Het grote motortopic deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 7 ... 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ricepuppet schreef op maandag 09 februari 2015 @ 20:56:
[...]

Nooit problemen mee gehad.

Heb al vier van die sets al gemonteerd op verschillende motoren, zonder problemen en met langdurig rijden. Enige wat ik doe is puur vervangen van de originele.

Wellicht dat de eerste lichtingen jaren geleden van gare kwaliteit waren, maar heb er nog geen een gehad die van slechte kwaliteit was.
't Heeft meer te maken met een niet 100% goede pas-vorm van 't gedeelte wat in/op de rem pomp aanpakt (iets met patenten en licentiekosten welke wél door bijv. Pazzo en TiTax afgedragen worden zodat ze de originele maten mógen gebruiken). Ik hoop niet dat je er ooit mee te maken gaat krijgen maar.... Een remhendel die steeds zwaarder in te drukken is, is een goede rede om je fiets aan de kant te zetten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
Noted.

Tot nu toe zijn ze altijd bij mij goed gefreesd en hopelijk blijft dat zo.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
Alsof die Chinezen iets om licentiekosten geven _O-

Heb de mijne altijd van the2wheels vandaan trouwens

[ Voor 34% gewijzigd door Maegrim op 10-02-2015 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

^^Met twee setjes nooit problemen gehad.

Nou ja... met het laatste setje nog geen problemen gehad.

motor die omdondert en op de remhendel landt... kun je ze moeilijk kwalijk nemen, kan wel als je het echt wil, maar dan ben je geen fijn warm mens

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

Metro2002 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:12:
Aangezien de ketting van mijn motor wat tegen de grenzen van lengte aanloopt wilde ik deze dit weekend spannen. Fiets op de middenstand, Borgclipje eruit en dan maar de juiste dop voor de wielmoer /asmoer (weetikveelhoedatdingheet :P ) zoeken. Eens zien, 22 te klein, 23 te klein, 26... te groot. En natuurlijk niets ertussenin bij de hand -O- Ik vermoed dat het dop 24 is, iemand een idee of dat kan kloppen? gaat om een 93'er kawa 500GPZS

Heb er nu iets meer dan 1000km mee gereden, is het normaal dat een ketting na relatief zo weinig km's gespannen moet worden?
Speling is tegen de 4,5cm aan. (dat is het maximale wat toegestaan is volgens het boekje, 3,5 is de speling die hij moet hebben)

Zo ja dan ga ik bij de opvolger hiervan echt even letten op het hebben van een cardan aandrijving denk ik. Heb geen zin om elke 1000km in een koude schuur te gaan staan knutselen.
Een ketting is een prima manier om je overbrenging te regelen, een cardan is niet perse de heilige graal.

Een ketting heeft alleen wat zorg nodig, vooral smering (en schoonmaken op zijn tijd) en stellen zijn gewoon nodig. Vooral smeren en af en toe schoonhouden zorgen ervoor dat je minder hoeft te stellen. (ik doe het zelf nooit namelijk, alleen bij de garage om de 8-9k km.) Mijn ketting krijgt wel om de 2 weken (~ 1750km) een laagje rode forte kettingvet.

Het mag dan wel eens een vieze velg opleveren, maar mijn vorige ketting ( en tandwielen for that matter ) hebben het 70k km uitgehouden. Respectabel kilometrage imho.

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 11-02-2015 11:03 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

_Apache_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:55:
[...]

Een ketting is een prima manier om je overbrengingen te regelen, een cardan is niet perse de heilige graal.

Een ketting heeft alleen wat zorg nodig, vooral smering (en schoonmaken op zijn tijd) en stellen zijn gewoon nodig.

Vooral smeren en af en toe schoonhouden zorgen ervoor dat je minder hoeft te stellen. (ik doe het zelf nooit namelijk, alleen bij de garage om de 8-9k km.)
Mijn ketting krijgt wel om de 2 weken (~ 1750km) een laagje rode forte kettingvet.
Smeren doe ik vrij regelmatig (denk nu over 1000km 4 keer gedaan) , schoonmaken moet ik nog wel even een keer doen. Ga vanavond even shoppen voor een goede dop 24 en dan een nieuwe poging doen . Kan ik de borgclip meermalen hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04

Exigence

dnkroz

Metro2002 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 16:12:
Aangezien de ketting van mijn motor wat tegen de grenzen van lengte aanloopt wilde ik deze dit weekend spannen. Fiets op de middenstand, Borgclipje eruit en dan maar de juiste dop voor de wielmoer /asmoer (weetikveelhoedatdingheet :P ) zoeken. Eens zien, 22 te klein, 23 te klein, 26... te groot. En natuurlijk niets ertussenin bij de hand -O- Ik vermoed dat het dop 24 is, iemand een idee of dat kan kloppen? gaat om een 93'er kawa 500GPZS

Heb er nu iets meer dan 1000km mee gereden, is het normaal dat een ketting na relatief zo weinig km's gespannen moet worden?
Speling is tegen de 4,5cm aan. (dat is het maximale wat toegestaan is volgens het boekje, 3,5 is de speling die hij moet hebben)

Zo ja dan ga ik bij de opvolger hiervan echt even letten op het hebben van een cardan aandrijving denk ik. Heb geen zin om elke 1000km in een koude schuur te gaan staan knutselen.
Mijn ervaring is dat een ketting voornamelijk de eerste paar honderd kilometer een aantal keer gesteld moet worden, en daarna duizenden kilometers niet (slechts smeren om de paar 100 kilometer). Op het moment dat hij weer gesteld moet worden dan gaat dit in een steeds rapper tempo, wat een goede indicatie is voor een versleten ketting.

Heb de mijne alleen de eerste 500-600 kilometer een keer of 3 gesteld. Daarna ~18.000 kilometer niet en de laatste 3000 kilometer vrij regelmatig tot het punt dat ik elke 100 kilometer een cm speling erbij kreeg :P

En ja, ~20.000 kilometer is niet veel voor een ketting... maar ik zorg er ook niet zo goed voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Maegrim schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 07:25:
Alsof die Chinezen iets om licentiekosten geven _O-

Heb de mijne altijd van the2wheels vandaan trouwens
Hier ook een setje van the2wheels. Wat het probleem vaak is/was, is dat sommige flaptoeters de hendels niet goed monteren. Mijn radiale rempomp heeft een apart busje in de originele hendel zitten die de stift van de plunjer indrukt. Dat busje moet je overzetten in de nieuwe hendel (in dat busje zit een kuiltje, waar de stift invalt), en je moet zorgen dat het pinnetje in het kuiltje valt.
Sommige gasten hadden daar niet op gelet, en zijn gaan rijden terwijl de remplunjer dus eigenlijk continu aangedrukt werd. Gevolg is dat je continu met slepende remmen rijdt, en dat na een tijdje (tijdens de eerste testrit) de remmen blokkeren.

Ik heb ze er overigens weer afgehaald, ik vond ze niet fijn in de hand liggen (de OEM hendels zijn 'ronder').

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Exigence schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:35:
[...]

Mijn ervaring is dat een ketting voornamelijk de eerste paar honderd kilometer een aantal keer gesteld moet worden, en daarna duizenden kilometers niet (slechts smeren om de paar 100 kilometer). Op het moment dat hij weer gesteld moet worden dan gaat dit in een steeds rapper tempo, wat een goede indicatie is voor een versleten ketting.

Heb de mijne alleen de eerste 500-600 kilometer een keer of 3 gesteld. Daarna ~18.000 kilometer niet en de laatste 3000 kilometer vrij regelmatig tot het punt dat ik elke 100 kilometer een cm speling erbij kreeg :P

En ja, ~20.000 kilometer is niet veel voor een ketting... maar ik zorg er ook niet zo goed voor ;)
Ah ok, goede kans dus dat hij straks een tijdje goed op spanning blijft. Zonet een dopsleutel 24 gehaald dus vanavond maar eens een nieuwe poging doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht ooit de volledig gesloten kettingkast eens standaard worden, automatische oiler erin, dan is 100k of nog meer prima haalbaar.
Geen idee waarom dit niet populair is, mijn Zündapp uit 1975 had dit al, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

_Apache_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:55:
[...]

Een ketting is een prima manier om je overbrenging te regelen, een cardan is niet perse de heilige graal.
Wat zijn de nadelen van een cardan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je verliest iets meer vermogen dan met een ketting.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Metro2002 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:14:
[...]

Wat zijn de nadelen van een cardan eigenlijk?
http://home.zonnet.nl/edwin.langeveld/aandrijving.html
http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=23764
"Nadelen
Een cardan is veel zwaarder dan een open aandrijving en daarom alleen rendabel voor gebruik bij zwaardere (toer)motoren. Door de verschillende overbrengingen gaan pk's verloren. Gaat een cardan stuk dan wordt het een duur verhaal."

"Nadelen:
- meer gewicht (zwaardere motor)
- minder souplesse; alhoewel een ervaren "cardan" rijder die goed kan compenseren
- klakken cardan bij trage snelheid (ontbreken spanning tussen motor en achterwiel)
- gemakkelijk blokkeren achterwiel bij plots afsluiten gashandel (een slipper clutch op een cardan moto is een "must have" en een prachtige ding)
- meer verlies in vermogen tussen motor en achterwiel"

Wat niet genoemd is dat je met een cardan ook het torsie effect kan hebben waar de motor iets kantelt door de gyroscopische krachten..

[ Voor 35% gewijzigd door ToolkiT op 11-02-2015 13:21 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25

Acid_Burn

uhuh

Klakken heb ik bij mijn BMW's nog nooit gehoord eigenlijk. Makkelijk blokkeren van het achterwiel? Waarom zou dat makkelijker zijn dan bij een ketting? Ook het souplesse verhaal vind ik dubieus. Dat heeft meer de maken met het gedrag van het motorblok dan met de cardanas/ketting.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Zwaarder, complexer, geen mogelijkheid tot aanpassen eindreductie, meer vermogensverlies, achterbrug design wordt beperkt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
ToolkiT schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:18:
[...]

Wat niet genoemd is dat je met een cardan ook het torsie effect kan hebben waar de motor iets kantelt door de gyroscopische krachten..
Dat effect zit ook in een boxer-motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jolke schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:40:
[...]

Da's waar, mogelijk is dat niet door de cardan maar alleen door de boxer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
ToolkiT schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:44:
[...]

Da's waar, mogelijk is dat niet door de cardan maar alleen door de boxer...
Of het alleen van een boxer komt, weet ik niet. Ik heb enkel op boxers met cardan gereden. Zou het even op de Guzzi van een collega moeten testen: die heeft cardan, maar met een v-blok. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jolke schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:46:
[...]

Of het alleen van een boxer komt, weet ik niet. Ik heb enkel op boxers met cardan gereden. Zou het even op de Guzzi van een collega moeten testen: die heeft cardan, maar met een v-blok. :P
ik heb op geen van beide gereden, maar heb wel van het effect gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

De nadelen van cardan (minder en minder worden) wegen imho niet op tegen de voordelen.

Het gewicht van een cardan met wordt het jaar minder, op m'n XT1200Z was de cardan maar even dik als de achterbrug van m'n oude Diversion. Ik kan me wel inbeelden dat je het op een fiets van 180kg harder zal merken dan op een buffel van 300kg.

Vermogensverlies, eigenlijk boeie. We spreken hier over 10% ofzo. Als je ziet dat de fietsen waarop een cardan zit vaak al een teruggetuned blok hebben van een zwaardere motor zit daar nog wel marge op. Mensen die met cardan rijden (meestal kilometervreters) maakt die 10-15pk ook niet zo enorm veel uit. Als fabrikanten echt wilden haalden ze die wel extra uit het blok.

En "het is duurder als het stuk gaat", ik ben benieuwd hoe vaak een cardan in de praktijk echt stuk gaat. Noch bij auto's, noch bij motoren heb ik daar al vaak van gehoord. We kunnen trouwens net zo goed vragen "wat als een ketting breekt". Daar heb ik eerlijk gezegd al meer van gehoord dan een kapotte cardan. en als je dan een beetje pech heb knalt het ding zo door je carter heen (of andere stukken).

Meerprijs van een cardan. Om en bij de 1000 euro (+ een tiental euro cardanolie bij elke grote beurt). Kostprijs van een kettingset en tandwielen is om en bij de 250-300 euro zonder werkuren (als je het zelf doet). Op 100.000km (wat geen gekke kilometers zijn op "cardanfietsen") heb je dat er dus al uit. Dan reken ik nog niet de busjes kettingspray, tijdverlies,... die je kwijt bent bij een ketting, zeker als je veel km rijdt. Om de 300km ofzo, bij regen nog wat vaker. Dat is in mijn geval 2 x per week smeren als het droog is.
Mijn nieuwe motor heeft dus een ketting in plaats van cardan, daar komt dus meteen een scott-oiler ofzo op ... hup ... 300 euro.

Het effect van "vertraging" of het ronddraaien heb ik zelf ook nooit wat van gemerkt.
Ik denk dat de motor hier meer invloed op heeft dan de cardan zelf. Al helemaal als we 1 van de grote cardangebruikers, BMW, gaan opnemen in de vergelijking. Dat is gewoon de boxer die je voelt (voel je zelfs als je stilstaat en toeren maakt, de cardan draait dan niet).

Dusja, met een cardan niks dan gemak imho. En meteen ook het enige wat ik echt ga missen op m'n nieuwe motor.

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 11-02-2015 17:34 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met het aantal kilometers dat jij maakt, overweeg je dan ook misschien de elektronische versie van de scottoiler? Zelf ben ik daar super tevreden over. Ja, dat kost knaken, maar:
Je bent niet afhankelijk van temperatuur, niet van zwaartekracht; het ding doet gewoon wat het moet doen. En bijstellen is ook zo gepiept; letterlijk een druk op de knop.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

DrivinUCrazy schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:38:
Met het aantal kilometers dat jij maakt, overweeg je dan ook misschien de elektronische versie van de scottoiler? Zelf ben ik daar super tevreden over. Ja, dat kost knaken, maar:
Je bent niet afhankelijk van temperatuur, niet van zwaartekracht; het ding doet gewoon wat het moet doen. En bijstellen is ook zo gepiept; letterlijk een druk op de knop.
Waarschijnlijk wel. Of de pro-oiler met GPS module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Jolke schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:40:
[...]
Ik denk het niet. De zuigers draaien precies tegengesteld. Het is meer de krukas en kardan die de reactiekrachten veroorzaken. Maar ook dat wordt steeds minder en voel je tijdens het rijden eigenlijk niet. Alleen als je stilstaat en je geeft gas.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:18:
Je verliest iets meer vermogen dan met een ketting.
in de auto industrie tellen ze gerust 16% verlies voor dat stukje tussen het blok en je voorwielen.

durf niet zo snel te zeggen wat de cardan op een motor inleverd..

denk eerlijk gezegt dat die in de auto beter zijn om het daar de standaard is en dus actiever word gewerkt om efficiency te verbeteren

een redelijke ketting is 98% efficient bijvoorbeeld

nu betekend dit overigens niet dat guzzi´s of guzzi´s met handtieten dus 14% inleveren op ketting aangedreven varianten.

de versnellingsbakken zijn daar anders gemonteerd waardoor de overbrenging naar cardan/tandiel ander is.

maar inderdaad de nadelen van cardan wegen vaak niet op tegen het voordeel van onderhoud.

dus laat je keuze van motor niet van afhangen van de overbrenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:49:
[...]

dus laat je keuze van motor niet van afhangen van de overbrenging
Inderdaad. Zoals ik zei, cardan is een dikke plus, en als je veel kilometers maakt met ketting zet je er een automatische smeerder op, klaar :)

En zoals je ook zei, je keuze van motor er van laten afhangen zou helemaal suf zijn.
Het absolute enige verschil in de praktijk is dat de PK's op het achterwiel meer afwijken van de cijfertjes in de folder. Qua rijplezier en -eigenschappen maakt het totaal geen verschil. Of misschien wel, maar je zal het nooit weten. Je kan niet kiezen tussen cardan en ketting bij 1 type (toch niet dat ik weet).

[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 11-02-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
mphilipp schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 18:55:
[...]

Ik denk het niet. De zuigers draaien precies tegengesteld. Het is meer de krukas en kardan die de reactiekrachten veroorzaken. Maar ook dat wordt steeds minder en voel je tijdens het rijden eigenlijk niet. Alleen als je stilstaat en je geeft gas.
De zuigers wel de krukas niet.
Betwijfel of de cardan dit veroorzaakt hoor

Als ik met mijn boxer stil sta en gas geef trekt hij naar rechts.
Ik merk het zelf al niet eens maar maar het is wel degelijk aanwezig

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 11-02-2015 21:18 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Daannn1987 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:17:
[...]

Als je het niet gewend bent merk je het enorm :p
Heb een keer een testrit gedaan met een GS en zat bij de rode lichten altijd te gassen om dat effect te voelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Laatst online: 19:55
Een ketting is niet zo heel effcient en zeker niet 98% (dan zouden auto´s ook wel kettingaandrijving hebben).

WAAROM EEN KETTING?

Zolang er in wedstrijdverband alleen maar kettingen gebruikt worden, moeten we aannemen dat er op dit moment nog geen effectievere manier is om de kracht over te brengen naar het achterwiel. Inderdaad blijven de wrijvingsverliezen met waarden tussen de vijf en zeven procent keurig binnen de perken, al kunnen deze bij gebrekkig onderhoud wel snel oplopen tot meer dan tien procent. En daarmee zijn we bij het voordeel van de tandriemaandrijving aanbeland, die een constant wrijvingsverlies van ongeveer 5% heeft. Bovendien hoeft een tandriem minder vaak gespannen te worden, kun je het smeren helemaal achterwege laten en is de levensduur ook nog eens veel langer. Nadeel is dat de brede tandriemen veel inbouwruimte vereisen en de noodzaak aan een brede zware riemschijf, die de onafgeveerde massa van het achterwiel verhoogt. Ook over de levensduur in combinatie met echt hoge vermogens heerst twijfel. De cardanaandrijving heeft bewezen schoon, onderhoudsarm en bijna onverslijtbaar te zijn. De nadelen: lastwisselreacties zijn onvermijdelijk en het gewicht van het systeem maakt de onafgeveerde massa aan het achterwiel vele malen groter. Het vermogensverlies ligt tussen de 7 en 10 procent.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Maar aan de andere kant weegt een ketting veel minder, het is makkelijker om een bandje of een velg te wisselen en gaan zo maar door. Ik vind het niet zo erg hoor dat een ketting steeds vaker gebruikt wordt, beetje onderhoud is zo spannend nu ook weer niet...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25

Acid_Burn

uhuh

Weet je hoe makkelijk het is om bij mijn BMW een bandje te wisselen? Makkelijker dan bij een fiets met kettingaandrijving denk ik.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Acid_Burn schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:48:
Weet je hoe makkelijk het is om bij mijn BMW een bandje te wisselen? Makkelijker dan bij een fiets met kettingaandrijving denk ik.
En wat dacht je van een Panigale of een CB1000r of een Speed Triple of een Superduke R (1290) of.... etc ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Daannn1987 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:17:
[...]
Betwijfel of de cardan dit veroorzaakt hoor

De krukas draait toch in lijn met de kardan? Die ronddraaiende beweging veroorzaakt het kantelmoment. De zuigers houden elkaar in balans. Als je van de zuigers last zou hebben, schud je van links naar rechts. Dat gebeurt niet. De reactiekrachten van de zuigers heffen elkaar op, en de balansgewichten aan de krukas zorgen ervoor dat de motor lekker soepel loopt en je er niet vanaf trilt. Maar de aandrijflijn draait, en die veroorzaakt de reactiekrachten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
Feitelijk zeg ik dat ook :) De zuigers heb je geen last van...
maar door het momentum van de krukas trekt het naar rechts

Het blijft ook niet naar rechts trekken... alleen bij het accelereren.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

aveenhuysen schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:22:
Een ketting is niet zo heel effcient en zeker niet 98% (dan zouden auto´s ook wel kettingaandrijving hebben).
+knip+
dan zoek je het eventjes op internet hoe je de precieze brekening doet, en dat (mits ketting in goede staat etc etc etc) je tussen 99 en 98% uitkomt

Drive efficiencies for different chain configurations
50 RPM 60 RPM 70 RPM 60 RPM 60 RPM
100 W 100 W 100W 150 W 175W
52–11 92.5 91.1 88.7 94.6 95.5
52–15 94.7 92.3 90.4 96.2 97.5
52–21 95.2 93.8 92.0 97.4 98.2

dit komt overigens wel uit een wetenschappelijk onderzoek naar vermogenverlies op fiets ketting, maar principe is hetzelfde

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het principe is hetzelfde, maar de ketting zwaarder en de contact oppervlakten tussen ketting en tandwiel groter. Kan me dus goed voorstellen dat daar een verschil in ontstaat.

• Jolke
Als ik me van een aantal pagina's terug de discussie kan herinneren, is een riem het meest efficient, gevolgd door ketting en dan cardan.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maakt mij niet zoveel uit wat efficiënter is. Een ketting is kut, kardan heb ik geen omkijken naar. En wie zei dat ie maar 100.000 mee ging? Think again. Er staat hier een RT voor de deur met 170k op de klok. Een paar duizen km geleden zijn alleen wat lagers op het scharnierpunt vervangen. Kardan is nog lang niet stuk.

En in je kostenplaatje (als je zover wilt gaan dan) moet je ook de 'arbeidsloon' meerekenen van de uren die je per jaar besteedt aan het spannen en smeren. Het scheelt echt wel een pak als je dat vaak genoeg doet. Er zijn mensen die belachelijk lang (> 50.000km) met een ketting doen omdat ze dat ding heel goed in de gaten houden.

• Jolke
mphilipp schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:58:
Maakt mij niet zoveel uit wat efficiënter is. Een ketting is kut, kardan heb ik geen omkijken naar. En wie zei dat ie maar 100.000 mee ging? Think again. Er staat hier een RT voor de deur met 170k op de klok. Een paar duizen km geleden zijn alleen wat lagers op het scharnierpunt vervangen. Kardan is nog lang niet stuk.

En in je kostenplaatje (als je zover wilt gaan dan) moet je ook de 'arbeidsloon' meerekenen van de uren die je per jaar besteedt aan het spannen en smeren. Het scheelt echt wel een pak als je dat vaak genoeg doet. Er zijn mensen die belachelijk lang (> 50.000km) met een ketting doen omdat ze dat ding heel goed in de gaten houden.
Voor de PK's hoef je het inderdaad niet te doen, de verhouding pk per kg ligt bij een motor toch al hoog (genoeg). Belangrijkste redenen zijn idd het gebrek aan onderhoud (spannen, smeren) bij een cardan tov ketting.
In principe hoef je een riem ook niet echt te onderhouden. Maar daarbij weet ik dan niet hoe lang die gemiddeld meegaan.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mphilipp schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 09:58:

Onzin :P Het ligt er gewoon net aan wat je doel is.
Ik kan makkelijk zeggen dat een cardan kut is. Want dat is in mijn geval ook zo, aangezien ik supersport rij (en in de toekomst supermotard, of een sportieve naked) :P

Vaak bu'j te bang!

• Jolke
-tom-562 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:48:
[...]

Ik kan makkelijk zeggen dat een cardan kut is. Want dat is in mijn geval ook zo, aangezien ik supersport rij (en in de toekomst supermotard, of een sportieve naked) :P
En waarom is een kardan slecht icm dat type motoren?
Altijd fijn om argumenten te horen bij een stelling.

[ Voor 7% gewijzigd door Jolke op 12-02-2015 10:51 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-Zwaarder
-Zwaarder onafgeveerd gewicht
-Beperkte constructiemogelijkeden achterbrug
-Lastigere constructie voor een 4-in-lijn/V2 (in lengterichting) blok (2x een haakse vertanding)
-Niet kunnen aanpassen eindreductie

Vaak bu'j te bang!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:19

talin

ES-MA

-tom-562 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:53:
-Zwaarder
-Zwaarder onafgeveerd gewicht
-Beperkte constructiemogelijkeden achterbrug
-Lastigere constructie voor een 4-in-lijn/V2 (in lengterichting) blok (2x een haakse vertanding)
-Niet kunnen aanpassen eindreductie
en verlies? hoe zit het met pk verlies haakse overbrengingen ten op zichte van een ketting?
dat aanpassen van eindreductie is toch wel oplosbaar?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

talin schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:05:
[...]

en verlies? hoe zit het met pk verlies haakse overbrengingen ten op zichte van een ketting?
dat aanpassen van eindreductie is toch wel oplosbaar?
Ja, dat zal best oplosbaar zijn, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het wisselen van een tandwielletje voor (of achter) een stuk simpeler is en sneller gaat :+

Vaak bu'j te bang!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

-tom-562 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:48:
[...]

Volgens mij begon ik ook met 'Maakt mij niet uit...' Ik vind een ketting kut omdat je er werk aan hebt. Het ging om mijn persoonlijke overwegingen.

Een ketting op de motor doen ze alleen voor het gewicht en de kosten, hoewel die voor de gebruiker op de lange termijn gunstiger uitpakken als je rekening houdt met de kosten en moeite die je met een ketting hebt. Je kunt wel zeggen dat het niet erg is om te doen, maar dat wil niet zeggen dat het je toch tijd en moeite kost (en je hebt ook geen keuze). Punt is ook dat als laten we zeggen Honda een sportmotor met kardan maakt niemand dat koopt omdat de wereld gewoon conservatief is. Dat zien we ook aan de alternatieve voorwielophangingsystemen. Moeten de mensen niet. Te bijzonder, conservatief, het 'hoort' niet und so weiter.
Terwijl een pk en koppelmonster als een Bugatti Veiron met zijn 4 wiel aandrijving toch ook een kardan heeft. En de verschillende Audi Quattro's ook. Nou is een ketting in een auto niet heel erg praktisch, maar een kardan op een motor kan best. Weegt alleen een beetje meer :)

Maar zoals gezegd: mij maakt het niet uit. Ik probeer ook niemand te overtuigen om een kardan te nemen. Vaak is het geen keuze, als je een sportmotor wil bijvoorbeeld.

Verwijderd

Cardan of ketting maakt mij persoonlijk niet zo veel uit. Maar eigenlijk vind ik een getande riem uit technisch oogpunt de mooiste oplossing 8)

Belt Drive

In some ways, the modern Kevlar-reinforced belt is a throwback to the original leather belts used on the seminal Benz cycle of the late 1880's. Most famously used by Harley-Davidson since the late 1980s, belt drive has much to recommend it. Other manufacturers who have used modern belt final drive include Suzuki, Buell, Yamaha and BMW. Yamaha’s large Road Star tourer and cruiser mimics the H-D Electra-Glide and Road King in its engine architecture and final drive system. BMW uses belt drives for several of their 650cc and 800cc single and twin cylinder street bikes and has for the past 17 years or so. At the other end of the money spectrum, many scooter manufacturers also use them with engine sizes as large as 700cc.

Belt drive is quieter than chain drives or shaft drives; indeed, they are the quietest of any of the drive systems. It is also highly efficient, very close to being as efficient as chain drive and considerably more efficient than shaft drive. Lacking any need for lubrication, periodic maintenance consists of occasional inspection for removal of excess dirt.

Belts run much cleaner than chains. Think of the very similar belts used under the hood of any automobile and how most people can essentially ignore them until replacement is called for. A belt is generally quite a bit lighter than a chain itself, though the sprockets needed to drive it are generally heavier and larger than their chain drive counterparts.

Like chain drive, belts do not create any kind of torque rise by the rear wheel extending, as do shaft drive systems when power is applied. This means a more consistent chassis attitude and a generally more comfortable ride quality and better handling. The most popular touring bikes in America, Harley-Davidsons, use belt drive exclusively.

A properly inspected and tension maintained belt will typically outlast a chain by at least a factor of two or three, 40,000+ miles as a minimum. (H-D belts may go twice that far.) This means that most owners will never have to replace a drive belt. It is recommended to replace the belt pulleys every other belt change, because they do slowly wear. (Of course, by the time a motorcycle has 80,000 to 160,000 miles on the clock, more than the drive pulleys will probably need replacement! -Editor)

Belt drive pulleys are generally more limited in selection for gearing changes than chain drive sprockets, although belt drive is more flexible in this regard than shaft drive. Toothed pulleys are more expensive to manufacture than the flat sprockets used by chains and consequently cost more to the consumer.

Finally, a belt drive is possibly not as durable as a chain when subjected to very high horsepower engines or if drag raced. Synthetic rubber reinforced with Kevlar is very strong stuff, but those little drive teeth can and will shear under abuse, though you’d have to be pretty Neanderthal in your street riding to have an issue with this.

Of the three systems, the modern belt final drive is smoother, quieter and less expensive over time than a chain. Belt drive is second only to shaft drive in terms of durability and much lighter than a drive shaft.

Verwijderd

een cardan heeft simpel weg maar 1 voordeel, dat is onderhoud.

1 punt dat ook word vergeten is puur productie kosten.
een conventionele brug is goedkoper te maken en houd je aanschaf prijs dus lager.

en kwa efficiency is het echt ketting>riem>cardan je mag het zelf allemaal narekenen, maar zolang die formules voornamelijk uit grieks alphabet bestaan... geen idee of je dat wil doen. Gemiddeld genomen is het echt 98% 95% kwa ketting en riem overbrenging.

Overigens, niet ieder cardan op motor heeft 2x een haakse overbrengen de boxers hebben geloof ik namelijk maar 1x een haakse overbrenging

Om die reden zei ik in mijn post hier ergens boven dat 16% in de auto industrie het verlies is.
vanwege de constructie zal een BMW cardan zeer waarschijnlijk minder verlies hebben.

maar nog altijd meer dan ketting of riem (al is het alleen al omdat die dingen warm worden en dat alleen al vemogen verlies betekend)

• Jolke
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:13:
[...]

A properly inspected and tension maintained belt will typically outlast a chain by at least a factor of two or three, 40,000+ miles as a minimum. (H-D belts may go twice that far.) This means that most owners will never have to replace a drive belt. It is recommended to replace the belt pulleys every other belt change, because they do slowly wear. (Of course, by the time a motorcycle has 80,000 to 160,000 miles on the clock, more than the drive pulleys will probably need replacement! -Editor)

[...]
En omdat een belt van rubber is, zul je hier ook invloed ondervinden van het weer (warm/koud, vochtigheid). Dat kost de nodige onderhoud om een belt soepel te houden.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:17:

een conventionele brug is goedkoper te maken en houd je aanschaf prijs dus lager.

en kwa efficiency is het echt ketting>riem>cardan je mag het zelf allemaal narekenen, maar zolang die formules voornamelijk uit grieks alphabet bestaan... geen idee of je dat wil doen. Gemiddeld genomen is het echt 98% 95% kwa ketting en riem overbrenging.

Overigens, niet ieder cardan op motor heeft 2x een haakse overbrengen de boxers hebben geloof ik namelijk maar 1x een haakse overbrenging

Om die reden zei ik in mijn post hier ergens boven dat 16% in de auto industrie het verlies is.
vanwege de constructie zal een BMW cardan zeer waarschijnlijk minder verlies hebben.

maar nog altijd meer dan ketting of riem (al is het alleen al omdat die dingen warm worden en dat alleen al vemogen verlies betekend)
Dat klopt, maar in mijn voorbeeld ging ik uit van sportieve motoren, en die hebben eigenlijk altijd een dwarsgeplaatse 3- of 4-in-lijn of een V2 in de lengterichting geplaatst.

Vaak bu'j te bang!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 11:17:

En dat punt heb je er na 2 kettingsets al weer uit, al helemaal als je het door de dealer laat doen.

En dat het allemaal lomp, zwaar, lastig is gaat ook al lang niet meer op.

Afbeeldingslocatie: http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/10_Yami_STenere-drive.jpg

Bij de Super Ténéré bijvoorbeeld.
En nogmaals, dat vermogenverlies, bij consumenten maakt dat geen bal verschil uit. Misschien bij de supersports waar ze het laatste beetje uit de kan hebben gehaald voor een paar PK extra ja. Maar veel cardanmotoren (tourers, allroads,...) rijden gewoon met een teruggetuned blok van een supersport (De Super Ténéré is afgeleid van de R1, de Super adventure 1290 is een aangepast SuperDuke blok,...).
Moest het de fabrikanten of de consumenten echt om die paar PK's gaan dan zouden ze er gewoon het originele blok onder hangen.

Dusja, verschil op een supersport die gebruikt wordt waar hij voor dient, ja er is verschil.
Voor de rijder die amper 10.000km per jaar rijdt, ja er is verschil.
Maar het gros van de lui waar ik 's morgens en 's avonds mee op de baan zit maakt het 0,0 verschil. Alhoewel, puur gebruiksgemak in de plaats.

Moest de Super Adventure 1290 voor 1000 euro extra met cardan beschikbaar zijn legde ik die meteen op tafel. Stel je voor dat ik maar 140 in plaats van 155 PK's van de 160 over hou aan het achterwiel :z

Kijk, nu heeft heel die discussie mij 280 euro gekost. Net een pro-oiler met GPS-module besteld voor op de nog te leveren motor :P. Omdat een ketting zonder veel onderhoud ook kan :+

[ Voor 48% gewijzigd door DinX op 12-02-2015 14:01 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

De (doorsnee) consument geeft niets om de techniek, die kijkt naar gemak. Dat een kardan meer geluid zou maken is mij nooit opgevallen.

Ik snap eigenlijk niet waarom ze niet voor de motoren met ketting standaard een gesloten kettingkast maken die er makkelijk en snel af kan voor onderhoud. Als je dat hebt, samen met een smeersysteem, heb je volgens mij een bijne ideale situatie. Alleen af en toe spannen.
Die gesloten kast geldt ook voor riemaandrijving. Als je er toch niets aan hoeft te doen, waarom dan niet een kassie eromheen? Kan ie ook niet meer beschadigen door rommel/steentjes die er tussen komen.

Ketting/kardan/riem is voor bepaalde motoren een nobrainer denk ik. Een crosser met kardan is onpraktisch en denk ik ook niet stevig genoeg. De mensen die zwaar enduro doen met een GS geven de kardan zwaar op zijn kloten en ik denk niet dat die de ton halen zonder ellende. Riem is ook niet zo handig offroad door alle troep die er tussen kan komen. Een ketting is voor die situaties het beste compromis.

Voor een toermachine zou je zeggen riem of kardan. Zoals altijd is er geen silver bullet.

• Jolke
mphilipp schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:36:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom ze niet voor de motoren met ketting standaard een gesloten kettingkast maken die er makkelijk en snel af kan voor onderhoud. Als je dat hebt, samen met een smeersysteem, heb je volgens mij een bijne ideale situatie. Alleen af en toe spannen.
Die gesloten kast geldt ook voor riemaandrijving. Als je er toch niets aan hoeft te doen, waarom dan niet een kassie eromheen? Kan ie ook niet meer beschadigen door rommel/steentjes die er tussen komen.

[...]
Nou je het zegt, inderdaad... zelf fietsen hebben een gesloten kettingkast.

• DinX

DinX

Motormuis

Jolke schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:42:
[...]

Nou je het zegt, inderdaad... zelf fietsen hebben een gesloten kettingkast.
Dat vinden de mensen dan weer lelijk :p

• Jolke
DinX schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:43:
[...]

Maar daar valt wel een design aan te passen. Uitlaten zijn in de jaren ook flink veranderd in design en moeten er ook op zitten - hoewel sommige motoren een wel heel kleine eindstuk hebben.

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:43
Laatste keer dat ik de ketting vervangen heb heb ik de tandwielen lekker laten zitten hoor. Geen haaientanden of enorm botte puntjes (enzovoorts, ook niet ingesleten tot op het bot). Zal vast te maken hebben dat het ding maar 25pk heeft en geen "kruisraket" is :') Voordeel is dan wel dat ik een afgesloten kettingkast heb, dus dat scheelt een hoop! Bij groot onderhoud vind ik het wat minder, maar met wat trucjes ben je maximaal een kwartier aan tijd extra kwijt.

Heb zelf lang gezocht naar een cardan aangedreven 35kW motor, maar daar kwam niet zoveel uit, voornamelijk de oude R60 serie van BMW. Bestaande modellen met meer vermogen "afvoeren / terugvoeren" is me niet helemaal duidelijk wat dat nou kost. Ja ik zoek het in het tweedehands circuit als arme student ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tijmen007 op 12-02-2015 15:00 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:43:
[...]
Kwestie van gewenning. Vroegâh hadden ze het wel. Kreidlers en Zundapps hadden gesloten kettingkasten.

Maarja...tegen mensen die voor de sier op een motor rijden valt weinig tegen te doen. Die houden de vooruitgang tegen... :+

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

En vroeger sloopte iedere 16 jarige die opa kettingkast er af ja, en kwam er een kettingrandje op :P

Vaak bu'j te bang!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mphilipp schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 14:36:
De (doorsnee) consument geeft niets om de techniek, die kijkt naar gemak. Dat een kardan meer geluid zou maken is mij nooit opgevallen.
Het geluid van je overbrenging wordt toch overstemd door de wind.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• aveenhuysen
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 07:46:
[...]

dan zoek je het eventjes op internet hoe je de precieze brekening doet, en dat (mits ketting in goede staat etc etc etc) je tussen 99 en 98% uitkomt

Drive efficiencies for different chain configurations
50 RPM 60 RPM 70 RPM 60 RPM 60 RPM
100 W 100 W 100W 150 W 175W
52–11 92.5 91.1 88.7 94.6 95.5
52–15 94.7 92.3 90.4 96.2 97.5
52–21 95.2 93.8 92.0 97.4 98.2

dit komt overigens wel uit een wetenschappelijk onderzoek naar vermogenverlies op fiets ketting, maar principe is hetzelfde
Dit gaat over fietskettingen, dan haal je zelfs 99% met een derailleur. Maar een motorfiets is wat anders geloof ik...

https://books.google.co.u...hain%20efficiency&f=false

Maar toegegeven een ketting is het efficiëntst, daarna een belt en dan een cardan. Maar een motor kies je om het model en de ervaring die je beleeft. Niet om de efficiency. Koop dan een racefiets met helm. ;) ;) ;)

[ Voor 9% gewijzigd door aveenhuysen op 12-02-2015 17:13 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Note to self: Sporttieve banden (Bridgestone S20) i.c.m. net 2 km gereden en deze temperaturen is geen goede combinatie :X ik had net bijna m'n GSX-R gecrashed :'(
Ik reed hem naar m'n nieuwe woning in Arnhem, en ik ging (blijkbaar) iets te enthousiast een rotonde af.. In z'n 2, in lage toeren gaf ik iets te veel gas. De achterkant gleed behoorlijk ver onder mij vandaan en kreeg daarna plots weer grip. Beetje zo'n highsider idee, maar dan op lage snelheid... Ik vloog ook van m'n zadel af..
Daarna had ik een schone onderbroek nodig |:(

Vaak bu'j te bang!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

tvptje

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

aveenhuysen schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 16:55:
[...]

Dit gaat over fietskettingen, dan haal je zelfs 99% met een derailleur. Maar een motorfiets is wat anders geloof ik...

https://books.google.co.u...hain%20efficiency&f=false

Maar toegegeven een ketting is het efficiëntst, daarna een belt en dan een cardan. Maar een motor kies je om het model en de ervaring die je beleeft. Niet om de efficiency. Koop dan een racefiets met helm. ;) ;) ;)
principe is identiek,

plus je ziet ook dat wanneer er met meer vermogen word getest, je efficiency omhoog gaat.

maar dit hele argument komt zoals eerder ook al gemeld uit op
" Maar een motor kies je om het model en de ervaring die je beleeft"

ben overigens wel benieuwd hoe zon hubless drive dan met verlies omgaat
(dit principe)
Afbeeldingslocatie: http://www.rswarrior.com/forums/_Upload/ozzrider/20051214125050_hublesseditsmallweb.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maatje van CagerOnTwoWheels. Laat iedereen even een staaltje rijden zien met de nieuwe Yamaha Tracer. Vanaf 24:07 minuten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:35:
[...]

ben overigens wel benieuwd hoe zon hubless drive dan met verlies omgaat
(dit principe)
[afbeelding]
Hee, da's makkelijk met velgen poetsen :+

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:04:
Een maatje van CagerOnTwoWheels. Laat iedereen even een staaltje rijden zien met de nieuwe Yamaha Tracer. Vanaf 24:07 minuten :X

[video]
Die is niet langue maatje Meer op deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[video]
En wat is hier knap aan? Dat kunnen er wel meer hier in het topic.

Beetje dom dat ie het zonder handschoenen doet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje mazzel ook bij 25:50 dat ie niet geklipt word terwijl hij rechtdoor een rotonde over steekt, met een auto rechts van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:33:
[...]

Er is helemaal niets knap aan, het was sarcastisch bedoeld.

/me is er wel van overtuigd dat zo'n rijstel echt eens een keer goed fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 12:54
-tom-562 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:05:
Note to self: Sporttieve banden (Bridgestone S20) i.c.m. net 2 km gereden en deze temperaturen is geen goede combinatie :X ik had net bijna m'n GSX-R gecrashed :'(
Ik reed hem naar m'n nieuwe woning in Arnhem, en ik ging (blijkbaar) iets te enthousiast een rotonde af.. In z'n 2, in lage toeren gaf ik iets te veel gas. De achterkant gleed behoorlijk ver onder mij vandaan en kreeg daarna plots weer grip. Beetje zo'n highsider idee, maar dan op lage snelheid... Ik vloog ook van m'n zadel af..
Bwahaha. Is mij ook een keer overkomen. Alleen ik ben toen daadwerkelijk gevallen op de rotonde. Gelukkig reed ik in een groep, dus ik was van voor en achter beschermd.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

-tom-562 schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:05:
Ik had vanochtend dat mijn motor een stap opzij deed. Hele weg niks aan de hand, rij bijna bij mijn werk en denk: Waarom ligt hier zout , zou het glad zijn? Nog geen 30 seconden later kreeg ik het antwoord in de eerste bocht die ik daarna tegenkwam :+ JA het was glad :P

Ketting spannen is gelukt trouwens :*) Koste even wat kracht om de asbout los te krijgen , had toch een redelijke arm nodig daarvoor. En omdat het de eerste keer was was ik uiteraard te enthousiast met Spannen. Ik draai de spanners aan, 3 slagen ofzo en ik denk : NOu er gebeurd volgens mij weinig, dus ik draai nog 2 slagen en check de ketting .. zo straks als een snaar :o dus snel wat losser gedraaid weer. Uiteindelijk had ie net iets minder dan 1 volledige slag nodig om goed op spanning te staan (van 4,5cm speling naar 3cm speling. (Moet volgens het boekje tussen de 3 en 4,5 staan) Boel weer goed vastgedraaid en even een kort stukje gereden en alles leek goed. Daarna ketting even schoongemaakt en opnieuw ingevet en klaar is metro2002.

Vanochtend naar mijn werk gereden en verder ook geen rare dingen gehoord, gevoeld e.d. dus missie geslaagd denk ik :P

* Metro2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:04:
beetje mazzel ook bij 25:50 dat ie niet geklipt word terwijl hij rechtdoor een rotonde over steekt, met een auto rechts van hem.
Hij heeft toch gewoon no_clipping on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Dat soort gekloot kijk ik niet naar. Precies de dingen die 'ons' een slechte naam geven. Eeuwig dank daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
Tylen schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 08:33:
[...]

+1 Dat is toch wel het minst wat je aandoet. Handschoenen, afgezien van een helm uiteraard :? .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
mphilipp schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:34:
[...]

Dat soort gekloot kijk ik niet naar. Precies de dingen die 'ons' een slechte naam geven. Eeuwig dank daarvoor...
Vooral die actie bij die Smart, had ook wel gelijk dat ie toeterde bij het stoplicht en naar zijn hoofd wees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Tsjaa...als je te weinig hersens hebt om je te realiseren dat je dat soort dingen niet moet doen op de openbare weg kan ik ook geen medelijden hebben als ze een keer een boom opzoeken.
Als je op die manier indruk moet maken op de medemens is het maar triest gesteld met je zelfvertrouwen/zelfbeeld.

Respect voor mensen die hun straatmotor weg doen en alleen circuit rijden omdat ze graag hard rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[video]
Ik had hem al gezien (ik had cager gevraagd om die review te doen aangezien de tracer op mijn shortlist staat :) ) en die andere gozer is idd niet goed snik... in commentaar op youtube staan er ook veel reacties.
Cager is gelukkig veel verstandiger alhoewel ik hem af en toe ook wel domme dingen zie doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
Metro2002 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 09:10:
[...]

Ik had vanochtend dat mijn motor een stap opzij deed. Hele weg niks aan de hand, rij bijna bij mijn werk en denk: Waarom ligt hier zout , zou het glad zijn? Nog geen 30 seconden later kreeg ik het antwoord in de eerste bocht die ik daarna tegenkwam :+ JA het was glad :P

Ketting spannen is gelukt trouwens :*) Koste even wat kracht om de asbout los te krijgen , had toch een redelijke arm nodig daarvoor. En omdat het de eerste keer was was ik uiteraard te enthousiast met Spannen. Ik draai de spanners aan, 3 slagen ofzo en ik denk : NOu er gebeurd volgens mij weinig, dus ik draai nog 2 slagen en check de ketting .. zo straks als een snaar :o dus snel wat losser gedraaid weer. Uiteindelijk had ie net iets minder dan 1 volledige slag nodig om goed op spanning te staan (van 4,5cm speling naar 3cm speling. (Moet volgens het boekje tussen de 3 en 4,5 staan) Boel weer goed vastgedraaid en even een kort stukje gereden en alles leek goed. Daarna ketting even schoongemaakt en opnieuw ingevet en klaar is metro2002.

Vanochtend naar mijn werk gereden en verder ook geen rare dingen gehoord, gevoeld e.d. dus missie geslaagd denk ik :P

* j0rDy
goed bezig! ik mag binnenkort voor de eerste keer gaan spannen, ben benieuwd! normaal vervang ik alleen vsnaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker hard knallen over een stukje asfalt is geen probleem,... mits het buiten gebied is en je niemand lastig valt.

ik doe dat ieder weekend en wij komen in 150km mischien 3 autos tegen (buiten gebied in Cataluña spanje)

ik zou het alleen niemand kwalijk nemen als ze zo´n "rijder" ondersteboven rijden en hij zijn 10 vingers verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
mphilipp schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 15:03:
[...]

Kwestie van gewenning. Vroegâh hadden ze het wel. Kreidlers en Zundapps hadden gesloten kettingkasten.

Maarja...tegen mensen die voor de sier op een motor rijden valt weinig tegen te doen. Die houden de vooruitgang tegen... :+
Hier man, enorm hip:
Afbeeldingslocatie: http://www.jawamotorcycles.co.uk/images/Jawa_red.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wow! Groovy!

Maar serieus: er moet toch een hippe manier zijn om een mooi kastje om die ketting te maken? Het enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat je dan niet meer ziet dat de ketting te slap is. Kunnen ze daar dan geen electro sensortje voor bakken? Ze hebben zoveel nutteloze shit op motoren zitten tegenwoordig, dus dan moeten ze dat ook maar kunnen (vind ik dan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Zo, m'n nieuwe GPS tracker (niet zo'n ding voor op reis) is aangekomen.
Had het vroeger op m'n XT1200Z maar die heeft de geest gegeven.

Nu via Amazon.de een TK103-2 kloon voor 35 euro. Alles zit erbij gewoon. Een hele kabelboom, relais, microfoon (die kan ik lekker aansluiten op m'n Drift denk ik),... Goedkoop SIM-kaartje met data erin gestoken en ik kan m'n motor weer volgen op de kaart.

Misschien op m'n volgende motor die relais ook eens echt gebruiken om de boel uit te schakelen.
Hij heeft daar een stand voor om het bijvoorbeeld pas te doen bij een snelheid onder de 20km/uur enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mphilipp schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:27:
Wow! Groovy!

Maar serieus: er moet toch een hippe manier zijn om een mooi kastje om die ketting te maken? Het enige bezwaar dat ik kan bedenken is dat je dan niet meer ziet dat de ketting te slap is. Kunnen ze daar dan geen electro sensortje voor bakken? Ze hebben zoveel nutteloze shit op motoren zitten tegenwoordig, dus dan moeten ze dat ook maar kunnen (vind ik dan :) )
Of domweg een simpel kettingspannertje ertussen :/ ? Kan dat niet ofzo ? Trapfietsen met derailleur hebben ook een kettingspanner en nokkenaskettingen hebben ook een spannertje, waarom niet bij de aandrijvende ketting van een motor? Technisch niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Geen idee. Misschien is men bij het ontwerpen van een nieuwe motorfiets totaal niet bezig met die ketting en vinden de kettingfabrikanten het ook helemaal niet erg dat ie slijt. Een beetje als de zuinige motor. Nu ineens kan een minder grote motor veel meer vermogen leveren en minder brandstof verbruiken. Pas als er een bepaalde druk komt, dan wel door een wet, dan wel door consumentenvraag. Of gewoon een concurrent die er als eerste mee komt. De ketting wordt als een gegeven gezien en niemand neemt de moeite om op dat gebied te innoveren. Een fabrikant pronkt liever met pk's dan met een innovatie op het gebied van de ketting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Zo, eindelijk eens tijd gevonden om het apparaat schoon te maken. 1 ding weet ik zeker: Mijn volgende motor heeft GEEN witte velgen meer. Wat een dra-ma om dat schoon te krijgen met al dat rondvliegende vet en olie overal :X Lampenolie was mijn vriend, ontvet erg goed. Het resultaat mag er dan wel weer zijn :D :

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4102.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4103.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4104.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4100.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_4101.jpg

Toch niet slecht voor een 22 jaar oud hok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:43
mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:53:
Geen idee. Misschien is men bij het ontwerpen van een nieuwe motorfiets totaal niet bezig met die ketting en vinden de kettingfabrikanten het ook helemaal niet erg dat ie slijt. Een beetje als de zuinige motor. Nu ineens kan een minder grote motor veel meer vermogen leveren en minder brandstof verbruiken. Pas als er een bepaalde druk komt, dan wel door een wet, dan wel door consumentenvraag. Of gewoon een concurrent die er als eerste mee komt. De ketting wordt als een gegeven gezien en niemand neemt de moeite om op dat gebied te innoveren. Een fabrikant pronkt liever met pk's dan met een innovatie op het gebied van de ketting...
http://www.google.com/patents/US6866112

Dat werkt ook met een ketting maar zal je totdat het patent afloopt op geen enkele motorfiets zien (tenzij hij zelf is gebouwd zoals de carduccidualsport.com sportster rebuild)

Ook cardan is er ook recentelijk wel geinnoveert hoor. Yamaha heeft met de XT1200 een cardan gebouwd die niet duikt of lift zonder het extra ongeveerd gewicht van het systeem van BMW.

Open ketting overbrenging is trouwens de minst gebruikte manier om het vermogen naar het achterwiel over te brengen per verkochte tweewieler ;).

Over cardan fietsen gesproken, kreeg dit juweeltje in de mail van mijn collega. Het is bijna zonde om er mee door de blubber heen te gaan :'( .

http://www.motoroccasion....a-xlv-750-r-m1111484.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 14:42
Woohoo!! Vandaag weer het eerste woon werk ritje van 2015 gemaakt! *O*
Viel me alles mee, moest wel achter het kuipruitje schuilen op de snelweg ivm. de bijtende wind (heb nog geen bivaksmuts of sjaaltje om mijn nek te beschermen tegen de kou.

Had het voor de rest helemaal niet meer koud in mijn doorwaai race pak :Y)

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Die XLV is inderdaad een hele zeldzame fiets. Mooi ding!

Er wordt altijd aan van alles geïnnoveerd, alleen bij de ketting zie je weinig of geen veranderingen, terwijl er volgens mij ruimte genoeg is. Maarja...zoals ik al zei doen ze pas iets als het moet of er een USP uit te halen valt. En een gesloten kettingkast is geen sexy ding omdat je dan in feite zegt dat een ketting klote is omdat je er veel werk aan hebt. Je gaat dan eigenlijk roepen dat al die andere modellen in je aanbod (die dat nog niet hebben) onhandige dingen zijn. Dat is iets dat fabrikanten niet willen.

Ik weet niet wat Yamaha heeft gedaan, maar die reactiestang op de BMW kardan lijkt me nou niet superzwaar. Of onderschat ik het effect van een kilootje meer of minder onafgeveerd gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:47:
Die XLV is inderdaad een hele zeldzame fiets. Mooi ding!

Er wordt altijd aan van alles geïnnoveerd, alleen bij de ketting zie je weinig of geen veranderingen, terwijl er volgens mij ruimte genoeg is. Maarja...zoals ik al zei doen ze pas iets als het moet of er een USP uit te halen valt. En een gesloten kettingkast is geen sexy ding omdat je dan in feite zegt dat een ketting klote is omdat je er veel werk aan hebt. Je gaat dan eigenlijk roepen dat al die andere modellen in je aanbod (die dat nog niet hebben) onhandige dingen zijn. Dat is iets dat fabrikanten niet willen.

Ik weet niet wat Yamaha heeft gedaan, maar die reactiestang op de BMW kardan lijkt me nou niet superzwaar. Of onderschat ik het effect van een kilootje meer of minder onafgeveerd gewicht?
Yamaha heeft volgensmij een iets andere (en weer gepattenteerde) ovale eindoverbrenging gemaakt waardoor het niet gebeurt.
tellavist schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:45:
Woohoo!! Vandaag weer het eerste woon werk ritje van 2015 gemaakt! *O*
Viel me alles mee, moest wel achter het kuipruitje schuilen op de snelweg ivm. de bijtende wind (heb nog geen bivaksmuts of sjaaltje om mijn nek te beschermen tegen de kou.

Had het voor de rest helemaal niet meer koud in mijn doorwaai race pak :Y)
Welkom terug ;) Mijn winterstop was uiteindelijk maar 3 dagen omdat de gemeente nog niet had gestrooid / sneeuw geruimd 2 weken terug :+.

Op werk beginnen ze ook weer te komen met motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Als we het toch over innovatie hebben: BMW heeft de nieuwe M4 - die als safetycar voor de MotoGP dienst doet - uitgerust met waterinjectie. (klik)
Een tankje van 5 liter (moet je elke zoveel tankbeurten bijvullen) water voedt een injectiesysteem dat steeds een pufje water in de verbrandingskamer spuit. De high-tech details ken ik niet en snap ik toch niet, maar het klinkt wel vernieuwend. Misschien is het al iets dat zo links en rechts is geprobeerd, maar BMW lijkt het nu letterlijk klaar te willen stomen voor de straatauto's.
Ben benieuwd of we dit in de 2020 editie van de S1000RR terug gaan zien ofzo. Alleen dat water tanken is een beetje sneu natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:55:
Als we het toch over innovatie hebben: BMW heeft de nieuwe M4 - die als safetycar voor de MotoGP dienst doet - uitgerust met waterinjectie. (klik)
Een tankje van 5 liter (moet je elke zoveel tankbeurten bijvullen) water voedt een injectiesysteem dat steeds een pufje water in de verbrandingskamer spuit. De high-tech details ken ik niet en snap ik toch niet, maar het klinkt wel vernieuwend.
Die techniek is al heel oud. Google maar eens hier op: Water injection (engine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
mphilipp schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:55:
Een tankje van 5 liter (moet je elke zoveel tankbeurten bijvullen) water voedt een injectiesysteem dat steeds een pufje water in de verbrandingskamer spuit. De high-tech details ken ik niet en snap ik toch niet, maar het klinkt wel vernieuwend. Misschien is het al iets dat zo links en rechts is geprobeerd, maar BMW lijkt het nu letterlijk klaar te willen stomen voor de straatauto's.
Ben benieuwd of we dit in de 2020 editie van de S1000RR terug gaan zien ofzo. Alleen dat water tanken is een beetje sneu natuurlijk...
Ik denk dat dit gewoon een nieuw uitprobeersel van BMW is hoor.
Water in een verbrandingskamer verdampt enorm snel, dus zo drastisch zal het niet koelen. Tenzij je supergekoeld water in spuit o.i.d. dat verdampt niet zo snel.

Rare techniek.

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
Hahad dat zat al op de Messerschmitt BF109's en nog wat eerdere vliegtuigen ;) Niets nieuws aan :)

Wikipedia: MW 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 19:23

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Nu de winter langzaam aan z'n eind komt is het tijd geworden om serieus op zoek te gaan naar een vervanger voor m'n trouwe Bandit 650 (nu bijna 8 jaar oud met 40.000 km op de teller). Ik wil beginnen bij het begin: een lijst maken met kandidaten voor een proefrit. Waar beter tips te scoren dan hier bij fanatieke motorrijders? :)

De berijder
Ik doe woon-werk met de motor, behalve in het winterseizoen. Ik rij rond de 10.000 km per jaar, waarschijnlijk vanaf dit jaar wat meer. Woon-werk is hierin 40 km per dag, slechts bij hoge uitzondering over de snelweg. De overige kilometers komen uit tourritjes (geen snelweg) en familiebezoek (150 km enkele reis, 95% snelweg). Ik zie mezelf als een rustige rijder en heb slechts zelden een sportieve uitspatting.
Het budget ligt tussen de € 8.000,- en € 10.000,- afhankelijk van wat de Bandit nog opbrengt. Deze wil ik inruilen, dus de nieuwe komt sowieso bij een garage / dealer vandaan.

De eisen
De eisen aan de nieuwe motor liggen eigenlijk gelijk aan de nadelen van de Bandit:
- Cardanas
Of in ieder geval geen ketting. Een riem heeft niet de voorkeur maar is geen deal-breaker.
- Vaste bergruimte
Als ik op de Bandit iets wil meenemen, moet er al een rugzak of zijtassen gebruikt worden. Losse koffers aanschaffen heb ik lang over getwijfeld, maar vind ik erg prijzig en is het qua uiterlijk net niet.
- Injectieblok
Dit is tegenwoordig waarschijnlijk standaard, maar de Bandit heeft nog carburateurs met bijbehorende choke. Vooral die laatste kan ik missen als kiespijn.
- Langere beurtinterval
De Bandit moet om de 6.000 km een beurt hebben. In mijn geval betekent dat dus 2x per jaar, dat moet minder kunnen.

Modellen die het in ieder geval niet gaan worden
Door de cardanas valt een groot deel van de modellen af: je komt al snel uit op tourmotoren. Motoren die wat hoger op hun poten staan (b.v. Yamaha XT Super Tenere, BMW R1200GS) vallen af qua uiterlijk. Ook "cruisers" (Suzuki Intruder, Yamaha XV e.d.) sneuvelen op hun looks.

Ik ben gaan kijken bij de voor mij bekende merken naar modellen die nu nieuw aangeboden worden. Ik sta ook open voor oudere modellen, maar heb totaal geen zicht op wat er in het verleden geleverd is. Goed zoeken wordt dan moeilijk. Ik heb www.motoroccasion.nl gebruikt om een idee te krijgen voor het tweedehands aanbod.

De kandidaten tot nu toe:
- Yamaha FJR1300
Mijn droommotor, helaas pas betaalbaar bij hogere km-standen en / of leeftijd. Ik loop hier niet direct voor weg, maar het is wel een overweging.
- Honda NT700V (Deauville)
Op papier de perfecte motor: voldoet aan alle eisen en past prima in het budget.
- Honda ST1300 (Pan-European)
Dezelfde nadelen als de FJR1300, met een minder uiterlijk.
- BMW R1200RT
Dezelfde nadelen als de FJR1300, met een minder uiterlijk. Wel meer aanbod binnen mijn budget.
- Kawasaki 1400GTR
Qua uiterlijk minder aantrekkelijk, maar lijkt wel wat goedkoper dan z'n directe concurrentie.
- Moto Guzzi 1200GTL (Norge)
Toevallig zien staan bij mijn huidige dealer. Voldoet aan de eisen en heeft qua uiterlijk ook wel iets. Ik ken alleen het merk totaal niet: iemand ervaring?

Het is een goed begin, maar ik ben benieuwd naar andere aanraders. Daarbij: liever vijf proefritten te veel dan één te weinig. Tips?

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Pazzi schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:16:
- Yamaha FJR1300
Mijn droommotor, helaas pas betaalbaar bij hogere km-standen en / of leeftijd. Ik loop hier niet direct voor weg, maar het is wel een overweging.
Je zegt het toch zelf al?!:

Ga lekker voor die droom motor! :)

[ Voor 21% gewijzigd door tellavist op 14-02-2015 13:24 ]

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een FJR moet zeker binnen dat budget te vinden zijn!
en die kun je ook nemen met trip tronic half automaat

(dat is de FJR 1300 AS)

omdat je niet heel veel kms maakt in een jaar, is verbruik ook niet je grootste probleem

kwa machine die ontbreekt

BMW maakt meer dan boxers alleen, kijk ook naar de K 1200 of 1300 GT.
luxer dan de boxers, voor de nieuwe 1600GT is wel beetje toppunt toermotor segment (prijs is er ook naar, dus de 2de hands prijzen zullen ook wel hoger zijn dan de boxers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Een maatje van me heeft zo en bmw k1200 gt gekocht, goed te krijgen binnen jou budget, stuk moderner weer dan de Yamaha FJR en tikt al je boxes.

Vind het echt een super vete toerfiets die vermogen genoeg heeft om het een sportfiets erg lastig te maken.. >:)
Hij heeft trouwens een na 2006 model, zo iets:
Afbeeldingslocatie: http://tourbikes.com/wp-content/uploads/2013/11/gt.jpg

http://www.motoroccasion....w-k-1200-gt-m1124994.html

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 14-02-2015 14:18 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Bommes schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:16:
Een maatje van me heeft zo en bmw k1200 gt gekocht, goed te krijgen binnen jou budget, stuk moderner weer dan de Yamaha FJR en tikt al je boxes.

Vind het echt een super vete toerfiets die vermogen genoeg heeft om het een sportfiets erg lastig te maken.. >:)
Hij heeft trouwens een na 2006 model, zo iets:
[afbeelding]

http://www.motoroccasion....w-k-1200-gt-m1124994.html
Wauw, Ik ben normaal absoluut niet van die toerfietsen maar dit vind ik werkelijk een plaatje! :9~
Grappig dat die motor er waarschijnlijk niet uit ziet zonder de koffers :+

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

tellavist schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:02:
[...]
Ik denk dat dit gewoon een nieuw uitprobeersel van BMW is hoor.
Water in een verbrandingskamer verdampt enorm snel, dus zo drastisch zal het niet koelen. Tenzij je supergekoeld water in spuit o.i.d. dat verdampt niet zo snel.

Rare techniek.
Ehhh...ja natuurlijk is het een uitprobeersel. Veel technieken die men nu (pas) toepast zijn al wat ouder. Zoals de anderen al aangeven is dit al best oud. Alleen zijn die technieken niet voor niets weer 'vergeten' of verdwenen: ze werkte toen niet goed. Een lean burn engine is ook al erg oud, alleen kreeg men het nooit echt goed aan de praat. Door nieuwe technieken, sensoren en weet ik wat, kunnen die technieken vaak weer uit de koelkast gehaald worden en nu wél succesvol worden toegepast.

Maar als BMW het op zo'n M4 implementeert, is het geen proefballon. Ze hebben er waarschijnlijk al een poos mee geëxperimenteerd en nu doen ze een beetje een promoverhaal. Want een echte testauto is de safetycar niet bepaald. Maar het geeft wel aan dat het op een (redelijk) normaal straatmodel toegepast kan worden.

Als het een rare techniek zou zijn, gaat BMW zich daar niet mee bezig houden. Die hebben wel wat beters te doen. En je kunt er vanuit gaan dat hun engineers wel weten waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

tellavist schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:25:
[...]

Wauw, Ik ben normaal absoluut niet van die toerfietsen maar dit vind ik werkelijk een plaatje! :9~
Grappig dat die motor er waarschijnlijk niet uit ziet zonder de koffers :+
Zie je wel vaker bij (sport)tour. HAd ik ook met m'n FJR

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ac6b4dac20c8b106c2335ef4aadd896/medium.jpg

Je hebt dan zo'n kale kont en een geweldig stuk kuipwerk vanvoor :+
Al kon het estetisch nog net :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
DinX schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:05:
[...]

Zie je wel vaker bij (sport)tour. HAd ik ook met m'n FJR

[afbeelding]

Je hebt dan zo'n kale kont en een geweldig stuk kuipwerk vanvoor :+
Al kon het estetisch nog net :p
Nou precies, dat vind ik er dan echt niet uit zien haha!
Vergeleken met die andere dan.

Al zou ik me absoluut niet schamen op die motoren. :)

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
Ik zit net de TS eens door te lezen...
Wat is er mis met een virago?! 8)7 -O-
Super lachen brommerke hoor! :7

Een handtekening?!

Pagina: 1 ... 7 ... 105 Laatste