Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:45
jctjepkema schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:22:
dit zijn gewoon 2.54mm header breadboard's net als de "normale" breadboards werken deze. Dus als het goed is kan jou huzzah hier zo in gestoken worden.
hoe dan precies? want die huzzah heeft toch alleen maar gaatjes voor de pinnen.

Ik zie dat ik bij mijn arduino kit wel Male header pins heb gekregen, maar heb toch eerder female headers nodig?

[ Voor 14% gewijzigd door trekker22 op 27-03-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:05
Daar gebruik je male header pins voor.
Die dien je wel zelf erop te solderen.

Edit: wat vaker refreshen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 27-03-2018 14:50 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55

Sabbi

je denkt aan mij.

@trekker22
Je kan zelf kiezen wat voor headers je erop soldeert, naar gelang wat je er precies mee wilt gaan doen. Een Arduino Uno past niet op een breadboard, en is speciaal gemaakt om andere borden ('hats') bovenop te kunnen klikken, dus daar zitten female headers op. Dat kan je ook met een ESP bordje doen, en dan er een extra bord bovenop of met jumper wires aansluiten op breadboard.

Als je makkelijk op een breadboard wil klussen/prototypen, soldeer er dan male headers op.

Je hebt zelfs extra lange male/female headers, waarmee je allebei kan doen:

Afbeeldingslocatie: https://learn.acrobotic.com/uploads/wemos_d1_mini_pins.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ik was beetje huiverig voor solderen, maar toevallig pas een soldeer bout voor fijn werk besteld bij kiwi electronics samen met wat ander materiaal!

en wat een verademing. Hier voor vaker met een lompe bout van de gamma aan de gang geweest.

Straks ff test of ik het ook wel goed heb gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:35
trekker22 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:14:
[...]
en wat gebruik je daar nog meer bij? Zijn er ook header pins die je daar dan gewoon op kan pluggen die dan contact maakt met de uitgangen van je esp?
Hier kan je de 'binnenkant' bekijken.
Zie het kopje Terminal Strips".

[ Voor 48% gewijzigd door DurkVell op 27-03-2018 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Aanvullend: de feather lijn van Adafruit zijn allemaal (vrijwel) pin-compatible.

Zolang je er male pinheaders op gesoldeerd hebt kan je dus alle "featherwings" erop drukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 27-03-2018 17:29 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Goed gesoldeerd, krijg in ieder geval een simpele led brandend :-)

Nu wil ik opschalen naar Pir motion, 1 meter Rgbw ledstrip en light resistor en temp sensor .
Op arduino met 5v gaat dit direct gevoed vanuit de arduino prima. Nu wil ik dit als echt project uitvoeren in de schuur met maar 1 voeding. Een 5v 2amp adapter, maar dan moet ik dat daarna meteen uitsplitsen in een 5v en een 3v circuit?
Nog andere zaken waar je dan rekening mee moeten houden?

https://randomnerdtutoria...o-level-shift-5v-to-3-3v/

Methode 1 heb ik denk ik zo de onderdelen voor methode 2 niet. Is methode 2 echt noodzakelijk?

Als je adapter koopt dan zit hier meestal maar max 1-2 meter kabel aan, kun je zonder probleem verlengen? En wat voor draad gebruik je om te verlengen? Ik heb alleen breadbord kabeltjes.
(Uiteindelijke project is esp met ledstrip op pir/licht die in de schuur aanschakelt omdat de lamp knop op een lompe plek zit )

[ Voor 35% gewijzigd door trekker22 op 27-03-2018 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 19:22
trekker22 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:06:
Goed gesoldeerd, krijg in ieder geval een simpele led brandend :-)

Nu wil ik opschalen naar Pir motion, 1 meter Rgbw ledstrip en light resistor en temp sensor .
Op arduino met 5v gaat dit direct gevoed vanuit de arduino prima. Nu wil ik dit als echt project uitvoeren in de schuur met maar 1 voeding. Een 5v 2amp adapter, maar dan moet ik dat daarna meteen uitsplitsen in een 5v en een 3v circuit?
Nog andere zaken waar je dan rekening mee moeten houden?

https://randomnerdtutoria...o-level-shift-5v-to-3-3v/

Methode 1 heb ik denk ik zo de onderdelen voor methode 2 niet. Is methode 2 echt noodzakelijk?

Als je adapter koopt dan zit hier meestal maar max 1-2 meter kabel aan, kun je zonder probleem verlengen? En wat voor draad gebruik je om te verlengen? Ik heb alleen breadbord kabeltjes.
(Uiteindelijke project is esp met ledstrip op pir/licht die in de schuur aanschakelt omdat de lamp knop op een lompe plek zit )
ESP8266 is 3,3 volt logic, veel programmeerbare led strips zijn 5 volt logic net als een arduino.
RGBW strip kan van alles zijn, zijn in veel verschillende voltages te koop, individueel te programmeren leds e.d.
Ik heb dit gebruikt op mijn WS2813 led strip als proef:
YouTube: Programming WS2812 LEDs from ChiliPeppr ESP32 Worksapce for Lua
Of het strikt gezien noodzakelijk is weet ik niet, bij langere lengtes individueel schakelbare leds wel.
Van die Chillipeppr waar die het ook over heeft ben ik niet zo heel erg weg van.

die PIR zet je rechtstreeks op die ESP, net als die licht sensor. die PIR werkt wel met 3,3 volt, lichtsensor nog niet gehad, neem aan dat die ook gewoon op 3,3 volt willen.
Adapter verlengen: beter verleng je de 230 volt naar die adapter, dat werkt in ieder geval.
Ik zou een 5 volt 2A niet verlengen met breadboard kabels....

Is 5 volt 2A wel genoeg voor een meter leds om een schuur te verlichten, de mijne (144 led WS2813) doet iets van 8A per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
bastian433 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:32:
[...]

ESP8266 is 3,3 volt logic, veel programmeerbare led strips zijn 5 volt logic net als een arduino.
RGBW strip kan van alles zijn, zijn in veel verschillende voltages te koop, individueel te programmeren leds e.d.
Ik heb dit gebruikt op mijn WS2813 led strip als proef:
YouTube: Programming WS2812 LEDs from ChiliPeppr ESP32 Worksapce for Lua
Of het strikt gezien noodzakelijk is weet ik niet, bij langere lengtes individueel schakelbare leds wel.
Van die Chillipeppr waar die het ook over heeft ben ik niet zo heel erg weg van.

die PIR zet je rechtstreeks op die ESP, net als die licht sensor. die PIR werkt wel met 3,3 volt, lichtsensor nog niet gehad, neem aan dat die ook gewoon op 3,3 volt willen.
Adapter verlengen: beter verleng je de 230 volt naar die adapter, dat werkt in ieder geval.
Ik zou een 5 volt 2A niet verlengen met breadboard kabels....

Is 5 volt 2A wel genoeg voor een meter leds om een schuur te verlichten, de mijne (144 led WS2813) doet iets van 8A per meter?
Kwam inderdaad ook tegen dat mijn led strip (WS2812B) wel op 3.3v werkt, maar kan zijn dat die minder helder is. Echter kan ik 1 meter led strip (60mA als ik ze vol open zet) niet vanuit de ESP voeden lijkt me.

Dan zou ik een 3,3 voeding (bij de gamma hebben ze van die regelbare) moeten kopen. Echter moet ik die dan toch afsplitsen, zodat er voeding/gnd naar Led strip gaat en nog eens voeding/gnd naar de ESP. Kan ik dit door kabeltjes te solderen op een printplaat. Of moet je die 2 "losse" circuits nog ergens mee scheiden?
De PIR / licht / temp kan ik dan rechtstreeks vanuit de ESP voeden.

- Goed idee om inderdaad de 230 kabel te verlengen. Is voor aan plafond van de schuur, daar met verlengkabel naar toe en dan pas 3,3v of 5v adapter.

Qua lengte: het wordt een 1 meter strip die bedoeld is voor als ik in het donker de fiets wil pakken. Of juist om bij te lichten naar de plek van hoofd schakelaar verlichting. En 1 meter was prima te voeden vanuit mijn Arduino 5v gevoed vanuit de PC (geen idee hoeveel ampere dat max is?) Ik heb dus maar 1 meter = 30 leds keer max 60mA, zit ik ruim onder de 2ampere van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Welke soldeerbout heb je gekocht, moet het nu ook doen met een van de Gamma en dat werkt niet zo fijn.
trekker22 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:21:
ik was beetje huiverig voor solderen, maar toevallig pas een soldeer bout voor fijn werk besteld bij kiwi electronics samen met wat ander materiaal!

en wat een verademing. Hier voor vaker met een lompe bout van de gamma aan de gang geweest.

Straks ff test of ik het ook wel goed heb gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
rorie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:26:
Welke soldeerbout heb je gekocht, moet het nu ook doen met een van de Gamma en dat werkt niet zo fijn.

[...]
ERSA Multitip 25 Soldeerbout [ERS-0920BD] Soldeerbout standaard [SOLD-STAND]

Beiden bij kiwi electronics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001

iMars

Full time prutser

Kijk ook eens naar de TS100:
Afbeeldingslocatie: https://img.staticbg.com/thumb/view/upload/2015/12/552/38.jpg

Sinds ik deze heb, wil ik niks anders meer _/-\o_

@bastian433 & @trekker22 Ik heb meerdere RGB (WS2812) ledstrips aangesloten op ESP's (Wemos D1 mini) en maak helemaal geen gebruik van optocouplers of logic powershifters. Lopen jullie ergens tegen aan dat jullie dit nodig hebben?

[ Voor 33% gewijzigd door iMars op 28-03-2018 20:31 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Is het mogelijk om je esp een bepaalde tijd te laten slapen. Bv van 23:00 tot 07:00 om stroom te besparen ?

Ik kan alleen vinden dat hij bv aantal minuten kan slapen, wakker wordt, gegevens doorstuurt en terug in slaap valt, of in slaap is en Wake up manually maar dat is eigenlijk beide niet de bedoeling.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Klein_Kipje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:51:
Is het mogelijk om je esp een bepaalde tijd te laten slapen. Bv van 23:00 tot 07:00 om stroom te besparen ?

Ik kan alleen vinden dat hij bv aantal minuten kan slapen, wakker wordt, gegevens doorstuurt en terug in slaap valt, of in slaap is en Wake up manually maar dat is eigenlijk beide niet de bedoeling.
Als je echt met tijden wilt gaan werken, zou je een extra stukje hardware moeten maken met een RTC (Real Time Clock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 19:30
Klein_Kipje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:51:

Voor zover ik me kan herinneren (Werk ondertussen vooral met esp32) kan de esp8266 maximaal zo'n 71 minuten in deepsleep. Wat je echter zou kunnen doen is steeds een uur naar deepsleep gaan, en op wakeup kijken of hij verder moet slapen ja/nee. Als jij overdag de hele tijd de esp aan hebt staan, dan is het stroomverbruik van 1 keer per uur eventjes een wakeup nog altijd verwaarloosbaar in verhouding met 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
iMars schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:38:
[afbeelding]

@bastian433 & @trekker22 Ik heb meerdere RGB (WS2812) ledstrips aangesloten op ESP's (Wemos D1 mini) en maag helemaal geen gebruik van optocouplers of logic powershifters. Lopen jullie ergens tegen aan dat jullie dit nodig hebben?
Hoe sluit je het precies aan? Ook qua voeding van de strip als de esp?
Als het een permanent project wordt werk ik liefst met 1 voeding. Dus ik wil een esp en 1 meter permanent aan dak van schuur hoe voed je dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

trekker22 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:00:
[...]

Hoe sluit je het precies aan? Ook qua voeding van de strip als de esp?
Als het een permanent project wordt werk ik liefst met 1 voeding. Dus ik wil een esp en 1 meter permanent aan dak van schuur hoe voed je dat dan?
Ik voed de ESP met dezelfde voeding als die van de ledstrip. Wemos D1 mini heeft een 3.3v en een 5v aansluiting. Is je strip ook 5V, dan kan je gewoon dezelfde voeding gebruiken. Heb je een 12V ledstrip/voeding, dan een klein buck convertertje ertussen ;)

Zo dus (ik gebruik alleen de "sacrificial" pixel niet:
Afbeeldingslocatie: https://hackadaycom.files.wordpress.com/2017/01/ws-levelshift.png?w=800

Als je een 5V ledstrip hebt, raad ik je aan om een ESP te gebruiken met een 5V aansluiting (als de Wemos D1 mini). Deze gebruik ik in al mijn projectjes.

Ik ben nu bezig om 24V fan's aan te sturen op mijn verwarming. Uiteraard met 1 voeding. Dus een buck converter ertussen om van 24V naar 5V te gaan (of zelfs 3.3v als je een ESP zonder 5 volt hebt).

[ Voor 30% gewijzigd door iMars op 28-03-2018 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Een wemos D1 heeft een ingebouwde 5 volt naar 3.3 volt regelaar, das valsspelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Sabbi schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:55:
Een wemos D1 heeft een ingebouwde 5 volt naar 3.3 volt regelaar, das valsspelen :+
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

iMars schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:01:
[...]

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)
Echt, ik zat laatst ontzettend moeilijk te doen met weerstanden en rekenen op mn Wemos D1 om een spanningsdeler te maken, zodat ik een analoog signaal van 3 volt naar 1 volt kon zetten, en niet de ADC van de ESP op zou blazen.
Kreeg bij testen heel erg lage voltages binnen, dus ik weerstanden nameten en alles nalopen, blijkt dat de D1 al een eigen spanningdeler op de print heeft zitten :P Hele constructie niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Sabbi schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Echt, ik zat laatst ontzettend moeilijk te doen met weerstanden en rekenen op mn Wemos D1 om een spanningsdeler te maken, zodat ik een analoog signaal van 3 volt naar 1 volt kon zetten, en niet de ADC van de ESP op zou blazen.
Kreeg bij testen heel erg lage voltages binnen, dus ik weerstanden nameten en alles nalopen, blijkt dat de D1 al een eigen spanningdeler op de print heeft zitten :P Hele constructie niet nodig.
Wemos D1 mini FTW O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
bedankt voor de tips! De Wemos D1 Mini is ook in NL goed betaalbaar en dus snel leverbaar, ga er eens een paar bestellen.

Qua voeding kun je dus elke 5v / 2Amp wel gebruiken en daar zowel de ESP als bv de led strip voeden.
Zijn hier nog aanraders in? Op veel sites is de voeding nog duurder dan de Wemos zelf!?!
Dit is er een met USB

https://www.tinytronics.n...rt?sort=p.price&order=ASC
Maar daar kun je toch niet eenvoudig + en de - splitsen. Of is het gewoon de kabel open maken?

Op een breadboard klinkt dit allemaal eenvoudig.
Maar hoe zet je dit om na een permanent project?

In een plastic doosje en daar in een printplaat die je zelf soldeert?

http://www.roland-kamphui.../08/printplaat_achter.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door trekker22 op 28-03-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@trekker22

Heb je niet nog ergens een oude 2 amp USB lader rondslingeren? voor een meter leds moet dat voldoende zijn.

Makkelijkste om het permanent te maken is inderdaad perfboard, printplaat met gaatjes of 'stripboard', daar zitten banen op, maakt het verbindingen solderen wat makkelijker:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XALOJFXXXXaUXXXXq6xXFXXXH/10-pcs-lot-universal-4-9x6-9cm-prototyping-circuit-board-Stripboard-Veroboard-vero-Single-Side-Platine.jpg

Je hebt ook een protoboard shield voor de wemos D1 mini, die kan je met headers direct erop klikken, maar is wel nogal klein, voordeel past in een klein doosje, nadeel past niet zoveel op/priegelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
In de tuin heb ik in een waterdichte behuizing een ESP8266 voor het uitlezen van de buitentemperatuur, bodemvochtigheid en aansturen van mijn buitenverlichting. Nou weet ik dat de wifi ontvangst in de tuin erg slecht is en mijn ESP af en toe zijn verbinding kwijt raakt. Dit is geen heel erg groot probleem omdat hij deze verbinding ook binnen een paar minuten weer hersteld, zonder te herstarten. Dit kan in terug zien in het MQTT verkeer waar normaal gesproken elke 20 seconden een berichtje voorbij komt en dan ineens even een paar minuten niks. Nou heeft mijn ESP last van spontane reboots, nou vroeg ik me af of dit kan komen doordat MQTT in een reconnect loop blijft hangen omdat er geen Wifi connectie meer is. Kan dit, en hoe kan ik dit oplossen of is de kans groter dat er iets anders fout gaat in de code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
bedankt voor alle hulp; 5 Wemos besteld en wat spul voor mee te experimenteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[afbeelding]

[...]
Ik kan dit alleen maar beamen. Ik heb hem ook. Hij is zo lekker snel warm en soldeert erg goed. Absolute aanrader.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Hi all,

Daar het in het andere topic niet mocht maar verder in het ESP topic daar het toch ook ESP gerelaeerd is.

Ik heb diverse ESP's draaien met ESPEasy voor oa temp meting maar ook domotica en dat gaat op zich allemaal prima.
De situatie is zo dat:
-ESP via UDP waardes in Influx schrijft
-ESP Switches via IDX naar Domoticz zet
-HA Bridge de switches van Domoticz doorzet naar Alexa
- Grafana visualisatie regelt alla Link hieronder.

Nu wil ik graag de Delta T van de verwarming laten berekenen (waarde A - Waarde B = Dt) en het geval is Grafana kan geen berekening maken met 2 aparte Queries. Dit houdt in dat beide waardes in 1 Query moet staan.

Op dit moment schrijf ik het vanuit de ESP in Influx als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fkx4AS/b.jpg

De waardes komen vanuit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gnS4AS/a.jpg

Nu moet ik dus voor elkaar zien te krijgen dat ik een string krijg in controller Publish die de namen en waardes van 3 & 4 in 1 string zet zonder dat het alles op deze manier doet.
Ik zou dan een 2e controller met UPD push aan kunnen maken wat geen probleem is maar wat moet ik erin zetten ik zou graag de volgende waardes in 1 string willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fMQ5jn/c.jpg

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil.
En natuurlijk beloofde zoals het er nu in Grafana uitziet:
https://snapshot.raintank...08YXGosDChbPLkN0A1i3LsIbu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Een simpele vraag van iemand die een beetje 'hardwareblind' is: Hoe zet ik het simpelst een 5V voeding om naar de 3.3V die een ESP-01 nodig heeft?
Ik heb al diverse dingetjes gebouwd, maar echt helemaal goed krijg ik het niet. Ik lees allerlei verhalen over levelshifters en dergelijke, met alleen weerstanden, met mosfets, of met LM1117V33 of met... Maar echt een goede oplossing heb ik nog niet zelf kunnen bouwen. Waarschijnlijk omdat ik het gewoon niet goed snap. Zo'n LM1117V33 wordt bijvoorbeeld loeiheet.
Kan een hardwaregoeroe een simpel schemaatje maken waar aan de ene kant 5V ingaat en aan de andere kant 3.3V uitgaat? Zonder onduidelijke extra ingangen, signalen of shifttakjes? Alvast mijn dank hiervoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:38:
Een simpele vraag van iemand die een beetje 'hardwareblind' is: Hoe zet ik het simpelst een 5V voeding om naar de 3.3V die een ESP-01 nodig heeft?
Ik heb al diverse dingetjes gebouwd, maar echt helemaal goed krijg ik het niet. Ik lees allerlei verhalen over levelshifters en dergelijke, met alleen weerstanden, met mosfets, of met LM1117V33 of met... Maar echt een goede oplossing heb ik nog niet zelf kunnen bouwen. Waarschijnlijk omdat ik het gewoon niet goed snap. Zo'n LM1117V33 wordt bijvoorbeeld loeiheet.
Kan een hardwaregoeroe een simpel schemaatje maken waar aan de ene kant 5V ingaat en aan de andere kant 3.3V uitgaat? Zonder onduidelijke extra ingangen, signalen of shifttakjes? Alvast mijn dank hiervoor :-)
Gebruik een breadboard usb voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
vincent_1971 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Gebruik een breadboard usb voeding..
Dat wil ik dus juist niet. Ik wil een hele kleine, compacte voeding die de kleine ESP-01 netjes voedt in een klein doosje. Anders kan ik net zo goed een andere ESP nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:12:
[...]

Dat wil ik dus juist niet. Ik wil een hele kleine, compacte voeding die de kleine ESP-01 netjes voedt in een klein doosje. Anders kan ik net zo goed een andere ESP nemen.
Als je het zo klein mogelijk wil houden is iets gebaseerd op de LM1117 3.3v toch echt je beste keuze volgens mij. Hij wordt bij de juiste omstandigheden niet zo loeiheet als dat jij zegt. Als je van 5v naar 3.3v converteert en alleen de esp aansluit, zonder verdere randzaken die 3.3v nodig hebben, zal hij echt niet extreem heet worden. Daar gebruik je niet genoeg vermogen voor.

Zo'n lineare voltage regulator vraagt namelijk evenveel mA op de ingangsspanning als dat hij moet leveren op de uitgangsspanning. Het verschil in voltage wordt als het ware opgestookt in warmte. Dit wordt dus wel een probleem als het voltage verschil groot wordt, of wanneer je teveel ampere gaat vragen.

Ook kan hij warmer worden wanneer je het ding niet netjes op een pcb soldeert (Want dan kan hij de warmte niet goed wegleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Robbiedobbie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Als je het zo klein mogelijk wil houden is iets gebaseerd op de LM1117 3.3v toch echt je beste keuze volgens mij. Hij wordt bij de juiste omstandigheden niet zo loeiheet als dat jij zegt. Als je van 5v naar 3.3v converteert en alleen de esp aansluit, zonder verdere randzaken die 3.3v nodig hebben, zal hij echt niet extreem heet worden. Daar gebruik je niet genoeg vermogen voor.

Zo'n lineare voltage regulator vraagt namelijk evenveel mA op de ingangsspanning als dat hij moet leveren op de uitgangsspanning. Het verschil in voltage wordt als het ware opgestookt in warmte. Dit wordt dus wel een probleem als het voltage verschil groot wordt, of wanneer je teveel ampere gaat vragen.

Ook kan hij warmer worden wanneer je het ding niet netjes op een pcb soldeert (Want dan kan hij de warmte niet goed wegleiden
Ik heb hem tot nu toe alleen geprobeerd op een breadboard. Aan allebei de kanten een elco van 10 micro farad, het middelste pootje aan de ground. Maar dan wordt hij dus echt loeiheet. Sterker nog, hij gaat stinken. Ik heb hier ook een regelbare voeding, daar zit ook zoiets in. En die zit op een knoert van een koelblok geschroefd. Maar dat heb ik niet bij de hand en maakt hem bovendien weer groot.
Maar het is dus niet mogelijk dit te doen met iets kleins zonder dat het heet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:47:
[...]

Ik heb hem tot nu toe alleen geprobeerd op een breadboard. Aan allebei de kanten een elco van 10 micro farad, het middelste pootje aan de ground. Maar dan wordt hij dus echt loeiheet. Sterker nog, hij gaat stinken. Ik heb hier ook een regelbare voeding, daar zit ook zoiets in. En die zit op een knoert van een koelblok geschroefd. Maar dat heb ik niet bij de hand en maakt hem bovendien weer groot.
Maar het is dus niet mogelijk dit te doen met iets kleins zonder dat het heet wordt?
Alle lm1117 modellen met 3 pootjes die ik ken hebben bij het middelste pootje de output zitten. In dit geval zou je dus kortsluiting veroorzaken, wat het snelle verhitten zou verklaren.

Aantal dingen om te checken:
  • Converteer je 5v naar 3.3v of is je input voltage hoger dan dat?
  • Heb je alleen de esp aan de 3.3v hangen, of heb je meer devices aangesloten?
  • Heb je de kabels op de juiste pinnen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Robbiedobbie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:51:
[...]

Alle lm1117 modellen met 3 pootjes die ik ken hebben bij het middelste pootje de output zitten. In dit geval zou je dus kortsluiting veroorzaken, wat het snelle verhitten zou verklaren.

Aantal dingen om te checken:
  • Converteer je 5v naar 3.3v of is je input voltage hoger dan dat?
  • Heb je alleen de esp aan de 3.3v hangen, of heb je meer devices aangesloten?
  • Heb je de kabels op de juiste pinnen aangesloten?
Hm, dat zou al iets verklaren natuurlijk.
- Ik gebruik 5v input (een voeding die ik nog had liggen)
- Ik heb er op dit moment alleen de ESP-01 aan hangen
- Waarschijnlijk dus niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:04
@RoJan Als je al een 5V voeding hebt, dan is dit misschien iets?:

https://www.aliexpress.co...oard-For/32846407020.html

Dan heb je een kant en klaar printje met de spanningsregelaar er al op gesoldeerd. Een programmer zou eventueel ook kunnen als je iets kant en klaars zoekt. Deze zou je ook zo in een telefoonlader kunnen steken:

https://www.aliexpress.co...ess-Wifi/32704996344.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
En dan zit de 1117 al met correcte pinout gesoldeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
tsjoender schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:01:
@RoJan Als je al een 5V voeding hebt, dan is dit misschien iets?:

https://www.aliexpress.co...oard-For/32846407020.html

Dan heb je een kant en klaar printje met de spanningsregelaar er al op gesoldeerd. Een programmer zou eventueel ook kunnen als je iets kant en klaars zoekt. Deze zou je ook zo in een telefoonlader kunnen steken:

https://www.aliexpress.co...ess-Wifi/32704996344.html
Ja, die heb ik allebei :-) De bovenste is niet geschikt, omdat hij alle pootjes afdekt. Ik kan er dan niets meer aan koppelen. En de tweede is voor in een USB-poort.
Het is overigens een LD1117V33 die ik wil gebruiken. Maar het linker pootje is dus ground en de andere twee 5V (middelste) en 3.3V (rechter)? Dan ga ik dat proberen.
Alvast bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Ja, die heb ik allebei :-) De bovenste is niet geschikt, omdat hij alle pootjes afdekt. Ik kan er dan niets meer aan koppelen. En de tweede is voor in een USB-poort.
Het is overigens een LD1117V33 die ik wil gebruiken. Maar het linker pootje is dus ground en de andere twee 5V (middelste) en 3.3V (rechter)? Dan ga ik dat proberen.
Alvast bedankt voor de informatie.
Welke formfactor is je ld1117v33 ? Als het die breadboard friendly is (De TO-220), is je middelste pin de output, je linker pin (Als je met tekst naar voren kijkt) de gnd, en je rechter pin de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Robbiedobbie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:08:
[...]

Welke formfactor is je ld1117v33 ? Als het die breadboard friendly is (De TO-220), is je middelste pin de output, je linker pin (Als je met tekst naar voren kijkt) de gnd, en je rechter pin de input
Ja, het is de TO-220. Dus ground links, 5V rechts, 3.3 midden. Ik ga het proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:12:
[...]

Ja, het is de TO-220. Dus ground links, 5V rechts, 3.3 midden. Ik ga het proberen :-)
Of misschien als je het iets efficiënter wilt doen :)
DC-DC converter zoals bijvoorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/...290750:g:l2oAAOSwUwFaO0yP

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Vraagje, ik heb m'n eerste ESP32 besteld en wilde gisteren wat met bluetooth spelen. Dacht, leuk als scanner en wilde deze Arduino file erop zetten.

Echter tijdens het compileren kreeg ik al foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
Archiving built core (caching) in: /var/folders/qx/zx4vc9_j0n1b43t0zc4czm1r0000gn/T/arduino_cache_61287/core/core_espressif_esp32_esp32_FlashMode_dio,FlashFreq_40,FlashSize_4M,UploadSpeed_921600,DebugLevel_none_0013ae780d414f0dd479e6231439c60f.a

Sketch uses 1395254 bytes (106%) of program storage space. Maximum is 1310720 bytes.
Global variables use 93676 bytes (31%) of dynamic memory, leaving 201236 bytes for local variables. Maximum is 294912 bytes.
Sketch too big; see http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#size for tips on reducing it.
Error compiling for board ESP32 Dev Module.

Zo groot is de sketch nou ook weer niet...

Laatste versie van Arduino en laatste Arduino IDE geïnstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1eejQmSYH8KJjSspdq6ARgVXaP/1-stks-ESP-32S-ESP-32-Development-Board-WiFi-Draadloze-Bluetooth-Antenne-Module-Voor-Arduino-2.jpg

ets Jun  8 2016 00:22:57

rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
flash read err, 1000
ets_main.c 371 

rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0x00
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0008,len:8
load:0x3fff0010,len:3480
load:0x40078000,len:7804
ho 0 tail 12 room 4
load:0x40080000,len:252
entry 0x40080034
I (45) boot: ESP-IDF v2.0-3-gbef9896 2nd stage bootloader
I (45) boot: compile time 05:59:45
I (46) boot: Enabling RNG early entropy source...
I (64) boot: SPI Speed      : 40MHz
I (77) boot: SPI Mode       : DIO
I (89) boot: SPI Flash Size : 4MB
I (102) boot: Partition Table:
I (113) boot: ## Label            Usage          Type ST Offset   Length
I (136) boot:  0 phy_init         RF data          01 01 0000f000 00001000
I (159) boot:  1 otadata          OTA data         01 00 00010000 00002000
I (182) boot:  2 nvs              WiFi data        01 02 00012000 0000e000
I (205) boot:  3 at_customize     unknown          40 00 00020000 000e0000
I (229) boot:  4 ota_0            OTA app          00 10 00100000 00180000
I (252) boot:  5 ota_1            OTA app          00 11 00280000 00180000
I (275) boot: End of partition table
I (288) boot: Disabling RNG early entropy source...
I (305) boot: Loading app partition at offset 00100000
I (1481) boot: segment 0: paddr=0x00100018 vaddr=0x00000000 size=0x0ffe8 ( 65512) 
I (1481) boot: segment 1: paddr=0x00110008 vaddr=0x3f400010 size=0x1c5f0 (116208) map
I (1498) boot: segment 2: paddr=0x0012c600 vaddr=0x3ffb0000 size=0x0215c (  8540) load
I (1528) boot: segment 3: paddr=0x0012e764 vaddr=0x40080000 size=0x00400 (  1024) load
I (1552) boot: segment 4: paddr=0x0012eb6c vaddr=0x40080400 size=0x1b028 (110632) load
I (1630) boot: segment 5: paddr=0x00149b9c vaddr=0x400c0000 size=0x00034 (    52) load
I (1631) boot: segment 6: paddr=0x00149bd8 vaddr=0x00000000 size=0x06430 ( 25648) 
I (1648) boot: segment 7: paddr=0x00150010 vaddr=0x400d0018 size=0x7a56c (501100) map
I (1675) heap_alloc_caps: Initializing. RAM available for dynamic allocation:
I (1698) heap_alloc_caps: At 3FFBA6B8 len 00025948 (150 KiB): DRAM
I (1719) heap_alloc_caps: At 3FFE8000 len 00018000 (96 KiB): D/IRAM
I (1740) heap_alloc_caps: At 4009B428 len 00004BD8 (18 KiB): IRAM
I (1761) cpu_start: Pro cpu up.
I (1773) cpu_start: Single core mode
I (1786) cpu_start: Pro cpu start user code
I (1846) cpu_start: Starting scheduler on PRO CPU.
I (2103) uart: queue free spaces: 10
Bin version:0.10.0
I (2105) wifi: wifi firmware version: c604573
I (2105) wifi: config NVS flash: enabled
I (2106) wifi: config nano formating: disabled
I (2114) wifi: Init dynamic tx buffer num: 32
I (2115) wifi: wifi driver task: 3ffc4e24, prio:23, stack:3584
I (2120) wifi: Init static rx buffer num: 10
I (2124) wifi: Init dynamic rx buffer num: 0
I (2128) wifi: Init rx ampdu len mblock:7
I (2132) wifi: Init lldesc rx ampdu entry mblock:4
I (2136) wifi: wifi power manager task: 0x3ffca1cc prio: 21 stack: 2560
I (2143) wifi: wifi timer task: 3ffcb24c, prio:22, stack:3584
E (2148) phy_init: PHY data partition validated
I (2169) phy: phy_version: 329, Feb 22 2017, 15:58:07, 0, 0
I (2170) wifi: mode : softAP (30:ae:a4:12:12:a5)
I (2173) wifi: mode : sta (30:ae:a4:12:12:a4) + softAP (30:ae:a4:12:12:a5)
I (2176) wifi: mode : softAP (30:ae:a4:12:12:a5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Steefph schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:19:
[...]

Of misschien als je het iets efficiënter wilt doen :)
DC-DC converter zoals bijvoorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/...290750:g:l2oAAOSwUwFaO0yP
[quote]Steefph schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:19:
[...]
Ik wil het graag efficiënter doen, maar zoals ik al in mijn eerste post zei: ik ben hardwareblind. Althans, op dit gebied. Ik heb ook van die levelshifterdingetjes, maar het is voor mij altijd onduidelijk hoe ik ze aan moet sluiten. Het is me tot nu toe in elk geval nog niet gelukt.
Ik ben dus op zoek naar iets zo simpel en klein mogelijk, waarbij iemand precies aangeeft hoe ik ze aansluit. Voor jullie is dat gesneden koek... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:32:
[...]

[quote]Steefph schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:19:
[...]
Ik wil het graag efficiënter doen, maar zoals ik al in mijn eerste post zei: ik ben hardwareblind. Althans, op dit gebied. Ik heb ook van die levelshifterdingetjes, maar het is voor mij altijd onduidelijk hoe ik ze aan moet sluiten. Het is me tot nu toe in elk geval nog niet gelukt.
Ik ben dus op zoek naar iets zo simpel en klein mogelijk, waarbij iemand precies aangeeft hoe ik ze aansluit. Voor jullie is dat gesneden koek... :)
Voeding
5 volt (+) gaat naar zowel de ledstrip als de buck-converter.
De min (-) gaat naar zowel de ledstrip als de buck-converter.

Buck converter (let erop dat er echt 3.3v uit komt, eerst meten voor aansluiten)
De 3.3v (+) gaat naar de ESP-01 VCC en CH_PD
De 0 (-) gaat naar de GND van de ESP

ESP-01
De GPIO0 of GPIO2 gaat naar de Din van de ledstrip

That's it!

Edit:
Ik heb deze mini buck converters.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ymuUSFXXXXaOXXXXq6xXFXXXb/Mini-DC-DC-12-24-V-Naar-5-V-3A-Step-Down-Voedingsmodule-spanning-Buck-Converter.jpg
Voordeel, met een druppeltje soldeer staat ie standaard op 3.3v afgesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door iMars op 29-03-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
iMars schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Voeding
5 volt (+) gaat naar zowel de ledstrip als de buck-converter.
De min (-) gaat naar zowel de ledstrip als de buck-converter.

Buck converter (let erop dat er echt 3.3v uit komt, eerst meten voor aansluiten)
De 3.3v (+) gaat naar de ESP-01 VCC en CH_PD
De 0 (-) gaat naar de GND van de ESP

ESP-01
De GPIO0 of GPIO2 gaat naar de Din van de ledstrip

That's it!
Ik heb het idee dat er toch twee dingen door elkaar lopen hier, maar ik neem het mee :)

Is deze overigens geschikt om de 5V naar 3.3V om te zetten voor de ESP-01, of is 1A niet krachtig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Pinky-H9 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:56:
Hi all,

Daar het in het andere topic niet mocht maar verder in het ESP topic daar het toch ook ESP gerelaeerd is.

Ik heb diverse ESP's draaien met ESPEasy voor oa temp meting maar ook domotica en dat gaat op zich allemaal prima.
De situatie is zo dat:
-ESP via UDP waardes in Influx schrijft
-ESP Switches via IDX naar Domoticz zet
-HA Bridge de switches van Domoticz doorzet naar Alexa
- Grafana visualisatie regelt alla Link hieronder.

Nu wil ik graag de Delta T van de verwarming laten berekenen (waarde A - Waarde B = Dt) en het geval is Grafana kan geen berekening maken met 2 aparte Queries. Dit houdt in dat beide waardes in 1 Query moet staan.

Op dit moment schrijf ik het vanuit de ESP in Influx als volgt:
[afbeelding]

De waardes komen vanuit:
[afbeelding]

Nu moet ik dus voor elkaar zien te krijgen dat ik een string krijg in controller Publish die de namen en waardes van 3 & 4 in 1 string zet zonder dat het alles op deze manier doet.
Ik zou dan een 2e controller met UPD push aan kunnen maken wat geen probleem is maar wat moet ik erin zetten ik zou graag de volgende waardes in 1 string willen hebben:
[afbeelding]

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil.
En natuurlijk beloofde zoals het er nu in Grafana uitziet:
https://snapshot.raintank...08YXGosDChbPLkN0A1i3LsIbu
Je wil eigenlijk readings van alletwee de sensoren als 1 bericht naar InfluxDB sturen, maar dat kan niet met ESPEasy, die kan maar 1 sensor tegelijk uitlezen.
Makkelijkste zou zijn ESPeasy te vergeten en een eigen scriptje in Arduino te schrijven die de twee sensoren uitleest en naar Influx stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
Sabbi schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Je wil eigenlijk readings van alletwee de sensoren als 1 bericht naar InfluxDB sturen, maar dat kan niet met ESPEasy, die kan maar 1 sensor tegelijk uitlezen.
Makkelijkste zou zijn ESPeasy te vergeten en een eigen scriptje in Arduino te schrijven die de twee sensoren uitleest en naar Influx stuurt.
Hmmmmm maffe is dat BV een DHT20 1 sensor is maar 2 waardes geeft.
Zou eigenlijk een soort gelijk iets moeten hebben maar dan voor meerdere 18b20 sensoren :)

Ik kan niet even makkelijk van ESP Easy afstappen ivm de rest wat eromheen draait.
Natuurlijk simpelste is een dedicated ESP nemen voor alleen die 2 temperaturen en dan dmv scriptje.

Maar ... ik geef het nog niet op :) Ga het ook eens bij ESP Easy op het forum posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:17:
[...]

Ik heb het idee dat er toch twee dingen door elkaar lopen hier, maar ik neem het mee :)
Hoe bedoel je? Je vroeg toch hoe je én een ledstrip én een esp-01 samen op 1 voeding kan aansluiten?
Is deze overigens geschikt om de 5V naar 3.3V om te zetten voor de ESP-01, of is 1A niet krachtig genoeg?
Lijkt mij wel, een ESP-01 vraagt echt niet zoveel. Hooguit een mini piek tijdens de boot, maar volgens mij lag het verbruik op ~170mA

Vind ze trouwens wel duur! 3 stuks voor €3,70... Diegene die ik poste kosten ~€0,58 per stuk

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 29-03-2018 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
iMars schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Hoe bedoel je? Je vroeg toch hoe je én een ledstrip én een esp-01 samen op 1 voeding kan aansluiten?
Rojan heeft het niet gehad over een ledstrip aansluiten AFAIK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Robbiedobbie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:52:
[...]

Rojan heeft het niet gehad over een ledstrip aansluiten AFAIK
Ahhh excusez moi |:( Ik haalde @trekker22 en @RoJan door elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
snap het gebruik van die female/male headers nog niet helemaal? Heb een Wemos en daar nu 2x de male headers onder gesoldeerd.

Stel ik wil nu een projectje bouwen met voeding + / - en nog 2x een temperatuur en PIR sensor.

sluit je de voeding en sensoren met die female dupont kabeltjes?

Of is het bij breadboard doe je er male onder, en bij definitief project juist female?

Of moet je er juist female headers onder solderen en werken met male kabeltjes? (dan zijn lijkt me ook de niet gebruikte pinnetjes afgeschermd tegen contact maken met onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
iMars schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:48:

[...]

Lijkt mij wel, een ESP-01 vraagt echt niet zoveel. Hooguit een mini piek tijdens de boot, maar volgens mij lag het verbruik op ~170mA

Vind ze trouwens wel duur! 3 stuks voor €3,70... Diegene die ik poste kosten ~€0,58 per stuk
Maar die zijn niet geschikt om naar 3.3V om te zetten, toch? Ze zijn inderdaad wel duur.
Briljante avatar trouwens 8)

[ Voor 3% gewijzigd door RoJan op 29-03-2018 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@trekker22

De female headers die je als het goed is over hebt van je Wemos kan je op het perfboard/printplaat solderen als je je project definitief maakt. Je krijgt dan een soort van socket voor je Wemos, en dan kan je hem makkelijk overzetten en ook weer vervangen/herbruiken mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RoJan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:38:
[...]

Maar die zijn niet geschikt om naar 3.3V om te zetten, toch? Ze zijn inderdaad wel duur.
Briljante avatar trouwens 8)
Kijk eens op de achterkant van de buck converter...? Die heb ik in een van mijn voorgaande berichten gepost. Je kan de output zelf instellen, of kiezen van een vaste output ...

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ymuUSFXXXXaOXXXXq6xXFXXXb/Mini-DC-DC-12-24-V-Naar-5-V-3A-Step-Down-Voedingsmodule-spanning-Buck-Converter.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 29-03-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Sabbi schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:44:
@trekker22

De female headers die je als het goed is over hebt van je Wemos kan je op het perfboard/printplaat solderen als je je project definitief maakt. Je krijgt dan een soort van socket voor je Wemos, en dan kan je hem makkelijk overzetten en ook weer vervangen/herbruiken mocht het nodig zijn.
Zover had ik dus nog niet doorgedacht. En als je aan het prototypen bent dan gebruik je dus female dupont kabels om te testen. Kan ik die weer bij bestellen :-)

Nog meer essentiële dingen die ik nog niet zou hebben?
- Moet nog 3 weg JST kabels hebben, wat behuizingen waar je ook een Pir/temperatuur/licht sensor uit kan laten steken

- plastic standoffs (geen idee voor de NL naam) om de wemos mee in behuizing te schroeven.

Nog meer zaken die je tegenkomt als je van breadboard/porto naar uiteindelijk 24/7 projectje wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Pinky-H9 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:38:
[...]

Hmmmmm maffe is dat BV een DHT20 1 sensor is maar 2 waardes geeft.
Zou eigenlijk een soort gelijk iets moeten hebben maar dan voor meerdere 18b20 sensoren :)

Ik kan niet even makkelijk van ESP Easy afstappen ivm de rest wat eromheen draait.
Natuurlijk simpelste is een dedicated ESP nemen voor alleen die 2 temperaturen en dan dmv scriptje.

Maar ... ik geef het nog niet op :) Ga het ook eens bij ESP Easy op het forum posten.
Het kan wel.

Het kan op 2 manieren:
1. in influxdb een Continuous Query gebruiken

Zoiets:
CREATE CONTINUOUS QUERY "TempCVIn" ON "domoticz" BEGIN SELECT mean("value") AS mean_TempCVIn INTO "CQtempCV" FROM "Temperature" WHERE "name"='TempCVIn' GROUP BY time(15s) END
CREATE CONTINUOUS QUERY "TempCVOut" ON "domoticz" BEGIN SELECT mean("value") AS mean_TempCVOut INTO "CQtempCV" FROM "Temperature" WHERE "name"='TempCVOut' GROUP BY time(15s) END

Dan opvragen met:
SELECT ("mean_TempCVIn"),("mean_TempCVOut"), ("mean_TempCVOut")-("mean_TempCVIn") AS delta FROM "domoticz"."autogen"."CQtempCV" WHERE time > now() - 15m

2. in ESP Easy gebruik maken van een dummy device en alleen deze verzenden

Ik heb 2 temp sensoren (Temp1 en Temp2). Maak een rule aan met:

On Temp1#temperature do
TaskValueSet 3,1,[Temp1#temperature]
endon

On Temp2#temperature do
TaskValueSet 3,2,[Temp2#temperature]
endon

(3 is de Task van de dummy device in device overzicht)
(zie ook hier)
Deze vult dus de 2 waarden van de dummy device.

Maak een dummy device SENSOR_TYPE_DUAL aan met de in de value box 1: T1 en in 2: T2
Send to controller aan. Bij de 2 sensoren zet je die uit.
Vervolgens in de controller (naar indluxdb) in de http body:
Temp,name=TempCV %vname1%=%val1%,%vname2%=%val2%

Nu worden ze gelijktijdig naar influxdb geschreven in dezelfde measurement.
Vergelijkbaar met CQ methode.

Sensoren heb ik op 5 sec update staan en de dummy device op 15 sec. Hangt af van je toepassing.

Ik gebruik HTTP Advanced voor influxdb en geen UDP. Maar dat zal wel vergelijkbaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Robbiedobbie schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:08:
[...]

Ik heb hem inmiddels geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. Ik heb de factsheet tevoorschijn gehaald, de spanning van de bron gemeten, zes keer alle bedrading nagelopen, maar de LD1117v33 wordt vrij warm (niet meer bloedheet) en er komt zo'n 2,0 volt uit. De bron is 5V / 800 mA, is dat te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
RoJan schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:57:
[...]

Ik heb hem inmiddels geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. Ik heb de factsheet tevoorschijn gehaald, de spanning van de bron gemeten, zes keer alle bedrading nagelopen, maar de LD1117v33 wordt vrij warm (niet meer bloedheet) en er komt zo'n 2,0 volt uit. De bron is 5V / 800 mA, is dat te weinig?
Nee, dat zou genoeg moeten zijn. Heb je toevallig nog een andere ld1117v33 liggen? Ik heb uit china af en toe een exemplaar gehad welke gewoon niet werkte en alleen maar als kachel wilde werken.
Ook zou hij door het kortsluiten beschadigd geraakt kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Robbiedobbie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:59:
[...]

Nee, dat zou genoeg moeten zijn. Heb je toevallig nog een andere ld1117v33 liggen? Ik heb uit china af en toe een exemplaar gehad welke gewoon niet werkte en alleen maar als kachel wilde werken.
Ook zou hij door het kortsluiten beschadigd geraakt kunnen zijn...
Ik heb er nog een paar liggen. Heb een andere geprobeerd, maar dat maakt niet uit. Kan natuurlijk zijn dat de hele batch niet lekker is.
Als ik nu over de pootjes van de ld1117v33 meet (de buitenste twee), dan meet ik daar 3,68v. Zou dat niet gewoon 5v moeten zijn? De bron is echt stabiel op 5.01v, is ook een prima voeding uit een oude zip-drive.
Dat is de ellende als je net als ik blind bent voor dit soort dingen. Het knutselen zelf en de software gaan me prima af, maar dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

iMars schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:29:
Vraagje, ik heb m'n eerste ESP32 besteld en wilde gisteren wat met bluetooth spelen. Dacht, leuk als scanner en wilde deze Arduino file erop zetten.

Echter tijdens het compileren kreeg ik al foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
6
Archiving built core (caching) in: /var/folders/qx/zx4vc9_j0n1b43t0zc4czm1r0000gn/T/arduino_cache_61287/core/core_espressif_esp32_esp32_FlashMode_dio,FlashFreq_40,FlashSize_4M,UploadSpeed_921600,DebugLevel_none_0013ae780d414f0dd479e6231439c60f.a

Sketch uses 1395254 bytes (106%) of program storage space. Maximum is 1310720 bytes.
Global variables use 93676 bytes (31%) of dynamic memory, leaving 201236 bytes for local variables. Maximum is 294912 bytes.
Sketch too big; see http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#size for tips on reducing it.
Error compiling for board ESP32 Dev Module.

Zo groot is de sketch nou ook weer niet...

Laatste versie van Arduino en laatste Arduino IDE geïnstalleerd

[afbeelding]

rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
flash read err, 1000
ets_main.c 371 

rst:0x10 (RTCWDT_RTC_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0x00
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0008,len:8
load:0x3fff0010,len:3480
load:0x40078000,len:7804
ho 0 tail 12 room 4
load:0x40080000,len:252
entry 0x40080034
I (45) boot: ESP-IDF v2.0-3-gbef9896 2nd stage bootloader
I (45) boot: compile time 05:59:45
I (46) boot: Enabling RNG early entropy source...
I (64) boot: SPI Speed      : 40MHz
I (77) boot: SPI Mode       : DIO
I (89) boot: SPI Flash Size : 4MB
I (102) boot: Partition Table:
I (113) boot: ## Label            Usage          Type ST Offset   Length
I (136) boot:  0 phy_init         RF data          01 01 0000f000 00001000
I (159) boot:  1 otadata          OTA data         01 00 00010000 00002000
I (182) boot:  2 nvs              WiFi data        01 02 00012000 0000e000
I (205) boot:  3 at_customize     unknown          40 00 00020000 000e0000
I (229) boot:  4 ota_0            OTA app          00 10 00100000 00180000
I (252) boot:  5 ota_1            OTA app          00 11 00280000 00180000
I (275) boot: End of partition table
I (288) boot: Disabling RNG early entropy source...
I (305) boot: Loading app partition at offset 00100000
I (1481) boot: segment 0: paddr=0x00100018 vaddr=0x00000000 size=0x0ffe8 ( 65512) 
I (1481) boot: segment 1: paddr=0x00110008 vaddr=0x3f400010 size=0x1c5f0 (116208) map
I (1498) boot: segment 2: paddr=0x0012c600 vaddr=0x3ffb0000 size=0x0215c (  8540) load
I (1528) boot: segment 3: paddr=0x0012e764 vaddr=0x40080000 size=0x00400 (  1024) load
I (1552) boot: segment 4: paddr=0x0012eb6c vaddr=0x40080400 size=0x1b028 (110632) load
I (1630) boot: segment 5: paddr=0x00149b9c vaddr=0x400c0000 size=0x00034 (    52) load
I (1631) boot: segment 6: paddr=0x00149bd8 vaddr=0x00000000 size=0x06430 ( 25648) 
I (1648) boot: segment 7: paddr=0x00150010 vaddr=0x400d0018 size=0x7a56c (501100) map
I (1675) heap_alloc_caps: Initializing. RAM available for dynamic allocation:
I (1698) heap_alloc_caps: At 3FFBA6B8 len 00025948 (150 KiB): DRAM
I (1719) heap_alloc_caps: At 3FFE8000 len 00018000 (96 KiB): D/IRAM
I (1740) heap_alloc_caps: At 4009B428 len 00004BD8 (18 KiB): IRAM
I (1761) cpu_start: Pro cpu up.
I (1773) cpu_start: Single core mode
I (1786) cpu_start: Pro cpu start user code
I (1846) cpu_start: Starting scheduler on PRO CPU.
I (2103) uart: queue free spaces: 10
Bin version:0.10.0
I (2105) wifi: wifi firmware version: c604573
I (2105) wifi: config NVS flash: enabled
I (2106) wifi: config nano formating: disabled
I (2114) wifi: Init dynamic tx buffer num: 32
I (2115) wifi: wifi driver task: 3ffc4e24, prio:23, stack:3584
I (2120) wifi: Init static rx buffer num: 10
I (2124) wifi: Init dynamic rx buffer num: 0
I (2128) wifi: Init rx ampdu len mblock:7
I (2132) wifi: Init lldesc rx ampdu entry mblock:4
I (2136) wifi: wifi power manager task: 0x3ffca1cc prio: 21 stack: 2560
I (2143) wifi: wifi timer task: 3ffcb24c, prio:22, stack:3584
E (2148) phy_init: PHY data partition validated
I (2169) phy: phy_version: 329, Feb 22 2017, 15:58:07, 0, 0
I (2170) wifi: mode : softAP (30:ae:a4:12:12:a5)
I (2173) wifi: mode : sta (30:ae:a4:12:12:a4) + softAP (30:ae:a4:12:12:a5)
I (2176) wifi: mode : softAP (30:ae:a4:12:12:a5)
O-) iemand O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Wat zijn jullie meest nuttige esp toepassingen?
Zelf 3 projecten te doen:
- Led stripje schuur met motion Lux en temp als nachtlampje bij laat thuis komen met fiets
- aanvoer retour meting CV ketel voor inregelen
- bed ledstrip 2 kanten met motion/Lux als nachtlampje wc / sfeer licht via app telefoon / custom ambiligt wakeup lamp.

Verder zitten zoeken op internet en heel veel demo toepassingen maar weinig van dat ik denk erg nuttig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Het aansturen van mijn mechanische ventilatie doormiddel van een luchtvochtigheidsensor in mijn badkamer. Daarnaast kan ik hem ook vanaf mijn mobiel bedienen, bestaande wandzenders zijn ook nog functioneel.
trekker22 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:01:
- Led stripje schuur met motion Lux en temp als nachtlampje bij laat thuis komen met fiets
- bed ledstrip 2 kanten met motion/Lux als nachtlampje wc / sfeer licht via app telefoon / custom ambiligt wakeup lamp.

Verder zitten zoeken op internet en heel veel demo toepassingen maar weinig van dat ik denk erg nuttig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

trekker22 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:01:

Ik heb al mijn verlichting (zowel WS2812B als simpel relais) op ESP's zitten icm Blynk (www.blynk.cc). Dit werkt erg fijn icm de Blynk App. Uiteraard ook nog wat sensors richting Domoticz en Blynk is met HTTP REST API prima te koppelen naar Domoticz om licht te schakelen inclusief terugmelding :)

Uiteraard met schedules enzo. Allemaal zonder al te veel programmeerwerk. Schedules en Events zijn in de App op grafische wijze makkelijk aan te maken :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
staat toch dat je sketch te groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Paradox schreef op zondag 1 april 2018 @ 01:38:
[...]

staat toch dat je sketch te groot is?
Ja dat had ik natuurlijk gelijk al gezien,... maar heb je die sketch gezien? Zo groot is deze volgens mij nou ook weer niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Laatst online: 23:06
iMars schreef op zondag 1 april 2018 @ 10:52:
[...]

Ja dat had ik natuurlijk gelijk al gezien,... maar heb je die sketch gezien? Zo groot is deze volgens mij nou ook weer niet, toch?
kun je deze tips eens proberen ?
https://github.com/nkolban/esp32-snippets/issues/441
I changed the size of app0 and app1 in default.csv as outlined above.

And I set

featheresp32.upload.maximum_size=1638400

in boards.txt

[ Voor 20% gewijzigd door Paradox op 01-04-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 19:22
[afbeelding]

@bastian433 & @trekker22 Ik heb meerdere RGB (WS2812) ledstrips aangesloten op ESP's (Wemos D1 mini) en maak helemaal geen gebruik van optocouplers of logic powershifters. Lopen jullie ergens tegen aan dat jullie dit nodig hebben?
Puur beveiligingsding schijnt het te zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

bastian433 schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:22:
[...]

Puur beveiligingsding schijnt het te zijn denk ik.
Yes and no, het zorgt voor een beetje beveiliging maar de hoofdreden is dat alle logica van de LEDstrips 5v verwacht en dat de GPIO pinnen van de ESP's 3.3v uitsturen. Officieel moet je dit dus met een level shifter omhoog trekken naar 5v om aan het juiste signaal te voldoen.

Echter, voor hobby en kleinere projecten werkt 3.3v meestal afdoende. Als de strip langer word of zwaarder belast kan het echt problemen opleveren dus level shiften naar 5v is de juiste manier en voorkomt issues. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
jobr schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:36:
[...]

Het kan wel.

Het kan op 2 manieren:
1. in influxdb een Continuous Query gebruiken

Zoiets:
CREATE CONTINUOUS QUERY "TempCVIn" ON "domoticz" BEGIN SELECT mean("value") AS mean_TempCVIn INTO "CQtempCV" FROM "Temperature" WHERE "name"='TempCVIn' GROUP BY time(15s) END
CREATE CONTINUOUS QUERY "TempCVOut" ON "domoticz" BEGIN SELECT mean("value") AS mean_TempCVOut INTO "CQtempCV" FROM "Temperature" WHERE "name"='TempCVOut' GROUP BY time(15s) END

Dan opvragen met:
SELECT ("mean_TempCVIn"),("mean_TempCVOut"), ("mean_TempCVOut")-("mean_TempCVIn") AS delta FROM "domoticz"."autogen"."CQtempCV" WHERE time > now() - 15m

2. in ESP Easy gebruik maken van een dummy device en alleen deze verzenden

Ik heb 2 temp sensoren (Temp1 en Temp2). Maak een rule aan met:

On Temp1#temperature do
TaskValueSet 3,1,[Temp1#temperature]
endon

On Temp2#temperature do
TaskValueSet 3,2,[Temp2#temperature]
endon

(3 is de Task van de dummy device in device overzicht)
(zie ook hier)
Deze vult dus de 2 waarden van de dummy device.

Maak een dummy device SENSOR_TYPE_DUAL aan met de in de value box 1: T1 en in 2: T2
Send to controller aan. Bij de 2 sensoren zet je die uit.
Vervolgens in de controller (naar indluxdb) in de http body:
Temp,name=TempCV %vname1%=%val1%,%vname2%=%val2%

Nu worden ze gelijktijdig naar influxdb geschreven in dezelfde measurement.
Vergelijkbaar met CQ methode.

Sensoren heb ik op 5 sec update staan en de dummy device op 15 sec. Hangt af van je toepassing.

Ik gebruik HTTP Advanced voor influxdb en geen UDP. Maar dat zal wel vergelijkbaar werken.
Het kon nog simpeler maar je had me wel op de goede weg geholpen:
- Dummy met 1 sensor
- Rule die de Math doet:
On Living_Radiator_In#Temp_3 do
TaskValueSet 7,1,[Living_Radiator_In#Temp_3]-[Living_Radiator_Out#Temp_4]
endon

Thats all hoef dus ook geen extra Push aan te maken in dat geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
WhizzCat schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:19:
[...]

Ik heb al mijn verlichting (zowel WS2812B als simpel relais) op ESP's zitten icm Blynk (www.blynk.cc). Dit werkt erg fijn icm de Blynk App. Uiteraard ook nog wat sensors richting Domoticz en Blynk is met HTTP REST API prima te koppelen naar Domoticz om licht te schakelen inclusief terugmelding :)

Uiteraard met schedules enzo. Allemaal zonder al te veel programmeerwerk. Schedules en Events zijn in de App op grafische wijze makkelijk aan te maken :)
Blynk is echt fantastisch vind ik. Overzichtelijk, veel voorbeelden en het werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Lennyz schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:08:
[...]

Blynk is echt fantastisch vind ik. Overzichtelijk, veel voorbeelden en het werkt altijd.
Zo mee eens! App support voor oude versies gaat er binnenkort wel uit, maar ik draai alles op een local server en dat werkt als een speer.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Misschien kan iemand mij hier helpen.
Ik heb een wemos d1 mini met espeasy erop (versie 120) en daaraan gekoppeld een Lux TLS2561 sensor.
Nu doet die sensor het perfect echter alleen als ik die aansluit nadat de wemos is opgestart. Alle draadjes mogen aangesloten zijn behalve de power (3v). Dus alleen als ik de wemos opstart en daarna pas het stroomdraadje naar de sensor aansluit werkt hij goed.
Dit is op zich prima als je nooit je wemos herstart, maar soms gebeurd het toch en dan moet ik dus eerst weer dat draadje los maken, wemos starten en weer het draadje vastmaken.

Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn?
Hier mijn settings in espeasy:
https://i.imgur.com/Mh3rDz8.png
https://i.imgur.com/b4Jp05w.png

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38
PuckStar schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:10:
Ik heb een wemos d1 mini met espeasy erop (versie 120) en daaraan gekoppeld een Lux TLS2561 sensor.
Nu doet die sensor het perfect echter alleen als ik die aansluit nadat de wemos is opgestart. Alle draadjes mogen aangesloten zijn behalve de power (3v). Dus alleen als ik de wemos opstart en daarna pas het stroomdraadje naar de sensor aansluit werkt hij goed.
Dit is op zich prima als je nooit je wemos herstart, maar soms gebeurd het toch en dan moet ik dus eerst weer dat draadje los maken, wemos starten en weer het draadje vastmaken.

Zet eens een elco tussen de voeding en de wemos.
Ander punt weet niet welke voeding de wemos gebruikt. Wellicht eens een ander proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

PuckStar schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:10:

GPIO15 stuurt de bootmode van de esp. Dus ff andere pin gebruiken of op een andere manier afdwingen dat hij altijd laag is als je je schakeling start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Ik had vandaag de ESP32-LyraTD-MSC besteld. Dit is een ESP32 versie bedoelt voor IOT en dan met name voice control dmv Alexa & Google Assistant. Standaard uitgerust met 4 microfoons.

Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/01/Espressif-Audio-Mic-HDK-Large.jpg

https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32-LyraTD-MSC/
https://www.espressif.com...&field_type_tid%5B%5D=319

Ik had me alleen nog niet beseft dat er zo weinig documentatie beschikbaar is. Volgens mij draait er standaard een versie met een Chinese Alexa op. Er zijn verder nog niet echt voorbeelden beschikbaar. Nog even wachten dus want het lijkt mij een heel interessante versie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Is er hier iemand die weet of een NodeMCU ESP8266 standaard verbind met het WiFi netwerk dat het sterkste singaal heeft? Zo niet, kan je dit configureren of op een andere manier voor elkaar krijgen? In mijn opstelling heb ik twee acces points die beide hetzelfde SSID en wachtwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Om antwoord te geven op mijn eigen vraag na wat zoek en test werk, ja dit kan. Je kan dus een Wifi verbinding opzetten met een specifiek router of Acces point, dit kan handig zijn als ze beiden hetzelfde SSID hebben en je alleen wilt verbinden met de gene die het sterkste en betrouwbaarste signaal heeft. Hieronder een code voorbeeld waarbij een overload van Wifi.begin word gebruikt voor het specificeren van het Wifi kanaal en Mac adres.

code:
1
WiFi.begin(ssid, password, channel, bssid)
rorie schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:06:
Is er hier iemand die weet of een NodeMCU ESP8266 standaard verbind met het WiFi netwerk dat het sterkste singaal heeft? Zo niet, kan je dit configureren of op een andere manier voor elkaar krijgen? In mijn opstelling heb ik twee acces points die beide hetzelfde SSID en wachtwoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 16:44
Even een vraagje.

Ik ben totaal niet thuis in hardware maar ik wou graag een lichtsensor maken (die dus de lux meet) en dat dan over WiFi kunnen uitlezen

Nu heb ik hier eerder een topic over gemaakt en heb ik advies gekregen wat ik het beste kan combineren

Esp is op de chip geïnstalleerd. De sensor word herkent onder adres 0x29.

Echter wanneer ik het apparaat toevoeg blijf de lux op 0.

Iemand enig idee wat hier mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Jboy1991 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:54:
Even een vraagje.

Ik ben totaal niet thuis in hardware maar ik wou graag een lichtsensor maken (die dus de lux meet) en dat dan over WiFi kunnen uitlezen

Nu heb ik hier eerder een topic over gemaakt en heb ik advies gekregen wat ik het beste kan combineren

Esp is op de chip geïnstalleerd. De sensor word herkent onder adres 0x29.

Echter wanneer ik het apparaat toevoeg blijf de lux op 0.

Iemand enig idee wat hier mis kan gaan?
Tsjonge, dat is wel erg weinig informatie :)
Ik neem aan dat je het over ESPEasy hebt?
De sensor wordt herkend. Welke sensor? Een BH1750?
Heb je de Enabled vink aangezet?
Wordt er een waarde gegeven inESPEasy op het Devices overzicht? Of is die ook 0?
Heb je een pull-up weerstand gebruikt?

Meer kan ik zo gauw even niet verzinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
RoJan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:41:
[...]

Tsjonge, dat is wel erg weinig informatie :)
Ik neem aan dat je het over ESPEasy hebt?
De sensor wordt herkend. Welke sensor? Een BH1750?
Heb je de Enabled vink aangezet?
Wordt er een waarde gegeven inESPEasy op het Devices overzicht? Of is die ook 0?
Heb je een pull-up weerstand gebruikt?

Meer kan ik zo gauw even niet verzinnen ;)
Haha sorry ging er vanuit dat er maar 1 esp was. Maar het betreft inderdaad espeasy

Met de volgende onderdelen:
https://www.ebay.nl/itm/292419535919
https://www.ebay.nl/itm/311892263307
https://www.ebay.nl/itm/122683707892

De waarde blijft inderdaad op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Jboy1991 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:50:
[...]

Haha sorry ging er vanuit dat er maar 1 esp was. Maar het betreft inderdaad espeasy

Met de volgende onderdelen:
https://www.ebay.nl/itm/292419535919
https://www.ebay.nl/itm/311892263307
https://www.ebay.nl/itm/122683707892

De waarde blijft inderdaad op 0
Ik heb helaas geen TSL2561, dus ik kan niet aangeven wat ik zelf zou hebben gedaan, maar ik neem aan dat je de beschrijving hebt gevolgd zoals die hier staat? Kan eigenlijk niet misgaan zou je zeggen.
Die esp8266 variant had ik nog nooit gezien! Best wel duur trouwens. Wel makkelijk aansluiten :)

Ik zie trouwens dat de sensor 5V nodig heeft. Kan bij het bordje niet vinden of die ook 5V levert, of dat het 3.3V is...
En nog iets: je gebruikt 3pin naar 4 pin kabels? Alle 4 de pinnen moeten worden gebruikt. 2 voor het ICL signaal en 2 voor de stroom. Je zou dan 1 kabel tekortkomen.

Ik heb hem even opgezocht hier. Daar zie je dat deze sensor alleen kan worden aangesloten op de poort waar bij staat "GND VCC SDA SCL". En de pootjes moeten dan natuurlijk kloppen.

[ Voor 42% gewijzigd door RoJan op 26-04-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
RoJan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:36:
[...]

Ik heb helaas geen TSL2561, dus ik kan niet aangeven wat ik zelf zou hebben gedaan, maar ik neem aan dat je de beschrijving hebt gevolgd zoals die hier staat? Kan eigenlijk niet misgaan zou je zeggen.
Die esp8266 variant had ik nog nooit gezien! Best wel duur trouwens. Wel makkelijk aansluiten :)

Ik zie trouwens dat de sensor 5V nodig heeft. Kan bij het bordje niet vinden of die ook 5V levert, of dat het 3.3V is...
En nog iets: je gebruikt 3pin naar 4 pin kabels? Alle 4 de pinnen moeten worden gebruikt. 2 voor het ICL signaal en 2 voor de stroom. Je zou dan 1 kabel tekortkomen.

Ik heb hem even opgezocht hier. Daar zie je dat deze sensor alleen kan worden aangesloten op de poort waar bij staat "GND VCC SDA SCL". En de pootjes moeten dan natuurlijk kloppen.
Qua kabels klopt gelukkig kreeg ik bij de sensoren goeie kabels.

Ook heb ik het aangesloten in de gnd vcc sda en scl. Esp herkent alleen de sensor adres.

Misschien is deze bord toch niet zo goed als ik gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:36

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Jboy1991 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:58:
[...]

Ook heb ik het aangesloten in de gnd vcc sda en scl. Esp herkent alleen de sensor adres.

Ik heb geen ervaring met ESpEasy (ik programmeer alles zelf), maar is het voltage naar je sensor correct?
Het zou ook kunnen dat je sensor defect is.
Google eens of er iemand een script heeft gemaakt voor jouw sensor, dat maakt het misschien makkelijker om dingen uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
[...]

[...]

Weet je zeker dat het 0x29 is? Hier hanteren ze 0x39. En staat je 'Enabled' vink aan?
Op de pagina 'Hardware' van ESPEasy staan ook de adressen die de I2C interface vormen. Standaard moet dat GPIO4 (D2) en GPIO5 (D1) zijn.
Verder heb je op de pagina Tools nog een I2C scan. Heb je die al eens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
RoJan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:23:
[...]

[...]

Weet je zeker dat het 0x29 is? Hier hanteren ze 0x39. En staat je 'Enabled' vink aan?
Op de pagina 'Hardware' van ESPEasy staan ook de adressen die de I2C interface vormen. Standaard moet dat GPIO4 (D2) en GPIO5 (D1) zijn.
Verder heb je op de pagina Tools nog een I2C scan. Heb je die al eens gebruikt?
Juist die scan geeft 0x29 aan. En inderdaad overal lees ik dat het 0x39 moet zijn
noobgrinder schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:19:
[...]

Ik heb geen ervaring met ESpEasy (ik programmeer alles zelf), maar is het voltage naar je sensor correct?
Het zou ook kunnen dat je sensor defect is.
Google eens of er iemand een script heeft gemaakt voor jouw sensor, dat maakt het misschien makkelijker om dingen uit te sluiten.
Ik zou wel willen maar heb totaal geen verstand hoe ik dit doen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
experimenteren met ene Wemos met motion, lux en temperatuur sensor. Dat knutsel je eenvoudig voor elkaar met voeding via USB van de Wemos (updaten doe ik via OTA werkt geweldig!)

Echter nu wil ik er een meter led strip bij knopen en maar met 1 voeding werken. Moet ik die 2 gedeeltes op bepaalde manier van elkaar scheiden? 4 aftakkingen vanaf de voeding. +/- naar ledstrip en +/- naar Wemos en gedeelte van de sensors op breadboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Laatst online: 23-08 23:43
Jboy1991 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:30:
[...]

Juist die scan geeft 0x29 aan. En inderdaad overal lees ik dat het 0x39 moet zijn

[...]

Ik zou wel willen maar heb totaal geen verstand hoe ik dit doen moet.
Die 0x29 lijkt wel correct te zijn: Grove Digital Light Sensor. Dat de scan hem vindt op 0x29, betekent dat ie aangesloten zit. Ik ken het systeem wat je gebruikt niet, maar hoe krijg je 0? (welke commando's/software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Bolukan schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:59:
[...]

Die 0x29 lijkt wel correct te zijn: Grove Digital Light Sensor. Dat de scan hem vindt op 0x29, betekent dat ie aangesloten zit. Ik ken het systeem wat je gebruikt niet, maar hoe krijg je 0? (welke commando's/software)
Precies zoals op deze afbeelding
https://www.letscontrolit...9px-TLS2561_Task-List.jpg

Alleen lux blijft op 0 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Laatst online: 23-08 23:43
Geen kennis van Esp Easy, sorry.
Deze pagina zegt nog wel iets over nullen. Er staat trouwens ook dat 3,3V nodig is en niet 5,0V.
The I²C-scan showed your TSL2561 but after submitting and returning to the task list all values are zero. First, wait a minute and then refresh the page. Depending on the "Delay" value in the settings it might take some seconds until the first measurement takes place.

[ Voor 42% gewijzigd door Bolukan op 29-04-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik zit al de hele avond te pielen met OTA op een ESP-01, maar ik kom er niet uit, hopelijk dat jullie mij de goede kant op kunnen duwen.

Ik ben bezig om een Roomba stofzuiger te voorzien van een ESP, zodat ik deze op afstand kan uitlezen en bedienen. Omdat de ESP een beetje weg gestopt gaat worden in de behuizing, wil ik gebruik maken van OTA, zodat ik in de toekomst aanpassingen kan doen aan de code.

Ik ben begonnen met het uploaden van de Basic OTA code, maar de ESP wordt wat ik ook probeer niet zichtbaar in de Arduino IDE om OTA te flashen. Inmiddels had ik wat tutorials gevonden met aangepaste versies van het basic OTA script, ik heb allerlei stukjes code bij elkaar geschraapt en ben tot deze "frankenstein-code" :+ gekomen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <ESP8266mDNS.h>
#include <WiFiUdp.h>
#include <ArduinoOTA.h>

// Replace with your network credentials
const char* ssid = "SSID_HIER";
const char* password = "PASSWORD_HIER";
const char* hostName = "Otto";

void setup() {
  Serial.begin(115200);

Serial.println("Booting...");
  Serial.print("Connect to ");
  Serial.print(ssid);
  Serial.print(" as ");
  Serial.println(hostName);

WiFi.mode(WIFI_STA);
  WiFi.hostname(hostName);
  WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
        delay(500);
        Serial.print(".");
    }
    if (WiFi.status() == WL_CONNECTED) {
        Serial.println("connected!");
        Serial.println(WiFi.localIP());
    }

// Port defaults to 8266
  // ArduinoOTA.setPort(8266);

// Hostname defaults to esp8266-[ChipID]
  ArduinoOTA.setHostname(hostName);

// No authentication by default
  ArduinoOTA.setPassword((const char *)"123");

ArduinoOTA.onStart([]() {
    Serial.println("Start");
  });
  ArduinoOTA.onEnd([]() {
    Serial.println("\nEnd");
  });
  ArduinoOTA.onProgress([](unsigned int progress, unsigned int total) {
    Serial.printf("Progress: %u%%\r", (progress / (total / 100)));
  });
  ArduinoOTA.onError([](ota_error_t error) {
    Serial.printf("Error[%u]: ", error);
    if (error == OTA_AUTH_ERROR) Serial.println("Auth Failed");
    else if (error == OTA_BEGIN_ERROR) Serial.println("Begin Failed");
    else if (error == OTA_CONNECT_ERROR) Serial.println("Connect Failed");
    else if (error == OTA_RECEIVE_ERROR) Serial.println("Receive Failed");
    else if (error == OTA_END_ERROR) Serial.println("End Failed");
  });
  ArduinoOTA.begin();
  Serial.println("Ready");
  Serial.print("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

bool ota_flag = true;
int time_start = millis();
uint16_t time_elapsed = 0;
void loop() {
  if(ota_flag)
  {
    while(time_elapsed < 30000)
    {
      Serial.println("Waiting for OTA package...");
      ArduinoOTA.handle();
      time_elapsed = millis() - time_start;
      delay(10);
    }
    ota_flag = false;
  }

Serial.println("No OTA :-( Restart ESP");
  delay(5000);
  ESP.restart();

}

Zoals gezegd, De ESP wordt niet zichtbaar in de IDE om OTA te flashen, ook niet na een herstart van de Arduino IDE of zelfs van mijn laptop.
Ik begrijp dat je de ESP moet kunnen zien met een Bonjour Browser als deze in OTA mode staat, dat is dus niet het geval. Niet op mijn laptop, maar ook niet op een ander device (heb een Bonjour Service Browser geïnstalleerd op mijn telefoon).
Nou kan het natuurlijk aan mijn netwerk liggen, maar dat sluit ik zo goed als uit, mijn router (DD-WRT) heeft voor zover ik kan zien geen blokkade voor een dergelijke service, beide devices zitten op het zelfde Wifi Netwerk (ik het een 5G en een 2.4G WiFi netwerk) en een firewall lijkt mij ook niet waarschijnlijk aangezien ik alleen een windows Firewall heb en ook mijn telefoon ziet de OTA service niet.

Ik ben een beetje door mijn opties heen. Heeft iemand de gouden tip voor mij?

Edit:
Never mind. Ik ga het doen met HTTPupdates, dat werkte eigenlijk vrijwel direct.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Yukkie HTTP heeft ook mijn voorkeur, uiteindelijk is vanalles dan ook makkelijker te automatiseren.

For future reference, had je wel geprobeerd je bordje een reboot te geven na usb-flash?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Heb wat posts naar het raspberry topic verhuisd, graag on-topic houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Daar past het eigenlijk ook niet.

OT: De planten van mijn vriendin zijn dood :+

Via webcam feed ziet het er erg slecht uit in ieder geval.
Ik denk dat de adapter van het accesspoint er per abuis uit is getrokken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Kan ik op de ESP8266 gewoon 3 1.2v batterijen aansluiten? Of moet hier nog iets tussenkomen :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
Waterkoker schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:03:
Kan ik op de ESP8266 gewoon 3 1.2v batterijen aansluiten? Of moet hier nog iets tussenkomen :)?
Nee hoor, dat kan. Zonder speciale maatregelen (veel slaap) zijn ze alleen wel snel leeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Een lifepo4 batterij is hier zeer geschikt voor, geladen zijn deze 3,6 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Waterkoker schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:03:
Zolang het voltage maar tussen de 2,5v en 3,6v is kan de esp8266 het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

mooimooi, wel jammer dat er niet echt outofthebox oplossingen zijn om die nimh batterijen, terwijl het in het apparaat zit, op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Er zijn wel outofthebox LiPo oplossingen.

Bijvoorbeeld: https://www.adafruit.com/product/2821

[ Voor 40% gewijzigd door Raymond P op 19-06-2018 13:59 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik mis iets maar ik weet niet wat:

Ik heb een ESP8266-01 die een I2C ADC moet gaan uitlezen. Het uploaden van de code met een CH340 usb adapter gaat prima en de code werkt (al is op dat moment de ADC niet aangesloten want hij zit in de adapter).

Buiten de usb adapter krijg ik hem niet opgestart. Ik heb mijn circuit uitgesloten want als ik hem gewoon op 3.3v aansluit met verder niks wil hij ook niet opstarten. Wat doe ik verkeerd?

-edit
hmm blijkbaar moet je de CH_PD pin aan een pullup weerstand hangen?

[ Voor 8% gewijzigd door leecher op 19-06-2018 14:25 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
leecher schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:04:
Ik mis iets maar ik weet niet wat:

Ik heb een ESP8266-01 die een I2C ADC moet gaan uitlezen. Het uploaden van de code met een CH340 usb adapter gaat prima en de code werkt (al is op dat moment de ADC niet aangesloten want hij zit in de adapter).

Buiten de usb adapter krijg ik hem niet opgestart. Ik heb mijn circuit uitgesloten want als ik hem gewoon op 3.3v aansluit met verder niks wil hij ook niet opstarten. Wat doe ik verkeerd?

-edit
hmm blijkbaar moet je de CH_PD pin aan een pullup weerstand hangen?
Voor zover nog nodig: http://arduino-esp8266.readthedocs.io/en/latest/boards.html
Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste