Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Als je led-verlichting gaat gebruiken voor je spots, kijk dan even naar de blog van @Quindor. Zover ik weet maakt hij ook gebruik van Domoticz. Mocht je liever MQTT willen gebruiken, kan je zijn hardware ook met mijn geposte code gebruiken. Ik gebruik het voor de ledstrips onder m’n kastjes in de keuken (bye bye tl).leecher schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:13:
@iMars
bedankt voor het voorbeeld! Dat project met dalende lampen zal nog even op zich laten wachten, zal een van de laatste dingen zijn die ik automatiseer. Ik wil eerst ook een hele partij spots gaan regelen en dat lijkt me dan een goed moment om met MQTT aan de slag te gaan.
[
[ Voor 18% gewijzigd door Meek-HA op 17-02-2018 13:40 ]

In Home Assistant aangestuurd via mqtt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| platform: mqtt_json name: "Aanrecht" state_topic: "imars/keuken" command_topic: "imars/keuken/set" effect: false brightness: true brightness_scale: 1023 flash: false rgb: false optimistic: false qos: 0 |
Moest de brightness_scale wel aanpassen, standaard is deze 0-255, vond het raar dat de leds niet op 100% gingen
@Quindor : het werkt
Gaat het om een trailing edge of leading edge dimmer? En wat is het minimale te schakelen vermogen?Meek-HA schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:38:
Bij deze nog een korte update van de Meek MD1 (Wi-Fi Dimmer).
[video]
[
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| void UpdatePilight(String url) { const char* host = ""; // Use WiFiClient class to create TCP connections WiFiClient client; const int httpPort = ; if (client.connect(host, httpPort)) { // This will send the request to the server client.print(String("GET ") + url + " HTTP/1.1\r\n" + "Host: " + host + "\r\n" + "Connection: close\r\n\r\n"); } } |
Of dat dit misschien op een andere manier net opgelost kan worden.
Wat vraag je jezelf precies af?rorie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:25:
Momenteel ben ik bezig met het herschrijven van mijn code met als doel geen String objecten meer te gebruiken, of in ieder geval zo min mogelijk. Nou vraag ik me af of dit voor mijn volgende stukje code ook mogelijk is:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 void UpdatePilight(String url) { const char* host = ""; // Use WiFiClient class to create TCP connections WiFiClient client; const int httpPort = ; if (client.connect(host, httpPort)) { // This will send the request to the server client.print(String("GET ") + url + " HTTP/1.1\r\n" + "Host: " + host + "\r\n" + "Connection: close\r\n\r\n"); } }
Of dat dit misschien op een andere manier net opgelost kan worden.
Dat je de parameter kunt veranderen ( const char & url )
Of de constructie die je met cliënt.print() samenstelt kunt veranderen?
En waarom wil je het String object vervangen?
https://hackingmajenkoblo...evils-of-arduino-strings/
Daarnaast is het ook wel eens interessant om te weten hoe andere hier dit probleem opgelost hebben, zie het stukje code dat ik hiervoor poste om een connectie via http te maken met een extern systeem. Misschien is met mijn oplossing niks mis, het werkt in ieder geval prima, maar misschien zijn er ook mensen hier die zeggen dat kan je veel beter zo oplossen.
Duidelijk!rorie schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:31:
@kevintjeb Alvast bedankt voor je reactie, de reden van het willen vervangen van string objecten is gekomen na het lezen van onderstaande blog:
https://hackingmajenkoblo...evils-of-arduino-strings/
Daarnaast is het ook wel eens interessant om te weten hoe andere hier dit probleem opgelost hebben, zie het stukje code dat ik hiervoor poste om een connectie via http te maken met een extern systeem. Misschien is met mijn oplossing niks mis, het werkt in ieder geval prima, maar misschien zijn er ook mensen hier die zeggen dat kan je veel beter zo oplossen.
Ik vind het altijd fijn om de Arduino RestClient library te gebruiken. Dan is het een simpele .get('path')
Via INPUT_PULLUP heb ik D5, D6, D7 aan de praat gekregen maar de button op D8 doet niets, ook al verplaatst naar bvb D2 maar krijg geen response.
Is er een limiet op het aantat INPUT_PULLUP?
kevintjeb schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 16:40:
[...]
Duidelijk!
Ik vind het altijd fijn om de Arduino RestClient library te gebruiken. Dan is het een simpele .get('path')
ESP01 Woonkamer published topics:
- thuis/woonkamer/esp01/s01/temperature
- thuis/woonkamer/esp01/s01/humidity
- thuis/woonkamer/esp01/s02/light
- thuis/woonkamer/esp01/a01/power
- thuis/woonkamer/esp01/a02/duskdawn
- thuis/woonkamer/esp01/a03/lights
- thuis/woonkamer/esp01/a04/sunscreen
ESP01 Woonkamer subscribed topics:
- thuis/woonkamer/esp01/a04/sunscreen/set
Een zelf geschreven web client:
subscribed topics:
- thuis/woonkamer/esp01#
published topics:
- thuis/woonkamer/esp01/a04/sunscreen/set
De client laat alle data zien alleen wil ik niet apart subscriben op elk topic, dus gebruik ik hier een # voor. Met als nadeel dat ik dus alles wat ik verstuur vanaf mijn client ook weer ontvang. Is dit gewoon een slecht gekozen topic structuur van mij, hoe kan dit beter?
Daarnaast zie ik dat je device name gebruikt in zowel de topics waar jouw device op publiceert alsmede de topics waar jouw device op luistert. Waarom je webclient niet laten publiceren op thuis/webclient/...?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Top, bent goed bezig! Kunnen we er bij jou een aantal bestellen, hangen we ze op door de hele hogeschool. (Kun je een docent op afroep laten komen 😁) Waar heb je de pcb’s laten maken?kevintjeb schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:08:
Tevens ook mijn eerste echte PCB
Een simpele esp8266-01 met een button + lipo charge circuit om een esp8266 button (aws Dash button clone) te maken!
d68 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:14:
[...]
Top, bent goed bezig! Kunnen we er bij jou een aantal bestellen, hangen we ze op door de hele hogeschool. (Kun je een docent op afroep laten komen 😁) Waar heb je de pcb’s laten maken?
Is nu nog een eerste prototype, heb al ondervonden dat een nieuwe versie nodig is door wat schoonheids foutjes
Edit: open source : https://github.com/Kevintjeb/espbuttonkevintjeb schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:34:
[...]
![]()
![]()
Is nu nog een eerste prototype, heb al ondervonden dat een nieuwe versie nodig is door wat schoonheids foutjes. Ze komen van jlcpcb.com, prima kwaliteit voor prototypes (en maar 2$ voor 10)!
Edit2: foutje met editten vorige post? Oops..
[ Voor 6% gewijzigd door kevintjeb op 24-02-2018 09:39 ]
Ik moest even zoeken wat je nou gaat maken, maar als ik het dus goed begrijp een remote control welke een signaal stuurt naar bv domoticz ?kevintjeb schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 09:37:
[...]
Edit: open source : https://github.com/Kevintjeb/espbutton
Edit2: foutje met editten vorige post? Oops..
Dan gelijk de vraag, als je op de knop drukt, hoe lang duurt het voor het signaal verzonden is ? Ik neem aan dat hij toch eerst bij de wifi aan moet melden na een deep sleep, dus zal gevoelsmatig snel een aantal seconden zijn ?
Dat is exact wat het gaat doen (niet naar domoticz tho). Het stuurt, na de druk op de knop, een bericht via MQTT. Zou ook een rest call kunnen zijn oid. Het duurt ongeveer 2-3 seconden. Als ik de button een statische IP geef duurt het tegen de 1-2 seconden!Pixelmagic schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:28:
Dan gelijk de vraag, als je op de knop drukt, hoe lang duurt het voor het signaal verzonden is ? Ik neem aan dat hij toch eerst bij de wifi aan moet melden na een deep sleep, dus zal gevoelsmatig snel een aantal seconden zijn ?
Daarna gaat het weer slapen.
Om wat voor data gaat het en hoe snel heb je het nodig?chaoscontrol schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 16:47:
Iemand nog een goede suggestie voor storage in plaats van een SD kaartje? Ik weet niet of er leuke breakout bordjes zijn met iets van 32/64/128 MB SPI flash maar ik kan zo snel niet vinden wat ik zoek.
Je zou natuurlijk de data ook ergens op een webserver kunnen zetten en via Wifi ophalen of wegschrijven.
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben nieuw in ESP en heb dit weekend een ESP8266 NodeMCU met ESP-easy aan een eastron sdm120 energy meter gehangen d.m.v. een pulse teller met 1000imp/kwh (heb nog geen RJ485 adapter om de modbus uit te lezen). De ESP stuurt zijn data via wifi rechtstreeks naar een RPI3 met Domoticz.
De pulse-counter in ESP geeft als waardes "Counter, Total en Time", maar volgens mij wordt alleen Counter iedere minuut doorgestuurd.
Domoticz ontvangt de counts en geeft verwerkt dit met een incremental counter energy meter.

Gevolg hiervan is dat Domoticz een grafiek maakt van de Wh ieder uur. Terwijl ik iedere minuut iets opstuur.

Waarom krijg ik geen grafiek te zien met waardes per minuut en eventueel het actuele vermogen zoals ik bij de zonnepanelen wel heb?

Volgens mij moet ik met de value "Time" (tijd tussen pulsen in ms) het actuele vermogen kunnen uitrekenen door 3.600.000 / time = watt. Maar deze optie zit niet standaard in ESP easy. Hoe krijg ik deze extra value erbij en stuur ik deze door? Of is er een betere methode om dit voor elkaar te krijgen?
Mijn 2e vraag; De ESP stuurt zijn gegevens nu rechtstreeks door naar domoticz. Ik heb wel iets gehoord van MQTT maar dat gebruik ik nu niet. Is dat nodig/handig/beter en waarom?
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, ik heb er het hele weekend mee lopen stoeien maar niet echt verder gekomen.
Ik heb nu een 12V RGB led-strip, een ESP8266 module en een aantal IRF 520 mos-fets. Nu was ik aan het kijken wat voor voeding ik nodig had en kwam een simpel 12V 10 ampere dingetje tegen op amazon voor 12 euro, maar hoe kan ik dan vervolgens mijn ESP8266 voeden? Moet ik dan een weerstandje tussen de voeding en de ESP 8266 gooien?
Kan iemand mij helpen hoe ik dit precies moet doen?
En die mosfets ga je waarschijnlijk niet aan krijgen met een esptje (3.3V) zonder optocouplers.
- knip -
Ik ben een enorme fan van Arduino en Esp microchips.
Daarom heb ik al een aantal keer een paar Wemos D1 op de officiele store in China besteld.
Nu hebben ze dit keer 2 Lolin23lite's opgestuurd.
Maar ik kan daar helaas de software niet van vinden om er code op te krijgen (bibliotheek), want hij zit niet in de standaard ESP bibliotheek voor de Arduino IDE.
Heeft iemand van jullie soms een paar tips voor mij?
Arthur
If it is not broken, do not try to fix it! --- Whatever the internet says: do not remove system32. And no removing system32 does not make your PC 300% faster.
Ik heb precies wat jij hebt gedaan in mijn kamer hangel als verlichting.Niekserr schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 20:53:
He mensen, ik wil graag met mijn ESP 8266 module een ledstrip gaan aansturen dmv mijn google home alleen weet ik niet goed wat ik moet doen met de voeding.
Ik heb nu een 12V RGB led-strip, een ESP8266 module en een aantal IRF 520 mos-fets. Nu was ik aan het kijken wat voor voeding ik nodig had en kwam een simpel 12V 10 ampere dingetje tegen op amazon voor 12 euro, maar hoe kan ik dan vervolgens mijn ESP8266 voeden? Moet ik dan een weerstandje tussen de voeding en de ESP 8266 gooien?
Kan iemand mij helpen hoe ik dit precies moet doen?Ben helaas niet zo goed met electra..
Was lui en heb op Alieexpress een 12 naar 5v telefoonoplader voor in de auto besteld (2 euro of zo).
Werkt perfect.
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.cGxPcQ
of dit zou het ook moeten doen:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.py51Fb
Ik ben echter geen elektrotechnicus dus ik hoop dat ik even kei hard teruggefloten wordt als ik met domme dingen bezig ben
Edit:
Nu ik het nog een keer lees wordt er wat anders bedoeld volgens mij. Nevermind dus.
[ Voor 3% gewijzigd door arthurvanstrien op 28-02-2018 22:49 ]
If it is not broken, do not try to fix it! --- Whatever the internet says: do not remove system32. And no removing system32 does not make your PC 300% faster.
Ik heb zowel de RC522 als de PN532.
Ik heb diverse INO files van t interwebs geplukt allen zonder succes. De ino files werken voornamelijk met de rc522. Ik heb nog geen enkele key kunnen uitlezen middels deze config ( twijfel of de rc522 defect is )
Met ESP Easy heb ik de PN532 werkend maar als ik daar een TAG scan dan flipt de hele Wemos en wordt er een soort van soft reset uitgevoerd. ( meerdere d1's geprobeerd) Wat er ook gebeurd met de ESPEasy combinatie is dat als de TAG een aantal seconden tegen de reader wordt gehouden de TAG meermaals in een paar seconden naar de MQTT broker gestuurd wordt. Hier is een delay nodig maar die kan ik niet inbakken volgens mij.

past allemaal in een inbouwdoos maar neem wel een van 4 cm diep. Component hoogte max: 15 mm. Gemiddeld is een stopcontact 25mm diep inbouw. Kom je dus aan 40mm. Beste is 50mm diep stopcontact, dan past het prima
ac-dc convertor is op ebay te vinden:
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2055119.m1438.l2649
Relais: 5 volt relais, staan ook op ebay. je moet een beetje kunnen solderen. Printjes zijn voor weinig in china te bestellen. Succes
NB de ESP zit op de achterzijde van de print, evenals de 3.3 stab. Antennevlak is vrij gehouden
[ Voor 20% gewijzigd door mbedandroid op 01-03-2018 14:19 ]
Ziet er leuk uit! Heb je ook een foto van een uitgewerkt prototype?mbedandroid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:09:
[afbeelding]
NB de ESP zit op de achterzijde van de print, evenals de 3.3 stab. Antennevlak is vrij gehouden
Hieronder het schema

en de BOM
Qnt,"Alias","Shape"
1,"AC-DC_5V","DIP4!0"
2,"470UF/10","RAD2"
1,"100NF","$C1206"
1,"LL4148","SOD-80"
1,"HDR_2","SMK2R5MIL_B!1"
1,"HDR_2","SMK2R5MIL_B!0"
1,"10K","$R1206"
1,"RELAY/3","RELSIE_T70!1"
1,"BC817","$TRA_SOT23"
1,"TS2940CP3.3","$TRA_SOT223"
1,"ESP01","DIP10!1"
[ Voor 46% gewijzigd door mbedandroid op 01-03-2018 16:09 ]
waarde was zo uit mijn hoofd 100u. Zet daar een 470u in, of in dit geval van dit printje weglaten, en die elko bij de stab gebruiken van 470u.
de esp01 trekt op zich niet zoveel maar wel sterke pieken. Een low esr elko is aan te bevelen.
Wil je zeker zijn en op save gaan, zet je er een 1 watt weerstand 10 ohm in serie met de 220 gelijk sonof doet. Gaat het dan fout, brandt die weerstand er uit, en blijft het save. Sommige heb ik dat ook gedaan.
Ik durf gerust maanden weg te gaan zonder zorgen over die dingen.
Die dingen draaien hier voordat Sonof met die modules op de markt kwam.
Sonof maakt met de T1 ook een soort schakelaar met touch, maar daar heb ik het niet zo op. Rechtstreeks op de 220v en vraag me af wat die dingen trekken in rust uit je net. Dit soort schakelingen met die trafo zit je gerust op 0.5 watt en minder....
tip: er is een chineese printfabriek die voor zeer nette prijs je printjes maakt, en momenteel GEEN verzendkosten!!. Allpcb
Misschien is dit nog een leuk alternatief.mbedandroid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:09:
ac-dc convertor is op ebay te vinden:
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2055119.m1438.l2649
Zijn er ook in 5V. let op, er is ook namaak in omloop.
ietsje kleiner zelfs.
Kan het printje aanpassen op deze convertor.
Ik zou wel 5 volt nemen. Allereerst voor het relais. Maar ook voor de esp01. Mocht de uitgangsspanning ietsje hoger liggen, blaas je tenminste niet die esp op
Edit: heb het net zitten proberen: hij is wat groter. Past niet meer op die beschikbare ruimte.
[ Voor 11% gewijzigd door mbedandroid op 01-03-2018 20:22 ]
Voor betere kwaliteit zou ik voor meanwell gaan, bijvoorbeeld de IRM-05-3.3, kost een paar euro meer maar dan heb je wel degelijker spul.
Te krijgen bij o.a. farnell en de andere elektro kanalen voor rond de 5 euro.
If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker would destroy civilization.
Praktisch is hij wel vier keer zo duur, bij Farnel is hij niet op voorraad en kost je volgens mij een aardig bedrag aan porto. Conrad heeft hem voor €11 ex porto, dus stevig wat duurder. Daarnaast worden de Meanwell ook on China gemaakt en boze tongen beweren dat ze op exact dezelfde productieband worden gemaakt.FireFlash schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:12:
Als je echt op zeker wil gaan met die print ac-dc converters dan zou ikzelf ook niet voor die hi-links gaan. Het originele product is van redelijke kwaliteit maar helaas zijn er heel veel fakes van in omloop. Ik gebruik ze wel, maar niet voor apparatuur die 24/7 en zonder toezicht aan staan.
Voor betere kwaliteit zou ik voor meanwell gaan, bijvoorbeeld de IRM-05-3.3, kost een paar euro meer maar dan heb je wel degelijker spul.
Te krijgen bij o.a. farnell en de andere elektro kanalen voor rond de 5 euro.
De Hitec heb ik hier ook liggen voor een projectje, overtuigd door de Deen die ze aan alle kanten test. Kan alleen maar hopen dat ik een originele heb, maar tegelijk weten we dat van de Deen ook niet 100% zeker.
Als het om 5 volt gaat kan je ook nadenken over een Ikea lader, die schijnen redelijk goed te zijn en behoorlijk wat vermogen.
Key is volgens mij ze allemaal goed overbemeten te kopen en vervolgens laag belasten. Zodra je maar een beetje in de buurt van de max specs gaat komen loop je naar mijn mening een groot risico.
Met een buck converter zou ik de voltage van 12v naar 3.3v brengen. Ik heb 12v ledstrips in mijn keuken geplaatst en stuur ik aan met een Wemos mini D1 (5v).Raymond P schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:29:
Om van 12V naar 3.3V te gaan zou ik een voltage regulator gebruiken.
En die mosfets ga je waarschijnlijk niet aan krijgen met een esptje (3.3V) zonder optocouplers.
En met logic level mosfets kan je makkelijk aansturen met 3.3v zonder optocoupler oid. Gewoon rechtstreeks, werkt prima bij mij.
@Niekserr zie iMars in "Het grote ESP topic"
[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 02-03-2018 00:09 ]
- knip -
Ik heb uiteindelijk de IRLB8721PBF gebruikt, die werken prima op 3.3vRaymond P schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 01:23:
@iMars Ik had maar een snelle blik gegeven op de datasheet. Als ze wel logic level zijn dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde sheet voor mij gehad.
Volgens mij ehb ik dit helemaal niet nodig. Ik was misschien niet heel duidelijk, maar ik heb dus deze:iMars schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 00:05:
[...]
Met een buck converter zou ik de voltage van 12v naar 3.3v brengen. Ik heb 12v ledstrips in mijn keuken geplaatst en stuur ik aan met een Wemos mini D1 (5v).
En met logic level mosfets kan je makkelijk aansturen met 3.3v zonder optocoupler oid. Gewoon rechtstreeks, werkt prima bij mij.
@Niekserr zie iMars in "Het grote ESP topic"

Hier zit t al ingebakken.
Heb nu dus een 12V voeding besteld met wat optocouplers en dan zou ik alles moeten hebben om te beginnen met solderen
Dat moet idd wel werken op 12V. Weet niet wat de minimale aanstuur voltage is van de IRF 520, maar ik heb de IRLB8721PBF gebruikt en deze kan je direct aansluiten op de ESP (ben nu ook bezig om een controler te maken voor mijn RGB stripNiekserr schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:01:
[...]
Volgens mij ehb ik dit helemaal niet nodig. Ik was misschien niet heel duidelijk, maar ik heb dus deze:
[afbeelding]
Hier zit t al ingebakken.
Heb nu dus een 12V voeding besteld met wat optocouplers en dan zou ik alles moeten hebben om te beginnen met solderen
Toevoeging:
Ik zie een mooi tutorial om een kant-en-klare RGB(W) controller met een ESP te flashen: http://tinkerman.cat/magic-home-led-controller-espurnad/
Ik ga me serieus afvragen waarom ik alle moeite ga nemen om zelf hardware in elkaar te zetten (naast het feit dat het natuurlijk leuk is om te doen).
[ Voor 18% gewijzigd door iMars op 02-03-2018 09:50 ]
En heb je het dan over Arduino, Lua of MicroPython?rorie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:44:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een library voor het parsen van XML, en zo ja welke? Nu doe ik dit nog door er regel voor regel door te gaan, dit moet beter kunnen neem ik aan. Na enig zoek werk kwam ik TinyXML tegen, geen idee of dit een goede keuze is, gezien het geheugen gebruik. De XML die ik wil parsen komt van een HTTP Get request.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Room42 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:55:
[...]
En heb je het dan over Arduino, Lua of MicroPython?
Ik heb er een paar besteld, maar nu blijkt ESPEasy er (nog) niet mee te werken. misschien een goed moment om eens wat andere firmware te proberen.
Ik gebruik ze voor verschilende projecten, momenteel ook een ESP-01S voor mij espbutton!RoJan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:51:
Is hier al iemand die een ESP-01S gebruikt?
Ik heb er een paar besteld, maar nu blijkt ESPEasy er (nog) niet mee te werken. misschien een goed moment om eens wat andere firmware te proberen.
Mede dankzij de hulp van Daannn heb ik diverse ESP8266's werkend in huis om de nodige temp logging te doen.
De setup is nu ESP Domoticz Push > Domoticz Http Push> Influxdb > Grafana
Nu zou het mogelijk moeten zijn om het volgende te kunnen doen:
ESP Http Push (Advanced) > Influxdb > Grafana
Dit zou mijn verhaal veel makkelijker maken daar ik geen Domoticz gebruik en nu veel extra werk heb om alle sensoren dubbel aan te maken.
Ik gebruik ESP Easy Mega 20180227 en hiermee zou direct Http push moeten kunnen en heb het zoals de volgende link geconfigureerd: https://www.letscontrolit..._Generic_HTTP_Advanced.29 (minus de typo in taskname
Huidige config is:
Controller IP: 192.168.99.5
Controller Port: 8086
Controller User: root
Controller Password: root
Http Method: POST
HTTP URI: write?db=espdata
Http Header: Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
Http Body: %1%%vname1%,%tskname%,%val1%%/1%
%1%%vname2%,%tskname%,%val2%%/1%
%1%%vname3%,%tskname%,%val3%%/1%
%1%%vname4%,%tskname%,%val4%%/1%
%1%%vname5%,%tskname%,%val5%%/1%
Ik zie dus niets in de DB komen terwijl HTTP wel degelijk werkt daar Domoticz prima via HTTP Push schrijft.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Je post is al iets ouder maar je bent bijna de enige die het heeft over micropython. Ik ben het nu ook aan het uittesten en ik ben het met je eens. Het is echt een welkome toevoeging om te programmeren. Het maakt het programmeren zoveel makkelijker.it0 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:01:
Hoe zijn jullie ervaringen met micropython op de ESP's ? Ik krijg ze maar niet stabiel.
Zelfs hele simpele MQTT publishers scheiden er uit na een dag of zo.
Vergelijkbare code in arduino is rocksolid
Ik vind het programmeren in MP met de repl zo'n verademing, alles zie je direct! waar ik telkens met arduino 3 min aan het compileren ben!
Bij mij draait de esp echter geheel stabiel, maar ik maak op dit moment geen gebruik van mqtt.
Om mezelf maar even te quoten dit werkt wel (lokaal op de Pi)Pinky-H9 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:33:
Hallo allemaal,
Mede dankzij de hulp van Daannn heb ik diverse ESP8266's werkend in huis om de nodige temp logging te doen.
Dit zou mijn verhaal veel makkelijker maken daar ik geen Domoticz gebruik en nu veel extra werk heb om alle sensoren dubbel aan te maken.
Ik gebruik ESP Easy Mega 20180227 en hiermee zou direct Http push moeten kunnen en heb het zoals de volgende link geconfigureerd: https://www.letscontrolit..._Generic_HTTP_Advanced.29 (minus de typo in taskname). Helaas krijg ik niets in mijn DB en heb ook andere Body varianten geprbeerd.
Huidige config is:
Ik zie dus niets in de DB komen terwijl HTTP wel degelijk werkt daar Domoticz prima via HTTP Push schrijft.
echo "cpu value=1"> /dev/udp/localhost/8089
Ook Iptables aangepast: iptables -A INPUT -p udp -m state --state NEW -m udp --dport 8089 -j ACCEPT
Reviewtje van het ding:
Ik ga het gebruiken om mijn vloerverwarming mee te bedienen in de badkamer.
[ Voor 10% gewijzigd door CodeIT op 06-03-2018 12:53 ]
En de logische vervolgvraag: wat voor firmware gebruik je? Ik ben tot nu toe gewend ESPEasy te gebruiken, maar dat kan dus (nog) niet.kevintjeb schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:46:
[...]
Ik gebruik ze voor verschilende projecten, momenteel ook een ESP-01S voor mij espbutton!
Doe je iets met een netwerk stack? Ik heb het gevoel dat daar het euvel zit?Lennyz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:23:
[...]
Je post is al iets ouder maar je bent bijna de enige die het heeft over micropython. Ik ben het nu ook aan het uittesten en ik ben het met je eens. Het is echt een welkome toevoeging om te programmeren. Het maakt het programmeren zoveel makkelijker.
Bij mij draait de esp echter geheel stabiel, maar ik maak op dit moment geen gebruik van mqtt.
En welke versie en welk bord gebruik je , want hij wordt vaak bijgewerkt
Ik schrijf eigenlijk alle firmware zelf, bijna altijd met Arduino in platform.io/visual studio code. Ik heb ook wel eens gekeken naar de idf van espressif zelf, was verder niet nodig voor me. Dat is gewoon c++.RoJan schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:18:
[...]
En de logische vervolgvraag: wat voor firmware gebruik je? Ik ben tot nu toe gewend ESPEasy te gebruiken, maar dat kan dus (nog) niet.
Ja ik heb hem hier draaien met een RC522. Als ik jouw omschrijving zo lees (reset), krijg ik de indruk dat de aansluiting tussen Wemos en RC522 niet helemaal juist is. Ik herken dit namelijk, want had ook problemen met resets als ik hem op bepaalde IO pin aansloot.DvD77 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:38:
Iemand hier die een ESP8266 ( heb zelf wemos D1) icm een RFID reader en MQTT goed werkend heeft ?
Heb je schema hoe je hem hebt aangesloten?
Ik heb inmiddels al redelijk wat pinouts geprobeerd. Heb m nu niet bij de hand. Welke firmware gebruik jij dan ?Teleflubbie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:34:
[...]
Ja ik heb hem hier draaien met een RC522. Als ik jouw omschrijving zo lees (reset), krijg ik de indruk dat de aansluiting tussen Wemos en RC522 niet helemaal juist is. Ik herken dit namelijk, want had ook problemen met resets als ik hem op bepaalde IO pin aansloot.
Heb je schema hoe je hem hebt aangesloten?
Zou jij je fw kunnen delen ?
overigens de resets komen alleen voor met de 532 , de 522 heb ik nog steeds niet aan de praat.
Heb je het al opgelost?Pinky-H9 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:33:
Hallo allemaal,
Ik gebruik ESP Easy Mega 20180227 en hiermee zou direct Http push moeten kunnen en heb het zoals de volgende link geconfigureerd: https://www.letscontrolit..._Generic_HTTP_Advanced.29 (minus de typo in taskname). Helaas krijg ik niets in mijn DB en heb ook andere Body varianten geprbeerd.
Huidige config is:
Bij mij werkt het met bijv het volgende in de HTTP body:
Uptime,name=%tskname% value=%val1%
Ik heb een device uptime gebruikt. Met als Name in het blok values: value
Database moet wel bestaan.
Er wordt dan verstuurd:
Host: 192.168.1.159:8086
Connection: close
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
Content-Length: 30
Uptime,name=Uptime value=22.00
Kun je eventueel zien door op de influxdb server uit te voeren:
sudo tcpdump port 8086 -s 0 -A
Welke library gebruik je? Gebruik anders deze:DvD77 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:50:
[...]
Ik heb inmiddels al redelijk wat pinouts geprobeerd. Heb m nu niet bij de hand. Welke firmware gebruik jij dan ?
Zou jij je fw kunnen delen ?
overigens de resets komen alleen voor met de 532 , de 522 heb ik nog steeds niet aan de praat.
https://github.com/miguelbalboa/rfid
Dat is de meest onderhouden en uitgebreide library voor de MFRC522 met goede instructies.
Ik stuur data die de vochtigheidssensor afgeeft naar mijn Blynk app via de REST api. Geen problemen tot nu toe. Ik draai de laatste versie op een Wemos D1 (de gewone).it0 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:19:
[...]
Doe je iets met een netwerk stack? Ik heb het gevoel dat daar het euvel zit?
En welke versie en welk bord gebruik je , want hij wordt vaak bijgewerkt
[ Voor 28% gewijzigd door Lennyz op 08-03-2018 08:05 ]
Ja inmiddels opgelost met %tskname% value=%val1%jobr schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:38:
[...]
Heb je het al opgelost?
Bij mij werkt het met bijv het volgende in de HTTP body:
Uptime,name=%tskname% value=%val1%
Ik heb een device uptime gebruikt. Met als Name in het blok values: value
Database moet wel bestaan.
Er wordt dan verstuurd:
Host: 192.168.1.159:8086
Connection: close
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
Content-Length: 30
Uptime,name=Uptime value=22.00
Kun je eventueel zien door op de influxdb server uit te voeren:
sudo tcpdump port 8086 -s 0 -A
Komt erbij dat ik zo stom was om de task niet naar de juiste controller te sturen ...... Duhhhh
Thanks
Bij deze nog een linkje naar YouTube :
Nogmaals, code is nog niet compleet, maar wel functionerend/*
* ***************************************************************************************************************************\
* Arduino project "ESP Easy" � Copyright www.esp8266.nu
*
* This program is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the GNU General Public License
* as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at your option) any later version.
* This program is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty
* of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU General Public License for more details.
* You received a copy of the GNU General Public License along with this program in file 'License.txt'.
*
* IDE download : https://www.arduino.cc/en/Main/Software
* ESP8266 Package : https://github.com/esp8266/Arduino
*
* Source Code : https://sourceforge.net/projects/espeasy/
* Support : http://www.esp8266.nu
* Discussion : http://www.esp8266.nu/forum/
*
* Additional information about licensing can be found at : http://www.gnu.org/licenses
**************************************************************************************************************************/
// This file is to be loaded onto an Arduino Pro Mini so it will act as a simple IO extender to the ESP module.
// Communication between ESP and Arduino is using the I2C bus, so only two wires needed.
// It best to run the Pro Mini on 3V3, although the 16MHz versions do not officially support this voltage level on this frequency.
// That way, you can skip levelconverters on I2C.
// Arduino Mini Pro uses A4 and A5 for I2C bus. ESP I2C can be configured but they are on GPIO-4 and GPIO-5 by default.
#include <Wire.h>
#include <avr/io.h>
#include <avr/interrupt.h>
#define DETECT 2 //zero cross detect
#define GATE 3 //TRIAC gate
#define PULSE 4 //trigger pulse width (counts)
int Meek;
int StepDown=1;
int StepUp=1;
int InputDelay=100;
int Domoticz;
int Domoticz1;
int Difference ;
int UpperLimit = 605;
int LowerLimit = 150;
#define I2C_MSG_IN_SIZE 4
#define I2C_MSG_OUT_SIZE 4
#define CMD_DIGITAL_WRITE 1
#define CMD_DIGITAL_READ 2
#define CMD_ANALOG_WRITE 3
#define CMD_ANALOG_READ 4
#define omhoog 8
#define omlaag 12
volatile uint8_t sendBuffer[I2C_MSG_OUT_SIZE];
void setup()
{
Wire.begin(0x7f);
Wire.onReceive(receiveEvent);
Wire.onRequest(requestEvent);
Serial.begin(9600);
pinMode(omhoog, INPUT);
pinMode(omlaag, INPUT);
// set up pins
pinMode(DETECT, INPUT); //zero cross detect
digitalWrite(DETECT, HIGH); //enable pull-up resistor
pinMode(GATE, OUTPUT); //TRIAC gate control
// set up Timer1
//(see ATMEGA 328 data sheet pg 134 for more details)
OCR1A = 100; //initialize the comparator
TIMSK1 = 0x03; //enable comparator A and overflow interrupts
TCCR1A = 0x00; //timer control registers set for
TCCR1B = 0x00; //normal operation, timer disabled
attachInterrupt(0,zeroCrossingInterrupt, RISING);
}
void zeroCrossingInterrupt(){ //zero cross detect
TCCR1B=0x04; //start timer with divide by 256 input
TCNT1 = 0; //reset timer - count from zero
}
ISR(TIMER1_COMPA_vect){ //comparator match
digitalWrite(GATE,HIGH); //set TRIAC gate to high
TCNT1 = 65536-PULSE; //trigger pulse width
}
ISR(TIMER1_OVF_vect){ //timer1 overflow
digitalWrite(GATE,LOW); //turn off TRIAC gate
TCCR1B = 0x00; //disable timer stopd unintended triggers
}
void loop() {
Difference = round(UpperLimit / LowerLimit);
if (Meek>=0 && Meek<=100) {
Domoticz = Meek;
}
if (Meek>=LowerLimit && Meek<=UpperLimit) {
Domoticz1 = map(OCR1A , LowerLimit, UpperLimit, 0 , 100);
}
if (Meek>=1 && Meek<=100) {
OCR1A =map(Meek,1,100, LowerLimit,UpperLimit);
}
if (Meek>=1 && Meek<=100) {
OCR1A =map(Meek,1,100, LowerLimit,UpperLimit);
}
if (Meek>=LowerLimit && Meek<=UpperLimit && Difference > (Domoticz-Domoticz1)) {
Domoticz = Domoticz1;
}
if (Meek>=LowerLimit && Meek<=UpperLimit) {
OCR1A = Meek; }
if (Meek>=1500 && Meek<=1599){
StepDown=(Meek-1500);}
if (Meek>=1500 && Meek<=1599){
StepDown=(Meek-1500);}
if (Meek>=1600 && Meek<=1699){
StepUp=(Meek-1600);}
if (Meek>=1700 && Meek<=1799){
InputDelay=(Meek-1700);}
if (Meek>=1800 && Meek<=1899 && OCR1A>150 && OCR1A<=603 ){
OCR1A=(OCR1A-(Meek-1800));}
if (Meek>=1900 && Meek<=1999 && OCR1A>=150 && OCR1A<603 ){
OCR1A=(OCR1A+(Meek-1900));}
if (Meek==2000 && OCR1A>=150 && OCR1A<=603){
OCR1A=(OCR1A+1);}
if (Meek==2000 && OCR1A==604){
OCR1A=(0);}
if (Meek==2001 && OCR1A==0){
OCR1A=(605);}
if (Meek==2001 && OCR1A<=603 && OCR1A>=150){
OCR1A=(OCR1A-1);}
if (OCR1A>UpperLimit) {
OCR1A=UpperLimit;}
if (OCR1A>0 && OCR1A<=LowerLimit) {
OCR1A=LowerLimit;}
Serial.print("Meek = ");
Serial.print(Meek);
Serial.print("OCR1A = ");
Serial.print(OCR1A);
Serial.print("domoticz =");
Serial.print(Domoticz);
Serial.print("Difference =");
Serial.print(Difference);
Serial.print("Domoticz11111 =");
Serial.print(Domoticz1);
delay(1000);
Serial.print('\n');
int hoog = digitalRead (omhoog);
if (hoog == 1 ){
OCR1A=(OCR1A+1) ;
}
int laag = digitalRead (omlaag);
if (laag == 1 ){
OCR1A=(OCR1A-1);
}
delay(InputDelay);
}
void receiveEvent(int count)
{
if (count == I2C_MSG_IN_SIZE)
{
byte cmd = Wire.read();
byte port = Wire.read();
int value = Wire.read();
value += Wire.read()*256;
switch(cmd)
{
case CMD_DIGITAL_WRITE:
pinMode(port,OUTPUT);
digitalWrite(port,value);
break;
case CMD_DIGITAL_READ:
pinMode(port,INPUT_PULLUP);
clearSendBuffer();
sendBuffer[0] = digitalRead(port);
break;
case CMD_ANALOG_WRITE:
//analogWrite(port,value);
Meek=(value);
break;
case CMD_ANALOG_READ:
clearSendBuffer();
int valueRead = Domoticz;
sendBuffer[0] = valueRead & 0xff;
sendBuffer[1] = valueRead >> 8;
break;
}
}
}
void clearSendBuffer()
{
for(byte x=0; x < sizeof(sendBuffer); x++)
sendBuffer[x]=0;
}
void requestEvent()
{
Wire.write((const uint8_t*)sendBuffer,sizeof(sendBuffer));
}
[ Voor 88% gewijzigd door Meek-HA op 09-03-2018 19:53 ]
Ikzelf ben ook met een wifi dimmer bezig, ik gebruik hier echter een attiny 85 voor.
heb nu al enkele maanden een prototype draaien.
ik stuur de attiny middels softserial aan, omdat de interrupt ingang gebruikt wordt voor de ZCD.
Ik had een print ontworpen voor een esp8266-12 echter wegens te weinig research had ik de esp niet goed aangesloten
De gehele dimmer incl. voeding heb ik op een print weten te proppen die in een inbouwdoos past.
Zit nog te wachten op de laatste componenten dan ga ik een nieuwe prototype maken. waarna ik een werkende print wil gaan maken.
Voor het aansturen van de lichtbron ga ik gebruik maken van een BTA16-600CW dit type is een snubberless thyristor. Zodoende heb ik geen extra condensatoren en weerstanden nodig om inductie stromen tegen te gaan.
Ik hoop dat alles past, misschien blijft er dan nog een beetje ruimte op de print over om in de toekomst bediening bij in te bouwen.
Nu moest ik m deze week weer opladen en ik dacht kan dat nu niet makkelijker? Daarom heb ik een TP4056 module besteld, 2 zonnepaneeltjes en 2 diodes om de cellen overdag bij te laden. Daar kom ik wel uit. Aan de andere kant is er de software. Is het in espeasy, of desnoods een andere kant-en-klaar oplossing mogelijk om in te stellen dat wanneer de temperatuur niet veranderd is sinds de laatste waarde er geen verbinding gemaakt hoeft te worden?
Voorbeeldje:
10:00u 15.2 graden ->send, terug in slaap
10:05u 15.2 graden ->direct terug in slaap
10:10u 15.8 graden ->send, terug in slaap
De wifi verbinding gebruikt volgens mij het meest, dus ik dacht als ik dit voor een deel kan verminderen, hoef ik ook minder energie op te vangen met de paneeltjes.
Graag wil ik ook het voltage van de accu meten met een 100K weerstandje van de + van de lipo naar de A0 van de Wemos. Kan ik dit gewoon direct aansluiten terwijl er nog een TP4056 tussen zit?
Ik denk dat dit niet kan. Na deepsleep start de esp opnieuw op. Heeft dus geen weet van de vorige waarde.gastje01 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:18:
Ik heb op dit moment een Wemos D1 Mini buiten hangen met daar aan een DS18b20 en een luchtdruksensor. Geflasht met Espeasy en gevoed door 2 (oude) 18650 cellen die uit een overleden laptop accu komen. Temp + bar worden 1x per 5 minuten via MQTT doorgestuurd aan Domoticz en tussendoor is de Wemos in Deepsleep. Dit houdt ie (de kou zal ook een rol spelen) zo'n 2-3 maanden vol op de cellen die er nu aan hangen.
Nu moest ik m deze week weer opladen en ik dacht kan dat nu niet makkelijker? Daarom heb ik een TP4056 module besteld, 2 zonnepaneeltjes en 2 diodes om de cellen overdag bij te laden. Daar kom ik wel uit. Aan de andere kant is er de software. Is het in espeasy, of desnoods een andere kant-en-klaar oplossing mogelijk om in te stellen dat wanneer de temperatuur niet veranderd is sinds de laatste waarde er geen verbinding gemaakt hoeft te worden?
Voorbeeldje:
10:00u 15.2 graden ->send, terug in slaap
10:05u 15.2 graden ->direct terug in slaap
10:10u 15.8 graden ->send, terug in slaap
De wifi verbinding gebruikt volgens mij het meest, dus ik dacht als ik dit voor een deel kan verminderen, hoef ik ook minder energie op te vangen met de paneeltjes.
Graag wil ik ook het voltage van de accu meten met een 100K weerstandje van de + van de lipo naar de A0 van de Wemos. Kan ik dit gewoon direct aansluiten terwijl er nog een TP4056 tussen zit?
Het is niet hibernate zoals op een PC/laptop.
Ik denk dat het ook niet zoveel zal opleveren. De wifi verbinding is dan toch al gemaakt.
Als je zelf iets schrijft zou dit misschien wel kunnen door de vorige waarde in flash weg te schrijven.
Je zult dan de laadspanning meten en dan zegt niet zoveel over de conditie van de battery.
Das jammer, zo ver had ik er nog niet over nagedacht. Ik had het idee een beetje afgekeken van een goedkope Ali 433MHz sensor die alleen veranderingen doorstuurt en daardoor lekker lang op een batterij mee gaat (de weergegeven temperatuur klopt dan weer van geen kant maar dat is een ander verhaal).jobr schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:32:
Ik denk dat dit niet kan. Na deepsleep start de esp opnieuw op. Heeft dus geen weet van de vorige waarde.
Het is niet hibernate zoals op een PC/laptop.
Ik denk dat het ook niet zoveel zal opleveren. De wifi verbinding is dan toch al gemaakt.
Als je zelf iets schrijft zou dit misschien wel kunnen door de vorige waarde in flash weg te schrijven.
Zelf schrijven ben ik niet handig genoeg voor en t levert dus blijkbaar niet genoeg op om er tijd in te steken. Als het al bestond, mooi meegenomen, anders jammer dan, een extra accu of Solar-cell is goedkoper en makkelijker in dit geval.
Je meet dan toch direct aan de cell? Wanneer ik een 18650 cell via een Wemos Battery Shield aan het laden ben zie ik het voltage ook langzaam omhoog kruipen en niet direct 4.2V aangeven. Dat het niet (heel) accuraat is. Het gaat me er alleen om dat ik een melding kan laten verzenden wanneer het voltage onder een bepaalde waarde dropt. Zo is het schema zoals ik het aan wilde gaan sluiten:Je zult dan de laadspanning meten en dan zegt niet zoveel over de conditie van de battery.

Het is me ook gelukt om ESPEasy erop aan de praat te krijgen met behulp van de laatste beta die is te downloaden. al met al best een fijn kaartje. Heel klein en bruikbaar.
Een snelle Google search: https://stackoverflow.com...-length-for-a-mqtt-brokerrorie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:33:
Mensen hier die ervaring hebben met het versturen van array`s via MQTT met behulp van JSON? Wat ik me vooral af vraag is of de JSON message die ik wil versturen niet te groot is. Mijn doel is om de history van een temperatuur sensor voor een dag vast te houden in een MQTT message. Hierbij wil ik elke 10 minuten een meting toevoegen aan een struct array welke bestaat uit een datum tijd string en float value. Deze array is dus 144 elementen groot, deze word in een MQTT message gezet en verstuurd met de persistance flag op true. Gaat mijn MQTT broker hier van over zijn nek omdat de messages te groot worden of valt het allemaal wel mee.
Dat moet wel lukken
Wat is je uiteindelijke use case hier voor?
Als je een messaging bus hebt zie ik zelf niet in waarom je dan data op wilt sparen in plaats van gewoon uit te sturen op moment van verzamelen. Als dit puur om het beperken van stroom gaat zijn daar ook nog wel wat oplossingen voor.rorie schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:33:
Mensen hier die ervaring hebben met het versturen van array`s via MQTT met behulp van JSON? Wat ik me vooral af vraag is of de JSON message die ik wil versturen niet te groot is. Mijn doel is om de history van een temperatuur sensor voor een dag vast te houden in een MQTT message. Hierbij wil ik elke 10 minuten een meting toevoegen aan een struct array welke bestaat uit een datum tijd string en float value. Deze array is dus 144 elementen groot, deze word in een MQTT message gezet en verstuurd met de persistance flag op true. Gaat mijn MQTT broker hier van over zijn nek omdat de messages te groot worden of valt het allemaal wel mee.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hierbij heb ik gekozen om het geheel op te slaan in een influxdb met grafana om het te tonen. (ja ja.. overkill)
Als je met MQTT wil blijven werken zou je natuurlijk met Telegraf dat kunnen uitlezen en opslaan.
Als de zon schijnt is het onbetrouwbaar aangezien de spanning zal oplopen door het zonnepaneel. Maar als het donker is geeft deze wel redelijk de juiste waarde aan. Natuurlijk niet direct na het laden maar naar enige tijd. Dus daar kun je misschien wel wat mee.gastje01 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:21:
[...]
Je meet dan toch direct aan de cell? Wanneer ik een 18650 cell via een Wemos Battery Shield aan het laden ben zie ik het voltage ook langzaam omhoog kruipen en niet direct 4.2V aangeven. Dat het niet (heel) accuraat is. Het gaat me er alleen om dat ik een melding kan laten verzenden wanneer het voltage onder een bepaalde waarde dropt. Zo is het schema zoals ik het aan wilde gaan sluiten:
[afbeelding]
Je zou deze dus ook alleen kunnen uitlezen van 04:00-06:00 of zoiets (dan even met rules spelen).
Ik zou het gewoon proberen.
Hiervoor zou je toch het RTC memory voor kunnen gebruiken? Daarvan zijn 512 bytes (van de 768) beschikbaar, zeg ik uit mijn hoofd.gastje01 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:21:
[...]
Gisteren de SonOff S20 binnen gekregen en geflasht met ESPEasy (Mega 1mb versie) en werkt op zich naar behoren alleen krijg ik met geen mogelijkheid een DS18B20 aan de gang.
Nu is de seriele poort (RX+TX) ook de GPIO's en moet je in advanced de serieele poort uit zetten maar ook dan Nope Nada Njente. Natuurlijk ben ik niet vergeten een 10K te gebruiken op 3.3V en de GPIO.
Iemand een tip / idee ? Ik heb tevens GPIO 13 & 15 (13 = groene led en 15 = via poot van weerstand) maar ook daar geen geluk.
Andres Spiess op youtube heeft hier een filmpje over. Je kan nl. een bepaald geheugenblok gebruiken.gastje01 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:21:
[...]
Das jammer, zo ver had ik er nog niet over nagedacht. Ik had het idee een beetje afgekeken van een goedkope Ali 433MHz sensor die alleen veranderingen doorstuurt en daardoor lekker lang op een batterij mee gaat (de weergegeven temperatuur klopt dan weer van geen kant maar dat is een ander verhaal).
Zelf schrijven ben ik niet handig genoeg voor en t levert dus blijkbaar niet genoeg op om er tijd in te steken. Als het al bestond, mooi meegenomen, anders jammer dan, een extra accu of Solar-cell is goedkoper en makkelijker in dit geval.
[...]
Je meet dan toch direct aan de cell? Wanneer ik een 18650 cell via een Wemos Battery Shield aan het laden ben zie ik het voltage ook langzaam omhoog kruipen en niet direct 4.2V aangeven. Dat het niet (heel) accuraat is. Het gaat me er alleen om dat ik een melding kan laten verzenden wanneer het voltage onder een bepaalde waarde dropt. Zo is het schema zoals ik het aan wilde gaan sluiten:
[afbeelding]
Als je het zelf schrijft kan je inderdaad EEPROM of SPIFFS gebruiken om data op te slaan.
(Geen ervaring met espeasy ea)
- knip -
je kan er ook https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota op zetten, maar dan zul je wel MQTT moeten gebruiken. Werkt bij mij als een speer. Heb een DHT op een sonoff pow gezet, dus ik ga er vanuit dat een ds18b20 op een S20 ook wel gaat lukken.Pinky-H9 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:49:
Hi,
Gisteren de SonOff S20 binnen gekregen en geflasht met ESPEasy (Mega 1mb versie) en werkt op zich naar behoren alleen krijg ik met geen mogelijkheid een DS18B20 aan de gang.
Nu is de seriele poort (RX+TX) ook de GPIO's en moet je in advanced de serieele poort uit zetten maar ook dan Nope Nada Njente. Natuurlijk ben ik niet vergeten een 10K te gebruiken op 3.3V en de GPIO.
Iemand een tip / idee ? Ik heb tevens GPIO 13 & 15 (13 = groene led en 15 = via poot van weerstand) maar ook daar geen geluk.
Ik heb even snel gekeken, maar dit gaat me boven m'n pet. Ik hang er wel een extra accu aan, dat is met 2 soldeerpuntjes gedaan. Ik snap nu wel waarom t nergens (Tasmota, ESPeasy etc) standaard in zit.Knappa schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:33:
[...]
Andres Spiess op youtube heeft hier een filmpje over. Je kan nl. een bepaald geheugenblok gebruiken.
Ik had niet gelezen dat je met ESPeasy werkte, sorry.gastje01 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:01:
[...]
Ik heb even snel gekeken, maar dit gaat me boven m'n pet. Ik hang er wel een extra accu aan, dat is met 2 soldeerpuntjes gedaan. Ik snap nu wel waarom t nergens (Tasmota, ESPeasy etc) standaard in zit.
Dat was ook geen keiharde eis hoor, maar ESPeasy doet op dit moment alles wat ik er mee wil (sensoren uitlezen, mqtt en domoticz)Knappa schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:11:
[...]
Ik had niet gelezen dat je met ESPeasy werkte, sorry.
Ik heb een Sonoff Touch Dual, maar helaas ik die functionaliteit voor mij te beperkt met 2 toggle switches. Ik wil niet alleen de verlichting kunnen bedienen, maar ook rolluiken, verwarming, etc. Ik stel me zo voor dat ik een klein touchscreentje heb waarop ik per ruimte de knoppen kan laten zien die relevant zijn. Een hele tablet aan de muur in iedere kamer is ook weer wat overdreven hiervoor. De room controller hoeft niet lokaal iets te kunnen schakelen, alleen commando's versturen via MQTT o.i.d.
Bij voorkeur kan de controller inclusief eventueel benodigde voeding in een standaard EU inbouwdoos, net zoals het geval is bij die Sonoff spullen. Zou jammer zijn als het volledig opbouw moet worden.
Iemand zoiets al tegengekomen?
Jammere eraan is dat er allerlei 3d-printables zijn, maar nog niets wat in/op een inbouwdoos past zoals wij deze kennen (alleen US-sized). Maar misschien zou je er eens naar kunnen kijken. Die Nextion-schermpjes werken best goed samen met een ESP8266
Heb je nog een oude smartphone over? Programmeer je daar je knopjes en aansturing op. Ding heeft een scherm en wifi, en verbruikt weinig. Je kan nog kiezen of je hem ergens met wil leggen als een soort afstandsbediening of toch ophangen.Roekeloos schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:24:
Ik ben enorm op zoek naar een betaalbare (dus ESP gebaseerde) "room controller".
Ik heb een Sonoff Touch Dual, maar helaas ik die functionaliteit voor mij te beperkt met 2 toggle switches. Ik wil niet alleen de verlichting kunnen bedienen, maar ook rolluiken, verwarming, etc. Ik stel me zo voor dat ik een klein touchscreentje heb waarop ik per ruimte de knoppen kan laten zien die relevant zijn.
hoi, ik orienteer me op een fijnstofmeter tbv meting op het woonerf.
welke meter gebruik jij en is ie eenvoudig te installeren?
last but not least wat is de prijs?
Ik gebruik de SDS011 als fijnstofmeter.amarkest schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:02:
[...]
Het bouwen is eenvoudig met twee regenbuisbochten. Of luxer: een 3D geprintte behuizing in een installatiedoos.
Kostprijs vd sensor ik meen zo’n 15€.
Meer info: check de site van luftdaten.io
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zie in de tekst op die site:amarkest schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:02:
[...]
Gaat wel lukken, zo?Om zelf aan de slag te gaan en een meetstation te bouwen, raadpleeg de Luftdaten.info website
[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 23-03-2018 17:18 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Zijn er ook kant-en-klare stations van dit type?Room42 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:17:
[...]
Zie in de tekst op die site:
[...]
Gaat wel lukken, zo?
Ongetwijfeld maar dan heb je waarschijnlijk niets aan dit topicamarkest schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:23:
[...]
Zijn er ook knt-en-klare stations van dit type?
Probeer het eens door zelf te [google=fijnstofmeter kopen], a.u.b.
@NielsTnRoom42 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:26:
[...]
Ongetwijfeld maar dan heb je waarschijnlijk niets aan dit topic
Probeer het eens door zelf te [google=fijnstofmeter kopen], a.u.b.
ik heb ze nl door intensief te googlen niet kunnen vinden, behalve een aantal clubs die zelf-bouw workshops organiseren.
SDS011 wordt momenteel door RIVM getest, ze zoeken nog naar een algoritme om de meetresultaten bij hogere luchtvochtigheid beter te krijgen, de SDS011 geeft dan te lage waarden aan.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Niet, ik gebruik de software van luftdaten, en RIVM maakt gebruik van de nederlandse registraties uit deze database (geanonimiseerd).amarkest schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 17:31:
[...]
@NielsTn
ik heb ze nl door intensief te googlen niet kunnen vinden, behalve een aantal clubs die zelf-bouw workshops organiseren.
SDS011 wordt momenteel door RIVM getest, ze zoeken nog naar een algoritme om de meetresultaten bij hogere luchtvochtigheid beter te krijgen, de SDS011 geeft dan te lage waarden aan.
Hoe hebben jullie dat opgelost?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Tsurany schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:31:
@rorie is er geen mogelijkheid voor een simpele database? Wat je nu doet kan prima werken maar het is wel een stuk praktischer om er een database bij te nemen waar je alle data in weg schrijft.
MQTT en dan een service op je database server die het wegschrijft? Kan met vrijwel elke taal wel of via bijvoorbeeld NodeRED.rorie schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:46:
De database optie is misschien toch beter gezien mijn ESP8266 grote array`s van structs niet zo leuk vind. Nou dacht ik dat er een core library beschikbaar zou zijn om direct vanaf mijn esp8266 data op te slaan in een MySQL database, dit is dus niet zo. Na wat zoekwerk kom ik wat vage librarys op github tegen of de optie om een php script aan te roepen. Zijn er hier mensen die een betere oplossing hebben of is dit gewoon "The way to go".
[...]
Tsurany schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:10:
[...]
MQTT en dan een service op je database server die het wegschrijft? Kan met vrijwel elke taal wel of via bijvoorbeeld NodeRED.
Op dit plaatje lijkt ook wel iets van een breadboard achtig iets er onder te zijn geklikt?

Iemand een idee wat dat is? Met experimenteren weinig zin om iets te moeten solderen :-)
https://nl.aliexpress.com...ae803_5&priceBeautifyAB=0trekker22 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:07:
Iemand een idee wat dat is? Met experimenteren weinig zin om iets te moeten solderen :-)
en wat gebruik je daar nog meer bij? Zijn er ook header pins die je daar dan gewoon op kan pluggen die dan contact maakt met de uitgangen van je esp?