We zijn net verhuisd, en ik ben aan het kijken hoe ik de CV wat kan optimaliseren. Het huis, ketel en alles is uit 2000. Ik overweeg om de ketel (Nefit ecomline) op termijn ook een keer te vervangen, eventueel voor een warmtepomp, maar dat is niet relevant voor mijn huidige korte termijn vraag.
Korte situatieschets
Beneden ligt alleen vloerverwarming, ruim 100m^2 met leisteen tegels, met in de woonkamer waar de thermostaat hangt een gashaard. Boven en in de garage hebben we radiatoren met thermostaatkranen. Het geheel is ingesteld via een weersafhankelijke regeling, met een stooklijn van 20 (20) tot 90 (-10).
De thermostaatkraan op de vloerverwarmingverdeler (WTH) staat op 27 graden, wat inhoudt dat er bijna geen warm water bij gemengd wordt. De vv aanvoer zit op 21-22 graden, vv retour op 20. De pomp staat 24/7 aan. Al met al geen efficient systeem
Ik heb de stooklijn een paar dagen terug verlaagd naar 20-60, wat geen merkbaar effect heeft gehad op comfort. Het klokprogramma heb ik ingesteld dat het vroeg in de avond naar de eco stand gaat om onnodig stoken vd weersafhankelijke regeling te voorkomen. De woonkamer reageert zeer traag, en eventueel bijverwarmen kan lekker met de haard. De vroege eco stand houdt wel in dat de badkamer 's avonds laat niet heel warm meer is, wat ik probeer op te lossen.
Ik lees in dit topic ook dat het beter is om de thermostaatkraan vd vloerverwarming verder open te draaien, en de klok wat vaker op eco te laten springen zodat het water in de vloer kan blijven, gecombineerd met een pomp-schakelaar, om zo een grotere delta T tussen aanvoer en retour te realiseren. Maar met een weersafhankelijke regeling verwacht ik dat het dan te warm gaat worden in de woonkamer, nu is het een prima 19,5-20 graden. Of zit ik er naast?
Eventueel kan ik ruimte compensatie aanzetten, maar dat zal weinig effect hebben aangezien de eco stand nu al zo vroeg in kickt. Die kan ik dan later in laten gaan, maar als we dan de gashaard erbij aan zetten zal het beneden weer te warm worden, of de ketel stopt vanwege de ruimtecompensatie maar dan wordt de badkamer nog steeds niet zo warm als ik zou willen.
Ondertussen ben ik een beetje lost met alle afstelmogelijkheden, vandaar dat ik maar overweeg om gewoon zoneregeling te doen, maar dat is een flinke investering met 8 thermostaatkranen en 6 of 8 groepen op de vloerverwarming. En daarbij weet ik nog steeds niet hoe ik de vloerverwarmingsverdelerthermostaatkraan (leuk scrabble woord...) het beste kan instellen
Is het overigens ook mogelijk om de hele benedenverdieping als 1 geheel aan te sturen via zoneregeling? Dat die dan de vloerverwarmingsverdelerthermostaatkraan ofzo aanstuurt ipv elke groep afzonderlijk? De woonkamer bestaat al uit meerdere groepen en ik weet niet of die allemaal even lange slangen hebben. Flow meters zitten er niet op helaas.
En hoe schakel je de vloerverwarmingspomp uit via zoneregeling als alle groepen dicht staan?