Nu de winter langzaam aan z'n eind komt is het tijd geworden om serieus op zoek te gaan naar een vervanger voor m'n trouwe Bandit 650 (nu bijna 8 jaar oud met 40.000 km op de teller). Ik wil beginnen bij het begin: een lijst maken met kandidaten voor een proefrit. Waar beter tips te scoren dan hier bij fanatieke motorrijders?
De berijder
Ik doe woon-werk met de motor, behalve in het winterseizoen. Ik rij rond de 10.000 km per jaar, waarschijnlijk vanaf dit jaar wat meer. Woon-werk is hierin 40 km per dag, slechts bij hoge uitzondering over de snelweg. De overige kilometers komen uit tourritjes (geen snelweg) en familiebezoek (150 km enkele reis, 95% snelweg). Ik zie mezelf als een rustige rijder en heb slechts zelden een sportieve uitspatting.
Het budget ligt tussen de € 8.000,- en € 10.000,- afhankelijk van wat de Bandit nog opbrengt. Deze wil ik inruilen, dus de nieuwe komt sowieso bij een garage / dealer vandaan.
De eisen
De eisen aan de nieuwe motor liggen eigenlijk gelijk aan de nadelen van de Bandit:
- Cardanas
Of in ieder geval geen ketting. Een riem heeft niet de voorkeur maar is geen deal-breaker.
- Vaste bergruimte
Als ik op de Bandit iets wil meenemen, moet er al een rugzak of zijtassen gebruikt worden. Losse koffers aanschaffen heb ik lang over getwijfeld, maar vind ik erg prijzig en is het qua uiterlijk net niet.
- Injectieblok
Dit is tegenwoordig waarschijnlijk standaard, maar de Bandit heeft nog carburateurs met bijbehorende choke. Vooral die laatste kan ik missen als kiespijn.
- Langere beurtinterval
De Bandit moet om de 6.000 km een beurt hebben. In mijn geval betekent dat dus 2x per jaar, dat moet minder kunnen.
Modellen die het in ieder geval niet gaan worden
Door de cardanas valt een groot deel van de modellen af: je komt al snel uit op tourmotoren. Motoren die wat hoger op hun poten staan (b.v. Yamaha XT Super Tenere, BMW R1200GS) vallen af qua uiterlijk. Ook "cruisers" (Suzuki Intruder, Yamaha XV e.d.) sneuvelen op hun looks.
Ik ben gaan kijken bij de voor mij bekende merken naar modellen die nu nieuw aangeboden worden. Ik sta ook open voor oudere modellen, maar heb totaal geen zicht op wat er in het verleden geleverd is. Goed zoeken wordt dan moeilijk. Ik heb
www.motoroccasion.nl gebruikt om een idee te krijgen voor het tweedehands aanbod.
De kandidaten tot nu toe:
- Yamaha FJR1300
Mijn droommotor, helaas pas betaalbaar bij hogere km-standen en / of leeftijd. Ik loop hier niet direct voor weg, maar het is wel een overweging.
- Honda NT700V (Deauville)
Op papier de perfecte motor: voldoet aan alle eisen en past prima in het budget.
- Honda ST1300 (Pan-European)
Dezelfde nadelen als de FJR1300, met een minder uiterlijk.
- BMW R1200RT
Dezelfde nadelen als de FJR1300, met een minder uiterlijk. Wel meer aanbod binnen mijn budget.
- Kawasaki 1400GTR
Qua uiterlijk minder aantrekkelijk, maar lijkt wel wat goedkoper dan z'n directe concurrentie.
- Moto Guzzi 1200GTL (Norge)
Toevallig zien staan bij mijn huidige dealer. Voldoet aan de eisen en heeft qua uiterlijk ook wel iets. Ik ken alleen het merk totaal niet: iemand ervaring?
Het is een goed begin, maar ik ben benieuwd naar andere aanraders. Daarbij: liever vijf proefritten te veel dan één te weinig. Tips?
"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham