Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-07 22:39
Arduino aanschaffen voor het monitoren van cv

Ik wil een begin maken met het monitoren van mijn cv-ketel en heb daarvoor enige tools nodig.
Nu heb ik reeds van iemand begrepen dat diegene 2 DS18B20 gebruikt voor het monitoren van welke temperatuur eruit en welke temperatuur terugkomt te monitoren.

Om 2 van deze sensoren te gebruiken heb ik of een Arduino of Raspberry nodig.

Op dit moment heb ik reeds 2 Raspberry's in gebruik 1 als mediaplayer en 1 voor het uitlezen van de slimme meter.

Logischerwijs zou je zeggen neem een Raspberry, echter zie ik dat een Arduino een fractie kost van een Raspberry.

En het doel is alleen het uitlezen van de temperatuur van mijn cv-ketel.

Nu heb ik reeds gelezen dat ik het volgende nodig heb:

- Arduino
- 2 maal een DS18B20
- 1 weerstand

Ben ik nog wat vergeten ?

Ik zag verder dat ik de 2 sensoren aan elkaar moet knopen alvorens ik deze aan de Arduino kan knopen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat het beste kan doen ?

Hebben mensen nog verdere tips in het gebruik van Arduino ism het monitoren van de cv-ketel ?

Deze waarden wil ik dan ook gelijk doorsturen naar Domoticz welke ik reeds heb draaien op een Raspberry

2250 WP Zuid PVoutput

Beste antwoord (via MdO82 op 02-12-2017 13:01)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt geen Arduino nodig. Als je de temperatuur wilt doorsturen naar Domoticz, kijk dan even hoe ik het gedaan heb.

Microkid in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Je hebt geen Arduino nodig. Als je de temperatuur wilt doorsturen naar Domoticz, kijk dan even hoe ik het gedaan heb.

Microkid in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Had je reactie nog geen eens gezien, maar ik lees ook niet veel meer in dat topic ;)

Ik ga het eens bekijken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Houd er wel rekening mee dat de gelogde waardes per 5 minuten in Domoticz woorden weergegeven en maar over de laatste 24 uur, daarna alleen maar 1 gemiddelde per dag.
Je kunt ook de Raspberry gebruiken die de slimme meter uitleest.

[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 02-12-2017 13:14 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 11,5šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Domoticz kan de waarde ook per 1 minuut weergeven voor de laatste 7 dagen. Daarna is het 1 waarde per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ga eerst eens bestellen en zodra het binnen is maar eens kijken hoe het allemaal werkt :)
Ik heb het overigens goed gelezen dat de DS18B20 die op AliExpress te bestellen zijn niet altijd heel betrouwbaar zijn of zal het wel meevallen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb er een paar hier liggen, de waterdichte uitvoering. Tot nu toe werken ze prima en de gerapporteerde temperatuur lijkt te kloppen. Maar goed, dat is mijn ervaring, geen idee hoe het bij de vele andere duizenden gebruikers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Microkid schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:23:
Domoticz kan de waarde ook per 1 minuut weergeven voor de laatste 7 dagen. Daarna is het 1 waarde per dag.
Hoe werkt dat dan? Ik zie alleen maar per 5 minuten voor de laatste 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

https://www.domoticz.com/...&t=10183&start=20#p129866

Ik heb het gisteren gedaan en het werkt perfect :) Kan nu de CV temperaturen per minuut loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dat wist ik niet. Maar dan nog alleen maar voor de laatste 7 dagen en daarna data weg, kun je het beter wegschrijven naar PVOutput of naar influxdb en dan met grafana uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:57
Ik heb een atag cv met atag one thermostaat. Die is via een api uit te lezen. Andere cv's zijn soms te koppelen aan een open therm gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 05:50
MdO82 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:26:
Ik ga eerst eens bestellen en zodra het binnen is maar eens kijken hoe het allemaal werkt :)
Ik heb het overigens goed gelezen dat de DS18B20 die op AliExpress te bestellen zijn niet altijd heel betrouwbaar zijn of zal het wel meevallen ?
Oude post naar boven.
Ik had er een paar besteld voor ongeveer € per stuk.(aliexpress inclusief shipping)
2 geprobeerd, doen het beide niet.

Dus maar een bestled bij nl winkel.. Weer kijken als die binnen is.

Deze link verklaard dat bij 1000 stuks inkoop ze al $1.18 per stuk moeten kosten.
https://blog.peku33.net/a...ket-fake-ds18b20-sensors/

Had me de euros kunnen besparen. Wellicht negatief commentaar geven op die transactie.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 20-03-2018 19:57 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1