verbinding oplevert
Ik heb al eens eerder een foto geplaatst waarop een en ander te zien is.
Dat doet mij aan een artikel uit Elektor denken: https://www.elektormagazi...gger-for-a-heating-boiler

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 19roland70
Misschien een stomme vraag: Ik gebruik espeasy en dan zie ik in het devices menu een aantal voorgeprogrammeerde instellingen bv. P001 - Switch input.
Als ik nu kijk op https://github.com/letscontrolit/ESPEasyPluginPlayground zie ik allemaal .ino files staan, zijn dit de files met de P0 nummers in het devices menu?
Zoja hoe kan ik deze files in de esp krijgen?

• it0
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:32

it0

Mijn mening is een feit.

Afgelopen 2 dagen gevochten met een efamily smart socket (SWA1). Het ding wilde maar niet linken met de app. Opengeschroefd, header er op en na wat puzzelwerk er achtergekomen dat er een ESP8285 in zit.

Voor meer details zie ook http://ganzprivat.de voor een duitser die het zware puzzelwerk al had gedaan.
Header is TX,RX,GND,GPIO0,5V (niet 3.3v)
Wat je ook moet weten is dat om een ESP8285 te flashen naast GPIO0 laag moet zijn, RESET hoog moet zijn.

Espeasy R120 1MB image erop gezet, werkt nu als een zonnetje.

it0 wijzigde deze reactie 20-12-2017 10:38 (0%)
Reden: foute url

• iMars
quote:
it0 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:38:
Afgelopen 2 dagen gevochten met een efamily smart socket (SWA1). Het ding wilde maar niet linken met de app. Opengeschroefd, header er op en na wat puzzelwerk er achtergekomen dat er een ESP8285 in zit.

Voor meer details zie ook http://ganzprivat.de voor een duitser die het zware puzzelwerk al had gedaan.
Wat je ook moet weten is dat om een ESP8285 te flashen naast GPIO0 laag moet zijn, RESET hoog moet zijn.

Dat had ik je van te voren allemaal kunnen vertellen ;) Die heb ik hier ook thuis liggen.

• Lennyz
quote:
it0 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:38:

Dit klopt niet wat je nu zegt. De ESP8285 is echt geen 5v. De chip is 3.3v en hier mag ABSOLUUT geen 5v op worden gezet. Of er moet sprake zijn van een voltage regulator waar je alles op aansluit. Alles binnen een range tussen 2.7V - 3.6V is toegestaan. Ik heb ook nog nooit gehoord dat de RESET pin hoog moet zijn voordat deze geflasht kan worden. Dit klopt volgens mij ook niet.

http://espressif.com/site...-esp8285_datasheet_en.pdf

Ah de pagina gaat nog verder naar onder 8)7

Lennyz wijzigde deze reactie 20-12-2017 13:33 (5%)

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

Sinds kort ben ik ook aan het spelen met de ESP8266 / ESP12. Ben begonnen met het aansluiten en aansturen van DHT22 temperatuur/vochtigheid sensoren, die ik daarvoor aan een RPi had hangen (lichtelijk overkill).

Waar ik nu in geinteresseerd ben, en waar mijn vraag over gaat, is het bijhouden van het electriciteitsverbruik. Ik ben op zoek naar de juiste sensor die ik kan gebruiken hiervoor. De situatie bij mij thuis is dat de daadwerkelijke meter in een kastje aan de straat zit. Niet echt haalbaar om hier iets mee te doen.

Maar binnenshuis, in het hok met de stoppenkast, zit een ander kastje waar alle electra doorheen loopt. In dit kastje zit een oranje LED die kort flitst iedere keer dat er 1 Wh verbruikt is. Mijn idee is om hier iets voor te zetten dat deze flitsen kan detecteren om zo het verbruik te meten.

Bijkomend probleem is dat deze ruimte ook de wasmachine en een plank met huishoudartikelen bevat, dus de deur gaat regelmatig open en het licht gaat regelmatig aan, waardoor het lichtniveau in de ruimte niet erg constant is. Dit is mogelijk in de software wel op te lossen (een lamp die aangaat is duidelijk anders dan een korte flits), ware het niet dat de LED echt niet krachtig is. Eventueel kan ik een ombouw maken voor dit kastje om licht van buiten te weren.

Iemand een idee? Welke sensor zou hier het meest geschikt voor zijn? Merk op dat ik op hardware-niveau een totale newbie ben. Ik heb geen soldeerapparatuur en heb tot nu toe altijd gekozen voor zaken waarbij er overal al headers zaten zodat aansluiten een kwestie was van plug-and-play met een jumper kabel.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Rannasha schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:45:
Maar binnenshuis, in het hok met de stoppenkast, zit een ander kastje waar alle electra doorheen loopt. In dit kastje zit een oranje LED die kort flitst iedere keer dat er 1 Wh verbruikt is. Mijn idee is om hier iets voor te zetten dat deze flitsen kan detecteren om zo het verbruik te meten.

Iemand een idee? Welke sensor zou hier het meest geschikt voor zijn? Merk op dat ik op hardware-niveau een totale newbie ben. Ik heb geen soldeerapparatuur en heb tot nu toe altijd gekozen voor zaken waarbij er overal al headers zaten zodat aansluiten een kwestie was van plug-and-play met een jumper kabel.
Je hebt voor zover ik weet 2 opties: Een phototransistor of een LDR, bij beide opletten welke lichtgolflengtes gedetecteerd kunnen worden (oranje is 635–590 nm).

Indien geen analoge pin aanwezig heb je een adc nodig. zelf gebruik ik een ADS1115 met CNY70 als sensor (voor de draaiende schijf in de kWh-meter) en de RPi houdt de alertpin van de ADS1115 in de gaten. De adc heb ik namelijk als comparator ingesteld, de spanning van de sensor wordt dan vergeleken met 2 waarden (1600mV en 1900mV zo uit mijn hoofd). Boven de 1900mV wordt de alertpin hoog gemaakt en onder de 1600mV weer laag. Op die manier krijg ik "pulsen" van een analoge sensor.

Mocht je wat meer kant en klaar willen, kijk dan eens naar modules a la https://www.ebay.co.uk/it...-for-Arduino/332164544051

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Raven schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:05:
[...]

Je hebt voor zover ik weet 2 opties: Een phototransistor of een LDR, bij beide opletten welke lichtgolflengtes gedetecteerd kunnen worden (oranje is 635–590 nm).

Indien geen analoge pin aanwezig heb je een adc nodig. zelf gebruik ik een ADS1115 met CNY70 als sensor (voor de draaiende schijf in de kWh-meter) en de RPi houdt de alertpin van de ADS1115 in de gaten. De adc heb ik namelijk als comparator ingesteld, de spanning van de sensor wordt dan vergeleken met 2 waarden (1600mV en 1900mV zo uit mijn hoofd). Boven de 1900mV wordt de alertpin hoog gemaakt en onder de 1600mV weer laag. Op die manier krijg ik "pulsen" van een analoge sensor.

Mocht je wat meer kant en klaar willen, kijk dan eens naar modules a la https://www.ebay.co.uk/it...-for-Arduino/332164544051
Bedankt. Een kant-en-klare module zoals degene die je gelinked hebt, lijkt mij een prima begin. De vraag is alleen of het ding gevoelig genoeg is (relatief zwakke flits bij veel omgevingslicht) en of het haalbaar is om hem vaak genoeg uit te lezen (flits is vrij kort qua tijdsduur). Maar goed, het lijkt allemaal bijzonder weinig te kosten, dus gewoon maar een keer wat bestellen en uitproberen is niet echt een probleem.

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Rannasha schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:45:
[...]

Bedankt. Een kant-en-klare module zoals degene die je gelinked hebt, lijkt mij een prima begin. De vraag is alleen of het ding gevoelig genoeg is (relatief zwakke flits bij veel omgevingslicht) en of het haalbaar is om hem vaak genoeg uit te lezen (flits is vrij kort qua tijdsduur). Maar goed, het lijkt allemaal bijzonder weinig te kosten, dus gewoon maar een keer wat bestellen en uitproberen is niet echt een probleem.
Heeft dat kastje anders geen elektrische pulsuitgang? Dan zou je 'm rechtstreeks kunnen aansluiten.

Wat betreft de invloed van licht, je zou (even luidop denkend) een halve (of kortere) closetrol erover kunnen plaatsen met zwarte duct tape erom en overheen. Dat zou dat probleem op moeten lossen.

En anders neem je een sensor a la deze: https://shop.openenergymo...y-meter-led-pulse-sensor/ dan heb je dat hele probleem niet. (Die kwam ik net tegen)

Oscar Wilde

• Rannasha
  • Nu online

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Raven schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:55:
[...]

Heeft dat kastje anders geen elektrische pulsuitgang? Dan zou je 'm rechtstreeks kunnen aansluiten.
Nog niet naar gekeken.
quote:
Wat betreft de invloed van licht, je zou (even luidop denkend) een halve (of kortere) closetrol erover kunnen plaatsen met zwarte duct tape erom en overheen. Dat zou dat probleem op moeten lossen.
Ja, zo'n oplossing had ik ook al aan zitten denken. Dat lost het probleem met de intensiteit op. Blijft enkel de vraag of de sensor snel genoeg uit te lezen is om korte pulsen te detecteren.
quote:
En anders neem je een sensor a la deze: https://shop.openenergymo...y-meter-led-pulse-sensor/ dan heb je dat hele probleem niet. (Die kwam ik net tegen)
Interessant. Dat ding is specifiek gemaakt voor een installatie zoals ik die in huis heb hangen. Is wel wat duurder, maar het doet dan wel meteen precise wat ik zoek.

• Pimmetje651
quote:
Pimmetje651 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:10:
Is er hier iemand die een mooio dim script heeft om een ESP12 welke is geflashed met ESPeasy ( mega) aan te sturen via domoticz ?
De ESP en ledstrip werkt en is prima via de url aan te sturen en te dimmen, maar wil dit ( natuurlijk) via domoticz d.m.v. een slider kunnen bedienen .

Zelf al tijdje aan het googlen geweest maar kom niet veel verder dan het script wat Quindor gebruikt, maar wat helaas niet werkt op ESPmega
Niemand die me (opweg) kan helpen ?

• Meek-HA
Bij deze nog een kleine update sinds de laatste post :
Het ontwerp van de Meek schakelaar is nagenoeg af, en we gaan gestaag verder met de uitbreidingen en implementaties.
Bij deze de laatste Beta versie van de schakelaar :

• Meek-HA
quote:
Pimmetje651 schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:48:
[...]

Ik ben een tijdje geleden hiermee bezig geweest en had toevallig de script voor Domoticz "nog liggen" :

---------------------------------------------------------------------

commandArray = {}
DomDevice = 'MPDMv4_Dimmer';
IP = '192.168.0.178';
PIN = "13";
if devicechanged[DomDevice] then
if(devicechanged[DomDevice]=='Off') then
print ("OFF dimm = "..uservariables['dimm']);
CalcValue = 890;
else if(devicechanged[DomDevice]=='On') then
DomValue = uservariables['dimm'];
print ("ON dimm = "..uservariables['dimm']);
CalcValue = DomValue;
else
print("Other");
DomValue = otherdevices_svalues[DomDevice];
CalcValue = 900-(DomValue*9);
commandArray['Variable:dimm'] = tostring(CalcValue);
print ("dimm Level = "..uservariables['dimm']);
end
end
runcommand = "curl http://" .. IP .. "/control?cmd=PWM," ..PIN.. "," .. CalcValue .. " ";
os.execute(runcommand);
print("PWM calculated value= "..CalcValue);
end
return commandArray

• bartbh
  • Niet online
Sinds vandaag ben ik ook aan het stoeien. Hiervoor heb ik uit China een vijftal NodemMcu v3's gehaald.

Via de Arduino IDE ben ik aan het testen geslagen en de eerste basisdingen lukken ook. Echter waar ik niet uit kom, is de baudraute voor het weergeven van tekst op de serial monitor.

Bij het flashen van een nieuwe sketch gebruik ik 115200, dit werkt perfect. Bij het openen van de serial monitor op 115200 en het drukken op de RST button, krijg ik ook netjes leesbare tekst.

Echter voor leesbare tekst in m'n sketch, moet ik baudrate 74880 gebruiken om leesbare tekst te produceren (terwijl de serial monitor op 115200 blijft staan).

Zie ook screenshot hieronder voor een testje dat ik draai.

Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe dit zit? Als ik de serial monitor gebruik met baudrate 74880 (zoals in de sketch), dan krijg ik juist weer geen leesbare tekst.

https://tweakers.net/ext/f/Ba3U7uMF555V3IIa6Grl0Hph/thumb.png

• Lennyz
quote:
bartbh schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:50:
Sinds vandaag ben ik ook aan het stoeien. Hiervoor heb ik uit China een vijftal NodemMcu v3's gehaald.

Via de Arduino IDE ben ik aan het testen geslagen en de eerste basisdingen lukken ook. Echter waar ik niet uit kom, is de baudraute voor het weergeven van tekst op de serial monitor.

Bij het flashen van een nieuwe sketch gebruik ik 115200, dit werkt perfect. Bij het openen van de serial monitor op 115200 en het drukken op de RST button, krijg ik ook netjes leesbare tekst.

Echter voor leesbare tekst in m'n sketch, moet ik baudrate 74880 gebruiken om leesbare tekst te produceren (terwijl de serial monitor op 115200 blijft staan).

Zie ook screenshot hieronder voor een testje dat ik draai.

Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe dit zit? Als ik de serial monitor gebruik met baudrate 74880 (zoals in de sketch), dan krijg ik juist weer geen leesbare tekst.

[afbeelding]
Dat komt omdat je in je void setup 3x de Serial port activeert. Dat is "fout".

Het enige dat in jouw void setup hoeft te staan is:
code:
1
Serial.begin(115200);

• bartbh
  • Niet online
Nee, die 3x is slechts als test om te laten zien welke baud rate er leesbare tekst oplevert. Alleen de Hello World @ 74880 is leesbaar, terwijl de serial monitor op 115200 staat.

• iMars
Vraagje, ik ben bezig om @Quindor zijn idee/techniek te "herschrijven" zodat het via mqtt bestuurd kan worden. Nou is dat allemaal geen rocket science, maar het wil nog niet echt lukken. Ik gebruik onderstaand schema om de mosfet direct aan te sturen:

code:
1
analogWrite(LEDpin, pwm);

De pin van de esp (Wemos D1 mini) direct op de gate van de mosfet (p16nf06l). Het dimmen werkt wel, maar als ik pwm max aanstuur (1023) dan zou de ledstrip op volle sterkte moeten branden. Maar voor mijn gevoel is dit 30~40% bij een pwm van 1023 (max volgens specificatie).

Maak ik ergens een denkfout? Volgens mij is de code gewoon correct (analogWrite(pin,1023) voor 100%) en het aansturen van de pin gaat ook volgens Quindor zijn principe/ontwerp.

• Quindor

Quindor

quote:
iMars schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:03:
Vraagje, ik ben bezig om @Quindor zijn idee/techniek te "herschrijven" zodat het via mqtt bestuurd kan worden. Nou is dat allemaal geen rocket science, maar het wil nog niet echt lukken. Ik gebruik onderstaand schema om de mosfet direct aan te sturen:
Er kwam een highlight voorbij, cool project! ;)

Ik vrees dat je wellicht te maken hebt met een MOSFET die een hogere gate spanning verwacht dan je levert. In ieder geval, dat is vaak wat ik hoor van mensen die mijn bordjes bouwen en de MOSFETs uit China halen. Ik moet de link daarnaar helaas om de zoveel tijd veranderen. Veelal stuurt een supplier een tijd lang de juiste MOSFETs, maar begint dan opeens een verkeerd soort te sturen, die doen het wel, maar verwachten een hogere gate spanning dan 2,5v zoals degene die ik eigenlijk bedoel hebben. Als de MOSFET 5v verwacht, maar de ESP stuurt 3.3v, dan gaat deze dus nooit helemaal open. :(

Hoe dan ook, dat kun je testen als je een variabele spannings bron hebt (of DC-DC converter). Probeer uit te vinden wat de MOSFET doet met 3.3v, 5v of eventueel hogere spanning op de gate. Daarmee kun je ontdekken of het aan de MOSFET ligt die je hebt of niet.

Zo ja, meteen je geld terug vragen (anders leren ze het nooit af), zo nee, dan gebeurt er wat raars, misschien dat de WeMo niet het voltage stuurt dat we dan verwachten?

Je gedachte is iig 100% correct, bij value 1023 zou de MOSFET volledig open moeten staan en er evenveel licht uit je LED komen als zonder MOSFET er tussen. Zelf haal ik de MOSFETs altijd bij Conrad, zodat ik zeker weet dat ik versies krijg die aan de specificaties voldoen.

Quindor wijzigde deze reactie 28-12-2017 17:33 (8%)

• iMars
quote:
Quindor schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:31:
[...]

Er kwam een highlight voorbij, cool project! ;)

Ik vrees dat je wellicht te maken hebt met een MOSFET die een hogere gate spanning verwacht dan je levert. In ieder geval, dat is vaak wat ik hoor van mensen die mijn bordjes bouwen en de MOSFETs uit China halen. Ik moet de link daarnaar helaas om de zoveel tijd veranderen. Veelal stuurt een supplier een tijd lang de juiste MOSFETs, maar begint dan opeens een verkeerd soort te sturen, die doen het wel, maar verwachten een hogere gate spanning dan 2,5v zoals degene die ik eigenlijk bedoel hebben. Als de MOSFET 5v verwacht, maar de ESP stuurt 3.3v, dan gaat deze dus nooit helemaal open. :(

Hoe dan ook, dat kun je testen als je een variabele spannings bron hebt (of DC-DC converter). Probeer uit te vinden wat de MOSFET doet met 3.3v, 5v of eventueel hogere spanning op de gate. Daarmee kun je ontdekken of het aan de MOSFET ligt die je hebt of niet.
Dan ga ik dat morgen proberen. Ik kan het oplossen door een optocoupler te gebruiken. Is wel een component extra, tja, het is niet anders.
quote:
Zo ja, meteen je geld terug vragen (anders leren ze het nooit af), zo nee, dan gebeurt er wat raars, misschien dat de WeMo niet het voltage stuurt dat we dan verwachten?
Geld terug vragen gaat niet lukken, heb ze al een jaar op de plank liggen ;)
quote:
Je gedachte is iig 100% correct, bij value 1023 zou de MOSFET volledig open moeten staan en er evenveel licht uit je LED komen als zonder MOSFET er tussen. Zelf haal ik de MOSFETs altijd bij Conrad, zodat ik zeker weet dat ik versies krijg die aan de specificaties voldoen.
Thnx voor de input, ga ik het verder uitwerken ;) Ik heb twee batches/bestellingen mosfets liggen, misschien dat de andere bestelling wel de 3.3v input accepteert ;)

• 19roland70
quote:
iMars schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:44:

Dan ga ik dat morgen proberen. Ik kan het oplossen door een optocoupler te gebruiken. Is wel een component extra, tja, het is niet anders.
Kijk eens voor een logic level FET, ik denk dat deze fet niet geheel opengestuurd wordt.
Het best is om een FET driver te gebruiken. bv een TC427 dan weet je zeker dat de FET geheel open gestuurd wordt.
En dan eventueel een extra optocoupler.

• iMars
quote:
19roland70 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:18:
[...]

Kijk eens voor een logic level FET, ik denk dat deze fet niet geheel opengestuurd wordt.
Het best is om een FET driver te gebruiken. bv een TC427 dan weet je zeker dat de FET geheel open gestuurd wordt.
En dan eventueel een extra optocoupler.
Thnx voor de tip! Ik ga het eerst met diegene die ik al heb proberen (ze liggen hier toch al op de plank ;) ) en zijn ook diegene die Quindor heeft, zie 8. Mosfet op zijn pagina

• Pimmetje651
quote:
Meek-HA schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 18:28:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29

commandArray = {}
DomDevice = 'MPDMv4_Dimmer';
IP = '192.168.0.178';
PIN = "13";
if devicechanged\[DomDevice] then
   if(devicechanged\[DomDevice]=='Off') then
     print ("OFF dimm = "..uservariables['dimm']);
     CalcValue = 890;
   else if(devicechanged\[DomDevice]=='On') then
        DomValue = uservariables['dimm'];
        print ("ON dimm = "..uservariables['dimm']);
        CalcValue = DomValue;
      else
         print("Other");
         DomValue = otherdevices_svalues\[DomDevice];
         CalcValue = 900-(DomValue*9);
         commandArray['Variable:dimm'] = tostring(CalcValue);
         print ("dimm Level = "..uservariables['dimm']);
   end
   end
   runcommand = "curl http://" .. IP .. "/control?cmd=PWM,"  ..PIN.. "," .. CalcValue .. " ";
   os.execute(runcommand);
print("PWM calculated value= "..CalcValue);
end
return commandArray

bedankt voor dit scipt, nu even aan het zoeken naar welke variablen nog aan te passen binnen script:
- IP adres
- PIN

Maar waar de IDX van de dummy slider bijvoorbeeld ? :$

• iMars
@19roland70 & @Quindor Het is idd de gate spanning. Ik dacht dat ik een optocoupler had, maar was een opto-triac, waarmee ik het niet werkend kreeg. Heb daarom ff simpel met een bc547b gedaan die ik nog had liggen:

Nu werkt het wel, 0~100% dimmen.... echter wel inverted ;)

• Quindor

Quindor

quote:
iMars schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:23:
Ah, goed om te horen dat het nu werkt. Wel balen dat er dus weer "brakke" MOSFETs rond gaan. :(. Ik zal zelf ook weer eens een batch bestellen van de huidige link om te zien of degene die ik nu gelinkt heb nog ok zijn!

• iMars
quote:
Quindor schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:28:
[...]

Ah, goed om te horen dat het nu werkt. Wel balen dat er dus weer "brakke" MOSFETs rond gaan. :(. Ik zal zelf ook weer eens een batch bestellen van de huidige link om te zien of degene die ik nu gelinkt heb nog ok zijn!

Dubbele inverter... het werkt, maar wel met extra componenten ;)

• cville
quote:
iMars schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:42:
[...]

[afbeelding]
Dubbele inverter... het werkt, maar wel met extra componenten ;)
Vraagje: welk programma gebruik je voor de schema's?

• iMars
quote:
cville schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:30:
[...]

Vraagje: welk programma gebruik je voor de schema's?
Ik heb daar https://www.circuitlab.com voor gebruikt:
https://tweakers.net/ext/f/2ia1ac4xGnFrew3xETX4qwmC/thumb.png

• cville

• roches
  • Laatst online: 16-01 21:31
quote:
Pimmetje651 schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:48:
[...]

Hier een script wat ik gebruik om ook optisch goed te dimmen, dus 1% is optisch ook 1%.
En dat geldt voor de hele schaal naar 100%...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
SD = string

commandArray = {}

if devicechanged["Dressoir"] then
 if otherdevices['Dressoir'] == "Off" and uservariables['DimmerOnOff_129'] == 0 then
    commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.2.129/control?cmd=PWM,14,0';
    commandArray['Variable:DimmerOnOff_129'] = "1";
    -- print("Dimmer UIT");
  elseif otherdevices['Dressoir'] == "On" and uservariables['DimmerOnOff_129'] == 1 then
      SD = 'http://192.168.2.129/control?cmd=PWM,14,' .. tostring(math.floor(uservariables['LastDimmer_129']^1.505));
      commandArray['OpenURL'] = SD;
      commandArray['Variable:DimmerOnOff_129'] = "0";
      -- print("Dimmer 129 AAN");
  elseif otherdevices['Dressoir'] ~= "Off" and otherdevices['Dressoir'] ~= "On" then      
      commandArray['Variable:LastDimmer_129'] = tostring(otherdevices_svalues['Dressoir']);
    --  print (uservariables['LastDimmer']);
      SD = 'http://192.168.2.129/control?cmd=PWM,14,' .. tostring(math.floor(otherdevices_svalues['Dressoir']^1.505));
      commandArray['OpenURL'] = SD;
      commandArray['Variable:DimmerOnOff_129'] = "0";

--  print ("SD = " .. SD);
    --  print ("Dressoir waarde veranderd ", tostring(math.floor(otherdevices_svalues['Dressoir']^1.505)));
 end
end
return commandArray

DimmerOnOff_129 en LastDimmer_129 zijn gebruikersvariabelen van het type Integer !!!

En mijn ESP is de 192.168.2.129, wat je natuurlijk in je eigen IP moet veranderen...

Succes ermee....

• 19roland70
quote:
iMars schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:23:
@19roland70 & @Quindor Het is idd de gate spanning. Ik dacht dat ik een optocoupler had, maar was een opto-triac, waarmee ik het niet werkend kreeg. Heb daarom ff simpel met een bc547b gedaan die ik nog had liggen:
[afbeelding]

Ik heb dit gebruikt om een 300W heatbed van mijn printer aan te sturen , maar led's kunnen natuurlijk ook.
De ingang is hier gebaseerd op 5V maar dit is natuurlijk aan te passen voor 3,3V.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*