XBL schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 01:48:
[...]
Ik denk dat het niet zo'n succes gaat worden.
Het ding zelf is net te laf voor Nederland, want snelweg rijden is er niet goed op te doen. Voor de meeste mensen bestaat woon-werk toch uit een stukje snelweg. Daarnaast moet je voor het geval een Atje halen, dus waarom dan niet meteen een fatsoenlijke motor kopen... bijvoorbeeld zo'n NC700.
Ik blijf me verbazen dat er zo weinig tussen die twee in zit. Het is evident dat een 110cc zoals deze Address niet geschikt is voor snelweggbruik, maar zelfs de als 'practisch' geroemde NC700 is eigenlijk al overkill. Het is alsof je niets hebt tussen brommobiel en Ford Focus/VW Golf. Waar blijft die Suzuki Alto?
Eindelijk heb ik vrijwel exact de motor gevonden die ik bedoel. Het heeft gewoon alles wat je echt nodig hebt en meer niet, muv cardan (ben nog steeds geen fan van kettingen):
Moto Morini 350:

- 350cc V-Twin
- 6-bak (ja, in jaren '70 al

), waar de 6e ook echt een overdrive is en niet een marketingtool
- zuinig, >1:25, wederom met jaren '70 carbs
- toch topsnelheid van 160km/u, waardoor je op normale snelwegsnelheden nog zat reserve hebt
- rechtop zithouding
- bloedmooi
Helaas destijds al weinig verkocht want duur voor wat je kreeg (een van deze kostte evenveel als een CB750 en was 'veel minder' motor) en ondertussen al decennia uit productie, maar het concept lijkt me nu net zo valide als toen, zeker als je bijv riemaandrijving zou nemen ipv ketting en een eenvoudige, zuinige injectiesysteem zou pakken ipv onderhoudsgevoelige carbs.
Maarja, zelfs als een 'practische' fiets als de NC700X een succes is wil motorend NL het blijkbaar niet geloven en is het niet gek dat iets als dit geen kans maakt