Zeker .... komt eraan
Je hebt DATA uit domotiz!!!Amargedon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:45:
Goedemorgen allemaal,
De vakantie gebruikt om eens te kijken naar de CV en de werking. Qua gas gedacht dat het omlaag moet kunnen, dus vandaar eerst heel veel gelezen in dit topic (en elders op het internet) en zelfs eens gekeken naar mijn eigen situatie.
Maar helaas ontbreekt de retour temperatuur per radiator.
Als je retour te hoog is (hele lage delta T) kan je ketel ook geen warmte in het water stoppen.En moet hij stoppen en wachten tot het water weer afkoelt. enz.enz.
Mijn idee: Meet eerst die retour temperaturen. Post die hier en de oplossingen vliegen om je oren.
Maar bij 60 aanvoer en 50 retour, zul je toch echt moeten proberen die naar 45 liever 40 te brengen.
D.M.V. de flow/debiet te knijpen/regelen per radiator. Met gewone kranen. Geen thermostaat kranen.
Let erop dat sommige afsluiters/kranen al 100% doorlaat hebben bij een verdraaing van 90 tot 180 graden.
Toevallig die hele kleine radiator op de badkamer vergeten?? (de beste retour verhoger die er bestaat
Kun je ook foto's posten van je convector putten?
Zie een aantal posts terug. Soms kan het helemaal fout zitten.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018:
Ik kan je laatste reactie niet thuis brengen - wat wil je hiermee zeggen?
Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @:
Bedoel dat hij niet lager zou gaan dan min vermogen.
De OT- thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur - niet een bepaald vermogen.
De cv-ketel kan echt niet lager moduleren dan wat in de technische specificaties staat.
[Bij mij is dit 14,3 l/min gas = 0,858 m³/h gas = ca. 8,0 kW - lager kan bij mij gewoon niet.]
OK ..... make sense ...... viel je er ook niet op aan hoor.
Anders waren er idd nooit problemen met te grote ketels idd
Helder !
Had van mij gewoon in topic gemogen hoor
Van onhandigheden leer je/anderen het meest
O.K. - helaas snappen veel mensen met een te grote ketel absoluut niet
waarom hun ketel op dit moment 6 x per uur voor maar enkele minuten opstart.
Ze noemen het "pendelen" maar dat is het niet, Het is gewoon zo ontworpen
door de thermostaatleveranciers om enigszins met het te grote minimale vermogen
om te gaan.
Toch nog even .... loop erover na te denken
Van de openingspost :
quote:
Edit 14/01/2015: In deel 1 van dit topic was de conclusie eigenlijk dat het bij een modulerende thermostaat weinig zin heeft. Ten eerste omdat de modulerende thermostaat het vermogen vaak al regelt en niet meer vraagt dan nodig is. Ten tweede omdat een aantal thermostaten de beperking van het vermogen gewoon negeren. Bij een ketel met aan/uit thermostaat heeft het op zich wel zin. Al zal een niet al te oude ketel die via aan/uit wordt aangestuurd waarschijnlijk ook wel gaan moduleren op basis van de temperatuur van het retourwater i.p.v. dat hij constant naar 100% vermogen toe wil.
Het is best ingewikkeld - het samenspel tussen ketel (branderautomaat) en (OT-)thermostaat.
Bijna onmogelijk om in een begrijpelijke openingpost samen te vatten (ook voor een technisch onderlegde lezer!). Te veel variabelen en restricties in de communicatie, helaas.
In ons geval: Minimaal ketelvermogen betekent een lager vermogen kan gewoon niet.
Zelf als de ketel zelfadapterend moduleert op de retourtemperatuur - op een gegeven moment
wordt de maximal ingestelde aanvoertemperatuur overschreden - ketel uit.
En na een wacht (-anti-pendeltijd) weer aan - en het spel herhaalt zich.
Gevolg vaak - relatief grote temperatuurschommelingen.
Dit probeert een OT-thermostaat door de low-load modus te voorkomen, door vaker (6 x per uur om precies te zijn) voor korte (berekende) tijd aan te gaan - wel geijkt aan de gemeten kamertemperatuur. Ik kan desnoods keteltijden en temperaturverlopen posten.
In feite werkt de OT-thermostaat nu als aan/uit thermostaat op minimaal ketelvermogen.
Ik kan er helaas niets anders van maken.
Nu is tie echt gevallen denk ik
Vergelijk het even met mijn 4-pits gastoestel.
Alle 4 hebben ze een minimale stand. De een-na kleinste, zeg maar (slaat nergens op .... gewoon fictief) 1Kw en de kleinste 0.5Kw.
Vergelijk je die waardes met een ketel dan kan de ketel nooit onder die 0.5Kw komen. Wil hij een pannetje op zeg 60C houden zal je die af-en-toe aan en uit moeten doen (low-load). Constat aan zal het water stijgen en gaan koken .....
Niet zo moeilijk op te schrijven ....
Dit is voor een leek ook te begrijpen .....
Ik zal een poging doen - maar ik kan nooit alle randvoorwaarden en afhankelijkheden opnemen
en ik vrees dat het zgn. "pendelen", wat i.c.m. een OT-thermostaat vaak de low-load modus is tot in de lengte van dagen blijft spoken.
Voorbeeld: Thinkpad heeft het gedeelte over het knijpen van radiatoren na een bijdrage van mij iets genuanceerd, maar ik vrees dat het gezegde over langzamer stromen = meer tijd voor (meer) afgifte nog euwig blijft rondzingen.
Even reageren op dit stukje in je reactieSeafarer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:09:
[...]
Toevallig die hele kleine radiator op de badkamer vergeten?? (de beste retour verhoger die er bestaat)
Ik moet mijn retour nog beter in orde krijgen.
Ik kan volgens jouw reactie de radiator in de badkamer flink knijpen volgens jouw?
Of doel je meer op het antwoord van de convectorputten ?
2250 WP Zuid PVoutput
Vraagje over voetventielen en radiatoren.
Ik heb vandaag geprobeerd mijn CV installatie waterzijdig in te regelen. Alle radiatorkranen open, alle voetventielen open, CV op vol gas test modus en inregelen maar. Aanvoer was ongeveer 70 graden en grootste delta t die ik kon krijgen was ongeveer 12. Behalve 1 grote dubbele radiator in de woonkamer, die had een delta van 25 graden! De pomp snelheid naar beneden gebracht en zo waar gingen de delta t's naar de 20 graden!
Echter, ik heb vantevoren de voetventielen helemaal open en dicht gedraaid en geteld hoeveel slagen hij kan hebben. Dat blijkt 7 slagen te zijn van volledig open, naar volledig dicht. Ik dacht, dan heb ik aardig wat speling om hem precies af te stellen. Echter, al mijn radiatoren die ik heb getuned moesten maar 0,5 of 1 slag open staan om uberhaupt resultaat te tonen. Klopt t dat na 1 a 2 slagen open een voetventiel eigenlijk al volledig open staat, terwijl hij er 7 open kan? En je dus eigenlijk maar een hele kleine instelruimte hebt? Dan had ik beter kunnen beginnen met 1 slag open, ipv 1 slag dicht
2de vraag, die ene grote radiator in de woonkamer, die al een delta van 25 graden had, blijft op deze pompstand gewoon koud! De aanvoer wordt zelfs niet lauw. Als ik de thermostaat een zwiepert geef wordt hij wel warm, maar bij een kleine temp verandering lijkt hij te weinig druk te krijgen. Het voetventiel en de kraan van deze radiator staan volledig open.
Hopelijk kunnen jullie wat tips geven! thnx!
Ik heb vandaag geprobeerd mijn CV installatie waterzijdig in te regelen. Alle radiatorkranen open, alle voetventielen open, CV op vol gas test modus en inregelen maar. Aanvoer was ongeveer 70 graden en grootste delta t die ik kon krijgen was ongeveer 12. Behalve 1 grote dubbele radiator in de woonkamer, die had een delta van 25 graden! De pomp snelheid naar beneden gebracht en zo waar gingen de delta t's naar de 20 graden!
Echter, ik heb vantevoren de voetventielen helemaal open en dicht gedraaid en geteld hoeveel slagen hij kan hebben. Dat blijkt 7 slagen te zijn van volledig open, naar volledig dicht. Ik dacht, dan heb ik aardig wat speling om hem precies af te stellen. Echter, al mijn radiatoren die ik heb getuned moesten maar 0,5 of 1 slag open staan om uberhaupt resultaat te tonen. Klopt t dat na 1 a 2 slagen open een voetventiel eigenlijk al volledig open staat, terwijl hij er 7 open kan? En je dus eigenlijk maar een hele kleine instelruimte hebt? Dan had ik beter kunnen beginnen met 1 slag open, ipv 1 slag dicht
2de vraag, die ene grote radiator in de woonkamer, die al een delta van 25 graden had, blijft op deze pompstand gewoon koud! De aanvoer wordt zelfs niet lauw. Als ik de thermostaat een zwiepert geef wordt hij wel warm, maar bij een kleine temp verandering lijkt hij te weinig druk te krijgen. Het voetventiel en de kraan van deze radiator staan volledig open.
Het lijkt erop dat de grote radiator te weinig flow heeft.RTBravo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:49:
Vraagje over voetventielen en radiatoren.
Deze dus meer water geven door de rest (iets) te knijpen (eventueel icm hogere pompsnelheid)
Of de radiator zit verstopt.
Wordt ie wel goed warm als je de rest dicht zet?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ja ik heb de rest nog wat verder geknepen van de radiatoren in de woonkamer en dan wordt ie wel warm. De pompsnelheid omhoog gooien zorgt ervoor dat die delta t's enorm dalen, dus dat wil ik liever niet doen.
Maar ik vraag me dus af of ik inderdaad die voetventielen zo ver moet knijpen (0,5 slag van de 7 open), of dat er een andere oorzaak zou zijn.
Maar ik vraag me dus af of ik inderdaad die voetventielen zo ver moet knijpen (0,5 slag van de 7 open), of dat er een andere oorzaak zou zijn.
Als ik deze zin lees dan lijkt het of je verwacht dat de badkamer radiator of ketel gaat exploderen.MdO82 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:48:
[...]
Even reageren op dit stukje in je reactie
Ik moet mijn retour nog beter in orde krijgen.
Ik kan volgens jouw reactie de radiator in de badkamer flink knijpen volgens jouw?
Maar alle gekheid op een stokje. Ik zal het eens anders formuleren: Je moet Delta-T maken.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 50 Co.
Je voelt al op je klompen aan dat er niets gebeurt met die warmte.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 45 Co.
Je verliest warmte. Of anders gezegd je bent je huis aan het opwarmen.
Maar je voelt ook op je klompen aan dat als je ketel start met zijn kleinste minimum vermogen, dat die 5 graden heel snel weer bijgestookt is. Soms te snel, dus ketel uit.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 30 Co.
En je ketel moet nu 20Co bijverwarmen.
Ook hier voel je op je klompen aan dat de ketel daar wat meer moeite voor moet doen en dus wat langer blijft branden.
Lukt het om en je huis warm te krijgen en de retour laag te houden, dan heb je het beste rendement.
En waarschijnlijk ook een goede balans. Zoals ook in de Openings Post staat.
Met balans wordt dus bedoelt: Niet meer water door een verwarmings element pompen dan waarvoor het ontworpen is. Dan is er dus ook balans tussen opname (ketel) en afgifte (radiatoren).
Soms is het verstandig om toch je ketel wat meer regel "ruimte" te geven. En beperk de ketel niet op 50Co maar op 60 of 70.
Wat erbij jouw kan gebeuren is dat de badkamer niet meer warm wordt. Maar je hebt misschien wel een goede Delta-T over deze radiator.
En daar komen die klompen weer. Je voelt het advies al aankomen: Radiator vergroten of er eentje bij plaatsen.
Ook convector putten dienen een delta-T te hebben. Het is maar een pijp met lamelletjes. Het cv water vliegt er doorheen. Ikzelf heb zeker 15 graden over mijn convector bij 55 toevoer.Of doel je meer op het antwoord van de convectorputten ?
Echt alles goed ontlucht? Is de zijde waar het ontluchtings kraantje zit ook het hoogste punt?RTBravo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:17:
Ja ik heb de rest nog wat verder geknepen van de radiatoren in de woonkamer en dan wordt ie wel warm. De pompsnelheid omhoog gooien zorgt ervoor dat die delta t's enorm dalen, dus dat wil ik liever niet doen.
Je hebt goedkope voetventielen voor, open/dicht bedoelt. Of duurdere met een speciale regel kegel om de flow te stellen.
Dus ja het kan best dat het "lijkt" of je hem helemaal afsluit.
Ik reageerde even om een reactie uit te lokken en dat is geluktSeafarer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:51:
[...]
Als ik deze zin lees dan lijkt het of je verwacht dat de badkamer radiator of ketel gaat exploderen.
Maar alle gekheid op een stokje. Ik zal het eens anders formuleren: Je moet Delta-T maken.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 50 Co.
Je voelt al op je klompen aan dat er niets gebeurt met die warmte.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 45 Co.
Maar je voelt ook op je klompen aan dat als je ketel start met zijn kleinste minimum vermogen, dat die 5 graden heel snel weer bijgestookt is. Soms te snel, dus ketel uit.
Stel je pompt 200 ltr/h van 50 Co rond in je cv en het komt terug met 30 Co.
En je ketel moet nu 20Co bijverwarmen.
Ook hier voel je op je klompen aan dat de ketel daar wat meer moeite voor moet doen en dus wat langer blijft branden.
Lukt het om en je huis warm te krijgen en de retour laag te houden, dan heb je het beste rendement.
En waarschijnlijk ook een goede balans. Zoals ook in de Openings Post staat.
Met balans wordt dus bedoelt: Niet meer water door een verwarmings element pompen dan waarvoor het ontworpen is. Dan is er dus ook balans tussen opname (ketel) en afgifte (radiatoren).
Soms is het verstandig om toch je ketel wat meer regel "ruimte" te geven. En beperk de ketel niet op 50Co maar op 60 of 70.
Wat erbij jouw kan gebeuren is dat de badkamer niet meer warm wordt. Maar je hebt misschien wel een goede Delta-T over deze radiator.
En daar komen die klompen weer. Je voelt het advies al aankomen: Radiator vergroten of er eentje bij plaatsen.
[...]
Ook convector putten dienen een delta-T te hebben. Het is maar een pijp met lamelletjes. Het cv water vliegt er doorheen. Ikzelf heb zeker 15 graden over mijn convector bij 55 toevoer.
Mede ook zodat het weer even helder voor mijzelf staat
Ik moet mijn radiatoren zeker nog een keer nakijken.
Volgens de sensoren van mijn ketel gaat de temperatuur weg met 56 en komt terug met 49.
Dus er us zeker bij mij nog werk aan de winkel.
Aangezien het geen eigen huis is probeer ik dit eerst zoveel mogelijk door met de radiatoren te spelen
2250 WP Zuid PVoutput
MdO82 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:04:
[...]
Ik reageerde even om een reactie uit te lokken en dat is gelukt
Mede ook zodat het weer even helder voor mijzelf staat
Merkt niemand als je er een voetventiel tussen zet. Of afsluiters vervangt.Ik moet mijn radiatoren zeker nog een keer nakijken.
Volgens de sensoren van mijn ketel gaat de temperatuur weg met 56 en komt terug met 49.
Dus er us zeker bij mij nog werk aan de winkel.
Aangezien het geen eigen huis is probeer ik dit eerst zoveel mogelijk door met de radiatoren te spelen
Het is meer een afwegingSeafarer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:28:
[...]
![]()
[...]
Merkt niemand als je er een voetventiel tussen zet. Of afsluiters vervangt.
Aan de ene kant wil je geen geld erin steken wat je niet terug kunt krijgen. (al zou je zo wellicht niet moeten denken)
Maar aan de andere kant krijg je met een investering wel weer een lagere gasrekening.
Overigens heeft het ook al geholpen dat we een andere ketel gekregen hebben,
We hebben inmiddels 95 kuub gas minder verbruikt.
Met inregelen proberen om daar meer uit te krijgen
[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 01-01-2018 22:37 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Yup, alle radiatoren zijn ontlucht en hij wordt ook goed warm boven en beneden. Het is alleen een forse radiator die aan t eind van de keten zit, dus ik denk dat t pompvermogen t probleem was. Nu ik dat wat omhoog geschroefd heb en de andere radiatoren wat meer geknepen werkt hij weer goed.Seafarer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:59:
[...]
Echt alles goed ontlucht? Is de zijde waar het ontluchtings kraantje zit ook het hoogste punt?
Je hebt goedkope voetventielen voor, open/dicht bedoelt. Of duurdere met een speciale regel kegel om de flow te stellen.
Dus ja het kan best dat het "lijkt" of je hem helemaal afsluit.
Wb die voetventielen, het zijn allemaal Herz voetventielen, zoals deze: https://www.warmteservice...T-RL1-3723-1-2/p/44954705. Het feit dat hij zoveel slagen heeft lijkt mij dat het een instelbare is en geen kogel afsluiter?
Het hoeft niet perse een kogel te zijn. Dat is echt voor open/dicht.RTBravo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:08:
[...]
Yup, alle radiatoren zijn ontlucht en hij wordt ook goed warm boven en beneden. Het is alleen een forse radiator die aan t eind van de keten zit, dus ik denk dat t pompvermogen t probleem was. Nu ik dat wat omhoog geschroefd heb en de andere radiatoren wat meer geknepen werkt hij weer goed.
Wb die voetventielen, het zijn allemaal Herz voetventielen, zoals deze: https://www.warmteservice...T-RL1-3723-1-2/p/44954705. Het feit dat hij zoveel slagen heeft lijkt mij dat het een instelbare is en geen kogel afsluiter?
Het ligt aan de vorm van het klepje cq kegeltje binnenin.
Daten blad Herz:
C.V.-installaties.
Door van retourafsluiters gebruik te maken kan de retourzijde van de radiator worden afgesloten.
Als dan ook de aanvoer wordt afgesloten (bij thermostatisch regelelement stand „0") kan de radiator
onder druk worden gedemonteerd. Men kan dan werkzaamheden uitvoeren zoals behangen,
verven, betegelen etc. zonder dat de gehele c.v.-installatie wordt stilgelegd.
Als het gewenst is om via de retourafsluiter een voorinstelling tot stand te brengen of de radiator
c.q. installatie te vullen of af te tappen dan wordt aanbevolen gebruik te maken van de HERZ-RL-5.
Door van retourafsluiters gebruik te maken kan de retourzijde van de radiator worden afgesloten.
Als dan ook de aanvoer wordt afgesloten (bij thermostatisch regelelement stand „0") kan de radiator
onder druk worden gedemonteerd. Men kan dan werkzaamheden uitvoeren zoals behangen,
verven, betegelen etc. zonder dat de gehele c.v.-installatie wordt stilgelegd.
Als het gewenst is om via de retourafsluiter een voorinstelling tot stand te brengen of de radiator
c.q. installatie te vullen of af te tappen dan wordt aanbevolen gebruik te maken van de HERZ-RL-5.
In iedergeval lijkt jouw probleem opgelost te zijn.
Ik zal straks de standaard terugzetten voor de pomp etc. Dan kan ik daar van de week weer een nieuwe test mee draaien.Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:08:
[...]
Ik zou echt alles standaard maken ...... kijk maar wat dat brengt. Als er iets is wat ik hier als 1e geleerd heb is dat de cv-systemen als crap worden opgeleverd ..... dit zullen velen hier beamen.
Er zijn hier op tweakers hele topics aan gewijd hoe de convectorputten extra te boosten. Zoals altijd komen daar fantastische oplossingen uit maar men gaat steeds verder en verder en ik ben van mening dat het simpel moet kunnen.
Wel dat is met gebruik makend van de natuurwetten .... dus schoorsteentjes. Probeer maar. Er is iemand hier een paar blz terug die ze als test gemaakt heeft van karton ..... dan hoeft het nog niks te kosten ook.
Edit: die iemand is @Aghanim beetje onpersoonlijk zo zonder naam
Zal het boosten eens na gaan lezen. Gaat een hele wereld verder open zo, top!
Dank voor de duidelijkheid. Ik heb de berichten hierna (de pm wisseling) ook gelezen en dat heeft het duidelijk gemaakt.dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:44:
[...]
Ja - je denkt echt verkeerd!
Behalve tijdens de opwarmfase (ca. 45 -60 min) na een nachtverlaging zal je ketel bij temperaturen boven de -5°C (geschat!) altijd aan/uit op minimaal vermogen branden.
Waarschijnlijk heb je mijn verhaal niet helemaal begrepen,
ik vermoed dat je ketel op dit moment sowieso in de zgn. low-load modus draait
d.w.z. 6 x per uur aan (en weer uit). Dit is normaal!!
Nee, zal het gaan berekenen en dan terugkomen.Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:55:
@Amargedon
+ ...... het (te) langzaam opwarmen kan een oorzaak hebben in het verlagen van je ketelvermogen.
Edit: weet je het vermogen van je putten ?
Eens, vermoeden had ik al een beetje (maar dan zonder de getallen). Helpt het dan om andere radiatoren (deels) open te zetten zodat er meer warmte afgegeven kan worden?dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:08:
[...]
Denk van niet![]()
40% van 32-36 kW is minimaal 12,8 kW- dit is ca. 3 keer meer dan hij
op dit moment nodig heeft - zijn afgiftesysteem past gewoon niet bij het
gekozen temperatuurregime.
Had al een vermoeden dat die vraag zou komen om de temperatuur te meten. Ik ga investeren in een Raspberry Pi (ook leuk voor andere zaken) zodat ik continue kan meten (doe dat nu op een laptop) en instrumenten zodat ik daarmee aan de slag kan. Kom dus nog terug met deze informatie. Het gaat wel een weekend project worden, dus er zal wat tijd overheen gaan (lange dagen door de weeks).Seafarer schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:09:
[...]
Je hebt DATA uit domotiz!!!
Maar helaas ontbreekt de retour temperatuur per radiator.
Als je retour te hoog is (hele lage delta T) kan je ketel ook geen warmte in het water stoppen.En moet hij stoppen en wachten tot het water weer afkoelt. enz.enz.
Mijn idee: Meet eerst die retour temperaturen. Post die hier en de oplossingen vliegen om je oren.![]()
Maar bij 60 aanvoer en 50 retour, zul je toch echt moeten proberen die naar 45 liever 40 te brengen.
D.M.V. de flow/debiet te knijpen/regelen per radiator. Met gewone kranen. Geen thermostaat kranen.
Let erop dat sommige afsluiters/kranen al 100% doorlaat hebben bij een verdraaing van 90 tot 180 graden.
Toevallig die hele kleine radiator op de badkamer vergeten?? (de beste retour verhoger die er bestaat)
Kun je ook foto's posten van je convector putten?
Zie een aantal posts terug. Soms kan het helemaal fout zitten.
Radiator in de badkamer staat dicht, als dat is waar je op doelde (en dus niet vergeten).
Ik heb zojuist foto's gemaakt, zie hieronder. Als deze onvoldoende zijn of meer info nodig, geef een gil.
Convectorput 1:

Convectorput 2:

Tot slot de ruwe data van vanmorgen met aanvoertemperatuur op 60°C. Ketel is minder vaak aangeslagen, temperatuur sneller gestegen t.o.v gisteren met 50°C.
Ketel:
2018-01-02 08:50:11 On
2018-01-02 09:00:44 Off
2018-01-02 10:09:38 On
2018-01-02 10:32:45 Off
2018-01-02 10:42:48 On
2018-01-02 10:50:50 Off
2018-01-02 11:02:54 On
Kamer temperatuur (enkel de momenten waarop deze veranderde):
2018-01-02 08:25:00 18.4
2018-01-02 08:30:00 18.3
2018-01-02 08:40:00 18.4
2018-01-02 08:45:00 18.6
2018-01-02 08:55:00 18.7
2018-01-02 09:35:00 19.3
2018-01-02 09:45:00 19.4
2018-01-02 10:15:00 19.6
2018-01-02 10:35:00 19.7
2018-01-02 10:40:00 19.8
2018-01-02 10:50:00 19.9
2018-01-02 11:05:00 20
Bedankt voor je reactie Seafarer! Ik heb zelf ook het normblad gevonden en daarin staat ook dit:
Lekker dan, had ik eerder moeten weten, scheelde een hele hoop inregel tijd
Dat bevestigd mijn vermoeden, als hij 7 slagen open staat, gaat hij daadwerkelijk pas wat doen na 4 slagen dicht te zijn gedraaidHet afsluiten gebeurt door de spindel van de afsluiter, die met een universeelsleutel 16625 00
of met een binnenzeskantsleutel SW 8 open en dicht kan worden gedraaid. De volle opening is aanwezig
na ca. 3 tot 3,5 slagen
Put ziet er op zich niet verkeerd uit ..... Lijkt me bijna dezelfde als ik hier heb, alleen wat schonerAmargedon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:31:
Ik heb zojuist foto's gemaakt, zie hieronder. Als deze onvoldoende zijn of meer info nodig, geef een gil.
Convectorput 1:
[afbeelding]
Opstartcycli ziet er ook goed uit. Geen pendelen en ook niet low-load.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 02-01-2018 11:40 ]
Amargedon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:31:
[...]
Convectorput 1:
[afbeelding]
[afbeelding]
Convectorput 2:
[afbeelding]
[afbeelding]

De vinnetjes zou ik recht buigen.
De omkasting dient rondom aan te sluiten op de convector. De lucht moet tussen de lamelletjes door en niet eromheen. Lucht die eromheen gaat wordt niet opgewarmd en werkt het schoorsteen effect tegen.
Het kop schot iets verplaatsen.
Je foto's zijn goed je put niet zo goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2018 12:55 ]
Sinds het inregelen schommelt de cv water temperatuur zo rond de 40 en 50 graden. In domoticz zie je zo'n zaagtand grafiek, heel consistent. Ook wanneer hij niet hoeft te verwarmen, zoals vannacht, blijft hij de CV temp tussen de 40/50 houden. De retourtemp geeft ie aan als 30 graden. De kachels zijn ook allemaal lauw, maar het is wel de gevraagde 19 graden in huis.
Is dit een goed ingeregeld systeem? Het is een vrijstaand huis uit 1970, zo'n 140 m3, met grote (oude) dubbelglas ramen, absoluut niet top geïsoleerd. Ik had verwacht dat de CV dit toch minstens op 60/40 zou gaan verwarmen.
Ook merk ik dat de brander redelijk vaak en kort aanslaat:
Is dit een goed ingeregeld systeem? Het is een vrijstaand huis uit 1970, zo'n 140 m3, met grote (oude) dubbelglas ramen, absoluut niet top geïsoleerd. Ik had verwacht dat de CV dit toch minstens op 60/40 zou gaan verwarmen.
In tegenstelling tot de lijst die ik zojuist van iemand voorbij heb zien komen. Of komt dit gewoon omdat de kamer al op temperatuur is?2018-01-02 14:43:27 On
2018-01-02 14:32:55 Off
2018-01-02 14:26:53 On
2018-01-02 14:17:21 Off
2018-01-02 14:13:20 On
2018-01-02 14:09:19 Off
2018-01-02 14:04:48 On
2018-01-02 13:55:46 Off
2018-01-02 13:55:16 On
2018-01-02 13:53:46 Off
2018-01-02 13:50:45 On
2018-01-02 13:38:12 Off
2018-01-02 13:34:42 On
2018-01-02 13:23:39 Off
2018-01-02 13:19:08 On
2018-01-02 13:09:06 Off
2018-01-02 13:02:05 On
2018-01-02 12:53:29 Off
2018-01-02 12:47:58 On
2018-01-02 12:36:55 Off
2018-01-02 12:36:25 On
2018-01-02 12:35:25 Off
2018-01-02 12:33:55 On
2018-01-02 12:18:21 Off
2018-01-02 12:17:21 On
Zoeken op "low-load modus" en je vind een heleboel passende informatie voor jouw verwarmingssituatie op dit moment. Trouwens niets om je zorgen over te maken, dit is heel normaal.RTBravo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:50:
Sinds het inregelen schommelt de cv water temperatuur zo rond de 40 en 50 graden. In domoticz zie je zo'n zaagtand grafiek, heel consistent. Ook wanneer hij niet hoeft te verwarmen, zoals vannacht, blijft hij de CV temp tussen de 40/50 houden. De retourtemp geeft ie aan als 30 graden. De kachels zijn ook allemaal lauw, maar het is wel de gevraagde 19 graden in huis.
[...]
In tegenstelling tot de lijst die ik zojuist van iemand voorbij heb zien komen. Of komt dit gewoon omdat de kamer al op temperatuur is?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nadat ik een tijd geleden m'n CV installatie heb ingeregeld waar alle radiatoren hangen (dat ging top!)
Ben ik in de vakantie maar eens begonnen met het gedeelte waar de vloerverwarming op zit (ja ik heb 2 CV ketels
)
Echter loop ik een beetje vast.
Op mijn vloerverwarming pomp zit een sensor die de pomp in en uit kan schakelen. Maar volgens mij werkt ie verkeerd om. Hij slaat af als de temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur. Dit zou toch andersom moeten zijn?
Verder lijkt het erop alsof de laatste groep niet goed warm wordt (ik heb ook een koude plek in de vloer). Enig idee hoe ik hier iets aan kan doen?
hieronder een foto van de pomp (op de een of andere manier werkte hij niet als ik hem in IMG tags zette:
https://photos.google.com...zWVhfQ3ktRF85MmR3MW9GQnVB
Ben ik in de vakantie maar eens begonnen met het gedeelte waar de vloerverwarming op zit (ja ik heb 2 CV ketels
Echter loop ik een beetje vast.
Op mijn vloerverwarming pomp zit een sensor die de pomp in en uit kan schakelen. Maar volgens mij werkt ie verkeerd om. Hij slaat af als de temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur. Dit zou toch andersom moeten zijn?
Verder lijkt het erop alsof de laatste groep niet goed warm wordt (ik heb ook een koude plek in de vloer). Enig idee hoe ik hier iets aan kan doen?
hieronder een foto van de pomp (op de een of andere manier werkte hij niet als ik hem in IMG tags zette:
https://photos.google.com...zWVhfQ3ktRF85MmR3MW9GQnVB
[ Voor 5% gewijzigd door tweak_IggY op 02-01-2018 15:50 ]
Dat oranje kastje is niets anders dan een beveiliging. Deze schakelt de pomp uit als het te warm word.
Waarom hij doorstookt s'nachts? Geen idee.RTBravo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:50:
Zeker weten dat je een aan/uit of modulerende regeling hebt. En geen WAR.?
50/30 lijkt goed. Maar het is wel de gemiddelde retour als ik je goed begrijp.Is dit een goed ingeregeld systeem? Het is een vrijstaand huis uit 1970, zo'n 140 m3, met grote (oude) dubbelglas ramen, absoluut niet top geïsoleerd. Ik had verwacht dat de CV dit toch minstens op 60/40 zou gaan verwarmen.
Stel die grote T33 heeft een retour van 20 en een andere 40. Kom je gemiddelt op pak hem beet 30.
Dan kan het nog beter. Zie Openingspost.
Ook hier met deze buitentemperaturen 6 tot 8 keer aan/uit per uur. (ik heb geen mooie software om dit bij te houden)Ook merk ik dat de brander redelijk vaak en kort aanslaat:
[...]
In tegenstelling tot de lijst die ik zojuist van iemand voorbij heb zien komen. Of komt dit gewoon omdat de kamer al op temperatuur is?
Ja 100% zeker staat hij op moduleren. Voordat ik hem ingeregeld had zag ik snachts de CV temp in zon mooie curve dalen naar 20 graden, maar nu blijft t een zaagtand van 40/50 graden. Ik weet ook niet of de thermostaat nog moet "leren" dat de nieuwe situatie meer tijd nodig heeft om op te warmen.
Het is een redelijk consistente retour die ik aflees op de CV software zelf. Je kunt daar de aanvoer/retour zien en die geeft 40 aanvoer, 30 retour.
Ongeveer dit is de flow:
Het is een redelijk consistente retour die ik aflees op de CV software zelf. Je kunt daar de aanvoer/retour zien en die geeft 40 aanvoer, 30 retour.
Ongeveer dit is de flow:
- De aanvoer is 40 graden, retour 30
- Dan gaat hij pompen
- Aanvoer daalt naar 30, retour naar 20
- Stopt met pompen, retour stijgt langzaam naar 30, aanvoer blijft 30
- Gaat weer stoken naar 40 graden aanvoer, retour is dan weer 30
- Riedeltje begint opnieuw
Put 1: 2160 x 330, convector van 1600 x 165.Wolfram55 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:38:
[...]
Put ziet er op zich niet verkeerd uit ..... Lijkt me bijna dezelfde als ik hier heb, alleen wat schoner. Wat zijn je afmetingen ( put & convector ) ...... 2-laags ?
Opstartcycli ziet er ook goed uit. Geen pendelen en ook niet low-load.
Put 2: 1350 x 330, convector van 800 x 165.
Wat bedoel je met 2 laags? (n00b question

Low load is dat de ketel kort aan sprint wanneer de temperatuur al bereikt is? Dan zag ik vanmiddag namelijk wel (soms) gebeuren, echter niet meer goed bijgehouden dus dat is voor een volgende meting.
Meeste vinnetjes zijn inmiddels rechtgebogen, of zoveel mogelijk. Loop er van het weekend nog eens langs.Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:13:
[...]
[afbeelding]
De vinnetjes zou ik recht buigen.
De omkasting dient rondom aan te sluiten op de convector. De lucht moet tussen de lamelletjes door en niet eromheen. Lucht die eromheen gaat wordt niet opgewarmd en werkt het schoorsteen effect tegen.
Het kop schot iets verplaatsen.
Je foto's zijn goed je put niet zo goed.
Kopschot heb ik verschoven zodat deze beter aansluit. Aan de zijkanten win ik weinig; de dwarsplaten zijn te breed waardoor het niet goed uitkomt. Ik kan de onderkant licht indrukken waardoor de U vorm een ronding heeft, maar dus geen pure rechte hoeken u zeg maar. Meest voor de hand liggende oplossing is, denk ik, die dwarsplaten minder breed maken waardoor de opstaande plaat recht naarbinnen verplaatst kan worden?
Mijn put is groter .... 3m.Amargedon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:01:
[...]
Put 1: 2160 x 330, convector van 1600 x 165.
Put 2: 1350 x 330, convector van 800 x 165.
Wat bedoel je met 2 laags? (n00b question)
Low load is dat de ketel kort aan sprint wanneer de temperatuur al bereikt is? Dan zag ik vanmiddag namelijk wel (soms) gebeuren, echter niet meer goed bijgehouden dus dat is voor een volgende meting.
2-Laags is dat er 2 lagen van 3 pijpen (in jouw geval) boven elkaar in- en uit gaan.
@Seafarer Had gelijk wat aansluiten betreft. Te snel gekeken. Nam aan dat een gekochte put wel oke zou zijn verderKopschot heb ik verschoven zodat deze beter aansluit. Aan de zijkanten win ik weinig; de dwarsplaten zijn te breed waardoor het niet goed uitkomt. Ik kan de onderkant licht indrukken waardoor de U vorm een ronding heeft, maar dus geen pure rechte hoeken u zeg maar. Meest voor de hand liggende oplossing is, denk ik, die dwarsplaten minder breed maken waardoor de opstaande plaat recht naarbinnen verplaatst kan worden?
Je kan wat plankjes tussen je langsschot en de lamellen plaatsen om die ruimte op te vullen.
Als die ruimte loos is ..... dwz je de bodem van de put kan zien. Hij trekt dan vlase lucht, lucht die niet langs de lamellen gaan en dus geen warmte meenemen.
Dan is het 2 laags inderdaad.Wolfram55 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:44:
[...]
Mijn put is groter .... 3m.
2-Laags is dat er 2 lagen van 3 pijpen (in jouw geval) boven elkaar in- en uit gaan.
[...]
@Seafarer Had gelijk wat aansluiten betreft. Te snel gekeken. Nam aan dat een gekochte put wel oke zou zijn verder.
Je kan wat plankjes tussen je langsschot en de lamellen plaatsen om die ruimte op te vullen.
Als die ruimte loos is ..... dwz je de bodem van de put kan zien. Hij trekt dan vlase lucht, lucht die niet langs de lamellen gaan en dus geen warmte meenemen.
Hmm, het langsschot heeft aan de onderkant wel een L vorm waardoor het grotendeels afdicht; er zit echter dus wel ruimte tussen zoals op de foto te zien. Aan de kopkant zit wel een grotere kier, wellicht dat ik daar dan inderdaad wat tussen kan zetten.
Dacht het al een klein beetje te zien ja ..... (eerlijkAmargedon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:54:
[...]
Dan is het 2 laags inderdaad.
Hmm, het langsschot heeft aan de onderkant wel een L vorm waardoor het grotendeels afdicht; er zit echter dus wel ruimte tussen zoals op de foto te zien. Aan de kopkant zit wel een grotere kier, wellicht dat ik daar dan inderdaad wat tussen kan zetten.
Edit: nee .... bij nader inzien toch echt opvullen ....
[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 02-01-2018 21:33 . Reden: Edit ]
Foto van 2 laags. Maar met 2 pijpen naast elkaar.Amargedon schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:54:
[...]
Dan is het 2 laags inderdaad.

En zo is mijn convector helemaal opgesloten.

En iedere maand uitzuigen is ook nodig. Foto is onderzijde van convector.

[ Voor 21% gewijzigd door Seafarer op 02-01-2018 23:30 ]
Situatie met een 5 kleine radiatoren en een Remeha Avanta 24c en een Honeywell modulerende thermostaat.
De radiator in de woonkamer staat helemaal open, slaapkamer iets minder, aangezien die radiator ook kleiner is, en de andere 3 staan een kwartslag tot halve slag open. Daarbij worden ze al helemaal warm. De pompsnelheid staat al zacht, maar alsnog heb een delta te van ~3 graden.
Minimum toerental van 13 op 10 gezet. Zelfs het maximum toerental kan op 10 voor CV, want daarmee wordt het huis ook warm, al duurt het wel langer (en dus meer stroomverbruik van de pomp).
Wat is het efficiëntst en goedkoopst. Maximum toerental verlagen of watertemperatuur en langere pomptijd dus, of hoger en vaker laten pendelen, of alle radiatoren knijpen om een hogere delta t te krijgen.
De radiator in de woonkamer staat helemaal open, slaapkamer iets minder, aangezien die radiator ook kleiner is, en de andere 3 staan een kwartslag tot halve slag open. Daarbij worden ze al helemaal warm. De pompsnelheid staat al zacht, maar alsnog heb een delta te van ~3 graden.
Minimum toerental van 13 op 10 gezet. Zelfs het maximum toerental kan op 10 voor CV, want daarmee wordt het huis ook warm, al duurt het wel langer (en dus meer stroomverbruik van de pomp).
Wat is het efficiëntst en goedkoopst. Maximum toerental verlagen of watertemperatuur en langere pomptijd dus, of hoger en vaker laten pendelen, of alle radiatoren knijpen om een hogere delta t te krijgen.
Fotootje van high tech meting.
Direkt bij de ketel gemeten.
Retouren zijn van voorzijde en achterzijde van het huis.
Ketel stookt in een keer door zonder stoppen.
Retouren zijn van voorzijde en achterzijde van het huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Seafarer op 03-01-2018 00:38 ]
De radiator in de woonkamer mag je best iets knijpen om de Delta-T te vergroten.TereZz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:31:
Situatie met een 5 kleine radiatoren en een Remeha Avanta 24c en een Honeywell modulerende thermostaat.
Maar wat zijn de toevoer en retour temperaturen?
Je ketel uitzetten is het goedkooptst.Minimum toerental van 13 op 10 gezet. Zelfs het maximum toerental kan op 10 voor CV, want daarmee wordt het huis ook warm, al duurt het wel langer (en dus meer stroomverbruik van de pomp).
Maar je komt op een punt dat je dit aan de ketel en thermostaat over moet laten. Hoe lager de retour hoe meer warmte je uit het gas haalt.
Pendelen en Low-load control zijn zijn twee verschillende dingen.
Pendelen is als een gek achter elkaar aan/uit gaan.
Low-load is gestructureerd een keer of 6 tot 10 per uur aan uit gaan.
Een paar blz terug had ik deze al gepost maar is een beetje ondergesneeuwd.
Ik heb nagenoeg dezelfde ketel en blijft ook een hoge delta T aangegeven. Maar heb wel met IR gemeten op de radiatoren.
Misschien toch een meetfout in dit type.
Heb al een thermometer met losse sensoren besteld. Kan ik het uitsluiten.
Hier dan nogmaals mijn berichtje.
Ps morgen draai ik een dagje op 80 graden met alles vol open. Weersomstandigheden zijn redelijk gelijk dus eens zien wat het uitmaakt.
Gisteren/eergisteren 2.5/3,0cub met alleen beneden aan. (boven via airco gestookt)
Vandaag op 50 graden cv afgeregeld. Alle radiatoren.
4,5cub.
Dit op 11,5 uur @19° met nacht op 17,5°
.....
Goedendag,
Vraagje.
Afgelopen voorjaar ben ik hier al eens mee bezig geweest.
In eerste instantie de radiatoren afgeregeld maar water temperatuur CV stond nog op 80°.
Terug gezet naar 60°. Delta T zakte ongeveer wel naar 15 graden dus was goed.
Afgelopen week naar 50° graden gezet. Net alles nagelopen en zit nu op zo'n 12° graden delta T.
Als de kachel lang aan staat worden ze verder normaal warm.
In normaal bedrijf voornamelijk meer de boven zijde.
Krijg alle ruimtes wel warm dus neem aan dat het verder geen kwaad kan.
Maar zit met het volgende.
Bij vollast geeft de ketel op T1 52° graden.
T2 retour loopt op tot 47° graden.
Ik begrijp niet waarom deze zo hoog is als ik op niet één radiator gem. Boven de 40° graden retour uitkom.
Meten op de leidingen lukt niet. (ook niet met witte of zwarte tape)
Dus kan het bij de ketel niet goed meten.
Misschien maar probe sensor bij kopen om het uit te sluiten.
Ketel lijkt geen last te hebben van pendelen.
Heb een eengezinswoning niet zo groot.
Hoekhuis bj1992. Circa 5, 5x7x2,45m open zolder (circa 190m3 voor BG en niveau 1)
Kom momenteel op 4a 6 cub/m per dag op 19/20 graden. Buitentemp a 5 graden
Doorgerekend veel te veel. Of het lijkt zo. Helaas geen vooraf referenties gemaakt.
Radiatoren voorzien van folie (magneet)
Gang /meterkast is momenteel zo goed als tocht vrij.
Meet 0,9° graden lager dan kamer temp.
Iemand ideeën betreft de cv retour temp en eventueel nog tips om te proberen of verbruik te peilen?
Ketel Remeha Avanta 28C bj2007
Pomp - laag
Warmwater 58°
WW Houdfunctie ECO (uitgeschakeld) (mei 2017)
CV 50° (momenteel)
2x 3 radiatoren
Douche/slaapkamer/woonkamer.
Slaapkamer/gang/woonkamer.
Dag bedrijf gem. 10 uur 19/20°
Nacht vanaf 21:30 17,5°
Thermostaat Chronotherm 4 tijdklok
Gem. douchen 0,35m3
Vorig jaar 903m3 voor afregelen van CV(20/20,5°) vanaf mei tot sept. Stook ik nagenoeg niets meer. Zon is dan voldoende.
Ben relatief vaak thuis.
2017=903m3
2016=995m3 (chronotherm thermostaat)
2015=1010m3 (handmatige thermostaat)
2014=1096m3
2013=1179m3
2012=1020m3
2011=1189m3
2010=1114m3
Ben inmiddels begonnen om mn zolder van zeg 4x5,5 met 40 graden dakhelling (geïsoleerd)
Op 1/3 van de ruimte tussen de balk te gaan afdichten door er alleen een doorloop van 90cm van te maken met een gordijn oid of misschien later iets van een deurtje.
Om zo een deel van mijn dure warme lucht beneden te houden en minder door het dal te laten verdwijnen. Aangezien het mijn hobbyzolder is scheelt het ook weer wat stof en rare verfluchtjes beneden.
Bedankt.
Mvg Dennis
Ik heb nagenoeg dezelfde ketel en blijft ook een hoge delta T aangegeven. Maar heb wel met IR gemeten op de radiatoren.
Misschien toch een meetfout in dit type.
Heb al een thermometer met losse sensoren besteld. Kan ik het uitsluiten.
Hier dan nogmaals mijn berichtje.
Ps morgen draai ik een dagje op 80 graden met alles vol open. Weersomstandigheden zijn redelijk gelijk dus eens zien wat het uitmaakt.
Gisteren/eergisteren 2.5/3,0cub met alleen beneden aan. (boven via airco gestookt)
Vandaag op 50 graden cv afgeregeld. Alle radiatoren.
4,5cub.
Dit op 11,5 uur @19° met nacht op 17,5°
.....
Goedendag,
Vraagje.
Afgelopen voorjaar ben ik hier al eens mee bezig geweest.
In eerste instantie de radiatoren afgeregeld maar water temperatuur CV stond nog op 80°.
Terug gezet naar 60°. Delta T zakte ongeveer wel naar 15 graden dus was goed.
Afgelopen week naar 50° graden gezet. Net alles nagelopen en zit nu op zo'n 12° graden delta T.
Als de kachel lang aan staat worden ze verder normaal warm.
In normaal bedrijf voornamelijk meer de boven zijde.
Krijg alle ruimtes wel warm dus neem aan dat het verder geen kwaad kan.
Maar zit met het volgende.
Bij vollast geeft de ketel op T1 52° graden.
T2 retour loopt op tot 47° graden.
Ik begrijp niet waarom deze zo hoog is als ik op niet één radiator gem. Boven de 40° graden retour uitkom.
Meten op de leidingen lukt niet. (ook niet met witte of zwarte tape)
Dus kan het bij de ketel niet goed meten.
Misschien maar probe sensor bij kopen om het uit te sluiten.
Ketel lijkt geen last te hebben van pendelen.
Heb een eengezinswoning niet zo groot.
Hoekhuis bj1992. Circa 5, 5x7x2,45m open zolder (circa 190m3 voor BG en niveau 1)
Kom momenteel op 4a 6 cub/m per dag op 19/20 graden. Buitentemp a 5 graden
Doorgerekend veel te veel. Of het lijkt zo. Helaas geen vooraf referenties gemaakt.
Radiatoren voorzien van folie (magneet)
Gang /meterkast is momenteel zo goed als tocht vrij.
Meet 0,9° graden lager dan kamer temp.
Iemand ideeën betreft de cv retour temp en eventueel nog tips om te proberen of verbruik te peilen?
Ketel Remeha Avanta 28C bj2007
Pomp - laag
Warmwater 58°
WW Houdfunctie ECO (uitgeschakeld) (mei 2017)
CV 50° (momenteel)
2x 3 radiatoren
Douche/slaapkamer/woonkamer.
Slaapkamer/gang/woonkamer.
Dag bedrijf gem. 10 uur 19/20°
Nacht vanaf 21:30 17,5°
Thermostaat Chronotherm 4 tijdklok
Gem. douchen 0,35m3
Vorig jaar 903m3 voor afregelen van CV(20/20,5°) vanaf mei tot sept. Stook ik nagenoeg niets meer. Zon is dan voldoende.
Ben relatief vaak thuis.
2017=903m3
2014=1096m3
2013=1179m3
2012=1020m3
2011=1189m3
2010=1114m3
Ben inmiddels begonnen om mn zolder van zeg 4x5,5 met 40 graden dakhelling (geïsoleerd)
Op 1/3 van de ruimte tussen de balk te gaan afdichten door er alleen een doorloop van 90cm van te maken met een gordijn oid of misschien later iets van een deurtje.
Om zo een deel van mijn dure warme lucht beneden te houden en minder door het dal te laten verdwijnen. Aangezien het mijn hobbyzolder is scheelt het ook weer wat stof en rare verfluchtjes beneden.
Bedankt.
Mvg Dennis
[ Voor 7% gewijzigd door Turbocinqy op 03-01-2018 00:16 ]
Vindt dat meer een 4-laagsSeafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:19:
Foto van 2 laags. Maar met 2 pijpen naast elkaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jouw convector is wel erg opgesloten of ik heb m'n goeie bril niet op.
Heb je wel een inlaat voor de koude lucht? zie dat even niet terug eerlijk gezegd. Zit tie links ?
Die spinnenweb is niet van 1 maand
Dat is je put?Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:41:
Fotootje van high tech meting.![]()
[afbeelding]
DeltaT van 12C
Ook in deze kleine regel zit veel waarheid.
Vroeger had je inderdaad maar een laag.
Tegenwoordig ga je heen en terug. Is een blok of batterij. Doe je dat nog een keer is het twee laags.
Ik zie nu ook dat dit geen goede foto is. Ik zal hem een keertje vervangen.Jouw convector is wel erg opgesloten of ik heb m'n goeie bril niet op.
Heb je wel een inlaat voor de koude lucht? zie dat even niet terug eerlijk gezegd. Zit tie links ?
Inlaat is groter dan uitlaat.
Helaas wel. En deze keer viel het mee. Het kan nog erger en nog veel stoffiger.Die spinnenweb is niet van 1 maand
Bijvoorbeeld 33 en 30 graden, maar 43 en 40 of 27 en 25 is ook mogelijk, afhankelijk van welke temperatuur ik instel.Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:53:
[...]
De radiator in de woonkamer mag je best iets knijpen om de Delta-T te vergroten.
Maar wat zijn de toevoer en retour temperaturen?
[...]
Je ketel uitzetten is het goedkooptst.![]()
Maar je komt op een punt dat je dit aan de ketel en thermostaat over moet laten. Hoe lager de retour hoe meer warmte je uit het gas haalt.
Pendelen en Low-load control zijn zijn twee verschillende dingen.
Pendelen is als een gek achter elkaar aan/uit gaan.
Low-load is gestructureerd een keer of 6 tot 10 per uur aan uit gaan.
De minimum toerental heb ik dus al verlaagd van 13 naar het laagst, 10. Is dat een goede zet, of moet ik juist het minimum toerental verhogen zodat de ketel en pomp eerder afslaat.
Zal eens kijken of ik de pomp langzamer kan laten draaien dmv een weerstandje oid, anders maar alle radiatoren wat meer knijpen. Zonde van de pomp die voor niets zo hard werkt dan
Rechterknop ingedrukt houden, linkerknop erbij, dan C12, enter. Dan kan je verder de P nummers inspringen vanaf uit mn hoofd P16.Turbocinqy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:09:
@TereZz
Wat is de code om in de overige menu's te komen?
Installateurs niveau zeg maar.
Je verbruik komt op mij niet vreemd over. Als je de meterstanden inbrengt op mindergas.nl dan krijg je inzicht per graaddag. Je kunt de meterstanden met terugwerkende kracht invoeren. De meterstanden per graaddag geven een goede indicatie of je genomen maatregelen effect hebben.Turbocinqy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:03:
2017=903m3
2014=1096m3
2013=1179m3
2012=1020m3
2011=1189m3
2010=1114m3
Met het systeem van graaddagen wordt je verbruik namelijk vergeleken met de hoeveelheid koude dagen in jouw regio en wordt uiteindelijk teruggebracht naar een gewogen gemiddelde.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Je bedoelt toch niet dat je je retour insteld bij de parameters? Wel erg kleine verschillen.TereZz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:49:
[...]
Bijvoorbeeld 33 en 30 graden, maar 43 en 40 of 27 en 25 is ook mogelijk, afhankelijk van welke temperatuur ik instel.
Geen idee, als je het maar veilig houd.De minimum toerental heb ik dus al verlaagd van 13 naar het laagst, 10. Is dat een goede zet, of moet ik juist het minimum toerental verhogen zodat de ketel en pomp eerder afslaat.
Het makkelijkste is natuurlijk even de flow regelen met de afsluitertjes en het resultaat bekijken.Zal eens kijken of ik de pomp langzamer kan laten draaien dmv een weerstandje oid, anders maar alle radiatoren wat meer knijpen. Zonde van de pomp die voor niets zo hard werkt dan
[...]
Rechterknop ingedrukt houden, linkerknop erbij, dan C12, enter. Dan kan je verder de P nummers inspringen vanaf uit mn hoofd P16.
Hier zou ik toch mooi vanaf blijven geloof ik.TereZz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:31:
Is 13 de fabrieksinstelling?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik wil geen smakeloze cross-post gaan plaatsen 
Maar omdat dit topic en DED in zijn geheel heel snel gaan heb ik voor mijn situatie een eigen topic gemaakt.
CV-installatie inregelen met voetventielen en radiatorknop.
Echter gingen de reacties in zijn geheel in DED zo snel gisteren dat mijn topic ook wat onder gesneeuwd raakte.
Graag zou ik van jullie wat advies willen hebben wat voor mij handig is v.w.b. voetventielen en het instellen van mijn installatie in het geheel.
Maar omdat dit topic en DED in zijn geheel heel snel gaan heb ik voor mijn situatie een eigen topic gemaakt.
CV-installatie inregelen met voetventielen en radiatorknop.
Echter gingen de reacties in zijn geheel in DED zo snel gisteren dat mijn topic ook wat onder gesneeuwd raakte.
Graag zou ik van jullie wat advies willen hebben wat voor mij handig is v.w.b. voetventielen en het instellen van mijn installatie in het geheel.
2250 WP Zuid PVoutput
Nee, stel de aanvoer in, of door die wordt geregeld door de modulerende thermostaat. Er blijft een delta t van ongeveer 3-4 graden. De pomp gaat gewoon te hard, dus maar knijpen en het resultaat bekijken.Seafarer schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 01:02:
[...]
Je bedoelt toch niet dat je je retour insteld bij de parameters? Wel erg kleine verschillen.
[...]
Geen idee, als je het maar veilig houd.
[...]
Het makkelijkste is natuurlijk even de flow regelen met de afsluitertjes en het resultaat bekijken.
[...]
13 Is de fabrieksinstelling ja. Hij blijft lekker lopen, dus hou hem zo, tenzij dit dus niet efficiënter is. Ga er wel vanuit, zeker omdat ik weinig radiatorvermogen heb.MieJuul schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:51:
[...]
Hier zou ik toch mooi vanaf blijven geloof ik.
Is 13 de fabrieksinstelling?
Even tussendoor.
Vandaag dus alle radiatoren open.
En op 80 graden cv
Zag retour op 65.
Aanvoer 75
Radiatoren boven loeiheet.
Beneden (minder) heet en maar voor de helft.
Gestookt tot nu toe 4.5cub met nog wel een paar uur te gaan.
Boven is het nu een stuk warmer dan beneden.
Ofwel afregelen lijkt wel te werken hier
En op 80 graden cv
Zag retour op 65.
Aanvoer 75
Wat bedoel je met "afregelen" en "lijkt te werken hier"?Turbocinqy schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:08:
Even tussendoor.
En op 80 graden cv
Zag retour op 65.
Aanvoer 75
Je weet natuurlijk dat je met een retour van 65 °C een cv-rendement van minder dan 94% (o.w.) haalt.
Bij 30 °C retourtemperatuur zou dit Deellast rendement CV van je ketel max. 110% (o.w.) zijn (92/42/EEG).
M.a.w. bij een retour van 65 °C stook je ca. 15% rendement naar buiten of te wel jouw gasverbruik is overeenkomstig hoger ook is je installatie perfect hydraulisch gebalanceerd.
(Het e.e.a. uit de installatiehandleiding van je ketel)
YMMV
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Heb de boel even terug gezet zoals het al jaren stond.
Moest nog kijken wat het afregelen nu echt deed. Gisteren was het nagenoeg hetzelfde weer.
Daar radiatoren afgeregeld met cv op 50
(retour voluit is 47. Deellast wat lager. Ga ik nog wat mee rommelen. Op de radiatoren meet ik maar 38/40 dus weet niet waarom de cv hoger ziet.
Daar 4.5cub voor volledig verwarmd huis.
Stukje terug lezen. Dan zie je het wel.
[Edit]
Eindstand vandaag 5.9cub.
Komt overeen met 30%. meer.
Waaide wel een stukje harder dus morgen nog maar een dagje op foute afstellingen
[Edit2]
4 januari was het verschil kleiner.
4.9cub.
Cv maar weer op 50 gezet en radiatoren op mn deltaT markering.
Vandaag de zolder ook verder dicht getimmerd.
Nog 1 zijde afwerken maar met tijdelijk plaatje schuim in de doorgang zit 2/3 zolder dicht tov trappengat.
In het dakraam 2 lagen foam ter isolatie.
[edit 3]
Vandaag alles weer goed ingesteld.
Zolder even afgezet met plaatje schuim.
Vandaag (5jan) 3,1Cub verbruikt.
Lijkt de goede kant op te gaan.
Nog even op langer termijn peilen.
Zal boven nog iets knijpen om meer in de lijn van beneden temperatuur te komen.
Douche is wat mij betreft te koud dus misschien eens informeren bij de woningbouw of er niet eens een nieuwe velux kantelraam in kan. Deze sluit niet helemaal goed af. En is oud model (glas)
Ter compensatie een IR paneeltje (poster type) besteld.
Moest nog kijken wat het afregelen nu echt deed. Gisteren was het nagenoeg hetzelfde weer.
Daar radiatoren afgeregeld met cv op 50
(retour voluit is 47. Deellast wat lager. Ga ik nog wat mee rommelen. Op de radiatoren meet ik maar 38/40 dus weet niet waarom de cv hoger ziet.
Daar 4.5cub voor volledig verwarmd huis.
Stukje terug lezen. Dan zie je het wel.
[Edit]
Eindstand vandaag 5.9cub.
Komt overeen met 30%. meer.
Waaide wel een stukje harder dus morgen nog maar een dagje op foute afstellingen
[Edit2]
4 januari was het verschil kleiner.
4.9cub.
Cv maar weer op 50 gezet en radiatoren op mn deltaT markering.
Vandaag de zolder ook verder dicht getimmerd.
Nog 1 zijde afwerken maar met tijdelijk plaatje schuim in de doorgang zit 2/3 zolder dicht tov trappengat.
In het dakraam 2 lagen foam ter isolatie.
[edit 3]
Vandaag alles weer goed ingesteld.
Zolder even afgezet met plaatje schuim.
Vandaag (5jan) 3,1Cub verbruikt.
Lijkt de goede kant op te gaan.
Nog even op langer termijn peilen.
Zal boven nog iets knijpen om meer in de lijn van beneden temperatuur te komen.
Douche is wat mij betreft te koud dus misschien eens informeren bij de woningbouw of er niet eens een nieuwe velux kantelraam in kan. Deze sluit niet helemaal goed af. En is oud model (glas)
Ter compensatie een IR paneeltje (poster type) besteld.
[ Voor 58% gewijzigd door Turbocinqy op 05-01-2018 22:07 ]
Bij toeval liep ik tegen dit topic aan en sinds een paar uur probeer ik de nodige informatie bij elkaar te vinden op basis van Google en deze twee topics.
Situatie:
- Nieuwbouw huis (opgeleverd juni 2017)
- CV ketel: Intergas Kombi Kompact HR 36-30 CW5
- Vloerverwarming: Begane grond, eerste en tweede verdieping
- Alle verdiepingen voorzien van Robot verdelers en Grundfos Alpha 2L 15-60 BP
Nu lees ik dat word aangeraden (vanuit de fabriek en dit topic) om de de pompen op ‘constante druk’ te zetten als je vloerverwarming hebt. Echter zie ik dat onze pompen ingesteld staan op ‘Constant toerental, I’. Nu ben ik benieuwd:
Waarom kan dit gedaan zijn door de installateur?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden als ik de pompen nu ga omzetten naar CP1 of CP2?
Situatie:
- Nieuwbouw huis (opgeleverd juni 2017)
- CV ketel: Intergas Kombi Kompact HR 36-30 CW5
- Vloerverwarming: Begane grond, eerste en tweede verdieping
- Alle verdiepingen voorzien van Robot verdelers en Grundfos Alpha 2L 15-60 BP
Nu lees ik dat word aangeraden (vanuit de fabriek en dit topic) om de de pompen op ‘constante druk’ te zetten als je vloerverwarming hebt. Echter zie ik dat onze pompen ingesteld staan op ‘Constant toerental, I’. Nu ben ik benieuwd:
Waarom kan dit gedaan zijn door de installateur?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden als ik de pompen nu ga omzetten naar CP1 of CP2?
Delta T van 7 graden nu (50 graden aanvoer, 43 graden retour). Dat lijkt er meer op. Misschien alle radiatoren morgen nog meer knijpen, om de delta T richting de 10 te krijgen.
Zal het eens na gaan kijken wat ik kan doen qua opvullen, afdichten, beter stellen.Wolfram55 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:10:
[...]
Dacht het al een klein beetje te zien ja ..... (eerlijk) waarschijnlijk is het dan wel goed zo maar kan geen kwaad om het toch wat op te vullen.
Edit: nee .... bij nader inzien toch echt opvullen ....
Dan is het bij mij 1 laags ipv 2 laags; de leiding gaat heen en weer terug en dat is het.Seafarer schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:19:
[...]
Foto van 2 laags. Maar met 2 pijpen naast elkaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat kan ik doen wanneer vandaag blijkt dat de invoer en afvoer buizen zijn omgewisseld? De aansluit buizen zijn te stug om even om te draaien en de radiator kan ook niet in zijn geheel worden gedraaid.
Ik heb zo’n aansluiting:

Ik zag dat de ‘afvoerbuis’ (pijltje naar beneden) ook rode tape om zich heen heeft (wat vaak gebruikt wordt bij de aanvoerbuizen).
Vanmiddag krijg ik een infrarood thermometer, dan zal ik het eens precies goed nakijken, en dan van alle radiatoren.
Ik heb zo’n aansluiting:

Ik zag dat de ‘afvoerbuis’ (pijltje naar beneden) ook rode tape om zich heen heeft (wat vaak gebruikt wordt bij de aanvoerbuizen).
Vanmiddag krijg ik een infrarood thermometer, dan zal ik het eens precies goed nakijken, en dan van alle radiatoren.
[ Voor 35% gewijzigd door Goofyduck384 op 04-01-2018 08:22 ]
En volgende week wordt het lekker koud voor de final test.TereZz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:18:
Delta T van 7 graden nu (50 graden aanvoer, 43 graden retour). Dat lijkt er meer op. Misschien alle radiatoren morgen nog meer knijpen, om de delta T richting de 10 te krijgen.
Kun je ook al een comfort verbetering merken?
Je hebt nu een M22 onderblok van Pentec in omgekeerde versie. Ik kan zo geen standaard versie van Pentec vinden, maar als ik Warmteservice zo bekijk past eentje van Comap ook:Goofyduck384 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:19:
Wat kan ik doen wanneer vandaag blijkt dat de invoer en afvoer buizen zijn omgewisseld? De aansluit buizen zijn te stug om even om te draaien en de radiator kan ook niet in zijn geheel worden gedraaid.
Ik heb zo’n aansluiting:
[afbeelding]
https://www.warmteservice...fsluitbaar-1-2/p/44257265
Edit: zal je de aanvoerleiding naar je radiatorkraan ook moeten aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 04-01-2018 09:45 ]
Weet je zeker dat je niet meer verkeerd aangesloten radiatoren hebt? Misschien is een verdelerblok wel verkeerd aangesloten. Dan hoef je die verdeler blokken alleen maar om te draaien.Goofyduck384 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:19:
Ik heb zo’n aansluiting:
[afbeelding]
Of alleen de leidingen van deze radiator op het verdeler blok omwisselen. Meestal zit dit ergens in een kast en kun je de leidingen eerst verlengen en dan andersom aansluiten.
Edit:
Bij het opstarten van de CV moet je echt wel met je vingers kunnen voelen welke pijp het eerst warm wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 04-01-2018 10:01 ]
Het lijkt erop dat jij vandaag mijn hero bentSeafarer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:59:
Weet je zeker dat je niet meer verkeerd aangesloten radiatoren hebt? Misschien is een verdelerblok wel verkeerd aangesloten. Dan hoef je die verdeler blokken alleen maar om te draaien.
Mijn beganegrond heeft 2 radiatoren (welke uit staan) en een convectorput.
Nu blijkt dat idd alles !!! verkeerdom is aangesloten . Wilde al onderblokken gaan bestellen toen jij deze opmerking plaatste .... top
Als ik het dus goed begrijp kan ik de 2 rechtse omdraaien. Ze zitten beide in rode mantels (?). Heb dat gecontroleerd bij de ketel en idd daar zit ook een rode op de reotour. Stelletje klungels wederom. Zal de firma naam niet noemen maar moet me wel inhouden
Nu heb ik hier dus helemaal (nog) geen kaas van gegeten. Spul is van '97 en weet niet in hoeverre je hier nog aan kan gaan klussen.

De achterste ( langste ) kan ik inkorten lijkt mij en op de onderste aansluiten. Heb ik daar nieuw aansluitmateriaal voor nodig of gewoon de oude gebruiken?
De onderste moet ik verlengen.
Is dat zonder risico's te doen? !!!
Welk materiaal heb ik nodig ..... ? Kom alleen maar vloerverwarmingsspul tegen.
Leidingen zijn net iets onder de 21mm (20.8 mm meet ik ).
Beste Spiceworm, wat een werk heb je verricht. Dank hiervoor! Helaas kan ik de Excel sheet niet downloaden voor het waterzijdig inregelen. Heb je deze misschien nog? Alvast bedankt voor je reactie! Gr. Bas
De Excel-sheet heb ik gemaakt, je kunt hem hier downloaden: https://github.com/ThinkP...stellen%20radiatoren.xlsxfender01 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:21:
Beste Spiceworm, wat een werk heb je verricht. Dank hiervoor! Helaas kan ik de Excel sheet niet downloaden voor het waterzijdig inregelen. Heb je deze misschien nog? Alvast bedankt voor je reactie! Gr. Bas
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2023 08:33 . Reden: Dropbox > GitHub ]
Heel erg bedankt voor je snelle reactie! En mijn excuses dat ik niet wist dat jij hem hebt gemaakt.
Daar wordt je flauw van.Wolfram55 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:06:
[...]
Het lijkt erop dat jij vandaag mijn hero bentmaar anderen mogen ook reageren
!
Nu blijkt dat idd alles !!! verkeerdom is aangesloten . Wilde al onderblokken gaan bestellen toen jij deze opmerking plaatste .... top.... je bent wakker.
Als ik het dus goed begrijp kan ik de 2 rechtse omdraaien. Ze zitten beide in rode mantels (?). Heb dat gecontroleerd bij de ketel en idd daar zit ook een rode op de reotour. Stelletje klungels wederom. Zal de firma naam niet noemen maar moet me wel inhouden.
Nu heb ik hier dus helemaal (nog) geen kaas van gegeten. Spul is van '97 en weet niet in hoeverre je hier nog aan kan gaan klussen.
[afbeelding]
De achterste ( langste ) kan ik inkorten lijkt mij en op de onderste aansluiten. Heb ik daar nieuw aansluitmateriaal voor nodeig of gewoon de oude gebruiken?
Problemen zitten zo vaak in hele kleine foutjes. (controleer het wel 2 keer zodat je het echt zeker weet!!)
Dus niet vertrouwen op kleuren, gewoon flink opstoken en overal voelen of meten.
Als je toch nog een afsluitertje (waterzijdig inregelen) moet plaatsen dan kan dat ook op de slangen van je foto. Worden ze ook langer van.
Probeer met goede foto's en zoveel mogelijk maten naar een lokale loodgieter te gaan.
Als je de bescherming van de slang verwijdert kun je misschien het merk lezen.
(ik ben niet zo goed in slang maten. Ben meer van koper en stalen pijp)
Gezien de foto je kan natuurlijk ook de hele apparaat omlaag doen!Wolfram55 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 13:06:
[...]
Het lijkt erop dat jij vandaag mijn hero bentmaar anderen mogen ook reageren
!
Nu blijkt dat idd alles !!! verkeerdom is aangesloten . Wilde al onderblokken gaan bestellen toen jij deze opmerking plaatste .... top.... je bent wakker.
Als ik het dus goed begrijp kan ik de 2 rechtse omdraaien. Ze zitten beide in rode mantels (?). Heb dat gecontroleerd bij de ketel en idd daar zit ook een rode op de reotour. Stelletje klungels wederom. Zal de firma naam niet noemen maar moet me wel inhouden.
[afbeelding]
De achterste ( langste ) kan ik inkorten lijkt mij en op de onderste aansluiten. Heb ik daar nieuw aansluitmateriaal voor nodig of gewoon de oude gebruiken?
Zo is de lengte geen probleem als je rechts om gaat draaien.
Heb jij weer gelijk in ja ....DeltaT schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:53:
Gezien de foto je kan natuurlijk ook de hele apparaat omlaag doen!
Zo is de lengte geen probleem als je rechts om gaat draaien.
Weet ook niet waarom alle verdeelblokken zo zijn eerlijk gezegd. Kunnen ze er beter bij wellicht ??
Maar de spullen zijn al gekocht .... morgen plaatsen.
Ik denk dat ik het even bij een monteur zou moeten vragen, maar wellicht dat iemand hier nog een tip heeft waar ik zou moeten zoeken.
Volgens de gebruikershandleiding en de servicehandleiding.
Heeft mijn ketel een bereik voor de temperatuur van het warm water tussen de 40 en 65 graden.
Echter op de ketel kan ik deze niet hoger zetten dan 55 graden.
Nu is het op afstand moeilijk te zeggen hoe dit kan, maar heeft iemand een idee waar dit mogelijk aan zou kunnen liggen ?
Ik dacht dat dit een probleem van deze ketels was, maar bij de buren kan ik hem wel hoger instellen dan 55 graden.
Volgens de gebruikershandleiding en de servicehandleiding.
Heeft mijn ketel een bereik voor de temperatuur van het warm water tussen de 40 en 65 graden.
Echter op de ketel kan ik deze niet hoger zetten dan 55 graden.
Nu is het op afstand moeilijk te zeggen hoe dit kan, maar heeft iemand een idee waar dit mogelijk aan zou kunnen liggen ?
Ik dacht dat dit een probleem van deze ketels was, maar bij de buren kan ik hem wel hoger instellen dan 55 graden.
2250 WP Zuid PVoutput
@MdO82 Heb je dezelfde thermostaat als de buren? Wellicht staat het op de thermostaat ingesteld en overruled hij de ketel?
Dat had ik inderdaad ook bedacht.ThinkPadd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:13:
@MdO82 Heb je dezelfde thermostaat als de buren? Wellicht staat het op de thermostaat ingesteld en overruled hij de ketel?
Zij hebben nog een Ferroli thermostaat erbij hangen.
Ikzelf heb nu een iSense hangen.
Ik had vanmorgen omdat ik inderdaad dacht dat de thermostaat wellicht de ketel kan overrulen de oude thermostaat weer even opgehangen, maar kan hierbij nog steeds niet het tapwater verhogen.
Op de iSense heb ik overigens de temperatuur ingesteld op 60 graden.
Zal eens een glas vullen met warm water en kijken wat dat als temperatuur heeft.
Edit: temperatuur uit de kraan is 55 graden.
[ Voor 15% gewijzigd door MdO82 op 05-01-2018 13:24 . Reden: temperatuur kraan ]
2250 WP Zuid PVoutput
Andere software versie in de ketel ?MdO82 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Dat had ik inderdaad ook bedacht.
Ik had vanmorgen omdat ik inderdaad dacht dat de thermostaat wellicht de ketel kan overrulen de oude thermostaat weer even opgehangen, maar kan hierbij nog steeds niet het tapwater verhogen.
Zal eens een glas vullen met warm water en kijken wat dat als temperatuur heeft.
Eventueel vergelijken met de buren.
En en? Hoe ziet het er ondertussen uit?cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:58:
[...]
De ΔT LT is nu 7.8 en ΔT HT is nu 4.8. Voor de aanpassing was dat 7.6 en 2.1. Enige winst dus. Ik kan nu niet verder want het systeem is zojuist uitgegaan. Er is vandaag, behalve aan het begin van de dag, niet gependeld. Dat kan natuurlijk nog komen als het systeem probeert de woning op temperatuur te houden. Hierbij de brander starts tot nu:
[afbeelding]
EDIT: plaatje vervangen; was verkeerde periode.
Wordt vervolgd...
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Waarschijnlijk in het installateurs menu ergens een begrenzing staan dat je via gewoon display niet hoger kunt als 55 gr.MdO82 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Dat had ik inderdaad ook bedacht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ben het niet tegengekomen in de documentatie, maar zal eens verder zoeken.klump4u schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:43:
[...]
Waarschijnlijk in het installateurs menu ergens een begrenzing staan dat je via gewoon display niet hoger kunt als 55 gr.
2250 WP Zuid PVoutput
Kijk eens in het menu of " i+10 " op 100 % staat?MdO82 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:58:
[...]
Ben het niet tegengekomen in de documentatie, maar zal eens verder zoeken.
Dit is maximaal vermogen bij tapwaterbereiding.
Heb het even nagekeken, maar die staat op 100%.klump4u schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:22:
[...]
Kijk eens in het menu of " i+10 " op 100 % staat?
Dit is maximaal vermogen bij tapwaterbereiding.
Zal maandag de installateur wel eens bellen kijken wat die zegt.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb de leidingen van mijn radiator gecontroleerd en ze zijn gelukkig toch goed aangesloten (rode tape zal er dus om een andere reden omheen gezet zijn.
Echter ben ik bang dat mijn gemeten waarden niet helemaal kloppen, en daardoor ook niet ingevuld kunnen worden om de deltaT te bepalen.
Kijk ik bij de ketel, dan krijg ik op de glanzende leiding een waarde van ongeveer 30 graden, op de zwarte ducktape 31 en precies op de rand van de tape ongeveer 50 graden. Ik krijg geen constante waarde. Daarnaast staat mijn ketel (Intergas HR) volgens mij op 82 graden, zoals ik kan aflezen in het display. Maar dat kan ik niet op de leiding meten als hij flink stookt.
Bij de radiatoren meet ik op de leiding ook waarden rond de 55 aanvoer en tussen de 40-50 retour. Geen verschil als ik daar een zwarte ducktape op plak. Maar mijn leiding geeft aanvoer bijv 55 aan, maar als ik dan bovenin de radiator meet (wit) is het daar 65 graden. Kortom, hoe betrouwbaar zijn mijn metingen voordat ik ga spelen met de voetventielen. Is bijvoorbeeld zwart ducktape niet te gebruiken om op te meten?
Echter ben ik bang dat mijn gemeten waarden niet helemaal kloppen, en daardoor ook niet ingevuld kunnen worden om de deltaT te bepalen.
Kijk ik bij de ketel, dan krijg ik op de glanzende leiding een waarde van ongeveer 30 graden, op de zwarte ducktape 31 en precies op de rand van de tape ongeveer 50 graden. Ik krijg geen constante waarde. Daarnaast staat mijn ketel (Intergas HR) volgens mij op 82 graden, zoals ik kan aflezen in het display. Maar dat kan ik niet op de leiding meten als hij flink stookt.
Bij de radiatoren meet ik op de leiding ook waarden rond de 55 aanvoer en tussen de 40-50 retour. Geen verschil als ik daar een zwarte ducktape op plak. Maar mijn leiding geeft aanvoer bijv 55 aan, maar als ik dan bovenin de radiator meet (wit) is het daar 65 graden. Kortom, hoe betrouwbaar zijn mijn metingen voordat ik ga spelen met de voetventielen. Is bijvoorbeeld zwart ducktape niet te gebruiken om op te meten?
Witte schilderstape gebruikenGoofyduck384 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:17:
Ik heb de leidingen van mijn radiator gecontroleerd en ze zijn gelukkig toch goed aangesloten (rode tape zal er dus om een andere reden omheen gezet zijn.
op je kilometer teller van de auto staat ook max. 200km/h. Maar gebruik je niet vaak.Goofyduck384 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:17:
Met je ketel is dit ook. Max. 82 maar als de ketel het niet nodig vindt dan gaat de ketel het ook niet gebruiken.
Mijn ervaring met IR meting.
Houd de meet kop gewoon tegen de radiator of tape. Dit voor komt dat je teveel van de omgeving meet of een beetje van de pijp er naast.
Maar absoluut geen glimmend metaal.
Tape moet er wel netjes strak omheen zitten.
Ik krijg ook geen goede metingen met zwarte- of schilderstape ...... ?? Snap ook niet hoe jullie dat allemaal doen want velen schijnen het zo te doen.
Meet daarom gelijk op de radiator zo dicht mogelijk bij de in- uitgang of op de bol tussen de "schermen" (of hoe ze ook heten
@Daannn1987
Mistig
Ik heb zitten puzzelen t.a.v. hoe en wat ik moet vertellen t.a.v. mijn metingen. Ik denk dat er op dit moment 3 aandachtsgebieden zijn die ik een voor een de revue laat passeren. Een en ander geeft een totaalbeeld van hoe ik er nu tegenaan kijk. Feedback, positief en negatief is welkom.
1. gedrag in opstartfase
2. gedrag in low-load/onderhoudsfase
3. gedrag en invloed van de badkamerradiator
Eerst de feiten en een voorzichtige analyse.
1. gedrag in opstartfase
Zoals eerder beschreven is de opstart fase - de eerste uren nadat de CV actief wordt na de nachtverlaging - problematisch. Er wordt gependeld en door het pendelen wordt er gemiddeld te weinig vermogen afgegeven (vaak maar 1.7kW) om met een redelijke snelheid op te warmen. Bovendien kost het pendelen extra gas en veroorzaakt extra slijtage.
Hierbij een grafiek van deze fase:

Je ziet dat het setpoint bijna onmiddellijk gehaald wordt en dat er dus wordt gependeld.
De oorzaak kan liggen in:
a) het regelalgoritme van de ketel
b) het regelalgoritme van de thermostaat
c) een combinatie van a en b
d) de invloed van de radiator retourtemperatuur (meer hierover later)
e) een combinatie van a, b en d
Mijn verwachting is dat een normaal CV systeem, in het geval van aanzienlijke warmtevraag, na korte tijd en gedurende enige tijd op het maximaal ingestelde vermogen gaat branden; in mijn geval 15 kW.
Hoewel de term "low-load" niet in de Itho Daalderop documentatie voorkomt, lijkt het me dat je dit zo mag noemen nadat het systeem het setpoint bereikt heeft en de temperatuur constant probeert te houden. Volgens het display op de ketel gaat het systeem in de anti-pendelstand. Ik heb de anti-pendeltijd zo lang mogelijk gezet (op 6 minuten) maar dit heeft toch 9 branderstarts per uur tot gevolg, iets wat bij een vloerverwarming naar mijn mening niet nodig is. Ik denk dat 2-4 starts/uur voldoende zou moeten zijn.
Als mijn analyse klopt is de oplossing eenvoudig maar niet door mij zelf uit te voeren. Het thermostaat algoritme zou een expliciete low-load modus moeten hebben (is er volgens mij niet) of desnoods zou de ketel een anti-pendeltijd van 15 of 30 minuten moeten ondersteunen. Het lijkt erop of zowel de ketelregelunit en de thermostaat uitgaan van een afgiftesysteem met uitsluitend radiatoren. Ik hoor heel graag of ik dit verkeerd zie want dit kan niet zonder de fabrikant opgelost worden.
Voordat ik mijn meetgegevens deel en conclusies trek, moet ik eerst meer over de ketel vertellen. De BaseCube Duo zou twee volledig onafhankelijke circuits moeten hebben. Dit blijkt niet uit mijn waarnemingen en kan ook volgens de documentatie niet zonder installatie van een extra onderdeel - welk onderdeel wordt niet genoemd.
Zoals geïnstalleerd heeft de ketel 2 circuits: LT voor de vloerverwarming en HT voor de badkamerradiator. Als er geen HT warmtevraag is, krijgt de radiator water van dezelfde temperatuur als het LT circuit, in mijn geval 45 graden. Het is niet mogelijk dit te voorkomen (behalve als je de radiator dicht zet). Eerst dacht ik dat dit een probleem was maar ik kwam al gauw tot de conclusie dat het niet echt een probleem is als de radiator op laag vermogen meedraait met de vloerverwarming. Omgekeerd zou wel een probleem zijn in het voor en naseizoen als je wat warmte in de badkamer wilt maar niet de hele vloer op wilt warmen maar die mogelijkheid wordt gewoon ondersteund.
Op jouw aanraden heb ik geprobeerd om de radiator waterzijdig in te regelen d.m.v. het knijpen van de radiator zodat de HT_ΔT zo dicht mogelijk in de buurt komt van de LT_ΔT. Dat lukt inderdaad maar de flow door de radiator is dan zo laag dat er nagenoeg geen vermogen meer wordt afgegeven. Ik denk dat de HT_ΔT verhoogd kan worden door de badkamer VV groep in serie met de radiator te zetten en de radiator te voorzien van een RTL ventiel. Dat zou de ΔT moeten verhogen en ook het comfort in de tussenseizoenen als de woningvloer nog niet verwarmd hoeft te worden.
Of de lage HT_ΔT iets te maken heeft met het pendelen in de opstartfase weet ik niet, maar het lijkt me dat met bovenstaande oplossing er geen verslechtering en wel verbetering zal optreden.
Nu de metingen waar nog andere conclusies uit te trekken zijn. Eerst een tabel die een en ander probeert samen te vatten:

In het eerste scenario draait de radiator gewoon mee met het LT circuit en op LT temperatuur: 45 graden. Er is geen warmtevraag vanuit de badkamer. Ik heb de radiator met een FLIR gemeten en ook met een gekalibreerde thermometer. Hier zit maar 0.5°C tussen.

In het 2e scenario is de badkamerthermostaat op 23°C gezet om warmtevraag te creëren. Nu gaat de ketel volgens de standaard instellingen als volgt regelen: eerst 15 minuten water op HT voor de radiator en daarna 45 minuten LT voor de vloer (dat noemen ze dus een onafhankelijk 2e circuit
Hierbij een FLIR foto van de piektemperatuur (dus niet het gemiddelde) van de radiator:

Hieronder de meetgegevens voor de twee scenarios:
1e scenario:

2e scenario:

Samengevat:
Opstarten: een raadsel tenzij de retour van de radiator de schuldige is
Low-load modus: afwezig en/of niet geschikt voor vloerverwarming
Radiator: ΔT te laag
2e circuit: onduidelijke invloed en toegevoegde waarde
Het kan natuurlijk zijn dat andere instellingen tot verbetering kunnen leiden maar als dat zo is, zie ik niet welke. Helaas een ingewikkeld verhaal maar ik kan het niet simpeler maken.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Probeer eens gewoon vlak op de zijkant van de radiator. En die meet kop ertegen.Wolfram55 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:48:
[...]
Ik krijg ook geen goede metingen met zwarte- of schilderstape ...... ?? Snap ook niet hoe jullie dat allemaal doen want velen schijnen het zo te doen.
Meet daarom gelijk op de radiator zo dicht mogelijk bij de in- uitgang of op de bol tussen de "schermen" (of hoe ze ook heten)
Fixeer je ook niet teveel op iets verschil. Een paar graden moet je echt meeleven. Het kostte ook maar 19,95
Trouwens twee metingen met dezelfde fout, geeft wel een heel goed verschil als je ze van elkaar aftrekt.
Seafarer schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:55:
Probeer eens gewoon vlak op de zijkant van de radiator. En die meet kop ertegen.
Wolfram55 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:48:
Meet daarom gelijk op de radiator zo dicht mogelijk bij de in- uitgang of op de bol tussen de "schermen" (of hoe ze ook heten)
een bol is geen plat vlak.
Gewoon die IR kop tegen de zijkant van de radiator vlakbij waar het water erin gaat,
bij de retour hetzelfde.
Je zult zien dat dit stukken betrouwbaarder is.
Seafarer schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:48:
een bol is geen plat vlak.
Wolfram55 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:48:
Meet daarom gelijk........op........de radiator zo dicht mogelijk bij de in- uitgang........of........ op de bol tussen de "schermen" (of hoe ze ook heten)
Idd tussen de plaat koppeling of op de radiator zo dicht mogelijk bij de koppeling meet je wel correct.
Op de leidingen wil bij mij ook niet.
Daarom nog maar een metertje met losse probe sensoren besteld op ebay.
[ Voor 9% gewijzigd door Turbocinqy op 06-01-2018 16:14 ]
Dit maakt het nog veel inzichtelijker ..... !Turbocinqy schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:12:
Idd tussen de plaat koppeling of op de radiator zo dicht mogelijk bij de koppeling meet je wel correct.
Wel iets meer werk maar dan heb je ook wat
mukky in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
te vroeg aan de wijn.
Je hebt er wel werk van gemaakt zegcville schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:50:
[...]
@Daannn1987
Mistig![]()
Ik heb zitten puzzelen t.a.v. hoe en wat ik moet vertellen t.a.v. mijn metingen. Ik denk dat er op dit moment 3 aandachtsgebieden zijn die ik een voor een de revue laat passeren. Een en ander geeft een totaalbeeld van hoe ik er nu tegenaan kijk. Feedback, positief en negatief is welkom.
1. gedrag in opstartfase
Eerst de feiten en een voorzichtige analyse.
1. gedrag in opstartfase
Zoals eerder beschreven is de opstart fase - de eerste uren nadat de CV actief wordt na de nachtverlaging - problematisch. Er wordt gependeld en door het pendelen wordt er gemiddeld te weinig vermogen afgegeven (vaak maar 1.7kW) om met een redelijke snelheid op te warmen. Bovendien kost het pendelen extra gas en veroorzaakt extra slijtage.
Hierbij een grafiek van deze fase:
[afbeelding]
Je ziet dat het setpoint bijna onmiddellijk gehaald wordt en dat er dus wordt gependeld.
De oorzaak kan liggen in:
a) het regelalgoritme van de ketel
b) het regelalgoritme van de thermostaat
c) een combinatie van a en b
d) de invloed van de radiator retourtemperatuur (meer hierover later)
e) een combinatie van a, b en d![]()
Mijn verwachting is dat een normaal CV systeem, in het geval van aanzienlijke warmtevraag, na korte tijd en gedurende enige tijd op het maximaal ingestelde vermogen gaat branden; in mijn geval 15 kW.
Hoewel de term "low-load" niet in de Itho Daalderop documentatie voorkomt, lijkt het me dat je dit zo mag noemen nadat het systeem het setpoint bereikt heeft en de temperatuur constant probeert te houden. Volgens het display op de ketel gaat het systeem in de anti-pendelstand. Ik heb de anti-pendeltijd zo lang mogelijk gezet (op 6 minuten) maar dit heeft toch 9 branderstarts per uur tot gevolg, iets wat bij een vloerverwarming naar mijn mening niet nodig is. Ik denk dat 2-4 starts/uur voldoende zou moeten zijn.
Als mijn analyse klopt is de oplossing eenvoudig maar niet door mij zelf uit te voeren. Het thermostaat algoritme zou een expliciete low-load modus moeten hebben (is er volgens mij niet) of desnoods zou de ketel een anti-pendeltijd van 15 of 30 minuten moeten ondersteunen. Het lijkt erop of zowel de ketelregelunit en de thermostaat uitgaan van een afgiftesysteem met uitsluitend radiatoren. Ik hoor heel graag of ik dit verkeerd zie want dit kan niet zonder de fabrikant opgelost worden.
Voordat ik mijn meetgegevens deel en conclusies trek, moet ik eerst meer over de ketel vertellen. De BaseCube Duo zou twee volledig onafhankelijke circuits moeten hebben. Dit blijkt niet uit mijn waarnemingen en kan ook volgens de documentatie niet zonder installatie van een extra onderdeel - welk onderdeel wordt niet genoemd.
Zoals geïnstalleerd heeft de ketel 2 circuits: LT voor de vloerverwarming en HT voor de badkamerradiator. Als er geen HT warmtevraag is, krijgt de radiator water van dezelfde temperatuur als het LT circuit, in mijn geval 45 graden. Het is niet mogelijk dit te voorkomen (behalve als je de radiator dicht zet). Eerst dacht ik dat dit een probleem was maar ik kwam al gauw tot de conclusie dat het niet echt een probleem is als de radiator op laag vermogen meedraait met de vloerverwarming. Omgekeerd zou wel een probleem zijn in het voor en naseizoen als je wat warmte in de badkamer wilt maar niet de hele vloer op wilt warmen maar die mogelijkheid wordt gewoon ondersteund.
Op jouw aanraden heb ik geprobeerd om de radiator waterzijdig in te regelen d.m.v. het knijpen van de radiator zodat de HT_ΔT zo dicht mogelijk in de buurt komt van de LT_ΔT. Dat lukt inderdaad maar de flow door de radiator is dan zo laag dat er nagenoeg geen vermogen meer wordt afgegeven. Ik denk dat de HT_ΔT verhoogd kan worden door de badkamer VV groep in serie met de radiator te zetten en de radiator te voorzien van een RTL ventiel. Dat zou de ΔT moeten verhogen en ook het comfort in de tussenseizoenen als de woningvloer nog niet verwarmd hoeft te worden.
Of de lage HT_ΔT iets te maken heeft met het pendelen in de opstartfase weet ik niet, maar het lijkt me dat met bovenstaande oplossing er geen verslechtering en wel verbetering zal optreden.
Nu de metingen waar nog andere conclusies uit te trekken zijn. Eerst een tabel die een en ander probeert samen te vatten:
[afbeelding]
In het eerste scenario draait de radiator gewoon mee met het LT circuit en op LT temperatuur: 45 graden. Er is geen warmtevraag vanuit de badkamer. Ik heb de radiator met een FLIR gemeten en ook met een gekalibreerde thermometer. Hier zit maar 0.5°C tussen.
[afbeelding]
In het 2e scenario is de badkamerthermostaat op 23°C gezet om warmtevraag te creëren. Nu gaat de ketel volgens de standaard instellingen als volgt regelen: eerst 15 minuten water op HT voor de radiator en daarna 45 minuten LT voor de vloer (dat noemen ze dus een onafhankelijk 2e circuit) Dit patroon herhaalt zich ieder uur. Het gevolg is dat de gemiddelde radiatortemperatuur naar 37.2°C gaat t.o.v. 33.9°C in het eerste scenario, terwijl de gemiddelde ΔT over de vloer daalt van 11.0 naar 8.1°C. Al met al geen geweldig resultaat voor het inzetten van het 2e circuit maar wellicht mis ik nog voor mij onbekende voordelen.
Hierbij een FLIR foto van de piektemperatuur (dus niet het gemiddelde) van de radiator:
[afbeelding]
Hieronder de meetgegevens voor de twee scenarios:
1e scenario:
[afbeelding]
2e scenario:
[afbeelding]
Samengevat:
Opstarten: een raadsel tenzij de retour van de radiator de schuldige is
Low-load modus: afwezig en/of niet geschikt voor vloerverwarming
Radiator: ΔT te laag
2e circuit: onduidelijke invloed en toegevoegde waarde
Het kan natuurlijk zijn dat andere instellingen tot verbetering kunnen leiden maar als dat zo is, zie ik niet welke. Helaas een ingewikkeld verhaal maar ik kan het niet simpeler maken.
Denk dat je er sowieso 2 aparte issues van moet maken en deze ook apart moet benaderen:
1 Pendel gedrag:
Heb je de mogelijkheid een andere thermostaat te proberen om te kijken wat deze voor invloed heeft op de regeling?
Daarnaast hoe staat eigenlijk je pompsnelheid?
Is de pomp in de CV voor beide circuits?
Hoe hoger je pompsnelheid staat, des te meer vermogen je kwijt kunt.
Ik blijf een DT van 10 op een vloer best hoog vinden.
2. Badkamer temperatuur
Grote kans dat naar verhouding de verwarmingsafgifte in je woonkamer relatief vele male hoger dan de badkamer. (assumption that is.)
Je hebt geen thermostaat meer voor de VVW toch? Anders zou je de LT eens op 60gr kunnen zetten en de thermostaat voor de VVW op ±45 graden beperken.
Een vrij grove actie zou zijn een radiator met meer vermogen te plaatsen.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Bij mij werkte het het beste als ik probeer het echt goed aan iemand anders uit te leggen
Zie eerdere posts; dit is de derde thermostaat. De eerste 2 zorgden voor een grote overshoot maar de Spider lijkt veel strakker te regelen. Ik kan natuurlijk nog een thermostaat proberen - b.v. een Isense - maar als het niet werkt kost dat me weer EUR 65 want ik kan ze niet terugsturen (tenzij ik de adviesprijs betaal bij een webwinkel).Denk dat je er sowieso 2 aparte issues van moet maken en deze ook apart moet benaderen:
1 Pendel gedrag:
Heb je de mogelijkheid een andere thermostaat te proberen om te kijken wat deze voor invloed heeft op de regeling?
De pomp staat op stand 3 van 6. Ik heb diverse standen geprobeerd maar b.v. stand 6 scheelde maar 0.3 graden. De pomp zit in de ketel en is nu de enige pomp. Tot 15 december, toen het systeem omgebouwd is, zat er ook een pomp op de verdeler maar het pendelgedrag was niet anders.Daarnaast hoe staat eigenlijk je pompsnelheid?
Is de pomp in de CV voor beide circuits?
Hoe hoger je pompsnelheid staat, des te meer vermogen je kwijt kunt.
Ik blijf een DT van 10 op een vloer best hoog vinden.
Gisteren was de gemiddelde ΔT over de vloer 12.1°C. Ik heb eens gekeken naar de laatste 30 dagen en dan kun je duidelijk de verandering zien vanaf 15 december:

Mijn interpretatie van het verschil voor en na 15 december is dat in de oude situatie er een fors hoger debiet was, zo hoog dat nu het verdubbelen van de pompsstand (eigenlijk opvoerdruk) bijna geen verschil uitmaakt.
Dat kan dus inderdaad niet meer maar in deze - nu niet meer bestaande - situatie werd er evenveel gependeld.2. Badkamer temperatuur
Grote kans dat naar verhouding de verwarmingsafgifte in je woonkamer relatief vele male hoger dan de badkamer. (assumption that is.)
Je hebt geen thermostaat meer voor de VVW toch? Anders zou je de LT eens op 60gr kunnen zetten en de thermostaat voor de VVW op ±45 graden beperken.
Verder heb ik gisteren de radiator helemaal dichtgezet om te kijken of dat invloed heeft op het pendelgedrag: helemaal niets dus. Ik denk dus dat ik het idee dat de radiatorretour het pendelen veroorzaakt, moet loslaten.
Ik gebruik post-it’s (ik knip de plakkende strook eraf) en dat werkt prima. Online de emissiviteit van papier opgzocht en verschillende bronnen gevonden. De ene claimt 0.7-0.95 en een andere claimt zelfs 0.97. Volgens mij staan veel IR-meters standaard op 0.95 ingesteld. Heb wel eens een plakker ernaast zwart gemaakt met merkstift, maar dit maakte niets uit.Goofyduck384 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:17:
Is bijvoorbeeld zwart ducktape niet te gebruiken om op te meten?
Als je duct tape glimmend is, is dat misschien niet goed voor de emissiviteit en dus je meting...
De IR-meter beweeg ik een beetje heen en weer en op en neer (met draaibeweging), dan varieert de gemeten waarde. Ik ga daarna uit van de hoogst gemeten waarde.
PS: bij aankoop IR-meter werd speciaal IR tape geadverteerd. Dik 80 Euro voor een rol. Dat vond ik wat te gortig...
[ Voor 6% gewijzigd door Remmit op 07-01-2018 16:20 . Reden: PS toegevoegd ]
@Goofyduck384 @Remmit Ik meet op de (gelakte) radiator. Als ik op leidingen wil meten dan plak ik er een stukje zwarte PVC-tape op. Zie ook dit onderzoek waarin ze diverse materialen vergelijken qua emissiviteit.
Heb verschillende soorten tape geprobeert ,,,,,, zwart, blauw, aarde(gekleurd) en verschillende soorten (3st) schilderstape ...... allemaal slecht hier ......ThinkPadd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:22:
@Goofyduck384 @Remmit Ik meet op de (gelakte) radiator. Als ik op leidingen wil meten dan plak ik er een stukje zwarte PVC-tape op. Zie ook dit onderzoek waarin ze diverse materialen vergelijken qua emissiviteit.
Schiet mij maar lek
Dan zou het ook nog aan de meter kunnen liggen (?).
Heb deze : https://nl.aliexpress.com...un-Point/32785216759.html
Nog een tip: latexverf op leiding en ir-thermometer tegen de leiding aanhouden.Wolfram55 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 19:14:
[...]
Heb verschillende soorten tape geprobeert ,,,,,, zwart, blauw, aarde(gekleurd) en verschillende soorten (3st) schilderstape ...... allemaal slecht hier ......
Schiet mij maar lek
Dan zou het ook nog aan de meter kunnen liggen (?).
Heb deze : https://nl.aliexpress.com...un-Point/32785216759.html
Hoi,
Heb je het hier over het ventilator toerental.
Ben vanavond even door de installateurs niveau gegaan.
Fan stond op 35 = standaard bij de avanta 24.
Deze nu terug gezet naar 30 (zou maximaal vermogen moeten verlagen) start fan staat nog op 25.
35(x100rpm} is 18kW en 30 zo'n 16kW.
Menu 24 (pomp toerental) komt niet in mn display. Stopt bij 22. Daar valt dan denk ik weinig aan te doen)
Jij hebt het over 13. Misschien zit er een klein firmware verschil in de versies..?
Deze nu terug gezet naar 30 (zou maximaal vermogen moeten verlagen) start fan staat nog op 25.
Menu 24 (pomp toerental) komt niet in mn display. Stopt bij 22. Daar valt dan denk ik weinig aan te doen)
Jij hebt het over 13. Misschien zit er een klein firmware verschil in de versies..?
TereZz scwhreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:30:
[...]
Nee, stel de aanvoer in, of door die wordt geregeld door de modulerende thermostaat. Er blijft een delta t van ongeveer 3-4 graden. De pomp gaat gewoon te hard, dus maar knijpen en het resultaat bekijken.
[...]
13 Is de fabrieksinstelling ja. Hij blijft lekker lopen, dus hou hem zo, tenzij dit dus niet efficiënter is. Ga er wel vanuit, zeker omdat ik weinig radiatorvermogen heb.
[ Voor 4% gewijzigd door Turbocinqy op 07-01-2018 21:52 ]
Merk eigenlijk niets, delta t van een steady 7 graden nog. Zou ik alle radiatoren verder moeten knijpen? Wat is een goede en realistische delta t?Seafarer schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:14:
[...]
En volgende week wordt het lekker koud voor de final test.![]()
Kun je ook al een comfort verbetering merken?
Heb je al in de handleiding van je ketel gekeken? Daar vind je wat de functienummers doen. Die van mij gaat namelijk ook tot p22. Minimum vermogen toerental ventilator is p19. Deze stond bij mij standaard op 13, en heb ik op 10 gezet.Turbocinqy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:51:
Hoi,
[...]
Hoe bepaald de ketel (Junkers cerapur) wanneer hij moet stoppen met stoken ?
overal vloerverwarming hier, en ik meet de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur. Het lijkt me dat de vloer nog altijd warmte genoeg kan opnemen want de retourtemperatuur is nog steeds laag op het moment dat de ketel stopt met stoken - zie onderstaande grafiek met de gegevens van de voorbije 12 uren. Het was vandaag trouwens best koud, met een buitentemperatuur die niet boven de 3°C is geweest.
De delta T blijft vrijwel constant tussen de 4 en de 5° tijdens de stookmomenten. Waarom stopt hij met stoken ? Het lijkt me beter dat de ketel blijft stoken ipv af en toe een pauze te nemen van 30 ~ 40 minuten.

Hm, ik denk net aan de ruimte-invloed. Net gecheckt en die staat op 80%. Ik ga die eens wat verlagen.
De afgelopen week hebben we hier trouwens gemiddeld 8.1m3 gas verstookt per 24uur.
Vorig jaar, zelfde periode was dat 8.2m3 / 24 uur. (Ik heb wel geen gegevens ivm graaddagen atm dus dat is wat lastig vergelijken).
overal vloerverwarming hier, en ik meet de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur. Het lijkt me dat de vloer nog altijd warmte genoeg kan opnemen want de retourtemperatuur is nog steeds laag op het moment dat de ketel stopt met stoken - zie onderstaande grafiek met de gegevens van de voorbije 12 uren. Het was vandaag trouwens best koud, met een buitentemperatuur die niet boven de 3°C is geweest.
De delta T blijft vrijwel constant tussen de 4 en de 5° tijdens de stookmomenten. Waarom stopt hij met stoken ? Het lijkt me beter dat de ketel blijft stoken ipv af en toe een pauze te nemen van 30 ~ 40 minuten.

Hm, ik denk net aan de ruimte-invloed. Net gecheckt en die staat op 80%. Ik ga die eens wat verlagen.
De afgelopen week hebben we hier trouwens gemiddeld 8.1m3 gas verstookt per 24uur.
Vorig jaar, zelfde periode was dat 8.2m3 / 24 uur. (Ik heb wel geen gegevens ivm graaddagen atm dus dat is wat lastig vergelijken).
[ Voor 15% gewijzigd door whoami op 07-01-2018 23:36 ]
https://fgheysels.github.io/
@TereZz
Dan zitten er toch verschillen in.
Heb wel de juiste handleiding maar hij is blijkbaar anders.
P17 is fan toerental bij mij, dit klopt ook met de ketel blijkt. En stond idd op de standaard waarden. Volgens handleiding.
Echter volgens een calculator zou ik zo'n 18kW nodig hebben. Maar zal vast overgedimentioneerd zijn. We gaan het morgen zien.
Ps. Mijn deltaT wil op de ketel ook nog niet heel ver zakken. Ondanks wel het gemeten verschil op de radiatoren van 10+ deltaT.
Ik wacht mn nieuwe meetsensoren nog even af om te kijken wat er daadwerkelijk retour komt.
Kom ook op zo'n 7 graden deltaT.
Kwam vandaag op 4,1cub uit maar door de zon ging de woonkamer over de 19 graden dus in de middag was de CV uit.
Zolder afzetting werkt betreft kou goed.
Temperatuur zakt daar al behoorlijk. Van zo'n 20 naar 16 graden.
P17 is fan toerental bij mij, dit klopt ook met de ketel blijkt. En stond idd op de standaard waarden. Volgens handleiding.
Echter volgens een calculator zou ik zo'n 18kW nodig hebben. Maar zal vast overgedimentioneerd zijn. We gaan het morgen zien.
Ps. Mijn deltaT wil op de ketel ook nog niet heel ver zakken. Ondanks wel het gemeten verschil op de radiatoren van 10+ deltaT.
Ik wacht mn nieuwe meetsensoren nog even af om te kijken wat er daadwerkelijk retour komt.
Kom ook op zo'n 7 graden deltaT.
Kwam vandaag op 4,1cub uit maar door de zon ging de woonkamer over de 19 graden dus in de middag was de CV uit.
[ Voor 19% gewijzigd door Turbocinqy op 07-01-2018 23:56 ]
Heb je een modulerende thermostaat? Dan hoef je in principe niet de maximale vermogen te beperken.Turbocinqy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:41:
@TereZz
P17 is fan toerental bij mijm dit klopt ook met de ketel blijkt. En stond idd op de standaard waarden.
Kwam vandaag op 4,1kW uit maar door de zon ging de woonkamer over de 19 graden dus in de middag was de CV uit.
Ik heb de maximale vermogen voor SWW verhoogt van 44 naar 50. Dit kon geloof ik zelfs tot 70, wat ik eventjes getest heb. Voor de veiligheid maar op 50 laten hangen. Dit doet hij alleen bij het vragen van water in het begin. Hij moduleert al snel naar de 30, aangezien het maximale watertemperatuur op 65 graden staat.
Iemand een idee of het veilig is om die nog hoger te zetten voor nog sneller warm water?
Nogmaals, ik zou hier vanaf blijven als ik jou was.TereZz schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:55:
Heb je al in de handleiding van je ketel gekeken? Daar vind je wat de functienummers doen. Die van mij gaat namelijk ook tot p22. Minimum vermogen toerental ventilator is p19. Deze stond bij mij standaard op 13, en heb ik op 10 gezet.
De minimum instelling van 13 is niet voor niks
Om even een bericht van @Oxellaar uit 2012 onder het stof vandaan te halen.
Kijk uit met verlagen van het toerental onder de aangegeven snelheid.
Een brander op een laag pitje laten draaien is veel moeilijker als vol gas.
Bij een te lage uitstroom snelheid van het mengsel kan je terugslag krijgen.
En de brander kan ook oververhit raken, omdat hij de koeling kwijt is van het uitstromende gas/lucht mengsel.
In beide gevallen zal niet direct je ketel uitbranden, maar schade of storingen zijn wel mogelijk.
Door oververhitting kan een brander scheuren en vlam terugslag kan flinke klappen geven.
Ik zou niet lager gaan als voorgeschreven, of de fabrikant moet aangeven dat het kan zonder gevolgen.
Idd de thermostaat regelt wel de niveau's maar nu kan het in iedergeval nooit hoger worden bij bv vol opstoken.
Deelast zal hij normaal via de thermostaat op een lager pitje moeten staan.
Gasmeter loopt niet constant op snelheid dus dit zou moeten functioneren.
Heb een chronotherm V4
Deelast zal hij normaal via de thermostaat op een lager pitje moeten staan.
Gasmeter loopt niet constant op snelheid dus dit zou moeten functioneren.
Heb een chronotherm V4
Dit is nu just het gedrag dat ik probeer te bereiken. Bij mij gaat de ketel tijdens de low-load fase 9 keer per uur aan. Is de kamer wel op temperatuur?whoami schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:28:
Hoe bepaald de ketel (Junkers cerapur) wanneer hij moet stoppen met stoken ?
[afbeelding]
Gasverbruik bij mij afgelopen week (inclusief koken en warm water voor 2 personen): 8.285714286
m3
Dit topic is gesloten.