CV-installatie inregelen met voetventielen en radiatorknop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59
Na weer eens bezig te zijn geweest met het lezen van het Gas besparen door middel van CV tuning deel II ben ik weer eens gaan kijken naar mijn CV-installatie.

Ik heb reeds een keer de installatie gemeten en aangepast.

Mijn radiatorknoppen zijn zover ik in het CV topic heb begrepen van Comap.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZhmURh8m.jpg

Ik heb in het verleden de installatie al eens doorgelopen (in april zag ik aan mijn bericht) en wil binnenkort de boel nog eens goed inregelen.

Inmiddels gebruiken wij na het plaatsen van een nieuwe CV-ketel al een stuk minder gas.
Maar ik wil kijken of dit nog verder naar beneden kan.
Mijn doelstelling is om onder de 500 m3 uit te komen indien dit te realiseren is.

Even voor de vergelijking we verbruikten in 2015 nog 915 m3.
Afgelopen jaar zaten we op 585 m3 gas.

Nu heb ik mijn radiatoren al min of meer geknepen door de radiatorknop eraf te halen en de stelschroef welke op de foto hierboven staat aangepast.

Nu was ik het topic van het gas besparen aan het doornemen en heb begrepen dat je het beste de installatie goed kunt inregelen door voetventielen te plaatsen zodat je deze kunt knijpen en waarmee je de retour temperatuur naar beneden kunt krijgen.

Hieronder foto's van alle radiatoren zoals de retour nu aangesloten zit.

Woonkamer
Woonkamer

Keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NPlS1JCy7MLwEeHGtgjlIfHr/medium.jpg

Hal
Woonkamer

Badkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Voz433fax3IsULoYTEagR8L3/medium.jpg

Kinderkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Yh9NQHPZ0wcVbNzzdPRpqog/medium.jpg

Ouder Slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LEM52d7RDDDfOeZjCDbqw74j/medium.jpg

Opslagkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tBmSLYrDRkiQkuWzvcbYOPA9/medium.jpg

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om op deze installatie voetventielen te plaatsen zonder de boel te moeten verbouwen ?

Daarbij heb ik begrepen dat als je radiatorknoppen van bijvoorbeeld danfloss plaatst dat deze automatisch de flow aanpassen zonder deze continue te hoeven aan te passen.

Nu heb ik echter het volgende.
Op de opslagkamer zetten wij indien de temperatuur flink daalt de radiator een halve slag open.
Dit doen we ook op de kamer van onze dochter.

Over een tijdje zal onze dochter misschien wat meer willen gaan spelen op haar kamer.
Het is daar doorgaans niet kouder dan 19 graden, dus ik vermoed dat de radiator niet veel aangepast zal worden.

Maar het kan wel eens gebeuren als ik daar een thermostatische kraan plaats dat deze soms wat verder of wat dichtgezet wordt.

CV ketel: Ferroli bluesense cw4
Thermostaat: iSense

Contreet nog eens mijn vragen.

1. is het mogelijk zonder teveel aan te moeten passen om voetventielen te gebruiken ?
2. In hoeverre zal ik er baat bij hebben om thermostatische kranen te plaatsen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Waarom wil je perse voetventielen plaatsen? Je hebt de boel nu toch al ingeregeld door het binnenwerk van de kraan te verstellen?

Als je dat niet zou hebben kun je de boel ook knijpen met de knoppen die er nu op zitten: gewoon verder dicht/open draaien. En als je bang bent dat de kids eraan zitten haal je gewoon de plastic knoppen eraf.

Met een dergelijk laag gasverbruik (585m3) duurt het lang voordat je de investering hebt terugverdiend. Je zit al gauw op minstens 50 euro aan materiaal per radiator als je een voetventiel EN thermostaatkraan wilt plaatsen. Nog afgezien van het werk (aftappen, leiding op maat maken, andere kraan ertussen e.d., vullen, hopen dat het lekdicht is, ontluchten).

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:57
Weet wel dat je tot 499m3 onder laag gastarief valt!
We moeten de terugverdientijd aub buiten beschouwing laten: soms moet je bepaalde dingen doen omdat het kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De reden dat ik nu naar voetventielen aan het kijken ben is dat ik in het gas bespaar topic had gelezen dat je inderdaad kunt knijpen via de radiatorknop, maar dat het beter/makkelijker zou gaan via een voetventiel, maar als ik jullie reacties zo lees is ht eigenlijk een hoop kosten voor eigenlijk niks :)

Het ging mij overigens er niet zozeer om dat er aan de knop gezeten worst, maar mocht het wat kouder zijn op haar kamer dan wil je toch even de radiator openzetten.

Nu raakt het systeem weer in onbalans en dat wil je niet.

Nu begreep ik dat de knoppen van bijvoorbeeld danfloss dit automatisch regelen, maar heb ik daar iets aan in mijn situatie door 1 radiator aan te passen ?

[ Voor 38% gewijzigd door MdO82 op 03-01-2018 15:35 . Reden: R ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

Seafarer

XXX

MdO82 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:52:
Na weer eens bezig te zijn geweest met het lezen van het Gas besparen door middel van CV tuning deel II ben ik weer eens gaan kijken naar mijn CV-installatie.

Ik heb reeds een keer de installatie gemeten en aangepast.

Mijn radiatorknoppen zijn zover ik in het CV topic heb begrepen van Comap.
[afbeelding]

Ik heb in het verleden de installatie al eens doorgelopen (in april zag ik aan mijn bericht) en wil binnenkort de boel nog eens goed inregelen.

Inmiddels gebruiken wij na het plaatsen van een nieuwe CV-ketel al een stuk minder gas.
Maar ik wil kijken of dit nog verder naar beneden kan.
Mijn doelstelling is om onder de 500 m3 uit te komen indien dit te realiseren is.

Even voor de vergelijking we verbruikten in 2015 nog 915 m3.
Afgelopen jaar zaten we op 585 m3 gas.

Nu heb ik mijn radiatoren al min of meer geknepen door de radiatorknop eraf te halen en de stelschroef welke op de foto hierboven staat aangepast.

Nu was ik het topic van het gas besparen aan het doornemen en heb begrepen dat je het beste de installatie goed kunt inregelen door voetventielen te plaatsen zodat je deze kunt knijpen en waarmee je de retour temperatuur naar beneden kunt krijgen.

Hieronder foto's van alle radiatoren zoals de retour nu aangesloten zit.

Woonkamer
[afbeelding]

Keuken
[afbeelding]

Hal
[afbeelding]

Badkamer
[afbeelding]

Kinderkamer
[afbeelding]

Ouder Slaapkamer
[afbeelding]

Opslagkamer
[afbeelding]

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om op deze installatie voetventielen te plaatsen zonder de boel te moeten verbouwen ?

Daarbij heb ik begrepen dat als je radiatorknoppen van bijvoorbeeld danfloss plaatst dat deze automatisch de flow aanpassen zonder deze continue te hoeven aan te passen.

Nu heb ik echter het volgende.
Op de opslagkamer zetten wij indien de temperatuur flink daalt de radiator een halve slag open.
Dit doen we ook op de kamer van onze dochter.

Over een tijdje zal onze dochter misschien wat meer willen gaan spelen op haar kamer.
Het is daar doorgaans niet kouder dan 19 graden, dus ik vermoed dat de radiator niet veel aangepast zal worden.

Maar het kan wel eens gebeuren als ik daar een thermostatische kraan plaats dat deze soms wat verder of wat dichtgezet wordt.

CV ketel: Ferroli bluesense cw4
Thermostaat: iSense

Contreet nog eens mijn vragen.

1. is het mogelijk zonder teveel aan te moeten passen om voetventielen te gebruiken ?
2. In hoeverre zal ik er baat bij hebben om thermostatische kranen te plaatsen ?
Vat het niet al te verkeerd op A.U.B.

Er is al vele malen gemeld dat thermostaat kranen zonder voorinstelling juist meer onbalans maken.

Neem anders het voorstel van @ThinkPad over. Hierbij hoef je geen verbouwingen te plegen en ook geen geld uit te geven. En het werkt echt.

B.T.W.:
https://warmtepomp-weetjes.nl/gerelateerd/ventilatie/ 500 kuub gas benodigt voor verwarmen van ventilatie lucht.
https://www.vastelastenbo...erbruik-in-uw-huishouden/ 290 kuub voor douchen.

Totaal 790M3 en je verstookt er nu maar 915. Ik dacht dat je veel meer verstookte. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik wil niet eigenwijs overkomen (al kan ik het soms wel erg zijn).

Maar door allerlei antwoorden en aannames van mijn eigen kant was ik eigenlijk een beetje bang dat ik verkeerd bezig was.

Vandaar dat ik even een eigen topic had gemaakt om het voor mijzelf duidelijk en overzichtelijk te krijgen.

Maar door de antwoorden hier heb ik het duidelijk dat ik al op de juiste weg ben en da ik binnenkort gewoon de installatie opnieuw moet meten.

Mijn doelstelling is zoals gezegd om onder de 500m3 te komen en we zullen zien of dit haalbaar is ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1