Allereerst excuses voor de lange post.
In het huidige huis dat we eerder dit jaar hebben gekocht, hebben we de oude Nefit Ecomline HR-ketel uit 1999 (HRC30) laten hangen omdat we op niet al te lange termijn een warmtepomp willen aanschaffen.
Op de begane grond hebben we, m.u.v. de hal, overal vloerverwarming aan laten brengen (nieuwe vloer, vloerverwarming onder dekvloer). Op de bovenverdieping en zolder, waar nauwelijks wordt gestookt, hangen Jaga's.
Als vervanger voor de Moduline 15 thermostaat heb ik een Moduline 300 aangeschaft, zodat we een klokprogramma konden gebruiken. Probleem wat ik met deze Moduline 300 had, was dat 'ie bij het bereiken van de ingestelde temperatuur nog geruime tijd (halfuur tot een uur) bleef doorstoken. Omdat we vloerverwarming hebben blijft de temperatuur altijd nog stijgen nadat de ketel stopt. Resultaat was een overshoot van 0,5 - 1 graad. Daarnaast werkt de aanwarmvervroeging totaal niet. 'k Heb de PID-instelling op 1, 2 en 3 gehad en het verschil tussen ingestelde dag- en nachttemperatuur verhoogd naar >1,0 graad (zoals @
Oxellaar volgens mij in dit of in een vorig deel van CV-tuninngtopic ergens heeft genoemd), maar dat maakte ook niets uit.
Vanwege deze 'problemen' met de Moduline 300 heb ik een Nefit Easy aangeschaft, incl. EasyControl Adapter. Helaas ben ik ook niet onverdeeld gelukkig met deze thermostaat vanwege de volgende issues:
- Aanwarmvervroeging lijkt nog steeds niet te werken (maar misschien moet ik de thermostaat meer tijd geven om 'in te leren')
- Als ik handmatig de ketel begrens op een laag maximaal (brander)vermogen ("deellast") van bijv. <25%, lijkt er geen signaal naar de ketel gestuurd dat er verwarmd moet worden. SWW werkt prima, maar verwarmen niet.
- Als de ketel moet gaan verwarmen omdat de ruimtetemperatuur onder de ingestelde temperatuur komt, gaat de ketel geruime tijd vaak uit en weer aan. Daarnaast gebeurt hetzelfde als de ruimte waarin de thermostaat hangt op temperatuur is. Dit gedrag leid ik af aan de hand van het gasverbruikmeting via de slimme meter. Zie het plaatje hieronder. Als de ketel op het minimale vermogen draait, komt dit neer op een een verbruik van plm. 0,075 m3 per 5 min. Overal waar het verbruik over 5 minuten genomen onder deze waarde duikt, is de ketel dus even aangeweest en weer uitgegaan. Met het oog op slijtage en gasverbruik lijkt het mij beter dat er gewoon door wordt gestookt.
Herkent iemand dit gedrag? Ik wil graag kunnen verklaren waarom ik dit gedrag waarneem.
Plaatje: