Gas besparen door middel van CV tuning deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 128 Laatste
Acties:
  • 7.944.704 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Seafarer schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:52:
[...]

Ja 10kW is wel erg enthousiast. Ik bedoelde iets van 6 kW. O-)

Maar als bijna alle radiatoren in huis dicht staan dan moet er toch water van 60 graden bij deze radiatoren komen. Om eerst maar eens aan te tonen dat er wel flow mogenlijk is.
Ja op die manier kan je inderdaad checken of flow wel mogelijk is.
Verstopping etc kan je dan zeker uitsluiten.
Echter als je daarna alle radiatoren wil gebruiken ga je wel tegen het oorspronkelijke probleem lopen dat de leidingen te klein zijn.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:46
Dit blok zit onder mn radiator. Kan je hier ook mee afstellen. De rest heeft voetventiel behalve deze.

Radiator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vanavond een nieuwe convectorput aangepakt. Deze is vrij groot met 3 meter lengte en er komt een behoorlijke warmte van de convector zelf af (62C lamellen) zonder dat ik echt goede straling voel. Eens goed gekeken en, los van de isolatie met piepschuim, zag ik dat het schot enorm krom was en daardoor over zowat de hele lengte niet goed aansloot en veel valse lucht aanzoog. Ook kwam het schot tot 2cm van de ondergrond af. Helaas geen before pic gemaakt maar het ziet er ongeveer uit als mijn andere convector:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29uq3rm.jpg

Daarom vandaag een MDF plaat gehaald en een dik uur bezig geweest. Het resultaat is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2emkbwj.jpg

Een schot dat goed aansluit en direct goede dwarsschotten op 40cm afstand. Ook is het schot nu hoger en komt het tot recht onder het rooster. Sluit goed aan, dus geen valse lucht meer en verder zit er nu 8cm ruimte onder de convector zelf. Ben tevreden met het resultaat :D

(nu alleen nog pijpen monteren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
Aghanim schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:43:
Vanavond een nieuwe convectorput aangepakt. Deze is vrij groot met 3 meter lengte en er komt een behoorlijke warmte van de convector zelf af (62C lamellen) zonder dat ik echt goede straling voel. Eens goed gekeken en, los van de isolatie met piepschuim, zag ik dat het schot enorm krom was en daardoor over zowat de hele lengte niet goed aansloot en veel valse lucht aanzoog. Ook kwam het schot tot 2cm van de ondergrond af. Helaas geen before pic gemaakt maar het ziet er ongeveer uit als mijn andere convector:

[afbeelding]

Daarom vandaag een MDF plaat gehaald en een dik uur bezig geweest. Het resultaat is als volgt:
[afbeelding]

Een schot dat goed aansluit en direct goede dwarsschotten op 40cm afstand. Ook is het schot nu hoger en komt het tot recht onder het rooster. Sluit goed aan, dus geen valse lucht meer en verder zit er nu 8cm ruimte onder de convector zelf. Ben tevreden met het resultaat :D

'T zweet loopt van je rug. _/-\o_
Overigens je plaatje werkt niet. We willen die High Tech schotten wel echt zien. ;)

Edit: oeps plaatje werkt nu wel. Ziet er strak uit. Ga je lol van hebben.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Seafarer schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:47:
[...]

'T zweet loopt van je rug. _/-\o_
Overigens je plaatje werkt niet. We willen die High Tech schotten wel echt zien. ;)
Nu wel als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
Aghanim schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:43:

[afbeelding]

[afbeelding]

Goed bezig :)
De kopse-kanten (2e plaatje) .... moeten die ook niet strak aansluiten ivm anders valse lucht trekken ?
Eventueel nog een extra dwarsschot plaatsten daar.

Mooi zilverpapier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:13:
[...]

De kopse-kanten (2e plaatje) .... moeten die ook niet strak aansluiten ivm anders valse lucht trekken ?

Bedoel je dat het eerste schot eigenlijk iets meer naar rechts had moeten zitten, waar de lamellen beginnen?
Dat zilverpapier zat er al, zit nog piepschuim onder. Dat kan ik nog weghalen maar met dit nieuwe schot is de ruimte qua aanzuiging al stevig verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Aghanim schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:18:
[...]

Bedoel je dat het eerste schot eigenlijk iets meer naar rechts had moeten zitten, waar de lamellen beginnen?
Dat zilverpapier zat er al, zit nog piepschuim onder. Dat kan ik nog weghalen maar met dit nieuwe schot is de ruimte qua aanzuiging al stevig verbeterd.
Ja dat bedoel ik :).
Of het piepschuim weghalen iets opleverd kan ik niet zeggen hier vandaan. De openingen inlaat en uitlaat moeten minimaal gelijk zijn vlg mij. Of-te-wel ...... opp lamellen gelijk aan opp zijkant maar ook onder de lamellen. Maar dat staat goed/beter uitgelegd in de pdf die je aangerijkt is denk ik. Ik doe dit op gevoel maar omdat jouw bak een hobbyprojectje is zou ik dat ff controleren.

Zilverpapier kan geen kwaad maar is esthetisch in mijn ogen minder :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfram55 op 18-12-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

basvanes schreef op zondag 17 december 2017 @ 09:39:
Beste,

ik heb een vraag en ik ben absoluut geen expert van het hele 'cv-wezen'.

We hebben een vloerverwarmingsinstallatie voor het hele huis icm een remeha calente 40c. Enkel 2 kinder slaapkamers hebben een radiator ( echter deze zijn puur ter bijverwarming als het echt koud is).

Ons verwarmingsprogramma bestaat uit meestal 19 graden van 17.00 tot 19.00 20 graden en vervolgens van 19.00 tot 23.00 21 graden.

Vraag 1: is bovenstaand programma verstandig of bevat het teveel schommelingen, of kan je wellicht temperatuur beter stabiel houden?

Vraag 2: is het verstandig om de watertemperatuur van de ketel omlaag te zetten aangezien we enkel een vloerverwarming systeem hebben? en naar welke temperatuur is dan aan te raden?

Woning is verder goed geïsoleerd ( 60% laatste isolatienormenen en 40% recente naisolate) en bevat het volgende oppervlak (beneden 120 m2, boven 80 m2).

Zou iemand me hiermee op hoofdlijnen kunnen helpen om de eerste quick wins te kunnen identificeren. Wetende dat wellicht veel meer info nodig is voor een ' perfecte' afstelling.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
In principe is de calenta een ketel die zichzelf behoorlijk goed afstelt aan de hand van opentherm, retourwatertemperatuur, et cetera. Bottleneck zijn de radiatoren, die hebben op het moment van gebruik doorgaans warmer water nodig dan de vloerverwarming (aanname van mij, is gevaarlijk weet ik). Als de ketel daarop ingesteld is, zou je minder zuinig kunnen stoken. Daarom graag meer gegevens. Er is software om te meten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Karmakoning ..... ik ?
Teveel eer !! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 18-12-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:50:
Karmakoning ..... ik ?
Ik vind het wel verdiend hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Seafarer schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:31:

Dit gelooff je zelf toch ook niet. Aanvoeren met 65 en dan 40 overhouden. Er is gewoon geen flow.

[...]

Waarom kunnen deze niet helemaal dicht? En dan zeker even als test.
Niet bang zijn voor een beetje herrie. Dit is de beste test om even volle flow op die radiatoren in de uitbouw te krijgen.
Lukt dat nog niet, draai/knijp wat radiatoren op de bovenverdieping. Bedenkt wel, vaak is een kwart draaien al 100%. :(
Nog niet goed? Dan is er een pijp afgekneld, afsluiter kapot, of de aannemer heeft instel ventielen/kranen gebruikt en deze per ongeluk te ver geknepen.

Ga nog geen leidingen vervangen. Met 15mm pijp kun je makkelijk 5kW verplaatsen en volgens mij met wat ruis 10kW.
Onvoldoende flow heb je, dat is zeker. Maar waar zit die obstructie?

[...]

Pomp stand hoog is echt niet nodig.
Je denkwijze is prima. Maar je zult even wat verder moeten knijpen.

[...]
Haha, ja ik geloof het echt ! :)

Maar ik heb natuurlijk netjes gedaan wat je voorstelde. Ik heb echt alles dichtgezet, behalve de 3 kleine radiatoren achterin die normaal koel blijven. Binnen no-time kwam daar ook water van rond de 65 graden :*)

Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat er ergens een obstakel in die tak zat (luchtbel?) maar het water kan er wel komen gelukkig. Daarna heb ik de pomp weer op standje 'laag' gezet en het lukte nog steeds. Vervolgens begonnen de grote radiatoren voorin de woonkamer een voor een een stukje open te zetten. Een klein beetje open en ze werden al snel en compleet warm. Achterin bleef het goed warm worden terwijl de andere radiatoren ook meededen. De kraan hoeft maar een heel klein beetje open van die grote radiatoren.

Het lijkt er dus op dat het verder knijpen de boel nu beter in balans heeft gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:13:
[...]

@Aghanim of een stukje piepschuim gebruiken om dit op te vullen.
Het klopt namelijk wel wat @Wolfram55 zegt.

Je hebt nog piepschuim over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
@henk99 @bert pit

Oude situatie CV:
Oude situatie CV

Nieuwe situatie CV:
nieuwe situatie CV

De standleidingen worden dus anders. Vanaf de standleidingen splits je af met een 15 mm naar de radiator. Dit kan op een normale kraan maar liever iets wat je kan regelen (in mijn geval Eclipse).

Het vermogen van de radiatoren doen er ook toe natuurlijk, maar even voor de eenvoud weggelaten.

nog een interessant linkje: http://www.atho.nl/leidingdiameters

De discussie tussen dynamisch en statisch heb ik gevolgd, maar voor mijn gevoel is dynamisch in onze situatie het handigste.

[ Voor 10% gewijzigd door Knoetie op 19-12-2017 12:48 . Reden: toevoeging link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
Wolfram55 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:50:
Karmakoning ..... ik ?
Nee alle gekheid op een stokje .....

Na een nachtje slapen is dit bijna te gek voor woorden.

Embarrassed is het woord wat behoorlijk de lading dekt.

Wil hier absoluut geen vervelende discussie opstarten en waardering uitspreken is iets subjectiefs, maar er zijn er hier die die status veel meer verdienen dan mijn persoontje.

Ik denk aan bv @Seafarer @dunklefaser maar vooral @DJKroon

Aan de hand van @DJKroon loop ik graag en heb ik heel veel geleerd.
Hoe hij, als hij tijd heeft mensen begeleid is bewonderenswaardig en dan heb ik het nog niet eens over zijn kennis waar ik nog geen 1% van heb.

Met deze status durf ik hun niet meer onder de virtuele ogen te komen hier ....... echt!

Als het als schouderklopje is .... prima .... maar noem me dan geen koning maar staljongen .... :) Die status past me beter !

En .... @Aghanim heel aardig en vindt het alleen maar erg leuk dat wat voor mij goed uitwerkt voor jou ook werkt :)

@ThinkPad Hoe moet ik en de anderen dit plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Wolfram55 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:19:
[...]

Wil hier absoluut geen vervelende discussie opstarten en waardering uitspreken is iets subjectiefs, maar er zijn er hier die die status veel meer verdienen dan mijn persoontje.

Hoe hij, als hij tijd heeft mensen begeleid is bewonderenswaardig en dan heb ik het nog niet eens over zijn kennis waar ik nog geen 1% van heb.

Met deze status durf ik hun niet meer onder de virtuele ogen te komen hier ....... echt!

Als het als schouderklopje is .... prima .... maar noem me dan geen koning maar staljongen .... :) Die status past me beter !

En .... @Aghanim heel aardig en vindt het alleen maar erg leuk dat wat voor mij goed uitwerkt voor jou ook werkt :)

Now I feel embarrassed. ;)

Maar er zijn nog vele anderen, die mega veel tijd en kennis geven aan dit forum. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
[...]
offtopic:
Wat bedoel je? Dat balkje 'Energiebeheer' wat onder je username staat? Dat is niet iets wat je kunt geven aan een user, dat krijg je via een algoritme toegewezen. Hoe het helemaal precies werkt snap ik ook niet :$ Hier kun je meer info vinden: https://tweakers.net/info/faq/karma/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00

dbzfan

Nee.

Een vraag.. ik kom er toch niet helemaal uit met de openingspost..

Ik woon momenteel in een huur appartement, opgeleverd in 2017. Goed geisoleerd.
Oppervlakte 85m2. Overal ligt vloerverwarming, er zijn geen radiatoren. De vloerverwarming
in de 2 slaapkamers staat "uit" , dit is ingesteld met 2 regelkastjes op de kamers. De vloerverwarming
in de woonkamer en badkamer staat altijd open.

We hebben een simpele thermostaat waar we alleen de temperatuur kunnen instellen. Snachts en als we niet thuis zijn staat deze op 18.5 graden. Als we thuis zijn staat deze op 20.5 graden.

We hebben als ketel de ATAG A244EC HP. Ik heb even naar de instellingen gekeken en nu zie ik dat de huidige aanvoertemperatuur (menu A0) 41 graden is en de huidige afvoertemperatuur (menu A1) 39 graden is. Kan dit kloppen? Dit lijkt me wel erg dicht bij elkaar zitten?

De aanvoertemperatuur staat op de ketel overigens ingesteld op 43 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door dbzfan op 19-12-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 03:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dbzfan Bij vloerverwarming is de spreiding tussen aanvoer- en retourtemperatuur
veel lager dan bij radiatoren/convectoren. Ik vermoed dat de werkelijke temperatuur
van het water wat je vloerverwarming ingaat maximaal 30 °C is (op dit moment! bt ca. 7°C)
De retour is waarschijnlijk iets van 25 °C. - Dit kan je meten op je vloerverwarmingsverdeler
per groep.
- De ketel levert bij de genoemde retourtemperatuur ca. 7,1 kW en dit is waarschijnlijk
te veel voor maar 85 m² op dit moment
.
Ik ga er van uit dat je ketel, na de opwarmfase, meerdere keren per uur opstart
en na enkele minuten weer uitgaat. Klopt dit?
Dit is heel gewoon bij buitentemperaturen > 5 °C.

Indien de ketel niet continu kan branden (te veel vermogen) zijn de afgelezen
temperaturen niet echt representatief.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

dunklefaser schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:25:
@dbzfan Bij vloerverwarming is de spreiding tussen aanvoer- en retourtemperatuur
veel lager dan bij radiatoren/convectoren. Ik vermoed dat de werkelijke temperatuur
van het water wat je vloerverwarming ingaat maximaal 30 °C is (op dit moment! bt ca. 7°C)
De retour is waarschijnlijk iets van 25 °C. - Dit kan je meten op je vloerverwarmingsverdeler
per groep.
- De ketel levert bij de genoemde retourtemperatuur ca. 7,1 kW en dit is waarschijnlijk
te veel voor maar 85 m² op dit moment
.
Ik ga er van uit dat je ketel, na de opwarmfase, meerdere keren per uur opstart
en na enkele minuten weer uitgaat. Klopt dit?
Dit is heel gewoon bij buitentemperaturen > 5 °C.

Indien de ketel niet continu kan branden (te veel vermogen) zijn de afgelezen
temperaturen niet echt representatief.

YMMV
Hmm ok! Ik heb hier wat meer info:

De meters op de leidingen:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mv1nx6/2017_12_19_16_27_54.jpg

Mijn gemiddeld gasverbruik (dit is van gisteren, ik heb om 9u de verwarming op 20,5 gezet en daarop gelaten tot savonds 22u)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nnPJ4m/gas.png

Je zegt dat de ketel te veel vermogen heeft.. betekend dit dat ik mijn ingestelde aanvoertemperatuur van 43 graden bijv kan verlagen tot 40 graden?

[ Voor 11% gewijzigd door dbzfan op 19-12-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

dbzfan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 16:35:
[...]

Hmm ok! Ik heb hier wat meer info:

De meters op de leidingen:
[afbeelding]

Mijn gemiddeld gasverbruik (dit is van gisteren, ik heb om 9u de verwarming op 20,5 gezet en daarop gelaten tot savonds 22u)
[afbeelding]

Je zegt dat de ketel te veel vermogen heeft.. betekend dit dat ik mijn ingestelde aanvoertemperatuur van 43 graden bijv kan verlagen tot 40 graden?
Behalve in de ochtend heb je verder geen ketelvermogen nodig, goed geïsoleerd!
Brand de ketel op het moment van de foto? - Gelet op de temperaturen eerder onwaarschijnlijk.
Ik zou zeggen wacht maar af tot dat het buiten 0 °C of lager is.

De maximale keteltemperatuur verlagen?
- Wat wil je daarmee bereiken?

Daarmee blijft het minimale vermogen van je ketel even hoog.
Eigenlijk zie ik geen probleem wat je moet of kan oplossen
- het is tenslotte een huurappartement.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

dunklefaser schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:02:
[...]

Behalve in de ochtend heb je verder geen ketelvermogen nodig, goed geïsoleerd!
Brand de ketel op het moment van de foto? - Gelet op de temperaturen eerder onwaarschijnlijk.
Ik zou zeggen wacht maar af tot dat het buiten 0 °C of lager is.

De maximale keteltemperatuur verlagen?
- Wat wil je daarmee bereiken?

Daarmee blijft het minimale vermogen van je ketel even hoog.
Eigenlijk zie ik geen probleem wat je moet of kan oplossen
- het is tenslotte een huurappartement.
Ja het is zeker goed geisoleerd. Nee de ketel brand niet op het moment van de foto..

Mooi om te horen! Ik laat de instelling dan even staan zoals ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-01-2023
Vraagje:

Wat is het nut van elk half uur 5 minuutjes de cv ketel laten branden als je alleen vloerverwarming hebt?

branderstarttijd
9:51-9:565
10:20-10:2810
10:48-11:0010
11:20-12:2870
12:46-13:0315
13:23-13:3210
13:55-14:005
14:31-14:365
15:49-15:535
16:25-16:305
16:59-17:025
17:33-17:385
18:05-18:095
18:36-18:415

Is het mogelijk dit af te zetten op met behulp van de isense thermostaat. Want het is steeds 0.05 m3 gas.

[ Voor 9% gewijzigd door tinustate op 19-12-2017 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Net eens de temperaturen gemeten bij de convector met het nieuwe schot en de identieke convector zonder nieuw schot (nog krom en met valse lucht dus). Uitgaande dat de aanvoer temperaturen gelijk waren meet ik een fors verschil op 30cm hoogte:

Nieuw schot: 43C en 48C op 2 locaties.
Oud schot: 34C en 36C op 2 locaties.

Ga deze convector in elk geval ook van een nieuw schot voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
tinustate schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:50:
Vraagje:

Wat is het nut van elk half uur 5 minuutjes de cv ketel laten branden als je alleen vloerverwarming hebt?

branderstarttijd

Is het mogelijk dit af te zetten op met behulp van de isense thermostaat. Want het is steeds 0.05 m3 gas.
Je warmte verlies wegstoken.

Als je huis nog beter geiisoleerd was dan had je dit niet gezien. _/-\o_

Waarschijnlijk als je ketel aangaat dan maakt deze direct 6 kW. Dus een uurtje op de laagste stand is 6kWh.Een ondergrens waar je vaak niet omheen kunt.
Is jouw verlies 1kWh. Dan kun je 1kWh alleen maken met 6kW door hem af en toe eventjes te laten branden. En dat af en toe wordt dan zo verdeelt over een uur dat je ongeveer 1kWh hebt.

Er zijn wereldwijd nog duizenden regelingen die zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
Vraagje:

branderstarttijd

Is dit niet tapcomfort? M.aw. wordt er geen X liter warm water warm gehouden in de ketel? :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Daannn1987 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:20:
[...]

Is dit niet tapcomfort? M.aw. wordt er geen X liter warm water warm gehouden in de ketel? :+
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Er staat ook 0.05m3 gas = 400 watt. Dat zou dan in een uur 0,8kWh zijn.
Dat is wel erg weinig om vloerverwarming op temperatuur te houden. 8)7

@tinustate je schijnt dit uit te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Seafarer schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Er staat ook 0.05m3 gas = 400 watt. Dat zou dan in een uur 0,8kWh zijn.
Dat is wel erg weinig om vloerverwarming op temperatuur te houden. 8)7

@tinustate je schijnt dit uit te kunnen zetten.
Via de iSense lees ik online:
Via de volgende stappen kun je dit wijzigen: menu -> instellingen -> warmwater -> warmhouden -> continue aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:48
Daannn1987 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:45:
[...]

Via de iSense lees ik online:
Via de volgende stappen kun je dit wijzigen: menu -> instellingen -> warmwater -> warmhouden -> continue aan.
Je hebt inderdaad 3 standen:

Aan, Uit of je kan instellen dat je hem op bepaalde tijden warm wilt houden.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Denk niet dat dat tapcomfort is hoor.
Elk half uur?! Dan is dat boilertje wel heel beroerd geïsoleerd.........
Lijkt mij gewoon low-load modus.

We weten verder niks over de overige kenmerken van de woning.
Bouwjaar/isolatie/e.d.

Als het recente bouw is en de vloer is degelijk geïsoleerd, zou hij er misschien genoeg aan hebben om elk half uur even een beetje warmte erin te pompen.
Kan ik mij zo voorstellen tenminste....

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
@tinustate heb je een slimme meter en zo ja lees je die uit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
MieJuul schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:58:
Denk niet dat dat tapcomfort is hoor.
Elk half uur?! Dan is dat boilertje wel heel beroerd geïsoleerd.........
Lijkt mij gewoon low-load modus.

We weten verder niks over de overige kenmerken van de woning.
Bouwjaar/isolatie/e.d.

Als het recente bouw is en de vloer is degelijk geïsoleerd, zou hij er misschien genoeg aan hebben om elk half uur even een beetje warmte erin te pompen.
Kan ik mij zo voorstellen tenminste....
Goed punt daar heb je zeker gelijk in.. :) Zou wel veel zijn, maar kan geen kwaad tapcomfort even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Dank je @Seafarer , ik denk dat ik het snap, maar zal zo dadelijk nog even googlen om je reply compleet te begrijpen.
@Daannn1987 Het water uit de kraan warm houden is het helaas niet, die functie had ik uitgezet, al zit er volgens mij cv ketel handleiding wel een functie in om beestjes/bacteriën uit het water te houden door het warm te houden, maar ik vermoed niet dat dit elk half uur nodig is. (het is "branden voor cv, substatus: normale vermogensregeling)
@MieJuul zelf vermoed ik dat het te maken heeft met afkoelsnelheid setting op isense thermostaat. Die had ik in het weekend op langzaamst gezet maar toen begon de ketel heel vreemd te stoken. Vorige week had ik hem op sneller gezet en toen ging hij elke 15 minuten 5 minuten branden. Nu staat hij op langzamer en doet hij het ongeveer elk half uur, maar weer niet na een langere brand periode. Ik kan er op dit moment geen logica in zien.
Het is inderdaad bij lange na niet genoeg om 5 minuten wat warm rond te pompen, meestal duurt het 1 tot 1.5 uur voordat de temperatuur weer stijgt nadat de cv ketel is aangesprongen omdat het te koud werd.

@MdO82 nee, nog niet, ik heb nog een hele oude. Ik lees het via usb kabel en recom software uit:
https://www.remeha.nl/pro...dviestools/recom-software
Is veel handmatig analyseren van grafiek lijnen, maar je ziet precies wat hij aan het doen is.

Ik heb overigens een redelijk geïsoleerd huis, de enigste reden dat de verwarming overdag niet veel deed is dat er weinig/geen wind stond. En een remeha tzerra met isense thermostaat en alleen vloerverwarming staat nu aan (heel klein beetje radiator)

[ Voor 10% gewijzigd door tinustate op 19-12-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:29
Interessante discussie over 15mm leidingen. Ga toch ook nog eens bekijken of het lukt voldoende waterdoorstroom te krijgen bij de verste radiator als ik alle andere radiatoren sluit, heb daar nog steeds een (te) grote Delta T (zelfs met pompstand 3). Met een vermoeden dat dit te maken heeft met afstand/leidingen, andere (via thermostaat knoppen geknepen) radiatoren.

Gelden de regels voor een Delta T van max 20 graden eigenlijk ook in Low-load (aan/uit) modus?
Ik begrijp dat bij continu stoken je daar goed op kunt inregelen, maar gedurende een uit periode zal het water in de radiator flink verder afkoelen waarna de ketel begint met opstoken en het 'eerste' aanvoerwater zonder problemen met flink veel hogere temperaturen het circuit in pompt (en in de tussentijd dus eerst nog een tijdje erg koud water uit de radiatoren terug ontvangt) ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Na lange brandperiode zit er veel warmte in je vloer wat als buffer functioneert en nog een tijdje warmte afgeeft dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

[...]

Je maakt me verlegen :D
Maar jij hebt hem dik verdiend, ook door de interesse en diepere vragen die je stelt om kennis te vergaren _/-\o_

Mijn afwezigheid op momenten vern**kt het algoritmes, ach het zij zo.
Ik blijf de underdog 8)
Kennis delen en zo goed als mogelijk helpen zover als het kan.
Dat maakt de tweakers communitie zo fantastisch d:)b

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
DJKroon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:16:
[...]

Je maakt me verlegen :D
Maar jij hebt hem dik verdiend, ook door de interesse en diepere vragen die je stelt om kennis te vergaren _/-\o_

Mijn afwezigheid op momenten vern**kt het algoritmes, ach het zij zo.
Ik blijf de underdog 8)
Kennis delen en zo goed als mogelijk helpen zover als het kan.
Dat maakt de tweakers communitie zo fantastisch d:)b
Tja kan zijn maar slaat werkelijk nergens op vergeleken bij jou .... !
Kan dan vragen stellen en 1 iemand met z'n put helpen maar jouw input is vele male hoger .... simpel!

Als dit de toekomst is waarop mensen beoordeeld gaan worden in de toekomst, op wat voor vlak dan ook, en waar dan ook ( wat gebeuren gaat !) ben ik opeens erg bang aan het worden ..... echt!
Ben een optimist maar dit soort acties ...... bijna geen woorden voor.

Sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Aghanim schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:51:
Net eens de temperaturen gemeten bij de convector met het nieuwe schot en de identieke convector zonder nieuw schot (nog krom en met valse lucht dus). Uitgaande dat de aanvoer temperaturen gelijk waren meet ik een fors verschil op 30cm hoogte:

Nieuw schot: 43C en 48C op 2 locaties.
Oud schot: 34C en 36C op 2 locaties.

Ga deze convector in elk geval ook van een nieuw schot voorzien :)
Die 10C lijkt weinig maar is goed merkbaar !
Mijn radiatoren zijn bovenin de afgelopen dagen ook maar 42C en boven de schoorteentjes nog minder .... onder de 40C maar werken prima ! Is wel de keuken dus de ruimtetemperatuur is daar wel iets minder.

Je aanvoertemp van de ketel zal omlaag kunnen op een of andere manier ..... Die 80C waar je t over had ..... zal omlaag kunnen lijkt mij ..... en dat betekent ...... besparen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wolfram55 op 20-12-2017 00:09 . Reden: Keukentemp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het verlagen van de uitgangs temp aan de ketel zinvol als de thermostaat het open therm protocol gebruikt?

Ik was in de veronderstelling dat de thermostaat dan zelf de temp vraag lager zet.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Derby schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:45:
Ik was in de veronderstelling dat de thermostaat dan zelf de temp vraag lager zet.
idd :)
Je kan het op de ketel zien waarschijnlijk ..... dat de temp verandert

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfram55 op 20-12-2017 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Zou het verlagen van de temp aan de ketel dan nog besparing opleveren?

Edit: ik denk dat ik de kerst vakantie naast de ketel zit met mijn thermometer.

[ Voor 37% gewijzigd door Derby op 20-12-2017 01:07 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Lijkt mij niet echt maar ben niet de expert ......
Je krijgt eerder "problemen" als het erg koud wordt dat je het niet lekker warm krijg of snel genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 20-12-2017 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Temperatuur vloerverwarming te laag?
Heb goede hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen met de vloerverwarming hier. Ik krijg de temperatuur op de thermometer van het verdeelblok met geen mogelijkheid boven de 30 graden. Zelfs niet als ik de CV-watertemperatuur van de CV-ketel op 60 graden zet. Ik zou graag net even iets meer warmte (30-40 graden) de vloerverwarming insturen. Nu hangt hij steeds tussen de 25-30 graden. Heb ondertussen de thermostaatknop die op de verdeler zit er compleet vanaf gehaald, het pinnetje beweegt voor zover ik kan nagaan goed en is nu volledig naar buiten. Dan zou de temperatuur die het verdeelblok ingaat toch bijna hetzelfde moeten zijn als de CV-watertemperatuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L6Av7fR7c98AHV9zX7NZuGvK/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Laatst online: 23:15
@Niek_ het zou niet best zijn als die 60 graden zo de vloer in zou kunnen.
Er wordt gemixt met retourwater. Als de verwarming net opstart dan is het water niet of maar iets warmer dan het huis.

Wat een geknutsel op de foto trouwens.

Hoe lang zijn de runs die de verwarming maakt en is je ruimte wel op temperatuur.

Wat een rare doorkoppelingen zitten er in het circuit. En 6 groepen op 15mm buis, ook niet geweldig.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 20-12-2017 09:25 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Derby schreef op woensdag 20 december 2017 @ 00:49:
Zou het verlagen van de temp aan de ketel dan nog besparing opleveren?

Edit: ik denk dat ik de kerst vakantie naast de ketel zit met mijn thermometer.
Wat voor ketel/thermostaat heb je ..... Er zijn er hier genoeg die je kunnen vertellen of dat werkelijk zo is (dat de ketel de temp aanpast) .... Hoef je je vakantie niet op te offeren :)

[ Voor 1% gewijzigd door Wolfram55 op 20-12-2017 10:47 . Reden: Thermostaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Niek_ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:02:
Heb goede hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen met de vloerverwarming hier. Ik krijg de temperatuur op de thermometer van het verdeelblok met geen mogelijkheid boven de 30 graden. Zelfs niet als ik de CV-watertemperatuur van de CV-ketel op 60 graden zet. Ik zou graag net even iets meer warmte (30-40 graden) de vloerverwarming insturen. Nu hangt hij steeds tussen de 25-30 graden. Heb ondertussen de thermostaatknop die op de verdeler zit er compleet vanaf gehaald, het pinnetje beweegt voor zover ik kan nagaan goed en is nu volledig naar buiten. Dan zou de temperatuur die het verdeelblok ingaat toch bijna hetzelfde moeten zijn als de CV-watertemperatuur?
[afbeelding]
Bij mij komt dat metertje ook nooit boven de 30 graad, zelfs niet als de cv ketel een groot deel van de dag op 45 graad staat te branden. De aanvoer leiding bij de verdeler is dan heet. M'n verdeler draai knop staat hier net iets onder de 40 graad. Ik vermoed dat die metertjes gewoon onnauwkeurig zijn, er zit er ook eentje bij m'n cv op de retour leiding die altijd een afwijking heeft van 10 graad, dus als je dat doortrekt kan het zijn dat het metertje op de verdeler ook dezelfde afwijking heeft, maar dat is gissen.

[ Voor 10% gewijzigd door tinustate op 20-12-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tinustate schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:16:
[...]
Ik vermoed dat die metertjes gewoon onnauwkeurig zijn, er zit er ook eentje bij m'n cv op de retour leiding die altijd een afwijking heeft van 10 graad, dus als je dat doortrekt kan het zijn dat het metertje op de verdeler ook dezelfde afwijking heeft, maar dat is gissen.
Is natuurlijk eenvoudig te testen door even de IR-thermometer op de verdeler te richten en te kijken wat hij voor temperaturen aangeeft. Elke respectabele CV-tweaker heeft zo'n IR-thermometer in huis toch ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

ThinkPadd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:21:
[...]

Is natuurlijk eenvoudig te testen door even de IR-thermometer op de verdeler te richten en te kijken wat hij voor temperaturen aangeeft. Elke respectabele CV-tweaker heeft zo'n IR-thermometer in huis toch ;) ?
Ohw, ik heb het puur op gevoel gedaan. (inregelen dan)
Zal heus niet optimaal zijn, maar het volstaat 8)

Temperaturen meten kan ook ik niet met mijn handjes :P

[ Voor 8% gewijzigd door MieJuul op 20-12-2017 10:37 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Ik doe het meestal ook met de handjes, als je wat vergelijkingsmateriaal hebt, waar je de temperatuur van weet, kun je de temperatuur redelijk goed inschatten. Natuurlijk niet exact op de graad.
Een richt thermometer staat overigens wel op de verlanglijst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
@Knowbody Is inderdaad niet handig om 60 graden de vloer in te sturen, maar door deze instelling weet ik in ieder geval zeker dat de aanvoerleiding ongeveer rond de 60 graden zit en hij voelde net onder de CV even heet als bij het verdeelblok. Heb de CV net weer op 40 graden teruggezet.

Ik zal zo eerst even een schematische tekening maken van het geheel. Er is door de vorige bewoner een uitbouw geplaatst en volgens mij hebben ze hier enkele aftakkingen voor gemaakt. Mogelijk dat deze lussen ervoor zorgen dat de boel kortgesloten is.

De aanvoerleiding richting de verdeler is momenteel rond de 40 graden. De leidingen de vloer in zijn amper warm te noemen. De thermostaat is er tussenuit. Ik zou dan de aanname doen dat de temperatuur van de aanvoerleiding 1-op-1 door moet komen in de leidingen die de vloer in gaan, toch?

@tinustate Denk dat de temperatuurmeter op de verdeler aardig goed zit, qua hoe het aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 21-09 08:32
Ik heb de indruk dat je de ruimte in 5 minuten van 15 naar 25°C wil opstoken met je vloerverwarming 8)7 Waarom zou je willen hogere temperatuur in je vloer stoppen?
Je vloer is een massief blok met grote massa, als je daar water door pompt wat een paar graden warmer is dan de vloer kan daar heel veel vermogen in, door het mengen van retour uit de vloer met aanvoer uit ketel blijft de temperatuur laag.
Niek_ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:38:
...De aanvoerleiding richting de verdeler is momenteel rond de 40 graden. De leidingen de vloer in zijn amper warm te noemen. De thermostaat is er tussenuit. Ik zou dan de aanname doen dat de temperatuur van de aanvoerleiding 1-op-1 door moet komen in de leidingen die de vloer in gaan, toch?...
Er wordt menging gedaan tussen retour uit de vloer en aanvoer CV, je verwacht dus water wat iets warmer is dan de huidige temperatuur van de vloer, als je boven de 30 à 35 °C ziet is er iets mis.
Te hete vloer schijnt trouwens nogal ongezond te zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Niek je verwacht eerder een capaciteitsprobleem door de aftakking maar het hangt af van de oppervlakte van de groepen.

Die thermostaat op de verdeler heeft niets te maken met het mengen. De aanvoerbalk onderin krijgt vers warm water + een deel water dat gemixt is met retourwater uit de bovenste balk.

Misschien als je de aftakking naar de uitbouw even dichtdoet dat het water in de vloer warmer wordt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@naftebakje de oppervlakte vd vloer moet onder de 29 graden blijven. Door er 35 in te stoppen zal de temperatuur aan de tegel niet zomaar boven die 29 uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
naftebakje schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:22:
Ik heb de indruk dat je de ruimte in 5 minuten van 15 naar 25°C wil opstoken met je vloerverwarming 8)7 Waarom zou je willen hogere temperatuur in je vloer stoppen?
Je vloer is een massief blok met grote massa, als je daar water door pompt wat een paar graden warmer is dan de vloer kan daar heel veel vermogen in, door het mengen van retour uit de vloer met aanvoer uit ketel blijft de temperatuur laag.

[...]
Er wordt menging gedaan tussen retour uit de vloer en aanvoer CV, je verwacht dus water wat iets warmer is dan de huidige temperatuur van de vloer, als je boven de 30 à 35 °C ziet is er iets mis.
Te hete vloer schijnt trouwens nogal ongezond te zijn.
Zeker niet, vloerverwarming is een trage verwarming en moet een hoop massa warm krijgen. Waar het mij om gaat is dat ik een aanvoertemperatuur van 40 graden (of 60 graden) heb en dat de aanvoerleidingen de vloer in niet warm lijken te worden. Ik verwacht dat deze aanvoerleidingen toch wel warm moeten aanvoelen na een tijdje.
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:25:
@Niek je verwacht eerder een capaciteitsprobleem door de aftakking maar het hangt af van de oppervlakte van de groepen.

Die thermostaat op de verdeler heeft niets te maken met het mengen. De aanvoerbalk onderin krijgt vers warm water + een deel water dat gemixt is met retourwater uit de bovenste balk.

Misschien als je de aftakking naar de uitbouw even dichtdoet dat het water in de vloer warmer wordt.
Ik ga dat zo ook eens proberen. Eerst maar eens een schematische tekening maken zodat duidelijk is waar alles naar toe gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Remco Tr schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:39:
Dit blok zit onder mn radiator. Kan je hier ook mee afstellen. De rest heeft voetventiel behalve deze.

[afbeelding]
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Niek een radiator in de aanbouw dichtdraaien gaat sneller dan een tekening maken 😎

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 20-12-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wat ik altijd begrepen heb is dat voetventielen officieel niet bedoeld zijn om te knijpen. Het werkt maar het gaat ook ruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:04:
[...]

Wat ik altijd begrepen heb is dat voetventielen officieel niet bedoeld zijn om te knijpen. Het werkt maar het gaat ook ruisen.
De foto van @Remco Tr laat kogel afsluitertjes zien.
Slecht en moeilijk mee te regelen.

Ik heb voetventielen met 8 slagen voordat ze dicht zijn. Heel goed te regelen. Zijn natuurlijk iets duurder en moeilijker te verkrijgen. (Hornbach)

[ Voor 0% gewijzigd door Seafarer op 20-12-2017 13:12 . Reden: tik vaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Seafarer schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:11:
[...]

De foto van @Remco Tr laat kogel afsluitertjes zien.
Slecht en moeilijk mee te regelen.

Ik heb voetventielen met 8 slagen voordat ze dicht zijn. Heel goed te regelen. Zijn natuurlijk iets duurder en moeilijker te verkrijgen. (Hornbach)
Prima.

Ze kunnen bijvoorbeeld gaan druppen. Als het werkt en je hebt er geen hinder van is het goed toch.
Officieel gebeurt het instellen van het debiet in de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:16:
[...]

Prima.

Ze kunnen bijvoorbeeld gaan druppen. Als het werkt en je hebt er geen hinder van is het goed toch.
Officieel gebeurt het instellen van het debiet in de aanvoer.
Officieel geen idee. _/-\o_
debiet is debiet.

Maar brokjes roest/vuil kunnen een geknepen retour makkelijker verstoppen. De voorkeur gaat dan ook uit om, voor de radiator te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Dank! Ze zitten erop dus zal het ermee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Niek_ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:02:
[afbeelding]
Ik ga ervan uit dat dit een menginjectie verdeler is. Denk bij zo'n verdeler niet "de thermostaat staat op 38 dus de aanvoertemperatuur mag iets hoger zijn en klaar". Zo werkt het niet. Kan natuurlijk wel, maar dan heb je veel tijd nodig. >:)

Bij dit soort verdelers zul je de aanvoertemperatuur hoger moeten zetten, als de vloer volledig moet opwarmen. Bijvoorbeeld op 70 graden. Een meng injectie verdeler pompt het water direct de diverse segmenten in. Het komt er bij een koude vloer helemaal koud uit en dat mengt zich weer met het warme water.

Voordat het water een redelijke temp heeft zodat je dat aan de vloer merkt ben je uren verder. Daarom worden er tegenwoordig vaker lage temperatuur verdelers gebruikt, deze mengen niet maar sturen het aangevoerde water direct de vloer in.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bert pit schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:42:
[...]

Ik ga ervan uit dat dit een menginjectie verdeler is. Denk bij zo'n verdeler niet "de thermostaat staat op 38 dus de aanvoertemperatuur mag iets hoger zijn en klaar". Zo werkt het niet. Kan natuurlijk wel, maar dan heb je veel tijd nodig. >:)

Bij dit soort verdelers zul je de aanvoertemperatuur hoger moeten zetten, als de vloer volledig moet opwarmen. Bijvoorbeeld op 70 graden. Een meng injectie verdeler pompt het water direct de diverse segmenten in. Het komt er bij een koude vloer helemaal koud uit en dat mengt zich weer met het warme water.

Voordat het water een redelijke temp heeft zodat je dat aan de vloer merkt ben je uren verder. Daarom worden er tegenwoordig vaker lage temperatuur verdelers gebruikt, deze mengen niet maar sturen het aangevoerde water direct de vloer in.
Wat is dit voor een onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Beetje ongenuanceerd, verklaar je nader. Maar wel een goed verhaal aub, geen onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit mag best wat subtieler. Ook voegt je post op deze manier letterlijk niks toe.
Geef dan in ieder geval een uitleg wat er niet aan klopt om je post nog nuttig te maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kan iemand mij zeggen of anderstaande website "realistische" cijfers geeft voor de berekening van vermogen voor een brander.
Een vriend van mij heeft bij een installateur offerte laten maken en raad een ketel aan van 26kW.
Enige wat de installateur deed was radiotoren tellen... Dat sinds zwaar geinvesteerd is in naisolatie hield hij absoluut geen rekening mee.
Waardoor die 26kW volgens mijn buikgevoel dus veel teveel is. Als ik alles mooi ingeef op de website, kom ik op een resultaat van 12kW. Sanitair warm water terzijde gelaten, is er nog iets wat de website over het hoofd ziet?

https://www.bouw-energie....n/warmteverliesberekening

EPC van de woning is zowat gehalveerd (350-->170) Lijkt mij toch dat dat voor iets mag meetellen.
Van de oude stookolieketel is niet zichtbaar wat zijn vermogen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
bert pit schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:42:
[...]

Ik zal mijn best doen.

De 38 graden is een maximaal thermostaat, dit laat alles door tot 38 graden aanvoer.

Het noemen van 70 graden is best onzin. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde om met die temperatuur te vertrekken bij de ketel. Je kunt het doen als de vloerverwarming bedoeld is als bijverwarming en de radiatoren als hoofd. Ik zou echter niet hoger dan 40-45 graden instellen als maximaal aanvoertemp van de ketel. Radiatoren werken daar ook goed op.

Het gebruiksprotocol bij vloerverwarming is vanwege de traagheid om continue te stoken met weinig nachtverlaging. De vloer op temperatuur houden.
Dan loopt de retourtemperatuur op en kruipt deze richting de waarde van de aanvoer. Het mengen van die twee temperaturen resulteert in een zeer kleine daling tov de aanvoertemperatuur. En de vloer voelt warm aan.

Bij opstarten is het water koud en stop je er 40 in dan gemengd met retour van minder dan 20 geeft op de meter een temperatuur onder de 30.
Maar is de vloer warm en de ruimte op temperatuur dan hoef je er maar 30 in te stoppen, de retour is dan bijv 28 en gemengd gaat er 29 in. Ongeveer.
Bij een ketel is 30 lastig, meestal levert de ketel richting minimaal zo'n 38 graden.
Bij een warmtepomp werkt 30 prima.

Lage temperatuur verdelers is een ander verhaal. Die kunnen nog steeds mengen maar er is een retourventiel waarmee de mate van mengen kan worden ingesteld. Daarmee kan ook de verdeler ingesteld worden tussen hydraulisch actief en neutraal.
Het is echter nog steeds een open verdeler.

Een gesloten verdeler heeft geen pomp en aanvoer en retour zien elkaar niet. Gesloten systeem.
Een degelijke verdeler moet je niet gebruiken wanneer je hoge aanvoer temperatuur kunt verwachten zoals bij een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joindry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:24:
Kan iemand mij zeggen of anderstaande website "realistische" cijfers geeft voor de berekening van vermogen voor een brander.
Een vriend van mij heeft bij een installateur offerte laten maken en raad een ketel aan van 26kW.
Enige wat de installateur deed was radiotoren tellen... Dat sinds zwaar geinvesteerd is in naisolatie hield hij absoluut geen rekening mee.
Waardoor die 26kW volgens mijn buikgevoel dus veel teveel is. Als ik alles mooi ingeef op de website, kom ik op een resultaat van 12kW. Sanitair warm water terzijde gelaten, is er nog iets wat de website over het hoofd ziet?

EPC van de woning is zowat gehalveerd (350-->170) Lijkt mij toch dat dat voor iets mag meetellen.
Wat kan je met het (waarschijnlijk) kloppende resultaat van max.! 12 kW warmteverlies @ -10°C m.b.t. de aanschaf van een cv-ketel doen?

Eigenlijk niet zoveel in Nederland. Waarom?
Omdat je geen NL cv-ketel kan krijgen welke tussen x kW en 12 kW kan moduleren.
De kleinste uitvoeringen moduleren tussen de ca. 4 kW en 18 kW.
In het buitenland kan je wel cv-ketels kopen met 0,9 - 9 kW vermogensbereik.

Een heel belangrijk aspect om gas te besparen zijn de systeemtemperaturen:

Wat is je huidige aanvoer en vooral retourtemperatuur? -
Ik hoop voor jou dat je nu iets van 40 - 45 °C aanvoer en ca. 30 °C retour hebt,
want je hebt natuurlijk je afgiftesysteem (radiatoren, convectoren) voor lage temperatuurverwarming
aangepast, overal moderne thermostaatkranen geplaatst en alles hydraulisch gebalanceerd.

YMMV

Ook ik heb geen rekening gehouden met de warmwaterbehoefte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

dunklefaser schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:28:
[...]

Wat kan je met het (waarschijnlijk) kloppende resultaat van max.! 12 kW warmteverlies @ -10°C m.b.t. de aanschaf van een cv-ketel doen?

Eigenlijk niet zoveel in Nederland. Waarom?
Omdat je geen NL cv-ketel kan krijgen welke tussen x kW en 12 kW kan moduleren.
De kleinste uitvoeringen moduleren tussen de ca. 4 kW en 18 kW.
In het buitenland kan je wel cv-ketels kopen met 0,9 - 9 kW vermogensbereik.

Een heel belangrijk aspect om gas te besparen zijn de systeemtemperaturen:

Wat is je huidige aanvoer en vooral retourtemperatuur? -
Ik hoop voor jou dat je nu iets van 40 - 45 °C aanvoer en ca. 30 °C retour hebt,
want je hebt natuurlijk je afgiftesysteem (radiatoren, convectoren) voor lage temperatuurverwarming
aangepast, overal moderne thermostaatkranen geplaatst en alles hydraulisch gebalanceerd.

YMMV

Ook ik heb geen rekening gehouden met de warmwaterbehoefte!
Al die zaken zijn niet gebeurd, want het gaat hier over een gevalletje van oude stookoliebrander die vervangen moet worden en best snel. Aankoop van bestaand huis, brander met roest, lekkage, ... Gas ligt er nog niet, maar geniet wel de voorkeur. Optimaliseren is iets voor na de installatie.Nu moet dus voornamelijk het vermogen bepaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joindry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:33:
[...]

Al die zaken zijn niet gebeurd, want het gaat hier over een gevalletje van oude stookoliebrander die vervangen moet worden en best snel. Aankoop van bestaand huis, brander met roest, lekkage, ... Gas ligt er nog niet, maar geniet wel de voorkeur. Optimaliseren is iets voor na de installatie.Nu moet dus voornamelijk het vermogen bepaald worden.
O.k. - olie, daar heb ik (natuurlijk?) überhaupt geen rekening mee gehouden.
Maar ook bij een 1:1 overgang op gas ik zou toch de aspecten welke ik noemde direct
meenemen. Je bespaart zeker duidelijk meer en ook het comfort is beter.
Wat het vermogen betreft wordt een combiketel eigenlijk op het benodigde warmwater vermogen
bemeten (cw 3, 4, 5) en dat is meestal ruim hoger dan het vermogen voor cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Met hoeveel mensen wonen jullie in de woning ?

Edit:

Hier een overzicht van de klasse van cv ketels.
Zoals hierboven gezegd is hoeveel warm water heb je nodig.

https://welke-kiezen-kope...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php

[ Voor 70% gewijzigd door MdO82 op 20-12-2017 23:07 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

MdO82 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:56:
Met hoeveel mensen wonen jullie in de woning ?
2, maar er zou best voorzien worden op de groei denk ik. (zoals eerder gezegd, niet mijn huis)

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Joindry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:24:

Zoals andere reacties hierboven ook vermelden is in Nederland de warmwaterbehoefte leidend voor welke CW klasse een ketel moet worden. Erg vreemd dat de installateur hier dus niet op heeft gelet. Goed is om na te gaan op basis van welke bevindingen hij voor een 26 KW variant heeft gekozen.

Je zal de belangen van een installateur moeten begrijpen om de goede vragen te kunnen stellen. Een grotere ketel levert hem waarschijnlijk een groter inkoopvoordeel. Daarnaast laat een grotere ketel voor de doorsnee klant een indruk achter dat het huis beter wordt verwarmt. En vanwege de verbeterde HR techniek zal het verbruikt ook (slechts beperkt) verbeteren.

Je zal aan hem duidelijk moeten maken dat je energiezuinigheid een zeer belangrijk aspect vind. Aan de hand van dit forum weet je snel of hij van wanten weet. Als je een slecht voorgevoel hebt laat dan gewoon een andere installateur komen.

• naftebakje
  • Laatst online: 21-09 08:32
Joindry schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:33:
[...]Al die zaken zijn niet gebeurd, want het gaat hier over een gevalletje van oude stookoliebrander die vervangen moet worden en best snel. Aankoop van bestaand huis, brander met roest, lekkage, ... Gas ligt er nog niet, maar geniet wel de voorkeur. Optimaliseren is iets voor na de installatie.Nu moet dus voornamelijk het vermogen bepaald worden.
Hoofdvraag blijft imho of er ook warm water uit die ketel moet komen.
Zo nee ==> nuttig om voor kleinere ketel te kijken.
Wil je wel water, dan heb je 2 opties:
- een te zware ketel naar verwarming toe, die wel voldoende warm water kan leveren. Dit is de standaardsituatie (heb ik ook, al kwam bij mij de installateur met een 40KW combiketel, heb ik geweigerd en 28KW ketel is geïnstalleerd).
- of een voldoende lichte ketel naar verwarming toe, met als risico dat je op een koude dag het net niet warm genoeg krijgt, waarbij je met een buffervat moet werken om voldoende warm water te hebben om bad/douche gemakkelijk te gebruiken (met zijn efficiëntieverliezen en extra kosten naar installatie toe).

Volgens mij kom je dan standaard uit op een iets te zware combiketel, voordelen wegen op tegen de nadelen.

Situatie wordt wel anders als je reeds een buffervat hebt of in de nabije toekomst voorziet (warmtepomp, zonneboiler, CV-houtkachel,...), dan heb je de boiler "gratis" en kan je gaan optimaliseren naar minimale gasketel om de koudste dagen te overwinnen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Joindry

Joindry

Installateur stelde blijkbaar geen boilervat op in de offerte, omdat eigenaars aangaven zo goed als nooit op 2 bronnen warm water nodig te hebben tezelfdertijd.

Ik had geen idee dat dat eigenlijk een optie was, geen boilervat, van een moment dat je een brander neemt met een hoger vermogen is het dus mogelijk continu voldoende verwarmd water te leveren.
Denk wel dat dat mijn voornaamste vraag oplost.

• Nils N
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
https://afbeelding.im/mELr5wnX

Temperatuur aanvoer en retour bij CV gemeten (CV op 65 graden ingesteld)
• Woensdag 13 december 20:00 aangesloten (vloerverwarming stand pomp : 2, 40 graden) radiator wc op stand 2
• Donderdag 14 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 2, 40 graden) radiator wc op stand max
• Vrijdag 15 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 1, 40 graden) radiator wc op stand max
• Zaterdag 16 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 1, 40 graden) radiator wc op stand max, radiator badkamer helemaal open

in de grafiek kan ik zien dat het veranderen van de vloerverwarming van stand 2 naar 1 geen temperatuur verandering op de retour van mijn cv oplevert. woonkamer blijft ook op stand 1 netjes 20 graden. tevens is de aanvoer altijd rond de 50 graden (woonkamer thermostaat staat altijd op 20graden), en de retour rond de 40 a 42 graden is dit niet heel weinig verschil? ook als ik speel met het knijpen van de radiator kranen zie ik geen verschil?

[ Voor 9% gewijzigd door Nils N op 22-12-2017 08:35 ]

• MdO82
Nils N schreef op donderdag 21 december 2017 @ 17:53:
IK WIL OP DEZE PLEK een afbeelding van een temperatuur logger van mijn CV toevoegen hoe doe ik dan? kan alleen maar een link toevoegen? en geen afbeelding van mijn pc, klopt dat?

Temperatuur aanvoer en retour bij CV gemeten (CV op 65 graden ingesteld)
• Woensdag 13 december 20:00 aangesloten (vloerverwarming stand pomp : 2, 40 graden) radiator wc op stand 2
• Donderdag 14 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 2, 40 graden) radiator wc op stand max
• Vrijdag 15 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 1, 40 graden) radiator wc op stand max
• Zaterdag 16 december 20:00 (vloerverwarming stand pomp : 1, 40 graden) radiator wc op stand max, radiator badkamer helemaal open

in de grafiek kan ik zien dat het veranderen van de vloerverwarming van stand 2 naar 1 geen temperatuur verandering op de retour van mijn cv oplevert. woonkamer blijft ook op stand 1 netjes 20 graden. tevens is de aanvoer altijd rond de 50 graden (woonkamer thermostaat staat altijd op 20graden), en de retour rond de 40 a 42 graden is dit niet heel weinig verschil? ook als ik speel met het knijpen van de radiator kranen zie ik geen verschil?
Upload hier je plaatje https://afbeeldinguploaden.nl en plak de link hier.
Dat kan op 2 manieren de_loc atie_naar_de_afbeelding.jpg plaatsen tussen [img][/img] of klik op het plaatje boven het reactieveld (naast de link knop)

2250 WP Zuid PVoutput

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een nieuwbouwwoning die zojuist is opgeleverd en de radiator in de badkamer is als volgt aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fHEnKQ061hQfpgIxNEZlYBDB/thumb.jpg

Op internet kom ik eigenlijk alleen maar H-onderblokken tegen, wat is nu precies het verschil met wat ik heb en een H-onderblok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Knowbody schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:54:
[...]

Ik zal mijn best doen.

De 38 graden is een maximaal thermostaat, dit laat alles door tot 38 graden aanvoer.

Het noemen van 70 graden is best onzin. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde om met die temperatuur te vertrekken bij de ketel. Je kunt het doen als de vloerverwarming bedoeld is als bijverwarming en de radiatoren als hoofd. Ik zou echter niet hoger dan 40-45 graden instellen als maximaal aanvoertemp van de ketel. Radiatoren werken daar ook goed op.

Het gebruiksprotocol bij vloerverwarming is vanwege de traagheid om continue te stoken met weinig nachtverlaging. De vloer op temperatuur houden.
Dan loopt de retourtemperatuur op en kruipt deze richting de waarde van de aanvoer. Het mengen van die twee temperaturen resulteert in een zeer kleine daling tov de aanvoertemperatuur. En de vloer voelt warm aan.

Bij opstarten is het water koud en stop je er 40 in dan gemengd met retour van minder dan 20 geeft op de meter een temperatuur onder de 30.
Maar is de vloer warm en de ruimte op temperatuur dan hoef je er maar 30 in te stoppen, de retour is dan bijv 28 en gemengd gaat er 29 in. Ongeveer.
Bij een ketel is 30 lastig, meestal levert de ketel richting minimaal zo'n 38 graden.
Bij een warmtepomp werkt 30 prima.

Lage temperatuur verdelers is een ander verhaal. Die kunnen nog steeds mengen maar er is een retourventiel waarmee de mate van mengen kan worden ingesteld. Daarmee kan ook de verdeler ingesteld worden tussen hydraulisch actief en neutraal.
Het is echter nog steeds een open verdeler.

Een gesloten verdeler heeft geen pomp en aanvoer en retour zien elkaar niet. Gesloten systeem.
Een degelijke verdeler moet je niet gebruiken wanneer je hoge aanvoer temperatuur kunt verwachten zoals bij een gasketel.
De poster moet gewoon zijn aanvoertemperatuur verhogen als de vloer koud is/blijft. Eenmaal op temperatuur kan het weer omlaag. Punt is dat wanneer je op 40 graden aanvoert bij een wat ouder type mengverdeler en het komt er op 20 graden uit, dan resteert een mengtemperatuur van circa 30 graden als je 1/1 mengt. Echter het wordt meer segmenten ingepompt. Wordt het bijvoorbeeld 6 segmenten ingepompt dan blijft er praktisch geen warm water meer over en dat is exact wat hij aangeeft. Verhogen dus, probleem opgelost.
Het is prima om te streven naar een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur, wat in dit forum zeer goed omschreven wordt, maar het comfort level is wel bepalend voor datgene wat er mogelijk is.
Tenzij natuurlijk zijn debiet of vermogen van de ketel te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@bert pit

Ben je het met me eens dat de 20 graden niet continue is ( dan zouden er ramen en deuren open moeten staan) maar oploopt omdat de temperatuur in het vertrek ook oploopt.

In de praktijk gaat die retourtemperatuur van 20 oplopen richting de waarde van de aanvoertemperatuur. De vloer geeft nog weinig vermogen af aan de ruimte, die een stabiele temperatuur krijgt.

Je moet echter wel lang stoken en niét steeds in korte stukjes want dan moet de temperatuur wel omhoog om dezelfde energie in minder tijd om de ruimte te pompen. Echter de vloer houdt niet van hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nils N
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
MdO82 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:59:
[...]

Upload hier je plaatje https://afbeeldinguploaden.nl en plak de link hier.
Dat kan op 2 manieren de_loc atie_naar_de_afbeelding.jpg plaatsen tussen [[url=" "]afbeelding[/url]] of klik op het plaatje boven het reactieveld (naast de link knop)
Afbeeldingslocatie: https://afbeelding.im/mELr5wnX

krijg hem er maar niet in, ondanks dat de link naar afbeelding uploaden prima werkt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Ik kwam dit super interessante topic tegen en heb zowaar de volledige TS doorgelezen. In ons huis (bouwjaar 1979) dat we vorig jaar gekocht hebben wil ik namelijk ook het verbruik wat terugbrengen. De vorige eigenaar had er in 2012 al een nieuwe hoogrendement ketel ingehangen (Vaillant ecotec plus vcw 346/3-5).

Ons verbruik hou ik wekelijks bij, voor 2017 ligt dit nu voorlopig op 1270m³ wat neerkomt op 14617 kwh aan gas. Dit verbruik wil ik gaan verlagen.

Wat we eigenlijk vanaf het begin we er wonen al doen is enkel verwarmen wanneer het nodig is. Als er niemand thuis is en 's nachts gaat de verwarming altijd op 17°C. We verwarmen ook enkel maar de keuken en woonkamer als we thuis zijn. Andere ruimten zoals de bureau en badkamer verwarmen we enkel als we er gebruik van maken.
Voor de rest zetten we nu ook wel tijdens de koude winternachten de verwarming een aantal uur op in onze slaapkamer omdat ons zoontje van 3maanden nog bij ons slaapt en wanneer we de verwarming niet aanzetten de temperatuur er kan dalen tot rond de 10°C. Voor de geboorte van onze zoon deden we dit eigenlijk nooit omdat we liever gezellig onder een warm deken lagen. :)

In ons huis hangen overal convectoren (dus niet de moderne radiatoren die hier zo vaak aan bod komen). Aangezien dit doorstromers zijn kan ik mijn installatie dus niet gaan tunen aan de radiatoren zoals in de TS beschreven wordt. Er zitten ook geen voetventielen ofzo op dus veel kan ik niet doen lijkt mij.

De ketel wordt nu nog door de originele thermostaat aangestuurd (Theben analoge klok thermostaat aan/uit). Ik heb nu dus een modulerende thermostaat van Tado besteld om hem te vervangen. Door het moduleren van het vermogen zou naar het schijnt al een vermindering van 10% in het verbruik mogelijk zijn volgens de Vaillant technieker die vorige week onze ketel van een onderhoudsbeurt voorzien heeft.
Volgende week zal ik die kunnen installeren en kan ik ons verwarmingschema hopelijk nog beter op punt stellen.

Beneden heben we overal dubbel glas, datum die er in staat is 1978 dus dat zal ook wel niet zo goed isoleren als nieuwe beglazing.
Op de bovenverdieping hebben we nog enkel glas maar aangezien we daar niet veel verwarmen maakt dat niet al te veel uit denk ik? Het eerste grote project die we willen doen is onze ramen en buitendeuren vernieuwen (14 ramen en 2 buitendeuren).
We zouden dit liefst in een keer doen maar daar hebben we momenteel nog niet genoeg budget voor. We kunnen het ook in 2 keer laten doen dus bvb eerst de bovenverdieping en dan een paar jaar later de benedenverdieping. Ik vraag mij wel af wat we dan best eerst kunnen doen. Het enkel glas vervangen waar we toch niet al te veel verwarmen of het dubbel glas waar we de ruimtes dus wel dagelijks verwarmen?

De spouwmuren zijn momenteel nog leeg, die wil ik dus ooit wel laten isoleren alhoewel ik er ook al negatieve dingen overgelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustate
Vraagje:

branderstarttijd

Misschien interessant voor iemand:
branderstarttijdtijd tussen
20:45-20:505
21:36-21:40445
22:26-22:30445
23:15-23:19445
0:01-0:07540
0:45-0:531040
1:27-1:391035
2:09-5:2019020
8:50-8:545210
9:38-9:43540
10:20-10:27740

Dit zijn de branderstarts als afkoelsnelheid op isense op "langzaamst" staat. Het gequote tabelletje is afkoelsnelheid "langzamer".

Het verschil tussen langzamer en langzaamst is dat de tijd tussen branderstarts van 25-30 minuten naar 40-45 minuten gaat. Spaart weer wat m3's ;)

Vind het wel jammer dat je het niet compleet kan afzetten...

[ Voor 4% gewijzigd door tinustate op 23-12-2017 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 19-09 09:00
glennvho schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:05:
Ik kwam dit super interessante topic tegen en heb zowaar de volledige TS doorgelezen. In ons huis (bouwjaar 1979) dat we vorig jaar gekocht hebben wil ik namelijk ook het verbruik wat terugbrengen. De vorige eigenaar had er in 2012 al een nieuwe hoogrendement ketel ingehangen (Vaillant ecotec plus vcw 346/3-5).

Ons verbruik hou ik wekelijks bij, voor 2017 ligt dit nu voorlopig op 1270m³ wat neerkomt op 14617 kwh aan gas. Dit verbruik wil ik gaan verlagen.

Wat we eigenlijk vanaf het begin we er wonen al doen is enkel verwarmen wanneer het nodig is. Als er niemand thuis is en 's nachts gaat de verwarming altijd op 17°C. We verwarmen ook enkel maar de keuken en woonkamer als we thuis zijn. Andere ruimten zoals de bureau en badkamer verwarmen we enkel als we er gebruik van maken.
Voor de rest zetten we nu ook wel tijdens de koude winternachten de verwarming een aantal uur op in onze slaapkamer omdat ons zoontje van 3maanden nog bij ons slaapt en wanneer we de verwarming niet aanzetten de temperatuur er kan dalen tot rond de 10°C. Voor de geboorte van onze zoon deden we dit eigenlijk nooit omdat we liever gezellig onder een warm deken lagen. :)

In ons huis hangen overal convectoren (dus niet de moderne radiatoren die hier zo vaak aan bod komen). Aangezien dit doorstromers zijn kan ik mijn installatie dus niet gaan tunen aan de radiatoren zoals in de TS beschreven wordt. Er zitten ook geen voetventielen ofzo op dus veel kan ik niet doen lijkt mij.

De ketel wordt nu nog door de originele thermostaat aangestuurd (Theben analoge klok thermostaat aan/uit). Ik heb nu dus een modulerende thermostaat van Tado besteld om hem te vervangen. Door het moduleren van het vermogen zou naar het schijnt al een vermindering van 10% in het verbruik mogelijk zijn volgens de Vaillant technieker die vorige week onze ketel van een onderhoudsbeurt voorzien heeft.
Volgende week zal ik die kunnen installeren en kan ik ons verwarmingschema hopelijk nog beter op punt stellen.

Beneden heben we overal dubbel glas, datum die er in staat is 1978 dus dat zal ook wel niet zo goed isoleren als nieuwe beglazing.
Op de bovenverdieping hebben we nog enkel glas maar aangezien we daar niet veel verwarmen maakt dat niet al te veel uit denk ik? Het eerste grote project die we willen doen is onze ramen en buitendeuren vernieuwen (14 ramen en 2 buitendeuren).
We zouden dit liefst in een keer doen maar daar hebben we momenteel nog niet genoeg budget voor. We kunnen het ook in 2 keer laten doen dus bvb eerst de bovenverdieping en dan een paar jaar later de benedenverdieping. Ik vraag mij wel af wat we dan best eerst kunnen doen. Het enkel glas vervangen waar we toch niet al te veel verwarmen of het dubbel glas waar we de ruimtes dus wel dagelijks verwarmen?

De spouwmuren zijn momenteel nog leeg, die wil ik dus ooit wel laten isoleren alhoewel ik er ook al negatieve dingen overgelezen heb.
Ik heb een hoekwoning uit 1972 en al ongeveer 10 jaar bezig om het huis te verduurzamen. Mijn grootste besparing heb ik gerealiseerd door alle kozijnen met enkel glas te vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas. Ik was geschokt door de enorme besparing die dat heeft opgeleverd: ~30%. Boven is het nooit meer koud en stoken is er behalve de badkamer eigenlijk ook niet meer nodig.

Vergeet niet dat als het op de bovenverdieping 10 graden wordt, dat er veel warmtetransmissie plaats vind door het plavond/vloer bovenverdieping waar alle warme lucht van de woonkamer naar opstijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Wolfram55 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:01:
[...]

Wat voor ketel/thermostaat heb je ..... Er zijn er hier genoeg die je kunnen vertellen of dat werkelijk zo is (dat de ketel de temp aanpast) .... Hoef je je vakantie niet op te offeren :)
Sorry voor de late reactie.

Ik heb een Remeha ketel, Tzerra 28c plus. Een thermosmart 'slimme' thermostaat die in de woonkamer hangt. Deze thermostaat is via OpenTherm aangesloten. De woonkamer heeft een oppervlakte van 24m2 en een inhoud van 62m3. In de woonkamer is er vloer verwarming aanwezig met 2 kringen die volgens de vorige bewoner vooral bedoelt was als 'bij verwarming'. Er hangen ook nog twee radiatoren waarvan ik er 1 gebruik voor het opwarmen. Deze is door middel van de radiator knop geknepen. Het is een twee plaats radiator van 160 bij 40 cm (b x h).
Dan gebruik ik ook nog de radiator in de keuken (daar bevind ik me op het moment het meest). De keuken heeft een oppervlakte van 7.2m2 en een inhoud van 19m3. Ook daar hangt een twee plaats radiator van 65 bij 60 cm (b x h).
De uitgangs temperatuur van de ketel is 58 graden (handmatig ingesteld) en de ingangstemperatuur van de ketel in is 38 graden.
De thermostaatknop van de vloerverwarming hangt in de bijkeuken en staat in gesteld op 40 graden.

Wat ik kan doen is de handmatige temperatuur op max zetten (90 graden) maar ik heb geen idee wat de ketel/thermostaat combinatie gaat doen op dat moment. Thermosmart heeft de OT gegevens niet meer beschikbaar gemaakt.
Ik kan in de handleiding van de ketel niet vinden dat ik de pomp snelheid aan kan passen. Het minimale vermogen voor het CV circuit staat aangegeven als 5.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Derby schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:49:
[...]

Sorry voor de late reactie.

Ik heb een Remeha ketel, Tzerra 28c plus. Een thermosmart 'slimme' thermostaat die in de woonkamer hangt. Deze thermostaat is via OpenTherm aangesloten. De woonkamer heeft een oppervlakte van 24m2 en een inhoud van 62m3. In de woonkamer is er vloer verwarming aanwezig met 2 kringen die volgens de vorige bewoner vooral bedoelt was als 'bij verwarming'. Er hangen ook nog twee radiatoren waarvan ik er 1 gebruik voor het opwarmen. Deze is door middel van de radiator knop geknepen. Het is een twee plaats radiator van 160 bij 40 cm (b x h).
Dan gebruik ik ook nog de radiator in de keuken (daar bevind ik me op het moment het meest). De keuken heeft een oppervlakte van 7.2m2 en een inhoud van 19m3. Ook daar hangt een twee plaats radiator van 65 bij 60 cm (b x h).
De uitgangs temperatuur van de ketel is 58 graden (handmatig ingesteld) en de ingangstemperatuur van de ketel in is 38 graden.
De thermostaatknop van de vloerverwarming hangt in de bijkeuken en staat in gesteld op 40 graden.

Wat ik kan doen is de handmatige temperatuur op max zetten (90 graden) maar ik heb geen idee wat de ketel/thermostaat combinatie gaat doen op dat moment. Thermosmart heeft de OT gegevens niet meer beschikbaar gemaakt.
Ik kan in de handleiding van de ketel niet vinden dat ik de pomp snelheid aan kan passen. Het minimale vermogen voor het CV circuit staat aangegeven als 5.5 kW.
Geen probleem hoor.
Er zullen er best zijn die hier wat zinnigs over kunnen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

glennvho schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:05:

.....

1270 m³ gas = 14617 kWh??? => 11,51 kWh/m³ - Wat voor gas gebruik je?
Groninger gas is maximaal 9,769 kWh/m³ (b.w.)

Naast de plaatsing van kozijnen met HR++ glas (Ug <=1,0) zoals al door @bert74 aangegeven, zou ik de spouwmuur tegelijkertijd isoleren. Met 2 energiebesparingsmaatregelen kom je volgend jaar waarschijnlijk weer in aanmerking voor extra subsidie. Verder kan je bij de gemeente naar voordelige energiebesparingsleningen informeren.

Welke aanvoer- en retourtemperaturen heb je bij ca. 0°C tot 5°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
dunklefaser schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:48:
[...]

1270 m³ gas = 14617 kWh??? => 11,51 kWh/m³ - Wat voor gas gebruik je?
Groninger gas is maximaal 9,769 kWh/m³ (b.w.)

Naast de plaatsing van kozijnen met HR++ glas (Ug <=1,0) zoals al door @bert74 aangegeven, zou ik de spouwmuur tegelijkertijd isoleren. Met 2 energiebesparingsmaatregelen kom je volgend jaar waarschijnlijk weer in aanmerking voor extra subsidie. Verder kan je bij de gemeente naar voordelige energiebesparingsleningen informeren.

Welke aanvoer- en retourtemperaturen heb je bij ca. 0°C tot 5°C?
Had ik er misschien moeten bijzetten maar ik woon in België. Volgens de site van de VREG is dat de waarde voor mijn gas dus vandaar de berekening.

De spouwmuren zou ik dan inderdaad tegelijk kunnen doen want daar krijgen we hier dan een hogere subsidie voor.

De router temperatuur zou ik eens moeten meten maar daarvoor zal ik mij eerst een meettoestel moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Spixo schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:52:
Ik heb een nieuwbouwwoning die zojuist is opgeleverd en de radiator in de badkamer is als volgt aangesloten:

[afbeelding]

Op internet kom ik eigenlijk alleen maar H-onderblokken tegen, wat is nu precies het verschil met wat ik heb en een H-onderblok?
Even een subtiele kick. Zit nog met deze vraag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 07:20
Spixo schreef op donderdag 21 december 2017 @ 19:52:

[afbeelding]

Volgens mij is er geen verschil, je hebt een kraan en een voetventiel. Wellicht is het goedkoper dan een H-blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Spixo schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:54:
[...]

Een H blok kan handig zijn bij het storten van een vloer. De hart afstand van de pijpen blijft altijd gelijk wegens het brugje.
2 Twee losse leidingen kunnen iets verschuiven tijdens het storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25
Hoi ik ben op zoek naar een reduceer ventiel of regelventiel, ik weet niet hoe jullie het noemen om de doorvoer in een 15 mm cv leiding te beperken. Ik zoek een dubbel knelfitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Spixo schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:54:
[...]

Een H blok heeft toch ook meestal geen handbediende kraan (enkel een inbus of schroevedraaier optie om dicht te zetten ?) en als die er wel is kost dat redelijk wat meer zie ik net.

https://www.google.nl/sea...949#imgrc=CJUyojEBPHo2TM:

dus nu heb je op dezelfde ruimte een kraan en een ventiel die beide dichtkunnen dus weer een H idee. Tevens scheelt het ruimte anders had de kraan boven het H blok gekomen

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 26-12-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:20
@mark184 Ik denk dat je op 'voetventiel' meer zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Ontdekte laatste dat mijn CV installatie een Spirotech Ontluchter bevat! Tegelijkertijd hoor ik het hier en daar nog wel eens 'vallen' maar meerdere keren ontluchten heeft geen lucht opgeleverd.

Als ik het goed begrijp zou de ontluchter het ook moeten oppakken maar ik vraag mij af of deze nog goed functioneert. Vorige bewoners hebben denk ik een keer wat slordig geverfd. Iemand tips qua onderhoud of controleren of het nog naar behoren functioneert? Kan online alleen nog maar de brochure vinden maar geen handleiding of iets dergelijks.

Spirotech 1

Spirotech 2

Spirotech 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Banjy Zit hij tegen het plafond aan? Volgens mij moet zo'n ding rechtop staan, ik vraag mij af of de lucht nu wel goed naar boven kan stromen.

Wellicht een idee om hem te vervangen, deze ziet er niet al te fris meer uit (niet alleen door de verf, ook door de groene oxidatie). Ik zou dan zorgen dat je hem ook volledig rechtop kan plaatsen.

Verticaal/horizontale montage: https://www.warmteservice...ren-22-mm-klem/p/49653165

Of voor een horizontale leiding only: https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653105 (lijkt iets goedkoper te zijn)

Geen radiator op de hoogste plek in huis waar je kunt ontluchten?

Ranzige boel ook met die klodders PUR, steek dat er eens af met een plamuurmes/stanleymes en haal er een kwastje langs :>

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
ThinkPadd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:08:
@Banjy Zit hij tegen het plafond aan? Volgens mij moet zo'n ding rechtop staan, ik vraag mij af of de lucht nu wel goed naar boven kan stromen.

Wellicht een idee om hem te vervangen, deze ziet er niet al te fris meer uit (niet alleen door de verf, ook door de groene oxidatie). Ik zou dan zorgen dat je hem ook volledig rechtop kan plaatsen.

Verticaal/horizontale montage: https://www.warmteservice...ren-22-mm-klem/p/49653165

Of voor een horizontale leiding only: https://www.warmteservice...aal-22-mm-klem/p/49653105 (lijkt iets goedkoper te zijn)

Geen radiator op de hoogste plek in huis waar je kunt ontluchten?

Ranzige boel ook met die klodders PUR, steek dat er eens af met een plamuurmes/stanleymes en haal er een kwastje langs :>
Is de horizontale variant zo te zien die niet geheel verticaal kan staan door het plafond. Als ik kijk naar hoe het volgens mij zou moeten werken zou het nog kunnen werken. Gaat er immers om dat lucht vast komt te zitten in de 'top' die bij voldoende lucht(druk) vervolgens via de vlotter naar buiten duwt.

Zou het liefst willen kijken of het nog lukt met deze. Vervangen is immers de hele installatie water vrij maken. Zit er sowieso al aan te denken om volgend jaar een nieuwe ketel te nemen (huidige is dan 15 jaar) en dan moet er ook een vuilafscheider bij voor de zuinige modulerende pomp. Denk nog steeds dat ik soms wat deeltjes door de leiding hoor gaan maar dat kan ook gewoon lucht zijn. En op sommige hoge punten zitten ontluchters maar daar krijg ik dus alleen water uit.

Oh en de PUR klodder is geheel uit zicht en geen last van + moeilijk bereikbaar is wat mij betreft gewoon nog maar even laten zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
Even een opmerking over het al-dan-niet verlagen van de max aanvoertemperatuur .....

@DJKroon is van mening ( als ik het goed onthouden heb ) om die niet te verlagen. Op zijn advies :) heb ik dat netjes gedaan en sinds het begin van het stookseizoen daar ook geen problemen mee gehad.
Alles standaard ..... thermostaat & ketel. Thermostaat op auto en niet aan geweest. Hem de tijd gegeven te "leren" :).

Afgelopen dagen was ik wat later uit- en in bed dus om 's morgens niet een paar uur voor de kat .... enzo te laten stoken de thermostaat op auto gezet zodra ik uit bed ging.
Gisteren en eergisteren was dat niet zo'n probleem maar vanmorgen kreeg hij het opeens op zijn heupen.

Hij verstookte 2 m3 in 1:15 uur tegenover andere dagen 2 m3 in dikke 4 uur ..... !!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nTiyzN3MVDmwFOScBMUMJruN/full.png

De buitentemperatuur is ook niet echt zo veel lager dus dat kan het punt niet zijn.

Moet hij hier ook nog wat "leren" of hoe moet ik dit zien ?

Voorgaande weken/dagen kwam hij als 1e "stookpiek" soms heel even !! boven de 60C

Vindt sowieso dat de 1e opstartpiek minder kan. Had de booster al uit gezet maar dat effect is niet zichtbaar.

Verder ben ik uitermate tevreden over de Eclipsjes ......... voor wat het waard is :) !

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfram55 op 27-12-2017 14:28 . Reden: 60C, booster ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Wolfram55 Die eerste piek is toch prima? Hij stookt mooi continu door, 40 min. lang. Geeft aan dat hij zijn warmte iig goed kwijt kan. De aanvoer is wel hoog, maar komt dat ook niet omdat de retour vrij koud blijft? Hij heeft constant een deltaT van 30°C, best veel.

Ik zie hier met mijn huis ook dat hij 's ochtends een uur lang rustig staat te pruttelen, plaatje. Alleen wel met een veel lagere aanvoer. Ook de retour is een stuk dichter in de buurt. Maar dat is natuurlijk woningafhankelijk.

De aanvoertemperatuur en vermogen zou ik niet knijpen als je een modulerende thermostaat hebt die een beetje slim is. Die vogelt dat zelf wel uit. Blijkbaar is jouw woning dermate slecht geisoleerd (niet lullig bedoeld :) ) dat hij die 80°C aanvoer nodig heeft? Je kunt dan wel de boel gaan afknijpen, maar krijg je het dan met -10°C buiten nog wel op normale snelheid warm?

[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2017 15:36 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.