Op zich maakt het niet super veel uit of de motor op de jiffy, bok of paddock stand staat. Ik merk iig weinig tot geen verschil in kettingspanning. Bok/paddock stand is makkelijker, want dan kan je het achterwiel gemakkelijk ronddraaien.Proqzor schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:26:
[...]
Ik heb vorige week zelf mijn ketting gespannen. Ik heb hem toen met ca 2-3 cm speling vastgezet. Ik vond het alleen lastig om dit te doen zonder bok of paddock stand. In de handleiding van de motor staat dat je het strakste punt moet opzoeken van de ketting? Die van mij was zo slap dat ik in elke situatie de ketting tegen de geleiders kon drukken en dus niet kon zien in welke positie hij het strakst stond.
Als ik dat zo hoor dat je er op moet gaan zitten en daarna vast moet zetten. Is het dan nog verstandig dat ik mijn motor naar een motor zaak toe rijdt? Hij is nu wel lekker strak. Hij rijdt ook echt super nu, aangezien ik behoorlijk lang met een slappe ketting heb gereden was ik aan het stotteren en slaan gewend geraakt![]()
Het is mijn eerste motor en ik heb nooit echt sleutel ervaring gehad met motoren/brommers/auto's.
Als je ketting zo slap is dat je het strakste punt niet kan vinden, dan stel je em eerst globaal wat strakker, totdat je wel dat punt kan vinden. Voordat je gaat rijden, zou ik dat als eerste controleren. Je checkt dat trouwens op het onderste deel van de ketting, dus door de ketting omhoog te duwen richting de achterbrug.
Verder vraag ik me af wat je met "lekker strak" bedoeld. Als dat snaar-strak is (geen speling), dan moet je er absoluut niet mee gaan rijden. Als "lekker strak" gewoon binnen de marge is op het strakste stuk van je ketting, dan staat-ie prima gespannen. Je kan dan voor de zekerheid ff naar een motorzaak rijden en vragen wat die er van vind.
Mocht je je ketting wat meer slack willen geven: draai alles een beetje los en geef daarna een paar flinke trappen tegen de achterband. Daarmee schuift-ie weer een stuk terug. Zorg wel dat je motor stevig staat of dat je anders iemand hebt om em vast te houden.