Stinger_Ventura schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 07:59:
[...]
In ons vorige huis was de pijp 3,5 a 4 meter, in ons nieuwe huis 75cm.
Wat me opvalt is dat die veel meer damp uitslaat dan onze vorige ketel, terwijl de retour veel lager is.
Heb redelijk wat water in het systeem dat eerst moet worden en bij 63c aanvoer een 30c retour dampt die stevig.. is een ketel uit 2016.
Het zal natuurlijk wel wat schelen omdat in een korter traject de rookgassen minder tijd krijgen om tegen de binnenwand van de pijp neer te slaan.
Wellicht scheelt het ook nog of het kunststof pijp is of aluminium.
Ik had in mijn vorige huis stadsverwarming dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
In dit huis een HR ketel 2015, er zit circa 3 meter pijp aan met 2 bochten 45 graden tot aan de dakdoorvoer.
Aanvoer 55 graden, retour ongeveer 40 graden.
Pijp staat ook wat te roken, maar niet zoveel als de buren.
Ik ben overigens best tevreden over ons nieuwe huis:
Hoekwoning uit 1971, 375 m3 inhoud.
Beneden vloerverwarming als hoofdverwarming aangelegd deze zomer.
Alle groepen staan op 2 liter per minuut, aanvoer vanaf de ketel 55 graden.
Ik heb een instelbare LTV verdeler het ventiel staat grotendeel dicht zodat de verdeler praktisch hydraulisch actief is, er wordt slecht een klein deel retourwater bijgemengd.
Er gaat circa 42 graden mijn vloer in en dit komt er met 32 graden de vloer weer uit.
De ketel heeft afgezien van tapwater ook alleen maar op 25% van zijn vermogen gewerkt, dat is 6kW, lager kan deze helaas niet terugmoduleren.
Ik heb op zolder tijdelijk een kleine radiator van 600x600 aangesloten omdat de ketel zijn warmte anders niet kwijt kan en gaat pendelen.
Op het andere gedeelte van de zolder en de slaapkamers op de eerste verdieping zijn de radiatoren nog niet aangesloten.
Toch komt het daar niet onder de 18 graden 's nachts, dit zal er ook mee te maken hebben dat de slaapkamers allemaal zijn voorzien van HR++ beglazing.
Tevens zijn de spouwmuren door de vorige bewoonster nageisoleerd met minerale wol, spouw van 7 cm.
Vloer van de woonkamer is al geïsoleerd met 12cm PIR platen met een RD waarde van 5,45, het gedeelte onder de keuken en de gang/toilet moet nog.
Daar valt nog winst mee te behalen.
Tevens nog een aluminium schuifpui met oud dubbel glas. en een kozijn op het noorden met oud dubbel glas.
Ik stook 24/7 op 20 graden binnentemperatuur, op een dag als gisteren zit ik dan op 6,34 m2.
Dat is dan vooral in de nacht kwijt:
Overdag staat de zon op de schuifpui op het zuiden, dan heb ik eigenlijk geen warmte van de cv nodig.
De uitschieter rond 12 uur is een flinke douchebeurt van onze zoon
Binnenkort eens experimenteren met nachtverlaging, maar als we de volgende dag ook thuis zijn dan heeft het volgens mij niet veel zin.
Wij hebben laminaat op de vloerverwarming liggen en dat warmt dermate langzaam op dat de ketel dan best een tijd bezig is om het huis weer op te warmen.
Nu wordt en af en toe een beetje warmte in de vloer gepompt om de binnentemperatuur op 20 graden te houden.
Maar ik zal het toch eens testen en vergelijk met graaddagen, wellicht kan het nog beter
[
Voor 54% gewijzigd door
-Junkiexp- op 18-11-2018 10:57
]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024