mphilipp schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:57:
[...]
Als het vaker ingrijpt moet je toch eens je rijstijl/remtechniek kritisch bekijken. Ik kan me niet meer herinneren dat mijn ABS iets heeft gedaan. Wie weet werkt het helemaal niet

En de keren dát het ingrijpt, is het in omstandigheden die ik ook wel onder controle heb. Dus zeg maar remmen op een grindpaadje bij een terras. En dan alleen het achterwiel. Nou, daar ga ik niet van vallen.
ABS is inderdaad handig voor noodgevallen, maar je zou bij rijles/VRO moeten leren remmen/rijden zonder al die rommel als ABS en traction control. Auto's hebben al langer al die toestanden waardoor mensen nóg verder van het degelijk besturen van het voertuig af komen te staan. Straks kan iemand alleen nog maar een auto rijden als er ABS, traction control, park distance control, meedenkende cc, lane assist en brake assist. Dat zou toch wel triest zijn.
Begrijp me goed, ik ben echt niet tegen innovaties, maar straks kan geen hond meer dat ding besturen. En voordat die zelfrijdende auto's zichzelf écht kunnen redden in een stad als Amsterdam of Parijs zijn we wel een generatie verder.
Ach, leer er maar aan wennen.
De tijd dat dingen als ABS en tractiecontrole enkel dienden om agressief in te grijpen bij een blokkerend wiel of slippend achterwiel is zelfs al achter de rug. Bij m'n vorige motor was dat al een beetje, bij m'n huidige nog veel meer.
Ik denk dat m'n 1290SA op dit moment zowat het hoogtepunt is op dat vlak.
Zo kan je bijvoorbeeld je rijmodus kiezen op het gebied van tractiecontrole:
• sport: directe gasrespons, vol vermogen, veel slip mogelijk met het achterwiel
• street: wat zachtere gasrespons, vol vermogen, klein beetje slip mogelijk
• rain: vermogen beperkt tot 100pk, inmiddelijk ingrijpen nog voor het wiel slipt
• offroad: vermogen beperkt tot 100pk, slip mogelijk tot 100% (dus achterwiel 2 x sneller dan voorwiel)
• off: geen tussenkomst
De ABS kan ook in 3 standen, weg (voor en achter), offroad (enkel voor) of uit. En dat is dan niet meer de klassieke *takketakketakketakke* ABS, nee, allemaal lekker soepel. Waarschijnlijk dat hij toch agrassief zal ingrijpen wanneer de boel echt blokkeert, maar het doet zoveel meer. Je kan nu gewoon in de bocht, zelfs vol, in de remmen gaan terwijl de electronica de motor in de bocht houdt en dergelijke.
Nog een stapje verder dan bij de meeste motoren gaat de semi-actieve vering. Hij past gewoon continu, realtime, je vering aan. Vol gas bij optrekken ? Zet hem in comfort modus en je zal het voorwiel amper lichter voelen worden. Vol in de ankers, hij zal zelfs niet duiken.
Heel zwart-wit voorgesteld: zet hem in de meeste comfortabele settings (comfort vering, street rijmodus) en het ding doet voor een groot deel alles zelf ja. Het enige wat je als het ware moet doen is gas geven, remmen, met je bochten bezig zijn en genieten.
Voor mij geeft dat echt niet minder rijplezier. Integendeel. Je kan gewoon nog beter die limieten opzoeken omdat je weet dat dat de MSC de boel in de gaten houdt. Veel te laat remmen voor de bocht? Geen probleem, gewoon remmen met die handel en de bocht in. Echt nood om te remmen in de bocht? Gen probleem, de MSC zorgt ervoor dat de fiets niet recht komt. Toch wat te vroeg op het gas in de bocht? Geen probleem, de MSC zorgt ervoor dat je niet slipt.
Maarja, zal voor iedereen persoonlijk zijn zeker. En ja, de kans zal veel groter zijn dat ik fouten maak als ik op een motor zonder al die meuk kom, maar daar pas ik me dan ook op aan. Ik ben in de zomer ook van een XT1200Z vol electronica op een Royal Enfield terecht gekomen op veel gevaarlijkere wegen en situaties, geen probleem, aanpassen.
En voor degenen die het echt niet willen, er zit meestal een knopje aan

Voor degenen die denken (let vooral op de denken) dat ze het zelf beter kunnen dan de electronica, die schakelen de MSC uit, ABS uit, vering in de sportstand en rijden maar. Maar imho zal je het zelf nooit beter, laat staan sneller kunnen dan de electronica