Mijn GS heeft het volgens mij ook, maar dat is een slimmer systeem als wat ze eerst hadden. Voorheen had je iABS oid die ook als je de achterrem gebruikte, de voorrem activeerde. Maar met wat er nu op zit, kan je gewoon je kunstjes doen met slepende achterrem zonder ellendige bij-effecten. Ook motorfabrikanten leren bij...
Ik ben wel erg onder de indruk van de ABS op die GS (en waarschijnlijk alle moderne motoren). Ik was de toch wat tragere ABS van die RT gewend die toch nog (op grind bv) voor een kort blokkerend wiel zorgde. Ik heb op de pistes in Marokko dikwijls op gravel met de voorrem geremd en dat ging perfect. Een enkele keer voelde ik met de achterrem even dat het pedaal 'terugtikte' maar nooit blokkerende wielen ofzo.
Ik had dat vertrouwen al gekregen in Hechlingen waar we de steile hellingen af moesten en met de voorrem de snelheid regelen. Dat klinkt heel eng, vooral als je bovenaan die akelig steile helling staat met zo'n monster. Maar het werkt gewoon heel goed. Wat trouwens met die afdaling ook erg goed werkt is de speciale voorwielophanging van zo'n boxer. Die telelever duikt lang niet zo ver in als een normale voorvork dus de motor blijft heel goed bestuurbaar. Op die manier is het (volgens Berrt dan) veel makkelijker om zo'n GS van de helling af te krijgen dan een vergelijkbare (of wat lichtere) machine met normale voorvork. Uiteraard is een Husky van 120kg het makkelijkst, maar even voor het idee. Je zou denken dat zo'n GS een lomp bakbeest is dat constant 'manhandled' moet worden, maar niets is minder waar.