Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 17:28
quote:
19roland70 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:55:
[...]

[afbeelding]
Ik heb dit gebruikt om een 300W heatbed van mijn printer aan te sturen , maar led's kunnen natuurlijk ook.
De ingang is hier gebaseerd op 5V maar dit is natuurlijk aan te passen voor 3,3V.
Die gehele IC2 heb ik in mijn opstelling niet nodig ;) de 3.3v stuurt de optocoupler aan, welke weer 5+v kan uitsturen naar de mosfet toe ;)

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19:32
quote:
iMars schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:31:
[...]

Die gehele IC2 heb ik in mijn opstelling niet nodig ;) de 3.3v stuurt de optocoupler aan, welke weer 5+v kan uitsturen naar de mosfet toe ;)
IC2 is een FET driver , deze zorgt dat de FET altijd helemaal open gestuurd wordt.

• iMars
  • Laatst online: 16-01 17:28
quote:
19roland70 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:39:
[...]

IC2 is een FET driver , deze zorgt dat de FET altijd helemaal open gestuurd wordt.
Dat kan je toch ook doen zonder deze FET driver? Werkt zoiets niet?
quote:
Quindor schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:31:
[...]

Er kwam een highlight voorbij, cool project! ;)

Ik vrees dat je wellicht te maken hebt met een MOSFET die een hogere gate spanning verwacht dan je levert. In ieder geval, dat is vaak wat ik hoor van mensen die mijn bordjes bouwen en de MOSFETs uit China halen. Ik moet de link daarnaar helaas om de zoveel tijd veranderen. Veelal stuurt een supplier een tijd lang de juiste MOSFETs, maar begint dan opeens een verkeerd soort te sturen, die doen het wel, maar verwachten een hogere gate spanning dan 2,5v zoals degene die ik eigenlijk bedoel hebben. Als de MOSFET 5v verwacht, maar de ESP stuurt 3.3v, dan gaat deze dus nooit helemaal open. :(

Hoe dan ook, dat kun je testen als je een variabele spannings bron hebt (of DC-DC converter). Probeer uit te vinden wat de MOSFET doet met 3.3v, 5v of eventueel hogere spanning op de gate. Daarmee kun je ontdekken of het aan de MOSFET ligt die je hebt of niet.

Zo ja, meteen je geld terug vragen (anders leren ze het nooit af), zo nee, dan gebeurt er wat raars, misschien dat de WeMo niet het voltage stuurt dat we dan verwachten?

Je gedachte is iig 100% correct, bij value 1023 zou de MOSFET volledig open moeten staan en er evenveel licht uit je LED komen als zonder MOSFET er tussen. Zelf haal ik de MOSFETs altijd bij Conrad, zodat ik zeker weet dat ik versies krijg die aan de specificaties voldoen.
Ik zie toevallig deze mosfets voorbij komen: STN4NF03L

Mijn ledstrip van 5m trekt 4.17A bij 12V. Ik heb 1m8 wat ik wil aansturen. Dat betekend dat de mosfet max 1.5A aan moet kunnen. De STN4NF03L heeft een Id van ~2,5A bij een Vgs van 3V en een Vds van 12V. (Afbeelding 4 bij 2.1). Daar zit ik dus 1A onder, een belasting van 60%.

Deze zijn lekker klein en mooi weg te werken op een klein custom boordje ;)

iMars wijzigde deze reactie 30-12-2017 11:44 (74%)

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 16-01 16:53
quote:
Thedr schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:42:
Ik heb ook zo'n MH-Z19 sensor besteld, ben benieuwd hoe die presteert tov de een stuk duurdere CDM7160 die ik reeds in huis heb.
Heeft iemand deze inmiddels vergeleken?

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-01 11:09
quote:
base_ schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:57:
[...]

Heeft iemand deze inmiddels vergeleken?
Ik heb ze hier in huis een aantal dagen bij elkaar gehad, ze zitten dicht bij elkaar in de buurt. Punt van aandacht bij de MH-Z19 is dat er geen extern infrarood licht op mag vallen omdat er anders een flinke bias optreed (goede kans dat dat voor alle NDIR CO2 sensoren geldt overigens).
Heb de MH-Z19 nu al meer dan een een jaar in gebruik en doet het nog steeds prima. Geen idee overigens wat de absolute nauwkeurigheid is, maar hij reageert vlot en er komen geen rare waarden uit. Prima iig om bijvoorbeeld een mechanische ventilatie mee aan te sturen.

Dit is wat data van gisteren/vannacht. De sensor ligt op onze slaapkamer.

Rond 21.30 uur ons zoontje in bed gelegd, even later weer naar beneden gehaald omdat 'ie toch nog honger had en niet wilde gaan slapen. Rond 23.45 is mijn vrouw weer met de kleine naar boven gegaan, ik heb tot 2 uur op GoT rondgesnuffeld O-) en ben daarna ook naar bed gegaan. Rond 8.15 is mijn vrouw even naar beneden geweest om te ontbijten, bij de piek rond 9.30 heeft ze haar kleren uit de kast gepakt; de sensor ligt vlak daarnaast. Rond 11.30 uur is de laatste slaapkop uit bed gekomen B-). Sinds 12.30 uur ligt de kleine weer in zijn bed...
Zoals je ziet is een CO2 sensor ook een prima aanwezigheidssensor. Ik kan vaak zelfs zien als ťťn van onze katten op ons bed gaat liggen slapen; dat is waarschijnlijk de schommeling rond 4 en 5 uur.

Asus X5QSF || Lenovo P2

• zw7
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16-01 14:08
Sinds kort heb ik ESP8266 Nodemcu V3 boardje en heb hierop twee DS18B20's aangesloten volgens dit schema:

en daarnaast ook een verbinding gemaakt voor een S0 meter volgens dit schema, alleen heb ik geen 10kOhm weerstand dus heb ik hier een 4k7 Ohm tussen gezet en zit deze niet op D1 maar op D6 (dit omdat in ESPEASY D1 grijs is):

Daarnaast krijgt de unit via twee AA batterijen op (3.3V) halverwege het midden (GND en 3V) pins power.

In ESPEASY alles ingesteld en ik krijg netjes de temperaturen binnen. Ook telt hij wel de pulsen maar er zitten vaak fouten in. Ik test het nu door simpel de draadjes tegen elkaar aan te drukken en zo pulsen te simuleren. Als ik dit bv 4x doe, dan zie ik soms maar een count van 3 maar soms ook wel 5 staan. Niet heel betrouwbaar.

Ik heb het zo ingesteld:

Wat gaat hier mis? Is het de 4k7 weerstand? Kan ik hier nog eentje achter in serie zetten en het zo oplossen? Draadbreuk? Verkeerde pin?

@mightym hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? Ik wil dit gebruiken om mijn warmtepomp te monitoren.

• mightym
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:16

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

quote:
zw7 schreef op zondag 31 december 2017 @ 21:11:
Sinds kort heb ik ESP8266 Nodemcu V3 boardje en heb hierop twee DS18B20's aangesloten volgens dit schema:
[afbeelding]

en daarnaast ook een verbinding gemaakt voor een S0 meter volgens dit schema, alleen heb ik geen 10kOhm weerstand dus heb ik hier een 4k7 Ohm tussen gezet en zit deze niet op D1 maar op D6 (dit omdat in ESPEASY D1 grijs is):
[afbeelding]

Daarnaast krijgt de unit via twee AA batterijen op (3.3V) halverwege het midden (GND en 3V) pins power.

In ESPEASY alles ingesteld en ik krijg netjes de temperaturen binnen. Ook telt hij wel de pulsen maar er zitten vaak fouten in. Ik test het nu door simpel de draadjes tegen elkaar aan te drukken en zo pulsen te simuleren. Als ik dit bv 4x doe, dan zie ik soms maar een count van 3 maar soms ook wel 5 staan. Niet heel betrouwbaar.

Ik heb het zo ingesteld:

[afbeelding]

Wat gaat hier mis? Is het de 4k7 weerstand? Kan ik hier nog eentje achter in serie zetten en het zo oplossen? Draadbreuk? Verkeerde pin?

@mightym hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? Ik wil dit gebruiken om mijn warmtepomp te monitoren.
Ik snap niet precies wat er bij jou niet werkt. Je krijgt temperaturen binnen? Waar? Op de ESP of in domoticz??
Of bedoel je de Pulsen teller??

9620 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• zw7
quote:
mightym schreef op zondag 31 december 2017 @ 22:31:
[...]

Ik snap niet precies wat er bij jou niet werkt. Je krijgt temperaturen binnen? Waar? Op de ESP of in domoticz??
Of bedoel je de Pulsen teller??
@mightym Met de temperatuurmeting gaat het prima. Getallen komen binnen op ESPEASY en gaan direct door naar Domoticz.

Het gaat om de pulsenteller. Die geeft onnauwkeurige metingen.

• mightym

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

quote:
zw7 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 09:52:
[...]

@mightym Met de temperatuurmeting gaat het prima. Getallen komen binnen op ESPEASY en gaan direct door naar Domoticz.

Het gaat om de pulsenteller. Die geeft onnauwkeurige metingen.
Oke!
Wat je kunt doen is je debounce tijd flink verhogen. Het hangt een beetje van je kWh meter en het gevraagde vermogen af, maar vaak krijg je niet meer dan 1 puls per seconde. Je kan de debounce tijd dus prima op 750ms zetten in de meeste gevallen.

Dat haalt de meeste troep er wel uit!
NB met draadjes schakelen is super onbetrouwbaar, een echte kWh meter doet dit veel netter ;)

mightym wijzigde deze reactie 01-01-2018 10:06 (7%)

• zw7
quote:
mightym schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:00:
[...]

Oke!
Wat je kunt doen is je debounce tijd flink verhogen. Het hangt een beetje van je kWh meter en het gevraagde vermogen af, maar vaak krijg je niet meer dan 1 puls per seconde. Je kan de debounce tijd dus prima op 750ms zetten in de meeste gevallen.

Dat haalt de meeste troep er wel uit!
NB met draadjes schakelen is super onbetrouwbaar, een echte kWh meter doet dit veel netter ;)
Ik heb een 11kW Hitachi en de compressor alleen trekt als het heel koud is 21A dus dat is 4830W@230V, de kWh geeft 1000 pulsen per kWh dus als hij een vol uur op dit vermogen zou draaien is dat 4830 pulsen per uur delen door 3600 = 1.34 puls/second = 0.745 sec gemiddeld tussen de pulsen. Dus beter de debouncetijd op max 700msec zetten?

Maakt het verder nog uit of ik de mode type "Falling" en de counter type op "Delta" zet? In domoticz krijg ik nu de getallen binnen.

zw7 wijzigde deze reactie 01-01-2018 10:52 (7%)

• mightym

mightym

9620 Wp+ 7.5 kW Ecodan

quote:
zw7 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb een 11kW Hitachi en de compressor alleen trekt als het heel koud is 21A dus dat is 4830W@230V, de kWh geeft 1000 pulsen per kWh dus als hij een vol uur op dit vermogen zou draaien is dat 4830 pulsen per uur delen door 3600 = 1.34 puls/second = 0.745 sec gemiddeld tussen de pulsen. Dus beter de debouncetijd op max 700msec zetten?

Maakt het verder nog uit of ik de mode type "Falling" en de counter type op "Delta" zet? In domoticz krijg ik nu de getallen binnen.
Ik zou hem op Falling zetten en in jouw geval 500ms debounce tijd. Dan moet het werken.
Een kWh meter is geen mechanische schakelaar die op de contacten stuitert, dus dan is de debounce tijd minder interessant. Kwaad kan het niet overigens.. tenzij je hem te lang zet.

Volgens mij verwacht Domoticz gewoon de kale pulsen per minuut, dus Delta is prima als ik het mij goed herinner :)

• zw7
Hij heeft het vandaag prima gedaan tot de batterij op was... :'(

Ik had begrepen dat een ESP8266 wel een jaar op een setje AA batterijen zou kunnen draaien, nou dat was dus na zo'n 30 uur wel klaar. Morgen klus ik er wel een USB lader bij.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16-01 12:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Vandaag een klein projectje gemaakt. Ik had al langer een 433Mhz afstandsbediening met bijbehorende draadloze stopcontacten, gekocht bij Action. Nu heb ik een 433Mhz ontvanger aan een ESP8266 gehangen, zodat ik eender wat met een draadloze afstandsbediening kan bedienen.

Momenteel bedien ik er mijn Philips Hue lampen mee. Na wat programmeren kan ik scenes activeren, alle lampen aan- en uitzetten, en voor bepaalde groepen de brightness aanpassen. Ik heb het zo gemaakt dat je de knopjes lang ingedrukt kan houden en dat hij dan over de verschillende brightness levels gaat.

Al met al een heel simpel projectje, halve dag aan gewerkt. De ESP zit nu ergens verstopt, en ik heb een extra afstandsbediening met 10 knopjes. Wat leuk :D

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:09
quote:
zw7 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:42:
Hij heeft het vandaag prima gedaan tot de batterij op was... :'(

Ik had begrepen dat een ESP8266 wel een jaar op een setje AA batterijen zou kunnen draaien, nou dat was dus na zo'n 30 uur wel klaar. Morgen klus ik er wel een USB lader bij.
Zolang je 'm in standby zet en eens in de 30 minuten checkt of je slimme meter het nog doet zal dat wel lukken. En dan uiteraard alleen wifi aan bij een negatief resultaat.

Met wifi uit zit je rond de 20mA. Als je geen live stream wenst zal je dus waarschijnlijk nog wel wat (x3) kunnen winnen.
Zuinige chips heh :9

- knip -

• zw7
quote:
Raymond P schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 02:11:
[...]

Dank voor het meedenken!

Zolang je 'm in standby zet en eens in de 30 minuten checkt of je slimme meter het nog doet zal dat wel lukken. En dan uiteraard alleen wifi aan bij een negatief resultaat.

Met wifi uit zit je rond de 20mA. Als je geen live stream wenst zal je dus waarschijnlijk nog wel wat (x3) kunnen winnen.
Zuinige chips heh :9
Het is geen slimme meter maar een kWh metertje zoals deze:

De ESP telt de pulsen op die worden afgegeven door deze meter. Daarom moet de ESP continu aan blijven anders meet deze niets. Er zit geen buffer ofzo op de kWh meter.

Ik zou alleen kunnen besparen door een keer per 5 min de opgetelde pulsen via WiFi door te sturen. Maar of ik het daarmee ga redden...Samen met @Daannn1987 waren we er ook al achter dat dit waarschijnlijk niet ging werken.

Dus in dit geval beter, en betrouwbaarder, om er gewoon een USB lader aan te hangen.

zw7 wijzigde deze reactie 02-01-2018 07:47 (6%)

• Drawer
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Je hebt toch sowieso aan stroom geen gebrek in je meterkast dunkt me? Gewoon USBladertje erbij beunen en klaar. Heb je er geen omkijken meer naar.

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Zoals ik hier eerder aangaf ben ik sinds kort ook aan het stoeien geslagen. Via Aliexpress heb ik 5 Lolin NodeMCU v3's aangeschaft.

Nu krijg ik op 3 vd 5 apparaatjes met geen mogelijkheid wifi aan de praat. Alle het andere lukt prima, bijvoorbeeld het flashen, een led laten knipperen etc. Ga ik echter scannen naar wifi, dan is steevast het resultaat "no networks found". Het lijkt er dus op dat deze gewoon 'stuk' zijn qua wifi.

Hebben meer mensen ervaring met deze Lolin's en kan mijn bevinding kloppen?

bartbh wijzigde deze reactie 03-01-2018 14:01 (7%)

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik heb van de variant die je hier nu laat zien ook twee brakke exemplaren gehad, dus de variant met de gaatjes in de hoekjes. De variant met de afgeronde hoekjes heeft me tot nu toe niet ťťn keer in de steek gelaten, dus die bestel ik nu dan ook standaard (voor zover nog relevant met de sonoffs, maar voor specifieke use cases kan het handig zijn).

Zijn jullie al bezig met die ESP32 variant? Stukje vlotter en encryptie acceleratie, dus https calls zouden daadwerkelijk mogelijk moeten zijn.

Op zoek naar een fotograaf?

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-01 16:55
quote:
bartbh schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:59:
Zoals ik hier eerder aangaf ben ik sinds kort ook aan het stoeien geslagen. Via Aliexpress heb ik 5 Lolin NodeMCU v3's aangeschaft.

[afbeelding]

Nu krijg ik op 3 vd 5 apparaatjes met geen mogelijkheid wifi aan de praat. Alle het andere lukt prima, bijvoorbeeld het flashen, een led laten knipperen etc. Ga ik echter scannen naar wifi, dan is steevast het resultaat "no networks found". Het lijkt er dus op dat deze gewoon 'stuk' zijn qua wifi.

Hebben meer mensen ervaring met deze Lolin's en kan mijn bevinding kloppen?
Ik heb dezelfde ervaring en koop geen NodeMCU's meer. Ik ben overgestapt op de Wemos Mini D2 en heb er daar meer dan 10 van. Geen enkel probleem.

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg
5*RPI, 14*ESP8266, 3*Sonoff, NUC7I3BNH

• Schnupperpuppe
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:57
quote:
cville schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:16:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring en koop geen NodeMCU's meer. Ik ben overgestapt op de Wemos Mini D2 en heb er daar meer dan 10 van. Geen enkel probleem.
Wat is een Wemos Mini D2?
Ik gebruik diverse varianten Wemos Mini D1. Super bordjes!
De D2 ken ik niet en staat ook niet vermeld op wemos.cc.

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 20:10

Robbiedobbie

<3 Procrastination

quote:
neographikal schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:08:
Zijn jullie al bezig met die ESP32 variant? Stukje vlotter en encryptie acceleratie, dus https calls zouden daadwerkelijk mogelijk moeten zijn.
Ik ben al een tijd bezig met de ESP32. Ik heb zelfs al een bordje "in het wild" draaien. In mijn ervaring is de ESP32 een stuk stabieler, en is ook de software vele malen beter (Ik heb dan wel niet de arduino core geprobeerd, maar werk direct met ESP-IDF). HTTPS client spelen is geen probleem, servertje heeft natuurlijk wat haken en ogen aangezien je de esp meestal binnen een lan wil gebruiken.

Zo zit ik bijvoorbeeld met het probleem dat ik een webapp heb gemaakt waar ik service workers in zou willen gebruiken. Die vereisen een geldig ssl certificaat op https, maar ik kan geen geldig certificaat aanmaken als het binnen een lan draait. Aangezien ik het ook bij minder technische familie wil laten draaien, kan ik ook niet de certificaten steeds manueel op devices gaan zitten accepteren...

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
neographikal schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:08:
Ik heb van de variant die je hier nu laat zien ook twee brakke exemplaren gehad, dus de variant met de gaatjes in de hoekjes. De variant met de afgeronde hoekjes heeft me tot nu toe niet ťťn keer in de steek gelaten, dus die bestel ik nu dan ook standaard (voor zover nog relevant met de sonoffs, maar voor specifieke use cases kan het handig zijn).

Welke is dat precies?
Ik heb nu deze en wil er nog een paar bijkopen. Zou ik dan nogmaals die kopen of dan deze variant?

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 16:05
quote:
Tsurany schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:43:
[...]

Welke is dat precies?
Ik heb nu deze en wil er nog een paar bijkopen. Zou ik dan nogmaals die kopen of dan deze variant?
Volgens mij zijn die precies hetzelfde.
Ik heb overigens een stuk of 8 van die dingen en nog nooit problemen mee gehad (met ESP Easy).
Ze hebben ook lekker veel poorten en zijn in een handomdraai direct geprogrammeerd. Prima spul.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 16-01 16:55
quote:
Schnupperpuppe schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:04:
[...]

Wat is een Wemos Mini D2?
Ik gebruik diverse varianten Wemos Mini D1. Super bordjes!
De D2 ken ik niet en staat ook niet vermeld op wemos.cc.
My bad. Het is een D1 V2. Ik heb het iets te kort opgeschreven :)

14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21 inclination: 23 deg; azimuth: 11 deg
5*RPI, 14*ESP8266, 3*Sonoff, NUC7I3BNH

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
RoJan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:39:
[...]

Volgens mij zijn die precies hetzelfde.
Ik heb overigens een stuk of 8 van die dingen en nog nooit problemen mee gehad (met ESP Easy).
Ze hebben ook lekker veel poorten en zijn in een handomdraai direct geprogrammeerd. Prima spul.
Het zijn niet dezelfde. De 1e is kleiner en heeft een CP2102 chip (boven de micro-usb) en de 2e is groter en heeft een CH340G chip.

Volgens mij is de ene een V2 (ook al staat er V3) en de 2e een V3.

De V3 heeft de tekst 'flash' en 'rst' tussen de usb en de knopjes staan, de V2 heeft het er boven staan. Bovendien staat de tekst van de GPIO 45gr gedraaid.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 16:05
quote:
bartbh schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:11:
[...]
Het zijn niet dezelfde. De 1e is kleiner en heeft een CP2102 chip (boven de micro-usb) en de 2e is groter en heeft een CH340G chip.

De V3 heeft de tekst 'flash' en 'rst' tussen de usb en de knopjes staan, de V2 heeft het er boven staan. Bovendien staat de tekst van de GPIO 45gr gedraaid.
De V3 is geen officiŽle NodeMCU versie (dat staat hier), maar is wel degene die je overal ziet. Dat is ook degene die ik gebruik.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
bartbh schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:11:
[...]

Maakt dat veel verschil? Heb nu nog drie van de eerst gekocht simpelweg omdat ik er al eentje had en dan geen compatibiliteit issues zou hebben. Ze moeten namelijk alle vier exact dezelfde setup draaien :)

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-01 17:18
Heb het verplaatst naar een apart topic, denk dat het daar beter past.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1827227

Imperial Guard wijzigde deze reactie 07-01-2018 16:51 (99%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22:30
Wellicht dat iemand het hier weet; Ik wil met een ESP8266 elk uur de waterstand in mijn kruipruimte meten. Deze gegevens worden dan dagelijks naar een e-mail adres gestuurd. De sensor ed is geen probleem en is al functioneel, alleen het format van de email wil ik wat handiger hebben. Ik gebruik de Gmail Sender library (Arduino) met als voorbeeld:

if(gsender->Subject(subject)->Send("voorbeeld@gmail.com", "Setup test"))

Waarin "Setup test" de tekst in de email is. Wat ik graag zou willen is meerdere waardes onder elkaar in die email zetten. Als ik ipv "Setup test" bijvoorbeeld doe String(variabele1)+String(variabele2) dan krijg ik ze in de email netjes achter elkaar. Wat zou ik in die regel toe kunnen voegen zodat elke waarde op een nieuwe regel komt te staan? Ik heb geprobeerd String(variabele1)+"\n"+String(variabele2 maar dat werkt niet (wel op de serial monitor trouwens).

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-01 14:20

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
leecher schreef op maandag 8 januari 2018 @ 20:35:
Wellicht dat iemand het hier weet; Ik wil met een ESP8266 elk uur de waterstand in mijn kruipruimte meten. Deze gegevens worden dan dagelijks naar een e-mail adres gestuurd. De sensor ed is geen probleem en is al functioneel, alleen het format van de email wil ik wat handiger hebben. Ik gebruik de Gmail Sender library (Arduino) met als voorbeeld:

if(gsender->Subject(subject)->Send("voorbeeld@gmail.com", "Setup test"))

Waarin "Setup test" de tekst in de email is. Wat ik graag zou willen is meerdere waardes onder elkaar in die email zetten. Als ik ipv "Setup test" bijvoorbeeld doe String(variabele1)+String(variabele2) dan krijg ik ze in de email netjes achter elkaar. Wat zou ik in die regel toe kunnen voegen zodat elke waarde op een nieuwe regel komt te staan? Ik heb geprobeerd String(variabele1)+"\n"+String(variabele2 maar dat werkt niet (wel op de serial monitor trouwens).
Je kunt proberen om HTML tags te gebruiken voor de email layout.

Dus:
C++:
1
String(variabele1) + "<br>" + String(variabele2)

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• leecher
@Rannasha
ik heb HTML tags geprobeerd maar dat werkt niet in gmail. Ik ga denk ik eerst proberen thingspeak.com te gebruiken voor het uploaden dat scheelt programmeerwerk.

• Raymond P
Heb je \r\n geprobeerd? :)

- knip -

• leecher
@Raymond P
ja ook maar ook dat staat dan weer letterlijk in de mail in Gmail. Het idee was een tabel te mailen zodat ik dit makkelijk kan kopiŽren en plakken in Excel. Ik gebruik nu thingspeak en dat is een stuk sneller. Klein stukje code, geen RTC module nodig om te timestampen en eventueel vanuit de website exporteren naar .csv.

Het projectje is trouwens het meten van de waterstand in de kruipruimte. De opstelling zal simpel zijn, piepschuim blok in het water aan een hefboompje met een accelerometer (MPU-6050) die de hoek van de hefboom meet. Afhankelijk van de hoek weet ik de waterstand.

Er ontbreekt nog 1 stukje functionaliteit en dat is light sleep. Ik kan niet vinden hoe ik dit toe kan passen. Ik vond de volgende 2 regels voor in setup():

WiFi.mode(WIFI_STA);
wifi_set_sleep_type(LIGHT_SLEEP_T);

ik begreep dat je dan bij het gebruiken van delay() in lightsleep gaat. Ik krijg echter de melding 'LIGHT_SLEEP_T' was not declared in this scope. Jullie een idee?

-edit
laat maar ik heb toch besloten voor deep sleep te gaan. Daar had ik in de eerste instantie geen zin in omdat je dan hardware matig naar je reset pin toe moet en dat is nauwelijks te doen met de ESP01 units. Ik gebruik wel gewoon de nodemcu waar ik nu op aan het prototypen ben.

leecher wijzigde deze reactie 10-01-2018 21:21 (12%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor het eerst dat ik mij in dit topic begeef :+ Nooit echt een doel gehad voor deze modules. Tot nu.

Heb een ESP8266 ESP-01S, en via banggood een FTDI programmer waar hij direct op past.
De Arduino IDE geconfigureerd, "zou goed moeten zijn" volgens de vele tutorials. Maar ik krijg de standaard blink sketch niet weggeschreven.
code:
1
2
error: failed reading byte
warning: espcomm_send_command: can't receive slip payload data

Als ik de ESP in de FTDI converter stop krijg ik via putty wel netjes dit te zien:
code:
1
2
3
Ai-Thinker Technology Co. Ltd.

ready

En toetsaanslagen komen ook terug. Vergeet ik hier een essentiŽle stap? Moet er nog andere firmware ofzo, of kan ik maar beter even een programmer maken met een arduino en reset/program knopjes? Volgens sommige mensen kan het duiden op een verkeerde manier van aansluiten, maar ik zou toch verwachten dat zo'n standaard programmer die er nota bene voor gemaakt is toch goed moet werken?

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19:02
GPIO0 met gnd verbonden?

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:54
@_ferry_ je moet hem nog in flashmode booten. Als je dezelfde ftdi module hebt als dat ik denk dat je hebt kun je hier het beste even een button voor aan de onderkant solderen (en met wat hotglue vastmaken oid) want je gaat het vaker nodig hebben.
quote:
Dat doe je idd zo.

chaoscontrol wijzigde deze reactie 11-01-2018 15:45 (25%)

Inventaris

• Bigfoot48
  • Laatst online: 12-01 10:13
quote:
Robbiedobbie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:24:
Ik heb zojuist maar eens een complete versie van mijn eigen ontwerp gesoldeerd oOo

[afbeelding]

Bordje is gebaseerd op de ESP32, en draait mijn eigen software. Het heeft z'n eigen usb serial converter, eigen voeding voor wanneer hij vanaf 12v draait, JTAG poort en allemaal aansluitingen voor uitbreidingen die later erbij gaan komen. Het bordje gaat voor nu led verlichting aansturen, temperatuur meten en wat randzaken met 433mhz aansturen. Ook komt er een 433mhz ontvanger op om snel dingen te kunnen schakelen dmv KAKU.

Latere uitbreidingen zullen een bord met relais zijn en een bordje voor het aansluiten van een PH meter. Met de relais worden dan de pomp/verwarming/co2 ventiel ingeschakeld zoals nodig. Voor nu is de voornaamste taak een zeer uitgebreid dag/nacht ritme dmv rgbw leds.

Stiekem ben ik er wel een beetje trots op :D
Robbiedobbie dat mag je zeker zijn. Dat ziet er erg goed uit! _/-\o_

Ik hoop ooit ook de zulke vaardigheden te kunnen ontwikkelen :)
Op het MBO heb ik het ooit gehad maar dat is helaas weg gezakt. ;w

Nu nog iets vinden om mijn vaardigheden weer te ontwikkelen. Mocht je informatie(boeken o.i.d.) bronnen hebben dan hoor ik het graag :)

Ik heb eindelijk het topic door geworsteld 8) Ben hele mooie dingen tegen gekomen.
Heb inmiddels de nodige spullen liggen voor mijn projectjes, dit topic zal ik nog wel een poosje meelezen en posten :P

Bigfoot48 wijzigde deze reactie 12-01-2018 10:13 (7%)

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik heb een LDR op een LED van m'n wasmachine geplakt, met het idee om een notificatie te sturen als deze uit gaat (=wasmachine klaar).

De LDR heb ik als volgt op de ESP aangesloten (Wemos D1 Mini):
Vcc (3V3) <-----> LDR <-----> GPIO12 (D6) <-------> 10k ohm <------> GND

In ESPEasy een switch aangemaakt. Als ik de LDR afdek met mn vinger dan werkt dit perfect (value=0). Vinger weg en value=1. Prima dus.
Maar ik heb hem op de wasmachine gemonteerd (en afgetaped met zwarte tape om invloed door daglicht te voorkomen) en nu gaat hij constant van 1 naar 0 en terug. Misschien knippert de LED wel met 50Hz ofzo en is de LDR blijkbaar snel genoeg om dit op te pikken?
code:
1
2
3
4
5
6
13-01-18 10:44:07.060 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:14.437 /wasmachine/sensor/value 1
13-01-18 10:44:17.120 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:21.660 /wasmachine/sensor/value 1
13-01-18 10:44:24.283 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:27.620 /wasmachine/sensor/value 1

Hoe kan ik dat voorkomen? Ik wil het signaal eigenlijk 'trager' maken.
Qua notificatie werkt het wel om pas een notificatie te sturen als de value langer dan 2 min '0' is. Maar zo lang de wasmachine draait blijft hij wel constant m'n MQTT-bus spammen. Niet zo netjes.

Heb al met de 'delay' gespeeld in ESPEasy, maar volgens mij heeft dat niks hiermee te maken, lijkt iig niks uit te maken als ik daar bijv. '5000' invul (5s).

Ook geprobeerd om ipv D6 de analog (A0) te pakken. Maar dan bleef hij constant op 0,00 staan :-(

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-01-2018 10:55 (37%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien brand de LED net wel/niet fel genoeg? Geen idee hoe gevoelig LDR's zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:53
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:47:
Ik heb een LDR op een LED van m'n wasmachine geplakt, met het idee om een notificatie te sturen als deze uit gaat (=wasmachine klaar).

De LDR heb ik als volgt op de ESP aangesloten (Wemos D1 Mini):
Vcc (3V3) <-----> LDR <-----> GPIO12 (D6) <-------> 10k ohm <------> GND

In ESPEasy een switch aangemaakt. Als ik de LDR afdek met mn vinger dan werkt dit perfect (value=0). Vinger weg en value=1. Prima dus.
Maar ik heb hem op de wasmachine gemonteerd (en afgetaped met zwarte tape om invloed door daglicht te voorkomen) en nu gaat hij constant van 1 naar 0 en terug. Misschien knippert de LED wel met 50Hz ofzo en is de LDR blijkbaar snel genoeg om dit op te pikken?
code:
1
2
3
4
5
6
13-01-18 10:44:07.060 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:14.437 /wasmachine/sensor/value 1
13-01-18 10:44:17.120 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:21.660 /wasmachine/sensor/value 1
13-01-18 10:44:24.283 /wasmachine/sensor/value 0
13-01-18 10:44:27.620 /wasmachine/sensor/value 1

Hoe kan ik dat voorkomen? Ik wil het signaal eigenlijk 'trager' maken.
Qua notificatie werkt het wel om pas een notificatie te sturen als de value langer dan 2 min '0' is. Maar zo lang de wasmachine draait blijft hij wel constant m'n MQTT-bus spammen. Niet zo netjes.

Heb al met de 'delay' gespeeld in ESPEasy, maar volgens mij heeft dat niks hiermee te maken, lijkt iig niks uit te maken als ik daar bijv. '5000' invul (5s).

Ook geprobeerd om ipv D6 de analog (A0) te pakken. Maar dan bleef hij constant op 0,00 staan :-(
Je kan een ceramische condensator (100nF ?) tussen de GPIO en GND zetten. Dat buffert misschien genoeg waarmee er debouncing plaatsvindt.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

@Raven @tsjoender Zojuist even de spanning gemeten die over de LDR staat (dus tussen 3V3 en GPIO).
Lampje uit: 3,2V
Lampje aan: 1,6V

Moet genoeg verschil zijn toch? Of toch maar de weerstandwaarde nog wat aanpassen (groter? kleiner?) om een groter verschil te krijgen?

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-01-2018 19:17 (66%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19:02
1,6V wordt waarschijnlijk ook nog als "1", ofwel "aan" gezien.

• jomas
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:42
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:43:
@Raven @tsjoender Zojuist even de spanning gemeten die over de LDR staat (dus tussen 3V3 en GPIO).

Moet genoeg verschil zijn toch? Of toch maar de weerstandwaarde nog wat aanpassen (groter? kleiner?) om een groter verschil te krijgen?
Die weerstand moet dus hoger. Probeer eens met 47 k en inderdaad een condensator van 100nf (parallel) over de weerstand. Dan zal het zeer waarschijnlijk wel werken.

Zo niet geef dan nogmaals de meetwaarden door. (Wel graag t.o.v. ground, dat is wat duidelijker.)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:43:

Ik weet niet wat de ESP's als threshold(s) aanhouden, maar 1.6V voor een 0 is nogal hoog, waarschijnlijk loopt het daar mis.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jomas
quote:
Raven schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:27:
[...]

Ik weet niet wat de ESP's als threshold(s) aanhouden, maar 1.6V voor een 0 is nogal hoog, waarschijnlijk loopt het daar mis.
Als het lampje uit is krijgt de ESP ongeveer 0.1V dus dat is wel 0.
Het probleem is dat als het lampje aan is er 'maar' 1.6 volt staat. Dat kan te weinig zijn.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

De metingen waren van 3V3 naar GPIO. Net even gemeten tussen GPIO en GND:

47K weerstand
licht: 0,96V
donker: 0,26V

68K weerstand
licht: 1,04V
donker: 0,35V

Daar zit dus wel ergens de sweetspot. Hoger en lager ook geprobeerd, maar dan komt er of nog nauwelijks 1V uit, of het verschil is maar heel klein.

• jomas
Met die meetwaarden kom je ongeveer op een darkwaarde 500k van de LDR. En als de lamp aan is op ong. 100k-150k.
Dus lijkt de LDR niet gevoelig genoeg voor de lichtsterkte die je erop gooit. Ook die darkwaarde is niet bijzonder goed. (Meestal zitten ze toch wel > 1M-5M.

Als je het zeker wilt weten moet je de gegevens van de LDR achterhalen en/of de LDR even "los" meten (weerstand meting) in zowel donker als "lampje aan" toestand.

Ook de condensator is belangrijk in het geval dat het lampje een neon lampje is of een led die gemultiplexed aangestuurd wordt.

jomas wijzigde deze reactie 14-01-2018 13:51 (13%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

De LDR kwam ik tegen in een rommelbak, dus specs onbekend.

Is er een setup die aan te raden is qua onderdelen? Dan bestel ik gewoon wat.
Het is een rode LED tegen een zwarte achtergrond, best wel fel.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
ThinkPad schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:00:
De LDR kwam ik tegen in een rommelbak, dus specs onbekend.

Is er een setup die aan te raden is qua onderdelen? Dan bestel ik gewoon wat.
Het is een rode LED tegen een zwarte achtergrond, best wel fel.
Iets a la https://www.ebay.co.uk/it...284138:g:rQQAAOSwpLNX8xpd ? En anders een assortiment LDR's bestellen, zoals https://www.ebay.co.uk/it...dd01ea:g:A54AAOxyfSpSRq3g

Oscar Wilde

• Raymond P
Het verschil is groot genoeg om betrouwbaar analoog te meten.
Nadeel is dat er dan geen interrupts mogelijk zijn en je zal moeten pollen.

- knip -

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-01 16:38
Situatie schets: 3 ESP8266 draaien in huis met daarop aangesloten verschillende sensoren en actuatoren met elk een eigen webinteface. Het nadeel hiervan is dat elke ESP8266 op zichzelf staat, en dus drie losse HTML pagina`s. Graag zou ik dit samenbrengen in een HTML pagina met bijvoorbeeld een aantal tabs die elk een ESP8266 vertegenwoordigen. Er draait ook een Raspberi Pi 3 met daarop een apache server, hierop zou ik dus mijn centrale website kunnen hosten. Nou dacht ik dit met MQTT op te kunnen lossen, door met javascript een MQTT client op te zetten en zo de status van al mijn sensoren en actuatoren weer te geven in een pagina. Dit zou moeten werken zolang de cliŽnt online is maar wat als dit niet het geval is, word dit dan ergens opgeslagen en als nog ontvangen als de cliŽnt weer online is?

• Raymond P
@rorie Als je de retain flag meegeeft met je mqtt message dan zal je mqtt broker (server) de laatste retained message direct pushen naar elke client die daarna subscribed op dat topic.

*je kan maar 1 message retainen per topic.

Gezien je het over sensoren hebt is influxdb wellicht ook interessant (maar misschien ontzettend overkill).

- knip -

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16-01 16:38
Alvast bedankt voor reactie! De retain flag meesturen zodat de MQTT broker de laatste retained message stuurt zodra een cliŽnt online komt klinkt precies naar zoals ik het wil. Dat je maar 1 message per topic kan retainen lijkt me geen probleem, je zou per sensor een topic aan kunnen maken zodat dit goed gaat.

Als ik me als client sunbscibe op de volgende topics, krijg ik dan bij het openen van mijn pagina de laatste waardes van de volgende sensors te zien?

myhome/groundfloor/livingroom/temperature/sensor1
myhome/groundfloor/livingroom/temperature/sensor2
myhome/groundfloor/livingroom/temperature/sensor3
quote:
Raymond P schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:08:
@rorie Als je de retain flag meegeeft met je mqtt message dan zal je mqtt broker (server) de laatste retained message direct pushen naar elke client die daarna subscribed op dat topic.

*je kan maar 1 message retainen per topic.

Gezien je het over sensoren hebt is influxdb wellicht ook interessant (maar misschien ontzettend overkill).

• Raymond P
@rorie Ervanuitgaande dat je een clean session gebruikt en de broker dus niet denkt dat je de messages al gehad hebt: yep.

Je kan eventueel ook een wildcard geven een niveau hoger om te subscriben op alles:
myhome/groundfloor/livingroom/temperature/#

- knip -

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*