Het grote motortopic deel 16 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 21 ... 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 12:52

XBL

Ikke leerde: "in de buik of in de rug, gas terug" en "in de zij, gas erbij". Dat laatste natuurlijk niet echt doen, maar het bekt wel lekker ;).
Mijn instructeur zei ook elke keer, voordat je je knipperlicht aanzet '1.. glas.. bier' (spiegel, spiegel, achter je kijken) :P
Euhm, achter je kijken doe je met je spiegels, je hoeft alleen maar naast je te kijken om je dode hoek te zien (of anders staan je spiegels fout).

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dat bedoel ik eigenlijk ook (dode hoek) :P

Vaak bu'j te bang!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 15:17
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 21:01:
[...]

Mooi, al die wijsheden :P
Mijn instructeur zei ook elke keer, voordat je je knipperlicht aanzet '1.. glas.. bier' (spiegel, spiegel, achter je kijken) :P
Die van mij in de auto zei: ajax,voor,altijd... :'(

Een handtekening?!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Iemand enige ervaringen met dit soort setjes van DX: http://www.dx.com/nl/p/bt...ssion-127115#.VRaZ4u6G_gg

Ik dacht ergens (of in een blad) gelezen te hebben dat ze nog eens niet zo slecht waren, maar kan dat natuurlijk niet meer terug vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat heb ik ook eens gelezen. Prima voor lage snelheden. Verwacht geen goede geluidskwaliteit of groot bereik. Maar voor simpele communicatie met je buddy bij <100 kmh prima.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-12 21:22

Bommes

Capo del formaggio

Cyberpope schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:10:
Iemand enige ervaringen met dit soort setjes van DX: http://www.dx.com/nl/p/bt...ssion-127115#.VRaZ4u6G_gg

Ik dacht ergens (of in een blad) gelezen te hebben dat ze nog eens niet zo slecht waren, maar kan dat natuurlijk niet meer terug vinden.
Ik heb deze aangeschaft (2 stuks).
http://www.motoravonturis...view-dealextreme-headset/
Bevallen erg goed zeker gezien de kostprijs.
Gaan luid genoeg om door mijn oordoppen toch goed te horen en bijna geen wind geluid versterking.
Alhoewel dat laatste soms wel wat heftiger kan zijn maar dat komt mede door de open jet helm van vrouw.
Als het dan net verkeerd waait en we rijden wat harder dan hoor ik dat wel weer versterkt terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 28-03-2015 15:43 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Exact deze? Nog last van invoerkosten gehad?

En het is voor om met de vriendin te communiceren en dat is vooral ook op lage snelheden.

Maar hoor je elkaar continue of moet je een knopje indrukken of zo?

[ Voor 64% gewijzigd door Cyberpope op 28-03-2015 13:25 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb exact dat setje uit de link aangeschaft, en ook geluk gehad met de invoer, geen extra kosten.

We gebruiken het setje op de Vespa op lage binnendoor weg snelheden zeg tot max 100km/u.
Door mijn vrouw haar open helm kan het dan wel wat ruisen maar dat is al heel erg afhankelijk van hoe ver ze haar vizier naar beneden heeft gedaan en of de microfoon "goed" achter haar vizier zit.

Je hoeft nergens op te drukken, je kunt meteen tegen elkaar praten, dingen reageren op spraak/geluid en openen dan het communicatie kanaal.
Daar zit een beneden drempel aan ga je dus fluisteren blijft het kanaal gesloten, heb je veel omgevingsgeluid kan het openen.
Bijvoorbeeld flink door trekken in de toeren langs een gebouw aan de rechter zijde (uitlaat kant) zorgt er voor dat ik mijn Leovince via de headset nog een keer terug hoor... :9

Als ik zie wat de "echte setjes" hier bij de motorzaken of de diverse nederlandse sites kosten vond ik dit wel eens het proberen waard. en tot nu toe (jaartje later) bevalt het nog steeds perfect.
Gebruik het ding overigens ook als ik alleen rijd, maar dan om muziek te luisteren via bluetooth vanaf mijn telefoon/navigatie.
Een flinke lange dag toeren en de batterij is nog niet leeg, 2 dagen red je net niet en dan moet je dus s'nachts het ding opladen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-10 15:58
of voor een paar tientjes meer een sena smh5-fm :P

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Of gewoon geen setje :P Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om tijdens het motorrijden iemand (continu) in m'n oor te horen :P

Vaak bu'j te bang!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maegrim schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:42:
Ik ben aan het wachten tot de sena 10c uitkomt:
-BT
-FM
-action cam
in 1 :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:35

Bob

Hier iemand ervaring met noise cancelling in ear monitors/oortjes op de motor? Ik heb zo'n chinese headset maar echt perfect zit dat niet in mijn helm, zelfs niet in mijn nieuwe waar uitsparingen voorzien zijn. En plus, heel de stroomlijn van de helm is om zeep door dat bakje dat langs de buitenkant hangt.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zie dat ik de link er niet juist bij had geplaatst.
Ik heb deze aangeschaaf:
http://www.dx.com/p/bt-in...tandby-35614#.VRa-QvmG9ZU
Wel een flink stapeltje tientjes goedkoper dan die sena smh5-fm ;)
Dat verschil aan euro's kap ik liever in de tank van mijn motor.. :9

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bob schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:13:
Hier iemand ervaring met noise cancelling in ear monitors/oortjes op de motor? Ik heb zo'n chinese headset maar echt perfect zit dat niet in mijn helm, zelfs niet in mijn nieuwe waar uitsparingen voorzien zijn. En plus, heel de stroomlijn van de helm is om zeep door dat bakje dat langs de buitenkant hangt.
Ik heb geen noise cancelling oortjes gehad, wel gewoon goede in-ears met een goede bak schuim erin in de vorm van Shure SE210's.

Dat werkte prima, het schuim blokkeert het geluid van buiten en toch hoor je nog genoeg. Wel deed ik altijd maar 1 oortje in, aangezien ik met twee echt het idee had dat ik te weinig hoorde van buiten.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:31
Vandaag les gehad (rijschool tiptop Groningen) even inkomen maar ging lekker. Half uurtje openbare weg, de rest oefenen. Stapvoets rijden is wel kak maar ging wel goed, tot het einde. Liep een beetje te kutten met gas.

Snelle slalom en remproeven gingen erg goed (hing al in de ABS) met veel vertrouwen.

Maar avb vragen we morgen aan. Tot die tijd twee uur in de week lessen, zou een maand duren tot avb. Eind april ook theorie.

Vond t erg lekker om weer te rijden.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Paar tientjes? 300 euro versus 90 euro vind ik geen paar tientjes.

• Maegrim
:')

Heb er 110 euro voor betaald, 2 jaar terug, via eBay. In een winkel hier betaalde je toen ca 150.

edit: ah, keer 2. ja prima, ik hoef er maar 1 voor muziek :P

[ Voor 28% gewijzigd door Maegrim op 28-03-2015 17:46 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:15

mphilipp

Romanes eunt domus

Tsja...ik ben dan weer zo'n kapitalistische patser die het liefst een inbouwsetje heeft (reden om geen Schuberth of BMW helm te kiezen). In mijn Nolan zit er een en in de Nexx komt er ook een. Ik wil geen bulten aan mijn helm en ik weet dat ik dan moet bloeden. Maarja...BMW en Schuberth willen er dan gelijk iets van €300 voor hebben en dat vind ik weer buitensporig. Wel klote dat je ineens je helm moet gaan opladen. Ik ben het al een keer vergeten en dan zit je halverwege de dag ineens zonder navi aanwijzingen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb daarom een SHO-1 in mijn helm ingebouwd :)

Heb je niet zo'n knobbel aan de zijkant, en toch kan je het systeem meenemen naar andere merken mocht je het willen. :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

En niemand denkt aan brommerplaatjes...

Afbeeldingslocatie: http://cdn-2.motorsport.com/static/img/mgl/3600000/3650000/3658000/3658300/3658372/s8/motogp-qatar-gp-2015-valentino-rossi-yamaha-factory-racing.jpg

Kijkt er nog meer iemand naar MotoGP?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hooglander1 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:16:
Ik heb daarom een SHO-1 in mijn helm ingebouwd :)

Heb je niet zo'n knobbel aan de zijkant, en toch kan je het systeem meenemen naar andere merken mocht je het willen. :)
Ehhh...Sho staat toch voor Shoei? Hoezo meenemen naar anderen merken?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

mphilipp schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:20:
[...]

Ehhh...Sho staat toch voor Shoei? Hoezo meenemen naar anderen merken?
Klopt, nu heb ik toevallig een Shoei hoofd, maar hij past ook in de cheap-ass HJC van mijn vrouw. Iets minder ruimte om de draadjes netjes weg te werken, maar het functioneert in de praktijk prima hoor :)

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 20:37
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Suzuki GS550E uit 1980. Het is een leuk apparaat maar vergt teveel werkzaamheden die ik niet zelf kan/wil om hem rijdend te krijgen. Voor de potentiele geinteresseerde: achterrem loopt licht vast, remlicht werkt niet bij gebruik achterrem, blok moet volgens mij afgesteld worden. Ketting en tandwielen wellicht vervangen... kortom, nog de moeite waard voor zo'n motor als je het allemaal zelf kunt, maar dat kan en wil ik dus niet. Ik wil gewoon rijden :)

In mijn zoektocht met heel beperkt budget (max 1500) kom ik een Kawasaki ZRX 1100 uit 1997 tegen. Dit is wel ongeveer het type motor dat ik zoek, namelijk naked / tour / wellicht chopper. Ik heb niet veel ervaring met andere motoren en ook geen echte voorkeur voor merk/model behalve dat ik geen sportmotor wil en ik ga ook geen woon-werk doen. Is zo'n motor iets of raden jullie bepaalde andere modellen aan om eens naar uit te kijken? Waar is verstandig om wel/niet te zoeken, marktplaats / autoscout24 / motor-forum? Voor deze kawa moet ik zowat naar de andere kant van het land dus dat ga ik uiteraard alleen doen als het een goede kandidaat lijkt.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er zijn met dat budget wel aardig wat motoren te vinden toch? Je kan kijken bij de Magna's, maar ook TDM's kun je wel aanschaffen binnen dat budget.

Gewoon eens wat sites afstruinen en kijken wat je leuk lijkt.

• XBL

XBL

Over Chineze BT setjes: ik had er eentje van DX, maar die was binnen no time overleden. Begon alleen nog maar ruis te geven en heel zacht geluid. Garantie met DX was echt veel te veel gedoe (ze wilden dat ik em terugstuurde naar China op mijn kosten).

Voor mij dus geen Chinees setje meer. Liever een paar duiten extra betalen en dan iets halen wat fatsoenlijke garantie heeft enzo. Voor mij wordt dat wss ook een Sena, m.n. omdat ze universele BT doen en voor de rest natuurlijk gewoon als kwalitatief goed te boek staan.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 20:35:
[...]
Zie je het mondje of het kontje, dan moet je haar voor late gaan :+
Zo heb ik het ook geleerd, maar die van Catch22 is ook goed:
418O2 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 21:00:
[...]

Mijn instructrice leerde me 'kijk je ze in t oor, dan gaan ze niet voor'
Enne Ajax voor altijd... :N

.
prutsger schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:33:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Suzuki GS550E uit 1980. Het is een leuk apparaat maar vergt teveel werkzaamheden die ik niet zelf kan/wil om hem rijdend te krijgen. Voor de potentiele geinteresseerde: achterrem loopt licht vast, remlicht werkt niet bij gebruik achterrem, blok moet volgens mij afgesteld worden. Ketting en tandwielen wellicht vervangen... kortom, nog de moeite waard voor zo'n motor als je het allemaal zelf kunt, maar dat kan en wil ik dus niet. Ik wil gewoon rijden :)

In mijn zoektocht met heel beperkt budget (max 1500) kom ik een Kawasaki ZRX 1100 uit 1997 tegen. Dit is wel ongeveer het type motor dat ik zoek, namelijk naked / tour / wellicht chopper. Ik heb niet veel ervaring met andere motoren en ook geen echte voorkeur voor merk/model behalve dat ik geen sportmotor wil en ik ga ook geen woon-werk doen. Is zo'n motor iets of raden jullie bepaalde andere modellen aan om eens naar uit te kijken? Waar is verstandig om wel/niet te zoeken, marktplaats / autoscout24 / motor-forum? Voor deze kawa moet ik zowat naar de andere kant van het land dus dat ga ik uiteraard alleen doen als het een goede kandidaat lijkt.
1500 euro en niet veel onderhoud, dat klinkt voor mij niet als deze combinatie. Voor zo weinig geld zijn motoren flink oud en met veel kilometers. Zien wellicht goed uit voor de prijs, maar voor hetzelfde geld heb je hoge onderhoudskosten.
Aan de andere kant kan je natuurlijk ook geluk hebben. :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Er is heel veel te koop in die prijs klasse waarbij je ook veel kans hebt om ander mans ellende te kopen.
Of op zijn minst een fiets te kopen met achterstallig onderhoud.
Zoek dus goed en kijk wat je kunt vinden, bepaal wat voor een fiets je aanspreekt en ga er meerdere bekijken.
Voor die prijs had ik vorig jaar nog bijna een VFR gekocht en super nette staat van een van de personeelsleden van een motor zaak (staat van onderhoud perfect).

Uit eindelijk heb ik een stuk minder geld uit gegeven omdat het voor mij om een 2de motor ging en ik niet te veel wilde uitgeven.
Voor 800 heb ik doen mijn FJ gekocht, wel een wat oudere fiets maar in mijn geval ook geluk voor wat betreft de staat van onderhoud welke gewoon perfect was/is.
Herhaling fotootje van toen ik hem net opgehaald had:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-L-hAALQblfs/U5XEgeoAJzI/AAAAAAAAB-Y/Vrlo5lFEzCw/w1022-h765-no/IMAG1135-1-1
Ondertussen aan de achterzijde iets opgehoogd en een hut/topkoffer er op gemonteerd.

Misschien een tip:
Probeer niet de nieuwste fiets te kopen die je kunt vinden binnen je budget, vaak treft je dan de bodem van de betreffende markt en dus budget fietsen.
Beter een wat ouder modelletje dat gewoon goed is bij gehouden maar door zijn leeftijd in prijs is gezakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 28-03-2015 20:04 ]

Verwijderd

Mij hebben ze "bekje nekje" geleerd om voetgangers voor te laten gaan.

Inmiddels het theorie examen ook gehaald. Zaten een paar lastige vragen tussen. 5 fout.

Vorige week de eerste les op de weg, was even wennen aan andere motor en ik weet niet hoeveel grip de motor heeft op natte dieselvlekken. Op naar het praktijkexamen!

• Bob

Bob

Hooglander1 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:24:
[...]

Ik heb geen noise cancelling oortjes gehad, wel gewoon goede in-ears met een goede bak schuim erin in de vorm van Shure SE210's.

Dat werkte prima, het schuim blokkeert het geluid van buiten en toch hoor je nog genoeg. Wel deed ik altijd maar 1 oortje in, aangezien ik met twee echt het idee had dat ik te weinig hoorde van buiten.
En je heb t niet het gevoel dat er iets blokkeert als je je helm op zet? Dat heb ik nu als ik mijn in ears aan heb, ik krijg mijn helm gewoon niet op. Zijn die wat kleiner?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bob schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:53:
[...]

En je heb t niet het gevoel dat er iets blokkeert als je je helm op zet? Dat heb ik nu als ik mijn in ears aan heb, ik krijg mijn helm gewoon niet op. Zijn die wat kleiner?
De kabel gaat over je oren bij die Shure's. daardoor liggen ze wat meer in je oren in plaats van dat ze er uit steken. Ik heb echt nergens last van als ik die in heb met de over-ear methode. :)

• Bob

Bob

Hooglander1 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:00:
[...]

De kabel gaat over je oren bij die Shure's. daardoor liggen ze wat meer in je oren in plaats van dat ze er uit steken. Ik heb echt nergens last van als ik die in heb met de over-ear methode. :)
Idem bij mijn MEElectronics oortjes hoor ivm de kabel :) Maar misschien is de constructie van de oortjes wat forser in mijn geval. Ik ga alleszins eens proberen met andere oortjes, thx!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:13:
Ik weet niet hoeveel grip de motor heeft op natte dieselvlekken.
Geen ;)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:32

steveman

Comfortabel ten onder

mphilipp schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:19:

[afbeelding]

:Y

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• 418O2
Instructeur zei me trouwens dat ik niet bang was. Remoefening daarna ging vol in de abs :P

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

418O2 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:48:
Vandaag les gehad (rijschool tiptop Groningen) even inkomen maar ging lekker. Half uurtje openbare weg, de rest oefenen. Stapvoets rijden is wel kak maar ging wel goed, tot het einde. Liep een beetje te kutten met gas.

Snelle slalom en remproeven gingen erg goed (hing al in de ABS) met veel vertrouwen.

Maar avb vragen we morgen aan. Tot die tijd twee uur in de week lessen, zou een maand duren tot avb. Eind april ook theorie.

Vond t erg lekker om weer te rijden.
Hoe kom je aan die rijschool? Ik zat er ook aan te denken om daar te lessen. Worden al jou lessen ook gefilmd?
Heeft hij het verder ook druk? Kan ik bij hem / hun? Ook 2x per week lessen?

• 418O2
kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2015 @ 01:37:
[...]

Hoe kom je aan die rijschool? Ik zat er ook aan te denken om daar te lessen. Worden al jou lessen ook gefilmd?
Heeft hij het verder ook druk? Kan ik bij hem / hun? Ook 2x per week lessen?
Via een collega. Hij had les van gehad toen hij nog bij Oosterpoort zat. Volgens mij heeft hij wel plek. Les wordt niet gefilmd vziw.

Ik vond t vooral fijn dat hij t zegt als je t niet goed doet en wat je wel moet doen. En als je t goed doet zegt hij het ook duidelijk. En sowieso gewoon een prima vent, ook belangrijk.

• Maegrim
418O2 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:24:
Instructeur zei me trouwens dat ik niet bang was. Remoefening daarna ging vol in de abs :P
Beter geen motor zonder ABS kopen dan, anders kan je nog niet remmen :X

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

DinX

Motormuis

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CfWzeGlaFvI]

:)

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 29-03-2015 10:39 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren weer een half uurtje op de Vespa gereden (camper uit de stalling wezen halen).
Niet het beste weer maar het was in ieder geval droog en toch nog een graadje of 10.
Camper staat in Nederweert en ik woon in Eindhoven dus een stukje snelweg en stukje binnendoor.
Dat stuk snelweg met flink wat wind is niet echt het ideale werk terrein voor de Vespa, maar zodra ik de snelweg afdraai is het het toch echt een apparaat waar op ik weer van oor tot oor zit te grijnzen.. :9~

Tot de 100/110 km/u is het gewoon echt een super fun ding, wat zo makkelijk de bochten in te mikken is, wat super grip heeft en door de variomaat altijd trekkracht heeft.
Nee geen 1200 cc trekkracht maar meer dan voldoende om op de provinciale wegen als een complete hooligan van bocht naar bocht te blazen..
Afbeeldingslocatie: http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-braaap-on-18.png

Vraag me af of voor mijn motor gebruik de FJ wel echt iets toevoegt..??
Ja ok een paar uurtjes snelweg tik je zo weg op dat ding, maar ook op de Vespa kan ik ik gewoon 120 rijden.. :|
Misschien dat de FJ er gewoon weer uit gaat na deze zomer en het vrij gekomen geld in Vespa gaat om er wat meer PK's en snelheid uit te krijgen. 8)

• Maegrim
blokwissel? :P

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Deze gast heeft er denk ik een paar duizend aan uit gegeven:
http://modernvespa.com/fo...099?highlight=white+panda
Resultaat is net 10km/u winst op de top.. :X 8)7
Veel meer is er dus niet uit te halen, kleine wieltjes, gear ratio, toeren begrenzer, enz enz.

Ik moest er gisteren gewoon ff aan denken, ding rijd echt super leuk, dat doet de FJ ook hoor maar nu is het mijn motor budget dat ik moet verdelen over 2 motoren.. :|
Natuurlijk is dit een luxe probleem en ben ik niet aan het zeuren maar ik denk dat ik er slimmer aan doe om in mijn geval de Vespa echt top te maken en een paar leuke upgrades uit te voeren:
13 inch wielen van de 2015 GTS (nu 12 inch)
Malossi cilinderkop
Malossi rapidbike ecu kit
Denk dat ik dan alweer 1000 euro verder ben.. :o

• 418O2
Maegrim schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:09:
[...]

Beter geen motor zonder ABS kopen dan, anders kan je nog niet remmen :X
En iets kalmer remmen natuurlijk. Was ook enigszins nat natuurlijk

• Maegrim
Tja, ik vind dat rijscholen hun leerlingen zonder ABS zouden moeten leren remmen. Dan maakt het niet uit of je een motor met of zonder koopt. Als je alleen ABS kent rem je jezelf zo onderuit

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maegrim schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:00:
Tja, ik vind dat rijscholen hun leerlingen zonder ABS zouden moeten leren remmen. Dan maakt het niet uit of je een motor met of zonder koopt. Als je alleen ABS kent rem je jezelf zo onderuit
+1

Ik ben ook van mening dat mensen die voor autorijbewijs gaan een CBT (https://www.gov.uk/cbt-compulsory-basic-training/overview) moeten doen zodat ze zelf ervaren hoe het is op de motor en daar met hun autorijden rekening mee kunnen houden..
Maar ja dat is waarschijnlijk niet haalbaar..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• DinX

DinX

Motormuis

En toen had ik koffers op m'n nieuwe fiets :Y)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/JD2406zzzvPke5nJSbOD0IbD/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vrgdmBlEhxGsAZkIsr2MhteC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/58AHRHJBVuupvRA7DZGl2trQ/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MawOcPqvDou2dMWun7HAm7tB/medium.jpg

Passen er imho nog beter bij dan de stock koffers ... (maar dat is smaak natuurlijk) :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ridermagazine.com/wp-content/uploads/2014/08/KTM-1290-SUPER-ADVENTURE_MY2015_web.jpg

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:25
Maegrim schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:00:
+1 Met ABS remmen is zo lame. Het is veiliger, maar het is zo anders remmen als met remmen zonder abs. Wat je na je rbw wil is je eigen keuzen, maar ABS op je rijschool fiets...no go!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn rij-instructeurs hebben me tegen de ABS aan leren remmen. Maar om de moed er in te houden is het wel fijn dat je zo veilig kunt ontdekken waar de grens ligt. Anders haken er vast nogal wat mensen af als je de eerste de beste keer op je plaat gaat. ;)

Alsnog, voor mij geen fiets zonder ABS. Als ik al merk op wat voor momentjes de abs soms ingrijpt, dan ben ik er toch al een paar keer dankbaar voor geweest, en dat zonder de hooligan uit te hangen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes wijst naar ABS ring in het voorwiel:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-zzyOgBHJ54A/UaNVAsfnZzI/AAAAAAAAArY/TXKtSzthI_w/s512/IMAG0814.jpg

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mphilipp schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:19:

[afbeelding]

Zekers wel.... En ideaal dat Eurosport het de komende 4 jaar weer volledig Live uit gaat zenden in HD.

Commentaar van "de Vries" en "van de Goorbergh" met Samantha van Wijk als Pitt commentatrice..... Warm-Ups zijn best goed te kijken ATM, al hoop ik wel dat er tijdens de races géén reclameblokken in komen.

P.S: Starttijden van de races vandaag:
  • Moto 3 - 17:00 uur.
  • Moto 2 - 18:20 uur.
  • MotoGP - 20:00 uur.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 17:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
blij dat ik van het weekend geen abs had. maar heeft iemand gouden tips om mijn bril niet te laten beslaan?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Druppeltje "Dreft" er op uitsmeren en netjes uit poetsen met een brillenpoetsdoekje (dus niet met papier spul i.v.m. krassen)?

Dat doe ik met m'n zonnebril ook altijd en dat werkt perfect, zelfs in de auto op het moment dat ik dat ding in de winterdag op zet in een nog koude auto en dus ook koude bril.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 16:59 ]

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-12 22:47
DECOY88 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:33:
blij dat ik van het weekend geen abs had. maar heeft iemand gouden tips om mijn bril niet te laten beslaan?
Ik gebruik zelf Muc-off anti-fog treatment spray
https://muc-off.com/rider...atment-5037835214000.html
Gekocht bij motoport.

Werkt goed. Goed uitsmeren anders krijg je vettig vlekken die je ziet als de zon erop staat.

De huis-, tuin- en keukenmiddelen heb ik geen ervaring mee.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:34:
Alsnog, voor mij geen fiets zonder ABS. Als ik al merk op wat voor momentjes de abs soms ingrijpt, dan ben ik er toch al een paar keer dankbaar voor geweest, en dat zonder de hooligan uit te hangen.
Als het vaker ingrijpt moet je toch eens je rijstijl/remtechniek kritisch bekijken. Ik kan me niet meer herinneren dat mijn ABS iets heeft gedaan. Wie weet werkt het helemaal niet :+
En de keren dát het ingrijpt, is het in omstandigheden die ik ook wel onder controle heb. Dus zeg maar remmen op een grindpaadje bij een terras. En dan alleen het achterwiel. Nou, daar ga ik niet van vallen.

ABS is inderdaad handig voor noodgevallen, maar je zou bij rijles/VRO moeten leren remmen/rijden zonder al die rommel als ABS en traction control. Auto's hebben al langer al die toestanden waardoor mensen nóg verder van het degelijk besturen van het voertuig af komen te staan. Straks kan iemand alleen nog maar een auto rijden als er ABS, traction control, park distance control, meedenkende cc, lane assist en brake assist. Dat zou toch wel triest zijn.
Begrijp me goed, ik ben echt niet tegen innovaties, maar straks kan geen hond meer dat ding besturen. En voordat die zelfrijdende auto's zichzelf écht kunnen redden in een stad als Amsterdam of Parijs zijn we wel een generatie verder.

• XBL

XBL

Op m'n voorwiel heb ik tot nu toe maar één keer gehad dat ABS terecht had kunnen ingrijpen. Ik ging toen remmen op een olie- of dieselspoor. Oepsie. Gelukkig recht kunnen houden doordat ik direct de rem losliet. Als je ABS vaak ingrijpt, dan heb je volgens mij gare ABS of moet je echt iets doen aan hoe je remt.

Op m'n achterwiel heb ik wel al tig de ABS kunnen laten ingrijpen (als ik het had). Die trap ik soms echt veel te makkelijk te ver in... soms expres ;).

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb het niet over vaak. Integendeel. Letterlijk gebruik ik zelfs het woord "soms"
Ik heb het over simpel bijremmen, maar het (nieuwe) asfalt blijkt dan opeens verraderlijk glad te zijn. Op één punt (vlak bij mijn werk) ligt het echt niet aan de rijstijl; menig auto schiet daar door. Of, komt bijna niet van zijn plek omdat de wielen doorspinnen.

Oh ja, Rijkswaterstaat weet ervan. Vandaar ook de borden "langere remweg, nieuw wegdek", die er inmiddels al een dik jaar staan.

[ Voor 15% gewijzigd door DrivinUCrazy op 29-03-2015 17:05 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met een motorfiets wil je eigenlijk helemaal géén ZOAB óf andere asfalt variant welke het water sneller afvoert door middel van openingen in het asfalt. Hoe minder contactoppervlak er is hoe slechter je banden communiceren met de ondergrond en "lucht" is niet echt een goed remoppervlak.

• DECOY88
(overleden)
wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:49:
Druppeltje "Dreft" er op uitsmeren en netjes uit poetsen met een brillenpoetsdoekje (dus niet met papier spul i.v.m. krassen)?

Dat doe ik met m'n zonnebril ook altijd en dat werkt perfect, zelfs in de auto op het moment dat ik dat ding in de winterdag op zet in een nog koude auto en dus ook koude bril.
eens kijken of ik de volgende keer geen greppeltje over het hoofd zie :+

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:13:
Mij hebben ze "bekje nekje" geleerd om voetgangers voor te laten gaan.

Inmiddels het theorie examen ook gehaald. Zaten een paar lastige vragen tussen. 5 fout.

Vorige week de eerste les op de weg, was even wennen aan andere motor en ik weet niet hoeveel grip de motor heeft op natte dieselvlekken. Op naar het praktijkexamen!
Heb je nog tips voor de theorie? Wat waren de instinkers?

Verwijderd

kaasaanfiets schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:17:
[...]

Lastig te zeggen, ben de vragen vergeten. Er was een lastige vraag over wat een auto in zijn spiegel ziet, dus niet ook vanuit zijn raam). En nog een vraag of je iemand met rugpijn mag verplaatsen (ehbo). Qua leren: boek leren, en opschrijven vragen maken en daarna de foute vragen en vragen met twijfel nog eens leren.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:01:
[...]

Zekers wel.... En ideaal dat Eurosport het de komende 4 jaar weer volledig Live uit gaat zenden in HD.

Commentaar van "de Vries" en "van de Goorbergh" met Samantha van Wijk als Pitt commentatrice..... Warm-Ups zijn best goed te kijken ATM, al hoop ik wel dat er tijdens de races géén reclameblokken in komen.

Helaas tijdens de Moto3 race 2 korte onderbrekingen maar beide kwamen gelukkig op minder spannende momenten. Commentaar op Eurosport is overigens d:)b

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-12 19:49
[...]

Ik zou de vragen nog even oefenen. Kwam toevallig deze site tegen: http://troep.com/troep/motortheorie/q1397.html. Van medetweaker Jimbolino.

Kan je gewoon random 1400 examenvragen oefenen. ze komen uit een bestand van 1400 examenvragen welke op het internet rondzwerven

[ Voor 3% gewijzigd door SL65 op 29-03-2015 17:47 ]

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-12 14:27
[...]

Mijn grootste instinker was vooral het feit dat die er eigenlijk niet zijn. Het is een test die mensen van elk niveau moeten kunnen halen, dus het is vooral dom kennis toepassen. Maak de situatie vooral niet moeilijk er dan ie is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mythling schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:48:
[...]

Mijn grootste instinker was vooral het feit dat die er eigenlijk niet zijn. Het is een test die mensen van elk niveau moeten kunnen halen, dus het is vooral dom kennis toepassen. Maak de situatie vooral niet moeilijk er dan ie is.
Ik heb m'n rijbewijs/rijbewijzen (A tm. E) nou een slordige 25 jaar en mag vanwege die diverse categorieën regelmatig pér categorie opnieuw een theorie examen afleggen zodat ik de betreffende categorie kan behouden (ik ben er dan ook voorstander van dat iedere weggebruiker dat zou moeten gaan doen zónder dat er een sanctie aan het niet slagen voor zo'n examen hoeft te hangen. Zolang je te horen krijgt wáár je fout "denkt" is er tevens een les voor de praktijk bereikt).

Veelal is 't inderdaad zaak om niet moeilijker gaan denken dan dát wat de situatie op een afbeelding je laat zien in combinatie met een gezonde portie logisch denken/verstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 18:06 ]

• DinX

DinX

Motormuis

mphilipp schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:57:
[...]

Als het vaker ingrijpt moet je toch eens je rijstijl/remtechniek kritisch bekijken. Ik kan me niet meer herinneren dat mijn ABS iets heeft gedaan. Wie weet werkt het helemaal niet :+
En de keren dát het ingrijpt, is het in omstandigheden die ik ook wel onder controle heb. Dus zeg maar remmen op een grindpaadje bij een terras. En dan alleen het achterwiel. Nou, daar ga ik niet van vallen.

ABS is inderdaad handig voor noodgevallen, maar je zou bij rijles/VRO moeten leren remmen/rijden zonder al die rommel als ABS en traction control. Auto's hebben al langer al die toestanden waardoor mensen nóg verder van het degelijk besturen van het voertuig af komen te staan. Straks kan iemand alleen nog maar een auto rijden als er ABS, traction control, park distance control, meedenkende cc, lane assist en brake assist. Dat zou toch wel triest zijn.
Begrijp me goed, ik ben echt niet tegen innovaties, maar straks kan geen hond meer dat ding besturen. En voordat die zelfrijdende auto's zichzelf écht kunnen redden in een stad als Amsterdam of Parijs zijn we wel een generatie verder.
Ach, leer er maar aan wennen.

De tijd dat dingen als ABS en tractiecontrole enkel dienden om agressief in te grijpen bij een blokkerend wiel of slippend achterwiel is zelfs al achter de rug. Bij m'n vorige motor was dat al een beetje, bij m'n huidige nog veel meer.

Ik denk dat m'n 1290SA op dit moment zowat het hoogtepunt is op dat vlak.

Zo kan je bijvoorbeeld je rijmodus kiezen op het gebied van tractiecontrole:
• sport: directe gasrespons, vol vermogen, veel slip mogelijk met het achterwiel
• street: wat zachtere gasrespons, vol vermogen, klein beetje slip mogelijk
• rain: vermogen beperkt tot 100pk, inmiddelijk ingrijpen nog voor het wiel slipt
• offroad: vermogen beperkt tot 100pk, slip mogelijk tot 100% (dus achterwiel 2 x sneller dan voorwiel)
• off: geen tussenkomst

De ABS kan ook in 3 standen, weg (voor en achter), offroad (enkel voor) of uit. En dat is dan niet meer de klassieke *takketakketakketakke* ABS, nee, allemaal lekker soepel. Waarschijnlijk dat hij toch agrassief zal ingrijpen wanneer de boel echt blokkeert, maar het doet zoveel meer. Je kan nu gewoon in de bocht, zelfs vol, in de remmen gaan terwijl de electronica de motor in de bocht houdt en dergelijke.

Nog een stapje verder dan bij de meeste motoren gaat de semi-actieve vering. Hij past gewoon continu, realtime, je vering aan. Vol gas bij optrekken ? Zet hem in comfort modus en je zal het voorwiel amper lichter voelen worden. Vol in de ankers, hij zal zelfs niet duiken.

Heel zwart-wit voorgesteld: zet hem in de meeste comfortabele settings (comfort vering, street rijmodus) en het ding doet voor een groot deel alles zelf ja. Het enige wat je als het ware moet doen is gas geven, remmen, met je bochten bezig zijn en genieten.

Voor mij geeft dat echt niet minder rijplezier. Integendeel. Je kan gewoon nog beter die limieten opzoeken omdat je weet dat dat de MSC de boel in de gaten houdt. Veel te laat remmen voor de bocht? Geen probleem, gewoon remmen met die handel en de bocht in. Echt nood om te remmen in de bocht? Gen probleem, de MSC zorgt ervoor dat de fiets niet recht komt. Toch wat te vroeg op het gas in de bocht? Geen probleem, de MSC zorgt ervoor dat je niet slipt.

Maarja, zal voor iedereen persoonlijk zijn zeker. En ja, de kans zal veel groter zijn dat ik fouten maak als ik op een motor zonder al die meuk kom, maar daar pas ik me dan ook op aan. Ik ben in de zomer ook van een XT1200Z vol electronica op een Royal Enfield terecht gekomen op veel gevaarlijkere wegen en situaties, geen probleem, aanpassen. :)

En voor degenen die het echt niet willen, er zit meestal een knopje aan :)
Voor degenen die denken (let vooral op de denken) dat ze het zelf beter kunnen dan de electronica, die schakelen de MSC uit, ABS uit, vering in de sportstand en rijden maar. Maar imho zal je het zelf nooit beter, laat staan sneller kunnen dan de electronica :)

• Bob

Bob

DinX schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:48:
[...]

Ach, leer er maar aan wennen.

De tijd dat dingen als ABS en tractiecontrole enkel dienden om agressief in te grijpen bij een blokkerend wiel of slippend achterwiel is zelfs al achter de rug. Bij m'n vorige motor was dat al een beetje, bij m'n huidige nog veel meer.

Zo kan je bijvoorbeeld je rijmodus kiezen op het gebied van tractiecontrole:
• sport: directe gasrespons, vol vermogen, veel slip mogelijk met het achterwiel
• street: wat zachtere gasrespons, vol vermogen, klein beetje slip mogelijk
• rain: vermogen beperkt tot 100pk, inmiddelijk ingrijpen nog voor het wiel slipt
• offroad: vermogen beperkt tot 100pk, slip mogelijk tot 100% (dus achterwiel 2 x sneller dan voorwiel)
• off: geen tussenkomst

De ABS kan ook in 3 standen, weg (voor en achter), offroad (enkel voor) of uit. En dat is dan niet meer de klassieke *takketakketakketakke* ABS, nee, allemaal lekker soepel. Waarschijnlijk dat hij toch agrassief zal ingrijpen wanneer de boel echt blokkeert, maar het doet zoveel meer. Je kan nu gewoon in de bocht, zelfs vol, in de remmen gaan terwijl de electronica de motor in de bocht houdt en dergelijke.

[video]

Nog een stapje verder dan bij de meeste motoren gaat de semi-actieve vering. Hij past gewoon continu, realtime, je vering aan. Vol gas bij optrekken ? Zet hem in comfort modus en je zal het voorwiel amper lichter voelen worden. Vol in de ankers, hij zal zelfs niet duiken.

Heel zwart-wit voorgesteld: zet hem in de meeste comfortabele settings (comfort vering, street rijmodus) en het ding doet voor een groot deel alles zelf ja. Het enige wat je als het ware moet doen is gas geven, remmen, met je bochten bezig zijn en genieten.

Voor mij geeft dat echt niet minder rijplezier. Integendeel. Je kan gewoon nog beter die limieten opzoeken omdat je weet dat dat de MSC de boel in de gaten houdt. Veel te laat remmen voor de bocht? Geen probleem, gewoon remmen met die handel en de bocht in. Echt nood om te remmen in de bocht? Gen probleem, de MSC zorgt ervoor dat de fiets niet recht komt. Toch wat te vroeg op het gas in de bocht? Geen probleem, de MSC zorgt ervoor dat je niet slipt.

Maarja, zal voor iedereen persoonlijk zijn zeker. En ja, de kans zal veel groter zijn dat ik fouten maak als ik op een motor zonder al die meuk kom, maar daar pas ik me dan ook op aan. Ik ben in de zomer ook van een XT1200Z vol electronica op een Royal Enfield terecht gekomen op veel gevaarlijkere wegen en situaties, geen probleem, aanpassen. :)

En voor degenen die het echt niet willen, er zit meestal een knopje aan :)
Voor degenen die denken (let vooral op de denken) dat ze het zelf beter kunnen dan de electronica, die schakelen de MSC uit, ABS uit, vering in de sportstand en rijden maar. Maar imho zal je het zelf nooit beter, laat staan sneller kunnen dan de electronica :)
2nd that. Ik heb een remcursus gedaan met de motor en kon op het einde heel goed zonder ABS remmen maar ben toch heel blij dat ik ABS heb op mijn motor.

• DinX

DinX

Motormuis

Bob schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:04:
[...]

2nd that. Ik heb een remcursus gedaan met de motor en kon op het einde heel goed zonder ABS remmen maar ben toch heel blij dat ik ABS heb op mijn motor.
Mja, en het "je moet er niet op vertrouwen" tijdperk is ook al lang voorbij.
Het is nu juist "je moet erop kunnen vertrouwen".

En uiteindelijk, over de jaren heen zal je er niet snel op achteruit gaan qua electronica, integendeel.

Vroeger bestond ABS niet, daarna was het een optie, nu is het standaard en vanaf 2016 is het voor alle nieuwe fietsen verplicht.
Tractiecontrole zal het volgende zijn. Nu als optie, meer en meer standaard op de wat duurdere fietsen, en ook dat zal ooit wel verplicht worden :)

Bij de auto's is dat al jaren bezig, de motoren volgen nu ook.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 22:23
Is er ergens een werkende vergelijkingssite waar je zelf voorkeuren opgeven wat je zou willen hebben op je motor en dat deze dan een soort van short list maakt.
Op voorhand maakt mij merk niet uit, model wel toer/ sport-toer , en motor inhoud minimaal 750cc etc. En het liefst dus ook nog een filter mogelijkheid op type aandrijving.
Kwam zelf wel uit bij www.motorexplorer.nl/pub/PSpecificatiesVergelijken.aspx maar deze geeft nooit resultaten als ik dat doe. En daarnaast lijkt het mij ook niet de meest recente site ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:09:
[...]
Bij de auto's is dat al jaren bezig, de motoren volgen nu ook.
Inderdaad. Vandaar dat er nu ook brake-assist op zit omdat die knuppels de rem loslaten vlak voor de crash. Im Labo geprüft zeg maar. Of het door de ABS komt weet ik niet, daar gaat het ook niet om. Punt is gewoon dat men steeds slechter auto/motor gaat rijden door die grappenmakerij. Op de nieuwe GS kun je ook die rijmodi krijgen. Ik vraag me dan af of het zo goed werkt dat je misschien denkt dat je een grote offroad held bent met je Beemer en als je dan op een 'analoge' motor stapt je er geen bal van terecht brengt.

Call me old-fashioned, maar ik vind het wel belangrijk om de 'kunst' van het auto- en motorrijden te beheersen. Dan snap je tenminste wat je aan het doen bent, je begrijpt de dynamiek van het voertuig. En dát redt je juist in moeilijke situaties. Leuk om te willen rekenen op die elektronische rommel, maar je moet niet stoppen met nadenken. Geen elektronica gaat je helpen als je gewoonweg tè hard op een bocht af komt. Ik voorspel dat we straks veel meer motorrijders krijgen die roepen dat er wat met die elektronica aan de hand is, banden niet warm waren ( :+ ) of weet ik watvoor kötsmoes ze verzinnen om te verhullen dat ze gewoon niet kunnen rijden. Want ook als je op je bek gaat omdat je banden niet warm zijn is dat een rijdersfout, niet een fout van je banden. Om maar wat te noemen. Er bestaat nog geen electronice tegen stupiditeit. Er is wél electronica die mensen laat denken dat ze alles kunnen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The-Source schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:22:
Is er ergens een werkende vergelijkingssite waar je zelf voorkeuren opgeven wat je zou willen hebben op je motor en dat deze dan een soort van short list maakt.
Op voorhand maakt mij merk niet uit, model wel toer/ sport-toer , en motor inhoud minimaal 750cc etc. En het liefst dus ook nog een filter mogelijkheid op type aandrijving.
Kwam zelf wel uit bij www.motorexplorer.nl/pub/PSpecificatiesVergelijken.aspx maar deze geeft nooit resultaten als ik dat doe. En daarnaast lijkt het mij ook niet de meest recente site ;)
Zelfs fietsen van diverse merken zijn onderling amper te vergelijken binnen een segment, dus.... Nee? :o

• DECOY88
(overleden)
mphilipp schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:38:
[...]

Inderdaad. Vandaar dat er nu ook brake-assist op zit omdat die knuppels de rem loslaten vlak voor de crash.
scheelt nog wel het een en ander aan schade :X en ja dat gaat in het voordeel van de knuppel. als je hard remt waar kan de klap dan nog heen? O-) zie de mensen die het tot het laatst lopen bij te remmen en dus vast op die motor blijven zitten met meer schade overblijven dan mijn . fuckit dit gaat fout mentaliteit. (iets met een greppel 50cm diep 50 cm breed diagonaal over de weg.) 5 meter voor me terwijl ik er met 50 op af kwam. remmen heeft geen zin. wachten op het juiste moment en de motor zijn eigen pad laten kiezen. na een salto en een schroef weer opgeraapt en verder gereden 8)7 had ik mijzelf schrap gezet en doorgeremt konden mijn veren de klap niet opvangen. en door het dode gewicht van mij zou hij nog 95kg extra moeten afremmen.

• Maegrim
Hoeveel procent van de lessers zal meteen een eerste fiets met ABS kopen? 20 ofzo? Die andere 80 procent moet maar zelf leren remmen tegenwoordig :X

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:32

steveman

Comfortabel ten onder

DinX schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:48:

Damn, indrukwekkend!

Maar wel even de knop in je hoofd omzetten wanneer je tijdens een beurt een leenfiets meekrijgt uit 1996 :o

[ Voor 21% gewijzigd door steveman op 29-03-2015 22:28 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Maegrim
Dat kunnen ze niet maken bij een KTM dealer :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:01:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtp1/t31.0-8/11121765_10155339999075487_7048432977351265962_o.jpg

Da's race Nr. 1 :P

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-12 19:55
wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:53:
[...]

Zelfs fietsen van diverse merken zijn onderling amper te vergelijken binnen een segment, dus.... Nee? :o
Ben ook naar exact hetzelfde op zoek geweest, op een gegeven moment zelfs overwogen om zelf iets te bouwen. Kon niets passends vinden..

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:22
418O2 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:24:
Je weet wel dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je in de ABS komt, ook niet met rem oefeningen...?

• 418O2
Skoefel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:44:
[...]

Je weet wel dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je in de ABS komt, ook niet met rem oefeningen...?
Dat weet ik zeer zeker wel, is me in de auto ook nog nooit gebeurd. Had wel door dat het wel ietsje minder kon :). De weg was best nat, helpt ook niet echt.

• Jolke
  • Nu online
mphilipp schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:38:
[...]

Call me old-fashioned, maar ik vind het wel belangrijk om de 'kunst' van het auto- en motorrijden te beheersen. Dan snap je tenminste wat je aan het doen bent, je begrijpt de dynamiek van het voertuig. En dát redt je juist in moeilijke situaties. Leuk om te willen rekenen op die elektronische rommel, maar je moet niet stoppen met nadenken. Geen elektronica gaat je helpen als je gewoonweg tè hard op een bocht af komt. Ik voorspel dat we straks veel meer motorrijders krijgen die roepen dat er wat met die elektronica aan de hand is, banden niet warm waren ( :+ ) of weet ik watvoor kötsmoes ze verzinnen om te verhullen dat ze gewoon niet kunnen rijden. Want ook als je op je bek gaat omdat je banden niet warm zijn is dat een rijdersfout, niet een fout van je banden. Om maar wat te noemen. Er bestaat nog geen electronice tegen stupiditeit. Er is wél electronica die mensen laat denken dat ze alles kunnen.
Wat is daar old-fashioned aan? Als om de een of andere reden ABS uitgeschakeld is, dan moet je het wel zonder kunnen. Leuk verhaal voor de verzekering dat je niet meer kan rijden omdat je ABS uitgeschakeld was. :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45

_Apache_

For life.

Jolke schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:00:
[...]

Wat is daar old-fashioned aan? Als om de een of andere reden ABS uitgeschakeld kapot is, dan moet je het wel zonder kunnen. Leuk verhaal voor de verzekering dat je niet meer kan rijden omdat je ABS uitgeschakeld was. :)
There, I fixed it.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Skoefel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:44:
[...]

Bij de noodstop mag het wel, alle andere stopproeven niet. Juist bij de noodstop moet je laten zien dat je keihard de ankers in durft te gaan en vol de ABS durft te pakken.

• DinX

DinX

Motormuis

Ja, want fabrikanten zoals Bosch brengen systemen op de markt waarvan de kans groot (genoeg) is dat ze aangeklaagd gaan worden...
De kans dat er wat fout gaat omwille van die systemen (of het nu door fouten, uitval of verkeerd gebruik is) zal altijd vele malen kleiner zijn dan dat je jezelf gewoon op je plaat remt.

• Jolke
  • Nu online
Uitgeschakeld hoeft niet altijd kapot te zijn. ;)
Maar ok, als de ABS het dus niet doet. De reden maakt eigenlijk niet uit.

• _Apache_

_Apache_

For life.

DinX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:09:
[...]

Ja, want fabrikanten zoals Bosch brengen systemen op de markt waarvan de kans groot (genoeg) is dat ze aangeklaagd gaan worden...
De kans dat er wat fout gaat omwille van die systemen (of het nu door fouten, uitval of verkeerd gebruik is) zal altijd vele malen kleiner zijn dan dat je jezelf gewoon op je plaat remt.
True. Alhoewel ABS een systeem is dat er al iets gedetecteerd word dat niet in orde is, word het gehele systeem uitgeschakeld.

Zo is de ABS detectie bij mijn auto, op een van de wielen defect geraakt*. Je wil dan geen ABS op drie wielen hebben. :+

*Long story short, auto van de krik gevallen, abs detectiering door midden. :/

• Skoefel
Hooglander1 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:08:
[...]

Bij de noodstop mag het wel, alle andere stopproeven niet. Juist bij de noodstop moet je laten zien dat je keihard de ankers in durft te gaan en vol de ABS durft te pakken.
Hoe kom je aan deze info? Zonder de ABS rem je sneller, als je dat kan later zien is het dus beter dan de ABS te pakken.. (zo is het mij vorig jaar in ieder geval uitgelegd.)

• DinX

DinX

Motormuis

_Apache_ schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:10:
[...]

True. Alhoewel ABS een systeem is dat er al iets gedetecteerd word dat niet in orde is, word het gehele systeem uitgeschakeld.

Zo is de ABS detectie bij mijn auto, op een van de wielen defect geraakt*. Je wil dan geen ABS op drie wielen hebben. :+

*Long story short, auto van de krik gevallen, abs detectiering door midden. :/
Klopt. Bij de allerminste fout wordt heel het ding uitgeschakeld en krijg je een foutmelding (of lamp) voor je neus :). Als mensen er dan geen rekening mee houden (of gewoon niet kunnen rijden :+) sja, gevalletje natuurlijke selectie dan zeker :+

En ik denk dat dat zo'n beetje bij al die technische snufjes is.
Zo was ik vorige week al in paniek. Ik was bezig met een fuseblock te installeren op m'n fiets en wou het op het einde testen.

Kreeg ik ineens een groot knipperend display met "GENERAL FAILURE" te zien.
Had ik al meteen bang dat ik het ding na een dag om zeep geholpen had :+
Bleek het uiteindelijk gewoon de stekker van m'n zadelverwarming te zijn die niet in stak :X :')

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 30-03-2015 10:27 ]

Verwijderd

Even kijken:

Op mijn Ford Fiesta zit geen ABS .
Op onze Audi A6 zit wel ABS en het is een automaat.
Op mijn Suzuki Bandit zit wel ABS.

Ze zijn zo anders maar het voertuig met de meeste elektronica rijdt eigenlijk wel het leukst, op de motor na natuurlijk >:) ;)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Skoefel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:25:
[...]

Hoe kom je aan deze info? Zonder de ABS rem je sneller, als je dat kan later zien is het dus beter dan de ABS te pakken.. (zo is het mij vorig jaar in ieder geval uitgelegd.)
Je remt helemaal niet sneller zonder ABS, dat is een vrij hardnekkig fabeltje.

En dat je de ABS mag gebruiken bij de noodstop is gewoon een vastgelegde regel. Het maakt niks uit of je het met of zonder doet, als je maar heel snel stil staat. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.

• Skoefel
Hooglander1 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:30:
[...]

Je remt helemaal niet sneller zonder ABS, dat is een vrij hardnekkig fabeltje.
Bron?

• _Apache_

_Apache_

For life.

Diverse tests, alhoewel wat nuance wel op zijn plaats is.

Je kunt sneller tot stilstand komen zonder dat abs ingrijpt (of uberhaupt geen abs aanwezig is), maar hiervoor is veel skill nodig en je moet goed kunnen rijden met je machine.
Met ABS kun je als lompe boer snoeihard in de remmen knijpen en je komt vlot tot stilstand, maar ABS heeft daarnaast veel meer toegevoegde waarde in de controleerbaarheid van de machine.

Er zijn (zeldzame gevallen) waarbij iemand zonder abs op vergelijkbare afstand (of korter) tot stilstand komt, maar voor praktisch alle andere rijders voegt abs heel veel toe.

[ Voor 13% gewijzigd door _Apache_ op 30-03-2015 10:42 ]

• XBL

XBL

Hooglander1 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:08:
[...]

Het gaat om het simuleren van een noodstop, het is niet de bedoeling dat je per definitie met ABS zit te remmen. Je kan ook een betere noodstop doen als je precies tegen het blokkeren aan remt, dus is het mooier om net niet met ABS te remmen. Dat laat ook nog eens zien dat je goed kan remmen, want elke idioot kan de ABS activeren, maar niet iedereen kan snoeihard remmen zonder te blokkeren/ABS te activeren.

• Skoefel
_Apache_ schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:39:
[...]

Je kunt sneller tot stilstand komen zonder dat abs ingrijpt (of uberhaupt geen abs aanwezig is), maar hiervoor is veel skill nodig en je moet goed kunnen rijden met je machine.
Met ABS kun je als lompe boer snoeihard in de remmen knijpen en je komt vlot tot stilstand, maar ABS heeft daarnaast veel meer toegevoegde waarde in de controleerbaarheid van de machine.
Dit bedoelde ik, maar wat je zegt, het is wel moeilijk om zo te kunnen remmen.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:51
[...]

Inderdaad, ABS zorgt ervoor dat je controle kan houden over de machine. Het zorgt er niet per definitie voor dat je remweg korter is. Er zijn zelfs ondergronden waar je beter geen ABS kan hebben omdat het je remweg zelfs langer maakt, zoals los grind en sneeuw. Als je dan remt en je wielen blokkeren, komt er een hoopje grind/sneeuw voor je wielen, dit zorgt ervoor dat je meer afremt. Als je dan ABS hebt, gebeurd dat niet en is je remweg langer. Wel houd je dan controle over je voertuig, wat ook erg belangrijk is natuurlijk :)

• Bob

Bob

Superleuk wanneer je heel goed kan remmen zonder ABS. Toch nog wat olie op het vuur: de instructeur van de remcursus vertelde dat hij amper nog beter kan remmen dan de nieuwste ABS systemen van bvb BMW. That is, als je weet dat je zal moeten remmen. Helaas weet je dat bij een noodstop niet. Anders was het geen noodstop :)

Met de skills die ik die dag heb opgebouwd heb ik toch nog altijd een fractie van een seconde nodig om de remkracht te 'voelen'. Die fractie ben je kwijt, en een ABS systeem heeft een veel kortere periode nodig om te 'voelen'. Puur daardoor ga je al niet meer winnen in een echte noodsituatie.

edit: hieronder dus de kortere versie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bob op 30-03-2015 10:52 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Skoefel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:42:
[...]

Dit bedoelde ik, maar wat je zegt, het is wel moeilijk om zo te kunnen remmen.
De praktijktests hebben dus aangetoond dat dat dus eigenlijk niet kan. In theorie is het het beste om net zonder ABS te remmen, maar in de praktijk kan dat niet.

En daardoor denkt heel overschattend rijdend Nederland dat ze betere remmers zijn zonder ABS dan mét. En dat is een compleet foutieve conclusie.

• DinX

DinX

Motormuis

[...]

Er zijn (zeldzame gevallen) waarbij iemand zonder abs op vergelijkbare afstand (of korter) tot stilstand komt, maar voor praktisch alle andere rijders voegt abs heel veel toe.
Klopt.

Je kan het gebruik van ABS bij motoren niet 1-op-1 gelijkschakelen met dat bij auto's.
Bij auto's weten we allemaal dat ABS in de eerste plaats dient om nog te kunnen uitwijken. Bar weinig mensen die dat in de praktijk blijken te doen, maar dat is een andere discussie.

Bij motoren dient het in de eerste plaats om niet op je plaat te gaan. Met de betere systemen kan je zelfs aan uitwijken denken tijdens de noodstop (die zorgen dat de motor zich niet recht zet in combinatie met de MSC).

Bij een eventuele noodstop gaat het overgrote deel van de rijders gewoon uit reflex/paniek vol in de remmen gaan. Ik denk dat de gemiddelde rijder niet voor elke snelheid op elk wegtype de maximum remkracht kent van z'n fiets voordat het wiel daadwerkelijk gaat blokkeren. Bij een fiets zonder ABS zal je het ook nooit 100% zeker weten want je kan het niet testen. Als je op de limiet zit rem je jezelf onderuit :). Wat ga je dan in de praktijk zien? Ofwel remmen ze zich onderuit, ofwel remmen ze waarschijnlijk nog lang niet hard genoeg uit angst om zich onderuit te remmen.

Bij ABS hoef je in noodsituaties gewoon maar je reflex z'n gang laten gaan. Vol de ankers in en als het nodig is grijpt de ABS wel in, nog voordat het wiel zelfs nog maar de kans krijgt om te blokkeren (een recente ABS kijkt naar het verschil in snelheid tussen voor- en achterwiel, niet naar het daadwerkelijk blokkeren van dat wiel). Je zal dus altijd op het quasi maximale remmen in een noodsituatie.

Ga je louter theoretisch kijken zal een motor die maximaal remt zonder ABS sneller stilstaan dan een motor met ingeschakelde ABS (met ingeschakeld bedoel ik dat hij bezig is met "takketakketakke...").

• Skoefel
Hooglander1 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:51:
[...]

De praktijktests hebben dus aangetoond dat dat dus eigenlijk niet kan. In theorie is het het beste om net zonder ABS te remmen, maar in de praktijk kan dat niet.

En daardoor denkt heel overschattend rijdend Nederland dat ze betere remmers zijn zonder ABS dan mét. En dat is een compleet foutieve conclusie.
Dit lijkt me een beetje overdreven wat je zegt. Dit moet/kan iedereen voor zich eigen inschatten. Ik zeg niet dat ik beter kan remmen zonder ABS, maar om nu te zeggen dat het in de praktijk helemaal niet kan klopt niet helemaal.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Skoefel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Dit lijkt me een beetje overdreven wat je zegt. Dit moet/kan iedereen voor zich eigen inschatten. Ik zeg niet dat ik beter kan remmen zonder ABS, maar om nu te zeggen dat het in de praktijk helemaal niet kan klopt niet helemaal.
Gelukkig zijn daar dus tests voor geweest die aantonen dat men het in de praktijk gewoon niet beter kan. :) En met een moderne ABS/TC systeem kun je het al helemaal vergeten.

En dat zijn dan nog gesimuleerde omgevingen, probeer het dan eens in een echte noodstop :)

Verwijderd

Wat heel veel mensen vergeten dat je in de dagelijkse praktijk met zaken te maken krijgt waar je niet bent op voorbereid.

En juist daarom is ABS beter, ik zou graag een leuk proefje willen doen in de regen en een onverwachte gebeurtenis met een groepje motorrijders zonder ABS en een groepje met ABS >:)

• Skoefel
Hooglander1 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:55:
[...]

Gelukkig zijn daar dus tests voor geweest die aantonen dat men het in de praktijk gewoon niet beter kan. :) En met een moderne ABS/TC systeem kun je het al helemaal vergeten.

En dat zijn dan nog gesimuleerde omgevingen, probeer het dan eens in een echte noodstop :)
Je hebt mij nooit horen zeggen dat met ABS remmen niet beter is, maar wat je aangeeft dat het niet kan is gewoon onzin.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja want daar ging/gaat het ook om in deze discussie, dat ene regeltje.. |:(

Pagina: 1 ... 21 ... 105 Laatste