Het grote motortopic deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 66 ... 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
wokkelz schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:41:
[...]

Hey leuk om te zien! Ik lees hier altijd mee, reageer eigenlijk nooit. Maar heb dan afgelopen maandag bij jou in het groepje gereden! Ging lekker he en je bent overtuigd dus 8) Gr (Oja ik reed op de rode VTR sp1)
Grappig, wat is het wereldje toch klein. Zeker weten, alleen wat jammer van de laatste sessie wat iets glibberiger was op de Metzeler Racetec RRs. Ben na twee rondjes maar van de baan gegaan want ik wou graag mijn eigen risico houden :+ .

Heb trouwens ook wat kiekjes met jou erop van mijn maat die foto's aan het maken was langs de baan. Stuur maar een DM als je ze wilt hebben.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nTZfxKJl.jpg

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

noes schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:52:
[...]

Praktisch interesseert me niet zo, fun des te meer :) Maar je hebt gelijk wbt schakelen en snelheid. Het geluid wat uit dit ding komt rond als je rond de 5/6000rpm het gas opentrekt is zo gaaf (volledig Akrapovic systeem) dat je dat continue wil doen. In NL betaal je dan fors veel haastbelasting, dus zal me moeten inhouden.

Oh en er komt ook nog een fikse motionsensor lamp boven de motor te hangen, schrikt hopelijk voldoende af, icm met 4 sloten.
Ah, fijn, hoeven ze tenminste geen zaklamp vast te houden!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Lekker dan, binnen 700 km is de uitlaat lek. Klinkt als ergens bij de katalysator. Dat was nou precies niet de bedoeling van een relatief jonge motor. Zal vanavond eens gaan kijken waar het precies is. Met sopje lijkt me het makkelijkst of heeft iemand een betere tip?

XXXVI

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DrivinUCrazy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 07:56:
[...]

Ah, fijn, hoeven ze tenminste geen zaklamp vast te houden!
Heb je betere tips of ideeën? hoor t graag!

(Na het typen zie ik dat die sarcastisch opgevat kan worden, maar dit is niet vervelend bedoeld: wil die motor gewoon zo veilig mogelijk hebben, maar wel bruikbaar en dichtbij).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07
teacher schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 23:37:
[...]

Goed bezig!!
Hoe ging het?

Zal ik binnenkort weer eens langsrijden? Kan je mijn nieuwe aanwinst zien :Y
Best wennen allemaal. Opeens moet je dingen omhoog of omlaag doen met je tenen en remmen met hand en voet. Laat staan dat je ergens kan zien in welke versnelling je zit. Maar van de oefenplaats terug naar rijschool HQ was ok.

Om eerlijk te zijn twijfel ik over doorgaan. Het is wel leuk, maar ik heb op dit moment wat andere financiële plannen. :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20

_Apache_

For life.

ephymerous schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:49:
Lekker dan, binnen 700 km is de uitlaat lek. Klinkt als ergens bij de katalysator. Dat was nou precies niet de bedoeling van een relatief jonge motor. Zal vanavond eens gaan kijken waar het precies is. Met sopje lijkt me het makkelijkst of heeft iemand een betere tip?
Yup, of iets dat een beetje rook afgeeft. Ik weet niet wat zeepsop doet op een uitlaat die heet word.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

zeef schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:04:
[...]

Best wennen allemaal. Opeens moet je dingen omhoog of omlaag doen met je tenen en remmen met hand en voet. Laat staan dat je ergens kan zien in welke versnelling je zit. Maar van de oefenplaats terug naar rijschool HQ was ok.

Om eerlijk te zijn twijfel ik over doorgaan. Het is wel leuk, maar ik heb op dit moment wat andere financiële plannen. :)
Als je al zelfstandig hebt teruggereden van de oefenplaats dan ging het al best lekker volgens mij :)

Qua financien is het lastig voor je om te bepalen. Aan alleen je rijbewijs heb je niks natuurlijk. Reken daar rustig €1000 bij op voor je kleding en helm. Een motor is relatief goedkoper aan te kopen als je initieel niet al te veel eisen hebt.

Maar los van dat kan ik het zeker aanraden. Ook voor woonwerkverkeer op drukke dagen is het heerlijk om tussen het verkeer door te kunnen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

zeef schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:04:
[...]

Motorrijden is heel erg leuk en ik zou het niet willen missen. Maar motorrijden is zeker niet goedkoop als je alles bij elkaar optelt: lesgeld, uitrusting, aanschaf motor, etc etc.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:33:
[...]

Motorrijden is heel erg leuk en ik zou het niet willen missen. Maar motorrijden is zeker niet goedkoop als je alles bij elkaar optelt: lesgeld, uitrusting, aanschaf motor, etc etc.
Maar het kan wel relatief goedkoop worden als je de voordelen kunt uitputten.

Mijn voordelen ;
- Reistijd is 20 min enkele reis korter, omdat ik tussen de files door kan en bij stoplichten helemaal naar voren kan
- Brandstof verbruik is lager dan auto
- Geen gedoe met parkeerplaatsen, thuis of op het werk.
- Hoeft niet een dag weg voor APK :+

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07
Woon werk verkeer kan, maar de auto blijft ook noodzakelijk. Daar kom je iets representatiever uit dan van de motor. :P Het is niet dat ik het nooit wil doen, maar ik vraag me af of ik het nu ga doen. Want nu is investering in kleding al nodig, want de rijschool heeft geen laarzen of jas in mijn maat. :)

• _Apache_

_Apache_

For life.

Hier staat ook nog een vierwieler voor de deur, die gebruikt miss Apache als het echt slecht weer is.

Maar als die meer dan 5k/ jaar doet is het veel.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
noes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:00:
[...]

(Na het typen zie ik dat die sarcastisch opgevat kan worden, maar dit is niet vervelend bedoeld: wil die motor gewoon zo veilig mogelijk hebben, maar wel bruikbaar en dichtbij).
Wat belangrijk is.. Motor uit het zicht stallen en goed opletten wanneer je naar de stalling toe rijdt dat je niet gevolgd wordt. Als ze niet weten dat 'ie er staat wordt 'ie ook niet meegenomen. Zodra ze weten dat 'ie er staat kun je er in principe al afscheid van nemen. Sloten zijn alleen maar zinnig voor de verzekering!

En inderdaad, extra verlichting is alleen maar prettig omdat ze dan goed kunnen zien wat ze doen.

Komt die S1000RR op dezelfde plaats te staan als waar je Blade vandaan is gejat? Dat zou ik zelf dus niet zo snel doen. Want de mensen die je Blade mee hebben genomen weten dat je weer een nieuwe fiets gaat kopen en komen dus waarschijnlijk nog wel een keertje je mooie nieuwe brommer bewonderen ;(

Overigens wel een hele goede keuze die S1000RR. Heb ik ook een hele tijd over zitten denken als opvolger van mijn R1. (en toen heb ik toch maar een Harley gekocht. :X Beter voor het rijbewijs)

[ Voor 31% gewijzigd door FragDaddy op 27-07-2015 10:09 ]

Have a wheelie good weekend!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

zeef schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:49:
Woon werk verkeer kan, maar de auto blijft ook noodzakelijk. Daar kom je iets representatiever uit dan van de motor. :P Het is niet dat ik het nooit wil doen, maar ik vraag me af of ik het nu ga doen. Want nu is investering in kleding al nodig, want de rijschool heeft geen laarzen of jas in mijn maat. :)
Dat laatste is wel zuur, als je dan valt is het wel je eigen kleding die kapot gaat namelijk. Al gebeurt dat niet snel, maar is wel vervelend mocht het gebeuren.

En soms is de auto inderdaad handiger en representatiever, maar als je een dagje op je eigen kantoor zit is het best relaxed als je snel naar huis kan terwijl je weet dat er file zal gaan staan.

• FragDaddy
Hooglander1 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:07:
[...]
En soms is de auto inderdaad handiger en representatiever, maar als je een dagje op je eigen kantoor zit is het best relaxed als je snel naar huis kan terwijl je weet dat er file zal gaan staan.
Of, met mooi weer op de motor lekker binnendoor rijden van en naar het werk. Heerlijk ontspannen.

Maar inderdaad. motorrijden is een dure hobby. Al kun je het zo duur maken als je wilt. Je hoeft natuurlijk geen pak en helm van 1000 euro en een motor van 25.000 euro aan te schaffen. Een goedkope helm en een goedkoop pak voldoet vaak ook en op een motor van 2500 euro kun je ook een hoop plezier hebben. Blijft alleen onderhoud nog over.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

FragDaddy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Of, met mooi weer op de motor lekker binnendoor rijden van en naar het werk. Heerlijk ontspannen.

Maar inderdaad. motorrijden is een dure hobby. Al kun je het zo duur maken als je wilt. Je hoeft natuurlijk geen pak en helm van 1000 euro en een motor van 25.000 euro aan te schaffen. Een goedkope helm en een goedkoop pak voldoet vaak ook en op een motor van 2500 euro kun je ook een hoop plezier hebben. Blijft alleen onderhoud nog over.
Ik heb het voor mijzelf uitgerekend en ik was toch al snel rond de €4000,- kwijt.

En dan heb ik een supergoedkope motor overgekocht van mijn broer.

Dat geld moet je maar net hebben en er aan uit willen geven.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

tdw

Amai seg!

Laarzen koop je voor 2 of 3 tientjes van MP. Jas kun je ook wel op die manier scoren. :+ Gaat het stuk dan is het jammer maar helaas.
Hooglander1 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:17:
[...]

Ik heb het voor mijzelf uitgerekend en ik was toch al snel rond de €4000,- kwijt.

En dan heb ik een supergoedkope motor overgekocht van mijn broer.

Dat geld moet je maar net hebben en er aan uit willen geven.
Ik heb zelf het volgende in gedachten

- Rijbewijs €1300
- Kleding €150
- Helm €400
- Motor €2000

De motor zelf ga ik volgend jaar aanschaffen. Ik weet nog niet wat, maar heb er nu sowieso geen geld meer voor na kleding+helm+rijbewijs :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22
Motor: 1500
Jas + Broek: 380
Handschoenen: 60
Laarzen: 160
Oordoppen: 25
Druppellader: 50
Schijfremslot: 70
Rijlessen: 800 (+30 voor eigen verklaring)

En dan had ik nog een helm, maar ik moet wel een nieuwe hebben, gaat ook weer 200-300 kosten. En nog 220 voor een communicatiesetje.

Zit je dus op 3070 euro + nog eens 400.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:10
Jas + broek: 350
Handschoenen (winter): 80
Handschoenen (zomer): 60
Laarzen: 200
Helm: 190
Col: 25
Schijfremslot: 50
Motor: 1900
Rijlessen: 1430 (incl. twee herexamens AVD :') )

Ik heb vanaf dag 1 gelest met eigen laarzen. Vanaf de eerste AVD-les ook met eigen helm en handschoenen. Na m'n eerste AVD-examen ook met eigen pak.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21

empy

Rijdt rondjes

Valt best mee hoor, ook daar zijn oplossingen voor ;)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

noes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:00:
[...]

Ik vatte het ook niet sarcastisch op, maar iedere maatregel heeft ook weer een nadeel.
Helaas heb ik geen betere tips. Maar wat ik bedoelde is dat veel mensen bijvoorbeeld bij hun voordeur ook het licht aan laten. Wat de inbreker alleen maar handig vindt omdat hij dan zelf geen zaklamp hoeft mee te nemen, en zo dus twee handen vrij heeft.

Sirenes: of ze werken gewoon onverstoorbaar door, of ze weten er wel iets tegen.
Achter een poort: eenmaal binnen kunnen ze ongestoord werken.
Zo zijn er nog wel meer zaken te verzinnen.

Je zou hoogstens een (verblindend) flitslicht kunnen monteren, maar dan moet je wel zorgen dat dit niet onnodig afgaat. Als je dat niet kunt garanderen, dan heeft het geen nut. En slagvast monteren natuurlijk. Maar ja, dan heeft 'ie weer een spuitbus met verf/purschuim bij zich...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:15
DrivinUCrazy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:33:
[...]

Ik vatte het ook niet sarcastisch op, maar iedere maatregel heeft ook weer een nadeel.
Helaas heb ik geen betere tips. Maar wat ik bedoelde is dat veel mensen bijvoorbeeld bij hun voordeur ook het licht aan laten. Wat de inbreker alleen maar handig vindt omdat hij dan zelf geen zaklamp hoeft mee te nemen, en zo dus twee handen vrij heeft.

Sirenes: of ze werken gewoon onverstoorbaar door, of ze weten er wel iets tegen.
Achter een poort: eenmaal binnen kunnen ze ongestoord werken.
Zo zijn er nog wel meer zaken te verzinnen.

Je zou hoogstens een (verblindend) flitslicht kunnen monteren, maar dan moet je wel zorgen dat dit niet onnodig afgaat. Als je dat niet kunt garanderen, dan heeft het geen nut. En slagvast monteren natuurlijk. Maar ja, dan heeft 'ie weer een spuitbus met verf/purschuim bij zich...
2 aggresieve rotweiliers of dobermans in de zelfde ruimte als je motor plaatsen d:)b .

• 418O2
Boeven hebben er volgens mij een hekel aan om in het openbaar in het licht te staan.

Maargoed; Oog aan de muur en een kettingslot aan je fiets, schijfremslot (of 2), alarm, stuurslot, allemaal individuele zaken die wel op te lossen zijn, maar een dief moet dan wel veel moeite gaan doen om hem los te krijgen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

418O2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:43:
Boeven hebben er volgens mij een hekel aan om in het openbaar in het licht te staan.

Maargoed; Oog aan de muur en een kettingslot aan je fiets, schijfremslot (of 2), alarm, stuurslot, allemaal individuele zaken die wel op te lossen zijn, maar een dief moet dan wel veel moeite gaan doen om hem los te krijgen.
Lijkt mij ook, vandaar die lamp (en dan filmt de camera beter, die komt er ook).

Al die sloten komen er ook, zodat ie met 2 wielen aan het muur anker vast staat. Wel jammer dat we zo paranoïde moeten zijn met onze spullen.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon goed verzekeren.. Case closed.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• tdw

tdw

Amai seg!

Ja, want goed verzekeren helpt dat ie niet gestolen wordt :Z Het enige wat je daarmee bereikt is dat je een ongeveer gelijk exemplaar kunt kopen. De tijd die je daarmee kwijt bent + de tijd dat je zonder vervoer zit...

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Mawlana
tdw schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:20:
Ja, want goed verzekeren helpt dat ie niet gestolen wordt :Z Het enige wat je daarmee bereikt is dat je een ongeveer gelijk exemplaar kunt kopen. De tijd die je daarmee kwijt bent + de tijd dat je zonder vervoer zit...
+ vaarwel schadevrije jaren --> hogere verzekeringspremie

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-01 06:55

Wootlock

Evilution

sylvesterrr schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:07:
[...]

+ vaarwel schadevrije jaren --> hogere verzekeringspremie
Dit klopt niet.
Ik heb mijn schadevrije jaren gewoon behouden na de diefstal van mijn Kawa.
(ookal was dit maar 1 jaar schadevrij :') )

"Don't let your dreams be memes"

• Jolke
  • Laatst online: 19:41
Ach, dat valt best mee: ik ken een advocaat die door het hele lang naar zaken op de motor gaat. R1 wel te verstaan. :P

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

tdw schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:20:
De tijd die je daarmee kwijt bent + de tijd dat je zonder vervoer zit...
Plus, het blijft erg frustrerend. Alleen de gedachte al dat iemand nu plezier heeft van jouw investering, goede zorg, geld en moeite is maakt me zo boos.

Vergeet ook niet, als jij altijd netjes met je fiets bent omgegaan weet je precies wat je hebt. Stel, je fiets is 7 jaar oud en heeft 50dkm gelopen, waarvan jij een groot deel van de tijd en kilometers voor je rekening hebt genomen. Je krijgt een bedrag van de verzekeraar waarbij je weer een fiets van ongeveer dezelfde leeftijd en km stand kan kopen, maar wat de vorige eigenaar ermee uitgevroten heeft blijft een gok. "Nieuwstaat" betekent helaas te vaak dat ie alleen netjes gepoetst is ;)

• FragDaddy
Je verliest inderdaad niet je schadevrije jaren en je premie gaat dus niet omhoog na diefstal. Het is immers geen schade. Al kan ik me wel voorstellen dat wanneer er vaker wat gejat wordt, de verzekering wel aanvullende eisen gaat stellen. Daarnaast is het natuurlijk vooral erg frustrerend als iemand anders er met jou motor vandoor gaat!
noes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:01:
[...]
Lijkt mij ook, vandaar die lamp (en dan filmt de camera beter, die komt er ook).
Nou, dat is niet helemaal waar. Ik heb zelf camera's rondom mijn huis hangen en die hebben ingebouwde infrarood leds. Die camera's vinden het niet leuk om meer lichtbronnen te hebben, want die infrarood leds die verlichten al zat. Ga je meer licht aandoen dan heb je kans dat je de camera overbelicht en dat je helemaal niets meer ziet.

Overigens zijn die infrarood leds 's nachts goed zichtbaar want ze gloeien een beetje rood. Dus de camera's zijn ook goed zichtbaar. En dat schrikt ook weer af.

Maargoed, dat helpt ook maar deels tegen diefstal want de dief kan natuurlijk zijn gezicht bedekken of de camera saboteren. Nou heb ik wel bewegingsdetectie in de camera's die mijn telefoon laten piepen. Maar je krijgt 's nachts wel veel foutieve meldingen. Van bliksemflitsen tot aan spinnen die voor de lens langs kruipen aan toe.

[ Voor 14% gewijzigd door FragDaddy op 27-07-2015 15:57 ]

• Mawlana
Wootlock schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:47:
[...]

Dit klopt niet.
Ik heb mijn schadevrije jaren gewoon behouden na de diefstal van mijn Kawa.
(ookal was dit maar 1 jaar schadevrij :') )
Hmm... Weer wat geleerd! :) Ik dacht altijd dat wanneer de verzekering de schade niet kan verhalen op een derde, dat het ten koste gaat van je no-claimkorting.

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-01 09:16
sylvesterrr schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:14:
[...]

Hmm... Weer wat geleerd! :) Ik dacht altijd dat wanneer de verzekering de schade niet kan verhalen op een derde, dat het ten koste gaat van je no-claimkorting.
Dat klopt ook gewoon.
Echter is hier geen sprake van schade. maar van diefstal ;)

Een handtekening?!

• 418O2
sylvesterrr schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:14:
[...]

je hebt vaak wel dat je premie niet omhoog gaat, maar als je overstapt je wel malusjaren hebt.

• Tylen

Tylen

noes schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Plus, het blijft erg frustrerend. Alleen de gedachte al dat iemand nu plezier heeft van jouw investering, goede zorg, geld en moeite is maakt me zo boos.
Daar kan ik mij dan weer niet zo druk om maken. Je moet wat positiever in het leven staan ;) Is wat beter voor je hart.
Vergeet ook niet, als jij altijd netjes met je fiets bent omgegaan weet je precies wat je hebt. Stel, je fiets is 7 jaar oud en heeft 50dkm gelopen, waarvan jij een groot deel van de tijd en kilometers voor je rekening hebt genomen. Je krijgt een bedrag van de verzekeraar waarbij je weer een fiets van ongeveer dezelfde leeftijd en km stand kan kopen, maar wat de vorige eigenaar ermee uitgevroten heeft blijft een gok. "Nieuwstaat" betekent helaas te vaak dat ie alleen netjes gepoetst is ;)
Ook dit kan je laten onderzoeken voordat je hem koopt. ;)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

mphilipp

Romanes eunt domus

FragDaddy schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:55:
Overigens zijn die infrarood leds 's nachts goed zichtbaar want ze gloeien een beetje rood. Dus de camera's zijn ook goed zichtbaar. En dat schrikt ook weer af.
Dan moet er een andere led vlakbij branden, want wij kunnen geen infrarood zien. Kijk maar eens in je afstandsbediening. Misschien hebben ze dat expres gedaan zodat ie een beetje opvalt, maar IR waarnemen...dat gaat niet met onze oogjes.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Leds stralen altijd een spectrum uit*, niet specifiek maar één bandbreedte. Dan was het immers een laser. Dus infrarood leds zitten heel dicht tegen rood aan, en dat kan best zichtbaar zijn.

Op het werk had ik laatst een installatie met UV-leds, die kon je ook gewoon zien oplichten. Wel veilig met een bril op, want het was niet echt gezond.

*: Nou ja, niet altijd, maar de goedkopere wel. In dit geval gaat het vast om de goedkopere varianten.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-07-2015 18:50 ]

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

tellavist schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:26:
[...]

Dat klopt ook gewoon.
Diefstal maakt uit van beperkt casco (samen met brand en natuur) en je valt enkel terug voor WA en volcasco schade (indien de motor volcasco is verzekerd val je dus niet terug voor een beperkt casco dekking, welke onderdeel uitmaakt van de volcasco verzekering)

kan me wel voorstellen dat ze na een 2e diefstal op korte termijn eisen gaan stellen of zelf niet meer w=illen verzerkere..n

• Mawlana
tellavist schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:26:
[...]

Dat klopt ook gewoon.
Nou ja, diefstal is in mijn ogen ook schade. :P

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Maar geen schuldschade, dus geen terugval. Is het dat wel, geen uit keer, dus voor de verzekeraar geen schade, dus alsnog geen terugval ;)

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 27-07-2015 21:00 ]

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:15

Chakotay

Lick here to continue

Hm, het kenteken van de GSX-R zat opeens flink los, bleek het kuipwerp waar hij vast zit redelijk uitgescheurd te zijn. Dat maar even verstevigd dus:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kEeM7gal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h7ZyEGUl.jpg

Handig zeg, oude DIMMetjes

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Chakotay schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:58:
Hm, het kenteken van de GSX-R zat opeens flink los, bleek het kuipwerp waar hij vast zit redelijk uitgescheurd te zijn. Dat maar even verstevigd dus:

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat een mooie oplossing! Nog lichtgewicht ook :D

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[afbeelding]

[afbeelding]

_O-
geweldig :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Tylen

Tylen

Nerd ;)

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-01 00:20
(jarig!)
_/-\o_

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 418O2
Ik had laatst een nerd-fix aan mijn singlespeed (Wat eigenlijk een dualspeed is). De beugel van de terugtraprem had ruimte over, die heb ik opgevuld met de buitenkant van een oude gesleveede IDE PATA kabel. Mooi werk :)

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is wel een aardige oplossing maar toch wordt ik niet zo vrolijk als ik dit soort dingen zie :/

Zelf ben ik een redelijk fanatiek klusser die altijd voor 100% afwerking en nauwkeurigheid gaat en als ik dan dit soort dingen zie .......... :X

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Het is wel een aardige oplossing maar toch wordt ik niet zo vrolijk als ik dit soort dingen zie :/

Zelf ben ik een redelijk fanatiek klusser die altijd voor 100% afwerking en nauwkeurigheid gaat en als ik dan dit soort dingen zie .......... :X
Niet iedereen is zo ingesteld.. MacGyver deed het ook op zijn manier :) (*stom voorbeeld, maar je begrijpt het wel) :)

Never ever financial advice...

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:11:
[...]

Bij een mooie nieuwe fiets ben ik ook wat netter. Bij een 14 jaar oud hok met 100k op de teller, meh. Zolang het werkt vind ik creatief doen leuker :P

De 'goede' oplossing zou zijn om die hele undertray te vervangen, maar zie die maar eens te vinden om 8 uur 's avonds als je de motor de volgende ochtend weer nodig hebt....

[ Voor 14% gewijzigd door Chakotay op 28-07-2015 10:22 ]

• Jolke

[afbeelding]

[afbeelding]

Hèhè, creatief. :)

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 09:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo, afgelopen zondag mijn eerste keer op het circuit gehad. Wat een ervaring, GEWELDIG.
Ik kan het iedereen aanraden. Lekker met groep 1 rondgereden, helaas maar 4 sessies kunnen doen in plaats van de geplande 5. Het ging op een gegeven moment zo hard regenen dat we er maar mee ophielden.

Begonnen met 3.08 rondetijd, en op het einde 2.42 geloof ik. Al is het echt meer techniek, en je moet soms een beetje wachten op achterblijvers. Advies gekregen om volgende keer de snelste groep binnen groep 1 te nemen. Maar wat een ervaring, en wat een sfeer. Zo jammer alleen dat het veel geld is (niet duur, veel geld) Anders was ik daar elk weekend. Je wordt wel echt met je neus op de feiten gedrukt:

- Jij rijdt "sportief" op straat? Mooi, daar heb je geen hol aan
- Alleen omdat ik geen spiegels heb, betekend niet dat ik er niet kijk elke keer voor ik rem.
- Je marge mag zo een enorm stuk dunner dan op straat. Dat is ook een psychologische stap die je moet maken.
- 15 jaar oude rubberen remleidingen remmen een huur S1000RR er niet uit, probeer het dus ook maar niet (stalen zijn al besteld)
- Verstelbare koppeling is wel handig als je zo vaak moet schakelen.

Ik had ook een zenuwachtig gevoel vantevoren, al die gasten kennen elkaar, en ik ben nieuw. Maar iedereen is zo vriendelijk en wil je helpen en tips geven. Geweldige ervaring.

/rant

ok dan, 1 foto om het af te leren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KlscTg3.jpg

PSN & XBL: Denkoyugo

• _Apache_

_Apache_

For life.

Leuk om te lezen, wanneer staat de volgende gepland?

Verwijderd

Denko schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:25:
- Je marge mag zo een enorm stuk dunner dan op straat. Dat is ook een psychologische stap die je moet maken.
Dat ben ik niet met je eens, de marge op straat is nihil vooral met een wat sportiever rijgedrag ;)

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:37:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, de marge op straat is nihil vooral met een wat sportiever rijgedrag ;)
Ik hou op straat toch echt veel meer marge aan dan op het circuit. Marge als in, (ruim) onder het maximale van je kunnen/durven rijden, misschien bedoel jij het op een andere manier?

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-01 23:19
Denko schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:25:
Zo, afgelopen zondag mijn eerste keer op het circuit gehad. Wat een ervaring, GEWELDIG.
Ik kan het iedereen aanraden. Lekker met groep 1 rondgereden, helaas maar 4 sessies kunnen doen in plaats van de geplande 5. Het ging op een gegeven moment zo hard regenen dat we er maar mee ophielden.

Begonnen met 3.08 rondetijd, en op het einde 2.42 geloof ik. Al is het echt meer techniek, en je moet soms een beetje wachten op achterblijvers. Advies gekregen om volgende keer de snelste groep binnen groep 1 te nemen. Maar wat een ervaring, en wat een sfeer. Zo jammer alleen dat het veel geld is (niet duur, veel geld) Anders was ik daar elk weekend. Je wordt wel echt met je neus op de feiten gedrukt:

- Jij rijdt "sportief" op straat? Mooi, daar heb je geen hol aan
- Alleen omdat ik geen spiegels heb, betekend niet dat ik er niet kijk elke keer voor ik rem.
- 15 jaar oude rubberen remleidingen remmen een huur S1000RR er niet uit, probeer het dus ook maar niet (stalen zijn al besteld)
- Verstelbare koppeling is wel handig als je zo vaak moet schakelen.

Ik had ook een zenuwachtig gevoel vantevoren, al die gasten kennen elkaar, en ik ben nieuw. Maar iedereen is zo vriendelijk en wil je helpen en tips geven. Geweldige ervaring.
Ik word er helemaal enthousiast van :P

Staat ook nog op mijn lijstje. Ben niet verder gekomen dan de twee circuits in Lelystad.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Denko, wat bedoel je met die spiegels-comment? Kijk je elke keer bij het aanremmen om? Bij mij is elke keer erin gestampt dat je vooral naar je lijn moet blijven kijken en dat inhalen (wat in groep 1 niet eens mag) de verantwoording van degene achte rje is :)

Verwijderd

Chakotay schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:47:
[...]

Ik hou op straat toch echt veel meer marge aan dan op het circuit. Marge als in, (ruim) onder het maximale van je kunnen/durven rijden, misschien bedoel jij het op een andere manier?
Ik bedoel het als in: op straat heb je geen mooie uitloopstroken, maar dikke bomen of vangrails langs de weg, er zitten putdeksels in de weg, je komt overal zondagsrijders tegen. Dus als we het over leven of dood hebben is de marge op straat minder dan nihil ;)

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ho, dubbel...

[ Voor 96% gewijzigd door Chakotay op 28-07-2015 11:00 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Ik bedoel het als in: op straat heb je geen mooie uitloopstroken, maar dikke bomen of vangrails langs de weg, er zitten putdeksels in de weg, je komt overal zondagsrijders tegen. Dus als we het over leven of dood hebben is de marge op straat minder dan nihil ;)
Ahh, andersom gezien. Dat kan ook natuurlijk. Wat jij beschrijft is juist de redden dat ik op straat veel meer marge aanhou :)

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 09:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

Chakotay schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:54:
@Denko, wat bedoel je met die spiegels-comment? Kijk je elke keer bij het aanremmen om? Bij mij is elke keer erin gestampt dat je vooral naar je lijn moet blijven kijken en dat inhalen (wat in groep 1 niet eens mag) de verantwoording van degene achte rje is :)
Ik heb altijd VOOR ik rem, kijk ik even hoe ver diegene achter mij is (op straat) Wordt je bij je rijbewijs aangeleerd. En dat is zo een automatisme dat ik dat op circuit ook doe (waar ik dus helemaal geen spiegels heb. Ik kijk de lege ruimte in, en mijn hersens foppen mij een beetje.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:37:
[...]

Volgens mij snap je mij dan verkeerd. Op straat als ik "sportief" door de bocht ga, reken ik dat er grind in de bocht ligt of dat er een auto stilstaat op de weg. Dat hoeft allemaal niet op circuit, dus je kan die ingebouwde marge grotendeels weglaten en harder de bocht door. Dat duurt even voor je dat uit je systeem hebt.

PSN & XBL: Denkoyugo

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-01 21:58

DinX

Motormuis

Zo snel kan het dus gebeuren

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39

Metro2002

Memento mori

DinX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:09:

[video]
Ik heb het filmpje nou 5 keer opnieuw bekeken maar zie niet wat er nou fout gaat. Wat gebeurde er?
Glad stuk? Aquaplanning?

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 28-07-2015 13:19 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Metro2002 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Ik heb het filmpje nou 5 keer opnieuw bekeken maar zie niet wat er nou fout gaat. Wat gebeurde er?
Glad stuk? Aquaplanning?
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iWGkCSKh33SPUME8ULC3mJQy/medium.jpg

Ik dacht eerst door heel die teerstreep op de middenlijn, maar nu ik vergelijk met het filmpje ... kijk eens voor het linker voorwiel van die Nederlandse wagen...

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[video]
Lijkt wel of je achterwiel geglipt.. bij 17 seconde zie je de achterkant iets naar rechts komen, daarna word er geprobeerd te corrigergen maar dat escaleerd tot voorwiel overdwars met alle gevolgen van dien...
Op die KTM zit toch traction control ?

Hoe zit dat in BE, kan je de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor gevaarlijk wegdek?

[ Voor 32% gewijzigd door ToolkiT op 28-07-2015 13:25 ]

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:16
Toch raar.. ik vermoed aqua planning, met een kleine "onbewuste" correctie, omdat je motor tegen die snelheid gewoon rechtdoor wil blijven gaan. Tenzij je niet aan het bijsturen was met je lichaam, kan het enkel aqua planning zijn.

Never ever financial advice...

• DinX

DinX

Motormuis

ToolkiT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:23:
[...]

Lijkt wel of je achterwiel geglipt.. bij 17 seconde zie je de achterkant iets naar rechts komen, daarna word er geprobeerd te corrigergen maar dat escaleerd tot voorwiel overdwars met alle gevolgen van dien...
Op die KTM zit toch traction control ?

Hoe zit dat in BE, kan je de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor gevaarlijk wegdek?
Heeft z'n grenzen hè die MTC. Je hoort hem al ingrijpen tijdens de eerste seconden. Daarna hoor je me vertragen, schuif ik op naar de linker strook (die beter lag) en poef. Ook even de MTC, maar als je daarna (zie foto) een hele strook van dat spul krijgt ...

Wegbeheerder aansprakelijk stellen is mogelijk maar m'n verzekeraar gaf me heel erg weinig kans.
Dan had ik ook aangifte moeten gaan doen bij de politie van die gemeente, dossier openen via de rechtsbijstand,... M'n eigen risico is toch maar een 350 euro ofzo, en voor de rest is het enkel bij de polis van een volgende motor dat die 10% hoger gaat zijn (het all risk gedeelte, schadevrije jaren heeft het geen invloed op). Om dan met rechtzaken en dergelijke te beginnen...

En bewijs maar eens dat het door dat pek/bitumen kwam en niet gewoon door het water (was echt een stortbui ervoor).
kazzzdafke schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:25:
Toch raar.. ik vermoed aqua planning, met een kleine "onbewuste" correctie, omdat je motor tegen die snelheid gewoon rechtdoor wil blijven gaan. Tenzij je niet aan het bijsturen was met je lichaam, kan het enkel aqua planning zijn.
Nope, puur dat pek/bitumen. Aqua planning voelt anders aan (al genoeg door gereden) en heb je trouwens niet zo snel op een motor door het kleine contactvlak.

[ Voor 43% gewijzigd door DinX op 28-07-2015 13:28 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

btw.. om in de mineur te blijven..
Vandaag is Decoy88's laatste ritje:
Afbeeldingslocatie: http://www.familieberichtenopinternet.nl/uploads/Advertentie_0416694001437750196.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11822507_10205040973327589_7355598247300004505_n.jpg?oh=20e720fad5af650321afbf185edfe87f&oe=5649EE31

[ Voor 36% gewijzigd door ToolkiT op 28-07-2015 14:51 ]

• 418O2
ToolkiT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:26:

[afbeelding]
Wel mooi :) Ik moet zeggen dat ik meer en meer het idee krijg dat motorrijders onderelkaar een leuke community zijn.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DinX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:26:
[...]

Heeft z'n grenzen hè die MTC. Je hoort hem al ingrijpen tijdens de eerste seconden. Daarna hoor je me vertragen, schuif ik op naar de linker strook (die beter lag) en poef. Ook even de MTC, maar als je daarna (zie foto) een hele strook van dat spul krijgt ...
Tja, dit is wel een erg slecht wegdek.. je deed geen gekke dingen en zo te zien reed je niet een gevaarlijke snelheid.. dus puur door het wegdek ging je onderuit.. ik zou advies bij je verzekering inwinnen..

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

418O2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:28:
[...]

Wel mooi :) Ik moet zeggen dat ik meer en meer het idee krijg dat motorrijders onderelkaar een leuke community zijn.
Ja, op een enkele hufter na is er wel een mooie broedershap onder motorijders :)

• DinX

DinX

Motormuis

ToolkiT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:29:
[...]

Tja, dit is wel een erg slecht wegdek.. je deed geen gekke dingen en zo te zien reed je niet een gevaarlijke snelheid.. dus puur door het wegdek ging je onderuit.. ik zou advies bij je verzekering inwinnen..
Mja, ervoor reed ik wel een stuk sneller omdat ik wat auto's voorbij wou. Maar eenmaal op de rechterstrook en na de eerste ingreep van de MTC reed ik zeker weten max 120.
De aanwezigheid van en waterplas op een autosnelweg bij hevige regenval is een normaal en velvuldig voorkomend verschijnsel, waarmee een bestuurder rekening moet houden en kan op zichzelf niet beschouwd worden als een gebrek van die snelweg in de zin van art. 1384, eerste lid, B.W.. Dit is des te meer het geval wanneer dit fenomeen zich voordeed over verschillende en grotere afstanden van die autosnelweg. Pol. Brugge 13/12/2004, R.W. 2006-2007, 1213.
Bewijs maar eens dat het echt door dat pek was en niet gewoon door de hoeveelheid water...

[ Voor 36% gewijzigd door DinX op 28-07-2015 13:32 ]

Verwijderd

DinX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:26:
[...]

Ik rij ook vaak in de regen maar het blijft een verradelijke bedoening. Er hoeft maar wat olie, troep, een natte putdeksel of wat van die teerstrepen te liggen en vaak voel je dan de boel glibberen en glijden :(

Ik mocht ook vaak erg hard in de regen rijden maar tegenwoordig kom ik met dat soort weersomstandigheden niet meer boven de maximum snelheid uit.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DinX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:30:
[...]

Bewijs maar eens dat het echt door dat pek was en niet gewoon door de hoeveelheid water...
Door water ga je niet onderuit , door pek wel. Als ik het filmpje frame voor frame bekijk zie ik volgens mij inderdaad dat je precies op het punt dat je de teerstreep raakt gaat glibberen.

• DinX

DinX

Motormuis

Metro2002 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:37:
[...]

Door water ga je niet onderuit , door pek wel. Als ik het filmpje frame voor frame bekijk zie ik volgens mij inderdaad dat je precies op het punt dat je de teerstreep raakt gaat glibberen.
Dan nog
Iedere automobilist is zelf verantwoordelijk voor zijn snelheid en rijgedrag bij glad weer. Iedere automobilist moet er rekening mee houden dat de weg glad kan zijn en zijn rijstijl daarop aanpassen. Een schadevergoeding van de wederpartij of de wegenbeheerder door een aanrijding bij glad weer is dan ook vaak niet aan de orde.
Ik denk dat de 350 euro eigen risico (en eventueel 4 jaar lang 120 euro ofzo per jaar meer bij e volgende all risk polis) heel de rompslomp niet waard is. Vrij nemen om aangifte te doen, hopen papierwerk, verzekeraar, misschien voor de rechtbank komen,...

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 28-07-2015 13:39 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het lijkt er meer op dat de MTC ingrijpt op het pek (en er dan nog niets gebeurt) waarna je net ná het pek weer grip krijgt met wielen die langzamer draaien dan de motor daadwerkelijk gaat (en dus in feite zonder dat je het zelf doet flink remt)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

DinX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:38:
[...]

Dan nog

[...]

Ik denk dat de 350 euro eigen risico (en eventueel 4 jaar lang 120 euro ofzo per jaar meer bij e volgende all risk polis) heel de rompslomp niet waard is. Vrij nemen om aangifte te doen, hopen papierwerk, verzekeraar, misschien voor de rechtbank komen,...
Zo zou je nooit een schadevergoeding kunnen krijgen door nalatigheid van wegbeheerders als het regent natuurlijk ;) . Als het niet téveel moeite is zou ik het zelf iig proberen.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Precies; nee heb je, ja kun je krijgen :)

Yamaha MT-09

• maartend
  • Laatst online: 19:47

[afbeelding]
Als de begrafeniswagen pech krijgt weten we dat Decoy heeft liggen rommelen.
Sterkte daar.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 143% gewijzigd door _eLMo_ op 14-02-2018 11:21 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

maartend schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:43:
[...]

Als de begrafeniswagen pech krijgt weten we dat Decoy heeft liggen rommelen.
Sterkte daar.
LOL :)

Ik ben er zelf niet bij, maar volg het via FB..

• DinX

DinX

Motormuis

_eLMo_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:44:
[...]

En dan ben je blij met je allroader met dikke valbeugels en grote koffers :)

* _eLMo_ ook ervaring mee
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/SrfCfHwkg2VO54XBKBzfbF4d/medium.jpg

Iets dunnere beugels :p

Verwijderd

Wat ik me nu ineens afvraag met betrekking tot een hoog zwaartepunt. In het dagelijkse verkeer heb je niet meer kans om in de problemen te komen met een all-road (lees: onderuit gaan, de bocht uit vliegen, etc etc) gezien het onderstaande artikel uit moto-plus:

De discussie is zo oud als de motorfiets zelf. Maar wat is nu eigenlijk beter: een hoog of een laag zwaartepunt? De voorstanders van een laag zwaartepunt dringen zich onmiddellijk op en roemen de daaraan gekoppelde handelbaarheid. Zelfs een grote motorfabrikant als BMW onderstreept deze zienswijze zoals bijvoorbeeld met de K-serie. Op het eerste gezicht hebben ze absoluut een punt. Ga maar eens naast zo’n machine staan (schets links), pak het stuur beet en kantel de motor snel van de ene naar de andere kant. Een motor met een laag zwaartepunt biedt dan het minste weerstand en voel licht en handelbaar aan. Logisch, want het lage zwaartepunt, dus het massacentrum van alle voertuigonderdelen, legt bij een kiepbeweging om de lengteas (een denkbeeldige lijn van het voorste naar het achterste bandcontactvlak ) een kortere weg af (groen) dan een hoog zwaartepunt (rood). Volgens de logica der hevelwerking moet een persoon staand naast een machine met een hoog zwaartepunt meer kracht gebruiken dan bij een motor met een laag zwaartepunt. Stilstaand of rangerend wordt zo’n laag zwaartepunt over het algemeen als prettig ervaren, omdat het immers licht en stabiel aanvoelt.

Maar wat nu als de motor rijdt? Dan geldt het hierboven geschetste scenario in ieder geval niet langer. De reden: de machine wordt niet langer middels een tweede via stuur en ondergrond verbonden systeem (de hier naast de motor staande rijder) in een hellingshoek gedwongen, maar door de rijder op de motor. Die moet het opnemen tegen de stabiliserende gyroscopische werking van de wielen, die niet langer rechtuit maar onder hellingshoek moeten roteren. Hoe gaat dat? Dat geschiedt door een tegengesteld ingeleide stuurbeweging. Ergo: voor een linkerbocht wordt het stuur eerst één à twee graden naar rechts gedraaid, waarna motor en bestuurder naar links een bocht maken. Je kunt boeken vol schrijven om dit proces natuurkundig te verklaren, maar het kan ook eenvoudiger: we gooien alles overhoop en vervangen de persoon, die aan het stuur trekt, door een zijdelingse kracht aan het voorwiel. Deze kracht ontstaat zodra een motor een bocht maakt. Des te hoger het zwaartepunt ligt, des te makkelijker dat zwaartepunt zich nu uit de loodrechte lijn met het asfalt laat brengen.

Een ander verschijnsel, precessie genaamd, openbaart zich op prachtige wijze bij een uitgebouwd voorwiel. Zorg dat het wiel kan draaien, houd het bij de as vast en ‘stuur’ naar rechts. Er treedt dan onmiddellijk een sterke kracht op, die het draaiende wiel vervolgens naar links kiept. Deze kracht versterkt de kantelbeweging onder hellingshoek. En dan komen er ook zaken als massatraagheid en de gyroscopische werking van het draaiende achterwiel en de draaiende delen in het blok om de hoek kijken. Een verhaal zonder eind en ook daar zijn boeken over vol geschreven, maar wij concentreren ons voor het gemak puur op het zwaartepunt. Stapel eens tien bierkratjes op elkaar – bij voorkeur zonder de flessen – en begin dan eens aan het onderste krat te trekken. Deze stapel zal dan sneller gaan wankelen dan een stapel van slechts twee kratten, nietwaar? Maar het zwaartepunt mag ook niet te hoog liggen. De motor duikt dan veel te sterk in een hellingshoek en het ‘omvallende’ zwaartepunt moet dan worden afgeremd. Dat is bijvoorbeeld goed te voelen op een volgetankte allroad. Motorrijders met veel gevoel voor wat er onder de wielen gebeurd, zullen merken hoe ze in een hellingshoek haast onbewust licht tegensturen om niet nog platter te gaan. Dat kan bij een motor met een te hoog zwaartepunt de gewilde lijn aardig verpesten, omdat het geheel dan nerveus wiebelig aanvoelt. Op het slalomparcours op onze Toptest-baan zijn eigenlijk ook alleen de motoren met een nauwkeurig uitgebalanceerde zwaartepunthoogte echt snel.

Tot dusverre hebben we de breedte van de banden buiten beschouwing gelaten, maar al naar gelang zwaartepunthoogte is ook dit een factor om rekening mee te houden. Vooral motoren met brede banden hebben, vanwege het aan de binnenzijde van de bocht geringere bandcontactvlak (zie schets rechtsboven), bij gelijke snelheid en gelijke radius meer hellingshoek nodig dan puur rekenkundig nodig is. Theoretisch zou bij een zijdelingse kracht van 1G (dus het eigen gewicht van de motor en rijder) een hellingshoek van slechts 45° nodig zijn (theoretisch vereiste hellingshoek bij bandbreedte nul). Bij de daadwerkelijk benodigde hellingshoek van de motor speelt ook de hoek die door het hart van de band en het zwaartepunt voert een rol. Hoe hoger het zwaartepunt, hoe kleiner de benodigde hellingshoek. Of anders gesteld: op ons Toptest-parours kan sneller worden gereden, omdat daar steeds de maximaal mogelijke hellingshoek wordt benut. In de racerij is dit van wezenlijk belang. Door verschillende zwaartepunthoogtes (waarbij de motor in zijn geheel en in sommige gevallen alleen het motorblok wordt verhoogd of verlaagd) kan een machine in feite op ieder willekeurig circuit of op een bepaald bochtenverloop worden afgesteld. Doorgaans wordt op smalle circuits met lang doorlopende bochten voor een hoger zwaartepunt gekozen (minder hellingshoek nodig, meer grip bij bochtuitgang) en op snelle banen voor een wat lager zwaartepunt (minder wheelie-neiging bij volgas acceleratie, betere stabiliteit bij remmen, stabieler stuurgedrag). Maar geen licht zonder duisternis. De hoogte van het massazwaartepunt kan aan de andere kant ook de oorzaak van allerlei onrust in een rijwielgedeelte zijn. Bij een hoog zwaartepunt kan een lichte, ongeplande stuurbeweging, bijvoorbeeld veroorzaakt door luchtturbulentie, op hoge snelheid resulteren in een vervelende pendelbeweging. Ook hobbelig wegdek in een bocht kan instabiliteit veroorzaken. In de praktijk komen dit soort problemen vooral voor als bijvoorbeeld de achterzijde van de motor door een verhogingskit extreem is gelift. Hierdoor wordt ook de stuurgeometrie nog eens extreem nerveus, doordat de balhoofdhoek fors steiler wordt en de naloop veel korter.

Maar stabiliteit alleen is niet de enige reden waarom er grenzen aan de hoogte van het zwaartepunt zitten. Ook wat betreft remmen en accelereren is dat het geval. Reden: door de lange hevelarm van het hoge zwaartepunt wordt de dynamische aslastverdeling verhoogd, wat bij accelereren al snel resulteert in wheelie’s en bij remmen in een ongeplande stoppie. Daarom is de keuze voor de hoogte van het zwaartepunt van een motor altijd een compromis tussen het ontwikkelings- en gebruiksdoel. In tegenstelling tot een draaibeweging bij stilstand (foto links) is de hoogte van het zwaartepunt tijdens het rijden (foto rechts) slechts één van de vele factoren die invloed hebben op de handelbaarheid van de een motor. Om de motor onder hellingshoek door een bocht naar links te sturen, ontstaat door de stuurimpuls (circa één tot twee graden stuurbeweging) naar rechts een zijdelingse kracht die het zwaartepunt als het ware uit de loodrechte lijn drukt. Daar komt een precisiekracht naar links bij, die een rolmoment veroorzaakt en het zwaartepunt aansluitend in een hellingshoek naar links brengt. Het kiepen wordt afgeremd door de naloop van het voorwiel en zo nodig kan de stuurimpuls door een stuurbeweging naar de binnenzijde van de bocht worden afgeremd zodra de gewenste hellingshoek is bereikt. Een homogeen afgestelde motorfiets vraagt onder hellingshoek slechts minimale stuurkrachten. Oprichten doen motor en rijder zich als het stuur naar de binnenzijde van de bocht wordt gedraaid of als er wordt geaccelereerd. Een hoog zwaartepunt leidt bij gelijke zwaartekracht (rood) tot een groter kiepmoment door de langere hevelarm. Een hoog zwaartepunt laat zich door de zijdelingse kracht op het wiel dankzij de langere hevelarm makkelijker omkiepen. Voor een zo goed mogelijke handelbaarheid van de motor wordt meestal getracht om alle zware onderdelen rond het zwaartepunt van de motor te concentreren. Met het zwaartepunt van de rijder moet bij het constructieproces eveneens rekening worden gehouden, omdat deze factor met name bij lichte motorfietsen een niet te onderschatten rol speelt. Bestuurder en machine hebben namelijk een gezamenlijk zwaartepunt. Hoe hoger het zwaartepunt, des te geringer de noodzakelijke hellingshoek. Rijdt een motor met een zwaartepunthoogte van 800 millimeter een hellingshoek van 30 graden bij een effectieve bandbreedte van 160 millimeter (gemiddelde uit voor- en achterbandbreedte, foto rechts, rode lijn), dan zal bij een tot 500 millimeter verlaagd zwaartepunt (groene lijn) de noodzakelijke hellingshoek bij een gelijkblijvende bochtensnelheid met 3 graden worden verhoogd. Actief bochtenwerk: de blik naar voren en de knie uitgestoken. 500 millimeter zwaartepunthoogte, 33 graden.

• tdw

tdw

Amai seg!

[video]
Volgens mij mag je nog van geluk spreken dat je er met een lowsider vanaf bent gekomen :X

~ James May

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:55:
[...]
En iedereen rijdt dezelfde kant op
En je hebt geen voetgangers/fietsers met zelfmoordneigingen
En en staat een ambulance klaar, dus medische hulp is in een mum bij je als het nodig is.

Circuitdagje zou ik ook wel een keer willen doen met de trekker. Gewoon om eens lekker wat dingen uit te proberen. Niet persé om hard te rijden. Meer techniek bijschaven. Je kunt zo lekker dingen proberen omdat je steeds hetzelfde rondje rijdt.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ToolkiT schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:30:
[...]
Ja, op een enkele hufter na is er wel een mooie broedershap onder motorijders :)
Ja, sorry... :+

Verwijderd

tdw schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:36:
[...]

Volgens mij mag je nog van geluk spreken dat je er met een lowsider vanaf bent gekomen :X
een highsider is lastig op nat wegdek.
er is nauwlijks een punt voor de vering en banden om grip te krijgen .

zuur om met hagel nieuwe machine onderuit te gaan :S

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Iets? :+ Beetje vlak kantje zo. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:30
[afbeelding]

[afbeelding]
Het was een mooie en vooral indrukwekkende laatste rit..

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Tankiej schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:55:
[...]

Hij staat inmiddels ook op: http://tweakers.net/gallery/in_memoriam

bedankt @zeef

indrukwekkende fotos ook op MF:
http://www.motor-forum.nl...3/Uitvaart-Diekooi-4.html

[ Voor 17% gewijzigd door ToolkiT op 28-07-2015 22:55 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tankiej schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:55:
[...]

Ik was helaas niet in staat om met de motor op en neer te rijden naar het hoge noorden maar zelfs als voetganger was het indrukwekkend.

Ik heb Sjoerd daarstraks nog even een PM op MF gestuurd zodat de originele bestanden vanuit deze post bij Robert z'n ouders terecht kunnen gaan komen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jolke
Wauw, prachtig eigenlijk. Ik kende hem verder niet, maar als motorrijder moet dat toch fanatastisch zijn dat zoveel motor meegereden zijn. ;(

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:07

steveman

Comfortabel ten onder

Fijn dat er zoveel mensen op af gekomen zijn, ik hoop dat de nabestaanden er veel steun aan hebben gehad!

Naast mijn naam tzt/evt liever geen kruisje maar een finishvlaggetje

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Tylen

Tylen

Morgen dagje spelen op Zolder, ik neem de regen banden niet mee. Hopelijk blijft het droog..

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Tylen schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:10:
Morgen dagje spelen op Zolder, ik neem de regen banden niet mee. Hopelijk blijft het droog..
Zolang je sessies 's ochtends zijn... :p

weer zolder

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

steveman schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:07:

Naast mijn naam tzt/evt liever geen kruisje maar een finishvlaggetje
d:)b

• Tylen

Tylen

Chakotay schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:19:
[...]

Zolang je sessies 's ochtends zijn... :p

[afbeelding]
60% kans op neerslag lees ik als 40% kans op geen regen :P MOOI :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:26:
Wat ik me nu ineens afvraag met betrekking tot een hoog zwaartepunt. In het dagelijkse verkeer heb je niet meer kans om in de problemen te komen met een all-road (lees: onderuit gaan, de bocht uit vliegen, etc etc) gezien het onderstaande artikel uit moto-plus:
Heel verhaal maar volgens mij is het :

Laag zwaartepunt zorgt voor stabiliteit bij lagere snelheden (Bv Scooters)
Hoog zwaartepunt zorgt voor makkelijk sturen op hogere snelheden.

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-01 09:16
Tylen schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:07:
[...]

In een casino zou ik er voor tekenen! :)
Veel plezier daar man! :)

Een handtekening?!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Tylen schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:07:
[...]

Goede instelling *O*

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:17
Tylen schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:10:
Veel plezier! Beetje regen in de middag tot nu. Prima te doen dus :9~

Hoop dit jaar ook nog te gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 29-07-2015 16:35 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dit werd door Berrt Duursma op FB gedeeld: verkoopcijfers voor Duitsland juni 2015. 7 BMW's in de top-20 en de Nr.1 verkocht bijna 2x zoveel als de Nr.2...hoe krijgen ze dat toch voor elkaar? Het is niet dat ze zo goedkoop zijn. Hoewel je het misschien ook zo kunt lezen dat de goedkopere motorfietsen meer verspreid over de merken worden verkocht en de duurdere motoren primair door BMW worden verkocht.

[edit]
Misschien is deze post leuker mét link: http://www.motorradonline...hland/672780/fsuebersicht :+

[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 29-07-2015 21:01 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 105 Laatste