Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
zijn de statistieken/dashboard van luftdaten uitgebreid? Ik wil namelijk fijnstof gaan meten voor/na de aanleg van een autowegNielsTn schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 18:13:
[...]
Niet, ik gebruik de software van luftdaten, en RIVM maakt gebruik van de nederlandse registraties uit deze database (geanonimiseerd).
k zit alleen over de plaatsing van de sensor te twijfelen. Of bij het woonhuis of meer het land op dichter bij de autoweg
[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 20-06-2018 11:33 ]
Luftdaten houdt allleen PM2.5 en PM10 bijWaterkoker schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:32:
[...]
zijn de statistieken/dashboard van luftdaten uitgebreid? Ik wil namelijk fijnstof gaan meten voor/na de aanleg van een autowegof is de data ook door te sturen naar een site als thingspeak.com
k zit alleen over de plaatsing van de sensor te twijfelen. Of bij het woonhuis of meer het land op dichter bij de autoweg
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Idee is om binnenshuis en buitenshuis fijnstof inzichtelijk te kunnen krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 20-06-2018 16:19 ]
De sensor die je noemt gebruik een seriële poort voor communicatie. Als je 2 sensoren wilt aansturen, dan heb je dus 2 seriële poorten nodig. Een ESP8266 heeft maar één volwaardige (hardwarematige) seriële poort (UART).Waterkoker schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:18:
Ben nogal een noob op het ESP gebied maar vroeg mij af of het ook mogelijk is om twee SDS011 sensors te plaatsen op 1 esp8266. Kon hierover geen informatie vinden op Google
Idee is om binnenshuis en buitenshuis fijnstof inzichtelijk te kunnen krijgen.
Er bestaat wel zoiets als 'SoftwareSerial', waarbij je softwarematig een extra seriële poort kunt creëren, maar dat werkt niet in alle gevallen even goed.
Niet getreurd, je hebt meerdere opties:
- SoftwareSerial proberen
Als het werkt, dan werkt het - Een extra ESP8266 gebruiken
Dus één per sensor - Een ESP32 gebruiken
Deze heeft 3 UART's
Merci, hier heb ik veel aanSchnupperpuppe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:05:
[...]
De sensor die je noemt gebruik een seriële poort voor communicatie. Als je 2 sensoren wilt aansturen, dan heb je dus 2 seriële poorten nodig. Een ESP8266 heeft maar één volwaardige (hardwarematige) seriële poort (UART).
Er bestaat wel zoiets als 'SoftwareSerial', waarbij je softwarematig een extra seriële poort kunt creëren, maar dat werkt niet in alle gevallen even goed.
Niet getreurd, je hebt meerdere opties:Suc6
- SoftwareSerial proberen
Als het werkt, dan werkt het- Een extra ESP8266 gebruiken
Dus één per sensor- Een ESP32 gebruiken
Deze heeft 3 UART's
Optie 4: Ga op zoek naar een sensor die via de I2C bus communiceert. Dan kun je met één ESP8266 uit.
Grafana is zeker zeer leuk.Waterkoker schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:58:
Zelf ben ik nu op zoek naar een mooie omgeving om de data uit te stallen en te visualiseren (fijnstofmeter + temperatuur). Ik heb het een en ander gevonden over infuxdb welke ik op een basis VPS zou willen installeren om vervolgens grafana voor de visualisatie te gebruiken. Nu lees ik hier dat dit overkill is. Wat zou een alternatief kunnen zijn? Of komt een www.ic2cloud.com op hetzelfde neer?
Misschien is thingspeak ook bruikbaar. Gratis versie heeft wat beperkingen maar misschien wel voldoende.
Hoezo overkill? Grafana werkt heerlijkWaterkoker schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:58:
Zelf ben ik nu op zoek naar een mooie omgeving om de data uit te stallen en te visualiseren (fijnstofmeter + temperatuur). Ik heb het een en ander gevonden over infuxdb welke ik op een basis VPS zou willen installeren om vervolgens grafana voor de visualisatie te gebruiken. Nu lees ik hier dat dit overkill is. Wat zou een alternatief kunnen zijn? Of komt een www.ic2cloud.com op hetzelfde neer?

Nice, nu ik dit zie merk ik toch wel enige enthousiasme omhoog komen. Dus wat jij doet is je sensordata direct doorsturen naar influxdb en uitplotten in een grafiek m.b.v. grafana?Pinky-H9 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:52:
[...]
Hoezo overkill? Grafana werkt heerlijk
[afbeelding]
Enige vraag die ik eigenlijk nog heb is of je influxdb in je eigen netwerk moet hebben draaien of dat het ook op een simpel vps'je kan
Overigens ik weet niet hoeveel detail je van je grafieken wil maar mogelijk is de logging optie van Domoticz ook al voldoende voor je. Het voordeel is dan geen Influx & Grafana nodig.
Voordeel van Influx & Grafana is weer tot op 30 seconden precies terug kijken (of meer/minder als je de push van je ESP hoger of lager zet)
Ps ... als het alleen of fijnstof & temp gaat bekijk dit project anders eens: https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/
[ Voor 10% gewijzigd door Pinky-H9 op 25-06-2018 15:33 ]
Vooralsnog fijnstof loggen om de +- 5 minuten. Uiteindelijk wil ik ook CV's gaan monitoren van kennissen e.d..Pinky-H9 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:31:
Ik draai zowel Influx als Grafana op een RPi en gezien de hoeveelheid data die ik erin prop heb ik dat ook liever intern. Voordeel van lokaal is dat je met UDP de data pushen kan naar Influx vanuit je ESP.
Overigens ik weet niet hoeveel detail je van je grafieken wil maar mogelijk is de logging optie van Domoticz ook al voldoende voor je. Het voordeel is dan geen Influx & Grafana nodig.
Voordeel van Influx & Grafana is weer tot op 30 seconden precies terug kijken (of meer/minder als je de push van je ESP hoger of lager zet)
Ps ... als het alleen of fijnstof & temp gaat bekijk dit project anders eens: https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/
Denk er wel om dat influxdb een timeseries db is. Wat anders dan bijv MySql.Waterkoker schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:44:
[...]
Vooralsnog fijnstof loggen om de +- 5 minuten. Uiteindelijk wil ik ook CV's gaan monitoren van kennissen e.d..dat het liefst redelijk real time
Als je vanuit verschillende timeseries rekenkundige bewerkingen wilt uitvoeren gaat niet altijd even gemakkelijk zoals bij een "gewone" DB.
Ik zou er eerst eens lokaal meespelen dan kom je daar wel achter. Met Chronograf heb je een soort GUI voor influxdb.
Probeer maar eens 2 temperaturen van elke af te trekken (CVin - CVout).
Grafans ondersteund overigens nog wel meer databases.
Lol dat probleem had ik ook ondervonden met Grafana voor DeltaT.jobr schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:25:
[...]
Probeer maar eens 2 temperaturen van elke af te trekken (CVin - CVout).
Nu de meest makkelijke oplossing gedaan ik dump beide temps in een virtuele sensor in ESPEasy en doe A-B
Of je zorgt dat het in 2 fields terecht komt. Dan kun je in grafana A-B doen. Dat doe je ook vanuit espeasy.Pinky-H9 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:12:
[...]
Lol dat probleem had ik ook ondervonden met Grafana voor DeltaT.
Nu de meest makkelijke oplossing gedaan ik dump beide temps in een virtuele sensor in ESPEasy en doe A-B
ik had ze ook in 2 fields maar Grafana is een tricky monster als het om derivative gaatjobr schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:55:
[...]
Of je zorgt dat het in 2 fields terecht komt. Dan kun je in grafana A-B doen. Dat doe je ook vanuit espeasy.
Daarom de simpelste weg gekozen ... de ESP regelt het maar lekker
Verwijderd
Welke software en uitleg raden jullie aan ?
En het moet in home assistant kunnen komen.
Ik heb hier niet veel ervaring mee sorry
Maar dit vind ik best prijzig en het is natuurlijk leuker om het zelf te maken en te implementeren in domoticz.
Ik werd op het idee gebracht door een esp 8266 bordje en een stepper motor hiervoor te gebruiken. Helaas is het zo dat ik nog nooit iets met zo een bordje heb gedaan en al helemaal niet thuis ben in het programmeren ervan... Is er ergens een tutorial hiervoor voor dummy's? Ik zou het graag willen leren om het zelf te kunnen doen, dus zo een stepper motor aan te sturen via een esp bordje. Ik heb beide al wel in bestelling staan alvast (https://nl.aliexpress.com...a2ac163&priceBeautifyAB=0)
Wat ie zou moeten doen:
wanneer aangestuurd via domoticz: op bepaalde tijd luik dicht:
-dan gaat de motor draaien totdat het luik dicht (op een bepaald punt) is
wanneer aangestuurd via domoticz: op bepaalde tijd luik open:
-dan gaat de motor terug draaien totdat het luik (op een bepaald punt) open is
meer hoeft het niet te doen, maar dit is voor mij al hocuspocus
(ik heb al wel een domoticz systeem op een rpi3 draaien icm vele Xiaomi en kaku spullen)
[ Voor 17% gewijzigd door vwtune op 10-07-2018 16:03 ]
Maar ook hoe bepaal je wanneer je luik open en dicht is(dus op welk moment moet je motor stoppen. Is dit op basis van een eindschakelaar of op basis van een aantal stappen). Wat als de verbinding wegvalt en de motor nog draait? Wat als de spanning eraf is geweest, hoe bepaal je dan de positie van je luik?
Misschien een idee om eerst eens alle requirements op papier te zetten en het stap voor stap te gaan bouwen.
[ Voor 29% gewijzigd door raze88 op 10-07-2018 16:19 ]
Je zou eens kunnen kijken naar McLighting. Ik gebruik dat zelf voor al mijn led-pixel-strip/ring gebaseerde toepassingen. Kijk ook eens naar de SK6812, die gebruik ik zelf meestal. Grote voordeel daarvan vind ik dat ze ook verkrijgbaar zijn als RGBW (WW/NW/CW). De koppeling via HASS zou bijvoorbeeld via MQTT kunnen verlopen.Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:18:
Ik wil graag meerdere ws2812b rings kopen, en daar een soort spots van maken,
Welke software en uitleg raden jullie aan ?
En het moet in home assistant kunnen komen.
Ik heb hier niet veel ervaring mee sorry
Inderdaad, zeker McLighting doen. Zelf nu thuis ook 1 draaiend met Home Assistant.Thedr schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:30:
[...]
Je zou eens kunnen kijken naar McLighting. Ik gebruik dat zelf voor al mijn led-pixel-strip/ring gebaseerde toepassingen. Kijk ook eens naar de SK6812, die gebruik ik zelf meestal. Grote voordeel daarvan vind ik dat ze ook verkrijgbaar zijn als RGBW (WW/NW/CW). De koppeling via HASS zou bijvoorbeeld via MQTT kunnen verlopen.
Dit artikel geeft een goede omschrijving/intro: https://hackaday.com/2018...the-pain-out-of-blinking/
Wat nodig? 1x ESP8266, 1x ws2812b ring, USB kabel incl power en draadjes/pinnetjes om het aan elkaar te koppelen en of solderen.
De GitHub heeft bijna alle info die je nodig hebt, en programmeren via Arduino IDE is aan te raden, maar het totaal blijft wel complex, dus goed opletten waar je welke zaken aan of uit moet zetten, en opgeven in code hoeveel LED's je hebt.
Ik bouw hetzelfde momenteel met een relaisbordje aan een ESP en een oude accu boor. Twee eindstops erop en presto.vwtune schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:58:
Ik zit met het idee om voor mijn kippenhok een schuifdeur of hefdeur te maken zodat hun hok in de avond wanneer ze slapen wordt afgesloten (tegen indringers). Nu heb je een set hiervoor zoals: https://www.chickenguard.com/?lang=nl
Maar dit vind ik best prijzig en het is natuurlijk leuker om het zelf te maken en te implementeren in domoticz.
Ik werd op het idee gebracht door een esp 8266 bordje en een stepper motor hiervoor te gebruiken. Helaas is het zo dat ik nog nooit iets met zo een bordje heb gedaan en al helemaal niet thuis ben in het programmeren ervan... Is er ergens een tutorial hiervoor voor dummy's? Ik zou het graag willen leren om het zelf te kunnen doen, dus zo een stepper motor aan te sturen via een esp bordje. Ik heb beide al wel in bestelling staan alvast (https://nl.aliexpress.com...a2ac163&priceBeautifyAB=0)
Wat ie zou moeten doen:
wanneer aangestuurd via domoticz: op bepaalde tijd luik dicht:
-dan gaat de motor draaien totdat het luik dicht (op een bepaald punt) is
wanneer aangestuurd via domoticz: op bepaalde tijd luik open:
-dan gaat de motor terug draaien totdat het luik (op een bepaald punt) open is
meer hoeft het niet te doen, maar dit is voor mij al hocuspocus![]()
![]()
![]()
(ik heb al wel een domoticz systeem op een rpi3 draaien icm vele Xiaomi en kaku spullen)
Ja en juist daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vragen hier...raze88 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:17:
Misschien een beetje een bot antwoord maar al op Google gekeken? Sites als instructables hebben enorm veel tutorials staan. Ook is er op YouTube veel te vinden. Wat je weten wil is hoe stuur je een steppermotordriver aan en hoe connecten met Domotics.
Maar ook hoe bepaal je wanneer je luik open en dicht is(dus op welk moment moet je motor stoppen. Is dit op basis van een eindschakelaar of op basis van een aantal stappen). Wat als de verbinding wegvalt en de motor nog draait? Wat als de spanning eraf is geweest, hoe bepaal je dan de positie van je luik?
Misschien een idee om eerst eens alle requirements op papier te zetten en het stap voor stap te gaan bouwen.
Ik zal eens op youtube naar filmpjes/ tuts zoeken.
Het luik moet open en dicht gaan door het aantal wentelingen/ stappen, meer moet het niet zijn. Domoticz stuurt hem dan aan op bepaalde tijden om dat te doen.
Dit is opzicht niet moeilijk te maken.vwtune schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:22:
[...]
Ja en juist daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vragen hier...
Het luik moet open en dicht gaan door het aantal wentelingen/ stappen, meer moet het niet zijn. Domoticz stuurt hem dan aan op bepaalde tijden om dat te doen.
Webserver op de esp waarmee je met 2 urls het luik kunt openen en kunt sluiten. Deze roep je dan van buiten af aan.
Aantal wendingen kan goed zolang je er ma rekening mee houd dat wanneer de spanning wegvalt je het luik handmatig in een begin positie moet zetten omdat de esp dit niet kan detecteren. Wanneer je toch een schakelaar gebruikt kun je de motor die kant op laten draaien tot aan de schakelaar en dan is dat zijn begin positie. Hierdoor ondervang je dat het luik zijn start en stop positie verliest.
Misschien een leuk begin: https://techtutorialsx.co...lling-a-led-through-wifi/
[ Voor 6% gewijzigd door raze88 op 11-07-2018 09:29 ]
Waarom een stappenmotor? Net dat maakt het je moeilijker dan nodig.vwtune schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:22:
[...]Ja en juist daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer, vandaar mijn vragen hier...
Gebruik een gewone DC motor, die je met 2 relais of 4 FET's links of rechtsom kan laten draaien (zoek op H bridge, relais zijn wellicht eenvoudiger). Daarnaast 2 sensoren, een voor "open" en een voor "toe" (magneet en reedcontact, of microswitch).
Bij onbekende status (noch "open" noch "toe" geven signaal), kan je motor laten draaien tot een sensor iets ziet.
Ik heb een instructable hiervoor gezien, waar een mooie manier van opbouw van de deur zorgde dat bij sluiten deze zichzelf vergrendeld, puur mechanisch.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Thanks, wanneer ik de spullen binnen heb ga ik hier eens mee spelen!raze88 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 09:28:
[...]
Dit is opzicht niet moeilijk te maken.
Webserver op de esp waarmee je met 2 urls het luik kunt openen en kunt sluiten. Deze roep je dan van buiten af aan.
Aantal wendingen kan goed zolang je er ma rekening mee houd dat wanneer de spanning wegvalt je het luik handmatig in een begin positie moet zetten omdat de esp dit niet kan detecteren. Wanneer je toch een schakelaar gebruikt kun je de motor die kant op laten draaien tot aan de schakelaar en dan is dat zijn begin positie. Hierdoor ondervang je dat het luik zijn start en stop positie verliest.
Misschien een leuk begin: https://techtutorialsx.co...lling-a-led-through-wifi/
Ik heb al wel dc motoren liggen, maar die maken zoveel toeren?naftebakje schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:07:
[...]
Waarom een stappenmotor? Net dat maakt het je moeilijker dan nodig.
Gebruik een gewone DC motor, die je met 2 relais of 4 FET's links of rechtsom kan laten draaien (zoek op H bridge, relais zijn wellicht eenvoudiger). Daarnaast 2 sensoren, een voor "open" en een voor "toe" (magneet en reedcontact, of microswitch).
Bij onbekende status (noch "open" noch "toe" geven signaal), kan je motor laten draaien tot een sensor iets ziet.
Ik heb een instructable hiervoor gezien, waar een mooie manier van opbouw van de deur zorgde dat bij sluiten deze zichzelf vergrendeld, puur mechanisch.
Je kunt een kleine spoel pakken om de kabel op te rollen waardoor je luik niet te snel gaat. Ook is het mogelijk met de voedingspanning te spelen om de motor minder toeren te laten maken of met een vertanding gaan werken. Echter is een stappenmotor niet heel erg moeilijk mits je een driver gebruikt. Ook hier is veel standaart voorbeeldcode voor te vinden. Wat je eigenlijk doet is een 4 tal outputs in een bepaalde snelheid hoog en laag maken.vwtune schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:04:
[...]
Ik heb al wel dc motoren liggen, maar die maken zoveel toeren?
Voorbeeld https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dQxBZPV
[ Voor 12% gewijzigd door raze88 op 11-07-2018 12:16 ]

[ Voor 47% gewijzigd door DurkVell op 13-07-2018 08:16 ]
Ik stuur de temp vanuit mijn ESP eerst naar MQTT. Van daaruit plaats ik het pas in een mysql/influx database (via nodeRED).dylan0806 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:03:
Ik was laatst weer mijn esp uit het stof aan het halen om een temperatuur logger te maken voor deze zomer maar probeerde dit te realiseren door middel van een Mariadb MySQL database te hosten op mijn nas waardoor daar alle data opgeslagen zou worden en automatisch met een de juiste tijd en datum maar ik kon geen MySQL library vinden voor een esp/arduino. Heeft iemand dit wel werkend gekregen?
Dit is veel minder belastend voor mijn ESP.
Wellicht is dit inderdaad een betere optie, zeker als ik het verder wil gaan uitbreiden.Yoki1985 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:51:
[...]
Ik stuur de temp vanuit mijn ESP eerst naar MQTT. Van daaruit plaats ik het pas in een mysql/influx database (via nodeRED).
Ik had beide al geprobeerd en deze werkt alleen met de officiële MySQL database van Oracle, niet de MariaDB.
[ Voor 23% gewijzigd door dylan0806 op 13-07-2018 19:28 ]
Als je alleen een tempsensor aan de esp hebt hangen dan kun je ook espeasy overwegen.Yoki1985 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:51:
[...]
Ik stuur de temp vanuit mijn ESP eerst naar MQTT. Van daaruit plaats ik het pas in een mysql/influx database (via nodeRED).
Kun je rechtstreeks influx db in. Hoef je zelf helemaal niets te programmeren.
Verwijderd
Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board:"NodeMCU 1.0 (ESP-12E Module), 80 MHz, 4M (1M SPIFFS), v2 Lower Memory, Disabled, None, Only Sketch, 115200"
sketch________1__ledvoor:972: error: variable or field 'setupStripedPalette' declared void
void setupStripedPalette( CRGB A, CRGB AB, CRGB B, CRGB BA) {
^
sketch________1__ledvoor:972: error: 'CRGB' was not declared in this scope
^
^
^
sketch________1__ledvoor:1031: error: variable or field 'addGlitter' declared void
void addGlitter( fract8 chanceOfGlitter)
^
sketch________1__ledvoor:1031: error: 'fract8' was not declared in this scope
sketch________1__ledvoor:1041: error: variable or field 'addGlitterColor' declared void
void addGlitterColor( fract8 chanceOfGlitter, int red, int green, int blue)
^
sketch________1__ledvoor:1041: error: 'fract8' was not declared in this scope
sketch________1__ledvoor:1041: error: expected primary-expression before 'int'
^
^
^
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:36:0:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/FastLED.h:17:21: note: #pragma message: FastLED version 3.001.007
# pragma message "FastLED version 3.001.007"
^
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/FastLED.h:68:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:36:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/FastLED/fastspi.h:110:23: note: #pragma message: No hardware SPI pins defined. All SPI access will default to bitbanged output
# pragma message "No hardware SPI pins defined. All SPI access will default to bitbanged output"
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void setup()':
sketch________1__ledvoor:190: error: redefinition of 'void setup()'
void setup() {
^
sketch________1__ledvoor:1: error: 'void setup()' previously defined here
void setup() {
^
sketch________1__ledvoor:194: error: 'setupStripedPalette' was not declared in this scope
setupStripedPalette( CRGB::Red, CRGB::Red, CRGB::White, CRGB::White); //for CANDY CANE
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'bool processJson(char*)':
sketch________1__ledvoor:319: error: 'StaticJsonBuffer' was not declared in this scope
StaticJsonBuffer<BUFFER_SIZE> jsonBuffer;
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:319:3: note: suggested alternative:
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/StaticJsonDocument.hpp:8:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.hpp:10,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.h:9,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:32:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/Memory/StaticJsonBuffer.hpp:110:7: note: 'ArduinoJson::Internals::StaticJsonBuffer'
class StaticJsonBuffer : public Internals::StaticJsonBufferBase {
^
sketch________1__ledvoor:319: error: 'jsonBuffer' was not declared in this scope
^
sketch________1__ledvoor:323: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'success'
if (!root.success()) {
^
sketch________1__ledvoor:398: error: 'MILLION' was not declared in this scope
unsigned int kelvin = MILLION / color_temp;
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void sendState()':
sketch________1__ledvoor:430: error: 'StaticJsonBuffer' was not declared in this scope
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:430:3: note: suggested alternative:
In file included from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/StaticJsonDocument.hpp:8:0,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.hpp:10,
from /Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson.h:9,
from /Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino:32:
/Users/luca/Documents/Arduino/libraries/ArduinoJson/src/ArduinoJson/Memory/StaticJsonBuffer.hpp:110:7: note: 'ArduinoJson::Internals::StaticJsonBuffer'
class StaticJsonBuffer : public Internals::StaticJsonBufferBase {
^
sketch________1__ledvoor:430: error: 'jsonBuffer' was not declared in this scope
^
sketch________1__ledvoor:435: error: invalid initialization of non-const reference of type 'ArduinoJson::JsonObject&' from an rvalue of type 'ArduinoJson::JsonObject'
JsonObject& color = root.createNestedObject("color");
^
sketch________1__ledvoor:444: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'measureLength'
char buffer[root.measureLength() + 1];
^
sketch________1__ledvoor:445: error: 'class ArduinoJson::JsonObject' has no member named 'printTo'
root.printTo(buffer, sizeof(buffer));
^
sketch________1__ledvoor:445: error: 'buffer' was not declared in this scope
root.printTo(buffer, sizeof(buffer));
^
/Users/luca/Documents/Arduino/sketch________1__ledvoor/sketch________1__ledvoor.ino: In function 'void loop()':
sketch________1__ledvoor:497: error: redefinition of 'void loop()'
void loop() {
^
sketch________1__ledvoor:6: error: 'void loop()' previously defined here
void loop() {
^
sketch________1__ledvoor:619: error: 'addGlitterColor' was not declared in this scope
addGlitterColor(80, realRed, realGreen, realBlue);
^
sketch________1__ledvoor:729: error: 'addGlitter' was not declared in this scope
addGlitter(80);
^
exit status 1
variable or field 'setupStripedPalette' declared void
Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.
“
Deze foutmelding krijg ik als ik de bruh led strip methode wil toevoegen
Ik heb de instructies goed gevolgd, maar kom er niet uit....
Wie kan mij helpen?!?!
Edit: de link ; https://github.com/bruhautomation/ESP-MQTT-JSON-Digital-LEDs
Simpel gezegd, nee dit is niet mogelijk. Het .bin bestand is gecompileerde code.Waterkoker schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:36:
Het volgende wil ik installeren op mijn esp8266 https://www.madavi.de/sensor/update/data/latest_nl.bin. Nadat ik gedaan heb krijg ik wel een kleine configuratie overzicht maar ik vind dit nogal beperkt. Is het met een .bin bestand ook mogelijk om bepaalde waardes aan te passen? Bijvoorbeeld ipv 5 minuten data binnenhalen elke 1 minuut?
Je moet zoeken op decompiling .bin (c, c++ code) https://reverseengineerin...-burned-on-an-arduino-rom
Heb je wel alle libraries die vereist zijn?Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:03:
“
Wie kan mij helpen?!?!
Edit: de link ; https://github.com/bruhautomation/ESP-MQTT-JSON-Digital-LEDs
Ik gebruik ESPEasy laatste versie op een esp-12E.
In het tabblad "Devices" staat een hele reeks met .ino files die ingesteld kunnen worden.
Voor mijn project moet ik de _P105_RGBW.ino ,_P141_LedStrip.ino en de _P142_RGB-Strip.ino hebben.
Deze staan er bij de devices niet tussen.
Is het mogelijk om deze met OTA te uploaden? en hoe?
Ik heb nu in Arduino de bestanden bijgevoegd , hier wil ik een BIN van maken alleen krijg ik iedere keer deze foutmelding:
1
2
3
| compilation terminated. exit status 1 Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560 |
[ Voor 24% gewijzigd door 19roland70 op 22-07-2018 12:28 ]
Heb je wel het correcte bord geselecteerd in de Arduino IDE? Ik zie hier namelijk staan dat je probeert te compilen voor een Mega, niet de ESP.19roland70 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 12:14:
foutmelding:code:
1 2 3 compilation terminated. exit status 1 Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560
Ik heb verschillende bordjes gebruikt maar er is er geen 1 die wel werkt.Bravo51 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 14:25:
[...]
Heb je wel het correcte bord geselecteerd in de Arduino IDE? Ik zie hier namelijk staan dat je probeert te compilen voor een Mega, niet de ESP.
Ik heb nu generic esp 8266 bordje geselecteerd.
weer een foutmelding:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Arduino: 1.8.5 (Mac OS X), Board:"Generic ESP8266 Module, 80 MHz, ck, 26 MHz, 40MHz, QIO, 512K (no SPIFFS), 2, v2 Lower Memory, Disabled, None, Only Sketch, 115200" Build-opties gewijzigd, alles wordt opnieuw gebuild In file included from /Users/rh/Downloads/ESPEasy_mega-20180722/Source/ESPEasy/ESPEasy.ino:84:0: sketch/ESPEasy-Globals.h:380:20: fatal error: I2Cdev.h: No such file or directory #include <I2Cdev.h> ^ compilation terminated. exit status 1 Fout bij het compileren voor board Generic ESP8266 Module /Users/rh/Downloads/ESPEasy_mega-20180722/Source/ESPEasy/Hardware.ino |
Als ik de originele source gebruik en wil compileren krijg ik al de foutmelding.Bravo51 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:14:
Blijkbaar mis je een library, of in elk geval de headers er voor. Weet je zeker dat je alle benodigde software geïnstalleerd hebt?
En daarbij moet ik zeggen dat ik weinig van Arduino af weet, alles wat ik doe is hiermee een gok.
Je compileert het verkeerde bestand. Volgens mij moet je ESPeasy.ino openen en compileren.19roland70 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:06:
[...]
Als ik de originele source gebruik en wil compileren krijg ik al de foutmelding.
En daarbij moet ik zeggen dat ik weinig van Arduino af weet, alles wat ik doe is hiermee een gok.
https://www.letscontrolit...l_Arduino_Firmware_Upload
Verwijderd
Ik weet niet of ik dit mag, want ik ben nieuw op de tweakers forums.
Nee dat mag inderdaad niet, zoals je tijdens je registratie in de FAQ hebt kunnen lezen
[ Voor 56% gewijzigd door _ferry_ op 24-07-2018 18:55 ]
Nu komt het volgende. Om data te sturen naar influxDB moet ik gebruik maken van HTTP headers. Alleen vind ik het lastig te bepalen hoe dit het best opgebouwd kan worden. Ik heb DHT22 sensor met temperatur en vochtmeting. De eerste wilt wel maar de tweede is nog lastig. Weet iemand toevallig documentatie over hoe je het best die headers kan aanvullen?
Inmiddels influxdb en grafana lokaal draaiend gekregen. De uitdaging nu is om de ESP8266 met espeasy firmware data te laten sturen naar influxdb. Nu heeft espeasy een otie op http header / https://www.letscontrolit..._Generic_HTTP_Advanced.29 op te sturen maar zodra ik hieran gebruik wil maken komt de ESP8266 in een bootloop. Heeft iemand een idee wat hier fout zou kunnen gaan?
[ Voor 120% gewijzigd door AOC op 24-07-2018 18:47 ]
Dit neem ik aan gebruikt.Waterkoker schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:08:
Inmiddels influxdb en grafana lokaal draaiend gekregen. De uitdaging nu is om de ESP8266 met espeasy firmware data te laten sturen naar influxdb. Nu heeft espeasy een otie op http header op te sturen maar zodra ik hieran gebruik wil maken komt de ESP8266 in een bootloop. Heeft iemand een idee wat hier fout zou kunnen gaan?
Inderdaad, de laatste versie van espeasy knalt eruit wanneer ik HTTP Advanced inschakel. Ik heb nu een oudere versie van espeasy en alles werkt na behoren behalve dat de interface wat traag aanvoelt
Verwijderd
Weet iemand raad?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 21:52 ]
[...]
Ja inmiddels opgelost met %tskname% value=%val1%
Komt erbij dat ik zo stom was om de task niet naar de juiste controller te sturen ...... Duhhhh
Thanks
[/quote]
Ben je er toevallig ook achter hoe je data van twee sensoren mee kan sturen in de body (http advanced). Zelf kom ik er nog niet uit en heb heel wat combinaties geprobeerd
fixed
[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 02-08-2018 16:12 ]
Ik haal een max uptime van 25minuten met de esp8266 atm
edit: af en toe verdwijnt ook de controller en na een uur oid is deze weer terug. heel vreemd.
[ Voor 99% gewijzigd door AOC op 02-08-2018 17:34 ]
Een bedsensor! Ik heb een FSR gekocht (lastig goedkoper te krijgen. via Ali bijv. is hij de helft goedkoper maar komt er weer hetzelfde aan verzendkosten bij. dus ik heb gewoon bij Conrad gekocht).trekker22 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:01:
Wat zijn jullie meest nuttige esp toepassingen?
Zelf 3 projecten te doen:
- Led stripje schuur met motion Lux en temp als nachtlampje bij laat thuis komen met fiets
- aanvoer retour meting CV ketel voor inregelen
- bed ledstrip 2 kanten met motion/Lux als nachtlampje wc / sfeer licht via app telefoon / custom ambiligt wakeup lamp.
Verder zitten zoeken op internet en heel veel demo toepassingen maar weinig van dat ik denk erg nuttig...
Aangesloten met een 1k weerstand er tussen en dus de ESP Wemos D1 mini.
Werkt perfect icm Home Assistant.
Maar kun je zeggen hoe je je bed ledstrip hebt gedaan? Welke strip heb je en voed je de strip apart van de esp? Ik zoek een strip die ik vanaf de esp ook kan voeden. Hoeft ook maar een klein stripje te zijn van een halve meter ofzo.
Ik wil die strip dan aan laten gaan als ik uit bed stap
Ik zat eerst de denken aan een PIR onder het bed die mijn voeten kan zien, maarja nu ik toch de bedsensor heb....
Alleen gaat die dan natuurlijk niet aan als ik naar bed ga.
Idealiter zoek ik trouwens een usb powered ledstripje waarbij de kleur en brightness die ik instel bewaard blijven als ik de stroom er weer afhaal. Want in dat geval kan ik gewoon een sonoff ertussen zetten en laat ik Home Assistant de sonoff aan/uit zetten als ik in/uit bed stap.
Weet iemand of dergelijke ledstrips bestaan? Dus met memory functie.
[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 04-08-2018 13:45 ]
Zelf sta ik op het punt om een 7.5 inch e-inkt scherm van WaveShare te bestellen, ziet er erg vet uit en goed te betalen. Middels een SPI connectie verbind je deze met je ESP, ze verkopen zelfs ESP ontwikkel bordjes waar je dit scherm direct op kunt aan sluiten.
Wat ik hier allemaal precies op wil gaan weergeven weet ik nog niet maar er zijn genoeg leuke dingen te bedenken: binnen en buiten temperatuur en luchtvochtigheid, grafieken temperatuur en luchtvochtigheid, agenda items voor die dag enz.
Tasmota firmware is wat stabieler denk ik. En dan met NodeRED de data eruit trekken via HTTP, of door de ESP8266 op MQTT laten zetten. En dan door NodeRED naar InfluxDB laten sturen.Waterkoker schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 01:43:
espeasy is behoorlijk instabiel wanneer je gebruik maakt van http advanced. Welke andere opties heb ik om data van een SDS011 en DHT22 naar influxdb te krijgen?
Ik haal een max uptime van 25minuten met de esp8266 atm
edit: af en toe verdwijnt ook de controller en na een uur oid is deze weer terug. heel vreemd.
Ja, dar ben ik ook wel benieuwd naar. Er is helaas nog steeds geen ondersteuning voor een dergelijke display vanuit ESPEasy (ondersteunt geen SPI), anders had ik er allang één gekocht. Ik begreep wel dat voor een dergelijke display een ESP32 geschikter is, vanwege het aantal aansluitingen.rorie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:23:
Was benieuwend of er mensen zijn hier die iets moois gemaakt hebben met een e-inkt scherm i.c.m. een ESP?
Zelf sta ik op het punt om een 7.5 inch e-inkt scherm van WaveShare te bestellen, ziet er erg vet uit en goed te betalen. Middels een SPI connectie verbind je deze met je ESP, ze verkopen zelfs ESP ontwikkel bordjes waar je dit scherm direct op kunt aan sluiten.
Wat ik hier allemaal precies op wil gaan weergeven weet ik nog niet maar er zijn genoeg leuke dingen te bedenken: binnen en buiten temperatuur en luchtvochtigheid, grafieken temperatuur en luchtvochtigheid, agenda items voor die dag enz.
Koop meteen een ESP32 ipv een ESP8266. Flash Micropython erop en dat programmeert echt zoveel beter dan met Arduino.rorie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:23:
Was benieuwend of er mensen zijn hier die iets moois gemaakt hebben met een e-inkt scherm i.c.m. een ESP?
Hier heb je alvast de library voor het display voor Micropython.
https://github.com/mcauser/micropython-waveshare-epaper
Buiten de hardwarematige voordelen heeft de ESP32 als voordeel dat de ontwikkeling op het gebied van Micropython hard gaat. Het grote voordeel aan Micropython is dat je gebruik kunt maken van REPL (en WebREPL, programmeren via de browser). Dit betekent dat je on-the-fly kunt programmeren. Daarnaast kan je nieuwe sketches uploaden via ftp bij bepaalde versies van Micropython.rorie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:49:
@Lennyz Staat nog op het todo lijstje om me hier ook eens in te verdiepen, tot nog toe heb ik al mijn projecten met een ESP8266 gedaan. Hier ben ik tot nog toe niet tegen een beperking opgelopen dat ik echt behoefte had voor een ESP32. Ook het programmeren in Arduino dat went. Ook in dit geval voor het aansturen van een e-inkt scherm zie ik niet direct de voordelen van een ESP32, zie ik hier iets over het hoofd?
De ESP32 heeft meer geheugen waardoor deze hiervoor beter geschikt is dan de ESP8266.
Waarschijnlijk de bekende dingen. Weer, temperatuur e.d. Ik heb een flink aantal esp8266's aan Domoticz gehangen als sensor en sommigen geven ook hun waarde weer op een LCD-display. Maar E-ink is toch een stuk zuiniger.rorie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:39:
@RoJan Bedankt voor je tip over het gebruik van een ESP32, ga dit eens even uitzoeken. Zelf programmeer ik alles zelf dus ben niet afhankelijk van ESPEasy. Wat zou je er op willen weergegeven?
Nadeel is dat hij een stuk duurder is. Voor simpel werk (een paar sensors bijvoorbeeld) is de simpelste ESP8266 ook prima geschikt en die kost maar een fractie van de ESP32. Maar de ESP32 is duidelijk een stuk krachtiger.Lennyz schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:28:
[...]
Buiten de hardwarematige voordelen heeft de ESP32 als voordeel dat de ontwikkeling op het gebied van Micropython hard gaat. Het grote voordeel aan Micropython is dat je gebruik kunt maken van REPL (en WebREPL, programmeren via de browser). Dit betekent dat je on-the-fly kunt programmeren. Daarnaast kan je nieuwe sketches uploaden via ftp bij bepaalde versies van Micropython.
De ESP32 heeft meer geheugen waardoor deze hiervoor beter geschikt is dan de ESP8266.
[ Voor 43% gewijzigd door RoJan op 10-08-2018 08:59 ]
Moet er voor NodeRED ook een MQTT broker als moquito geinstalleerd worden?ThinkPadd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:47:
[...]
Tasmota firmware is wat stabieler denk ik. En dan met NodeRED de data eruit trekken via HTTP, of door de ESP8266 op MQTT laten zetten. En dan door NodeRED naar InfluxDB laten sturen.
Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed snap. NodeRED is ook zonder MQTT te gebruiken.Waterkoker schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Moet er voor NodeRED ook een MQTT broker als moquito geinstalleerd worden?
Ik heb Mosquitto als broker draaien, daar verbinden mijn Sonoffs mee en NodeRED ook.
Als ik dit zo zie dan kun je ook een broker opzetten binnen NodeRED. Of dat werkt en hoe goed heb ik geen idee van.
Klinkt goed allemaal! Ik heb voor Domoticz gekozen (met naast zijn eigen interface ook Dashticz als webinterface) omdat die van huis uit heel erg veel ondersteunt en veel scripts mogelijk maakt in allerlei talen. Ik heb 8 ESP8266s in gebruik plus nog 6 Sonoffs waarin natuurlijk ook een ESP8266 zit. Alles met ESPEasy, maar ik ben ook aan het experimenteren met MQTT. Daarnaast inderdaad ook 433 Mhz spul. Ik ben afgestapt van Z-Wave. Te duur. En o ja, een extra Pi die als slave werkt en de P1-metingen van de slimme meter overzet naar de masterversie van Domoticz. Die draait op een kleine barebone met Ubuntu Server.rorie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:31:
@RoJan Bedankt voor je informatie, altijd interessant om te horen hoe andere ESP`s gebruiken in hun home automation systeem. Zelf gebruik ik nu 4 ESP`s met daar op aangesloten verschillende sensoren, temperatuur, luchtvochtigheid, licht en bodemvochtigheid. Daarnaast ook wat actuatoren, relays`s, somfy zender en een 866mhz module voor het aansturen van mijn mechanische ventilatie. Alle communicatie verloopt via MQTT naar een raspberry PI, de UI is een zelfgeschreven web applicatie. Voor het aansturen van het 433 MHz spul gebruik ik pilight, daar heb ik ook al mijn regels in gedefinieerd.
Ook heb ik het plan om er een naambord mee te maken voor bij de voordeur, die daarnaast ook dagelijks een leuke quote, informatie of het weerbericht weergeeft. Aansluitingen vallen prima mee; zijn 5 of 6 draadjes geloof ik.
Check voor voorbeelden / ideeen ook deze https://www.tindie.com/products/squarofumi/badgy-iot-badge/
Ik heb deze library gebruikt: https://github.com/ZinggJM/GxEPD
Als je nog niks besteld hebt, kijk dan ook eens naar het Waveshare ESP8266 Epaper driver board
Zelf daar geen ervaring mee, maar is te koop bij onze oosterse vrienden

Zie net dat te zegenwoordig naast zwart-wit en zwart-rood-wit ook zwart-geel-wit hebben. Die is erg mooi voor een weather monitor denk ik
Zijn ook in andere formaten verkrijgbaar overigens:

Rare keus om dan voor een Pi te gaan; dat kan prima met een ESP van €3,-RoJan schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:18:
[...]
Ik ben afgestapt van Z-Wave. Te duur. En o ja, een extra Pi die als slave werkt en de P1-metingen van de slimme meter overzet naar de masterversie van Domoticz. Die draait op een kleine barebone met Ubuntu Server.
[ Voor 37% gewijzigd door Thedr op 10-08-2018 17:11 ]
Leuk post! Ga ik zeker eens uitgebreid bekijkenThedr schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:57:
Ik heb thuis het 4.2" SPI display van Waveshare. Werkt prima icm de EP8266. Heb er wat mee gespeeld, maar nog niks serieus mee gedaan. Ik wil er uiteindelijk wat home automation monitoring mee gaan doen (waarden erheen sturen via MQTT en dat op een nette manier weergeven).
Ook heb ik het plan om er een naambord mee te maken voor bij de voordeur, die daarnaast ook dagelijks een leuke quote, informatie of het weerbericht weergeeft. Aansluitingen vallen prima mee; zijn 5 of 6 draadjes geloof ik.
Check voor voorbeelden / ideeen ook deze https://www.tindie.com/products/squarofumi/badgy-iot-badge/
Ik heb deze library gebruikt: https://github.com/ZinggJM/GxEPD
Als je nog niks besteld hebt, kijk dan ook eens naar het Waveshare ESP8266 Epaper driver board
Zelf daar geen ervaring mee, maar is te koop bij onze oosterse vrienden
[afbeelding]
Zie net dat te zegenwoordig naast zwart-wit en zwart-rood-wit ook zwart-geel-wit hebben. Die is erg mooi voor een weather monitor denk ik
Zijn ook in andere formaten verkrijgbaar overigens:
[afbeelding]
[...]
Rare keus om dan voor een Pi te gaan; dat kan prima met een ESP van €3,-(zie ook hier)
Wat die Raspberry Pi en de P1 betreft heb je natuurlijk gelijk. Ik had hem echter overr op dat moment en het was in een paar minuten geregeld. Dat heeft ookwel wat
Cool, het is mij gelukt om NodeRED als MQTT broker te laten werken mbv van deze video YouTube: Using Node-Red-Contrib-MQTT-Broker for the First TimeThinkPadd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed snap. NodeRED is ook zonder MQTT te gebruiken.
Ik heb Mosquitto als broker draaien, daar verbinden mijn Sonoffs mee en NodeRED ook.
Als ik dit zo zie dan kun je ook een broker opzetten binnen NodeRED. Of dat werkt en hoe goed heb ik geen idee van.
Nu is de uitdaging om de messages van espeasy, die aankomen op NodeRED, door te sturen naar influxdb. Kan jij mij wellicht een richting geven hoe ik dat binnen NodeRED kan opzetten?
Ik heb node-red-contrib-influxdb geïnstalleerd (via palette in NodeRED zelf, niet via npm)Waterkoker schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:47:
[...]
Cool, het is mij gelukt om NodeRED als MQTT broker te laten werken mbv van deze video YouTube: Using Node-Red-Contrib-MQTT-Broker for the First Time
Nu is de uitdaging om de messages van espeasy, die aankomen op NodeRED, door te sturen naar influxdb. Kan jij mij wellicht een richting geven hoe ik dat binnen NodeRED kan opzetten?
Hier een voorbeeld flow om van MQTT naar InfluxDB te gaan:
1
| [{"id":"f018034d.06367","type":"influxdb out","z":"74e669fe.7b9578","influxdb":"f150aa92.537fd8","name":"","measurement":"woonkamer","precision":"","retentionPolicy":"","x":780,"y":240,"wires":[]},{"id":"6ce31fd6.61352","type":"mqtt in","z":"74e669fe.7b9578","name":"co2wnk","topic":"tele/co2wnk/SENSOR","qos":"2","broker":"2ecabb24.4750d4","x":270,"y":240,"wires":[["eaa8acee.813de"]]},{"id":"eaa8acee.813de","type":"json","z":"74e669fe.7b9578","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":410,"y":240,"wires":[["e9385ae7.7a0258"]]},{"id":"e9385ae7.7a0258","type":"function","z":"74e669fe.7b9578","name":"Fields","func":"msg.payload = {\n ppm: msg.payload.MHZ19.CarbonDioxide,\n co2temp: msg.payload.MHZ19.Temperature,\n ds18temp: msg.payload.DS18B20.Temperature\n}\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":550,"y":240,"wires":[["f018034d.06367"]]},{"id":"f150aa92.537fd8","type":"influxdb","z":"","hostname":"192.168.8.10","port":"8086","protocol":"http","database":"co2","name":"","usetls":false,"tls":"abc0910e.2b64"},{"id":"2ecabb24.4750d4","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.8.14","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"abc0910e.2b64","type":"tls-config","z":"","name":"","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}] |
Merci, ik ben er dichtbij. Ik krijg nu data in influxdb onder de series test. Het lukt mij echter nog niet om per sensor de data los te trekken. Dus dat onder de serie test ook temperatuur/vochtigheid komt bvThinkPadd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:40:
[...]
Ik heb node-red-contrib-influxdb geïnstalleerd (via palette in NodeRED zelf, niet via npm)
Hier een voorbeeld flow om van MQTT naar InfluxDB te gaan:
code:
1
1
| [{"id":"bf009797.d7e9c8","type":"function","z":"56cdfe17.c0006","name":"Split","func":"paths = msg.topic.split(\"/\");\nmsg.device = paths[1];\nmsg.sensor = paths[2];\nmsg.data = paths[3]\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":290,"y":420,"wires":[["86290702.44e1f8"]]},{"id":"7ddbce57.d5c86","type":"json","z":"56cdfe17.c0006","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":610,"y":420,"wires":[["65f059a6.477038"]]},{"id":"86290702.44e1f8","type":"function","z":"56cdfe17.c0006","name":"Timestamp","func":"msg.timestamp = new Date();\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":490,"y":300,"wires":[["7ddbce57.d5c86"]]},{"id":"65f059a6.477038","type":"change","z":"56cdfe17.c0006","name":"Clean-msg","rules":[{"t":"delete","p":"retain","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"qos","pt":"msg"},{"t":"delete","p":"topic","pt":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":770,"y":320,"wires":[["babdada1.97a74","55c7c21f.5c955c"]]},{"id":"b7b0016.86717","type":"mqtt in","z":"56cdfe17.c0006","name":"DHT22","topic":"/Stofzuiger/#","qos":"2","broker":"c807f5b7.930c28","x":190,"y":320,"wires":[["bf009797.d7e9c8"]]},{"id":"babdada1.97a74","type":"debug","z":"56cdfe17.c0006","name":"test3","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","x":950,"y":360,"wires":[]},{"id":"55c7c21f.5c955c","type":"influxdb out","z":"56cdfe17.c0006","influxdb":"34a41066.7fe47","name":"","measurement":"xxxxx1","precision":"","retentionPolicy":"","x":1250,"y":260,"wires":[]},{"id":"c807f5b7.930c28","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"111.11.11.133","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"34a41066.7fe47","type":"influxdb","z":"","hostname":"111.11.11.133","port":"8086","protocol":"http","database":"test","name":"","usetls":false,"tls":"3255b3f8.c0f2fc"},{"id":"3255b3f8.c0f2fc","type":"tls-config","z":"","name":"","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}] |
in de debug zie je dat ik de payload best netjes heb opgezet

wat ik echter wil bereiken is dat ik in Grafana de dataserie kan selecteren, de sensor en de data. Dus bijvoorbeeld serie = fijnstof, sensor = sds011, data = pm10
Zie ik nog iets over het hoofd?
[ Voor 59% gewijzigd door AOC op 12-08-2018 16:33 ]
Er zijn best wat libraries die je kunt gebruiken en mooie opties bieden. Ik heb er zelf nog niet veel mee gedaan, maar zie bijvoorbeld die ik in mijn vorige post al aangaf, maar ook deze van de makers van ESPaper display is interessant: https://github.com/ThingPulse/minigrafxrorie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:39:
@Thedr bedankt voor de informatie, gaan we ook zeker even doorlezen! Had zelf ook al naar dat driverboard met ESP8266 gekeken, niet goedkoop maar wel erg fijn dat je hier direct het e-inkt scherm op aan kan sluiten. Ben er alleen nog niet helemaal uit hoe je op dit scherm nou grafieken kan tonen, moet dit een plaatje zijn of kan dit ook als html pagina?
En check ook deze nieuwe versie van GxEPD2. Zo te zien kan je daarmee direct BMP files laden.
Niet van mezelf, maar dit is al mogelijk met de Adafruit GFX lib:

[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 12-08-2018 14:02 ]
Maar wat is handig aangezien er vanuit de 0 stand geen nagatieve waarde gegeven kan worden . En de luxeflex tot vanuit de horizontale = 0 = neutrale stand , 2 kanten op bewogen moet worden
Is het dan bijvoorbeeld dat de start waarde op 180 gezet moet worden in espeasy en er dan naar 0 of 270 gegaan moet worden ?
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik heb een sonoff dual geflashd met de laatst versie van Espeasy.....
Alles lijkt te werken..qua sensoren dan in Domoticz
alleen kan de 2 switches niet aansturen???
Ik heb deze in een dummy staan: [ net als bij mijn tien andere sonnof basics]
http://192.168.5.112/control?cmd=GPIO,1,1
En een paar andere commands..[ via internet ]
Maar ik krijg hem niet aan de gang
De wiki van letscontrol blinkt ook niet helemaal uit helaas..
Dus iemand die me opweg kan helpen..?
Unit 0
Local Time 2018-08-15 09:13:14
Uptime 0 days 13 hours 39 minutes
Load 24.10% (LC=17382)
Free Mem 13872 (11248 - sendContentBlocking)
Boot Cold boot (0)
Reset Reason Power on
Network ❔
Wifi 802.11N (RSSI -63 dB)
IP config Static
IP / subnet 192.168.5.112 / 255.255.255.0
GW 192.168.5.1
Client IP 192.168.5.5
DNS 8.8.8.8 / 0.0.0.0
Allowed IP Range All Allowed
Serial Port available: 1 (128 , 0)
STA MAC 5C:CF:7F:9F:35:CD