StecaGrid schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:04:
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe cv ketel. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een aantal dilemma's.
De situatie nu:
Twee onder één kap woning. Bouwjaar 2002. Verbruik ca 1.000 m3
De woning wordt verwarmd met een vailliant vhr 18-22 zonder modulerende pomp of thermostaat.
De woning wordt primair verwarmd in de woonkamer en badkamer. Overige kamers echt uitzonderlijk. Op termijn (binnen 2 jaar) wordt de badkamer vervangen en komt hier vloerverwarming.
Stel de nieuwe ketel bespaart 20% (dat is wel veel denk ik) 200 X 0.60= 120 euro besparing per jaar.
Na 10 jaar 1200 euro. Maar nieuwe dingen kopen is altijd leuk.
Vloerverwarming of pvc tegels. Ik heb pvc, niemand ziet het, totdat ze er met de blote voeten opstaan.
Direct op de betonvloer geplakt van 30 cm dik. Vloer van de tussen verdieping is ter plaatse gestort en is dus 100% beton. De vloer is alleen 5 mm dikker geworden wegens egaline.
De nieuwe situatie:
Ik wil een atag i28ec ketel aanschaffen. Met name voor het rendement icm extra tapwater door de economizer. Het minimale vermogen voor cv ligt al een stuk lager dan m'n oude cv ketel.
Deze ketel heeft een modulerende pomp en wil ik voorzien van een modulerende thermostaat.
Leuk dat gemoduleer maar als je zo weinig verbruikt dan ben je waarschijnlijk al goed geïsoleerd.
Gevolg is dat de nieuwe ketel ook niet echt moduleert en gewoon in low load werkt.
De keuzes:
Kies ik voor de nest v3 thermostaat of de atag one? Voordeel van de atag is de uitgebreide informatie over de ketel in de thermostaat icm meldingen over eventuele storingen en onderhoud. Ook zegt atag dat het energielabel voor cv naar a+ gaat door de atag one. In hoeverre is dit specifiek te danken aan de atag one thermostaat of haal ik dit met iedere modulerende thermostaat.
De nest thermostaat heeft als voordeel: het design, ook buitenshuis de thermostaat via de app bedienen en dat de monteur niet mijn cv in de gaten kan houden.
Wat zouden jullie kiezen?
Persoonlijk zou ik voor de Atag one gaan. Dan heb je een systeem, bij problemen is er ook maar een fabrikant. Bij twee verschillende fabrikanten wordt er wel eens naar elkaar gewezen bij problemen.
Uh monteurs hebben de hele dag niets te doen en gaan bij iedereen in de thermostaat kijken. Geen wifi verbinding opzetten en het probleem is over.
Je thermostaat via de app bedienen? Een goed ingeregeld huis warmt snel op. In mijn ogen complete onzin.
Maar wel leuk.

Dan qua cv zijdig inregelen. Ik kan dit laten doen voor ca 250 euro, ik kan het zelf doen maar daar heb ik geen volle dag de tijd voor, of ik kan kiezen voor instelbare of dynamische afsluiters plaatsen.
Op dit moment heb ik geen enkels probleem met de cv qua verwarming maar ik begrijp dat dit door de modulerende pomp wel kan gaan spelen. Wat is jullie advies in deze?
Je kunt ook na het plaatsen van de nieuwe ketel alsnog waterzijdig inregelen. Even kijken hoe het gaat.
B.T.W. 8 nieuwe kranen a 30 euro is 240 euro. 250 euro is dan een koopje.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.