Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.705 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05:18
ThinkPadd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 15:29:
@Wolfram55 Die eerste piek is toch prima? Hij stookt mooi continu door, 40 min. lang. Geeft aan dat hij zijn warmte iig goed kwijt kan.
Zeker ......Heb het ook aangekeken ja. Inderdaad een flinke deltaT dus er staat niet ergens nog een radiator te veel open. Heb namelijk op de overloop, slaapkamer, hal & berging nog wat "gewone" (zonder eclipse) radiatoren handmatig (in de knop) geknepen. Plus de convectorput heel iets geknepen, die dus gelijk weer helemaal open. In- en uitgaande temp vrijwel gelijk ( om over de 2 radiatoren in de hal en berging die verkeerom aangesloten zijn maar te zwijgen. Die zijn heel klein tikkie open .... werkt blijkbaar ook ).
Geen pendelgedrag of zo op het gezicht verkeerde dingen.
De aanvoer is wel hoog, maar komt dat ook niet omdat de retour vrij koud blijft? Hij heeft constant een deltaT van 30°C, best veel.
Heb de main radiatoren met eclipsjes en via de HyTools app van IMI ingeregeld op 80C/60C en een deltaT van 20C. Dus enigszins bijzonder dat die grote detaT eruit rolt nu.
Wordt de aanvoertemperatuur mede bepaalt door de retourtemperatuur ..... ? Die klinkt mij niet logisch in de oren :9
Ik zie hier met mijn huis ook dat hij 's ochtends een uur lang rustig staat te pruttelen, plaatje. Alleen wel met een veel lagere aanvoer. Oo' de retour is een stuk dichter in de buurt. Maar dat is natuurlijk woningafhankelijk.
Nou dat is 1 van de 2 puntjes die ik "vreemd" vindt.

Als ik de vandaag en gisteren naast elkaar plaats zijn de externe factoren ogenschijnlijk gelijk. Startemperatuur referentieruimte en buitentemperatuur ( gevoeltemperatuur beide dagen ongeveer 2C ).
Het vreemde is dan dat hij vandaag als een "gek" gaat stoken tegenover gisteren eigenlijk bijna zoals de dagen dat hij opstart op de auto-stand.

Temperatuur is 0.5C a 1C lager dan de thermostaat dus het is ietewat warmer dan het lijkt :)

Vandaag .... in deze getoonde periode 1.9m3 gestookt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zZmwJigZhN82xOFYBykZTX3b/full.png

Gisteren in deze periode 1m3 gestookt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jZTtoqgkSriJaidjPlIGlZ8D/full.png

Of-te-wel ..... met vrijwel dezelfde parameters bijna het dubbele verstookt .... :(
De aanvoertemperatuur en vermogen zou ik niet knijpen als je een modulerende thermostaat hebt die een beetje slim is. Die vogelt dat zelf wel uit.
Hij heeft dus nu sinds begin stookseizoen op auto geleerd. Moet hij ook weer met opstarten handmatig gestart ook weer leren ???? Maar dat verklaard nog steeds niet het dubbele verbruik.
Blijkbaar is jouw woning dermate slecht geisoleerd (niet lullig bedoeld :) ) dat hij die 80°C aanvoer nodig heeft?
Niet zo opgevat .... en eerder is het niet verkeerd want zoals onze NL-filosoof zei .... elk nadeel heb z'n voordeel ..... Dit betekent dat er nog veel te halen is hier, wat ik ook al wel vermoede .... Woning is overigens van '97
Heb nog steeds geen warmtecamera :(. Die zal me veel brengen denk ik .
Je kunt dan wel de boel gaan afknijpen, maar krijg je het dan met -10°C buiten nog wel op normale snelheid warm?
Daarom wilde ik het ook zo aanzien .... zonder van alles gelijk aan te gaan passen maar vindt het zo vreemd dat het stookgedrag dus zo anders is.

Plus .... jouw temperatuur doet er 1uur over om op 50C te komen .... mijn 1e piek is in 10minuten .... Die hoeft niet zo heftig te zijn !! :( en dat zorgt voor een hoog verbruik in de eerste minuten ( booster staat al uit ... enigste parameter die is aangepast)

[ Voor 0% gewijzigd door Wolfram55 op 27-12-2017 21:06 . Reden: booster ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Maar wacht even, vandaag heb je dus de thermostaat naar je klokprogramma overgeschakeld omdat hij op nachtprogramma ofzo stond? Oftewel: "ik kom nu beneden, warm de toko op" ?

Mijn thermostaat (Remeha iSense) toont in zo'n geval namelijk ook een heel andere stooklijn/aanvoertemperatuur, puur om het maar zo snel mogelijk warm te krijgen. Dat doet hij als ik de thermostaat met de hand bedien (draaiwieltje) en dan een flinke verhoging in kamertemperatuur wil (1 of 2 graden erbij), of het klokprogramma aanroep en hij direct moet gaan verwarmen omdat het starttijdstip waarop hij normaal begint al een paar uur geleden is.

Mijn plaatje was als hij gewoon het klokprogramma volgt en heel rustig 's ochtends begint met een lage temperatuur om de boel warm te krijgen.

Als mijn geschetste scenario aan de begin van mijn post idd het geval was, dan is er volgens mij niks aan de hand en is dit normaal gedrag. Pas als hij op een normale dag (waarbij je hem de kans geeft om zelf te kiezen wanneer en hoe snel hij gaat verwarmen) ook zo'n hoge aanvoer pakt dan zou ik eens kijken wat er verkeerd gaat

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2017 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Wolfram55 Ik denk dat ik wel weet wat je probleem is. De combo van dynamische met een niet dynamisch systeem. DE reden dat ik niet voor die dynamische ben gegaan. Je dynamische laten de rest van het systeem teveel jojo-en denk ik en dan snapt je thermostaat het denk ik niet meer. Die leert wel, maar nooit zo snel.

Dat word denk ik de rest zo snel mogelijk ook dynamisch maken.

NB: 80 graden aanvoer met een huis uit 97 en voldoende afgiftevermogen is met de huidige temperaturen buiten zeker te hoog. Hier huis uit 78 en kom niet hoger bij aanwarmen dan 55/60 graden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
ThinkPadd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:20:
Oftewel: "ik kom nu beneden, warm de toko op" ?
Yep.
Mijn thermostaat (Remeha iSense) toont in zo'n geval namelijk ook een heel andere stooklijn/aanvoertemperatuur, puur om het maar zo snel mogelijk warm te krijgen. Dat doet hij als ik de thermostaat met de hand bedien (draaiwieltje) en dan een flinke verhoging in kamertemperatuur wil (1 of 2 graden erbij), of het klokprogramma aanroep en hij direct moet gaan verwarmen omdat het starttijdstip waarop hij normaal begint al een paar uur geleden is.
Ja maar gisteren was dat ook "ik kom nu beneden, warm de toko op" :) en toen was het een heel ander (normaler) beeld.
Mijn plaatje was als hij gewoon het klokprogramma volgt en heel rustig 's ochtends begint met een lage temperatuur om de boel warm te krijgen.
Dit plaatje is met auto thermostaat ..... in 15min op volle oorlogsterkte .....:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JnplthMQOfQthbXT3wDarQ8c/full.png
Als mijn geschetste scenario aan de begin van mijn post idd het geval was, dan is er volgens mij niks aan de hand en is dit normaal gedrag. Pas als hij op een normale dag (waarbij je hem de kans geeft om zelf te kiezen wanneer en hoe snel hij gaat verwarmen) ook zo'n hoge aanvoer pakt dan zou ik eens kijken wat er verkeerd gaat
OK ...... beetje dubbel gevoel nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:21:
@Wolfram55 Ik denk dat ik wel weet wat je probleem is. De combo van dynamische met een niet dynamisch systeem. DE reden dat ik niet voor die dynamische ben gegaan. Je dynamische laten de rest van het systeem teveel jojo-en denk ik en dan snapt je thermostaat het denk ik niet meer. Die leert wel, maar nooit zo snel.

Dat word denk ik de rest zo snel mogelijk ook dynamisch maken.

NB: 80 graden aanvoer met een huis uit 97 en voldoende afgiftevermogen is met de huidige temperaturen buiten zeker te hoog. Hier huis uit 78 en kom niet hoger bij aanwarmen dan 55/60 graden.
Weet dat je geen voorstander van de eclipsjes ben .... :) maar daar wil ik het even niet op gooien in dit stadium en ook die discussie wil ik nu niet weer aan slingeren tenzij er echt duidelijk negatieve punten naar boven komen .... Zal dan ook niet schromen om dat dan te erkennen ..... ! Zou kunnen.

De andere radiatoren zijn heel erg geknepen dus dat die jojo-effect zullen bewerkstelligen denk ik niet zo eerlijk gezegd maar ben geen expert op dit gebied .... !
Alles dynamisch maken vindt ik nu niet zo fijn "midden" in de winter. Na het stookseizoen wel ...... Zijn er een paar op de begane grond ... moet het systeem helemaal leeg plus een radiator is in het begin dicht ( lekage) geroest dus wil niet de duvel verzoeken even nu :)

Dat bedoel ik .... die 80C lijkt me echt te hoog. Zo erg lek wat warmteverlies lijkt mijn huis ook weer niet. Maar de thermostaat moet dus op handstand ook weer leren ???

Op de auto-stand bij mij ook niet idd ....
Dit was 10-12 met gevoelstemperatuur van -5C op midden van de dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVH9pIzlXjc2J4gCZPGhk7Lg/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Wolfram55 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:11:
Even een opmerking over het al-dan-niet verlagen van de max aanvoertemperatuur .....

@DJKroon is van mening ( als ik het goed onthouden heb ) om die niet te verlagen. Op zijn advies :) heb ik dat netjes gedaan en sinds het begin van het stookseizoen daar ook geen problemen mee gehad.
Alles standaard ..... thermostaat & ketel. Thermostaat op auto en niet aan geweest. Hem de tijd gegeven te "leren" :).

Afgelopen dagen was ik wat later uit- en in bed dus om 's morgens niet een paar uur voor de kat .... enzo te laten stoken de thermostaat op auto gezet zodra ik uit bed ging.
Gisteren en eergisteren was dat niet zo'n probleem maar vanmorgen kreeg hij het opeens op zijn heupen.

Hij verstookte 2 m3 in 1:15 uur tegenover andere dagen 2 m3 in dikke 4 uur ..... !!

[afbeelding]

De buitentemperatuur is ook niet echt zo veel lager dus dat kan het punt niet zijn.

Moet hij hier ook nog wat "leren" of hoe moet ik dit zien ?

Voorgaande weken/dagen kwam hij als 1e "stookpiek" soms heel even !! boven de 60C

Vindt sowieso dat de 1e opstartpiek minder kan. Had de booster al uit gezet maar dat effect is niet zichtbaar.

Verder ben ik uitermate tevreden over de Eclipsjes ......... voor wat het waard is :) !
Klopt helemaal wat je zegt.
De regeling moet zelf de lagere temperaturen selecteren.
Indien er meer warmte nodig is, zal hij een hogere temperatuur vragen.

Alleen jammer dat je toch paar geknepen radiatoren hebt zonder eclipsejes.

Boosterfunctie is alleen voor warm water.
Hierin mag de (Intergas was het toch?) even overbelast draaien om het tapwater sneller op te warmen en zal dus geen effect hebben op het cv gedrag.

Maar die grafanadingen, k weet niet hoeveel waarde je daar aan moet/mag hechten.
Het is beter dan niks, laten we dat wel voorop stellen maar met fabriekssoftware kom je toch beter achter de reden waarom een ketel iets doet.
Je gevraagde temperatuur van je Opentherm mis je bijvoorbeeld, terwijl dit voor het analyseren van het stookgedrag erg belangerijk is.

Maar dat de ketel de 80 graden piek vraagt als hij ineens het huis moet warm blazen is wel normaal.

Doet de mijne ook, echter na een half uur stoken zit mijn ketel pas op 60 graden aanvoer en zal daardoor niet snel de 80 graden halen.
Na die half uur voelt de thermostaat de verwachtte(!!!) verhoging en zal dus zijn cv temperatuur bijstellen.
Indien deze uitblijft, dan zal hij hoog blijven vragen en zal er aan je warmtwafgifte geknutseld moeten worden.

Ik vindt het raar dat je ketel de gevraagde cv temperatuur niet afregelt...
Bij mij gaat hij netjes vanaf 80 graden met 1 tot 3 graden per 4 minuten bijstellen.
Bij jou 10 graden in 10 minuten, dat vindt ik toch vrij snel.
Echter blijft de vraag hoe je de regeling geleidelijker aan kan laten reageren.

Zet je cv vermogen parameter 3 is voor de gein 5 procent lager en kijk dit een paar dagen aan.
Ik vermoed dat je thermostaat toch deze overshoot niet verwacht en daardoor erg hard bijsteld.
Van 40 naar 65 graden in 10 minuten is wel erg snel qua opwarming.
Dit moet toch wel geleidelijker aan.
Rustigere regeling, is geleidelijkere cv temperatuur, is geleidelijker stoken.

Ik zal van het weekend is kijken of ik een opstookgrafiekje kan maken met de Intergas Diagnostic Software.
Je zal zien dat mn ventilatorsturing en dus belasting/warmte, erg geleidelijk word bijgesteld.

P.s.
Kan je misschien de ketel is 10 minuten in laaglast laten branden, dan 10 minuten uit en dan 10 minuten op de kleine h (niet de grote H!)
Ben wel benieuwd wat je delta-T met dit vermogen doet, ik ben toch bang dat je flow over je installatie nog te laag/niet-optimaal is en dit effect heeft op je regeling.

[ Voor 7% gewijzigd door DJKroon op 27-12-2017 23:01 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
DJKroon schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:50:
[...]
Klopt helemaal wat je zegt.
De regeling moet zelf de lagere temperaturen selecteren.
Indien er meer warmte nodig is, zal hij een hogere temperatuur vragen.
Hij regelt ook naar boven en beneden bij .....
Dat kan ik mooi zien met de OTGW maar dat kan ik je nu niet laten zien want die laat in de grafiek alleen de laatste 2 uur zien :( .... very annoying !
Alleen jammer dat je toch paar geknepen radiatoren hebt zonder eclipsejes.
Had niet verwacht ze toch te gebruiken ......
Misschien toch nog een paar bij bestellen ....
Kan dit jojo-effect geven zoals @Musicmasters zegt ?
Boosterfunctie is alleen voor warm water.
Hierin mag de (Intergas was het toch?) even overbelast draaien om het tapwater sneller op te warmen en zal dus geen effect hebben op het cv gedrag.
Merkte er ook al niks van :)
Intergas 28/24 ja met Honeywell Wireless met R8810A opentherm RF-module.
Maar die grafanadingen, k weet niet hoeveel waarde je daar aan moet/mag hechten.
Het is beter dan niks, laten we dat wel voorop stellen maar met fabriekssoftware kom je toch beter achter de reden waarom een ketel iets doet.
Je gevraagde temperatuur van je Opentherm mis je bijvoorbeeld, terwijl dit voor het analyseren van het stookgedrag erg belangerijk is.
Kan morgen de otgw grafiek oppikken.
Maar dat de ketel de 80 graden piek vraagt als hij ineens het huis moet warm blazen is wel normaal.
Op zich geen probleem maar mijn belangrijkste punt was dat onder vrijwel gelijke omstandigheden er vandaag een totaal ander beeld was met gisteren.
Doet de mijne ook, echter na een half uur stoken zit mijn ketel pas op 60 graden aanvoer en zal daardoor niet snel de 80 graden halen.
Na die half uur voelt de thermostaat de verwachtte(!!!) verhoging en zal dus zijn cv temperatuur bijstellen.
Indien deze uitblijft, dan zal hij hoog blijven vragen en zal er aan je warmtwafgifte geknutseld moeten worden.
De 1e opwarmpiek is vreemd ja

Die hoge detaT van 30C ...... ( is hoog toch ? ) moet ik mijn radiatoren niet een groter debiet geven ? Dan wordt de detlaT ook kleiner en wordt het sneller warm ook. Heb ook soms het idee dat hij er een halve dag over doet om de laatste 0.5C te halen.
Maar dat zegt nog niks over die 1e piek idd.
Ik vindt het raar dat je ketel de gevraagde cv temperatuur niet afregelt...
Bij mij gaat hij netjes vanaf 80 graden met 1 tot 3 graden per 4 minuten bijstellen.
Bij jou 10 graden in 10 minuten, dat vindt ik toch vrij snel.
Echter blijft de vraag hoe je de regeling geleidelijker aan kan laten reageren.
Zou het die RF-module zijn ?
Zet je cv vermogen parameter 3 is voor de gein 5 procent lager en kijk dit een paar dagen aan.
Ik vermoed dat je thermostaat toch deze overshoot niet verwacht en daardoor erg hard bijsteld.
Van 40 naar 65 graden in 10 minuten is wel erg snel qua opwarming.
Dit moet toch wel geleidelijker aan.
Rustigere regeling, is geleidelijkere cv temperatuur, is geleidelijker stoken.
Precies ..... hij moet rustiger starten.
Morgenochtend nog een keer handmatig laten starten ?
Ik zal van het weekend is kijken of ik een opstookgrafiekje kan maken met de Intergas Diagnostic Software.
Je zal zien dat mn ventilatorsturing en dus belasting/warmte, erg geleidelijk word bijgesteld.
Ke
P.s.
Kan je misschien de ketel is 10 minuten in laaglast laten branden, dan 10 minuten uit en dan 10 minuten op de kleine h (niet de grote H!)
Ben wel benieuwd wat je delta-T met dit vermogen doet, ik ben toch bang dat je flow over je installatie nog te laag/niet-optimaal is en dit effect heeft op je regeling.
Doe kalm aan ..... Je hebt drukke baan I know :)
Dit moet je even wat verder uitleggen :) Heb geen grote H _/-\o_
Overdag als systeem stabiel is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:17
Wolfram55 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:11:
Even een opmerking over het al-dan-niet verlagen van de max aanvoertemperatuur .....

@DJKroon is van mening ( als ik het goed onthouden heb ) om die niet te verlagen. Op zijn advies :) heb ik dat netjes gedaan en sinds het begin van het stookseizoen daar ook geen problemen mee gehad.
Alles standaard ..... thermostaat & ketel. Thermostaat op auto en niet aan geweest. Hem de tijd gegeven te "leren" :).

Hij verstookte 2 m3 in 1:15 uur tegenover andere dagen 2 m3 in dikke 4 uur ..... !!
De hoge retour zorgt er nu voor dat de rookgassen niet goed meer gekoeld worden, je warmte vliegt nu de schoorsteen uit.
[afbeelding]

De buitentemperatuur is ook niet echt zo veel lager dus dat kan het punt niet zijn.

Moet hij hier ook nog wat "leren" of hoe moet ik dit zien ?

Voorgaande weken/dagen kwam hij als 1e "stookpiek" soms heel even !! boven de 60C

Vindt sowieso dat de 1e opstartpiek minder kan. Had de booster al uit gezet maar dat effect is niet zichtbaar.
Ik heb de ketel ook weer beperkt tot 65 graden anders schiet hij wel eens uit. ecomline met nefit thermostaat.
Verder ben ik uitermate tevreden over de Eclipsjes ......... voor wat het waard is :) !
Op welke delta-T heb jij die eclipsen ingesteld?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Wolfram55 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:40:
[...]

Dat kan ik mooi zien met de OTGW maar dat kan ik je nu niet laten zien want die laat in de grafiek alleen de laatste 2 uur zien :( .... very annoying !
Dat omhoog en omlaag regelen is geen goed teken, tenzij er een tijd een buitendeur o.i.d. open staat.
Je regeling is te onrustig en ik heb een onderbuik gevoel dat je installatie niet helemaal in balans is.
[...]

Had niet verwacht ze toch te gebruiken ......
Misschien toch nog een paar bij bestellen ....
Kan dit jojo-effect geven zoals @Musicmasters zegt ?
Jazeker, dynamisch en statisch is geen aanrader.
Als je dynamische afsluiter gaat regelen (tot in hoever dit ook werkelijk gebeurt, durf ik niet te zeggen) kan dit onbalans geven.
[...]

Merkte er ook al niks van :)
Intergas 28/24 ja met Honeywell Wireless met R8810A opentherm RF-module.
Opzich een goede combo.
De jouwe heeft geen RF link als k me nog goed kan herrinderen, dus de R8810A is dan idd nodig.
Heb je de honeywell wireless round of de chronotherm?
Misschien ooit is wat versteld in het installateursmenu van de thermostaat?
[...]

Kan morgen de otgw grafiek oppikken.

[...]

Op zich geen probleem maar mijn belangrijkste punt was dat onder vrijwel gelijke omstandigheden er vandaag een totaal ander beeld was met gisteren.
Geen dag is hetzelfde, wind heeft een hoop invloed.
Met dagen vergelijken is heel lastig omdat er teveel invloeden zijn.

Maar tot in hoevere was het anders?
[...]

De 1e opwarmpiek is vreemd ja

Die hoge detaT van 30C ...... ( is hoog toch ? ) moet ik mijn radiatoren niet een groter debiet geven ? Dan wordt de detlaT ook kleiner en wordt het sneller warm ook. Heb ook soms het idee dat hij er een halve dag over doet om de laatste 0.5C te halen.
Maar dat zegt nog niks over die 1e piek idd.
Hier begin ik wel aan te denken, de delta T van 30 is te groot en zou rond de 20 moeten zitten.
Echter kan je flow misschien wel goed zijn maar is het opgewekte vermogen te groot.
Dan krijg je ook een grotere deltaT.

Want (en dit is tegenstrijdig wat ik nu ga zeggen) is dat je retourtemperatuur ook snel oploopt.
Dan zou je flow genoeg moeten zijn en je hebt ze ingesteld op de 80/60 traject.
[...]

Zou het die RF-module zijn ?
Je RF module verzorgt alleen de draadloze communicatie van je thermostaat.
En de communicatie naar de ketel komt uit je thernostaat.
Is er niet iets wat bij je thermostaat staat waardoor hij beinvloed kan worden??
[...]

Precies ..... hij moet rustiger starten.
Morgenochtend nog een keer handmatig laten starten ?
Stel je max cv vermogen 5% lager af.
Echter zal de thermostaat een paar dagen nodig hebben om zich aan te passen.
Kijk of hij wat rustiger gaat regelen, echter is het effect er pas over een paar dagen.
[...]

Ke
Hopelijk zie je dan verschil met stoken.
Ik heb denk ik nog wel wat screenshots liggen waar het ketelvermogen van max vermogen rustig aftoert naar min vermogen.
Dat is uiteindelijk.het gewenste gedrag met opstoken.
De fase erna is helaas pendelen door het minimale vermogen van de ketel.
Helaas maar waar.
[...]

Doe kalm aan ..... Je hebt drukke baan I know :)
Dit moet je even wat verder uitleggen :) Heb geen grote H _/-\o_
Overdag als systeem stabiel is ?
Nog 2 dagen *jippie* en dan 3 januari beginnen met frisse moed.

Met de laaglast en kleine h bedoel ik het handmatig aanzetten van de ketel dmv Service - en de Service + knoppencombinatie.

Op service - draait de ketel op laaglast, bij mij is de deltaT dan rond de 9 a 11 graden.
Bij Service + (de kleine h) gaat de ketel op max cv vermogen, dan heb ik een deltaT van ongeveer 20 a 22 graden.
De kleine tolerantie van 2 graden heeft bij mij te maken met de hoeveelheid radiatoren die aan staan door mn Evohome zoneregeling.

Druk je hierna weer op Service + dan verschijnt de grote H en gaat de ketel op max. Tapwatervermogen branden, deltaT is dan heel hoog, maar dit komt bij cv bedrijf niet voor.
Ik ben bij jou vooral benieuwd wat hij op Service + (kleine h) doet.
Dit mag niet meer dan 25 graden zijn, en het liefst dicht bij de 20 graden.

Ergens jeukt/frustreerd het wel, niet de vinger op de zere plek van je installatie kunnen leggen.
Ik snap niet dat je ketel en regeling zo onrustig blijft na alle aanpassingen :'(
Maar misschien wel verklaarbaar als er met IDS uitgelezen wordt ivm meer informatie.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:45:
De hoge retour zorgt er nu voor dat de rookgassen niet goed meer gekoeld worden, je warmte vliegt nu de schoorsteen uit.
psies :)
Ik heb de ketel ook weer beperkt tot 65 graden anders schiet hij wel eens uit. ecomline met nefit thermostaat.
Ja die neiging had ik ook maar dat is de omgekeerde wereld eigenlijk.
Er is iets niet goed end dat moet je aanpakken .... niet forceren/handmatig zorgen dat hij niet hoger stookt.
Op welke delta-T heb jij die eclipsen ingesteld?
80/60 .... deltaT20

• Wolfram55
DJKroon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:53:
Dat omhoog en omlaag regelen is geen goed teken, tenzij er een tijd een buitendeur o.i.d. open staat.
Je regeling is te onrustig en ik heb een onderbuik gevoel dat je installatie niet helemaal in balans is.
Enigste wat ik me kan voorstellen is de convectorput ...... Stond iets geknepen maar in weze gaat daar vol vermogen doorheen .... Dat was ook de insteek om eclipsjes te nemen zodat de put vol vermogen zou krijgen.
Jazeker, dynamisch en statisch is geen aanrader.
Als je dynamische afsluiter gaat regelen (tot in hoever dit ook werkelijk gebeurt, durf ik niet te zeggen) kan dit onbalans geven.
OK ..... sorry @Musicmasters dat ik soms wat "sceptisch" op jouw opmerkingen reageer wat betreft eclipsjes _/-\o_
Opzich een goede combo.
De jouwe heeft geen RF link als k me nog goed kan herrinderen, dus de R8810A is dan idd nodig.
Heb je de honeywell wireless round of de chronotherm?
Misschien ooit is wat versteld in het installateursmenu van de thermostaat?
De ketel heeft geen RF-link geloof ik ja ... hebben we t al eens over gehad geloof ik :)
Volgens mij staat alles, ketel (op booster na ) en thermostaat standaard.
Geen dag is hetzelfde, wind heeft een hoop invloed.
Met dagen vergelijken is heel lastig omdat er teveel invloeden zijn.

Maar tot in hoevere was het anders?
Ik pluk de gevoelstemperatuur van weerlive,nl .... deze houdt rekening met de wind. De "gewone" temperatuur zegt me niet zoveel :).

Als je de eerst 2 afbeeldingen (bovenaan deze pagina) bekijk zie je dat die van vandaag op 80C stookte en die van gisteren niet boven de 60C uitkwam. Die van vandaag stookte ook veel langer op 80 dan dat 60C stookte.
Hier begin ik wel aan te denken, de delta T van 30 is te groot en zou rond de 20 moeten zitten.
Echter kan je flow misschien wel goed zijn maar is het opgewekte vermogen te groot.
Dan krijg je ook een grotere deltaT.

Want (en dit is tegenstrijdig wat ik nu ga zeggen) is dat je retourtemperatuur ook snel oploopt.
Dan zou je flow genoeg moeten zijn en je hebt ze ingesteld op de 80/60 traject.
Hier verlies je me idd ..... Retourtemp loopt toch niet snel op ?
Je RF module verzorgt alleen de draadloze communicatie van je thermostaat.
En de communicatie naar de ketel komt uit je thernostaat.
Is er niet iets wat bij je thermostaat staat waardoor hij beinvloed kan worden??
Nou nee niet echt. Een deur die soms op een kiertje staat. Maar ik merk dat de thermostaat erg traag reageert. Heb er een dallas boven hangen en die is erg veranderlijk.
Er hangt dus wel de otgw tussen thermostaat en ketel maar die is lijkt mij niet verdacht ????
Stel je max cv vermogen 5% lager af.
Echter zal de thermostaat een paar dagen nodig hebben om zich aan te passen.
Kijk of hij wat rustiger gaat regelen, echter is het effect er pas over een paar dagen.

Hopelijk zie je dan verschil met stoken.
Ik heb denk ik nog wel wat screenshots liggen waar het ketelvermogen van max vermogen rustig aftoert naar min vermogen.
Dat is uiteindelijk.het gewenste gedrag met opstoken.
Ok ga ik doen ...... Dus dat handmatige vergeten we even. Concentreren we eerst op het snelle opwarmen onder auto ?

Uhhhh .... wacht even ..... vanmorgen zette ik hem ook op auto alleen later en dan dus handmatig .....
De fase erna is helaas pendelen door het minimale vermogen van de ketel.
Helaas maar waar.
Dus ik heb dan te weinig afgifte ?
Nog 2 dagen *jippie* en dan 3 januari beginnen met frisse moed.
Wel 3 dagen :) ..... geniet ervan he .... en loslaten die hap verder :)
Met de laaglast en kleine h bedoel ik het handmatig aanzetten van de ketel dmv Service - en de Service + knoppencombinatie.

Op service - draait de ketel op laaglast, bij mij is de deltaT dan rond de 9 a 11 graden.
Bij Service + (de kleine h) gaat de ketel op max cv vermogen, dan heb ik een deltaT van ongeveer 20 a 22 graden.
De kleine tolerantie van 2 graden heeft bij mij te maken met de hoeveelheid radiatoren die aan staan door mn Evohome zoneregeling.

Druk je hierna weer op Service + dan verschijnt de grote H en gaat de ketel op max. Tapwatervermogen branden, deltaT is dan heel hoog, maar dit komt bij cv bedrijf niet voor.
Ik ben bij jou vooral benieuwd wat hij op Service + (kleine h) doet.
Dit mag niet meer dan 25 graden zijn, en het liefst dicht bij de 20 graden.
Hier ga ik moregen nog even voor zitten ... nu te laat :)
Ergens jeukt/frustreerd het wel, niet de vinger op de zere plek van je installatie kunnen leggen.
Ik snap niet dat je ketel en regeling zo onrustig blijft na alle aanpassingen :'(
Maar misschien wel verklaarbaar als er met IDS uitgelezen wordt ivm meer informatie.
Tja maar die heb ik niet ..... stuur maar op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Bummer :( 8)7 :O

Wil naar bed gaan en de thermostaat meenemen hang tie niet aan de muur en lig tie nog in de slaapkamer .... Dat verklaard ongetwijfeld de 80C :( :(

Heb je er van als je paar dagen laat naar bed gaat ...

Maar goed ..... Het opstarten onder "normale" omstandigheden blijft nog wel over ..... :O :O

Sorry guys

Dat bedoel ik .... ik karmakoning ... no way

[ Voor 6% gewijzigd door Wolfram55 op 28-12-2017 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 02:01:
Bummer :( 8)7 :O

Wil naar bed gaan en de thermostaat meenemen hang tie niet aan de muur en lig tie nog in de slaapkamer .... Dat verklaard ongetwijfeld de 80C :( :(

Heb je er van als je paar dagen laat naar bed gaat ...

Maar goed ..... Het opstarten onder "normale" omstandigheden blijft nog wel over ..... :O :O

Sorry guys

Dat bedoel ik .... ik karmakoning ... no way
Lol, dat is weer het nadeel van zo'n draadloos ding :P
Dit kan zeker een ander stookregime bepalen.
Probeer de thermostaat zoveel mogelijk op 1 plek te houden.
Anders blijft hij moeite hebben met "inleren".

Nu ik weer wat wakkerder ben dan gisteravond, ik blijf me verbazen hoe jouw ketel van koud, ala 20 graden in een kleine 20 minuten al de 60 graden aanvoer haalt.
De mijne heeft daar veel langer de tijd voor nodig.
Door de langere tijdsperiode kan de thermostaat veel rustiger regelen/anticiperen.

Ik denk dat je met 200km/u een afslag probeert te halen waar je achteraf beter 120km/u kon rijden.
Beetje rare vergelijking, i know maar dat kan wel verklaren waarom je thermostaat zo abrupt de rem op gooit.

Hier een kleine tutorial hoe je je cv vermogen kan bepalen als er waterzijdig goed is ingeregeld.
Hou je installatie in koude toestand.

Druk op Service en de + knop tegelijker tijd.
Er komt boven de Service knop een h in het display.

Je installatie gaat aan en de ketel ontsteekt zijn vlam en gaat naar max cv vermogen.

Druk nu Service en Reset tegelijkertijd in om in het installateursmenu te komen.

Geef servicecode 15 op en enter deze met de Serviceknop.

Ga naar parameter 3, en stel deze zo in dat je ketel maximaal 20 graden op je retourtemperatuur gooit.

Let er wel bij op dat bij een koude installatie de deltaT iets groter is dan wanneer die warm is.

Laat je retourtemperatuur opstoken naar 40 graden en stel parameter 3 in zodat hij de 60 graden aanvoer haalt.

Laat de ketel stoken om te kijken of hij na een minuut of 10 nog een deltaT heeft van 20 graden.
Enter de parameter dmv op de resetknop te drukken, er verschijnt een P in het display boven de serviceknop.

Het kan zijn dat je testmode Service + combinatie na enkele minuten uit gaat.
Indien dit te snel gebeurt kan je ook de thermostaat even op 30 graden zetten zodat die max vermogen vraagt.

Maar nogmaals, dit werkt alleen goed als alles goed is ingeregeld.
Als er 1 radiator "kortsluit" dmv snel een hogere retourtemperatuur geeft aan de ketel gaat dit niet op.
Echter als het wel goed ingeregeld is heb je voor 90% het juiste cv vermogen geselecteerd.

• Wolfram55
DJKroon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 07:25:
Lol, dat is weer het nadeel van zo'n draadloos ding :P
Dit kan zeker een ander stookregime bepalen.
Probeer de thermostaat zoveel mogelijk op 1 plek te houden.
Anders blijft hij moeite hebben met "inleren".
Ja lach maar :)

[quote]
Ga naar parameter 3, en stel deze zo in dat je ketel maximaal 20 graden op je retourtemperatuur gooit.
[/quote]

Dus ik begin bij, zeg waarde 3=10 en kijk of de retourtemperatuur stabiliseer en verhoog hem stapsgewijs totdat de aanvoer- en retourtemperatuur een verschil hebben van 20C?

[quote]
Laat je retourtemperatuur opstoken naar 40 graden en stel parameter 3 in zodat hij de 60 graden aanvoer haalt.
[/quote]

Hier ben je me kwijt.

Even met mijn eigen woorden .....:)

Ik laat de ketel op max vermogen draaien dmv paramter h
Gelijk met parameter 3, zeg vanaf waarde 10 laten stoken totdat ik een deltaT van 20C krijg. Dus mijn retourtemperatuur is nu terwijl systeem nog niet aan is geweest 20C. Stook dus zodat mijn aanvoer zeg 40C wordt.
Dan ophogen totdat de retour 40C is.
Tja die 60C plaats ik echt niet ?
Dan even laten stoken om te kijken of de deltaT van 20C stabiel is.
Die waarde van parameter 3 dan enteren.

Vat hem geloof ik .....
Begrijpend lezen ( en thermostaat niet vergeten ) is 'n ding soms :)

Komt eraan

Wat we dan gedaan hebben is het zoeken van het maximale cv-vermogen (?).

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 28-12-2017 12:36 ]

• Seafarer
Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 01:45:
[...]

Enigste wat ik me kan voorstellen is de convectorput ...... Stond iets geknepen maar in weze gaat daar vol vermogen doorheen .... Dat was ook de insteek om eclipsjes te nemen zodat de put vol vermogen zou krijgen.
Klopt helemaal, maar waarschijnlijk heb je hetzelfde probleem als bij mij veroorzaakt. Er gaat nu teveel door die convector. (is dat de onbalans die @DJKroon verwacht?)

Ik hem mijn T16 2600mm lang net zolang geknepen totdat er meestal een delta T van 15 graden onstaat.De ketel gaat daardoor op hogere temperaturen stoken, met lagere flow en minder vermogen en de uitlaat is serieus kouder geworden. Ligt nu net 10 graden boven de retour temperatuur. Deze slingert de hele dag rond de 30.

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:52:
[...]

Klopt helemaal, maar waarschijnlijk heb je hetzelfde probleem als bij mij veroorzaakt. Er gaat nu teveel door die convector. (is dat de onbalans die @DJKroon verwacht?)

Ik hem mijn T16 2600mm lang net zolang geknepen totdat er meestal een delta T van 15 graden onstaat.De ketel gaat daardoor op hogere temperaturen stoken, met lagere flow en minder vermogen en de uitlaat is serieus kouder geworden. Ligt nu net 10 graden boven de retour temperatuur. Deze slingert de hele dag rond de 30.
Ja maar je zag dat er gisteren met die 80C een hoge deltaT was .... dus dan heb ik zoiets van er is ook daar (en nergens) een te hoog debiet ...... of problemen met kort-gesloten radiatoren(?) correct me if I'm wrong :)

Er wordt eerder teveel geknepen lijkt mij.

Wat dat betreft was die fout gisteren wel een mooi testbeeld :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 28-12-2017 10:57 ]

• Seafarer
Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:55:
[...]

Ja maar je zag dat er gisteren met die 80C een hoge deltaT was .... dus dan heb ik zoiets van er is ook daar (en nergens) een te hoog debiet ...... of problemen met kort-gesloten radiatoren(?) correct me if I'm wrong :)

Er wordt eerder teveel geknepen lijkt mij.
Uhh ja. Delta T op de ketel.
En dat is de gemiddelde Delta T van je hele installatie.

Nog steeds kan 1 radiator een boosdoener zijn.

Aanname: Die hoge temp en delta T kan ook komen omdat de ketel zelf graag een hoge delta T wil creeren, om veel warmte in het water te stoppen. Je hebt veel delta T nodig om warmte in het water te stoppen.
HyTools: 500ltr/h, 20 graden =12kW, 500ltr/h, 5 graden = 3kW

Verwijderd

@Wolfram55 Het heeft bij mij niets met geen fan zijn van dynamische te maken. Ik heb mezelf uitgebreid laten voorlichten door Danfoss mbt het verschil tussen dynamisch en statisch. Diegene die dat deed kwam zelf uit de installatiewereld en raadde sowieso dynamische voor een normaal woonhuis af, maar zeker de combo dynamisch in combinatie met de rest statisch. Mijn hele bovenverdieping (2 etages) heeft hier nu statische afsluiters en ik heb totaal geen klachten. Sterker, stook nu zuiniger omdat er niet meer wordt door gestookt als de boel op temperatuur is en het water niet meer door de rads vliegt door de debiet regeling. Daarvoor heb ik die dingen dan ook geplaatst

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:12:
[...]

Uhh ja. Delta T op de ketel.
En dat is de gemiddelde Delta T van je hele installatie.

Nog steeds kan 1 radiator een boosdoener zijn.

Aanname: Die hoge temp en delta T kan ook komen omdat de ketel zelf graag een hoge delta T wil creeren, om veel warmte in het water te stoppen. Je hebt veel delta T nodig om warmte in het water te stoppen.
HyTools: 500ltr/h, 20 graden =12kW, 500ltr/h, 5 graden = 3kW
Snap wat je bedoelt ...

Ik heb sowieso een deltaT alleen al over mijn leidingen, naar de put en terug van zo'n 7C (wat ik best veel vindt overigens). Dus dat alleen al creeerd een deltaT van +/- 15C en dat is zonder de afgifte in de put ( of andere radiatoren).

• Wolfram55
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:20:
@Wolfram55 Het heeft bij mij niets met geen fan zijn van dynamische te maken. Ik heb mezelf uitgebreid laten voorlichten door Danfoss mbt het verschil tussen dynamisch en statisch. Diegene die dat deed kwam zelf uit de installatiewereld en raadde sowieso dynamische voor een normaal woonhuis af, maar zeker de combo dynamisch in combinatie met de rest statisch. Mijn hele bovenverdieping (2 etages) heeft hier nu statische afsluiters en ik heb totaal geen klachten. Sterker, stook nu zuiniger omdat er niet meer wordt door gestookt als de boel op temperatuur is en het water niet meer door de rads vliegt door de debiet regeling. Daarvoor heb ik die dingen dan ook geplaatst
I (we) know .... :)

Ik plaatste deze vraag maar dat was met een fout uitgangspunt. Mijn thermostaat lag in de slaapkamer en dat gaf een verkeerd beeld.
Ben op zich prima tevreden over het systeem en het lijkt mij een kwestie van kleine aanpassing ..... maar we zullen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:28:
[...]

I (we) know .... :)

Ik plaatste deze vraag maar dat was met een fout uitgangspunt. Mijn thermostaat lag in de slaapkamer en dat gaf een verkeerd beeld.
Ben op zich prima tevreden over het systeem en het lijkt mij een kwestie van kleine aanpassing ..... maar we zullen zien.
Als ik mijn thermostaat in de slaapkamer zou laten liggen slaat hij nooit meer aan. Daar is het altijd heet. :+ _O-

• Seafarer
Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:20:
[...]

Snap wat je bedoelt ...

Ik heb sowieso een deltaT alleen al over mijn leidingen, naar de put en terug van zo'n 7C (wat ik best veel vindt overigens). Dus dat alleen al creeerd een deltaT van +/- 15C en dat is zonder de afgifte in de put ( of andere radiatoren).
maar ik snap niet wat je hier opschrijft.

Watertemperatuur vlak voor de convector - watertemperatuur vlak na de convector = delta T van de convector.
Dus als ik het goed begrijp heb je maar 7 graden over de convector?
Dat had ik ook, en is echt te weinig. Probeer er eens 15 graden van te maken als het huis warm gehouden wordt. dus 50/35 bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:17
Vorige week een poging gedaan om de installatie in ons appartement, bestaande uit een Intergas HRE A 28/24 ketel en verder radiatoren waterzijdig in te regelen.
Al snel bleek dat onze radiator in de gang een probleem gaf, deze zit binnen 1 meter van de ketel en stroomt dus snel door. Bij het knijpen via het voetventiel werden we opgezadeld met een flinke ruis, dat is niet ideaal.

Omdat de pompsnelheid bij de HRE ketels met modulerende pomp gekoppeld is aan het brandervermogen begrijp ik even niet hoe ik de pompsnelheid kan verlagen.
De handleiding geeft aan dat dit kan door het maximale vermogen te knijpen zodat hier vervolgens een percentage van wordt gebruikt als pompsnelheid.

Heb ik dit juist geïnterpreteerd?

• Wolfram55
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:14:
[...]

maar ik snap niet wat je hier opschrijft.

Watertemperatuur vlak voor de convector - watertemperatuur vlak na de convector = delta T van de convector.
Dus als ik het goed begrijp heb je maar 7 graden over de convector?
Dat had ik ook, en is echt te weinig. Probeer er eens 15 graden van te maken als het huis warm gehouden wordt. dus 50/35 bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd.
Van ketel naar put .... en van put weer naar ketel ..... 7C verschil, elk .... dus 14C totaal heen en weer......Praat niet over wat er in de put gebeurt.
Ga eerst even zo alles op een rijtje zetten voor Fikkiestoker :)

Correctie .... 5C heen & 5C terug buiten put om

Daarna eventueel verder aanpassen ...

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 28-12-2017 16:25 . Reden: Correctie ]

• Wolfram55
@DJKroon .... allen die het leuk vinden :)

Kreeg geen 20C deltaT .... weet ook niet wat dat betekent maar ben maar in gaan stellen met een aanvoertemperatuur van 60C. De deltaT die daar uitrolt is zo'n 15C lager.
Als dat niet goed is hoor ik het wel.
Alles zo gehouden verder zoals gisteren.

Alle plaatjes zijn te klikken om te vergroten.....

De 1e is het inregelen.
Vanaf 12:16 begonnen op 30C oplopend op 12:48 met 50C. Daarna verlagend omdat hij boven de 60C uitkomt naar 13:21 36C. Tot 13:35 aangezien wat de temp doet en die bleef redelijk constant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f5GY0QuYCi7UpGZljQza2Zh4/thumb.png

Dit plaatje geeft de bijbehorende grafiek van het inregelen van de otgw :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ORZXZUWHzU7Cgx1jZ1iCIifL/thumb.png

Dit is eind van de middag als ik het systeem opstart.
Hier zie je een kleine "hik" aan het begin van het opwarmen. Waarschijnlijk schrikt de ketel van de veranderende waardes en herstelt zich. De opwarmtijd lijkt 2x zo lang te zijn. Zo'n 20 minuten terwijl dat vorige week er 10 waren. Zie plaatje na degene hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lPcc6lSSKWyqwKbyiDSyZ6dX/thumb.png

Dit is opwarmperiode van een dag vorige week ter vergelijk van het plaatje hierboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NYMVcMEn89LPse31wEaSCvS7/thumb.png

Dit is de otgw-grafiek van eind van de middag als systeem opstart.
Je ziet hierin dat de grijze lijn (control setpoint) opregelt en afregelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DSrOc0mgRysUgd4fzsJumwP4/thumb.png

Uiteindelijk is paramater 3 op 36C uit gekomen ...... Is dat idioot ? Flink laag iig. Stond default op 70.
De kleine hik om 16:35 blijf ik vreemd vinden maar dat is nu eigenlijk ondergeschikt ....

Edit: mochten er problemen zijn met radiatoren/convectorput die zijn "kort gesloten" is dat hier dan uit af te leiden ?

Edit2 : thermostaat wireless modulation

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 28-12-2017 19:08 . Reden: kort gesloten. thermostaat ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolfram55 - Na de opwarmfase ochtends tegen 10 uur vraagt mijn Chronotherm Modulation ook
maar 36 - 38 °C aanvoer aan de ketel (bt atm 3 °C).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ElMacaroni
  • Laatst online: 00:46

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Wolfram55 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 23:40:
[...]

Heb ik opgelost door de .svg elke twee uur mbv cron te laten dumpen in een gedeelde www-viewable dir.

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

wget -r -N -l inf --no-remove-listing http://192.168.101.202:8888/graph.svg --output-document /opt/otgw/svg/OpenTherm-`date +"%Y-%m-%d-%H"`.svg

### Done!

Moet 'm nog wat slimmer maken, elke maand een nieuwe directory oid...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Wolfram55
dunklefaser schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:01:
@Wolfram55 - Na de opwarmfase ochtends tegen 10 uur vraagt mijn Chronotherm Modulation ook
maar 36 - 38 °C aanvoer aan de ketel (bt atm 3 °C).
Ben bang dat ik je niet helemaal volg ..... Je bedoelt 36C retour ..... dat is het bij mij iig ...
Of bedoel je in de otgw-grafiek om 16:30 ?

bt ..atm = buitentemperatuur ? ... atm ?? :)

• Wolfram55
ElMacaroni schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:51:
[...]

Heb ik opgelost door de .svg elke twee uur mbv cron te laten dumpen in een gedeelde www-viewable dir.

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash

wget -r -N -l inf --no-remove-listing http://192.168.101.202:8888/graph.svg --output-document /opt/otgw/svg/OpenTherm-`date +"%Y-%m-%d-%H"`.svg

### Done!

Moet 'm nog wat slimmer maken, elke maand een nieuwe directory oid...
Ja dat is 'n manier :) ...
Wel jammer dat Schelte dat niet wat netter gemaakt heeft. Je kan het met css veranderen geloof ik maar ben er nooit echt in gedoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:54:
[...]

Ja dat is 'n manier :) ...
Wel jammer dat Schelte dat niet wat netter gemaakt heeft. Je kan het met css veranderen geloof ik maar ben er nooit echt in gedoken.
https://github.com/timoline/OTGW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=ATM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:20:
@DJKroon .... allen die het leuk vinden :)

Kreeg geen 20C deltaT .... weet ook niet wat dat betekent maar ben maar in gaan stellen met een aanvoertemperatuur van 60C. De deltaT die daar uitrolt is zo'n 15C lager.
Als dat niet goed is hoor ik het wel.
Alles zo gehouden verder zoals gisteren.

Alle plaatjes zijn te klikken om te vergroten.....

De 1e is het inregelen.
Vanaf 12:16 begonnen op 30C oplopend op 12:48 met 50C. Daarna verlagend omdat hij boven de 60C uitkomt naar 13:21 36C. Tot 13:35 aangezien wat de temp doet en die bleef redelijk constant.

[afbeelding]

Dit plaatje geeft de bijbehorende grafiek van het inregelen van de otgw :
[afbeelding]

Dit is eind van de middag als ik het systeem opstart.
Hier zie je een kleine "hik" aan het begin van het opwarmen. Waarschijnlijk schrikt de ketel van de veranderende waardes en herstelt zich. De opwarmtijd lijkt 2x zo lang te zijn. Zo'n 20 minuten terwijl dat vorige week er 10 waren. Zie plaatje na degene hieronder.

[afbeelding]

Dit is opwarmperiode van een dag vorige week ter vergelijk van het plaatje hierboven.

[afbeelding]

Dit is de otgw-grafiek van eind van de middag als systeem opstart.
Je ziet hierin dat de grijze lijn (control setpoint) opregelt en afregelt.

[afbeelding]

Uiteindelijk is paramater 3 op 36C uit gekomen ...... Is dat idioot ? Flink laag iig. Stond default op 70.
De kleine hik om 16:35 blijf ik vreemd vinden maar dat is nu eigenlijk ondergeschikt ....

Edit: mochten er problemen zijn met radiatoren/convectorput die zijn "kort gesloten" is dat hier dan uit af te leiden ?

Edit2 : thermostaat wireless modulation
Op 60 graden is eem deltaT van 15 best netjes.
Naarmate de aanvoer hoger wordt, zal deze naar 20 oprekken.
Je deltaT ziet er nu verders wel netjes uit.
Wat je met continu stoken kan zien is dat je retour goed stabiel blijft of ineens erg oploopt doordat er een radiator te snel water terug geeft.
Dat is niet het geval, ik denk dat we die conclusie wel kunnen trekken dat het (redelijk) goed is.

Echter dat je ketel eerst op 70% vermogen stond, en nu verlaagt is maar 36% is wel een enorm verschil waar ik bij twijfel of het goed is.
70%=19,1 kw
36%=+-9,2 kw

Oftewel, 10 kw verschil, scheelt een radiator of 5 als ze elk 2 kw per stuk zijn.
De waarheid zal denk ik ergens in het midden zitten.

Maar op 36% laten staan gaat morgen opwarmproblemen geven.
Het mooiste is benodigt vermogen + 10% opstook.
Hopelijk weet je het totaal benodigde vermogen voor je radiatoren.
Kan je dit instellen op de ketel?

Zoals je zelf opmerkte is je opwarmtijd een stuk langer, dit is te wijten aan het zeer lage vermogen.
Mijn inziens te laag.
Toen je de radiatoren ging inregelen, heb je het vermogen van alle radiatoren opgeteld?
Ben benieuwd waar je op uit kwam, maar dat zal geen 9,2 kw zijn vermoed ik.

Zelf kwam ik met 8 radiatoren uit op 14,1 kw.
Uiteindelijk de ketel op 16kw afgesteld zodat de ketel ook wat extra opwarmkracht heeft.

Maar je thermostaat heeft goed het heen en weer zeg!
Nu lees ik wel vaker op internet dat honeywell eerst 80 graden vraagt en dan terug regelt.

Alleen het stomme is dat ik dat zelf niet heb.
Bij mij ziet een (korte) stooksessie er zo uit.
Boilersensor is een retoursensor, kleine mod op de ketel voor het uitlezen aangezien Intergas de retoursensor niet regeltechnisch gebruikt.
https://drive.google.com/...ZXJQakU/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...c25WNTQ/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...NXBidlk/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...Tk9HMlE/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/...VWtucTQ/view?usp=drivesdk

Zoals je ziet begint mijn regeling hoog en zakt naarmate zijn doeltemperatuur bereikt wordt erg geleidelijk naar beneden.
Zo hoort een goede regeling te werken.

Ik vind het een wereld van verschil als ik dat met de jouw grafieken vergelijk.
Alleen waarom, ik kan en durf het (bijna niet meer) te verklaren ;(
(of helemaal opnieuw beginnen, opschrijven welke radiator bij het 80/60 traject welke flow het nodig heeft met welk vermogen.
Dit alles bij elkaar optellen om te weten welke totaal vermogen en flow je nodig hebt.
Echter hoop ik van het weekend en de (vrije) dagen daarna mn werkstuk af te hebben waarin dat toegelicht wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
DJKroon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:44:
Wat je met continu stoken kan zien is dat je retour goed stabiel blijft of ineens erg oploopt doordat er een radiator te snel water terug geeft.
Dat is niet het geval, ik denk dat we die conclusie wel kunnen trekken dat het (redelijk) goed is.
Dat zijn de dingen die we willen horen :)
Zag idd ook al wel dat de retourtemp een heel ander beeld gaf. Eerst was het een raar piekje nu zo'n zelfde soort beeld, meer een "n" als de aanvoer.
Edit2: Maar als er 1 rad kort gesloten is zal die na bepaalde tijd toch ook weer voor een stabiele retour zorgen ..... ?
Echter dat je ketel eerst op 70% vermogen stond, en nu verlaagt is maar 36% is wel een enorm verschil waar ik bij twijfel of het goed is.
70%=19,1 kw
36%=+-9,2 kw

Oftewel, 10 kw verschil, scheelt een radiator of 5 als ze elk 2 kw per stuk zijn.

Daar was ik idd ook al wel bang voor.
Vermogen rads = 12Kw.
Weet niet hoe dit in te stellen op de ketel .....
Dus ik zet hem nu op zeg maar 45 = 12Kw +10% = 50.
Zoals je zelf opmerkte is je opwarmtijd een stuk langer, dit is te wijten aan het zeer lage vermogen.
Mijn inziens te laag.
Toen je de radiatoren ging inregelen, heb je het vermogen van alle radiatoren opgeteld?

Uiteindelijk de ketel op 16kw afgesteld zodat de ketel ook wat extra opwarmkracht heeft.
Hoe stel ik de ketel in ? .... met die parameter 3.
Je/jullie moet me maar niet kwalijk nemen hoor ... heb het gevoel soms behoorlijk onozele vragen te stellen hier ..... _/-\o_
Nu lees ik wel vaker op internet dat honeywell eerst 80 graden vraagt en dan terug regelt.
Heb me eens door iemand, weet niet meer wie .... geloof @_JGC_ maar weet dat niet zeker ..... Hij vertelde dat Intergas met opstarten naar de 90C gaat vanwege een softwarebug ......
Edit-3: reactie @_JGC_ .... zie onder.
Boilersensor is een retoursensor, kleine mod op de ketel voor het uitlezen aangezien Intergas de retoursensor niet regeltechnisch gebruikt.

Zoals je ziet begint mijn regeling hoog en zakt naarmate zijn doeltemperatuur bereikt wordt erg geleidelijk naar beneden.
Moet ik even voor gaan zitten .... Zie zo 123 niet wat ik zie :)
(of helemaal opnieuw beginnen, opschrijven welke radiator bij het 80/60 traject welke flow het nodig heeft met welk vermogen.
Dit alles bij elkaar optellen om te weten welke totaal vermogen en flow je nodig hebt.
Echter hoop ik van het weekend en de (vrije) dagen daarna mn werkstuk af te hebben waarin dat toegelicht wordt.)
Welke verschillen zie je dan precies buiten dat de mijne piekt naar 80C ?

Zet hem nu op 50 (parameter 3).
Kijk dit even een paar dagen aan nog.

Volgende week of zo zet ik alle radiatoren uit buiten die met eclipsjes en de put en doe het nog eens. Kijken hoe hij dan is.
Leuke test ook.

Bedankt maar weer voor zover :)
Veel geleerd weer today :) fun!

Edit-1: maar ik hoef me dus in principe geen zorgen te maken over mijn convectorput omdat daar geen ! debiet is ingesteld ..... ?
Edit-4 : of het "puntje " systeem met eclipsjes en rads zonder.
Edit-5: eclipse op de put helemaal open ?

[ Voor 2% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2017 01:33 . Reden: Edit-1 t/m 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Vandaag de restrictie uit de warm water van de cv boiler gehaald. Gaf wat problemen.

Nu vervangen door een bochtje. Dit geeft wel veel water uit de douche. _/-\o_

Ook nog 2 eclipsen met bijbehorende Heimeier Thermostaten geplaatst op de slaapkamer van onze dochter, en die van ons. Bij ons staat deze altijd dicht maar omdat het water er toch uit was deze toch ook maar vervangen.

Het lijkt erop dat deze radiator ongemerkt behoorlijk wat onbalans gaf. Ik ben er nog niet 100% zeker van maar het lijkt een hele verbetering.

Ook de ketel van binnen eens goed uitgezogen met de stofzuiger en dat heeft serieus resultaat. Het condensaat druppelt niet meer, maar is een straaltje geworden. Maar er zit nog meer vuil in, toch de installateur maar eens laten komen. Het is al weer 2 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
Veel Honeywell thermostaten doen idd tMax bij opstarten en dan direct het echte setpoint zodra de ketel brandt. Is een bug of workaround, kan op zich geen kwaad. Een Intergas ketel ontsteekt toch op minimaal 50% vermogen (standaard 70%), dus die paar seconden tMax is geen issue.

Waar je voor moet waken is instelling E. "negeren", dat werkt niet met dat gedrag. Dan start je ketel op door tMax vraag, thermostaat schakelt naar te lage waarde en ketel schakelt meteen af, minuutje pompen, 5 minuten anti-pendel en dan opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 00:38:
Ook nog 2 eclipsen met bijbehorende Heimeier Thermostaten geplaatst op de slaapkamer van onze dochter, en die van ons. Bij ons staat deze altijd dicht maar omdat het water er toch uit was deze toch ook maar vervangen.

Het lijkt erop dat deze radiator ongemerkt behoorlijk wat onbalans gaf. Ik ben er nog niet 100% zeker van maar het lijkt een hele verbetering.
Wat voor onbalans merkte je dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:51:
[...]

Ben bang dat ik je niet helemaal volg ..... Je bedoelt 36C retour ..... dat is het bij mij iig ...
Of bedoel je in de otgw-grafiek om 16:30 ?

Je had het toch over parameter 3? welke nu 38 ipv 70 °C is. Is dat niet je aanvoertemperatuur?
Bij mij namelijk vraagt de themostaat 36-38°C, zoals ik schreef en de aanvoer is dan ook niet hoger.
Retour is ca. 27 °C.
atm: at this moment

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 01:34:
[...]

Wat voor onbalans merkte je dan ?
Voorkant woonkamer heeft een Briza met ventilator. die hoor je starten.
Achterkant woonkamer heeft een T16 2600mm lang in een convectorput met 10 ventilatortjes erop, die hoor je.

Als de ketel gaat verwarmen start altijd de briza als eerste. Totdat die radiator (zonder waterzijdige inregeling) open gaat dan start eerst de convector put. En de briza start nu 10 min. later. Ook de delta T op de ketel is veel kleiner. Als de kamer warm is, en de thermostaat kraan sluit bijna dan is dit weer weg.

Je merkt echt dat er plotseling veel water naar de andere kant van het huis wordt getrokken.

Als je alleen plaat stalen radiatoren in de woonkamer hebt hangen dan zul je dit misschien niet eens merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 05:43:
[...]

Je had het toch over parameter 3? welke nu 38 ipv 70 °C is. Is dat niet je aanvoertemperatuur?
Bij mij namelijk vraagt de themostaat 36-38°C, zoals ik schreef en de aanvoer is dan ook niet hoger.
Retour is ca. 27 °C.
atm: at this moment
Parameter 3 is "ingestelde maximale cv-vermogen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:11:
[...]

Voorkant woonkamer heeft een Briza met ventilator. die hoor je starten.
Achterkant woonkamer heeft een T16 2600mm lang in een convectorput met 10 ventilatortjes erop, die hoor je.

Als de ketel gaat verwarmen start altijd de briza als eerste. Totdat die radiator (zonder waterzijdige inregeling) open gaat dan start eerst de convector put. En de briza start nu 10 min. later. Ook de delta T op de ketel is veel kleiner. Als de kamer warm is, en de thermostaat kraan sluit bijna dan is dit weer weg.

Je merkt echt dat er plotseling veel water naar de andere kant van het huis wordt getrokken.

Als je alleen plaat stalen radiatoren in de woonkamer hebt hangen dan zul je dit misschien niet eens merken.
OK ... helder .....
Jouw onbalans is dat er elementen voor cq achter lopen.
Dit soort dingen ervaar ik hier niet. Heb 80% van mijn elementen met dallas voorzien en kan aardig zien dat za binnen de minuut water krijgen en beginnen op te warmen. Zelfs de put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbocinqy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 19:16
Goedendag,

Vraagje.
Afgelopen voorjaar ben ik hier al eens mee bezig geweest.
In eerste instantie de radiatoren afgeregeld maar water temperatuur CV stond nog op 80°.
Terug gezet naar 60°. Delta T zakte ongeveer wel naar 15 graden dus was goed.
Afgelopen week naar 50° graden gezet. Net alles nagelopen en zit nu op zo'n 12° graden delta T.

Als de kachel lang aan staat worden ze verder normaal warm.
In normaal bedrijf voornamelijk meer de boven zijde.
Krijg alle ruimtes wel warm dus neem aan dat het verder geen kwaad kan.

Maar zit met het volgende.
Bij vollast geeft de ketel op T1 52° graden.
T2 retour loopt op tot 47° graden.

Ik begrijp niet waarom deze zo hoog is als ik op niet één radiator gem. Boven de 40° graden retour uitkom.
Meten op de leidingen lukt niet. (ook niet met witte of zwarte tape)
Dus kan het bij de ketel niet goed meten.
Misschien maar probe sensor bij kopen om het uit te sluiten.

Ketel lijkt geen last te hebben van pendelen.

Heb een eengezinswoning niet zo groot.
Hoekhuis bj1992. Circa 5, 5x7x2,45m open zolder (circa 190m3 voor BG en niveau 1)

Kom momenteel op 4a 6 cub/m per dag op 19/20 graden. Buitentemp a 5 graden
Doorgerekend veel te veel. Of het lijkt zo. Helaas geen vooraf referenties gemaakt.
Radiatoren voorzien van folie (magneet)

Gang /meterkast is momenteel zo goed als tocht vrij.
Meet 0,9° graden lager dan kamer temp.

Iemand ideeën betreft de cv retour temp en eventueel nog tips om te proberen of verbruik te peilen?

Ketel Remeha Avanta 28C bj2007
Pomp - laag
Warmwater 58°
WW Houdfunctie ECO (uitgeschakeld)
CV 50° (momenteel)
2x 3 radiatoren
Douche/slaapkamer/woonkamer.
Slaapkamer/gang/woonkamer.
Dag bedrijf gem. 10 uur 19/20°
Nacht vanaf 21:30 17,5°
Thermostaat Chronotherm 4 tijdklok
Gem. douchen 0,35m3

Vorig jaar 903m3 voor afregelen van CV(20/20,5°) vanaf mei tot sept. Stook ik nagenoeg niets meer. Zon is dan voldoende.
Ben relatief vaak thuis.

2017=903m3
2016=995m3 (chronotherm thermostaat)
2015=1010m3 (handmatige thermostaat)
2014=1096m3
2013=1179m3
2012=1020m3
2011=1189m3
2010=1114m3

Bedankt.
Mvg Dennis

[ Voor 17% gewijzigd door Turbocinqy op 30-12-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Na een groot aantal post van dit forum gelezen te hebben, kan ik nog niet de oorzaak van mijn probleem met de Cv installatie duiden.
Even vooraf. De installatie bestaat uit een BoschHRC35II ketel in combinatie met een Elga Warmtepomp. Het CV bedrijf moet een zonegestuurde vloerverwarming (Honeywell HCE20 icm 9 groeps-robot verdeler) ) verwarmen. Alles op aan/uit. Nu doet zich bij de Cv het probleem van pendelen voor. Ik heb inmiddels de ketel naar z'n minimaal vermogen teruggebracht ( 35%) en de pomp op fabrieksinstelling gezet om voldoende flow te hebben.
Omdat ik problemen heb met de CV is de warmtepomp uitgeschakeld om zo de oorzaak van het probleem beter te kunnen duiden.
De ketel moet het water naar een temperatuur van 40 brengen. Als de Cv brandt, zie je op het display van de ketel de temperatuur oplopen en bij het bereiken van de temperatuur slaat de ketel af. De retour is dan redelijk warm. De CV installatie is voorzien van een kortsluitcircuit met overdrukventiel. Ik heb van een installatiebedrijf wel begrepen dat dit circuit te dicht op de Cv-ketel zit, maar als echt problematisch werd dit niet gezien. Bovendien was dit tot voor kort geen probleem.
Ik heb de indruk dat een deel via dit kortsluitcircuit loopt, waarom geen idee.
Ongeacht het aantal zones dat door Cv bediend moet worden, blijft de ketel hetzelfde gedrag vertonen. Het verhogen van de pompsnelheid van de verdeler heeft geen invloed.
Kan het een technische storing zijn bv een defecte sensor of zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt er op dat je warm water snel terugkomt naar de ketel. Kan je de ingestelde druk voor je overdrukventiel wat hoger zetten? Dan gaat hij pas later open, wellicht helpt dat om meer water door je vloerverwarming te duwen. Geef het ding eens een hele, of zelfs 2 hele slagen.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 29-12-2017 14:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 16:37
Na ingrijpende wijzigingen aan mijn CV installatie is het al vier jaar durende pendelprobleem nog steeds niet opgelost. Ik laat zo een aantal metingen zien die misschien iemand op een idee brengen maar eerst de situatie:
  • ketel: Itho Daalderop BaseCube Duo
  • thermostaat: Itho Daalderop Spider
  • verdeler: open (geen verdelerpomp)
  • afgiftesysteem: 11 vloerverwarmingsgroepen en 1 radiator in de badkamer
Het probleem is dat er veel gependeld wordt waardoor er ook veel branderstarts zijn (tot 96 per dag; gisteren 50). Omdat er 's morgens in de opstartfase gependeld wordt (9 starts per uur) is het gemiddelde afgegeven vermogen ook laag: 1.7kW tijdens de eerste 1.5 uur. Hierdoor wordt met name de badkamer onvoldoende warm, net op een moment dat dat nodig is. De anti-pendeltijd staat op 6 minuten (is maximaal).

Hierbij een aantal metingen:

1. detail van de eerste 30 minuten dat duidelijk het pendelen laat zien.
2017-12-23 - pendelen
Waarom krijgt het setpoint een waarde die bijna onmiddellijk overschreden wordt met pendelen tot gevolg?

2. om er achter te komen of de ketel zijn warmte wel kwijt kan, heb ik het eerste uur de thermostaat op 24 graden gezet. Hierbij het resultaat:
2017-12-23 - thermostaat op 24 graden
Het setpoint gedraagt zich nu als verwacht en de ketel gaat meteen aan de gang zonder pendelen.

3. na het eerste uur is de thermostaat weer op 21 graden gezet en begint het pendelen weer zoals je in de volgende twee plaatjes kunt zien:
2017-12-23 - pendelen nadat de thermostaat weer op 21 graden is gezet
Brander starts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wBxuCbvPUp6unNM7U7FsP2ux/thumb.png

4. dat het systeem het wel kan blijkt uit het plaatje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l91fzEw3UgheVGWCn4V2dfTn/thumb.png
Je kunt er een liniaal langs leggen.

Waar komt het pendelen vandaan? De ketel of de thermostaat? Wie kan hier wat inzicht verschaffen?

P.S. ik meet zowel OpenTherm met een OTGW als watertemperaturen met een aantal DS18B20's.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Voor een familielid wil ik ook de cv straat optimaliseren. Nu is de cv druk 1.3bar ivm lage waterleiding druk (Amsterdam 4e verdieping). Hoe kan ik de druk gemakkelijk naar 1.5 a 2 bar krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waterkoker schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:48:
Voor een familielid wil ik ook de cv straat optimaliseren. Nu is de cv druk 1.3bar ivm lage waterleiding druk (Amsterdam 4e verdieping). Hoe kan ik de druk gemakkelijk naar 1.5 a 2 bar krijgen?
ff pompen?
https://www.groene-energi...5169010--refill-pump.html

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

cville schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:16:
Na ingrijpende wijzigingen aan mijn CV installatie is het al vier jaar durende pendelprobleem nog steeds niet opgelost. Ik laat zo een aantal metingen zien die misschien iemand op een idee brengen maar eerst de situatie:
Het probleem is dat er veel gependeld wordt waardoor er ook veel branderstarts zijn (tot 96 per dag; gisteren 50). Omdat er 's morgens in de opstartfase gependeld wordt (9 starts per uur) is het gemiddelde afgegeven vermogen ook laag: 1.7kW tijdens de eerste 1.5 uur. Hierdoor wordt met name de badkamer onvoldoende warm, net op een moment dat dat nodig is. De anti-pendeltijd staat op 6 minuten (is maximaal).

[afbeelding]
Waarom krijgt het setpoint een waarde die bijna onmiddellijk overschreden wordt met pendelen tot gevolg?

2. om er achter te komen of de ketel zijn warmte wel kwijt kan, heb ik het eerste uur de thermostaat op 24 graden gezet. Hierbij het resultaat:
[afbeelding]
Het setpoint gedraagt zich nu als verwacht en de ketel gaat meteen aan de gang zonder pendelen.

3. na het eerste uur is de thermostaat weer op 21 graden gezet en begint het pendelen weer zoals je in de volgende twee plaatjes kunt zien:
[afbeelding]
Brander starts:
[afbeelding]

[afbeelding]

Waar komt het pendelen vandaan? De ketel of de thermostaat? Wie kan hier wat inzicht verschaffen?

P.S. ik meet zowel OpenTherm met een OTGW als watertemperaturen met een aantal DS18B20's.
Het lijkt er op dat de minimale capaciteit van de ketel de hoog is. Dit is al snel het geval het geval wanneer je een goed geïsoleerd huis hebt in combinatie met matige buitentemperaturen. Als je de thermostaat moedwillig te hoog zet, kan de ketel het net aan.
Misschien dat een aan/uit regeling in plaats van opentherm wat minder branderstarts geeft. Dit is lastig op te lossen of je moet het zoeken in een overloopvat, maar dan ga je wel erg ver om je ketel te beschermen.
Het positieve is dat je een prima uitgangspositie hebt om je ketel van de muur af te schroeven en over te stappen op een moderner verwarmingssysteem zonder gas. :)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
bert pit schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:05:
[...]

Het lijkt er op dat de minimale capaciteit van de ketel de hoog is. Dit is al snel het geval het geval wanneer je een goed geïsoleerd huis hebt in combinatie met matige buitentemperaturen. Als je de thermostaat moedwillig te hoog zet, kan de ketel het net aan.
Misschien dat een aan/uit regeling in plaats van opentherm wat minder branderstarts geeft. Dit is lastig op te lossen of je moet het zoeken in een overloopvat, maar dan ga je wel erg ver om je ketel te beschermen.
Het positieve is dat je een prima uitgangspositie hebt om je ketel van de muur af te schroeven en over te stappen op een moderner verwarmingssysteem zonder gas. :)
Aan/uit - verplicht omdat er eerst Honeywell kleppen gemonteerd waren voor de twee circuits - was de oorspronkelijke situatie. Met heel weinig overdrijving kan ik stellen dat de CV in het begin (dus vier jaar geleden) om de dag aansloeg en op die dag een enorme overshoot veroorzaakte waardoor hij de volgende dag helemaal niet meer aanging. Het verwijderen van de kleppen en overstappen op een OT thermostaat heeft het overshoot probleem verholpen.

Het is niet uitsluitend bescherming van de ketel maar ook het extra gasverbruik en het te lage vermogen tijdens de opstartfase.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:36:
[...]

OK ... helder .....
Jouw onbalans is dat er elementen voor cq achter lopen.
Dit soort dingen ervaar ik hier niet. Heb 80% van mijn elementen met dallas voorzien en kan aardig zien dat za binnen de minuut water krijgen en beginnen op te warmen. Zelfs de put.
Om te meten bedoel je een Pi met die one wire sensoren?
Is dat moeilijk in elkaar te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:55:
[...]

Om te meten bedoel je een Pi met die one wire sensoren?
Is dat moeilijk in elkaar te zetten?
Als je weet hoe dingen moeten is niks moeilijk .... nou ja .... :)

Heb je dat nog niet dan ?? Verbaast me haast :)

Hier staat een mooie howto ... van begin tot eind. Had mij heel veel tijd gescheeld maar daar wordt je ook wel wijzer van.

mukky in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Ik heb een aantal wemos d1 mini's en die sturen data via esp-easy > mqtt > node-red > influx > grafana. De laatste 4 draaien hier op een nuc met centos omdat die hier al draaide maar dat alles kan prima op een rbpi .... zoals de meeste het hier doen.

Erg leuk speelgoed :) ... je gaat er steeds meer aan knopen

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 29-12-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Wolfram55 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:13:
[...]

Hier staat een mooie howto ... van begin tot eind. Had mij heel veel tijd gescheeld maar daar wordt je ook wel wijzer van.

Ik heb een aantal wemos d1 mini's en die sturen data via esp-easy > mqtt > node-red > influx > grafana. De laatste 4 draaien hier op een nuc met centos omdat die hier al draaide maar dat alles kan prima op een rbpi .... zoals de meeste het hier doen.

Erg leuk speelgoed :) ... je gaat er steeds meer aan knopen
En handige how-to inderdaad.
Die gaan we eens doornemen :)

Nu weet ik even niet meer of ik het al eens gevraagd had, maar als je meerdere sensoren hebt, dan heb je ook meerdere draden naar je esp lopen (nu is daar een apart topic voor), maar hoe knoop je de draden eigenlijk aan elkaar ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:13:
[...]

Nee helaas. Ik doe het nog met een aantal kleine digitale thermometertjes. En een IR-pistool.
Ik ga dat stukje even lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fwQdtHoua4lu9GmzsOWi0zOh/full.jpg
High tech. :)
De kleintjes laten de retour temperaturen zien. Eentje voor voorzijde huis en andere voor achterzijde.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 29-12-2017 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
MdO82 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:32:
[...]

En handige how-to inderdaad.
Die gaan we eens doornemen :)

Nu weet ik even niet meer of ik het al eens gevraagd had, maar als je meerdere sensoren hebt, dan heb je ook meerdere draden naar je esp lopen (nu is daar een apart topic voor), maar hoe knoop je de draden eigenlijk aan elkaar ?
Als je 'n utp-kabel hebt dan zitten er 4 aders in. Je hebt er 1 voor de stroom nodig, 1 voor ground en dan blijven er 2 voor data over. Op elk van die 2 kan je 4 ds18b20's hangen. Mocht je er meer nodig hebben dan leg je er een 2e kabel naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Seafarer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:43:
[...]

Nee helaas. Ik doe het nog met een aantal kleine digitale thermometertjes. En een IR-pistool.
Ik ga dat stukje even lezen.

[afbeelding]
High tech. :)
De kleintjes laten de retour temperaturen zien. Eentje voor voorzijde huis en andere voor achterzijde.
Dat kan prima zo maar je hebt geen history meer en dat is niet "wetenschappelijk" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Heren, hoewel erg interessant is het loggen e.d. wel een beetje offtopic ;) Een linkje naar iets interessant is prima, maar verdere diepgang gaat een beetje offtopic.

Maar open gerust een nieuw topic als jullie er dieper op willen ingaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

hoe heb je die retour temp er in "gemod" ?
DJKroon schreef op donderdag 28 december 2017 @ 23:44:
[...]

70%=19,1 kw
36%=+-9,2 kw

Mijn inziens te laag.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:20
cville,

Ik zou denken dat die thermostaat niet deugt. Die vraagt een te lage aanvoer cq die heeft niet in de gaten dat het wat hoger moet om het huis warm te krijgen in de ochtend. Edit: zit die thermostaat niet bovenop de CV aanvoerleiding (in de muur...) of boven een radiator of zo?

Kan je die thermostaat resetten? Of een ander type lenen?

Als je huis 's nachts toch niet afkoelt kan je wellicht de nachtverlaging uitzetten. Dan heb je ook geen opstartproblemen (want er wordt niet gestart).

En dan blijft over dat je 50 starts per dag hebt. Zou ik niet zo erg vinden voor radiatoren. Voor vloerverwarming is het te vaak; alweer iets voor de thermostaat. Maar als je minder vermogen nodig hebt dan de ketel kan leveren moet ie aan/uit. Heb ik hier ook, het hoort er gewoon bij.

@waterkoker: wat is er mis met een CV-druk van 1,3 bar? Hij doet het niet beter met 1,5 of 2 hoor. Zeker als ie geen water verliest is meer niet beter. Hier draait ie al 10 jaar op 1 bar.

[ Voor 17% gewijzigd door sympa op 30-12-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
cville schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:16:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Brander starts:
[afbeelding]

[afbeelding]

Zo te zien is heb je een hele kleine DT op je radiator in de badkamer. Knijp deze radiator eens zodat de retour vrijwel hetzelfde wordt als die van de VVW? Je CV krijgt namelijk behoorlijk warm water terug door de radiator.

In dit plaatje:
https://tweakers.net/ext/f/Yl0NbI2nVZDkEUSQtzch2UD5/full.png

Zie ik een DT op de radiator van nog geen 4
Waar de VVW op bijna een DT van 10 zit..
Breng dit in balans (waterzijdig inregelen) en je houd je CV niet meer zo voor de gek (de retour loopt zo hard op dat de CV denkt dat alles op temperatuur is, en slaat zodoende af..)

Daarnaast kun je het vermogen van de CV nog beperken? Zoja gelijk doen daarmee voorkom je dat hij te snel naar de setpoint gaat.

Volgens de handleiding kun je middels parameter I het vermogen naar 7kw zetten.
https://www.ithodaalderop...ding20base20cube20duo.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 30-12-2017 22:39 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:59

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Misschien een rare vraag, maar kan het zijn dat de temperaturen die je meet anders zijn als je koper of uponor gebruikt?

In de voorbeeld Excel (waarvoor dank) zie ik standaard temperaturen aanvoer 68 en retour 48. Als ik hier zelf meet, kom ik op aanvoer 41 en retour 31. Een DT van 20-25 lijkt me dan lastig te halen, of gaat het hele verhaal nog steeds op en zou ik de radiator moeten knijpen tot de retour op 26 komt?

Ik meet met zo'n el cheapo infrarood pistooltje op de uponor vlak voor het H-blok naar de radiator.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
sympa schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:25:
cville,

Ik zou denken dat die thermostaat niet deugt. Die vraagt een te lage aanvoer cq die heeft niet in de gaten dat het wat hoger moet om het huis warm te krijgen in de ochtend. Edit: zit die thermostaat niet bovenop de CV aanvoerleiding (in de muur...) of boven een radiator of zo?

Kan je die thermostaat resetten? Of een ander type lenen?

Als je huis 's nachts toch niet afkoelt kan je wellicht de nachtverlaging uitzetten. Dan heb je ook geen opstartproblemen (want er wordt niet gestart).

En dan blijft over dat je 50 starts per dag hebt. Zou ik niet zo erg vinden voor radiatoren. Voor vloerverwarming is het te vaak; alweer iets voor de thermostaat. Maar als je minder vermogen nodig hebt dan de ketel kan leveren moet ie aan/uit. Heb ik hier ook, het hoort er gewoon bij.

@waterkoker: wat is er mis met een CV-druk van 1,3 bar? Hij doet het niet beter met 1,5 of 2 hoor. Zeker als ie geen water verliest is meer niet beter. Hier draait ie al 10 jaar op 1 bar.
sympa:

1. thermostaat. Dit is het 3e type thermostaat. De eerste was een Honeywell Chronoterm Deluxe. Die gaf een extreme overshoot. De tweede was een Daalderop Cenvax. Die was iets beter en heeft een groot aantal PID parameters die je kunt [en moet] instellen. Uiteindelijk nog steeds teveel overshoot.. De derde is een Spider. Die heeft - behalve temperatuur en het klokprogramma - geen enkele instelmogelijkheid maar geeft [bijna] geen overshoot.

Ik aarzel om de thermostaat de schuld te geven omdat ik nog steeds niet de OT interactie tussen de thermostaat en de ketel goed begrijp.

De thermostaat is op een muur in de woonkamer gemonteerd. Het is heel lastig om een betere plek te vinden omdat op andere plekken er invallend zonlicht is.

2. nachtverlaging. Ik heb in het begin expres geëxperimenteerd zonder nachtverlaging. Dat heeft na enige tijd echter tot gevolg dat - behalve energieverlies - er ook 's nachts verwarmd wordt (logisch aangezien het 's nachts meestal kouder is dan overdag). Dat had tot gevolg dat het 's morgens in de badkamer nooit warm was en in de avond afkoelde.

3. aan/uit. Dat was in het begin de standaard en ook de enige mogelijkheid aangezien de thermostaat de zoneklep aanstuurt en die praat geen OT. Pas toen ik OT kon gebruiken verdween het overshoot probleem. Ik denk zelf dat de regelkarakteristiek van de thermostaat nog al nauw komt gezien de traagheid van de vloer en de plaats van de thermostaat. De vloer is wel geïsoleerd maar pas onder de draagvloer en er moet dus veel massa opgewarmd worden.

Gisteren was de woonkamer bij het opstarten van de verwarming relatief koud: 19.4 graden. Er was dus 1.6 graden verschil tussen het setpoint en de gemeten temperatuur en onder die omstandigheden werd er perfect geregeld met over de hele dag maar 2 brander starts:
Maar 2 starts

Vandaag zijn we weer terug bij af met een kamertemperatuur van 20.4 graden om 9:00 en 9 starts/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:32:
[...]

Zo te zien is heb je een hele kleine DT op je radiator in de badkamer. Knijp deze radiator eens zodat de retour vrijwel hetzelfde wordt als die van de VVW? Je CV krijgt namelijk behoorlijk warm water terug door de radiator.

In dit plaatje:
https://tweakers.net/ext/f/Yl0NbI2nVZDkEUSQtzch2UD5/full.png

Zie ik een DT op de radiator van nog geen 4
Waar de VVW op bijna een DT van 10 zit..
Breng dit in balans (waterzijdig inregelen) en je houd je CV niet meer zo voor de gek (de retour loopt zo hard op dat de CV denkt dat alles op temperatuur is, en slaat zodoende af..)

Daarnaast kun je het vermogen van de CV nog beperken? Zoja gelijk doen daarmee voorkom je dat hij te snel naar de setpoint gaat.

Volgens de handleiding kun je middels parameter I het vermogen naar 7kw zetten.
https://www.ithodaalderop...ding20base20cube20duo.pdf
Daannn1987:

Lage DT radiator: Goed idee t.a.v. knijpen van de radiator; dat ga ik proberen. Ik zal hem als test eens helemaal dichtzetten.

Vermogen beperken: ik heb in het verleden getest met 7kW maar dat is te weinig om de woning op temperatuur te krijgen/houden. Gisteren (zie plaatje dat ik zojuist gepost heb) is er gemiddeld 8.2kW gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:20:
[...]

Daannn1987:

Lage DT radiator: Goed idee t.a.v. knijpen van de radiator; dat ga ik proberen. Ik zal hem als test eens helemaal dichtzetten.

Vermogen beperken: ik heb in het verleden getest met 7kW maar dat is te weinig om de woning op temperatuur te krijgen/houden. Gisteren (zie plaatje dat ik zojuist gepost heb) is er gemiddeld 8.2kW gebruikt.
Dichtzetten is inderdaad de beste manier om uit te sluiten of deze issues geeft, maar daarnaast kan het zeker geen kwaad om het in balans te brengen.

Oh das best wat 8.2 kw.. ben je echt ±22-24m3 gas kwijt op zo'n dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:25:
[...]

Dichtzetten is inderdaad de beste manier om uit te sluiten of deze issues geeft, maar daarnaast kan het zeker geen kwaad om het in balans te brengen.

Oh das best wat 8.2 kw.. ben je echt ±22-24m3 gas kwijt op zo'n dag?
Gelukkig niet: het klokprogramma loopt van 09:00-21:00 :) Totaal was 10.019m3 gas inclusief douchen en koken.

Wat bedoel je in dit specifieke geval met in balans brengen? Radiator_uit = Vloer_uit? of iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 31-12-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:32:
[...]

Gelukkig niet: het klokprogramma loopt van 09:00-21:00 :) Totaal was 10.019m3 gas inclusief douchen en koken.

Wat bedoel je in dit specifieke geval met in balans brengen? Radiator_uit = Vloer_uit? of iets anders?
Ah gelukkig, je past natuurlijk nachtverlaging toe natuurlijk (stook hier met een WP 24/7, dus nachtverlaging zit niet in m'n hoofd meer.)

Inderdaad radiator uit = vloer uit
Waterzijdig inregelen, dat is waar je een hoop uit kan halen (zeker in jou situatie denk ik)
Gas besparen door middel van CV tuning

De DT tussen je VVW en de badkamer radiator moet vrijwel gelijk zijn, en een DT van 4 op je radiator is echt te klein (zeker wanneer de DT van de VVW 10 is).
Wat feitelijk het systeem uit balans brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

cville schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:20:
[...]

Aan/uit - verplicht omdat er eerst Honeywell kleppen gemonteerd waren voor de twee circuits - was de oorspronkelijke situatie. Met heel weinig overdrijving kan ik stellen dat de CV in het begin (dus vier jaar geleden) om de dag aansloeg en op die dag een enorme overshoot veroorzaakte waardoor hij de volgende dag helemaal niet meer aanging. Het verwijderen van de kleppen en overstappen op een OT thermostaat heeft het overshoot probleem verholpen.

Het is niet uitsluitend bescherming van de ketel maar ook het extra gasverbruik en het te lage vermogen tijdens de opstartfase.

Bedankt voor het meedenken.
Opentherm zorgt ervoor dat de instellingen die je op aan/uit niet goed had staan aan de ketelkant automatisch goed kwamen te staan. Je zult vermoedelijk aanvankelijk een te hoog vermogen hebben gehad.

Ik ken jouw type ketel niet, maar als je in een aan/uit regime dezelfde instellingen als bij Opentherm had geprogrammeerd, zou je ook geen overshoot hebben gehad. Wat je nu kunt doen is op Opentherm blijven zitten met de nadelen die je zelf noemt, maar beter is om je ketel vermogen naar beneden te tweaken en toch weer op aan/uit gaan zitten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
bert pit schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:01:
[...]

Opentherm zorgt ervoor dat de instellingen die je op aan/uit niet goed had staan aan de ketelkant automatisch goed kwamen te staan. Je zult vermoedelijk aanvankelijk een te hoog vermogen hebben gehad.

Ik ken jouw type ketel niet, maar als je in een aan/uit regime dezelfde instellingen als bij Opentherm had geprogrammeerd, zou je ook geen overshoot hebben gehad. Wat je nu kunt doen is op Opentherm blijven zitten met de nadelen die je zelf noemt, maar beter is om je ketel vermogen naar beneden te tweaken en toch weer op aan/uit gaan zitten.
Bert, wat bedoel je met dezelfde instellingen?

T.a.v. het maximum ketelvermogen: dat staat op 15kW; lager kan niet want dan krijg ik het huis niet warm. Zoals ik net in een eerdere post schreef, wordt er tijdens het stoken 8.2kW gemiddeld gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn radiatoraansluitingen zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UzeDMkM.jpg

Ik interpreteer dat als:
- Pijl naar boven (rechtse pijp op foto) -> warme toevoer
- Pijl naar beneden (linksepijp op foto) -> koude afvoer

Nu merk ik echter dat de rechtse pijp bij twee van mijn radiatoren kouder zijn dan de linkse pijp - dus lijkt me verkeerd aangesloten? Radiatoren worden inderdaad ook niet echt goed warm (hoewel dat misschien andere oorzaken kan hebben?).

Vragen:
(1) Klopt mijn interpretatie van de pijlen?
(2) Kan dit kwaad (ik vermoed van wel, maar toch even zeker spelen)?
(3) Hoe kan ik dit het best oplossen? Zijn er speciale verloopstukken die mij toelaten de aansluiting eenvoudigweg "om te draaien"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:05:
[...]

Bert, wat bedoel je met dezelfde instellingen?
Als je overshoot hebt is doorgaans de aanvoer temperatuur te hoog. De meeste CV ketels moduleren op basis van de retourtemperatuur. De aanvoer temperatuur wordt bepaald door ofwel de instelling die je handmatig doet (bij aan uit), ofwel automatisch door Opentherm.
Bij vloerverwarming komt het nog al eens voor dat de retourtemperatuur erg laag is. Het verschil tussen aanvoer en retour is dan zo hoog dat de ketel op een hoog vermogen doorstookt. Omdat het opwarmen van de vloer een lang proces is, krijg je overshoot. Het minimale vermogen moet dus terug geregeld worden, hoe dat gaat staat in de handleiding. Kleppen maken het nog ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
bert pit schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:08:
[...]

Als je overshoot hebt is doorgaans de aanvoer temperatuur te hoog. De meeste CV ketels moduleren op basis van de retourtemperatuur. De aanvoer temperatuur wordt bepaald door ofwel de instelling die je handmatig doet (bij aan uit), ofwel automatisch door Opentherm.
Bij vloerverwarming komt het nog al eens voor dat de retourtemperatuur erg laag is. Het verschil tussen aanvoer en retour is dan zo hoog dat de ketel op een hoog vermogen doorstookt. Omdat het opwarmen van de vloer een lang proces is, krijg je overshoot. Het minimale vermogen moet dus terug geregeld worden, hoe dat gaat staat in de handleiding. Kleppen maken het nog ingewikkelder.
@cville heeft inzage in de modulatie dus kan dit bevestigen of ontkrachten, volgens mij is dit niet het geval bij hem voor zover ik kan zien. Nog steeds kan het geen kwaad om het vermogen te beperken.. vermogen wat je niet kwijt kan, kan je niet kwijt en resulteert in pendelen.

Op basis waarvan de ITHO moduleert weet ik niet, feit is wel dat een goed afgestelde aan/uit regeling icm vloerverwarming doorgaans beter werkt dan opentherm.

btw @cville welke temperatuur staat de thermostaatkraan voor de VVW, en wat levert je ketel?
Als je geen bypass hebt en je de badkamerradiator dichtzet is dit niet helemaal handig wanneer dan ook de thermostaatkraan dichtgaat

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 31-12-2017 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:12:
[...]

@cville heeft inzage in de modulatie dus kan dit bevestigen of ontkrachten, volgens mij is dit niet het geval bij hem voor zover ik kan zien. Nog steeds kan het geen kwaad om het vermogen te beperken.. vermogen wat je niet kwijt kan, kan je niet kwijt en resulteert in pendelen.

Op basis waarvan de ITHO moduleert weet ik niet, feit is wel dat een goed afgestelde aan/uit regeling icm vloerverwarming doorgaans beter werkt dan opentherm.

btw @cville welke temperatuur staat de thermostaatkraan voor de VVW, en wat levert je ketel?
Als je geen bypass hebt en je de badkamerradiator dichtzet is dit niet helemaal handig wanneer dan ook de thermostaatkraan dichtgaat
@Daannn1987

De modulatie is de afgelopen uren 0.3%. Als ik het goed begrijp kan de ketel niet veel minder vermogen leveren zonder te gaan pendelen (wat op dit moment niet het geval is). Hieronder het gasvermogen van de afgelopen uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JIIfhDQQ3t3zmiJKLlDE69WL/thumb.png
Pmin = 6.7kW behalve het eerste uur toen er gependeld werd en Pmin 1.7kW was.

De ketel moduleert op basis van de ΔT.

Hierbij een wat completer overzicht van de temperaturen en ΔT's van het afgelopen uur, inclusief de eerste resultaten van het experiment van het inregelen van de radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z1USunrFqTIlYoPFlJMTpYqH/thumb.jpg

Ik heb het volgende gedaan:
1. radiatorkraan staat nu een halve slag open
2. de HT is teruggezet naar 45 graden wat ook de LT temperatuur is.

Het beeld wordt een beetje verstoord door het tappen van warm water maar daar heb ik geen invloed op :) De ΔT over de radiator loopt langzaam op.

T.a.v. de verdelerthermostaat: die is er niet meer; het is nu een open verdeler zonder pomp en thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:40:
[...]

@Daannn1987

De modulatie is de afgelopen uren 0.3%. Als ik het goed begrijp kan de ketel niet veel minder vermogen leveren zonder te gaan pendelen (wat op dit moment niet het geval is). Hieronder het gasvermogen van de afgelopen uren:
[afbeelding]
Pmin = 6.7kW behalve het eerste uur toen er gependeld werd en Pmin 1.7kW was.

De ketel moduleert op basis van de ΔT.

Hierbij een wat completer overzicht van de temperaturen en ΔT's van het afgelopen uur, inclusief de eerste resultaten van het experiment van het inregelen van de radiator.
[afbeelding]

Ik heb het volgende gedaan:
1. radiatorkraan staat nu een halve slag open
2. de HT is teruggezet naar 45 graden wat ook de LT temperatuur is.

Het beeld wordt een beetje verstoord door het tappen van warm water maar daar heb ik geen invloed op :) De ΔT over de radiator loopt langzaam op.

T.a.v. de verdelerthermostaat: die is er niet meer; het is nu een open verdeler zonder pomp en thermostaat.
* Daannn1987 moet even bekennen dat ik mij nu voor het eerst inlees in jou situatie, zoals ik het zie heb je 2 zone's binnen je ITHO CV en deze gebruik je ook met 2 afzonderlijke thermostaten?
cville in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Zone1 LT = 11 groeps VVW met eigen thermostaat
zone2 HT = 1 badkamer radiator met eigen thermostaat

Klopt dit?

Als dit zo is, en er is alleen warmtevraag voor zone2 snap ik dat gependel volkomen.. hoe kan je in godsnaam 6.7 kw kwijt in een badkamer radiator? Never nooit, pendel mania...

Deze manier van verwarmen pas jij toe neem ik aan?
2.4.8. Toepassing 2 cv-zones
Verwarmen van de LT zone en HT zone.
Wanneer het toestel warm cv-water levert voor de LT zone (1e zone)
zal ook de HT zone (2e zone) worden voorzien van LTV. De LT zone
krijgt de juiste comforttemperatuur terwijl de HT zone wordt
voorzien van dezelfde LT temperatuur als basis.
Indien er alleen in de HT zone (2e zone) een comforttemperatuur
gewenst is, wordt de LT zone (1e zone) afgesloten door de
inwendige 2-weg zoneklep. Het toestel zal nu cv-water leveren met
een hogere temperatuur aan de HT zone (2e zone). De 2-weg
zoneklep voorkomt dat de cv-watertemperatuur in de LT zone te
hoog wordt.
Heb je situaties; waar zone1 LT thermostaat al op temperatuur is en zone2 HT thermostaat nog warmtevraag heeft?

Dit kan toch nooit goed gaan :? Hoop dat het inmiddels anders is als dat ik schets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kaastosti schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:08:
Misschien een rare vraag, maar kan het zijn dat de temperaturen die je meet anders zijn als je koper of uponor gebruikt?

In de voorbeeld Excel (waarvoor dank) zie ik standaard temperaturen aanvoer 68 en retour 48. Als ik hier zelf meet, kom ik op aanvoer 41 en retour 31. Een DT van 20-25 lijkt me dan lastig te halen, of gaat het hele verhaal nog steeds op en zou ik de radiator moeten knijpen tot de retour op 26 komt?

Ik meet met zo'n el cheapo infrarood pistooltje op de uponor vlak voor het H-blok naar de radiator.
Met een IR-thermometer(pistool) nooit op blank metaal meten! Dit gaat niet lukken.
Plak een (zwart) tape bijvoorbeeld op de cv-buizen en meet dan.

Bij lage aanvoertemperaturen wordt het verschil met de retourtemperaturen kleiner.
Voorbeeld: Aanvoer 45 °C en retour 33 °C = delta T 12 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:30:
[...]

* Daannn1987 moet even bekennen dat ik mij nu voor het eerst inlees in jou situatie, zoals ik het zie heb je 2 zone's binnen je ITHO CV en deze gebruik je ook met 2 afzonderlijke thermostaten?
cville in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Zone1 LT = 11 groeps VVW met eigen thermostaat
zone2 HT = 1 badkamer radiator met eigen thermostaat

Klopt dit?
Ja dit klopt. Echter het volgende:

1. omdat ik eerst met een zo eenvoudige mogelijke situatie wil testen, staat de badkamerthermostaat laag een geeft dus geen warmtevraag.
2. het is echter iets ingewikkelder dan het lijkt. De ketel zou twee volledig onafhankelijke circuits moeten hebben (vandaar de "Duo" in de naam) maar dat blijkt standaard niet zo te zijn; daarvoor moet nog extra hardware geïnstalleerd worden. Het HT circuit krijgt altijd minimaal water van het LT circuit mee. Op dit moment laat ik het zo omdat het nooit zal voorkomen dat er LT warmtevraag is zonder dat de radiator warmte moet afgeven (andersom wel in het voor en naseizoen).
Als dit zo is, en er is alleen warmtevraag voor zone2 snap ik dat gependel volkomen.. hoe kan je in godsnaam 6.7 kw kwijt in een badkamer radiator? Never nooit, pendel mania...
Deze situatie komt nooit voor; zie hierboven.
Deze manier van verwarmen pas jij toe neem ik aan?
Idem
[...]

Heb je situaties; waar zone1 LT thermostaat al op temperatuur is en zone2 HT thermostaat nog warmtevraag heeft?
Is nog niet van toepassing; zie hierboven.
Dit kan toch nooit goed gaan :? Hoop dat het inmiddels anders is als dat ik schets.
Klopt. Wel nog het volgende: tot vanmiddag was de HT ingesteld op 60 graden. Om ongewenste neveneffecten te voorkomen heb ik de HT nu hetzelfde gezet als de LT en wel op 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:44:
[...]

Ja dit klopt. Echter het volgende:

1. omdat ik eerst met een zo eenvoudige mogelijke situatie wil testen, staat de badkamerthermostaat laag een geeft dus geen warmtevraag.
2. het is echter iets ingewikkelder dan het lijkt. De ketel zou twee volledig onafhankelijke circuits moeten hebben (vandaar de "Duo" in de naam) maar dat blijkt standaard niet zo te zijn; daarvoor moet nog extra hardware geïnstalleerd worden. Het HT circuit krijgt altijd minimaal water van het LT circuit mee. Op dit moment laat ik het zo omdat het nooit zal voorkomen dat er LT warmtevraag is zonder dat de radiator warmte moet afgeven (andersom wel in het voor en naseizoen).

[...]

Deze situatie komt nooit voor; zie hierboven.

[...]

Idem

[...]

Is nog niet van toepassing; zie hierboven.

[...]

Klopt. Wel nog het volgende: tot vanmiddag was de HT ingesteld op 60 graden. Om ongewenste neveneffecten te voorkomen heb ik de HT nu hetzelfde gezet als de LT en wel op 45 graden.
Ok ok bedankt voor de antwoorden dan heb ik de situatie redelijk helder.. ben benieuwd naar je bevindingen op basis van de aanpassingen.
De DT van beide zones gelijk krijgen is ook een interessante om te zien wat dat doet (maar daar was je al mee bezig geloof ik).

Op dagen zoals vandaag zou je enorm veel last van pendelen moeten hebben gezien Tbuiten 13+ graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:49:
[...]

Ok ok bedankt voor de antwoorden dan heb ik de situatie redelijk helder.. ben benieuwd naar je bevindingen op basis van de aanpassingen.
De DT van beide zones gelijk krijgen is ook een interessante om te zien wat dat doet (maar daar was je al mee bezig geloof ik).

Op dagen zoals vandaag zou je enorm veel last van pendelen moeten hebben gezien Tbuiten 13+ graden is.
De ΔT LT is nu 7.8 en ΔT HT is nu 4.8. Voor de aanpassing was dat 7.6 en 2.1. Enige winst dus. Ik kan nu niet verder want het systeem is zojuist uitgegaan. Er is vandaag, behalve aan het begin van de dag, niet gependeld. Dat kan natuurlijk nog komen als het systeem probeert de woning op temperatuur te houden. Hierbij de brander starts tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WHvO3sERn3ZhMPt4JZdQOMBo/thumb.png

EDIT: plaatje vervangen; was verkeerde periode.

Wordt vervolgd...

[ Voor 6% gewijzigd door cville op 31-12-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:59

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

dunklefaser schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:41:
[...]

Met een IR-thermometer(pistool) nooit op blank metaal meten! Dit gaat niet lukken.
Plak een (zwart) tape bijvoorbeeld op de cv-buizen en meet dan.

Bij lage aanvoertemperaturen wordt het verschil met de retourtemperaturen kleiner.
Voorbeeld: Aanvoer 45 °C en retour 33 °C = delta T 12 °C
Klopt, dat had ik ook gelezen, maar ik meet dan ook op mat witte Uponor leiding, dat moet goed gaan lijkt me.

Okee dus de gewenste DT van 20-25 uit de voorbeeldsheet moet ik dan even aanpassen. Helder.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
cville schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:58:
[...]

De ΔT LT is nu 7.8 en ΔT HT is nu 4.8. Voor de aanpassing was dat 7.6 en 2.1. Enige winst dus. Ik kan nu niet verder want het systeem is zojuist uitgegaan. Er is vandaag, behalve aan het begin van de dag, niet gependeld. Dat kan natuurlijk nog komen als het systeem probeert de woning op temperatuur te houden. Hierbij de brander starts tot nu:
[afbeelding]

Wordt vervolgd...
Top ben benieuwd, niet slecht :)

Als ik je eerdere gedeelde screenshots zo nog eens bestudeer; wordt de retour van Zone1 en Zone2 gemengd en resulteert dit in de waarde van CV In.
Was even bang dat het 2 compleet gescheiden circuit's waren, maar dat zijn het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Daannn1987 schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:00:
[...]

Top ben benieuwd, niet slecht :)

Als ik je eerdere gedeelde screenshots zo nog eens bestudeer; wordt de retour van Zone1 en Zone2 gemengd en resulteert dit in de waarde van CV In.
Was even bang dat het 2 compleet gescheiden circuit's waren, maar dat zijn het dus niet.
Klopt; wel zo verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amargedon
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 07:56
Goedemorgen allemaal,

De vakantie gebruikt om eens te kijken naar de CV en de werking. Qua gas gedacht dat het omlaag moet kunnen, dus vandaar eerst heel veel gelezen in dit topic (en elders op het internet) en zelfs eens gekeken naar mijn eigen situatie.

Kenmerken:
- Intergas HReco36 en Honeywell Round Modulation.
- Tussenwoning uit 2000 van totaal 135m2.
- Alle radiator in huis staan dicht, op de woonkamer en keuken na. Bij elkaar is deze ruimte ongeveer 50m2. Er is 1 radiator in de keuken aanwezig en 2 (beiden convectorput) in de woonkamer. Over het algemeen zijn dit ook de enige radiatoren die gebruikt worden; staan alle drie volledig open.

Instellingen CV:
- Max vermogen: 40%.
- Max aanvoertemperatuur: 50°C.
- Max capaciteit pomp: 65
- Min capaciteit pomp: 30
- CV pomp nadraaitijd: 4
- Antipendeltijd: 5
- OT reactie: 1
- Min temperatuur tijdens OT vraag: 40

Instellingen thermostaat:
- Zowel eco als comfort geprobeerd (huidige is comfort), maar merk hierbij weinig/geen verschil.

Situatie:
's Ochtends is het rond de 18°C a 18.5°C. Het duurt dan vaak 3 uur om het naar de 20.0°C te krijgen, wat voor mijn gevoel (te) lang is. Daarom ben ik de afgelopen dagen eens bezig geweest met Domoticz om de lan2rf gateway uit te lezen en te kijken wat er wanneer gaande is. Ik heb verder nog geen temperaturen op de leidingen gemeten en dus laagdrempelig/simpel gestart.

Wat me opvalt na deze dagen is dat ik geen modelerende ketel zie (en dus aan/uit). Ketel gaat 's ochtends aan en stookt naar ongeveer 50°C. Na x tijd gaat deze uit, na x tijd weer aan. Gekeken in de Incomfort app bij de realtime grafiek zie ik dat de ketel, wanneer actief, op 30% of 40% van vermogen loopt (van het max ingestelde vermogen) en anders op 0%; ook hier aan of uit. De temperatuur van het water loopt dus ook op, koelt weer af, loopt weer op, etc en ditzelfde voel ik bij de radiatoren met de hand.

Concreet vanmorgen:
- 08:50 thermostaat naar 20°C gezet (huidige temperatuur was op dat moment 18.7°C)
- 10:25 Temperatuur gestegen van 18.7°C naar 19.4°C (zie data onderaan dit bericht)
- 11:40 Temperatuur gestegen van 19.4°C naar 19.8°C

Enkele vragen/vermoedens die ik zelf heb:
- Max vermogen te hoog met enkel deze 3 radiatoren actief, of te weinig radiatoren open om de warmte goed kwijt te kunnen?
- Antipendeltijd lijkt me te lang, zou dit (deels) verklaren waarom er ook relatief veel tijd tussen de aan/uit momenten zit?

Waar denken jullie aan als je dit zo leest? Welke informatie is er nog nodig om meer inzicht te geven, wat is goed om nog verder te bekijken, uit te zoeken en te proberen? Graag jullie input!

Hieronder tot slot nog even de ruwe data zoals in Domoticz zichbaar van een deel van vanmorgen.
Ketel:
2018-01-01 08:55:29 On
2018-01-01 09:00:31 Off
2018-01-01 09:11:03 On
2018-01-01 09:18:05 Off
2018-01-01 09:41:42 On
2018-01-01 09:46:43 Off
2018-01-01 09:55:15 On
2018-01-01 10:08:18 Off
2018-01-01 10:11:19 On
2018-01-01 10:17:51 Off

Water temperatuur (aanvoer):
2018-01-01 08:55:00 16.2
2018-01-01 09:00:00 47.5
2018-01-01 09:05:00 32.5
2018-01-01 09:10:00 33
2018-01-01 09:15:00 52.8
2018-01-01 09:20:00 36.3
2018-01-01 09:25:00 37
2018-01-01 09:30:00 38.7
2018-01-01 09:35:00 33.8
2018-01-01 09:40:00 31.6
2018-01-01 09:45:00 52.8
2018-01-01 09:50:00 36.1
2018-01-01 09:55:00 36.7
2018-01-01 10:00:00 54.4
2018-01-01 10:05:00 54.4
2018-01-01 10:10:00 31.8
2018-01-01 10:15:00 53.7
2018-01-01 10:20:00 36.2
2018-01-01 10:25:00 36.9

Kamer temperatuur:
2018-01-01 08:55:00 18.7
2018-01-01 09:00:00 18.7
2018-01-01 09:05:00 18.8
2018-01-01 09:10:00 18.8
2018-01-01 09:15:00 18.9
2018-01-01 09:20:00 18.9
2018-01-01 09:25:00 19
2018-01-01 09:30:00 19.1
2018-01-01 09:35:00 19.1
2018-01-01 09:40:00 19.2
2018-01-01 09:45:00 19.2
2018-01-01 09:50:00 19.2
2018-01-01 09:55:00 19.3
2018-01-01 10:00:00 19.3
2018-01-01 10:05:00 19.3
2018-01-01 10:10:00 19.4
2018-01-01 10:15:00 19.4
2018-01-01 10:20:00 19.4
2018-01-01 10:25:00 19.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

50 graden is redelijk aan de lage kant, dat begint richting lage temperatuur verwarming te gaan. Zet hem eens op 60 en kijk of het dan sneller opwarmt.
Ik heb de indruk dat je ketel veel pendelt (alhoewel dat met een interval van 5 minuten in je logging lastig te zien is), blijkbaar kan hij de warmte niet goed kwijt. De anti-pendel tijd korter maken zal niet helpen. Als je na bijv. 1 minuut al weer gaat stoken zit je al vrijwel direct weer tegen de max temperatuur aan en gaat de ketel weer uit. Hebben alle radiatoren wel voldoende doorstroming? Staan de voetventielen goed open?
Ter referentie: ik heb bij mij ook slechts 3 radiatoren open staan (1 keuken, 2 woonkamer) en vanmorgen was het binnen 1 uur van 18 naar 20 graden. Aanvoer staat op 65.

[ Voor 76% gewijzigd door Microkid op 01-01-2018 12:16 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Als je 2 convectoren als hoofdverwarming gebruikt is 50 graden te laag, daarbij beginnen ze net te werken.

Die radiator in de keuken, is dat een kleintje?
En staat ie vol open of is hij geknepen?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Amargedon
Zet je ketel eerst eens een paar dagen op de standaard instellingen en kijk dan hoe het gaat, zoals hierboven aangegeven moet je met convectorputten een hogere watertemperatuur gebruiken willen deze goed werken, van daar uit kun je eventueel je instellingen aanpassen maar een Hreco regelt dit prima zelf.
Ik heb een Hreco 24 en had de max aanvoer op 45 Gr. gezet met gewone radiatoren, het gevolg was dat het ook zeker 3 uur duurde voordat de kamer op 20 gr. was. Nu staat het op 55 gr. en de kamer is binnen een uur op temperatuur.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Jouw 135 m² tussenwoning uit 2000 zou bij -10°C buitentemperatuur
maximaal ca. 9 kW nodig hebben indien je alles verwarmd (ca. 65 W/m²).

MAAR - nu is het ca. 5°C! en je verwarmd een veel kleiner oppervlak.
Je ketel levert minimaal 8 kW (7,2 kW niet condenserend).

Zelf als je met 65 °C verwarmd en bij een retour van ca. 50 °C
weinig condensatiewinst meer hebt, is ook tijdens de opwarmfase
je ketelvermogen 2 x hoger dan je actuele behoefte.
De ketel zal dus op dit moment (en bij buitentemperaturen boven -5°C)
en normale kamertemperaturen nooit continu doorstoken
(ook zou je bij 65/50 voldoende afgifte > 7,2 kW hebben).

Om de condensatiewinst te behouden en de warmteafgifte te vergroten
kan je beter de convectorputten met thermostaatgestuurde ventilatoren boosten.
@Amargedon
EDIT: PC-ventilatoren bovenop de convectorlamellen zetten en/of zoals @Wolfram55 hieronder schrijft, passende pijpen plaatsen.

Just my 2 cts

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 01-01-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amargedon
Allereest dank voor alle reacties en tips!
Microkid schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:54:
50 graden is redelijk aan de lage kant, dat begint richting lage temperatuur verwarming te gaan. Zet hem eens op 60 en kijk of het dan sneller opwarmt.
Ik heb de indruk dat je ketel veel pendelt (alhoewel dat met een interval van 5 minuten in je logging lastig te zien is), blijkbaar kan hij de warmte niet goed kwijt. De anti-pendel tijd korter maken zal niet helpen. Als je na bijv. 1 minuut al weer gaat stoken zit je al vrijwel direct weer tegen de max temperatuur aan en gaat de ketel weer uit. Hebben alle radiatoren wel voldoende doorstroming? Staan de voetventielen goed open?
Ter referentie: ik heb bij mij ook slechts 3 radiatoren open staan (1 keuken, 2 woonkamer) en vanmorgen was het binnen 1 uur van 18 naar 20 graden. Aanvoer staat op 65.
Ik heb de temperatuur aangepast van 50 naar 60. Zal kijken hoe dat werkt (met name morgenochtend dan).
Klopt, 5 minuten interval is niet handig. Domoticz laat nu niet meer zien, wil gaan proberen dit te exporteren naar influx oid (maar daar hebben we nu even niks aan).

Ik zag vanmorgen, na het plaatsen van dit bericht, de ketel soms in code 1 (temperatuur bereikt) staan. Wat je zegt over het pendelen kan dus wel kloppen denk ik.

Voetventielen zal ik controleren. Radiatoren worden wel warm dus er is doorstroming. Hoe bepaal ik of het voldoende doorstroming is?
MieJuul schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:44:
Als je 2 convectoren als hoofdverwarming gebruikt is 50 graden te laag, daarbij beginnen ze net te werken.

Die radiator in de keuken, is dat een kleintje?
En staat ie vol open of is hij geknepen?
Temperatuur aangepast naar 60.

Definieer klein ;) Het is een drie plaats radiator van ongeveer 1200 lang. Alle drie de radiatoren staan vol open (aangezien het alle drie - even - ver van de ketel is was mijn gedachte).
klump4u schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:03:
@Amargedon
Zet je ketel eerst eens een paar dagen op de standaard instellingen en kijk dan hoe het gaat, zoals hierboven aangegeven moet je met convectorputten een hogere watertemperatuur gebruiken willen deze goed werken, van daar uit kun je eventueel je instellingen aanpassen maar een Hreco regelt dit prima zelf.
Ik heb een Hreco 24 en had de max aanvoer op 45 Gr. gezet met gewone radiatoren, het gevolg was dat het ook zeker 3 uur duurde voordat de kamer op 20 gr. was. Nu staat het op 55 gr. en de kamer is binnen een uur op temperatuur.
Temperatuur is dus opgehoogd naar 60 graden. De ketel stond voor het grootste deel op de standaard instellingen, zaken zoals vermogen was tijdens installatie aangepast. Mijn aanpassingen de afgelopen dagen hadden enkel betrekking op de pomp (min/max snelheid en nadraaitijd).
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:03:
Jouw 135 m² tussenwoning uit 2000 zou bij -10°C buitentemperatuur
maximaal ca. 9 kW nodig hebben indien je alles verwarmd (ca. 65 W/m²).

MAAR - nu is het ca. 5°C! en je verwarmd een veel kleiner oppervlak.
Je ketel levert minimaal 8 kW (7,2 kW niet condenserend).

Zelf als je met 65 °C verwarmd en bij een retour van ca. 50 °C
weinig condensatiewinst meer hebt, is ook tijdens de opwarmfase
je ketelvermogen 2 x hoger dan je actuele behoefte.
De ketel zal dus op dit moment (en bij buitentemperaturen boven -5°C)
en normale kamertemperaturen nooit continu doorstoken
(ook zou je bij 65/50 voldoende afgifte > 7,2 kW hebben).

Om de condensatiewinst te behouden en de warmteafgifte te vergroten
kan je beter de convectorputten met thermostaatgestuurde ventilatoren boosten.

Just my 2 cts
Wat bedoel je met thermosstaatgestuurde ventilatoren? Zijn dat ventilatoren voor bovenop de radiatoren in de convectorput voor een snellere aireflow?

Zojuist verder gezien dat de ketel ook aanslaat wanneer de temperatuur 20.1 graden is. Ik zou een soort van hysterese verwachten; verwarmen tot 20.2, uit en weer verwarmen bij 19.8 om te voorkomen dat het elke keer hele korte bursts zijn (zie in Domoticz dus ook dat de ketel 3 a 4 keer per uur even aanslaat).

[ Voor 14% gewijzigd door Amargedon op 01-01-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
@Amargedon

Ben het helemaal eens met @klump4u .

Vanuit standaard instellingen opnieuw beginnen, thermostaat en ketel! Dit een aantal dagen zo laten om de thermostaat de kans te geven te leren.
Dus geen aanvoertemperatuur en vermogen verlagen.

Je putten kan je een behoorlijk extra boost geven met schoorsteentjes ( Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"). Heb zelf ook een put in de keuken en die loopt erg voor wat opwarmen (eerder warm).

@Amargedon ..... aan deze link heb je bij naderinzien veel meer :)
Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amargedon
Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:35:
@Amargedon

Ben het helemaal eens met @klump4u .

Vanuit standaard instellingen opnieuw beginnen, thermostaat en ketel! Dit een aantal dagen zo laten om de thermostaat de kans te geven te leren.
Dus geen aanvoertemperatuur en vermogen verlagen.

Je putten kan je een behoorlijk extra boost geven met schoorsteentjes ( Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"). Heb zelf ook een put in de keuken en die loopt erg voor wat opwarmen (eerder warm).

@Amargedon ..... aan deze link heb je bij naderinzien veel meer :)
Wolfram55 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
Ketel staat dus eigenlijk op de standaard, of tenminste, zoals na installatie (waar het vermogen al verlaagd werd). Of bedoel je ook qua pomp instellingen?

Pijpjes zal ik eens bekijken, ziet er wel interessant uit. Ben wel van mening dat het zonder ook moet werken, in ieder geval dat het aan/uit gedrag al anders moet kunnen zonder. Of denk ik dan (echt) verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Amargedon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Ketel staat dus eigenlijk op de standaard, of tenminste, zoals na installatie (waar het vermogen al verlaagd werd). Of bedoel je ook qua pomp instellingen?

Pijpjes zal ik eens bekijken, ziet er wel interessant uit. Ben wel van mening dat het zonder ook moet werken, in ieder geval dat het aan/uit gedrag al anders moet kunnen zonder. Of denk ik dan (echt) verkeerd?
Ik zou echt alles standaard maken ...... kijk maar wat dat brengt. Als er iets is wat ik hier als 1e geleerd heb is dat de cv-systemen als crap worden opgeleverd ..... dit zullen velen hier beamen.

Er zijn hier op tweakers hele topics aan gewijd hoe de convectorputten extra te boosten. Zoals altijd komen daar fantastische oplossingen uit maar men gaat steeds verder en verder en ik ben van mening dat het simpel moet kunnen :).
Wel dat is met gebruik makend van de natuurwetten .... dus schoorsteentjes :). Probeer maar. Er is iemand hier een paar blz terug die ze als test gemaakt heeft van karton ..... dan hoeft het nog niks te kosten ook.

Edit: die iemand is @Aghanim beetje onpersoonlijk zo zonder naam :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 16:14 . Reden: Edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Amargedon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Ja - je denkt echt verkeerd!
Behalve tijdens de opwarmfase (ca. 45 -60 min) na een nachtverlaging zal je ketel bij temperaturen boven de -5°C (geschat!) altijd aan/uit op minimaal vermogen branden.
Waarschijnlijk heb je mijn verhaal niet helemaal begrepen,
ik vermoed dat je ketel op dit moment sowieso in de zgn. low-load modus draait
d.w.z. 6 x per uur aan (en weer uit). Dit is normaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
@Amargedon

+ ...... het (te) langzaam opwarmen kan een oorzaak hebben in het verlagen van je ketelvermogen.

Edit: weet je het vermogen van je putten ?

[ Voor 17% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 16:59 . Reden: Edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:55:
@Amargedon

+ ...... het (te) langzaam opwarmen kan een oorzaak hebben in het verlagen van je ketelvermogen.
Niet het (verlaagde) ketelvermogen maar het door de lagere aanvoertemperatuur verlaagde
afgiftevermogen van de convectoren/radiatoren etc. is de beslissende factor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:59:
[...]

Niet het (verlaagde) ketelvermogen maar het door de lagere aanvoertemperatuur verlaagde
afgiftevermogen van de convectoren/radiatoren etc. is de beslissende factor!
Denk beide :)

Edit:
Die aanvoetemperatuur bij de putten valt mijns inziens nog best wel mee.
Mijn putten krijgen nu ook maar 43C max en gaat prima

[ Voor 17% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 17:02 . Reden: Edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:59:
[...]

Denk beide :)

Edit:
Die aanvoetemperatuur bij de putten valt mijns inziens nog best wel mee.
Mijn putten krijgen nu ook maar 43C max en gaat prima
Denk van niet 8)7
40% van 32-36 kW is minimaal 12,8 kW- dit is ca. 3 keer meer dan hij
op dit moment nodig heeft - zijn afgiftesysteem past gewoon niet bij het
gekozen temperatuurregime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Ok :) .... Could be

Hij heeft idd wel een flinke ketel voor die afgifte.
Desaltniettemin is terug naar standaard (alles) toch wel juist .

Edit: de ot-thermostaat regelt het vermogen toch ook terug ?

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 17:28 . Reden: Edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Amargedon - Wat is je actuele retourtemperatuur (bij 60 °C aanvoer).
Waarschijnlijk stookt je ketel ook nu niet door maar doet nog steeds aan/uit ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:12:
Ok :) .... Could be

Hij heeft idd wel een flinke ketel voor die afgifte.
Desaltniettemin is terug naar standaard (alles) toch wel juist .

Edit: de ot-thermostaat regelt het vermogen toch ook terug ?
Ja - maar niet lager dan het minimale vermogen!
De ketel brandt nu waarschijnlijk op minimaal vermogen (7,2 kW (o.w.))
maar ook dat is op dit moment te veel voor de woning.
(ook bij voldoende afgiftevermogen!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:36:
[...]

De ketel brandt nu waarschijnlijk op minimaal vermogen (7,2 kW (o.w.))
maar ook dat is op dit moment te veel voor de woning.
(ook bij voldoende afgiftevermogen!!)
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Referentie ?

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfram55 op 01-01-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Bedoel dat hij niet lager zou gaan dan min vermogen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolfram55 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Bedoel dat hij niet lager zou gaan dan min vermogen :).
Je hebt een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
mogen we meegenieten. _/-\o_

Pagina: 1 ... 77 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.