Traditioneel zijn Garmins voor op de motor fijner. Ze snappen al jaren hoe je een rondreis maakt (TomTom snapte eerst niet dat je van A naar A gaat). Voor mij bevalt het op zich prima, want ik gebruik de motor eigenlijk alleen voor plezier, dus voor tochtjes. Als ik op vakantie ga en er is een vast plan, bereid ik die route voor in MapSource en ga op reis. Een ander verhaal wordt het als je aan een Garmin vraagt de route voor je te bepalen. Ik heb het richtingsgevoel van een dooie postduif en zelfs ik heb in de gaten dat ie omrijdt. De 'scenic route' is default blijkbaar. En ja, ik snap hoe je zo'n ding instelt en de beste route pakt en wat het verschil is tussen kortste en snelste. Garmin maakt er gewoon een potje van. Ik had ook zo'n rampending in mijn Volvo...drama. Van Gorinchem naar iemand in Oss, stuurt ie me over de veerpont. Ja, dat kun je uitzetten in de voorkeuren, maar dan gaat ie nooit met een pont, ook al is dat de beste route. Dus dat is geen optie. Punt is dat een beetje slimme routeplannen nooit een veerpont opneemt in de route omdat je dat zomaar 20 minuten kost. De rechtstreekse route in dat geval was duidelijk sneller.
Goed, volgende punt is de software. Garmin programmeurs hebben volgens mij een speciaal plekje in de hel, want software maken kunnen ze niet. Dramatisch is het. Nu kan ik inmiddels goed overweg met MapSource, want ik weet onderhand wat de problemen zijn en hoe je ze op kunt lossen. Maar nu is MapSource uitgefaseerd en moet je aan Basecamp. Hier heeft men een nieuwe betekenis gegeven aan vage features waar ik niet op zit te wachten en die ook niet intuïtief zijn. Ik wil gewoon een route plannen en me dan niet afvragen hoe dat werkt.
Nu zullen er best geniën zijn die het allemaal heel makkelijk vinden, maar ik denk dat ik bij de meerderheid hoor die het dramatisch vindt. Als je ziet hoeveel cursussen er gegeven worden om de rare dingen van de Garmin software de baas te kunnen zegt dat genoeg denk ik. Intuïtief is het allerminst.
Wat ook altijd een feest is, is het op pad gaan met meerdere mensen die allemaal een Garmin hebben. Ook al hebben ze dezelfde kaartversie, de kans is groot dat de route er bij iedereen anders uitziet. Ik zeg meestal vooraf voor welke versie hij gemaakt is en dat ze 'm absoluut niet moeten herberekenen. Want als je dat doet, is de kans heel groot dat ie varianten op de route gaat bedenken. Dat komt dan weer door individuele settings. Ze hebben nog niet bedacht dat je voor 1 route de settings van de maker zou moeten meenemen zodat het herberekenen altijd goed gaat. Drama dus...
Ik heb ooit dat Tyre programma van TomTom gedownload om eens te bekijken. Maar je moet er natuurlijk echt mee aan de slag gaan. Nou heb ik nog nooit een navigatieprogramma gezien dat (voor mij) echt lekker intuïtief werkte, dus het zal ook wel aan mij liggen

Ik ben een zeikerd met software. Beroepsdeformatie (was ooit softwareontwikkelaar) denk ik.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.